Mackt&ecufUen vrachtverdeeling binn enscheepv a art. de moord bij OSS. ongeluk op een onbewaakten overweg. nog meer straperlo. BRANDEN. VERKEERSONGEVALLEN alkmaarsche exportveilTng" i DE REGEERING EN HET ECONOMISCH URGENTIE PROGRAM DER VIER KATHOLIEKE ORGANISATIES. Zooals reeds werd medegedeeld, heeft on langs een delegatie uit den Raad van Over leg van de r.k. sociale organisaties (die der werkgevers, boeren, middenstanders en ar beiders) een aantal wenschen bevat- in een economisch urgentieprogram, aan de betrok ken ministers aangeboden. Op 11 Augustus is naar aanleiding daarvan het volgende antwoord binnengekomen: „In antwoord op Süw schrijven, houdende verzoek tot het ne men van verschillende maatregelen van eco nomische aard, heb ik de eer u te berichten, dat dit schrijven de volle aandacht der re geering heeft en dat meer dan een der daar in uitgedrukte wenschen met de inzichten der regeering zal blijken te strooken. Van bevoegde zijde bereikt ons de mede- deeling, dat de datum van volledige invoe ring van de wet van 5 Mei 1933, houdende tijdelijke maatregelen ter bevordering eener zooveel mogelijk evenredige vrachtverdeeling in de binnenscheepvaart, op 7 September a.s. zal plaats vinden. Dat wil dus zeggen, dat van dien datum af het bij genoemde wet geregelde vervoerver- bod in werking zal treden en alle bevrach tingen in de binnenvaart zullen moeten loo- pen over een der op 20 plaatsen in Neder land ingestelde bevrachtingscommissies. Naar men ons mededeelde, zullen alle schepen moeten zijn voorzien van een be vrachtingsboekje. Het door een bevrachtings commissie voor iedere reis afgeteekende be vrachtingsboekje zal gelden a's bewijs, dat deze commissie tusschenkomst heeft ver leend, waarmede de toestemming voor de be trokken reis zal zijn verkregen. Aan een beurtvaartonderneming, welke voldoet aan de in de reglementen der com missies gestelde eischen, kan door de com missie, binnen weiker district zij gevestigd is al dan niet voorwaardelijke ontheffing wor den verleend. Verder zullen de commissies haar goed keuring kunnen verleenen aan buiten haar tusschenkomst gesloten bevrachtingsover eenkomst, indien deze berusten op vaste re laties tusschen vervoerder en verlader dan wel op vervoer van goederen in bulk (tank vaart). Nog kan worden opgemerkt, dat andere dan binnenvaartondernemingen, welke sche pen in eigendom hebben, van de commissie een verklaring zullen krijgen, indien zij met deze schepen alleen eigen goederen vervoe ren. Een dergelijke verklaring kan ook wor den afgegeven voor schippers, varende met eigen handel. De aanvraagformulieren voor een be vrachtingsboekje, ontheffing, goedkeuring of verklaring, zullen binnen enkele dagen reeds door de bevrachtingscommissies op aanvra ge worden verstrekt. Wij kunnen mededeelen, dat de commis sies gevestigd zullen worden o.a. in de vol gende plaatsen: Alkmaar, Enkhuizen, Haar lem, Amsterdam en Leeuwarden. Ten slotte kunnen wij nog mededeelen dat door de afdeeüng Handel en Nijverheid van het departement van economische zaken binnen korten tijd een publicatie zal worden uitgegeven, waarin zoowel de verlader als de vervoerder alle mogelijke wenken en aan wijzingen zullen kunnen vinden. Gistermiddag is het parket uit Den Bosch opnieuw te Oss geweest, inzake den moord op den 20-jarigen G. de B Vijf personen zijn aan een verhoor onderworpen. Omtrent Ihet resultaat daarvan kon, in verband met den stand van het onderzoek, nog