DE LUCHTROOVERS VAN HOITIKA, akersloot. heerhugowaard. winkel, texel, pijn in de lendenen, heiloo. wieringerwaard. het wegenfonds zij onaantastbaar! B. en W. stelden daarom voor te besluiten aan Ged. Staten te berichten, dat de kortin gen te hoog worden geacht en dat in overwe ging wordt gegeven om, wanneer bepaald zal worden, dat de volle pensioenbijdragen moeten worden verhaald, de thans toegepas te korting ad AA pCt. te laten vervallen. De afaeeling Noordholland van den Ne- derlandschen bond van gemeente-ambtena ren verzocht in gelijken zin te besluiten. Het voorstel werd zonder bespreking goed gekeurd. Presentiegeld voor commissie vergaderingen. In verband met de vele werkzaamheden der commissiën van bijstand, waardoor naar de meening van B. en W. te veel tijd wordt vereischt waar geen vergoeding tegenover staat, stelden zij voor, om aan Ged. Staten te verzoeken een presentiegeld vast te stellen van twee gulden per lid voor elke bijgewoon de commissievergadering. Volgens art. 60, 63 en 197 der gemeentewet is een dergelijke ver goeding mogelijk. De heer Keesman wilde zich niet tegen het voorstel verzetten. Hij constateerde, dat het voorstel voortvloeide uit besprekingen in commissie-vergaderingen. Daar was echter bedoeld dat de werkwijze der commissies zou kunnen worden gewijzigd, zoodat veel werk niet noodig zou zijn. Spr. behield zich het recht voor, om in de toekomst even goed dergelijke wijziging voor te stellen. De voorzitter merkte op, dat zeer veel werk ontstond in verband met de werkloos heid. Hij hoopte, dat die in de toekomst zal verminderen. Het voorstel werd hierop aangenomen, waarna sluiting der vergadering volgde. Woensdag vergaderde de raad dezer ge meente. Wegens ongesteldheid van den bur- gemeest. fungeerde wethouder van 't Hof als voo: ter. De voorzitter merkte op dat de nieuwjaa „rede dit jaar achterwege bleef, omdat een ieder van den ernstigen tijd die wij doormaken ten zeerste is doordrongen. Den leden van den raad wenschte hij in dit jaar alle goeds toe. Ingekomen was een schrijven van Ged.. Staten dat de goedkeuring der begrooting over 1934 is verdaagd. Kennisgeving van Ged. Staten was ingeko men dat over 1934 de provinciale bijdrage in de kosten voor t. b. e.-bestrijding voor on- en minvermogenden met 10 is verlaagd. Met de vaststelling der begrooting 1934 is hiermede rekening gehouden. Deze stukken werden voor kennisgeving aangenomen. Schrijven Nat. Crisiscomité dat voor ex tra hulp aan werkloozen steunverleening B. 4.20 wordt uitgekeerd naar het gemiddel de aantal werkloozen over de eerste 10 maanden van 1933 waarvan het Nat Crisis comité 50 en de gemeente 50 zou moe ten betalen. Het aantal werkloozen bedroeg 51 personen, zoodat een bedrag van ƒ214.20 benoodigd zal zijn. B. en W. stelden voor om voor dit doel 50 of 107.10 op de begrooting 1934 uit te trekken. Met alge- meene stemmen werd alzoo besloten. Voorstel B. en W. garantstelling voor het aangaan van een geldleening voor het Wit te Kruis afd Akersloot voor het te bouwen nieuwe magazijn. Uit de ingediende rekeningen bleek, dat de vereeniging er financieel goed voor staan. De rente zal bedragen 4 de aflossing 5 o' -ï>- De voorzitter deelde mede dat deze zaak in B. en W.-vergadering is besproken en zij er voor zijn dat de gemeente zich garant stelt. Ingrijpend is het niet voor de gemeente- De heer Schouten: De grond is reeds ge kocht, plannen voor bouwen zijn er en nu moest toch de vereeniging klaar zijn met het geld. Eerst moet er geld zijn en dan koopen, maar hier is 't andersom. Dit valt koud op ons dak. De voorzitter: Wij hebben als bestuur van het Witte Kruis getracht bij een instelling geld te leenen, maar dit was ons te duur. Nu kunnen wij bij de N.