Alkmaarsche Courant.
J^Micaües
Spoct
3iunst w Welmschap
J^UwwtatuL
nonnen! rifi en dertigste Jaargang.
DONDERDAG 19 OCTOBER
Geneeskundige brieven
ALCMARIA—O. V. V. O.
TWEEDE AMSTERDAMSCiiE
ZESDAAGSCHE.
De voorverkoop begonnen.
Komt Debaets uit Amerika
terug?
TIENDE TECHNISCHE BONDS
VERGADERING VAN HET K.N.G.V.
Op 9 en 10 December te
Utrecht. Het voorloopige
programma.
TURNKAMPIOENSCHAPPEN
VAN HET K. N. G. V.
Na verschillende heeren speciaal welkom
w.
N®. 247
1933
DIENSTPLICHT.
INLEVERING VAN RIJKSGOEDEREN.
De dienstplichtigen, behoorende tot de lich
ting 1918 worden er aan herinnerd, dat de inle
vering der militaire goederen zal plaats hebben
te Alkmaar in het gebouw „De Nieuwe Doelen",
Doelenstraat nr. 3, op DINSDAG 24 OCTOBER
as., des voormiddags 9.15, 10.15 en 11.15 uur en
des namiddags 1.15 uur.
Alkmaar, 19 October 1933.
De Burgemeester van Alkmaar,
WENDELAAR.
TOEPASSING ARTIKEL 40 DER
ARMENWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS vi
'ALKMAAR brengen ter algemeene kennis, dat
de openbare vergadering van Gedeputeerde
Staten ter mondelinge behandeling van hun
verzoek om toepassing van art. 40 der Armen
wet met betrekking tot de kosten van onder
steuning van K. Bloemraad en zijn gezin zal
worden gehouden op Woensdag 25 October
1933, des namiddags te 2 uur, in het gebouw
der Provinciale Griffie, Dreef 3 te Haarlem.
Alkmaar, 19 October 1933.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WENDELAAR, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
Tocht.
Onder de vele grieven, in den laatsten
fijd tegen de Amsterdamsche tram geuit,
noemde voor kort een inzender in een inge
zonden stuk onder den titel: „Rijdende
broeikassen" in een der hoofdstedelijke bla
den het een schandaal, dat bij snikheet weer
de ramen der tramwagens gesloten blijven en
op zijn best hier en daar, maar dan nog
slechts aan één kant ren kiertje van een ven
ster mag open blijven. Die angst voor fris-
sche lucht acht hij in tegenspraak met de
blijkbare voorkeur van het publiek voor open
■wagens, die geregeld bestormd worden. Hij
kan zich begrijpen dat het taxi-vervoer op
die manier vooruitgaat, omdat men in een
taxi de ramen wagenwijd mag open zetten,
zoodat de tram dan alleen de passagiers
overhoudt, die geen taxi kunnen betalen.
De redactie antwoordt dat deze kwestie
zoo oud is als de ham zelf. Vooral de kleine
re oude wagens, die geen neerschuifbare
vensters hebben en waar de frissche lucht
alleen kan binnen komen door de ventilatie-
kap boven in het rijtuig of door de voordeur,
zijn de ware broeikassen. Indien deze voor
deur nu "maar gerege.d opengezet werd. zou
het zoo erg niet zijn, doch het moet al snik
heet zijn als dat gebeurt. Het „tocht" dan,
heef het bij menschen, die eiken frisschen
luchtstroom als tocht beschouwen.
fn den trein waar de regeling van het al
of niet openen der vensters meer aan het pu
bliek zelf is overgelaten, kan men nog beter
opmerken, hoezeer die meeningen omtrent
tocht uiteen loopen. Sommigen laten, terwijl
zij voor het open verster ziften, met een
soort wellust hun '.okl en do^r de binnen-
6troomende lucht vapperen, anderen vinden,
ook als maar een kiertje open staat, al heel
gauw dat het tocht, dat het „trekt" en
smeeken er om het venster vooral goed te
sluiten.
