DE LUCHTROOVERS VAN HOITIKA,
akersloot.
heerhugowaard.
winkel,
texel,
pijn in de lendenen,
heiloo.
wieringerwaard.
het wegenfonds zij
onaantastbaar!
B. en W. stelden daarom voor te besluiten
aan Ged. Staten te berichten, dat de kortin
gen te hoog worden geacht en dat in overwe
ging wordt gegeven om, wanneer bepaald
zal worden, dat de volle pensioenbijdragen
moeten worden verhaald, de thans toegepas
te korting ad AA pCt. te laten vervallen.
De afaeeling Noordholland van den Ne-
derlandschen bond van gemeente-ambtena
ren verzocht in gelijken zin te besluiten.
Het voorstel werd zonder bespreking goed
gekeurd.
Presentiegeld voor commissie
vergaderingen.
In verband met de vele werkzaamheden
der commissiën van bijstand, waardoor naar
de meening van B. en W. te veel tijd wordt
vereischt waar geen vergoeding tegenover
staat, stelden zij voor, om aan Ged. Staten
te verzoeken een presentiegeld vast te stellen
van twee gulden per lid voor elke bijgewoon
de commissievergadering. Volgens art. 60, 63
en 197 der gemeentewet is een dergelijke ver
goeding mogelijk.
De heer Keesman wilde zich niet tegen
het voorstel verzetten. Hij constateerde, dat
het voorstel voortvloeide uit besprekingen in
commissie-vergaderingen. Daar was echter
bedoeld dat de werkwijze der commissies
zou kunnen worden gewijzigd, zoodat
veel werk niet noodig zou zijn. Spr. behield
zich het recht voor, om in de toekomst even
goed dergelijke wijziging voor te stellen.
De voorzitter merkte op, dat zeer veel
werk ontstond in verband met de werkloos
heid. Hij hoopte, dat die in de toekomst zal
verminderen.
Het voorstel werd hierop aangenomen,
waarna sluiting der vergadering volgde.
Woensdag vergaderde de raad dezer ge
meente. Wegens ongesteldheid van den bur-
gemeest. fungeerde wethouder van 't Hof
als voo: ter. De voorzitter merkte op dat de
nieuwjaa „rede dit jaar achterwege bleef,
omdat een ieder van den ernstigen tijd die
wij doormaken ten zeerste is doordrongen.
Den leden van den raad wenschte hij in dit
jaar alle goeds toe.
Ingekomen was een schrijven van Ged..
Staten dat de goedkeuring der begrooting
over 1934 is verdaagd.
Kennisgeving van Ged. Staten was ingeko
men dat over 1934 de provinciale bijdrage
in de kosten voor t. b. e.-bestrijding voor on-
en minvermogenden met 10 is verlaagd.
Met de vaststelling der begrooting 1934 is
hiermede rekening gehouden.
Deze stukken werden voor kennisgeving
aangenomen.
Schrijven Nat. Crisiscomité dat voor ex
tra hulp aan werkloozen steunverleening B.
4.20 wordt uitgekeerd naar het gemiddel
de aantal werkloozen over de eerste 10
maanden van 1933 waarvan het Nat Crisis
comité 50 en de gemeente 50 zou moe
ten betalen. Het aantal werkloozen bedroeg
51 personen, zoodat een bedrag van ƒ214.20
benoodigd zal zijn. B. en W. stelden voor
om voor dit doel 50 of 107.10 op de
begrooting 1934 uit te trekken. Met alge-
meene stemmen werd alzoo besloten.
Voorstel B. en W. garantstelling voor het
aangaan van een geldleening voor het Wit
te Kruis afd Akersloot voor het te bouwen
nieuwe magazijn.
Uit de ingediende rekeningen bleek, dat de
vereeniging er financieel goed voor staan.
De rente zal bedragen 4 de aflossing
5 o'
-ï>-
De voorzitter deelde mede dat deze zaak
in B. en W.-vergadering is besproken en zij
er voor zijn dat de gemeente zich garant
stelt. Ingrijpend is het niet voor de gemeente-
De heer Schouten: De grond is reeds ge
kocht, plannen voor bouwen zijn er en nu
moest toch de vereeniging klaar zijn met het
geld. Eerst moet er geld zijn en dan koopen,
maar hier is 't andersom. Dit valt koud op
ons dak.