-Holl. Vereeniging billijk leenen, n aar deze eischt eenige vast heid, vandaar dit verzoek. De heer Schouten zeide dat de vereeni ging het Witte Kruis afd. Akersloot zijn volle sympathie heeft en gehoord de toe lichting van den voorzitter er voor zal stem men. De heer Blokker is het met den heer Schou ten eens. Hierna werd het voorstel van B en W. met algemeene stemmen aangenomen. Schrijven Ged. Staten inzake pensioenver- haal burgemeester, secretaris en ontvanger en hierover het advies van den raad in te winnen. Een schrijven van de N.-H. vereeniging van gemeenteambtenaren om de tijdelijke korting in te trekken en een tijdelijke korting van 83-2 in te voeren met aftrek van 25 pCt. De voorzitter: B. en W. stellen voor om de tijdelijke korting van 4 A in te trek ken en pensioenbijdrage te verhalen van 8A hetgeen bij aanneming aan Ged. Staten geadviseerd zal worden. De heer Blokker was niet voor verlaging en merkte op, dat dit den verkeerden kant uit gaat, maar tegenwoordig is de toestand van dien aard, dat ieder een veer moet laten en daarom zou hij wat B., S. en O. aangaat, de tijdelijke korting willen blijven hand haven en SA pet. pensioenbijdrage willen heffen. De heeren Schouten en Schut konden in deze met den heer Blokker meegaan. Dit voorstel in stemming gebracht, werd aange nomen met 5 tegen 2 stemmen (de beide wet houders). Op de lagere ambtenaren zal 8A pCt pensioenbijdrage verhaald worden, waarmede de tijdelijke korting komt te ver vallen. Het voorstel van B. en W. werd met algemeene stemmen aangenomen. Ingekomen' was een schrijven van Ged. Staten om het ambtenarenreglement aan te vullen met eenige artikelen, wat betreft het dragen van insignes, uniform waartoe niet gerechtigd, enz. Alzoo besloten. In de rondvraag zei de heer Schouten: Met het laatste raadsbesluit is aangenomen, dat, rouleering van werkloozen zou plaats hebben om die aan den weg te laten werken, maar nog steeds werkt dezelfde persoon er aan. Het gaat niet om den man, die is voor zijn werk goed, maar ook anderen willen wel aan den weg werken, omdat er meer verdiend wordt dan aan de werkverschaffing. Als voorzitter van een arbeidersorganisatie zou ik willen zien, dat het raadsbesluit werd uitgevoerd, zooals het aangenomen is. Ook cte heer Blokker was er voor, dat een andere regeling wordt ingevoerd. De voorzitter zeide, dat er rekening mee zal worden gehouden. De heer Schut vroeg of ook nog andere menschen ais werkloozen, steuntrekkenden enz. goedkoop vleesöh kunnen krijgen. De voorzitter: Als er verzoeken inkomen, worden deze door B. en W. behandeld, enkele zijn er toegewezen, een enkele afgewezen. De heer Blokker vroeg of op den hoek bij Melker nog iets gedaan wordt voor het verkeer. Het is daar -gevaarlijk. De heer Groot zeide, dat spiegels duur zijn en vreesde voor stukgooien. Het beste is een bord te plaatsen met de woorden „Ge vaarlijke hoek". Dit werd goedgevonden. De heer Blokker vroeg, onder welke voor waarden de gemeentelanderijen zijn verhuurd. De voorwaarden werden voorgelezen en nu bleek, dat de pachtei Sander d;ze niet is na gekomen. De heer Blokker zeide, dat B. en W. hem op zijn verplichtingen hadden moeten wijzen en hieraan knap de hand moet worden gehouden. De pachter zal aldus de voorzitter er over onderhouden worden. Hierna sluiting. De raad ging in comité. J^oomclaal 7lieuws Donderdagavond vond onder voorzitter schap van den heer Kooij de jaarvergadering van de plaatselijke afd. Bond voor Staatspen- sionneering in lokaal Rus plaats. Daar in 1933 niet werd bijeengekomen, werden de jaarverslagen van dit jaar en van 1932 door den secretaris, den heer Slikker, uitgebracht. In het laatstgenoemde jaar was een groei te constateeren van 44 leden, voornamelijk te danken aan den propaganda-avond onder leiding van ds. Westmijse. In 1933 daalde het cijfer weer, zoodat het jaar eindigde met 116 gewone en 115 buiten gewone leden, terwijl begonnen werd met een totaal van 240. In tegenstelling hiervan waren de kasmid delen een weinig vooruitgegaan, want werd den lsten Januari 1933 aangevangen met 77.36, het saldo per 31 Dec. bedroeg 81.56. Bij monde van den heer Slikker bracht de commissie belast met het nazien