Radionieuws m van Zaterdag 27 Mei 1933 OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCHLANDBOUWCREDIET N. V. B"«' vernement van Suriname was uitbewezen in verband met daar plaats gehad hebbende relletjes. Hij werd aan de Surinamekade venvel- korod door een duizendtal communisten. Nadat men hem bloemen had aangeboden, trok men in optocht naar bet Parkschouw burgterrein. Daar heeft Dekom met eenige woorden bedankt voor de ontvangst. JAARVERGADERING NED. REISVEREENIGING. De Nederlandsche Reisvereeniging hield gister te Rotterdam in Hotel Atlanta haar ■27e jaarvergadering. De notulen alsmede het jaarverslag van den secretaris en het financieel verslag werden na eenige discussie goedgekeurd. Het hooger beroep op de Algemeene Ver- gadering van den heer E. P. Weber uit Den Haag werd na stemming ingetrokken. De heeren A. C. Dijkman, J. van Ettinger en V. j. Uri. leden van het H.B., welke aan den beurt van aftreden waren, werden bij acclamatie herkozen. Als plaats van de vol gende jaarvergadering werd Vlissingen ge kozen. De vergadering wordt Zaterdagmor gen voortgezet. t HET CONFLICT IN HET VEENBEDRIJF. Bemiddeling afgewezen. t in antwoord op het aanbod van den heer Krijger, burgemeester van Vriezen- iveen, tot bemiddeling in het veencon- Ilict, heeft de vervenersbond geant woord, dat een conferentie nutteloos geacht werd. De bond is bereid de locns- rverlaging te doen vaststellen door den Rijksbemiddelaar, mits de staking eerst wordt opgeheven. ARBEIDER ONDER HET ZAND BEDOLVEN. Bij het leggen van rioleering op het kindersanatorium „Hoog Blaricum" te Laren is gistermiddag omstreeks twee uur de arbeider J. Booy uit Laren bij het aansluiten van een buis bedolven door ongeveer 30 M3. neerstortend grint en zand, en bekneld geraakt tusschen de buizen. Het gelukte den aannemer van het werk, die het ongeluk zag gebeuren, na eenige mislukte pogingen het hoof 1 van den ongelukkige vrij te maken. Het mocht echter niet gelukken B., wien door den geweldigen druk van het grint en zand den adem ontnomen werd, uit zijn netelige positie te bevrijden. De doctoren van het sanatorium, die on middellijk gewaarschuwd werden, dien den B. met behulp van natte doeken zuurstof toe. Zijn toestand was echter /van dien aard, dat men het noodig oor- jdeeld den ongelukkige van de laatste H. Sacramenten te voorzien. Inmiddels was men met ongeveer 20 man aan het werk gegaan om B. uit te graven. Twee uur later kon men hem uit den put ophalen. Hij werd eerst in het sanatorium onderzocht en daarna in ernstigen toestand naar het St. Janszie kenhuis vervoerd. B.'s toestand was gis ter van dien aard, dat de doctoren hopen hem in leven te houden. LOONSVERLAGING IN DE SPINNERIJEN TE ENSCHEDE. Met ingang van Maandag a.s. was in de spinnerijen te Enschede een nieuwe loons verlaging van 10 pCt. afgekondigd. In ver band hiermede had gister een conferentie plaats tusschen de werkgevers en de bestu ren van de textielarbeidersorganisaties de Eendracht, St. Lambertus en Unitas. Deze conferentie leidde tot geen enkel resultaat. De werkgevers deelden mede, dat de toestand van het bedrijf van dien aard is, dat zij van de loonsverlaging niet kan afzien. DE VEILIGHEID VAN HET SPOORWEGVERKEER. Op de vragen van het Kamerlid L. de Visser of het z.i. onrustbarend stijgen van het aantal spoorwegongevallen niet oorzaak vindt in een te ver door gevoerde rationalisatie en de loonsver lagingen voor het personeel, heeft mi nister Reijmer geantwoord: De meening, dat het aantal spoorweg ongevallen met groote materieele scha de en doodelijken afloop voor het be trokken spoorwegpersoneel onrustba rend zou stijgen, is in strijd met de *er zake verzamelde gegevens en wordt niet juist geacht. De Raad van Toezicht is in 1923 opge heven; het rijkstoezicht op de spoorwe gen staat sedert dien onder eenhoofdige