Amstecdacischz ïëeucs £aatste Aec Siad m Omgeving. Staatsloteül Jfcheepstijdiagen 3Swj K.M. per fiets dwars aoor Australië. 0 (Ongecorrigeerd.) TWEEDE KAMER. De heer Kupers krijgt verlof de regeering te interpelleeren naar aanleiding van het be sluit van den minister van sociale zaken tot verlaging van de steunverleening aan werk- looze arbeiders. De interpellatie wordt geplaatst aan het slot van de agenda. Het gisteren behandelde wetsontwerp be treffende den bakkersarbeid waardoor het aanvangsuur voor bakkerijen met minder dan 6 gezellen ook van 6 tot 5 uur wordt ver vroegd wordt aangenomen met 62 tegen 21 stemmen (tegen de soc.-dem., de comm. en Sneevliet). AANSLAG Op DUITSCH GEZANTSCHAP. Hedenmorgen openden vier jongelui voor het gebouw van de Duitsche legatie te Boe karest plotseling een steenen bombardement op het gezantschapsgebouw en wierpen bijna alle ruiten in. De op wacht staande politieagenten kon den twee van de vier daders arresteeren. De beiden overigen ontvluchtten. De Duitsche gezant heeft het Roemeensche ministerie van binnenlandsche zaken ervan op de hoogte gesteld. VERTROKKEN PERSONEN. J. Beekhuizen, N.H., dienstbode, van Jul. v. Stolberglaan 16, naar 's-Gravenhage. H. J. van Montfoort, z.b., R.K., van St Anthoniusstraat 7, naar Bloemendaal. A G. v. Montfoort, z.b., R.K., van St Antho niusstraat 7, naar Haarlem. Th. Lange dijk, slagerknecht* R.K., van Spoorstraat 10, naar Hoorn. F. M. Wetsteijn, N.H., tuin dersknecht, van Huiswaard 8, naar Haar lem. A. Ottema, geen, 11. machinist N.S., van Grensstraat 4, naar Leeuwarden. H Constant, G.K., verpleegster, van Wilhelmi nalaan 11, naar Haarlem. J. Meijer, N.H., steenhouwer, en echtgenoote, D.G., en dochter, geen, van Boezemsingel, 65, naar Oudorp (N.-H.). J. Terpstra', R.K., sla gersknecht, van Langestraat 32, naar Sneek. A. M. Freij, D.E., huishoudster, en dochter, van le luindw.str. 19, naar Heerhugowaard. T. Kok, geen, spoorweg beambte, en echtgenoote en kinderen, van Baansingel 31b, naar Dordrecht. H. van Agteren, N.H., wegwerker, van le Tuin dwarsstraat 19, naar Heerhugowaard. M K. Hiemann, E.L., kapper, van Laat 151, naar Leerdam Tientweg 13 weder ingeko men aan het adres Spoorstraat 66. P. A Spee, R.K., zonder beroep, van Nassauplein 11, naar Haarlem. J. E. N. van Stralen, G.D., schoanmaker, en echtgenoote, R.K., van St. Josephstraat 16 en Oudorperdijkje 5, naar Bergen (N.-H.).'— A. Jongedijk, feb. Molenaar, zonder beroep, geen, van aat 191, naar Broek op Langendijk. G M. Schoen, R.K., buffetjuffrouw, van Kreb Uesteeg4, naar Beverwijk. Th. I Möl Ier, D.E., costuumstrijkster, van Boezemsin gel 29, naar Oudorp. Wed. J. van Schaik, R K., zonder beroep, van Doelenstraat 21, n. Amsterdam. P. P. Lenaerts, R.K., dok, en echtgenoote, van Bergerweg 44, naar Den Helder. G. G. Schutz, R.K., zb., v K. van 't Veerstraat 4, naar Amsterdam. E. M. de Waal, N.H., ambtenaresse Raad van Arbeid, van v. d. Meijstraat 14, naar Heiloo. H. A. A. Venverloo, R.K., z.b., van Langestraat 96a, naar Medemblik. G. A. Tiet. R K., dienstbode, van Langestr. 