Radionieuws
m
van Zaterdag 27 Mei 1933
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCHLANDBOUWCREDIET N. V.
B"«'
vernement van Suriname was uitbewezen in
verband met daar plaats gehad hebbende
relletjes.
Hij werd aan de Surinamekade venvel-
korod door een duizendtal communisten.
Nadat men hem bloemen had aangeboden,
trok men in optocht naar bet Parkschouw
burgterrein. Daar heeft Dekom met eenige
woorden bedankt voor de ontvangst.
JAARVERGADERING
NED. REISVEREENIGING.
De Nederlandsche Reisvereeniging hield
gister te Rotterdam in Hotel Atlanta haar
■27e jaarvergadering.
De notulen alsmede het jaarverslag van den
secretaris en het financieel verslag werden
na eenige discussie goedgekeurd.
Het hooger beroep op de Algemeene Ver-
gadering van den heer E. P. Weber uit Den
Haag werd na stemming ingetrokken.
De heeren A. C. Dijkman, J. van Ettinger
en V. j. Uri. leden van het H.B., welke aan
den beurt van aftreden waren, werden bij
acclamatie herkozen. Als plaats van de vol
gende jaarvergadering werd Vlissingen ge
kozen. De vergadering wordt Zaterdagmor
gen voortgezet.
t
HET CONFLICT IN HET
VEENBEDRIJF.
Bemiddeling afgewezen.
t in antwoord op het aanbod van den
heer Krijger, burgemeester van Vriezen-
iveen, tot bemiddeling in het veencon-
Ilict, heeft de vervenersbond geant
woord, dat een conferentie nutteloos
geacht werd. De bond is bereid de locns-
rverlaging te doen vaststellen door den
Rijksbemiddelaar, mits de staking eerst
wordt opgeheven.
ARBEIDER ONDER HET ZAND
BEDOLVEN.
Bij het leggen van rioleering op het
kindersanatorium „Hoog Blaricum" te
Laren is gistermiddag omstreeks twee
uur de arbeider J. Booy uit Laren bij het
aansluiten van een buis bedolven door
ongeveer 30 M3. neerstortend grint en
zand, en bekneld geraakt tusschen de
buizen.
Het gelukte den aannemer van het
werk, die het ongeluk zag gebeuren, na
eenige mislukte pogingen het hoof 1 van
den ongelukkige vrij te maken. Het
mocht echter niet gelukken B., wien
door den geweldigen druk van het grint
en zand den adem ontnomen werd, uit
zijn netelige positie te bevrijden. De
doctoren van het sanatorium, die on
middellijk gewaarschuwd werden, dien
den B. met behulp van natte doeken
zuurstof toe. Zijn toestand was echter
/van dien aard, dat men het noodig oor-
jdeeld den ongelukkige van de laatste
H. Sacramenten te voorzien.
Inmiddels was men met ongeveer 20
man aan het werk gegaan om B. uit te
graven. Twee uur later kon men hem
uit den put ophalen. Hij werd eerst in
het sanatorium onderzocht en daarna in
ernstigen toestand naar het St. Janszie
kenhuis vervoerd. B.'s toestand was gis
ter van dien aard, dat de doctoren hopen
hem in leven te houden.
LOONSVERLAGING IN DE
SPINNERIJEN TE ENSCHEDE.
Met ingang van Maandag a.s. was in de
spinnerijen te Enschede een nieuwe loons
verlaging van 10 pCt. afgekondigd. In ver
band hiermede had gister een conferentie
plaats tusschen de werkgevers en de bestu
ren van de textielarbeidersorganisaties de
Eendracht, St. Lambertus en Unitas. Deze
conferentie leidde tot geen enkel resultaat.
De werkgevers deelden mede, dat de toestand
van het bedrijf van dien aard is, dat zij van
de loonsverlaging niet kan afzien.
DE VEILIGHEID VAN HET
SPOORWEGVERKEER.
