De Pelikaan ruikt haar nest AKKER.CACHETS ("AKKERTJES") Spoct Hebt Gij het gevoel te leven achter een traliehek De laatste etappe van de vlucht. Met «tijgende belangstelling wordt de re cordvlucht van de Pelikaan gevolgd en men boort voortdurend spreken over de bewon dering die men voor de bemanning heeft. In derdaad, wat dit viertal presteert, grenst aan het wonderbaarlijke en dat wordt nog fraaier wanneer men bedenkt, dat deze vier K.L.M.- «rs voor elkaar „vreemden" zijn. -Vreemden" is wel een beetje te forsch uit gedrukt, want de K.L.M.-familie kent elkaar natuurlijk heel goed. Maar wij bedoelen er mee, dat deze vier leden nimmer te voren met elkaar vlogen. Dat beteekent dus, dat men «iet „op elkaar is ingesteld", dat men op een minder vlotte manier met elkaar „praat". Maar wanneer dan blijkt, dat ieder van dit viertal voor zijn taak berekend is, wanneer blijkt, dat allen hun best doen, om de kost bare lading op tijd af te leveren, dan moet de bewondering voor dit viertal wel tot het uiterste stijgen. Echter, men dient ook het vliegtuig zelf niet te vergeten. De „Postjager" en de „Zil vermeeuw'' waren toestellen met een grootc kruissnelheid, de „Pelikaan" is een heel ge woon verkeerstoestel, dat een kruissnelheid heeft van nog lang geen 200 K.M. Boven dien, dit toestel moest heel plotseling inval len voor de „Zilvermeeuw", moest in een mi nimum van tijd startklaar gemaakt worden En zonder dat men eigenlijk eenig ophef maakte, trok de gewone Pelikaan naar Ba tavia, zonder dat men eigenlijk goed nadacht over dit buitengewone, werd1 de terugtocht af gelegd in razend tempo. Van het vliegtuig, van de motoren, van de bemanning werd heel veel meer geëischt, dan verwacht werd, juist, omdat het een gewoon verkeerstoestel was. Het is toch duidelijk: wanneer men gegaan was met de „Zilvermeeuw", had men minder vlieguren gemaakt en meer rust kunnen krij gen, terwijl men bovendien minder nachturen gemaakt had. Dat blijkt heel duidelijk, wan neer men de „Postjager" volgt. Deze „rijdt" 300 K.M. per uur, schiet dus sneller op en de bemanning kan op tijd haar rust nemen, «venals trouwens de motoren. Feitelijk is dus de tocht van de Postjager een gewone tocht, zooals wij die elke week hebben en alleen een veel sneller vliegtuig zorgt er voor, dat in ongeveer hetzelfde aantal vlieguren de reis veel vlugger afgelegd wordt. Wij willen natuurlijk aan de prestaties van de Postjager niets te kort doen, maar schrij ven dit, om nog eens duidelijk te laten uitko men, wat de Pelikaan moet doen, om in zoo'n korten tijd het einddoel te bereiken. Afrika gisteravond verlaten. Wij zullen thans weer de Pelikaan volgen op haar route. Reeds gisteren meldden wij, dat om 9 uur des morgens Bagdad verlaten was. Onderweg had men met hevige tegen wind te kampen, waardoor al weer kostbare uren verloren gingen. Pas om 5.20 uur gister- middaf kon men in Cairo landen, waar ge tankt moest worden. Het duurde maar even tjes 1H uur, voordat men weer vertrok, nu met bestemming Athene. Tenminste, daar was kans op. Maar Smir ïioff wist het zelf nog niet. Hij had alle tanks boordevol laten vul.en en had stiekum een plannetje in zijn hoofd. Dat Athene beviel nem niet, zoo in den donkeren nacht. En daarom seinde hij aan zijn directie dat het plan bestond, om regelrecht van Cairo naar Rome te