Het verloop van den tocht.
£aiid: en Jjüh&ouux
£aatste éeckfiten
Qemeetttecadeti
hoofdprijs ging naar Marcelle Chantal [ang
JkowHciaat Tlieuws
Parijsche brieven
750 P.K. van het z.g.n. „Asso"-type, voorzien
van e entrek- en een duwschroef. Hiermede
kunnen de vliegtuigen een kruissnelheid van
225 K.M. en een maximum snelheid van 280
K.M. per uur bereiken. Elk toestel heeft dub
bele besturing en is uitgerust met een radio-
ontvang- en zendinstallatie, waarmee het
contact met de landstations, doch ook tus-
schen de vliegtuigen onderling kan worden
onderhouden.
k De totaal af te leggen afstand op het tra
ject Orbetello—Chicago bedraagt ruim
11.000 K.M. langs de te volgen route. Deze is
als volgt ontworpen: Orbetello—Amster
dam 1400 K.M.; Amsterdam—Londonderry
|000 K.M.; Londonderry—Reykjavik 1500
K.M.; Reykjavik—Cartwright (Labrador)
2400 K.M.; Cartwright Shediac 1200 KM.;
Shediac—Montreal 800 KM.; Montreal—
Chicago 1400 KM.; Chicago—New-York
1600 K.M.
De groote moeilijkheden.
Naast de gewone moeilijkheden, die nu een
maal onverbrekelijk verbonden zijn aan elke
Oceaanvlucht en aan het vliegen in een zoo
groot eskader, levert de te volgen route drie
soorten speciale moeilijkheden op, die het es
kader zal hebben te overwinnen. Twee daar
van zal en achter den rug hebben als men
veilig te Schellingwoude is geland. De eer
ste etappe heeft n.1. het bezwaar, dat men
met watervleigtuigen over een langen af
stand landtraject moet vliegen, waar geen
gelegenheid bestaat tot het maken van een
noodlanding. Wel wordt zooveel mogelijk de
Rijn gevolgd, maar het is zeer twijfelachtig
of deze voldoende landingsgelegenheid voor
een watervliegtuig van het type Savoia Mar-
chetti biedt. Alvorens men den Rijn bereikt,
heeft men echter een nog grootere moeilijk
heid te overwinnen, n.1. de Alpen, die de
voornaamste oorzaak zijn van het herhaalde
uitstel van den start in de afgeloopen week.
iVan Orbetello wordt over de Po-vlakte naar
het Alpengebied gevlogen, waar men zoo
veel mogelijk gebruik moet maken van de
doorvluchtgelegenheden, die de passen bie
lden. Van de weersomstandigheden zal het
afhangen, of men de Westelijke route over de
Simplon-pas of de Oostelijke over de Splü-
genpas bereikt wordt via Malans en Zürich.
Van Bazel zal men den Rijn volgen, vermoe
delijk tot Wijk bij Duurstede, vanwaar men
over Utrecht in de richting van Pampus
koerst.
Vergeleken bij de overige trajecten wordt
dan het 2400 K.M. lange traject Reykjavic
Cartwright het gevaarlijkst, omdat men hier
den grooten sprong zal moeten wagen. De
vliegtuigen, die voor dezen afstand een onge
meen groote voorraad brandstof zullen moe
ten meevoeren, zullen bij het vertrek uit
Reykjavic niet minder dan 11.000 K.G. we
gen, een gevaarlijk gewicht bij een dergelijke
•vlucht. Daarbij komt, dat naarmate men
dichter bij de kust van Groenland en Labra
dor komt, de kans op mist toeneemt. Nu is
mist te allen tijde de groote vijand van de
luchtvaart, maar bij een eskadervlucht als de
Italianen ondernemen doet hij niet alleen het
gevaar van het uit den koers raken ontstaan,
maar tevens het gevaar van elkaar
kwijt raken of het met elkaar in bot
sing komen. Het is niet onwaarschijn
lijk, dat men met het oog op al deze
factoren ten aanzien van het traject Reykja
vicCartwright zal besluiten» de route iets
•Noordelijker te kiezen en de 2400 K.M. over
zee te onderbreken door een tusschenlanding
te Julianahaab op Groenland. Ook daar
heeft men voorbereidingen getroffen om het
eskader te kunnen onNangen, zij het dan
;ook niet zoo uitvoerig als elders, waar voor
al het bijladen van olie en benzine zeer uit
gebreide voorbereidingen heeft geëischt.
