fllkmaarsche Courant. Van veer tot vaste brug. !BimtmCand Honden) vi/l en dertigste Jaargang. VRIJDAG 19 MEI Waar de nieuwe bruggen komen. De nieuwe bruggen van het Rijkswegenplan. 1933 No 118 Over betaling' en bouwplan. Pr pens Rustig doen die woorden nï 7e verplaatsen ons in den ouden tijd, a fo cn^eekwoordel ij k goed en rustig geweest Lf Tiin Een tijd. waarin niemand haast om de eenvoudige reden, dat haast toch haast niets hielp. Van Amsterdam naar Rotterdam voeren we rustig met een trek schuit of hobbelden we in de diligence over ■ongelijke keien. In later eeuwen zaten de reizigers niet meer in den rook van het pot kacheltje in de trekschuitroef doch in dien van de treinlocomotief. De triomf der tech niek veranderde het aangezicht der aarde: piet langer waren de rivieren en kanalen •uitsluitend bevorderlijk voor het verkeer. Het ontbreken van oeververbindingen be lemmerde de ontwikkeling van den ijzeren weg en omstreeks 1850 werd een analoge strijd als thans gestreden, i In het begin van onze eeuw was de ont wikkeling van den spoorweg zoo ongeveer beëindigd. Hier en daar werd nog wel een enkel kilometertje aan het net geknoopt, maar wereldschokkende gebeurtenissen wa ren op verkeersgebied practisch uitgesloten. Althans zoo was de meening. Dat het stun telige, vaak stakende en steeds stofproducee- rende benzinevoertuig slechts enkele decen nia later een plaats van beteekenis in oe (maatschappij zou innemen, werd siecms door een enkeling schuchter geuit. Wij ge- looven niet, aldus schrijft ons de A.N.W.Ö.- iJoeristenbond voor Nederland, dat men het aan het toenmalige geslacht zou mogen ver wijten, dat het deze snelle ontwikkeling vol komen miskend heeft. Zelfs toen de overwin ning van den auto in vollen gang was, dus zoo omstreeks 1920, kon nog weinig ver moed worden, hoe ingrijpend het verkeers beeld in luttele jaren veranderen zou. Dat ide auto-invasie van na den oorlog het op de veel te smalle en bochtige wegen niet boi- i werken kon. kwam echter al heel gauw aan ihet licht. En met een altruïsme, dat alleen uit eigenbelang verklaard kan worden gin gen de weggebruikers zelf aan net werk, om de hoognoodige wegenverbetering finan cieel mogelijk te maken. Reeds in 1921 werd door hen de vraag gesteld of het niet billijk zou wezen, wanneer de weggebruikers zelf de wegenverbetering en alles wat daarmede annex is. zouden betalen. Deze gedachte won veld en in 1926 kwam het ontwerp- Wegenbelastingwet in de Tweede Kamer. Voor 1927 werd de auto-wegenbelasting op 10 millioen gulden geraamd, over 1932 werd bijna 20 millioen ontvangen! Aan stonds kwam vast te staan, dat de geheele opbrengst van de wegenbelasting aan de wegenverbetering ten goede zou komen Hiervoor werd een afzonderlijke „boekhou ding", het „Wegenfonds" gesticht, waarin later ook de rijwielbelasting gestort werd alsmede een jaarlijksche bijdrage van de ge wone begrooting. overeenkomende met het bedrag, dat zonder Wegenfonds toch voor deze wérken zou moeten zijn uitgegeven. Het Rijkswegenplan. In 1927 kwam ook het eerste Rijkswegen plan tot stand, waarop in groote lijnen aan gegeven was, welke Rijkswegen ten behoeve van het doorgaand verkeer een grondige verbetering zouden ondergaan en waarop tevens de nieuwe verbindingen voorkwamen. Toen werd ook in principe vastgesteld, waar de groote bruggen zouden komen. Destijds werd reeds gewerkt aan een brug voor gewoon verkeer bij Zwolle, terwijl de werken tot normalisatie van de Maas een stuwdam bij Grave noodig maakten, waar op tevens een