Mackt&ecufUen
vrachtverdeeling
binn enscheepv a art.
de moord bij OSS.
ongeluk op een onbewaakten
overweg.
nog meer straperlo.
BRANDEN.
VERKEERSONGEVALLEN
alkmaarsche exportveilTng" i
DE REGEERING EN HET ECONOMISCH
URGENTIE PROGRAM DER VIER
KATHOLIEKE ORGANISATIES.
Zooals reeds werd medegedeeld, heeft on
langs een delegatie uit den Raad van Over
leg van de r.k. sociale organisaties (die der
werkgevers, boeren, middenstanders en ar
beiders) een aantal wenschen bevat- in een
economisch urgentieprogram, aan de betrok
ken ministers aangeboden. Op 11 Augustus
is naar aanleiding daarvan het volgende
antwoord binnengekomen: „In antwoord op
Süw schrijven, houdende verzoek tot het ne
men van verschillende maatregelen van eco
nomische aard, heb ik de eer u te berichten,
dat dit schrijven de volle aandacht der re
geering heeft en dat meer dan een der daar
in uitgedrukte wenschen met de inzichten
der regeering zal blijken te strooken.
Van bevoegde zijde bereikt ons de mede-
deeling, dat de datum van volledige invoe
ring van de wet van 5 Mei 1933, houdende
tijdelijke maatregelen ter bevordering eener
zooveel mogelijk evenredige vrachtverdeeling
in de binnenscheepvaart, op 7 September a.s.
zal plaats vinden.
Dat wil dus zeggen, dat van dien datum af
het bij genoemde wet geregelde vervoerver-
bod in werking zal treden en alle bevrach
tingen in de binnenvaart zullen moeten loo-
pen over een der op 20 plaatsen in Neder
land ingestelde bevrachtingscommissies.
Naar men ons mededeelde, zullen alle
schepen moeten zijn voorzien van een be
vrachtingsboekje. Het door een bevrachtings
commissie voor iedere reis afgeteekende be
vrachtingsboekje zal gelden a's bewijs, dat
deze commissie tusschenkomst heeft ver
leend, waarmede de toestemming voor de be
trokken reis zal zijn verkregen.
Aan een beurtvaartonderneming, welke
voldoet aan de in de reglementen der com
missies gestelde eischen, kan door de com
missie, binnen weiker district zij gevestigd is
al dan niet voorwaardelijke ontheffing wor
den verleend.
Verder zullen de commissies haar goed
keuring kunnen verleenen aan buiten haar
tusschenkomst gesloten bevrachtingsover
eenkomst, indien deze berusten op vaste re
laties tusschen vervoerder en verlader dan
wel op vervoer van goederen in bulk (tank
vaart).
Nog kan worden opgemerkt, dat andere
dan binnenvaartondernemingen, welke sche
pen in eigendom hebben, van de commissie
een verklaring zullen krijgen, indien zij met
deze schepen alleen eigen goederen vervoe
ren. Een dergelijke verklaring kan ook wor
den afgegeven voor schippers, varende met
eigen handel.
De aanvraagformulieren voor een be
vrachtingsboekje, ontheffing, goedkeuring of
verklaring, zullen binnen enkele dagen reeds
door de bevrachtingscommissies op aanvra
ge worden verstrekt.
Wij kunnen mededeelen, dat de commis
sies gevestigd zullen worden o.a. in de vol
gende plaatsen: Alkmaar, Enkhuizen, Haar
lem, Amsterdam en Leeuwarden.
Ten slotte kunnen wij nog mededeelen dat
door de afdeeüng Handel en Nijverheid van
het departement van economische zaken
binnen korten tijd een publicatie zal worden
uitgegeven, waarin zoowel de verlader als
de vervoerder alle mogelijke wenken en aan
wijzingen zullen kunnen vinden.
Gistermiddag is het parket uit Den Bosch
opnieuw te Oss geweest, inzake den moord
op den 20-jarigen G. de B Vijf personen
zijn aan een verhoor onderworpen. Omtrent
Ihet resultaat daarvan kon, in verband met
den stand van het onderzoek, nog geen mede-
deelingen worden gedaan.
Nader vernemen wij," dat het rijwiel van
den vermoorde, dat na den moord op onver
klaarbare wijze was verdwenen, thans bij een
huiszoeking zou zijn opgespoord.
De justitie zet het onderzoek met kracht
voort.