Feitelijk zien wij datzelfde verschil in
al'.e mogelijke openbare gelegenheden, in
wachtkamers, in concert- en schouwburg
zalen, in de kerk enz. Men heeft wel eens de
opmerking gemaakt dat klachten over tocht
juist in ons land bijzonder veel gehoord
worden. In een Fransche reisbeschrijving
door Nederland wordt gezegd, dat ons land
zich van alle andere onderscheidt door het
bezit van één windstreek meer: noord, west,
zuid, oost en tocht. Hoe dit zij, er wordt on
getwijfeld zeer veel over tocht geklaagd en
dat niet alleen over het direct onaangename
gevoel maar ook over de door toriit ontstane
nadeelige gevolgen. Deze komen achterna
en wanneer iemand er over klaagt dat hij
tocht voelt, is natuurlijk niet aanstonds uit
te maken of er ook gevolgen zullen optreden
Wanneer later iemand deze gevolgen onder
vindt en ze aan voor korten tijd gevoelden
tocht toeschrijft, is evenmin uit te maken of
die tocht wel de eigenlijke oorzaak is, of
dat een andere reden in het spel is. Er is al
dadelijk een groot deel van het publiek, dat
sceptisch staat tegenover tocht als ziekte
oorzaak Ook onder artsen worden dergelijke
sceptici gevonden. Maar het is wel zeer
merkwaardig, dat de vraag zoo goed als
nooit systematisch wetenschappelijk onder
zocht is, al moet a priori toegegeven worden,
dat zulk een onderzoek verre van gemakke
lijk zou zijn.
Men kan om te beginnen van meening
verschillen over de juiste beteekenis van
tocht. De lucht om ons heen is zelden in vol
komen rust, zelfs niet in 'n kamer, waarvan
alle vensters en deuren gesloten zijn Er kan
dan nog vrij groote luchtverplaatsing ge
schieden, zoowel doordat de buiten de kamer
in beweging zijnde lucht door naden en reten
van vensters, deuren, vloer, muren en wan
den heen dringt, als dat de verschillende
verwarming der muren de lucht in beweging
brengt. Buitenshuis is de lucht in zeer ver
schillend tempo in beweging. Zelfs als wt]
van bladstil spreken is, de beweging nog
grooter dan de meesten zouden denken Ster
ker beweging wordt aanvankelijk nog niet
door ons daargenomen, dat gebeurt eerst bij
het zuchtje en daarna bij wind in zijn ver
schillende sterkten tot storm en orkaan toe
Ons gevoel der luchtbeweging kunnen wij
ontleden in het gevoel van den winddruk en
in het gevoel, veroorzaakt door het langs
onze huid strijken van de lucht. Gevoel van
luchtdruk kunnen wii thans onbesproken Ia
ten; als wij den winddruk voelen is de grens
van tocht reeds lang overschreden Bij veel
minder sterke beweging evenwel kunnen wii
reeds zeer goed gevoelen, dat de lucht langs
onze huid strijkt. Wij kunnen dit probeeren
door even tegen de ontbloote huid te blazen.
Hierbij spelen, derhalve de snelheid der be
weging nog twee andere factoren een belang-
rke rol, t.w. temperatuur en vochtigheid.
Droge lucht doet het aan de huid klevende
vocht gemakkelijk verdampen, waardoor
warmte aan de oppervlakte onttrokken
wordt, hetgeen een gevoel van koude geeft.
Om dezelfde reden zal een vochtige huid, ook
bij geringe luchtbeweging, spoedig tot een
gevoel van verkoeling aanleiding geven. In
het algemeen kunnen wij wel zeggen dat
luchtstroomen, die plaatselijk afkoelend wer
ken, met den naam „tocht" bestempeld wor
den. Gewoonlijk wordt er het denkbeeld van
iets onaangenaams aan verbonden. Dit is op
zich zelf reeds een afdoende reden om het
ontstaan van tocht zooveel mogelijk te voor
komen. Als men iemand bespot omdat ïij
niet in den tocht wenscht te verkeeren, dan
behoeft deze zich daar niets van aan te
trekken. Hij kan de vraag of tocht nadeeli-
gen invloed op den mensch heeft, gerust on
besproken laten en heeft zijn standpunt heel
goed aangegeven als hij zegt: Ik houd nier
van tocht en daarom blijf ik er liefst buiten.
