Het verloop van den tocht. £aiid: en Jjüh&ouux £aatste éeckfiten Qemeetttecadeti hoofdprijs ging naar Marcelle Chantal [ang JkowHciaat Tlieuws Parijsche brieven 750 P.K. van het z.g.n. „Asso"-type, voorzien van e entrek- en een duwschroef. Hiermede kunnen de vliegtuigen een kruissnelheid van 225 K.M. en een maximum snelheid van 280 K.M. per uur bereiken. Elk toestel heeft dub bele besturing en is uitgerust met een radio- ontvang- en zendinstallatie, waarmee het contact met de landstations, doch ook tus- schen de vliegtuigen onderling kan worden onderhouden. k De totaal af te leggen afstand op het tra ject Orbetello—Chicago bedraagt ruim 11.000 K.M. langs de te volgen route. Deze is als volgt ontworpen: Orbetello—Amster dam 1400 K.M.; Amsterdam—Londonderry |000 K.M.; Londonderry—Reykjavik 1500 K.M.; Reykjavik—Cartwright (Labrador) 2400 K.M.; Cartwright Shediac 1200 KM.; Shediac—Montreal 800 KM.; Montreal— Chicago 1400 KM.; Chicago—New-York 1600 K.M. De groote moeilijkheden. Naast de gewone moeilijkheden, die nu een maal onverbrekelijk verbonden zijn aan elke Oceaanvlucht en aan het vliegen in een zoo groot eskader, levert de te volgen route drie soorten speciale moeilijkheden op, die het es kader zal hebben te overwinnen. Twee daar van zal en achter den rug hebben als men veilig te Schellingwoude is geland. De eer ste etappe heeft n.1. het bezwaar, dat men met watervleigtuigen over een langen af stand landtraject moet vliegen, waar geen gelegenheid bestaat tot het maken van een noodlanding. Wel wordt zooveel mogelijk de Rijn gevolgd, maar het is zeer twijfelachtig of deze voldoende landingsgelegenheid voor een watervliegtuig van het type Savoia Mar- chetti biedt. Alvorens men den Rijn bereikt, heeft men echter een nog grootere moeilijk heid te overwinnen, n.1. de Alpen, die de voornaamste oorzaak zijn van het herhaalde uitstel van den start in de afgeloopen week. iVan Orbetello wordt over de Po-vlakte naar het Alpengebied gevlogen, waar men zoo veel mogelijk gebruik moet maken van de doorvluchtgelegenheden, die de passen bie lden. Van de weersomstandigheden zal het afhangen, of men de Westelijke route over de Simplon-pas of de Oostelijke over de Splü- genpas bereikt wordt via Malans en Zürich. Van Bazel zal men den Rijn volgen, vermoe delijk tot Wijk bij Duurstede, vanwaar men over Utrecht in de richting van Pampus koerst. Vergeleken bij de overige trajecten wordt dan het 2400 K.M. lange traject Reykjavic Cartwright het gevaarlijkst, omdat men hier den grooten sprong zal moeten wagen. De vliegtuigen, die voor dezen afstand een onge meen groote voorraad brandstof zullen moe ten meevoeren, zullen bij het vertrek uit Reykjavic niet minder dan 11.000 K.G. we gen, een gevaarlijk gewicht bij een dergelijke •vlucht. Daarbij komt, dat naarmate men dichter bij de kust van Groenland en Labra dor komt, de kans op mist toeneemt. Nu is mist te allen tijde de groote vijand van de luchtvaart, maar bij een eskadervlucht als de Italianen ondernemen doet hij niet alleen het gevaar van het uit den koers raken ontstaan, maar tevens het gevaar van elkaar kwijt raken of het met elkaar in bot sing komen. Het is niet onwaarschijn lijk, dat men met het oog op al deze factoren ten aanzien van het traject Reykja vicCartwright zal besluiten» de route iets •Noordelijker te kiezen en de 2400 K.M. over zee te onderbreken door een tusschenlanding te Julianahaab op Groenland. Ook daar heeft men voorbereidingen getroffen om het eskader te