Het besluit tot het kiezen van deze route is
■mede genomen naar aanleiding van discus
sies op het verleden jaar te Rome gehouden
.congres van oceaanvliegers, waar men una
niem van meening was. dat in de toekomst
vooral op de Noordelijke route de proefne
mingen in het belang van het Trans-Atlanti
sche luchtverkeer moesten worden voortge
zet. In totaal is men er slechts vier maal in
geslaagd op deze route den Atlantischen
Oceaan over te steken. Het waren de Duit-
(schers Kohl en Von Hiihnefeld, die inmiddels
lis overleden, terwijl de bekende Duitsche pi
loot Von Gronau drie maal met succes den
tocht volbracht. Velen hebben
bij mislukte
dit traject.
.pogingen het leven gelaten op
[Moge dit experiment bewijzen, dat techniek
en kunde sedert dien voorwaarts zijn gegaan.
De spanning voor de start.
De wekenlange spanning te Orbetello als
gevolg van het steeds uitgestelde vertrek van
'Eet Italiaansche luchteskader naar Chicago
is hedenmorgen gebroken. Voor het eerst
was het weerbericht, dat Zaterdagmorgen
om 4 uur van de Alpen werd ontvangen,
•gunstig. Volgens deze weerberichten heerscht
langs de geheele route van Orbetello naar
Amsterdam gunstig vliegweer.
Te 4.10 uur werden de vliegers gewekt en
te 4.30 uur gaf minister Balbo bevel aan
boord van de vliegtuigen te gaan. Binnen
5 minuten hadden de motorbootjes, die ge
reed lagen, de leden der bemanningen van de
24 watervliegtuigen aan boord gebracht,
i Het was de tweede maal dat zulks geschied
de, doch thans ging de start werkelijk door.
De motoren werden aangezet om deze te
laten warmloopen. Allerwege werd afscheid
genomen.
Langs den oever had zich een groote
menigte verzameld, die reeds wekenlang op
dit moment eiken ochtend weer had gewacht.
Te ruim 5 uur waren alle machines gereed
voor het vertrek. Voordat Balbo als laatste
aan boord ging, had de plechtige neerhaling
plaats van zijn vlag van de mast van het
vliegkamp. Precies te 5.45 uur startte het
eerste vliegtuig en binnen 20 minuten be
vonden zich alle 24 vliegtuigen in de lucht,
om als een gesloten eskader den weg naar
het Noorden in de richting van Genua in te
slaan.
Een luid gejuich der menigte vergezelde de
vliegers als laatsten groet van den Italiaan-
schen bodem.
Te ruim 7 uur boven Genua.
Te 7.15 uur werd de bevolking van Genua
door sirenengeloei van de schepen in de
haven gewekt en gewaarschuwd, dat het es
kader van minister Balbo de stad naderde.
Tien minuten later vlogen 24 vliegtuigen
hoog over de stad. Het weer is zeer gunstig
en de vliegtuigen waren duidelijk waar te
nemen. De inwoners van Genua snelden
naar de open pleinen der stad of begaven
zich op de daken om hun landgenooten in de
lucht te kunnen gadeslaan. De vliegtuigen die
een groote snelheid hadden, waren spoedig
weer uit het gezicht verdwenen. Balbo heeft
den afstand van Orbetello naar Genua, die
ongeveer 200 mijl bedraagt, in nog geen 1K
uur afgelegd.
De Alpen reeds gepasseerd!
Volgens de tot dusverre ontvangen radio
berichten van Balbo heeft de vlucht van het
eskader watervliegtuigen naar Amsterdam
een vlot verloop. Te 8.20 uur was volgens
een radiobericht, dat op het vliegveld te
Orbetello is ontvangen, het eskader de Alpen
gepasseerd.
Om 8 uur boven Milaan.
