jftucyediike Stand
VOOR DE KLEINTJES
Wg steunen-
DROOMEN.
ZOMER.
C7£. Je Til le fjogerV/aarci.
HET EIGENWIJZE MUISJE.
PIETJE WOU GAAN
ZWEMMEN.
LEGKAART.
Raadsel hoekje
7 veel gevallen trekken de beesten een
vaaf jf 7 weer naar binnen, als ze er uit-
ander* Q gjj brand heerscht er een pa-
gj^ming onder het vee en er is dan ook
jneer
behoefte aan menschen bij brand dan
sch achtte het uitgesloten om
a77 verordening de Hollandsche bouw-
til 7 te handhaven.
u de stem van den heer Heinis tegen
/besloten, uit praktische overweging om
doorkomen, dat men van boven af een ver-
te7mn^ krijgt, de verordening vast te stel-
ordemng
Opheffing van de O. L. school
te Driehuizen,
voorzitter deed dit voorstel op
'ster, die
burgemeesters
De
J^oek van den minister, die over deze ma-
verz aan de
Jerie een schrijven aan
z°cor deed voorlezing van dit schrijven,
Lde van een schrijven over deze materie
-het college van Ged. Staten, onder ver-
v7r,'r van art. 32 der L.O.-wet, waarbij
rA Staten de bevoegdheid wordt verleend
^inkrimping van het aantal scholen te ge
hoor Aug- verlangden Ged. Staten ant-
a/v o o r z i 11 e r zeide het voorstel te
Hoen om de school op te heffen op korten ter
mijn Dit beteekent ook het op wachtgeld
fJeilen van het personeel.
De school te Grootschermer biedt voldoen
de ruimte en voor het vervoer van de kinde-
innfallon iron
ren wil spr. een autobusdienstje instellen van
Driehuizen naar Grootschermer. Ook
voor
j! eemeente beteekent het vermeerdering van
kosten al wordt de verstrekking van warme
melk aan de kinderen uitgebreid. Bovendien
behoort het landsbelang boven locale belan
den gesteld te worden.
De heer v. d. Laan vroeg wat het onder
wijzend personeel verdient en hoe men, de
ion kinderen in de school te Grootschermer
geplaatst moeten worden.
De handenarbeid zal daardoor ook geof
ferd moeten worden.
Weth. Mevr. S 1 o o t e n—S m 11 zeide,
dat de wethouders het voordeel voor de ge
meente te gering achten en van oordeel zijn,
dat goed onderwijs met 48 leerlingen in een
lokaal, bestaande uit 2 klassen niet mogelijk
is
Weth. P o s c h wees er op, dat de laatste
weeldejaren de nieuwe schooltjes als padde
stoelen uit den grond rezen. Nu het spaak
loopt, wat moest gebeuren, komt de regeering
weer met aanvallen op het openbaar onder
wijs. Spr. stelde voor om het voorstel af te
wi'zen.
De neer H e i n i s steunde dit denkbeeld.
Op een vraag van den heer M o 1 e n a a r
Antwoordde de v o o r z i t t e r, dat stellig
een derde leerkracht noodig zal zijn De kin
deren kunnen niet in twee lokalen worden on
dergebracht.
Aan de gemeente kosten de leerlingen 12
per hoofd.
Het onderwijzend personeel werd in sala
ris reeds dermate 'bekort, dat ze hun staart-
veeren kwijt zijn.
De heer Molenaar oordeelde de bezui
niging fictief. Men spaart dan één leerkracht
doch de kosten worden verhoogd met de uit
gaven voor het vervoer.
De heer S m i t is er ook niet voor.
Mevr. S 1 o o t e nS m i t vond het beter
om dan maar beide scholen op te heffen en
alle kinderen naar Alkmaar te vervoeren.
De voorzitter zag ook daarin voor
deel, omdat het onderwijs in de steden met
zijn gespecialiseerde leerkrachten voordeelen
heeft. Een bezwaar is of het gewenscht is
om het plattelandskind in het stadsonderwijs
in te schakelen. Spr. handhaafde dan ook
zijn voorstel met kracht, al deed het hem
pijnlijk aan een reeds 2 eeuwen oude school
op te heffen, terwijl voor enkele jaren in de
Schermer nog een bijzondere school gesticht
is, die 30.000 gekost heeft.
De heer V a a 1 b e r g was tegen opheffing,
aangezien de regeering bet bijz. onderwijs
nog onaangetast liet.
