Alkmaarsche Courant. J^Micaües Spoct 3iunst w Welmschap J^UwwtatuL nonnen! rifi en dertigste Jaargang. DONDERDAG 19 OCTOBER Geneeskundige brieven ALCMARIA—O. V. V. O. TWEEDE AMSTERDAMSCiiE ZESDAAGSCHE. De voorverkoop begonnen. Komt Debaets uit Amerika terug? TIENDE TECHNISCHE BONDS VERGADERING VAN HET K.N.G.V. Op 9 en 10 December te Utrecht. Het voorloopige programma. TURNKAMPIOENSCHAPPEN VAN HET K. N. G. V. Na verschillende heeren speciaal welkom w. N®. 247 1933 DIENSTPLICHT. INLEVERING VAN RIJKSGOEDEREN. De dienstplichtigen, behoorende tot de lich ting 1918 worden er aan herinnerd, dat de inle vering der militaire goederen zal plaats hebben te Alkmaar in het gebouw „De Nieuwe Doelen", Doelenstraat nr. 3, op DINSDAG 24 OCTOBER as., des voormiddags 9.15, 10.15 en 11.15 uur en des namiddags 1.15 uur. Alkmaar, 19 October 1933. De Burgemeester van Alkmaar, WENDELAAR. TOEPASSING ARTIKEL 40 DER ARMENWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS vi 'ALKMAAR brengen ter algemeene kennis, dat de openbare vergadering van Gedeputeerde Staten ter mondelinge behandeling van hun verzoek om toepassing van art. 40 der Armen wet met betrekking tot de kosten van onder steuning van K. Bloemraad en zijn gezin zal worden gehouden op Woensdag 25 October 1933, des namiddags te 2 uur, in het gebouw der Provinciale Griffie, Dreef 3 te Haarlem. Alkmaar, 19 October 1933. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WENDELAAR, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. Tocht. Onder de vele grieven, in den laatsten fijd tegen de Amsterdamsche tram geuit, noemde voor kort een inzender in een inge zonden stuk onder den titel: „Rijdende broeikassen" in een der hoofdstedelijke bla den het een schandaal, dat bij snikheet weer de ramen der tramwagens gesloten blijven en op zijn best hier en daar, maar dan nog slechts aan één kant ren kiertje van een ven ster mag open blijven. Die angst voor fris- sche lucht acht hij in tegenspraak met de blijkbare voorkeur van het publiek voor open ■wagens, die geregeld bestormd worden. Hij kan zich begrijpen dat het taxi-vervoer op die manier vooruitgaat, omdat men in een taxi de ramen wagenwijd mag open zetten, zoodat de tram dan alleen de passagiers overhoudt, die geen taxi kunnen betalen. De redactie antwoordt dat deze kwestie zoo oud is als de ham zelf. Vooral de kleine re oude wagens, die geen neerschuifbare vensters hebben en waar de frissche lucht alleen kan binnen komen door de ventilatie- kap boven in het rijtuig of door de voordeur, zijn de ware broeikassen. Indien deze voor deur nu "maar gerege.d opengezet werd. zou het zoo erg niet zijn, doch het moet al snik heet zijn als dat gebeurt. Het „tocht" dan, heef het bij menschen, die eiken frisschen luchtstroom als tocht beschouwen. fn den trein waar de regeling van het al of niet openen der vensters meer aan het pu bliek zelf is overgelaten, kan men nog beter opmerken, hoezeer die meeningen omtrent tocht uiteen loopen. Sommigen laten, terwijl zij voor het open verster ziften, met een soort wellust hun '.okl en do^r de binnen- 6troomende lucht vapperen, anderen vinden, ook als maar een kiertje open staat, al heel gauw dat het tocht, dat het „trekt" en smeeken er om het venster vooral goed te sluiten. Feitelijk zien wij datzelfde verschil in al'.e mogelijke openbare gelegenheden, in wachtkamers, in concert- en schouwburg zalen, in de kerk enz. Men heeft wel eens de opmerking gemaakt