Het Italiaansche eskader vloog omstreeks
8 uur boven Milaan. E>e vliegtuigen bevonden
zich naar schatting op 3000 M. hoogte. Elke
drie vliegtuigen vormden een V-vormige esta
fette.
De afstand tusschen den kop en den laatsten
groep bedroeg ongeveer 10 minuten. De eer
ste groep werd begeleid door een militair
vliegtuig uit Milaan.
Over de Alpen.
Alpen over de Splügen-pas. Tien minuten
Het Italiaansche eskader passeerde de
later, omstreeks half negen, werden de vlieg
tuigen boven Thusis in het gebied van den
Rijn waargenomen. Van Thusis werd gevlo
gen in de richting van Chur. Van het vlieg
veld Dübendorf bij Zürich zijn 7 Zwitsersche
militaire vliegers opgestegen, om de Italianen
boven Zwitsersch grondgebied te begroeten
en met hen tot de Zwitsersch-Duitsche grens
over Zwitsersch grondgebied te vliegen. Het
eskader vliegt met een snelheid van ongeveer
135 mijl per uur.
Om half tien boven Bazel.
Om half tien vanmorgen kondigde een
hevig gebrom in de lucht aan, dat het Itali
aansche eskader zich boven Bazel bevond.
In groepen van drie en vijf vliegtuigen ge-
scorteerd door Zwitsersche militaire vliegers
vlogen de Italianen dwars over de stad en
verdwenen in Noordelijke richting. Op de
straten en pleinen verzamelden zich een
groote menigte om de Italiaansche vliegers
gade te slaan. Te 10 minuten voor 10 waren
de laatste Italiaansche vliegtuigen boven
Zwitsersch grondgebied verdwenen en zetten
zij hun vlucht langs den Rijn in Noordelijke
richtng over Duitschland voort.
Om half elf boven Mannheim.
Nadat het eskader van Balbo te 10.15 uur
over Karlsruhe was gevolgen, verscheen het
te 10.30 uur boven Mannheim. Het vloog op
een hoogte van ongeveer 500 M. De kop, die
door een Duitsch vliegtuig werd geëscorteerd,
bestond uit 9 vliegtuigen. De overige vlieg
tuigen passeerden ongeveer 5 minuten later
in snelle vlucht de stad.
Drukte op Schellingwoude
Het bericht, dat het Italiaansche vlieg-
eskader in aantocht was, verspreidde zich in
de ochtenduren als een loopend vuurtje door
de stad. Een stroom van belangstellenden
trok dan ook weldra in de richting van
Schellingwoude. Het weer was prachtig; er
stond vrijwel geen wind. De politie, zoowel
te land als te water, had de meest uitgebrei
de maatregelen genomen.
Naarmate het tijdstip van de aan
komst der vliegtuigen naderde nam de
bedrijvigheid te Schellingwoude toe.
Plezierschepen en motorbootjes, volgela
den met toeschouwers, voeren af en aan.
De brandweer en G. G. D. waren met
veel materiaal en personeel op hun post.
Sloepen, bemand met leerlingen van de
kweekschool voor de zeevaart, die be
hulpzaam zullen zijn bij het inladen der
benzine, spoedden zich naar de vlieg
haven. Mariniers met karabijnen gewa
pend, verleenden asistentie bij de afzet
ting. Het verkeer door de Oranje sluizen
werd precies om half twaalf stopgezet.
De sluizen blijven gesloten voor alle
scheepvaart tot IK uur na aankomst
van het eskader.
Nadat het scheepvaartverkeer weer zal zijn
opengesteld, zal gedurende den tijd, dat de
Italiaansche vliegtuigen te Schellingwoude
gereed liggen, slechts gevaren mogen wor
den met een snelheid van maximaal 5 K.M.
per uur, opdat de vliegtuigen zoo weinig mo
gelijk hinder zullen ondervinden van de dei
ning.
De Italianen Keulen gepasseerd.
Het Italiaansche luchteskader is te
11.0 uur (12 uur A.T.) Keulen gepasseerd
en v'iegt langs den Rijn in de richting
van de Nederlandsche grens.