geen mede- deelingen worden gedaan. Nader vernemen wij," dat het rijwiel van den vermoorde, dat na den moord op onver klaarbare wijze was verdwenen, thans bij een huiszoeking zou zijn opgespoord. De justitie zet het onderzoek met kracht voort. Zondagnamiddag werd op den onbewaak- ten overweg in den weg DelfzijlAppinge- dam een luxe-auto va garage van der Laan te Delfzijl, waarin alleen een chauffeur geze ten was, door den motortrein van Delfzijl aangereden. De auto werd in een sloot geworpen en ernstig beschadigd. De trein stopte even doch vervolgde direct daarop de reis. De auto is later door een kraanwagen uit de sloot gehaald en naar de garage gebracht De chauifeur bekwam geen letsel. Gemeld wordt, dat een combinatie voorne fflens is te Moerdijk aan den drukken ver keersweg Antwerpen—Moerdijk—Rotter dam een speelbank te vestigen, waar het Straperlo-spel beoefend zal worden. BIJ het zwemmen verdronken. Twee geestelijken slachtoffers. Gistermiddag ongeveer half vijf waren in den Rijn onder Elden (gemeente Eist), even vóór de Drielsche spoorbrug, aan het zwem men de 25-jarige priester-student P. H J Hoogveld van het Seminarie te Rijsenburg en diens vriend Pater Norbertus van de Or de der Capucijnen uit Babberich, die assistent is in de parochie aan de Verlengde Hoflaan te Arnhem. Op een gegeven moment is eerst genoemde tusschen de kribben blijkbaar on wel geworden met het gevolg, dat hij in een gevaarlijken stroom terecht kwam. Pater Norbertus sprong het slachtoffer na, doch diens moedige poging om zijn vriend te red den mislukte. Beiden werden door den stroom gegrepen en verdronken jammerlijk. Het li chaam van den heer Hoogveld werd spoedig gevonden. Twee doktoren hebben nog ge poogd de levensgeesten op te wekken, doch te vergeefs. Het lijk van pater Norbertus is afgedreven en nog niet gevonden. Op de plaats van het ongeluk is een ge vaarlijke stroom in den Rijn. Op deze geïm proviseerde zwemplaats bood het baden dan ook geen enkele veiligheid. Beide slachtof fers konden voorts niet voldoende zwemmen. De verslagenheid in het dorp is groot. De heer Hoogveld zou in het volgend jaar tot priester gewijd worden. OP ZOEK NAAR HAAR DOCHTER. Te water geraakt en gered. Zaterdag is te Rotterdam uit Dortmund aangekomen de 69-jarige weduwe J. Schafer de Nes, die 2 dochters heeft, van wie er een in DenHaag woont en de ander in de Maas stad als kapster in betrekking was. De moe der wilde haar te Rotterdam wonende doch ter opzoeken, maar zij wist noch het adres, waar die dochter woonde, noch den naam of het adres van den werkgever van die dochter. Op goed geluk is zij door de stad gaan dwa len, tot zij tenslotte, doodelijk vermoeid, des avonds, misleid door de duisternis bij de Schiekade te water is geraakt. Voorbijgan gers hebben haar op het droge geholpen. Zij was echter al bewusteloos en de geneeskun dige dienst heeft haar naar het ziekenhuis aan den Coolsingel vervoerd. Daar vond men in haar kleeren een kaartje waarop de naam en het adres van de in Den Haag wo nende dochter stonden vermeld. Deze is daar op gewaarschuwd. In den loop van den avond is de bejaarde vrouw weer bij kennis geko men. Haar toestand is echter zoo, dat zij nog in het ziekenhuis verpleegd moet worden. JEUGDIGE BOEFJES. Een teeken des tijds. Zaterdagmiddag werd te Zwolle aangifte fedaan van de vermissing van een rijwiel. ondagmiddag werd de aandacht van de po litie te Zwolle getrokken door het feit, dat