dat klachten over tocht juist in ons land bijzonder veel gehoord worden. In een Fransche reisbeschrijving door Nederland wordt gezegd, dat ons land zich van alle andere onderscheidt door het bezit van één windstreek meer: noord, west, zuid, oost en tocht. Hoe dit zij, er wordt on getwijfeld zeer veel over tocht geklaagd en dat niet alleen over het direct onaangename gevoel maar ook over de door toriit ontstane nadeelige gevolgen. Deze komen achterna en wanneer iemand er over klaagt dat hij tocht voelt, is natuurlijk niet aanstonds uit te maken of er ook gevolgen zullen optreden Wanneer later iemand deze gevolgen onder vindt en ze aan voor korten tijd gevoelden tocht toeschrijft, is evenmin uit te maken of die tocht wel de eigenlijke oorzaak is, of dat een andere reden in het spel is. Er is al dadelijk een groot deel van het publiek, dat sceptisch staat tegenover tocht als ziekte oorzaak Ook onder artsen worden dergelijke sceptici gevonden. Maar het is wel zeer merkwaardig, dat de vraag zoo goed als nooit systematisch wetenschappelijk onder zocht is, al moet a priori toegegeven worden, dat zulk een onderzoek verre van gemakke lijk zou zijn. Men kan om te beginnen van meening verschillen over de juiste beteekenis van tocht. De lucht om ons heen is zelden in vol komen rust, zelfs niet in 'n kamer, waarvan alle vensters en deuren gesloten zijn Er kan dan nog vrij groote luchtverplaatsing ge schieden, zoowel doordat de buiten de kamer in beweging zijnde lucht door naden en reten van vensters, deuren, vloer, muren en wan den heen dringt, als dat de verschillende verwarming der muren de lucht in beweging brengt. Buitenshuis is de lucht in zeer ver schillend tempo in beweging. Zelfs als wt] van bladstil spreken is, de beweging nog grooter dan de meesten zouden denken Ster ker beweging wordt aanvankelijk nog niet door ons daargenomen, dat gebeurt eerst bij het zuchtje en daarna bij wind in zijn ver schillende sterkten tot storm en orkaan toe Ons gevoel der luchtbeweging kunnen wij ontleden in het gevoel van den winddruk en in het gevoel, veroorzaakt door het langs onze huid strijken van de lucht. Gevoel van luchtdruk kunnen wii thans onbesproken Ia ten; als wij den winddruk voelen is de grens van tocht reeds lang overschreden Bij veel minder sterke beweging evenwel kunnen wii reeds zeer goed gevoelen, dat de lucht langs onze huid strijkt. Wij kunnen dit probeeren door even tegen de ontbloote huid te blazen. Hierbij spelen, derhalve de snelheid der be weging nog twee andere factoren een belang- rke rol, t.w. temperatuur en vochtigheid. Droge lucht doet het aan de huid klevende vocht gemakkelijk verdampen, waardoor warmte aan de oppervlakte onttrokken wordt, hetgeen een gevoel van koude geeft. Om dezelfde reden zal een vochtige huid, ook bij geringe luchtbeweging, spoedig tot een gevoel van verkoeling aanleiding geven. In het algemeen kunnen wij wel zeggen dat luchtstroomen, die plaatselijk afkoelend wer ken, met den naam „tocht" bestempeld wor den. Gewoonlijk wordt er het denkbeeld van iets onaangenaams aan verbonden. Dit is op zich zelf reeds een afdoende reden om het ontstaan van tocht zooveel mogelijk te voor komen. Als men iemand bespot omdat ïij niet in den tocht wenscht te verkeeren, dan behoeft deze zich daar niets van aan te trekken. Hij kan de vraag of tocht nadeeli- gen invloed op den mensch heeft, gerust on besproken laten en heeft zijn standpunt heel goed aangegeven als