kunnen onNangen, zij het dan ;ook niet zoo uitvoerig als elders, waar voor al het bijladen van olie en benzine zeer uit gebreide voorbereidingen heeft geëischt. Het besluit tot het kiezen van deze route is ■mede genomen naar aanleiding van discus sies op het verleden jaar te Rome gehouden .congres van oceaanvliegers, waar men una niem van meening was. dat in de toekomst vooral op de Noordelijke route de proefne mingen in het belang van het Trans-Atlanti sche luchtverkeer moesten worden voortge zet. In totaal is men er slechts vier maal in geslaagd op deze route den Atlantischen Oceaan over te steken. Het waren de Duit- (schers Kohl en Von Hiihnefeld, die inmiddels lis overleden, terwijl de bekende Duitsche pi loot Von Gronau drie maal met succes den tocht volbracht. Velen hebben bij mislukte dit traject. .pogingen het leven gelaten op [Moge dit experiment bewijzen, dat techniek en kunde sedert dien voorwaarts zijn gegaan. De spanning voor de start. De wekenlange spanning te Orbetello als gevolg van het steeds uitgestelde vertrek van 'Eet Italiaansche luchteskader naar Chicago is hedenmorgen gebroken. Voor het eerst was het weerbericht, dat Zaterdagmorgen om 4 uur van de Alpen werd ontvangen, •gunstig. Volgens deze weerberichten heerscht langs de geheele route van Orbetello naar Amsterdam gunstig vliegweer. Te 4.10 uur werden de vliegers gewekt en te 4.30 uur gaf minister Balbo bevel aan boord van de vliegtuigen te gaan. Binnen 5 minuten hadden de motorbootjes, die ge reed lagen, de leden der bemanningen van de 24 watervliegtuigen aan boord gebracht, i Het was de tweede maal dat zulks geschied de, doch thans ging de start werkelijk door. De motoren werden aangezet om deze te laten warmloopen. Allerwege werd afscheid genomen. Langs den oever had zich een groote menigte verzameld, die reeds wekenlang op dit moment eiken ochtend weer had gewacht. Te ruim 5 uur waren alle machines gereed voor het vertrek. Voordat Balbo als laatste aan boord ging, had de plechtige neerhaling plaats van zijn vlag van de mast van het vliegkamp. Precies te 5.45 uur startte het eerste vliegtuig en binnen 20 minuten be vonden zich alle 24 vliegtuigen in de lucht, om als een gesloten eskader den weg naar het Noorden in de richting van Genua in te slaan. Een luid gejuich der menigte vergezelde de vliegers als laatsten groet van den Italiaan- schen bodem. Te ruim 7 uur boven Genua. Te 7.15 uur werd de bevolking van Genua door sirenengeloei van de schepen in de haven gewekt en gewaarschuwd, dat het es kader van minister Balbo de stad naderde. Tien minuten later vlogen 24 vliegtuigen hoog over de stad. Het weer is zeer gunstig en de vliegtuigen waren duidelijk waar te nemen. De inwoners van Genua snelden naar de open pleinen der stad of begaven zich op de daken om hun landgenooten in de lucht te kunnen gadeslaan. De vliegtuigen die een groote snelheid hadden, waren spoedig weer uit het gezicht verdwenen. Balbo heeft den afstand van Orbetello naar Genua, die ongeveer 200 mijl bedraagt, in nog geen 1K uur afgelegd. De Alpen reeds gepasseerd! Volgens de tot dusverre ontvangen radio berichten van Balbo heeft de vlucht van het eskader watervliegtuigen naar Amsterdam een vlot verloop. Te 8.20 uur was volgens een radiobericht, dat op het vliegveld te Orbetello is ontvangen, het eskader de Alpen gepasseerd. Om 8 uur boven Milaan. Het Italiaansche eskader vloog omstreeks 8 uur boven Milaan. E>e vliegtuigen bevonden zich naar schatting op 3000 