t 'fzooificUial llieuws Binnenland De winter brengt óók Slipgevaar „Eén-uur-ijs" op de wegen. Slle gevolgen: e 8) ONBEWAAKTE OVERWEG, PIJN IN DEN RUG? NEEMT U IN ACHT. Wanneer tengevolge van een gevatte koude, overwerking, te veel inspanning, s'ijtage, enz. bepaalde organen trager beginnen te werken, doen zich verschijn selen voor, waarvan men de oorzaak dikwijls tevergeefs zoekt. Het valt ech ter gemakkelijk te begrijpen, dat zich als gevolg dier trage werking onzuiver heden in hel lichaam ophoopen en onder deze is een afzetting van urine zuur in de gewrichten en organen het meest te vreezen Gewoonlijk merkt gij dan op: pijn in den rug of de lendenen, hoofdpijn, een loom of duizelig gevoel, rheumatische pijnen en meerdere ver schijnselen van onwel zijn, die, naar ge lang van de lichamelijke gesteldheid va^ den lijder verschillend kunnen op treden. Verwaarloozing van dergelijke verschijnselen kan tot zeer ongewensch- te verwikkelingen leiden. Foster's Rugpijn-Nieren-Pillen hebben geiurende de dertig jaren, waarin lijders aan dergelijke ziekteverschijnselen ze leerden kennen en waardeeren, naam gemaakt en getoond, dat zij de afvoer- organen (bJ trage spijsvertering gebrui- ke men eenige Foster's maagpillen) opwekken tot gezonde werking. Een kuur met Foster's Rugpijn-Nieren-Pillen maakt, dat rijk en gezond bloed uw aderen doorstroomt, en gezondheid en kracht aan alle levensorganen gebracht W"*d.' Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten k tl.-tl.7b en f3.-p. doos. Let vooral op den jaisten i naam. De heer van de Reep vond het niet billijk, dat van arbeiders die eenig eigen land hadden 1 cent per roe in de steunverleening werd af getrokken. Hij wijde de tuinders dan ovet één kam scheren. De voorzitter antwoordde hierop, dat voo? de tuinders ieder geval op zichzelf moest worden bekeken, reeds waren door het Bui gerl. Armbestuur staten opgemaakt, die de tuinders moesten invullen. In verband hiermee merkte de voorzitter op, dat er over was gesproken om een bon nenstelsel in te voeren, opdat het geld wat hier werd uitgekeerd ook den winkelstand in deze gemeente zou ten goede komen. De voqr zitter begreep, dat dit echter ook een scha duwzijde had. De heer van de Reep vond, dat hiertegen een zeer groot bezwaar was. Men ontving weinig en moest dan van dat weinige meer besteden dan noodig was. De arbeiders hoef den toch den middenstand niet in het leven te houden. De heer de Waard dacht, dat vooral met kruidenierswaren er niet veel verschil was tusschen stad en dorp. De heer van de Reep was dit niet eens. De heer Bras voelde ook wel voor het idee, dat het geld hier moest blijven. De heer de Waard dacht, dat het mis schien mogelijk zou zijn overleg te plegen met den middenstand. De voorgestelde belastingverordeningen werden daarna vastgesteld. Vervolgens kwam er een voorstel alle sub sidies voor 1934 te chrappen. De heer Straathof vroeg of de brandweer hier ook onder hoorde, zij werden immers ook dikwijls betaald door de verzekerings maatschaopij en konden er altijd nog een uitje van hebben. De voorzitter zeide, dat ook de vergoeding aan de brandweer hieronder viel. De Raad vond het jammer de subsidie aan het fan farecorps te moeten schrappen. De heer Bras vroeg of het niet mogelijk was de subsidie aan het Witte Kruis te laten. Ook deze subsidie moest echter vervallen Daarna werd besloten 6 pensioenbij drage te verhalen op de gemeente-ambte naren. Voor de steunverleening werd uitgetrok ken een bedrag van 200. De begrooting werd hierna vastgesteld. Dan werd voorgesteld