iKuHst en Wetenschap Slaalslotecif £uchtMact jMqezondai Stukken BRANDEN. VERKEERSONGEVALLEN Te Den Haag. Gisteravond was het nog al rumoerig in "de Weimarstraat te s-Gravenhage tuoschen Regentessepiein en Vaikenboschkade Teru- ge fascisten verkochten daar hun orgaan, wat tot wrijving met omstanders aanleiding gaf. De motorpolitie moest van tijd tot tijd zor gen dat de orde gehandhaafd bleef. DE REGEERING GRIJPT IN. Inzake Zaandams begrooting. Naar wij van betrouwbare zijde vernemen fta tade regeering op het standpunt, dat in dien de gemeenteraad van Zaandam mocht volharden in haar weigering de genventebe- grooting te wijzigen, in den door de regec- ring gewenschten zin het geval aanwezig is, van artikel 144 voorlaatste lid. Voor het ge val van deze grove verwaarloozing van de huishouding, zou reeds een ontwerp aan het departement van binnenlandsche zaken in gereedheid zijn gebracht. Te Nunspeet. Huize Op het Hul, een groot burgerhuis, ge legen aan het Zwolsche wegje, en ten deele be woond door den tegenwoordigen eigenaar, den heer W. Vos en anderdeels door den ijsco ondernemer Hofman, is gistermiddag totaal af gebrand. Vrijwel de geheele inboedel ging met het huis verloren. Oeen bluschmateriaal aanwezig Maandagmiddag tegen 5 uur brak door onbekende oorzaak brand uit in de woning van den heer J. van Dijk te Waalre (N.B> De vlammen sloegen onmiddellijk door het dak, het belendende perceel, dat leeg stond iwerd bijna gelijkertijd aangetast. Door de jroote droogte en de brandbaarheid der rie ten daken brandden beide huizen in korten tijd af. De slechts laag verzekerde inboede werd gedeeltelijk gerea. Van eenig brand bluschmateriaal was niets te bespeuren. Veertig varkens verbrand. Gistermiddag is te Haarlem door on- lekende oorzaak brand uitgebroken in oen complex varkenshokken aan den fDwdeweg te Haarlem. Het vuur ver spreidde zich zeer snel door de houten ^getimmerten en met zeer veel moeite wisten omwonenden een der hokken open te breken, waardoor ongeveer zes tig van de honderd varkens gered kon den worden. De brandweer, die te laat gewaar schuwd was, kwam ter plaatse, toen aan redden niet meer viel te denken Boven dien kon slechts met drie stralen water gegeven worden, daar de druk op de wa terleiding voor meer stralen te gering was. Het geheele complex varkenshok ken brandde tot den grond toe af. Ongeveer veertig varkens zijn in de vlammen omgekomen. DOODSLAG TE VLIJMEN. Een duif de aanleiding. Gisteravond is te Vlijmen na een twist de 26-jarige J. v. Heesbeen overleden. De twist was ontstaan op den akker over een duif tusschen van Heesbeen en ze keren M. Liebrechts. Toen van H. een geit, die L. bij zich had, een trap gaf, maakte L. zich hierover zóó kwaad, dat hij van H. te lijf ging. Deze trok tijdens de vechtpartij een mes, waarop een vriend van L., de mandenmaker v S., zijn kameraad te hulp schoot. Op het zelfde oogenblik kreeg van S. van v H. een diepe snede over den linkeronder arm. Eerstgenoemde ging daarop van H te lijf Even later bleek, dat van H. een ernstigen steek had ontvangen in den schouder ter hoogte van de linkerlong. Hij liep hevig bloedend weg. Eenige me- 'ters vóór zijn woning zakte hij in elkaar en bloedde dood. De gemeentepolitie ar resteerde de beide deelnemers aan de -vechtpartij. Na