DE LUCHTROOVERS VAN HOITIKA. £a*uU en 'jMinèouw {Rechtszaken Zoo n geweldig vliegtuig had hij nooit gezien. Ier, 3 metaalslijpers, 8 monteurs, 1 6cheepsteekenaar, 2 scheepstimmer ie- den, 6 smeden, 11 stokers, 1 tandtech- niker, 1 voors'.at-nder, 4 vuurwerkers 4 wagenmakers, 15 ijzerwerkers, 1 zandbe- reider, 5 zandvormers. Groep voedings- en genotmiddeleen: 46 sigerenmakers, 2 sorteerders, 3 siga renkistenplakkers, 1 stripper, 3 tabaks bewerkers, 1 bosjesmaker, 14 bakker', 4 slagers, 4 koks, 1 bierbottelaar, 2 choco- ladebewerkers. Groep boek- en steendrukkerijen: 3 let terzetters,. 1 drukker. Groep houtbewerking: 16 meubelma kers, 10 meubelstoffeerders, 7 mach. houtbewerkers, 1 beeldhouwer,3 kisten makers, 2 borstelmakers. Groep landbouwbedrijven: 17 tuinMe- doen, 18 boerenarbeiders, 4 bloemisten. Groep hande'- 17 vertegenwoordigers, 6 nkelbedienden Groep verkeerswezen: 39 chauffeurs, 5 koetsiers, 1 stuurman gr. vaart, 1 schipper binnenvaart. 21 pakhuis knechts, 14 magazijnbedienden, 1 maga- xijnmeester, 4 kellners. Overig© beroepen: 7 boekbinders, 1 wasscher, 11 kleermakers, 1 rietwerker, 2 schoenmakers. 1 verfbergider, 5 inca - seerders, 1 kalkbrander, 11 kantoorbe dienden, 4 zakkenstoppers, 1 tegenma- ker, 1 onderwijzer, 1 secretarie-ambte naar, 40 transport- en 272 los-arbeiders. Gedeeltelijk werkloos: metaalin lu - tï ie 70, tabaksindustrie 5, overige beroe pen 7. Jeugdige werkloo:zen beneden 18 jaar In diverse beroepen: 27. Geplaatst: 39 werkzoekenden w.o. 25 sneeuwruimers. Vrouwelijk personeel aangeboden: 2 steno-typistei, 2 kantoorbedienden, 1 costumière, 1 costuumknipster, 1 huis houdster, 1 winkeljufrouw, 5 dagmeisjes, l dienstbode, 3 werksters. Alkmaar, 6 Januari 1934. De Directeur voornoemd, Ed. VAN DEN HEUVEL. Wij ontvingen van den Plantenziekten- kundige dienst te Wageningen een exemp'aar van de zoo juist verschenen mededeeling no. 73: „Sproeischema voor fruitboomen" en van de eveneens juist verschenen herdruk van me dedeeling no. 50: „Schurftziekte bij appel en peer". Daarin is bij de adviezen voor de ver dunning van de Californische pap in het a.s. sproeiseizoen met de gewijzigde concentratie van dit product rekening gehouden. CALIFORNISCHE PAP. De Inspecteur, hoofd van den Plantenziek- tenkundigen dienst, N. van Poeteren, schrijft ons: Tot dusver werd in ons land de Californi sche pap, die voor de ziektebestrijding bij ooftboomen en andere gewassen verkocht werd, afgeleverd als product met een soorte lijk gewicht van 20° Beaumé. Op deze concen tratie waren de adviezen voor de in verschil lende gevallen en op verschillende tijdstippen toe te passen verdunningen met water van he* handelsproduct gebaseerd. Het is om verschillende redenen wensche- lijk gebleken de concentratie van het handels product te verhoogen. Vooreerst zal daar door weinig of geen verwarring meer kunnen ontstaan met buitenlandsche producten, daar in vele landen (o.a. Engeland en Amerika) reeds lang uitsluitend Californische pap van hoogere concentratie werd gebruikt en verder wordt het van zeer veel belang geacht, dat daardoor een aanzienlijke besparing aan vracht verkregen zal worden, doordat van het meer geconcentreerde product aanzienlijk minder behoeft te worden gebruikt dan van hetgeen tot nu toe gebruikt werd. In verband daarmede is in overleg met de belangrijkste fabrikanten van Californische pap hier te lande besloten, dat het product, dat voortaan afgeleverd zal worden, een soortgelijk ge wicht zal hebben van 30° Beaumé. Daardoor zullen alle adviezen voor de verdunning van Californische