hij zegt: Ik houd nier van tocht en daarom blijf ik er liefst buiten. Over het nadeel van tocht zijn de geleerden het nog niet eens. Bewijzen zijn moeilijk te vinden Maar het is niet tegen te spreken, dat er vele menschen zijn, die gevoelig, die vatbaar voor tocht zijn. De een vat kou a's hij vergeet zijn hoed op te zetten, een tweeoe wordt steeds verkouden als hij zijn haar heeft laten knippen, een derde zoekt de oorzaak in het al of niet dragen van een das, enz Der gelijke dingen kan wel ieder in zijn omgeving waarnemen. Wie er geen last van heeft, kan dan gemakkelijk zeggen dat de betrokken persoon verweekelijkt is, geen weerstandsver mogen heeft en dat door oefening, training, die overgevoeligheid wel verdwijnen kan en hij heeft dan tot zekere hoogte gelijk. Maar een training is niet altijd gemakkelijk. De gevoeligheid voor tocht ontstaat dik wijls eerst op lateren leeftijd of wel na een langdurig ziekbed, en dan is het in vele ge vallen niet zoo gemakkelijk om allerlei har dingsmethoden krachtig toe te passen. Het door tocht ontstaande nadeel noemt men „kouvatten''. Dit is geenszins een scherp omlijnd begrip en een vaste definitie heeft men nog niet gevonden. Het drukt ongeveer de gedachte uit, dat de plaatselijk ondervon den afkoeling inwerkt hetzij op de plaats zelf of ook wel op een verderaf gelegen lichaamsdeel. In het laatste geval wordt meestal een ontsteking waargenomen, bijv. van de longen, het borstvlies (pleuris) of an dere inwendige organen. Ook de keel, de neus, de luchtpijp met takken kunnen zoo ge troffen worden. Meer plaatselijk noem ik ze nuwstoornissen, zooals verlamming van de gelaatszenuw, welke voorkomt bij personen die in den trein voor een open raam hebben gezeten, zenuwpijn en zenuwontsteking (is chias) en eindelijk de algemeen gevreesde rheumatische aandoeningen. Laat daarom degene, die van tocht nooit eenigen hinder heeft ondervonden, niet sma lend neerzien op een ander, die uiting geeft aan zijn angst voor dit verschijnsel en dit als aanstellerij betitelen. Ongetwijfeld wordt in de genoemde richting veel overdreven, maar daartegenover staan feiten genoeg, die bewij zen dat tocht niet altijd onschuldig is en dat zij, die het zekere voor het onzekere nemen, nog zoo dom niet zijn. Wanneer het juist is, zooals in een krant van 15 September 1933 vermeld werd, dat in de Amsterdamsche tramwagens een nieuw stelsel van ventilatie wordt ingevoerd, waarbij door gestroomlijn de metalen jalouzieën achter de klapraamp- jes langs de boven-zijwanden, welker randen om en om naar links en rechts staan, tenge volge waarvan tocht is uitgesloten, dan be- teekent dit zeker een belangrijke stap voor waarts. reeds gecontradeerden Belg, het koppel vor men, dat België zal vertegenwoordigen in dezen landen-Zesdaagsche? Dit is een vraag, die ongetwijfeld eiken wielersportenthousiast zal interesseeren en waarop men vooral in België en Brabant met belangstelling het antwoord tegemoet zal zien. Echter is een beslissing in deze nog niet gevallen. In een kort onderhoud, dat wij met den heer Fr Grolms, technisch leider van den Zesdaag- sche hadden, en waarin wij hem deze vraag stelden, deele hij ons mede, dat hij voor het geval, dat Debaets niet aan mogelijk reeds aangegane verplichtingen in Amerika zou kunnen ontkomen, reeds in onderhandeling is met verschillende eerste-klasse Belgische Zesdaagsche-renners? De heer Grolms hoop te echter dat Debaets er in zal slagen zich vrij te maken van Amerika, omdat daarmede verzekerd zou zijn, dat het beste Belgische koppel dat in kracht ver uitgaat boven eenig ander koppel dat uit Belgische renners te vormen zou zijn, in dezen Zesdaagsche uit komt. Temeer zeide de heer Grolms te hoo- pen Debaets met Aerts te kunnen laten rij den, omdat aan zijn voornemen om slechts de beste koppels van ieder land aan den start te brengen, daarmede in dat geval ook voor België zou zijn voldaan. Motorspo rt. DE K. N. M. V.