een paar jongetjes liepen op een afgesloten terrein van de ijsbaan. Bij een onderzoek trof zij daar in een berghok aan den 12-jarigen T. K., die met een acht-jarig vriendje druk bezig was de gestolen fiets te demonteeren met het doel de onderdeelen over te brengen op een oud frame, dat zij hadden gevonden. K., die al eenige malen kleine diefstallen heeft gepleegd, heeft dezen diefstal en nog enkele andere bekend. OP EEN VISSCHER GESCHOTEN. Ontactisch optreden van een rijks veldwachter. De gepensionneerde rijksveldwachter P. T. Nieuwkoop heeft gistermiddag een schot ha gel op den 21-jarigen J. v. d. W., die bezig was in het vischwater van eerstgenoemde te stroopen, gelost. Ernstig gekwetst is de jon ge man naar het Academisch ziekenhuis te Leiden getransporteerd. T. is gearresteerd en gevankelijk naar Utrecht gebracht. POLITIEAGENT GESTOKEN. Weerspannig verbalisant. Zondagnacht omstreeks half 4 is op den Rijswijkscheweg te 's-Gravenhage een onge veer 25-jarige, onbekend gebleven wielrijder door een agent van politie staande gehouden wegens het rijden zonder licht. Toen de agent proces-verbaal wilde opmaken werd hij op zoodanige wijze te woord gestaan, dat de agent aanleiding vond, den wielrijder te ge lasten, mee te gaan naar bet politiebureau. Op dat moment trok de wielrijder een mes en bracht daarmee den politieman een diepe snijwonde over den rug van de hand toe, om daarna op zijn fiets er vandoor te gaan De agent is in het Ziekenhuis Zuidwal ver bonden en kon daarna op eigen gelegenheid huiswaarts keeren, doch heeft zien ziek moe ten melden. Naar den messensteker wordt een onder zoek ingesteld. HET ONGEVAL BIJ OVERSCHIE. Een onderzoek op de plaats des onheils. De H. Crt. is op onderzoek uit geweest en geeft uitvoerige beschouwingen over het on geluk (gister meegedeeld). Wij ontkenen daaraan het volgende: De sporen van de beide bussen waren nog duidelijk zichtbaar. Hier en daar liggen versplinterde stukken hout, van de carosserie afkomstig, een afge broken schroef, een moer, glasscherven, bij den lantaarnpaal olievlekken-, hier en daar half uitgewischte bloeddruppels, even zoo vele stomme getuige van het ernstige onge val. Beide autobussen staat op het oongenblik in de garage van de firma de Graaf te Delft Van de ..Stewart" (die uit Den Haag kwam) is de radiateur volkomen heel gebleven even als de motorkap en de koplantaarns, zoo mede de stadslichten. De aanrijding vond n.1. plaats ter hoogte van de zitplaats van den chauffeur. De verwoesting van deze autobus laat duidelijk zien, met welk een geweld hij ge ramd is door den autobus, welke van Luxem burg kwam. De zichtbare beschadiging aan deze is trouwens ook veel minder. Wij hebben nog even op de plek van het ongeval de breedte van den rijweg nageme ten Deze is daar precies zes meter. De breedte van de autobussen is elk 2.35 M. In dien de bussen elk een Y M. van den kant haden gereden, dan hadden zij niet meer spe ling gehad dan dertig centimeter om elkaar te passeeren. Hoe licht kan hier dus niet een aanrijding geschieden. Hierbij gevoegd het plotseling opkomen van dauwbanken, welke uit het weiland opstijgen en oversteken naar het water, een verschijnsel, dat zich volgens de politie van Overschie herhaaldelijk daar voordoet, en waarbij de automobilist, die hierin terecht komt, de neiging heeft om her midden van den weg te zoeken, om niet in aan rijding te komen met de betonnen paaltjes welke langs den rijweg zijn