De voorzitter: Wij hebben als bestuur van
het Witte Kruis getracht bij een instelling
geld te leenen, maar dit was ons te duur.
Nu kunnen wij bij de N.-Holl. Vereeniging
billijk leenen, n aar deze eischt eenige vast
heid, vandaar dit verzoek.
De heer Schouten zeide dat de vereeni
ging het Witte Kruis afd. Akersloot zijn
volle sympathie heeft en gehoord de toe
lichting van den voorzitter er voor zal stem
men.
De heer Blokker is het met den heer Schou
ten eens.
Hierna werd het voorstel van B en W.
met algemeene stemmen aangenomen.
Schrijven Ged. Staten inzake pensioenver-
haal burgemeester, secretaris en ontvanger
en hierover het advies van den raad in te
winnen.
Een schrijven van de N.-H. vereeniging
van gemeenteambtenaren om de tijdelijke
korting in te trekken en een tijdelijke korting
van 83-2 in te voeren met aftrek van 25
pCt.
De voorzitter: B. en W. stellen voor om
de tijdelijke korting van 4 A in te trek
ken en pensioenbijdrage te verhalen van 8A
hetgeen bij aanneming aan Ged. Staten
geadviseerd zal worden.
De heer Blokker was niet voor verlaging
en merkte op, dat dit den verkeerden kant
uit gaat, maar tegenwoordig is de toestand
van dien aard, dat ieder een veer moet laten
en daarom zou hij wat B., S. en O. aangaat,
de tijdelijke korting willen blijven hand
haven en SA pet. pensioenbijdrage willen
heffen. De heeren Schouten en Schut konden
in deze met den heer Blokker meegaan. Dit
voorstel in stemming gebracht, werd aange
nomen met 5 tegen 2 stemmen (de beide wet
houders). Op de lagere ambtenaren zal 8A
pCt pensioenbijdrage verhaald worden,
waarmede de tijdelijke korting komt te ver
vallen. Het voorstel van B. en W. werd met
algemeene stemmen aangenomen.
Ingekomen' was een schrijven van Ged.
Staten om het ambtenarenreglement aan te
vullen met eenige artikelen, wat betreft het
dragen van insignes, uniform waartoe niet
gerechtigd, enz.
Alzoo besloten.
In de rondvraag zei de heer Schouten: Met
het laatste raadsbesluit is aangenomen, dat,
rouleering van werkloozen zou plaats hebben
om die aan den weg te laten werken, maar
nog steeds werkt dezelfde persoon er aan.
Het gaat niet om den man, die is voor zijn
werk goed, maar ook anderen willen wel aan
den weg werken, omdat er meer verdiend
wordt dan aan de werkverschaffing.
Als voorzitter van een arbeidersorganisatie
zou ik willen zien, dat het raadsbesluit werd
uitgevoerd, zooals het aangenomen is.
Ook cte heer Blokker was er voor, dat een
andere regeling wordt ingevoerd.
De voorzitter zeide, dat er rekening mee
zal worden gehouden.
De heer Schut vroeg of ook nog andere
menschen ais werkloozen, steuntrekkenden
enz. goedkoop vleesöh kunnen krijgen.
De voorzitter: Als er verzoeken inkomen,
worden deze door B. en W. behandeld, enkele
zijn er toegewezen, een enkele afgewezen.
De heer Blokker vroeg of op den hoek bij
Melker nog iets gedaan wordt voor het
verkeer. Het is daar -gevaarlijk.
De heer Groot zeide, dat spiegels duur
zijn en vreesde voor stukgooien. Het beste is
een bord te plaatsen met de woorden „Ge
vaarlijke hoek". Dit werd goedgevonden.
De heer Blokker vroeg, onder welke voor
waarden de gemeentelanderijen zijn verhuurd.
De voorwaarden werden voorgelezen en nu
bleek, dat de pachtei Sander d;ze niet is na
gekomen.
