De Pelikaan ruikt haar nest
AKKER.CACHETS ("AKKERTJES")
Spoct
Hebt Gij het gevoel
te leven achter een traliehek
De laatste etappe van de vlucht.
Met «tijgende belangstelling wordt de re
cordvlucht van de Pelikaan gevolgd en men
boort voortdurend spreken over de bewon
dering die men voor de bemanning heeft. In
derdaad, wat dit viertal presteert, grenst aan
het wonderbaarlijke en dat wordt nog fraaier
wanneer men bedenkt, dat deze vier K.L.M.-
«rs voor elkaar „vreemden" zijn.
-Vreemden" is wel een beetje te forsch uit
gedrukt, want de K.L.M.-familie kent elkaar
natuurlijk heel goed. Maar wij bedoelen er
mee, dat deze vier leden nimmer te voren met
elkaar vlogen. Dat beteekent dus, dat men
«iet „op elkaar is ingesteld", dat men op een
minder vlotte manier met elkaar „praat".
Maar wanneer dan blijkt, dat ieder van dit
viertal voor zijn taak berekend is, wanneer
blijkt, dat allen hun best doen, om de kost
bare lading op tijd af te leveren, dan moet de
bewondering voor dit viertal wel tot het
uiterste stijgen.
Echter, men dient ook het vliegtuig zelf
niet te vergeten. De „Postjager" en de „Zil
vermeeuw'' waren toestellen met een grootc
kruissnelheid, de „Pelikaan" is een heel ge
woon verkeerstoestel, dat een kruissnelheid
heeft van nog lang geen 200 K.M. Boven
dien, dit toestel moest heel plotseling inval
len voor de „Zilvermeeuw", moest in een mi
nimum van tijd startklaar gemaakt worden
En zonder dat men eigenlijk eenig ophef
maakte, trok de gewone Pelikaan naar Ba
tavia, zonder dat men eigenlijk goed nadacht
over dit buitengewone, werd1 de terugtocht af
gelegd in razend tempo.
Van het vliegtuig, van de motoren, van de
bemanning werd heel veel meer geëischt, dan
verwacht werd, juist, omdat het een gewoon
verkeerstoestel was.
Het is toch duidelijk: wanneer men gegaan
was met de „Zilvermeeuw", had men minder
vlieguren gemaakt en meer rust kunnen krij
gen, terwijl men bovendien minder nachturen
gemaakt had. Dat blijkt heel duidelijk, wan
neer men de „Postjager" volgt. Deze „rijdt"
300 K.M. per uur, schiet dus sneller op en
de bemanning kan op tijd haar rust nemen,
«venals trouwens de motoren. Feitelijk is dus
de tocht van de Postjager een gewone tocht,
zooals wij die elke week hebben en alleen een
veel sneller vliegtuig zorgt er voor, dat in
ongeveer hetzelfde aantal vlieguren de reis
veel vlugger afgelegd wordt.
Wij willen natuurlijk aan de prestaties van
de Postjager niets te kort doen, maar schrij
ven dit, om nog eens duidelijk te laten uitko
men, wat de Pelikaan moet doen, om in zoo'n
korten tijd het einddoel te bereiken.
Afrika gisteravond verlaten.
Wij zullen thans weer de Pelikaan volgen
op haar route. Reeds gisteren meldden wij,
dat om 9 uur des morgens Bagdad verlaten
was. Onderweg had men met hevige tegen
wind te kampen, waardoor al weer kostbare
uren verloren gingen. Pas om 5.20 uur gister-
middaf kon men in Cairo landen, waar ge
tankt moest worden. Het duurde maar even
tjes 1H uur, voordat men weer vertrok, nu
met bestemming Athene.
Tenminste, daar was kans op. Maar Smir
ïioff wist het zelf nog niet. Hij had alle tanks
boordevol laten vul.en en had stiekum een
plannetje in zijn hoofd. Dat Athene beviel
nem niet, zoo in den donkeren nacht. En
daarom seinde hij aan zijn directie dat het
plan bestond, om regelrecht van Cairo naar
Rome te vliegen. Alles hangt natuurlijk af
van de weerstoestanden.
