DE LUCHTROOVERS VAN HOITIKA.
£a*uU en 'jMinèouw
{Rechtszaken
Zoo n geweldig vliegtuig had hij nooit gezien.
Ier, 3 metaalslijpers, 8 monteurs, 1
6cheepsteekenaar, 2 scheepstimmer ie-
den, 6 smeden, 11 stokers, 1 tandtech-
niker, 1 voors'.at-nder, 4 vuurwerkers 4
wagenmakers, 15 ijzerwerkers, 1 zandbe-
reider, 5 zandvormers.
Groep voedings- en genotmiddeleen:
46 sigerenmakers, 2 sorteerders, 3 siga
renkistenplakkers, 1 stripper, 3 tabaks
bewerkers, 1 bosjesmaker, 14 bakker', 4
slagers, 4 koks, 1 bierbottelaar, 2 choco-
ladebewerkers.
Groep boek- en steendrukkerijen: 3 let
terzetters,. 1 drukker.
Groep houtbewerking: 16 meubelma
kers, 10 meubelstoffeerders, 7 mach.
houtbewerkers, 1 beeldhouwer,3 kisten
makers, 2 borstelmakers.
Groep landbouwbedrijven: 17 tuinMe-
doen, 18 boerenarbeiders, 4 bloemisten.
Groep hande'- 17 vertegenwoordigers,
6 nkelbedienden
Groep verkeerswezen: 39 chauffeurs,
5 koetsiers, 1 stuurman gr. vaart, 1
schipper binnenvaart. 21 pakhuis
knechts, 14 magazijnbedienden, 1 maga-
xijnmeester, 4 kellners.
Overig© beroepen: 7 boekbinders, 1
wasscher, 11 kleermakers, 1 rietwerker,
2 schoenmakers. 1 verfbergider, 5 inca -
seerders, 1 kalkbrander, 11 kantoorbe
dienden, 4 zakkenstoppers, 1 tegenma-
ker, 1 onderwijzer, 1 secretarie-ambte
naar, 40 transport- en 272 los-arbeiders.
Gedeeltelijk werkloos: metaalin lu -
tï ie 70, tabaksindustrie 5, overige beroe
pen 7.
Jeugdige werkloo:zen beneden 18 jaar
In diverse beroepen: 27.
Geplaatst: 39 werkzoekenden w.o. 25
sneeuwruimers.
Vrouwelijk personeel aangeboden: 2
steno-typistei, 2 kantoorbedienden, 1
costumière, 1 costuumknipster, 1 huis
houdster, 1 winkeljufrouw, 5 dagmeisjes,
l dienstbode, 3 werksters.
Alkmaar, 6 Januari 1934.
De Directeur voornoemd,
Ed. VAN DEN HEUVEL.
Wij ontvingen van den Plantenziekten-
kundige dienst te Wageningen een exemp'aar
van de zoo juist verschenen mededeeling no.
73: „Sproeischema voor fruitboomen" en van
de eveneens juist verschenen herdruk van me
dedeeling no. 50: „Schurftziekte bij appel en
peer". Daarin is bij de adviezen voor de ver
dunning van de Californische pap in het a.s.
sproeiseizoen met de gewijzigde concentratie
van dit product rekening gehouden.
CALIFORNISCHE PAP.
De Inspecteur, hoofd van den Plantenziek-
tenkundigen dienst, N. van Poeteren, schrijft
ons:
Tot dusver werd in ons land de Californi
sche pap, die voor de ziektebestrijding bij
ooftboomen en andere gewassen verkocht
werd, afgeleverd als product met een soorte
lijk gewicht van 20° Beaumé. Op deze concen
tratie waren de adviezen voor de in verschil
lende gevallen en op verschillende tijdstippen
toe te passen verdunningen met water van
he* handelsproduct gebaseerd.
Het is om verschillende redenen wensche-
lijk gebleken de concentratie van het handels
product te verhoogen. Vooreerst zal daar
door weinig of geen verwarring meer kunnen
ontstaan met buitenlandsche producten, daar
in vele landen (o.a. Engeland en Amerika)
reeds lang uitsluitend Californische pap van
hoogere concentratie werd gebruikt en verder
wordt het van zeer veel belang geacht, dat
daardoor een aanzienlijke besparing aan
vracht verkregen zal worden, doordat van
het meer geconcentreerde product aanzienlijk
minder behoeft te worden gebruikt dan van
hetgeen tot nu toe gebruikt werd. In verband
daarmede is in overleg met de belangrijkste
fabrikanten van Californische pap hier te
lande besloten, dat het product, dat voortaan
afgeleverd zal worden, een soortgelijk ge
wicht zal hebben van 30° Beaumé. Daardoor
zullen alle adviezen voor de verdunning van
Californische pap moeten worden herzien. In
het algemeen moet de pap nu met 1 3/4 a
1 9/10 maal zooveel water verdund worden
a's tot nu toe gebruikelijk was.
