t
'fzooificUial llieuws
Binnenland
De winter brengt óók
Slipgevaar
„Eén-uur-ijs" op de wegen.
Slle gevolgen:
e 8)
ONBEWAAKTE OVERWEG,
PIJN IN DEN RUG?
NEEMT U IN ACHT.
Wanneer tengevolge van een gevatte
koude, overwerking, te veel inspanning,
s'ijtage, enz. bepaalde organen trager
beginnen te werken, doen zich verschijn
selen voor, waarvan men de oorzaak
dikwijls tevergeefs zoekt. Het valt ech
ter gemakkelijk te begrijpen, dat zich
als gevolg dier trage werking onzuiver
heden in hel lichaam ophoopen en
onder deze is een afzetting van urine
zuur in de gewrichten en organen het
meest te vreezen Gewoonlijk merkt gij
dan op: pijn in den rug of de lendenen,
hoofdpijn, een loom of duizelig gevoel,
rheumatische pijnen en meerdere ver
schijnselen van onwel zijn, die, naar ge
lang van de lichamelijke gesteldheid
va^ den lijder verschillend kunnen op
treden. Verwaarloozing van dergelijke
verschijnselen kan tot zeer ongewensch-
te verwikkelingen leiden.
Foster's Rugpijn-Nieren-Pillen hebben
geiurende de dertig jaren, waarin lijders
aan dergelijke ziekteverschijnselen ze
leerden kennen en waardeeren, naam
gemaakt en getoond, dat zij de afvoer-
organen (bJ trage spijsvertering gebrui-
ke men eenige Foster's maagpillen)
opwekken tot gezonde werking. Een
kuur met Foster's Rugpijn-Nieren-Pillen
maakt, dat rijk en gezond bloed uw
aderen doorstroomt, en gezondheid en
kracht aan alle levensorganen gebracht
W"*d.'
Verkrijgbaar
bij apothekers
en drogisten
k tl.-tl.7b
en f3.-p. doos.
Let vooral op
den jaisten
i naam.
De heer van de Reep vond het niet billijk, dat
van arbeiders die eenig eigen land hadden 1
cent per roe in de steunverleening werd af
getrokken. Hij wijde de tuinders dan ovet
één kam scheren.
De voorzitter antwoordde hierop, dat voo?
de tuinders ieder geval op zichzelf moest
worden bekeken, reeds waren door het Bui
gerl. Armbestuur staten opgemaakt, die de
tuinders moesten invullen.
In verband hiermee merkte de voorzitter
op, dat er over was gesproken om een bon
nenstelsel in te voeren, opdat het geld wat
hier werd uitgekeerd ook den winkelstand in
deze gemeente zou ten goede komen. De voqr
zitter begreep, dat dit echter ook een scha
duwzijde had.
De heer van de Reep vond, dat hiertegen
een zeer groot bezwaar was. Men ontving
weinig en moest dan van dat weinige meer
besteden dan noodig was. De arbeiders hoef
den toch den middenstand niet in het leven
te houden.
De heer de Waard dacht, dat vooral met
kruidenierswaren er niet veel verschil was
tusschen stad en dorp.
De heer van de Reep was dit niet eens.
De heer Bras voelde ook wel voor het idee,
dat het geld hier moest blijven.
De heer de Waard dacht, dat het mis
schien mogelijk zou zijn overleg te plegen
met den middenstand.
De voorgestelde belastingverordeningen
werden daarna vastgesteld.
Vervolgens kwam er een voorstel alle sub
sidies voor 1934 te chrappen.
De heer Straathof vroeg of de brandweer
hier ook onder hoorde, zij werden immers
ook dikwijls betaald door de verzekerings
maatschaopij en konden er altijd nog een
uitje van hebben.
De voorzitter zeide, dat ook de vergoeding
aan de brandweer hieronder viel. De Raad
vond het jammer de subsidie aan het fan
farecorps te moeten schrappen. De heer Bras
vroeg of het niet mogelijk was de subsidie
aan het Witte Kruis te laten.
Ook deze subsidie moest echter vervallen
Daarna werd besloten 6 pensioenbij
drage te verhalen op de gemeente-ambte
naren.
Voor de steunverleening werd uitgetrok
ken een bedrag van 200.