64, naar Amsterdam. Y. Best, N H., technicus, van Stationsweg 116, naar Eind hoven. C. Langeveld, R.K., landarbeider, van Omval 5, naar Lisse. A. C. Vlam, N.H., verpleegster, van Wilhelminalaan 11, naar Haarlem. M. Brouwer, NH, d.b van Wilhelminalaan 11, naar Medemblik. A. Woudstra, N.H., tuindersknecht, van Hoogstraat 10, naar Leiden. Echtgen. L. J. Roovers, geen, zonder beroep, van Kruis- laan 10 inw., naar Leiden. Jongkind, R.K., dienstbode, van Magdalenenstraat 2, naar Heerhugowaard. A. van den Berg geen, wagenvoerder N.S., en echtgenoote en dochter, van Landstraat 23, naar Rotter dam. P. Veltman, R.K., zonder beroep, v Emmastraat 23, naar Beverwijk. W. H A. van Ettinger, R.K., winkelbediende, van Payglop 13, naar Rotterdam. J. M. de Vries, R.K., zonder beroep, van Heilooardijk 44, naar Bergen (N.-H.) K. Wester, R.K., dienstbode, van Voordam 1, naar Hoorn M. de Bas, geen, ass. van Wilhelminalaan 11, hage. (Niet officieel) 5de klasse, 17de lijst Trekking van Vrijdag 13 October 1933 Hooge Prijzen 3090.— 11689 (premie) 400.— 20337 200.— 14724 100.— 11436 13270 Prijzen van 70. 1617 2102 2804 5177 5413 5746 5840 5920 5938 6290 6337 644b 6631 7201 8682 9453 9S54 9777 10520 10865 11617 13892 14671 15060 15731 17120 17291 18102 19582 Nieten 985 1078 1244 1400 1997 2001 2385 2403 3832 3932 3966 4076 4373 4532 47r 5313 5381 5762 6803 7162 7353 7888 8010 8482 9561 10017 1006 10326 10424 11307 12299 12882 12947 13284 13829 13838 16402 16424 19086 19917 186 2040 4077 5767 9033 11552 14275 14993 15287 15810 158'16253 16614 17318 17407 18606 18739 18764 20609 20856 Verbetering: 211 2214 4088 5952 9152 12128 5e klas 16e "jst 5422 m.z. 5424. in de huishouding, naar 's Graven ii. We kregen slecht weer, regen en wind. juist zooals rhuis in Holla ld. Het binnenland van Australië is erg droog en gedurende de zomermaanden valt er niet veel regen, maai in de kustgebieden vooral aan den Zuidkant, hebben ze hier niet over gebrek aan regen te klagen. Het overkwam ons hier één nacht dat we om 2 uur wakker werden en er blies een echte orkaan, we moesten de tent neerlaten uit vrees, dat de wind ze in stukken zou scheuren en een paar uur later begon het te regenen. We pakten ons boeltje daarom maar weer op de fiets en wandelden in het donker voort in afwachting van den dageraad, aan gezien het stikdonker was en we geen enkele plek konden vinden om voor den regen te schuilen. Natuurlijk werden we tot op de huid toe nat, maar om 10 uur den volgenden dag brak de zon door en konden we ons weer drogen. Twee Jagen later kwamen we in een duststorm dat is een verschijnsel dat men hier aan treft wanneer de wind uit het Noorden, dat is vanuit het binnenland blaast Het droge Zi-nd wordt mijlen ver met len wind meegevoerd en dit natuurverschijnsel wordt gewoonlijk gevolgd dooi een donder bui. Zoo ook in dit geval en daar we in dit weer vroeg kamp maakten dachten we den regen te ontgaan, maar juist toen de donder oud scheen af te zakken, kwamen er een paar sterke windvlagen en het touw, waarmee onze tent uitgespannen was, brak. Wij kon den niefs anders doen dan den tent zoo strak mogelijk neerhouden, tot de wind bedaarde en toen dar eindelijk gebeurde, waren we na tuurlijk weer voor de zooveelste maal door nat. Het was eigenaardig, dat we geen van beiden ooit kouvatten, wanneer we, zooals 't vaak voorkwam, onze kleeren op den rug drogen moesten. Wij kwamen voorbij een berg, die „Mount Remarkable genoemd wordt, en inderdaad is oeze berg vrij eigenaardig De weg na melijk voert over een afstand van 25 K.M. rond den voet van dezen berg, en wanneer men naar den berg opziet, is het aspect over al precies hetzelfde. Wij naderden nu „Port Augusta", een kleine havenstad aan den top van „Spencer Gulf", maar eerst moesten wij weer een bergrug beklimmen, die den naam draagt van „Flinders Ranges". Van den top van dezen beigrug hadden we een prachtig vergezicht. Wij zagen Port Augusta in de verte liggen en konden een heuvelreeks aan den overkant van „Spencer Gulf" duidelijk zien.