Over het nadeel van tocht zijn de geleerden
het nog niet eens. Bewijzen zijn moeilijk te
vinden Maar het is niet tegen te spreken,
dat er vele menschen zijn, die gevoelig, die
vatbaar voor tocht zijn. De een vat kou a's
hij vergeet zijn hoed op te zetten, een tweeoe
wordt steeds verkouden als hij zijn haar heeft
laten knippen, een derde zoekt de oorzaak in
het al of niet dragen van een das, enz Der
gelijke dingen kan wel ieder in zijn omgeving
waarnemen. Wie er geen last van heeft, kan
dan gemakkelijk zeggen dat de betrokken
persoon verweekelijkt is, geen weerstandsver
mogen heeft en dat door oefening, training,
die overgevoeligheid wel verdwijnen kan en
hij heeft dan tot zekere hoogte gelijk. Maar
een training is niet altijd gemakkelijk.
De gevoeligheid voor tocht ontstaat dik
wijls eerst op lateren leeftijd of wel na een
langdurig ziekbed, en dan is het in vele ge
vallen niet zoo gemakkelijk om allerlei har
dingsmethoden krachtig toe te passen.
Het door tocht ontstaande nadeel noemt
men „kouvatten''. Dit is geenszins een scherp
omlijnd begrip en een vaste definitie heeft
men nog niet gevonden. Het drukt ongeveer
de gedachte uit, dat de plaatselijk ondervon
den afkoeling inwerkt hetzij op de plaats
zelf of ook wel op een verderaf gelegen
lichaamsdeel. In het laatste geval wordt
meestal een ontsteking waargenomen, bijv.
van de longen, het borstvlies (pleuris) of an
dere inwendige organen. Ook de keel, de
neus, de luchtpijp met takken kunnen zoo ge
troffen worden. Meer plaatselijk noem ik ze
nuwstoornissen, zooals verlamming van de
gelaatszenuw, welke voorkomt bij personen
die in den trein voor een open raam hebben
gezeten, zenuwpijn en zenuwontsteking (is
chias) en eindelijk de algemeen gevreesde
rheumatische aandoeningen.
Laat daarom degene, die van tocht nooit
eenigen hinder heeft ondervonden, niet sma
lend neerzien op een ander, die uiting geeft
aan zijn angst voor dit verschijnsel en dit als
aanstellerij betitelen. Ongetwijfeld wordt in
de genoemde richting veel overdreven, maar
daartegenover staan feiten genoeg, die bewij
zen dat tocht niet altijd onschuldig is en dat
zij, die het zekere voor het onzekere nemen,
nog zoo dom niet zijn. Wanneer het juist is,
zooals in een krant van 15 September 1933
vermeld werd, dat in de Amsterdamsche
tramwagens een nieuw stelsel van ventilatie
wordt ingevoerd, waarbij door gestroomlijn
de metalen jalouzieën achter de klapraamp-
jes langs de boven-zijwanden, welker randen
om en om naar links en rechts staan, tenge
volge waarvan tocht is uitgesloten, dan be-
teekent dit zeker een belangrijke stap voor
waarts.
reeds gecontradeerden Belg, het koppel vor
men, dat België zal vertegenwoordigen in
dezen landen-Zesdaagsche? Dit is een vraag,
die ongetwijfeld eiken wielersportenthousiast
zal interesseeren en waarop men vooral in
België en Brabant met belangstelling het
antwoord tegemoet zal zien. Echter is een
beslissing in deze nog niet gevallen. In een
kort onderhoud, dat wij met den heer Fr
Grolms, technisch leider van den Zesdaag-
sche hadden, en waarin wij hem deze vraag
stelden, deele hij ons mede, dat hij voor het
geval, dat Debaets niet aan mogelijk reeds
aangegane verplichtingen in Amerika zou
kunnen ontkomen, reeds in onderhandeling
is met verschillende eerste-klasse Belgische
Zesdaagsche-renners? De heer Grolms hoop
te echter dat Debaets er in zal slagen zich
vrij te maken van Amerika, omdat daarmede
verzekerd zou zijn, dat het beste Belgische
koppel dat in kracht ver uitgaat boven eenig
ander koppel dat uit Belgische renners te
vormen zou zijn, in dezen Zesdaagsche uit
komt. Temeer zeide de heer Grolms te hoo-
pen Debaets met Aerts te kunnen laten rij
den, omdat aan zijn voornemen om slechts
de beste koppels van ieder land aan den start
te brengen, daarmede in dat geval ook voor
België zou zijn voldaan.
