iKuHst en Wetenschap
Slaalslotecif
£uchtMact
jMqezondai Stukken
BRANDEN.
VERKEERSONGEVALLEN
Te Den Haag.
Gisteravond was het nog al rumoerig in
"de Weimarstraat te s-Gravenhage tuoschen
Regentessepiein en Vaikenboschkade Teru-
ge fascisten verkochten daar hun orgaan, wat
tot wrijving met omstanders aanleiding gaf.
De motorpolitie moest van tijd tot tijd zor
gen dat de orde gehandhaafd bleef.
DE REGEERING GRIJPT IN.
Inzake Zaandams begrooting.
Naar wij van betrouwbare zijde vernemen
fta tade regeering op het standpunt, dat in
dien de gemeenteraad van Zaandam mocht
volharden in haar weigering de genventebe-
grooting te wijzigen, in den door de regec-
ring gewenschten zin het geval aanwezig is,
van artikel 144 voorlaatste lid. Voor het ge
val van deze grove verwaarloozing van de
huishouding, zou reeds een ontwerp aan het
departement van binnenlandsche zaken in
gereedheid zijn gebracht.
Te Nunspeet.
Huize Op het Hul, een groot burgerhuis, ge
legen aan het Zwolsche wegje, en ten deele be
woond door den tegenwoordigen eigenaar, den
heer W. Vos en anderdeels door den ijsco
ondernemer Hofman, is gistermiddag totaal af
gebrand. Vrijwel de geheele inboedel ging
met het huis verloren.
Oeen bluschmateriaal aanwezig
Maandagmiddag tegen 5 uur brak door
onbekende oorzaak brand uit in de woning
van den heer J. van Dijk te Waalre (N.B>
De vlammen sloegen onmiddellijk door het
dak, het belendende perceel, dat leeg stond
iwerd bijna gelijkertijd aangetast. Door de
jroote droogte en de brandbaarheid der rie
ten daken brandden beide huizen in korten
tijd af. De slechts laag verzekerde inboede
werd gedeeltelijk gerea. Van eenig brand
bluschmateriaal was niets te bespeuren.
Veertig varkens verbrand.
Gistermiddag is te Haarlem door on-
lekende oorzaak brand uitgebroken in
oen complex varkenshokken aan den
fDwdeweg te Haarlem. Het vuur ver
spreidde zich zeer snel door de houten
^getimmerten en met zeer veel moeite
wisten omwonenden een der hokken
open te breken, waardoor ongeveer zes
tig van de honderd varkens gered kon
den worden.
De brandweer, die te laat gewaar
schuwd was, kwam ter plaatse, toen aan
redden niet meer viel te denken Boven
dien kon slechts met drie stralen water
gegeven worden, daar de druk op de wa
terleiding voor meer stralen te gering
was. Het geheele complex varkenshok
ken brandde tot den grond toe af.
Ongeveer veertig varkens zijn in de
vlammen omgekomen.
DOODSLAG TE VLIJMEN.
Een duif de aanleiding.
Gisteravond is te Vlijmen na een twist
de 26-jarige J. v. Heesbeen overleden.
De twist was ontstaan op den akker over
een duif tusschen van Heesbeen en ze
keren M. Liebrechts. Toen van H. een
geit, die L. bij zich had, een trap gaf,
maakte L. zich hierover zóó kwaad, dat
hij van H. te lijf ging. Deze trok tijdens
de vechtpartij een mes, waarop een
vriend van L., de mandenmaker v S.,
zijn kameraad te hulp schoot. Op het
zelfde oogenblik kreeg van S. van v H.
een diepe snede over den linkeronder
arm. Eerstgenoemde ging daarop van H
te lijf Even later bleek, dat van H. een
ernstigen steek had ontvangen in den
schouder ter hoogte van de linkerlong.
Hij liep hevig bloedend weg. Eenige me-
'ters vóór zijn woning zakte hij in elkaar
en bloedde dood. De gemeentepolitie ar
resteerde de beide deelnemers aan de
-vechtpartij.
Na een verhoor liet zij L. gaan; v. S.
