Door de Fransche Alpen
naar Nice.
Alcmaria Victrix I
Oud-Internationals
DE AVONTUREN VAN WO-WANG EN SIMMY
tBiwtmCand
DOCHTER HAD HUILBUIEN.
Men dacht aan zenuwen.
Nu een heel ander meisje.
BOVENKARSPEL.
BEVERWIJK.
ZONDAG a.s., 2.30 uur
gezet te worden, als de machine gesloopt is
De heer Kostelijk zeide, dat de firma
„Werkspoor" nu door vlugge levering goed
kon maken, wat ze eerst heeft verknoeid Als
het nu niet vlug genoeg gaat, moet het dage
lij ksch bestuur de schroef maar eens aan
draaien en boete gaan heffen.
De voorzitter zeide hier a» eens mede ge
dreigd te hebben.
De heer Knijn vondt het onverantwoorde
lijk nu met het sloopen te beginnen.
De heer Gootjes vroeg of het nu werkelijk
in een maand klaar zal zijn.
Hierna nam de heer Poland het woord
Spr. meende eerst de pers eenige inlichtingen
te moeten geven. Op 19 Aug. had de stoom
machine de motor in wateropbrengst verre
overtroffen. Op Maandag 21 Aug. kwam de
heer Poland bij de machine nadat deze juist
geloopen had, de dijkgraaf was net vertrok
ken. Van het personeel hoorde spr. toen, dat
de dijkgraaf order had gegeven, met het sloo
pen van de tweede machine te beginnen.
Daarop heeft de heer Poland een schrijven
aan het dagelijksch bestuur gericht, waarin
verzocht werd het sloopen voorloopig te sta
ken en eerst nog een nadere proefbemaling
voor het geheele bestuur te houden, maar er
moest eerst nog een persoonlijk bezoek aan
den dijkgraaf gebracht worden, voordat deze
beloofde nog een proefbemaling te houden,
en hierna een vergadering te beleggen. Nu
heeft deze proef plaats gehad, de motor
heeft, aldus spr. wel beter geloopen dan den
vorigen Zaterdag, maar prol. Thierens zal
weten, dat we om op Schermerboezem uit te
siaan 7 pCt. meer kracht noodig hebben,
hieraan had de motor volgens spr. niet /ol-
daan. Spr. had de wateropbrengst gemeom,
maar was hierover niet tevreden
Prof. Thierens zeide, pas gisteren uit het
buitenland te zijn teruggekeerd, daardoor
had hij geen tijd gehad een installatie in te
richten om behoorlijk te meten. Als maximum
opvoerhoogte van Schermerboezem was spr.
3 80 M. opgegeven, de motor had gemaald
op 3.90 M., dus ze heeft beslist aan den eiscb
voldaan.
De heer Poland was nog niet overtuigd en
kon ook door de redeneering van prof. Thie
rens niet overtuigd worden.
De voorzitter zeide, dat het heeren als der
heer Poland nooit naar den zin te maken is.
Spr. stelde voor direct tot slooping over te
gaan.
De heer Kostelijk zeide nog, niet tevreden
te zijn met de uitdrukking van den voorzitter,
dat „Werkspoor" de tweede motor zoo spoe
dig mogelijk moest klaar hebben. Spr. wilde
als datum stellen 20 Sept. Spr. raadde den
opzichter aan, bij eventueele slooping met
twee ploegen te gaan werken.
Hierna werd het voorstel van d:n voor
zitter aangenomen met 14 tegen 5 stemmen
Tegen stemden de heeren Poland, Groen,
Wonder, de Boer en Knijn.
Hierna sluiting.
KENNEMEKLAND.
Hoewel de groote aanvoer van de boo
nen weer begint te verminderen, was de aan
voer toch nog van groote beteekenis. Spe
ciaal door den aanvoer van elders De prij
zen der boonen, meer die der dubbele boo-
nen, vertoonden een vreemden handel waar
inen geen prijzen gaan noemen dan zij die
van het gemiddelde over de afgeloopen week
De prijzen waren: Snijboonen 6.50 a f 14
dubbele boonen z dr4.50 a 13.- enkele
boonen 5.a 14.en trosboonen 6.
a 15.— 'per 100 Kg.
De aanvoer van peulvruchten was niet groot
en de prijzen aan den hoogen kant. We no
teerden voor doperwten 15.a f 23.
en Capucijners f 15.a 38.per 100 Kg.