De begrooting werd hierna vastgesteld.
Dan werd voorgesteld om hen, die uit de
organisaties trekken het verschil tusschen
uitkeering en steunregeling te vergoeden
daar in sommige gevallen de steunregeling
gunstiger zou zijn dan de bondsuitkeering en
het onbillijk zou zijn dat zij, die voor hun
bond hadden gestort minder zouden ont
vangen, dan zij die in de steunregeling val
len.
De Raad gin met dit voorstel accoord.
Hierop zal echter nog goedkeuring van den
Minister moeten worden gevraagd.
Er werd mededeeling gedaan van de
kosten van uitbreiding electrisch net naar
woningen Leijen enz De aanleg zou moeten
kosten 200.—. Leijen had toegezegd de
sleuf gratis te geven. B. en W. stelden voor
de uitbreiding te maken.
De Raad besloot tot deze uitbreiding mits
tlle drie perceelen aansluiten.
De rondvraag leverde niets op.
HOORN
Wegens ziekte van den burgemeester, be
rustte de leiding bij den heer Stumpel.
In de vervolg- en sluitvergadering (Don
derdagavond) kwam een adres van de recht-
sche raadsfractie aan de orde ten aanzien
van het gasbedrijf. Hierbij werden B. en W.
uitgenoodigd ernstig na te gaan, in hoeverre
op de salarissen kan worden bezuinigd en
inkrimping van personeel mogelijk is. Tevens
wordt gewenscht op het fittersbedrijf te be
zuinigen; alsmede een arbeidsreserve in te
stellen.
B en W. verklaarden zich bereid het onder
zoek in te stellen en den uitslag hiervan aan
den raad mede te deelen.
Bij de behandeling van het bedrijfsplan
van de gemtentereiniging besprak de heer
Bossert (v.d.) de toeslagen bij het beroep als
voerman (aan 9 personen een bedrag van
26 per persoon).
De wethouder zeide, dat deze toelage reeds
tang vermeld staat in de loonregeling.
De voorzitter zegde toe, dat deze kwestie
bij de technische herziening van salarissen
aan de orde zal komen.
Bij de behandeling van het Slachthuisbe-
drijf gaf de heer Piomper (s.d.) in overwe
ging in de directie wijziging te brengen. De
tegenwoordige directeur is 68 jaar; naar spr.
overtuiging dient hier een jongere kracht in
aanmerking te komen, al heeft hij waardee
ring voor den tegenwoordigen functionnaris.
en W. zullen in overleg met Ged. Sta
ten deze zaak ernstig bekijken en vroegtijdig
den raad op de hoogte stellen.
Bij de behandeling der inkomsten gaf de
heer Piomper (s.d.) B. en W. in overweging
zich tot het Rijk te wenden in hoeverre h»t
mogelijk is te komen tot huurverlaging van
arbeiderswoningen.
Bij het hoofdstuk openbare werken bepleit
te mevr. Machie'.se (s.d.) een invoering van
belasting op mechanische lossing. De voor
zitter zeide, dat deze zaak in onderzoek is.
De rechtsche raadsfractie verzocht B. en
W. om over te gaan tot verkorting der ker
mis. Een en ander werd in handen gesteld
van B. en W. om prae-advies.
De heer Smits (r.k.) betoogde, dat z.L de
steun van het kerk en armenfonds, welke gel
den komen ten bate van Stadsziekenhuis,
gemeen tegeneesheeren, gemeentevroedvrouw
en Maatschappelijk Hulpbetoon wettelijk niet
juist wordt toegewezen. Naast zijn meening
kunnen ook kerkelijke instellingen voor ar
menzorg rechten hierop doen gelden.
Spr. bepleitte voorts inzake steunverlee
ning een meer innige samenwerking tusschen
kerkelijke instellingen van weldadigheid en
Maatschappelijk Hulpbetoon, teneinde dub
bele bedeeling te voorkomen. Spr. beval de
instelling van een armenraad aan in samen
werking met buitengemeenten. B. en W. zeg
gen toe een onderzoek te zul'en instellen, in
hoeverre de beschikbare gelden van het kerk
en armenfonds al of niet wettelijk worden
verdeeld
De heer Dorhout (v.d.) prees de leiding bij
Maatsch. Hulpbetoon, maar drong aan op
nauwkeurige naleving der wettelijke voor
schriften, opdat worden voorkomen, dat be
langrijke steunbedragen van het Rijk even
tueel in gevaar zouden kunnen komen.