geplaatst, dan wordt dit ernstige ongeval zeer verklaarbaar En dan laten wij nog in het midden of door een van beide chauffeurs te hard is gereden of dat degene, die een rit uit Luxemburg achter den rug had, wellicht oververmoeid was en daardoor minder scherp( reageerde, want men kent den grooten invloed van der, vermoeidheidsfactor op den automobilist. Een onderhoud met den chauffeur Hartman. De H. Ct. heeft een poging in het werk ge steld om den chauffeur Hartman te spreken, die de touring-car bestuurde, die uit den Haag kwam en in de richting Rotterdam reed. Het was hem aan te zien, dat hij diep ge troffen was. Het kostte moeite hem aan het praten te krijgen en als hij sprak vertelde hij het meest over de wijze waarop de botsing gebeurd was, over dat wat er gebeurde vlak vóór de aanrijding, het vreeselijk moment van de botsing zelve en de ontzettende chaos daarna roerde hij slechts even aan. Hij sprak be klemd en met een huivering in zijn stem. Het was afgrijselijk, was alles wat hij er van zeide. Het is daar een beroerde weg weet u vertelde hij een weg waarop je drom mels goed moet opletten. Rechts, langs het water is de weg opgehoogd met een steilen berm wat het gevaarlijk maakt om er met een zoo grooten wagen als de mijne rakelings langs te schieten. Bovendien moet je voort durend opletten op-de wielrijders, die al heel in de vroegte op pad zijn en die dikwijls langs den berm rijden of midden op den weg Ik liet dus een anderhalven meter open aan de rechterzijde zoodat er links van mij nog voldoende ruimte open bleef voor het ver keer uit de overgestelde zijde. Het zicht op den weg was goed. Totdat wij een laag op den weg hangenden mistwolk bereikten. Dat zijn gevaarlijke dingen. Ik heb nog gedacht: die mistbanken zijn gevaarlijke momenten als ik mij niet vergis heb ik die woorden zelfs nog gezegd tegen één der reizigers, die vlak bij mij zat. U voelt dus wel, dat ik niet roeke loos reed. Ik had een vaart van een 35, hoog stens 40 K.M. Even van te voren had mij zelfs een personenauto, die ons achterop kwam, ingehaald, gepasseerd en voorbijge reden. Ik wilde, dat die autorijders te vinden waren, ze zouden over mijn rijden immers de beste inlichtingen kunnen geven. Plotseling zag ik, nog vóór ik de mistbank inreed, een auto van de tegenovergestelde zijde uit den nevel te voorschijn schieten. Het was een groote touring-car, die een enorme snelheid bezat. De wagen was op dat mo ment een vijftien a twintig meter van mij verwijderd. Wat toen gebeurde, geschiedde sneller dan zich beschrijven laat. Ik trachtte nog naar rechts te komen en rakelings langs den berm te rijden, maar het was te laat. De wagen werd langszij geramd en open gescheurd. Ik kreeg een schok en voelde mijn zitplaats onder mij wegtrekken. Met alle kracht remde ik en bracht den wagen tot staan. Uit het gekraak en gegil achter mij begreep ik, dat er iets vreeselijks gebeurde. Ik weet zeker, dat ik op dat moment maar één gedachte had: „Als er in Gods naam maar geen brand komt want dan zijn de pas sagiers verloren". Ik kroop den wagen uit en mijn eerste werk was: onder den auto te kijken. Goddank, dat er geen brand kwam Toen probeerde ik de passagiers te helpen Maar de portier waren verwrongen en het was moeilijk om er uit te komen. Er klonk 'een afgrijselijk gekerm en gehuil. Ik vroeg den passagiers, die ongedeerd waren uit te stappen en de gewonden werden naar buiten getild en neergelegd. Omdat we niet in