„üvenwel, die ervan wordt verdacht den
idoodelijken steek te hebben toegebracht
4s in verzekerde bewaring genomen.
(Nog gisteravond arriveerde het parket
Hlit Den Bosch voor het instellen van een
onderzoek ter plaatse. De verdachte van
6- staat als een oppassende jongeman be
kend. Op het stoffelijk overschot **an
v. H. die gehuwd is en vader van drie
kinderen, zal sectie-onderzoek worden
verricht.
b v in Sneek een kaartje kan koopen
voor een rondreis SneekAlkmaar
LeeuwardenSneek, doch b.v. niet voor
een rondreis SneekHaarlemLeeuw
ardenHaarlem.
De reizigers, die van deze rondreizen
wenschen gebruik te maken, mogen de
reis driemaal onderbreken, n.1 te Leeuw
arden, Alkmaar en voorts op een wille
keurig station.
Doodelijk ongeval te Den Haag.
Gisteravond heeft een doodelijk ongeval
plaats gevonden op de Laan van Meerder-
voort hoek Pioenweg te Den Haag. Om on
geveer zeven uur kwam daar van de hoogte
van den Pioenweg de 5-jarige fietser M. v.
d. S., wonende aan de Laan van Meerder-
voort. Een vrachtauto reed hem aan, met het
treurige gevolg, dat de fietser doodelijke ver
wondingen bekwam. Toen de gemeentelijke
geneeskundige dienst arriveerde, was hij
reeds overleden.
De auto werd bestuurd door den 33-jari-
gen W. v B., uit Hoofddoip, in de Haar
lemmermeer. Vermoedelijk is de oorzaak
van het ongeval, dat de vrachtauto te snel
heeft gereden en dat de bestuurder geen voor
rang heeft verleend aan den fietser, wat hij
wel had behooren te doen, aangezien hij van
de stad kwam, in de richting van Loosduinen
reed en den fietser dus aan zijn rechterhand
had.
De chauffeur is aangehouden en in bewa
ring gesteld. Het lijk van het slachtoffer is
naar het gemeenteziekenhuis aan den Zuid-
wal gebracht.
Door auto gegrepen en gedood.
Gisteravond is een 8-jarig meisje dat zich
losrukte van een ouder zusje, met wie zij op
het open gedeelte van den Admiraal de
Ruyterweg te Amsterdam wandelde, bij het
oversteken van den rijweg voor een uit de
richting Sloterdijk komenden auto gegrepen
en gedood. Het lijkje is naar het Wilhel-
minagasthuis overgebracht. Den bestuur
der, die zeer over stuur was, treft geen
schuld
Overreden en gedood.
Op den Rijksweg te Zundert is gister
avond het 11-jarige zoontje van den heer N.
door een auto overreden en op slag gedood.
Wielrijder onder een vrachtauto.
Gistermorgen omstreeks 7 uur heeft een
vrachtauto uit Zwijndrecht op den straat
weg nabij den Nieuwen Dijk, den wielrij
der J. B. Colijn, oud 21 jaar, aangereden. De
wielrijder was onmiddellijk dood.
Auto te water gereden; bestuurder
verdronken.
In het Winschoterdiep is te ongeveer
twaalf uur gistermiddag bij de z.g.
.Gideon" een auto uit Haarlem in het
water gereden. De 56-jarige heer W. Hi-
larius, fabrikant uit Haarlem, reed iu de
richting Hoogezand. Hij wilde een vóór
hem rijdenden auto passeeren, doch had
niet gezien, dat van den anderen kant
ook een auto naderde. Bij het sterke rem
men heeft hij waarschijnlijk de macht
over zijn wagen verloren en is in het wa
ter gereden. De heer G. Alserda, een der
omstanders, heeft mevr. Hilarius weten
te redden, deelt de Tel. mede. Het mocht
hem echter niet gelukken den fabrikant
uit zijn wagen te halen. Zijn lijk is later
in den auto gevonden toen deze door een
kraanwagen was opgehaald.
RONDREIZEN OVER DEN
AFSLUITDIJK.
Uitstapjes georganiseerd door de
Spoorwegen.