In het zoo juist als mededeeling no. 73 van
den Plantenziekenkundigen Dienst versche
nen: „Sproeischema voor ooftboomen" zijn
de voortaan geldende verdunningen ver
meld, terwijl in de eveneens juist verschenen
nieuwe druk van mededeeling no. 50: „De
schurftziekte bij appel en peer" daarmede
eveneens rekening is gehouden.
Aan allen, die Californische pap in het
volgende seizoen zullen gebruiken voor hun
ooftboomen en andere gewassen, wordt aan
geraden zich er van op de hoogte te stellen,
welke verdunningen in het aanstaande sei
zoen moeten worden toegepast. Alle advie
zen, uitgaande van den Plantenziektenkundi-
gen Dienst en van de Rij'kstuinbouwconsulen-
ten zullen dus voortaan gebaseerd zijn op
Californische pap van 30° "Beaumé.
WÏERINGERWAARD.
Vanwege de afd. Wieringerwaard v. d.
Holl. Mij. van Landbouw heeft de heer de
Lange hoofdbestuurslid van den Ned Boe
renbond hier Donderdagavond een lezing
gehouden om het beginselprogramma uit
een te zetten. Slechts 15 personen waren
aanwezig.
De voorzitter, de heer Daan Kaan, be
treurde deze geringe opkomst, terwijl het
hem anderzijds genoegen deed eenige vreem
de gezichten te zien. Hij heette in het bij
zonder welkom den heer de Lange die van
uit Drente naar hier is gekomen.
Ook de heer de Lange vond het zeer jam
mer dat er niet meer menschen waren. Dit
mag ons niet ter neer drukken. Als onder de
aanwezigen de kern er maar is. Het spreekt
gemakkelijk wanneer men, zooals dezer da
gen in Assen het geval was, 1100 men
schen voor zich heeft zitten.
Als onderwerp had spr. gekozen „Is onze
strijd geoorloofd". Allereerst werd gespro
ken hoe de techniek veel arbeid heeft wegge
nomen. Spr. is hier echter niet gekomen om
de techniek af te breken, doch de eerste
levensvoorwaarde is arbeid. Onmogelijk
dat een menschdom een bestaan kan hebben
zonder arbeid. Arbeid is geen vloek, doch
een zegen. Wanneer komt arbeid tot zijn
recht? Men moet elkander groot maken
Nooit kan men comfortabel leven als dit
ontbreekt. Arbeid moeten we kunnen ruilen
met den arbeid van anderen.
Een kapitalist mag niet doelloos door
leven, doch moet de maatschapppij helpen.
Zeer breedvoerig werd een en ander door
spreker kenbaar gemaakt, waarbij sterk naar
voren kwam dat alles van de natuur, welke
toch niet door menschenhanden is gemaakt,
moet komen.
De natuur kan niet liegen. Met voorbeel
den werd aangetoond dat de geweldige tech
niek door een gering natuurverschijnsel ten
gronde kan gaan.
Marx in Duitschland heeft gezegd: Er
bestaat geen loon naar behoefte, doch dat
kan eenvoudig niet, want de natuur is onbe
grensd. Toen de prijzen van onze producten
vielen, hebben wij in Nederland aanvaard
dat we hebben te strijden een tweeden strijd
die zeer zwaar is, doch het is ons aller plicht
daaraan mede te helpen.
De landbouwer die van nature heel ge
moedelijk is moeten we wakker maken. Onze
stem moet gehoord worden door volk en re
geering.
Wij hebben de regeering gewaarschuwd
met de stem van onze overtuiging. De nood
klok moet geluid worden. De regeering van
Nederland wordt beheerscht door de poli
tieke partijen, door den wil der fracties en
die worden beheerscht door de kiezers.
Meer dan ooit staat het platteland op het
oogenblik voor den tweeden zweepslag. Het
platteland moet begrijpen wat haar recht is
en dit aan de regeering duidelijk maken. De
groote pers weet niet wat er op het platte
land gebeurt, en toch moet voor 90 alles
van het platteland komen.