vliegen. Alles hangt natuurlijk af van de weerstoestanden. Zou dit plannetje lukken, dan zou de Pe likaan hedenmorgen vroeg in Rome zijn aan gekomen en dan zou zoo tegen 6 uur Schip hol bereikt kunnen worden. Groote belangstelling. De belangstelling voor de aankomst van de Pelikaan is zeer groot. In verband hier mede zal getracht worden het publiek voort durend op de hoogte te houden van den ver- moedelijken tijd van aankomst. De K L M. zal Zaterdag na 10 uur des ochtends zoo mogelijk elk uur per radio mededeelingen laten doen en bekend maken hoe laat de Peli kaan op Schiphol wordt verwacht. VARA zendt aankomst van de „Pelikaan" uit. Als de omstandigheden niet tegenwerken ïal de V. A R. A. hedenmiddag 30 December (waarschijnlijk tusschen 2 en 7 uur) een microfoon-reportage geven van de aankomst van de „Pelikaan" op Schiphol. Alle tech nische maatregelen daartoe zijn reeds ge nomen. De PHOH1 is voornemens deze reportage, indien zij binnen haar zendtijd valt, naar Indië uit te zenden. Oorspronkelijk had de V- A. R. A na aankomst van de „Pelikaan" in Indië. een radiografische samenspraak Den ™a<fBatavia tusschen den heer Plesman van de K. L. M. en de bemanning van het vliegtuig willen uitzenden. De directie van de K. L. M. achtte dit echter niet zoo ge- wenscht, omdat toen pas de helft van de taak was volbracht. De post van de Pelikaan. De vrij late aankomst van de Pelikaan treft voor de post al bijzonder ongelukkig. Ten eerste is de hoeveelheid post bijna dubbel zoo groot als normaal, is zij voor een belangrijk deel, in verband met het korte oponthoud in Indië niet gesorteerd en bevat zij een belangrijk deel retourcorrespondentie van de Postjager en de Zilvermeeuw, welke nog van een stempel moet worden voorzien; daartoe moeten alle bundels weer worden opengemaakt. En ten tweede speelt dit alles zich af in de overstelpende drukte van jaarswisseling, ter wijl de volgende dagen feestdagen zijn met geen of met beperkte bestelling. Niettemin zal de postdienst doen wat mo gelijk is teneinde deze zoo snel vervoerde luchfcorrespondentie uit Ned. Indië ten spoe digste in handen van geadresseerden te brengen. De correspondentie voor plaatsen buiten Amsterdam zal zoo spoedig mogelijk in af zonderlijke bundelzakken of, voor kleine hoe veelheden, in bijzondere verpakking met den eerstvolgend en postterin worden doorgezon den, zoodat de Pelikaanpost niet tusschen de gewone correspondentie kan geraken. Indien de luchtmail Zondag op de postkantoren aankomt na het voor afhalen van brieven vastgestelde uur, zal op een ander uur, zoo mogelijk tusschen 13 en 14 uur, gelegenheid tot afhalen van die correspondentie worden geboden. Van bijzondere regelingen, welke plaatselijk door de directeuren, zonder dienslverzwa- ring, kunnen worden getroffen, zal zooveel mogelijk in de locaie pers en voor de kantoor- ramen mededeeling worden gedaan. Wat Zondags niei mocht kunnen worden uitge reikt, zal in ieder geval in de Nieuwjaarsbe stelling van Maandag worden bezorgd. Het postpersoneel in Den Helder heeft vrijwillig aangeboden om de post onmiddel lijk na aankomst van de Pelikaan te bezor gen. Daartoe heeft de marine een automo biel beschikbaar gesteld, zoodat de post na aankomst per auto naar den Helder zal worden vervoerd, om dan direct na aan komst van den auto te worden bezorgd (Wij