M. hoogte. Elke drie vliegtuigen vormden een V-vormige esta fette. De afstand tusschen den kop en den laatsten groep bedroeg ongeveer 10 minuten. De eer ste groep werd begeleid door een militair vliegtuig uit Milaan. Over de Alpen. Alpen over de Splügen-pas. Tien minuten Het Italiaansche eskader passeerde de later, omstreeks half negen, werden de vlieg tuigen boven Thusis in het gebied van den Rijn waargenomen. Van Thusis werd gevlo gen in de richting van Chur. Van het vlieg veld Dübendorf bij Zürich zijn 7 Zwitsersche militaire vliegers opgestegen, om de Italianen boven Zwitsersch grondgebied te begroeten en met hen tot de Zwitsersch-Duitsche grens over Zwitsersch grondgebied te vliegen. Het eskader vliegt met een snelheid van ongeveer 135 mijl per uur. Om half tien boven Bazel. Om half tien vanmorgen kondigde een hevig gebrom in de lucht aan, dat het Itali aansche eskader zich boven Bazel bevond. In groepen van drie en vijf vliegtuigen ge- scorteerd door Zwitsersche militaire vliegers vlogen de Italianen dwars over de stad en verdwenen in Noordelijke richting. Op de straten en pleinen verzamelden zich een groote menigte om de Italiaansche vliegers gade te slaan. Te 10 minuten voor 10 waren de laatste Italiaansche vliegtuigen boven Zwitsersch grondgebied verdwenen en zetten zij hun vlucht langs den Rijn in Noordelijke richtng over Duitschland voort. Om half elf boven Mannheim. Nadat het eskader van Balbo te 10.15 uur over Karlsruhe was gevolgen, verscheen het te 10.30 uur boven Mannheim. Het vloog op een hoogte van ongeveer 500 M. De kop, die door een Duitsch vliegtuig werd geëscorteerd, bestond uit 9 vliegtuigen. De overige vlieg tuigen passeerden ongeveer 5 minuten later in snelle vlucht de stad. Drukte op Schellingwoude Het bericht, dat het Italiaansche vlieg- eskader in aantocht was, verspreidde zich in de ochtenduren als een loopend vuurtje door de stad. Een stroom van belangstellenden trok dan ook weldra in de richting van Schellingwoude. Het weer was prachtig; er stond vrijwel geen wind. De politie, zoowel te land als te water, had de meest uitgebrei de maatregelen genomen. Naarmate het tijdstip van de aan komst der vliegtuigen naderde nam de bedrijvigheid te Schellingwoude toe. Plezierschepen en motorbootjes, volgela den met toeschouwers, voeren af en aan. De brandweer en G. G. D. waren met veel materiaal en personeel op hun post. Sloepen, bemand met leerlingen van de kweekschool voor de zeevaart, die be hulpzaam zullen zijn bij het inladen der benzine, spoedden zich naar de vlieg haven. Mariniers met karabijnen gewa pend, verleenden asistentie bij de afzet ting. Het verkeer door de Oranje sluizen werd precies om half twaalf stopgezet. De sluizen blijven gesloten voor alle scheepvaart tot IK uur na aankomst van het eskader. Nadat het scheepvaartverkeer weer zal zijn opengesteld, zal gedurende den tijd, dat de Italiaansche vliegtuigen te Schellingwoude gereed liggen, slechts gevaren mogen wor den met een snelheid van maximaal 5 K.M. per uur, opdat de vliegtuigen zoo weinig mo gelijk hinder zullen ondervinden van de dei ning. De Italianen Keulen gepasseerd. Het Italiaansche luchteskader is te 11.0 uur (12 uur A.T.) Keulen gepasseerd en v'iegt langs den Rijn in de richting van de Nederlandsche grens. Dit punt ontlokte een bespreking, waarbij door den heer K. Doekes werd opgemerkt, dat er toch menschen waren, die niet wisten, dat de steun zou worden afgehouden. Spr kon zich anders niet begrijpen, waarom