een verhoor liet zij L. gaan; v. S. „üvenwel, die ervan wordt verdacht den idoodelijken steek te hebben toegebracht 4s in verzekerde bewaring genomen. (Nog gisteravond arriveerde het parket Hlit Den Bosch voor het instellen van een onderzoek ter plaatse. De verdachte van 6- staat als een oppassende jongeman be kend. Op het stoffelijk overschot **an v. H. die gehuwd is en vader van drie kinderen, zal sectie-onderzoek worden verricht. b v in Sneek een kaartje kan koopen voor een rondreis SneekAlkmaar LeeuwardenSneek, doch b.v. niet voor een rondreis SneekHaarlemLeeuw ardenHaarlem. De reizigers, die van deze rondreizen wenschen gebruik te maken, mogen de reis driemaal onderbreken, n.1 te Leeuw arden, Alkmaar en voorts op een wille keurig station. Doodelijk ongeval te Den Haag. Gisteravond heeft een doodelijk ongeval plaats gevonden op de Laan van Meerder- voort hoek Pioenweg te Den Haag. Om on geveer zeven uur kwam daar van de hoogte van den Pioenweg de 5-jarige fietser M. v. d. S., wonende aan de Laan van Meerder- voort. Een vrachtauto reed hem aan, met het treurige gevolg, dat de fietser doodelijke ver wondingen bekwam. Toen de gemeentelijke geneeskundige dienst arriveerde, was hij reeds overleden. De auto werd bestuurd door den 33-jari- gen W. v B., uit Hoofddoip, in de Haar lemmermeer. Vermoedelijk is de oorzaak van het ongeval, dat de vrachtauto te snel heeft gereden en dat de bestuurder geen voor rang heeft verleend aan den fietser, wat hij wel had behooren te doen, aangezien hij van de stad kwam, in de richting van Loosduinen reed en den fietser dus aan zijn rechterhand had. De chauffeur is aangehouden en in bewa ring gesteld. Het lijk van het slachtoffer is naar het gemeenteziekenhuis aan den Zuid- wal gebracht. Door auto gegrepen en gedood. Gisteravond is een 8-jarig meisje dat zich losrukte van een ouder zusje, met wie zij op het open gedeelte van den Admiraal de Ruyterweg te Amsterdam wandelde, bij het oversteken van den rijweg voor een uit de richting Sloterdijk komenden auto gegrepen en gedood. Het lijkje is naar het Wilhel- minagasthuis overgebracht. Den bestuur der, die zeer over stuur was, treft geen schuld Overreden en gedood. Op den Rijksweg te Zundert is gister avond het 11-jarige zoontje van den heer N. door een auto overreden en op slag gedood. Wielrijder onder een vrachtauto. Gistermorgen omstreeks 7 uur heeft een vrachtauto uit Zwijndrecht op den straat weg nabij den Nieuwen Dijk, den wielrij der J. B. Colijn, oud 21 jaar, aangereden. De wielrijder was onmiddellijk dood. Auto te water gereden; bestuurder verdronken. In het Winschoterdiep is te ongeveer twaalf uur gistermiddag bij de z.g. .Gideon" een auto uit Haarlem in het water gereden. De 56-jarige heer W. Hi- larius, fabrikant uit Haarlem, reed iu de richting Hoogezand. Hij wilde een vóór hem rijdenden auto passeeren, doch had niet gezien, dat van den anderen kant ook een auto naderde. Bij het sterke rem men heeft hij waarschijnlijk de macht over zijn wagen verloren en is in het wa ter gereden. De heer G. Alserda, een der omstanders, heeft mevr. Hilarius weten te redden, deelt de Tel. mede. Het mocht hem echter niet gelukken den fabrikant uit zijn wagen te halen. Zijn lijk is later in den auto gevonden toen deze door een kraanwagen was