Het conflict bij de K. L. M. Buitenland Binnenland Luchtvaart. De vliegtuigbestuurders van de K.L.M. trek ken hun ontslagaanvrage in. ONDERHANDELINGEN GEOPEND, T st*ndPunt te dien opzichte nader uiteen te zetten. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. SCHOOL VLIEGTUIG GEVALLEN. De twee inzittenden licht gewond. SPORTVLIEGTUIO NEERGESTORT. Onverwacht goed afgeloopen. BOOT OMGESLAGEN. JAPANSCH SCHIP UITGEPLUNDERD. Chineesche zeeroovers ontkomen. velen om een werklooze arbeider zullen ko- ffl<De heer v. d. O r a g t oordeelde het wie den voor de arbeiders ook plezieriger werk Weth. Dekker was van oordeel dat net brengen van modder op het land van het B A. ook productief werk is en wees er op, dat 't met rijkssteun zeker niet wordt toege_ gtaan om vaklieden bij particulieren te wer te stellen en dat er ook geen zekerheid is, da. Oed Stalen het zullen goedkeuren. De voorzitter: In Heertiugowaard wordt gebaggerd bij particulieren De heer H e r i n g a: Maar onze post is •eeds goedgekeurd. Het zal de gemeente niet JJJeer kosten dan er voor op de begrooting is a n: Een suppletoire begroo ting »i noodig zijn. Er «slechts 300 be- lU.vhaar en meer zal noodig zijn. rv heer Heringa: Als de werkgever nnoCl betaalt dan kunnen wij met het be- i-hikbare geld langen tijd werken. Ten slotte kwam het voorstel van B. en W. om jn werkverschaffing baggerwerk te laten uitvoeren, tenslotte in stemming. Dit voorstel werd met algemeene stemmen aangenomen. Het voorstel om het uurloon op 20 cent te stellen en voor georganiseerden op 22 cent, gaf de heer Zwaan aanleiding voor te stellen dat op 25 cent te stellen. Voor 25 cent stemden de heeren Zwaan, Heringa en v. d. Gragt, zoodat het met 4 tegen 3 stemmen werd verworpen De werkloozen (een viertal) verlieten hierop de tribune met de verklaring dat de burgemeester van hun nog wel zou hooren, omdat zij er niet aan konden komen. Z. h. st. werd hierop het voorstel van B. en W. aangenomen. De voorzitter bracht hierop het ver zoek ter tafel om Willem oogt, die 2 jaar op kosten van de gemeente is verpleegd, nog één jaar te verplegen, om hem volkomen tot vakman te bekwamen. Op voorstel van den voorzitter werd be sloten dit verzoek in te willigen. De heer Heringa stelde voor om over leg te pleger, met het B. A.. opdat geen per sonen gesteund worden, die werk weigeren. Spr. weet, dat iemand, die aan den weg had gewerkt en daarna geregeld bij het P. E. N. en de Zaterdagavond waarop hij zonder werk kwam al een beroep op het B A. deed. De heer Zwaan erkende de juistheid hiervan en was van oordeel, dat men voor dezulke niet in de bres kan springen. De voorzitter zegde dit overleg toe. De heer B a 11 u s deed tenslotte nog het voorstel om behoudens goedkeuring door Ged. Staten aan daarvoor in aanmerking komende werkgevers, werkloozen te werk te stellen, tegen het vastgestelde loon en van gemeentewege^op dit loon een toeslag te Dit vocrstei werd aangenomen met 4 tegen 3 stemmen. Voor de heeren de Boer, Heringa, v d Gragt en Baltus. Een voorstel van B. en W. om te trachten een stukje grond van eenige vierkante meters aan den heer Jb. Dekker te verkoopen werd aangenomen Op een vraag van den heer Zwaan deelde de voorzitter nog mede, dat de heer Plevier telefooncel wel wii hebben, doch wenscht te vernemen hoeveel de gemeente er voor over heeft. B. en W. werden gemachtigd, dit met den heer Plevier te regelen. De heer Zwaan informeerde naar de plannen inzake de verbetering van de school in Oterleek. De oudercommiseie wacht nog steeds op een uitslag. r De voorzitter: Mij is gezegd, dat ik het aan den heer Posch moest zeggen en dat heb ik gedaan. De heer Zwaan Namens de oudercom missie heb ik mondeling de gecombineerde vergadering aangevraagd. Het antwoord