Amstecdamsche 3ieucs
!3%
Jieck School
£uchUiaact
Jïcoouiciaal Tlieuws
m 6/kj
wisselkoersen amstfrdam.
men .alsmede eer kerf woord over het
ontstaan van de passiegelofte.
OMZETBELASTING.
Thans is verschenen de memorie van ant
woord op het voorioopig verslag over het
wetsontwerp tot heffing eener omzetbelas
ting.
De minister sloot zich van ganscher harte
aan bij de meea-ng. dat uit de viuchtbare
samenwerking, die met betrekking tot de om
zetbelasting tusschen regeering en volksver
tegenwoordiging heeft plaats gehad, ten dui-
deliikste het nut van parlementairen arbeid is
gebleken. Hij zet de zoo gebiedende nood
zakelijkheid dezer belasting uiteen en zegt,
dat het geheel m <fe lijn daarvan ligt. dat zij
op den consument wordt afgewenteld.
GEFINGEERDE INBRAAK.
De artillerie-inrichting in rep e.n
roer.
Op 11 Febr. van dit jaar deed een waker bij
de springstoffenfabriek van de artillerie-inrich
ting aan de Hembrug aangifte bij den chef van
den bewakingsdienst, dat een inbreker gepoogd
had rijn slag te slaan. Hij had zoo deelde bij
zijn chef per tefeloon mede een laddertje ge
vonden tegen het prikkeldraadhek. Het drasd
was naar beneden gebogen, een deur vond hij
openstaan
Onmiddellijk werden alle manschappen, belast
met den bewakingsdienst, in het geweer geroe
pen, ook de militaire politie onder bevel van
den commandeerenden sergeant-majoor stelde
een nauwkeurig onderzoek in. Het was in de
dagen van de Zeven Provinciën en er was or
der gekregen, een extra oogje in het zeil te
houden.
Verschillende omstandigheden bleken echter
verdacht te zijn, doch veertien dagen lang hield
de bewaker, die overigens zeer gunstig bekend
stond, zijn inbraak verhaal vol. Tenslotte ech
ter legde hij een bekentenis af. Het bleek tij
dens het onderzoek, dat hij onder invloed had
gehandeld van den onderchef van den bewa
kingsdienst, van B. Deze had oorspronkelijk
hi gehad de betrekking van chef van den
dienst te krijgen. Hij had in verschillende ge
sprekken met een waker aangedrongen op een
valsche aangifte. „Er moet maar eens wat ge
beuren, dan kunnen we eens zien wat de chef
doet". Enzoo luidde steeds het refrein van
zijn liedje: „Dan krijg jij van mij een mooieren
dienst".
i a ellenlange gesprekken had de waker zich
eindelijk laten overhalen, met het gevolg, dat
hij voor den politierechter stond, om zich te
verantwoorden voor zijn valsche aangifte. Het
bleek uit de verklaringen van zijn chef, dat er
al eens eerder loos alarm was geweest. Get.
verklaarde met nadruk, dat verdachte een uit
stekend waker was, die dan ook in zijn dienst
gehandhaafd was.
De officier van justitie eischte tenslotte een
geldboete van 25 subs. 25 dagen hechtenis en
een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee
maanden met een proeftijd van een jaar, onder
toezicht van het Leger des Heils.
De politierechter mr. Muller wees conform
vonnis, daar ook hij van meening was, dat de
man, die verd. had opgestookt, feiteliik de
hoofdschuldige was. Het toezicht van het Leger
des Heils gedurende den proeftijd achtte de
politierechter niet noodig.
BALDADIGE JEUGD.
Een troep belhamels heeft gister een
der voor afbraak bestemde woningen
achter den Hoofdweg bi; de Corantijn-
s'raat te Amsterdam in brand gestoken.
De brandweer heeft het vuur dat eenden
tiid fel uitsloeg, met behulp van epn
motorspuit en een brandkraan ge-
bluscht. De woning die bestond uit een
gelijkstraatsch gedee'te en eet; zo'der
ts met den grond gelijk gemaakt.
DOODELIJK ONGEVAL BIJ
RIOLEERINGSWERKEN.
Bij rioleeringswerkzaamheden in bet
nabij Venlo gelegen grenspiaatsje Duel
ken had de 48-jarige arbeider P Kioes-
ges het oneeluk onder neervallend zand
bedolven te worden Nadat hij bevrijd
was mochten pogingen or mede-arbei
ders en een geneesheer aangewend, om
de levensgeesten weer op te wekken,
niet meer baten.