De heer Blokker zeide, dat B. en W. hem
op zijn verplichtingen hadden moeten wijzen
en hieraan knap de hand moet worden
gehouden. De pachter zal aldus de voorzitter
er over onderhouden worden.
Hierna sluiting. De raad ging in comité.
J^oomclaal 7lieuws
Donderdagavond vond onder voorzitter
schap van den heer Kooij de jaarvergadering
van de plaatselijke afd. Bond voor Staatspen-
sionneering in lokaal Rus plaats. Daar in
1933 niet werd bijeengekomen, werden de
jaarverslagen van dit jaar en van 1932 door
den secretaris, den heer Slikker, uitgebracht.
In het laatstgenoemde jaar was een groei te
constateeren van 44 leden, voornamelijk te
danken aan den propaganda-avond onder
leiding van ds. Westmijse.
In 1933 daalde het cijfer weer, zoodat het
jaar eindigde met 116 gewone en 115 buiten
gewone leden, terwijl begonnen werd met
een totaal van 240.
In tegenstelling hiervan waren de kasmid
delen een weinig vooruitgegaan, want werd
den lsten Januari 1933 aangevangen met
77.36, het saldo per 31 Dec. bedroeg
81.56.
Bij monde van den heer Slikker bracht de
commissie belast met het nazien der diverse
rekeningsbescheiden verslag uit, waarna de
heer Kooij den secretaris-penningmeester be
dankte voor het vele dat hij in den loop dei
beide jaren voor de afdeeling had verricht.
Hierna volgden diverse mededeelingen,
waarna bestuursverkiezing plaats vond. Her
kozen werden de aftredenden mevr. Porte
Wit en de heer Slooten, terwijl gekozen werd
de heer Grootes.
In eenige korte woorden bracht de voorzit
ter den scheidenden heer de Boorder dank
voor hetgeen hij gedurende zijn bestuurspe
riode verricht had.
Besloten werd weder een propaganda-
avond te houden op 17 Febr. a.s. Uitgenoo
digd hiertoe waren ds. Bloemhoff van Hei-
loo en de heer Cloeck van Beverwijk, terwijl
de heer Krijgsman mededeelde, dat het beken
de strijkje onder leiding van den heer De
Geus ook voor ditmaal weder belanglooze
medewerking had toegezegd.
Na eenige discussie werd besloten de en
tree voor niet-leden op vijftig cents te stellen,
gehuwden op vijf-en-zeventig cents.
De rondvraag bracht nog naar voren, dat
wegens de. geringe contributie het bestuur
niet bij machte was voor ieder der leden een
orgaan te bestellen en men daarom zijn toe
vlucht tot samenlezen genomen had. Het
bleek uit de besprekingen, dat sommigen
wel eens vergaten aldus het ook voor een
ander bestemde nummer aan dezen door te
geven.
Het bestuur zegde aandacht in dezen toe.
Hierna volgde sluiting van deze vlotte en
geanimeerd verloopen4 vergadering, waarin
alles in zeer korten tijd werd afgehandeld.
"Zoo juist bereikt ons het bericht dat
de heer P, Jensma, directeur van de
Coöp. Stoomzuivelfabriek „Westfries
land" te Lutjewinkel, in het centraal
ziekenhuis te Alkmaar is overleden.
De heer Jensma was vanaf de stich
ting dezer fabriek directeur en onder
zijn leiding is deze fabriek gegroeid tot
een der vooraanstaande op dit gebied.
Hij was geen man van veel woorden,
geen man die trachtte naar buiten de
aandacht te trekken, maar een werker
voor het bedrijf waar bij aan het
hoofd stond en waar men hem wist te
waardeeren.
Kerngezond, altijd op zijn post, heeft
hij 17 jaar de leiding gehad, totdat een
korte doch hevige ziekte een einde aan
dit nog zoo in het volle van zijn kracht
staande leven, maakte.
De heer Jensma bereikt den leeftijd
van 52 jaren.
Saneering crocussen.
Teneinde een besluit te nemen over
de wenschelijkheid van al of niet sanee
ring van crocussen werd Dinsdag te den
Burg een vergadering gehouden door de
afd Texel van H.B.G. en Bloembollen
genootschap.