behoorde dus bij de oudercommissie. De voorzitter: Wat is voortaan beter, dat deze dingen schriftelijk gebeuren Wie schrijft krijgt dan het antwoord. De kwestie van de school is in onderzoek. De heer Zwaan, Stompetoren, heeft een mooie school, hetgeen ik toejuich, doch Oter leek kan niet langer met een hok toe De heer Heringa: Het aantal leerlin gen neemt zoo af. dat het binnenkort een eenmansschool wordt. De voorzitter: Het volgend jaar komen er meer leerlingen. De heer Heringa deed het voorstel om er bij het P. E. N. op aan te dringen, de wachtgeldregeling toch eens eindelijk uit te voeren. Het P. E. N. heeft ons voorgerekend, hoe hoog dit zal zijn en doet het nu voor komen, dat het wachten is op inlichtingen van B. en W. Dit gaat spr. toch te ver. De voorzitter was het hiermede vol komen eens en zegde toe het P. E. N. te zui len Voorts deed de heer Heringa het voor stel om aan het P. E. N. te schrijven, dat het wenschelijk is, de toegezegde busjes beschik baar te stellen voor gegadigden Nu worden er afgesneden omdat ze hun twee maanden niet kunnen betalen. De voorzitter zegde ook dit toe, even als de bestemming voor een op 24 Juni te houden collecte voor „Zonnestraal". Hierop sluiting. De piloten van de K.L.M. hebben besloten hun op 5 Mei j.1. ingediende ontslagaan vragen terug te nemen, op grond van een ontvangen mededeeling van de directie der K.L.M., dat hun grieven en verlangens ernstig en welwillend onder de oogen zullen worden gezien. Het bestuur der Vereeniging van Ver- keervliegers heeft aan den Raad van Be stuur der K.L.M. het hierna volgende uit voerige schrijven gericht, waarin gemoti veerd wordt, waarom destijds in strijd met de considerans de ontslagen werden aange vraagd. De inhoud van Uw brief d.d. 23 dezer werd op de algemeene vergadering onzer leden, welke op 24 dezer plaats vond, be sproken. Bij ons schrijven van 17 dezer heb ben wij U bericht, dat wij, om redenen als daarin vermeld, in principe bereid zijn onze grieven voor te leggen aan een Commissie van Advies, en als resultaat der besprekin gen op vorenbedoelde vergadering, berich ten wij U thans, dat de vereeniging uw in zicht deelt, dat het ondoelmatig is te achten, dat die commissie onze grieven in beiiande- ling zou nemen, zoolang het grootste deel or.zer leden bij zijn voornemen blijft den dienst Uwer Vennootschap met ingang van 1 Juli as. te verlaten! Om mogelijk te maken, dat de Commissie van Advies hare werkzaamheden zal kun nen aanvangen en in het vertrouwen, dat dit zoo spoedig mogelijk zal geschieden, deel den wij mitsdien namens de in onzen brie! d.d. 5 Mei j.1. genoemde vliegtuigbestuur ders aan de Directie der K.L.M. mede, dat »j de op dien datum gezonden individueele ^ntelagaanvragen tegen 1 Juli 1933 intrek- Copie-doorslag van het desbetreffende htewTiii S'U'*€n w'^ *e Uwer oriënteering Daar bedoelde ontslagaanvragen door de Directie der K.L.M. tot dusverre niet aan vaard zijn, zijn deze ontslagen derhalve, in afwachting van de in te winnen adviezen voorloopig van de baan. In Uw opgemeld schrijven van 23 dezer net tnnert Gij ons opnieuw eraan, dat naar Uwe meening de ontslagaanvragen, zooals die zijn geschied onrechtmatig zijn. Daar wij, naar U uit de feiten gebleken is di° meening niet deelen, meenen wij goed te 9 z'jn het 'n het algemeen eens met de overweging voorafgaande aan het Regio- EFLSliegtuigbötuurders. dat de aard van et bedrijf der K L M. medebrengt, dat dit ongestoord en regelmatig voortgang moet nebben en dat derhalve een collectief neer leggen door de vliegtuigbestuurders van hun opgedragen arbeid niet kan worden ge- do v i il met ««regelde diensten als va L ,s v«rplicht niet alleen ter wil!" alffpm Llf', maar ook ;en aanz'«n van het d£n^fen belan« zor« te draeen, dat