NEDERLANDSCHE KAAS EN EIEREN
EN SPAANSCHE KALI.
Teneinde medewerking aan te Meden
voor de verbetering van den export van
en verlaging der invoerrechten oo Ho!-
landsche kaas en eieren naar Spanje,
werd de Viska (Vereenigde Importeurs
van Spaansche Kalizouten) gister door
den Nederlandschen gezant te Madrid
ontvangen Deze aangelegenheid is
reeds eenigen tijd op initiatief van den
Industrie- en handelsraad voor land- en
tuinbouw bij de betrokken regeerincs-
instanties te Den Haag aanhangig ge
maakt .terwijl de nieuwe Spaansche ka
limijn Pota«as Ibericas. welke reeds
door bemiddeling van de Viska een
groot deel van den kaliafzet in ons land
heeft bekomen, bij de Spaansche auto
riteiten deze belangrijke kwestie te ber
de heeft gebracht Thans heeft de Viska
door persoonlijke démarches b\i de be
trokken autoriteiten in Spanje getracht
deze pogingen te ondersteunen en, naar
wij vernemen, mag verwacht worden,
dat de ondernomen stappen met succes
bekroond zullen worden.
DE N. V HOLLANDSCHE
STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ1!
Surséance van betaling aangevraagd.
Naar wij vernemen is. als gevolg van
N V. Hollandsche Stoomboot Maat-
dt financieele moeilijkheden waarin de
schappij reeds geruimen tijd verkeert,
surséance van betaling door deze maat
schappij aangevraagd Tot voorloopiee
bewindvoerders zijn benoemd mr M
van Regteren Altena en Paul den Tex.
DE SMOKKELARIJ AAN DE
BRABANTSCH-BELGISCHE GRENS
Eigenaardige gevallen.
Nu als gevolg van de grenssmokelarij,
welke thans aan de Brabantsch-Belgi-
sche grens hoogtij viert België niet vol
doende gr*>an meer heeft, wordt het daar
wederom ingevoerd vanuit Duitschland.
Hierbij doet zich nu een eigenaardig ge
val voor. Het Duitsche graan, dat uit
België in ons land binnengesmokkeld
wordt, wordt via ons land naar België
getransporteerd Dagelijks passeeren in
de omgeving van Budel groote wagens,
hoogopgeladen met graan, dat in België
wordt ingevoerd Deze zonderlinge han
del kan geschieden, doordat de uitvoer
van graan uit Duitschland vrij is, de
doorvoer in Nederland eveneens en de
invoer in België cok Om den recht-
streekschen invoer in Nederland vanuit
Duitschland te beletten, wordt het graan
in verzegelde zakken verzonden.
CO KILO OPIUM TE ROTTERDAM
IN BESLAG OENOMEN.
De centrale recherche te Rotterdam heeft
dezer dagen te Rotterdam een kist met niet
minder dan ruim 90 K.G. ruwe opium in be
slag genomen, welke op onregelmatige wijze
uit Istanboe! was ingevoerd.
Tegen den ontvanger van deze partij, wel
ke de grootste is, wélke sinds jaren hier te
lande in beslag is genomen, is proces-verbaal
opgemaakt.
Bij he* onderzoek in deze zaak moet ge
bleken zijn, dat de invoerder geheel te goeder
trouw was.
VER VAN SMEERVET EN -KAAS.
Het Volk verneemt, dat weldra van de
crisis-zuivel-centrale een verbod tot den ver
koop van smeervetten en smeerkaas te ver
wachten is. Reeds hebben de margarinefa-
brieken bericht gekregen, dat zij geen smeer
vetten meer mogen afleveren, en de aanmaak
van smeerkaas is op aanwijzing van dezelfde
zijde stopgezet.
DEMONSTRATIES OP HET
BINNENHOF.
Ter gp'eTenheid van de interpellatie .u-
pers in de Tweede Kamer over de verlaging
van den werkloozensteun wilden gistermid
dag eenMe honderden werkloozen op het
Binnenhof gaan demonstreeren. Zij werden
daar echter niet toegelaten met 't gevolg, dat
het den geheelen middag in de omgeving
zeer onrustig b'eef. Politie te paard en te voet
versoreidden de betoo^ers. waarbij ook van
den gummistok gebruik werd gemaakt.
AMBTENAREN EN POLITIEKE
VEREENIGINGEN.
Lidmaatschap van de Dageraad
verboden.