pap moeten worden herzien. In het algemeen moet de pap nu met 1 3/4 a 1 9/10 maal zooveel water verdund worden a's tot nu toe gebruikelijk was. In het zoo juist als mededeeling no. 73 van den Plantenziekenkundigen Dienst versche nen: „Sproeischema voor ooftboomen" zijn de voortaan geldende verdunningen ver meld, terwijl in de eveneens juist verschenen nieuwe druk van mededeeling no. 50: „De schurftziekte bij appel en peer" daarmede eveneens rekening is gehouden. Aan allen, die Californische pap in het volgende seizoen zullen gebruiken voor hun ooftboomen en andere gewassen, wordt aan geraden zich er van op de hoogte te stellen, welke verdunningen in het aanstaande sei zoen moeten worden toegepast. Alle advie zen, uitgaande van den Plantenziektenkundi- gen Dienst en van de Rij'kstuinbouwconsulen- ten zullen dus voortaan gebaseerd zijn op Californische pap van 30° "Beaumé. WÏERINGERWAARD. Vanwege de afd. Wieringerwaard v. d. Holl. Mij. van Landbouw heeft de heer de Lange hoofdbestuurslid van den Ned Boe renbond hier Donderdagavond een lezing gehouden om het beginselprogramma uit een te zetten. Slechts 15 personen waren aanwezig. De voorzitter, de heer Daan Kaan, be treurde deze geringe opkomst, terwijl het hem anderzijds genoegen deed eenige vreem de gezichten te zien. Hij heette in het bij zonder welkom den heer de Lange die van uit Drente naar hier is gekomen. Ook de heer de Lange vond het zeer jam mer dat er niet meer menschen waren. Dit mag ons niet ter neer drukken. Als onder de aanwezigen de kern er maar is. Het spreekt gemakkelijk wanneer men, zooals dezer da gen in Assen het geval was, 1100 men schen voor zich heeft zitten. Als onderwerp had spr. gekozen „Is onze strijd geoorloofd". Allereerst werd gespro ken hoe de techniek veel arbeid heeft wegge nomen. Spr. is hier echter niet gekomen om de techniek af te breken, doch de eerste levensvoorwaarde is arbeid. Onmogelijk dat een menschdom een bestaan kan hebben zonder arbeid. Arbeid is geen vloek, doch een zegen. Wanneer komt arbeid tot zijn recht? Men moet elkander groot maken Nooit kan men comfortabel leven als dit ontbreekt. Arbeid moeten we kunnen ruilen met den arbeid van anderen. Een kapitalist mag niet doelloos door leven, doch moet de maatschapppij helpen. Zeer breedvoerig werd een en ander door spreker kenbaar gemaakt, waarbij sterk naar voren kwam dat alles van de natuur, welke toch niet door menschenhanden is gemaakt, moet komen. De natuur kan niet liegen. Met voorbeel den werd aangetoond dat de geweldige tech niek door een gering natuurverschijnsel ten gronde kan gaan. Marx in Duitschland heeft gezegd: Er bestaat geen loon naar behoefte, doch dat kan eenvoudig niet, want de natuur is onbe grensd. Toen de prijzen van onze producten vielen, hebben wij in Nederland aanvaard dat we hebben te strijden een tweeden strijd die zeer zwaar is, doch het is ons aller plicht daaraan mede te helpen. De landbouwer die van nature heel ge moedelijk is moeten we wakker maken. Onze stem moet gehoord worden door volk en re geering. Wij hebben de regeering gewaarschuwd met de stem van onze overtuiging. De nood klok moet geluid worden. De regeering van Nederland wordt beheerscht door de poli tieke partijen, door den wil der fracties en die worden beheerscht door de kiezers. Meer dan ooit staat het platteland op het oogenblik voor den tweeden zweepslag. Het platteland moet begrijpen wat haar recht is en dit aan de regeering duidelijk maken. De groote pers weet niet wat er op het platte land gebeurt, en toch moet voor 90 alles van het