hare Hiprl ononderbroken functionneerej:. om hail ?c -K L M het recl,t ontleen en stil if iL?ployt? te verbieden het bedrijf oveB£wlj-- zulks bi] overheids- en overheidsbedrijven eveneens het ge val is. Tegenover dit alles dient dan echter vast te staan, dat de werknemers, in casu de leden dér vereeniging, een rechtspositie heb ben, waaraan niet willekeurig kan worden getornd. Indien men den werknemers het laatste middel uit de handen neemt, waar mede zij zich tegen willekeurige aanslagen op hun positie kunnen verzetten, dient deze positie behoorlijk gewaarborgd te zijn. Is dit niet het geval, gelijk bij de K.L.M. tot dusverre gebleken is, dan zijn de werk nemers overgeleverd aan het goeddunken van hun superieuren. De leden der vereeniging nu kunnen zich niet meer in goed vertrouwen overgeven aan de leiding van de directie, daar zij de overtuiging hebben, dat deze er naar streeft, om hun positie systematisch te verzwakken. Zij verlangen dus zekerheid, die hun gege- ven moet worden, juist omdat de aard van het bedrijf dit vereischt. Het reglement, waaronder de vliegtuigbe stuurders thans hun arbeid verrichten, is vastgesteld in 1931 na de moeilijkheden, die toentertijd tusschen directie en vliegtuigbe stuurders waren gerezen en had ten doel, ont dezen laatsten die zekerheid te verschaf- Lenr€«lement werd aangegaan voor den tijd van vijf jaren. Nu is het begrijpelijk, dat de directie met het oog op niet te voorziene omstandig heden in een zeer modern bedrijf als het onderhavige, de mogelijkheid heeft willen openhouden, om gedurende die vijf jaren een inmiddels noodzakelijk geworden wijziginc in het reglement aan te brengen. Mits yan deze vrijheid geen verkeerd ge bruik gemaakt wordt, kan men dit op zich zelf juist achten. Indien zich een dergelijke onvoorziene om standigheid, die tussclentijdsche wijziging noodzakelijk maakt, echter n«t voordoet*, dan zijn wij van oordeel, dat dc onderteexe- naars directie en piloten zich hebben te gedragen volgens de bestaande dienst- voorwaarden, ook al zou artikei °6 van het R.V., zooals het is geredigeerd, aau de directie vrijheid laten te allen tijde en op elk punt te wijzigen, immers dit artikel, al dus toegepast, miskent te ee.nen male de be doeling. welke bij het teekenen der arbeids overeenkomst op basis van da* reglement bij de leden enzer vereeniging heeft voorge zeten, namelijk stabiliseering en zekerheid te verkrijgen gedurende vijf jaren. Het komt ons voor, dat een dergelijke toepassing niet vereenigbaar is niet d? goede trouw, welke bij de ten uitvoerlegging van alle overeen komsten moet worden in acht genomen. De zekerheid, die dit reglement aan de leden bedoelt te geven, is immers anders van nul en geener waarde. Doet zich nu naar de ineening van de directie een dergelijk urgent geval voor, dan is als waarborg tegen willekeur aan de vliegtuigbestuurders de mogelijkheid open gelaten, het advies eener commissie uit te lokken. Die waarborg is echter van weinig be- teekenis, wanneer partijen niet gebonden zijn zich naar een dusdanig advies ie gedra gen en wordt zelfs volkomen illusoir, wan neer partijen zich metterdaad aan dien raad n tf storen. Het is U bekend, dat d? directie der K L M. zich reeds den eersteu keer den beste, dat bleek, dat de Commissie van Advies het niet met een door haar voorgestelde wijziging geheel eens was, zich van dat advies niets heeft aangetrokken en zelfs verzuimd heeft aan de Vereeniging haar gemotiveerde be slissing mede te deelen, zooals het regie ment dat voorschrijft. Ook is het U bekend, dat de directie den laatsten tijd talrijke en naar onze meening volgens den geest van het reglement onge oorloofde en willekeurige wijzigingen heeft ingevoerd. Door ervaring wijs geworden, heeft de vereeniging