De aanvoer van bospeen was niet groot ge
noeg terwijl ook hier gold groote aanvoer
van elders. De prijzen waren niet hoog n.1.'
[f 6.a 9.50 oer 100 bos. Breekpeen,
imooie kwaliteit goed 0 60 a 0.75 per
kist. Spinazie, dat in groote partijen werd
aangevoerd, was nog al in trek, vooral de
le soort. De prijzen waren f 0 40 a f 0.65 p
kist. Postelein werd er eveneens ruimer aan
gevoerd met een ietsje vlugger handel en
prijzen van f 0.25 a 0.35 per kist.
De aanvoer van Sla was wederom van be
teekenis en de kwaliteit vrij goed. De prijzen
waren echter lager. n.1. f 0.15 a f 0.40 per
kist. Andijvie dat in middelmatige kwaliteit
werd aangevoerd, kan op geen goeden prijs
boogen. De prijzen waren slechts 0.15 a
0.35 per kist. Bloemkool werd ruimer aan
gevoerd en op de z.g. vrije markt munt de
kwaliteit niet uit Men ziet beter sorteering
op de z.g. speciale veiling en ook hoogere
prijzen. De prijzen waren op de vrije markt
12.50 a 19.en op de speciale markt
18.50 25.per 100 stuks. De geweldig
groote aanvoer van Komkommers vond
slechts voor partijtjes le soort koopers. De
massa Komkommers is of onverkoopbaar of
geldt bitter weinig. De prijzen waren slechts
[f 0.50 a 3 per 100 stuks. Meloenen wer
den in prima kwaliteit aangevoerd en de prij
zen waren niet slechts, n.1. 0.15 a ƒ022
per stuk, 2e soort goede 0.08 a 0.12 per
stuk. Druiven werden in groote kwantums
en grootendeels prima kwaliteit aangevoerd
tegen prijzen van 30 a 38 per 100 Kg.
Aardbeien (de z.g Drentsche Evern) die
dank zij het mooie weer nog ruim werd aan
gevoerd, golden nog f 0.35 a f 0.40 per
doosje. Dit gold ook voor Frambozen en
tegen een vrijwel gelijken prijs. Aan de
vruchtenmark was het tamelijk druk. Er
komt van alles, zij het dan niet in die mate
als in fruit-eentra. Mooie tafeiperen gol
den 16 a 24 en mooie tafelappelen 12
a 18 per 100 Kg. Rijpe vruchten, goed ge
sorteerd, golden ongeveer 1/3 hooger, wel
een bewijs dat eenige moeite wordt betaald
De overige aanvoer geeft geen reden om
afzonderlijk te besparen.
DE NOOD IN DEN LANDBOUW.
Woensdag werd te Joure een zeer druk be
zochte landdag gehouden, uitgaande van de
afdeelingen der Friesche Maatschappij van
Landbouw, van den Chr. Boeren- en Tuin-
dersbond, den Aarts-Diocesanen Boeren-
en Tuindersbond, den Bond van Landpach-
ters en Hypotheekboeren in Nederland en
den Agrarischen Frieschen Bond in de ge
meente Haskerland.
Aan het slot van de bijeenkomst, welke
door meer dan 2000 personen werd bijge
woond, werd een motie aangenomen, waar-
Een moeder schrijft: „Drie maanden
geleden was mijn 18-jarige dochter er
slecht aan toe. Ze had herhaaldelijk
huilbuien en was ten zeerste terneerge
slagen. Daarom wilde ik het eens met
Kruschen Salts probeeren; ik gaf haar
een halve theelepel in warm water
's morgens op de nuchtere maag er de
kleine dagelijksche dosis in haar thee
voor 't koffiedrinken en middageten.
Dat was zoo drie maanden geleden Nu
is ze flink en opgewekt en slaapt en eet
uitstekend. Ze is een ander mensch. Zij
krijgt nog steeds de dagelijksche dosis,
Kruschen Salts. Mijn man, mijn andere
dochter en ik-zelf nemen ook geregeld
Kruschen Salts; het is een wonder zoo
als men zich er minder vermoeid door
voelt. Ik had erge rheumatiek in mijn
linkerarm en schouder en kon niet sla
pen van pijn en ook dat is nu heelemaal
verdwenen; ik voel me uitstekend.
Mevr. M. Z.