Dit punt ontlokte een bespreking, waarbij
door den heer K. Doekes werd opgemerkt,
dat er toch menschen waren, die niet wisten,
dat de steun zou worden afgehouden. Spr
kon zich anders niet begrijpen, waarom zij
zich er zooveel moeite voor hebben gegeven
om het terug te krijgen.
De heer Duijves zeide, dat het betaalde
steunbedrag wel moest worden terugbetaald,
maar er was niet besloten, om het van de
credieten af te houden.
De heer De Groot betoogde, dat allen van
het afhouden op de hoogte waren gebracht,
wat wethouder Dekker onderstreepte.
In stemming gebracht werd het voorstel
van B. en W. met 8 tegen 3 stemmen aange
nomen (die van de heer Duijves, K. Doekes
en Burger).
Op een adres van de tuinbouwvereenigin-
gen om een geldelijke steunregeling voor de
tuinders in het leven te roepen, werd, gezien
den desolaten toestand van de gemeente-
financiën afwijzend beschikt. Er werd nog
op aangedrongen, dat door het gemeentebe
stuur bij de regeering op den buitengewoon
slechten toestand der tuinders werd gewezen.
Zooals het nu gaat, kan het niet langer
NATIONALE BOND LANDBOUW EN
MAATSCHAPPIJ.
Onder voorzitterschap van den heer E. Z.
Oldenbanning te De Wijk kwamen te Meppel
de afgevaardigden van de verschillende boe
renbonden bijeen, thans afdeelingen van den
voor kort opgerichten Nationalen Bond
Landbouw en Maatschappij. Uitgezonderd
den Frieschen Agrarischen Bond, waren
vertegenwoordigers van alle aangesloten
bonden aanwezig.
Na gehouden besprekingen en het aan
brengen van enkele wijzigingen werden de
statuten en het huishoudelijk reglement goed
gekeurd.
Na de pauze werd het definitieve bestuur
geïnstalleerd. In dit bestuur zijn door de ver
schillende bonden de volgende heeren be
noemd: E. Z. Oldenbanning, De Wijk (Dr.)
H. J. Hamming, Annerveen (Dr.); Jac.
Meyer, Ter Heyl (Dr.); Jac. ter Haar Ez.,
Ruinerwold (Dr.); A. van Bruggen, Warf-
fum (Gr.); B. Meihuizen, Wildervank (Gr.);
J. Siebring, Onstwedde (Gr.); J. M. Kamp
huis, Almelo (O.); H. Wessels, Ypelo (O.);
N. D. Heuf, Deil (Geld.); en A. Breure,
Rijk (Haarlemmermeer). De Friesche Agra
rische Bond zal nog een bestuurslid aanwij
zen.
Het bestuur verkoos uit zijn midden de
volgende vijf heeren tot leden van het dag
bestuur, te weten: Oldenbanning, Van Brug
gen, Meihuizen, Kamphuis en Ter Haar.
E>e door de Groninger- en Drentsche Boe
renbonden op 12 Juli te organiseeren open-
luchtbijeenkomst te Stadskanaal, maakte een
punt van bespreking uit.
Na afloop der vergadering van het hoofd
bestuur verkoos het dag. bestuur tot voorzit
ter den heer E. Z. Oldenbanning te De Wijk,
en tot secretaris-penningmeester den heer
Jac. ter Haar Ez., Ruinerwold.
DE KONINGIN OP DÉN
RUIGENHOEK.
Heden zijn de koningin en de prins voor
een zomerverblijf van verscheidene weken op
den Ruigenhoeic aangekomen. Het is de
der koningin, dat, tot de tweede helft van de
maand Augustus, de tijd van haar verblijf
op den Ruigenhoek op gelijke wijze worde
beschouwd als de tijd, dien zij anders in het
buitenland pleegt door te brengen, voor het
nemen van rust, met uitzondering voor wat
betreft de staatszaken.
STEEKPENNINGEN BIJ DEN DIENST
DER P. T. T.
Tegen belooning inlichtingen ver-
strekt aan aannemers.
Vanwege het hoofdbestuur der P- T. en
T. wordt het volgende medegedeeld:
Het is gebleken, dat aan aannemers
van door den P T. en T.-dienst uit te
voeren werkzaamheden door ambtena
ren van den P. T. en T.-dienst tegen be
looning inlichtingen, tot het geven
waarvan dezen niet bevoegd waren, zijn
verstrekt. Op deze wijze werd het z.g.n.