Zou dit plannetje lukken, dan zou de Pe
likaan hedenmorgen vroeg in Rome zijn aan
gekomen en dan zou zoo tegen 6 uur Schip
hol bereikt kunnen worden.
Groote belangstelling.
De belangstelling voor de aankomst van
de Pelikaan is zeer groot. In verband hier
mede zal getracht worden het publiek voort
durend op de hoogte te houden van den ver-
moedelijken tijd van aankomst. De K L M.
zal Zaterdag na 10 uur des ochtends zoo
mogelijk elk uur per radio mededeelingen
laten doen en bekend maken hoe laat de Peli
kaan op Schiphol wordt verwacht.
VARA zendt aankomst van de
„Pelikaan" uit.
Als de omstandigheden niet tegenwerken
ïal de V. A R. A. hedenmiddag 30 December
(waarschijnlijk tusschen 2 en 7 uur) een
microfoon-reportage geven van de aankomst
van de „Pelikaan" op Schiphol. Alle tech
nische maatregelen daartoe zijn reeds ge
nomen.
De PHOH1 is voornemens deze reportage,
indien zij binnen haar zendtijd valt, naar
Indië uit te zenden. Oorspronkelijk had de
V- A. R. A na aankomst van de „Pelikaan"
in Indië. een radiografische samenspraak Den
™a<fBatavia tusschen den heer Plesman
van de K. L. M. en de bemanning van het
vliegtuig willen uitzenden. De directie van
de K. L. M. achtte dit echter niet zoo ge-
wenscht, omdat toen pas de helft van de taak
was volbracht.
De post van de Pelikaan.
De vrij late aankomst van de Pelikaan treft
voor de post al bijzonder ongelukkig.
Ten eerste is de hoeveelheid post bijna
dubbel zoo groot als normaal, is zij voor
een belangrijk deel, in verband met het korte
oponthoud in Indië niet gesorteerd en bevat
zij een belangrijk deel retourcorrespondentie
van de Postjager en de Zilvermeeuw, welke
nog van een stempel moet worden voorzien;
daartoe moeten alle bundels weer worden
opengemaakt.
En ten tweede speelt dit alles zich af in de
overstelpende drukte van jaarswisseling, ter
wijl de volgende dagen feestdagen zijn met
geen of met beperkte bestelling.
Niettemin zal de postdienst doen wat mo
gelijk is teneinde deze zoo snel vervoerde
luchfcorrespondentie uit Ned. Indië ten spoe
digste in handen van geadresseerden te
brengen.
De correspondentie voor plaatsen buiten
Amsterdam zal zoo spoedig mogelijk in af
zonderlijke bundelzakken of, voor kleine hoe
veelheden, in bijzondere verpakking met den
eerstvolgend en postterin worden doorgezon
den, zoodat de Pelikaanpost niet tusschen de
gewone correspondentie kan geraken. Indien
de luchtmail Zondag op de postkantoren
aankomt na het voor afhalen van brieven
vastgestelde uur, zal op een ander uur, zoo
mogelijk tusschen 13 en 14 uur, gelegenheid
tot afhalen van die correspondentie worden
geboden.
Van bijzondere regelingen, welke plaatselijk
door de directeuren, zonder dienslverzwa-
ring, kunnen worden getroffen, zal zooveel
mogelijk in de locaie pers en voor de kantoor-
ramen mededeeling worden gedaan. Wat
Zondags niei mocht kunnen worden uitge
reikt, zal in ieder geval in de Nieuwjaarsbe
stelling van Maandag worden bezorgd.
Het postpersoneel in Den Helder heeft
vrijwillig aangeboden om de post onmiddel
lijk na aankomst van de Pelikaan te bezor
gen. Daartoe heeft de marine een automo
biel beschikbaar gesteld, zoodat de post na
aankomst per auto naar den Helder zal
worden vervoerd, om dan direct na aan
komst van den auto te worden bezorgd
(Wij verwiizen in dit verband voor Alk
maar naar onze stadsrubriek).
Toch via Athene! Om 8 uur op
Schiphol?