De meest voorkomende oorzaak van
neerslachtigheid is hardlijvigheid; het
vervelende is dat men zelf maar zelden
merkt, dat men aan deze kwaal lijdt,
't Gevolg is een ophooping van schade
lijke stoffen die de gezondheid ernstig
benadeelen. Kruschen Salts voorkomt
hardlijvigheid, doordat het alle afvoer-
organen aanspoort om hun functies
beter te verrichten; alle afvalstoffen
worden op volkomen natuurlijke wijze
uit het lichaam verwijderd. Verfrischt
en vernieuwd bloed stroomt door Uw
aderen ge voelt U als verjongd.
Kruschen Salts is uitsluitend ver
krijgbaar bij alle apothekers en drogis
ten a 0.90 en 1.60 per flacon. Stralen
de gezondheid voor één cent per dag.
Let op dat op het etiket op de flesch,
zoowel als op de buitenverpakking, de
naam Rowntree Handels Maatschappij
Amsterdam voorkomt.
in de aandacht van den minister van econo
mische zaken en landbouw op den ontzaglij
ken nóód ten plattelande wordt gevestigd,
die niet alleen den boer, maar ook den land
arbeider, leverancier en vakman met onder
gang bedreigt.
Met nadruk wordt gewezen op het gevaar
van exfcutie wegens rente en huurschuld,
dat duizenden bedreigt en groote onrust ten
plattelande wekt.
Den minister wordt dringend verzocht om
onverwijld maatregelen te nemen, waardoor
dergelijke executie onmogelijk wogdt ge
maakt.
DE AARDAPPELENINVOER IN
ENGELAND.
Nederland mag van September tot
en met December 8000 ton invoe
ren.
De Britsche minister van landbouw heeft
onderhandeld met vertegenwoordigers der
aardappelen uitvoerende landen in verband
met de noodzakelijkheid van het tot stand
komen van een regeling van den aardappe-
leninvoer.
Thans is overeengekomen, dat gedurende
de maanden September, October, November
en December de invoer uit Nederland niet
meer dan 8000 ton zal bedragen, die uit Bel
gië niet meer dan 250 ton. Andere landen,
die gewoonlijk geen aardappelen naar het
vereenigd koninkrijk uitvoeren, is verzocht,
gedurende de rest van het jaar niet in te
voeren.
Op de veiling van de Bloembollenveilings-
vereeniging Westfriesland scheen de handel
in tulpenbollen vrijwel geheel gedaan te
zijn. Slechts enkele partijtjes werden ver
kocht.
Ce handel tijdens de Donderdag gehou
den bloembollenmarkt van de N.V. Bloem-
bollenhandel Beverwijk was uiterst stug
Van de 1700 nummers zijn er ongeveer 150
verkocht.
Via Parijs terug.
Door Ardennen en Maasdal.
Automobilisten, die met hun wagen gezwor
ven hebben over de Drentsche hei, die de ven
nen hebben bewonderd en de Veluwe, de Gel-
dersche Vallei en Zuid-Limburg doorkruist,
kortom, over wie de groote rijvaardigheid
meester geworden is, zullen in den hier be
schreven tocht door de Fransche Alpen naar
de boorden der Mediterranée hun hart kun
nen ophalen. En daarnaast biedt deze reis de
gelegenheid, om het natuurschoon van meer
nabije gebieden, zooals de Ardennen, de Vo
gezen of het Maasdal te gaan bewonderen
Wie niet tegen een paar bergpassen en eeni
ge duizenden kilometers opziet, make den ge-
heelen rondrit, wie over minder tijd beschikt,
of niet zoover van huis wil gaan, zal een der
bovengenoemde gebieden uitkiezen. De A. N
W. B.-Toeristenbond voor Nederland, die ons
dit schema met het bijgaande kaartje deed
toekomen, is gaarne' bereid, hem te helpen bij
het samenstellen van zijn rondreis, alsook bij
het in orde maken van verschillende forma
liteiten, welke nu eenmaal bij een tocht buiten
onze grenzen behooren. Maar crisis en tol
muren ten spijt zijn de douane-moeilijkheden
voor den toerist, die lid is van een interna
tionaal erkenden bond, in deze landen eigen
lijk weinig of niets vermeerderd, vergeleken
bij een of twee jaren geleden, toen het pas-
seeren van de grenzen practisch niet meer dan
een formaliteit geworden was.
Op reis.