..opzetten" op de aannemingssommen,
iets wat overigens bij aanbestedingen
veelal pleegt voor te komen, in de hand
gewerkt, 't onderzoek is nog in vollen gang,
doch heeft reeds uitgewezen, dat derge
lijke toestanden voorkwamen te den
Haag en Maastricht. Het bedrag der
door de malversatie plegende ambtena
ren ontvangen steekpenningen staat nog
niet vast. Het is evenwel waarschijnlijk,
dat dit niet meer dan eenige tiendui
zenden guldens zal beloopen. Ambtena
ren van het hoofdbestuur der P. T. en T.
zijn bij deze aangelegenheid niet betrok
ken. Integendeel is het initiatief dat tot
het onderzoek geleid heeft, rechtstreeks
uitgegaan van genoemd hoofdbestuur en
met name van de directie van den tech-
nischen dienst aldaar, die de zaak in
handen der politie heeft gegeven en het
verdere onderzoek in samenwerking met
deze voortzet.
DE WERVELSTORM OP TRINIDAD.
Groote schade aangericht.
Tengevolge van den wervelstorm die het
Zuidelijk deel van het eiland Trinidad heeft
geteisterd, zijn voorzoover tot dusverre kon
worden vastgesteld 12 menschen om het le
ven gekomen. Waarschijnlijk is het aantal
slachtoffers echter nog grooter, omdat nog
geen bijzonderheden uit de binnenlanden
van het eiland zijn ontvangen. Honderden
bewoners zijn dakloos. In de stad Erin zijn
reeds alleen 300 huizen verwoest. De cacao-
industrie van Erin en Siparia heeft ernstige
schade geleden en zal voorloopig niet kun
nen werken. Men neemt aan, dat ongeveer
150.000 cacaoboomen door den storm zijn
vernield. De storm heeft 60 boortorens van
de petroleummij. op Trinidad tegen den
grond geslagen, zoodat geruimen tijd de pe
troleum zonder controle wegstroomde.
PRINS HENDRIK EN DE NED.
MAATSCHAPPIJ TOT BEVORDERING
DER GENEESKUNST.
Prins Hendrik is voornemens Dinsdag
a.s. deel te nemen aan het diner van de Ne
derlandsche Mij. tot bevordering der genees
kunst in het Kurhaus te Scheveningen.
INVOER SCHOENWERK.
De minister van Economische Zaken heeft
de hoeveelheid, waarvoor bij den invoer van
schoeisel en leestklaar schoenwerk alsnog
toewijzing zal worden verstrekt, vastgesteld
op 20 pCt. van de hoeveelheid, waarop de
aanvrager overeenkomstig de gestelde rege
len ten hoogste aanspraak kan maken
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Havik (thuisreis) is van Rangoon ver
trokken en te Calcutta geland; de Oehoe
(heenreis) kwam te Alorstar aan.
De Pelikaan is gisteren uit Boedapest ver- J
trokken en te Mersamatroe aangekomen.
HARENKARSPEL.
In de Vrijdagnamiddag gehouden verga
dering van den gemeenteraad waren goed
keuringen ingekomen op de verordeningen
op de heffing van 150 opcenten op de perso-
neele belasting en lOO opcenten op de ge
meentefondsbelasting.
De geruchtmakende kwestie van de inge
houden steungelden werd nog weer eens be
sproken, doordat van Ged. Staten een schrij
ven was ontvangen, waarin werd medege
deeld, dat Ged. Staten niet overtuigd zijn
van de juistheid van het door het college van
B. en W. ingenomen standpunt inzake de in
houding van deze bedragen van de rente-
looze credieten.
Ged. Staten verzoeken den raad te willen
beslissen in hoeverre de raad hier aanleiding
in vindt om op de eens genomen beslissing
terug te komen.
B. en W. stelden voor, het eens ingenomen
standpunt te handhaven, daar het aan iede-
ren credietnemer bekend was, dat de ver
strekte steun bij de uitbetaling der credieten
zou worden afgehouden-
TWEE DAGEN MINISTERRAAD.
