BUITEN ONZE GRENZEN. Luclilvaarf. Landbouw. Een jaaroverzicht schrijven, kan soms prettig zijn, maar kan ook dikwijls een zeer onaangename taak zijn. Het hangt er maar van af, over welke stof men een verhaal moet schrijven en hoe die stof is. Wanneer wij dan een buitenlandsch overzicht moeten weergeven, dan zal het iedereen duidelijk zijn, dat de be schikbare stof verre van aangenaam is. Kan men op dezen Oudejaarsavond althans wanneer u dit verhaal Zondag leest! spreken over een wereldvrede? Kan men zich er over verheugen, dat onze groote legers en vloten tot de ge schiedenis behooren? 1= men nu einde lik zoo ver, dat alle na-oorlogsche weeën tot het verleden zijn gaan behoo ren? Is de wereld in dit eene jaar vodr- uitgegaan? Is de welvaart teruggekeerd en kan iedereen enkele uitzotderin- gen daargelaten zeggen, dat het jaar 1033 een gelukkig jaar geweest is? Helaas, op al die vragen is slechts één antwoord mogelijk en dat isontken nend! De wereld is er niet op vooruitge gaan en de nieuwjaarswensch 1933 is niet in vervulling gegaan. Eerder is het tegendeel het geval ge weest. Er zijn in het voorbije jaar cri- tieke dagen geweest, er waren momen ten, waarop wij terugdachten aan Juli 1914. Het heeft soms gedreigd, maar ge lukkig bleef het bij dreigen. O zeker! er zijn verschillende dingen gebeurd, die verheugend mogen stem men; er zijn veranderingen gekomen, die als 'tware een ommekeer teweeg brachten en die voorloopig althans den toestand iets gunstiger deden zien. Maar of die veranderingen van langdu- renden aard zullen zijn en of die veran deringen wel doelmatig zullen zijn, dat zal de geschiedenis nog moeten leeren. En de toekomstige geschiedenis is nog een maagdelijk boek, dat echter straks vele bladzijden zal tellen, donkere blad zijden en zonnige bladzijden. Wij moeten dus uiterst voorzichtig zijn met het vellen van oordeelen, omdat er zoo heel veel is, dat naderhand eerst duidelijk wordt. Wij moeten voorzich tig zijn met onze critiek, onverschillig, of die gunstig is, of ongunstig. Het is zoo gemakkelijk om iets af te keuren; het is zoo gemakkelijk, om iets toe te juichen, het als een ideaal te beschouwen, maar wie geeft ons de zekerheid, dat wij goed voorzien hebben? Dat kan alleen de toe komstige geschiedenis. Zoodat ook hier weer het spreekwoord geldt: slechts de tijd zal leeren. Het nieuwe Duitschland. Bovenstaande inleiding schreven wij niet, omdat wij een „aanloopje" wilden hebben, maar wij hadden daar wel de gelijk een reden voor. Het is toch im mers duidelijk, dat dergel ijken gedach ten bij ons opkwamen, toen wij onze aanteekeningen over Duitschland door bladerden. Wat moeten wij van het Hit- lerianisme zeggen? Het was een gewel dige verandering in Duitschland, maar in hoeverre al die veranderingen verbe teringen zullen zijn, zal eerst veel later blijken. Ontegenzeggelijk is 1933 voor Duitsch land een zeer bijzonder jaar geworden, nationaal en internationaal. Toen 1933 begon, was Duitschland den ondergang nabij. De partijpolitiek was op den spits gedreven, groote vechtpar tijen, moord- en doodslag, zij vormden een dagelijksche rubriek in de kranten en ieder vreesde, dat een burgeroorlog zeer nabij was. Toen kwam Hitier, de leider der nazi's, aan het bewind. Reeds in Januari kwam hij als rijkskanselier de zaken in handen nemen, weldra werd in Februari de rijksdag ontbonden, communistische demonstraties werden verboden, gemeenteraden ontbonden, de Pruisische landdag werd naar huis ge zonden, noodverordeningen werden uit gevaardigd, nieuwe rijksdagverkiezin gen uitgeschreven en dat allemaal werk te er toe mede, dat de nazi's een steeds grootere macht kregen en weldra was er in geheel Duitschland nog slechts één geoorloofde partij, die der nationaal- socialisten. Men ging van nazi-zijde spoedig over tot nog krachtiger maatregelen. De kas sen der communisten en der soc.