-KAMPIOENSRIT. Met goedkeuring van den Minister van Waterstaat zal de Koninklijke Nederland- sche Motorwielrijders Vereeniging op Vrij dag en Zaterdag a.s. haar jaarlijkschen be trouwbaarheidsrit houden. te hebben geheeten, merkte spr. (op, dat het ïeden voor het eerst in de geschiedenis van het verbond was, dat een uitvoering als deze nl. in een zaal, plaats vond. Het programma, bestaande uit vrije oefe ningen, staal- en knotsoefeningen en rek- en ringendemonstraties, had een vlot verloop. De eene vereeniging werkte echter wel eens wat correcter dan een andere, maar over het algemeen stond het ten uitvoer gebrachte op goed peil. Dat er echter in de zaal zelf wat meer ordecommissarissen aanwezig konden zijn, lijkt ons in den vervolge wel gewenscht. zucht" zal kunnen lezen, maar lectuur, waar voor men zijn volle aandacht noexbg zal hebben. Aan het 3lot van de lezing dankte de heer Massink den spreker met ^enige hartelijke woorden. En uit he* applaus bleek wel. hoe zeer deze avond geboeid had hoe zeer men op dezen avond genoten had. Voetbal. De belangstelling voor dezen wedstrijd is veel grooter, dan wij verwacht hadden. De oorzaak daarvan zal wel liggen in het feit, dat Alcmaria Zondag j.1. in Den Helder won en dat O. V. V O. het sterke D. W. S, de handen meer dan vol gaf. Inderdaad, het belooft een spannende wed strijd te worden, die van het begin tot het einde wellicht zal boeien. En daarom zou het publiek verstandig doen, om op tijd te ko men. In dit verband zouden wij willen aan raden, om reeds van te voren kaarten te koopen bij de bekende adressen. Men voor komt dan een opstopping bij den ingang en is er zeker van, dat men den geheelen wed strijd zal kunnen volgen. Wielrennen. De voorverkoop van den Tweeden Amster- damschen Zesdaagsche van 1723 Novem ber a.s. is heden begonnen aan het R.A.I. gebouw en aan de bekende sportadressen. In afwijking van de regeling, welke het vorig jaar gold, waarbij „bons" werden uit gegeven, welke op den dag van bezoek tegen entreebiljetten werden ingeruild, worden thans dadelijk de origineele toegangsbewijzen verstrekt, waardoor voorkomen wordt, dat men op den dag van bezoek oponthoud aan de kassa zou krijgen. Terecht is hierover ver leden jaar door de bezoekers geklaagd. Bo vendien wordt recht van den hoofdingang, een speciale ingang gemaakt, waardoor hou ders van kaarten, officials, persvertegen woordigers e.a. toegang zullen verkrijgen. De tribunes bevatten thans uitsluitend zit plaatsen, die alle genummerd zijn. Wil men dus verzekerd zijn van de beste plaatsen op alle rangen, dan doet men goed zich zoo tij dig mogelijk van plaatsen te voorzien Het R.A.I.