Het bleek dat de vergadering zeer
tegen saneering was, alle aanwezigen
verklaarden zich er tegen. Daar te Lis-
se Woensdag een vergadering zou wor
den gehouden, waarin het saneerings-
plan besproken zou worden, werd be
slopen daar een krachtige actie iegen
dit plan te voeren. De heeren dr. M. D.
Dijl en S. Flens zouden als afgevaardig
den van Texel deze vergadering be
zoeken.
Uit de gehouden besprekingen bleek
dat al zou bij niet saneering een offer
gebracht moet worden, doordat de prijs
laag zou zijn, men van oordeel was, dat
Als gij niet slapen kunt van de pijn in
uw rug, als gij bij uw werk ook voort
durend gekweld wordt door doffe of
stekende spierpijn, en gij last hebt van
een afgemat gevoel, hoofdpijn, duizelig
heid en dergelijke verschijnselen, is dit
een tceken, dat de organen, welke het
urinezuur uit het bloed dienen af te voe
ren, traag werken of verzwakt zijn. Dit
urinezuur kan zich dan naargelang van
het gestel van den lijder afzetten in ver
schillende deelen van het lichaam en
verschijnselen als de bovenstaande ver
oorzaken.
Grijpt gij niet spoedig in om het kwaad
in zijn aanvang te stuiten, dan kan het
zich steeds verder uitbreiden en wordt
gij een slachtoffer van chronische rheu-
matiek of andere ongewenschte ver
wikkelingen.
Neemt bijtijds uw maatregelen en ge
bruikt het middel, dat reeds zoo talloos
velen geholpen heeft en dat, weten
schappelijk samengesteld, reeds jaren
lang bewezen heeft aan zijn doel te be
antwoorden: Foster's Rugpijn Nieren
Pillen. Personen uit uw eigen omgeving
zullen u bevestigen, dat zij inderdaad
hun gezondheid volkomen herkregen
door het gebruik van dit alom bekende
middel. Stelt net niet langer uit, doch
haalt vandaag nog een doos gij zult
orw dankbaar zijn voor dien raad.
Verkrijgbaar
bij apothekers
en drogisten i
k f l.-fl.76
en f3.-p. doos.
Let vooral op
den juisten
naam.
olm. 127- Zonder de hypotheektioudster te
waarschuwen had men den man aangepakt
en nu was de hypotheekhoudster wel ver
plicht om het bedrijfje terug te koopen. Men
was en niet zonder reden verbolgen op
het Hoogheemraadschap.
!Ritmetdand
dit van tijdel ijken aard zou zijn en men
geneigd is dit offer te brengen.
Ingekomen personen.
N. Wendel, geen, van Anna Paulowna.
C. M. Beerse, R.K., van Bovenkarspel.
C. Schol laart en gezin, R.K., van Amsterdam.
M. Bier, N.H., van llpendam. A. de
Vries, G.K., van Enschede. D. Langedij'k
en echtg., N.H., van Castricum. M. G.
Bonnes, R.K., van Haarlem. C. van Marle
en gezin, geen, van Enkhuizen. E. Kley,
H.A., Duishurg-Hamborn. Wed. N. Strij-
bis-Balk, N.H., van Broek op Langendijk.
M. Preuhs, D.E., van Alkmaar. A. C. Kee-
man, R.K., van Alkmaar. K. Spaans, R.K.,
van Limmen. S. M. De Smet—Zeegers,
R.K., van Hoofdplaat. C. M. Pastoor, N.-
H., van Alkmaar. J. Koot, N.H., van Am
sterdam. Th. Belfrich en gezin, N.H., van
Alkmaar. H. B. Ros, R.K., van Amsterdam
Th. J. van Diepen, R.K., van Batavia.
J. van Houten, geen, van Alkmaar. J. P.
van Daalen en echtg., N.H., van Alkmaar.
M. C. Wit, N.H., van Alkmaar. P. C.
Schuytemaker en gezin, N.H., van Alkmaar.