leiding en is als geheel ambtelijk te be schouwen. De taak van het rijkstoezicht is sedert bovenbedoelde reorganisatie beperkt en niet meer preventief. De vei ligheid van het verkeer is toevertrouwd aan de zorg der maatschappijen en in tegenstelling met hetgeen door den stel ler der vragen wordt uitgedrukt, is de ondergeteekende van oordeel, dat de veiligheid van het verkeer door de Ne derlandsche Spoorwegen zoo volledig mogelijk gewaarborgd is en het spoor wegbedrijf hier te lande de vergelijking met andere landen ten volle kan door staan. Dat de veiligheid zou lijden door ra tionalisatie en loonsverlaging is uit niets gebleken; de veronderstelling, dat de verhouding tusschen rijkstoezicht en de Nederlandsche Spoorwegen in deze ongunstig zou werken, is onge grond. Tot het instellen van een onderzoek .bestaat geen aanleiding. f BEDREIGING VAN DE DIAMANT- t INDUSTRIE. Het besluit van de bekende juweliersfirma I J. Asscher om binnen eenige weken, zoo de algemeene situatie zich niet wijzigt, een ge deelte harer industrie naar België te ver- platatsen, heeft over het algemeen te Amster dam diepen indruk gemaakt, zegt de Tel. De firma Asscher is, zooals bekend, tot dit be sluit gekomen wegens het hardnekkige ver zet van den Alg. Ned. Diamantbewerkers- bond tegen uitbreiding van het Douwes-plan, waardoor eenige beduidende werkverruiming verkregen zou worden. In de conferentie van Vrijdag met persvertegenwoordigers heeft de A.N.D.B.-bestuurder-looncommissaris, de heer Is. Voet, evenwel gezegd, dat het niet de eerste keer is, dat de firma Asscher in België laat werken. Verschillende malen werd in den loop der laatste jaren door deze firma medegedeeld, dat bepaalde soorten goede ren beneden den Moerdijk gefabriceerd wa ren, zoo zeide de heer Voet. Én hij voegde er aan toe, dat thans, nu het in de kraam van verschillende werkgevers te pas komt, het la ten werken van de firma Asscher in het bui tenland op een onwaardige wijze uitgebuit zou worden. Naar aanleiding van deze uit lating heeft het blad zich gisteravond tot den heer A. Asscher gewend. De mededeelingen van het bondsbestuur van den A.N.D.B., namens dat college ge daan door den heer Voet, zoo zeide de heer Asscher, versterken mijn meening, dat in de tegenwoordige omstandigheden dit bestuur niet meer geschikt is voor zijn taak. Immers de woordvoerder, de heer Voet, blijkbaar ge noodzaakt zijn kracht te zoeken in onjuiste uitaltingen, geeft daarvan een duidelijk bewijs Zeker, het is ook niet de eerste keer, dat de firma Asscher in België heeft laten werken. Maar, zoo zeide de firmant verder, de kwes tie is aldus: tegenover de ontkenningen, vooral van de zijde van het bestuur van den A.N.D.B., dat de loonen in België zoo laag zouden zijn, hebben wij meer dan eens proe ven genomen om aan te toonen en speciaal ook het A.N.D.B.-bestuur te bewijzen, hoe laag die loonen in werkelijkheid zijn. Er is tot dusver geen sprake geweest van eenig systematisch werken in België onzerzijds. Dit zal eerst thans, noodgedwongen, regelmatig gaan geschieden. EEN OUD GEBRUIK. Levering van roggebroden in Gel derland. Temidden van de roggevelden tus schen Hengelo (G.) en Zelhem aan de z.g. „Mulders iluite" bij den trots alle pogingen tot restauratie, vervallenden Stendermolen „De Olde Kaste" heeft op Hemelvaartsdag de jaarlijksche leve ring plaats gehad van roggebrooden door de geërfden van de Dunsborver en Hattemmer Mark onder Hengelo en Zel hem aan de gemeentebesturen dezer ge meente ten behoeve van de Diaconieën der Nederl. herv. gem. te Zelhem en Hengelo, en het r. k. armbestuur te Keijenburg met de traditioneel© weeg schaal en de lange Goudsche pijpen. Behalve enkele nog nakomende rogge brooden was er 2080 pond brood. Deze brooden, 90 in getal, moeten 22 pond wegen. De drie zwaarste wogen dit jaar onderscheidenlijk 84, 62 en 52 pond. CREDIET AAN MIDDENSTANDS- BEDRIJVEN. Op de volgende vragen van het Kamerlid dr. I. H. J. Vos: 1. Wil de minister mededeelen of het on derzoek, dat blijkens zijn mededeeling in de vergadering der Tweede Kamer van 8 De cember 1932, door de regeering is ingesteld naar de wenschelijkheid van bijzondere cre- dietverleening aan door de crisis getroffen middenstandsbedrijven, reeds is beëindigd? 