De Nederlandsche Spoonvegen heb
ben, met als middelpunt „den afsluit
dijk" eenige interessante uitstapjes ge
organiseerd.
Met ingang van 29 Juli zullen één-
daagsche rondreisbiljetten worden afge
geven, waarbij éénmaal over het stoom-
bootveer Enkhuizen—Stavoren of omge
keerd kan worden gereisd en éénmaal
per A.T.0 van Leeuwarden over Zurich-
afsluitdijk-Wieringen-Van Ewycksluis
Men kan in totaal vijf rondreizen ma
ken tegen een zeer billijk tarief.
Zooals bekend, kost een enkele reis
per AT.O.-bus AlkmaarLeeuwarden
3.0 en een retour 6.50.
Rondreis A. thans door de Ned
Spoorwegen georganiseerd luidt: Alk
maar-Leeuwarden-Alkmaar, of Leeuwar
den-Alkmaar-Leeuwarden, en wel Alk
maar-Leeuwarden per A.T.0Leeuwar
den-Stavoren-via Hoorn-Alkmaar per
spoor. Het tarief voor deze rondreis is
2e klas 6.75 en 3e klas 5 50.
Rondreis B: HaarlemLeeuwarden
Haarlem kost 2e klas 9.05, 3e klas 7.
Rondreis C: BeverwijkLeeuwarden
Beverwijk 2e klas 8 25, 3e klas 6 50.
Rondreis D: ZaandamLeeuwarden
Zaandam 2e klas 8, 3e klas 5.90
En ten slotte rondreis E: Amsterdam-
Leeuwarden—Amsterdam 2e klas 8 50
en 3e klas 6.25.
Aan elk tusschenstation l^n men een
kaartje koopen voor de kleinste in aan
merkine komende rondreis, zoodat men
ORPHEUS.
Het concert van het mannenkoor Orpheus,
gisteravond in de Groote Kerk gegeven, heeft
een uitstekend verloop gehad. Het koor had
z'n goeden avond en zong zeer mooi de beken
de werken O Heil'gen, van den dirigent Hoo-
gerwerf, 1'Orgne, van de Rille» Ave Verum,
van Beltjens. Op gelijke hoogte stond de uit
voering van twee nieuwe werken, dankbare
nummers, nl. Bergisches Lied en Jam Sol
recedit Igneus, 't zijn nummers die de zan
gers met ambitie zullen instudeeren. De solo
in Bergisches Lied werd door een koorlid,
iemand met 'n mooie stem gezongen, met
aandacht heeft men er naar geluisterd, 'n
sympathiek zanger.
Frans Vonk, de instrumentale solist, is 'n
buitengewoon knap violist. Prachtige toon,
groote vaardigheid (men denke nog maar
eens aan de cadens in het nummer van Co-
relli) meesleepende voordracht (Nostalgigue
van Caplet, zeer modern Nocturne van Lili
Boulanger). En de zeer moeilijke opgave, de
luga van Bach, uit de sonate in G kleine
terts, voor viool alleen, volbracht hij meester
lijk. Een knap violist,- een zeer groot violist is
Vonk.
De andere solist op dit concert was de bas
Joh. Lammen, 'n zanger met 'n groote,
zware stem. Lammen zong niet minder dan
drie oratorium aria's (uit Josua, Jahreszei-
ten en Elias). I" de aria van Handei's Josua,
kwam de stem nog met zoo los, maar lang
zamerhand deed zij zich meer en meer gel
den, als o.a. in Beethoven's lied Die Ehre
Gottes. Mooi heb ik van hem het lied Ich
wandte mich uit de vier Ernste Gesange, van
Brahms gevonden. Behalve genoemde num
mers gaf de zanger nog: Arisso van Handel,
Agnus Dei van Bizet en Indies en heil'gen
Hallen van Mozart »aarin we aan het slot
van het 2e couplet de E groot octaaf niet
ïoorden; de zanger nam het slot van het le
couplet daarvoor. Die lage E was indertijd
een vermaardheid van Johan Schmier. Maar
wat Lammen gisteravond gegeven heeft was
meer dan genoeg om te k-innen constateeren
dat hij een zeer goed zanger is.
