Het conflict bij de K. L. M.
Buitenland
Binnenland
Luchtvaart.
De vliegtuigbestuurders van de K.L.M. trek
ken hun ontslagaanvrage in.
ONDERHANDELINGEN GEOPEND,
T st*ndPunt te dien opzichte nader
uiteen te zetten.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
SCHOOL VLIEGTUIG GEVALLEN.
De twee inzittenden licht gewond.
SPORTVLIEGTUIO NEERGESTORT.
Onverwacht goed afgeloopen.
BOOT OMGESLAGEN.
JAPANSCH SCHIP UITGEPLUNDERD.
Chineesche zeeroovers ontkomen.
velen om een werklooze arbeider zullen ko-
ffl<De heer v. d. O r a g t oordeelde het wie
den voor de arbeiders ook plezieriger werk
Weth. Dekker was van oordeel dat net
brengen van modder op het land van het
B A. ook productief werk is en wees er op,
dat 't met rijkssteun zeker niet wordt toege_
gtaan om vaklieden bij particulieren te wer
te stellen en dat er ook geen zekerheid is, da.
Oed Stalen het zullen goedkeuren.
De voorzitter: In Heertiugowaard
wordt gebaggerd bij particulieren
De heer H e r i n g a: Maar onze post is
•eeds goedgekeurd. Het zal de gemeente niet
JJJeer kosten dan er voor op de begrooting is
a n: Een suppletoire begroo
ting »i noodig zijn. Er «slechts 300 be-
lU.vhaar en meer zal noodig zijn.
rv heer Heringa: Als de werkgever
nnoCl betaalt dan kunnen wij met het be-
i-hikbare geld langen tijd werken.
Ten slotte kwam het voorstel van B. en W.
om jn werkverschaffing baggerwerk te laten
uitvoeren, tenslotte in stemming.
Dit voorstel werd met algemeene stemmen
aangenomen.
Het voorstel om het uurloon op 20 cent
te stellen en voor georganiseerden op 22
cent, gaf de heer Zwaan aanleiding voor te
stellen dat op 25 cent te stellen.
Voor 25 cent stemden de heeren Zwaan,
Heringa en v. d. Gragt, zoodat het met 4
tegen 3 stemmen werd verworpen
De werkloozen (een viertal) verlieten
hierop de tribune met de verklaring dat de
burgemeester van hun nog wel zou hooren,
omdat zij er niet aan konden komen.
Z. h. st. werd hierop het voorstel van B. en
W. aangenomen.
De voorzitter bracht hierop het ver
zoek ter tafel om Willem oogt, die 2 jaar
op kosten van de gemeente is verpleegd, nog
één jaar te verplegen, om hem volkomen tot
vakman te bekwamen.
Op voorstel van den voorzitter werd be
sloten dit verzoek in te willigen.
De heer Heringa stelde voor om over
leg te pleger, met het B. A.. opdat geen per
sonen gesteund worden, die werk weigeren.
Spr. weet, dat iemand, die aan den weg had
gewerkt en daarna geregeld bij het P. E. N.
en de Zaterdagavond waarop hij zonder
werk kwam al een beroep op het B A. deed.
De heer Zwaan erkende de juistheid
hiervan en was van oordeel, dat men voor
dezulke niet in de bres kan springen.
De voorzitter zegde dit overleg toe.
De heer B a 11 u s deed tenslotte nog het
voorstel om behoudens goedkeuring door
Ged. Staten aan daarvoor in aanmerking
komende werkgevers, werkloozen te werk te
stellen, tegen het vastgestelde loon en van
gemeentewege^op dit loon een toeslag te
Dit vocrstei werd aangenomen met 4
tegen 3 stemmen.
Voor de heeren de Boer, Heringa, v d
Gragt en Baltus.
Een voorstel van B. en W. om te trachten
een stukje grond van eenige vierkante meters
aan den heer Jb. Dekker te verkoopen werd
aangenomen
Op een vraag van den heer Zwaan deelde
de voorzitter nog mede, dat de heer Plevier
telefooncel wel wii hebben, doch wenscht te
vernemen hoeveel de gemeente er voor over
heeft.