Onze volksleider, de heer van Houten,
heeft in de Tweede Kamer gezegd, dat de
loonen veel te duur zijn, doch toen Colijn
sprak om de pensioenen van de Indische
ambtenaren te drukken, was het de heer
van Houten die daar tegen op kwam. Wij
moeten allen één zijn als landbouwer, alle
politiek buiten beschouwing laten en als één
man strijden met de macht van de overtul-
fing. Het systeem van den Ned. Boeren-
ond is invoerrechten zoo hoog mogelijk, te
rug naar de natuur, terug naar den land
bouw.
Van de gelegenheid om vragen te stellen
werd gebruik gemaakt door den heer J.
Saai, die aan spreker vroeg of deze er geen
gevaar in zag om een strijd aan te binden
tusschen stad en platteland. De heer Saai
zou de koe bij de horens willen pakken en
het marxisme en communisme uitroeien. Het
parlementaire stelsel moet de wereld uit en
eenheid van plattelanders moet er komen.
De heer de Lange wilde geen oorlog met de
stad en strijden met de macht van over
tuiging. Wij willen hen leeren begrijpen.
Over het verdere betoog van den heer Saai
wilde de heer de Lange hier niet uitwei
den omdat hij hier staat als spreker over
landbouw en niet over politiek. Ook werden
nog enkele vragen gesteld door de heeren
Muntenga en Hofstee die naar genoegen
werden beantwoord, waarna het zoo lang
zamerhand ruim elf uur was geworden.
De heer Daan Kaan bracht na afloop een
woord van hulde en dank aan den spreker
en wilde wel de toezegging geven om het
gesprokene alhier ingang te doen vinden.
De heer de Lange was- dankbaar voor
deze lof woorden, doch wilde niet graag met
ledige handen bij zijn bestuur terug komen
en zou daarom niets liever zien dat hier een
commissie werd gevormd van b.v. 3 men
schen om voorloopig actief te zijn.
Het slot van deze bespreking was verder
dat van de 15 aanwezigen 11 personen zich
als lid opgaven, alzoo een prachtig resul
taat.
Een voorloopig bestuur werd samenge
steld uit de heeren J. Saai voorz, Daan
Kaan secr., V. de Wit en R. L. Waiboer.
Automobilisten.
KOOPT BIJ UW GARAGEHOUDER!
Het bestuur van het district N.H.N.V. van
de Bovag verzoetk ons het volgende te willen
opnemen
De automobilist doet er goed aan, zich een
enkele maal duidelijk voor oogen te stellen,
hoe betrekkelijk onbezorgd hij zich vér van
huis kan begeven met zijn wagen, ook al
voelt hij zich heusch geen held in techni
sche kwesties. Heeft hij onderweg pech, dan
is er overal wel een garagehouder, die hem
dan als een vriend in den nood assisteert. Hij
komt zonder benzine te staan, of krijgt een
mankemetn aan de ontsteking of wat aan ook,
als de oorzaak niet al te ernstig is, bevindt
hij zich spoedig weer en route; zoo kunnen
heel velen zich de luxe van een automobiel
veroorloven, zonder z'ch de moeite te ge
troosten, eenige kennis van het mechanisme
te verwerven. Ja, men mag gerust zeggen:
Waren er geen garages in alle deelen van
het land. en ook daarbuiten, dan had het
automobilisme zich nimmer kunnen ontwik
kelen, tot op de huidige hoogte.
Het is daarom zoo goed, zich een oogen
blik deze onmisbare hulp van de gezamen
lijke garages voor oogen te stellen, want heel
wat automobilisten zijn geneigd om die hulp
als iets vanzelfsprekends, als iets waarvoor
zij toch betalen, te accepteeren. zonder er
zich rekenschap van te geven, hoe juist die
hulp op den weg in het algemeen een weinig
rendabel onderdeel vormt van de diensten,
die de garagehouder aan de automobiel-
gemeenschan bewijst. Hoe dikwijls doet de
garagehouder zoo'n wissewasje niet voor
niets, of bijna niets, we'eens in de feiteliike
oniuiste meening. dat dit „service" zou zijn
Hij zou er ten volle recht op hebben, zich die
service te doen betalen, zooals een dokter die
berekent, wanneer men een beroep doet op
zijn kennis, ook de garagehouder heeft recht
op zoo'n belooning, zelfs al is hij maar vijf
minuten in de weer. Want die kennis te ver
garen, kostte hem veel tijd en geld.