om hen, die uit de organisaties trekken het verschil tusschen uitkeering en steunregeling te vergoeden daar in sommige gevallen de steunregeling gunstiger zou zijn dan de bondsuitkeering en het onbillijk zou zijn dat zij, die voor hun bond hadden gestort minder zouden ont vangen, dan zij die in de steunregeling val len. De Raad gin met dit voorstel accoord. Hierop zal echter nog goedkeuring van den Minister moeten worden gevraagd. Er werd mededeeling gedaan van de kosten van uitbreiding electrisch net naar woningen Leijen enz De aanleg zou moeten kosten 200.—. Leijen had toegezegd de sleuf gratis te geven. B. en W. stelden voor de uitbreiding te maken. De Raad besloot tot deze uitbreiding mits tlle drie perceelen aansluiten. De rondvraag leverde niets op. HOORN Wegens ziekte van den burgemeester, be rustte de leiding bij den heer Stumpel. In de vervolg- en sluitvergadering (Don derdagavond) kwam een adres van de recht- sche raadsfractie aan de orde ten aanzien van het gasbedrijf. Hierbij werden B. en W. uitgenoodigd ernstig na te gaan, in hoeverre op de salarissen kan worden bezuinigd en inkrimping van personeel mogelijk is. Tevens wordt gewenscht op het fittersbedrijf te be zuinigen; alsmede een arbeidsreserve in te stellen. B en W. verklaarden zich bereid het onder zoek in te stellen en den uitslag hiervan aan den raad mede te deelen. Bij de behandeling van het bedrijfsplan van de gemtentereiniging besprak de heer Bossert (v.d.) de toeslagen bij het beroep als voerman (aan 9 personen een bedrag van 26 per persoon). De wethouder zeide, dat deze toelage reeds tang vermeld staat in de loonregeling. De voorzitter zegde toe, dat deze kwestie bij de technische herziening van salarissen aan de orde zal komen. Bij de behandeling van het Slachthuisbe- drijf gaf de heer Piomper (s.d.) in overwe ging in de directie wijziging te brengen. De tegenwoordige directeur is 68 jaar; naar spr. overtuiging dient hier een jongere kracht in aanmerking te komen, al heeft hij waardee ring voor den tegenwoordigen functionnaris. en W. zullen in overleg met Ged. Sta ten deze zaak ernstig bekijken en vroegtijdig den raad op de hoogte stellen. Bij de behandeling der inkomsten gaf de heer Piomper (s.d.) B. en W. in overweging zich tot het Rijk te wenden in hoeverre h»t mogelijk is te komen tot huurverlaging van arbeiderswoningen. Bij het hoofdstuk openbare werken bepleit te mevr. Machie'.se (s.d.) een invoering van belasting op mechanische lossing. De voor zitter zeide, dat deze zaak in onderzoek is. De rechtsche raadsfractie verzocht B. en W. om over te gaan tot verkorting der ker mis. Een en ander werd in handen gesteld van B. en W. om prae-advies. De heer Smits (r.k.) betoogde, dat z.L de steun van het kerk en armenfonds, welke gel den komen ten bate van Stadsziekenhuis, gemeen tegeneesheeren, gemeentevroedvrouw en Maatschappelijk Hulpbetoon wettelijk niet juist wordt toegewezen. Naast zijn meening kunnen ook kerkelijke instellingen voor ar menzorg rechten hierop doen gelden. Spr. bepleitte voorts inzake steunverlee ning een meer innige samenwerking tusschen kerkelijke instellingen van weldadigheid en Maatschappelijk Hulpbetoon, teneinde dub bele bedeeling te voorkomen. Spr. beval de instelling van een armenraad aan in samen werking met buitengemeenten. B. en W. zeg gen toe een onderzoek te zul'en instellen, in hoeverre de beschikbare gelden van het kerk en armenfonds al of niet wettelijk worden verdeeld De heer Dorhout (v.d.) prees de leiding bij Maatsch. Hulpbetoon, maar drong aan op