Van Langen, de Allimaarsche organist
opende het concert met een indrukwekkende
vertolking van het eerste gedeelte eener
sonate van Jos. Renner en was cis steeds de
conscientieuse begeleider der solisten. Tot het
welslagen van dit concert heeft hij zeer veel
bijgedragen.
A. K.
Het eskader weer cotnni
De beide vliegtuigen van het eskader^
generaal Balbo de „I gall" en de I a.?
die te Rockland (Maine) en St. Kohns o? 1
Brunswick) een noodlanding moester. maV*
zijn binnen twee uur nadat het eskader h-
arriveerde, eveneens te Shediack aans» t*
men. Beide vliegtuigen moesten hun ben/i
voorraad aanvullen om den tocht geheel f'
kunnen afleggen. Op de vlucht van
York voor de eerste etappe terug naar ït
lië heeft het eskader zijn eersten te«*n«i=
gehad sinds het vertrek uit Amsterdam
Westelijke richting naar Chicago. De vlie»
tuigen vertrokken Dinsdag om 10.01 in de"
ochtend van New York voor de vlucht va
iD4zz isiee loaoo 1R«40 625 mijl naar Shediack. Eenige minui J!
17480 17837 18062 18315 18366 18378 185« 18640
12 vliegtuigen van het eskader boven de
stad, waar zij door duizenden werden toeirts
juicht.
Het vertrek uit Shediack naar Schoal Har
bor (New Foundland) is vastgesteld ob
hedenochtend 6 uur.
(Niet officieel)
1ste Klasse, 3de ÖJ8*
van Woensdag 26 Jedt WW
Hooge Pr9*en
f 30D.— 10229 105T9 20644
l WO.— 16269
Frijwci van f 20.—
27 276 348 361 1006 1010 11W
1988 2009 2159 2364
3386 3863 4051 4662
5553 5685 5782 5913
7063 7466 7624 7952
1277
2419
5180
6705
1650
2463
5181
1861
2958
5276
7035
9524
1*8
2384
4890
6620
8002
8087 8583 9524 9614 JTU7 9731 10065 10204
10323 10514 11194 11281 11424 11429 11601
12115 12828 12863 13461 13479 15093 15097 153
15422 15766 15956 15998 16320 16527 17115 1
I'M
Wielrennen.
DE STADION-WIELERBAAN.
De avond van de kampioenen.
Van Egmond tegen professio
nals.
Ter gelegenheid van de wereldkampioen
schappen, welke van 1215 Augustus te
Parijs verreden zullen worden, heeft de di
rectie van het Stadion voor Donderdagavonc
de verschillende candidaten voor Parijs ge
ëngageerd. Het zijn klinkende namen van
uitsluitend kampioenen, die dezen keer op
het programma voorkomen en het belooft
voor Amsterdam een zeer bijzondere avond
van wielersport te worden.
Zoals bekend zullen o.a. Donderdagavonc
onze sprintkampioen van Egmond (met spe
ciale toestemming van de Nederlandsche
Wielren Unie) en v. d. Heuvel tegen niemanc
minder dan de beroepsrijders Scherens (we
reldkampioen), Michard, Gerardin en Falck
Hansen hebben te rijden. In een 15-tal mat
ches a deux zullen dus de sterren op sprint-
gebied zich op de Amsterdamsche baan kun
nen meten. Temeer daar het den eersten keer
zal zijn, dat o.a. onze Olympische kampioen
van Egmond tegen deze internationale cracks
in het veld zal komen, lijdt het geen twijfel
of er zal sport van de beste soort te zien zijn
Donderdagavond in het Stadion.