platteland komen. Onze volksleider, de heer van Houten, heeft in de Tweede Kamer gezegd, dat de loonen veel te duur zijn, doch toen Colijn sprak om de pensioenen van de Indische ambtenaren te drukken, was het de heer van Houten die daar tegen op kwam. Wij moeten allen één zijn als landbouwer, alle politiek buiten beschouwing laten en als één man strijden met de macht van de overtul- fing. Het systeem van den Ned. Boeren- ond is invoerrechten zoo hoog mogelijk, te rug naar de natuur, terug naar den land bouw. Van de gelegenheid om vragen te stellen werd gebruik gemaakt door den heer J. Saai, die aan spreker vroeg of deze er geen gevaar in zag om een strijd aan te binden tusschen stad en platteland. De heer Saai zou de koe bij de horens willen pakken en het marxisme en communisme uitroeien. Het parlementaire stelsel moet de wereld uit en eenheid van plattelanders moet er komen. De heer de Lange wilde geen oorlog met de stad en strijden met de macht van over tuiging. Wij willen hen leeren begrijpen. Over het verdere betoog van den heer Saai wilde de heer de Lange hier niet uitwei den omdat hij hier staat als spreker over landbouw en niet over politiek. Ook werden nog enkele vragen gesteld door de heeren Muntenga en Hofstee die naar genoegen werden beantwoord, waarna het zoo lang zamerhand ruim elf uur was geworden. De heer Daan Kaan bracht na afloop een woord van hulde en dank aan den spreker en wilde wel de toezegging geven om het gesprokene alhier ingang te doen vinden. De heer de Lange was- dankbaar voor deze lof woorden, doch wilde niet graag met ledige handen bij zijn bestuur terug komen en zou daarom niets liever zien dat hier een commissie werd gevormd van b.v. 3 men schen om voorloopig actief te zijn. Het slot van deze bespreking was verder dat van de 15 aanwezigen 11 personen zich als lid opgaven, alzoo een prachtig resul taat. Een voorloopig bestuur werd samenge steld uit de heeren J. Saai voorz, Daan Kaan secr., V. de Wit en R. L. Waiboer. Automobilisten. KOOPT BIJ UW GARAGEHOUDER! Het bestuur van het district N.H.N.V. van de Bovag verzoetk ons het volgende te willen opnemen De automobilist doet er goed aan, zich een enkele maal duidelijk voor oogen te stellen, hoe betrekkelijk onbezorgd hij zich vér van huis kan begeven met zijn wagen, ook al voelt hij zich heusch geen held in techni sche kwesties. Heeft hij onderweg pech, dan is er overal wel een garagehouder, die hem dan als een vriend in den nood assisteert. Hij komt zonder benzine te staan, of krijgt een mankemetn aan de ontsteking of wat aan ook, als de oorzaak niet al te ernstig is, bevindt hij zich spoedig weer en route; zoo kunnen heel velen zich de luxe van een automobiel veroorloven, zonder z'ch de moeite te ge troosten, eenige kennis van het mechanisme te verwerven. Ja, men mag gerust zeggen: Waren er geen garages in alle deelen van het land. en ook daarbuiten, dan had het automobilisme zich nimmer kunnen ontwik kelen, tot op de huidige hoogte. Het is daarom zoo goed, zich een oogen blik deze onmisbare hulp van de gezamen lijke garages voor oogen te stellen, want heel wat automobilisten zijn geneigd om die hulp als iets vanzelfsprekends, als iets waarvoor zij toch betalen, te accepteeren. zonder er zich rekenschap van te geven, hoe juist die hulp op den weg in het algemeen een weinig rendabel onderdeel vormt van de diensten, die de garagehouder aan de automobiel- gemeenschan bewijst. Hoe dikwijls doet de garagehouder zoo'n wissewasje niet voor niets, of bijna niets, we'eens in de feiteliike oniuiste meening. dat dit „service" zou zijn Hij zou er ten volle recht op hebben, zich die service te doen betalen, zooals een dokter die berekent, wanneer men een beroep doet op zijn kennis, ook de garagehouder heeft recht op zoo'n belooning, zelfs al is hij maar vijf minuten in de weer. Want die kennis te ver garen, kostte hem veel tijd en geld. Daarbij komt, dat men hem of zijn perso neel op de malste tijden uit ziin werk haalr, uit zijn gezin of uit zijn bed. De gem'ddelde garagehouder is een harde werker, die voor z'ch zelf geen 8-urigen werkdag kent, nóch zijn vriien dag per week Hij is de man, die vaak 18 uur per dag werkt. Het hulpverlee- nen aan passanten, eventueel ettelijke K.Ms van huis, komt vaak op de meest onge leg'e momenten. Hij zit in een toprekingof is druk bezig een tegen een bepaalden tijd ne loofd karwei af te maken en daar komt een bericht over een gestranden automobilist geen klant van hem die zijn hulpver langt. U weet bij ondervinding, hoe hij dan in het algemeen spoedig ter plaatse is, en daar bij niet zelden de onaangename ervaring op- doet, dat de gestrande wagen reeds weer ver trokken is. Zelfs te goeder trouw gebeurt di, wel. De automobilist ontdekte zelf de fout, ver hielp die en reed door, of een voorbijgaande automobilist assisteerde, of wat ook voor komt, een ongeduldig iemand heeft aan meer dan één voorbijgaanden fietser of bestuurder verzocht, een garage te waarschuwen en nu bleek een collega hem voor te zijn geweest. In zulke gevallen heeft de garagehouder niet alleen de schade van zijn tjjdsverbes, maar ook van het heen- en weerrijden met zijn vervpermiddel. In dit verband zou het zeer wenschelijk zijn, dat de automobilist, die hulp noodig heeft, zijn wensch uitdrukt op een visitekaartje en dit als verzoek om hulp naar een garage toestuurt. Maakt hij dan toevallig in dien tusschentijd den wagen weer rij-klaar. dan kan de gedupeerde ga ragehouder zijn schade alsnog vergoed krij- gen. Inmiddels wijken wij af van de bedoeling dezer uiteenzetting. Nl. er bij den automo bilist op aan te dringen alle voor zijn auto noodige artikelen, als benzine, banden en olie bij garagebedrijven te betrekken. Schijnbaar kan men soms elders goedkooper terecht. Wij schrijven „schijnbaar", want ook andere lever ic'ers hebben hun kosten goed te ma ken en helaas doet zij dit niet altijd op de meest juiste wijze. Hooge kortingen, die men hier of daar ziet aangeboden, zijn dikwijls slechts mogelijk, doordien men deze kortin gen geeft op prijzen, die in niet meer geldige prijscouranten voorkomen, prijscouranten uit een jjeriode met veel hoogere tarieven. Bo vendien dient ieder automobilist te weten, dat de voornaamste fabrikanten thans ban den leveren in vier kwaliteiten. Hoe meer de gezamenlijke automobilisten de noodige artikelen van de garagebedrijven betrekken, hoe meer de" garagehouders dus aan deze artikelen verdienen, des te minder zullen zij in rekening behoeven te brengen voor hun andere diensten. Voor het gansche automobilisme is het van belang, dat de garagebedrijven gezonde zaken zijn, die be hoorlijke loonen kunnen betalen aan knappe technici en wanneer deze zaken in sommige gevallen een zóó schraal bestaan lijden, dat haar service niet die is, welke men zou wen- schen, dan ligt de oorzaak grootendeels bij de indringers op haar terrein, die haar be- staanskansen ondermijnen en daardoor oor zaak ervan worden, dat zij reparaties en an dere diensten op „middelmatige" wijze ver vullen. De verstandige automobilist zal zeker begrijpen er goed aan te doen, zooveel moge lijk de gevestigde