verkeersweg gebouwd werd. Later is dit Rijkswegenplan ietwat gewij zigd (in 1932), de huidige opzet blijkt uit bijgaand schetskaartje, waarop hoofdzake lijk de noord-zuid verbindingen over de groote rivieren zijn aangegeven. De eerste brug, die volgens het Rijkswegenplan tot stand kwam, ligt bij het vroegere Keizers- veer over de Bergsche Maas in de verbin ding UtrechtBreda. Omstreeks 1930/'31 werd een begin gemaakt met de bruggen bij Zaltbommel, Arnhem en Nijmegen. En in 1932 kwam er een zeer belang rijke toezegging van den minister van Wa terstaat, waaruit bleek, dat in 1942 alle bruggen over de groote rivieren voltooid zouden zijn. De spanne tijds moge velen nog wat ruim toeschijnen, hoofdzaak was, dat men eenig houvast had gekregen. Inmiddels had het autoverkeer zich belangrijk uitge breid en wanneer men in 1927 reeds van een nijpenden toestand kon spreken, daar wa ren de belemmeringen allengs van zoo groote beteekenis geworden, dat het er in 1931 al zéér bedenkelijk begon uit te zien. Weliswaar werden sommige veerdiensten belangrijk verbeterd, maar daardoor nam ook het verkeer weer enorm toe, zoodat we in een vicieuzen cirkel begonnen rond te draaien. Meer dan drie booten kan men b.v. aan het Mcerdijkscheveer niet gebruiken, wanneer niet aan beide oevers nieuwe aan legsteigers worden gemaakt. En drie booten zijn voor het huidige verkeer nog veel te wei nig. Met Paschen zijn wij er nog weer eens aan herinnerd, hoe gebrekkig het Moerdijk- sche veer nog is, cndanks alle aangebrachte verbeteringen. Ook elders in den lande is de toestand nijpend, in Nijmegen b.v. moet men op drukke dagen vaak urenlang wach ten. Daarbij komt nog, dat tijdens ijsgang of hoogwater vele veerdiensten volkomen in de war zijn. En zelfs is het geenszins uitgeslo ten, dat de noord-zuid-verbinding door ijs gang totaal gestremd wordt. In den afge- loopen winter, die toch waarlijk niet streng was. heeft het „een haar'' gescheeld of we hadden weer evenals in 1930 via Wesel Venlo moeten rijden, om van Rotterdam naar Breda te komen. Het gevaar niet afgewend! Ofschoon er op het oogenblik zeker aan leiding is, om den Rijkswaterstaat een coin- P.liment te maken over de voortvarendheid, waarmede de bruggenbouw behandeld wordt, toch is de naaste toekomst nog heele- maal niet geruststellend. Reeds thans zijn de veerdiensten absoluut onvoldoende, en het n°K v' i^eP duren voor wij bij Moer- dijk, Arnhem, Nijmegen, Gorinchem en zoo vele andere plaatsen een brug hebben. Hoe het verkeer zich omstreeks l934/'35 redden moet, is een open vraag. Dat inmiddels allerwegen tot nachtdiensten overgegaan zal moeten worden, staat zonder meer vast. Aan het Moerdijksche veer, zal, zooals men weet met ingang van 1 Juli a s. een proef worden genomen, waarbij de A. N. W. B en de K. N. A. C. zich garant hebben ge steld voor een eventueel verlies. Het is dus zeker in het belang van alle weggebruikers, dat men van dien datum af zoovel als mo gelijk is, van de nachtverbindingen gebruik maakt, opdat deze ook na den proeftijd ge handhaafd zullen kunnen blijven Betreurenswaardig is het evenwel, dat men niet voor alles gezorgd heeft voor ten minste een steeds bruikbare vaste noord zuid verbindmg. Aan het einde van dit jaar is de brug bij Zaltbommel gereed, maar in Vianen en Hedel liggen schipbruggen die bij hoogwater en ijsgang onbruikbaar zijn. In Keizersveer is een vaste brug, die echter maar één schakel vormt in den keten UtrechtBreda. Andere schakels zijn: het veer bij Gorinchem en de genoemde Vianen- sche