der diverse rekeningsbescheiden verslag uit, waarna de heer Kooij den secretaris-penningmeester be dankte voor het vele dat hij in den loop dei beide jaren voor de afdeeling had verricht. Hierna volgden diverse mededeelingen, waarna bestuursverkiezing plaats vond. Her kozen werden de aftredenden mevr. Porte Wit en de heer Slooten, terwijl gekozen werd de heer Grootes. In eenige korte woorden bracht de voorzit ter den scheidenden heer de Boorder dank voor hetgeen hij gedurende zijn bestuurspe riode verricht had. Besloten werd weder een propaganda- avond te houden op 17 Febr. a.s. Uitgenoo digd hiertoe waren ds. Bloemhoff van Hei- loo en de heer Cloeck van Beverwijk, terwijl de heer Krijgsman mededeelde, dat het beken de strijkje onder leiding van den heer De Geus ook voor ditmaal weder belanglooze medewerking had toegezegd. Na eenige discussie werd besloten de en tree voor niet-leden op vijftig cents te stellen, gehuwden op vijf-en-zeventig cents. De rondvraag bracht nog naar voren, dat wegens de. geringe contributie het bestuur niet bij machte was voor ieder der leden een orgaan te bestellen en men daarom zijn toe vlucht tot samenlezen genomen had. Het bleek uit de besprekingen, dat sommigen wel eens vergaten aldus het ook voor een ander bestemde nummer aan dezen door te geven. Het bestuur zegde aandacht in dezen toe. Hierna volgde sluiting van deze vlotte en geanimeerd verloopen4 vergadering, waarin alles in zeer korten tijd werd afgehandeld. "Zoo juist bereikt ons het bericht dat de heer P, Jensma, directeur van de Coöp. Stoomzuivelfabriek „Westfries land" te Lutjewinkel, in het centraal ziekenhuis te Alkmaar is overleden. De heer Jensma was vanaf de stich ting dezer fabriek directeur en onder zijn leiding is deze fabriek gegroeid tot een der vooraanstaande op dit gebied. Hij was geen man van veel woorden, geen man die trachtte naar buiten de aandacht te trekken, maar een werker voor het bedrijf waar bij aan het hoofd stond en waar men hem wist te waardeeren. Kerngezond, altijd op zijn post, heeft hij 17 jaar de leiding gehad, totdat een korte doch hevige ziekte een einde aan dit nog zoo in het volle van zijn kracht staande leven, maakte. De heer Jensma bereikt den leeftijd van 52 jaren. Saneering crocussen. Teneinde een besluit te nemen over de wenschelijkheid van al of niet sanee ring van crocussen werd Dinsdag te den Burg een vergadering gehouden door de afd Texel van H.B.G. en Bloembollen genootschap. Het bleek dat de vergadering zeer tegen saneering was, alle aanwezigen verklaarden zich er tegen. Daar te Lis- se Woensdag een vergadering zou wor den gehouden, waarin het saneerings- plan besproken zou worden, werd be slopen daar een krachtige actie iegen dit plan te voeren. De heeren dr. M. D. Dijl en S. Flens zouden als afgevaardig den van Texel deze vergadering be zoeken. Uit de gehouden besprekingen bleek dat al zou bij niet saneering een offer gebracht moet worden, doordat de prijs laag zou zijn, men van oordeel was, dat Als gij niet slapen kunt van de pijn in uw rug, als gij bij uw werk ook voort durend gekweld wordt door doffe of stekende spierpijn, en gij last hebt van een afgemat gevoel, hoofdpijn, duizelig heid en dergelijke verschijnselen, is dit een tceken, dat de organen, welke het urinezuur uit het bloed dienen af te voe ren, traag werken of verzwakt zijn. Dit urinezuur kan zich dan naargelang van het gestel van den lijder afzetten in ver schillende deelen van het lichaam en verschijnselen als de bovenstaande ver oorzaken. Grijpt gij niet spoedig in om het kwaad in zijn aanvang te stuiten, dan kan het zich steeds verder uitbreiden en wordt gij een slachtoffer van chronische rheu- matiek of andere ongewenschte ver wikkelingen. Neemt bijtijds uw maatregelen en ge bruikt het middel, dat reeds zoo talloos velen geholpen heeft en dat, weten schappelijk samengesteld, reeds jaren lang bewezen heeft aan zijn doel te be antwoorden: Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Personen uit uw eigen omgeving zullen u bevestigen, dat zij inderdaad hun gezondheid volkomen herkregen door het gebruik van dit alom bekende middel. Stelt net niet langer uit, doch haalt vandaag nog een doos gij zult orw dankbaar zijn voor dien raad. Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten i k f l.-fl.76 en f3.-p. doos. Let vooral op den juisten naam. olm. 127- Zonder de hypotheektioudster te waarschuwen had men den man aangepakt en nu was de hypotheekhoudster wel ver plicht om het bedrijfje terug te koopen. Men was en niet zonder reden verbolgen op het Hoogheemraadschap. !Ritmetdand dit van tijdel ijken aard zou zijn en men geneigd is dit offer te brengen. Ingekomen personen. N. Wendel, geen, van Anna Paulowna. C. M. Beerse, R.K., van Bovenkarspel. C. Schol laart en gezin, R.K., van Amsterdam. M. Bier, N.H., van llpendam. A. de Vries, G.K., van Enschede. D. Langedij'k en echtg., N.H., van Castricum. M. G. Bonnes, R.K., van Haarlem. C. van Marle en gezin, geen, van Enkhuizen. E. Kley, H.A., Duishurg-Hamborn. Wed. N. Strij- bis-Balk, N.H., van Broek op Langendijk. M. Preuhs, D.E., van Alkmaar. A. C. Kee- man, R.K., van Alkmaar. K. Spaans, R.K., van Limmen. S. M. De Smet—Zeegers, R.K., van Hoofdplaat. C. M. Pastoor, N.- H., van Alkmaar. J. Koot, N.H., van Am sterdam. Th. Belfrich en gezin, N.H., van Alkmaar. H. B. Ros, R.K., van Amsterdam Th. J. van Diepen, R.K., van Batavia. J. van Houten, geen, van Alkmaar. J. P. van Daalen en echtg., N.H., van Alkmaar. M. C. Wit, N.H., van Alkmaar. P. C. Schuytemaker en gezin, N.H., van Alkmaar. R. Kamping, N.H., van Oegstgeest. Wed. A. OostermanBreed, N.H., van Bar- singerhorn. G. J. Bakker, R.K., van Castricum. Vertrokken personen. C. M. van der Gulik naar Bovenkarspel. J. Lieuwen naar Voorburg. N. H. Schuit naar Noord-Scharwoude. M. E. Tamm naar Bergen (N.H.) C. Aarnouts naar Velsen. M. E. DeutekomKabel naar Alkmaar. Wed. P. D. Davids—Tuin man naar Bergen (N.H.) J. van Schoo- ten en gez. naar Wormer. M. Nuijens naar Schagen. J. Th. Leek en gez. naar Bergen (N.H.) A. M. Ruitenburg naar Ber gen (N.H.) Loop der bevolking over 1933. Op 1 Januari 1933 was het totaal 1197. Vermeerdering door vestiging 133, geboorte 26, totaal 159. Vermindering door vertrek 123, door overlijden 12, totaal 135 Totale vermeerdering 24. Zoodat het geheele totaal op 31 December bedroeg 1221. Er werden 5 huwelijken gesloten. LIMMFN. P°?.(" notaris J- p- Stuijt te Castricum werd Woensdagmorgen aangeboden de voormalige melkfabriek „Hollandia" met ketelhuis., machinekamer en afzonderlijk woonhuis en erf, aldaar, aan het Stet, groot 5.60 Aren. Er was weinig kooplust. Het geheel werd in bod gebracht voor 2705 en daarna af geslagen. Daarna opgehouden. Daarna werd aangeboden een woonhuis, schuur, trekkas, erf en tuin aan den Hooge- weg, groot 55.30 Aren, eigendom van Th. de Winter. Koopster werd de N.V. Grond- crediet te Alkmaar voor 4090 De verkoop van het laatste perceel ge schiedde bij exceoutie. De arme man was door het Hoogheemraadschau vervolgd voor een aanslag van pl.m. 15, welke was opge- loopen (met de gerechtelijke maatregelen) tot Zelfs in dezen crisistijd, ma# niet met ruwe hand verstoord worden, wat in een reeks van jaren orga nisch gegroeid is. Juist nu betee- kent minder wegen verbetei ing minder arbeid en in de toekomst minder welvaart. We schrijven 1920. Nauwelijks is het krijgsrumoer in Europa verstomd nog slechts enkele maanden is het geleden, dat verdragen een einde maakten aan een periode van ellende en tevens het toen nog niet vermoede begin beteeken- den van een nieuwen tijd van ramp spoed en achteruitgang in Europa. Wel stond er een korte spanne tijd van schijnwelvaart voor de deur, maar daardoor werd de eerste terugslag, de crisis van omstreeks 1923, des te scher per voelbaar. Het was in dezen tijd, dat de stille wegen met hun vorige-eeuwsche karak ter in ons land langzamerhand weer beteekenis