garages te bevoordeelen en daardoor de kost-prijzen voor deze bedrij ven te helpen dragen, waarvan hij zelfs op den duur ongetwijfeld de voordeelen zal oogsten Hoe grooter de omzetten der garagebedrij ven, hoe beter hun diensten georganiseerd kunnen worden, hoe royaler zij zich met de noodige hulpmiddelen kunnen uitrusten en hoe billijker zij kunen leveren. Geloof niet, dat diie bedrijven, welke groote kortingen an nonceeren, meehelpen om het prijsniveau te verlagen, integendeel, hun drijven om met groote kortingen te kunnen goochelen, schroefde de detail-catalogi-prijzen van ver schillende artikelen op, alléén om kortingen te fabriceeren. De Bond van Automobielhandelaren en Garagehouders (BOVAG) daarentegen heeft steeds bij importeurs aangedrongen op ver laging der detail-prijzen naast matige kortin gen, omdat hij heel goed weet, dat onmatige winsten nooit te handhaven zijn. Het belang van den garagehouder brengt mee: redelijke leveringen tegen redelijke prijzen. Hoe meer leveringen hem echter ontgaan en hoe meer scharrelaars er komen, - hoe grooter met andere woorden het distributie-apparaat wordt des te hooger de kosten van auto rijden voor den Neaerlandschen automobi list. Betrek daarom zooveel mogelijk van garagehouders, zoowel uit financieel oogpunt als uit gevoelsoverwegingen, want vergeet nooit, hoe gij allen van tijd tot tijd een beroep doet en zelden tevergeefs op de hulp vaardigheid van den garagehouder. Het mag hier niet worden verheeld, dat in de kringen van garagisten stemmen opgaan, om slechts dien automobilist hulp te verlee nen, wier wagens blijkbaar vaste klanten zijn van de garagebedrijven en omgekeerd hun rol als barmhartige Samaritaan te weigeren aan hen, die buiten deze garagebedrijven om, hun inkoopen doen. De automobilist zouden het aan zichzelf te danken hebben, indien de garages tot dergelijke afweermiddelen hun toevlucht zouden nemen. Wij hopen niet, dat het zoover moet komen, maar de gezamen lijke automobielbedrijven beschouwen dit machtige wapen toch als een middel om den automobilist, die meende het wel zonder hen af te kunnen, de consequenties van die opvat ting te doen voélen. Wij vertrouwen, dat onze lezers dit on vriendelijk klinkende slot zullen billijken en inzien, hoe de garagehouder een moreel recht heeft op hun steun, evengoed als degenen, die autorijden, meenen een moreel recht te heb ben op de hulpzaamheid van den garage houder. KANTONGERECHT TE ALKMAAR. Strafzitting van Vrijdag 5 Januari 1934. Mondelinge uitspraken. Overtredingen van de Motor- en Rij- wielwet: C. H. te Oude Niedorp, terug gave aan de ouders zonder toepassing van straf, J. J. te Heiloo, J. B. te Heiloo, N. A. te Bergen, G. S. te Zijp-e, ieder 3 boete of 1 week tuchtschool, N. B. te Bergen, 2 X 3 boete of 2 X 1 week tuchtschool, W. D. te Zijpe, J. L. te Alk maar, W V. te Zijpe, G. W. te Water gang, A. K. te Zijpe, E. C. te Alkmaar, S. A. te Bergen, J. R. te Heerhugowaard, N K. te Koedijk, J. F. te St. Maarten, C. H. te B. te Anna Paulowna, C. H. te Harenkarspel, G. O. te Zijpe, J. J. te War- menhuizen, ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis, J. V. te 's Gravenzande, M T. te Warmenhuizen, ieder 4 boete of 4 dagen hechtenis, G. D. te Heemskerk 5 boete of 5 dagen hechtenis, P. V. te Anna Paulowna ,F. de R. te Castricum, ieder 6 boete of 6 dagen hechtenis, C. J. S. te Katwijk aan Zee 7 boete of 7 dagen hechtenis, W. J. S. te Alkmaar 10 boete of 8 dagen hechtenis, M. de V. te Haarlem 10 boete of 10 dagen hech tenis, L. de V. te Leeuwarderadeel, P. L. te Abbekerk, ieder 