Daarbij komt, dat men hem of zijn perso
neel op de malste tijden uit ziin werk haalr,
uit zijn gezin of uit zijn bed. De gem'ddelde
garagehouder is een harde werker, die voor
z'ch zelf geen 8-urigen werkdag kent, nóch
zijn vriien dag per week Hij is de man, die
vaak 18 uur per dag werkt. Het hulpverlee-
nen aan passanten, eventueel ettelijke K.Ms
van huis, komt vaak op de meest onge leg'e
momenten. Hij zit in een toprekingof is
druk bezig een tegen een bepaalden tijd ne
loofd karwei af te maken en daar komt een
bericht over een gestranden automobilist
geen klant van hem die zijn hulpver
langt. U weet bij ondervinding, hoe hij dan in
het algemeen spoedig ter plaatse is, en daar
bij niet zelden de onaangename ervaring op-
doet, dat de gestrande wagen reeds weer ver
trokken is. Zelfs te goeder trouw gebeurt di,
wel.
De automobilist ontdekte zelf de fout, ver
hielp die en reed door, of een voorbijgaande
automobilist assisteerde, of wat ook voor
komt, een ongeduldig iemand heeft aan meer
dan één voorbijgaanden fietser of bestuurder
verzocht, een garage te waarschuwen en nu
bleek een collega hem voor te zijn geweest.
In zulke gevallen heeft de garagehouder
niet alleen de schade van zijn tjjdsverbes,
maar ook van het heen- en weerrijden met
zijn vervpermiddel. In dit verband zou het
zeer wenschelijk zijn, dat de automobilist, die
hulp noodig heeft, zijn wensch uitdrukt op
een visitekaartje en dit als verzoek om hulp
naar een garage toestuurt. Maakt hij dan
toevallig in dien tusschentijd den wagen
weer rij-klaar. dan kan de gedupeerde ga
ragehouder zijn schade alsnog vergoed krij-
gen.
Inmiddels wijken wij af van de bedoeling
dezer uiteenzetting. Nl. er bij den automo
bilist op aan te dringen alle voor zijn auto
noodige artikelen, als benzine, banden en olie
bij garagebedrijven te betrekken. Schijnbaar
kan men soms elders goedkooper terecht. Wij
schrijven „schijnbaar", want ook andere
lever ic'ers hebben hun kosten goed te ma
ken en helaas doet zij dit niet altijd op de
meest juiste wijze. Hooge kortingen, die men
hier of daar ziet aangeboden, zijn dikwijls
slechts mogelijk, doordien men deze kortin
gen geeft op prijzen, die in niet meer geldige
prijscouranten voorkomen, prijscouranten
uit een jjeriode met veel hoogere tarieven. Bo
vendien dient ieder automobilist te weten,
dat de voornaamste fabrikanten thans ban
den leveren in vier kwaliteiten.
Hoe meer de gezamenlijke automobilisten
de noodige artikelen van de garagebedrijven
betrekken, hoe meer de" garagehouders dus
aan deze artikelen verdienen, des te minder
zullen zij in rekening behoeven te brengen
voor hun andere diensten. Voor het gansche
automobilisme is het van belang, dat de
garagebedrijven gezonde zaken zijn, die be
hoorlijke loonen kunnen betalen aan knappe
technici en wanneer deze zaken in sommige
gevallen een zóó schraal bestaan lijden, dat
haar service niet die is, welke men zou wen-
schen, dan ligt de oorzaak grootendeels bij
de indringers op haar terrein, die haar be-
staanskansen ondermijnen en daardoor oor
zaak ervan worden, dat zij reparaties en an
dere diensten op „middelmatige" wijze ver
vullen. De verstandige automobilist zal zeker
begrijpen er goed aan te doen, zooveel moge
lijk de gevestigde garages te bevoordeelen
en daardoor de kost-prijzen voor deze bedrij
ven te helpen dragen, waarvan hij zelfs op den
duur ongetwijfeld de voordeelen zal oogsten
Hoe grooter de omzetten der garagebedrij
ven, hoe beter hun diensten georganiseerd
kunnen worden, hoe royaler zij zich met de
noodige hulpmiddelen kunnen uitrusten en
hoe billijker zij kunen leveren. Geloof niet,
dat diie bedrijven, welke groote kortingen an
nonceeren, meehelpen om het prijsniveau te
verlagen, integendeel, hun drijven om met
groote kortingen te kunnen goochelen,
schroefde de detail-catalogi-prijzen van ver
schillende artikelen op, alléén om kortingen
te fabriceeren.
