jftucyediike Stand VOOR DE KLEINTJES Wg steunen- DROOMEN. ZOMER. C7£. Je Til le fjogerV/aarci. HET EIGENWIJZE MUISJE. PIETJE WOU GAAN ZWEMMEN. LEGKAART. Raadsel hoekje 7 veel gevallen trekken de beesten een vaaf jf 7 weer naar binnen, als ze er uit- ander* Q gjj brand heerscht er een pa- gj^ming onder het vee en er is dan ook jneer behoefte aan menschen bij brand dan sch achtte het uitgesloten om a77 verordening de Hollandsche bouw- til 7 te handhaven. u de stem van den heer Heinis tegen /besloten, uit praktische overweging om doorkomen, dat men van boven af een ver- te7mn^ krijgt, de verordening vast te stel- ordemng Opheffing van de O. L. school te Driehuizen, voorzitter deed dit voorstel op 'ster, die burgemeesters De J^oek van den minister, die over deze ma- verz aan de Jerie een schrijven aan z°cor deed voorlezing van dit schrijven, Lde van een schrijven over deze materie -het college van Ged. Staten, onder ver- v7r,'r van art. 32 der L.O.-wet, waarbij rA Staten de bevoegdheid wordt verleend ^inkrimping van het aantal scholen te ge hoor Aug- verlangden Ged. Staten ant- a/v o o r z i 11 e r zeide het voorstel te Hoen om de school op te heffen op korten ter mijn Dit beteekent ook het op wachtgeld fJeilen van het personeel. De school te Grootschermer biedt voldoen de ruimte en voor het vervoer van de kinde- innfallon iron ren wil spr. een autobusdienstje instellen van Driehuizen naar Grootschermer. Ook voor j! eemeente beteekent het vermeerdering van kosten al wordt de verstrekking van warme melk aan de kinderen uitgebreid. Bovendien behoort het landsbelang boven locale belan den gesteld te worden. De heer v. d. Laan vroeg wat het onder wijzend personeel verdient en hoe men, de ion kinderen in de school te Grootschermer geplaatst moeten worden. De handenarbeid zal daardoor ook geof ferd moeten worden. Weth. Mevr. S 1 o o t e n—S m 11 zeide, dat de wethouders het voordeel voor de ge meente te gering achten en van oordeel zijn, dat goed onderwijs met 48 leerlingen in een lokaal, bestaande uit 2 klassen niet mogelijk is Weth. P o s c h wees er op, dat de laatste weeldejaren de nieuwe schooltjes als padde stoelen uit den grond rezen. Nu het spaak loopt, wat moest gebeuren, komt de regeering weer met aanvallen op het openbaar onder wijs. Spr. stelde voor om het voorstel af te wi'zen. De neer H e i n i s steunde dit denkbeeld. Op een vraag van den heer M o 1 e n a a r Antwoordde de v o o r z i t t e r, dat stellig een derde leerkracht noodig zal zijn De kin deren kunnen niet in twee lokalen worden on dergebracht. Aan de gemeente kosten de leerlingen 12 per hoofd. Het onderwijzend personeel werd in sala ris reeds dermate 'bekort, dat ze hun staart- veeren kwijt zijn. De heer Molenaar oordeelde de bezui niging fictief. Men spaart dan één leerkracht doch de kosten worden verhoogd met de uit gaven voor het vervoer. De heer S m i t is er ook niet voor. Mevr. S 1 o o t e nS m i t vond het beter om dan maar beide scholen op te heffen en alle kinderen naar Alkmaar te vervoeren. De voorzitter zag ook daarin voor deel, omdat het onderwijs in de steden met zijn gespecialiseerde leerkrachten voordeelen heeft. Een bezwaar is of het gewenscht is om het plattelandskind in het stadsonderwijs in te schakelen. Spr. handhaafde dan ook zijn voorstel met kracht, al deed het hem pijnlijk aan een reeds 2 eeuwen oude