opgehaald. RONDREIZEN OVER DEN AFSLUITDIJK. Uitstapjes georganiseerd door de Spoorwegen. De Nederlandsche Spoonvegen heb ben, met als middelpunt „den afsluit dijk" eenige interessante uitstapjes ge organiseerd. Met ingang van 29 Juli zullen één- daagsche rondreisbiljetten worden afge geven, waarbij éénmaal over het stoom- bootveer Enkhuizen—Stavoren of omge keerd kan worden gereisd en éénmaal per A.T.0 van Leeuwarden over Zurich- afsluitdijk-Wieringen-Van Ewycksluis Men kan in totaal vijf rondreizen ma ken tegen een zeer billijk tarief. Zooals bekend, kost een enkele reis per AT.O.-bus AlkmaarLeeuwarden 3.0 en een retour 6.50. Rondreis A. thans door de Ned Spoorwegen georganiseerd luidt: Alk maar-Leeuwarden-Alkmaar, of Leeuwar den-Alkmaar-Leeuwarden, en wel Alk maar-Leeuwarden per A.T.0Leeuwar den-Stavoren-via Hoorn-Alkmaar per spoor. Het tarief voor deze rondreis is 2e klas 6.75 en 3e klas 5 50. Rondreis B: HaarlemLeeuwarden Haarlem kost 2e klas 9.05, 3e klas 7. Rondreis C: BeverwijkLeeuwarden Beverwijk 2e klas 8 25, 3e klas 6 50. Rondreis D: ZaandamLeeuwarden Zaandam 2e klas 8, 3e klas 5.90 En ten slotte rondreis E: Amsterdam- Leeuwarden—Amsterdam 2e klas 8 50 en 3e klas 6.25. Aan elk tusschenstation l^n men een kaartje koopen voor de kleinste in aan merkine komende rondreis, zoodat men ORPHEUS. Het concert van het mannenkoor Orpheus, gisteravond in de Groote Kerk gegeven, heeft een uitstekend verloop gehad. Het koor had z'n goeden avond en zong zeer mooi de beken de werken O Heil'gen, van den dirigent Hoo- gerwerf, 1'Orgne, van de Rille» Ave Verum, van Beltjens. Op gelijke hoogte stond de uit voering van twee nieuwe werken, dankbare nummers, nl. Bergisches Lied en Jam Sol recedit Igneus, 't zijn nummers die de zan gers met ambitie zullen instudeeren. De solo in Bergisches Lied werd door een koorlid, iemand met 'n mooie stem gezongen, met aandacht heeft men er naar geluisterd, 'n sympathiek zanger. Frans Vonk, de instrumentale solist, is 'n buitengewoon knap violist. Prachtige toon, groote vaardigheid (men denke nog maar eens aan de cadens in het nummer van Co- relli) meesleepende voordracht (Nostalgigue van Caplet, zeer modern Nocturne van Lili Boulanger). En de zeer moeilijke opgave, de luga van Bach, uit de sonate in G kleine terts, voor viool alleen, volbracht hij meester lijk. Een knap violist,- een zeer groot violist is Vonk. De andere solist op dit concert was de bas Joh. Lammen, 'n zanger met 'n groote, zware stem. Lammen zong niet minder dan drie oratorium aria's (uit Josua, Jahreszei- ten en Elias). I" de aria van Handei's Josua, kwam de stem nog met zoo los, maar lang zamerhand deed zij zich meer en meer gel den, als o.a. in Beethoven's lied Die Ehre Gottes. Mooi heb ik van hem het lied Ich wandte mich uit de vier Ernste Gesange, van Brahms gevonden. Behalve genoemde num mers gaf de zanger nog: Arisso van Handel, Agnus Dei van Bizet en Indies en heil'gen Hallen van Mozart »aarin we aan het slot van het 2e couplet de E groot octaaf niet ïoorden; de zanger nam het slot van het le couplet daarvoor. Die lage E was indertijd een vermaardheid van Johan Schmier. Maar wat Lammen gisteravond gegeven heeft was meer dan genoeg om te k-innen constateeren dat hij een zeer goed zanger is. Van Langen, de