* Die heuvels worden de tentheuvels ge noemd en ze zijn zoo regelmatig van vorm, dat ze er inderdaad uitzien als een groep tenten. Wij daalden af door wat bekend is als Horrocks Pass'' tot de vlakte die zich uit strekt van den voet vau „Flinders Ranges" tot Port Augusta. Het is een zeer sterke helling naar beneden door dezen pas en in verschei dene plaatsen was de weg weggespoeld door het water dat bij hevige regenbuien met groote kracht van de hellingen stroomt. Dit gebergte is ongeveer 1000 M. hoog. Wij be reikten hierna spoedig de stad Port Augusta ongeveer 25 Kilometer verderop en hier moesten wij een goeden voedselvoorraad in slaan, o.a. 40 pond meel, aangezien we voor de volgende 450 K.M. geen winkel zouden voorbijkomen Wij kwamen nu in een afge legen streek waar me alleen enkele zooge naamde „sheepstabons" zouden passeeren. „Sheepstation" is de naam dien men hier geeft aan ondernemingen voor schapenteelt. Meestal bezitten ze van 20 000 tot 40.000 schaj)en, sommige zelfs meer en beslaan over ongeveer 40,0 a 5000 hectaren. Deze „sheep- stations" zien er uit als, een klein dorp, zoo veel bijgebouwen liggen er rondom het woonhuis. De eigenaars houden er gewoon lijk een voedselvoorraad op na genoeg voor 6 maanden tot een jaar, daar ze zoo ver van de spoorlijn verwijderd zijn. Eens per jaar worden de schapen geschoren. Een groep van ongeveer 10 man neemt gewoonlijk een contract aan voor de verscheidene stations in een gebied van ongeveer 800 vieikante KM., en worden per stuk betaald zooveel voor iedere 100 schaper.. Een ervaien. scheerder doet over 't algemeen 150 a 200 khapen per dag, het scheren geschied* machinaal. Eenigen tijd vooruat het scheren begint, worden de schapen tezamen gedreven en op gesloten in een omheinde ruimte in de nabij heid van het gebouw, waar het scheren plaats vindt. Dit is gewoonlijk een paar K.M. van het woonhuis verwijdnd, daar de schapen, wan neer ze tezamen gedreven zijn, in een betrek kelijk kleine ruimte, nogal een onaangenaam luchtje afgeven Verscheidene stations bezit ten een toom kamtelen voor het vervoeren van de wol naar de meest nabijgelegen °top- plaats op den spoorweg of naar de naaste havenstad. De redt-n waarom kameeien ge bruikt worden en geen paarden of motor lorries, is dat er niet genoeg water langs den weg te vinden is en de benzine is te duur in deze afgelegen plaatsen, soms meer dan 1 per Liter. Dat is in ieder geval de prijs, dien de stationeigenaars den voerbijgaanden auto mobilisten berekenen. De spoorlijn gaat nu dwars door Australië, maar verder in het land dan de weg dien wii volgden. Voordat deze lijn doorgetrokken was, gingen ver scheidene auto's van de Oostelijke staten naar de West. maar tegenwoordig gaan er zeer weinig motorrijtuigen langs den weg, daar deze veel te ruw en ongebaand is voor auto verkeer. De weg die slechts door het gebruik gevormd is. dient slechts tot vervoer van kudden vee. voornamelijk schapen. De regee ring heeft met meewerking van de stations eigenaars hier en daar watervindplaatsen langs den weg aangelegd. uitgegraven