schipbrug. De moderne Keizersveer- brug baat ons niet, w anneer de overtocht ten noorden daarvan gestremd wordt. Pas wan neer in 1936 bij Arnhem en Nijmegen de bruggen gereed zijn, heeft althans het oos ten des lands steeds bruikbare verbinding. Tot zoolang kan een strenge winter het zuiden volkomen isoletren van het centrum en de overige provincies. Het getij is veranderd, de bakens moeten verzet: het moderne verkeer eischt „om gaand" vaste oeververbindingen, (die het gaarne door zijn wegenbelasting zelf be kostigen wil). De ongunstige tijdsomstan digheden hebben naast zooveel ellende ten minste dit ééne voordeel gebracht, dat uit een oogpunt van werkverruiming ook de overheid het belang is gaan inzien van „ver snelden bruggenbouw". Er zullen echter nog heel wat ernstige verkeersopstoppingen bij de pontveren voorkomen, alvorens de brug gen van het Rijkswegenplan tot stand zijn gekomen. Tegen het einde van dit decennium zal alles wel in orde zijn, maar voordien Het is wel een heel moeilijke en lange weg: „van veer tot vaste brug! flieuwe bruq qereed.^ ttieuwe bruq in aanbouw. Ontworpen bruq.' HET CONFLICT TE IJMUIDEN. In de bespreking met den rijksbemiddelaar omtrent het conflict in IJmuiden werd aan de delegatie der arbeiders als het standpunt der reeders medegedeeld: a. dat een met den Centralen Bond van Transportarbeiders te sluiten contract zou moeten loopen tot April 1934; b. dat tot eind Dec. dit diende te geschie den op de voorwaarden van het contract met den chr. bond gesloten; c. dat van 1 Januari tot April een loons verlaging van 10 pCt. voor de zeelieden zou worden toegepast, die dan eveneens voor den chr. bond zal gelden. Deze voorwaarden boden geen grondslag voor onderhandelingen, zoodat de bespre kingen zonder resultaat zijn geëindigd. Na drukkelijk is ter conferentie vastgesteld, dat het initiatief voor deze bespreking uitslui tend van den rijksbemiddelaar is uitgegaan. RUITEN INGEGOOID. Een politieke heldendaad? Gisteravond omstreeks negen uur hebben een 20-tal mannen met steenen een zestal rui ten ingegooid van perceel Prinsengracht 469 te Amsterdam. Zij zijn daarop aan den haal gegaan. In dat huis woont de heer A. de Joode, zich noemende Alb. van Waterland. Bij hem is gevestigd het secretariaat van een der fascistische vereenigingen hier ter stede. Vermoedelijk hebben dus politieke tegenstan ders dit vernielingswerk verricht. 2. Is de minister niet van meening, dat de bovenbeschreven regeling der benoemingen, éénerzijds van schoolhoofden aan openbare scholen, anderzijds van schoolhoofden aan bijzondere scholen, een betreurenswaardige bevoorrechting van het bijzonder onderwijs boven het openbare onderwijs in zich bevat? 3. Zou de minister bereid zijn, in gevallen waarin een gemeentebestuur de vrijheid zou wenschen om, met behoud van het rijkssub sidie, met voorbijgang van de wachtgelders, het z.i. meest geschikte schoolhoofd te benoe men, op een daartoe tot Zijn Excellentie ge richt verzoek, van bovengenoemde voor het openbaar onderwijs beperkende bepaling vrijstelling te verleenen? concurrentie is genaderd tot het peil van het niet toelaatbare. Spr. waarschuwde tegen onverstandige bezuinigingen op reparatie en onderhoud. Het jaarverslag van den secretaris mr. B. Touman, werd zonder discussie goedge keurd, evenals het financieel verslag over 1932, sluitende met een bedrag van 42.123. In de vacature B. van Eesteren, die als voor zitter bedankt had, werd tot voorzitter ge kozen de heer J. Ringers te Alkmaar, thgns tweede voorzitter. Tot