Voor de motorwedstrijden staan er twee
ritten van 50 K.M. op het programma, waar
in de voornaamste stayers, die te Parijs om
het wereldkampioenschap zullen kampen,
aan den start zullen verschijnen. Het zijn de
wereldkampioen Paillard, zijn landgenoot
Lacquehay, de kampioen van Frankrijk, de
Italiaansche kampioen Giorgetti, onze nieu
we nationale kampioen De Graaf, die ook
zoo juist weer te Parijs zulk een goed figuur
wist te slaan en onze landgenoot v. d. Wulp.
die eveneens naar Parijs zal worden afge
vaardigd. Aanvankelijk zou ook Sawall te
Amsterdam starten, doch inmiddels, zijn in
Duitschland Möller en Metze voor Parijs ge
kozen, zoodat niet Sawall doch Möller Don
derdagavond zal rijden.
De gangmakers Kaser en v. d. Bosch, die
te Parijs, resp. voor de Graaf en van der
Wulp zullen rijden, zijn ook hun gangma
kers voor Donderdagavond.
Ook de sprinters Sliphorst, v. d. Linden
en van ijk, die naar Parijs zullen gaan om
onze kleuren te gaan verdedigen, staan voor
Donderdag aangekondigd. In matches
deux zullen deze tegen elkaar rijden.
Tenslotte is er nog een wedstrijd voor
amateurs over 8 K.M. met vier klassementen
waarvoor twintig renners hebben ingeschre
ven.
11*80 1 ISö I löODi lOO.J .QAfifi
18667 18668 18930 18948 18959 19014 19058
19214 19344 19363 19991 20105 20227 2072120
Verbetering le kl. 2e Hit: 9247 m. z. 9217.
Werkverschaffing, hoorde ik iemand zeg
gen.
Laat men dan de Groote Kerk afbreken en
weer opbouwen, dan is er werk!
Maar kan dit dan niet anders worden?
Men zette er stevige, minder lange palen, of
men zette ze aan den waterkant met staal
draad naar den huizenrij en plaatse electrisch
licht in 't midden, zooals op den Stations
weg.
loo is 't een kostbare geschiedenis, vooral
in dezen tijd van bezuiniging aan de afd.
Lichtbedrijven
Met dank voor de plaatsing,
B.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De „Snip" (uitreis) gister te Calcutta
aangekomen; de Pelikaan (thuisreis) arri
veerde te Athene.
Donderdagmorgen, 27 Juli zal het
K.L.M.-vliegtuig de „Rijstvogel" van Am
sterdam naar Batavia vertrekken.
De bemanning van dit vliegtuig zal be
staan uit de heeren P Both (gezagvoerder)
G. Bax (tweede bestuurder), Cbr. Biesheu
vel (werktuigkundige) en J. J. Stodieck
(radiotelegrafist).
De post voor dit toestel moet uiterlijk
heden (Woensdag) te Amsterdam zijn.
(Buiten verantwoordeli/kheid van de
Redact'e. De opname ui ae rubriekb*wiist
geenszins dat de redactie er mede instemt l
NOODLANDING.
Gistermiddag heeft een vliegtuig uit Soes-
terberg op de achterste weide te Harderwijk
een noodlanding uitgevoerd, daarbij is de
machine zoodanig beschadigd, dat hulp uit
Soesterberg moest worden ontboden.
Geachte Redactie!
Ondergeteekende, abonneé van uw blad,
verzoekt gaarne opname van onderstaande
regels, opdat velen er hun voordeel uit trek
ken.
DE NIEUWE RIJWIELMERKHOUDER.
Als plichtsgetrouw burger, wien het belas-
tingmerk voor de fiets verleden jaar ontsto
len was, kocht ik op de eerste daarvoor be
schikbaar gestelde dag een belastingmerk
met door van overheidswege aanbevolen en
door hen verkocht wordende speciale hou
ders, laatstgenoemde fegen het luttele bedrag
van 15 ct.
Bij het op de fiets vastmonteeren van deze
houder kwam ik echter tot de onaangename
ontdekking, dat, hoewel ik ca. 15 verschillen
de sleutels tot mijn beschikking heb, de hou
der niet aan mijn fiets bevestigd kon worden.
Dit gelukte ook niet aan mijn fietsenmaker,
die mij onverrichterzake terugzond.
Op mijn telefonische vraag aan den heer
directeur van het postkantoor alhier kreeg ik
de mededeeling, dat hij ook niet wist hoe de
houder erop gemonteerd moest worden.