-demo- craten werden in beslag genomen, een geweldige actie tegen de Joden en tegen Joodsche warenhuizen werden ingezet, dagbladen werden verboden, alle vak bonden werden ontbonden, bekende po litieke figuren werden naar concentra tie-kampen gebracht, en toen kwam, als klap op de vuurpijl, den léden October het bericht, dat Duitschland uit den Vol kenbond was getreden! Een maand later liet Hitier nieuwe verkiezingen uitschrijven en deze brach ten een enorm succes voor de nazi's, een succes, dat trouwens verwacht werd en waarbij men niet vergeten moet, te be denken, dat hier van vrijheid van stem men geen sprake was. Ziedaar in zeer groote trekken alles wat er in Duitschland op politiek gebied gebeurd is. Of het Hitler-systeem bestendig zal zijn, moeten wij afwachten. De brand in den rijksdag. Het Hitler-jaar staat in nauw verband met een andere gebeurtenis in Duitsch land en wel de brand in den rijksdag. Op een morgen in Februari bereikte de wereld de tijding, dat het gebouw van den Duitschen rijksdag was in brand gestoken en voor een groot deel was verwoest. Inderdaad bleek het bericht juist, al bleek de schade kleiner dan eerst vermoed werd. Al heel gauw ging men in Duitschland tot arrestaties over en een der hoofdver dachten was de Nederlander M. v. d. Lubbe, een man, die door zijn uiterst vreemde houding ons een jaar lang heeft bezig gehouden. De Hitler-regeering heeft bij dezen brand eer voor- dan nadeel gehad. Im mers, de brand was volgens de Duit- sche lezing aangestoken door com munisten en nu had men dan eindelijk eens iets groots, om het communisme te bestrijden. Juist in dien tijd kon Hit- lt. zijn grootste successen boeken. Het valt niet te ontkennen, dat deze brand voor de nazi's een welkom i pro paganda was, doch wat te zeggen van de talrijke beweringen, dat deze nazi's zelf mede zouden hebben geholpen om de brand te stichten? Het langdurige en daardoor saai ge worden proces heeft t. a. v. dit laatste geen opheldering gebracht, niettegen staande v. d. Lubbe bekende den brand te hebben gesticht Zelfs is op het oogenblik deze ernstige beschuldiging aan het adres der Duitsche regeering een beetje op den achtergrond geraakt en het zou ons niet verwonderen, als wij er nooit meer van hoorden! Intusschen, het maandenlange proces is nu ten einde. De verdachten zijn verhoord, de officier heeft gespro ken, de verdediging heeft haar moeilijke taak vervuld en het slot was, dat tegen v. d. Lubbe en Torgler de doodstraf werd geëischt en dat de Bulgaarsche verdachten wegens gebrek aan bewijs vrijspraak moesten hebben. Juist vóór de Kerstdagen werd het vonnis gewezen: v. d. Lubbe werd ver oordeeld tot de doodstraf en alle andere verdachten werden vrijgesproken. Men ziet, Duitschland beleefde „nog al wat" in 1933. In andere Europeesche landen. De overige landen van Europa geven niet zoo veel stof om te schrijven, wij kunnen dus heel kort zijn. Oostenrijk had in 1933 ook een moeilijken politieken strijd te voeren, doch de regeering-Dollfuss kon zich handhaven, wellicht mede dank zij den steun van andere mogendheden, die zelfs toestemming gaven, om het Oosten- rijksche leger tijdelijk te versterken. Waarschijnlijk mag het laatste wel be schouwd worden als een anti-Hitler- geste. De kleine bondskanselier dr. Dollfuss kon in dit najaar nog van geluk spre ken, dat een voor hem bestemde revol verkogel zijn doel miste, zoodat deze moordaanslag geen al te ernstige gevol gen met zich droeg. De dader werd di rect gepakt en is de vorige maand tot 5 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Intusschen is Oostenrijk ook in dit jaar een arm land gebleven en waar schijnlijk zal het in de toekomst wel niet beter worden, tenzijde vredesverdragen later eens herzien worden. Hetzelfde is het geval met H o n g a- r ij e, dat eigenlijk zonder middelen van bestaan is, nu het na den oorlog de rijk ste gronden verloor aan de omliggende landen. Ook Hongarije wacht o" betere dagen en op een herziening van de