De Bond van Automobielhandelaren en
Garagehouders (BOVAG) daarentegen heeft
steeds bij importeurs aangedrongen op ver
laging der detail-prijzen naast matige kortin
gen, omdat hij heel goed weet, dat onmatige
winsten nooit te handhaven zijn. Het belang
van den garagehouder brengt mee: redelijke
leveringen tegen redelijke prijzen. Hoe meer
leveringen hem echter ontgaan en hoe meer
scharrelaars er komen, - hoe grooter met
andere woorden het distributie-apparaat
wordt des te hooger de kosten van auto
rijden voor den Neaerlandschen automobi
list. Betrek daarom zooveel mogelijk van
garagehouders, zoowel uit financieel oogpunt
als uit gevoelsoverwegingen, want vergeet
nooit, hoe gij allen van tijd tot tijd een beroep
doet en zelden tevergeefs op de hulp
vaardigheid van den garagehouder.
Het mag hier niet worden verheeld, dat in
de kringen van garagisten stemmen opgaan,
om slechts dien automobilist hulp te verlee
nen, wier wagens blijkbaar vaste klanten zijn
van de garagebedrijven en omgekeerd hun
rol als barmhartige Samaritaan te weigeren
aan hen, die buiten deze garagebedrijven om,
hun inkoopen doen. De automobilist zouden
het aan zichzelf te danken hebben, indien de
garages tot dergelijke afweermiddelen hun
toevlucht zouden nemen. Wij hopen niet, dat
het zoover moet komen, maar de gezamen
lijke automobielbedrijven beschouwen dit
machtige wapen toch als een middel om den
automobilist, die meende het wel zonder hen
af te kunnen, de consequenties van die opvat
ting te doen voélen.
Wij vertrouwen, dat onze lezers dit on
vriendelijk klinkende slot zullen billijken en
inzien, hoe de garagehouder een moreel recht
heeft op hun steun, evengoed als degenen, die
autorijden, meenen een moreel recht te heb
ben op de hulpzaamheid van den garage
houder.
KANTONGERECHT TE ALKMAAR.
Strafzitting van Vrijdag 5 Januari 1934.
Mondelinge uitspraken.
Overtredingen van de Motor- en Rij-
wielwet: C. H. te Oude Niedorp, terug
gave aan de ouders zonder toepassing
van straf, J. J. te Heiloo, J. B. te Heiloo,
N. A. te Bergen, G. S. te Zijp-e, ieder 3
boete of 1 week tuchtschool, N. B. te
Bergen, 2 X 3 boete of 2 X 1 week
tuchtschool, W. D. te Zijpe, J. L. te Alk
maar, W V. te Zijpe, G. W. te Water
gang, A. K. te Zijpe, E. C. te Alkmaar,
S. A. te Bergen, J. R. te Heerhugowaard,
N K. te Koedijk, J. F. te St. Maarten,
C. H. te B. te Anna Paulowna, C. H. te
Harenkarspel, G. O. te Zijpe, J. J. te War-
menhuizen, ieder 3 boete of 3 dagen
hechtenis, J. V. te 's Gravenzande, M T.
te Warmenhuizen, ieder 4 boete of 4
dagen hechtenis, G. D. te Heemskerk
5 boete of 5 dagen hechtenis, P. V. te
Anna Paulowna ,F. de R. te Castricum,
ieder 6 boete of 6 dagen hechtenis,
C. J. S. te Katwijk aan Zee 7 boete of
7 dagen hechtenis, W. J. S. te Alkmaar
10 boete of 8 dagen hechtenis, M. de V.
te Haarlem 10 boete of 10 dagen hech
tenis, L. de V. te Leeuwarderadeel, P. L.
te Abbekerk, ieder 10 boete of 10 da
gen hechtenis, J. M. te Bergen, B. H. H.
te Wolvega, ieder 12 boete of 8 dagen
hechtenis, C .v. D. te Winkel 25 boete
of 10 dagen hechtenis.