zij zich er zooveel moeite voor hebben gegeven om het terug te krijgen. De heer Duijves zeide, dat het betaalde steunbedrag wel moest worden terugbetaald, maar er was niet besloten, om het van de credieten af te houden. De heer De Groot betoogde, dat allen van het afhouden op de hoogte waren gebracht, wat wethouder Dekker onderstreepte. In stemming gebracht werd het voorstel van B. en W. met 8 tegen 3 stemmen aange nomen (die van de heer Duijves, K. Doekes en Burger). Op een adres van de tuinbouwvereenigin- gen om een geldelijke steunregeling voor de tuinders in het leven te roepen, werd, gezien den desolaten toestand van de gemeente- financiën afwijzend beschikt. Er werd nog op aangedrongen, dat door het gemeentebe stuur bij de regeering op den buitengewoon slechten toestand der tuinders werd gewezen. Zooals het nu gaat, kan het niet langer NATIONALE BOND LANDBOUW EN MAATSCHAPPIJ. Onder voorzitterschap van den heer E. Z. Oldenbanning te De Wijk kwamen te Meppel de afgevaardigden van de verschillende boe renbonden bijeen, thans afdeelingen van den voor kort opgerichten Nationalen Bond Landbouw en Maatschappij. Uitgezonderd den Frieschen Agrarischen Bond, waren vertegenwoordigers van alle aangesloten bonden aanwezig. Na gehouden besprekingen en het aan brengen van enkele wijzigingen werden de statuten en het huishoudelijk reglement goed gekeurd. Na de pauze werd het definitieve bestuur geïnstalleerd. In dit bestuur zijn door de ver schillende bonden de volgende heeren be noemd: E. Z. Oldenbanning, De Wijk (Dr.) H. J. Hamming, Annerveen (Dr.); Jac. Meyer, Ter Heyl (Dr.); Jac. ter Haar Ez., Ruinerwold (Dr.); A. van Bruggen, Warf- fum (Gr.); B. Meihuizen, Wildervank (Gr.); J. Siebring, Onstwedde (Gr.); J. M. Kamp huis, Almelo (O.); H. Wessels, Ypelo (O.); N. D. Heuf, Deil (Geld.); en A. Breure, Rijk (Haarlemmermeer). De Friesche Agra rische Bond zal nog een bestuurslid aanwij zen. Het bestuur verkoos uit zijn midden de volgende vijf heeren tot leden van het dag bestuur, te weten: Oldenbanning, Van Brug gen, Meihuizen, Kamphuis en Ter Haar. E>e door de Groninger- en Drentsche Boe renbonden op 12 Juli te organiseeren open- luchtbijeenkomst te Stadskanaal, maakte een punt van bespreking uit. Na afloop der vergadering van het hoofd bestuur verkoos het dag. bestuur tot voorzit ter den heer E. Z. Oldenbanning te De Wijk, en tot secretaris-penningmeester den heer Jac. ter Haar Ez., Ruinerwold. DE KONINGIN OP DÉN RUIGENHOEK. Heden zijn de koningin en de prins voor een zomerverblijf van verscheidene weken op den Ruigenhoeic aangekomen. Het is de der koningin, dat, tot de tweede helft van de maand Augustus, de tijd van haar verblijf op den Ruigenhoek op gelijke wijze worde beschouwd als de tijd, dien zij anders in het buitenland pleegt door te brengen, voor het nemen van rust, met uitzondering voor wat betreft de staatszaken. STEEKPENNINGEN BIJ DEN DIENST DER P. T. T. Tegen belooning inlichtingen ver- strekt aan aannemers. Vanwege het hoofdbestuur der P- T. en T. wordt het volgende medegedeeld: Het is gebleken, dat aan aannemers van door den P T. en T.-dienst uit te voeren werkzaamheden door ambtena ren van den P. T. en T.