Me' de aangebrachte wijzigingen werd de
begrooting als nu met algemeene stemmen
goedgekeurd. Hierna sluiting.
De listen der natuur.
Het klinkt vreemd, maar we zijn
eigenlijk nog altijd bezig met oen zomer.
Met de liquidatie van den zomer, wel te
verstaan! Want nadat we eerst maan
denlang hebben kunnen genieten van de
schoonheid van het bosch mochten we
daarna gedurende eenige weken de bla-
derenpracht van dichtbij bekijken, n.1.
toen die over de wegen uitgespreid was
in den vorm van een slipperig laagje
„afval". We hebben ons dus al een
beetje kunnen gewennen aan slip-nia-
noeuves en dat is maar goed oo1', want
het wordt nu in deze tijden nog een
haartje erger. De Hollander, die van
huis uit voorzichtig is en zich niet op
één-nachts ijs waagt, wordt met zijn
auto wel gedwongen om over één-uurs
ijs te rijden in den vorm van ijzel op de
wegen.
Is Uw auto in crde.
Al deze „listen der natuur" moeten
gedupeerd worden, aldus schrijft ons de
A N. W. B-Toeristenbond voor Neder
land, in de eerste plaats door voor
zichtig te rijden (en op slipperige
wegen staat dat gelijk met langzaam)
en verder ook door de auto duchtig na
te zien. Gladde banden zijn ongeschikt
voor het donkere seizoen; de prijzen zijn
nu zoo laag, dat vernieuwing voor zeer
velen mogelijk is. Ongelijkmatig aan
grijpende remmen zijn thans ook al
extra gevaarlijk, terwijl de wagen voorts
prima moet „sporen" Het is dus zaak
dit terdege te laten nazien. Onbetrouw
bare remmen zijn absoluu ontoelaat
baar, zoo noodig moet dus b.v. de rem-
voering vernieuwd worden.
Toch is men hiermede nog niet klaar.
Het slipspook wordt daarmede wel min
der gevaarlijk ,maar toch niet onscha
delijk. Wie een bocht iets te snel neemt,
wie een beetje te bruusk gas geeft of
wie op een tonronden weg plotseling
remt, zal desondanks de eigenaardige
slipbewegingen voelen beginnen, welke
den wagen kenmerken, wanneer hij op
zijn eigen houtje vooruit wil. En heel
veel rijders worden door een beginnen-
den slip als het ware lamgeslagen. Een
panische schril; maakt zich van hen
meester, doet hen van alles uithalen,
behalve natuurlijk de manoeuvre die het
slippen kan herstellen. Daarom is het
zoo noodzakelijk, dat men zich eens
gaat oefenen in het slippen. Overal zijn
wel beruchte stukjes weg te vinden, die
na een buitje „vet als modder" worden.
Dèn moet men erop uitgaan en op een
verlaten weg opzettelijk gaan slippen.
Niet te hard natuurlijk, maar toch ook
weer niet zonder een beetje persoonlij
ken moed. En wanneer men zich dan
eens rustig oefent aan de hand van bij
gaande instructies, zal men het slippen
voor een groot deel leeren beheerschen.