(Men krijgt wel een gebruiksaanwijzigd bij
den houder, doch deze vermeld niet, hoe de
dopschroef in de huls aangedraaid moet
worden).
Tenslotte gelukte het mij, door een sleuf
te zagen in de moer van het stuur, het geheel
vast te stellen.
M.i. kan zonder vakman deze houder
moeilijk bevestigd worden, temeer daar bij
onvoldoende aandraaiing van de moer van
het stuur de mogelijkheid bestaat, dat dit los
komt te staan met alle narigheden van dien.
Hopende dat deze regels onder de aan
dacht van velen mogen komen, die een der-
gelijken houder wenschen aan te schaffen,
verblijf ik
Hoogachtend,
Uw abonné Z.
P. S. Het is mij met den nieuwen houder
echter niet duidelijk, waarom het plaatje nu
niet gestolen kan worden. M.i. is dit nog
veel gemakkelijker het geval dan met andere
reeds vroegere door mij gebruikte houders,
daar deze houder het plaatje slechts even
aan de uiteinden klemt. Wordt een uiteinde
met een scherp voorwerp losgetornd, dan
kan het andere uiteinde er gemakkelijk uitge
haald worden. Het plaatje is dan zoo goed
als onbeschadigd en voor een leeren houder-
tje practisch goed bruikbaar.
BALBO NAAR SHEDIAC GESTART.
Het eskader van Balbo is Dinsdag te
14.20 Amsterd. tijd van het vliegveld Gor-
don Bennett gestart naar Shediac. Vandaar
zal de vlucht worden voortgezet naar Sheal
Harbor op Newfoundland. De weerberich
ten luiden gunstig. Balbo heeft verklaard,
dat hij op den terugtocht geenerlei risico wil
nemen.
Balbo dankt Roosevelt.
Op het oogenblik, dat het Italiaansche es
kader de grens der Vereenigde Staten pas
seerde, heeft generaal Balbo een telegram
tot Roosevelt gericht waarin hij zijn diepge-
voelden dank uitspreekt voor de vriendelijke
ontvangst van zijn eskader in Amerika
Te 17.15 Amsterd. tijd vloog het eskader
boven de stad Porsmouth in den staat New-
Hampshire.
Balbo boven Boston
Op den terugtocht naar Europa zijn te
16.55 Amsterd. tijd elf vliegtuigen van het
eskader van Balbo over de haven van Boston
gevlogen. Het eskader vloog in de richting
van Nieuw-Brunswijk.
Eskader van Balbo te Shediac
geland.
Het Italiaansche eskader heeft de eerste
eappe van de terugreis volbracht Te 20 16
Amsterd. tijd daalde het eskader te Shediac.
Twee vliegtuigen maken een
noodlanding.
Een der vliegtuigen van het Italiaansche
eskader heeft een noodlanding gemaakt in
de nabijheid van Reckland in den staat Maine
wegens een bieuk in de olieleiding.
Een tweede vliegtuig moest een nood
landing maken bij St. John aan de kust van
Nieuw-Brunswijk. De oorzaak van deze
noodlanding is tot dusver niet bekend.
Balbo brengt rapport uit aan
Mussolini.
Onmiddellijk na zijn landing te Shediac
heeft Balbo aan Mussolni een rapport doen
toekomen over de laatste etappe en over de
noodlanding der beide vliegtuigen. Indien
deze toestellen op tijd, Woensdag 8 uur, aan
komen. zullen zij de tocht verder meemaken;
anders zullen zij worden achtergelaten. Bal
bo deelde verder mede, dat hij over de pres
tatie van vandaag tevreden was, in aan
merking genomen, dat hier en daar mist hing
en regen viel.
Balbo wil vandaag verder vliegen.