2. Zoo ja, wil de minister dan onverwijld mededeeling doen van het resultaat zijner overwegingen te dezer zake; zoo neen, wil de minister dan dit onderzoek bespoedigen, op dat aan de toenemende financiëele moeilijk heden, waarin tal van middenstandsbedrijven verkeeren, kan worden tegemoetgekomen, hetgeen mede zou kunnen geschieden door bij de tenuitvoerlegging van steunmaatregelen ten behoeve van agrarische bedrijven in vol doende mate rekening te doen houden met de dringende noodzakelijkheid, dat voor regel matige aflossing van schulden aan midden standsbedrijven wordt zorggedragen? heeft minister Verschuur geantwoord: 1. Bedoeld onderzoek is inderdaad in middels voltooid. 2. Éen beslissing in zake credietver leening aan de door de crisis getroffen mid denstandsbedrijven moet de regeering zich nog voorbehouden. VERDRONKEN. Gisteren is de heer R. uit Aalsmeer met zijn driejarig zoontje en een buurjongen, den 22-jarigen de Boer, gaan roeien. In de Ringvaart zijn zij aangevaren door een mo torboot van schipper Kamp te Broek op Lan- gendijk. De drie personen kwamen in het water terecht. De heer R. wist zich zwem mend te redden, het kind kon door een pas- seerende motorboot worden opgepikt, doch de 22-jarige de Boer, die niet kon zwemmen, verdween in de diepte. Zijn lijk is later op gehaald. WAPENS IN BESLAG GENOMEN. De politie te Enschede heeft in een hotelga rage aldaar drie koffers in beslag genomen, die met een Belgischen auto uit Hengelo wa ren gebracht, na tot daar per trein te zijn vervoerd. De koffers bleken te bevatten 133 automatische pistolen en 340*3 scherpe patro nen, met onbekende bestemming In verband daarmee zijn vier personen aangehouden, iemand uit Rotterdam, iemand uit Rucphen en twee Belgen, resp. uit Sint Willebrord en Hoogstraten. Nadat tegen hen procesverbaal is opgemaakt, zijn zij in vrijheid gesteld. AAN BRANDWONDEN OVERLEDEN. Het 27-jarige dienstmeisje Paula Demp- czock, dat zware brandwonden had opgeloo- pen bij een brand ten huize van de familie- Cohen, Zuiderstationsweg 4 te Groningen, is thans overleden. KORTE BERICHTEN. Woensdag waren te IJmuiden bin nen de Rotterdamsche motortreiler An- tje R. O. 15 ,die 1150, en de stoomtrei- ler Knikker IJm. 4, die 116fi hesomde, zoodat beide schepen slechte reizen hebben gemaakt De in 1931 gestichte Nederlandsche unie van speeltuinorganisaties (N.U.S.O) heeft Donderdag te Utrecht zijn tweede gehouden, onder leiding van den heer G. Ph. Selman uit Amsterdam. De Nederlandsche Bond van arbei ders in het landbouw- en zuivelbedrijf heeft Donderdag te Utrecht zijn twee- jaarlijksche algemeene vergadering ge houden, welke druk bezocht was. Van de 61 kieskringen waren er 59 vertegen woordigd. De Nationale bond van handels- en kantoorbedienden Mercurius heeft Woensdagavond en Donderdag te Utrecht zijn jaarlijksche bondsvergade ring gehouden. Uit alle oorden des lands waren afgevaardigden opgekomen. Niet minder dan 42 afdeelingen waren bij de opening reeds vertegenwoordigd. DE NEDERLANDSCHE LANGE GOLF. Naar de 1000 1300 M.? Pogingen tot behoud. Naar het Hbl. uit Luzern verneemt, heoft men daar ter internationale radio conferentie den sterken indruk gekre gen, dat de positie van onze 1875 M-golf wankel staat in verband met de groote schaarschte aan lange golven en de even groote animo daarvoor. Onze korte golf loopt geen gevaar, zegt het blad verder, doch de bedoeling zou zijn de lange golf