nauwkeurige naleving der wettelijke voor schriften, opdat worden voorkomen, dat be langrijke steunbedragen van het Rijk even tueel in gevaar zouden kunnen komen. Me' de aangebrachte wijzigingen werd de begrooting als nu met algemeene stemmen goedgekeurd. Hierna sluiting. De listen der natuur. Het klinkt vreemd, maar we zijn eigenlijk nog altijd bezig met oen zomer. Met de liquidatie van den zomer, wel te verstaan! Want nadat we eerst maan denlang hebben kunnen genieten van de schoonheid van het bosch mochten we daarna gedurende eenige weken de bla- derenpracht van dichtbij bekijken, n.1. toen die over de wegen uitgespreid was in den vorm van een slipperig laagje „afval". We hebben ons dus al een beetje kunnen gewennen aan slip-nia- noeuves en dat is maar goed oo1', want het wordt nu in deze tijden nog een haartje erger. De Hollander, die van huis uit voorzichtig is en zich niet op één-nachts ijs waagt, wordt met zijn auto wel gedwongen om over één-uurs ijs te rijden in den vorm van ijzel op de wegen. Is Uw auto in crde. Al deze „listen der natuur" moeten gedupeerd worden, aldus schrijft ons de A N. W. B-Toeristenbond voor Neder land, in de eerste plaats door voor zichtig te rijden (en op slipperige wegen staat dat gelijk met langzaam) en verder ook door de auto duchtig na te zien. Gladde banden zijn ongeschikt voor het donkere seizoen; de prijzen zijn nu zoo laag, dat vernieuwing voor zeer velen mogelijk is. Ongelijkmatig aan grijpende remmen zijn thans ook al extra gevaarlijk, terwijl de wagen voorts prima moet „sporen" Het is dus zaak dit terdege te laten nazien. Onbetrouw bare remmen zijn absoluu ontoelaat baar, zoo noodig moet dus b.v. de rem- voering vernieuwd worden. Toch is men hiermede nog niet klaar. Het slipspook wordt daarmede wel min der gevaarlijk ,maar toch niet onscha delijk. Wie een bocht iets te snel neemt, wie een beetje te bruusk gas geeft of wie op een tonronden weg plotseling remt, zal desondanks de eigenaardige slipbewegingen voelen beginnen, welke den wagen kenmerken, wanneer hij op zijn eigen houtje vooruit wil. En heel veel rijders worden door een beginnen- den slip als het ware lamgeslagen. Een panische schril; maakt zich van hen meester, doet hen van alles uithalen, behalve natuurlijk de manoeuvre die het slippen kan herstellen. Daarom is het zoo noodzakelijk, dat men zich eens gaat oefenen in het slippen. Overal zijn wel beruchte stukjes weg te vinden, die na een buitje „vet als modder" worden. Dèn moet men erop uitgaan en op een verlaten weg opzettelijk gaan slippen. Niet te hard natuurlijk, maar toch ook weer niet zonder een beetje persoonlij ken moed. En wanneer men zich dan eens rustig oefent aan de hand van bij gaande instructies, zal men het slippen voor een groot deel leeren beheerschen. En wanneer iemand weet, dat hij ae s ip- situatie „aankan", welnu, dan heeft hij de overwinning al voor 60 pet. behaald Veiligslippen is dus ook al een kunst. Wanneer men voelt, dat de wagen „van achteren" raar rechts wegglijden gaat, dan draait men he, stuur ook naar rechts, dus met den slip mee (nooit er tegen ini). Wat men dan verder doet staat naast bijgaand schetsje vermeld. En wanneei het blijkt, dat na de stuurwending-naar- rechts de wagen nu den anderen kant uit gaat slippen (dus met de achterzijde naar links uitwijkt), dan draait men net stuur ook weer naar links, du. weder om met den slip mee. Dikwijls moet men een ietwat zigzaggende beweging vo'voeren (die uit verschillende slip correcties bestaat) alvorens de wagen weer in het veilige spoor teruggedron gen is. Wanneer het slippen nu bij groo- to snelheid eebeurt dan worde de di verse krachten zoo groot, dat ongeluk ken toch niet kunnen uitblijven. Hetzelf de is het geval op een zeer smallen w ,g, waar men al heel gauw een boom raakt of in botsing komt met uit tegen gestelde richting naderend verkeer. Het allerergste treedt echter op, wanneer men tegen den slip instuurt Zooals uit bijgaande schetsjes, die ons door den ANWB.