En wanneer iemand weet, dat hij ae s ip-
situatie „aankan", welnu, dan heeft hij
de overwinning al voor 60 pet. behaald
Veiligslippen
is dus ook al een kunst. Wanneer men
voelt, dat de wagen „van achteren" raar
rechts wegglijden gaat, dan draait men
he, stuur ook naar rechts, dus met den
slip mee (nooit er tegen ini). Wat men
dan verder doet staat naast bijgaand
schetsje vermeld. En wanneei het
blijkt, dat na de stuurwending-naar-
rechts de wagen nu den anderen kant
uit gaat slippen (dus met de achterzijde
naar links uitwijkt), dan draait men net
stuur ook weer naar links, du. weder
om met den slip mee. Dikwijls moet
men een ietwat zigzaggende beweging
vo'voeren (die uit verschillende slip
correcties bestaat) alvorens de wagen
weer in het veilige spoor teruggedron
gen is. Wanneer het slippen nu bij groo-
to snelheid eebeurt dan worde de di
verse krachten zoo groot, dat ongeluk
ken toch niet kunnen uitblijven. Hetzelf
de is het geval op een zeer smallen
w ,g, waar men al heel gauw een boom
raakt of in botsing komt met uit tegen
gestelde richting naderend verkeer. Het
allerergste treedt echter op, wanneer
men tegen den slip instuurt Zooals uit
bijgaande schetsjes, die ons door den
ANWB.-Toeristenbond voor Nederland
werden toegezonden, blijkt, zal de wagen
in dat geval om zijn eigen as gaan tol
len. Men weet in den letterlijken zin des
woords niet, „waar men blijft" en de
ernstigstb botsingen zijn hiervan helaas
vaak het gevolg Maarook hier telt
de gewaarschuwde dubbel, dus: voor
zichtig rijden, geen bruuske stuurwen-
dingen of snelheids vermeerderingen,
(resp. verminderingen), tijdens het slip
pen geen gas geven doch de frictie in
trappen niet remmen en... het hoofd
koel houden.
„De donkere dagen".
Daar zitten we nu midden in! En
daaruit volgt ai direct, dat men ook
bijzondere aandacht aan de verlichting
moet wijden. In de eerste plaats dient
de accu in orde te wezen (laten contro
leeren bij een vertrouwd adres); vele
dynamo's zullen wellicht bijgesteld moe
ten worden en verder krijgen ook de
lampen een beurt. Vele z.g. gedempte
lichten verblinden nog heel sterk; zeer
aan te raden is het, om gezeten in een
andere auto, zijn eigen wagen bij avond
eens tegemoet te rijden! Ook sommige
stadslampen verblinden nog, dus
wie het inderdaad goed meent met de
verkeersveiligheid, zal dit alles verzor
gen, voor er door zijn schuld ongelukken
plaats hebben. Zooals men weten zal,
is het rijden met verblindend licht ver
boden in bebouwde kommen, bij het
elkaar passeeren (dimmen op 100 meter
vóór de ontmoeting) en verder ook,
wanneer de wagen stilstaat. Dit is van
bijzonder belang ietwat hellende oprit
ten van bruggen, spoorwegovergangen
e.d. Vaak is het al gebeurd, dat door de
verblindende lampen van een wachten
de auto een tegemoetkomende automobi
list den afsluitboom niet kon opmerken.
Overal, waar men wachte. moet, dienen
alléén de stadslampjes te branden.
Ook fietslantaarns verblinden.
Tot besluit van dit praatje voor auto
mobilisten wijzen wij nog even op de
vaak verblindende rijwiellantaarns. Een
fietslamp behoort naar beneden gericht
te worden (de lichtbundel m- .t het weg
dek op circa 15 meter voor de fiets snij
den). Een te hoog gerichte fietslantaarn
verblindt vaak nog erger dan een auto
lamp, omdat het licht zoo heen en weer
zwaait. Ende wielrijder heeft er op
die manier nagenog geen profijt van!
De winter moge lang duren als men
er voor zit in elk geval brengt elke
dag ons dichter bij de lente Door veilig
te rijden met een veiligen wagen ver
hoogt gij uw kansen aanmerkelijk om
die lente bij te wonen
Veiligheid kost geen tijd!
7. En U draait een
heelenof halven
slag om (met
6. als u tegen
den slip instuurt,
gaat de auto
de rondte tollen
(xie 7)
»B A
rt,
In
5. Als U echter
in figuur 3 het
stuur naar links
draait... (zie6)
4. Zoo wordt de
auto in het rech
te spoor terug
gedrongen.
3. Draal dan
(met den slip
méé dusl)
PROVINCIALE ZIEKENHUIZEN
IN NOORD-HOLLAND.
Kan er bezuinigd worden?
In de gistermorgen voortgezette ver
gadering van de Prov. Staten kwam in
behandeling de begrooting en rekening
van de provinciale ziekenhuizen.
De heer Droog (r.k betoogde dat
teveel personeel een vaste aanstelling
krijgt
De heer Abrahams (v.d.) meende
dat er meer bezuinigd kan worien zon
der dat de salarissen en de verzorging
oer zieken worden aangetast Spr. drong
aan op een onderzoek naar de mogelijk
heid van mee? versobering in de ad
ministratie.