te laten zakken tot het ge bied tusschen de 1300 en 1000 M. Tech nisch zijn wellicht de bezwaren daar tegen niet van bijzonder belang, maar de belangrijkste vraag is, wie dan onze naaste buren in den aether zullen zijn! Welke kwestie temeer klemt, als men weet, dat de tusschenruimte tusschen de golfbanden tot 8 K.C. teruggebracht zul len worden. Stel bijvoorbeeld eens, dat Luxemburg op zijn tegenwoordige ma nier zou mogen blijven werken! Maar de bedoeling schijnt te zijn, Luxemburg naar de korte golf te verwijzen. Verdere plannen zijn ons nog niet bekend, maar veel reden voor gerustheid bestaat er helaas niet Bij informatie naar een en ander in omroepkringen hier te lande, is geble ken, dat de omroep-vereenigingen reeds terzake vergaderd hebben onder leiding van den voorzitter van den Radi -raad, den heer H. van Boeijen. Besloten is onze delegatie te Luzern de vrije hand te laten, doch er bij haar op aan te dringen zoo lang mogelijk aan de 1875 M. golf vast te houden. Haagsche brieven. Mei en de revue in Scala, ze zijn onverbre kelijk verbonden, het is een traditie van jaren. Alleen, in den laatsten tijd wordt het ge woonte om in plaats van revue te zeggen „Buziau". Hij is voor ons de revue geworden en zonder hem Gedurende de laatste jaren is het karakter van onze revue, die we indertijd zoo graag bestempelden met de toevoeging „Haagsche al ging ze dan ook het heele land door en al kregen we er niet eens de primeur van, sterk veranderd. Zelfs het Haagsche cachet, dat er aan ge geven werd door het inlasschen van een paar Haagsche scènes met Haagsche décors, welke in een andere stad konden worden vervan gen door andere lokale kleur, het Haagsche cachet is er heelemaal af. Je kunt ze, zooals ze daar reilt en zeiit, op ieder ander tooneel brengen zonder eenige schade. En ieder kan ze gaan zien zonder er ook maar een se conde aanstoot aan te nemen, zelfs de meest fijngevoelige zal zich met geen mogelijkheid gekwetst kunnen voelen, eenvoudig, omdat er niets te kwetsen valt. In geen enkel opzicht. De revue is geworden tot een schitterend kijkspel om Buziau en Nieuwenhuyzen heen. Alle geest, alle verve, alle Schwung moet van hen komen en doet dat ook. Het kan niet genoeg gezegd worden, welk een buitengewoon knap artist we in Buziau hebben en ik vraag me wel eens af of hij wel alle waardeering geniet, die hem toekomt, in ieder geval of die waardering hem wel altijd voldoende bewezen wordt. We zijn nu een maal in vele opzichten wat gereserveerd. Zeer zeker is, dat „Buuz" mode is geworden en dat geen goed Hagenaar een smaad op zich zou willen laden door te moeten erkennen de revue en dus Buuz niet gezien te hebben. Daar is een reeks scènes van de grootste verscheidenheid en de eene is al even geslaagd als de andere. Maer er zijn hoogtepunten, momenten, die volslagen onbetaalbaar zijn. Zoo Buziau als Antje de kinderjuffrouw, die na twaalf en een halfjarigen trouwen dienst gefuifd wordt, iets te veel wijn krijgt en openhartig wordt. In zijn travesti-rollen weet hij altijd zoo bijna griezelig-juist een type te treffen, weet hij onder het fel-komische effect even de keerzijde te belichten, dat men hem eenvoudig niet genoeg bewonderen kan. Daarbij zijn de kleinste détails uitnemend verzorgd. Een Parijsch publiek zou na een dergelijke scène de zaal afbreken van louter enthou siasme. Schitterend is b.v. het tooneeltje, waarin Buziau als heerrijder optreedt en dan het havermout-diner op het kasteel, dat hij gekocht heeft; dat doet tranen lachen. Geen wonder, dat avond aan avond de zaal stamp vol is want voor een avond van onbezorgde vroolijkheid heeft men in dezen tijd wel iets ?veru dat is althans een duidelijk bewijs, dat Buziau en de revue gewaardeerd wor den. De monteering is schitterend, het eene flonkerende tafereel volgt op het andere en de costuums