R. Kamping, N.H., van Oegstgeest.
Wed. A. OostermanBreed, N.H., van Bar-
singerhorn. G. J. Bakker, R.K., van
Castricum.
Vertrokken personen.
C. M. van der Gulik naar Bovenkarspel.
J. Lieuwen naar Voorburg. N. H.
Schuit naar Noord-Scharwoude. M. E.
Tamm naar Bergen (N.H.) C. Aarnouts
naar Velsen. M. E. DeutekomKabel
naar Alkmaar. Wed. P. D. Davids—Tuin
man naar Bergen (N.H.) J. van Schoo-
ten en gez. naar Wormer. M. Nuijens
naar Schagen. J. Th. Leek en gez. naar
Bergen (N.H.) A. M. Ruitenburg naar Ber
gen (N.H.)
Loop der bevolking over 1933.
Op 1 Januari 1933 was het totaal 1197.
Vermeerdering door vestiging 133, geboorte
26, totaal 159. Vermindering door vertrek
123, door overlijden 12, totaal 135 Totale
vermeerdering 24. Zoodat het geheele totaal
op 31 December bedroeg 1221. Er werden 5
huwelijken gesloten.
LIMMFN.
P°?.(" notaris J- p- Stuijt te Castricum
werd Woensdagmorgen aangeboden de
voormalige melkfabriek „Hollandia" met
ketelhuis., machinekamer en afzonderlijk
woonhuis en erf, aldaar, aan het Stet, groot
5.60 Aren.
Er was weinig kooplust. Het geheel werd
in bod gebracht voor 2705 en daarna af
geslagen. Daarna opgehouden.
Daarna werd aangeboden een woonhuis,
schuur, trekkas, erf en tuin aan den Hooge-
weg, groot 55.30 Aren, eigendom van Th. de
Winter. Koopster werd de N.V. Grond-
crediet te Alkmaar voor 4090
De verkoop van het laatste perceel ge
schiedde bij exceoutie. De arme man was
door het Hoogheemraadschau vervolgd voor
een aanslag van pl.m. 15, welke was opge-
loopen (met de gerechtelijke maatregelen) tot
Zelfs in dezen crisistijd, ma# niet
met ruwe hand verstoord worden,
wat in een reeks van jaren orga
nisch gegroeid is. Juist nu betee-
kent minder wegen verbetei ing
minder arbeid en in de toekomst
minder welvaart.
We schrijven 1920. Nauwelijks is het
krijgsrumoer in Europa verstomd nog
slechts enkele maanden is het geleden,
dat verdragen een einde maakten aan
een periode van ellende en tevens het
toen nog niet vermoede begin beteeken-
den van een nieuwen tijd van ramp
spoed en achteruitgang in Europa. Wel
stond er een korte spanne tijd van
schijnwelvaart voor de deur, maar
daardoor werd de eerste terugslag, de
crisis van omstreeks 1923, des te scher
per voelbaar.
Het was in dezen tijd, dat de stille
wegen met hun vorige-eeuwsche karak
ter in ons land langzamerhand weer
beteekenis gingen krijgen voor het ver
keer. De benzinetekorten, welke het auto
mobilisme tijdens de oorlogsjaren in
ongekende mate hadden gebreideld, wa
ren vergeten, de tijden, waarin rubber
banden van de slechtst denkbare kwali
teit om de wielen van auto's en fietsen
weden gelegd, bleven slechts in de her
innering bestaan. De scheepvaart, die
jaren nagenoeg stil had gelegen en
slechts met groot levensgevaar door
enkele dappere mannen voortgezet was,
kreeg een overvloed van vrachtaanvra-
gen. De automobiel begon haar zege
tocht. Dat het een zegetocht was, die in
groote lijnen voornamelijk voordeelen
heeft gebracht, zal wel door niemand
ontkend worden. Het platteland werd
uit een isolement verlost, dat ondanks
meer dan een halve eeuw spoor- en
tramwegontwikkeling niet noemens
waardig aangetast was; in handel en
bedrijfsleven nam het motorische ver
voermiddel weldra een belangrijke
plaats in; toerisme en internationaal
verkeer leefden op, dank zij de automo
biel.