Do voorzitter deelde mede dat het
hoofd 2600 salaris heeft en de onderwij
zeres 1000.
Jachtgeld zal het rijk niet lang geld
oa tet?' ®evrouw S 1 o o t e n—S m i t: Het
Lm s.te van het arbeiderskind en de
minder gt c'an 300 aan belasting
ken^n 0orz'Mer; Dan moet de man wij-
v°or gaana0efr'nS V3n rÖ'(S^nanc^n moe'
Smit; U zit hier als verte-
ordiger van de regeering.
nier v.0orzifter: Ik wensch de kans
kW6 Pfn van den burgemeester van
ni?en aa" ^aan- WÖ willen allen bezui-
alc jw maar hebben er altijd bezwaar tegen
'nJ'! van ?ns Offers vraagt.
er K a a i b e r gWij moeten de
doen osch: Dan moet U het zelf maar
\eer v. d. Laan: De kosten voor de
gemeente worden grooter
net voorstel
te m u16* ^ct- °P 'e heffen en B. en W.
ten !lgen voor het vervoer der kinderen
Dl»at j ^'enst 'n te stellen met stand-
tettenie te Driehuizen werd met 6
gaalb Stem verworPen- Voor stemde de heer
voorstel van den voorzitter om de
de nn V7,° r 2 i 11 e r deelde mede, dat straks
B «n^/ klinkt om maatregelen te treffen.
27rnk vra8en daarvoor een crediet van
®et te ver'c^nen en B. en W. te machtigen
néér' werkverschaffing aan te vangen, wan-
jZJ] dit noodig oordeelen.
bi, d ^eer v- d. Laan bepleitte aansluiting
a;in r'Jkssteunregeling en somde de daar
op 7 0riden voordeelen op, waarbij hij er
2ori(teeeS' -fflt men £iaar naasL indien noodig,
rer, r nJkssteun ook ander werk kan uitvoe-
ZoovL] 0 0 r z i 11 e r oordeelde, dat er al
meent Va-n ^et r'lk gevraagd wordt, dat ge-
Voori 01 zich nog kunnen redden zich zelf
Weth^'c moe*en blijven redden,
dat 0 t e n—S mits wees er op,
zhtèntp s men rijkssteun krijgt, de ge-
verml °Pcen'en zal moeten heffen op de
perso ^"lêsbdasting en de opcenten op het
boeten en cle gemeentefondsbelasting zal
De werkverschaffing.
Weth. P osch oordeelde, dat dit niet
moest gebeuren.
De voorzitter onderschreef dit Zijn
grootste bezwaar was, dat men thans nog on
eigen wieken kon drijven.
De heer v. d. L a a n wilde B en W tot de
volgende vergadering de gevraagde machti
ging aan het college verleenen en bij de be
grooting nog nader op dit onderwerp terug
komen. 6
Dit denkbeeld werd door B. en W. overge
nomen en z. h. st. aangenomen. Op een
vraag van den heer v. d. Laan zegde de
voorzitter toe in de eerste 10 dagen van Sept
geen vergadering te willen uitschrijven.
Voorts zegde de voorzitter toe om zijn mede
werking te verleenen inzake de reorganisatie
van wijkverpleging, waarvoor een commissie
is benoemd, waarin ook spr. zitting heeft.
Spr. deed uitvoerig mededeeling van zijn re
organisatiedenkbeelden, die gaan in de rich
ting van het beschikbaarstellen van mechani
sche vervoermiddelen voor de zusters.
Hierop sluiting der vergadering.
NOORDSCHARWOUDE (Juli)
Geboren: Cornelis z. van C. Bras en
C. Blokker. Johanna d. van J. A. Mol en
J. Bakker. Neeltje d. van D. Barten en A.
J. Jong. Gerbrand Petrus z. van G. Duij-
ves en U. Bekker.
Overleden: Jacob Hoogwater, wed.
van C. Strooper, 85 j. Cornelis Oudes
echtg. van M. Barten, 38 j. Albertus
Sjoers, wed. van W. M. Bolwerk, 88 j.
Jan de Ruiter, wed. van A. Mienes, 68 j.
EG MOND-BINNEN (Juli)
Geboren: Adrianus Jacobus z. van J.
Swart en A. Tervoort. Lusche d. van D. v.
d. Woude en S. Sterk. Petrus Hendricus z.
van A. Hof en M. G. Stuifbergen. Maria
Helena d. van P. Liefting en Tr. v. d. Mo
len.