de onmiddellijke nabij heid van een dorp waren duurde het lang eer er hulp verscheen. Ik denk ongeveer een half uur. Maar voor mijn gevoel duurde het uren. En je kunt zoo weinig uitrichten. Er was een dame bij, die het bloed over het ge zicht stroomde en die ik graag met een spons het gezicht had willen wasschen, het bloed liep haar in de oogen. Maar er was niets dan slootwater en daarmee kon ik haar toch niet helpen. Eindelijk kwam er hulp en werden de gewonden verbonden en vervoerd. Er kwamen twee visschers zich melden, die beweerden, dat zij den anderen auto in den nevel voorbij hadden zien schieten in een vaart van 70 K M. maar daarover laat ik me verder niet uit, dat moet het onderzoek maar uitwijzen, hun verklaringen zullen daar wel opgenomen worden Relaas van een der gewonden. Een der gewonden, mej. J. G. Prins uit de van Ravesteynstraat, vertelde aan de H. Ct. dat een gezelschap van ongeveer 200 leden der I.O.G.T. in zeven bussen een uitstapje zou maken naar Rotterdam en vandaar naar Rhenen. De bus, waarin zij zat met haar man en dochtertje Elsje, was de vijfde in de reeks. Haar plaats was naast de 63-jarige mej. Pikart, die aan den raamkant, links in de bus, was gezeten. Het was al volkomen licht toen men Overschie bereikte, alleen be lemmerde een vrij dichte nevel het uitzicht. De chauffeur van den bus, die van den Haag af reeds een kalm tempo in acht had geno men, reed hier zeer voorzichtig. Poltseling zag ik, vertelde mej, Prins, een groote bus uit den mist op ons afkomen. In tuïtief begreep ik, dat er botsing moest vol gen. Ik spong op van de bank en liep naar mijn man, die rechts in de bus zat. Ik was geen seconde te laat, want onmiddellijk daarna had de andere bus de onze gegrepen. Er klonk een verschrikkelijke slag, gevolgd door gekraak en gegil. Ik wist me vast te grijpen en zag toen de banken en zittingen versplinsterd en verscheurd wegvliegen. De bus, die ons aanreed schoof nog wel een 50 a 60 meter door. Ik zal nooit vergeten wat ik die eerste mi nuten na de botsing zag en hoorde. Het was verschrikkelijk. Die arme mej. Pikart kerm de, dat haar beenen zoo vreeselijk pijn deden en dat zij niet kon staan. Beide bee nen bleken gebroken te zijn en daarbij hac zij nog een zware vleeschwond. In 't eerst merkte ik niet, dat ik zelf ook gewond was. Ik heb nog geprobeerd haar te helpen, maar dat gelukte niet. Ik weet nog. dat men mij en mijn dochtertje uit het gai van den wand naar buiten heeft gebracht Toen viel ik flauw. Mijn dochtertje bleek een groote scherf in den nek te hebben gekregen en zij was tijde lijk geheel verlamd van schrik. Dat is nu gelukkig weer beter. Mijn man heeft lichte verwondingen gekregen. Ikzelf ben naar het ziekenhuis aan den Zuidwal gebracht, waar ?r,oot€ wond in de wang is gehecht en ettelijke splinters uit mijn voorhoofd, neus en oogleden zijn verwijderd. Het is een wonder, dat er geen dooden zijn te betreuren. Zooals het zich aanvankelijk 'tft aanzien, Jeek het of er verscheidene doo delijk gewonden waren. Overal lagen groote h oedplassen en bewegenlooze lichamen Mej. Prins sprak met grooten lof van de snelle en goede hulpverleening te Overschie. Men heeft ons daar niet alleen goed maar ook liefdevol behandeld. Een deel der pleizierreizigers, de eersten, die vertrokken, waren al op de boot, toen het ongeluk plaats had. Dezen hebben, met de na ons komenden, wel de reis vervolgd, maar u begrijpt, dat de stemming verloren W3S Wat