Bespreking voorloopige begrcoting
cijfers.
Minister-president dr. H. Colijn is gister
avond weder uit Londen teruggekomen om
den gewonen ministerraad van hedenochtend,
die om tien uur aanvangt, te presideeren.
Met het oog op de omvangrijke agenda
voor dien ministerraad zal er ook Maandag
ministerraad worden gehouden ter bespre
king van de voorloopige cijfers der Rijks-
begrooting voor 1934.
Vijf desbetreffende ministers zullen over
het vraagstuk der werkloosheid heden-
namiddag een conferentie houden.
BRAND.
De ontbrandbaredaken vatten vlam.
Gisternamiddag is brand uitgebroken in
een landhuis aan de Narcislaan te Heelsum.
(Geld.) Het landhuis en ook het dicht nabij
liggende huis brandden geheel af
De brandweer uit de dorpen Heelsum, Ren-
kum en Oosterbeek kwamen met motorspui
ten op het terrein, doch slaagden er niet in
om het vuur te blusschen.
De oorzaak van den brand is te wijten aan
een fout in den brander van een gasgeyser.
Bij het aansteken van dien brander vertoonde
zich een groote steekvlam, die met het „on
brandbare" rieten dak in aanraking kwam en
dit in vlam zette. Brandende stukken riet
vielen op het naastliggende landhuis, dat
eveneens een „onbrandbaar" rieten dak had.
Ook dit dak was in een minimum van tijd in
vlammen gehuld en het srebouw eveneens.
voor zichzelf te hebben. Een illusie ook dat
want de Parijzenaars die thuis blijven zijn
ook altijd nog talrijk genoeg.
De Grand Prix is gewonnen, ditmaal door
een paard waarop men niet gerekend had
Cappiello. Het was als steeds stampvol op
het veld te Longchamp. Als men op weg er
naar toe is, maakt men zich nog illusies over
het liefelijke decor waarin de opwindende ge.
beurtenis zich zal afspelen, maarin werke
lijkheid valt dat altijd tegen, want er is door
de vele menschen geen groen te zien. Alleen
als men opzettelijk zijn aandacht van de
officieele gebeurtenissen afwendt en zijn
oogen een beetje verderaf en een beetje hoo-
gerop laat dwalen, geeft men er zich weer
rekenschap van waar men zich eigenlijk be
vindt: aan den eenen kant steekt de eeuwige
en vertrouwen gevende Eiffeltoren spits en
op 3ie afstand bijna broos de lucht in, aan
den anderen kant ziet men de heuvel'bocht
waar Meudon op ligt. Als het helder is on
derscheidt men de koepel van het observa
torium van Meudon, op het bekende terras
gelegen (vanwaar men een prachtig uitzicht
heeft op Parijs), dat eens de tuin was van
het paleis van een bevoorrechte uit den prui-
kentijd. Zoo kijkt men vanuit Longchamp op
het aardigste gedeelte van de Seine zoo vlak
bij Parijs; de groote bocht waarlangs men
het bosch van Saint Cloud ziet opstijgen
heeft iets zoo „buiten-achtigs" dat men zich
al met vacantie en ergens in een badplaats
kan denken. Maar gisteren werkte het weer
niet mee voor zulke indrukken; na een kille
en regenachtige Zondagmorgen kwam om
twee uur de zon door, maar ken de regenbui
niet tegenhouden, die nu eenmaal voor de
wedrenbezoekers bestemd was. Men zag dus
meer regenjassen dan zomertoiletten, wat
trouwens zoo erg niet was, want de Zondag
van den Grand Prix is niet de meest „ge-
kleede" van de wedrennen. Het gaat om te
hooge prijzen en er is veel te veel publiek;
alle aandacht wordt opgevraagd door de to-
talisator, officeel en authentiek race- en
wed-instrument, waarop de Franschen zoo
trotsch zijn, en op de paarden zelf En voor
dat de paarden aan de beurt komen tot de
president van de republiek die in functie
naar de rennen komt kijken, en later de win
naar, een winnares in dit geval, met de
jockey namelijk maar de eigenaar is win
naar, met een handdruk geluk wenscht. De
eenvoudige president Lebrun maakt altijd een
sympathieken indruk, zijn vrouw wordt door
een deel van het aanwezige publiek onmid
dellijk op haar toilet gekeurd, want zooals
men weet gelden de wedrennen, hoewel deze
niet het meest, als de gelegenheid bij uitstek
om de mode te lanceeren. Scherpoogige vrou
wen noteeren dat zij het zelfde draagt als op
een van de races van de vorige week.