Motorspo rt.
DE K. N. M. V.-KAMPIOENSRIT.
Met goedkeuring van den Minister van
Waterstaat zal de Koninklijke Nederland-
sche Motorwielrijders Vereeniging op Vrij
dag en Zaterdag a.s. haar jaarlijkschen be
trouwbaarheidsrit houden.
te hebben geheeten, merkte spr. (op, dat het
ïeden voor het eerst in de geschiedenis van
het verbond was, dat een uitvoering als deze
nl. in een zaal, plaats vond.
Het programma, bestaande uit vrije oefe
ningen, staal- en knotsoefeningen en rek- en
ringendemonstraties, had een vlot verloop.
De eene vereeniging werkte echter wel eens
wat correcter dan een andere, maar over het
algemeen stond het ten uitvoer gebrachte op
goed peil. Dat er echter in de zaal zelf wat
meer ordecommissarissen aanwezig konden
zijn, lijkt ons in den vervolge wel gewenscht.
zucht" zal kunnen lezen, maar lectuur, waar
voor men zijn volle aandacht noexbg zal
hebben.
Aan het 3lot van de lezing dankte de heer
Massink den spreker met ^enige hartelijke
woorden.
En uit he* applaus bleek wel. hoe zeer
deze avond geboeid had hoe zeer men op
dezen avond genoten had.
Voetbal.
De belangstelling voor dezen wedstrijd is
veel grooter, dan wij verwacht hadden. De
oorzaak daarvan zal wel liggen in het feit,
dat Alcmaria Zondag j.1. in Den Helder
won en dat O. V. V O. het sterke D. W. S,
de handen meer dan vol gaf.
Inderdaad, het belooft een spannende wed
strijd te worden, die van het begin tot het
einde wellicht zal boeien. En daarom zou het
publiek verstandig doen, om op tijd te ko
men. In dit verband zouden wij willen aan
raden, om reeds van te voren kaarten te
koopen bij de bekende adressen. Men voor
komt dan een opstopping bij den ingang en
is er zeker van, dat men den geheelen wed
strijd zal kunnen volgen.
Wielrennen.
De voorverkoop van den Tweeden Amster-
damschen Zesdaagsche van 1723 Novem
ber a.s. is heden begonnen aan het R.A.I.
gebouw en aan de bekende sportadressen.
In afwijking van de regeling, welke het
vorig jaar gold, waarbij „bons" werden uit
gegeven, welke op den dag van bezoek tegen
entreebiljetten werden ingeruild, worden
thans dadelijk de origineele toegangsbewijzen
verstrekt, waardoor voorkomen wordt, dat
men op den dag van bezoek oponthoud aan
de kassa zou krijgen. Terecht is hierover ver
leden jaar door de bezoekers geklaagd. Bo
vendien wordt recht van den hoofdingang,
een speciale ingang gemaakt, waardoor hou
ders van kaarten, officials, persvertegen
woordigers e.a. toegang zullen verkrijgen.
De tribunes bevatten thans uitsluitend zit
plaatsen, die alle genummerd zijn. Wil men
dus verzekerd zijn van de beste plaatsen op
alle rangen, dan doet men goed zich zoo tij
dig mogelijk van plaatsen te voorzien Het
R.A.I.-gebouw is voor het bestellen van
plaatsen telefonisch aangesloten onder de
nummers 23688, 21422 en 21982, terwijl de
bureaux geopend zijn eiken dag van 10 19
uur. Ten gerieve van het publiek zullen ook
des Zondags van 1118 uur de bureaux ge
opend zijn.