school op te heffen, terwijl voor enkele jaren in de Schermer nog een bijzondere school gesticht is, die 30.000 gekost heeft. De heer V a a 1 b e r g was tegen opheffing, aangezien de regeering bet bijz. onderwijs nog onaangetast liet. Do voorzitter deelde mede dat het hoofd 2600 salaris heeft en de onderwij zeres 1000. Jachtgeld zal het rijk niet lang geld oa tet?' ®evrouw S 1 o o t e n—S m i t: Het Lm s.te van het arbeiderskind en de minder gt c'an 300 aan belasting ken^n 0orz'Mer; Dan moet de man wij- v°or gaana0efr'nS V3n rÖ'(S^nanc^n moe' Smit; U zit hier als verte- ordiger van de regeering. nier v.0orzifter: Ik wensch de kans kW6 Pfn van den burgemeester van ni?en aa" ^aan- WÖ willen allen bezui- alc jw maar hebben er altijd bezwaar tegen 'nJ'! van ?ns Offers vraagt. er K a a i b e r gWij moeten de doen osch: Dan moet U het zelf maar \eer v. d. Laan: De kosten voor de gemeente worden grooter net voorstel te m u16* ^ct- °P 'e heffen en B. en W. ten !lgen voor het vervoer der kinderen Dl»at j ^'enst 'n te stellen met stand- tettenie te Driehuizen werd met 6 gaalb Stem verworPen- Voor stemde de heer voorstel van den voorzitter om de de nn V7,° r 2 i 11 e r deelde mede, dat straks B «n^/ klinkt om maatregelen te treffen. 27rnk vra8en daarvoor een crediet van ®et te ver'c^nen en B. en W. te machtigen néér' werkverschaffing aan te vangen, wan- jZJ] dit noodig oordeelen. bi, d ^eer v- d. Laan bepleitte aansluiting a;in r'Jkssteunregeling en somde de daar op 7 0riden voordeelen op, waarbij hij er 2ori(teeeS' -fflt men £iaar naasL indien noodig, rer, r nJkssteun ook ander werk kan uitvoe- ZoovL] 0 0 r z i 11 e r oordeelde, dat er al meent Va-n ^et r'lk gevraagd wordt, dat ge- Voori 01 zich nog kunnen redden zich zelf Weth^'c moe*en blijven redden, dat 0 t e n—S mits wees er op, zhtèntp s men rijkssteun krijgt, de ge- verml °Pcen'en zal moeten heffen op de perso ^"lêsbdasting en de opcenten op het boeten en cle gemeentefondsbelasting zal De werkverschaffing. Weth. P osch oordeelde, dat dit niet moest gebeuren. De voorzitter onderschreef dit Zijn grootste bezwaar was, dat men thans nog on eigen wieken kon drijven. De heer v. d. L a a n wilde B en W tot de volgende vergadering de gevraagde machti ging aan het college verleenen en bij de be grooting nog nader op dit onderwerp terug komen. 6 Dit denkbeeld werd door B. en W. overge nomen en z. h. st. aangenomen. Op een vraag van den heer v. d. Laan zegde de voorzitter toe in de eerste 10 dagen van Sept geen vergadering te willen uitschrijven. Voorts zegde de voorzitter toe om zijn mede werking te verleenen inzake de reorganisatie van wijkverpleging, waarvoor een commissie is benoemd, waarin ook spr. zitting heeft. Spr. deed uitvoerig mededeeling van zijn re organisatiedenkbeelden, die gaan in de rich ting van het beschikbaarstellen van mechani sche vervoermiddelen voor de zusters. Hierop sluiting der vergadering. NOORDSCHARWOUDE (Juli) Geboren: Cornelis z. van C. Bras en C. Blokker. Johanna d. van J. A. Mol en J. Bakker. Neeltje d. van D. Barten en A. J. Jong. Gerbrand Petrus z. van G. Duij- ves en U. Bekker. Overleden: Jacob Hoogwater, wed. van C. Strooper, 85 j. Cornelis Oudes echtg. van M. Barten, 38 j. Albertus Sjoers, wed. van W. M. Bolwerk, 88 j. Jan de Ruiter, wed. van A. Mienes, 68 j. EG MOND-BINNEN (Juli) Geboren: Adrianus Jacobus z. van J. Swart en A. Tervoort. Lusche d. van D. v. d. Woude en S. Sterk. Petrus Hendricus z. van A. Hof en M. G. Stuifbergen. Maria Helena d. van P. Liefting en Tr. v. d. Mo len. Overleden: Guurtje Zwaan, wed. van W. E. Sander, 80 j. OPLOSSINGEN DER RAADSELS UIT 'T VORIGE NUMMER. Voor grooteren. 