en gevoerd met beton. Er is een gegalvaniseerd ijzeren dak overheen. De in houd is ongeveer 1000 kubieke meters. De reservoirs worden aangelegd waar de grond niet geschikt is om water te houden. Dan is er de zoogenaamde „shedtank" of schuurre- servoir. Hier heeft men, ondersteund door een houten geraamte, een hellend gegalvani seerd ijzeren dak, met vrij groote oppervlakte, opgericht. Het regenwater dat hier afloopt wordt opgevangen in 3 a 4 ijzeren tanks elk met een inhoud van ongeveer 5000 L. Dit is zuiver regenwater en zoodoende het beste drinkwater, maar de andere soorten zijn meer algemeen en het water dat men daarin vindt is gewoonlijk modderkleurig. Toch is men hier dankbaar dat water aan te treffen. Het was ongeveer 100 K.M. westelijk van „Port Augusta" toen we voor het eerst een groep inboorlingen aantroffen. Er waren er 20 en ze dreven een kleine kudde schapen voor zich uit. Ook hadden ze verscheidene goede rijpaarden en ongeveer een dozijn ka- meelen en eenige wagens. Ze zagen er heel welvarend uit en waren heel vriendelijk. Ze vertelden ons in gebroken Engelsch waar we het eerste water zouden aantreffen. Door verschillende „steepstations'' worden met subsidie van de regeering, rantsoenen uitgedeeld aan de inboorlingen. Ze krijgen dan meel, suiker en thee. Sommigen, die het meest bruikbaar zijn, worden in dienst geno men om schapen te drijven of om een span kameelen te drijven voor 't vervoer van wol. Er zijn van 14 tot 18 kameelen in zoo'n span en ze trekken gewoonlijk ongeveer 5 ton wol. Soms moet het over een afstand van 300 K.M. door den wildernis vervoerd worden en het span loopt ongeveer 25 K.M. per dag. Deze kameelen zijn van het dromedaris-type met één bult en ze worden hier zeer gewaar deerd, daar ze zoolang zonder water kun nen. Ze leven van de groene struiken die hier voorkomen. De drijver behoeft geen voer voor ze mee te voeren en 's avonds worden de voorpooten gekluisterd en een bel wordt om hun hals gehangen. Dan laat men ze los rondloopen om te grazen. Wij moeten hier ons eigen brood bakken. Dit deden we gewoonlijk in den avond, dat kwam het beste uit, daar, het veel tijd in beslag nam. Dit soort brood wordt in de wildernis een „damper" genoemd en het wordt bereid van meel, water, zout en bak poeder. Men moet eerst een groot vuur bou wen en wanneer dit uitgebrand is en de houtskool en asch voldoende afgekoeld zijn, wordt het deeg in de warme asch begraven. In het eerst hadden we nogal mislukkingen, soms was de asch te warm en soms teveel af gekoeld. Het bakken duurde van 20 min. tot een half uur, afhankelijk van de hoeveelheid deeg. Het land was nogal heuvelachtig in deze streek, afgewisseld met vlakten die zich over 5 tot 6 K.M. uitstrekten. De heuvels war -n begroeid met kleine boomen en de vlakten met droog gras en de hier inheemsche salie- struiken, waarvan de schapen leven. Op een van deze vlakten zagen we een troep emu'3, dat is de Australische variëteit van den struis vogel. Er waren er ongeveer een dozijn, maar zoodra ze ons gewaar werden, gingen ze er met groote snelheid vandoor. Wij had den weinig moeite den weg te vinden, als is deze weg niet anders dan een wagenspoor. Eenmaal zagen we verscheidene sjwren zich kruisen en wisten op een oogenblik .Jet w.i- ke te volgen, totdat we ons herinnerden, dat we twee dagen tevoren een span kameelen waTen tegengekomen, waarvan