gingen krijgen voor het ver keer. De benzinetekorten, welke het auto mobilisme tijdens de oorlogsjaren in ongekende mate hadden gebreideld, wa ren vergeten, de tijden, waarin rubber banden van de slechtst denkbare kwali teit om de wielen van auto's en fietsen weden gelegd, bleven slechts in de her innering bestaan. De scheepvaart, die jaren nagenoeg stil had gelegen en slechts met groot levensgevaar door enkele dappere mannen voortgezet was, kreeg een overvloed van vrachtaanvra- gen. De automobiel begon haar zege tocht. Dat het een zegetocht was, die in groote lijnen voornamelijk voordeelen heeft gebracht, zal wel door niemand ontkend worden. Het platteland werd uit een isolement verlost, dat ondanks meer dan een halve eeuw spoor- en tramwegontwikkeling niet noemens waardig aangetast was; in handel en bedrijfsleven nam het motorische ver voermiddel weldra een belangrijke plaats in; toerisme en internationaal verkeer leefden op, dank zij de automo biel. Het wegennet omstreeks 1920. Het spreekt vanzelf, dat onze wegen in de verste verte niet in staat waren, om deze auto-invasie zelfs maar in het eerste begin te verwerken. Ons wegen net, ontworpen en onderhouden volgens negentiende-eeuwsche grondslagen, was absoluut onvoldoende zelfs om het ver keer uit die dagen eenigermate soepel en veilig te verwerken. Al spoedig klon ken dan ook stemmen uit de kringen der belanghebbenden, die voor een nieuwe wegenpolitiek pleitten. Het toenmalige beheer geschiedde door veelal te kleine bestuursinstanties met naar verhouding hooge administratiekosten, onvoldoende personeel, maar al te vaak beschikkend over te geringe deskundige gegevens. Wij hadden een hinderlijke verscheiden heid van wegtypen, wanverhoudingen tusschen de belangen bij den weg en de lasten, traagheid en omslachtigheid bij pogingen tot verbetering van misstan den. Aldus getuigden velen op het Eer ste Nederlandsche Wegen-Congres in 1920. Hier moesten radicale veranderingen aangebracht worden. Verschillende we gen hadden een dermate druk door gaand verkeer gekregen, dat de be'angen van de weg beheerders in geen verhouding meer stonden tot de belan gen van de wegge bruikers. Om deze reden begon men het billijk te vin nen, dat deze laatsten mede zouden be talen aan de verbetering en het onder houd van de wegen, van belang voor het doorgaand verkeer. Bovendien was de categorie der ondernemers van motor transport in opkomst en reeds in 1921' werd de stelling verdedigd, dat een motortransportbedrijf in economischen zin uiteraard alleen bestaanbaar kan zijn, wanneer dit, rekening houdenle met de door dat bedrijf veroorzaakte hoogere kosten van wegonderhoud, nog rendabel zou zijn. En tenslotte voelde •en het als billijk aan, dat de wegge bruikers, die behoefte (nijpende behoefte zelfs) hadden aan betere wegen, waar over een weinig snelverkeer mogelijk zou zijn, daaraan zelf zouden meebe talen. Een loyaal standpunt. Dat de toenmalige weggebruikers, ver tegenwoordigers en voorloopers als het ware van het nieuwe, van het verkeer der toekomst, hunnerzijds breede op vattingen huldigden, blijkt wel het beste uit het feit, dat zijzelve toen voorgesteld, hebben om een wegenbelasting in te voeren, teneinde spoedig betere wegen te krijgen. Deze bereidwilligheid was na tuurlijk gebaseerd op dit principe: de weg^beiasting zou zijn een bestemmings belasting, niet de sluitsteen van de Rijksbegrooting en zeker niet een „kurk, waarop de spoorwegen konden drijven". (Voor de curiositeit zij eraan herinner l, dat de Nederlandsche spoorwegen reeds in 't jaar 1923 een tekort van 22.000 000 hadden!) Zoo werd dan, eerst achter de scher men, later in openbare vergaderingen door de jonge Vereeniging „Het Neder landsche Wegencongres" en anderen het nieuwe denkbeeld gepropageerd. Zoo is ook het Wegenfonds ontstaan, een en ander natuurlijk in overleg met de Re geering, die terzake een commissie in stelde. Op deze wijze voorkwam men ook versnippering