B. en W. werden gemachtigd, dit met den
heer Plevier te regelen.
De heer Zwaan informeerde naar de
plannen inzake de verbetering van de school
in Oterleek.
De oudercommiseie wacht nog steeds op
een uitslag. r
De voorzitter: Mij is gezegd, dat ik
het aan den heer Posch moest zeggen en dat
heb ik gedaan.
De heer Zwaan Namens de oudercom
missie heb ik mondeling de gecombineerde
vergadering aangevraagd. Het antwoord
behoorde dus bij de oudercommissie.
De voorzitter: Wat is voortaan
beter, dat deze dingen schriftelijk gebeuren
Wie schrijft krijgt dan het antwoord. De
kwestie van de school is in onderzoek.
De heer Zwaan, Stompetoren, heeft een
mooie school, hetgeen ik toejuich, doch Oter
leek kan niet langer met een hok toe
De heer Heringa: Het aantal leerlin
gen neemt zoo af. dat het binnenkort een
eenmansschool wordt.
De voorzitter: Het volgend jaar
komen er meer leerlingen.
De heer Heringa deed het voorstel om
er bij het P. E. N. op aan te dringen, de
wachtgeldregeling toch eens eindelijk uit te
voeren. Het P. E. N. heeft ons voorgerekend,
hoe hoog dit zal zijn en doet het nu voor
komen, dat het wachten is op inlichtingen
van B. en W. Dit gaat spr. toch te ver.
De voorzitter was het hiermede vol
komen eens en zegde toe het P. E. N. te zui
len
Voorts deed de heer Heringa het voor
stel om aan het P. E. N. te schrijven, dat het
wenschelijk is, de toegezegde busjes beschik
baar te stellen voor gegadigden
Nu worden er afgesneden omdat ze hun
twee maanden niet kunnen betalen.
De voorzitter zegde ook dit toe, even
als de bestemming voor een op 24 Juni te
houden collecte voor „Zonnestraal".
Hierop sluiting.
De piloten van de K.L.M. hebben besloten
hun op 5 Mei j.1. ingediende ontslagaan
vragen terug te nemen, op grond van een
ontvangen mededeeling van de directie der
K.L.M., dat hun grieven en verlangens
ernstig en welwillend onder de oogen zullen
worden gezien.
Het bestuur der Vereeniging van Ver-
keervliegers heeft aan den Raad van Be
stuur der K.L.M. het hierna volgende uit
voerige schrijven gericht, waarin gemoti
veerd wordt, waarom destijds in strijd met
de considerans de ontslagen werden aange
vraagd.
De inhoud van Uw brief d.d. 23 dezer
werd op de algemeene vergadering onzer
leden, welke op 24 dezer plaats vond, be
sproken. Bij ons schrijven van 17 dezer heb
ben wij U bericht, dat wij, om redenen als
daarin vermeld, in principe bereid zijn onze
grieven voor te leggen aan een Commissie
van Advies, en als resultaat der besprekin
gen op vorenbedoelde vergadering, berich
ten wij U thans, dat de vereeniging uw in
zicht deelt, dat het ondoelmatig is te achten,
dat die commissie onze grieven in beiiande-
ling zou nemen, zoolang het grootste deel
or.zer leden bij zijn voornemen blijft den
dienst Uwer Vennootschap met ingang van
1 Juli as. te verlaten!
Om mogelijk te maken, dat de Commissie
van Advies hare werkzaamheden zal kun
nen aanvangen en in het vertrouwen, dat dit
zoo spoedig mogelijk zal geschieden, deel
den wij mitsdien namens de in onzen brie!
d.d. 5 Mei j.1. genoemde vliegtuigbestuur
ders aan de Directie der K.L.M. mede, dat
»j de op dien datum gezonden individueele
^ntelagaanvragen tegen 1 Juli 1933 intrek-
Copie-doorslag van het desbetreffende
htewTiii S'U'*€n w'^ *e Uwer oriënteering
Daar bedoelde ontslagaanvragen door de
Directie der K.L.M. tot dusverre niet aan
vaard zijn, zijn deze ontslagen derhalve, in
afwachting van de in te winnen adviezen
voorloopig van de baan.