Zondagnamiddag werd op den onbewaak-
ten overweg in den weg DelfzijlAppinge-
dam een luxe-auto va garage van der Laan
te Delfzijl, waarin alleen een chauffeur geze
ten was, door den motortrein van Delfzijl
aangereden.
De auto werd in een sloot geworpen en
ernstig beschadigd. De trein stopte even doch
vervolgde direct daarop de reis.
De auto is later door een kraanwagen uit
de sloot gehaald en naar de garage gebracht
De chauifeur bekwam geen letsel.
Gemeld wordt, dat een combinatie voorne
fflens is te Moerdijk aan den drukken ver
keersweg Antwerpen—Moerdijk—Rotter
dam een speelbank te vestigen, waar het
Straperlo-spel beoefend zal worden.
BIJ het zwemmen verdronken.
Twee geestelijken slachtoffers.
Gistermiddag ongeveer half vijf waren in
den Rijn onder Elden (gemeente Eist), even
vóór de Drielsche spoorbrug, aan het zwem
men de 25-jarige priester-student P. H J
Hoogveld van het Seminarie te Rijsenburg
en diens vriend Pater Norbertus van de Or
de der Capucijnen uit Babberich, die assistent
is in de parochie aan de Verlengde Hoflaan
te Arnhem. Op een gegeven moment is eerst
genoemde tusschen de kribben blijkbaar on
wel geworden met het gevolg, dat hij in een
gevaarlijken stroom terecht kwam. Pater
Norbertus sprong het slachtoffer na, doch
diens moedige poging om zijn vriend te red
den mislukte. Beiden werden door den stroom
gegrepen en verdronken jammerlijk. Het li
chaam van den heer Hoogveld werd spoedig
gevonden. Twee doktoren hebben nog ge
poogd de levensgeesten op te wekken, doch
te vergeefs. Het lijk van pater Norbertus is
afgedreven en nog niet gevonden.
Op de plaats van het ongeluk is een ge
vaarlijke stroom in den Rijn. Op deze geïm
proviseerde zwemplaats bood het baden dan
ook geen enkele veiligheid. Beide slachtof
fers konden voorts niet voldoende zwemmen.
De verslagenheid in het dorp is groot. De
heer Hoogveld zou in het volgend jaar tot
priester gewijd worden.
OP ZOEK NAAR HAAR DOCHTER.
Te water geraakt en gered.
Zaterdag is te Rotterdam uit Dortmund
aangekomen de 69-jarige weduwe J. Schafer
de Nes, die 2 dochters heeft, van wie er een
in DenHaag woont en de ander in de Maas
stad als kapster in betrekking was. De moe
der wilde haar te Rotterdam wonende doch
ter opzoeken, maar zij wist noch het adres,
waar die dochter woonde, noch den naam of
het adres van den werkgever van die dochter.
Op goed geluk is zij door de stad gaan dwa
len, tot zij tenslotte, doodelijk vermoeid, des
avonds, misleid door de duisternis bij de
Schiekade te water is geraakt. Voorbijgan
gers hebben haar op het droge geholpen. Zij
was echter al bewusteloos en de geneeskun
dige dienst heeft haar naar het ziekenhuis
aan den Coolsingel vervoerd. Daar vond
men in haar kleeren een kaartje waarop de
naam en het adres van de in Den Haag wo
nende dochter stonden vermeld. Deze is daar
op gewaarschuwd. In den loop van den avond
is de bejaarde vrouw weer bij kennis geko
men. Haar toestand is echter zoo, dat zij nog
in het ziekenhuis verpleegd moet worden.
JEUGDIGE BOEFJES.
Een teeken des tijds.
Zaterdagmiddag werd te Zwolle aangifte
fedaan van de vermissing van een rijwiel.
ondagmiddag werd de aandacht van de po
litie te Zwolle getrokken door het feit, dat
een paar jongetjes liepen op een afgesloten
terrein van de ijsbaan. Bij een onderzoek trof
zij daar in een berghok aan den 12-jarigen
T. K., die met een acht-jarig vriendje druk
bezig was de gestolen fiets te demonteeren
met het doel de onderdeelen over te brengen
op een oud frame, dat zij hadden gevonden.
K., die al eenige malen kleine diefstallen
heeft gepleegd, heeft dezen diefstal en nog
enkele andere bekend.
OP EEN VISSCHER GESCHOTEN.