En zoo wordt dan op eën goeden morgen
het stuur zuidwaarts gewend en nadat de
provincie Limburg in lengterichting door
kruist is, komen we bij Mouland aan de
vreemde grens te staan. Even een kort opont
houd, een vluchtige blik in den auto, een
paar stempels en verder gaat het, door een
glooiend landschap naar de bekende bad
plaats Spa. Van hieruit zijn aardige uitstap
jes te maken, zoo o.m. naar de Barrage de la
Gilleppe (gelegen vlak nabij België's hoogte
punt, Botrange, dat 692 M. boven de zee
ligt) den waterval van Coo, de Lvtraque Mi-
chel enzoovoorts. Wie naar de Riviera wil,
zal deze excursies voor een andermaal moe
ten bewaren en voort gaat de reis, langs
Salmchateau, door een steeds interessanter
wordend gebied op de Belgisch-Luxemburg-
sche grens aan. De hoofdwegen in deze
streek zijn zonder uitzondering goed of zelfs
prima, de zoojuis genoemde grens bestaat
alleen administratief. Door het mooie Noord-
Luxemburgsche landschap (men kan een zeer
fraaie omweg maken door van Clervaux over
Wiltz en Esch naar Ettelbrück te rijden en
dan over Echternach en Wasserbillik Luxem
burg te bereiken!) gaat het dan zuidwaarts
naar de hoofdstad van het Groot-Hertog
dom.
Luttele kilometers verder ligt de Fransche
grens en door een aanvankelijk vrij eentonig,
maar voorbij het hoogst interessante Nancy
steeds aantrekkelijker wordend landschap
gaan we de Vogezen in. Prachtig is de om
geving van het waarlijk idyllisch gelegen
Gérardmer (la reine des Vosges). Voorbij
Remiremont wordt het even stijgen, wanneer
de 1150 meter hooge Col de la Schucht over
wonnen moet worden, maar deze bergpas is,
evenmin trouwens als de Col de la Faucille
moeilijk te noemen. Een afwisselende tocht
door de Fransche Jura brengt ons al spoe
dig op den 1323 meter hoogen zoo juist ge
noemden Col de la Faucille en onmiddellijk
daarna ligt de prachtige Volkenbondsstad
Genève aan onze voeten. Men kan zonder be
zwaar een uitstapje daarheen maken, want
tegen betaling van 2 Zwitsersche franken
kan men aan de grens een voorloopige toe
gangskaart koopen, die recht geeft op een
achtdaagsch verblijf met den auto binnen de
Zwitsersche grenzen. (Wie met een Carnet de
Passages en Douanes reist heeft zelfs die
kaart niet noodig). Allicht maakt men dus
een rondrit langs het bijzonder mooie Lac
Léman, dat met zijn diepblauwe kleur en zijn
achtergrond van sneeuw bedekte Alpen
(Mont blanc massief) de voorkeur van inter
nationale conferenties voor deze heerlijke om
geving begrijpelijk maakt.
Naar de Cóte d' Azur
was echter onze bedoeling, dies verlaten we
Genève, en gaat het door een bijzonder be
koorlijk landschap langs Annecy en Aix les
Bains (bij het prachtige Lac du Bourget)
naar de Alpenstad Grenoble, misschien wel
het schoonst gelegen van alle Fransche berg-
oorden. Van hier uit staan ons twee wegen
open naar het zuiden, de mooiste maar ook
de lastigste maakt deel uit van de beroemde
Route des Alpes, die door de schoonste dee-
len van de Fransche Alpen voert. Van Gre
noble rijdt men daartoe over La Grave en
den Col du Lautaret (2.064 M. hoog) aller
eerst naar Briangon. Deze route is breed, de
bochten op de passen zijn voldoende ruim,
zoodat niemand, die in de vlakte behoorlijk
kanrijden, van hier weg behoeft te blijven.
Men passeert hier o.m. de zeer mooie Gorges
de 1'Infernet terwijl men bij La Grave (10
K M. voor den Col du Lautaret) een uniek
panorama op de besneeuwde toppen van La
Meije geniet. Van Briangon uit echter wordt
de weg moeilijker, vooral in de omgeving
van Barcelonette komen smalle en steile ge
deelten voor, terwijl men niet minder dan vijf
bergpassen moet „nemen".
In onderstaande route-aanduiding hebben
wij dan ook de heenreis over Sisteron geko
zen, een eveneens fraaie weg, welke met veel
minder moeilijkheden gepaard gaat. Wie dus
wel door de bergen wil rijden, maar geen te
zware reizen maken wil, kiest de heenreis
over Sisteron en kan dan ofwel denzelfden
weg terugrijden of eventueel ook door het
Rhónedal (over Avignon, Orange, Valence
en Vienne naar Lyon) teruggaan.