1 Oor, sprong; oorsprong. 2. M Muurbloem, dun bruin schraag Muurbloem Zeeland Tromp pen m 3. Zij zal Tante Co morgenmiddag een bezoek brengen. (Como). Jan kan maar niet bedenken, waar om eenige vrienden niets meer van zich laten hooren. ((Rome). Laat Bob er niets van merken alsje blieft. (Bern). Ik dacht niet, dat Oom Jaap er thee gedronken had. (Perth) 4. Spree, Sprei. Voor kleineren. 1. Kalk, Zalk, valk, balk. 2. Hark Handschoen. Maas mond lood list scha hond boot gier maan 3. Hei blij, (bou)quet zet. 4. Het haantje op den toren. Een peer van een lamp Een elleboog. OM OP TE LOSSEN. Voor grooteren. 1. Mijn geheel wordt met 9 letters geschre ven en noemt een groente. 5, 7, 8, 6 is een plaats in Limburg. 6, 3, 4, 2 is niet warm. Een 1, 8, 4, 6 kan ons niet alleen veel genot verschaffen, maar ook heel nut tig zijn. De 9, 4, 6 stroomt door ons land. 5, 4, 2 6 is een voedzame drank. 2. Vul'deze 16 vakjes in met: 4A 1 I 2K 1M 3N 3S 2T maar doe het zóó, dat je van links naar rechts en van boven naar beneden leest: iL - J lo een deel van een schip. 2o een meisjesnaam. 3o een ander woord voor: korte rnK. 4o een bepaald soort hond. 3. Eenige dieren lieten hun visitekaartjes drukken, maar door een vergissing van den zetter kwamen de letters door door elkaar te staan. Hoe moest net zijn? K o N e k a 1 Pim Schéna A r d a P 1 ij n Piet Lont 4 Welk knaagdier wordt, als men het een anderen kop geeft, een visch? Voor kleineren. 1. Verborgen jongens- en meisjesnamen Wat een bolle oogen heeft dat kind Ik zoek onze poes met al haar jo gen Zij dacht, dat het oude mensch er man den bij verkocht. „irtitm Het arme kind kwam in alle °P veel te kort. „...Ti 2. Mijn eerste is een voorwerp, dat wow in de keuken als de kfjn^ipg.an te wordt, mijn tweede is j*®' en mijn geheel een leesteeken. 3. Wie kan blazen? Wie kan fluiten? Wie heeft soms een reuzevaart? Wie kan loeien? Wie kan gieren? Heeft geen beenen, kop of staart? Allen kennen we dat heerschap, Maar wie maakt' ooit zijn portret? Zeker weet je nu zijn naam toch? Vlug vier letters neergezet! Met v kan ik heel zacht zijn. met n heel donker, met j een vaartuig en met z nooit hard. (Nadruk verboden). Hij zat maar stil vóór zich te kijken Daar op een bank in 't stadsplantsoen. Hij had een heele maand vacantie En thuis bij Moeder niets te doen. En uit de stad gaan? Kan je denken! Zijn Vader was al jaren dood. Zijn Moeder ging zooveel uit naaien, Verdiende voor hun allen 't brood. Zoo zat hij daar in 't stadsplantsoentje, Genietend van het mooie weer. En als hij dan zoo lekker droomde, Dan zag hij haast zichzelf niet meer. Want in gedachten klom hij bergen, Die hij zou zien van 't hoogste punt. Maar 't wreedste waren hier zijn makkers En deze vreugd werd niet gegund. Want toen ze hem zoo zagen zitten, Werd hij door d'and'ren uitgejouwd. En sedert dien heeft hij plantsoentje Zijn droomen niet meer toevertrouwd. TR. VERDONER—SALOMONS. (Nadruk verboden). door C. E. DE LILLE HOGERWAARD. 