EN De spoorwegramp bij Lagny. Uit hei 'jUulemuit Dxtgeliikscfi Ovecakht buitenland Donderdag 28 December 1933 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Ernstige beschuldigingen aan het adres van de spoorwegmaatschappij. De arrestatie van den machinist en den stoker. Rouw over Frankrijk... Wat vandaag de aandacht trekt... Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franc door bet geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN: Van 15 regels 1.25, elke regei meer 0.25, groote ccntracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordans C 9, posHiro 37060. Telef. 3, redactie 33. No. 305 Directeur: C. KRAK. 135e Jaargang Dit nummer bestaat uit drie bladen. DEN HAAG, 27 December 1933. Alvorens aan den huiselijken haard oude jaar te vieren, houden de leden der Eerste Kamer nog een drietal vergaderingen. De eerste, van hedenmiddag, heeft misschien iets meer dan een kwartier geduurd. Toch zouden wij onzen plicht te kort doen, wan neer we er niet met een enkel woord er ge wag van maakten. In de eerste plaats reeds om het woord van oprechte en hartelijke deelneming, dat presi dent de Vos van Steenwijk sprak naar aanlei ding van de ontzettende spoorwegramp bij Lagny. Terwijl de leden en de aanwezige ministers zich van hun zetel verhieven, be tuigde hij zijn deelneming met de verschrik kelijke gebeurtenis, die aan honderden het leven heeft gekost en honderden heeft ge wond. Hij hield er zich van overtuigd de tolk der Kamer te zijn, wanneer hij haar deel neming betuigde met die ramp, welke een bevriende natie heeft getroffen en waardoor vele gezinnen, die op een vroolijk Kerstfeest hadden gehoopt, in rouw zijn gedompeld. Namens de regeering heeft hierna de mi nister van buitenlandsche zaken, de heer De Graeff, van hartelijke instemming met deze woorden getuigd. Toen gingen de heeren weder zitten en werd onder veelzeggend zwij gen instemming betuigd met 16 ontwerpen van wet, die trouwens in de Tweede Kamer ook geen stof tot debat hadden opgeleverd. Het laatste punt der agenda van heden was de door de regeering gevraagde mach tiging om gedurende eenige jaren de storting van de annuïteit in het spoorwegpensioen fonds, ten bedrage van 9 millioen 's jaars, op te schorten daar de staatsfondsen op het oogenblik dergelijke stortingen niet toestaan. Een verdrietig geval, daar het pensioenfonds toch al met een groot fekort zit. Maar nood breekt wet en dus had de Kamer zoomin als haar zuster aan de overzijde bezwaar tegen het voorstel. Maar de heer Moltmaker (s.d. a.p.) vond de gelegenheid gunstig om te vragen, hoelang die jaarlijksche storting zou uitblijven. Hij had liefst gewild, dat de minis ter van Waterstaat, de heer Kalff. had ge antwoord over twee of drie jaar. Maar dan zou de bewindsman toch meer hebben gezegd dan hii kon verantwoorden. Daarom ant woordde hij niet anders dan werd verwacht: zoodra de toestand het toelaat zal met de stortingen worden voortgegaan, doch intus- schen behoeft geen spoorwegambtenaar zich omtrent zijn pensioen ongerust te maken daar de Staat het pensioen garandeert En de heer Moltmaker was bevredigd, zoodat het wetsvoorstel zonder verdere op- of aanmer kingen werd goedgekeurd. Morgen zal de Eerste Kamer de korting op de Indische pensioenen en de verhooging van den tabaksaccüns behandelen. Over bei de zal vermoedelijk wel een hartig woordje worden gezegd. Droeve Kerstdagen zijn het geweest daar in Frankrijk. Ook daar had men zich opge maakt, om het Kerstfeest te vieren, liefst in eigen kring. Och, hoe gaat het. Het