Allimaarsche organist opende het concert met een indrukwekkende vertolking van het eerste gedeelte eener sonate van Jos. Renner en was cis steeds de conscientieuse begeleider der solisten. Tot het welslagen van dit concert heeft hij zeer veel bijgedragen. A. K. Het eskader weer cotnni De beide vliegtuigen van het eskader^ generaal Balbo de „I gall" en de I a.? die te Rockland (Maine) en St. Kohns o? 1 Brunswick) een noodlanding moester. maV* zijn binnen twee uur nadat het eskader h- arriveerde, eveneens te Shediack aans» t* men. Beide vliegtuigen moesten hun ben/i voorraad aanvullen om den tocht geheel f' kunnen afleggen. Op de vlucht van York voor de eerste etappe terug naar ït lië heeft het eskader zijn eersten te«*n«i= gehad sinds het vertrek uit Amsterdam Westelijke richting naar Chicago. De vlie» tuigen vertrokken Dinsdag om 10.01 in de" ochtend van New York voor de vlucht va iD4zz isiee loaoo 1R«40 625 mijl naar Shediack. Eenige minui J! 17480 17837 18062 18315 18366 18378 185« 18640 12 vliegtuigen van het eskader boven de stad, waar zij door duizenden werden toeirts juicht. Het vertrek uit Shediack naar Schoal Har bor (New Foundland) is vastgesteld ob hedenochtend 6 uur. (Niet officieel) 1ste Klasse, 3de ÖJ8* van Woensdag 26 Jedt WW Hooge Pr9*en f 30D.— 10229 105T9 20644 l WO.— 16269 Frijwci van f 20.— 27 276 348 361 1006 1010 11W 1988 2009 2159 2364 3386 3863 4051 4662 5553 5685 5782 5913 7063 7466 7624 7952 1277 2419 5180 6705 1650 2463 5181 1861 2958 5276 7035 9524 1*8 2384 4890 6620 8002 8087 8583 9524 9614 JTU7 9731 10065 10204 10323 10514 11194 11281 11424 11429 11601 12115 12828 12863 13461 13479 15093 15097 153 15422 15766 15956 15998 16320 16527 17115 1 I'M Wielrennen. DE STADION-WIELERBAAN. De avond van de kampioenen. Van Egmond tegen professio nals. Ter gelegenheid van de wereldkampioen schappen, welke van 1215 Augustus te Parijs verreden zullen worden, heeft de di rectie van het Stadion voor Donderdagavonc de verschillende candidaten voor Parijs ge ëngageerd. Het zijn klinkende namen van uitsluitend kampioenen, die dezen keer op het programma voorkomen en het belooft voor Amsterdam een zeer bijzondere avond van wielersport te worden. Zoals bekend zullen o.a. Donderdagavonc onze sprintkampioen van Egmond (met spe ciale toestemming van de Nederlandsche Wielren Unie) en v. d. Heuvel tegen niemanc minder dan de beroepsrijders Scherens (we reldkampioen), Michard, Gerardin en Falck Hansen hebben te rijden. In een 15-tal mat ches a deux zullen dus de sterren op sprint- gebied zich op de Amsterdamsche baan kun nen meten. Temeer daar het den eersten keer zal zijn, dat o.a. onze Olympische kampioen van Egmond tegen deze internationale cracks in het veld zal komen, lijdt het geen twijfel of er zal sport van de beste soort te zien zijn Donderdagavond in het Stadion. Voor de motorwedstrijden staan er twee ritten van 50 K.M. op het programma, waar in de voornaamste stayers, die te Parijs om het wereldkampioenschap zullen kampen, aan den start zullen verschijnen. Het zijn de wereldkampioen Paillard, zijn landgenoot Lacquehay, de kampioen van Frankrijk, de Italiaansche kampioen Giorgetti, onze nieu we nationale kampioen De Graaf, die ook zoo juist weer te Parijs zulk een goed figuur wist te slaan en onze landgenoot