Ontactisch optreden van een rijks
veldwachter.
De gepensionneerde rijksveldwachter P. T.
Nieuwkoop heeft gistermiddag een schot ha
gel op den 21-jarigen J. v. d. W., die bezig
was in het vischwater van eerstgenoemde te
stroopen, gelost. Ernstig gekwetst is de jon
ge man naar het Academisch ziekenhuis te
Leiden getransporteerd. T. is gearresteerd en
gevankelijk naar Utrecht gebracht.
POLITIEAGENT GESTOKEN.
Weerspannig verbalisant.
Zondagnacht omstreeks half 4 is op den
Rijswijkscheweg te 's-Gravenhage een onge
veer 25-jarige, onbekend gebleven wielrijder
door een agent van politie staande gehouden
wegens het rijden zonder licht. Toen de agent
proces-verbaal wilde opmaken werd hij op
zoodanige wijze te woord gestaan, dat de
agent aanleiding vond, den wielrijder te ge
lasten, mee te gaan naar bet politiebureau.
Op dat moment trok de wielrijder een mes
en bracht daarmee den politieman een diepe
snijwonde over den rug van de hand toe, om
daarna op zijn fiets er vandoor te gaan
De agent is in het Ziekenhuis Zuidwal ver
bonden en kon daarna op eigen gelegenheid
huiswaarts keeren, doch heeft zien ziek moe
ten melden.
Naar den messensteker wordt een onder
zoek ingesteld.
HET ONGEVAL BIJ OVERSCHIE.
Een onderzoek op de plaats des
onheils.
De H. Crt. is op onderzoek uit geweest en
geeft uitvoerige beschouwingen over het on
geluk (gister meegedeeld). Wij ontkenen
daaraan het volgende:
De sporen van de beide bussen waren nog
duidelijk zichtbaar.
Hier en daar liggen versplinterde stukken
hout, van de carosserie afkomstig, een afge
broken schroef, een moer, glasscherven, bij
den lantaarnpaal olievlekken-, hier en daar
half uitgewischte bloeddruppels, even zoo
vele stomme getuige van het ernstige onge
val.
Beide autobussen staat op het oongenblik
in de garage van de firma de Graaf te Delft
Van de ..Stewart" (die uit Den Haag kwam)
is de radiateur volkomen heel gebleven even
als de motorkap en de koplantaarns, zoo
mede de stadslichten. De aanrijding vond
n.1. plaats ter hoogte van de zitplaats van
den chauffeur.
De verwoesting van deze autobus laat
duidelijk zien, met welk een geweld hij ge
ramd is door den autobus, welke van Luxem
burg kwam. De zichtbare beschadiging aan
deze is trouwens ook veel minder.
Wij hebben nog even op de plek van het
ongeval de breedte van den rijweg nageme
ten Deze is daar precies zes meter. De
breedte van de autobussen is elk 2.35 M. In
dien de bussen elk een Y M. van den kant
haden gereden, dan hadden zij niet meer spe
ling gehad dan dertig centimeter om elkaar
te passeeren. Hoe licht kan hier dus niet een
aanrijding geschieden. Hierbij gevoegd het
plotseling opkomen van dauwbanken, welke
uit het weiland opstijgen en oversteken naar
het water, een verschijnsel, dat zich volgens
de politie van Overschie herhaaldelijk daar
voordoet, en waarbij de automobilist, die
hierin terecht komt, de neiging heeft om her
midden van den weg te zoeken, om niet in aan
rijding te komen met de betonnen paaltjes
welke langs den rijweg zijn geplaatst, dan
wordt dit ernstige ongeval zeer verklaarbaar
En dan laten wij nog in het midden of door
een van beide chauffeurs te hard is gereden
of dat degene, die een rit uit Luxemburg
achter den rug had, wellicht oververmoeid
was en daardoor minder scherp( reageerde,
want men kent den grooten invloed van der,
vermoeidheidsfactor op den automobilist.
Een onderhoud met den chauffeur
Hartman.
De H. Ct. heeft een poging in het werk ge
steld om den chauffeur Hartman te spreken,
die de touring-car bestuurde, die uit den
Haag kwam en in de richting Rotterdam
reed.
Het was hem aan te zien, dat hij diep ge
troffen was.