-Toeristenbond voor Nederland werden toegezonden, blijkt, zal de wagen in dat geval om zijn eigen as gaan tol len. Men weet in den letterlijken zin des woords niet, „waar men blijft" en de ernstigstb botsingen zijn hiervan helaas vaak het gevolg Maarook hier telt de gewaarschuwde dubbel, dus: voor zichtig rijden, geen bruuske stuurwen- dingen of snelheids vermeerderingen, (resp. verminderingen), tijdens het slip pen geen gas geven doch de frictie in trappen niet remmen en... het hoofd koel houden. „De donkere dagen". Daar zitten we nu midden in! En daaruit volgt ai direct, dat men ook bijzondere aandacht aan de verlichting moet wijden. In de eerste plaats dient de accu in orde te wezen (laten contro leeren bij een vertrouwd adres); vele dynamo's zullen wellicht bijgesteld moe ten worden en verder krijgen ook de lampen een beurt. Vele z.g. gedempte lichten verblinden nog heel sterk; zeer aan te raden is het, om gezeten in een andere auto, zijn eigen wagen bij avond eens tegemoet te rijden! Ook sommige stadslampen verblinden nog, dus wie het inderdaad goed meent met de verkeersveiligheid, zal dit alles verzor gen, voor er door zijn schuld ongelukken plaats hebben. Zooals men weten zal, is het rijden met verblindend licht ver boden in bebouwde kommen, bij het elkaar passeeren (dimmen op 100 meter vóór de ontmoeting) en verder ook, wanneer de wagen stilstaat. Dit is van bijzonder belang ietwat hellende oprit ten van bruggen, spoorwegovergangen e.d. Vaak is het al gebeurd, dat door de verblindende lampen van een wachten de auto een tegemoetkomende automobi list den afsluitboom niet kon opmerken. Overal, waar men wachte. moet, dienen alléén de stadslampjes te branden. Ook fietslantaarns verblinden. Tot besluit van dit praatje voor auto mobilisten wijzen wij nog even op de vaak verblindende rijwiellantaarns. Een fietslamp behoort naar beneden gericht te worden (de lichtbundel m- .t het weg dek op circa 15 meter voor de fiets snij den). Een te hoog gerichte fietslantaarn verblindt vaak nog erger dan een auto lamp, omdat het licht zoo heen en weer zwaait. Ende wielrijder heeft er op die manier nagenog geen profijt van! De winter moge lang duren als men er voor zit in elk geval brengt elke dag ons dichter bij de lente Door veilig te rijden met een veiligen wagen ver hoogt gij uw kansen aanmerkelijk om die lente bij te wonen Veiligheid kost geen tijd! 7. En U draait een heelenof halven slag om (met 6. als u tegen den slip instuurt, gaat de auto de rondte tollen (xie 7) »B A rt, In 5. Als U echter in figuur 3 het stuur naar links draait... (zie6) 4. Zoo wordt de auto in het rech te spoor terug gedrongen. 