-dienst tegen be looning inlichtingen, tot het geven waarvan dezen niet bevoegd waren, zijn verstrekt. Op deze wijze werd het z.g.n. ..opzetten" op de aannemingssommen, iets wat overigens bij aanbestedingen veelal pleegt voor te komen, in de hand gewerkt, 't onderzoek is nog in vollen gang, doch heeft reeds uitgewezen, dat derge lijke toestanden voorkwamen te den Haag en Maastricht. Het bedrag der door de malversatie plegende ambtena ren ontvangen steekpenningen staat nog niet vast. Het is evenwel waarschijnlijk, dat dit niet meer dan eenige tiendui zenden guldens zal beloopen. Ambtena ren van het hoofdbestuur der P. T. en T. zijn bij deze aangelegenheid niet betrok ken. Integendeel is het initiatief dat tot het onderzoek geleid heeft, rechtstreeks uitgegaan van genoemd hoofdbestuur en met name van de directie van den tech- nischen dienst aldaar, die de zaak in handen der politie heeft gegeven en het verdere onderzoek in samenwerking met deze voortzet. DE WERVELSTORM OP TRINIDAD. Groote schade aangericht. Tengevolge van den wervelstorm die het Zuidelijk deel van het eiland Trinidad heeft geteisterd, zijn voorzoover tot dusverre kon worden vastgesteld 12 menschen om het le ven gekomen. Waarschijnlijk is het aantal slachtoffers echter nog grooter, omdat nog geen bijzonderheden uit de binnenlanden van het eiland zijn ontvangen. Honderden bewoners zijn dakloos. In de stad Erin zijn reeds alleen 300 huizen verwoest. De cacao- industrie van Erin en Siparia heeft ernstige schade geleden en zal voorloopig niet kun nen werken. Men neemt aan, dat ongeveer 150.000 cacaoboomen door den storm zijn vernield. De storm heeft 60 boortorens van de petroleummij. op Trinidad tegen den grond geslagen, zoodat geruimen tijd de pe troleum zonder controle wegstroomde. PRINS HENDRIK EN DE NED. MAATSCHAPPIJ TOT BEVORDERING DER GENEESKUNST. Prins Hendrik is voornemens Dinsdag a.s. deel te nemen aan het diner van de Ne derlandsche Mij. tot bevordering der genees kunst in het Kurhaus te Scheveningen. INVOER SCHOENWERK. De minister van Economische Zaken heeft de hoeveelheid, waarvoor bij den invoer van schoeisel en leestklaar schoenwerk alsnog toewijzing zal worden verstrekt, vastgesteld op 20 pCt. van de hoeveelheid, waarop de aanvrager overeenkomstig de gestelde rege len ten hoogste aanspraak kan maken DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Havik (thuisreis) is van Rangoon ver trokken en te Calcutta geland; de Oehoe (heenreis) kwam te Alorstar aan. De Pelikaan is gisteren uit Boedapest ver- J trokken en te Mersamatroe aangekomen. HARENKARSPEL. In de Vrijdagnamiddag gehouden verga dering van den gemeenteraad waren goed keuringen ingekomen op de verordeningen op de heffing van 150 opcenten op de perso- neele belasting en lOO opcenten op de ge meentefondsbelasting. De geruchtmakende kwestie van de inge houden steungelden werd nog weer eens be sproken, doordat van Ged. Staten een schrij ven was ontvangen, waarin werd medege deeld, dat Ged. Staten niet overtuigd zijn van de juistheid van het door het college van B. en W. ingenomen standpunt inzake de in houding van deze bedragen van de rente- looze credieten. Ged. Staten verzoeken den raad te willen beslissen in hoeverre de raad hier aanleiding in vindt om op de eens genomen beslissing terug te komen. B. en W. stelden voor, het eens ingenomen standpunt te handhaven, daar het aan iede- ren credietnemer bekend was, dat de ver strekte steun bij de uitbetaling der credieten zou worden afgehouden- TWEE DAGEN MINISTERRAAD. Bespreking voorloopige begrcoting cijfers. Minister-president dr. H. Colijn is gister avond weder uit Londen teruggekomen om den gewonen ministerraad van hedenochtend, die om tien uur aanvangt, te presideeren. Met het oog op de omvangrijke agenda voor