Het staat vast, dat de Pelikaan van Athe
ne via Italië vliegt en niet via centraal
Europa.
Uit de positie-meldingen, die ontvangen
zijn is op te maken, dat de Pelikaan waar
schijnlijk omstreeks 8 uur op Schiphol zal
landen.
Om 3.55 uur uit Athene vertrokken.
De „Pelikaan" is hedennacht te 3.55 uur
uit Athene vertrokken.
(Zie voor de verdere vlucht eventueel
eerste blad).
DE VLUCHT VAN DE POSTJAGER.
Het Studie Comité Snelpost Nederland
Indië seint ons:
De „Postjager" is gistermorgen om
half 8 Greenwichtijd van Karachi ver
trokken en zonder in Jodhpoer te zijn
geland gistermiddag om half een Green
wichtijd te Allahabad aangekomen.
Ook op dit traject heeft de „Postjager"
met een snelheid van ongeveer 300 K M.
per uur gevlogen.
Thans blijft nog af te leggen een af
stand van ca. 4700 K.M. tot Batavia dus
voor de „Postjager" onder normale om
standigheden ongeveer 16 uur vliegen.
Zooals bekend, werd Donderdag om 2
uur des morgens Greenwichttijd van
Athene vertrokken.
De afstand Athene—Allahabad van
6000 K M. werd in 20 vlieguren afgelegd.
De Postjager naar Batavia.
De „Postjager" is gisteravond om 6.30
uur G-T. uit Allahabad vertrokken.
Hedenavond te Batavia?
De „Postjager" is, zooals gemeld, Vrij
dagavond te 6.30 uur G.M.T. uit Allaha
bad vertrokken.
Wanneer de tocht in hetzelfde tempo
wordt voortgezet als sedert het vertrek
uit Athene het geval is geweest, is het
mogelijk, dat de „Postjager" heden
avond te Batavia aankomt.
Rekenende voor de vlucht van Am
sterdam naar Athene met een etmaal,
zou de tocht van Amsterdam naar Ba
tavia volbracht zijn binnen vier etmalen
met vrij lange rlstpoozen in verschillen
de plaatsen op de route.
Hoe moet de Poetjager landen?
In verband met de mogelijkheid, dat
de Postjager hedenavond op Java zal
kunnen aankomen, seinde het Bureau
Luchtvaart van het verkeersdeparte-
ment aan den gezagvoerder van de
Postjager, dat het vliegveld Tjililitan
ongeschikt voor een nachtlanding is en
de moesson een bezwaar vormt voor een
nachtlanding op het vliegveld Ander bij
Bandoeng.
Morgenvroeg op Java?
De laatste berichten van de Postjager
meldden de vermoedelijke aankomst te
Batavia op morgenochtend 9 uur Java-
tijd.
De belangstelling voor de aankomst
van het vliegtuig is, niettegensaande het
in.de afgeloopen week voor de Pelikaan
betoonde enthousiasme, zeer groot.
DE POSTVLUCHTEN OP INDI1.
De Kwartel (uitreis) is gister te Napels
aangekomen; de Rijstvogel is op Waalhaven
geland, vanwaar de post verder is gezonden;
de Oehoe (thuisreis) is te Calcutta geland;
de Leeuwerik (uitreis) arriveerde te Singa
pore.
De Leeuwerik (uitreis) te Bandoeng
aangekomen.
Korfbal.
Het programma van de korfbalwedstrijden
van den Nederlandschen Korfbalbond voor
a.s. Zondag luidt volgens „Korfbal Revue":
West. Ie kl. N. H.
Amsterdam: SwiftD. V. D.
West. 2e kl. A.
Amsterdam: LutoD. E. D.
West. 2e kl. B.
Amsterdam: VolhardingA'dam Zuid1.
West. 3e kl. A.
Amsterdam: K. V. D. 2—Haarlem 2
West. 3e kl. B.
A'damD. V. D. 2—Nieuwendammerfiam I.
West. 3e kl. O.
Amsterdam: Kwiek—Westerkwartier 2
2e kl. A. Z. H.
Den Haag: H. K. V. 2-A. L. O.