3. Draal dan (met den slip méé dusl) PROVINCIALE ZIEKENHUIZEN IN NOORD-HOLLAND. Kan er bezuinigd worden? In de gistermorgen voortgezette ver gadering van de Prov. Staten kwam in behandeling de begrooting en rekening van de provinciale ziekenhuizen. De heer Droog (r.k betoogde dat teveel personeel een vaste aanstelling krijgt De heer Abrahams (v.d.) meende dat er meer bezuinigd kan worien zon der dat de salarissen en de verzorging oer zieken worden aangetast Spr. drong aan op een onderzoek naar de mogelijk heid van mee? versobering in de ad ministratie. De heer Heijermans (s.d.) besprak de verzorging van de patienter in de ziekenhuizen en zei dat versobering z.i. ook mogelijk zou zijn, doordat de pro- vincie van enkele bezwarende contrac- ten met andere instellingen afkomt. De heer Vermeulen (ar) vroeg of met de aanstelling van verplegend per soneel niet rekening kan worden ge houden met de vermindering van het j aantal patiënten. De heer L u d e n (c.h.) besprak in het bijzonder de verpleging te Medemblik Spr. meende dat het daar nog wat ouder- wetsch toegaat en deed enkele wijzigin gen aan de hand. Spr. zou ook wen- schen dat in het ziekenhuis ie Medem blik de arbeidstherapie werd uitgebreid Mevr. B o i ss e v a i nP y n a p p e 1 (v b.) maakte enkele opmekingen over de aanstelling van verplegend perso neel. Spr. had van enkele sprekers ge hoord dat Medemblik een open afdee- ling moet hebben, maar de open plaat sen van Santpoort zijn juist in de open afdeeling. Zij zou het ri adzaam achten in Medemblik nog niet tot het instellen van een open afdeeling over te gaan. Mevr. M i e d e m a (s.d.) betoogde dat er niet op het personeel kan worden be zuinigd. De heer Sajet (s.d.) meende dat ver sobering op de verpleging niet mogelijk is. Door vergelijking met andere inrich tingen komt men niet tot een goede waardeering; er zijn confessioneele in richtingen waartegen niet te concur- reeren valt, omdat ze buitengewoon lage loonen betalen. De heer Stapel (vb. )drong aan op het gebruik van binnenlandsch vleesch bij de ziekenhuizen. De heer Verschure (r.k), lid van Ged. Staten, zei, dat de provinciale zie kenhuizen tot de beste van Europa kun nen worden gerekend Er werd gezegd dat de verpleging te duur is en de heer Abrahams heeft opgemerkt, dat Amster dam zijn patiënten wel eens naar goed koopere ziekenhuizen zou kunnen zen den. Hij sprak van 400 per jaar min der. Spr vond dat wat te erg; dat moe ten minderwaardige ziekenhuizen zijn Hij berekende dat op 19 van de totale uitgaven misschien zou kunnen worden bezuinigd, want op de loonen en sala rissen valt niet te bezuinigen Hij ging dan op de verschillende op merkingen nader in en verklaarde, dat de ziekenhuizen zoo sober mogelijk wer den gehouden en dat steeds wordt nage gaan. wat nog te bezuigen valt. De begrooting voor de provinciale ziekenhuizen werd aangenomen. HEILOO De Ver. voor Vreemdelingenverkeer heeft haar wintercampagne ingezet met een leuken middag voor de kinderen en een ge zelligen avond voor de ouderen. Beslag was gelegd op de mooie film der Duitsche Spoorwegen (een reclamefilm voor het reizen per spoor in dat land) doch die een zoo mooi beeld gaf van wat in Duitsch- land te zien is en waarin de reclame voor de Duitsche Spoorwegen niet overheerschend was. Bijzonder mooi was een reis langs den Rijn. Er werden ook andere films vertoond, waaronder een komische. Bij de avondbijeen- komst wees de voorzitter op de reclame die Duitschland maakt en voor ons land leer zaam is. Spr. wees er op hoe we de A.V.V.V. moeten steunen om daardoor reclame te ma ken voor ons moeie land. Spreker wekte ook op om de plaatselijke V. V. V. te steunen door het lidmaatschap en uitte een woord van dank tot den heer Wijsman uit Amster dam die de films vertoonde en tot den heer van Gemeren die gratis zijn zaal afstond. Een groot succes was het voor de commissie van uitvoering dat men zoowel voor de kin deren als de volwassenen voor een geheel uitverkochte zaal stond. TWEEDE