dien ministerraad zal er ook Maandag ministerraad worden gehouden ter bespre king van de voorloopige cijfers der Rijks- begrooting voor 1934. Vijf desbetreffende ministers zullen over het vraagstuk der werkloosheid heden- namiddag een conferentie houden. BRAND. De ontbrandbaredaken vatten vlam. Gisternamiddag is brand uitgebroken in een landhuis aan de Narcislaan te Heelsum. (Geld.) Het landhuis en ook het dicht nabij liggende huis brandden geheel af De brandweer uit de dorpen Heelsum, Ren- kum en Oosterbeek kwamen met motorspui ten op het terrein, doch slaagden er niet in om het vuur te blusschen. De oorzaak van den brand is te wijten aan een fout in den brander van een gasgeyser. Bij het aansteken van dien brander vertoonde zich een groote steekvlam, die met het „on brandbare" rieten dak in aanraking kwam en dit in vlam zette. Brandende stukken riet vielen op het naastliggende landhuis, dat eveneens een „onbrandbaar" rieten dak had. Ook dit dak was in een minimum van tijd in vlammen gehuld en het srebouw eveneens. voor zichzelf te hebben. Een illusie ook dat want de Parijzenaars die thuis blijven zijn ook altijd nog talrijk genoeg. De Grand Prix is gewonnen, ditmaal door een paard waarop men niet gerekend had Cappiello. Het was als steeds stampvol op het veld te Longchamp. Als men op weg er naar toe is, maakt men zich nog illusies over het liefelijke decor waarin de opwindende ge. beurtenis zich zal afspelen, maarin werke lijkheid valt dat altijd tegen, want er is door de vele menschen geen groen te zien. Alleen als men opzettelijk zijn aandacht van de officieele gebeurtenissen afwendt en zijn oogen een beetje verderaf en een beetje hoo- gerop laat dwalen, geeft men er zich weer rekenschap van waar men zich eigenlijk be vindt: aan den eenen kant steekt de eeuwige en vertrouwen gevende Eiffeltoren spits en op 3ie afstand bijna broos de lucht in, aan den anderen kant ziet men de heuvel'bocht waar Meudon op ligt. Als het helder is on derscheidt men de koepel van het observa torium van Meudon, op het bekende terras gelegen (vanwaar men een prachtig uitzicht heeft op Parijs), dat eens de tuin was van het paleis van een bevoorrechte uit den prui- kentijd. Zoo kijkt men vanuit Longchamp op het aardigste gedeelte van de Seine zoo vlak bij Parijs; de groote bocht waarlangs men het bosch van Saint Cloud ziet opstijgen heeft iets zoo „buiten-achtigs" dat men zich al met vacantie en ergens in een badplaats kan denken. Maar gisteren werkte het weer niet mee voor zulke indrukken; na een kille en regenachtige Zondagmorgen kwam om twee uur de zon door, maar ken de regenbui niet tegenhouden, die nu eenmaal voor de wedrenbezoekers bestemd was. Men zag dus meer regenjassen dan zomertoiletten, wat trouwens zoo erg niet was, want de Zondag van den Grand Prix is niet de meest „ge- kleede" van de wedrennen. Het gaat om te hooge prijzen en er is veel te veel publiek; alle aandacht wordt opgevraagd door de to- talisator, officeel en authentiek race- en wed-instrument, waarop de Franschen zoo trotsch zijn, en op de paarden zelf En voor dat de paarden aan de beurt komen tot de president van de republiek die in functie naar de rennen komt kijken, en later de win naar, een winnares in dit geval, met de jockey namelijk maar de eigenaar is win naar, met een handdruk geluk wenscht. De eenvoudige president Lebrun maakt altijd een sympathieken indruk, zijn vrouw wordt door een deel van het aanwezige publiek onmid dellijk op haar toilet