Komt Ger. Debaets voor den Tweeden Am-
sierdamschen Zesdaagsche van -
a.s. terug en zal hij met Jean Aerts, den
De start vindt plaats Vrijdagmiddag om
12 uur bij de IJzeren Man te Vught, waar
na al Tieel spoedig eenige terreinen worden
doorgetrokken, om vervolgens over Nijmegen
en Arnhem en door het Mosselsche Veld op
de Veluwe het eindpunt van het eerste tra
ject Apeldoorn te bereiken. Van hier
gaan de deelnemers als gewone toeristen en
langs wegen naar vrije keuze op Coevorden
ai, van daar het Drentsche veengebied en
het Landschap Westerwolde over Winscho
ten naar Veendam, waar in de sociëteit Veen-
lust anderhalf uur wordt gerust.
Van Veendam voert de route via Appinge-
dam en Uithuizen door het Hooge Land in
het uiterste Noorden van de provincie Gro
ningen, vervolgens naar de stad Groningen,
over Leeuwarden en Harlingen, langs het
IJsselmeer naar Peperga als eindpunt van
het derde traject. Na het ontbijt te Steenwijk
gaat men weer terrein in, om vervolgens bui
ten wedstrijdverband naar Lochem te rijden,
waar Zaterdagmiddag opnieuw wordt ge
start voor een traject, dat loopt ovei Arnhem
door de Leusdensche Heide en de Vlasak
kers naar de finish bij Amersfoort.
De route heeft in 't geheel een lengte van
ongeveer 1000 K.M.
Gymnastiek.
De tiende technische bondsvergadering
van het K.N.G.V., welke op 9 en 10 Decem
ber a.s. te Utrecht wordt gehouden en waar
aan, naar men weet een kunstturnwedstrijd
NederlandFrankrijk is verbonden, belooft
zeer belangrijk te worden.
Het voorloopige programma wordt thans
bekend gemaakt en luidt als volgt:
Zaterdag 9 December: 1518 uur: Sectie
vergaderingen van de commissies voor athle-
tiek, spel, wandelen.
17—28 uur: Demonstratie van oefeningen,
onder leiding van den heer G. C. v. d. Bergh.
20—23 uur: Tiende technische bondsver
gadering, feestelijke bijeenkomst.
Gezelig samenzijn en bal besluiten den
eersten dag.
Zondag 15 Dec.: 9.30—11 uur: Filmver-
tooning, films van Nederlandsche en buiten-
landsche bondsfeesten (Deensch, Sokol) en
andere sportfilms.
11—12uur: Voortzetting der vergade
ring. Oprichtingsvergadering van het Neder-
land9ch Veteranenkorps.
13.30—plm. 17 uur: Kunstturnwedstrijd
Nederland—Noord-Frankrijk
Deze wedstrijd zal plaats vinden op initia
tief van en uitnoodiging door het K.N.G.V.
„La Région du Nord et du Pas de Calais"
van den Franschen Turnbond, die als tegen
standster zal optreden, is in omvang van le
dental zoo groot als het K.N.G.V.
De turnkampioenschappen van het K.N.G.
V., welke op 19 November a.s. te Dordrecht
zullen worden gehouden, zullen dit jaar bij
zonder belangrijk zijn. Bedriegen de voortee
kenen niet dan zullen weer nieuwe krachten
de kans te baat nemen om zich een plaatsje
in het bondstwaalftal te veroveren. Te meer
is hier de strijd van belang, omdat hierdoor
tevens de afdeeling, die tegen de Franschen
zal uitkomen, wordt bepaald. Bij de turnsters
zullen ongetwijfeld gewoon als we daar
zijn aan snellere mutatie nieuwe concur
renten zich den weg weten te banen w
keurcorps.
Naast de gewone kampioenschapswedstnj-
den worden dit jaar voor het eerst de wed
strijden voor een plaats in de jeugdkeurkorp-
sen gehouden. Er wordt zeer veel verwacht
van deze jeugdwedstrijden, waarvoor groote
belangstelling bestaat en welke geheel nieu
we perspectieven voor de toekomst zullen
openen.
TURNKRING „WEST-FRIESLAND".
Propaganda-uitvoering
Gisteren had in de groote zaal van de
„Harmonie" een propaganda-uitvoering
plaats van den turnkring „West-Friesland"
van het Ned. Chr. Gymn. Verbond, bestaan
de uit gymnastiek-vereenigingen uit Den
Helder, Enkhuizen, Hoorn, Andijk en Alk
maar.