De heer Heijermans (s.d.) besprak
de verzorging van de patienter in de
ziekenhuizen en zei dat versobering z.i.
ook mogelijk zou zijn, doordat de pro-
vincie van enkele bezwarende contrac-
ten met andere instellingen afkomt.
De heer Vermeulen (ar) vroeg of
met de aanstelling van verplegend per
soneel niet rekening kan worden ge
houden met de vermindering van het j
aantal patiënten.
De heer L u d e n (c.h.) besprak in het
bijzonder de verpleging te Medemblik
Spr. meende dat het daar nog wat ouder-
wetsch toegaat en deed enkele wijzigin
gen aan de hand. Spr. zou ook wen-
schen dat in het ziekenhuis ie Medem
blik de arbeidstherapie werd uitgebreid
Mevr. B o i ss e v a i nP y n a p p e 1
(v b.) maakte enkele opmekingen over
de aanstelling van verplegend perso
neel. Spr. had van enkele sprekers ge
hoord dat Medemblik een open afdee-
ling moet hebben, maar de open plaat
sen van Santpoort zijn juist in de open
afdeeling. Zij zou het ri adzaam
achten in Medemblik nog niet tot het
instellen van een open afdeeling over te
gaan.
Mevr. M i e d e m a (s.d.) betoogde dat
er niet op het personeel kan worden be
zuinigd.
De heer Sajet (s.d.) meende dat ver
sobering op de verpleging niet mogelijk
is. Door vergelijking met andere inrich
tingen komt men niet tot een goede
waardeering; er zijn confessioneele in
richtingen waartegen niet te concur-
reeren valt, omdat ze buitengewoon lage
loonen betalen.
De heer Stapel (vb. )drong aan op
het gebruik van binnenlandsch vleesch
bij de ziekenhuizen.
De heer Verschure (r.k), lid van
Ged. Staten, zei, dat de provinciale zie
kenhuizen tot de beste van Europa kun
nen worden gerekend Er werd gezegd
dat de verpleging te duur is en de heer
Abrahams heeft opgemerkt, dat Amster
dam zijn patiënten wel eens naar goed
koopere ziekenhuizen zou kunnen zen
den. Hij sprak van 400 per jaar min
der. Spr vond dat wat te erg; dat moe
ten minderwaardige ziekenhuizen zijn
Hij berekende dat op 19 van de totale
uitgaven misschien zou kunnen worden
bezuinigd, want op de loonen en sala
rissen valt niet te bezuinigen
Hij ging dan op de verschillende op
merkingen nader in en verklaarde, dat
de ziekenhuizen zoo sober mogelijk wer
den gehouden en dat steeds wordt nage
gaan. wat nog te bezuigen valt.
De begrooting voor de provinciale
ziekenhuizen werd aangenomen.
HEILOO
De Ver. voor Vreemdelingenverkeer
heeft haar wintercampagne ingezet met een
leuken middag voor de kinderen en een ge
zelligen avond voor de ouderen.
Beslag was gelegd op de mooie film der
Duitsche Spoorwegen (een reclamefilm voor
het reizen per spoor in dat land) doch die
een zoo mooi beeld gaf van wat in Duitsch-
land te zien is en waarin de reclame voor
de Duitsche Spoorwegen niet overheerschend
was. Bijzonder mooi was een reis langs den
Rijn. Er werden ook andere films vertoond,
waaronder een komische. Bij de avondbijeen-
komst wees de voorzitter op de reclame die
Duitschland maakt en voor ons land leer
zaam is. Spr. wees er op hoe we de A.V.V.V.
moeten steunen om daardoor reclame te ma
ken voor ons moeie land. Spreker wekte ook
op om de plaatselijke V. V. V. te steunen
door het lidmaatschap en uitte een woord
van dank tot den heer Wijsman uit Amster
dam die de films vertoonde en tot den heer
van Gemeren die gratis zijn zaal afstond.
Een groot succes was het voor de commissie
van uitvoering dat men zoowel voor de kin
deren als de volwassenen voor een geheel
uitverkochte zaal stond.
TWEEDE KAMER.
Schriftelijk beantwoorde vragen.