Het wegennet omstreeks 1920.
Het spreekt vanzelf, dat onze wegen
in de verste verte niet in staat waren,
om deze auto-invasie zelfs maar in het
eerste begin te verwerken. Ons wegen
net, ontworpen en onderhouden volgens
negentiende-eeuwsche grondslagen, was
absoluut onvoldoende zelfs om het ver
keer uit die dagen eenigermate soepel
en veilig te verwerken. Al spoedig klon
ken dan ook stemmen uit de kringen der
belanghebbenden, die voor een nieuwe
wegenpolitiek pleitten. Het toenmalige
beheer geschiedde door veelal te kleine
bestuursinstanties met naar verhouding
hooge administratiekosten, onvoldoende
personeel, maar al te vaak beschikkend
over te geringe deskundige gegevens.
Wij hadden een hinderlijke verscheiden
heid van wegtypen, wanverhoudingen
tusschen de belangen bij den weg en de
lasten, traagheid en omslachtigheid bij
pogingen tot verbetering van misstan
den. Aldus getuigden velen op het Eer
ste Nederlandsche Wegen-Congres in
1920.
Hier moesten radicale veranderingen
aangebracht worden. Verschillende we
gen hadden een dermate druk door
gaand verkeer gekregen, dat de be'angen
van de weg beheerders in geen
verhouding meer stonden tot de belan
gen van de wegge bruikers. Om
deze reden begon men het billijk te vin
nen, dat deze laatsten mede zouden be
talen aan de verbetering en het onder
houd van de wegen, van belang voor het
doorgaand verkeer. Bovendien was de
categorie der ondernemers van motor
transport in opkomst en reeds in 1921'
werd de stelling verdedigd, dat een
motortransportbedrijf in economischen
zin uiteraard alleen bestaanbaar kan
zijn, wanneer dit, rekening houdenle
met de door dat bedrijf veroorzaakte
hoogere kosten van wegonderhoud, nog
rendabel zou zijn. En tenslotte voelde
•en het als billijk aan, dat de wegge
bruikers, die behoefte (nijpende behoefte
zelfs) hadden aan betere wegen, waar
over een weinig snelverkeer mogelijk
zou zijn, daaraan zelf zouden meebe
talen.
Een loyaal standpunt.
Dat de toenmalige weggebruikers, ver
tegenwoordigers en voorloopers als het
ware van het nieuwe, van het verkeer
der toekomst, hunnerzijds breede op
vattingen huldigden, blijkt wel het beste
uit het feit, dat zijzelve toen voorgesteld,
hebben om een wegenbelasting in te
voeren, teneinde spoedig betere wegen te
krijgen. Deze bereidwilligheid was na
tuurlijk gebaseerd op dit principe: de
weg^beiasting zou zijn een bestemmings
belasting, niet de sluitsteen van de
Rijksbegrooting en zeker niet een „kurk,
waarop de spoorwegen konden drijven".
(Voor de curiositeit zij eraan herinner l,
dat de Nederlandsche spoorwegen reeds
in 't jaar 1923 een tekort van 22.000 000
hadden!)
Zoo werd dan, eerst achter de scher
men, later in openbare vergaderingen
door de jonge Vereeniging „Het Neder
landsche Wegencongres" en anderen het
nieuwe denkbeeld gepropageerd. Zoo is
ook het Wegenfonds ontstaan, een en
ander natuurlijk in overleg met de Re
geering, die terzake een commissie in
stelde. Op deze wijze voorkwam men ook
versnippering van belasting, want het
lag voor de hand, dat voor het onder
houd en de verbetering der wegen an
ders allengs het Noord-Brabantsche
voorbeeld van een weggeld-verordening
zou zijn nagevolgd. Het Rijk zou de
nieuwe, uniforme belasting innen en
administrateeren, aan de Provincies zou
een zeker, redelijk percentage worden
uitgekeerd, „niet als een gunst, maar
als een haar uit de belasting toekomend
aandeel, dat haar even goed als het Rijk
in staat moest stellen zich ten deele van
haar overheidstaak te kwijten." (Memo
rie van toelichting 1926).