Op de vragen van het Kamerlid L. de
Visser of het z.i. onrustbarend stijgen
van het aantal spoorwegongevallen
niet oorzaak vindt in een te ver door
gevoerde rationalisatie en de loonsver
lagingen voor het personeel, heeft mi
nister Reijmer geantwoord:
De meening, dat het aantal spoorweg
ongevallen met groote materieele scha
de en doodelijken afloop voor het be
trokken spoorwegpersoneel onrustba
rend zou stijgen, is in strijd met de *er
zake verzamelde gegevens en wordt niet
juist geacht.
De Raad van Toezicht is in 1923 opge
heven; het rijkstoezicht op de spoorwe
gen staat sedert dien onder eenhoofdige
leiding en is als geheel ambtelijk te be
schouwen. De taak van het rijkstoezicht
is sedert bovenbedoelde reorganisatie
beperkt en niet meer preventief. De vei
ligheid van het verkeer is toevertrouwd
aan de zorg der maatschappijen en in
tegenstelling met hetgeen door den stel
ler der vragen wordt uitgedrukt, is de
ondergeteekende van oordeel, dat de
veiligheid van het verkeer door de Ne
derlandsche Spoorwegen zoo volledig
mogelijk gewaarborgd is en het spoor
wegbedrijf hier te lande de vergelijking
met andere landen ten volle kan door
staan.
Dat de veiligheid zou lijden door ra
tionalisatie en loonsverlaging is uit
niets gebleken; de veronderstelling, dat
de verhouding tusschen rijkstoezicht
en de Nederlandsche Spoorwegen in
deze ongunstig zou werken, is onge
grond.
Tot het instellen van een onderzoek
.bestaat geen aanleiding.
f BEDREIGING VAN DE DIAMANT-
t INDUSTRIE.
Het besluit van de bekende juweliersfirma
I J. Asscher om binnen eenige weken, zoo de
algemeene situatie zich niet wijzigt, een ge
deelte harer industrie naar België te ver-
platatsen, heeft over het algemeen te Amster
dam diepen indruk gemaakt, zegt de Tel. De
firma Asscher is, zooals bekend, tot dit be
sluit gekomen wegens het hardnekkige ver
zet van den Alg. Ned. Diamantbewerkers-
bond tegen uitbreiding van het Douwes-plan,
waardoor eenige beduidende werkverruiming
verkregen zou worden. In de conferentie van
Vrijdag met persvertegenwoordigers heeft de
A.N.D.B.-bestuurder-looncommissaris, de
heer Is. Voet, evenwel gezegd, dat het niet de
eerste keer is, dat de firma Asscher in België
laat werken. Verschillende malen werd in
den loop der laatste jaren door deze firma
medegedeeld, dat bepaalde soorten goede
ren beneden den Moerdijk gefabriceerd wa
ren, zoo zeide de heer Voet. Én hij voegde er
aan toe, dat thans, nu het in de kraam van
verschillende werkgevers te pas komt, het la
ten werken van de firma Asscher in het bui
tenland op een onwaardige wijze uitgebuit
zou worden. Naar aanleiding van deze uit
lating heeft het blad zich gisteravond tot den
heer A. Asscher gewend.
De mededeelingen van het bondsbestuur
van den A.N.D.B., namens dat college ge
daan door den heer Voet, zoo zeide de heer
Asscher, versterken mijn meening, dat in de
tegenwoordige omstandigheden dit bestuur
niet meer geschikt is voor zijn taak. Immers
de woordvoerder, de heer Voet, blijkbaar ge
noodzaakt zijn kracht te zoeken in onjuiste
uitaltingen, geeft daarvan een duidelijk
bewijs
Zeker, het is ook niet de eerste keer, dat de
firma Asscher in België heeft laten werken.
Maar, zoo zeide de firmant verder, de kwes
tie is aldus: tegenover de ontkenningen,
vooral van de zijde van het bestuur van den
A.N.D.B., dat de loonen in België zoo laag
zouden zijn, hebben wij meer dan eens proe
ven genomen om aan te toonen en speciaal
ook het A.N.D.B.-bestuur te bewijzen, hoe
laag die loonen in werkelijkheid zijn. Er is
tot dusver geen sprake geweest van eenig
systematisch werken in België onzerzijds. Dit
zal eerst thans, noodgedwongen, regelmatig
gaan geschieden.