behoeven zeker voor die uit de beste buitenlandsche revue's niet onder te doen. De volgende week komt de andere traditio neele Mei-feestelijkheid, de voorjaarskermis in den Dierentuin, waar ditmaal in de groote zaal een Lilliputterstad zal verrijzen, terwijl er natuurlijk verder de gebruikelijke kermis achtige vermakelijkheden zullen zijn. Deze beide zijn in de Meimaand de onderwerpen, waar men veilig het gesprek heen kan leiden, als de coaversa üe soms dreigt te verflauwen. Maar ditmaal heeft de tramdirectie ook bij gedragen tot de stof voor conversatie, 't Is waar, over de tram raken we hier niet gauw uitgepraat, ook zonder dat er iets nieuws ge beurt, maar de bekwame spoed, waarmee men de aangekondigde tariefverhooging in werking heeft weten te brengen, zet vrijwel alle tongen in beweging. Dat de bedreiging zoo snel ten uitvoer zou worden gelegd, had toch niemand ge dacht. Evenals de vorige maal is ook thans de verhooging maar gedeeltelijk, maar het geraffineerde is, dat nu de prijzen worden verhoogd van de vijf- en tienrittenkaarten waarmee men het publiek had zoetgehouden, toen de prijs voor de enkele ritten gebracht werd van tien op twaalf en een halve cent. De redeneering was toen als volgt: de ge wone ritten moeten altijd een veelvoud van twee en een half zijn, maar ja, 't is ook eigen lijk wel wat veel, daarom geven we jullie nu vijf- en tienritten-mogelijkheden en daardoor wordt de rit slecht» een enkele cent duurder, dat is toch niet de moeite waard. De Hage naar zuchtte, pruttelde, dreigde met de fiets, de taxi en zijn eigen beenen (deze in aller laatste instantie), maar eindigde met te be rusten en zich dien éénen cent per rit te laten welgevallen. Nu zijn de enkele ritten op den ouden prijs gehandhaafd (anders zou het ook wel wat heel bar worden, maar wie weet wat er nog komt!) maar de vijf- en tienrittenkaarten zijn verhoogd met vijf cent, zoodat we nu toch twaalf cent per rit betalen. Maar nu is er een nieuw zoethoudertje, dat inderdaad niet on- voordeelig is voor wie gewend is te haasten en te jachten en kans ziet in en enkel uur zijn besognes te bezorgen en in haasten en jachten blinkt de gemiddelde Hagenaar nu eenmaal niet uit. Dat zoethoudertje is de tweerittenkaart, waarmee men mag doen wat men wil, overstappen, retourneeren, onver schillig wat, als het maar binnen het uur is. Dit alles voor den prijs van twintig cent. Dat is nu wel heel aardig, maar een uur is voor menschen, die niet geleerd hebben de uiterste economie ten opzichte van den tijd te be trachten, aanzienlijk minder dan zestig mi nuten en de opmerking is al gemaakt, dat deze maatregel bijzonder geschikt zou zijn voor het kweken van zenuwtoevallen. En het zou de moeite waard zijn voor iemand met eenige fantasie en gevoel voor humor om te bedenken, waartoe de winkelende Haagsche dames in staat zouden zijn om die vijf cent voordeel, welke de tweerittenkaart biedt, te behalen. Het spreekt vanzelf, dat deze kaart weer heel wat administratieve rompslomp vraagt. stalenboekje van den conducteur is weer met een paar fraaiTexe^T^ gebreid (o.a. een mooi oranie ®P arei1 uitI en bovendien heeft de tramdmectiT^11**) rijkt met een vernuftig versïh peltje, waarmee in cijfers de u?S i' st«®. tieren zijn aangegeven. Een m'nut^ condenwijzer is er nog niet bii etl se. men misschien nog, als blijkt kwartieren te royaal omgesnmnl er °*t de zoodat de passagiers tien minuK® W°r<k, gen vóór ze tot hun tweeden ri? *'S zijn. Bijvoorbeeld, als iemand vit VerP'*ht over twee een tram binnenstapt nttenkaart verlangt, krijgt hii een W „uien toe, wan, zijn kaSj^S*® stempeld op kwart over twee S dan goed uitrekent kunnen al deze men iet zamen voor de maatschappij <*nnimuten te winstderving opleveren en dan m^'^ifo zuim natuurlijk ten spoedigste dat v<* worden! In2fehaald Iedereen is er van overtuig a meugd bedrijf het wel goed m'ee£ passagiers, maar soms moet mZ met de ken aan d°n man. die zijn paan *8- ren om zonder eten te leven en L 'be daar aardig aan begon gewend t» ,°en kt het ondankbare beest dood hIi n gin? kunnen, dat de Hagenaars met nL*0? energie dan tot dusver ginven iüg -lets ""er ze buiten de tram kunnen Nu ^TaJZ?n' dal veel eer aan het bestellen of een taxi dan vroeger. Dan kom^n rpen regen in den drop en moet kort gevonden worden uit nog £4 ging? iesr vöW Het spreekt vanzelf, dat rfw.