In Uw opgemeld schrijven van 23 dezer
net tnnert Gij ons opnieuw eraan, dat naar
Uwe meening de ontslagaanvragen, zooals
die zijn geschied onrechtmatig zijn. Daar
wij, naar U uit de feiten gebleken is di°
meening niet deelen, meenen wij goed te
9 z'jn het 'n het algemeen eens met de
overweging voorafgaande aan het Regio-
EFLSliegtuigbötuurders. dat de aard van
et bedrijf der K L M. medebrengt, dat dit
ongestoord en regelmatig voortgang moet
nebben en dat derhalve een collectief neer
leggen door de vliegtuigbestuurders van hun
opgedragen arbeid niet kan worden ge-
do v i il met ««regelde diensten als
va L ,s v«rplicht niet alleen ter wil!"
alffpm Llf', maar ook ;en aanz'«n van het
d£n^fen belan« zor« te draeen, dat hare
Hiprl ononderbroken functionneerej:.
om hail ?c -K L M het recl,t ontleen en
stil if iL?ployt? te verbieden het bedrijf
oveB£wlj-- zulks bi] overheids- en
overheidsbedrijven eveneens het ge
val is. Tegenover dit alles dient dan echter
vast te staan, dat de werknemers, in casu de
leden dér vereeniging, een rechtspositie heb
ben, waaraan niet willekeurig kan worden
getornd. Indien men den werknemers het
laatste middel uit de handen neemt, waar
mede zij zich tegen willekeurige aanslagen
op hun positie kunnen verzetten, dient deze
positie behoorlijk gewaarborgd te zijn. Is
dit niet het geval, gelijk bij de K.L.M. tot
dusverre gebleken is, dan zijn de werk
nemers overgeleverd aan het goeddunken
van hun superieuren.
De leden der vereeniging nu kunnen zich
niet meer in goed vertrouwen overgeven
aan de leiding van de directie, daar zij de
overtuiging hebben, dat deze er naar streeft,
om hun positie systematisch te verzwakken.
Zij verlangen dus zekerheid, die hun gege-
ven moet worden, juist omdat de aard van
het bedrijf dit vereischt.
Het reglement, waaronder de vliegtuigbe
stuurders thans hun arbeid verrichten, is
vastgesteld in 1931 na de moeilijkheden, die
toentertijd tusschen directie en vliegtuigbe
stuurders waren gerezen en had ten doel,
ont dezen laatsten die zekerheid te verschaf-
Lenr€«lement werd aangegaan voor
den tijd van vijf jaren.
Nu is het begrijpelijk, dat de directie met
het oog op niet te voorziene omstandig
heden in een zeer modern bedrijf als het
onderhavige, de mogelijkheid heeft willen
openhouden, om gedurende die vijf jaren een
inmiddels noodzakelijk geworden wijziginc
in het reglement aan te brengen.
Mits yan deze vrijheid geen verkeerd ge
bruik gemaakt wordt, kan men dit op zich
zelf juist achten.
Indien zich een dergelijke onvoorziene om
standigheid, die tussclentijdsche wijziging
noodzakelijk maakt, echter n«t voordoet*,
dan zijn wij van oordeel, dat dc onderteexe-
naars directie en piloten zich hebben
te gedragen volgens de bestaande dienst-
voorwaarden, ook al zou artikei °6 van het
R.V., zooals het is geredigeerd, aau de
directie vrijheid laten te allen tijde en op
elk punt te wijzigen, immers dit artikel, al
dus toegepast, miskent te ee.nen male de be
doeling. welke bij het teekenen der arbeids
overeenkomst op basis van da* reglement bij
de leden enzer vereeniging heeft voorge
zeten, namelijk stabiliseering en zekerheid
te verkrijgen gedurende vijf jaren. Het komt
ons voor, dat een dergelijke toepassing niet
vereenigbaar is niet d? goede trouw, welke
bij de ten uitvoerlegging van alle overeen
komsten moet worden in acht genomen.