Het kostte moeite hem aan het praten te
krijgen en als hij sprak vertelde hij het meest
over de wijze waarop de botsing gebeurd
was, over dat wat er gebeurde vlak vóór de
aanrijding, het vreeselijk moment van de
botsing zelve en de ontzettende chaos daarna
roerde hij slechts even aan. Hij sprak be
klemd en met een huivering in zijn stem.
Het was afgrijselijk, was alles wat hij
er van zeide.
Het is daar een beroerde weg weet u
vertelde hij een weg waarop je drom
mels goed moet opletten. Rechts, langs het
water is de weg opgehoogd met een steilen
berm wat het gevaarlijk maakt om er met
een zoo grooten wagen als de mijne rakelings
langs te schieten. Bovendien moet je voort
durend opletten op-de wielrijders, die al heel
in de vroegte op pad zijn en die dikwijls
langs den berm rijden of midden op den weg
Ik liet dus een anderhalven meter open aan
de rechterzijde zoodat er links van mij nog
voldoende ruimte open bleef voor het ver
keer uit de overgestelde zijde. Het zicht op
den weg was goed. Totdat wij een laag op
den weg hangenden mistwolk bereikten. Dat
zijn gevaarlijke dingen. Ik heb nog gedacht:
die mistbanken zijn gevaarlijke momenten
als ik mij niet vergis heb ik die woorden zelfs
nog gezegd tegen één der reizigers, die vlak
bij mij zat. U voelt dus wel, dat ik niet roeke
loos reed. Ik had een vaart van een 35, hoog
stens 40 K.M. Even van te voren had mij
zelfs een personenauto, die ons achterop
kwam, ingehaald, gepasseerd en voorbijge
reden. Ik wilde, dat die autorijders te vinden
waren, ze zouden over mijn rijden immers
de beste inlichtingen kunnen geven.
Plotseling zag ik, nog vóór ik de mistbank
inreed, een auto van de tegenovergestelde
zijde uit den nevel te voorschijn schieten. Het
was een groote touring-car, die een enorme
snelheid bezat. De wagen was op dat mo
ment een vijftien a twintig meter van mij
verwijderd. Wat toen gebeurde, geschiedde
sneller dan zich beschrijven laat. Ik trachtte
nog naar rechts te komen en rakelings langs
den berm te rijden, maar het was te laat.
De wagen werd langszij geramd en open
gescheurd. Ik kreeg een schok en voelde
mijn zitplaats onder mij wegtrekken. Met
alle kracht remde ik en bracht den wagen tot
staan. Uit het gekraak en gegil achter mij
begreep ik, dat er iets vreeselijks gebeurde.
Ik weet zeker, dat ik op dat moment maar
één gedachte had: „Als er in Gods naam
maar geen brand komt want dan zijn de pas
sagiers verloren". Ik kroop den wagen uit
en mijn eerste werk was: onder den auto te
kijken. Goddank, dat er geen brand kwam
Toen probeerde ik de passagiers te helpen
Maar de portier waren verwrongen en het
was moeilijk om er uit te komen. Er klonk
'een afgrijselijk gekerm en gehuil. Ik vroeg
den passagiers, die ongedeerd waren uit te
stappen en de gewonden werden naar buiten
getild en neergelegd.
Omdat we niet in de onmiddellijke nabij
heid van een dorp waren duurde het lang
eer er hulp verscheen. Ik denk ongeveer een
half uur. Maar voor mijn gevoel duurde het
uren. En je kunt zoo weinig uitrichten. Er
was een dame bij, die het bloed over het ge
zicht stroomde en die ik graag met een spons
het gezicht had willen wasschen, het bloed
liep haar in de oogen. Maar er was niets dan
slootwater en daarmee kon ik haar toch niet
helpen. Eindelijk kwam er hulp en werden
de gewonden verbonden en vervoerd.
Er kwamen twee visschers zich melden,
die beweerden, dat zij den anderen auto in
den nevel voorbij hadden zien schieten in
een vaart van 70 K M. maar daarover laat
ik me verder niet uit, dat moet het onderzoek
maar uitwijzen, hun verklaringen zullen
daar wel opgenomen worden
Relaas van een der gewonden.
Een der gewonden, mej. J. G. Prins uit de
van Ravesteynstraat, vertelde aan de H. Ct.
dat een gezelschap van ongeveer 200 leden
der I.O.G.T. in zeven bussen een uitstapje
zou maken naar Rotterdam en vandaar naar
Rhenen. De bus, waarin zij zat met haar
man en dochtertje Elsje, was de vijfde in de
reeks. Haar plaats was naast de 63-jarige
mej. Pikart, die aan den raamkant, links in
de bus, was gezeten. Het was al volkomen
licht toen men Overschie bereikte, alleen be
lemmerde een vrij dichte nevel het uitzicht.