10 boete of 10 da gen hechtenis, J. M. te Bergen, B. H. H. te Wolvega, ieder 12 boete of 8 dagen hechtenis, C .v. D. te Winkel 25 boete of 10 dagen hechtenis. Overtredingen van de Politieverorde ningen: A. G. te Alkmaar, H. S. te Alk maar, ieder 3 boete of 1 week tucht school, A. S. te Schagen 4 boete of 1 week tuchtschool, C. T. P. te Amsterdam 0.50 boete of 1 dag hechtenis, H. D. B. te Alkmaar 1 boete of 1 dag hechtenis, C. J. B. te Rotterdam, 3 boete of 3 da gen hechtenis, E. C. E. te Naarden, H. v. N. te 's Gravenhage, S. C. te Rotterdam, E. C. E. te Alkmaar, C. M. v. d. S. te Alkmaar, H. W. te Alkmaar, M. T. te Warmenhuizen, ieder 2 boete of 2 da gen hechtenis, J. Z. te Bergen 8 boete of 5 dagen hechtenis met toewijzing der civiele vordering ad 2.50 aan Chr. K. te Bergen, C. S. te Schagen 6 boete of 6 dagen hechtenis. Overtreding van art. 453 van het Wetboek van Strafrecht (dronkenschap) J. B. te Alkmaar 6 boete of 6 dagen hechtenis. Overtreding van art. 444 van het Wet boek van Strafrecht (niet verschijnen als getuige) J. G. te Hoorn 6 boete of 6 dagen hechtenis. Ovetredingen van art. 461 van het Wetboek van Strafrecht (loopen over verboden grond): E. Z. Ezn. te Egmond aan Zee, 10 boete of 10 dagen hechte nis, J. S. te Egmond aan Zee 4 boete of 4 dagen hechtenis. Overtreding van art. 424 van het Wet boek van Strafrecht (straatschenderij): J. C. te Egmond aan Zee, 1 boete of 1 dag hechtenis. Overtreding van art. 425 van het Wet boek van Strafrecht: E. P. Ez. te Eg mond aan Zee 5 boete of 5 dagen hech tenis. Overtredingen van de Arbeidswet: P. B. te Oudorp 5 boete of 5 dagen hechtenis, F. C. B. te Alkmaar 8 boete of 6 dagen hechtenis, J. M. F. C. te Alk maar, 1 boete of 1 dag hechtenis. Overtredingen van het Crisisaardap- pelenbesluit: B. S. te Heiloo IC boete of 8 dagen hechtenis, H. T. te Alkmaar 100 boete of 100 dagen hechtenis Overtredingen van de Jachtwet: T W. S. te Bakkum 5 boete of 1 week +ucht- school, N. T. P. te Wijk aan Zee 10 boe te of 8 dagen hechtenis, C. C. Czn. te Egmond aan Zee 12 boete of 8 dagen hechtenis, R. W. te Egmond aan Zee 15 boete of 10 dagen hechtenis, L. B. Lzn. te Egmond aan Zee 20 boete of 15 da gen hechtenis, H. v. E. en B. v. V. te Haarlem, ieder 15 en 20 boete of 10 en 15 dagen hechtenis. Overireding van de Kieswet: D. K. te Zijpe, 0.50 boete of 1 dag hechtenis. Overtreding van de Drankwet: P. v. d. E. te Uitgeest, 20 boete of 10 dagen hechtenis; J. L. V. te Uitgeest 10 boete HET PAARD. In de Tel. schrijft d. B.: Een paard, een oud paard werd door eed soldaat weggeleid langs den schildwacht van een kazerne in Den Haag. Boven de oogen waren de putjes héél diep, en menige witte haar zag men op zijn matte huid, die nergens meer glansde. Een onderofficier, die aan de poort stond, gaf het paard een vriendelijk klapje en zei: „Nou, 't ga ie goed, Truus En Truus keek naar hem met haar groote bruine oogen en liep langzaam naast den soldaat V°Eens was Truus beroemd geweest in het regiment. Een paard, dat geen moeheid kende, dat prachtige gangen had en alk hin dernissen onveischrokken nam. voor wien het wist te berijden. Dit laatste was belang rijk, want Truus was nukkig als een heel jong en heel geliefd meisj-of. zooals de sol daten het kernachtiger zeiden: „lastig als de duivel zelf". Bokken kon Truus, dat het een lieve lust was voor de toeschouwers om te zien. en dat geen recruut er langer dan een minuut op bleef. In de rijles was zij berucht, omdat je nooit wist of zij niet op het onver wachtst een dollen zijsprong zou maken, die den ruiter zelfs