2e kl B Z H
Rotterdam: O. S. C. R.Het Zuiden 2.
Rotterdam SpangenVreewijk.
3e kl. B. Z. H.
Dordrecht: Merwede—Ado.
Oost. 2e kl. B.
Enschede: D. O. S. 2Odio.
Oost. 3e kl.
Enschede: Naas 3—G. K. C.
®J 5 «Je herinnert Je mij toch wel. Billle Ik was
Je eerste man Toen we elkaar ontmoetten, was Je nog
een onschuM<» long meisJe.M
Filmster - .-h ben Je mal 1 Mijn vader was de eenlge
man dien ik toen kende." (Humorist).
S chaatsensport.
AL WEER OP DE SCHAATS!
Na regen, sneeuw en modder is thans
het weer eenigszins veranderd en hebben
wij weer een beetje vorst gekregen.
Reeds eenige dagen geleden meldde men
ons, dat het Alkmaardermeer betrouw
baar was en dat de banen daar in prach
tige conditie waren. En ook uit andere
omliggende plaatsen schreef men ons,
dat van de ijssport daar weer naar har
telust werd genoten.
Zoo schreef Uitgeest, zoo beweerde
men aan den Langendijk.
En nu?
De Quint wacht op de massa!
Daar bereikte ons vanmorgen een te
lefoontje van een bestuurslid van de
Quint en deze vertelde, hoe men op de
Quint gewerkt had, om de menschen te
kunnen ontvangen.
Gisteren is men den geheelen dag
bezig geweest, om de banen sneeuwvrij
te krijgen en gebruikte daar niet alleen
mannenkracht, doch zelfs paarden
kracht voor. Drie paarden hebben giste
ren voor de zware slee getrokken en deze
witte massa van de banen verwijderd.
Het resultaat was boven verwachting:
het ijs bleek zeer hard en buitengewoon
sterk
De ijsliefhebbers weten dus, waar ze
met de beide feestdagen heen kunnen.
De Quint is open, de Quint heef* fraaie
banen voor elke categorie van rijders!
Laat de ijssport deze dagen hoogtij
vieren! Laat het op de Quint morgen en
Maandag druk worden!
DE REGEERING EN DE N. S. B.
Naar gemeld wordt, berust de beschikking
waardoor nu o.m cok het lidmaatschap van
de Nationaal-Socialistische Beweging (N. S.
B.-groep Mussert) voor rijksambtenaren ver
boden is op het feit, dat uit een schriftelijke
uitlating waarvoor de N.S.B. verantwoorde
lijk is, gebleken zou zijn, dat deze beweging
eventueel bereid zou zijn eerder aan een an
der orgaan dan aan het wettig overheids
gezag te gehoorzamen.
Op 15 November j.L verklaarde de minis
ter-president in zijn repliek bij het algemeen
begrootingsdebat, dat hij een pamflet in han
den had dat, naar het scheen, onder de auspi
ciën van de nationaal-socialistische beweging,
althans van een harer afdeelingen verspreid
was. Hij zou laten onderzoeken hoe het met
de verantwoordelijkheid voor dit uit Limburg
afkomstige pamflet gesteld was en wanneer
de juistheid van de herkomst zou blijken, zou
aldus minister Coliin „voor de regee
ring daarin aanleiding kunnen liggen om tot
de overtuiging te komen, dat daardoor tegen
de objectieve regelen, door de regeering ge
steld, is gehandhaafd".
Intusschen is dit pamflet niet de aanlei
ding geweest, tot den nu ten opzichte van den
N.S B. getroffen maatregel, doch een blijk
baar niet publieke, schriftelijke, uitlating, die
volgens het geheim rapport, dat over deze
zaak schiint te bestaan, er op zou wijzen, dat
de beweging van Mussert niet op het stand
punt staat dat in elk geval steeds aan het
wettig overheidsgezag gehoorzaamheid ver
schuldigd ia
d
omdal Gij gedwarsboomd wordl in Uw vrijheid van
handelen, omdal Ge niel kunl uitgaan, elk plan moet
opgeven, doordat telkens martelende hoofdpijnen U
overvallen en voor U een dag doen verloren gaan.