-gebouw is voor het bestellen van plaatsen telefonisch aangesloten onder de nummers 23688, 21422 en 21982, terwijl de bureaux geopend zijn eiken dag van 10 19 uur. Ten gerieve van het publiek zullen ook des Zondags van 1118 uur de bureaux ge opend zijn. Komt Ger. Debaets voor den Tweeden Am- sierdamschen Zesdaagsche van - a.s. terug en zal hij met Jean Aerts, den De start vindt plaats Vrijdagmiddag om 12 uur bij de IJzeren Man te Vught, waar na al Tieel spoedig eenige terreinen worden doorgetrokken, om vervolgens over Nijmegen en Arnhem en door het Mosselsche Veld op de Veluwe het eindpunt van het eerste tra ject Apeldoorn te bereiken. Van hier gaan de deelnemers als gewone toeristen en langs wegen naar vrije keuze op Coevorden ai, van daar het Drentsche veengebied en het Landschap Westerwolde over Winscho ten naar Veendam, waar in de sociëteit Veen- lust anderhalf uur wordt gerust. Van Veendam voert de route via Appinge- dam en Uithuizen door het Hooge Land in het uiterste Noorden van de provincie Gro ningen, vervolgens naar de stad Groningen, over Leeuwarden en Harlingen, langs het IJsselmeer naar Peperga als eindpunt van het derde traject. Na het ontbijt te Steenwijk gaat men weer terrein in, om vervolgens bui ten wedstrijdverband naar Lochem te rijden, waar Zaterdagmiddag opnieuw wordt ge start voor een traject, dat loopt ovei Arnhem door de Leusdensche Heide en de Vlasak kers naar de finish bij Amersfoort. De route heeft in 't geheel een lengte van ongeveer 1000 K.M. Gymnastiek. De tiende technische bondsvergadering van het K.N.G.V., welke op 9 en 10 Decem ber a.s. te Utrecht wordt gehouden en waar aan, naar men weet een kunstturnwedstrijd NederlandFrankrijk is verbonden, belooft zeer belangrijk te worden. Het voorloopige programma wordt thans bekend gemaakt en luidt als volgt: Zaterdag 9 December: 1518 uur: Sectie vergaderingen van de commissies voor athle- tiek, spel, wandelen. 17—28 uur: Demonstratie van oefeningen, onder leiding van den heer G. C. v. d. Bergh. 20—23 uur: Tiende technische bondsver gadering, feestelijke bijeenkomst. Gezelig samenzijn en bal besluiten den eersten dag. Zondag 15 Dec.: 9.30—11 uur: Filmver- tooning, films van Nederlandsche en buiten- landsche bondsfeesten (Deensch, Sokol) en andere sportfilms. 11—12uur: Voortzetting der vergade ring. Oprichtingsvergadering van het Neder- land9ch Veteranenkorps. 13.30—plm. 17 uur: Kunstturnwedstrijd Nederland—Noord-Frankrijk Deze wedstrijd zal plaats vinden op initia tief van en uitnoodiging door het K.N.G.V. „La Région du Nord et du Pas de Calais" van den Franschen Turnbond, die als tegen standster zal optreden, is in omvang van le dental zoo groot als het K.N.G.V. De turnkampioenschappen van het K.N.G. V., welke op 19 November a.s. te Dordrecht zullen worden gehouden, zullen dit jaar bij zonder belangrijk zijn. Bedriegen de voortee kenen niet dan zullen weer nieuwe krachten de kans te baat nemen om zich een plaatsje in het bondstwaalftal te veroveren. Te meer is hier de strijd van belang, omdat hierdoor tevens de afdeeling, die tegen de Franschen zal uitkomen, wordt bepaald. Bij de turnsters zullen ongetwijfeld gewoon als we daar zijn aan snellere mutatie nieuwe concur renten zich den weg weten te banen w keurcorps. Naast de gewone kampioenschapswedstnj- den worden dit jaar voor het eerst de wed strijden voor een plaats in de jeugdkeurkorp- sen gehouden. Er wordt zeer veel verwacht van deze jeugdwedstrijden, waarvoor groote belangstelling bestaat en welke geheel nieu we perspectieven voor de toekomst zullen openen. TURNKRING „WEST-FRIESLAND". Propaganda-uitvoering Gisteren had in de groote zaal van de „Harmonie" een propaganda-uitvoering plaats van den turnkring „West-Friesland" van het