huisgezin is uit el kaar gegaan, de kinderen hebben zelf gezin nen gesticht, hebben zelf weer kinderen ge kregen en danmet de Kerstdagen trekt alles weer naar de ouderlijke woning, waar de ouders nu ook grootouders geworden zich gereed gemaakt hebben, om allen te ontvangen Er is een Kerstboom opgemaakt, cadeautjes hangen er aan en liggen er onder, cadeautjes voor hen, die straks komen, voor hen, die eens per jaar, met Kerstmis, thuis komen. O, de ouders hebben al wekenlang gewacht op hun kinderen, ze hebben de lo geerkamers ingericht, ze hebben voor aardi ge verrassingen gezorgd. Want straks komen ze. En danDan komt plotseling het ra diobericht, meldende een spoorwegramp, meldende, dat meer dan honderd dooden te betreuren zijn Weg is de blijdschap, weg is het heerlijke Kerstfeest. Wel staat de Kerstboom klaar, hangen de cadeautjes er aan, maar de licht jes worden niet ontstoken: er komt geen glans in de huiskamer, doch er is rouw gek», men. Nog verkeeren de ouders in onzekerheid Wellicht, dat hun kinderen niet bij de droeve lijst hooren. Misschien leven ze nog. De uren kruipen voorbij. Elke minuut schijnt een etmaal te zijn Er wordt gete legrafeerd, getelefoneerd, doch een verlos send antwoord blijft uit. En dan, na uren van smartelijk en angstig wachten komt het telegram De Kerstboom zal niet verlicht wordende blijdschap van den morgen is veranderd in groote droefenis. Nooit zal het huisgezin weer volledig zijn, nooit zal de blijde lach weerklinken bij den Kerstboom. Want wel zal de tijd de wonde helen, maar als over een jaar opnieuw Kerstfeest gevierd wordt, zai de wonde weer opengereten worden Zoo is het in tal van Fransche huisgezin nen geweest. Tientallen huisgezinnen, hon derden misschien, zijn in diepen rouw gedom peld. Doch daarnaast zijn bloedverwanten, buren en kennissen in bijna even smartelijken rouw gedompeld, omdat ze meeleven met de getroffenen. Frankrijk is in rouw gedompeld. Het ge heele land heeft zeer droeve en donkere Kerstdagen beleefd en de geheele wereld heeft met dit land meegevoeld. Overal be greep men, dat een paar honderd menschen nimmer weer zullen lachen, nimmer weer aan het werk zullen gaan De dood heeft hen verrast. De klokken luidden, maar het was geen blijde jubel. De klokken luidden een dooden galm o Hoe is de ramp kunnen gebeuren? De „Oeuvre" van hedenmorgen bevat ern stige beschuldigingen aan het adres van de leiding der Chemin de Fer de L'Ouest, de spoorwegmaatschappij, die de lijnen tus- schen Parijs en Élzas-Lotharingen exploi teert en die door het blad verantwoordelijk gesteld wordt voor de noodlottige ramp bij Lagny. Het blad verwijt de onderneming tal van gebreken in de bedrijfsleiding, waarvoor zij het locomotiefpersoneel van den sneltrein naar Straatsburg verantwoordelijk wil stel len, terwijl het onderzoek duidelijk heeft aan getoond, dat er grove fouten zijn begaan, waarvoor heel wat hooger geplaatste perso nen en functionnarissen dan een stoker en een machinist verantwoordelijk waren. On danks den dichten mist heeft de maatschap pij Zaterdagavond vóór- en na-treinen laten loopen, terwijl bijvoorbeeld de Chemin de Fer du Nord om dezelfde reden integendee. verscheidene treinen heeft laten uitvallen. Het vertraagde vertrek der treinen van het Gare de L'Ouest te Parijs was niet veroor zaakt door den mist, doch door den slechten toestand der locomotieven, waarvan verschei dene toevoerbuizen waren bevroren. Uit be- zuinigingsovegwegingen had men vele arbei ders uit de locomotiefwerkplaatsen ontslagen waardoor dit