De chauffeur van den bus, die van den Haag
af reeds een kalm tempo in acht had geno
men, reed hier zeer voorzichtig.
Poltseling zag ik, vertelde mej, Prins, een
groote bus uit den mist op ons afkomen. In
tuïtief begreep ik, dat er botsing moest vol
gen. Ik spong op van de bank en liep naar
mijn man, die rechts in de bus zat. Ik was
geen seconde te laat, want onmiddellijk
daarna had de andere bus de onze gegrepen.
Er klonk een verschrikkelijke slag, gevolgd
door gekraak en gegil. Ik wist me vast te
grijpen en zag toen de banken en zittingen
versplinsterd en verscheurd wegvliegen. De
bus, die ons aanreed schoof nog wel een
50 a 60 meter door.
Ik zal nooit vergeten wat ik die eerste mi
nuten na de botsing zag en hoorde. Het was
verschrikkelijk. Die arme mej. Pikart kerm
de, dat haar beenen zoo vreeselijk pijn
deden en dat zij niet kon staan. Beide bee
nen bleken gebroken te zijn en daarbij hac
zij nog een zware vleeschwond.
In 't eerst merkte ik niet, dat ik zelf ook
gewond was. Ik heb nog geprobeerd haar te
helpen, maar dat gelukte niet. Ik weet nog.
dat men mij en mijn dochtertje uit het gai
van den wand naar buiten heeft gebracht
Toen viel ik flauw.
Mijn dochtertje bleek een groote scherf in
den nek te hebben gekregen en zij was tijde
lijk geheel verlamd van schrik. Dat is nu
gelukkig weer beter. Mijn man heeft lichte
verwondingen gekregen. Ikzelf ben naar het
ziekenhuis aan den Zuidwal gebracht, waar
?r,oot€ wond in de wang is gehecht en
ettelijke splinters uit mijn voorhoofd, neus
en oogleden zijn verwijderd.
Het is een wonder, dat er geen dooden zijn
te betreuren. Zooals het zich aanvankelijk
'tft aanzien, Jeek het of er verscheidene doo
delijk gewonden waren. Overal lagen groote
h oedplassen en bewegenlooze lichamen
Mej. Prins sprak met grooten lof van de
snelle en goede hulpverleening te Overschie.
Men heeft ons daar niet alleen goed maar
ook liefdevol behandeld.
Een deel der pleizierreizigers, de eersten,
die vertrokken, waren al op de boot, toen
het ongeluk plaats had. Dezen hebben, met
de na ons komenden, wel de reis vervolgd,
maar u begrijpt, dat de stemming verloren
W3S
Wat chauffeur Witte vertelde.
Na het gesprek met den chauffeur van
den in de richting Rotterdam rijdenden wa
gen had de man van de H. Crt. ook een ge
sprek met den chauffeur Witte, die den uit
Luxemburg terugkeerenden wagen bestuur-
d€.
Hij trof den chauffeur Witte aan bij zijn
vader, den auto-ondernemer aan wien de uit
Luxemburg komende wagen behoort. De
jongen heeft een moeilijk oogenblik doorge
maakt, zeide de oude heer, en als hij niet
zoo zijn tegenwoordigheid van geest behou
den had, zou het ongeluk nog oneindig veel
grooter geweest zijn. U moet n.1. weten, dat
er rechts van den weg een sterke helling ligt,
een diepte van 2 M. ongeveer, als de wagen
ook maar iets meer naar rechts gegaan was,
zou hij zijn afgeglede nen dan was hij opzij
geslagenen over den kop getuimeld.
De chauffeur knikte. Ja, zeide hij.
Toen de wagens botsten, kreeg ik een gewel
dige duw naar rechts, ik trok bovendien den
wagen al het rijwielpad op, maar toen kwam
opeens die diepte op mij af en ik moest de
kar zóó bliksemsnel naar links ophalen om
niet van den dijk te glijden, dat ik er nog
pijn van heb in mijn arm en schouder.