in de laatste minuut van de les nog in het zand zou doen verdwijnen. Maar deze Truus, deze vurige Iersche merrie kon ook heel ernstig zijn. Achter haar plaats in den stal hingen vele linten, meest oranje en rood. die stille getuigen waren van glorierijke overwinningen. Want op een wed strijd was Truus onbetaalbaar: kalm, vol komen gehoorzaam aan den ruiter en ijzer- sterk. Dit alles was al lang voorbij. De vele wed* strijden hadden de beenen van Truus doen zwellen, de !2rer. deden hun s!ooj>end werk, en zij werd ten paaid als alle andere. Toch konden herhalings'.ichtingen nog verhalen doen van plotselinge dolle buien, die Truu» vooral 's Maandags, na een dag rust in de les kon hebben, en was niet Gerrit, van de lichting 1908. de boerenzoon, die heel z'n leven met paarden omging, er op het strand op Truus tusschenuit gegaan dat de baders in paniek de zee in vluchtten? Maar het vorige jaar, na een lange-afstandsmarsch, was Truus ziek geworden. En de dokter, op ziekenstal, had gezegd: „Die knol is al 21, die kan niet meer mee". Nog een tijdje hadden ze het geprobeerd, maar als er iets bijzonders was, moest Jruus thuisblijven. Was er vroe ger een klank van eerbied geweest in de stemmen der soldaten als ze het over „Truus" hadden, nu was het, vriendelijk-medelijdend „die oude Truuo". Dat was de geschiedenis van het paard, het oude paard, dat rustig voortliep naast den soldaat, langs de poort van de Haagsche kazerne. Zij wist niet, Truus, dat het voor 'het laatst was, dat zij op stal had gestaan, en dat zij met de andere paarden den adel vormde van het ras, neerziende op de col lega's, die met oogklepf>en voor een kar liepen. Het rijk is wreed voor een deel zijner trouwste dienaren, de legerpaarden. Als zij óp zijn, al hun beste krachten gegeven heb ben, krijgen zij geen pensioen, geen vredige wei voor hun laatste dagen. Zij worden niet eens afgemaaktVerkocht worden ze aan een baas, di.en ze niet kennen, en die hün soort niet kent. Slecht gevoed misschien, of rustend in een goren stal sjokkend den hee- len langen dag voor een kar, geslagen met de zweep als zij niet verder kunnen. De linten blijven achtei in een stal, en worden later weggegooid. Een onderofficier geeft een vriendschappelijk klapje en zegt: „Nou, 't ga je goed. Truus". Maar dat is dan alles. of 6 dagen hechtenis, M. R. C. E. B. B. te Alkmaar 3 dagen principale hech tenis. Overtreding van de Wapenwet: P v. d. K. te Alkmaar, 5 boete of 5 dagen hechtenis. Overtreding van de ijkwet: C. B. te Alkmaar 6 boete of 6 dagen hechtenis, D. B. te Zijpe, 4 X 1 boete of 4 X 1 dag hechtenis. Overtreding van het binnenaanva- ringsreglement: N. B. te Heiloo 15 boe te of 10 dagen hechtenis met toewijzing der civiele vordering ad 35.90 aan H. W. te Spanbroek. IM co l/ï o Ui UJ 06 UJ SIs eersf: Slerke drank - dan Snelheid - Slecht sturen - Snijden... STOPI - Tenslotte is S: SchedeL breuk of Strafgevangenis. 39. „Mooi zoo", dacht die, „vliegendat geeft een kansje van ontsnappen", en hij stapte maar meteen naar de deui toe. Pedro pakte hem weer bij zijn arm en bracht hem nu langs een andere weg op het groote vlakke dek. Piet stond van verbazing gewoonwetr stil 40. Hij werd zonder veel praatjes in de „kist" ge duwd, er ging een deurtje op slot en voorloopig zat onze Piet in het donker. Hoe lang het wel duurde eer er weer iemand scheen te komen, kon hij niet nagaan, maar opeens hoorde hij stemmen, het toestel bewoog, uj boorde de motor aanslaan, en tuimelde onver wacht achteroverl Maarhij vloogl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 6