KAMER. Schriftelijk beantwoorde vragen. Op de vragen van het Tweede Kamer';d Hiemstra, in verband met het ontslag van een groot aantal arbeiders uit Vriezenveen bij de Rijkswerkverschaffing, is door den minister van Sociale Zaken geantwoord: In verband met het gereedkomen van werkverschaffingsobjecten worden geleide lijk te werk gestelden in de gemeente Vrie zenveen in de steunregeling opgenomen, aan gezien de plannen voor nieuwe werkverschaf fingsobjecten nog niet in staat van wijzen zijn. Aan de voorbereiding van bepaalde werk- objecten wordt gearbeid met den spoed, dien de materie toestaat. De heer Albarda, lid der Tweede Kamer hepft aan de ministers van binnenlandsche zaken en van defensie gevraagd, in verband met het verbod aan den heer Viruly om voor den microfoon der Vara te spreken„Zijn de ministers niet van oordeel, dat de beperkende bepalingen, die de minister van defensie ten aanzien van de bewegingsvrijheid van mili tairen heeft getroffen, niet zoodanig moeten worden opgevat, dat het aan militairen ook verboden zou zijn medewerking te verleenen aan radio-uitzendingen, behoorende tot het „Algemeen Programma", als de „Vara" mei de verzorging van dat programma is belast? 70-jaritfe iietser gedood. Hedenmorgen is op den onbewaakten overweg in de i weg van Appingedam naar Holwierde de 70-jarige wielrijder C. Dijk uit Appingedam door den trein, die om half 10 uit Delfzijl naai Gronin gen was vertrokken, overreden en ge dood De machinist heeft van het onge luk niets bemerkt. Een and-re wiel rijder had getracht den ongelukkige door gebaren op het gevaar opmerk zaam te maken. TEGEN EEN DRAAD GEREDEN. Twee schooljongens zwaar gewond Twee jongens, die per schaats uit school kwamen, wilden de juist door de ijsclub ge reed gemaakte ijsbaan te Nieuwkoop probee ren om vast te stellen, wie het snelst kon rij den Zij bemerkten echter niet, dat de baan met een draad was afgezet, met het gevolg, dat zij er in volle vaart tegen aan reden, achterover sloegen en bewusteloos bleven lig gen. Beiden bleken een zware hersenschud ding te hebben opgeloopen. U BENT EEN VAN DIE VROUWEN die „modern" wascht. U gebruikt een zelfwerkend wascb» middel dat zooyeel vlugger en mooier alles wascht dan vroeger met zeep of zeeppoeder. U durfde breken met den sleur van wasschen zooals moeder en grootmoe* der het deden! Waarom doet U ook niet den laatsten stap? Waarom gebruikt U geen 1. 2. 3. Hollandsch zelfwerkend wasch* middel? Het werkt nog beter, het is goed* kooper 17 H cent per pak het is 100 pCt. Hollandsch fabrikaat. Vraagt eens Uwe kennissen, die het gebruiken of nog beter probeert het en oordeelt zelf. INVOER VAN KAAS IN DUITSCHLAND. Nederlandsche invoer gedaald van 67 tot 58 pet. De kaasinvoer van Duitschland is in het loopende jaar verder sterk gedaald. In de tien eerste maanden van dit jaar werden rond 35.2 millioen kilo harde en zachte kaas, met een waarde van 28.73 millioen mark, inge voerd, tegen 42.6 millioen kilo voor 36 08 millioen mark in den overeenkomstigen tijd van het vorig jaar, 46.2 millioen kilo voor een waarde van 54 66 millioen mark in de tien eerste maanden van 1931 en 57 millioen kilo meteen waarde van 91.18 millioen mark in de tien eerste maanden van 1929. Neder land staat als steeds aan het hoofd van de lijst der importeerende landen, met een aan zienlijken voorsprong op Denemarken. De in voer. bedroeg uit Nederland voor de maan den Januari tot October in 1929 358 257 centenaar, in 1931 290 205 centenaar, in 1932 284.056 centenaar en in 1933 205 732 centenaar. Voor Denemarken