Er wordt beweerd, dat ik 20 uur en langer
achter het stuur zou hebben gezeten, dit is
absoluut onjuist. Ik ben Zaterdagochtend om
half 8 vertrokken, 's Morgens om half 10 in
Mars kreeg ik panne. De wagen werd in een
garage gebracht en moest daar gelagerd
worden. Dit oponthoud, waarin ik dus niet
chauffeurde, duurde 12 uren, van 's morgens
half 10 tot 's avonds half 10. Daarna ben iR
weer gaan rijden tot 6 uur 's morgens. Ook
over onze snelheid wordt het noodige gefan
taseerd. Ik zou minstens 70 K.M. gereden
moeten hebben. Dit klopt evenmin. Een wa
gen, die pas gelagerd is, kan men op derge
lijke lange trajecten geen groote snelheid
geven, dan is er onmiddellijk wéér panne.
Ik heb gereden met een snelheid van onge
veer 35 K.M.
U reed in den mist?
Neen.
Maar het mistte toch op den weg?
Zeker. Maar ik was nog niet aan de
mistbank toe. Ik reed volkomen rechts langs
den weg. Rakelings langs het rijwielpad.
Plotseling doemde uit den nevel een wagen
op, die uit de richting Den Haag kwam. Hij
reed een eind van den berm af, ik schat onge
veer een anderhalve meter. Dat wil practisch
zeggen, dat hij het midden van den weg in
beslag nam. De wagen raakte ons, waardoor
mijn remmen onklaar werden. Mijn stuur
bleef gelukkig goed, want anders waren we
reddeloos de diepte in geschoten. Op het
rijwielpad moest ik de car wel laten uitrol
len, de achterrem alléén was niet voldoende
en zoo ben ik nog een eind doorgereden éér
wij stopten. Daar was niets aan te doen
Onze passagiers er zaten 25 menschen in
den wagen en het was een auto voor 30 per
sonen zijn er gelukkig vrij goed afgeko
men. Maar het was een angstig oogenblik.
Electrische bout de oorzaak.
Vannacht is in de Chasséstraat te Amster
dam een rijwielbergplaats uitgebrand. De
oorzaak van het gebeurde wordt gezocht in
het feit, dat er gisteravond in een kelder met
een electrische bout soldeerwerk is verricht.
Deze bout heeft men vergeten weer uit te
schakelen.
Verzekering dekt de schade.
Het auto-ongeval nabij Woerden
eischt nog een doode.
De motorrijder P. O. uit Oudewater, die
bij het auto-ongeval bij Rietveld, dat Zon
dagavond plaats vond, met een beenbreuk
was opgenomen, en naar de rijksklinieken
te Utrecht was overgebracht, is gistermid
dag aan de gevolgen van de bekomen ver
wondingen overleden. Thans zijn dus twee
dooden tengevolge van dit ongeval te betreu
ren.
Oude man doodgereden
Gisteravond omstreeks negen uur is in de
Wilhelminastraat te Haarlem een doodelijk
ongeval gebeurd. De 80-jarige heer Traksel,
wonende te Haarlem, kwam uit een zijstraat
en wilde de Wilhelminastraat oversteken
Hij liet een van links komenden auto passee
ren, doch lette niet op een auto, die van d<:
Zijlbrug met groote snelheid naderde. De
heer T. werd door den auto gegrepen en
tgen den grond geslingerd. Zeer ernstig ge
wond werd hij per ziekenauto naar de Maria
Stir overgebracht, waar hij korten tijd
\c ter is overleden De auto is door de politie
in beslag genomen. Tegen den chauffeur is
proces verbaal opgemaakt.
KORTE BERICHTEN.
Prinses Juliana zal zich Vrijdag van
den Haag voor een kort verblijf naar Het
Lro begeven.
ALKMAAR, 14 Aug. 1933. Op de heden
gehouden veiling werd betaald voor* Aard
appelen per 100 K G. 0.80—2.10; Aal
bessen per 100 pond 10—12; Andijvie
per 100 stuks 0.80—3; Appelen per 100
pond 4—7; Augurken per 100 pond 3
23; Bloemkool le s. per 100 stuks 14
23, 2e s. 3.50—7Doperwten p. 100
pond 4; Druiven per 100 pond 20—
25; Gele Kool per 100 K.G. 1.20; Groe
ne kool per 1'X> stuks 3-/4; Kropsla oer
100 stuks 0.303.80; Komkommers per
100 stuks 13; Meloenen per 100 st
8—25; Peren per 100 pond 420-
Postelein per bakje 35—38 cent; Rabarber
per 100 bos 1.50—2.50; Roode kool per
100 K.G. 1Selderie per 100 bos 0 50
1.40; Spinazie per bak 40^85 cent-
Snijboonen per 100 pond 1—/ 5.50- Dul>
bele spercieboonen pier zak 0.30—/ 1 20-
Tomaten per 100 pond 3—6; Wortelen
Der 100 bos 4.50—11.50.
