fllkmaarsche Courant.
Van veer tot vaste brug.
!BimtmCand
Honden) vi/l en dertigste Jaargang.
VRIJDAG 19 MEI
Waar de nieuwe bruggen komen.
De nieuwe bruggen van het Rijkswegenplan.
1933
No 118
Over betaling' en bouwplan.
Pr pens Rustig doen die woorden
nï 7e verplaatsen ons in den ouden tijd,
a fo cn^eekwoordel ij k goed en rustig geweest
Lf Tiin Een tijd. waarin niemand haast
om de eenvoudige reden, dat haast toch
haast niets hielp. Van Amsterdam naar
Rotterdam voeren we rustig met een trek
schuit of hobbelden we in de diligence over
■ongelijke keien. In later eeuwen zaten de
reizigers niet meer in den rook van het pot
kacheltje in de trekschuitroef doch in dien
van de treinlocomotief. De triomf der tech
niek veranderde het aangezicht der aarde:
piet langer waren de rivieren en kanalen
•uitsluitend bevorderlijk voor het verkeer.
Het ontbreken van oeververbindingen be
lemmerde de ontwikkeling van den ijzeren
weg en omstreeks 1850 werd een analoge
strijd als thans gestreden,
i In het begin van onze eeuw was de ont
wikkeling van den spoorweg zoo ongeveer
beëindigd. Hier en daar werd nog wel een
enkel kilometertje aan het net geknoopt,
maar wereldschokkende gebeurtenissen wa
ren op verkeersgebied practisch uitgesloten.
Althans zoo was de meening. Dat het stun
telige, vaak stakende en steeds stofproducee-
rende benzinevoertuig slechts enkele decen
nia later een plaats van beteekenis in oe
(maatschappij zou innemen, werd siecms
door een enkeling schuchter geuit. Wij ge-
looven niet, aldus schrijft ons de A.N.W.Ö.-
iJoeristenbond voor Nederland, dat men het
aan het toenmalige geslacht zou mogen ver
wijten, dat het deze snelle ontwikkeling vol
komen miskend heeft. Zelfs toen de overwin
ning van den auto in vollen gang was, dus
zoo omstreeks 1920, kon nog weinig ver
moed worden, hoe ingrijpend het verkeers
beeld in luttele jaren veranderen zou. Dat
ide auto-invasie van na den oorlog het op de
veel te smalle en bochtige wegen niet boi-
i werken kon. kwam echter al heel gauw aan
ihet licht. En met een altruïsme, dat alleen
uit eigenbelang verklaard kan worden gin
gen de weggebruikers zelf aan net werk, om
de hoognoodige wegenverbetering finan
cieel mogelijk te maken. Reeds in 1921 werd
door hen de vraag gesteld of het niet billijk
zou wezen, wanneer de weggebruikers zelf
de wegenverbetering en alles wat daarmede
annex is. zouden betalen. Deze gedachte
won veld en in 1926 kwam het ontwerp-
Wegenbelastingwet in de Tweede Kamer.
Voor 1927 werd de auto-wegenbelasting op
10 millioen gulden geraamd, over 1932
werd bijna 20 millioen ontvangen! Aan
stonds kwam vast te staan, dat de geheele
opbrengst van de wegenbelasting aan de
wegenverbetering ten goede zou komen
Hiervoor werd een afzonderlijke „boekhou
ding", het „Wegenfonds" gesticht, waarin
later ook de rijwielbelasting gestort werd
alsmede een jaarlijksche bijdrage van de ge
wone begrooting. overeenkomende met het
bedrag, dat zonder Wegenfonds toch voor
deze wérken zou moeten zijn uitgegeven.
Het Rijkswegenplan.
In 1927 kwam ook het eerste Rijkswegen
plan tot stand, waarop in groote lijnen aan
gegeven was, welke Rijkswegen ten behoeve
van het doorgaand verkeer een grondige
verbetering zouden ondergaan en waarop
tevens de nieuwe verbindingen voorkwamen.
Toen werd ook in principe vastgesteld,
waar de groote bruggen zouden komen.
Destijds werd reeds gewerkt aan een brug
voor gewoon verkeer bij Zwolle, terwijl de
werken tot normalisatie van de Maas een
stuwdam bij Grave noodig maakten, waar
op tevens een verkeersweg gebouwd werd.