In verband met de in „De Morgen'' be
sproken kwestie, dat de Nat. Soc. Beweging
van den heer Mussert niet behoort tot de ver-
eenigingen, waarvan het lidmaatschap door
de regeering voor de ambtenaren verboden is.
heeft de Avondpost zich tot minister Colijn
gewend. De minister zeide volgens het blad
het volgende:
De zaak is eenvoudig deze, dat aan mij de
beslissing is opgedragen. In het onlangs ge
wijzigde ambtenarenreglement komt de bepa
ling voor, dat de aanwijzing der verboden
vereenigingen geschiedt door den minister
president. Die aanwijzing behoort dus tot
mijn taak Welnu, ik heb tot dusver geen
aan'eiding gevonden, de partij van den heer
Mussert op de lijst der vérboden vereenigin
gen te olaatsen. omdat zij nog niets gedaan
heeft, dat mij daartoe moest brengen. U be-
griiot echter, dat miin oog op haar geves
tigd blijft, want de liist der verboden vereeni
gingen is geen vaststaande lijst. Zij is vat
baar voor wiiziging. Zoo stond er aanvanke
lijk niet op de vereeniging „De Dageraad".
Die heb ik er dezer dagen oo geplaatst; niet
vanwege de vrijdenkerij, maar omdat in haar
orgaan zuiver-revolutionnaire propaganda
wordt gevoerd. En zoo zou het misschien ook
wel eens kunnen gebeuren, dat de een of
andere vereeniging, die er op staat, van de
lijst wordt geschrapt.
De N.S.B. is nog niet verboden.
Van den burgemeester van Velsen, mr F
L. J. E. Rambonnet, ontvingen het volgende
bericht:
„In den kring IJmuiden der Nationaal
Socialistische Peweging is het bericht ver
spreid. dat bii legerorder van 21 Augustus
1933 de minister-president o.a. bekend heeft
gemaakt, dot voor de burgerwacht toetreding
tot de N S.B is toegestaan. De burgemeester
van Ve'sen heeft daarin aanleiding gevon
den. zich te werden tot den minister van bin-
nenlandsche zaken om inlichtingen. De mi
nister heeft medegedeeld, dat geen verande
ring is gebracht in de bedoelde materie, zoo
dat het aan de leden der burgerwacht op
straffe van verb'es van het lidmaatschap van
dit instituut verboden is, lid vu de N.S.B
te zijn".
TWEE BRANDEN IN GRONINGEN.
Brandstichting in de Tribune op de
Wielerbaan?
In den afgeloopen nacht is de brandweer te
Groningen tweemaal in actie geweest.
Om ruim twee uur is brand ontdekt op de
groote nieuwe tribune van de Groninger Wie
lerbaan aan den Paterswoldscheweg. Dank zij
het doortastend optreden van de brandweer
was het vuur spoedig gedoofd.
Een streng onderzoek werd ingesteld, aange
zien o. m. in de kleedkamer onder de tribunes
in benzine gedrenkte lappen zijn gevonden, zoo
dat hier aan brandstichting wordt gedacht.
Om 2 uur woedde een felle binnenbrand in
den lunchroom Kerstholt in de Heerenstraat.
Zes inwonenden, vier mannen en twee vrou
wen, hebben zich, doordat zij door de buren
gewekt waren, in nachlgedaad, langs een lad
dertje van de tweede étage af, met groote
moeite kunnen redden De lunchroom is gedeel
telijk en de kelder geheel uitgebrand. De oor
zaak van den brand is onbekend. Verzekering
dekt de schad*
Gisteren slaagden te Den Haag voor
het hcofdacte-examen voorbereidend onder
wijs de dam^s C. Rab, G. Rus en B. Acker-
mann te Alkmaar en J. Slot te Zaandam, allen
verbonden aan de Alkmaarsche Fröbelschool
te Alkmaar. Voorts slaagden nog de dames
G. E. J. van der Steen te Medemblik en J.
Ligthart te Zaandam.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
Hedenmorgen om 6.35 uur is het K. L. M.
vliegtuig Rijstvogel naar Indië vertrokken.
Vij passagiers maken de reis mee, resp. tot
Bagdad, Karachi, Bushir. Palemban" en
Budapest. Aan boord is 310.758 K G brief
post, 3.300 K G. pakketpost en 82.395 K G
goederen.
De Ijsvogel (thuisreis) is gister te Boe
dapest aangekomen.
De Snip (uitreis) is heden te Singapore ge
land; de Ijsvogel arriveerde hedennamiddag
om 1 uur 20 op SchiphoL
GRAF ZEPPELIN OP WEO NAAR
RIO DE JANEIRO.