hare bezwaren niet meer bij de Commissie van Advies aanhangig gemaakt, terwijl de permanente afwezigheid uit den lande van het meerendeel onzer leden het trouwens niet wel mogelijk maakt telxens weer hun meening daaromtrent tijdig te ver nemen. De herhaalde zonder noodzaak door de directie aangebrachte wijzigingen ondermij nen den waarborg, cie den leden onzer ver eeniging gegeven moest zijn en waarop zij recht hebben. Het reglement, dat is opgesteld om hen te beschermen, is een wapen geworden, dat zich tegen hen keert. Wanneer dan tenslotte de directie der K.L.M. die eenerzijds een overeenkomst als het R.V. met de vereeniging afsluit en zich op dat reglement beroept als zij zulks dienstig oordeelt, anderzijds, zooals U onge twijfeld ook bekend zal zijn, die vereeniging onder geen voorwaarde als zoodanig wenscht te „erkennen", valt er in het licht van het vorenstaande niet in te zien, waar om bonden de vliegtuigbestuurders eenzijdig ge len zouoen zijn. De Oehoe (thuisreis) vloog gister van Bangkok van Rangoon. Wegens weersom standigheden wordt heden niet verder ge vlogen. De Snip vertrok gister van Rangoon naar Alorstar. De Pelikaan kwam gister te Cairo uit Boedapest. Op het vliegveld te Eelde is gistermiddag om vier uur een vrij ernstig vliegongeluk ge beurd, dat, wat de inzittenden betreft, geluk kig goed is afgeloopen. Omstreeks genoemd tijdstip verscheen boven het vliegveld een lesvliegtuig van de K.L.M., een Koolhoventoestel, gemerkt F.K 43, dat te twee uur van Schiphol was opge stegen. Doordat de machine bij het landen een verkeerde zwenking maakte, gleed het toestel af, tengevolge waarvan het op een naast het vliegterrein gelegen bouwland met den kop in den grond terecht kwam. Het vliegtuig is nagenoeg geheel vernield. De inzittenden, de leerling-vliegers Steensma Eilders, beiden van de kweekschool voor de zeevaart te Amsterdam, kwamen er ge lukkig slechts met lichte verwondingen af. Steensma, die het neusbeen had gebroken, moest zich onder geneeskundige behande ling laten stellen en is naar het academisch ziekenhuis te Groningen vervoerd. Eilders kon ter plaatse worden verbonden. De heer Aler, chef van den vliegtechni- schen dienst der K.L.M., is in verband met het ongeluk naar Eelde vertrokken. De Almelosche sportvlieger F. ten Bos is gisteravond tegen half negen, toen hij in ge zelschap van drie andere sportvliegers over Almelo vloog, tegen een grooten seinmast aan de spoorlijn naar Hengelo, vlak bij het Almelosche statk gevlogen en neergestort in den tuin van een villa. Het vliegtuig werd zwaar beschadigd, doch de cabine was vrijwel intact gebleven. Eenige omwonenden snelden toe en trokken den vlieger, die alleen in het toestel zat, en die op zijn zij lag, uit den stuurstoel. Hoe wel zijn gelaat hevig bloedde tengevolge van een wonde boven het rechteroog, had hij overigens zoo goed als geen letsel bekomen De seinmast brak in vier stukken af en viel over de spoorlijn. Het duurde ruim een kwartier eer de lijn weer vrij was, tengevol- ge waarvan de sneltrein naar Amsterdam, aie juist in aantocht was, vertraging onder vond. De heer ten Bos was boven de woning, waar zijn moeder en zijn echtgenoote wonen, gedaald om uit de lucht een groet aan zijn familie te brengen. Bij het zwenken vloog hij toe»i tegen den seinmast. Het ongeluk trok begrijpelijkerwijze vele nieuwsgierigen. Het duurde slechts geruimen tijd of duizen den waren op de been. VERLAGING DER LUCHTPASSAGE- TARIEVEN IN HET BINNENLAND. De K.L.M. heeft besloten tot herziening van de passagetarieven op de luchtlijn Twente—Amsterdam v.v. over te gaan. Met ingang van 1 Juni zullen deze tarieven aan merkelijk worden verlaagd De enkele reis wordt vastgesteld op f 7.50 en een retour op 12.75 per persoon. Tienvluchtenboekjes