Later is dit Rijkswegenplan ietwat gewij
zigd (in 1932), de huidige opzet blijkt uit
bijgaand schetskaartje, waarop hoofdzake
lijk de noord-zuid verbindingen over de
groote rivieren zijn aangegeven. De eerste
brug, die volgens het Rijkswegenplan tot
stand kwam, ligt bij het vroegere Keizers-
veer over de Bergsche Maas in de verbin
ding UtrechtBreda. Omstreeks 1930/'31
werd een begin gemaakt met de bruggen bij
Zaltbommel, Arnhem en Nijmegen. En
in 1932 kwam er een zeer belang
rijke toezegging van den minister van Wa
terstaat, waaruit bleek, dat in 1942 alle
bruggen over de groote rivieren voltooid
zouden zijn. De spanne tijds moge velen nog
wat ruim toeschijnen, hoofdzaak was, dat
men eenig houvast had gekregen. Inmiddels
had het autoverkeer zich belangrijk uitge
breid en wanneer men in 1927 reeds van een
nijpenden toestand kon spreken, daar wa
ren de belemmeringen allengs van zoo
groote beteekenis geworden, dat het er in
1931 al zéér bedenkelijk begon uit te zien.
Weliswaar werden sommige veerdiensten
belangrijk verbeterd, maar daardoor nam
ook het verkeer weer enorm toe, zoodat we
in een vicieuzen cirkel begonnen rond te
draaien. Meer dan drie booten kan men b.v.
aan het Mcerdijkscheveer niet gebruiken,
wanneer niet aan beide oevers nieuwe aan
legsteigers worden gemaakt. En drie booten
zijn voor het huidige verkeer nog veel te wei
nig. Met Paschen zijn wij er nog weer eens
aan herinnerd, hoe gebrekkig het Moerdijk-
sche veer nog is, cndanks alle aangebrachte
verbeteringen. Ook elders in den lande is de
toestand nijpend, in Nijmegen b.v. moet
men op drukke dagen vaak urenlang wach
ten. Daarbij komt nog, dat tijdens ijsgang of
hoogwater vele veerdiensten volkomen in de
war zijn. En zelfs is het geenszins uitgeslo
ten, dat de noord-zuid-verbinding door ijs
gang totaal gestremd wordt. In den afge-
loopen winter, die toch waarlijk niet streng
was. heeft het „een haar'' gescheeld of we
hadden weer evenals in 1930 via Wesel
Venlo moeten rijden, om van Rotterdam
naar Breda te komen.
Het gevaar niet afgewend!
Ofschoon er op het oogenblik zeker aan
leiding is, om den Rijkswaterstaat een coin-
P.liment te maken over de voortvarendheid,
waarmede de bruggenbouw behandeld
wordt, toch is de naaste toekomst nog heele-
maal niet geruststellend. Reeds thans zijn
de veerdiensten absoluut onvoldoende, en het
n°K v' i^eP duren voor wij bij Moer-
dijk, Arnhem, Nijmegen, Gorinchem en zoo
vele andere plaatsen een brug hebben. Hoe
het verkeer zich omstreeks l934/'35 redden
moet, is een open vraag. Dat inmiddels
allerwegen tot nachtdiensten overgegaan
zal moeten worden, staat zonder meer vast.
Aan het Moerdijksche veer, zal, zooals men
weet met ingang van 1 Juli a s. een proef
worden genomen, waarbij de A. N. W. B
en de K. N. A. C. zich garant hebben ge
steld voor een eventueel verlies. Het is dus
zeker in het belang van alle weggebruikers,
dat men van dien datum af zoovel als mo
gelijk is, van de nachtverbindingen gebruik
maakt, opdat deze ook na den proeftijd ge
handhaafd zullen kunnen blijven
Betreurenswaardig is het evenwel, dat
men niet voor alles gezorgd heeft voor ten
minste een steeds bruikbare vaste noord
zuid verbindmg. Aan het einde van dit jaar
is de brug bij Zaltbommel gereed, maar
in Vianen en Hedel liggen schipbruggen
die bij hoogwater en ijsgang onbruikbaar
zijn. In Keizersveer is een vaste brug, die
echter maar één schakel vormt in den keten
UtrechtBreda. Andere schakels zijn: het
veer bij Gorinchem en de genoemde Vianen-
sche schipbrug. De moderne Keizersveer-
brug baat ons niet, w anneer de overtocht ten
noorden daarvan gestremd wordt. Pas wan
neer in 1936 bij Arnhem en Nijmegen de
bruggen gereed zijn, heeft althans het oos
ten des lands steeds bruikbare verbinding.