verwiizen in dit verband voor Alk maar naar onze stadsrubriek). Toch via Athene! Om 8 uur op Schiphol? Het staat vast, dat de Pelikaan van Athe ne via Italië vliegt en niet via centraal Europa. Uit de positie-meldingen, die ontvangen zijn is op te maken, dat de Pelikaan waar schijnlijk omstreeks 8 uur op Schiphol zal landen. Om 3.55 uur uit Athene vertrokken. De „Pelikaan" is hedennacht te 3.55 uur uit Athene vertrokken. (Zie voor de verdere vlucht eventueel eerste blad). DE VLUCHT VAN DE POSTJAGER. Het Studie Comité Snelpost Nederland Indië seint ons: De „Postjager" is gistermorgen om half 8 Greenwichtijd van Karachi ver trokken en zonder in Jodhpoer te zijn geland gistermiddag om half een Green wichtijd te Allahabad aangekomen. Ook op dit traject heeft de „Postjager" met een snelheid van ongeveer 300 K M. per uur gevlogen. Thans blijft nog af te leggen een af stand van ca. 4700 K.M. tot Batavia dus voor de „Postjager" onder normale om standigheden ongeveer 16 uur vliegen. Zooals bekend, werd Donderdag om 2 uur des morgens Greenwichttijd van Athene vertrokken. De afstand Athene—Allahabad van 6000 K M. werd in 20 vlieguren afgelegd. De Postjager naar Batavia. De „Postjager" is gisteravond om 6.30 uur G-T. uit Allahabad vertrokken. Hedenavond te Batavia? De „Postjager" is, zooals gemeld, Vrij dagavond te 6.30 uur G.M.T. uit Allaha bad vertrokken. Wanneer de tocht in hetzelfde tempo wordt voortgezet als sedert het vertrek uit Athene het geval is geweest, is het mogelijk, dat de „Postjager" heden avond te Batavia aankomt. Rekenende voor de vlucht van Am sterdam naar Athene met een etmaal, zou de tocht van Amsterdam naar Ba tavia volbracht zijn binnen vier etmalen met vrij lange rlstpoozen in verschillen de plaatsen op de route. Hoe moet de Poetjager landen? In verband met de mogelijkheid, dat de Postjager hedenavond op Java zal kunnen aankomen, seinde het Bureau Luchtvaart van het verkeersdeparte- ment aan den gezagvoerder van de Postjager, dat het vliegveld Tjililitan ongeschikt voor een nachtlanding is en de moesson een bezwaar vormt voor een nachtlanding op het vliegveld Ander bij Bandoeng. Morgenvroeg op Java? De laatste berichten van de Postjager meldden de vermoedelijke aankomst te Batavia op morgenochtend 9 uur Java- tijd. De belangstelling voor de aankomst van het vliegtuig is, niettegensaande het in.de afgeloopen week voor de Pelikaan betoonde enthousiasme, zeer groot. DE POSTVLUCHTEN OP INDI1. De Kwartel (uitreis) is gister te Napels aangekomen; de Rijstvogel is op Waalhaven geland, vanwaar de post verder is gezonden; de Oehoe (thuisreis) is te Calcutta geland; de Leeuwerik (uitreis) arriveerde te Singa pore. De Leeuwerik (uitreis) te Bandoeng aangekomen. Korfbal. Het programma van de korfbalwedstrijden van den Nederlandschen Korfbalbond voor a.s. Zondag luidt volgens „Korfbal Revue": West. Ie kl. N. H. Amsterdam: SwiftD. V. D. West. 2e kl. A. Amsterdam: LutoD. E. D. West. 2e kl. B. Amsterdam: VolhardingA'dam Zuid1. West. 3e kl. A. Amsterdam: K. V. D. 2—Haarlem 2 West. 3e kl. B. A'damD. V. D. 2—Nieuwendammerfiam I. West. 3e kl. O. Amsterdam: Kwiek—Westerkwartier 2 2e kl. A. Z. H. Den Haag: H. K. V. 2-A. L. O. 2e kl B Z H Rotterdam: O. S. C. R.Het Zuiden 2. Rotterdam SpangenVreewijk. 