kosten voortaan 60. Het bagagetarief is op overeenkomstige wijze verlaagd. Het plan bestaat om de passagetarieven op de lucht lijn GroningenAmsterdam v.v. eveneens te verminderen en het enkele reistarief vast te stellen op 10, het retour op 17 per persoon en de tienvluchtenboekjes cp 80. Als gevolg van het bovenstaande zullen ook de doorgaande tarieven naar en van Rotterdam en Zeeland een gunstige wijzi ging ondergaan. Alle veranderingen zullen werden ingevoerd behoudens goedkeuring van den minister van waterstaat. VIJFDUIZEND METER ZONDER VALSCHERM. Begonnen inet een snelheid van 210 KM. per uur en een tempe ratuur van 35 gr. onder nul. Steeds bij bewustzijn. 's Werelds beste parachutist, John Tra- num. heeft een duivelschen toer volbracht, vertelt de Tel. Van 6500 meter hoogte sprong hij uit een vliegtuig, en gelijk een meteoor steen, viel hij, zonder de parachute te openen, 5400 meter naar beneden in den tiid van 1 minuut en 25 seconden. Hiermede heeft hij het wereldrecord op zijn naam gebracht, dat «ehouden werd door den Amerikaan Bud lanning met 4500 meter. Bovendien zegt Tranum, die in totaal 600 parachutespron gen heeft gemaakt, te hebben bewezen, dat vliegers in oorlogstijd van groote hoogte uit hun toestel kunnen springen en dan veilig den beganen grond bereiken. „Ik zou een hond willen zijn met drie staarten", vertelde Tranum ua zijn waaghal zerij, „om den menschen te laten zien, hoe blij ik ben met mijn nieuwe record. Experts hadden beweerd, dat het onmogelijk was, de prestatie van Bud Manning te verbeteren, omdat het hart niet bestand zou zijn tegen de verandering van luchtdruk gedurende het vallen. Toen besloot ik aan te toonen, dat de deskundigen ongelijk hadden, hoewel ik wist, dat het verschil in luchtdruk zeer groot is, n.1. 320 m.M. op S400 meter hoogte en 760 m.M. op den beganen grond". „Natuurlijk was ik volkomen fit, toen ik de lucht inging met mijn piloot, luitenant Sayer", vervolgt Tranum zijn opwindend re laas in de „Daily Express". „Mijn hart was speciaal onderzocht en ook mijn bloeddruk was in orde bevonden. Om halfvijf gingen we omhoog. Zeer snel waren we op 6500 meter hoogte, maar overal hing een dikke mist, waardoor het onmogelijk was iets te zien. Na eenig heen en weer vliegen ontdek ten wij een gat in de wolken, waardoor wij juist de aarde konden zien. Ik achtte mijn oogenblik gekomen. Van den zuurstofvoor- raad in het vliegtuig bracht ik een hoeveel heid in mijn eigen toestel over, en toen klom ik op den vleugel. In de cockpit was het warm. maar toen ik buiten was, bevond ik mij in 35 graden vorst. Mijn eigen voorraad zuurstof kon 10 minuten dienst doen. Ik moest dus niet te lang op den vleugel blijven. Angst had ik in het ge heel niet en ik was ook niet zenuwachtig. Het gat in de wolken was toch niet zeer ge schikt, en daarom besloten we een ander te zoeken. Zoo vlogen wij, terwijl ik op den vleugel stond, wat heen en weer, totdat luit. Sayer inderdaad een beter gat vond. Op dat oogenblik had ik nog vier minuten zuurstof over. Het werd tijd. Ik zette me af en sprong Keurig kwam ik in het gat terecht. Kopje duikelen. De eerste 1600 meter was ik in het geheel niet in staat, mijn bewegingen te controlee ren, hoewel ik volkomen bij bewustzijn was. Dan weer viel ik met mijn hoofd naar be neden, dan weer andersom. Het was alsof ik kopje duikelde. Ten slotte kreeg ik een zitten de houding, die ik tot het einde toe behield. Al mijn aandacht was op mijn stopwatch ge concentreerd, dat aan mijn hand was vastge bonden. Mijn eenige angst was, dat ik niet te vroeg aan het touw van de parachute zou trekken. Mijn oogen begonnen een beetje te tranen, maar veel last had ik daarvan niet. Ik voelde de lucht geleidelijk warmer worden. Geleidelijk is