De zekerheid, die dit reglement aan de
leden bedoelt te geven, is immers anders van
nul en geener waarde.
Doet zich nu naar de ineening van de
directie een dergelijk urgent geval voor, dan
is als waarborg tegen willekeur aan de
vliegtuigbestuurders de mogelijkheid open
gelaten, het advies eener commissie uit te
lokken.
Die waarborg is echter van weinig be-
teekenis, wanneer partijen niet gebonden
zijn zich naar een dusdanig advies ie gedra
gen en wordt zelfs volkomen illusoir, wan
neer partijen zich metterdaad aan dien raad
n tf storen.
Het is U bekend, dat d? directie der K L
M. zich reeds den eersteu keer den beste, dat
bleek, dat de Commissie van Advies het niet
met een door haar voorgestelde wijziging
geheel eens was, zich van dat advies niets
heeft aangetrokken en zelfs verzuimd heeft
aan de Vereeniging haar gemotiveerde be
slissing mede te deelen, zooals het regie
ment dat voorschrijft.
Ook is het U bekend, dat de directie den
laatsten tijd talrijke en naar onze meening
volgens den geest van het reglement onge
oorloofde en willekeurige wijzigingen heeft
ingevoerd.
Door ervaring wijs geworden, heeft de
vereeniging hare bezwaren niet meer bij de
Commissie van Advies aanhangig gemaakt,
terwijl de permanente afwezigheid uit den
lande van het meerendeel onzer leden het
trouwens niet wel mogelijk maakt telxens
weer hun meening daaromtrent tijdig te ver
nemen.
De herhaalde zonder noodzaak door de
directie aangebrachte wijzigingen ondermij
nen den waarborg, cie den leden onzer ver
eeniging gegeven moest zijn en waarop zij
recht hebben.
Het reglement, dat is opgesteld om hen te
beschermen, is een wapen geworden, dat
zich tegen hen keert.
Wanneer dan tenslotte de directie der
K.L.M. die eenerzijds een overeenkomst als
het R.V. met de vereeniging afsluit en zich
op dat reglement beroept als zij zulks
dienstig oordeelt, anderzijds, zooals U onge
twijfeld ook bekend zal zijn, die vereeniging
onder geen voorwaarde als zoodanig
wenscht te „erkennen", valt er in het licht
van het vorenstaande niet in te zien, waar
om
bonden
de vliegtuigbestuurders eenzijdig ge
len zouoen zijn.
De Oehoe (thuisreis) vloog gister van
Bangkok van Rangoon. Wegens weersom
standigheden wordt heden niet verder ge
vlogen.
De Snip vertrok gister van Rangoon naar
Alorstar.
De Pelikaan kwam gister te Cairo uit
Boedapest.
Op het vliegveld te Eelde is gistermiddag
om vier uur een vrij ernstig vliegongeluk ge
beurd, dat, wat de inzittenden betreft, geluk
kig goed is afgeloopen.
Omstreeks genoemd tijdstip verscheen
boven het vliegveld een lesvliegtuig van de
K.L.M., een Koolhoventoestel, gemerkt F.K
43, dat te twee uur van Schiphol was opge
stegen. Doordat de machine bij het landen
een verkeerde zwenking maakte, gleed het
toestel af, tengevolge waarvan het op een
naast het vliegterrein gelegen bouwland met
den kop in den grond terecht kwam. Het
vliegtuig is nagenoeg geheel vernield. De
inzittenden, de leerling-vliegers Steensma
Eilders, beiden van de kweekschool voor
de zeevaart te Amsterdam, kwamen er ge
lukkig slechts met lichte verwondingen af.