3e kl. B. Z. H. Dordrecht: Merwede—Ado. Oost. 2e kl. B. Enschede: D. O. S. 2Odio. Oost. 3e kl. Enschede: Naas 3—G. K. C. ®J 5 «Je herinnert Je mij toch wel. Billle Ik was Je eerste man Toen we elkaar ontmoetten, was Je nog een onschuM<» long meisJe.M Filmster - .-h ben Je mal 1 Mijn vader was de eenlge man dien ik toen kende." (Humorist). S chaatsensport. AL WEER OP DE SCHAATS! Na regen, sneeuw en modder is thans het weer eenigszins veranderd en hebben wij weer een beetje vorst gekregen. Reeds eenige dagen geleden meldde men ons, dat het Alkmaardermeer betrouw baar was en dat de banen daar in prach tige conditie waren. En ook uit andere omliggende plaatsen schreef men ons, dat van de ijssport daar weer naar har telust werd genoten. Zoo schreef Uitgeest, zoo beweerde men aan den Langendijk. En nu? De Quint wacht op de massa! Daar bereikte ons vanmorgen een te lefoontje van een bestuurslid van de Quint en deze vertelde, hoe men op de Quint gewerkt had, om de menschen te kunnen ontvangen. Gisteren is men den geheelen dag bezig geweest, om de banen sneeuwvrij te krijgen en gebruikte daar niet alleen mannenkracht, doch zelfs paarden kracht voor. Drie paarden hebben giste ren voor de zware slee getrokken en deze witte massa van de banen verwijderd. Het resultaat was boven verwachting: het ijs bleek zeer hard en buitengewoon sterk De ijsliefhebbers weten dus, waar ze met de beide feestdagen heen kunnen. De Quint is open, de Quint heef* fraaie banen voor elke categorie van rijders! Laat de ijssport deze dagen hoogtij vieren! Laat het op de Quint morgen en Maandag druk worden! DE REGEERING EN DE N. S. B. Naar gemeld wordt, berust de beschikking waardoor nu o.m cok het lidmaatschap van de Nationaal-Socialistische Beweging (N. S. B.-groep Mussert) voor rijksambtenaren ver boden is op het feit, dat uit een schriftelijke uitlating waarvoor de N.S.B. verantwoorde lijk is, gebleken zou zijn, dat deze beweging eventueel bereid zou zijn eerder aan een an der orgaan dan aan het wettig overheids gezag te gehoorzamen. Op 15 November j.L verklaarde de minis ter-president in zijn repliek bij het algemeen begrootingsdebat, dat hij een pamflet in han den had dat, naar het scheen, onder de auspi ciën van de nationaal-socialistische beweging, althans van een harer afdeelingen verspreid was. Hij zou laten onderzoeken hoe het met de verantwoordelijkheid voor dit uit Limburg afkomstige pamflet gesteld was en wanneer de juistheid van de herkomst zou blijken, zou aldus minister Coliin „voor de regee ring daarin aanleiding kunnen liggen om tot de overtuiging te komen, dat daardoor tegen de objectieve regelen, door de regeering ge steld, is gehandhaafd". Intusschen is dit pamflet niet de aanlei ding geweest, tot den nu ten opzichte van den N.S B. getroffen maatregel, doch een blijk baar niet publieke, schriftelijke, uitlating, die volgens het geheim rapport, dat over deze zaak schiint te bestaan, er op zou wijzen, dat de beweging van Mussert niet op het stand punt staat dat in elk geval steeds aan het wettig overheidsgezag gehoorzaamheid ver schuldigd ia d omdal Gij gedwarsboomd wordl in Uw vrijheid van handelen, omdal Ge niel kunl uitgaan, elk plan moet opgeven, doordat telkens martelende hoofdpijnen U overvallen en voor U een dag doen verloren gaan. Als Uw arm hoofd bonst, Uw slapen kloppen en borende pijnen door geheel Uw hoofd