gren zen De Balkan bleef zeldzaam rustig, al heeft Venizelos nog wel eens een en kele keer zijn tong geroerd en ook Polen had een voor dat land rus tig jaar. En eigenlijk kunnen wij het zelfde zeggen van Zwitserland, België en Italië, welk laatste lang nog steeds geregeerd wordt door Mussolini. De dictator weet wat hij wil, kan onderhandelingen voeren, maar durft ook van zich af te bijten. Spanje was weer langen tijd onrus tig, beleefde nog deze maand een soort burgeroorlog, die echter gauw onder drukt werd en kreeg tenslotte een nieu we regeering. Rest ons nog Engeland en Frankrijk. Engeland bleef ook dit jaar weer zich zelf. Het heeft alles in het werk gesteld, om nieuwe welvaart te krijgen, het heeft zelfs niet geaarzeld, om den gouden standaard te verlaten, maar het groote rijk voelt nog dagelijks de strop pen van den grooten wereldoorlog. Ver der moest het weer alle aandacht schen ken aan de familie Gandhi en heeft het zijn best gedaan, om met verschillende landen nieuwe handelsverdragen te sluiten. En Frankrijk was weer als steeds het land der regeeringscrisis. Diverse regeeringen zijn elkaar opgevolgd en hebben getracht, leiding te geven aan het land. Maar steeds mislukte de po ging. Het schijnt, dat ook in Frankrijk het parlementarisme zijn beste dagen gehad heeft en dat Frankrijk wacht op een sterke hand. Vermeldenswaardig is nog, dat Frankrijk een der weinige lan den is, die den gouden standaard kon handhaven. Nóg was 1932 niet ten einde, of Frank rijk werd getroffen door een ontzettende treinramp, welke niet minder dan 222 dooden en honderden gewonden eischte. Over Rusland en Scandinavië valt weinig te zeggen, zoodat wij Europa ver der kunnen laten rusten. Noord- en Zuid-Amerika. Rest ons eigenlijk nog alleen Noord en Zuid-Amerika en dan het Verre Oosten. DeVereenigde Staten hebben eindelijk ook gevoeld, hoe hard de klap pen zijn, die de wereldoorlog heeft aan gebracht. Het eens zoo rijke land zag zijn welvaart verdwijnen en moest bo- vend'en tot de ontdekking komen, dat zijn Europeesche collega's niet in staat waren, de oorlogsschulden langer te betalen. President Roosevelt heeft op alle mo gelijke manieren geprobeerd, zijn groot en machtig land opnieuw tot bloei te brengen, maar tot op dit oogenblik zijn die pogingen mislukt. Slechts over één ding zullen de Ame rikanen zich verheugen: het land is niet meer „droog". Sinds een maand mag men weer alcohol gebruiken! Niet leen. dat dit een prettig iets is voor 3e dorstige Amerikanen, ook de schatkist vaart er wel bij en tenslotte zou het wel eens kunnen blijken, dat het einde der „droogte" het einde beteekende van een groot gedeelte van het bandietisme. In Z u i d-A merika en op Cuba heeft men dit jaar „prettig oorlogje ge speeld". Dat heeft heel wat slachtoffers gekost, dat heeft heel wat ellende ver oorzaakt en dat heeft tenslotte heel wei nig resultaat gehad. Op het oogenblik is het daar weer „pais en vreê", maar de vraag is: hoe lang zal dat duren?! In het Verre Oosten. In C h i n a is natuurlijk ook weer ge vochten. Dat schijnt daar niet anders te kunnen. Ten eerste zijn het diverse groepen Chineezen, die om de heer schappij vechten, dan is er Jappn, dat naar afzetgebied en nieuwe koloniën zoekt en tenslotte trachten de commu nisten op minder aangename wijze de rust te verstoren. China zal ook in 1934 wel weer het ter rein van oorlog zijn. Het zal wel evenals andere jaren een vulkaan blijven. Hebben wij te veel gezegd, toen wij be gonnen met de opmerking, dat er niet zoo heel veel prettigs over 1933 valt te vertellen? Wij durven voor 1934 bijna geen wensch uit te spreken, omd.i wij vrijwel zeker weten, dat ook 1934 ons geen idealen toestand zal brengen. Moge het anders "uitkomen! Wanneer wij een beknopt overzicht schrij ven over onze Nederlandsche luchtvaart, dan spreekt het welhaast vanzelf, dat wij met onze K.L.M. beginnen. De Konink'ijke Nederlandsche Luchtvaart maatschappij