De race verloopt zooals races verloopen in
de oogen van niet-vakkundigenvakkundigen
in de paardendressuur, of vakkundigen in de
emoties van het wedden. Het paard dat wint
is, naar zijn dresseur later aan de intervie
wers vertelt, van een koud temperament en
een gelijkmatig humeur, maar blijkbaar met
de juiste spirit voor het rennen.
De dag van de Drags, andere race in het
midden van de vorige week, is het eigenlijke
modieuze evenement. Het decor van Auteuil,
groene hagen, bloemenmanden langs de tri
bunes. wordt dan opgeluisterd door de
vrouwen van verschillende soort, mondaines,
sterren van tooneel en bioscoop, mannequins
van de groote modehuizen, die alle hun beste
beentje hebben voorgezet. De mannen zijn
niet zoo mooi aangedaan als bij dergelijke ge
legenheden in Engeland, waar de grijze hooge
hoed niet van de lucht is; toch zijn er ook
hier wel galante begeleiders gezien die be
grepen dat zij naast zooveel goede wil en
ijver van het schoone geslacht niet heele-
maal in gebreke mochten blijven. Maar zij
kunnen al niet heel veel meer doen dan een
jacquet aantrekken en een hooge hoed op
zetten; vroeger rustten zij een mailcoach uit,
soort gracieuze diligence, volgeladen met
feestelijke wedren-bezoekers, die langzaam
en iedere minuut van voorpret genietend,
vanaf het oogenblik van vertrek van de
Place de la Concorde, langs de Champs-
Elysées die zoo gemakkelijk met wat zon en
wat geschitter van livrei een feestelijk karak
ter aanneemt, en door de goedige galop vanj
de paarden aan de voorbijgangers een heel
wat rustiger kijkspel bezorgend dan nu de
auto's doen, tusschen de boomen verdwenen.
Er is er nog één die de wedrennen niet ver-;
zuimt, met roode livreien en trompetgeschal',1
precies zooals het in rustiger en schilder
achtiger tijden gebeurde en toch was er dit,
jaar in de atmosfeer van Auteuil iets dat ook
afgezien van de mailcoach aan die tijden her
innerde. De rage van 1933 voor de modes enf
gebruiken van 1900, waarover wij ook vaker,
schreven, toont zich in de zomersche mode
van de redrennen meer dan ooit; niet alleea
hebben de groote hoeden al gauw iets dat op
vrouwentoilet „van alle tijden" lijkt maar
bovendien geven de lange witte japonnen, de
ruches en volans en korte pelerines den in
druk dat er met de vrouwen iets veranderd
is, en dat zij binnenkort weer het schuchtere
en frivole bestaan van een kwarteeuw ge
leden zullen gaan leiden in plaats van het
zakelijke en sportieve van vandaag.
Wonderlijk is die manie van onzen tijd om
prijzen uit te deden en koninginnen op den
troon te heffen. Alsof het jaarlijksch toumooi
der schoonheidskoninginnen nog niet genoeg
was vindt men nog allerlei speciale prijzen
uit, voor de elegantste vrouw, voor de ele
gantste auto tezamen met de elegantste be
stuurster, om een greep te doen. Sommige
erg over hun reclame bezorgde cinemaster
ren doen aan alles mee en hebben het in deze
wedstrijdweken nog vermoeiender dan de
paarden. En er gaat zeker evenveel verzor
ging en training aan vooraf. In het Bosctt
werd een paar dagen geleden de chauffeur-
prijs verreden; Peugeot ging er met re
prijzen vandoor wat de sierlijkste wagen re-
trof, vier bestuursters werden bekroond, at
„niemand" meer in Parijs. Dat is altijd nog filmactrice, die iets in haar figuur
maar bij wijze van spreken, vooral omdat de P°la Negn. Of er ook op haarg
-Ci I w'InitnmAi »iroc \iraian \\r 11 [llvlI»Wfll LU
DE RAMP OP SUMATRA.