gaan, dan zullen AKKER-CACHETS voor U uilkomst brengen. Neem een "AKKERTJE" en binnen een kwartier zult Ge Uw hoofdpijn voelen wegtrekken en zult Ge U weer prettig en behaaglijk gevoelen. Het is uitgesloten, dat een "AKKERTJE" U niet zal helpen, want al nemen ze de oorzaak van Uw lijden niet weg, waarover Ge Uw arts moet raadplegen, za helpen U in ieder geval dadelijk van die onuitstaanbare pijn af. AKKER-CACHETS ("AKKERTJES"), een gelukkige samenstelling van Apotheker Dumont, met een verrassend snelle werking bijs Hoofdpijn, Kiespijn, Spierpijn, Rheumatische piinen, Len denpijn, Zenuwpijn, Vrouwenpijn, Migraine, Neuralgie. Volgens recept van Apotheker Dumont. Slechts 50 cent per 12 stuks. N»dêrlandsch Product De N.S.B. deelt het verbod thans met de andere fascistische partijtjes en met links- revolutionnaire partijtjes, als de Communis tische Partij, de Onafh. Soc. Partij en de Rev. Partij. (De S.D.A.P. is alleen verboden voor de onder het departement van defensie ressorteerende burgerlijke en militaire ambte naren). Totnogtoe was de N.S.B. slechts verboden voor de militaire ambtenaren, den Bijz. Vrijw. Landstorm en de Burgerwacht). Het gevolg van deze wijziging van de be schikking van minister Colijn zal zijn, dat in alle gemeenten of provincies, waar men zich bij den maatregel van het rijk heeft aangeslo ten of voornemens is zulks te doen, de N.S.B. ook voor de gemeenteambtenaren en provin ciale ambtenaren verboden is of verboden zal zijn. O.a. de provincie Utrecht heeft zich bij de rijksregeling aangesloten, zoodat ook ir. Mussert zijn ontslag zal moeten nemen als hoofdingenieur van den provincialen water staat. Ir. Mussert zal zijn hoofd ingenieurschap neerleggen. Het U.D. heeft ir. Mussert gevraagd, naar aanleiding van het verbod van de Nationaal- Socialistische Beweging voor ambtenaren, wat voor hem de consequentie is van dit be- «luit der regeering, dat den heer Mussert thans definitief plaatst voor de keuze: hoofd ingenieur van den waterstaat Hijven, of deel blijven uitmaken van de N. S. B. „De heer Mussert antwoordde ons, aldus het blad, dat het wel voor iedereen duidelijk zal zijn, hoe zijn besluit zal uitvallen; hij zal zijn hoofdingenieurschan bij den provin cialen waterstaat neerleggen, daartoe ge dwongen door de regeering, die aldus een ambtenaar met zestien dienstjaren dwingt tot heengaan". De heer Mussert begon ziin loopbaan als ingenieur bij den Rijkswaterstaat te IJmui- den: was daar twee jaar werkzaam; werd in 1920 verbonden aan den provincialen water staat in Utrecht als ingenieur en zag zich in 1927 benoemd b>t hoofdingenieur, als opvol ger van ihr. Ram, die den dienst met pen sioen verliet. BOTERACCÏTNS BLIJFT EEN GULDEN. De crisiszuive'centrale maakt bekend, dat behoudens tusschentijdsche wijziging voor de week van 31 Dec. tot en met 6 Jan. de prijs voor het crisisbotermerk is vastgesteld op 1 per KG. en die van de vervoerver- gunning voor buitenlandsche boter op 1.10 per K G. GEEN VEREENIGING VAN R.K. MARINEPERSONEEL MEER. Naar de „Volkskrant" meldt, heeft de hoofdaalmoezenier van leger en vloot een schrijven ontvangen van mgr. J. D. J. Aen- genent, bisschop van Haar'em, waarin hem wordt opgedragen de leiding te nemen bij de besprekingen welke tot definitieve ontbin ding van de r.k. vereeniging van marineper soneel „Sint