Gemeld wordt uit Hamburg, dat de Graf
Zeppelin op 18 October om 10 uur vertrok
ken is naar Rio de Janeiro. Om 16 uur 40 be
vond het luchtschip, dat een gemiddelde uur
snelheid heeft van 98 K.M., zich bovta Bahia.
RUSSISCHE ESKADERVLUCHT
NAAR PARIJS.
Eenige Poolsche bladen weten te mel
den, dat binnenkort als antwoord op het
bezoek van den Franschen Minister voor
de Luchtvaart aan de Sovjet-Unie, een
Russisch eskader een bezoek zal bren
gen aan Parijs. Het eskader zou bestaan
uit zeventig vliegtuigen van verschil
lend type. De te volgen route zou leiden
over Warschau, Praag en Bazel.
Nader wordt gemeld, dat de hoofd
zaak der Poolsche berichten juist is,
doch dat het aantal vliegtuigen dat aan
do vlucht zal deelnemen, waarschijnlijk
aanzienlijk kleiner dan zeventig zal zijn.
Ook is het onwaarschijnlijk dat Bazel
zal worden aangedaan, aangezien er
geen diplomatieke betrekkingen tus
schen Sovjet-Rusland en Zwitserland
worden onderhouden.
PROVINCIALE STATEN NOORD
HOLLAND.
De provinciale ziekenhuizen,
Ged. Staten van Noordholland bieden ter
vaststelling aan de exploitatiebegrooting en
begrooting van buitengewone ontvangsten
en uitgaven van het provinciaal ziekenhuis
nabij Santpoort over 1934. De eerste sluit
met een bedrag van 1.807.888, de laatste
met 14.550.
Verder de exploitatie en buitengewone be
grooting van het provinciaal ziekenhuis te
Medemblik, resp. met 370.992 en 5000
sluitende.
Dan worden ter vaststelling aangeboden de
balans, exploitatie- en buitengewone reke
ning van de provinciale ziekenhuizen te Sant
poort en te Bakkum over 1932. Van Sant
poort sluit de balans met 3.076.422 en van
Bakkum met 2.554.434.
Het Wegenfonds.
Ter vaststelling wordt aangeboden de be
grooting van het Wegenfonds over 1934, in
baten en lasten sluitende met een bedrag
van 3.800.000 en over den kapitaaldienst
met 5.760.000.
Het aandeel in de uitkeering aan de pro
vincie uit de opbrengst van de Rijkswegen
belasting wordt geraamd op 1.300.000,
waarvan 700.500 in het Wegenfonds kan
worden gestort.
AANLEG VAN WEGEN IN
NOORDHOLLAND.
Spoedig AmsterdamAlkmaar
gereed.
Van het ruim 345 K.M. lange net van
primaire wegen in Noordholland is blij
kens het verslag van Ged Staten daarom
trent thans ruim 188 'K.M. in voorberei
ding, ruim 34 K.M. in uitvoering en ruim
123 K M. voltooid.
Gereed gekomen of vrijwel voltooid zijn
hierbij 71 bruggen. Voor aankoop van gron
den is tusschen 1 September 1932 en 1 Sep
tember 1933 uitgegeven 1.041.282.44.
Het totaal der aanneemsommen van de
sedert 1 September 1932 opgedragen werken
en leveringen bedraagt 2 055 907, wegens
deze en vroegere werken te zamen is uitgege
ven 3.448.265.32.
Ten aanzien van den weg Amsterdam
Alkmaar wordt gezegd: Het maken van de
verharding op het 'gedeelte tusschen de
spoorlijn Zaandam— Purmerend en het
Stationsplein Koog-Zaandijk in het tracé
Hembrug—LimmenCastricum is gereed
gekomen De verbinding tusschen Amster
dam en Wonrerveer is tot stand gekomen
Het aanbrengen van de fundeering en dek
laag, benevens het aanbrengen van een rij
wielpad op het gedeelte tusschen Wormerveer
en de grens tusschen Assendelft en Uitgeest,
is zoover gevorderd, dat binnenkort ook dit
gedeelte van den weg door de Zaanstreek be
rijdbaar zal zijn, zoodat dan verbinding zal
ziin verkregen tusschen Amsterdam en den
rijksweg Haarlem—Alkmaar.