Steensma, die het neusbeen had gebroken,
moest zich onder geneeskundige behande
ling laten stellen en is naar het academisch
ziekenhuis te Groningen vervoerd. Eilders
kon ter plaatse worden verbonden.
De heer Aler, chef van den vliegtechni-
schen dienst der K.L.M., is in verband met
het ongeluk naar Eelde vertrokken.
De Almelosche sportvlieger F. ten Bos is
gisteravond tegen half negen, toen hij in ge
zelschap van drie andere sportvliegers over
Almelo vloog, tegen een grooten seinmast
aan de spoorlijn naar Hengelo, vlak bij het
Almelosche statk gevlogen en neergestort
in den tuin van een villa.
Het vliegtuig werd zwaar beschadigd,
doch de cabine was vrijwel intact gebleven.
Eenige omwonenden snelden toe en trokken
den vlieger, die alleen in het toestel zat, en
die op zijn zij lag, uit den stuurstoel. Hoe
wel zijn gelaat hevig bloedde tengevolge
van een wonde boven het rechteroog, had hij
overigens zoo goed als geen letsel bekomen
De seinmast brak in vier stukken af en viel
over de spoorlijn. Het duurde ruim een
kwartier eer de lijn weer vrij was, tengevol-
ge waarvan de sneltrein naar Amsterdam,
aie juist in aantocht was, vertraging onder
vond.
De heer ten Bos was boven de woning,
waar zijn moeder en zijn echtgenoote wonen,
gedaald om uit de lucht een groet aan zijn
familie te brengen. Bij het zwenken vloog
hij toe»i tegen den seinmast. Het ongeluk
trok begrijpelijkerwijze vele nieuwsgierigen.
Het duurde slechts geruimen tijd of duizen
den waren op de been.
VERLAGING DER LUCHTPASSAGE-
TARIEVEN IN HET BINNENLAND.
De K.L.M. heeft besloten tot herziening
van de passagetarieven op de luchtlijn
Twente—Amsterdam v.v. over te gaan. Met
ingang van 1 Juni zullen deze tarieven aan
merkelijk worden verlaagd De enkele reis
wordt vastgesteld op f 7.50 en een retour
op 12.75 per persoon. Tienvluchtenboekjes
kosten voortaan 60. Het bagagetarief is op
overeenkomstige wijze verlaagd. Het plan
bestaat om de passagetarieven op de lucht
lijn GroningenAmsterdam v.v. eveneens
te verminderen en het enkele reistarief vast
te stellen op 10, het retour op 17 per
persoon en de tienvluchtenboekjes cp 80.
Als gevolg van het bovenstaande zullen
ook de doorgaande tarieven naar en van
Rotterdam en Zeeland een gunstige wijzi
ging ondergaan. Alle veranderingen zullen
werden ingevoerd behoudens goedkeuring
van den minister van waterstaat.
VIJFDUIZEND METER ZONDER
VALSCHERM.
Begonnen inet een snelheid van
210 KM. per uur en een tempe
ratuur van 35 gr. onder nul.
Steeds bij bewustzijn.
's Werelds beste parachutist, John Tra-
num. heeft een duivelschen toer volbracht,
vertelt de Tel. Van 6500 meter hoogte sprong
hij uit een vliegtuig, en gelijk een meteoor
steen, viel hij, zonder de parachute te openen,
5400 meter naar beneden in den tiid van 1
minuut en 25 seconden. Hiermede heeft hij
het wereldrecord op zijn naam gebracht, dat
«ehouden werd door den Amerikaan Bud
lanning met 4500 meter. Bovendien zegt
Tranum, die in totaal 600 parachutespron
gen heeft gemaakt, te hebben bewezen, dat
vliegers in oorlogstijd van groote hoogte uit
hun toestel kunnen springen en dan veilig
den beganen grond bereiken.