AMSTERDAMSCHE AARDAPPpT~~"
PRIJZEN. tL*
AMSTERDAM 15 Aug. 1933. Op
den gehouden aardappelxmarkt war*n
den: Westlandsche muizen 1)4—2 cent
H.L. De overige prijzen waren' onveranderd
de aanvoer was 110 H.L.
BROEK OP LANGENDIJK, 15 Aug '33
Langendijker Groentenveiling 25000 'v A"
Roode kool le s. 1 -*ƒ 1.80; 10000 Vr
Gele kool le s. 1-/ 1.40; 10000 Kr
Vroege witte kool le s. 0.80—1
50000 K.G. Uien: gele uien 2—isp
gele drielingen 1.10—1.20, gele nen 'fi
-ƒ 3.50; 1000 K.G. Slaboonen 3 aA3
ƒ4.10; 5300 K.G. Tomaten: A
5.70, B 9.50, C 3.20, CC 2- Qon
K.G. Druiven: Alicante 3435 V?;
47000 K.G. Aardappelen: Schotsche muizwi
0.75-/ 2. Blauwe Eigenheimers 1 80-
2.60, Eigenheimers 2.10, Drielingen
0.75, Duc of York 75-80 cent, alles rS
100 K.G.; 475 bos Wortelen 2.90f 3
per 100 bos.
PURMEREND, 15 Aug. 1933. Op de he.
den gehouden weekmarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt:
Kaas. 20 stapels Fabriekskaas 17.50 21
stapels Boerenkaas 19 per 50 K G In to-
taal 41 stapels, wegende 58000 K G. Handel
stug; 2323 K.G. Boter 1.40—1.65
Vee. 605 Runderen, w.o. 310 vette, 54—58
cent per K.G., handel matig; 215 Melk- en
geldekoien 80170, handel stug; 80
Stieren 10 Paarden 70—130, handel
stug; 127 Vette kalveren 50—70 cent, handel
vlug; 175 Nuchtere kalveren, slacht 5__
16 en fok 517, handel vlug; 162
Vette varkens, voor de slacht 32—35 ct. per
K.G., handel stug; 33 Magere varkens 9—
22, handel matig; 129 Biggen 7—13
handel matig: 486 Schapen 6—16, han'
del matig; 548 Lammeren 4—9; 15 Bok
ken; Kipeieren 3.103.60, Eendeieren
2: Piepkuikens 45—75 cent.
Eierenveiling. 7345 stuks kipeieren a 3—
3.60; 250 stuks kipeieren b 2; 803 stuks
Eendeieren a 2.05.
PURMEREND. 14 Aug. 1933. „Afslag,
vereeniging 3eemster, Purmerend en Om-
streken". Aardappelen: Seh. muizen 2455.
cent, kline 19—34 cent; BI. Eigenheimers 19
58 cent per kist, 25 K.G.Slaboonen: dub
bele 30 cent, dubb. z. dr. 37—46 cent, enkele
75 cent, enkele z. dr. 85 ct. per kist, 25 k.g.;
Snijboonen: Stok 0.6Ö—f 1.65, Stam
(breede) 30—84 cent per kist, 15 kg.; Roo
de Aalbessen 11—30 per 100 k g.;
Klapbessen 0.50 per 10 k G.; Perziken
3.20—5.80 per 100; Pruimen 22—
36 per 100 K.G.; Komkommers 0.50—
3 per 100; Tomaten: A 6.50—12 50, C
48.50 per 100 k G.; Bloemkool 3—
4 per 100; Roode kool 1.60—3.80 per
100; Savoye kool 3.80 per '00; Spinazie
43—72 cent per mand, 6 K.G.; Postelein 12
—30 cent pjer mand, 1 k.G.; Sla 1.20—
5.40 per 100 krop; Andijvie 10—34 cent
per kist; Rabarber 4.70 per 100 bos; Wor
telen 5.2015.20 per 100 bos; Uien 50
65 cent per 25 K.G. Druiven: Franken-
thalers 4250 cent en Alicant 42—50 cent
jjer K.G. Appels: Zoete Bllefleur 6—11,
Codlin Keswick 610, Cordinaal Julet
6—16, Roode tulpappel 9—22, Yel-
low Transparant 1234, alles per 100
K.G. Peren: Clapp's Favorite 10—24;
Dirkjes 48, Kruidenierspeer 20—
33; Precose d Trevoux 13—24; Sui
kerpeer 3.50—8.50, alles per 100 K G.