EEN OUD GEBRUIK.
Levering van roggebroden in Gel
derland.
Temidden van de roggevelden tus
schen Hengelo (G.) en Zelhem aan de
z.g. „Mulders iluite" bij den trots alle
pogingen tot restauratie, vervallenden
Stendermolen „De Olde Kaste" heeft op
Hemelvaartsdag de jaarlijksche leve
ring plaats gehad van roggebrooden
door de geërfden van de Dunsborver en
Hattemmer Mark onder Hengelo en Zel
hem aan de gemeentebesturen dezer ge
meente ten behoeve van de Diaconieën
der Nederl. herv. gem. te Zelhem en
Hengelo, en het r. k. armbestuur te
Keijenburg met de traditioneel© weeg
schaal en de lange Goudsche pijpen.
Behalve enkele nog nakomende rogge
brooden was er 2080 pond brood. Deze
brooden, 90 in getal, moeten 22 pond
wegen. De drie zwaarste wogen dit jaar
onderscheidenlijk 84, 62 en 52 pond.
CREDIET AAN MIDDENSTANDS-
BEDRIJVEN.
Op de volgende vragen van het Kamerlid
dr. I. H. J. Vos:
1. Wil de minister mededeelen of het on
derzoek, dat blijkens zijn mededeeling in de
vergadering der Tweede Kamer van 8 De
cember 1932, door de regeering is ingesteld
naar de wenschelijkheid van bijzondere cre-
dietverleening aan door de crisis getroffen
middenstandsbedrijven, reeds is beëindigd?
2. Zoo ja, wil de minister dan onverwijld
mededeeling doen van het resultaat zijner
overwegingen te dezer zake; zoo neen, wil de
minister dan dit onderzoek bespoedigen, op
dat aan de toenemende financiëele moeilijk
heden, waarin tal van middenstandsbedrijven
verkeeren, kan worden tegemoetgekomen,
hetgeen mede zou kunnen geschieden door bij
de tenuitvoerlegging van steunmaatregelen
ten behoeve van agrarische bedrijven in vol
doende mate rekening te doen houden met de
dringende noodzakelijkheid, dat voor regel
matige aflossing van schulden aan midden
standsbedrijven wordt zorggedragen?
heeft minister Verschuur geantwoord:
1. Bedoeld onderzoek is inderdaad in
middels voltooid.
2. Éen beslissing in zake credietver
leening aan de door de crisis getroffen mid
denstandsbedrijven moet de regeering zich
nog voorbehouden.
VERDRONKEN.
Gisteren is de heer R. uit Aalsmeer
met zijn driejarig zoontje en een buurjongen,
den 22-jarigen de Boer, gaan roeien. In de
Ringvaart zijn zij aangevaren door een mo
torboot van schipper Kamp te Broek op Lan-
gendijk. De drie personen kwamen in het
water terecht. De heer R. wist zich zwem
mend te redden, het kind kon door een pas-
seerende motorboot worden opgepikt, doch
de 22-jarige de Boer, die niet kon zwemmen,
verdween in de diepte. Zijn lijk is later op
gehaald.
WAPENS IN BESLAG GENOMEN.
De politie te Enschede heeft in een hotelga
rage aldaar drie koffers in beslag genomen,
die met een Belgischen auto uit Hengelo wa
ren gebracht, na tot daar per trein te zijn
vervoerd. De koffers bleken te bevatten 133
automatische pistolen en 340*3 scherpe patro
nen, met onbekende bestemming
In verband daarmee zijn vier personen
aangehouden, iemand uit Rotterdam, iemand
uit Rucphen en twee Belgen, resp. uit Sint
Willebrord en Hoogstraten. Nadat tegen
hen procesverbaal is opgemaakt, zijn zij in
vrijheid gesteld.
AAN BRANDWONDEN OVERLEDEN.