Over die omgeving van Nice kunnen wij in
het kader van dit artikel niet spreken. De
Rivièra is beroemd, en ofschoon het er in den
zomer wel eens warm kan zijn, zullen velen
aan deze streken toch in dien tijd een bezoek
brengen, omdat het hun in het vroege voor
jaar niet schikt. Laat u echter dit ééne ge
noeg zijn: ook in den zomer is de Rivièra
zeer schoon en een bezoek tenvolle waard!
Noordwaarts langs de Loire.
De terugtocht is getraceerd over Lyon
(dat men op een der bovenbeschreven wijzen
bereikt), vervolgens langs de bekende bad
plaats Vichy en door een golvend landschap
(waar het gaspedaal „urenlang" op de voet
plank kan worden gedrukt) langs aardige
stadjes als Moulins en Nevers in de richting
Parijs. Vandaar leidt een prachtige rit door,
het Champagnegebied en het Maasdal naar
huis terug. Men kan ook den (minder mooi-
en) tocht kiezen over Compiègne (waar de
salonwagen staat, waarin de wapenstilstand
werd geteekend) langs St. Quentin en zoo
vervolgens over Brussel en Breda naar Ne
derland terugrijden.
KM. KM
61.UtrechtArnhem
17.5 Nijmegen 78.5
133.5 Maastricht 212
53.— MoulandSpa 265
53.5 Vielsalm—Lux. grens 318.5
79.Luxemburg397.5
59.Metz456.5
57.Nancy,513.5
98.EpinalRemiremont 611.5
43.Col de la Schlucht 654.5
37.Colmar 691.5
71.Belfort 762.5
89.— Besangon851.5
57.Polignya 908.5
122.5 Col de la Faucille
Genève 1031
43.Annecy 1074
31.5 Aix les Bains 1105 5
15.Chambéry 1120.5
57.— Grenoble1157.5
74.5 Col de la Croix Haute 1252
76.— Sisteron1328
71.Barrème 1399
126.— Nice 1525
67.Puget Theniers 1592
106.Barcelonnette1698
101.Brangon 1799
66.Le Bourg d'Oisans 1865
54.Grenoble 1919
66.Bourgoin 1985
38.Lyon 2023
86.Roanne 2109
48.Lapalisse 2157
24.5 Vichy2181.5
57.— Moulins 2238
54.5 Nevers 2293
53.Cosne 2346
72.Montargis2418
50.— Fontainebleau 2468
57.Parijs2525
57.5 La Ferté 2582.5
93.Reims 2675-5
85.Charleville2760.5
57.Givet 2817.5
51.Namen 2868.5
64.5 Luik 2933
32.Maastricht2965
151.NijmegenArnhem 3116
Van Parijs via Brussel naar Breda.
K.M. K.M.
69.5 Compiègne 2594.5
64.St. Quentin 2658.5
68.Avesnes2726.5
39.Bergen (Mons) 2765.5
56.Brussel 2821.5
97.5 AntwerpenBreda .2919
Werkloozen op vertoon van kaart f 0.10
(vóór 2.30 uur.)
Ingang Zuiderhoutlaan.
DEBATTEN OVER ZWEMKLEEDlj"
In den gemeenteraad van N,rt..
horst den Berg.
Men schrijft aan de N. R. Crt.:
Thans is de gemeenteraad van Nederhcw
den Berg aan de beurt geweest om zich
warm te maken over zwemkleed-ij.
De heer Welle (r.k.) heeft geheele huishou
dens uit Amsterdam gesignaleerd vooral ot>
Zaterdag en Zonoag, die in zwerncostuum
op de wegen langs de poldervaarten zittea
Zij hebben tafels en stoelen meegenomen en
vertoeven er den geheelen dag, zoodat men
soms niet passeeren kan. Spreker moet wel
zeggen, dat de menschen beleefd zijn «m
iemand, die passeeren wil, direct doorlaten,
maar zij zijn met voldoende aangekleed.
Spreker is ook het volgende geval te oore
gekomen: Dames en heeren waren op een
motorboot geweest. Men had gezwommen
in zwerncostuum; een der dames heeft ten
aanschouwe van een jongen aan den oever
„het afdrogingsproces na het zwemmen in
zijn geheel doen plaats hebben."
De heer Dolman (s.d.) vroeg waarom de
politie dit geval dan niet heeft behandeld
waarop wethouder Blok (a.r) antwoordde,
te vermoeden, dat de dames zoo niet voor
de politie gaan staan.