algemeene bestuursleden werden ge kozen de heeren T. B. Huurman (aftr.) en Mulder. De secretaris mr. B. Bouman, hield een inleiding over werkverschaffing, naar aan leiding waarvan zich eenig debat ontwikkei- de. Ten slotte werd de volgende motie aan genomen De Patroonsbond voor de bouwbedrijven in Nederland, in jaarlijksche vergadering te Arnhem bijeen, kennis genomen hebbende van den ontzettenden nood onder de werkge vers in de bouwbedrijven, welke die in vrij wel alle andere bedrijven overtreft, gelijk meer blijkt uit de aannemingscijfers welke in 1931 151 millioen beliepen en in 1932 zijn te- ruggeloopen tot 89 millioen; overwegende dat deze teruggang voor een zeer groot deel is veroorzaakt door het feit, dat het departement van binnenlandsche za ken aan het verleenen van subsidie aan ge meenten en andere lichamen de voorwaarde verbindt, dat de betreffende werken niet mo gen worden opgedragen aan aannemers, doch aan de Ned. Heide Mij. of soortgelijke instelling; overwegende, dat deze voorwaarde de kosten aan de werkloosheidsbestrijding ver bonden op ontstellende wijze verhoogt; overwegende, dat het uitschakelen van een bedrijf, waarin ongeveer 200000 personen en hun gezinnen hun bestaan moeten vinden, in het algemeen belang ten spoedigste een einde dient te nemen; overwegende, dat de patroonsorganisaties bereid zijn om dezelfde werkwijze en voor waarden voor hun leden te aanvaarden, als welke ter waarborging van een goede uitvoe ring aan de Ned. Heide Mij. enz. zijn ge steld; dringt er met klem bij de regeering op aan: a. de desbetreffende objecten op de nor male markt te brengen; b. voor zoover dit niet mogelijk is, de zoo genaamde werkverschaffings-objecten, in af wijking van de tot dusver gevolgde gewoon te, aan de werkgevers in het bouwbedrijf op te dragen, en vertrouwt, dat de regeering dienovereenkomstig zal willen handelen. Hierna had een officieel afscheid plaats van den afgetreden voorzitter, den heer B. van Eesteren, wien een schilderstuk werd aangeboden. EEN LEGAAT AAN HET LEIDSCH UNIVERSITEITSFONDS. Prof. mr. C. van Vollenhoven, in leven hoogleeraar aan de universiteit te Leiden, heert zijn huis en tuin aan het Rapenburg aldaar vermaakt aan het Leidsch Universi teitsfonds. HET TELEGRAM VAN DE KONINGIN AAN ROOSEVELT. Instemming bij de Ned. Mij. voor Nijverheid en Handel. De Ned. Maatschappij voor Nijverheid en Handel heeft aan de koningin een telegram gezonden van den volgenden inhoud: De Ne- derlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel betuigt haar groote dankbaarheid voor de treffende woorden waarin H.M. in haar antwoord aan president Roosevelt uiting heeft gegeven aan een' overtuiging, die in het overgroote deel van het volk leeft. Moge deze daad mede van invloed zijn op hel wederkeeren van vertrouwen tusschen de vol keren en op het herstel van een daaruit voortkomend vrij handelsverkeer. EEN TUNNEL ONDER DE MAAS. De gemeenteraad van Rotterdam besluit tot den bouw. De raad van Rotterdam heeft gisteravond met algemeene stemmen aangenomen het voorstel van B. en W. om in beginsel te be sluiten tot den aanleg van een tunnel onder de Maas in de richting ParkkadeCharlois ter verbinding van rechter- en linker-oever van de Maas te Rotterdam. B. en W. kregen opdracht te trachten de medewerking van rijk, provincie en particulieren te verkrijgen, ter financiering van dit plan, dat 24 millioen zal kosten. Voorts heeft de raad van Rotterdam, even eens met algemeene stemmen besloten tot den aanleg van een bosch en park met