mogelijk werd. Het heeft op de publieke opinie te Parijs bovendien een zeer eigenaardigen indruk ge maakt, dat het bericht van het ernstige on geluk pas laat in den nacht bekend werd, terwijl de ramp reeds tegen 8 uur 's avonds was geschied. De Parijsche politie-perfect Chiappe ver klaarde tegenover een verslaggever van de „Oeuvre", dat hij pas tegen half twaalf 's avonds van het ongeluk op de hoogte werd gesteld. De maatschappij had echter niette min geen assistentie gevraagd. Chiappe acht het vanzelfsprekend, dat hij dezelfde maatregelen reeds eerder zou hebben geno men, indien hij tijdig van den omvang en de gevolgen van de ramp op de hoogte zou zijn gesteld. o Dc machinist en de stoker. Op de locomotief van den trein, weike het onmetelijke ongeluk veroorzaakte, stonden de machinist en de stoker, vereenigd in het tra gisch noodlot, dat zich over hun trein en over den expresse voltrok, en zij hielden zich krampachtig vast aan hun machine, zooals een ruiter zich vastklemt aan de manen van een paard, dat op hol is geslagen. En toen, na de laatste stuiptrekking van de locomotief, toen deze haar alles verwoestend werk had verricht, klommen de beide mannen, de 43- jarige machinist Marcel Daubigny en de 31- jarige stoker, Henri Charpentier, beiden wo nende in Parijs, in dezelfde straat, langzaam van hun machine. Voorzichtig, langzaam, alsof zij wilden vertragen het oogenblik, dat zij hun voeten zouden zetten in de hen omringende ver schrikking Zij klommen er aan den rechter kant af, terwijl de menigte der aan het onge luk ontkomenen uit den sneltrein naar Straatsburg, zich aan de linkerzijde van de spoorbaan ophield. En als in een droom lie pen de beide mannen daar, heen en weer, schijnbaar niets hoorende of ziende van de afgrijselijke scènes, welke zich om hen heen afspeelden, en die zij misschien voor halluci naties hielden. Zoo werden zij gevonden door de autoritei ten van Lagny en door de gendarmes, die be sloten hen te isoleeren en zoo zag men daar het vreemde schouwspel, dat de machinist en de stoker twintig meter van elkander verwij derd, op stukken van een bank zaten, be waakt door gendarmes, kijkende met staren de oogen naar de vreeseüjke tooneelen voor hen, welke verdoezelden in den grijzen mist, van tijd tot tijd verlicht door walmende fak kels en carbidlantaarns. Op hun handen korstte 't bloed, van kwetsuren, welke zij hadden opgeloopen, op hun zwarte gezichten trokken tranen bleeke voren Kort daarop verscheen het parket uit Meaux, mr. Albucher, procureur van de re publiek, mr. Réboul. rechter van instructie en mr. Trucbert, griffier. Reeds een uur na de ramp waren zij aanwezig en zij bleven daar tot 's ochtends zeven uur, onafgebroken bezig met het hooren van den machinist en den sto ker en van getuigen. Toen namen zij hun be slissing: aan Daubigny en aan den stoker Charpentier werd medegedeeld, dat zij zich als gearresteerd hadden te beschouwen, ver dacht de ramp te hebben veroor zaakt door onoplettendheid. De ze harde beslissing maakten op beide man nen, van wie de eerste een 22-jarigen staat van dienst heeft, waarop ook maar niets is aan te merken en de ander reeds negen jaren tot groote tevredenheid zijn arbeid verricht, een verlammenden indruk. Weenend werden zij naar een taxi gevoerd, welke hun naar het huis van bewaring te Meaux overbracht. Een onderhoud met den machinist. Een redacteur van een der Parijsche bla den had kort voor de arrestatie van den machinist en den stoker met eerstgenoemde nog een onderhoud. Ik ben 43 jaar en 23 jaar bij de