Alhoewel op het programma vermeld
stond, dat de uitvoering om 8 uur precies
zou beginnen, opende de voorzitter, de heer
J. Kramer Jzn. tenslotte om half negen de
zen feestavond met het voorlezen van Samu-
el 16 111, waarna de spreker in gebed
voorging.
Bridgen.
BRIDGE-DRIVE ALCMARIA.
Alcmaria Victrix heeft gisteren het bridge-
seizoen geopend met een onderlingen wed
strijd, die onder leiding stond van de heeren
Lutterot en Bos. Natuurlijk was de plaats
van den strijd weer het clublokaal Van Alc
maria: Ben van Doorn. Deze had weer voor
een gezellige indeeling der zaal gezorgd, hij
had als altijd weer de voorbereidende maat
regelen getroffen, zoodat de taak der leiders
wel zeer vergemakkelijkt werd.
De strijd zelf is zeer spannend geweest en
bovendien zeer sportief. Alles ging oer-rustig
en bij het wisselen der tafels werd er over de
kaartverdeeling niet gesproken. Dat moet
natuurlijk ook niet.
Natuurlijk kwamen er weer mooie spellen
voor, maar even natuurlijk waren de uitsla
gen aan de tafels zeer verschillend. Juist
daardoor echter bleef de spanning er tot op
het laatste oogenblik in.
De uitslag is:
Even lijn: 1. G. de Haas—H. Evers, 22 pt.
2. P. RoozendaalWitte, 22 H pt.3. D.
Verwey—J. Burger, 24 pt.
Oneven lijn: 1. Q. Jonker—B. v. Beest, 21
p.; 2. J. Bos—K. Bos, 24 pt.; 3. G. Burger
R. Govers, 25 Y, pt.
De heer Luttero' reikte de prijzen uit met
een kort speechje, waarin hij alle deelnemers,
doch vooral Ben van Doorn dankte voor de
spontane medewerking.
Het was een prettige avond, die spoedig
door meerdere gevo'gd zal worden. Zelfs heb
ben wij al hooren fuisteren van een wed
strijd, waarbij de dames tegen de heeren het
robbertje zullen spelen.
MIJ. TOT NUT VAN 'T ALGEMEEN.
Departement Alkmaar,
Het Departement Alkmaar van de Maat
schappij tot Nut van 't Algemeen hield gis
teravond zijn eerste bijeenkomst in dit winter
seizoen. Ondanks de concurrentie van de
tooneelvoorstelllng „Vader des Vaderlands
in 't Gulden Vlies was de dancing der Har.
monie uitstekend bezet met de oude getrou
wen van 't Nut, die door den voorzitter, drs
J. H. Massink, hartelijk werden welkom
geheeten. Daarna introduceerde hij den heer
Carel Scharten, den bekenden Nederland
schen romanschrijver, die voor korten tijd in
ons land is (Scharten woont op 't oogenblik
in Florence) en bereid was geweest een
avond voor 't Nut te komen spreken.
De heer Scharten een vlotte causeur met
een gezellige, warme stem. zou den nieuwen
nog niet verschenen roman van hem en zijn
vrouw „Carnaval'' bespreken en begon met
een korte inleiding, waarin hij het schoone
Sicilië besprak. En reeds dadelijk bleek, hoe
goed de heer Scharten een land met zijn be
volking, zijn zeden en gewoonten, zijn rijk
dom aan natuur, zijn historische bouwwer
ken, kan beschrijven. In een slechts kort tijds
bestek schilderde de spreker op verrassende
wijze het bekende eiland en kwam zoo tot den
nieuwen roman „Carnaval".
De roman begint met een proloog. De
hoofdpersoon, een jongeman van 27 jaar, zit
op een carnavalsbal en voelt zich een ge
doemde. Heel in het kort wordt dan de
sfeer van het bal en de zielstoestand van den
jongen man beschreven en dan begint de
eigenlijke roman. Het eerste deel geeft de
jeugd van den hoofdpersoon weer. De jon
gen heet bij Ardengo? heeft een zeer
ongelukkige jeugd, zonder zon, zonder
liefde.. Een moeder heeft hij niet meer en zijn
vader, dien hij eerst verafgoodde, blijkt een
man te zijn met een lagen hartstocht. Hij
komt tenslotte bij zijn grootvader thuis en
wordt daar verder opgevoed. Doch al weer
mist hij de warmte en de liefde, die hij in zijn
sombere jeugdjaren zoo broodnoodig heeft.