Bij de aankomst van het eskader van Balbo
te Shediac werden de vliegers door een groo
te menschenmenigte^ geestdriftig ontvangen.
ver-
MOLLISON'S VLIEGTUIG
VERLOREN,
Na een onderzoek van het wrak van dt
Seafarer, dat in een moerassige weide bii
Bridgeport was blijven liggen, is gebleken dat
het toestel niet meer te herstellen is, zoodat
het echtpaar Mollison in een ander vliegtuig
den tocht New-YorkBagdad zal moeten on.
dernemen. Enkele onderdeelen van den motor
en een paar instrumenten zijn nog te gebruiken
en zullen naar Engeland teruggezonden wor.
den. Mollison zal vandaag reeds onderhands,
lingen over een nieuw vliegtuig beginnen, dat
hij dan eerst een paar dagen moet invliegen
om er vertrouwd mee te raken. Het vertrek
wordt niet voor begin Augustus verwacht.
De Mollisons vertellen.
Een speciale correspondent van de Daily
Express heeft in het hospitaal te Bridgeport
een onderhoud gehad met Jim en Amy Molli.
son. Toen de correspondent het echtpaar be.
zocht, was Mollison nog steeds teleurgesteld
over het mislukken van zijn tocht, doch hij wai
reeds weer tot kalmte gekomen.
Hoewel Mollison dertig hechten in zijn ge
laat had, trachtte hij te glimlachen, toen de
correspondent hem begroette. „Ik kan niet
veel zeggenzeide hij, „maar ik zal vandaag
op eenigerlei wijze te New-York aankomen.
(Zooals de lezer reeds weet, is dit ook inder
daad gebeurd. Red.)
Amy Mollison zeide, dat zij zeer bedroefd
was door de teleurstelling voor haar echtge-
not. „Al onze plannen zijn vernietigd. Het ii
zoo'n vreeselijke slag in het gelaat voor
den armen ouden Jim ook letterlijk
Amy verklaarde, dat zij en haar echtgenoot
den moed niet opgeven. Wij hebben het plan
om naar Bagdad te vliegen laten varen, doel)
wij zullen naar Londen terugvliegen, nietwaar
Jim?".
Mollison knikte toestemmend en zeide tl
hopen een ander vliegtuig te vinden.
De correspondent vroeg verder wat er ge.
beurd was, voordat het toestel neerstortte.
Amy Mollison antwoordde: „Jim zat aan het
stuur. Wij hadden een vreeselijken tocht tci-
ter den rug. Over den geheelen AtlanMw&w
Oceaan hadden wij tegenwind gehad. Het vu
verschrikkelijk. Toen ging de zon onder enhtl
werd erg donker. De Saefarer vloog prachti(
tegen den wind in. De wind begon iets af te
nemen en we begonnen iets sneller te vliegen.
Ik trachtte wat te slapen, doch kon het niet.
Ik keek voortdurend naar Jim's rug. We spra
ken geen woord.
Plotseling geraakten we in een storm. Het
vliegtuig sloeg van den eenen naar den ande
ren kant en het was moeilijk koers te houden.
Toen zagen wij 'in het Oosten een glimp van
het daglicht en we riepen beiden „hoera".
We dachten, toen we New Foundland in
zicht kregen, dat de moeilijkheden voorbij
waren. Het werd beter weer, doch het duurda
niet lang, of wij vlogen in groote mistbanken.
Wij vlogen blind, absoluut blind. We wisten
weer niet waar wij waren. Wij vlogen rond,
twee- of driemaal over St. John in Nieuw
Brunswijk. Ik wilde landen, doch Jim zeide:
„Wij gaan door".
Tenslotte naderden wij New-York, doch toen
raakten we de kluts kwijt. Wij schijnen steeds
rond de buitenwijken van de stad te hebben
gevlogen, maar konden haar niet vinden.
Jim was vrejselijk vermoeid. Ik keek naar
den wijzer van de benzinetanks en zag met
schrik, dat deze bijna leeg waren. Wij zagen
eenige lichten. „Wij moeten landen", zeida
Jim".
Jim Mollison vertelde daarna wat er vervol
gens gebeurde. „Ik weet nauwelijks, wat er ge
beurd is, zeide hij. Toen Amy mij zeide, dat er
geen benzine meer was, kon ik niet meer den
ken. Ik was zoo vermoeid, dat ik mijn oogen
nauwelijks kon openhouden. Ik zag lichten, die
op een vliegveld geleken. Ik daalde en trachtte
te landen".