Overleden: Guurtje Zwaan, wed. van
W. E. Sander, 80 j.
OPLOSSINGEN DER RAADSELS UIT
'T VORIGE NUMMER.
Voor grooteren.
1 Oor, sprong; oorsprong.
2. M Muurbloem,
dun
bruin
schraag
Muurbloem
Zeeland
Tromp
pen
m
3. Zij zal Tante Co morgenmiddag een
bezoek brengen. (Como).
Jan kan maar niet bedenken, waar
om eenige vrienden niets meer van
zich laten hooren. ((Rome).
Laat Bob er niets van merken alsje
blieft. (Bern).
Ik dacht niet, dat Oom Jaap er thee
gedronken had. (Perth)
4. Spree, Sprei.
Voor kleineren.
1. Kalk, Zalk, valk, balk.
2. Hark Handschoen.
Maas
mond
lood
list
scha
hond
boot
gier
maan
3. Hei blij, (bou)quet zet.
4. Het haantje op den toren.
Een peer van een lamp
Een elleboog.
OM OP TE LOSSEN.
Voor grooteren.
1. Mijn geheel wordt met 9 letters geschre
ven en noemt een groente.
5, 7, 8, 6 is een plaats in Limburg.
6, 3, 4, 2 is niet warm.
Een 1, 8, 4, 6 kan ons niet alleen veel
genot verschaffen, maar ook heel nut
tig zijn.
De 9, 4, 6 stroomt door ons land.
5, 4, 2 6 is een voedzame drank.
2. Vul'deze 16 vakjes in met:
4A 1 I 2K 1M 3N 3S 2T
maar doe het zóó, dat je van links naar
rechts en van boven naar beneden
leest:
iL - J
lo een deel van een schip.
2o een meisjesnaam.
3o een ander woord voor: korte rnK.
4o een bepaald soort hond.
3. Eenige dieren lieten hun visitekaartjes
drukken, maar door een vergissing
van den zetter kwamen de letters door
door elkaar te staan. Hoe moest net
zijn?
K o N e k a 1
Pim Schéna
A r d a P 1 ij n
Piet Lont
4 Welk knaagdier wordt, als men het een
anderen kop geeft, een visch?
Voor kleineren.
1. Verborgen jongens- en meisjesnamen
Wat een bolle oogen heeft dat kind
Ik zoek onze poes met al haar jo
gen
Zij dacht, dat het oude mensch er man
den bij verkocht. „irtitm
Het arme kind kwam in alle °P
veel te kort. „...Ti
2. Mijn eerste is een voorwerp, dat wow
in de keuken als de kfjn^ipg.an te
wordt, mijn tweede is j*®'
en mijn geheel een leesteeken.
3. Wie kan blazen? Wie kan fluiten?
Wie heeft soms een reuzevaart?
Wie kan loeien? Wie kan gieren?
Heeft geen beenen, kop of staart?
Allen kennen we dat heerschap,
Maar wie maakt' ooit zijn portret?
Zeker weet je nu zijn naam toch?
Vlug vier letters neergezet!
Met v kan ik heel zacht zijn. met n
heel donker, met j een vaartuig en
met z nooit hard.
(Nadruk verboden).
Hij zat maar stil vóór zich te kijken
Daar op een bank in 't stadsplantsoen.
Hij had een heele maand vacantie
En thuis bij Moeder niets te doen.
En uit de stad gaan? Kan je denken!
Zijn Vader was al jaren dood.
Zijn Moeder ging zooveel uit naaien,
Verdiende voor hun allen 't brood.
Zoo zat hij daar in 't stadsplantsoentje,
Genietend van het mooie weer.
En als hij dan zoo lekker droomde,
Dan zag hij haast zichzelf niet meer.
Want in gedachten klom hij bergen,
Die hij zou zien van 't hoogste punt.
Maar 't wreedste waren hier zijn makkers
En deze vreugd werd niet gegund.
Want toen ze hem zoo zagen zitten,
Werd hij door d'and'ren uitgejouwd.
En sedert dien heeft hij plantsoentje
Zijn droomen niet meer toevertrouwd.
TR. VERDONER—SALOMONS.
(Nadruk verboden).
door
C. E. DE LILLE HOGERWAARD.
't Is Zomer De vlindertjes stoeien,
Ze zweven en dart'len zoo blij.
De bijtjes zijn ook al aan 't zoemen;
Die hebben het druk op de hei!