-i belangstellenden mogelijkheden i v-n doen om te raken tot een mind*?3" ianc' lige exploitatie met tegelijk mwr °nvo?rdee- het publiek en het denkbeeld onthef stelsel opnieuw in te voeren wint Vrfd daarin zit wel een humoristisch e? want toen de paardentram nog bestond de trajecten consciëntieus verdeeld secties en toen we later bij de elertri^ in twee zónes hadden, de HaiS» veningsche, wisten we niet hoe fel we zouden veroordeelen. Goed, we hebben n? géén zones meer en géén secties, en we hel ben enkele jaren lang geleefd in een tram» radijs, maar we wisten het niet. Het leef gewoon, tout étant pour lë mieux dans fc meilleur des mondes, want het publiek w» tevreden min of meer althans - en u bedrijf leverde winsten op. Nu wordt er ei. werkt met aanzienlijk verlies en het publiek moppert en klaagt steen en been. En nu zuchten wij en verlangen de twee zónes te. rug of zelfs een verdeeling in secties1 W.P l (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koen van beden t»» ii iii ii STAATSLEEN1NGEN. 5 Nederl 1932 4>4 1917 4 1931 BANKINSTELLINGEN. Handel Mpij. Cert. v. 1000 Koloniale Bank Ned. lnd. Handelsbank D. Reichsbank INDUSTR. OND. BINNENL Alg. Kunstzijde Unie i t v. Berkels Patent Calvé Delft Cert. Küchenm. Acc. Nederl. Ford P 'ilips Gloeil. Gem. Bezit Unilever INDUSTR. OND. BU1TENL Am. Smelting Vorige koers 100% 10U»/S 98 657, 70 58 697, 3 U/e l»7/s 64l/, 2 1347, 1531/s 947/s 259/16 §1J8/16 U/8 22% 3% 42»/* 7/s 1U/16 357, i I 9 I I I I I I ,-fv» 2107, 135 91»/4 42 29.- 124»l4 12 96i/4 1398/, 15/8/, 8cs/8 10% 5% 771/, 30% 318/, 22 2»/s 217, 21 156/s 168/, 597, 1418/s 17'/, 1327, 1378/, 568/, 148/* 847, 2% 23|-1 43?-| 37/8 117, 211-12 136 427, Anaconda Ass. Gas Electr, Betbleb. Steel Cities Ser»>e General Aviation Steel comm. Studebaker U. S. Leatber ..III Zweedsche Lucifers CULTUUR MAATSCH. H V A Java'Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie a Vorstenlanden Dito actione MIJNBOUW. «.i.i Alg. Explor. Mij. i Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. S.r-. Continental OU Shell Union RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber i Hessa Rubber Serbadjadi i Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Holl. Amerika lijn ii Gem. Eig. Kon. Ned. Stoomboot Niev. Goudriaan Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oostkust Oude Deli Senembab AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Southern Railw. Cert. Union Pacific Wabash Noteering per 50, 'Exdividend. PROLONGATIE Vorige koers tExclaim. WISSELKOERSEN Vorige koers pl.m. 10.30 70 587, 317, 637, 136 157i-8j 267, ll'/lfi1, pl.m. 10.45 65J-6I 3M-2| I36J-7 159W 9rf-i pl.m. ll.üoJ pl.m, 11.15 159^-8/, 90 107, 79»/, 157, 59 1401/, 17'/, 1337, 1381/, 88 3 1U/16 23J-4 3% lli% 327, 117J-8 159-60 95H Ü-4 2137, 159J-60 917, 107, 6Vw-i 80-4 2»/s 917,'2 6Vs 794-80J 27.6-? 2%- 2 pCt. Heden 2 P^/ M DERSEN AMSTERDA 321/, 1% 139 1564-9 954-4 117,-t 237i 3% 6% 212V,J 159»/, 92-3 6V» 59»/, I J NIET OFFICIEEL Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga) Weenen p. Sch. 100 Kopenhagen Stockholm 9*'0 w* New-ïork Halié I I fep* a 1 a 8.387, 58.03 9.7P/, 34.58 47.95 3750 43.20 42.70 2.148/g 12.95 Koers op heden 2 uur 6,38 58.05 9.77 V, 34.58 47,95 37.30 43- 4240 '2.127, 12.92*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 12