Overtredingen van de Politieverorde
ningen: A. G. te Alkmaar, H. S. te Alk
maar, ieder 3 boete of 1 week tucht
school, A. S. te Schagen 4 boete of 1
week tuchtschool, C. T. P. te Amsterdam
0.50 boete of 1 dag hechtenis, H. D. B.
te Alkmaar 1 boete of 1 dag hechtenis,
C. J. B. te Rotterdam, 3 boete of 3 da
gen hechtenis, E. C. E. te Naarden, H. v.
N. te 's Gravenhage, S. C. te Rotterdam,
E. C. E. te Alkmaar, C. M. v. d. S. te
Alkmaar, H. W. te Alkmaar, M. T. te
Warmenhuizen, ieder 2 boete of 2 da
gen hechtenis, J. Z. te Bergen 8 boete
of 5 dagen hechtenis met toewijzing der
civiele vordering ad 2.50 aan Chr. K.
te Bergen, C. S. te Schagen 6 boete of
6 dagen hechtenis.
Overtreding van art. 453 van het
Wetboek van Strafrecht (dronkenschap)
J. B. te Alkmaar 6 boete of 6 dagen
hechtenis.
Overtreding van art. 444 van het Wet
boek van Strafrecht (niet verschijnen
als getuige) J. G. te Hoorn 6 boete of
6 dagen hechtenis.
Ovetredingen van art. 461 van het
Wetboek van Strafrecht (loopen over
verboden grond): E. Z. Ezn. te Egmond
aan Zee, 10 boete of 10 dagen hechte
nis, J. S. te Egmond aan Zee 4 boete of
4 dagen hechtenis.
Overtreding van art. 424 van het Wet
boek van Strafrecht (straatschenderij):
J. C. te Egmond aan Zee, 1 boete of
1 dag hechtenis.
Overtreding van art. 425 van het Wet
boek van Strafrecht: E. P. Ez. te Eg
mond aan Zee 5 boete of 5 dagen hech
tenis.
Overtredingen van de Arbeidswet:
P. B. te Oudorp 5 boete of 5 dagen
hechtenis, F. C. B. te Alkmaar 8 boete
of 6 dagen hechtenis, J. M. F. C. te Alk
maar, 1 boete of 1 dag hechtenis.
Overtredingen van het Crisisaardap-
pelenbesluit: B. S. te Heiloo IC boete
of 8 dagen hechtenis, H. T. te Alkmaar
100 boete of 100 dagen hechtenis
Overtredingen van de Jachtwet: T W.
S. te Bakkum 5 boete of 1 week +ucht-
school, N. T. P. te Wijk aan Zee 10 boe
te of 8 dagen hechtenis, C. C. Czn. te
Egmond aan Zee 12 boete of 8 dagen
hechtenis, R. W. te Egmond aan Zee 15
boete of 10 dagen hechtenis, L. B. Lzn.
te Egmond aan Zee 20 boete of 15 da
gen hechtenis, H. v. E. en B. v. V. te
Haarlem, ieder 15 en 20 boete of 10
en 15 dagen hechtenis.
Overireding van de Kieswet: D. K. te
Zijpe, 0.50 boete of 1 dag hechtenis.
Overtreding van de Drankwet: P. v.
d. E. te Uitgeest, 20 boete of 10 dagen
hechtenis; J. L. V. te Uitgeest 10 boete
HET PAARD.
In de Tel. schrijft d. B.:
Een paard, een oud paard werd door eed
soldaat weggeleid langs den schildwacht van
een kazerne in Den Haag. Boven de oogen
waren de putjes héél diep, en menige witte
haar zag men op zijn matte huid, die nergens
meer glansde. Een onderofficier, die aan de
poort stond, gaf het paard een vriendelijk
klapje en zei: „Nou, 't ga ie goed, Truus En
Truus keek naar hem met haar groote bruine
oogen en liep langzaam naast den soldaat
V°Eens was Truus beroemd geweest in het
regiment. Een paard, dat geen moeheid
kende, dat prachtige gangen had en alk hin
dernissen onveischrokken nam. voor wien
het wist te berijden. Dit laatste was belang
rijk, want Truus was nukkig als een heel
jong en heel geliefd meisj-of. zooals de sol
daten het kernachtiger zeiden: „lastig als de
duivel zelf". Bokken kon Truus, dat het een
lieve lust was voor de toeschouwers om te
zien. en dat geen recruut er langer dan een
minuut op bleef. In de rijles was zij berucht,
omdat je nooit wist of zij niet op het onver
wachtst een dollen zijsprong zou maken, die
den ruiter zelfs in de laatste minuut van de
les nog in het zand zou doen verdwijnen.