de drijver ons verteld had, dat hij wo! vervoerde voor „Yardea-station". Wij wisten dat wij dit pas seeren moesten, zoodoende volgden we de meest versche kameelsporen. Toen we onge veer 30 K.M. van Yardea-„steepstation" ver wijderd waren, troffen we over een vrij gro ten afstand een buitengewoon ruwen weg aan. De grond was bezaaid met steenen soms zelfs met groote blokken rots en konden onze fietsen niet berijden. Mijn man probeerde werk te krijgen in de stations waar we langs kwamen, maar zelfs in deze afge legen streken zonder succes. Er is namelijk behalve in den scheertijd niet veel te doen daar, behalve soms een kudde schapen van de eene vlakte naar de andere te drijven en men neemt daarvoor meestal de inboorlingen aan. Een paar dagen nadat wij Yardea-station gepasseerd waren, voerde de°weg langs den rand van eenige droge zoutmeren, sommige verscheidene K.M. wijd. Er is in 't geheel geen water in deze meren, alleen een laag van ongeveer 10 c.M. dik opgedroogd zout en waarschijnlijk meer in 't midden,. Deze zout meren zien er uit als een sneeuwvlakte niet veel van bemerkt Ik zal hier een korte beschrijving geven van het tarwebedrijf zooals ik het gezien heb. zen tarweboerderij hier beslaat van 400 tot 1200 H.A. Natuurlijk zijn er ook grootere on dernemingen in andere streken. Het ldnd wordt verdeeld in velden van ongeveer 80 d.A. en wanneer een veld tweemaal graan voortgebracht heeft, wordt het opgeploegd en heeft het een jaar rust. Ongeveer 30 pCt. van de graanboeren hier gebruiken machines voor alle werkzaamheden, tractors op het land en motorlorries voor het vervoer. De overige 70 pCt. gebruiken paarden, meestal een span van 8 tot 10 paarden, al naar de grootte van de landbouwwerktuigen. Ik kan niet zeggen wat de voordeeligste manier is, maar voor zoover ik 't beoordeelen kan, zijn paarden 't beste voor de boeren met de klei nere bezittingen. Wanneer men meer land heeft is de tractor beter, daar het dan sneller gaat. Velen keeren echter terug tot de paar den door den lagen prijs dien de tarwe tegen woordig opbrengt. Er is echter meer werk aan verbonden, daar men een gedeelte van den oogst moet maaien voor hooi en dit op bouwen tot een hooiberg. Dan moeten ver scheidene boeren water voor de dieren van vrij grooten afstand aanvoeren. Hier en daar is van regeeringswege naar water geboord en het wordt opgepompt met een ijzeren windmolen. Grootere boerenplaatsen hebben een eigen waterboor. Het grondwater heeft hier bijna altijd een brakke smaak, ook de natuurlijke bronnen voor zoover die aanwe zig zijn. Nadat de eerste winterregens gevallen zijn dat is meestal eind April wordt de tarwe gezaaid. Voordat het zaaien begin'., wordt het graan dat men daarvoor van het vorige jaar bewaard heeft gesorteerd. Dit ge schiedt machinaal, door middel van rond draaiende gej)erforeerde trommels. De ge broken en kleine korre's worden daardoor verwijderd. Tegelijkertijd wordt het graan behandeld met kopercarbonaat, om ziekte kiemen, die in het graan aanwezig kunnen zijn, te dooden. (Wordt vervolgd.) Was dit niet het p zen tocht nooit he' daar er in deze sl iuurlijke watervoo drie verschillende sen Eén soort wi dit is kunstmatig dan zouden wij on- kunnen volbrengen, nagenoeg geen na g is. Er zijn hier en watervindplaat- ?en „dam" genoemd, rmd meer aangelegd op een laag gelegen plek, zoodat wanneer het regent het water van de hooger gelegen punten daar tesamen vloeit. Bij het aanleg- fen van zoo'n dam wordt eerst de daarvoor estemde plek gemerkt, dan wordt de g™!