gekeurd, want zooals men weet gelden de wedrennen, hoewel deze niet het meest, als de gelegenheid bij uitstek om de mode te lanceeren. Scherpoogige vrou wen noteeren dat zij het zelfde draagt als op een van de races van de vorige week. De race verloopt zooals races verloopen in de oogen van niet-vakkundigenvakkundigen in de paardendressuur, of vakkundigen in de emoties van het wedden. Het paard dat wint is, naar zijn dresseur later aan de intervie wers vertelt, van een koud temperament en een gelijkmatig humeur, maar blijkbaar met de juiste spirit voor het rennen. De dag van de Drags, andere race in het midden van de vorige week, is het eigenlijke modieuze evenement. Het decor van Auteuil, groene hagen, bloemenmanden langs de tri bunes. wordt dan opgeluisterd door de vrouwen van verschillende soort, mondaines, sterren van tooneel en bioscoop, mannequins van de groote modehuizen, die alle hun beste beentje hebben voorgezet. De mannen zijn niet zoo mooi aangedaan als bij dergelijke ge legenheden in Engeland, waar de grijze hooge hoed niet van de lucht is; toch zijn er ook hier wel galante begeleiders gezien die be grepen dat zij naast zooveel goede wil en ijver van het schoone geslacht niet heele- maal in gebreke mochten blijven. Maar zij kunnen al niet heel veel meer doen dan een jacquet aantrekken en een hooge hoed op zetten; vroeger rustten zij een mailcoach uit, soort gracieuze diligence, volgeladen met feestelijke wedren-bezoekers, die langzaam en iedere minuut van voorpret genietend, vanaf het oogenblik van vertrek van de Place de la Concorde, langs de Champs- Elysées die zoo gemakkelijk met wat zon en wat geschitter van livrei een feestelijk karak ter aanneemt, en door de goedige galop vanj de paarden aan de voorbijgangers een heel wat rustiger kijkspel bezorgend dan nu de auto's doen, tusschen de boomen verdwenen. Er is er nog één die de wedrennen niet ver-; zuimt, met roode livreien en trompetgeschal',1 precies zooals het in rustiger en schilder achtiger tijden gebeurde en toch was er dit, jaar in de atmosfeer van Auteuil iets dat ook afgezien van de mailcoach aan die tijden her innerde. De rage van 1933 voor de modes enf gebruiken van 1900, waarover wij ook vaker, schreven, toont zich in de zomersche mode van de redrennen meer dan ooit; niet alleea hebben de groote hoeden al gauw iets dat op vrouwentoilet „van alle tijden" lijkt maar bovendien geven de lange witte japonnen, de ruches en volans en korte pelerines den in druk dat er met de vrouwen iets veranderd is, en dat zij binnenkort weer het schuchtere en frivole bestaan van een kwarteeuw ge leden zullen gaan leiden in plaats van het zakelijke en sportieve van vandaag. Wonderlijk is die manie van onzen tijd om prijzen uit te deden en koninginnen op den troon te heffen. Alsof het jaarlijksch toumooi der schoonheidskoninginnen nog niet genoeg was vindt men nog allerlei speciale prijzen uit, voor de elegantste vrouw, voor de ele gantste auto tezamen met de elegantste be stuurster, om een greep te doen. Sommige erg over hun reclame bezorgde cinemaster ren doen aan alles mee en hebben het in deze wedstrijdweken nog vermoeiender dan de paarden. En er gaat zeker evenveel verzor ging en training aan vooraf. In het Bosctt werd een paar dagen geleden de chauffeur- prijs verreden; Peugeot ging er met re prijzen vandoor wat de sierlijkste wagen re- trof, vier bestuursters werden bekroond, at „niemand" meer in Parijs. Dat is altijd nog filmactrice, die iets