De baan van het gedeelte van den weg tus
schen Limmen en Bakkum wordt gemaakt
met zand afkomstig van het duinmeertie. dat
in werkverschaffing op het Provinciaal
1 andgoed te Castricum wordt gegraven. Van
varfw v.a" de N- s- zal binnenkort de bouw
van het viaduct over de spoorlijn Uitgeest-
Alkmaar worden aanbesteed.
H. 1 u wCé AJkmaar—Schennerhom—de
Hulk is het grondwerk voor den weg langs
I ri01^33-' benevens het aanbrengen
van de fundeering voor het rijwielpad en de
rijbaan, in den loop van dit jaar gereed ge-
k°De"verbetering van den weg Monnikendam
-Edam in het tracé Schouw-Monnikendam
Edam— Oosthuizen is voltooid, behalve ter
hoogte van één perceel, waarvan een strook
zal moeten worden onteigend.
Voor het tracé Buiksloot-Purmerend-
Hoorn is een plan opgemaakt om een nieu
wen weg aan te leggen ten westoi van at
bebouwing van Iipendam. Met de verschil
lende eigenaren van de voor den aanleg van
den weg benoodigde perceelsgedeelten hebben
onderhandelingen plaats gehad. De moge
lijkheid om alle benoodigde perceelsgedeelten
zonder onteigening in handen te krijgen
schijnt niet groot te zijn, zoodat voorloopig
nog niet tot uitvoering zal kunnen worden
overgegaan. i
Het grondwerk, het aanbrengen van de
fundeering en de deklaag, benevens het aan
brengen van een rijwiel- en voetpad van het
gedeelte tusschen Het Keern en den Koe-
poortsweg en van den Nieuwen Weg te
Hoorn voor het tracé Hoorn—den Hout—
Enkhuizen, is na gehouden openbare aanbe
steding opgedragen voor een bedrag van
69.680; de werken zijn in volle uitvoering
Met bijna alle eigenaren van de strooken
grond, noodig voor het gedeelte tusschen de
kruising van den Lageweg met de spoorbaan
Hoorn—Enkhuizen en de afbuiging ten wes
ten van Venhuizen is overeenstemming be-
^reikt.
SPOORBAAN OP DEN
AFSLUITDIJK?
Of een goed werkend auto-
baanbedrijf?
Ir. W. Kamp trekt in „De Ingenieur" naar
aanleiding van het bericht, dat op de Water-
staatsbegrooting voor 1934 een eerste post
voorkomt voor aanleg van een spoorbaan op
den afsluitdijk, de doelmatigheid daarvan in
twijfel. Hij schrijft oa.: „Coördinatie van
verkeers- zoowel als van geldmiddelen wordt
hoog noodig. Waar gaan we heen met ons
reeds bestaande en nog steeds zich uitbrei
dende waterwegennet, met de bestaande
spoorwegen en de gevraagde autosnelwegen
en tenslotte nog de luchtwegen!? Zou de to
tale vervoerscapaciteit van zulk een eventueel
ensemble ooit in verhouding kunnen staan
tot het totaal van aangeboden vracht?
Opmerkende hoe moeilijk het is het vraag
stuk op te lossen in hoeverre spoorwegen in
de toekomst zullen moeten wijken voor 't auto
baanbedrijf, wijst ir. Kamp op de door den
afsluitdijk geboden gelegenheid om Noord
holland met Friesland te verbinden door zulk
een bedrijf. „Het schijnt zeker geraden dit
ernstig te overwegen alvorens over te gaan
tot het aanleggen van een nieuwe spoorbaan
(en dan nog wel een baan waarin ruim 30
K M. zonder zij-voeding) in een tiid waarin
over de gansche beschaafde wereld de vraag
van opbrengen van bestaande spoorwegen
aan de orde wordt gesteld.
Meer in overeenstemming met het huidige
tijdsbestek ware het, indien door de Neder.
Iandsche Spoorwegen een dienst Alkmaar-
Leeuwarden, via den afsluitdijk, georgani-
seerd werd, welke aan hooge eischen voldeed
inzake auto-, personen- zoowel als goederen
vervoer. Geheel iets anders dus dan de tegen-
woordige A-TO-dienst, welke er op gericht
schijnt de route Enkhuizen—Stavoren geen
al te zware concurrentie aan te doen. Intus-
schen, de materieele mogelijkheid bestaat nog
niet, om hier een behoorlijken dienst in te
stellen, zoolang de pontonbrug nabij De
Kooi niet is vervangen door een meer moder-
ne overbrugging van het Noordhollandsche
kanaal en zoolang de wegverbetering tus
schen den afsluitdijk en den rijksweg Harlin-
gen—Leeuwarden niet is voltooid. Het zou
tevens zijn aan te bevelen, de voor spoor
baan op den afsluitdijk gereserveerde terrein-
strook van een betonverharding te voorzien
en deze voor eigen, voor derden niet toegan
kelijke baan van het nieuwe bedrijf te be
stemmen.