speelwei de, zwembad, strandbad, volkstuinen, plan tentuin enz., ter grootte van 270 H.A. ronc de Kralingsche Plas. WACHTGELDERS BIJ HET ONDERWIJS. Den heer Lingbeek, lid der Tweede Kamer, heeft aan den minister van onderwijs, kunsten en wetenschapven de volgende vra gen gesteld: 1. Is het den minister bekend, dat de be paling, volgens welke de gemeentebesturen, bij de benoeming van schoolhoofden aan de openbare scholen, verplicht zijn, ook al zou den zij, buiten de voorhanden zijnde wacht gelders, een voor de behoeften hunner ge meente en schoolkinderen veel geschikter schoolhoofd meenen te kunnen vinden, noch tans verplicht zijn een wachtgelder te benoe men, willen zij althans het rijkssubsidie voor het salaris niet verliezen, terwijl intusschen de besturen van bijzondere scholen alleenlijk verplicht zijn een wachtgelder te benoemen ingeval een wachtgelder van hun eigen school voorhanden is, voor vele gemeentebe sturen een ernstige moeilijkheid oplevert, aanezien zij nu dikwerf zich genoopt zien over te gaan tot benoeming van een wacht gelder, alhoewel zij dien, met het oog op den geest van bevolking en schoolkinderen, ten eenenmale ongeschikt en ongewenscht vin den? DE KONINGIN-MOEDER. De koningin-moeder is voornemens Woens dag 24 Mei, des morgens, per auto uit Den Haag naar Soestdijk te vertrekken voor het jaarlijksch zomerverblijf aldaar. HET A.C.O.P. OVER DE JAREN 1931 EN 1932. Wij ontvingen het verslag van het comité ter behartiging van de algemeene belangen van overheidspersoneel (A.C.O.P.) over de ja ren 1931 en 1932. Dit verslag bevat o.a. een gedetailleerd overzicht van de acties, welke het comité voerde tegen salariskortingen voor het rijks personeel en de onderwijzers, tegen de kor tingswet en tegen de voorstellen vervat in het rapport-Weiter. Verder zijn in het verslag uitvoerige mede' deelingen opgenomen over de werkzaamhe den van het A.C.O.P. in het georganiseerd overleg bij het rijk. Aan het administratieve gedeelte ontleenen wij, dat het gezamenlijk ledental van de bij het comité aangesloten bonden, t.w. den Ne derlandschen Bond van Personeel in Over heidsdienst, den Centralen Nederlandschen Ambtenaarsbond, den Bond van Nederland sche Onderwijzers en den Algemeenen Bond van Politiepersoneel in Nederland, op 1 Jan 1931 41080 bedroeg en op 1 Januari 1933 43072. PATROONSBOND VOOR DE BOUW BEDRIJVEN. Jaarlijksche vergadering ie Utrecht In Musis Sacrum te Arnhem is Woensdag de jaarlijksche vergadering begonnen van den Patroonsbond voor de bouwbedrijven in Ne derland. De heer A. C. Mulder, voorzitter der afd Arnhem, sprak een kort welkomstwoord, waarna de waarnemend voorzitter, de heer J. Ringers, van Alkmaar, er in een uitvoerige openingsrede op wees, dat de toestanden in het bouwbedrijf steeds slechter worden De VERSTIJFD DOOR RHEUMATIEK Liet alle tanden trekken Maar de verbetering kwam door iets anders. We hebben juist mededeeling gekre gen van een zeer merkwaardig herstel van ernstige rheumatiek. Den ernstigen toestand van dezen man en den stap, die ten slotte leidde tot zijn herstel, heeft in den volgenden brief beschreven: Jaren lang leed ik aan rheumatiek. Ik had al mijn tanden laten trekken, maar ik merkte geen verbetering. Een .aar geleden werd ik voor 14 weken op genomen, zoo goed als verstijfd. Toen ik thuis kwam, ging ik door met medicij nen nemen, maar ik begon toch weer achteruit te gaan. Een vriend van me liet mij Kruschen Salts probeeren en met vreugde kan ik nu constateeren, dat ik sinds dien tijd steeds vooruit ben