„Ik zou een hond willen zijn met drie
staarten", vertelde Tranum ua zijn waaghal
zerij, „om den menschen te laten zien, hoe
blij ik ben met mijn nieuwe record. Experts
hadden beweerd, dat het onmogelijk was, de
prestatie van Bud Manning te verbeteren,
omdat het hart niet bestand zou zijn tegen de
verandering van luchtdruk gedurende het
vallen. Toen besloot ik aan te toonen, dat de
deskundigen ongelijk hadden, hoewel ik wist,
dat het verschil in luchtdruk zeer groot is,
n.1. 320 m.M. op S400 meter hoogte en 760
m.M. op den beganen grond".
„Natuurlijk was ik volkomen fit, toen ik de
lucht inging met mijn piloot, luitenant
Sayer", vervolgt Tranum zijn opwindend re
laas in de „Daily Express". „Mijn hart was
speciaal onderzocht en ook mijn bloeddruk
was in orde bevonden. Om halfvijf gingen
we omhoog. Zeer snel waren we op 6500
meter hoogte, maar overal hing een dikke
mist, waardoor het onmogelijk was iets te
zien. Na eenig heen en weer vliegen ontdek
ten wij een gat in de wolken, waardoor wij
juist de aarde konden zien. Ik achtte mijn
oogenblik gekomen. Van den zuurstofvoor-
raad in het vliegtuig bracht ik een hoeveel
heid in mijn eigen toestel over, en toen klom
ik op den vleugel.
In de cockpit was het warm. maar toen ik
buiten was, bevond ik mij in 35 graden vorst.
Mijn eigen voorraad zuurstof kon 10 minuten
dienst doen. Ik moest dus niet te lang op
den vleugel blijven. Angst had ik in het ge
heel niet en ik was ook niet zenuwachtig.
Het gat in de wolken was toch niet zeer ge
schikt, en daarom besloten we een ander te
zoeken. Zoo vlogen wij, terwijl ik op den
vleugel stond, wat heen en weer, totdat luit.
Sayer inderdaad een beter gat vond. Op dat
oogenblik had ik nog vier minuten zuurstof
over. Het werd tijd. Ik zette me af en sprong
Keurig kwam ik in het gat terecht.
Kopje duikelen.
De eerste 1600 meter was ik in het geheel
niet in staat, mijn bewegingen te controlee
ren, hoewel ik volkomen bij bewustzijn was.
Dan weer viel ik met mijn hoofd naar be
neden, dan weer andersom. Het was alsof ik
kopje duikelde. Ten slotte kreeg ik een zitten
de houding, die ik tot het einde toe behield.
Al mijn aandacht was op mijn stopwatch ge
concentreerd, dat aan mijn hand was vastge
bonden. Mijn eenige angst was, dat ik niet
te vroeg aan het touw van de parachute
zou trekken. Mijn oogen begonnen een beetje
te tranen, maar veel last had ik daarvan
niet. Ik voelde de lucht geleidelijk warmer
worden.
Geleidelijk is natuurlijk zeer betrekkelijk,
want alles ging razend snel. Ik begon
mijn duik met een snelheid van 210 K.M
per uur en naarmate de lucht dikker werd,
verminderde deze tot 170 K.M.
Mijn stopwatch vertelde me, dat ik 5300
nieter gevallen was. Ik had een vermoeden,
dat het langer was, en omdat ik mijn leven
nog te lief had, besloot ik aan het touw te
trekken.
De schok, die toen volgde, is nauwelijks 'e
beschrijven. Ik had een gevoel, of alles naar
beneden werd getrokken, alsof mijn hoofd op
mijn borst werd gedrukt, alsof mijn lichaam
zich van mijn hoofd scheidde en ergens in
de wolken bleef. Dan plotseling was alles
weer in orde en kon ik realiseeren, dat alles
nog op zijn plaats was. Het ergste was nu
gebeurd. Rustig gleed ik omlaag. Een blik
op mijn stopwatch toonde aan, dat het tra
nen van mijn oogen inderdaad hinderlijker
was geweest dan ik dacht. Ik had me ver
gist: ik had nog 300 meter langer kunnen
vallen.