v. d. Wulp. die eveneens naar Parijs zal worden afge vaardigd. Aanvankelijk zou ook Sawall te Amsterdam starten, doch inmiddels, zijn in Duitschland Möller en Metze voor Parijs ge kozen, zoodat niet Sawall doch Möller Don derdagavond zal rijden. De gangmakers Kaser en v. d. Bosch, die te Parijs, resp. voor de Graaf en van der Wulp zullen rijden, zijn ook hun gangma kers voor Donderdagavond. Ook de sprinters Sliphorst, v. d. Linden en van ijk, die naar Parijs zullen gaan om onze kleuren te gaan verdedigen, staan voor Donderdag aangekondigd. In matches deux zullen deze tegen elkaar rijden. Tenslotte is er nog een wedstrijd voor amateurs over 8 K.M. met vier klassementen waarvoor twintig renners hebben ingeschre ven. 11*80 1 ISö I löODi lOO.J .QAfifi 18667 18668 18930 18948 18959 19014 19058 19214 19344 19363 19991 20105 20227 2072120 Verbetering le kl. 2e Hit: 9247 m. z. 9217. Werkverschaffing, hoorde ik iemand zeg gen. Laat men dan de Groote Kerk afbreken en weer opbouwen, dan is er werk! Maar kan dit dan niet anders worden? Men zette er stevige, minder lange palen, of men zette ze aan den waterkant met staal draad naar den huizenrij en plaatse electrisch licht in 't midden, zooals op den Stations weg. loo is 't een kostbare geschiedenis, vooral in dezen tijd van bezuiniging aan de afd. Lichtbedrijven Met dank voor de plaatsing, B. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De „Snip" (uitreis) gister te Calcutta aangekomen; de Pelikaan (thuisreis) arri veerde te Athene. Donderdagmorgen, 27 Juli zal het K.L.M.-vliegtuig de „Rijstvogel" van Am sterdam naar Batavia vertrekken. De bemanning van dit vliegtuig zal be staan uit de heeren P Both (gezagvoerder) G. Bax (tweede bestuurder), Cbr. Biesheu vel (werktuigkundige) en J. J. Stodieck (radiotelegrafist). De post voor dit toestel moet uiterlijk heden (Woensdag) te Amsterdam zijn. (Buiten verantwoordeli/kheid van de Redact'e. De opname ui ae rubriekb*wiist geenszins dat de redactie er mede instemt l NOODLANDING. Gistermiddag heeft een vliegtuig uit Soes- terberg op de achterste weide te Harderwijk een noodlanding uitgevoerd, daarbij is de machine zoodanig beschadigd, dat hulp uit Soesterberg moest worden ontboden. Geachte Redactie! Ondergeteekende, abonneé van uw blad, verzoekt gaarne opname van onderstaande regels, opdat velen er hun voordeel uit trek ken. DE NIEUWE RIJWIELMERKHOUDER. Als plichtsgetrouw burger, wien het belas- tingmerk voor de fiets verleden jaar ontsto len was, kocht ik op de eerste daarvoor be schikbaar gestelde dag een belastingmerk met door van overheidswege aanbevolen en door hen verkocht wordende speciale hou ders, laatstgenoemde fegen het luttele bedrag van 15 ct. Bij het op de fiets vastmonteeren van deze houder kwam ik echter tot de onaangename ontdekking, dat, hoewel ik ca. 15 verschillen de sleutels tot mijn beschikking heb, de hou der niet aan mijn fiets bevestigd kon worden. Dit gelukte ook niet aan mijn fietsenmaker, die mij onverrichterzake terugzond. Op mijn telefonische vraag aan den heer directeur van het postkantoor alhier kreeg ik de mededeeling, dat hij ook niet wist hoe de houder erop gemonteerd moest worden. (Men krijgt wel een gebruiksaanwijzigd bij den houder, doch deze vermeld niet, hoe de dopschroef in de