Tot zoolang kan een strenge winter het
zuiden volkomen isoletren van het centrum
en de overige provincies.
Het getij is veranderd, de bakens moeten
verzet: het moderne verkeer eischt „om
gaand" vaste oeververbindingen, (die het
gaarne door zijn wegenbelasting zelf be
kostigen wil). De ongunstige tijdsomstan
digheden hebben naast zooveel ellende ten
minste dit ééne voordeel gebracht, dat uit
een oogpunt van werkverruiming ook de
overheid het belang is gaan inzien van „ver
snelden bruggenbouw". Er zullen echter nog
heel wat ernstige verkeersopstoppingen bij
de pontveren voorkomen, alvorens de brug
gen van het Rijkswegenplan tot stand zijn
gekomen. Tegen het einde van dit decennium
zal alles wel in orde zijn, maar voordien
Het is wel een heel moeilijke en lange weg:
„van veer tot vaste brug!
flieuwe bruq qereed.^ ttieuwe bruq in aanbouw. Ontworpen bruq.'
HET CONFLICT TE IJMUIDEN.
In de bespreking met den rijksbemiddelaar
omtrent het conflict in IJmuiden werd aan
de delegatie der arbeiders als het standpunt
der reeders medegedeeld:
a. dat een met den Centralen Bond van
Transportarbeiders te sluiten contract zou
moeten loopen tot April 1934;
b. dat tot eind Dec. dit diende te geschie
den op de voorwaarden van het contract met
den chr. bond gesloten;
c. dat van 1 Januari tot April een loons
verlaging van 10 pCt. voor de zeelieden zou
worden toegepast, die dan eveneens voor den
chr. bond zal gelden.
Deze voorwaarden boden geen grondslag
voor onderhandelingen, zoodat de bespre
kingen zonder resultaat zijn geëindigd. Na
drukkelijk is ter conferentie vastgesteld, dat
het initiatief voor deze bespreking uitslui
tend van den rijksbemiddelaar is uitgegaan.
RUITEN INGEGOOID.
Een politieke heldendaad?
Gisteravond omstreeks negen uur hebben
een 20-tal mannen met steenen een zestal rui
ten ingegooid van perceel Prinsengracht 469
te Amsterdam. Zij zijn daarop aan den haal
gegaan. In dat huis woont de heer A. de
Joode, zich noemende Alb. van Waterland.
Bij hem is gevestigd het secretariaat van een
der fascistische vereenigingen hier ter stede.
Vermoedelijk hebben dus politieke tegenstan
ders dit vernielingswerk verricht.
2. Is de minister niet van meening, dat de
bovenbeschreven regeling der benoemingen,
éénerzijds van schoolhoofden aan openbare
scholen, anderzijds van schoolhoofden aan
bijzondere scholen, een betreurenswaardige
bevoorrechting van het bijzonder onderwijs
boven het openbare onderwijs in zich bevat?
3. Zou de minister bereid zijn, in gevallen
waarin een gemeentebestuur de vrijheid zou
wenschen om, met behoud van het rijkssub
sidie, met voorbijgang van de wachtgelders,
het z.i. meest geschikte schoolhoofd te benoe
men, op een daartoe tot Zijn Excellentie ge
richt verzoek, van bovengenoemde voor het
openbaar onderwijs beperkende bepaling
vrijstelling te verleenen?
concurrentie is genaderd tot het peil van het
niet toelaatbare. Spr. waarschuwde tegen
onverstandige bezuinigingen op reparatie en
onderhoud.
Het jaarverslag van den secretaris mr. B.
Touman, werd zonder discussie goedge
keurd, evenals het financieel verslag over
1932, sluitende met een bedrag van 42.123.
In de vacature B. van Eesteren, die als voor
zitter bedankt had, werd tot voorzitter ge
kozen de heer J. Ringers te Alkmaar, thgns
tweede voorzitter.