Het 27-jarige dienstmeisje Paula Demp-
czock, dat zware brandwonden had opgeloo-
pen bij een brand ten huize van de familie-
Cohen, Zuiderstationsweg 4 te Groningen,
is thans overleden.
KORTE BERICHTEN.
Woensdag waren te IJmuiden bin
nen de Rotterdamsche motortreiler An-
tje R. O. 15 ,die 1150, en de stoomtrei-
ler Knikker IJm. 4, die 116fi hesomde,
zoodat beide schepen slechte reizen
hebben gemaakt
De in 1931 gestichte Nederlandsche
unie van speeltuinorganisaties (N.U.S.O)
heeft Donderdag te Utrecht zijn tweede
gehouden, onder leiding van den heer
G. Ph. Selman uit Amsterdam.
De Nederlandsche Bond van arbei
ders in het landbouw- en zuivelbedrijf
heeft Donderdag te Utrecht zijn twee-
jaarlijksche algemeene vergadering ge
houden, welke druk bezocht was. Van
de 61 kieskringen waren er 59 vertegen
woordigd.
De Nationale bond van handels- en
kantoorbedienden Mercurius heeft
Woensdagavond en Donderdag te
Utrecht zijn jaarlijksche bondsvergade
ring gehouden. Uit alle oorden des lands
waren afgevaardigden opgekomen. Niet
minder dan 42 afdeelingen waren bij de
opening reeds vertegenwoordigd.
DE NEDERLANDSCHE LANGE GOLF.
Naar de 1000 1300 M.?
Pogingen tot behoud.
Naar het Hbl. uit Luzern verneemt,
heoft men daar ter internationale radio
conferentie den sterken indruk gekre
gen, dat de positie van onze 1875 M-golf
wankel staat in verband met de groote
schaarschte aan lange golven en de
even groote animo daarvoor. Onze korte
golf loopt geen gevaar, zegt het blad
verder, doch de bedoeling zou zijn de
lange golf te laten zakken tot het ge
bied tusschen de 1300 en 1000 M. Tech
nisch zijn wellicht de bezwaren daar
tegen niet van bijzonder belang, maar de
belangrijkste vraag is, wie dan onze
naaste buren in den aether zullen zijn!
Welke kwestie temeer klemt, als men
weet, dat de tusschenruimte tusschen de
golfbanden tot 8 K.C. teruggebracht zul
len worden. Stel bijvoorbeeld eens, dat
Luxemburg op zijn tegenwoordige ma
nier zou mogen blijven werken! Maar
de bedoeling schijnt te zijn, Luxemburg
naar de korte golf te verwijzen. Verdere
plannen zijn ons nog niet bekend, maar
veel reden voor gerustheid bestaat er
helaas niet
Bij informatie naar een en ander in
omroepkringen hier te lande, is geble
ken, dat de omroep-vereenigingen reeds
terzake vergaderd hebben onder leiding
van den voorzitter van den Radi -raad,
den heer H. van Boeijen. Besloten is
onze delegatie te Luzern de vrije hand
te laten, doch er bij haar op aan te
dringen zoo lang mogelijk aan de 1875
M. golf vast te houden.
Haagsche brieven.
Mei en de revue in Scala, ze zijn onverbre
kelijk verbonden, het is een traditie van jaren.
Alleen, in den laatsten tijd wordt het ge
woonte om in plaats van revue te zeggen
„Buziau". Hij is voor ons de revue geworden
en zonder hem
Gedurende de laatste jaren is het karakter
van onze revue, die we indertijd zoo graag
bestempelden met de toevoeging „Haagsche
al ging ze dan ook het heele land door en al
kregen we er niet eens de primeur van, sterk
veranderd.
Zelfs het Haagsche cachet, dat er aan ge
geven werd door het inlasschen van een paar
Haagsche scènes met Haagsche décors, welke
in een andere stad konden worden vervan
gen door andere lokale kleur, het Haagsche
cachet is er heelemaal af. Je kunt ze, zooals
ze daar reilt en zeiit, op ieder ander tooneel
brengen zonder eenige schade. En ieder kan
ze gaan zien zonder er ook maar een se
conde aanstoot aan te nemen, zelfs de meest
fijngevoelige zal zich met geen mogelijkheid
gekwetst kunnen voelen, eenvoudig, omdat er
niets te kwetsen valt. In geen enkel opzicht.