kan op een uitstekend jaar te rugzien. Zij heeft weer tal van diensten op de meest belangrijke Europeesche steden on derhouden en men vioog met een zeldzame regelmaat. Wat ons land zelf betreft, de „beurtvaart" onderging een belangrijke uitbreiding. Zee land kreeg een voortdurende verbinding met Waalhaven, Twente en Eelde kregen zomer diensten en bovendien was Groningen gedu rende het vacantieseizoen nog met de Duit sche badplaats Borkum verbonden. Doch naast deze lijnen mogen wij de lang ste luchtlijn ter wereld, Amsterdam- Bata via, niet vergeten. Deze lijn is het troetel kindje geworden, niet alleen van de K.L.M., maar van onze geheele bevolking. Nederland is terecht trotsch op deze lijn, omdat on danks de groote moeilijkheden de week- dienst op ons Indië met 'n prettige regelmaat verliep. Zoo regelmatig werd deze dienst zelfs, dat het publiek nauweiijks met de vliegtuigen in de krant volgde. Men wiet het immers toch vooruit: het toestel vertrekt Donderdag en komt natuurlijk na zocveel dagen in Bandoeng aan. En omgekeerc ge beurde precies hetzelfde! Inderdaad, de K.L.M. mag trotsch zijr op haar Indië-lijn en het verheugt daarom de te meer, nu blijkt, dat deze lijn „groeit". Het aantal kilo's post is heel, geleidelijk groo'er geworden, er kwamen v£e' meer passagiers en alleen het vrachtgoed bleef beneden de verwachting. Echter, het ;iet er naar uit, dat spoedig de tijd zal zijn aangebroken, dat de Indië-lijn zich zelf kan bedruipen. En dat is misschien het belangrijkste wel! Twee gebeurtenissen trokken juist den laatsten tijd de aandacht. Allereerst was het snelle Pander-vliegtuig de P.H.-O.S.T., klaar gekomen. Men zou met dit vliegtuig in 3 tot 4 dagen naar Indië vliegen. Luitenant Asjes en piloot Geyssendorfer zouden het toestel veilig en wel heen en terug brengen. De voorbereidingen waren goed, de diverse proeven verliepen naar hartewensch en zoo vertrok in een vroegen morgen de Postjager naar het Zuiden. Men kent het plotselinge einde van de reis. In zeer korten tijd was Rome bereikt, doch Athene zou men niet zien. Nauwelijks had de Postjager Italië verlaten, ofeen der motoren weigerde en me.n moest terugkeeren naar het vasteland. Op dit oogenblik is de Postjager weer uit Italië vertrokken met een nieuwe motor en nieuwe post. Slechts eenige dagen later zou de Zilver meeuw, een splinternieuwe Fokker met intrek baar landingsgestel starten, eveneens voor een snelle Indië-vlucht. Ook hier hadden de proeven een vlot verloop en ook hier waren de voorbereidingen goed. Doch de Zilver meeuw vertrok niet. Juist toen ..ien zou star ten, weigerde de middelste motor en het bleek, dat deze vervangen moest worden Zoodat twee snelle vluchten niet doorgin gen. Hoe Smirnoff en Soer de gewone Pelikaan in recordtijd naar Batavia brachten, hoe dit toeste' én de post van de Zilvermeeuw én die van de Postjager naar Bandoeng bracht, och het is nog zoo kort geleden, dat wij er nu niet verder over hoeven uit te wijden. We kunnen alleen hopen, dat de Pelikaan op het oogenblik. dat de lezer dit overzichtje leest, weer hee'huids op Sch'phol is gearriveerd. o Beleefde de K.L.M. dus een goed jaar. met de luchtvaartclubs ging het al heel voorspoe dig. Er werden enkele nieuwe vereenigingen opgericht, anderen breidden z'ch uit en over al heerschte een groote activiteit. Opnieuw werd een tweednagsche rondvlucht boven Nederland gehouden en ook deze groote vlucht slaagde schitterend. Behalve het mntorv'iegen interesseerde men zich ;n stügende ma'e voor de zweef vliegerij. In tal van p'aatsen en vliegcentra werden zwefclubs ongericht en de instruc teurs beleefden veel olez'er van hun leerlin gen d:e met nogewektheid de lessen volgden en d:e snoedig hun eerste sprongen en vlucht'es konden maken. He'aas een dnode- li'V onge'uk viel te betreuren: te Grijosbeek bii Oron'irren verloor de vlieger Stol het le ven. toen hii m"t een zweefvliegtuig tenen pen schuur bitste