De heer Bart (die bij geen enkele politieke
partij is aangesloten) wilde dergelijke uitwas
sen bestrijden, maar men mag daarom toch
niet de goede elementen het zwemmen moei
lijk maken. Hij deelde van gansche harte het
standpunt van den burgemeester van Muider
berg, die vindt, dat men met zijn tijd moet
meegaan.
De heer Welle deed mededeeling, dat hij
een groepje zwemmers, dat aan den kan zat,
heeft gevraagd, waarom ze zoo niet in de
Kalverstraat loopen, waarop hem geant
woord werd, dat daar te veel menschen zijn.
Wethouder Blok vond het gewoon niet te
pas komen om de zaak zoo licht op te ne-
men. Het is tegenwoordig de vraag maarq
hoe kunnen wij ons ontblooten? De men»
schen moeten bruin thuis komen, anders is
het geen vacantie geweest.
De heer Welle raakte met eenige medeleden
in woordenwisseling over de vraag, hoe een
zwerncostuum er uit moet zien. De heer Bart
maakte hieraan een einde door voor te stel
len, de watersportvereenigingen om advies
te vragen. „Wij aftandsche menschen moeten
niet optreden als zedelijkheisapostel."
Tenslotte besloot men, op de terugkomst
van den burgemeester te wachten om de
zaak in behandeling te nemen en tijdig voor
het volgende seizoen met 'n verordening ge
reed te zijn.
NATIONAAL HULDIGINGSDEFILE IN
HET STADION.
Het uitvoerend comité van het nationaal
huldigingsdéfilé in het Amsterdamsche sta
dion op 9 Sept. a.s. deelt mede, dat reeds
25.000 personen uit geheel Nederland zich
voor het défilé hebben opgegeven.
350 burgemeesters hebben plaatsen besteld
op de burgemeesterstribune. Voorts zullen
aanwezig zijn de ministers, de commissaris
sen der koningin, de buitenlandsche gezan
ten uit het buitenland; vertegenwoordigers
van Eerste en Tweede Kamer, van den Raad
van State, verschillende kerkgenootschap
pen, land- en zeemacht, enz.
De koningin zal in het Stadion ontvangen
worden door een eerewacht van hen, die 35
jare geleden, als cadet en adelborst, de eere
wacht van het paleis naar de Nieuwe Ker»
hebben gevormd, nu actieve en gepension»
neerde generaals, admiraals en oversten.
Tot de gemeente Amsterdam en de kerkert
is een verzoek gericht, van 2 tot 2 u 30, ali
H. M. zich van het paleis naar het stadion
begeeft, alle klokken te Amsterdam te laten
luiden.
De eere-tribune is geheel, enkele andere tri
bunes zijn bijna uitverkocht.
DOODELIJK ARBEIDSONGEVAL.
Bij de werkzaamheden aan het kruispunt
De Wiese (O.) kreeg een 22-jarige werkman
uit Zutphen bij zijn arbeid' aan de hefinricn-
ting voor de gravingen aan het Twente Kijn
kanaal de naar beneden vallende lier op zijn
hoefd. Hij is aan de bekomen verwonding®
overleden.
RIJKSARCHIVARIAAT TE
GRONINGEN.
Bezuinigint
De vacature van rijksarchivaris te Groni»
gen, ontstaan door het overlijden van a«
heer dr. H A. L. Poliman, zal voorloopig
niet meer worden vervuld.
De inspecteur der archieven is opgedrajW
aan den heer J. A. Brouwer, commies-cn»!
termeester te Groningen. I
125. Maar binnen wachtte hen een catastrophe Nauwelijks
waanden ze zich veilig of „Handen omhoog'' klonk het in de
cabine. En gehoor gevende aan het bevel, ontwaarden zij een
gemaskerden bandiet.
126. „Wat moeten jullie hier," vroeg hij norsch. „Dat éaa'.j
niets aan was Simmy's brutaal antwoord, want sim.¥y°®ht:
wel, dat de man hier zelf niet veel goeds uitvoerde. „*a
)i| onbeleefde aap, ik zal jullie leeren om mij niet fatsoenlij*
antwoorden. Trouwens, ik kan jullie aanwezigheid misse"
kiespijn .gromde hij in zichzelf. Het was een forschekerer jj
het tweetal, dat ongewapend was, kon gerust uit hun
zetten om zich te verweren. In minimum van tijd lagen de I
«lens dan ook gekneveld op de vloer van de cabina.