Tot algemeene bestuursleden werden ge
kozen de heeren T. B. Huurman (aftr.) en
Mulder.
De secretaris mr. B. Bouman, hield een
inleiding over werkverschaffing, naar aan
leiding waarvan zich eenig debat ontwikkei-
de. Ten slotte werd de volgende motie aan
genomen
De Patroonsbond voor de bouwbedrijven
in Nederland, in jaarlijksche vergadering te
Arnhem bijeen, kennis genomen hebbende
van den ontzettenden nood onder de werkge
vers in de bouwbedrijven, welke die in vrij
wel alle andere bedrijven overtreft, gelijk
meer blijkt uit de aannemingscijfers welke in
1931 151 millioen beliepen en in 1932 zijn te-
ruggeloopen tot 89 millioen;
overwegende dat deze teruggang voor een
zeer groot deel is veroorzaakt door het feit,
dat het departement van binnenlandsche za
ken aan het verleenen van subsidie aan ge
meenten en andere lichamen de voorwaarde
verbindt, dat de betreffende werken niet mo
gen worden opgedragen aan aannemers,
doch aan de Ned. Heide Mij. of soortgelijke
instelling;
overwegende, dat deze voorwaarde de
kosten aan de werkloosheidsbestrijding ver
bonden op ontstellende wijze verhoogt;
overwegende, dat het uitschakelen van een
bedrijf, waarin ongeveer 200000 personen
en hun gezinnen hun bestaan moeten vinden,
in het algemeen belang ten spoedigste een
einde dient te nemen;
overwegende, dat de patroonsorganisaties
bereid zijn om dezelfde werkwijze en voor
waarden voor hun leden te aanvaarden, als
welke ter waarborging van een goede uitvoe
ring aan de Ned. Heide Mij. enz. zijn ge
steld;
dringt er met klem bij de regeering op aan:
a. de desbetreffende objecten op de nor
male markt te brengen;
b. voor zoover dit niet mogelijk is, de zoo
genaamde werkverschaffings-objecten, in af
wijking van de tot dusver gevolgde gewoon
te, aan de werkgevers in het bouwbedrijf op
te dragen, en vertrouwt, dat de regeering
dienovereenkomstig zal willen handelen.
Hierna had een officieel afscheid plaats
van den afgetreden voorzitter, den heer B.
van Eesteren, wien een schilderstuk werd
aangeboden.
EEN LEGAAT AAN HET LEIDSCH
UNIVERSITEITSFONDS.
Prof. mr. C. van Vollenhoven, in leven
hoogleeraar aan de universiteit te Leiden,
heert zijn huis en tuin aan het Rapenburg
aldaar vermaakt aan het Leidsch Universi
teitsfonds.
HET TELEGRAM VAN DE KONINGIN
AAN ROOSEVELT.
Instemming bij de Ned. Mij. voor
Nijverheid en Handel.
De Ned. Maatschappij voor Nijverheid en
Handel heeft aan de koningin een telegram
gezonden van den volgenden inhoud: De Ne-
derlandsche Maatschappij voor Nijverheid
en Handel betuigt haar groote dankbaarheid
voor de treffende woorden waarin H.M. in
haar antwoord aan president Roosevelt
uiting heeft gegeven aan een' overtuiging,
die in het overgroote deel van het volk leeft.
Moge deze daad mede van invloed zijn op hel
wederkeeren van vertrouwen tusschen de vol
keren en op het herstel van een daaruit
voortkomend vrij handelsverkeer.
EEN TUNNEL ONDER DE MAAS.
De gemeenteraad van Rotterdam
besluit tot den bouw.
De raad van Rotterdam heeft gisteravond
met algemeene stemmen aangenomen het
voorstel van B. en W. om in beginsel te be
sluiten tot den aanleg van een tunnel onder
de Maas in de richting ParkkadeCharlois
ter verbinding van rechter- en linker-oever
van de Maas te Rotterdam. B. en W. kregen
opdracht te trachten de medewerking van
rijk, provincie en particulieren te verkrijgen,
ter financiering van dit plan, dat 24 millioen
zal kosten.
Voorts heeft de raad van Rotterdam, even
eens met algemeene stemmen besloten tot den
aanleg van een bosch en park met speelwei
de, zwembad, strandbad, volkstuinen, plan
tentuin enz., ter grootte van 270 H.A. ronc
de Kralingsche Plas.