gegaan." H P. Geen middel kan blijvende verbetering brengen van rheumatiek, tenzij het drie verschillende werkingen verricht. Deze zijn: a. neutraliseering van het kwaad aardig urinezuur, dat de pijn veroor zaakt; b. verdrijving van het urinezuur ui: het lichaam; c. voorkoming van ver dere ophooping van urinezuur. De zes verschillende zouten in Kruschen nu verrichten alle drie genoemde func ties. Twee der ingrediënten in Kruschen vormen het meest werkzame oplossings middel van urinezuur, dat de medische wetenschap kent. Andere zouten in Kruschen hebben een aansporenden in vloed op de afvoerorganen en helpen zoodoende om het opgeloste urinezuur langs den natuurlijken weg te verwijde ren. Weer andere zouten voorkomen, dat voedselresten in de ingewanden zouden gisten en maken daardoor on mogelijk. dat er weer een teveel aan kwaadaardig urinezuur kan ontstaan. Dat is de oorzaak van de blijvende ver betering door „de kleine, dagelijksche dosiê". Kruschen Salts is uitsluitend ver krijgbaar bij alle apothekers en drogis ten 0.90 en 1.60 per flacon. Stralen de gezondheid voor één cent per dag. VONDSTEN UIT DEN ROMEINSCHEN TIJD. Tusschen Amby en Bemmelen (L.) onder laatstgenoemde gemeente is bij het afgraven der hoogte, genaamd de Charnderkuile, die thans als kiezelkuil wordt geëxploiteerd, een onaangeroerd Romeinsch brandgraf blootge legd. Reeds eenige weken geleden kwam vaat werk te voorschijn, dat bij onderzoek door dr. Goossens, conservator en den heer Edm. Nyst, beheerder van het Provinciaal Oud heidkundig Museum als van Romeinschen oorsprong werd vastgesteld. Men heeft nu dus een brandgraf met in houd kunnen fotografeeren. Reeds omtrent 1827 zijn op de aangeduide plaats Romein sche brandgraven blootgelegd. De toen ge vonden voorwerpen zijn echter verloren ge gaan. De voorwerpen uit het graf zijn door de familie Schoenmaeckers, op wier terrein zij gevonden zijn, afgestaan aan het museum waar zij op dezelfde wijze zullen worden opgesteld als ze gevonden zijn. De onderzoekingen worden voortgezet. HET DIERENPARK TE RHENEN. Ouwehands dierenpark op den Grebbe - berg onder Rhenen ondergaat dit voorjaar een belangrijke uitbreiding. Dinsdag kwam een zending dieren uit Duitschland: een nijlpaard, drie ijsberen drie hyena's, kangeroe's, zebra's, rendieren, kameel, groote roofdvogels, pelikanen, fla mingo's enz. Bovendien is het park verrijkt met een fraai aquarium, dat nog in aanbouw is. REORGANISATIE HAARLEMSCHE ORKEST-VEREENIGING. Het bestuur van de Haarl. Orkesfver. heeft een plan ontworpen waardoor het vcortbe staan van de vereeniging beter dan tot nu toe gewaarborgd is en waai door men niet elk jaarveen beroep zal behoeven te doen ep de ingezetenen om het tekort te dekken. Van de reorganisatie verwacht het bes'uur een belangrijk grootere deelneming der burgerij in de vereeniging. Voortaan zal men lid van dc vereeniging kunnen zijn voor een bepaald aantal (vijf, tien of twintig) concerten per seizoen. INBRAAK IN EEN GEMEENTE HUIS. 400 uit de brandkast gestolen Woensdagnacht hebben inbrekers een be zoek gebracht aan het gemeentehuis te Gas sel (N.B.) Toen het personeel gistermorgen het gemeentehuis binnenkwamen, werd de inbraak ontdekt. De ongenoode gasten zijn vermoedelijk op een balcon geklommen, heb ben een ruit ingedrukt en daarna een deur opengemaakt. Op deze wijze kwamen zij in het vertrek, waar de brandkast stond, die zij hebben opengebroken en het daar aanwezige geld ter waarde van ongeveer 400 medege nomen. Direct na ontdekking van het mis drijf