Ned. Chr. Gymn. Verbond, bestaan de uit gymnastiek-vereenigingen uit Den Helder, Enkhuizen, Hoorn, Andijk en Alk maar. Alhoewel op het programma vermeld stond, dat de uitvoering om 8 uur precies zou beginnen, opende de voorzitter, de heer J. Kramer Jzn. tenslotte om half negen de zen feestavond met het voorlezen van Samu- el 16 111, waarna de spreker in gebed voorging. Bridgen. BRIDGE-DRIVE ALCMARIA. Alcmaria Victrix heeft gisteren het bridge- seizoen geopend met een onderlingen wed strijd, die onder leiding stond van de heeren Lutterot en Bos. Natuurlijk was de plaats van den strijd weer het clublokaal Van Alc maria: Ben van Doorn. Deze had weer voor een gezellige indeeling der zaal gezorgd, hij had als altijd weer de voorbereidende maat regelen getroffen, zoodat de taak der leiders wel zeer vergemakkelijkt werd. De strijd zelf is zeer spannend geweest en bovendien zeer sportief. Alles ging oer-rustig en bij het wisselen der tafels werd er over de kaartverdeeling niet gesproken. Dat moet natuurlijk ook niet. Natuurlijk kwamen er weer mooie spellen voor, maar even natuurlijk waren de uitsla gen aan de tafels zeer verschillend. Juist daardoor echter bleef de spanning er tot op het laatste oogenblik in. De uitslag is: Even lijn: 1. G. de Haas—H. Evers, 22 pt. 2. P. RoozendaalWitte, 22 H pt.3. D. Verwey—J. Burger, 24 pt. Oneven lijn: 1. Q. Jonker—B. v. Beest, 21 p.; 2. J. Bos—K. Bos, 24 pt.; 3. G. Burger R. Govers, 25 Y, pt. De heer Luttero' reikte de prijzen uit met een kort speechje, waarin hij alle deelnemers, doch vooral Ben van Doorn dankte voor de spontane medewerking. Het was een prettige avond, die spoedig door meerdere gevo'gd zal worden. Zelfs heb ben wij al hooren fuisteren van een wed strijd, waarbij de dames tegen de heeren het robbertje zullen spelen. MIJ. TOT NUT VAN 'T ALGEMEEN. Departement Alkmaar, Het Departement Alkmaar van de Maat schappij tot Nut van 't Algemeen hield gis teravond zijn eerste bijeenkomst in dit winter seizoen. Ondanks de concurrentie van de tooneelvoorstelllng „Vader des Vaderlands in 't Gulden Vlies was de dancing der Har. monie uitstekend bezet met de oude getrou wen van 't Nut, die door den voorzitter, drs J. H. Massink, hartelijk werden welkom geheeten. Daarna introduceerde hij den heer Carel Scharten, den bekenden Nederland schen romanschrijver, die voor korten tijd in ons land is (Scharten woont op 't oogenblik in Florence) en bereid was geweest een avond voor 't Nut te komen spreken. De heer Scharten een vlotte causeur met een gezellige, warme stem. zou den nieuwen nog niet verschenen roman van hem en zijn vrouw „Carnaval'' bespreken en begon met een korte inleiding, waarin hij het schoone Sicilië besprak. En reeds dadelijk bleek, hoe goed de heer Scharten een land met zijn be volking, zijn zeden en gewoonten, zijn rijk dom aan natuur, zijn historische bouwwer ken, kan beschrijven. In een slechts kort tijds bestek schilderde de spreker op verrassende wijze het bekende eiland en kwam zoo tot den nieuwen roman „Carnaval". De roman begint met een proloog. De hoofdpersoon, een jongeman van 27 jaar, zit op een carnavalsbal en voelt zich een ge doemde. Heel in het kort wordt dan de sfeer van het bal en de zielstoestand van den jongen man beschreven en dan begint de eigenlijke roman. Het eerste deel geeft de jeugd van den hoofdpersoon weer. De jon gen heet bij Ardengo? heeft een zeer ongelukkige jeugd, zonder zon, zonder liefde.. Een moeder heeft hij