Volkomen ongedeerd kwam ik op den En-
gelschen bodem terecht. Irvin, de ontwerpei
van de parachute, was de eerste, die me ge-
lukwenschte. Op wonderbaarlijke wijze
manoeuvreerde hij met zijn Puss Moth door
de jungle, want zoo zag het stuk land er
uit, waarop ik gedaald was. Ik denk, dat ik
één ding van waarde heb gedaan, n.1. het
bewijs geleverd, dat een vlieger, die op een
hoogte van bijv. 7500 meter omlaag gescho
ten wordt, zijn leven kan redden, als hij
denzelfden sprong maakt als ik".
ZWAAR ONWEER IN FRANKRIJK.
Visschersboot in het Nauw van
Catais vernield.
In verschillende deelen van Frankrijk heb
ben hevige onweersbuien gewoed. In de om
geving van Lyon gingen zij met hagelbuien
gepaard. Aan de kust stormde het, waardoor
de scheepvaart veel hinder ondervond. In het
Nauw van Calais liep een visschersboot op
een rots en werd geheel vernield. De beman
ning kon worden gered. Te Marseilel sloegen
de golven tot over de kade.
NIEUWE ONRUST IN SPANJE.
Talrijke dooden.
In de aan de spoorlijn MadridValencia ge
legen stad Plascncia in Spanje, is het tot bloe
dige botsingen gekomen tusschen landarbeiders
en politie. Een ofiicier van politie werd ge
dood. De landarbeiders verloren 4 dooden en
talrijke gewonden.
In Granada zijn 2 bomaanslagen gepleegd,
waardoor echter niemand gewond werd. In
Bilbao ontspoorde een personentrein, waarbij
tal van pasagisers werden gewond.
GEWELDIGE BOSCHBRAND IN
JAPAN.
Honderden personen
omgekomen.
Uit Oyohara (Sachalien) wordt gemeld, dat
zes dagen lang langs de kust van de zee van
Ochotsk een geweldige boschbrand heeft ge
woed. 18.000 acres woud en verscheidene dor
pen zijn in den asch gelegd. Gevreesd wordt,
dat honderden dorpelingen in de vlammen om
het leven zijn gekomen.
Men is er nog steeds niet in geslaagd hst
vuur te stuiten.
DE FASCISTISCHE PARTIJ IN
ITALIË.
Meer dan twee miilioen leden.
De fascistische partij telt thans 2.045.792
leden. Een nieuwe bijeenkomst van den (as-
cistischen raad zal plaats vinden op 31 Mei,
GANDHI'S VOEDSELSTAKING.
Maandagmiddag ten einde.
Gandhi's voedselstaking van drie weken
zal Maandagmiddag a s. ten einde zijn.
Gisteren was het de 18e dag die Gandhi
zonder voedsel doorbracht. Hoewel hij zeer
zwak is en slechts met zachte stem spreekt
is zijn toestand nog steeds bevredigend. De
geneesheeren zijn ervan overtuigd, dat hij
zijn hongerstaking zal overleven. Hij zal
echter minstens drie weken noodig hebben om
zijn normale gezondheidstoestand terug tf
krijgen.
ROOFMOORD IN EEN TREIN. V
In den nacht van Maandag op Dinsdag
heeft een vreeseliike misdaad plaats gehad in
den sneltrein GrenobleParijs, zegt het
Hbld. Baanwachters vonden nabij de Blaisey-
Bas tunnel, in de buurt van Dijon, het lijk
van een ouden man, die een diepe steekwond
in de borst had. Hij was van papieren en
zaken van financieele waarde beroofd, maar
het was al vrij spoedig vast te stellen dat
het hier betrof een zekeren Blanc, 61 jaar,
een rijke handelsman uit Parijs, die zich uit
de zaken had teruggetrokken. Hij had gelo
geerd bij een familielid in de buurt van
Grenoble. De moord moet gebeurd zijn tus
schen Lyon en Dijon. want te Lyon heeft men
den vermoorde nog in den coupé zien zitten,
waarna de deur gesloten werd, waarschijn
lijk omdat de heer Blanc wenschte te slapen.