™ beurtelings opgeploegd en uitgegraven. Dit proces van" ploegen en uitgraven wordt voort gezet totdat de dam diep genoeg is. Sommige hebben een inhoud van 3000 tot 5000 kubieke meters. Een tweede soort is de zoogenaamde derground tank" of ondsrgrondsch 1 voir. Ook in dit geval komt de waterv - ning van de omliggende hoogten en - den greppels uitgegraven die het samen voeren naar den ,v'a j; voir. Deze reservoirs worden tamelijk diep en wanneer de zon hoog staat is het erg ver moeiend voor de oogen. Wij kwamen in een landstreek die men het best met de Holland sche duinen vergelijken kan, hoewel 't eeni, honderden K.M. van de zeekust af was. I zandheuvels waren begroeid met struikgewas en het was hard werken om onze zwaar be laden fietsen ongeveer 15 K.M. door het zand voort te duwen. Twee dagen later kruisten wij een spoorlijn die van „Port Lincoln'', een kleine havenplaats aan de Zuidelijke punt van „Evre's" schiereiland naar „Penong voert, een kleine plaats aan de kust van de „Australian Bight". Hier kwamen we weer in een meer bevolkte streek. Hoewel het land ta melijk zanderig was werd hier graan ver bouwd. Wij passeerden een kleine stad, Ceduna. gelegen aan de kust en bereikten de plaats Pencng, waar het mijn man gelukte eenig werk te krijgen na op verscheidene boerde rijen geprobeerd te hebben. Hij had namelijk ondervinding in 't tarwebedrijf opgedaan in West-Australië. waar hij de eerste drie jaar nadat hij van Engeland kwam, vertoefd had Toen wij hier aankwamen was het juist in t begin van den opgsttijd, wat ongeveer een maand duurt. De boer van wien mijn man sen maand werk kreeg was, evenals de mees te boeren hier, zwaar met schuld belast en het bedrijf werd geheel gecontroleerd door de Staatslandbouwbank. De bank stond hem toe om 50 shilling, dat is ongeveer 30 gulden, per week te betalen voor hulp gedurende den oogsttijd. Wanneer ik zeg, dat 50 shilling 30 gulden zijn, bereken ik het Australische gek naar de nominale waarde. Volgens de tegen woordige valuta is het veel minder. Het Australische pond is tegenwoordig niet meer dan ongeveer 6 60. Maar de inflatie hier is niet gepaard gegaan met een stijging van prijzen, behalve voor geïmporteerde goede ren, zoodat men er in het dagelijksch leven STOOMVAARTLIJNEN. Kon. Ned. Stoomb. Mij. Alkmaar 11 Oct. v. Rott. n. Hamburg. Agamemnon 11 Oct. v. Algiers n. Amst. Amazone 12 Oct. v. IJmuiden n. Koj>enha gen. Ariadne 11 Nov. v. Hamburg n. Amsterdam. Baarn, thuisr., 11 Oct. te Liverpool. IXucalion 11 Oct. v. Amst. te Hamburg. Ganymedes 11 Oct. v. Algiers te Antwerpen Hebe 11 Oct. v. Malag n. Setubal. iuno 11 Oct. v. Tarragona n. Alicaate. ferop'e 11 Oct. v. Danzig n. Stettin. Oberon 12 Oct. v. IJmuiden n. Vlaardingen Orestes 11 Oct. v. Tunis n. Malta. Stel la 11 Oct. v. Gentfe te Savona. Titus 11 Oct. v. Catania n. Messina. Triton 12 Oct. v. Amst. n. Hamburg. Vulcanus 11 Oct. v. Barcelona te Genua. Aurora 12 Oct. v. Rott. te Passages. Bennekom, uitr., 10 Oct. te Antofagasta. Bodegraven, thuisr., 10 Oct. te Buenaven tura. Ceres 1 Oct. v. Constantza n. Istanbul. Oberon 12 Oct. v. Amst. te Vlaardingen. Saturnus 12 Oct. v. Elexandrië n. Jaffa Stuyvesant, uitr., 11 Oct. v. Dover. Trajanus 12 Oct. v. Amst. te Candia. Stoomv. Mij. Nederland. Chr. Huygens 12 Oct. v. Amst. te Batavia. Poelau Tello 12 Oct. v. Hamburg, te Bremen, Talisse, thuisr., v. Liverp. n. Amst. pass. 11 Oct. Lizard. Kon. HolL Lloyd. Pernambuco, uitr., 10 Oct. te Porto Alegre Kon. Paketvaart Mij. Roggeveen 11 Oct. v. Lorenzo Marqués te Port Natal. Van Spilbergen 10 Oct. v. Batavia naar Sawahloento, Batavia-Lorenzo Marqués, 10 Oct. v. Tamatave. HollandAmerika Lijn. Damsterdijk, Rott.