bedroegen de cijfers onderscheidenlijk 51.976, 31.734, 45.400 en 71.794 centenaar. In het loopende jaar is hèt deel van Nederland aan den Duii- schen kaasinvoer gedaald van 67 tot 58 De invoer uit Denemarken is in de laatste twee jaar sterk gestegen. Zwitserland, dat in 1929 nog met 57.653 centenaar op de tweede plaats der importeurs stond, importeerde dit jaar nog 10 866 centenaar tegen 9686 in de tien eerste maanden van het vorig jaar. Frankrijk en Italië zijn als importeurs vrijwel geheel uitgeschakeld. Hun invoer bedroeg in het loopende jaar nog onderscheidenlijk 1010 en 1520 centenaar. VALSCHE RIIKSDAALDERS. Door de Centrale Recherche te Amsterdam is aan boord van het stoomschip Ouderkerk van de Oost-Az'ë-lijn een Chinees aangehou den. die in het bezit was van een tiental val- sche rijksdaalders, waarvan de Chinees de herkomst niet wenschte oo te geven. Het schip heeft voor het in de hoofdstad aan kwam een paar da een te Rotterdam gelegen. Het onderzoek wordt ook in die richting voortgezet. DE AMSTERDAMSOHE BEGROOTINO De gemeenteraad van Amsterdam heeft hedennacht de begrooting 1934 met een be drag in den gewonen dienst v. 133.412.534 aanpenomen^met 24 tegen 20 stemmen. De sociaal-democraten en de communisten stemden tegen. SMOKKELAUTO AANGEHOUDEN. Tegen den avond kwam gister te Sittard een Duitsch koopman, zekere D. uit Gelsen- kirchen de grens over. Bij de douane gaf hij aan, dat zijn vrachtauto beladen was met 5000 K G. graan, uat via Nederland naar België vervoerd moest worden. De kommiezen vertrouwden de zaak echter niet en onderzochten den wagen. Het bleek dat de zakken niet zooals opgegeven met ko ren, maar met tarwe gevuld waren en dat daaronder 3300 K G. Duitsche margarine verborgen was. De koopman werd gearres teerd en overgebracht naar het politiebureau waar hij werd ingesloten, terwijl de vracht, auto met inhoud in beslag genomen werd Deze is naar het kantoor van de invoerrech ten en accijnzen gebracht. VERBOD TOT SPRFKEN VOOR EEN ITALIAANSCH FASCIST. De heer Asvero Gravelli, directeur van een dagblad voor het universeel fascisme 'e Rome, die gistermorgen te Den Haag is aangekomen, zou gisteravond in de residentie op een debatvergadering van den Alg. Ned. Fascisten Bond spreken. Dit was echter niet mogelijk, daar dit op last van den minister van iustitie verboden werd. In zijn plaats werd het woord gevoerd door den heer Ooms, journalist van hetzelfde blad. De heer Baars, de leider van den A. N. F. B., was wegens ziekte verhinderd het woord te voeren. De heer Ooms gaf een uiteenzetting vau het Italiaansche fascisme Er was geen debat De vergadering had een rustig verloop. EEN MOEILIJK TE VERVULLEN RAADSVACATURE. De door het vertrek van den heer H. Dekket opengekomen raadszetel in den gemeente raad van Velsen kan niet bezet worden door zijn opvolger op de (s.d. diss) lijst, den heer A. van der Veer, wegens diens verwantschap met een reeds zittend lid Omdat de lijst dezer partij uitgeput is, komt de zetel ten goede aan de s.d. partij, van welke de heer P. r. C. Roelse evenwel geen zitting kan nemen oen dat zijn echtgenoote in gemeentedienst is, en de heer H. Hennii.k niet, omdat het bestuur der Nijverheidsschool daartoe geen toestem ming wil verleenen. Thans heeft het Stem bureau den heer N. Raven als gekozen ver klaard. KORTE BERICHTEN. Aan het einde der maand October 1933 was ten name van de 2.281.343 inleggers ia- geschreven 518.1(6 816. Inlagen geduren de Nov. 1933 14.951.868. Te l 15.261,106,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 7