DUITSCHE JOURNALISTIEK. Beroepsrechtbanken voor de DYNAMIET-DEPOT ONTPLOFT. Bijzonderheden ontbreken nog. DE ASSURANTIE VAN DK „ATLANTIQUE" MOET WORDEN BETAALD. vliegtuigen, waarvan -$ 6.131.000 voor den aanschaf van nieuwe toestellen. Er wordt geen geld gevraagd voor den bouw van een luchtschip ter vervanging: van de Akron. ,e, cf i 1}iar'neleiding, schout bij nacht Stanley verklaarde, dat ook het lucht schip Los Angeles niet meer in staat is toch ten te ondernemen en buiten dienst zal wor den gesteld. Standley motiveerde voorts de noodzakelijkheid van een moderniseering der nieuwe pantserschepen. De toestand der pantserschepen en nog meer die van de tor pedojagers noemde hij zoo onbevredigend, dat men ernstig moet twijfelen aan de ge vechtswaarde dezer schepen. pers. In het rijkswettenblad is thans de verorde ning gepubliceerd betreffende de beroeps rechtbanken voor de pers, ingesteld op grond van paragraaf 34 en 46 van de journalistenwet van 4 October 1933. Deze verordening bevat 5 hoofdstukken. In de eerste worden eerst de algemeene voorschriften behandeld, volgens welke als beroepsrechtbanken der pers dis trictsrechtbanken worden gevormd bij iedere landsbond. Voor hooger beroep wordt in Ber lijn het persgerechtshof ingericht. De voorzit ters en assessoren, die in een door het lot bepaalde volgorde moeten worden aangewe zen, worden beroepen voor den tijd van drie jaar. Als assessoren komen in het algemeen redacteurs in aanmerking, in enkele gevallen uitgevers. Hoofdstuk twee regelt de procedure van bet veeregerecht. Hierbij wordt o.a. bepaald, dat langs dezen weg slechts opgetreden mag wor den tegen beroepsvergrijpen, die de redacteur heeft begaan voor zijn inschrijving in de be- roepslijst, wanneer schrapping er het gevolg van zou zijn. Vervolging van beroepsvergrijpen verjaart in 5 jaren. Tegen het besluit, waardoor aan een redacteur uitoefening van zijn beroep voor- loopig wordt verboden, kan deze binnen een week bezwaar indienen bij het persgerechts hof. Aanklachten tegen beroepsvergrijpen van een redacteur moeten ingediend worden bij den leider van den landsbond, waartoe de beschul digde behoort. De leider van den landsbond kan dan het districtsgerecht raadplegen. Dit kan echter het voorstel tot opening van een eereproces als ongegrond afwijzen. Waarschu wingen of disciplinaire straffen worden bij be sluit uitgesproken; acht de voorzitter van het districtsgerecht een waarschuwing of een boete tot 100 R.M. niet voldoende, dan moet de voor zitter een termijn bepalen voor mondelinge behandeling voor het districtsgerecht. Tegen de vonnissen van het districtsgerecht kan be roep aangeteekend worden door den leider van den landsbond in ieder geval, door den beschul digde slechts dan wanneer vonnis is gewezen tot boete boven 100 R.M. of tot schrapping van de beroepslijst. Over het beroep beslist het persgerechtshof. Hoofdstuk III behandelt het protest volgens par. 10 art. II of volgens part 11 art, III van de journalistenwet. Het protest moet gericht worden aan den leider van den landsbond, welks beslissing wordt aangevochten. Houdt het gerecht het protest voor gegrond, dan moet het de aangevochten beslissing van den land- bond opheffen. Wordt het protest verworpen, dan kan men zich nog wenden tot het persge rechtshof. In Hoofdstuk IV wordt de bescherming tegen opzegging geregeld volgens par. 28 No. 3 van de journalistenwet. Hoofdstuk V ten slotte behandelt de belang rijke overgangsbepaling, volgens welke het be sluit van den leider tot opneming in of schrap ping van de beroepslijst niet kan worden aan gevochten. HET DORTMUNDER