Nadat ervaring zou zijn opgedaan met txv
venbedoelden dienst, zou nader zijn te over.
wegen, het bestaande spoorbaannet m N.H.,
benoorden het IJ en voor zoover dit thans
stoombedrijf is. geleidelijk om te bouwen in
autobaanbedrijf, waarin dan ook het gebied
van de Wieringermecr ware te betrekken.
Aan den oostelijken kant zou voor eersten
ombouw in autobaan in aanmerking komen
de lijn Harlingen—Nieuweschans, waarna
het bedrijf zich geleidelijk over de drie noor
delijke provinciën zou kunnen uitbreiden, ter
wijl uiteraard de eventueele droog te leggen
gebieden van het IJselmeer er op te nemen
zouden zijn.
De aard van het verkeer in de aangeduide
gebieden, met noodlijdend spoorwegverkeer
en waar vele waterwegen bestaan en andere
worden aangelegd of verbeterd, is zoodanig,
dat autobaanbedrijf er op zijn plaat»
schijnt".
OPMEER.
Bij verschillende ingezetenen, welke 's
nachts het waschgoed aan de drooglijn lie
ten hangen, is dit geheel of gedeeltelijk ge
stolen. De politie heeft de zaak in onderzoek,
tot dusver is het, nog niet mogen gelukken de
daders te snappen.
van Donderdag 19 October 1933
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. a
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden te:
STAATSLEENINGEN.
5 Neder1. 1932
4* - 1V17
4 1931
BANKINSTELLINGEN.
Handel Mpij Cert. v 1000
Koloniale Bank
Ned Ind Handelsbank
D. Reichsbank
INDUSTR. OND BINNENL.
AU Kunstzijde linie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Küchenm Acc.
Nederl. Ford
Afgesl. Philips Gloeit. Gem Bezit
(Jnilever
INDUSTR1. OND. BU1TENL.
Am Smelting
Anaconda
Ass Gas Electr.
Bethleb Steel
Cities Service
General Aviation
Steel comm.
Studebaker
z-LUrru,.
CULTUUR MAATSCH.
H V. A
Java Cultuur
Ned Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW
Alg Explor. Mij.
BoetoD
Redjaog Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon Petr.
Periak
Continental Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd Rubber
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber
Serbadiadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holl. Amerika lijn
- Gem Eii.
Kon. Ned Stoomboot
Niev Goudriaao
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oostkust
Oude Deli
Seoembab
AMER SPOORWEGEN.'
Atchison Topeka
Southern Railw. Cert 1
Union Pacifie
Wabasb
Vorige
koers
lult/s
10'%
997,
467
4/
«8
90
23
»?Va
53
'V,«
132 Vj
205l/4
80/,
24»/,
8»/i#
»la/l6
3%
2<"/i»
'66%
89
597,
'21
15.00
30%
m'1
1916/;«
VU
91
397,
27
kt
1%
2
17,
?7,
10i/.
"69/l6
114%
1'Vs
108
1268/.
348/4
I6i'.
7i K
2%s
§Noteering per 50,
SI'"4- PROLONGATIE Vorige „oer.
Ntw-Tork ,ME.T
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga)
Bazel
Weenen p. Sch. 100
Kopenhagen
Stockholm
pl.m.
1.30
>3
130
70 s.5
81-S0j
2 V,
8%e i
'VVs
HA
ï6H/s
1657,
107,
lf)67,-J
97
10%
838/,-9
l18/io
114
18
1067,
125
13
'0%
2%
pl.m.
1.45
2(4
8O8/4
8*Vl0
pl.m.
2.00
20*7,
8I.7,
8-%»
.91-8%
ló-»
5-%#
89-%
166J-7
8-Vie
89%-J
ï^/ia
pl.m.
2.15
81%-i
8
'98%-i
1%
5-Vw
89J-7»
1 pCt. Heden 1 pet
Vorige Koers op
koert heden 2 uur
t
1 i
i
s
Oslo ..•••sa,
Italië ^e t e _e,
s
1 68
7 74
56.85
9.71
34,53
48.07
34 60
39 90
33 80
13.05
1.74
7,88
59,15
9.70'/,
34 54
48 05
34 70
40 -
39 00
13,04