De koeien, de varkens en schapen
Genieten van zon in de wei.
Wij, kinderen, hebben vacantie.
We zingen en vormen een rij,
Steeds weer nieuwe spellen verzinnend,
Want volop genieten ook wij.
Je weet toch: als 't zonnetje schittert,
Dan zingen en springen w'erbij.
't Is Zomer! Wat zijn we toch vroolijk!
De zon maakt ons allen zoo blij
We trekken nu samen naar buiten,
Naar 't bosch en de heerlijke hei!
(Nadruk verboden).
Het regent èn de Zon schijnt,
't Is echt onstuimig weer.
Om buitenshuis te spelen
Is 't nu niet prettig meer.
De regen valt bij stroomen,
Voor Zon is er geen plaats,
Tot 't plots'ling Zon verveelt, hoor!
Foe, regen, niet zoo'n praats!
Klinkt H lachend, maar de regen,
E>ie stoort zich werk'lijk niet
Aan wat de Zon wil hebben.
Het regent, dat het giet!
Roepen nu mensch en kind'ren,
En toch schijnt heusch de Zon!
Zeg, wist je, dat dit tweetal
Ooit samen wezen kon
O, kijk eens even, Moeder,
Wat mooie regenboog!
Heel laag zijn beide einden,
In 't midden is hij hoog!
Kabouters houden stellig
De beide einden vast.
Ze kunnen hem niet houden.
Kabouters, opgepast!
Niet lang blijft aan den hemel
Die regenboog daar staan
Hij is voor al dien regen
Plots op de vlucht gegaan!
(Nadruk verboden.)
Pietje wou gaan zwemmen
In de groote zee.
Ik ben heusch niet bang, hoor!
Niemand hoeft er mee!
Moeder, ik zal zwemmen,
Door de golfjes heen,
Heerlijk in het water.
Heerlijk in het water.
Geef me maar m'n zwempak,
Nee, ik ben .liet bang.
Zwemmen is niet lastig,
'k Kan het heusch al lang!
Je gaat zoo maar Üggen
Op het water plat
En dan blijf je drijver
Als een houten lat!
Pietje, kleine Pietje,
Jij snoeft weer te '.'eel 1
Pietje ging in 't water
En hij kreeg z'n deel!
Hij ging zoo maar liggen
Op het water plat
Maar hij bleef niet drijven
Als een houten lat!
Hij viel naar beneden,
O, wat huilde Piet -
Zwemmen moet je leeren,
Dat gaat zóé maar met!
Mag ik het dan leeren?
Vroeg de kleine mar..
Dan ga ik w$er zwemmen,
Als ik zwemmen kan!
R. ASSCHER—v. d. MOLEN.
(Nadruk verboden).
Moeder Muls heeft aan haar kinders
Telkens weer opnieuw verteld,
Hoe het in de wereld buiten
't Muizenholletj' is gesteld.
Dat de vijanden daar loeren,
Nergens, nergens is het pluis,
Want de katten en de uilen
Vangen graag zoo'n arme muis!
Kindertjes zei Moeder Muis dan.
Ga alleen niet uit het nest!
Maar klein, eigenzinnig Vaaltje
Dacht: Ik kan toch eig'lijk best
Van de wereld eens wat zien, hoor!
'k Ben voorzichtig, pas goed op.
En ja, a 1 s de vijand nadert,
Reken maar, dat 'k me verstop!
RofB
Dom en eigenzinnig Vaaltje
Ging alleen er dus op uit
't Scheelde maar een haar, of Vaaltje
Werd van Meester Uil de buit.
Meester Uil kwam aangevlogen,
Vaaltje wipte 't nest weer in.
Hé, kraste de slimme vogel,
In zoo'n muisje heb 'k juist zin!
Want het arme, domme Vaaltje
Dacht er heelemaal niet aan,
Dat zijn staartje gluurd' uit 't nestje..#.
Maar gelukkig zag 't de Maan.
Met zijn stralen kriebelt Maantje
Nu den Uil. Die niest: Apsjee!
En toen Vaaltje 't sidd'rend hoorde,
Kwam hij op een goed idee.
Plotseling haalde hij zijn staat in
En hij fluisterde heel zacht:
Moes, 'k zal voortaan naar je luist'ren!
't Maantje hoort het enhet lacht.
(Nadruk verboden.)
CLARA HOOG.
Deze legkaart stelt voor; Oliiantjes aan 't spelen op loopplanken. (Nadruk verboden).