Maat schappij. Ik voerde mijn machine al acht ja ren op deze lijn en ik kende haar als mi] zelf. Wat gebeurd is, is verschrikkelijk. Neen, er niet aan denken, deze verschrikkelijke din gen niet meer zien!" En toen, na enkele oogenblikken: De trein had het Oosterstation met een vertraging van 1 uur en 18 mintuen verlaten. Ik wist, dat de ParijsNancy-expresse mij een dozijn minuten vóór was, maar daar behoefde ik geen rekening mee te houden, voor mij telden alleen maar de signalen. Bij Noisy had ik een snelheid van zeventig kilometer, welke ik liet oploopen tot honderd, toen ik Chelles gepasseerd was. Tengevolge van den mist bedroeg het uit zicht ongeveer tachtig meter en ik handhaaf de de honderd kilometer, hoewel ik normaal een snelheid van 110 tot 115 kilometer zou hebben gereden. Ik zag duidelijk den seinmast, hij was „wit", dat wil zeggen, dat de weg vrij was. Weinig seconden later bemerkte ik de roode vuren van den trein vóór mij. Ik was er twin tig meter van af Dan, terwijl ik de remmen aanzette, voelde ik den schok en de explosie, en dan een wolk van splinters. Daarna weet ik niets meer Ik wou, dat ik dood was, laten ze met mij doen, wat zij willen, maar ik heb geen knallen gehoord van seinpatronen en de lichtseinen stonden op veilig. De stoker bevestigde eveneens, geen waar schuwingsknallen te hebben gehoord, «o de seinlichten had hii niet gelet, want hij was met den tender bezig. Nog een verhaal van een oog getuige. De Augsburger ingenieur Georg Mueller, die in den trein ParijsStraatsburg heeft ge zeten, heeft aan een blad in de stad zijner inwoning een relaas van de ramp gegeven, waaraan nog het volgende wordt ontleend: Onze trein was zeer vol en daarom reed er een voor- en een natrein. Ik ging met den eer sten trein en had reeds van te voren een ge voel van onbehagelijkheid. Na een half uur rijden barstte plotseling een geweldige knal los. Het licht ging uit en de bagage viel om laag. De reizigers werden door elkaar ge worpen. Ik had den indruk, dat er een bom aanslag op den trein gepleegd was. Angst kreten weerklonken in het duister. Niemand wist, wat er gebeurd was. Het mistte sterk; op twee meter afstand kon men de dingen ai niet meer herkennen. Geleidelijk werden lich ten ontstoken. Wij bevonden ons in een ruïne De wagens van den trein, waar de onze bo venop was gereden, waren geheel vernield. Het duurde twee uur, voor er een hulptrein arriveerde, die het noodige reddingsmate riaal meebracht en de niet gewonde passa giers verder bracht. De hulpverleening was zeer slecht georganiseerd. Verscheidene be velen kruisten elkaar; geen van de verant woordelijke menschen wist, wat hem te doen stond. Ik kreeg geen verlof om naar huis *e telegrafeeren. In plaats van 's morgens 10.50 kwam ik pas 's avonds 8 uur te Augs- burg aan. De familie van den heer Mueller hoorde door de radio van het ongeluk. Zijn echtge- noote wist, dat hij met den noodlottigen trein uit Parijs was vertrokken. Tevergeefs wachtte de wanhooige vrouw met haar beide kinderen op het station. Des te grooter was de vreugde toen de man en vader Zondagavond onge deerd thuiskwam. Het aantal dooden met twee vermeerderd. Twee bij het spoorwegongeluk te Lagny zwaar gewonden zijn gistermiddag in een Parijsch ziekenhuis overleden, waardoor het aantal dooden is gestegen tot 223. Men is er inmiddels in geslaagd alle slachtoffers te identificeeren. In de verschillende Parijsche ziekenhuizen zijn 68 gewonden opgenomen, terwijl een aantal anderen te Lagny wordt verpleegd. Er verkeeren in totaal nog 11 