chauffeur Witte vertelde. Na het gesprek met den chauffeur van den in de richting Rotterdam rijdenden wa gen had de man van de H. Crt. ook een ge sprek met den chauffeur Witte, die den uit Luxemburg terugkeerenden wagen bestuur- d€. Hij trof den chauffeur Witte aan bij zijn vader, den auto-ondernemer aan wien de uit Luxemburg komende wagen behoort. De jongen heeft een moeilijk oogenblik doorge maakt, zeide de oude heer, en als hij niet zoo zijn tegenwoordigheid van geest behou den had, zou het ongeluk nog oneindig veel grooter geweest zijn. U moet n.1. weten, dat er rechts van den weg een sterke helling ligt, een diepte van 2 M. ongeveer, als de wagen ook maar iets meer naar rechts gegaan was, zou hij zijn afgeglede nen dan was hij opzij geslagenen over den kop getuimeld. De chauffeur knikte. Ja, zeide hij. Toen de wagens botsten, kreeg ik een gewel dige duw naar rechts, ik trok bovendien den wagen al het rijwielpad op, maar toen kwam opeens die diepte op mij af en ik moest de kar zóó bliksemsnel naar links ophalen om niet van den dijk te glijden, dat ik er nog pijn van heb in mijn arm en schouder. Er wordt beweerd, dat ik 20 uur en langer achter het stuur zou hebben gezeten, dit is absoluut onjuist. Ik ben Zaterdagochtend om half 8 vertrokken, 's Morgens om half 10 in Mars kreeg ik panne. De wagen werd in een garage gebracht en moest daar gelagerd worden. Dit oponthoud, waarin ik dus niet chauffeurde, duurde 12 uren, van 's morgens half 10 tot 's avonds half 10. Daarna ben iR weer gaan rijden tot 6 uur 's morgens. Ook over onze snelheid wordt het noodige gefan taseerd. Ik zou minstens 70 K.M. gereden moeten hebben. Dit klopt evenmin. Een wa gen, die pas gelagerd is, kan men op derge lijke lange trajecten geen groote snelheid geven, dan is er onmiddellijk wéér panne. Ik heb gereden met een snelheid van onge veer 35 K.M. U reed in den mist? Neen. Maar het mistte toch op den weg? Zeker. Maar ik was nog niet aan de mistbank toe. Ik reed volkomen rechts langs den weg. Rakelings langs het rijwielpad. Plotseling doemde uit den nevel een wagen op, die uit de richting Den Haag kwam. Hij reed een eind van den berm af, ik schat onge veer een anderhalve meter. Dat wil practisch zeggen, dat hij het midden van den weg in beslag nam. De wagen raakte ons, waardoor mijn remmen onklaar werden. Mijn stuur bleef gelukkig goed, want anders waren we reddeloos de diepte in geschoten. Op het rijwielpad moest ik de car wel laten uitrol len, de achterrem alléén was niet voldoende en zoo ben ik nog een eind doorgereden éér wij stopten. Daar was niets aan te doen Onze passagiers er zaten 25 menschen in den wagen en het was een auto voor 30 per sonen zijn er gelukkig vrij goed afgeko men. Maar het was een angstig oogenblik. Electrische bout de oorzaak. Vannacht is in de Chasséstraat te Amster dam een rijwielbergplaats uitgebrand. De oorzaak van het gebeurde wordt gezocht in het feit, dat er gisteravond in een kelder met een electrische bout soldeerwerk is verricht. Deze bout heeft men vergeten weer uit te schakelen. Verzekering dekt de schade. Het auto-ongeval nabij Woerden eischt nog een doode. De motorrijder P. O. uit Oudewater, die bij het auto-ongeval bij Rietveld, dat Zon dagavond plaats vond, met een beenbreuk was opgenomen, en naar de rijksklinieken te Utrecht was overgebracht, is gistermid dag aan de gevolgen van de bekomen ver wondingen overleden. Thans zijn dus twee dooden tengevolge