Te Dijon wilden passagiers de deur van dien
coupé openschuiven, maar deze werd van
binnen vastgehouden en een stem riep: „Deze
coupe is gereserveerd!" De passagiers namen
toen plaats in den coupé daarnaast.
Men weet niet wanneer de moordenaar
(eventueel met een medeplichtige) den trein
heeft verlaten. Een conducteur meent iemand
gezien te hebben in de buurt van den coupé
waarin de misdaad geschiedde, die hem op
viel omdat hij zenuwachtig deed, maar hij
kon tenslotte ook niet meer opgeven dan een
vrij vaag signaiement.
De Fransche bladen vestigen er de aan
dacht op dat dit reeds de derde onopgehel
derde moord is die plaats had in dezen snel
trein GrenobleParijs. Twee jaar geleden
werd zekere madame Barbier in dien trein
vermoord vijf jaar geleden zekere Deverre.
Merkwaardig is ook dat de lichamen van de
slachtoffers ongeveer op dezelfde plaats uit
den trein werden geworpen.
33 Turken verdronken.
Reuter meldt uit Istanboel dat een boot, die
vijftig Turken over de Kilkit vervoerde, bij
Tohat omsloeg waardoor 33 van de 59 pas
sagiers verdronken.
OOK GIJ, BRUTUS?
Hitier van Joodsche afkomst?
Men heeft den naam Hitier teruggevonden
in de oude registers van het stadje Polna in
Tsjecho-Slowakije, waar nu nog een familie
van dien naam woont. Uit een ingesteld on
derzoek is gebleken, dat alle personen die
Hitier heeten, Joden of van Joodsche afkomst
zijn. In het midden van de vorige eeuw
woonden te Polna twee Joodsche gezinnen
van dien naam. In 1827 zijn enkele leden de
zer families met een onbekende bestemming
geëmigreerd.
Aldus de „Pravo Lidu", het orgaan de;
Tsjechische sociaal-democraten.
Uit Dairen wordt gemeld, dat het Japan-
sche s.s. Hoshoen Maru dat geheel bezet was
met Chineesche vluchtelingen in de golf van
Patsjoeli is overvallen en geheel uitgeplun
derd door als onschuldige passagiers uit
ziende Chineesche zeeroovers. Er waren on
geveer 1000 Chineesche vluchtelingen uit
Tientsin aan boord, die uit angst voor de ko
mende gevechten bij de Japansche bezetting
de wijk hadden genomen. De buit van de zee
roovers was dan ook reusachtig groot. Toen
tenslotte aan de horizon een Japansche tor
pedojager opdook, ontkwamen de zeeroovers
en landden aan de kust van Shantoeng.
VRIJZ. DEM. BOND.
Mr. P. J. Oud aeelt in de Vrijzinnig Demo
craat mede. dat het aanvaarden van het
ministerambt het hem onmogelijk maakt,
zich langer met de redactie van het orgaan
te belasten, en hij tevens verplicht is, het
secretariaat der partij neer te ieggen.
De partijraad heeft, naar in hetzelfde blad
wordt meegedeeld, eenstemmig op het optre
den van de beide partijgenooten in het mi
nisterie zijn fiat gegeven.
DE BEPERKING VAN DEN
RUNDVEESTAPEL.
Er is een commissie van voorbereiding
gevormd inzake te treffen maatregelen in
verband met de beperking van den rundvee
stapel. In de commissie zullen eenige leden
van de crisis-zuivel-centrale van de crisis
varkens-centrale zitting nemer.. Als voor
zitter zal optreden de heer R Tromp van
Holst.
DE TWEEDE KAMER.
De leden der Tweede Kamer zijn in ver
gadering bijeen geroepen op Dinsdag 30 Mei
a.s. te een uur. v t^v.
AANKOMST VAN DEN COMMUNIST
DEKOM IN AMSTERDAM.
Met het s.s „Renselaer" van de K. N. S. M.
is gisteravond te Amsterdam aangekomen
•de communist A. Bekom, die door Het