en aan zijn zware verwondin gen over'eed. o Tnnc'otte is er non cfe Tni,;t-»ire luchtvaart Veel ''linnen we van deze luchtvaart niet zeg den. Natuurliik werd er veel gevlogen, even natuurliik werden er weer vele noodland'n- ren gpm^akt Soesterberg beleefde een prettigen dag, maar weinig later ook een zeer droeven dag De jonge officier-v.ieger van Asch van Wijck vestigde een nieuwe hoogterecord vooi Nederland, doch slechts weinige weken later trof Soesterberg een zware slag. Op een zon nige morgen vertrok een aantal toestellen naar het Zuiden. En boven de Betuwe botsten twee van deze vliegtuigen tegen el kaar aan Vier levens waren te betreuren en onder hen bevond zich de jonge record houder van Asch van Wijck. De anderen wa ren luitenant v. Coehoorn van Sminia, ser geant van Hardeve.d en sergeant Vermeulen, waaraan onze Nederlandsche luchtvaart heei veel verloren heeft. En nu gaan wij een nieuw jaar beginnen. Moge de luchtvaart in Nederland en moge de lijnen op de buitenlandsche stations en op Indië een verderen gTcei beleven. Wij hebben een nationale .uchtvaart en een nationale luchtvaartindustrie. Wij mogen en moeten er trotsch op zijn. De buitenlandsche luchtvrart. Het jaaroverzicht van de Duuen.andsche luchtvaart staat eenerzijds, evenaiS de Neder landsche, in het verblijdende teeken van vooruitgang, van tecnnische verbe.eringen en de daaruit voonv.oeiende opvoering van de snelheid ;aan den anderen kant heelt het ver voerwezen door de lucht in het afge.oopen jaar weer siachtoiiers, ja, ze.fs vele slachtof fers geeiscnt. Hoe kan het ook anders! Ieder land is trotsch op zijn luchtmateriaal, wil in geen geval oneer doen voor een ander land en nu men dus net tegenwoordige v.iegtu.g met zijn strocmiijnenvorm bijna volmaakt heeft gemaakt, is al.es gericht op de vermeerde ring van snelheid. En wanneer men tracht de snelheid op te voeren, onwillekeurig hoe en waar dan ook, dan zullen deze experimenten menschenlevens kosten en zoo kan 1933 te rugzien op veen, die gevallen zijn om de luchttechniek te dienen. Laat ons echter met de zonnige zijde van de medaille beginnen: Allereerst dan legde de Graf Zeppelin met de regelmaat van een klok tientallen keeren den aistand Ber.ijn New-York af en zöo is eigenlijk dit jaar de finitief een overbrugging gekomen tusschen Duitschland en de Ver. Staten door middel van de luchtoverbrugg'ng met de „Zepp". Zonder het minste spoor van defect „tuft" het Duitsche luchtschip over den Oceaan en bij aankomst te Berlijn of New-York word' thans nauwelijks aandacht geschonken aan het luchtgevaarte, dat over den aardbol zweeft en waar eens duizenden oogen voor in extase waren. Tot zoover de roem op Luitschland's luchtmacht, al willen we het wereldrecord zweefvliegen, met stukken gebroken door den jongen Duitscher Schmidt, niet onvermeld la ten. De maand Augustus was een succes voor hem, want onmiddellijk ic de wereldrecord houder door de Hitler-regeering bevorderd tot officier in het militaire vliegercorps. Nog duide'ijk ligt de groote tocht van Bal- bo in ons geheugen, dit te meer, omdat het machtige Italiaansche eskader ons land de eer aandeed op den doortocht naar Amerika, op Schellingwoude te da en. Einde Juli ver trok Balbo met ziin 24 reuzen-watervliegtui gen uit Italië en landde met 96 man te Schellingwoule, alwaar één vliegtuig veron gelukte en één lid van de bemanning, er het leven bij liet. Weinig hoopvol was het begin. Maar gelukkig kwam het esrader zonder on gelukken te Chiago aan, waar de bemanning een enthousiaste hulde in ontvangst had te nemen. Over de Azoren ging he. verder huis waarts, maar de terugreis was minder voor spoedig dan de heenreis. Op de Azoren im mers stortte één der vliegtuigen in zee en ver dronk één officier jammerlijk in de golven, terwijl 3 anderen zwaar gewond werden. Dit laatste ongeluk bracht wel even een schaduw op de overigens succesvolle tocht, maar desondanks werd het eskader mei ge weldige pracht en praal het oude Rome bin nengehaald, waar Mussolini ze'f de wakkere vliegoffieieren huldigde en hen ten voorbeeld ste de voor anderen. Minder glorieus, maar zeker niet minder eervol was de bekende wereldreis van het echtpaar Lindbergh en hoe ver de faam van de Nederlandsche luchtvaart in de were'd is doorgedrongen, bewijst wel het bezoek, waarmee dit eminente echtpaar ook ons land vereeren. Via Groenland en Denemarken daalde het slanke vliegtuig eveneens te Schellingwoude. Het echtpaar bezocht toen de K.L.M.