van dit ongeval te betreu ren. Oude man doodgereden Gisteravond omstreeks negen uur is in de Wilhelminastraat te Haarlem een doodelijk ongeval gebeurd. De 80-jarige heer Traksel, wonende te Haarlem, kwam uit een zijstraat en wilde de Wilhelminastraat oversteken Hij liet een van links komenden auto passee ren, doch lette niet op een auto, die van d<: Zijlbrug met groote snelheid naderde. De heer T. werd door den auto gegrepen en tgen den grond geslingerd. Zeer ernstig ge wond werd hij per ziekenauto naar de Maria Stir overgebracht, waar hij korten tijd \c ter is overleden De auto is door de politie in beslag genomen. Tegen den chauffeur is proces verbaal opgemaakt. KORTE BERICHTEN. Prinses Juliana zal zich Vrijdag van den Haag voor een kort verblijf naar Het Lro begeven. ALKMAAR, 14 Aug. 1933. Op de heden gehouden veiling werd betaald voor* Aard appelen per 100 K G. 0.80—2.10; Aal bessen per 100 pond 10—12; Andijvie per 100 stuks 0.80—3; Appelen per 100 pond 4—7; Augurken per 100 pond 3 23; Bloemkool le s. per 100 stuks 14 23, 2e s. 3.50—7Doperwten p. 100 pond 4; Druiven per 100 pond 20— 25; Gele Kool per 100 K.G. 1.20; Groe ne kool per 1'X> stuks 3-/4; Kropsla oer 100 stuks 0.303.80; Komkommers per 100 stuks 13; Meloenen per 100 st 8—25; Peren per 100 pond 420- Postelein per bakje 35—38 cent; Rabarber per 100 bos 1.50—2.50; Roode kool per 100 K.G. 1Selderie per 100 bos 0 50 1.40; Spinazie per bak 40^85 cent- Snijboonen per 100 pond 1—/ 5.50- Dul> bele spercieboonen pier zak 0.30—/ 1 20- Tomaten per 100 pond 3—6; Wortelen Der 100 bos 4.50—11.50. AMSTERDAMSCHE AARDAPPpT~~" PRIJZEN. tL* AMSTERDAM 15 Aug. 1933. Op den gehouden aardappelxmarkt war*n den: Westlandsche muizen 1)4—2 cent H.L. De overige prijzen waren' onveranderd de aanvoer was 110 H.L. BROEK OP LANGENDIJK, 15 Aug '33 Langendijker Groentenveiling 25000 'v A" Roode kool le s. 1 -*ƒ 1.80; 10000 Vr Gele kool le s. 1-/ 1.40; 10000 Kr Vroege witte kool le s. 0.80—1 50000 K.G. Uien: gele uien 2—isp gele drielingen 1.10—1.20, gele nen 'fi -ƒ 3.50; 1000 K.G. Slaboonen 3 aA3 ƒ4.10; 5300 K.G. Tomaten: A 5.70, B 9.50, C 3.20, CC 2- Qon K.G. Druiven: Alicante 3435 V?; 47000 K.G. Aardappelen: Schotsche muizwi 0.75-/ 2. Blauwe Eigenheimers 1 80- 2.60, Eigenheimers 2.10, Drielingen 0.75, Duc of York 75-80 cent, alles rS 100 K.G.; 475 bos Wortelen 2.90f 3 per 100 bos. PURMEREND, 15 Aug. 1933. Op de he. den gehouden weekmarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: Kaas. 20 stapels Fabriekskaas 17.50 21 stapels Boerenkaas 19 per 50 K G In to- taal 41 stapels, wegende 58000 K G. Handel stug; 2323 K.G. Boter 1.40—1.65 Vee. 605 Runderen, w.o. 310 vette, 54—58 cent per K.G., handel matig; 215 Melk- en geldekoien 80170, handel stug; 80 Stieren 10 Paarden 70—130, handel stug; 127 Vette kalveren 50—70 cent, handel vlug; 175 Nuchtere kalveren, slacht 5__ 16 en fok 517, handel vlug; 162 Vette varkens, voor de slacht 32—35 ct. per K.G., handel stug; 33 Magere varkens 9— 22, handel matig; 129 Biggen 7—13 handel matig: 486 Schapen 6—16, han' del matig; 548 Lammeren 4—9; 15 Bok ken; Kipeieren 3.103.60, Eendeieren 2: Piepkuikens 45—75 cent. Eierenveiling. 7345 stuks kipeieren a 3— 3.60; 250 stuks kipeieren b 2; 803 stuks Eendeieren a 2.05. PURMEREND. 