-Vanc. 12 Oct. te Swansea JavaChinaJapan-Lijn. Tj'ibadak 10 Oct. te Batavia. Tjibesar 5 Oct. te Hongkong. Tjisaroea 10 Oct. v. Soerabaja te Hongkong. Tjisalak 10 Oct. v. Hongkong n. Muntok. JavaNew-York Lijn. Clytoneus, Singapore n. New Dork; 9 Oct. te Halifax. Myrmidon, Java-N. York; 11 Oct. te Bela- wan. SilverJavaPacific Lijn. Silverhazel, Vancouver n. Calcutta; 10 Oct. v. Belawan. Rotterdamsche Lloyd. Dempo, uitr., 12 Oct. te Southapt. Sibajak, thuisr., 12 Oct. v. Gibraltar. Stoomv. Mij. Oceaan. Eurymedon, Java-Amst., 11 Oct. te Belawan Neleus v. Liverp. n. Japan via Hamb.-Rott. pass. 11 Oct. Lizard. Emzetco-Lijn. Jonge Jaco'ous, Antw.-Genua, pass. 10 Oct. Gibraltar. HollandAustralië-Lijn. Djanrbi, uitr., 11 Oct. te Bombay. Gaasterkerk, thuisr., 11 Oct. te Brisbane. van Vrijdag 13 October 1933 OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOÜWCREDIET N. V. (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van heden te: Vorige koers pl.m. 1 30 pl.m. 1 45 pl.m. 2.00 pi.tn. 2.15 STAATSLEENINGEN. 5 Nederl. 1932 9 IA 10'6/s 4 1931 0 9 99 '/v B ANK-INSTELLINGEN. Handel Mpii Cert. 1000 9 4ö 46 Koloniale Bank 9' 9 9 "üVs Ned Ind. Handelsbank 9 9 9 5ü - D Reichsbank 9 9 9 60 INDUSTR. OND BINNENL. 2»/,.5 Alg Kunstzijde Unie 24'/, 25 DVs - Calvé Delft Cert. f 9 9 53l/8 Küchenm Ace. 9 9 1 Nederl. Ford 9 9 1287, 12*-31 1407, Philips Gloeil Getn Bezit 9 9 162 ;80«/2 14) Vd 85 7, 1/ -r(i 9 8 7/s 85 M- 85-7, 84{-5è INDUSTRL OND. BU1TENL. Am Smelting 9 •'7% 28 Anaconda 9 f LYl6 »0°/i6 ">7.6 ^8/l6 Ass Gas Electr. 9 9 */i 227, 22?-% Betbleb Steel a 227, -;2n/l6 22*/, Cities Service 9 2 2 Vl6 47s - 30'5/js 3178 5 -1SA6 U. S. Leatber 9 SU/IS 67 4 Zweedscbe Lucifers 9 4 74 - CULTUUR MAATSCH. 1/lVa-2 H. V. A t 9 9 '72/, m Ned. Ind Suiker Unie 9 9 02 2/ - - i MIJNBOUW Alg Explor. Mij. 9 9 9 130»/, Boeton Redjang Lebong 9 9 9 1U»/, ii 9 9 114*/, 113 PETROLEUM. 142'/, Dordtsche Petr, 0 9 Kon. Petr. 9 0 9 17 5/s !72»/«-3 172-»/, 172'/, 172-1/4 Perlak Continental Oil 9 9 9 96 117, yó l'ö/l6-i lïf-Wa 1 m-n/.6 "u/i$ 55/i6 */s RUBBERS. Amsterd. Rubber 92»/, 93i/4.| 93'/, 9 7a Deli Bat Rubber 9 9 40'/, 4ü 4°7« Hessa Rubber 9 9 30'/, 30 Serbadiadi 9 9 2/*/, lnterc. Rubber 9 2 2 SCHEEPVAARTEN. 1 Holl. Amerika lijn 9 2 ms Gem Eig. 9 1 mm Kon. Ned Stoomboot 1 77/s mm Niev. Goudriaan 9 9 9 1 Scheepvaart Unie 9 9 9 467, *bV8 TABAKKEN. 1160, 117t/4 «a Oostkust s 9 9 l"7/8 19 mm Oude Deli s 9 9 9 109 108U, mm Seoembah 9 9 9 128 1287, mm AMER SPOORWEGEN. Atchison Topeka 9 9 1) 1 37'/, mm Southern Railw. Cert. 9 9 l'Vs 15Vi ■i mm Union Pacific 9 9 I 73".. 74 mm Wabash 9 9 25/UJ 27a - Nlhi New-York Londen Berlijn Pariji Brussel (Belga) Bazel Weenea p. Sch. Kopenhagen Stockholm Oslo Italii 100 Vorige koers 1.64»/, 7 681/, 59.14 9.71*/* 34,54 48,03 34 40 39 80 38 60 13.02 Koers op heden 2 uur 1.66*/, 7.72'/, 59.17 9.72 34.56 48.04 34.50 39 75 33.70 13,02

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 11