-Iucht- havens en we herinneren ons nog goed de aanmerking van ko'onel Lindbergh op de destijds gereedstaande „Postjager". Zou hij toen al gezien hebben, dat er'iets haperde Zonder het kleinste ongelukje werd de reis voortgezet, totdat, nu enke'e weken geleden, het echtpaar weer veilig en wel in Amerika arriveerde. Bescheiden a's altijd nemen ze nu hun welverd'ende rust. Een ander Amerikaansch succes was de wereldreis van den één-oogigen vlieger Wil- ly Post, die enn slaagde binnen 24 uur over den Oceaan van New-York naar Berlijn te vliegen. Deze tocht is van daaruit één zege tocht geworden en nóg zien we met bewon dering op nrar hem, die een zoo belangrijk orgaan, n.1. het linkeroog, moest missen en desondanks a s wereldvlieger een naam wist te verwerven, waar menig gezond en wel licht even talentvol vliegofficier van zou wa tertanden. Een minder opvallende tocht was die van het Fransche luchteskader onder leiding van capt. Vuillemin, een soorge'ijke tocht a's die van Balbo, alleen minder gevaarlijk, omdat hier uitsluitend boven land werd gevlogen naar Zuid-Afrika en dus de kans op veronge lukken minder was. Veel drukte is er dan ook van deze tocht niet gemaakt. En nu. geachte lezers, zijn we helaas uit gepraat met de mooie prestaties op het ge bied van de luchtvaart. Het behoort ook tot de plicht van dezen overzichtschrijver om u nog een ander mede te deelen over de andere zijde van de medaille. Allereerst verongelukte in Maart nabij Dixmuiden in België een groot Engelsch ver- keersvl'egtuig, waarbij de 15 inzittenden het leven lieten. Op den vroegen morgen van den 16en Anril geraakte het Amerikaansche luchtschip „Akron" in den storm en nóg herinneren we ons de golf van medeliiden, die toen opsteeg bij het vernemen, dat 70 personen hierbij den dood >n de golven vonden. Na een korte rustpooze verongelukten in Juli de twee Lithausche vliegers boven Bran. denburg, die een wereldreis wilden onderne- men. Verder waren er nog de helaas jaarlijkse!* terugkeerende vliegongelukken, waarbij 1 tot 3 personen om het leven kwamen. Vooral ook de vlieg-botsingen te China en Japan bij de talrijke luchtgevechten, mogen we niet onver meld laten. En hiermede zijn we dan geko men aan het eind van ons luchtvaartover zicht en het nieuwe jaar met al zijn myste ries en geheimenissen staat thans voor ons. Moge de techniek op het luchtvaartgebied vooruitgaan tot heil der menschheid. Voor den landbouw-overzichtschrijver biedt 't verloopen jaar meer steunpunten dan het vorige. Dit klinkt vreemd in de ooren van hen die wel weten dat de ergste gevolgen van de Inzinking van onzen export nog pas tot uiting begin nen te komen. Tot op het oogenblik van de Londen- sche conferentie leeft het Nederlandsche bedrijfsleven nog in de onbestemde en zoete verwachting dat de landbouw- export niet geheel te gronde zou gaan. Na de mislukking dier conferentie is hier een zekerheid voor in de plaats ge treden, n.1. deze, dat onze voormalige exportgebieden in de naaste toekomst hun heil zullen trachten te vinden in autarkie of zelfvoorziening en dit zoe ken te bereiken met een reeks tot het doel voerende middelen. Voor ons land is deze zekerheid daar om van belang, omdat men thans weet waaraan men toe is en geen misver stand behoeft voort te bestaan omtrent de situatie. Heel ons bedrijfsleven, han del, industrie, landbouw en scheepvaart zullen zich hebben