huls aangedraaid moet worden). Tenslotte gelukte het mij, door een sleuf te zagen in de moer van het stuur, het geheel vast te stellen. M.i. kan zonder vakman deze houder moeilijk bevestigd worden, temeer daar bij onvoldoende aandraaiing van de moer van het stuur de mogelijkheid bestaat, dat dit los komt te staan met alle narigheden van dien. Hopende dat deze regels onder de aan dacht van velen mogen komen, die een der- gelijken houder wenschen aan te schaffen, verblijf ik Hoogachtend, Uw abonné Z. P. S. Het is mij met den nieuwen houder echter niet duidelijk, waarom het plaatje nu niet gestolen kan worden. M.i. is dit nog veel gemakkelijker het geval dan met andere reeds vroegere door mij gebruikte houders, daar deze houder het plaatje slechts even aan de uiteinden klemt. Wordt een uiteinde met een scherp voorwerp losgetornd, dan kan het andere uiteinde er gemakkelijk uitge haald worden. Het plaatje is dan zoo goed als onbeschadigd en voor een leeren houder- tje practisch goed bruikbaar. BALBO NAAR SHEDIAC GESTART. Het eskader van Balbo is Dinsdag te 14.20 Amsterd. tijd van het vliegveld Gor- don Bennett gestart naar Shediac. Vandaar zal de vlucht worden voortgezet naar Sheal Harbor op Newfoundland. De weerberich ten luiden gunstig. Balbo heeft verklaard, dat hij op den terugtocht geenerlei risico wil nemen. Balbo dankt Roosevelt. Op het oogenblik, dat het Italiaansche es kader de grens der Vereenigde Staten pas seerde, heeft generaal Balbo een telegram tot Roosevelt gericht waarin hij zijn diepge- voelden dank uitspreekt voor de vriendelijke ontvangst van zijn eskader in Amerika Te 17.15 Amsterd. tijd vloog het eskader boven de stad Porsmouth in den staat New- Hampshire. Balbo boven Boston Op den terugtocht naar Europa zijn te 16.55 Amsterd. tijd elf vliegtuigen van het eskader van Balbo over de haven van Boston gevlogen. Het eskader vloog in de richting van Nieuw-Brunswijk. Eskader van Balbo te Shediac geland. Het Italiaansche eskader heeft de eerste eappe van de terugreis volbracht Te 20 16 Amsterd. tijd daalde het eskader te Shediac. Twee vliegtuigen maken een noodlanding. Een der vliegtuigen van het Italiaansche eskader heeft een noodlanding gemaakt in de nabijheid van Reckland in den staat Maine wegens een bieuk in de olieleiding. Een tweede vliegtuig moest een nood landing maken bij St. John aan de kust van Nieuw-Brunswijk. De oorzaak van deze noodlanding is tot dusver niet bekend. Balbo brengt rapport uit aan Mussolini. Onmiddellijk na zijn landing te Shediac heeft Balbo aan Mussolni een rapport doen toekomen over de laatste etappe en over de noodlanding der beide vliegtuigen. Indien deze toestellen op tijd, Woensdag 8 uur, aan komen. zullen zij de tocht verder meemaken; anders zullen zij worden achtergelaten. Bal bo deelde verder mede, dat hij over de pres tatie van vandaag tevreden was, in aan merking genomen, dat hier en daar mist hing en regen viel. Balbo wil vandaag verder vliegen. Bij de aankomst van het eskader van Balbo te Shediac werden de vliegers door een groo te menschenmenigte^ geestdriftig ontvangen. ver- MOLLISON'S VLIEGTUIG VERLOREN, Na een onderzoek van het wrak van dt Seafarer, dat in een moerassige weide bii Bridgeport was blijven liggen, is gebleken dat het toestel niet meer te