Een afzonderlijk wegenfond».
Van meet af heeft men een zeker»
zelfstandigheid van het Wegenfond»,
als afzonderlijk overzichtelijke „wegen,
administratie", duidelijk voor oogen go-
houden. Wanneer de opbrengst van do
nieuwe wegenbelasting in don „grooton
pot" gekomen zou zijn, ware de vree»
gerechtvaardigd geweest, dat dit geld
ook voor andere doeleinden gebruikt zou
zijn geworden. De regeering heeft zich
met een afzonderlijk wegenfonds accoord
verklaard en zich zelf geproclameerd tot
een coulante „bankier". Bovendien zou
telkenjare een bedrag uit do Algemeene
middelen in het Wegenfonds gestort
worden, gerechtvaardigd door het feit,
dat anders toch ook een bedrag jaarlijks
aan de wegen ten koste zou zijn gelegd.
Zoo waren in het kort vermeld -«
de grondslagen van de Wegenbelasting,
welke dus op deze wijze na langdurig
overleg in volle harmonie mot do wen-
schen van de belanghebbenden, die te»
vens de autores intellectuales waren, in
gevoerd. en kleine restrictie van den
Minister van Financiën ten aanzien van
de grootte der jaarlijksche bijlragen
leidde reeds tot vele tegenwerpingen en
lange debatten. Ten aanzien van do
hoofdzaak: veiligstelling van hot „we
gen-geld" meende men, dat gevaar ten
©enenmale uitgesloten was. De Regee
ring had de plannen overgenomen—^-
het Wegenfonds was veiligl
Zeven jaar laterw<
In 1933 echter komt de Regeering met
een voorstel om aan het Wegenfonds den
doodssteek te geven. Ook de belangheb
benden, de weggebruikers, begrijpen, dat
dit een abnormale tijd is, dat thans van
ons Nederlanders zware offers gevraagd
worden. Zij zijn bereid ook hun offer aan
de algemeene kas te leveren, gelijk zij
voor hun auto op velerlei wijze roods
doen. Maar thans stelt men voor, hot
Wegenfonds hün Wegenfonds op
te offeren om de mogelijkheid te schep
pen een deficitaire spoorwegpolitiek
verder bestaanbaar te maken. En het
merkwaardige van di alles is, dat zelfs
de Nederlandsche Spoorwegen nooit
hebben aangedrongen op de „oplossing"
van het verkeersvraagstuk, die thans
door de Regeering is voorgesteld!
Maar zelfs al zou een nieuwe geldelij
ke bijdrage van het autoverkeer nood
zakelijk zijn om de Rijksfinanciën te
helpen veilig stellen dan nog behoeft
dit niet mee te brengen, dat het Wegen
fonds aangetast wordt; vandaar het
a'gemeen© verzet tegen dit wetsontwerp,
vandaar dan ook, dat de groote ver-
keersbonden hier te lande (A. N. W. B,
B. B. N. en K. N. A. C.) zich tot taak ge
steld hebben ,de belangen van de weg
gebruikers en het voortbestaan van het
Wegenfonds te verdedigen en de gevol
gen van verwezenlijking dezer plannen
te belichten. In een nabije toekomst zijn
veilige wegen onmisbaar, een levens
belang voor ons land. En wegenverbe
tering kan slechts goed geschieden,
wanneer volgens een goed gefundeerd
plan, zooals in de Wegenbelastingwet
nadrukkelijk is voorgeschreven, ge-
naaManda' pootjeba,de»d. door het water
naar land toe, maar opeens gaf de man, die geroeid
water Hifw^hT h'Gf met een een been uit liet
watei. Hij was blootvoets en H-. ..roo!„
5ichtgeklemVdaU wat
SiüVjg
van vllegenier trachtte het beest los te krijgen en
té hnii 00genbIik maakte Piet gebruik om hard weg
smni u' miht °P het land aan. Het strand was erg
'k en dadelijk daarop begon een rotsarhtige. stijle
„n rn hij 7-a£ een soort pad of trap naar boven
et vlugge sprongen liep hij er tegen op.