Verder heeft hij alles en kan alles krijgen.
Een ding is echter anders bij zijn groot
vader. De sfeer in de huishouding is veel
zuiverder dan bij zijn vader, die een verhou
ding met de dienstmeid heeft. En vooral zijn
grootvader is in de oogen van den jongen
een ideaal.
Dan plotseling sterft de grootvadei en hij
wordt zijn erfgenaam. Ardengo is nu bijna
volwassen geworden. Als hij op zekeren dag
in de bibliotheek zit, vindt hij toevallig een
minnebriefje, waaruit blijkt, dat zijn groot
papa een intieme verhouding gehad heeft met
diens secretaresse
Dus ook zijn grootvader was niet feilloos.
Ook zijn grootvader, dier, hij verafgood had,
bleek een mindere godheid fe zijn. De teleur
stelling is wel groot.. Er. dan neemt onze
jongeman een besluit: hij gaat op reis. trekt
overal heen, houdt braspartijen, verslingert
zich aan tal van vrouwen en zorgt er voor,
dat hij op zedelijk gebied vooral niet minder
is dan zijn eigen vader en grootvader
Het geld raakt op en Arden go's leven
wordt moeilijker Eerst probeert hij nog, door
lesgeven in zijn onderhoud te voorzien, dan
trekt hij op een goeden dag in een klooster,
waar hij de ongeloovige, niet vindt, wat hij
zocht en tenslotte wordt hi' liedjeszanger en
oogst daarmee veel succes.
Totdat...
Het is begrijpelijk, dat wij dezen roman
niet uitvoerig kunnen weergeven. Wij hebben
slechts een poging gedaan, om iets van den
inhoud te vertellen, zooals wij dat opteeken-
den bij het aanhooren van de causerie. Als
wij echter een indruk mogen weergeven van
het gehoorde, dan is die wel deze: „Carna
val" is hier op prettige wijze geïntroduceerd;
„Carnaval" schijnt ons een roman, die straks
veel gelezen zal worden; ..Carnaval" lijkt
ons een boeiende roman, waarin de figuren
sterk geteekenü zijn. Maar „Carnaval" is ook
een roman, dien men niet „in een vloek en een
TWEEDE KAMER.
Opheffing der Gezondheidscom
missies.
Verschenen is het voorloopig verslag over
het wetsontwerp tot wijziging van de Ge
zondheidswet.
Bij het afdeelingsonderzijek verklaarden
verscheidene leden, dat het wetsontwerp bij
hen zeer ernstige bezwaren ontmoette.
De Gezondheidscommissies, welker ophef
fing daarin wordt voorgesteld, hebben niet
alleen in het verleden goed werk gedaan,
doch ook in de toekomst is haar voortbestaan
noodig
Belangeloos doen zij veel tijdroovend
werk, dat anders door ambtenaren zou
moeten worden gedaan.
De Gezondheidscommissies hebben een
zelfstandige taak in verband met de woning
wet; dat blijkt vooral bij de onbewoonbaar
verklaringen. Zou het voorstel der regeering
worden aangenomen, dan is het onvermijde
lijk, dat ook de woningwet wordt herzien.
Beide onderwerpen zouden dan tegelijk
kunnen worden behandeld.
Nergens blijkt ook, dat de regeering een
doelmatige en meer georganiseerde organi
satie van alle deelen der regeeringszorg voor
hygiëne en ziekenverpleging ter hand wil
nemen.
Sommige andere leden hadden tegen het
ontwerp het bezwaar dat dit geen onder
scheid maakt tusschen groote en kleine ge
meenten. In de steden, zoo meenden zij, kun
nen de Gezondheidscommissies desnoods ge
mist worden, hoewel zij ook daar nuttig werk
hebben verricht; op het platteland zijn zij
echter in vele gemeenten vrijwel onmisbaar
Zou het echter niet mogelijk zijn bijv. Ge
zondheidsdiensten in te stellen overeen
komstig het oude plan van 1920? Kan in
elk geval niet op bescheidener wijze iets van
de bistaande organisatie behouden blijven?