WACHTGELDERS BIJ HET
ONDERWIJS.
Den heer Lingbeek, lid der Tweede Kamer,
heeft aan den minister van onderwijs,
kunsten en wetenschapven de volgende vra
gen gesteld:
1. Is het den minister bekend, dat de be
paling, volgens welke de gemeentebesturen,
bij de benoeming van schoolhoofden aan de
openbare scholen, verplicht zijn, ook al zou
den zij, buiten de voorhanden zijnde wacht
gelders, een voor de behoeften hunner ge
meente en schoolkinderen veel geschikter
schoolhoofd meenen te kunnen vinden, noch
tans verplicht zijn een wachtgelder te benoe
men, willen zij althans het rijkssubsidie voor
het salaris niet verliezen, terwijl intusschen
de besturen van bijzondere scholen alleenlijk
verplicht zijn een wachtgelder te benoemen
ingeval een wachtgelder van hun eigen
school voorhanden is, voor vele gemeentebe
sturen een ernstige moeilijkheid oplevert,
aanezien zij nu dikwerf zich genoopt zien
over te gaan tot benoeming van een wacht
gelder, alhoewel zij dien, met het oog op den
geest van bevolking en schoolkinderen, ten
eenenmale ongeschikt en ongewenscht vin
den?
DE KONINGIN-MOEDER.
De koningin-moeder is voornemens Woens
dag 24 Mei, des morgens, per auto uit Den
Haag naar Soestdijk te vertrekken voor het
jaarlijksch zomerverblijf aldaar.
HET A.C.O.P. OVER DE JAREN
1931 EN 1932.
Wij ontvingen het verslag van het comité
ter behartiging van de algemeene belangen
van overheidspersoneel (A.C.O.P.) over de ja
ren 1931 en 1932.
Dit verslag bevat o.a. een gedetailleerd
overzicht van de acties, welke het comité
voerde tegen salariskortingen voor het rijks
personeel en de onderwijzers, tegen de kor
tingswet en tegen de voorstellen vervat in
het rapport-Weiter.
Verder zijn in het verslag uitvoerige mede'
deelingen opgenomen over de werkzaamhe
den van het A.C.O.P. in het georganiseerd
overleg bij het rijk.
Aan het administratieve gedeelte ontleenen
wij, dat het gezamenlijk ledental van de bij
het comité aangesloten bonden, t.w. den Ne
derlandschen Bond van Personeel in Over
heidsdienst, den Centralen Nederlandschen
Ambtenaarsbond, den Bond van Nederland
sche Onderwijzers en den Algemeenen Bond
van Politiepersoneel in Nederland, op 1 Jan
1931 41080 bedroeg en op 1 Januari 1933
43072.
PATROONSBOND VOOR DE BOUW
BEDRIJVEN.
Jaarlijksche vergadering ie Utrecht
In Musis Sacrum te Arnhem is Woensdag de
jaarlijksche vergadering begonnen van den
Patroonsbond voor de bouwbedrijven in Ne
derland.
De heer A. C. Mulder, voorzitter der afd
Arnhem, sprak een kort welkomstwoord,
waarna de waarnemend voorzitter, de heer
J. Ringers, van Alkmaar, er in een uitvoerige
openingsrede op wees, dat de toestanden in
het bouwbedrijf steeds slechter worden De
VERSTIJFD DOOR RHEUMATIEK
Liet alle tanden trekken
Maar de verbetering kwam door
iets anders.
We hebben juist mededeeling gekre
gen van een zeer merkwaardig herstel
van ernstige rheumatiek. Den ernstigen
toestand van dezen man en den stap, die
ten slotte leidde tot zijn herstel, heeft in
den volgenden brief beschreven:
Jaren lang leed ik aan rheumatiek.
Ik had al mijn tanden laten trekken,
maar ik merkte geen verbetering. Een
.aar geleden werd ik voor 14 weken op
genomen, zoo goed als verstijfd. Toen ik
thuis kwam, ging ik door met medicij
nen nemen, maar ik begon toch weer
achteruit te gaan. Een vriend van me
liet mij Kruschen Salts probeeren en
met vreugde kan ik nu constateeren, dat
ik sinds dien tijd steeds vooruit ben
gegaan." H P.