Kroe half verwoest; 400 dooden.
Wij vernamen van een ooggetuige, dat
Kroe half verwoest is. Er zijn daar vijf
dooden en 11 gewonden. Onder de slachtof
fers bevinden zich geen Europeanen. De doe-
soens op de helling van de Pesagi zijn geheel
verdwenen door de aardstortingen. Van de
doesoen Lombok is nog geen bericht binnen
gekomen. In totaal zijn in de onderafdeeling
Kroe 1800 huizen ingestort.
Er zijn in deze afdeeling 401 dooden. De
controleur de Boer, die zich tijdens de aard
beving op de onderneming Goenoeng Radja
bevond, zag gelijktijdig met de schokken een
groote vuurstraal. Hij liep daarna van de
onderneming in twee dagen naar Kroe, nam
overal groote verwoestingen waar en zag
veel slachtoffers. De heer de Boer moest ge
deeltelijk door ravijnen loopen en andere
moeilijkheden op zijn weg overwinnen om
Kroe te kunnen bereiken.
65 menschen bedolven.
Langzamerhand is een aanvulling van
het overzicht van de ramp mogelijk. In Wai-
torgak Soharadja zijn 65 menschen, die in
de sawah's overnachten, door lahar van de
Pesagi bedolven. Vier zwaar gewonden uit
de Mekakau-streek zijn in het hospitaal van
de onderneming opgenomen.
De bevolking is thans eindelijk gerust, dat
zich geen herhaling van de zware beving zal
voordoen. Veelal bestond vrees voor uit
barsting van de Saminoeng, daar langs de
helling van het Ranau-meer een zware aard
storting zichtbaar is, gelijkend op een glet-
scher.
GEVAARLIJKE BOCHTEN IN DEN
WEG DE KOOY-VAN EWIJCKSLUIS
Op 'n desbetreffend door den A.N.WB.
en de K.N.A.C. aan B. en W. van Anna
Paulowna gedaan verzoek heeft dit col
lege medegedeeld, dat het heeft besloten
tot het aanbrengen van palen met plan
ken in rood geschilderd, op een viertal
punten in de bochten van den Balgweg
nabij de Kooy en dat hieraan bereids uit
voering is gegeven.
KOEDIJK.
Niet 50 jaar, zooals abusievelijk door
ons gemeld, maar 30 jaar is de heer K.
Mol heden in dienst bij de posterijen
Het Parijsche hoogseizoen is al bijna weer
achter de rug, da „groote veertien-dagen",
die toch eigenlijk wel de heele maand Juni
duren, en waarin buitenlandsche, meest Rus
sische theater- en ballet-opvoeringen, mon
daine feesten, en wedrennen elkaar afwisse
len. Vooral de wedrennen geven dit seizoen
zijn eigen stempel; de andere vermaken zijn
binnenshuis, maar het speciale vroegzomer-
karakter krijgt men op het groene terrein.
Het culmineert in den Grand Prix, een prijs
van ongeveer een millioen francs, en aaar-
mee eindigt dan het zoogenaamde hoogtij
van het zomersche Parijs, daarna trekken de
Parijzenaars geleidelijk aan naar buiten, en
vanaf half Juli is er, zooals men dat noemt
toeristen, vroeger in "grooten getale Amerika
nen en Engelschen, die echter door de crisis
nu een uittocht uit Europa ondernomen heb
ben, de echte inwoners wat het getal betreft
gemakkelijk plegen te vervangen. Maar toch
heeft Parijs in den zomer een ander, intiemer
en vriendelijker karakter en de vreemdeling
heeft werkelijk veel meer het gevoel de stad
en wie favoriet was, weten wij
ieder geval zal Mareêlle Chantal zelf meer
van haar overwinning genoten hebben dan
Cappiello van zijn overwinning te Long
champ, want de paarden worden niet op de
partijen genoodigd die de vrienden van de
prijswinners niet mankeeren aan te richten,
POIOMAK.