in te stellen op het geen van den export en Import over blijft. Het bestaan van ruim 8 millioen zielen steunde tot heden op een basis die aan dat aantal min of meer evenre dig was. Die evenredigheid zal binnen kort blijken niet meer te bestaan. Onze vijand is niet meer het buiten land dat moeite heeft onze producten te betrekken en te betalen, onze vijand wordt nu de bijkans niet te overziene tegenstelling tusschen binnen'and che belangen. Voor een goed waarnemer zijn die thans allerwege na te gaan. Dankbaar kunnen we zijn een regee ring te bezitten die steunt op zoo ruim mogelijke basis van partijen die orde willen handhaven, die bereid blijkt vi tale bedrijven op den grens van een be staan te willen houden en doof L ijft voor proeven met muntverzwakking on danks den aandrang met meer of min der zuivere bedoelingen. Een regeering die ruim genoeg ziet om bestaande te genstelling van belangen te onderken nen, zooals die tot uiting komen bij landen met verschi.lende economische structuur. Op die regeering rust de zware taak ook den landbouw te zien als onderdeel van een geheel. De tot heden toegepaste maatregelen dragen geheel het kenmerk van het nieuwe. Ze bedoelen den arbeid, besteed aan de producten van landbouw en veeteelt van vaderlandschen bodem, nog juist geldelijk loonend te houden. Via de beurs van den medeburger tracht men dit doel te benaderen en cri- siswetten zijn de hiertoe aangemeten bevoegdheden, die dit alles mogelijk moeten maken. Of de ingeslagen weg de juiste is? Men moet er het beste van hopen Aan critiek op de onderdeelen ontbreekt het niet. De aard van de maatregelen vindt excuus in het buitengewone van den toestand. Bij de regeering heerscht wel de over tuiging dat voor dogmatische beschou wingen over de voortreffelijkheid van het vrijhandelsverkeer op dit oogen blik geen plaats is en dat, noodgedwon gen, in- en uitvoer naar en uit bepaalde landen tegen elkander dienen te worden afgewogen, dus op voet van wederkee- righeid van den uitvoer nog te redden wat er te redden is. Het internationaal bedrijfsleven zal nog veel ervaring moe ten opdoen omtrent de mogelijkheid van zelfvoorziening. We zitten weldra te midden van al deze proefnemingen en helaas niet als de sterkste tusschen de partijen. Grondstoffen hebben we weinig en onze koopkracht is sterk aan het af nemen. Over de mogelijkheden om ons zelf te helpen, heerschen hier nog wonderlijk gebrekkige denkbeelden. Bij de onderhandelingen over het nieuw afgesloten handelsverdrag met Duitschland is spoedig als algemeena indruk bekend geworden dat de Duit sche onderhandelaren hun vroegere on handelbaarheid grootendeels hadden prijsgegeven. Dit behoefde echter niet te leiden tot de verwachting dat zij hun naam van goed geoefende onderhande laren geen eer zouden aandoen, integen deel! Hun schijnbare bereidwi'ligheid stond blijkbaar in verband met de ze kerheid dat de tegenpartij (de Nederlan ders) tb-ms voldoend gewapend waren met bevoegdheden om invoer tegen uit voer af te wegen. De vindingrijkheid van dr. Schacht inzake transferregelin gen is goed bekend bij de Ned. crediteu ren. Het schijnbare voordeel dat onze kaasproducenten ten deel zou vallen door een verlaging van 28.5 tot 20 R. M. kan ten allen tijde te niet gedaan wor den doordien de Duitsche importeur zich verbindt tot een vernuftig uitge dachte regeling. Hij koopt onze kaas en moet ze te koop aanbieden aan een Cen traal Stelle, van wie hij ze tegen een soort van winst terug moet koopen. Deze winstmarge is geen invoerrecht» doch werkt wel als zoodanig ten opzich te van den Duitschen consument Zelfs het argument dat Duitschland hier in de hand kan houden het stabiliseeren van binnenlandsche kaasprijzen, neemt het feit niet weg dat de Centraal Steil# de macht tK*"oudt de kaas even onbe reikbaar te wken voor Duitsche beur zen als ooit te voren. Van vindingrijk-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 18