E- 'e 'e^en. die tegen opheffing bezwaar
hadden, vroegen nog, of de regeering pogin
gen heeft aangewend om de gemeentebestu-
gen heeft aangewend om de gemeentebestu
ren te bewegen, de kosten der commissies
voor hun rekening te nemen. Waren zij goed
ingelicht, dan zou dit voor de gemeenten
veelal slechts weinig kosten meebrengen, ter
wijl op die manier het heilzame werk der
commissies toch zou kunnen worden voortge
zet.
Vele andere leden verklaarden daaren
tegen, zich met het wetsontwerp te kunnen
vereenigen, ofschoon ook zij het verdwijnen
de- Gezondheidscommissies wel betreurden.
Dat de beteekenis der commissies juist op
het platteland groot zou zijn. houden deze
leden niet toegeven en ook in de kleine ge
meenten schenken de gemeentebesturen
tegenwoordig aan de zorg voor de gezond
heid meer aandacht.
ONBEWAAKTE OVERWEG.
Vrachtauto verpletterd; één licht
gewonde. De bestuurder had niet
opgelet.
Vanmorgen is op den onbewaakten over
weg het Hoog te Nieuwkuyk de vrachtauto
van den veehandelaar van Loon uit Veen
door den trein, die om 6.42 uur uit den Bosch
naar Lage Zwaluwe vertrekt, gegrepen en
totaal vernield. De chauffeur v. L. en de
naast hem gezeten veehandelaar J. Bouman
uit Wijk (bij Heusden) werden uit de cabine
geslingerd. L. kwam met den schrik vrij. B.
bekwam een armfractuur en eenige lichte ver
wondingen aan het hoofd Hij is per auto
naar Heusden vervoerd. De oorzaak van het
ongeval is te wijten aan onoplettendheid van
den bestuurder. De trein had geruimen tijd
vertraging.
GEMEENTELIJKE STEUN VOOR
STUDIE.
Het verleenen van geldelijken
steun voer studie behoort niet tot
de taak der gemeenten.
De raad der gemeente St. Maartensdijk be
sloot financiëe en steun uit de gemeentekas
te verleenen aan het dochtertje van ten.
inwoner dier gemeente ten einde haar in de
gelegenheid te stellen de kweekschoo' te Zie-
rikzee te bezoeken. Het betrof hier een voor
schot van 20 gulden per maand, terug te
betalen met 5 pCt. rente per jaar.
Ged. Staten van Zeeland hebben dit niet
goedgekeurd en zijn van oordeel, dat het ver
leenen van financieelen steun niet behoort tot
de taak der gemeente.
De gemeenteraad is van dit besluit in be
roep gekomen.
Het Kon. besluit, dat thans in deze zaak
verschenen is, verklaart het beroep onge
grond en overweegt dat, nog daargelaten dat
niet is gebleken, dat aflossing en rentebeta
ling van de uit te leenen gelden voldoende
zouden zijn gewaarborgd, bij het verleenen
van bovenbedoeld voorschot geenerlei ge
meentebelang betrokken, terwijl het verstrek
ken van geldelijke voorschotten ten behoeve
van zuiver private belangen, zelfs onder
voorbehoud van rentebetaling, niet tot de
taak van het gemeentebestuur behoort.
PASSIESPELEN TE
OBERAMMERGAU.
Gelijk reeds eerder werd vermeld, vin
den in 193 de passiespelen te Oberam-
mergau plaats. Zooals bekend zijn de
spelen in 1934 van bijzonderen aard,
daar zij naar aanleiding van den 300-
jarigen wederkeer van het eerste spel
in 1634 op den „Beinhof" worden ge
houden.
De Reichsbahnzentrale für den Deut-
schen Reiseverkehr heeft een rijk ge
ïllustreerd vouwblad uitgegeven, waar
in de data der uitvoeringen zijn opgeno-