De revue is geworden tot een schitterend
kijkspel om Buziau en Nieuwenhuyzen heen.
Alle geest, alle verve, alle Schwung moet
van hen komen en doet dat ook.
Het kan niet genoeg gezegd worden, welk
een buitengewoon knap artist we in Buziau
hebben en ik vraag me wel eens af of hij wel
alle waardeering geniet, die hem toekomt, in
ieder geval of die waardering hem wel altijd
voldoende bewezen wordt. We zijn nu een
maal in vele opzichten wat gereserveerd. Zeer
zeker is, dat „Buuz" mode is geworden en
dat geen goed Hagenaar een smaad op zich
zou willen laden door te moeten erkennen de
revue en dus Buuz niet gezien te hebben.
Daar is een reeks scènes van de grootste
verscheidenheid en de eene is al even geslaagd
als de andere. Maer er zijn hoogtepunten,
momenten, die volslagen onbetaalbaar zijn.
Zoo Buziau als Antje de kinderjuffrouw, die
na twaalf en een halfjarigen trouwen dienst
gefuifd wordt, iets te veel wijn krijgt en
openhartig wordt. In zijn travesti-rollen weet
hij altijd zoo bijna griezelig-juist een type te
treffen, weet hij onder het fel-komische effect
even de keerzijde te belichten, dat men hem
eenvoudig niet genoeg bewonderen kan.
Daarbij zijn de kleinste détails uitnemend
verzorgd.
Een Parijsch publiek zou na een dergelijke
scène de zaal afbreken van louter enthou
siasme. Schitterend is b.v. het tooneeltje,
waarin Buziau als heerrijder optreedt en dan
het havermout-diner op het kasteel, dat hij
gekocht heeft; dat doet tranen lachen. Geen
wonder, dat avond aan avond de zaal stamp
vol is want voor een avond van onbezorgde
vroolijkheid heeft men in dezen tijd wel iets
?veru dat is althans een duidelijk bewijs,
dat Buziau en de revue gewaardeerd wor
den. De monteering is schitterend, het eene
flonkerende tafereel volgt op het andere en
de costuums behoeven zeker voor die uit de
beste buitenlandsche revue's niet onder te
doen.
De volgende week komt de andere traditio
neele Mei-feestelijkheid, de voorjaarskermis
in den Dierentuin, waar ditmaal in de groote
zaal een Lilliputterstad zal verrijzen, terwijl
er natuurlijk verder de gebruikelijke kermis
achtige vermakelijkheden zullen zijn. Deze
beide zijn in de Meimaand de onderwerpen,
waar men veilig het gesprek heen kan leiden,
als de coaversa üe soms dreigt te verflauwen.
Maar ditmaal heeft de tramdirectie ook bij
gedragen tot de stof voor conversatie, 't Is
waar, over de tram raken we hier niet gauw
uitgepraat, ook zonder dat er iets nieuws ge
beurt, maar de bekwame spoed, waarmee
men de aangekondigde tariefverhooging in
werking heeft weten te brengen, zet vrijwel
alle tongen in beweging.
Dat de bedreiging zoo snel ten uitvoer
zou worden gelegd, had toch niemand ge
dacht. Evenals de vorige maal is ook thans
de verhooging maar gedeeltelijk, maar het
geraffineerde is, dat nu de prijzen worden
verhoogd van de vijf- en tienrittenkaarten
waarmee men het publiek had zoetgehouden,
toen de prijs voor de enkele ritten gebracht
werd van tien op twaalf en een halve cent.