niet meer en zijn vader, dien hij eerst verafgoodde, blijkt een man te zijn met een lagen hartstocht. Hij komt tenslotte bij zijn grootvader thuis en wordt daar verder opgevoed. Doch al weer mist hij de warmte en de liefde, die hij in zijn sombere jeugdjaren zoo broodnoodig heeft. Verder heeft hij alles en kan alles krijgen. Een ding is echter anders bij zijn groot vader. De sfeer in de huishouding is veel zuiverder dan bij zijn vader, die een verhou ding met de dienstmeid heeft. En vooral zijn grootvader is in de oogen van den jongen een ideaal. Dan plotseling sterft de grootvadei en hij wordt zijn erfgenaam. Ardengo is nu bijna volwassen geworden. Als hij op zekeren dag in de bibliotheek zit, vindt hij toevallig een minnebriefje, waaruit blijkt, dat zijn groot papa een intieme verhouding gehad heeft met diens secretaresse Dus ook zijn grootvader was niet feilloos. Ook zijn grootvader, dier, hij verafgood had, bleek een mindere godheid fe zijn. De teleur stelling is wel groot.. Er. dan neemt onze jongeman een besluit: hij gaat op reis. trekt overal heen, houdt braspartijen, verslingert zich aan tal van vrouwen en zorgt er voor, dat hij op zedelijk gebied vooral niet minder is dan zijn eigen vader en grootvader Het geld raakt op en Arden go's leven wordt moeilijker Eerst probeert hij nog, door lesgeven in zijn onderhoud te voorzien, dan trekt hij op een goeden dag in een klooster, waar hij de ongeloovige, niet vindt, wat hij zocht en tenslotte wordt hi' liedjeszanger en oogst daarmee veel succes. Totdat... Het is begrijpelijk, dat wij dezen roman niet uitvoerig kunnen weergeven. Wij hebben slechts een poging gedaan, om iets van den inhoud te vertellen, zooals wij dat opteeken- den bij het aanhooren van de causerie. Als wij echter een indruk mogen weergeven van het gehoorde, dan is die wel deze: „Carna val" is hier op prettige wijze geïntroduceerd; „Carnaval" schijnt ons een roman, die straks veel gelezen zal worden; ..Carnaval" lijkt ons een boeiende roman, waarin de figuren sterk geteekenü zijn. Maar „Carnaval" is ook een roman, dien men niet „in een vloek en een TWEEDE KAMER. Opheffing der Gezondheidscom missies. Verschenen is het voorloopig verslag over het wetsontwerp tot wijziging van de Ge zondheidswet. Bij het afdeelingsonderzijek verklaarden verscheidene leden, dat het wetsontwerp bij hen zeer ernstige bezwaren ontmoette. De Gezondheidscommissies, welker ophef fing daarin wordt voorgesteld, hebben niet alleen in het verleden goed werk gedaan, doch ook in de toekomst is haar voortbestaan noodig Belangeloos doen zij veel tijdroovend werk, dat anders door ambtenaren zou moeten worden gedaan. De Gezondheidscommissies hebben een zelfstandige taak in verband met de woning wet; dat blijkt vooral bij de onbewoonbaar verklaringen. Zou het voorstel der regeering worden aangenomen, dan is het onvermijde lijk, dat ook de woningwet wordt herzien. Beide onderwerpen zouden dan tegelijk kunnen worden behandeld. Nergens blijkt ook, dat de regeering een doelmatige en meer georganiseerde organi satie van alle deelen der regeeringszorg voor hygiëne en ziekenverpleging ter hand wil nemen. Sommige andere leden hadden tegen het ontwerp het bezwaar dat dit geen onder scheid maakt tusschen groote en kleine ge meenten. In de steden, zoo meenden zij, kun nen de Gezondheidscommissies desnoods ge mist worden, hoewel zij ook daar nuttig werk hebben verricht; op het platteland zijn zij echter