Geen middel kan blijvende verbetering
brengen van rheumatiek, tenzij het drie
verschillende werkingen verricht. Deze
zijn: a. neutraliseering van het kwaad
aardig urinezuur, dat de pijn veroor
zaakt; b. verdrijving van het urinezuur
ui: het lichaam; c. voorkoming van ver
dere ophooping van urinezuur.
De zes verschillende zouten in Kruschen
nu verrichten alle drie genoemde func
ties. Twee der ingrediënten in Kruschen
vormen het meest werkzame oplossings
middel van urinezuur, dat de medische
wetenschap kent. Andere zouten in
Kruschen hebben een aansporenden in
vloed op de afvoerorganen en helpen
zoodoende om het opgeloste urinezuur
langs den natuurlijken weg te verwijde
ren. Weer andere zouten voorkomen,
dat voedselresten in de ingewanden
zouden gisten en maken daardoor on
mogelijk. dat er weer een teveel aan
kwaadaardig urinezuur kan ontstaan.
Dat is de oorzaak van de blijvende ver
betering door „de kleine, dagelijksche
dosiê".
Kruschen Salts is uitsluitend ver
krijgbaar bij alle apothekers en drogis
ten 0.90 en 1.60 per flacon. Stralen
de gezondheid voor één cent per dag.
VONDSTEN UIT DEN ROMEINSCHEN
TIJD.
Tusschen Amby en Bemmelen (L.) onder
laatstgenoemde gemeente is bij het afgraven
der hoogte, genaamd de Charnderkuile, die
thans als kiezelkuil wordt geëxploiteerd, een
onaangeroerd Romeinsch brandgraf blootge
legd.
Reeds eenige weken geleden kwam vaat
werk te voorschijn, dat bij onderzoek door dr.
Goossens, conservator en den heer Edm.
Nyst, beheerder van het Provinciaal Oud
heidkundig Museum als van Romeinschen
oorsprong werd vastgesteld.
Men heeft nu dus een brandgraf met in
houd kunnen fotografeeren. Reeds omtrent
1827 zijn op de aangeduide plaats Romein
sche brandgraven blootgelegd. De toen ge
vonden voorwerpen zijn echter verloren ge
gaan.
De voorwerpen uit het graf zijn door de
familie Schoenmaeckers, op wier terrein zij
gevonden zijn, afgestaan aan het museum
waar zij op dezelfde wijze zullen worden
opgesteld als ze gevonden zijn.
De onderzoekingen worden voortgezet.
HET DIERENPARK TE RHENEN.
Ouwehands dierenpark op den Grebbe -
berg onder Rhenen ondergaat dit voorjaar
een belangrijke uitbreiding.
Dinsdag kwam een zending dieren uit
Duitschland: een nijlpaard, drie ijsberen
drie hyena's, kangeroe's, zebra's, rendieren,
kameel, groote roofdvogels, pelikanen, fla
mingo's enz.
Bovendien is het park verrijkt met een
fraai aquarium, dat nog in aanbouw is.
REORGANISATIE HAARLEMSCHE
ORKEST-VEREENIGING.
Het bestuur van de Haarl. Orkesfver. heeft
een plan ontworpen waardoor het vcortbe
staan van de vereeniging beter dan tot nu
toe gewaarborgd is en waai door men niet
elk jaarveen beroep zal behoeven te doen ep
de ingezetenen om het tekort te dekken. Van
de reorganisatie verwacht het bes'uur een
belangrijk grootere deelneming der burgerij
in de vereeniging. Voortaan zal men lid van
dc vereeniging kunnen zijn voor een bepaald
aantal (vijf, tien of twintig) concerten per
seizoen.
INBRAAK IN EEN GEMEENTE
HUIS.
400 uit de brandkast gestolen
Woensdagnacht hebben inbrekers een be
zoek gebracht aan het gemeentehuis te Gas
sel (N.B.) Toen het personeel gistermorgen
het gemeentehuis binnenkwamen, werd de
inbraak ontdekt. De ongenoode gasten zijn
vermoedelijk op een balcon geklommen, heb
ben een ruit ingedrukt en daarna een deur
opengemaakt. Op deze wijze kwamen zij in
het vertrek, waar de brandkast stond, die zij
hebben opengebroken en het daar aanwezige
geld ter waarde van ongeveer 400 medege
nomen. Direct na ontdekking van het mis
drijf werd de marechaussée te Grave ge
waarschuwd, die een onderzode met behulp.
van een politiehond instelde. Gistermiddag
was men er echter nog niet in geslaagd de
daders te ontdekken. Men vermoedt dat hier
menschen aan het werk zijn geweest die goed
met den toestand ter plaatse op de hoogte
waren.