14 Aug. 1933. „Afslag, vereeniging 3eemster, Purmerend en Om- streken". Aardappelen: Seh. muizen 2455. cent, kline 19—34 cent; BI. Eigenheimers 19 58 cent per kist, 25 K.G.Slaboonen: dub bele 30 cent, dubb. z. dr. 37—46 cent, enkele 75 cent, enkele z. dr. 85 ct. per kist, 25 k.g.; Snijboonen: Stok 0.6Ö—f 1.65, Stam (breede) 30—84 cent per kist, 15 kg.; Roo de Aalbessen 11—30 per 100 k g.; Klapbessen 0.50 per 10 k G.; Perziken 3.20—5.80 per 100; Pruimen 22— 36 per 100 K.G.; Komkommers 0.50— 3 per 100; Tomaten: A 6.50—12 50, C 48.50 per 100 k G.; Bloemkool 3— 4 per 100; Roode kool 1.60—3.80 per 100; Savoye kool 3.80 per '00; Spinazie 43—72 cent per mand, 6 K.G.; Postelein 12 —30 cent pjer mand, 1 k.G.; Sla 1.20— 5.40 per 100 krop; Andijvie 10—34 cent per kist; Rabarber 4.70 per 100 bos; Wor telen 5.2015.20 per 100 bos; Uien 50 65 cent per 25 K.G. Druiven: Franken- thalers 4250 cent en Alicant 42—50 cent jjer K.G. Appels: Zoete Bllefleur 6—11, Codlin Keswick 610, Cordinaal Julet 6—16, Roode tulpappel 9—22, Yel- low Transparant 1234, alles per 100 K.G. Peren: Clapp's Favorite 10—24; Dirkjes 48, Kruidenierspeer 20— 33; Precose d Trevoux 13—24; Sui kerpeer 3.50—8.50, alles per 100 K G. WARMENHUIZEN, 14 Aug. 1933. Sch. muizen 90 cent, grove 80 cent, drielingen 75 cent en Eigenheimers 2; Zilvernep 5 20 5.70, drielingen 80 cent en uien 80 cent; Slaboonen 2.90. Aanvoer: 2916 K G. Aardappelen; 625 K.G. Zilveruien; 155 K.G. Slaboonen. NOORDSCHARWOUDE, 14 Aug. 1933. 38300 KG. Aardappelen: Sch. muizen 0.751.50, Gr. Sch. muizen 75 cent, R. Duken 0.751.20, BI. Eigenheimers 1.601.90, Drielingen 0.75; 5700 K.G. Uien: Uien 1.50—1.70, Drielingen 1.10-/ 1.40, Gele Nep 3—3 40; 5400 K.G. Zilveruien: Zilveruien 0.80, Drielingen 1.20f 1.40, Zilvernep 5.20 6; 3100 K.G. Spercieboonen 2.40— 3.20; 1100 K.G. Kroten 0.60; 11800 K.G. Roode kool 1—/ 1.30; 2600 K.G. Gele kool 11.40, alles per 100 K G. ZAANDAM, 14 Aug. 1933. Veilingver. „De Zaanstreek". Sla 3080 cent per kist; Andijvie 3075 cent per kist; Peen 1416: cent per bos; Pieterselie2 cent per bos; Sel-j derie 25 cent per bos; Prei 36 cent per, bos; Aardappelen 2 per 100 K.G.; Slaboo nen 1 Vt3 cent per pond; Snijboonen 2— 6M cent per pond; Komkommers 54—2 cent per stuk; Rabarber 14 cent per bos; Spi nazie 2340 cent per kl. kist; Postelein 15 —30 cent per kl. kist; Roode kool 3)4 ct. per stuk; Tomaten 56 cent per pond; Augur ken 2—10 cent per pond; Bessen 10—11 cb per pond; Handperen 710 cent per pond TEXEL, 14 Aug. 1933. Op de heden ge houden weekveemarkt waren aanvoer prijzen als volgt: 348 Lammeren 2.50- 5.50; 409 Schapen 7-ƒ 9; 7 Koeien 80—160; 10 kalveren 20—40; Nuchtere kalveren 48; 10 Biggen J 9. Acht korven oude kippen 40—60 ct. EIERENVEILING TEXEL. TEXEL, 14 Aug. 1933. Op de heden houden eierenveiling waren in totaal vV stuks kipeieren aangevoerd, waarvan de pr'jj zen als volgt: 58—62 K.G. (per 100) J -ƒ 3.60, 62-64 3.35-/ 3.70, 66-71» 3.554, kleine eieren 50—56 K- ƒ2.65—ƒ3.30. 7 BEVERWIJK, 14 Aug. 1933. kf$*± cent; Bloemkool 2.50-/ 18; Kofflko» mers 0.50-3 per 100; Spinazie 25-£ cent; Postelein 10—30 cent; BreetR 0.75-/1.50; Sla 20-75 cent per*^' Snijboonen 512 cent, dik 410 ceTU_j0 staak m. dr. 67 cent, idem z. dr. cent; Stamboontjes 67 cent, tros S Lciii y 0icjinooontjcS occiiij 11 u fyjxi- pronk 35 cent; Stamvry 36)4 een t0-; boonen 3—8 cent; druiven 40—44 c maten 3—15 cent, doppers 12—20 ^^'cent pucijnders 8—23 cent; Groentjes e0 per K.G.; Peen 10-15 cent; raharoe knolbiet en soepgroenten 2.50— bos; Aardbeien en frambozen per 43 cent; Suikermeloen 12—27 een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 8