van belasting, want het lag voor de hand, dat voor het onder houd en de verbetering der wegen an ders allengs het Noord-Brabantsche voorbeeld van een weggeld-verordening zou zijn nagevolgd. Het Rijk zou de nieuwe, uniforme belasting innen en administrateeren, aan de Provincies zou een zeker, redelijk percentage worden uitgekeerd, „niet als een gunst, maar als een haar uit de belasting toekomend aandeel, dat haar even goed als het Rijk in staat moest stellen zich ten deele van haar overheidstaak te kwijten." (Memo rie van toelichting 1926). Een afzonderlijk wegenfond». Van meet af heeft men een zeker» zelfstandigheid van het Wegenfond», als afzonderlijk overzichtelijke „wegen, administratie", duidelijk voor oogen go- houden. Wanneer de opbrengst van do nieuwe wegenbelasting in don „grooton pot" gekomen zou zijn, ware de vree» gerechtvaardigd geweest, dat dit geld ook voor andere doeleinden gebruikt zou zijn geworden. De regeering heeft zich met een afzonderlijk wegenfonds accoord verklaard en zich zelf geproclameerd tot een coulante „bankier". Bovendien zou telkenjare een bedrag uit do Algemeene middelen in het Wegenfonds gestort worden, gerechtvaardigd door het feit, dat anders toch ook een bedrag jaarlijks aan de wegen ten koste zou zijn gelegd. Zoo waren in het kort vermeld -« de grondslagen van de Wegenbelasting, welke dus op deze wijze na langdurig overleg in volle harmonie mot do wen- schen van de belanghebbenden, die te» vens de autores intellectuales waren, in gevoerd. en kleine restrictie van den Minister van Financiën ten aanzien van de grootte der jaarlijksche bijlragen leidde reeds tot vele tegenwerpingen en lange debatten. Ten aanzien van do hoofdzaak: veiligstelling van hot „we gen-geld" meende men, dat gevaar ten ©enenmale uitgesloten was. De Regee ring had de plannen overgenomen—^- het Wegenfonds was veiligl Zeven jaar laterw< In 1933 echter komt de Regeering met een voorstel om aan het Wegenfonds den doodssteek te geven. Ook de belangheb benden, de weggebruikers, begrijpen, dat dit een abnormale tijd is, dat thans van ons Nederlanders zware offers gevraagd worden. Zij zijn bereid ook hun offer aan de algemeene kas te leveren, gelijk zij voor hun auto op velerlei wijze roods doen. Maar thans stelt men voor, hot Wegenfonds hün Wegenfonds op te offeren om de mogelijkheid te schep pen een deficitaire spoorwegpolitiek verder bestaanbaar te maken. En het merkwaardige van di alles is, dat zelfs de Nederlandsche Spoorwegen nooit hebben aangedrongen op de „oplossing" van het verkeersvraagstuk, die thans door de Regeering is voorgesteld! Maar zelfs al zou een nieuwe geldelij ke bijdrage van het autoverkeer nood zakelijk zijn om de Rijksfinanciën te helpen veilig stellen dan nog behoeft dit niet mee te brengen, dat het Wegen fonds aangetast wordt; vandaar het a'gemeen© verzet tegen dit wetsontwerp, vandaar dan ook, dat de groote ver- keersbonden hier te lande (A. N. W. B, B. B. N. en K. N. A. C.) zich tot taak ge steld hebben ,de belangen van de weg gebruikers en het voortbestaan van het Wegenfonds te verdedigen en de gevol gen van verwezenlijking dezer plannen te belichten. In een nabije toekomst zijn veilige wegen onmisbaar, een levens belang voor ons land. En wegenverbe tering kan slechts goed geschieden, wanneer volgens een goed gefundeerd plan, zooals in de Wegenbelastingwet nadrukkelijk is voorgeschreven, ge- naaManda' pootjeba,de»d. door het water naar land toe, maar opeens gaf de man, die geroeid water Hifw^hT h'Gf met een een been uit liet watei. Hij was blootvoets en H-. ..roo!„ 5ichtgeklemVdaU wat SiüVjg van vllegenier trachtte het beest los te krijgen en té hnii 00genbIik maakte Piet gebruik om hard weg smni u' miht °P het land aan. Het strand was erg 'k en dadelijk daarop begon een rotsarhtige. stijle „n rn hij 7-a£ een soort pad of trap naar boven et vlugge sprongen liep hij er tegen op.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 6