DE LOONSVERLAGING IN HET
OVERIJSELSCHE VEENBEDRIJF.
De verveners nemen het voorstel
van den bemiddelaar aan.
De vervenersvereeniging „Dedemsvaart en
omstreken" heeft den burgemeester van Coe-
vorden medegedeeld, dat zij zijn voorste! om
de loonsverlaging te beperken tot 5 pCt.
heeft aanvaard. De arbeiders zuilen nu een
stemming houden over dat voorstel en moe
ten vóór Zaterdag 12 uur aan de verveners
mededeelen, hoe zij tegenover dat voorste'
staan.
HET COLLECTIEF CONTRACT
IN DE BOUWBEDRIJVEN.
Door de werkgevers opgezegd.
De jaarvergadering van den Patroonsbond
van de Bouwbedrijven in Nederland, gister
te Arnhem gehouden, heeft besloten tot op
zegging van de landelijke collectieve arbeids
overeenkomst in het bouwbedrijf.
ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
Oude dcove vrouw vermorzeld.
Op den onbewaakten overweg bij de Oost
laan te Dieren, is gistermiddag de ongeveer
kwart over drie de 80-jarige weduwe A. H.
ter Horst door een goederentrein gegrepen en
vermorzeld. De vrouw was stokdoof er. heeft
dus geen signalen gehoord.
EEN ARBEIDSGEMEENSCHAP.
Aan het Lange Voorhout 29 te Den Haag
is een onderneming gevestigd, welke haar
ontstaan te danken heeft aan de moeilijke
economische omstandigheden, en welke ver
moedelijk eenig in ons land is.
Het betreft hier een N.V., een handelson
derneming met een idieel doel, welke belan
geloos bestuurd wordt door een raad van
commissarissen, bestaande uit de heeren I. J.
Ibelings, directeur van de N.V. Ver. Ned.
Kleermakerijen, A. H. Wegerif, architect, J.
Meyer, directeur van het Centr. bureau voor
verificatie enz. van de Ver. van Ned. gemeen
ten cn J. Zijlstra, directeur van een N.V. te
Amsterdam.
Het doel van de onderneming is intellec*
ouder) niet gemakkelijk meer een betrekking
ouder) niet gemokkelijk meer een betrekking
kunnen krijgen, en die door de omstandighe
den niet meer voldoende in hun onderhoud
kunnen voorzien, weer aan arbeid te helpen.
De N.V. houdt zich o.m. bezig met het
verkoopen van allerhande artikelen als cho
colade, biscuit, boeken, papierwaren, sigaj
ren, cigaretten, glaswerk, linnen- en tafel
goed, kunstnijverheidsvoorwerpen, enz. Deze
artikelen worden door de N.V. voor reeds
bestaande zaken verkocht. Den handeldrijf
venden middenstand wordt dus geen concurf
rentie aangedaan.
Verder is aan deze onderneming een woj
ningbureau verbonden en een incassodienst.
een inlichtingenbureau, een schrijfkamer eri
een handelstechnische af deeling, die allé
eveneens werkzaam zijn voor bestaande za
ken. Men tracht voorts personen, die zich
aanmelden, elders aan een betrekking te heb
pen, hetgeen tot nu toe met succes gedaan
kon worden.
De salarieering van de werken in deze arj
beidsgemeenschap is geregeld op een basis
van een uniform uurloon, dat niet hoog is*
maar dat aangevuld kan worden uit de dooi:
de onderneming te verkrijgen winsten, web
ke naar gelang van de geleverde arbeids-"
prestaties worden verdeeld. Het maken vart
winst is intusschen niet het doel der onderf
neming. De aandeelhouders krijgen alleen
een gelimiteerd dividend van 5 pCt. Overi
gens zijn de middelen om tot oprichting te
geraken grootendeels belangeloos bijeen ge
bracht,