Op de vragen van het Tweede Kamer';d
Hiemstra, in verband met het ontslag van
een groot aantal arbeiders uit Vriezenveen
bij de Rijkswerkverschaffing, is door den
minister van Sociale Zaken geantwoord:
In verband met het gereedkomen van
werkverschaffingsobjecten worden geleide
lijk te werk gestelden in de gemeente Vrie
zenveen in de steunregeling opgenomen, aan
gezien de plannen voor nieuwe werkverschaf
fingsobjecten nog niet in staat van wijzen
zijn.
Aan de voorbereiding van bepaalde werk-
objecten wordt gearbeid met den spoed, dien
de materie toestaat.
De heer Albarda, lid der Tweede Kamer
hepft aan de ministers van binnenlandsche
zaken en van defensie gevraagd, in verband
met het verbod aan den heer Viruly om voor
den microfoon der Vara te spreken„Zijn de
ministers niet van oordeel, dat de beperkende
bepalingen, die de minister van defensie ten
aanzien van de bewegingsvrijheid van mili
tairen heeft getroffen, niet zoodanig moeten
worden opgevat, dat het aan militairen ook
verboden zou zijn medewerking te verleenen
aan radio-uitzendingen, behoorende tot het
„Algemeen Programma", als de „Vara" mei
de verzorging van dat programma is belast?
70-jaritfe iietser gedood.
Hedenmorgen is op den onbewaakten
overweg in de i weg van Appingedam
naar Holwierde de 70-jarige wielrijder
C. Dijk uit Appingedam door den trein,
die om half 10 uit Delfzijl naai Gronin
gen was vertrokken, overreden en ge
dood De machinist heeft van het onge
luk niets bemerkt. Een and-re wiel
rijder had getracht den ongelukkige
door gebaren op het gevaar opmerk
zaam te maken.
TEGEN EEN DRAAD GEREDEN.
Twee schooljongens zwaar gewond
Twee jongens, die per schaats uit school
kwamen, wilden de juist door de ijsclub ge
reed gemaakte ijsbaan te Nieuwkoop probee
ren om vast te stellen, wie het snelst kon rij
den Zij bemerkten echter niet, dat de baan
met een draad was afgezet, met het gevolg,
dat zij er in volle vaart tegen aan reden,
achterover sloegen en bewusteloos bleven lig
gen. Beiden bleken een zware hersenschud
ding te hebben opgeloopen.
U BENT EEN VAN DIE
VROUWEN
die „modern" wascht.
U gebruikt een zelfwerkend wascb»
middel dat zooyeel vlugger en mooier
alles wascht dan vroeger met zeep of
zeeppoeder.
U durfde breken met den sleur van
wasschen zooals moeder en grootmoe*
der het deden! Waarom doet U ook
niet den laatsten stap?
Waarom gebruikt U geen 1. 2. 3.
Hollandsch zelfwerkend wasch*
middel?
Het werkt nog beter, het is goed*
kooper 17 H cent per pak het is
100 pCt. Hollandsch fabrikaat.
Vraagt eens Uwe kennissen, die het
gebruiken of nog beter probeert
het en oordeelt zelf.
INVOER VAN KAAS IN
DUITSCHLAND.
Nederlandsche invoer gedaald van
67 tot 58 pet.
De kaasinvoer van Duitschland is in het
loopende jaar verder sterk gedaald. In de
tien eerste maanden van dit jaar werden rond
35.2 millioen kilo harde en zachte kaas, met
een waarde van 28.73 millioen mark, inge
voerd, tegen 42.6 millioen kilo voor 36 08
millioen mark in den overeenkomstigen tijd
van het vorig jaar, 46.2 millioen kilo voor
een waarde van 54 66 millioen mark in de
tien eerste maanden van 1931 en 57 millioen
kilo meteen waarde van 91.18 millioen mark
in de tien eerste maanden van 1929. Neder
land staat als steeds aan het hoofd van de
lijst der importeerende landen, met een aan
zienlijken voorsprong op Denemarken. De
in voer. bedroeg uit Nederland voor de maan
den Januari tot October in 1929 358 257
centenaar, in 1931 290 205 centenaar, in
1932 284.056 centenaar en in 1933 205 732
centenaar. Voor Denemarken bedroegen de
cijfers onderscheidenlijk 51.976, 31.734,
45.400 en 71.794 centenaar. In het loopende
jaar is hèt deel van Nederland aan den Duii-
schen kaasinvoer gedaald van 67 tot 58
De invoer uit Denemarken is in de laatste
twee jaar sterk gestegen. Zwitserland, dat in
1929 nog met 57.653 centenaar op de tweede
plaats der importeurs stond, importeerde dit
jaar nog 10 866 centenaar tegen 9686 in de
tien eerste maanden van het vorig jaar.