De redeneering was toen als volgt: de ge
wone ritten moeten altijd een veelvoud van
twee en een half zijn, maar ja, 't is ook eigen
lijk wel wat veel, daarom geven we jullie nu
vijf- en tienritten-mogelijkheden en daardoor
wordt de rit slecht» een enkele cent duurder,
dat is toch niet de moeite waard. De Hage
naar zuchtte, pruttelde, dreigde met de fiets,
de taxi en zijn eigen beenen (deze in aller
laatste instantie), maar eindigde met te be
rusten en zich dien éénen cent per rit te laten
welgevallen.
Nu zijn de enkele ritten op den ouden prijs
gehandhaafd (anders zou het ook wel wat
heel bar worden, maar wie weet wat er nog
komt!) maar de vijf- en tienrittenkaarten zijn
verhoogd met vijf cent, zoodat we nu toch
twaalf cent per rit betalen. Maar nu is er een
nieuw zoethoudertje, dat inderdaad niet on-
voordeelig is voor wie gewend is te haasten
en te jachten en kans ziet in en enkel uur zijn
besognes te bezorgen en in haasten en
jachten blinkt de gemiddelde Hagenaar nu
eenmaal niet uit. Dat zoethoudertje is de
tweerittenkaart, waarmee men mag doen wat
men wil, overstappen, retourneeren, onver
schillig wat, als het maar binnen het uur is.
Dit alles voor den prijs van twintig cent. Dat
is nu wel heel aardig, maar een uur is voor
menschen, die niet geleerd hebben de uiterste
economie ten opzichte van den tijd te be
trachten, aanzienlijk minder dan zestig mi
nuten en de opmerking is al gemaakt, dat
deze maatregel bijzonder geschikt zou zijn
voor het kweken van zenuwtoevallen. En het
zou de moeite waard zijn voor iemand met
eenige fantasie en gevoel voor humor om te
bedenken, waartoe de winkelende Haagsche
dames in staat zouden zijn om die vijf cent
voordeel, welke de tweerittenkaart biedt, te
behalen.
Het spreekt vanzelf, dat deze kaart weer
heel wat administratieve rompslomp
vraagt. stalenboekje van den conducteur
is weer met een paar fraaiTexe^T^
gebreid (o.a. een mooi oranie ®P arei1 uitI
en bovendien heeft de tramdmectiT^11**)
rijkt met een vernuftig versïh
peltje, waarmee in cijfers de u?S i' st«®.
tieren zijn aangegeven. Een m'nut^
condenwijzer is er nog niet bii etl se.
men misschien nog, als blijkt
kwartieren te royaal omgesnmnl er °*t de
zoodat de passagiers tien minuK® W°r<k,
gen vóór ze tot hun tweeden ri? *'S
zijn. Bijvoorbeeld, als iemand vit VerP'*ht
over twee een tram binnenstapt
nttenkaart verlangt, krijgt hii een W
„uien toe, wan, zijn kaSj^S*®
stempeld op kwart over twee S dan
goed uitrekent kunnen al deze men iet
zamen voor de maatschappij <*nnimuten te
winstderving opleveren en dan m^'^ifo
zuim natuurlijk ten spoedigste dat v<*
worden! In2fehaald
Iedereen is er van overtuig a
meugd bedrijf het wel goed m'ee£
passagiers, maar soms moet mZ met de
ken aan d°n man. die zijn paan *8-
ren om zonder eten te leven en L 'be
daar aardig aan begon gewend t» ,°en kt
het ondankbare beest dood hIi n gin?
kunnen, dat de Hagenaars met nL*0?
energie dan tot dusver ginven iüg -lets ""er
ze buiten de tram kunnen Nu ^TaJZ?n' dal
veel eer aan het bestellen of
een taxi dan vroeger. Dan kom^n rpen
regen in den drop en moet
kort gevonden worden uit nog £4
ging? iesr vöW
Het spreekt vanzelf, dat rfw.-i
belangstellenden mogelijkheden i v-n
doen om te raken tot een mind*?3" ianc'
lige exploitatie met tegelijk mwr °nvo?rdee-
het publiek en het denkbeeld onthef
stelsel opnieuw in te voeren wint Vrfd
daarin zit wel een humoristisch e?