Als Uw arm hoofd bonst, Uw slapen kloppen en
borende pijnen door geheel Uw hoofd gaan, dan
zullen AKKER-CACHETS voor U uilkomst brengen.
Neem een "AKKERTJE" en binnen een kwartier zult Ge Uw
hoofdpijn voelen wegtrekken en zult Ge U weer prettig en
behaaglijk gevoelen. Het is uitgesloten, dat een "AKKERTJE"
U niet zal helpen, want al nemen ze de oorzaak van Uw
lijden niet weg, waarover Ge Uw arts moet raadplegen, za
helpen U in ieder geval dadelijk van die onuitstaanbare pijn af.
AKKER-CACHETS ("AKKERTJES"), een gelukkige samenstelling
van Apotheker Dumont, met een verrassend snelle werking bijs
Hoofdpijn, Kiespijn, Spierpijn, Rheumatische piinen, Len
denpijn, Zenuwpijn, Vrouwenpijn, Migraine, Neuralgie.
Volgens recept van Apotheker Dumont. Slechts 50 cent per 12 stuks.
N»dêrlandsch
Product
De N.S.B. deelt het verbod thans met de
andere fascistische partijtjes en met links-
revolutionnaire partijtjes, als de Communis
tische Partij, de Onafh. Soc. Partij en de
Rev. Partij. (De S.D.A.P. is alleen verboden
voor de onder het departement van defensie
ressorteerende burgerlijke en militaire ambte
naren). Totnogtoe was de N.S.B. slechts
verboden voor de militaire ambtenaren, den
Bijz. Vrijw. Landstorm en de Burgerwacht).
Het gevolg van deze wijziging van de be
schikking van minister Colijn zal zijn, dat in
alle gemeenten of provincies, waar men zich
bij den maatregel van het rijk heeft aangeslo
ten of voornemens is zulks te doen, de N.S.B.
ook voor de gemeenteambtenaren en provin
ciale ambtenaren verboden is of verboden zal
zijn.
O.a. de provincie Utrecht heeft zich bij de
rijksregeling aangesloten, zoodat ook ir.
Mussert zijn ontslag zal moeten nemen als
hoofdingenieur van den provincialen water
staat.
Ir. Mussert zal zijn hoofd
ingenieurschap neerleggen.
Het U.D. heeft ir. Mussert gevraagd, naar
aanleiding van het verbod van de Nationaal-
Socialistische Beweging voor ambtenaren,
wat voor hem de consequentie is van dit be-
«luit der regeering, dat den heer Mussert
thans definitief plaatst voor de keuze: hoofd
ingenieur van den waterstaat Hijven, of deel
blijven uitmaken van de N. S. B.
„De heer Mussert antwoordde ons, aldus
het blad, dat het wel voor iedereen duidelijk
zal zijn, hoe zijn besluit zal uitvallen; hij
zal zijn hoofdingenieurschan bij den provin
cialen waterstaat neerleggen, daartoe ge
dwongen door de regeering, die aldus een
ambtenaar met zestien dienstjaren dwingt tot
heengaan".
De heer Mussert begon ziin loopbaan als
ingenieur bij den Rijkswaterstaat te IJmui-
den: was daar twee jaar werkzaam; werd in
1920 verbonden aan den provincialen water
staat in Utrecht als ingenieur en zag zich in
1927 benoemd b>t hoofdingenieur, als opvol
ger van ihr. Ram, die den dienst met pen
sioen verliet.
BOTERACCÏTNS BLIJFT EEN
GULDEN.
De crisiszuive'centrale maakt bekend, dat
behoudens tusschentijdsche wijziging voor
de week van 31 Dec. tot en met 6 Jan. de
prijs voor het crisisbotermerk is vastgesteld
op 1 per KG. en die van de vervoerver-
gunning voor buitenlandsche boter op 1.10
per K G.
GEEN VEREENIGING VAN
R.K. MARINEPERSONEEL MEER.