natuurlijk zeer betrekkelijk, want alles ging razend snel. Ik begon mijn duik met een snelheid van 210 K.M per uur en naarmate de lucht dikker werd, verminderde deze tot 170 K.M. Mijn stopwatch vertelde me, dat ik 5300 nieter gevallen was. Ik had een vermoeden, dat het langer was, en omdat ik mijn leven nog te lief had, besloot ik aan het touw te trekken. De schok, die toen volgde, is nauwelijks 'e beschrijven. Ik had een gevoel, of alles naar beneden werd getrokken, alsof mijn hoofd op mijn borst werd gedrukt, alsof mijn lichaam zich van mijn hoofd scheidde en ergens in de wolken bleef. Dan plotseling was alles weer in orde en kon ik realiseeren, dat alles nog op zijn plaats was. Het ergste was nu gebeurd. Rustig gleed ik omlaag. Een blik op mijn stopwatch toonde aan, dat het tra nen van mijn oogen inderdaad hinderlijker was geweest dan ik dacht. Ik had me ver gist: ik had nog 300 meter langer kunnen vallen. Volkomen ongedeerd kwam ik op den En- gelschen bodem terecht. Irvin, de ontwerpei van de parachute, was de eerste, die me ge- lukwenschte. Op wonderbaarlijke wijze manoeuvreerde hij met zijn Puss Moth door de jungle, want zoo zag het stuk land er uit, waarop ik gedaald was. Ik denk, dat ik één ding van waarde heb gedaan, n.1. het bewijs geleverd, dat een vlieger, die op een hoogte van bijv. 7500 meter omlaag gescho ten wordt, zijn leven kan redden, als hij denzelfden sprong maakt als ik". ZWAAR ONWEER IN FRANKRIJK. Visschersboot in het Nauw van Catais vernield. In verschillende deelen van Frankrijk heb ben hevige onweersbuien gewoed. In de om geving van Lyon gingen zij met hagelbuien gepaard. Aan de kust stormde het, waardoor de scheepvaart veel hinder ondervond. In het Nauw van Calais liep een visschersboot op een rots en werd geheel vernield. De beman ning kon worden gered. Te Marseilel sloegen de golven tot over de kade. NIEUWE ONRUST IN SPANJE. Talrijke dooden. In de aan de spoorlijn MadridValencia ge legen stad Plascncia in Spanje, is het tot bloe dige botsingen gekomen tusschen landarbeiders en politie. Een ofiicier van politie werd ge dood. De landarbeiders verloren 4 dooden en talrijke gewonden. In Granada zijn 2 bomaanslagen gepleegd, waardoor echter niemand gewond werd. In Bilbao ontspoorde een personentrein, waarbij tal van pasagisers werden gewond. GEWELDIGE BOSCHBRAND IN JAPAN. Honderden personen omgekomen. Uit Oyohara (Sachalien) wordt gemeld, dat zes dagen lang langs de kust van de zee van Ochotsk een geweldige boschbrand heeft ge woed. 18.000 acres woud en verscheidene dor pen zijn in den asch gelegd. Gevreesd wordt, dat honderden dorpelingen in de vlammen om het leven zijn gekomen. Men is er nog steeds niet in geslaagd hst vuur te stuiten. DE FASCISTISCHE PARTIJ IN ITALIË. Meer dan twee miilioen leden. De fascistische partij telt thans 2.045.792 leden. Een nieuwe bijeenkomst van den (as- cistischen raad zal plaats vinden op 31 Mei, GANDHI'S VOEDSELSTAKING. Maandagmiddag ten einde. Gandhi's voedselstaking van drie weken zal Maandagmiddag a s. ten einde zijn. Gisteren was het de 18e dag die Gandhi zonder voedsel doorbracht. Hoewel hij zeer zwak is en slechts met zachte stem spreekt is zijn toestand nog steeds bevredigend. De geneesheeren zijn ervan overtuigd, dat hij zijn hongerstaking zal overleven. Hij zal echter minstens drie weken noodig hebben om zijn normale gezondheidstoestand terug tf krijgen. ROOFMOORD IN EEN TREIN. V In den nacht van Maandag op Dinsdag heeft een vreeseliike misdaad plaats gehad in den sneltrein GrenobleParijs, zegt het Hbld. Baanwachters vonden nabij de Blaisey- Bas tunnel, in de buurt van Dijon, het lijk van een ouden man, die een diepe steekwond in de borst had. Hij was van papieren en zaken van financieele waarde beroofd, maar