herstellen is, zoodat het echtpaar Mollison in een ander vliegtuig den tocht New-YorkBagdad zal moeten on. dernemen. Enkele onderdeelen van den motor en een paar instrumenten zijn nog te gebruiken en zullen naar Engeland teruggezonden wor. den. Mollison zal vandaag reeds onderhands, lingen over een nieuw vliegtuig beginnen, dat hij dan eerst een paar dagen moet invliegen om er vertrouwd mee te raken. Het vertrek wordt niet voor begin Augustus verwacht. De Mollisons vertellen. Een speciale correspondent van de Daily Express heeft in het hospitaal te Bridgeport een onderhoud gehad met Jim en Amy Molli. son. Toen de correspondent het echtpaar be. zocht, was Mollison nog steeds teleurgesteld over het mislukken van zijn tocht, doch hij wai reeds weer tot kalmte gekomen. Hoewel Mollison dertig hechten in zijn ge laat had, trachtte hij te glimlachen, toen de correspondent hem begroette. „Ik kan niet veel zeggenzeide hij, „maar ik zal vandaag op eenigerlei wijze te New-York aankomen. (Zooals de lezer reeds weet, is dit ook inder daad gebeurd. Red.) Amy Mollison zeide, dat zij zeer bedroefd was door de teleurstelling voor haar echtge- not. „Al onze plannen zijn vernietigd. Het ii zoo'n vreeselijke slag in het gelaat voor den armen ouden Jim ook letterlijk Amy verklaarde, dat zij en haar echtgenoot den moed niet opgeven. Wij hebben het plan om naar Bagdad te vliegen laten varen, doel) wij zullen naar Londen terugvliegen, nietwaar Jim?". Mollison knikte toestemmend en zeide tl hopen een ander vliegtuig te vinden. De correspondent vroeg verder wat er ge. beurd was, voordat het toestel neerstortte. Amy Mollison antwoordde: „Jim zat aan het stuur. Wij hadden een vreeselijken tocht tci- ter den rug. Over den geheelen AtlanMw&w Oceaan hadden wij tegenwind gehad. Het vu verschrikkelijk. Toen ging de zon onder enhtl werd erg donker. De Saefarer vloog prachti( tegen den wind in. De wind begon iets af te nemen en we begonnen iets sneller te vliegen. Ik trachtte wat te slapen, doch kon het niet. Ik keek voortdurend naar Jim's rug. We spra ken geen woord. Plotseling geraakten we in een storm. Het vliegtuig sloeg van den eenen naar den ande ren kant en het was moeilijk koers te houden. Toen zagen wij 'in het Oosten een glimp van het daglicht en we riepen beiden „hoera". We dachten, toen we New Foundland in zicht kregen, dat de moeilijkheden voorbij waren. Het werd beter weer, doch het duurda niet lang, of wij vlogen in groote mistbanken. Wij vlogen blind, absoluut blind. We wisten weer niet waar wij waren. Wij vlogen rond, twee- of driemaal over St. John in Nieuw Brunswijk. Ik wilde landen, doch Jim zeide: „Wij gaan door". Tenslotte naderden wij New-York, doch toen raakten we de kluts kwijt. Wij schijnen steeds rond de buitenwijken van de stad te hebben gevlogen, maar konden haar niet vinden. Jim was vrejselijk vermoeid. Ik keek naar den wijzer van de benzinetanks en zag met schrik, dat deze bijna leeg waren. Wij zagen eenige lichten. „Wij moeten landen", zeida Jim". Jim Mollison vertelde daarna wat er vervol gens gebeurde. „Ik weet nauwelijks, wat er ge beurd is, zeide hij. Toen Amy mij zeide, dat er geen benzine meer was, kon ik niet meer den ken. Ik was zoo vermoeid, dat ik mijn oogen nauwelijks kon openhouden. Ik zag lichten, die