Naar de „Volkskrant" meldt, heeft de
hoofdaalmoezenier van leger en vloot een
schrijven ontvangen van mgr. J. D. J. Aen-
genent, bisschop van Haar'em, waarin hem
wordt opgedragen de leiding te nemen bij
de besprekingen welke tot definitieve ontbin
ding van de r.k. vereeniging van marineper
soneel „Sint Christophorus" moeten leiden.
Hieruit blijkt dus, dat St. Christophorus moet
worden opgeheven.
VERDUISTERING VAN LEGER-
PATRONEN.
Wederom is te Breda een aantal scherpe
patronen gevonden, afkomstig van den frau
duleuzen handel, welke een sergeant, gewe
zen beheerder van het munitiemagazijn, aan
derden had verkocht
De militaire politie gelukte het ruim drie
honderd patronen, alle nog in hun oorspron
kelijke verpakking, uit de sloot te visschen.
Wegens verduistering van legerpatronen i«
eenigen tijd geleden proces-verbaal opge
maakt tegen den leider van den Bijz. Vrijw.
Landstorm te Terheyden en tegen een lid
van de Bredasche Burgerwacht.
BOYCOT VAN DUITSCHE WAREN.
Besluit van den
raad vernietigd.
Zaandamschen
Bij koninklijk besluit is vernietigd het be
sluit van den raad der gemeente Zaandam
van 10 October 193, tot het boycotten, bij
eventueelen aankoop van goederen, van Duit-
sche waren in verband met het in Duitsch-
land heerschende regime.
Het besluit overweegt, dat het algemeen
belang eischt, dat de lagere organen zich er
van onthouden, zich ter zake van bepaalde
handelingen een algemeene gedragslijn te
stellen, stuitend voor een mogendheid, met
welke de Nederlandsche staat vriendschap
pelijke betrekkingen onderhoudt, en dat den
halve het voornoemd besluit van den raad
der gemeente Zaandam in strijd is met het
algemeen belang.
ZWOLLE VERHOOGT AMBTENAARS
SALARISSEN.
De raad der gemeente Zwolle heeft beslo
ten tot een technische salarisherziening vao
het gemeentepersoneel.
Het schema van B. en W., waarin zij al
leen de volgens hes meest noodzakelijke her
zieningen opsomden, bevatte organisatie va*
de diensten van Maatschapoelijk Hulpbe-
toon en van Arbeidsbemiddeling en Werk-
loozenzorg door plaatsing van verschillende
ambtenaren in hoogere salarisklassen en be
noeming van één ambtenaar bij iederen
dienst, kosten het eerste jaar 2700, oploo
pend tot maximaal 7100 f>er jaar. Een
nieuwe salarisregeling voor de schoolschoon-
maaksters, meerdere kosten 2090, plaat
sing in een hoogere klasse van den opzichter
der plantsoenen, kosten 500. Deze voor
stellen worden zonder hoofdelijke stemming
aangenomen. Hierop verklaarden zoowel de
fractie der S.D.A.P. als die der R. K. V. P.,
dat zij tegen alle verdere voorstellen zouden
stemmen, omdat zij vreesden dat bij aan
neming van nog meer van de voorstellen de
hoogste instanties deze niet zouden goedkeu
ren en daardoor ook de reeds genomen be
sluiten in gevaar werden gebracht.
Alle verdere voorstellen werden hierna ver
worpen, waar ook de liberale leden conse
quent tegen stemden.
Tot slot deelde de burgemeester mede, dat
het college ook de nu genomen besluiten
slechts beschouwt als beginsel-uitspraken en
niet met definitieve voorstellen zal komen,
alvorens de raad de middelen tot dekking
heeft aangegeven.
SMOKKELAUTO BESCHOTEN.
Vier kommiezen ontmoetten nabij Herken
bosch (N.-Br.) een smokkelauto. Aan de
sommatie om te stoppen voldeed de bestuur
der niet, waarop de auto onder vuur werdl
genomen. Alhoewel radiator en banden wer
den stuk geschoten, reed de auto door. Het
spoor leidde naar een café H. te Linne. Daar
werd de auto, geladen met 500 K G. Duit-
sche margarine in een schuur onbeheer ge
vonden. Wagen en magarine zijn in beslag
genomen.