Mollison vertelde verder, dat hij tweemaal
een cirkel met zijn vliegtuig beschreef en toen
neerging. „Ik voelde een vreeselijken stoot en
bemerkte, dat ik een fout had gemaakt. Wj
gingen weer iets omhoog en stootten opnieuw
Dat is alles wat ik mij kan herinneren".
WEER EEN GESNEUVELD!
Geachte Redacteur,
Niet zonder verwondering zag ik er weer een
gesneuveld op de Kanaalkade nabij de Pa-1 OeneraalB^lbTteeft^eT^an varóaag' ver-
I te vliW naar Newfounland, wanneer
WiW
malen zag ik een in drie stukken afgeknapte
lantaarnpaal ten gronde liggen.
Geen wonder, want daar kan ook geen
enkele paal tegen, vooral niet zulke ellendige
mogere sprieten die de Kanaalkade moeten
verlichten. Zij kunnen niet wijken voor de
vele auto's die daar voorbij snellen. Telkens
wanneer ik weer een remplacant zag ver
schijnen, dacht ik: voor hoelang? Niemand,
laat staan een lantaarnpaal houdt 't daar
uit. Want links en rechts, van achter en van
voren staan ze in 't gedrang. Immers, ze
staan midden op den weg. Wel is waar pas
seert er een dubbele spoorbaan, maar door
t vele lossen uit schenen in vrachtauto's is
de weerberichten gunstig zijn. Het te Rock-1
land gelande toestel is na een reparatie aan
de olieleiding van twee uur naar Nieuw- j
Brunswijk gestart. De oorzaak van de nood
landing van het tweede vliegtuig was ge
brek aan brandstoffen. Ook dit toestel zal na
het aanvullen van den voorraad zoo spoe
dig mogelijk naar Shediac starten.
Complot tegen Balbo's vlieg-
eskader.
Reuter verneemt uit Lissabon, dat een ver
meend uitgebreid communistisch complot om
matrozen van de Italiaansche oorlogsschepen
m A( D n 1L I I
I vc.c lusöen uii schepen in vrachtauto's is die zich in verband met Balbo's terugvlucht te I een ongeluk oo'dén vasten grond en
ieorT„°rbaan 0Ok al een Publieke rijweg ge- Lissabon bevinden, tot opstand oP te hitsen, X eeSe vlSfJS j£Xt"SÏ
EENOOGIGE VLIEGERS.
In een Engelsch blad lezen we:
Er zijn niet veel vliegers, zooals
Post. die maar een oog ter beschikking he^
ben. Volgens de internationale conventie
voor de luchtvaart mogen lieden met
oog niet als vlieger toegelaten worden «j
uitzonderingen worden slechts veroorloow
in speciale gevallen van zeer ervaren vltf"
gers, die het zicht van hunner oogen kwq
raken. Zoo'n uitzondering was ^aPulL
Hinchliffe, die in 1928 bij een poging
den Atlantischen Oceaan van Oost
Wets over te steken met Elsie Mackay offl
leven is gekomen. Hinchliffe was een v«
maard oorlogsvlieger en had een oog X®.
loren toen hij in 1917 met zijn toestel
den vijand in Frankrijk werd neergescnot
Wiley Post behoort echter niet tot dw
zonderingen. Hij heeft zijn oog verlof?»
J«-rAtl.-! PU
worden.
Weet
door de waakzaamheid der politie' is verijdeld. I dat h^l^g1^Vergoeding VOOT
Zii nnderschcDte een éroot aantal I \r
i i -■ 'vi IJUciu, i n-o/f
U hoeveel reserve-lantaarnpalen er Zij onderschepte een groot aantal communis- lip»
wezie" ziin Wppf n mot I n*m(iotton waarin tot i
van
nog aanwezig zijn? Weet u wat ze kosten, tische pamfletten, waarin tot revolutie teéen i f t lulu,,
zijn oog. Doordat de Ver
onale conventie vooor de luC.l} bJt.
Verscheidene personen werden gearresteerd. I yet als vlieff» halen.