werd de marechaussée te Grave ge waarschuwd, die een onderzode met behulp. van een politiehond instelde. Gistermiddag was men er echter nog niet in geslaagd de daders te ontdekken. Men vermoedt dat hier menschen aan het werk zijn geweest die goed met den toestand ter plaatse op de hoogte waren. DE LOONSVERLAGING IN HET OVERIJSELSCHE VEENBEDRIJF. De verveners nemen het voorstel van den bemiddelaar aan. De vervenersvereeniging „Dedemsvaart en omstreken" heeft den burgemeester van Coe- vorden medegedeeld, dat zij zijn voorste! om de loonsverlaging te beperken tot 5 pCt. heeft aanvaard. De arbeiders zuilen nu een stemming houden over dat voorstel en moe ten vóór Zaterdag 12 uur aan de verveners mededeelen, hoe zij tegenover dat voorste' staan. HET COLLECTIEF CONTRACT IN DE BOUWBEDRIJVEN. Door de werkgevers opgezegd. De jaarvergadering van den Patroonsbond van de Bouwbedrijven in Nederland, gister te Arnhem gehouden, heeft besloten tot op zegging van de landelijke collectieve arbeids overeenkomst in het bouwbedrijf. ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Oude dcove vrouw vermorzeld. Op den onbewaakten overweg bij de Oost laan te Dieren, is gistermiddag de ongeveer kwart over drie de 80-jarige weduwe A. H. ter Horst door een goederentrein gegrepen en vermorzeld. De vrouw was stokdoof er. heeft dus geen signalen gehoord. EEN ARBEIDSGEMEENSCHAP. Aan het Lange Voorhout 29 te Den Haag is een onderneming gevestigd, welke haar ontstaan te danken heeft aan de moeilijke economische omstandigheden, en welke ver moedelijk eenig in ons land is. Het betreft hier een N.V., een handelson derneming met een idieel doel, welke belan geloos bestuurd wordt door een raad van commissarissen, bestaande uit de heeren I. J. Ibelings, directeur van de N.V. Ver. Ned. Kleermakerijen, A. H. Wegerif, architect, J. Meyer, directeur van het Centr. bureau voor verificatie enz. van de Ver. van Ned. gemeen ten cn J. Zijlstra, directeur van een N.V. te Amsterdam. Het doel van de onderneming is intellec* ouder) niet gemakkelijk meer een betrekking ouder) niet gemokkelijk meer een betrekking kunnen krijgen, en die door de omstandighe den niet meer voldoende in hun onderhoud kunnen voorzien, weer aan arbeid te helpen. De N.V. houdt zich o.m. bezig met het verkoopen van allerhande artikelen als cho colade, biscuit, boeken, papierwaren, sigaj ren, cigaretten, glaswerk, linnen- en tafel goed, kunstnijverheidsvoorwerpen, enz. Deze artikelen worden door de N.V. voor reeds bestaande zaken verkocht. Den handeldrijf venden middenstand wordt dus geen concurf rentie aangedaan. Verder is aan deze onderneming een woj ningbureau verbonden en een incassodienst. een inlichtingenbureau, een schrijfkamer eri een handelstechnische af deeling, die allé eveneens werkzaam zijn voor bestaande za ken. Men tracht voorts personen, die zich aanmelden, elders aan een betrekking te heb pen, hetgeen tot nu toe met succes gedaan kon worden. De salarieering van de werken in deze arj beidsgemeenschap is geregeld op een basis van een uniform uurloon, dat niet hoog is* maar dat aangevuld kan worden uit de dooi: de onderneming te verkrijgen winsten, web ke naar gelang van de geleverde arbeids-" prestaties worden verdeeld. Het maken vart winst is intusschen niet het doel der onderf neming. De aandeelhouders krijgen alleen een gelimiteerd dividend van 5 pCt. Overi gens zijn de middelen om tot oprichting te geraken grootendeels belangeloos bijeen ge bracht,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 9