WARMENHUIZEN, 14 Aug. 1933. Sch.
muizen 90 cent, grove 80 cent, drielingen 75
cent en Eigenheimers 2; Zilvernep 5 20
5.70, drielingen 80 cent en uien 80 cent;
Slaboonen 2.90.
Aanvoer: 2916 K G. Aardappelen; 625
K.G. Zilveruien; 155 K.G. Slaboonen.
NOORDSCHARWOUDE, 14 Aug. 1933.
38300 KG. Aardappelen: Sch. muizen
0.751.50, Gr. Sch. muizen 75 cent, R.
Duken 0.751.20, BI. Eigenheimers
1.601.90, Drielingen 0.75; 5700
K.G. Uien: Uien 1.50—1.70, Drielingen
1.10-/ 1.40, Gele Nep 3—3 40;
5400 K.G. Zilveruien: Zilveruien 0.80,
Drielingen 1.20f 1.40, Zilvernep 5.20
6; 3100 K.G. Spercieboonen 2.40—
3.20; 1100 K.G. Kroten 0.60; 11800
K.G. Roode kool 1—/ 1.30; 2600 K.G.
Gele kool 11.40, alles per 100 K G.
ZAANDAM, 14 Aug. 1933. Veilingver.
„De Zaanstreek". Sla 3080 cent per kist;
Andijvie 3075 cent per kist; Peen 1416:
cent per bos; Pieterselie2 cent per bos; Sel-j
derie 25 cent per bos; Prei 36 cent per,
bos; Aardappelen 2 per 100 K.G.; Slaboo
nen 1 Vt3 cent per pond; Snijboonen 2—
6M cent per pond; Komkommers 54—2 cent
per stuk; Rabarber 14 cent per bos; Spi
nazie 2340 cent per kl. kist; Postelein 15
—30 cent per kl. kist; Roode kool 3)4 ct. per
stuk; Tomaten 56 cent per pond; Augur
ken 2—10 cent per pond; Bessen 10—11 cb
per pond; Handperen 710 cent per pond
TEXEL, 14 Aug. 1933. Op de heden ge
houden weekveemarkt waren aanvoer
prijzen als volgt: 348 Lammeren 2.50-
5.50; 409 Schapen 7-ƒ 9; 7 Koeien
80—160; 10 kalveren 20—40;
Nuchtere kalveren 48; 10 Biggen J
9. Acht korven oude kippen 40—60 ct.
EIERENVEILING TEXEL.
TEXEL, 14 Aug. 1933. Op de heden
houden eierenveiling waren in totaal vV
stuks kipeieren aangevoerd, waarvan de pr'jj
zen als volgt: 58—62 K.G. (per 100) J
-ƒ 3.60, 62-64 3.35-/ 3.70, 66-71»
3.554, kleine eieren 50—56 K-
ƒ2.65—ƒ3.30. 7
BEVERWIJK, 14 Aug. 1933. kf$*±
cent; Bloemkool 2.50-/ 18; Kofflko»
mers 0.50-3 per 100; Spinazie 25-£
cent; Postelein 10—30 cent; BreetR
0.75-/1.50; Sla 20-75 cent per*^'
Snijboonen 512 cent, dik 410 ceTU_j0
staak m. dr. 67 cent, idem z. dr.
cent; Stamboontjes 67 cent, tros S
Lciii y 0icjinooontjcS occiiij 11 u fyjxi-
pronk 35 cent; Stamvry 36)4 een t0-;
boonen 3—8 cent; druiven 40—44 c
maten 3—15 cent, doppers 12—20 ^^'cent
pucijnders 8—23 cent; Groentjes e0
per K.G.; Peen 10-15 cent; raharoe
knolbiet en soepgroenten 2.50—
bos; Aardbeien en frambozen per
43 cent; Suikermeloen 12—27 een