in vele gemeenten vrijwel onmisbaar Zou het echter niet mogelijk zijn bijv. Ge zondheidsdiensten in te stellen overeen komstig het oude plan van 1920? Kan in elk geval niet op bescheidener wijze iets van de bistaande organisatie behouden blijven? E- 'e 'e^en. die tegen opheffing bezwaar hadden, vroegen nog, of de regeering pogin gen heeft aangewend om de gemeentebestu- gen heeft aangewend om de gemeentebestu ren te bewegen, de kosten der commissies voor hun rekening te nemen. Waren zij goed ingelicht, dan zou dit voor de gemeenten veelal slechts weinig kosten meebrengen, ter wijl op die manier het heilzame werk der commissies toch zou kunnen worden voortge zet. Vele andere leden verklaarden daaren tegen, zich met het wetsontwerp te kunnen vereenigen, ofschoon ook zij het verdwijnen de- Gezondheidscommissies wel betreurden. Dat de beteekenis der commissies juist op het platteland groot zou zijn. houden deze leden niet toegeven en ook in de kleine ge meenten schenken de gemeentebesturen tegenwoordig aan de zorg voor de gezond heid meer aandacht. ONBEWAAKTE OVERWEG. Vrachtauto verpletterd; één licht gewonde. De bestuurder had niet opgelet. Vanmorgen is op den onbewaakten over weg het Hoog te Nieuwkuyk de vrachtauto van den veehandelaar van Loon uit Veen door den trein, die om 6.42 uur uit den Bosch naar Lage Zwaluwe vertrekt, gegrepen en totaal vernield. De chauffeur v. L. en de naast hem gezeten veehandelaar J. Bouman uit Wijk (bij Heusden) werden uit de cabine geslingerd. L. kwam met den schrik vrij. B. bekwam een armfractuur en eenige lichte ver wondingen aan het hoofd Hij is per auto naar Heusden vervoerd. De oorzaak van het ongeval is te wijten aan onoplettendheid van den bestuurder. De trein had geruimen tijd vertraging. GEMEENTELIJKE STEUN VOOR STUDIE. Het verleenen van geldelijken steun voer studie behoort niet tot de taak der gemeenten. De raad der gemeente St. Maartensdijk be sloot financiëe en steun uit de gemeentekas te verleenen aan het dochtertje van ten. inwoner dier gemeente ten einde haar in de gelegenheid te stellen de kweekschoo' te Zie- rikzee te bezoeken. Het betrof hier een voor schot van 20 gulden per maand, terug te betalen met 5 pCt. rente per jaar. Ged. Staten van Zeeland hebben dit niet goedgekeurd en zijn van oordeel, dat het ver leenen van financieelen steun niet behoort tot de taak der gemeente. De gemeenteraad is van dit besluit in be roep gekomen. Het Kon. besluit, dat thans in deze zaak verschenen is, verklaart het beroep onge grond en overweegt dat, nog daargelaten dat niet is gebleken, dat aflossing en rentebeta ling van de uit te leenen gelden voldoende zouden zijn gewaarborgd, bij het verleenen van bovenbedoeld voorschot geenerlei ge meentebelang betrokken, terwijl het verstrek ken van geldelijke voorschotten ten behoeve van zuiver private belangen, zelfs onder voorbehoud van rentebetaling, niet tot de taak van het gemeentebestuur behoort. PASSIESPELEN TE OBERAMMERGAU. Gelijk reeds eerder werd vermeld, vin den in 193 de passiespelen te Oberam- mergau plaats. Zooals bekend zijn de spelen in 1934 van bijzonderen aard, daar zij naar aanleiding van den 300- jarigen wederkeer van het eerste spel in 1634 op den „Beinhof" worden ge houden. De Reichsbahnzentrale für den Deut- schen Reiseverkehr heeft een rijk ge ïllustreerd vouwblad uitgegeven, waar in de data der uitvoeringen zijn opgeno-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 9