want toen de paardentram nog bestond
de trajecten consciëntieus verdeeld
secties en toen we later bij de elertri^ in
twee zónes hadden, de HaiS»
veningsche, wisten we niet hoe fel we
zouden veroordeelen. Goed, we hebben n?
géén zones meer en géén secties, en we hel
ben enkele jaren lang geleefd in een tram»
radijs, maar we wisten het niet. Het leef
gewoon, tout étant pour lë mieux dans fc
meilleur des mondes, want het publiek w»
tevreden min of meer althans - en u
bedrijf leverde winsten op. Nu wordt er ei.
werkt met aanzienlijk verlies en het publiek
moppert en klaagt steen en been. En nu
zuchten wij en verlangen de twee zónes te.
rug of zelfs een verdeeling in secties1
W.P l
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koen van beden t»»
ii
iii
ii
STAATSLEEN1NGEN.
5 Nederl 1932
4>4 1917
4 1931
BANKINSTELLINGEN.
Handel Mpij. Cert. v. 1000
Koloniale Bank
Ned. lnd. Handelsbank
D. Reichsbank
INDUSTR. OND. BINNENL
Alg. Kunstzijde Unie i t
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Küchenm. Acc.
Nederl. Ford
P 'ilips Gloeil. Gem. Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BU1TENL
Am. Smelting
Vorige
koers
100%
10U»/S
98
657,
70
58
697,
3 U/e
l»7/s
64l/,
2
1347,
1531/s
947/s
259/16
§1J8/16
U/8
22%
3%
42»/*
7/s
1U/16
357,
i
I
9
I
I
I
I I I
,-fv»
2107,
135
91»/4
42
29.-
124»l4
12
96i/4
1398/,
15/8/,
8cs/8
10%
5%
771/,
30%
318/,
22
2»/s
217,
21
156/s
168/,
597,
1418/s
17'/,
1327,
1378/,
568/,
148/*
847,
2%
23|-1
43?-|
37/8
117,
211-12
136
427,
Anaconda
Ass. Gas Electr,
Betbleb. Steel
Cities Ser»>e
General Aviation
Steel comm.
Studebaker
U. S. Leatber ..III
Zweedsche Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H V A
Java'Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie a
Vorstenlanden
Dito actione
MIJNBOUW. «.i.i
Alg. Explor. Mij. i
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
S.r-.
Continental OU
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber i
Hessa Rubber
Serbadjadi i
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holl. Amerika lijn
ii Gem. Eig.
Kon. Ned. Stoomboot
Niev. Goudriaan
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oostkust
Oude Deli
Senembab
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Railw. Cert.
Union Pacific
Wabash
Noteering per 50,
'Exdividend. PROLONGATIE Vorige koers
tExclaim. WISSELKOERSEN
Vorige
koers
pl.m.
10.30
70
587,
317,
637,
136
157i-8j
267,
ll'/lfi1,
pl.m.
10.45
65J-6I
3M-2|
I36J-7
159W
9rf-i
pl.m.
ll.üoJ
pl.m,
11.15
159^-8/,
90
107,
79»/,
157,
59
1401/,
17'/,
1337,
1381/,
88
3
1U/16
23J-4
3%
lli%
327,
117J-8
159-60
95H
Ü-4
2137,
159J-60
917,
107,
6Vw-i
80-4
2»/s
917,'2
6Vs
794-80J
27.6-?
2%-
2 pCt. Heden 2 P^/ M
DERSEN AMSTERDA
321/,
1%
139
1564-9
954-4
117,-t
237i
3%
6%
212V,J
159»/,
92-3
6V»
59»/,
I
J NIET OFFICIEEL
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga)
Weenen p. Sch. 100
Kopenhagen
Stockholm
9*'0 w*
New-ïork
Halié
I I
fep*
a
1
a
8.387,
58.03
9.7P/,
34.58
47.95
3750
43.20
42.70
2.148/g
12.95
Koers op
heden 2 uur
6,38
58.05
9.77 V,
34.58
47,95
37.30
43-
4240
'2.127,
12.92*