Frankrijk en Italië zijn als importeurs vrijwel
geheel uitgeschakeld. Hun invoer bedroeg in
het loopende jaar nog onderscheidenlijk
1010 en 1520 centenaar.
VALSCHE RIIKSDAALDERS.
Door de Centrale Recherche te Amsterdam
is aan boord van het stoomschip Ouderkerk
van de Oost-Az'ë-lijn een Chinees aangehou
den. die in het bezit was van een tiental val-
sche rijksdaalders, waarvan de Chinees de
herkomst niet wenschte oo te geven. Het
schip heeft voor het in de hoofdstad aan
kwam een paar da een te Rotterdam gelegen.
Het onderzoek wordt ook in die richting
voortgezet.
DE AMSTERDAMSOHE BEGROOTINO
De gemeenteraad van Amsterdam heeft
hedennacht de begrooting 1934 met een be
drag in den gewonen dienst v. 133.412.534
aanpenomen^met 24 tegen 20 stemmen. De
sociaal-democraten en de communisten
stemden tegen.
SMOKKELAUTO AANGEHOUDEN.
Tegen den avond kwam gister te Sittard
een Duitsch koopman, zekere D. uit Gelsen-
kirchen de grens over. Bij de douane gaf hij
aan, dat zijn vrachtauto beladen was met
5000 K G. graan, uat via Nederland naar
België vervoerd moest worden.
De kommiezen vertrouwden de zaak echter
niet en onderzochten den wagen. Het bleek
dat de zakken niet zooals opgegeven met ko
ren, maar met tarwe gevuld waren en dat
daaronder 3300 K G. Duitsche margarine
verborgen was. De koopman werd gearres
teerd en overgebracht naar het politiebureau
waar hij werd ingesloten, terwijl de vracht,
auto met inhoud in beslag genomen werd
Deze is naar het kantoor van de invoerrech
ten en accijnzen gebracht.
VERBOD TOT SPRFKEN VOOR EEN
ITALIAANSCH FASCIST.
De heer Asvero Gravelli, directeur van
een dagblad voor het universeel fascisme 'e
Rome, die gistermorgen te Den Haag is
aangekomen, zou gisteravond in de residentie
op een debatvergadering van den Alg. Ned.
Fascisten Bond spreken. Dit was echter niet
mogelijk, daar dit op last van den minister
van iustitie verboden werd. In zijn plaats
werd het woord gevoerd door den heer Ooms,
journalist van hetzelfde blad.
De heer Baars, de leider van den A. N. F.
B., was wegens ziekte verhinderd het woord
te voeren.
De heer Ooms gaf een uiteenzetting vau
het Italiaansche fascisme Er was geen debat
De vergadering had een rustig verloop.
EEN MOEILIJK TE VERVULLEN
RAADSVACATURE.
De door het vertrek van den heer H. Dekket
opengekomen raadszetel in den gemeente
raad van Velsen kan niet bezet worden door
zijn opvolger op de (s.d. diss) lijst, den heer
A. van der Veer, wegens diens verwantschap
met een reeds zittend lid Omdat de lijst dezer
partij uitgeput is, komt de zetel ten goede
aan de s.d. partij, van welke de heer P. r. C.
Roelse evenwel geen zitting kan nemen oen
dat zijn echtgenoote in gemeentedienst is, en
de heer H. Hennii.k niet, omdat het bestuur
der Nijverheidsschool daartoe geen toestem
ming wil verleenen. Thans heeft het Stem
bureau den heer N. Raven als gekozen ver
klaard.
KORTE BERICHTEN.
Aan het einde der maand October 1933
was ten name van de 2.281.343 inleggers ia-
geschreven 518.1(6 816. Inlagen geduren
de Nov. 1933 14.951.868. Te
l 15.261,106,