Maar deze Truus, deze vurige Iersche
merrie kon ook heel ernstig zijn. Achter haar
plaats in den stal hingen vele linten, meest
oranje en rood. die stille getuigen waren van
glorierijke overwinningen. Want op een wed
strijd was Truus onbetaalbaar: kalm, vol
komen gehoorzaam aan den ruiter en ijzer-
sterk.
Dit alles was al lang voorbij. De vele wed*
strijden hadden de beenen van Truus doen
zwellen, de !2rer. deden hun s!ooj>end werk,
en zij werd ten paaid als alle andere. Toch
konden herhalings'.ichtingen nog verhalen
doen van plotselinge dolle buien, die Truu»
vooral 's Maandags, na een dag rust
in de les kon hebben, en was niet Gerrit, van
de lichting 1908. de boerenzoon, die heel z'n
leven met paarden omging, er op het strand
op Truus tusschenuit gegaan dat de baders
in paniek de zee in vluchtten? Maar het
vorige jaar, na een lange-afstandsmarsch,
was Truus ziek geworden. En de dokter, op
ziekenstal, had gezegd: „Die knol is al 21,
die kan niet meer mee". Nog een tijdje hadden
ze het geprobeerd, maar als er iets bijzonders
was, moest Jruus thuisblijven. Was er vroe
ger een klank van eerbied geweest in de
stemmen der soldaten als ze het over „Truus"
hadden, nu was het, vriendelijk-medelijdend
„die oude Truuo".
Dat was de geschiedenis van het paard,
het oude paard, dat rustig voortliep naast
den soldaat, langs de poort van de Haagsche
kazerne. Zij wist niet, Truus, dat het voor
'het laatst was, dat zij op stal had gestaan, en
dat zij met de andere paarden den adel
vormde van het ras, neerziende op de col
lega's, die met oogklepf>en voor een kar
liepen. Het rijk is wreed voor een deel zijner
trouwste dienaren, de legerpaarden. Als zij
óp zijn, al hun beste krachten gegeven heb
ben, krijgen zij geen pensioen, geen vredige
wei voor hun laatste dagen. Zij worden niet
eens afgemaaktVerkocht worden ze aan
een baas, di.en ze niet kennen, en die hün
soort niet kent. Slecht gevoed misschien, of
rustend in een goren stal sjokkend den hee-
len langen dag voor een kar, geslagen met
de zweep als zij niet verder kunnen.
De linten blijven achtei in een stal, en
worden later weggegooid. Een onderofficier
geeft een vriendschappelijk klapje en zegt:
„Nou, 't ga je goed. Truus". Maar dat is dan
alles.
of 6 dagen hechtenis, M. R. C. E. B. B.
te Alkmaar 3 dagen principale hech
tenis.
Overtreding van de Wapenwet: P v.
d. K. te Alkmaar, 5 boete of 5 dagen
hechtenis.
Overtreding van de ijkwet: C. B. te
Alkmaar 6 boete of 6 dagen hechtenis,
D. B. te Zijpe, 4 X 1 boete of 4 X 1 dag
hechtenis.
Overtreding van het binnenaanva-
ringsreglement: N. B. te Heiloo 15 boe
te of 10 dagen hechtenis met toewijzing
der civiele vordering ad 35.90 aan
H. W. te Spanbroek.
IM
co
l/ï
o
Ui
UJ
06
UJ
SIs eersf: Slerke drank
- dan Snelheid - Slecht
sturen - Snijden... STOPI
- Tenslotte is S: SchedeL
breuk of Strafgevangenis.
39. „Mooi zoo", dacht die, „vliegendat geeft een
kansje van ontsnappen", en hij stapte maar meteen
naar de deui toe. Pedro pakte hem weer bij zijn arm
en bracht hem nu langs een andere weg op het groote
vlakke dek. Piet stond van verbazing gewoonwetr stil
40. Hij werd zonder veel praatjes in de „kist" ge
duwd, er ging een deurtje op slot en voorloopig zat
onze Piet in het donker. Hoe lang het wel duurde eer
er weer iemand scheen te komen, kon hij niet nagaan,
maar opeens hoorde hij stemmen, het toestel bewoog,
uj boorde de motor aanslaan, en tuimelde onver
wacht achteroverl Maarhij vloogl