MOORDPROCES Twee beklaagden ieder 3 maal ter dood veroordeeld. Fn het moordproces van Dortmund heeft de rechtbank het volgende vonnis uitgesproken: De beklaagden Schulte en Scheer worden wegens moord, zoomede roof, drie malen ter dood veroordeeld en wegens het ongeoorloofd bezit van wapens ieder tot drie maanden ge vangenisstraf veroordeeld. De beklaagde Piemr wordt wegens roof tot 13 jaren tuchthuisstraf. Schuiteen Scheer worden voor den duur van hun leven en Pie per gedurende vijf jaren van zijn leven de burgerlijke eererechten ontnomen. DIMITROF'S MOEDER Z( EK. Mevrouw Dimitrof vertoeft nog steeds te Leipzig en voelt zich de laatste dagen vrij ziek. Een Duitsch medicus die haar heeft onderzocht, heeft verklaard, dat haar ge zondheidstoestand ernstig te lijden heeft ge had door ondervoeding en de spanning van de afgeloopen periode. Vooral sedert de laatste dagen, nu men haar den Duitschen tolk heeft ontnomen, leeft Dimitrof's moeder in groote spanning. DUITSCHLAND WEIGERT ONTWAPENING. Wat Frankrijk daarvan zegt. In welingelichte Fransche kringen ver- klaart men naar aanleiding van den eersten indruk welke het Duitsche antwoord op de Fransche Aide Memoire inzake de ontwape ning heeft gemaakt, dat de Rijksregeering aan den eisch van onvoorwaardelijke gelijk- berechtigdheid zoowel ten aanzien van de effectieve legersterkte als ten aanzien van het materiaal vasthoudt. De Duitsche tekst is diepgaand en met be grip onderzocht; het Fransche antwoord, waarover de ministerraad nog moet vergade ren is vermoedelijk tegen het einde der wee te verwachten. Ook over den inhoud van du antwoord doen reeds verschillende geruchten de ronde. De Fransche regeering zal oen voorzitter der ontwapeningsconferentie rlen- derson meedeel en dat de door het bureau der ontwapeningsconferentie aanbevolen methode van directe onderhandelingen he laas niet de verwachte resultaten hebben op geleverd. Op grond van deze mededeeling kan het kleine bureau in zijn zitting van 10 Februari a.s. te Londen alle besluiten nemen welke doelmatig zijn voor de voortzetting der ontwapeningswerkzaamheden te Geneve Bovendien kan het door Simon geopperde denkbeeld, van een conferentie der vier groote mogendheden, Duitschland Enge land, Frankrijk en Italië te Parijs weer op den voorgrond treden, hoewel men er op het oogenbhk in Fransche kringen niet veel voor voelt. In elk geval is het vooruitzicht op wer kelijke ontwapening in de naaste toekomst niet groot. Op het eiland nabij Rio de Janeiro is een groot dynamietdejwt in de lucht gevlogen. Volgens de eerste berichten zouden vele per sonen zijn omgekomen, doch nader bijzondere ontbreken. Het depot behoorde aan een parti culiere springstoffen onderneming. 170 millioen Irs. plus de kosten. Met betrekking tot het proces in zake de verzekering van de verleden jaar door brand vernielde „Atlantique" heeft de handels rechtbank van het departement Seine de compagnie Sud-Atlantique in het gelijk ge steld. Zij is van oordeel, dat het schio inder daad onherstelbaar was en dat het wrak te recht is prijsgegeven. De assurantiemaat schappij is veroordeeld tot de betaling van 170 millioen francs en de kosten van het ge ding en het onderzoek door deskundigen. VALENCIA ZONDER LICHT Gelukkig niet lang. Havas meldt uit Valencia dat talrijke steu nen van een hoogspanningsleiding door dy namiet vernield zijn, zoodat de stad goduren- de een half uur zonder licht zat. LEVENSLANGE DWANGARBEID. De jury van Aix en Provence te Parijs heeft gisteren het schuldig uitgesproken tegen drie bandieten, die volgens Amerikaansch model op het postkantoor van Marseille op