Christophorus" moeten leiden. Hieruit blijkt dus, dat St. Christophorus moet worden opgeheven. VERDUISTERING VAN LEGER- PATRONEN. Wederom is te Breda een aantal scherpe patronen gevonden, afkomstig van den frau duleuzen handel, welke een sergeant, gewe zen beheerder van het munitiemagazijn, aan derden had verkocht De militaire politie gelukte het ruim drie honderd patronen, alle nog in hun oorspron kelijke verpakking, uit de sloot te visschen. Wegens verduistering van legerpatronen i« eenigen tijd geleden proces-verbaal opge maakt tegen den leider van den Bijz. Vrijw. Landstorm te Terheyden en tegen een lid van de Bredasche Burgerwacht. BOYCOT VAN DUITSCHE WAREN. Besluit van den raad vernietigd. Zaandamschen Bij koninklijk besluit is vernietigd het be sluit van den raad der gemeente Zaandam van 10 October 193, tot het boycotten, bij eventueelen aankoop van goederen, van Duit- sche waren in verband met het in Duitsch- land heerschende regime. Het besluit overweegt, dat het algemeen belang eischt, dat de lagere organen zich er van onthouden, zich ter zake van bepaalde handelingen een algemeene gedragslijn te stellen, stuitend voor een mogendheid, met welke de Nederlandsche staat vriendschap pelijke betrekkingen onderhoudt, en dat den halve het voornoemd besluit van den raad der gemeente Zaandam in strijd is met het algemeen belang. ZWOLLE VERHOOGT AMBTENAARS SALARISSEN. De raad der gemeente Zwolle heeft beslo ten tot een technische salarisherziening vao het gemeentepersoneel. Het schema van B. en W., waarin zij al leen de volgens hes meest noodzakelijke her zieningen opsomden, bevatte organisatie va* de diensten van Maatschapoelijk Hulpbe- toon en van Arbeidsbemiddeling en Werk- loozenzorg door plaatsing van verschillende ambtenaren in hoogere salarisklassen en be noeming van één ambtenaar bij iederen dienst, kosten het eerste jaar 2700, oploo pend tot maximaal 7100 f>er jaar. Een nieuwe salarisregeling voor de schoolschoon- maaksters, meerdere kosten 2090, plaat sing in een hoogere klasse van den opzichter der plantsoenen, kosten 500. Deze voor stellen worden zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Hierop verklaarden zoowel de fractie der S.D.A.P. als die der R. K. V. P., dat zij tegen alle verdere voorstellen zouden stemmen, omdat zij vreesden dat bij aan neming van nog meer van de voorstellen de hoogste instanties deze niet zouden goedkeu ren en daardoor ook de reeds genomen be sluiten in gevaar werden gebracht. Alle verdere voorstellen werden hierna ver worpen, waar ook de liberale leden conse quent tegen stemden. Tot slot deelde de burgemeester mede, dat het college ook de nu genomen besluiten slechts beschouwt als beginsel-uitspraken en niet met definitieve voorstellen zal komen, alvorens de raad de middelen tot dekking heeft aangegeven. SMOKKELAUTO BESCHOTEN. Vier kommiezen ontmoetten nabij Herken bosch (N.-Br.) een smokkelauto. Aan de sommatie om te stoppen voldeed de bestuur der niet, waarop de auto onder vuur werdl genomen. Alhoewel radiator en banden wer den stuk geschoten, reed de auto door. Het spoor leidde naar een café H. te Linne. Daar werd de auto, geladen met 500 K G. Duit- sche margarine in een schuur onbeheer ge vonden. Wagen en magarine zijn in beslag genomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 11