op een vliegveld geleken. Ik daalde en trachtte te landen". Mollison vertelde verder, dat hij tweemaal een cirkel met zijn vliegtuig beschreef en toen neerging. „Ik voelde een vreeselijken stoot en bemerkte, dat ik een fout had gemaakt. Wj gingen weer iets omhoog en stootten opnieuw Dat is alles wat ik mij kan herinneren". WEER EEN GESNEUVELD! Geachte Redacteur, Niet zonder verwondering zag ik er weer een gesneuveld op de Kanaalkade nabij de Pa-1 OeneraalB^lbTteeft^eT^an varóaag' ver- I te vliW naar Newfounland, wanneer WiW malen zag ik een in drie stukken afgeknapte lantaarnpaal ten gronde liggen. Geen wonder, want daar kan ook geen enkele paal tegen, vooral niet zulke ellendige mogere sprieten die de Kanaalkade moeten verlichten. Zij kunnen niet wijken voor de vele auto's die daar voorbij snellen. Telkens wanneer ik weer een remplacant zag ver schijnen, dacht ik: voor hoelang? Niemand, laat staan een lantaarnpaal houdt 't daar uit. Want links en rechts, van achter en van voren staan ze in 't gedrang. Immers, ze staan midden op den weg. Wel is waar pas seert er een dubbele spoorbaan, maar door t vele lossen uit schenen in vrachtauto's is de weerberichten gunstig zijn. Het te Rock-1 land gelande toestel is na een reparatie aan de olieleiding van twee uur naar Nieuw- j Brunswijk gestart. De oorzaak van de nood landing van het tweede vliegtuig was ge brek aan brandstoffen. Ook dit toestel zal na het aanvullen van den voorraad zoo spoe dig mogelijk naar Shediac starten. Complot tegen Balbo's vlieg- eskader. Reuter verneemt uit Lissabon, dat een ver meend uitgebreid communistisch complot om matrozen van de Italiaansche oorlogsschepen m A( D n 1L I I I vc.c lusöen uii schepen in vrachtauto's is die zich in verband met Balbo's terugvlucht te I een ongeluk oo'dén vasten grond en ieorT„°rbaan 0Ok al een Publieke rijweg ge- Lissabon bevinden, tot opstand oP te hitsen, X eeSe vlSfJS j£Xt"SÏ EENOOGIGE VLIEGERS. In een Engelsch blad lezen we: Er zijn niet veel vliegers, zooals Post. die maar een oog ter beschikking he^ ben. Volgens de internationale conventie voor de luchtvaart mogen lieden met oog niet als vlieger toegelaten worden «j uitzonderingen worden slechts veroorloow in speciale gevallen van zeer ervaren vltf" gers, die het zicht van hunner oogen kwq raken. Zoo'n uitzondering was ^aPulL Hinchliffe, die in 1928 bij een poging den Atlantischen Oceaan van Oost Wets over te steken met Elsie Mackay offl leven is gekomen. Hinchliffe was een v« maard oorlogsvlieger en had een oog X®. loren toen hij in 1917 met zijn toestel den vijand in Frankrijk werd neergescnot Wiley Post behoort echter niet tot dw zonderingen. Hij heeft zijn oog verlof?» J«-rAtl.-! PU worden. Weet door de waakzaamheid der politie' is verijdeld. I dat h^l^g1^Vergoeding VOOT Zii nnderschcDte een éroot aantal I \r i i -■ 'vi IJUciu, i n-o/f U hoeveel reserve-lantaarnpalen er Zij onderschepte een groot aantal communis- lip» wezie" ziin Wppf n mot I n*m(iotton waarin tot i van nog aanwezig zijn? Weet u wat ze kosten, tische pamfletten, waarin tot revolutie teéen i f t lulu,, zijn oog. Doordat de Ver onale conventie vooor de luC.l} bJt. Verscheidene personen werden gearresteerd. I yet als vlieff» halen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 8