personen in levensgevaar, waarbij de crisis binnen 48 uur wordt verwacht. HET BELGISCHE POLITIESCHANDAAL. Raakt het in den doofpot? De vele en opzienbarende verrassingen die men ons verleden week in de zaak-Pauwels meende te mogen aankondigen, schijnen ach terwege te zullen blijven. Sedert eenige dagen veriuidt er niets meer over den verde ren gang van het onderzoek en daar inmid dels de vreeseüjke treincatastrofe in Frankrijk de aandacht geheel in beslag is komen nemen, begint het schandaal der politie commissarissen reeds min of meer in het ver geetboek te geraken. Men wordt er nog slechts aan herinnerd door de berichten om trent de invrijheidstelling van telkens nieuwe verdachten, aldus het Hbld. Gisteren en eergisteren werden naar gemeld de beide ambtenaren van liet departement van arbeid en een Brusselsch" commissaris van politie op vrije voeten gesteld. Gisteren open den de deuren van het huis van bewaring zich voor den heei Van der Meulen, den hoofdcommissaris van politie van Schaarbeek, die als een der eersten was gearresteerd. En reeds verluidt, dat dezer dagen de heer Gil- bert, de hoofdcommissaris van Leuven, even eens uit de hechtenis zal wonden ontslagen. Op het oogenblik bevinden ach dus van de acht oorspronkelijk gearresteerden alleen nog de spiritus rector van het heele zaakje n.1. de oude heer Pauwels alsmede de hoofd commissaris vati Brussel Angerhausen en zijn Ukkdsche collega Crespin in arrest. ERNSTIGE GASONTPLOFFING TE HEILBRON. Te Heilbron in Duitschland heeft een hevige gasontploffing plaats gehad tenge volge waarvan een gebouw ten deele werd verwoest en een groot aantal ruilen der om liggende huizen werd vernield. Eén persoon liep ernstige brandwonden op in het gelaat en aan de handen. De brand werd spoedig gebluscht. DRIE WEGWERKERS DOOR TREIN GEGREPEN. Allen gedood. De sneltrein VannesParijs is gisteroch tend ingereden op een groep wegwerkers, van wie drie zijn gedood en een ernstig ge wond. Door den dikken mist had de ploeg baas den sneltrein niet zien naderen. KOUDE DRIJFT WILDE ZWIJNEN UIT DE BOSSCHEN. Groote troepen wilde zwijnen worden door de hevige koude uit de bosschen in Po len verdreven en komen de boerderijen op. Een 32-jarig 'boerenknecht, die de beesten van het erf wilde jagen, werd door een groot zwijn aangevallen en met de slagtan den gedood. De hongerige dieren richtten in de moes tuinen groote vernieling aan. JOSEPH LEOPOLD UIT CONCENTRATIEKAMP ONTSLAGEN. De Oostenrijksche persdienst deelt mede. dat de leider van den vroegeren gouw Be neden Oostenrijk der N.S.D.A.P., Joseph Leopold, Zondag uit het concentratiekamp van Woellersdorf is ontslagen. GOETHE-MEDAILLE VOOR ENGELSCH GELEERDE. Rijkspresident Von Hindenburg heeft den Engelschen geleerde Campbell Dodgson, die twintig jaar chef van de afdeeling gravures en teekeningen uit de hand aan het Britsch Museum is geweest, de Goethe-medaille voor kunsten en wetenschappen verleend. Dodgson is speciaal een goed kenner van de gravures van Albrecht Duerer. MIJNONGELUKKEN IN POLEN. Tn de Polska mijn te Altenau, waar, zooals men zich wellicht herinnerd in October jj.1. door een instorting 10 mijn werkers werden bedolven, doch nog tijdig gered konden worden, zijn giste ren bij het uithakken van een nieuwe schacht de wanden ingestort, waardoor vijf arbeiders werden bedolven Men kon drie hunner dadelijk bevrijden Het Fransche spoorwegongeluk (Dag. Overzicht;. Het Belgische politie-schandaal. (Buitenland). Felle koude in Amerika. (Buiten land). De Pelikaan op de thuisreis. (Luchtvaart). De „Postjager" vandaag uit Athe ne vertrokken (Luchtvaart). Bij Terneuzen een auto te water gereden; twee dames verdronken. (Binnenland). De Ned Bioscoopbond en het Bu- ma. (Binnenland). Onder leiding van dr. Colijn en de heele regeering is een comité ge vormd, dat gelden zal inzamelen ter financiering van kostbare experi menten op luchtvaartgebied. (Lucht vaart). Tijdens de raadsvergadering te Egmond aan Zee nam gistermiddag de heer Hartman ontslag als raads lid en verliet even daarna de zaal. (Gemeenteraden). (Zie voor nadere bijzonderheden eventueele laatste berichten). Een hunner was nog slechts in leven, de beide anderen waren op slag gedood. Het bergingswerk wordt voorgesteld om de twee overige slachtoffers van onder het puin te bevrijden In de Casimir mijn in de Dombrawo werden twee mijnwerkers door het in storten van een pijler gedood. Het lijk van een hunner kon worden geborgen, terwijl dat van den ander nog niet is gevonden. LICTOR-PALEIS IN ITALIË. Er is een prijsvraag georganiseerd vooi een ontwerp voor een „Lictorpaleis", waar de zetel van de Fascistische Partij en de ten toonstelling der Fascistische revolutie zullen worden ondergebracht, door de Fascistische Partij in samenwerking met het gemeente bestuur van Rome en de Itaüaansche Konink lijke Academie. Het paleis zal gebouwd worden halver wege de Via Impero aan de linkerzijde, ge zien in de richting van het Coloseum, tegen over de basiliek. Aan de prijsvraag zal slechts kunnen wor den deelgenomen door Italiaansche architec ten, die lid zijn van de fascistische vakgroep De prijsvraag sluit op 15 April a s. VRACHTBOOT GESTRAND. Op de kust van Portugal. De Portugeesche vrachtboot Angra, welke 1542 bruto-registerton meet, is gisterochtend bij Oporto in moeilijkheden geraakt en aan den grond geloopen. Het was onmogelijk de reddingsbooten te laten uitvaren, niettemin heeft men de bemanning van de Angra, die uit 34 koppen bestaat, kunnen redden. Eenig» schipbreukelingen zijn ernstig gewond. BRAND IN EEN MIJN. In de mijnen van Foesjoen nabij Moekden is een brand uitgebroken. Volgens de eerste schattingen zijn acht personen om het leven gekomen en zestien gewond, terwijl elf mijn werkers worden vermist. De oorzaak van den brand is nog niet opgehelderd. UITVAART VAN MACIA. Groote deelneming. Een groote menigte, uit alle deelen van Catalonië, is ie Barcelona aangekomen om de uitvaart van kolonel Macia. den piesident der Cata.aansche Generaliteit, bij te wonen. Meer dan 400.000 personen schreden gedu rende den ganschen nacht langs het stoffelijk overschot. De winkels zijn gesloten, maar de schouw burgen bleven gedurende den nacht open om de menigte een onderdak tt verschaffen. Alca'.a 7amora de president dv Spaansche republiek heeft het stoffelijk overschot een laatsten groet gebracht. Men meldt nader omtrent de uitvaart van Macia. dat president Zamora, na een bezoek te hebben gebracht aan dc familie van den overledene, zich onderhield met de leden van de Catalaansche regeering. Te half elf zette de lijkstoet zich in bewe ging; de kist was geplaatst op een affuit en werd gevolgd door een atdeeling soldaten met vaandels met den chef van het Catalaan sche leger aan het hoofd. De president der republiek, de ministers van marine en arbeid, delegaties van de Cata laansche gemeentebesturen en van het Cata laansche parlement, leden der regeering van Catalonië en de autoriteiten van Barcelona volgden de kist, vergezeld van een reus achtige menigte.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 1