in haar figuur maar bij wijze van spreken, vooral omdat de P°la Negn. Of er ook op haarg -Ci I w'InitnmAi »iroc \iraian \\r 11 [llvlI»Wfll LU DE RAMP OP SUMATRA. Kroe half verwoest; 400 dooden. Wij vernamen van een ooggetuige, dat Kroe half verwoest is. Er zijn daar vijf dooden en 11 gewonden. Onder de slachtof fers bevinden zich geen Europeanen. De doe- soens op de helling van de Pesagi zijn geheel verdwenen door de aardstortingen. Van de doesoen Lombok is nog geen bericht binnen gekomen. In totaal zijn in de onderafdeeling Kroe 1800 huizen ingestort. Er zijn in deze afdeeling 401 dooden. De controleur de Boer, die zich tijdens de aard beving op de onderneming Goenoeng Radja bevond, zag gelijktijdig met de schokken een groote vuurstraal. Hij liep daarna van de onderneming in twee dagen naar Kroe, nam overal groote verwoestingen waar en zag veel slachtoffers. De heer de Boer moest ge deeltelijk door ravijnen loopen en andere moeilijkheden op zijn weg overwinnen om Kroe te kunnen bereiken. 65 menschen bedolven. Langzamerhand is een aanvulling van het overzicht van de ramp mogelijk. In Wai- torgak Soharadja zijn 65 menschen, die in de sawah's overnachten, door lahar van de Pesagi bedolven. Vier zwaar gewonden uit de Mekakau-streek zijn in het hospitaal van de onderneming opgenomen. De bevolking is thans eindelijk gerust, dat zich geen herhaling van de zware beving zal voordoen. Veelal bestond vrees voor uit barsting van de Saminoeng, daar langs de helling van het Ranau-meer een zware aard storting zichtbaar is, gelijkend op een glet- scher. GEVAARLIJKE BOCHTEN IN DEN WEG DE KOOY-VAN EWIJCKSLUIS Op 'n desbetreffend door den A.N.WB. en de K.N.A.C. aan B. en W. van Anna Paulowna gedaan verzoek heeft dit col lege medegedeeld, dat het heeft besloten tot het aanbrengen van palen met plan ken in rood geschilderd, op een viertal punten in de bochten van den Balgweg nabij de Kooy en dat hieraan bereids uit voering is gegeven. KOEDIJK. Niet 50 jaar, zooals abusievelijk door ons gemeld, maar 30 jaar is de heer K. Mol heden in dienst bij de posterijen Het Parijsche hoogseizoen is al bijna weer achter de rug, da „groote veertien-dagen", die toch eigenlijk wel de heele maand Juni duren, en waarin buitenlandsche, meest Rus sische theater- en ballet-opvoeringen, mon daine feesten, en wedrennen elkaar afwisse len. Vooral de wedrennen geven dit seizoen zijn eigen stempel; de andere vermaken zijn binnenshuis, maar het speciale vroegzomer- karakter krijgt men op het groene terrein. Het culmineert in den Grand Prix, een prijs van ongeveer een millioen francs, en aaar- mee eindigt dan het zoogenaamde hoogtij van het zomersche Parijs, daarna trekken de Parijzenaars geleidelijk aan naar buiten, en vanaf half Juli is er, zooals men dat noemt toeristen, vroeger in "grooten getale Amerika nen en Engelschen, die echter door de crisis nu een uittocht uit Europa ondernomen heb ben, de echte inwoners wat het getal betreft gemakkelijk plegen te vervangen. Maar toch heeft Parijs in den zomer een ander, intiemer en vriendelijker karakter en de vreemdeling heeft werkelijk veel meer het gevoel de stad en wie favoriet was, weten wij ieder geval zal Mareêlle Chantal zelf meer van haar overwinning genoten hebben dan Cappiello van zijn overwinning te Long champ, want de paarden worden niet op de partijen genoodigd die de vrienden van de prijswinners niet mankeeren aan te richten, POIOMAK.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 13