't Is Zomer De vlindertjes stoeien, Ze zweven en dart'len zoo blij. De bijtjes zijn ook al aan 't zoemen; Die hebben het druk op de hei! De koeien, de varkens en schapen Genieten van zon in de wei. Wij, kinderen, hebben vacantie. We zingen en vormen een rij, Steeds weer nieuwe spellen verzinnend, Want volop genieten ook wij. Je weet toch: als 't zonnetje schittert, Dan zingen en springen w'erbij. 't Is Zomer! Wat zijn we toch vroolijk! De zon maakt ons allen zoo blij We trekken nu samen naar buiten, Naar 't bosch en de heerlijke hei! (Nadruk verboden). Het regent èn de Zon schijnt, 't Is echt onstuimig weer. Om buitenshuis te spelen Is 't nu niet prettig meer. De regen valt bij stroomen, Voor Zon is er geen plaats, Tot 't plots'ling Zon verveelt, hoor! Foe, regen, niet zoo'n praats! Klinkt H lachend, maar de regen, E>ie stoort zich werk'lijk niet Aan wat de Zon wil hebben. Het regent, dat het giet! Roepen nu mensch en kind'ren, En toch schijnt heusch de Zon! Zeg, wist je, dat dit tweetal Ooit samen wezen kon O, kijk eens even, Moeder, Wat mooie regenboog! Heel laag zijn beide einden, In 't midden is hij hoog! Kabouters houden stellig De beide einden vast. Ze kunnen hem niet houden. Kabouters, opgepast! Niet lang blijft aan den hemel Die regenboog daar staan Hij is voor al dien regen Plots op de vlucht gegaan! (Nadruk verboden.) Pietje wou gaan zwemmen In de groote zee. Ik ben heusch niet bang, hoor! Niemand hoeft er mee! Moeder, ik zal zwemmen, Door de golfjes heen, Heerlijk in het water. Heerlijk in het water. Geef me maar m'n zwempak, Nee, ik ben .liet bang. Zwemmen is niet lastig, 'k Kan het heusch al lang! Je gaat zoo maar Üggen Op het water plat En dan blijf je drijver Als een houten lat! Pietje, kleine Pietje, Jij snoeft weer te '.'eel 1 Pietje ging in 't water En hij kreeg z'n deel! Hij ging zoo maar liggen Op het water plat Maar hij bleef niet drijven Als een houten lat! Hij viel naar beneden, O, wat huilde Piet - Zwemmen moet je leeren, Dat gaat zóé maar met! Mag ik het dan leeren? Vroeg de kleine mar.. Dan ga ik w$er zwemmen, Als ik zwemmen kan! R. ASSCHER—v. d. MOLEN. (Nadruk verboden). Moeder Muls heeft aan haar kinders Telkens weer opnieuw verteld, Hoe het in de wereld buiten 't Muizenholletj' is gesteld. Dat de vijanden daar loeren, Nergens, nergens is het pluis, Want de katten en de uilen Vangen graag zoo'n arme muis! Kindertjes zei Moeder Muis dan. Ga alleen niet uit het nest! Maar klein, eigenzinnig Vaaltje Dacht: Ik kan toch eig'lijk best Van de wereld eens wat zien, hoor! 'k Ben voorzichtig, pas goed op. En ja, a 1 s de vijand nadert, Reken maar, dat 'k me verstop! RofB Dom en eigenzinnig Vaaltje Ging alleen er dus op uit 't Scheelde maar een haar, of Vaaltje Werd van Meester Uil de buit. Meester Uil kwam aangevlogen, Vaaltje wipte 't nest weer in. Hé, kraste de slimme vogel, In zoo'n muisje heb 'k juist zin! Want het arme, domme Vaaltje Dacht er heelemaal niet aan, Dat zijn staartje gluurd' uit 't nestje..#. Maar gelukkig zag 't de Maan. Met zijn stralen kriebelt Maantje Nu den Uil. Die niest: Apsjee! En toen Vaaltje 't sidd'rend hoorde, Kwam hij op een goed idee. Plotseling haalde hij zijn staat in En hij fluisterde heel zacht: Moes, 'k zal voortaan naar je luist'ren! 't Maantje hoort het enhet lacht. (Nadruk verboden.) CLARA HOOG. Deze legkaart stelt voor; Oliiantjes aan 't spelen op loopplanken. (Nadruk verboden).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 7