het was al vrij spoedig vast te stellen dat het hier betrof een zekeren Blanc, 61 jaar, een rijke handelsman uit Parijs, die zich uit de zaken had teruggetrokken. Hij had gelo geerd bij een familielid in de buurt van Grenoble. De moord moet gebeurd zijn tus schen Lyon en Dijon. want te Lyon heeft men den vermoorde nog in den coupé zien zitten, waarna de deur gesloten werd, waarschijn lijk omdat de heer Blanc wenschte te slapen. Te Dijon wilden passagiers de deur van dien coupé openschuiven, maar deze werd van binnen vastgehouden en een stem riep: „Deze coupe is gereserveerd!" De passagiers namen toen plaats in den coupé daarnaast. Men weet niet wanneer de moordenaar (eventueel met een medeplichtige) den trein heeft verlaten. Een conducteur meent iemand gezien te hebben in de buurt van den coupé waarin de misdaad geschiedde, die hem op viel omdat hij zenuwachtig deed, maar hij kon tenslotte ook niet meer opgeven dan een vrij vaag signaiement. De Fransche bladen vestigen er de aan dacht op dat dit reeds de derde onopgehel derde moord is die plaats had in dezen snel trein GrenobleParijs. Twee jaar geleden werd zekere madame Barbier in dien trein vermoord vijf jaar geleden zekere Deverre. Merkwaardig is ook dat de lichamen van de slachtoffers ongeveer op dezelfde plaats uit den trein werden geworpen. 33 Turken verdronken. Reuter meldt uit Istanboel dat een boot, die vijftig Turken over de Kilkit vervoerde, bij Tohat omsloeg waardoor 33 van de 59 pas sagiers verdronken. OOK GIJ, BRUTUS? Hitier van Joodsche afkomst? Men heeft den naam Hitier teruggevonden in de oude registers van het stadje Polna in Tsjecho-Slowakije, waar nu nog een familie van dien naam woont. Uit een ingesteld on derzoek is gebleken, dat alle personen die Hitier heeten, Joden of van Joodsche afkomst zijn. In het midden van de vorige eeuw woonden te Polna twee Joodsche gezinnen van dien naam. In 1827 zijn enkele leden de zer families met een onbekende bestemming geëmigreerd. Aldus de „Pravo Lidu", het orgaan de; Tsjechische sociaal-democraten. Uit Dairen wordt gemeld, dat het Japan- sche s.s. Hoshoen Maru dat geheel bezet was met Chineesche vluchtelingen in de golf van Patsjoeli is overvallen en geheel uitgeplun derd door als onschuldige passagiers uit ziende Chineesche zeeroovers. Er waren on geveer 1000 Chineesche vluchtelingen uit Tientsin aan boord, die uit angst voor de ko mende gevechten bij de Japansche bezetting de wijk hadden genomen. De buit van de zee roovers was dan ook reusachtig groot. Toen tenslotte aan de horizon een Japansche tor pedojager opdook, ontkwamen de zeeroovers en landden aan de kust van Shantoeng. VRIJZ. DEM. BOND. Mr. P. J. Oud aeelt in de Vrijzinnig Demo craat mede. dat het aanvaarden van het ministerambt het hem onmogelijk maakt, zich langer met de redactie van het orgaan te belasten, en hij tevens verplicht is, het secretariaat der partij neer te ieggen. De partijraad heeft, naar in hetzelfde blad wordt meegedeeld, eenstemmig op het optre den van de beide partijgenooten in het mi nisterie zijn fiat gegeven. DE BEPERKING VAN DEN RUNDVEESTAPEL. Er is een commissie van voorbereiding gevormd inzake te treffen maatregelen in verband met de beperking van den rundvee stapel. In de commissie zullen eenige leden van de crisis-zuivel-centrale van de crisis varkens-centrale zitting nemer.. Als voor zitter zal optreden de heer R Tromp van Holst. DE TWEEDE KAMER. De leden der Tweede Kamer zijn in ver gadering bijeen geroepen op Dinsdag 30 Mei a.s. te een uur. v t^v. AANKOMST VAN DEN COMMUNIST DEKOM IN AMSTERDAM. Met het s.s „Renselaer" van de K. N. S. M. is gisteravond te Amsterdam aangekomen •de communist A. Bekom, die door Het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 11