klaarlichten dag een overval gepleegd had den, de kas beroofden en op de vlucht 3 politieagenten, die hen achtervolgden neer schoten. De beide hoofddaders werden tot levenslangen dwangarbeid veroordeeld, een medeplichtige kreeg 5 jaar tuchthuisstraf en 5 jaar verbod van verblijf in het land. JAPAN WIL DEN VREDE! Hirota over de buitenlandsche politiek. De Japansche minister van buitenlandsche zaken, Hirota, heeft in den Landdag te Tokio het woord gevoerd over de buitenlandsche po litiek van Japan. Hirota begon zijn uiteenzet tingen met een terugblik op het uittreden van Japan uit den Volkenbond op 27 Maar' 1933, dat noodzakelijk was geworden, omdat Japan met den Volkenbond niet tot overeen stemming is kunnen komen in de Mantsjoerij- sche kwestie in zake de noodzakelijke maat regelen voor de handhaving van den vrede in het Verre Oosten. Dit beteekent evenwel niet, dat Japan zich wil afscheiden van de gemeenschap der na ties. In dit verband sprak Hirota de hoop uit, dat China in staat zal zijn zijn bemoeiingen met die van Japan te vereenigen op het ge bied van vrede en stabiliseering. Deze feite lijke toestand is zeer zeker in strijd met der- felijke verwachtingen. China heeft zijn anti- apansche politiek nog niet prijsgegeven. In de betrekkingen tot Rusland, welke se dert het verdrag van Peking van 1925, nor maal zijn geweest, is den laatsten tijd helaas een wijziging merkbaar. Het is verrassend en betreurenswaardig, dat de Sovjetregeering per radio en in de pers geruchten in omloop brengt over Japan, bijv. dat Japan aan de Russisch—Mantsjoerijsche grens nieuwe mi litaire voorbereidingen zou treffen. Niets hiervan is waar. Japan zal ook in de toe komst, evenals zulks in het verleden het geval is geweest, Sovjet Rusland tegemoettreaen in den geest van billijkheid en loyaliteit. Tusschen de Ver. Staten en Japan is thans niets gaande, dat eenige moeilijkheid zou kunnen veroorzaken. Japan heeft geenszins den wensch het een of ander conflict met de Vereenigde Staten te ontketenen, integendeel het streeft levendig naar een vriendschappe lijke verhouding tot Amerika. Nopens de betrekkingen tot het Britsche rijk verklaarde Hirota, dat de traditioneele vriendschap, welke de beide landen verbindt, ook thans nog onverminderd voortduurt. In het slot van zijn redevoering wees Hircta op de algemeene economische en poli tieke onzekerheid in de wereld, welke ieder oogenblik het internationale evenwicht dreigt te verstoren. Het vertrouwen tusschen de naties op aarde is aanzienlijk verminderd. Niettemin zijn bij de poging internationale kwesties te regeic. geen onoverkomelijke moeliikheden te vreezen, zoolang leder volk er naar streeft recht te laten wedervaren aan den toestand van an dere volken. Hirota is er van overtuigd, dat ook de andere mogendheden den toestand van Japan, zooals deze is door de natuur en de ontwikkeling, en slotte zoo zullen leeren begrijpen, als hij moet worden begrepen. JAPANSCHE LILLIPUTTER DUIKBOOT. De Japansche vlootautoriteiten nemen thans te Ito proeven met een lilliputterduikboot, welke slechts negen meter lang is en een be- komstigen arbeid genoemd: de principieele snede bedraagt 2J4 M. De boot wordt gedreven door electrische batterijen en kan tot op 160 M. afdalen. MATOESJKA ONTOEREKENINGS VATBAAR. Prof. dr. Julius Donath verklaart in zijn psychiatrisch rapport o-er Matoesjka, den Jongaar, die eenige aanslagen op spoortrei nen heeft gepleegd, dat deze bij het plegen der aanslagen niet toerekeningsvatbaar is ge weest. Volgens eenige getuigen zou Ma toesjka reeds sedert 1911 sterke geestelijke afwijkingen hebben vertoond, Voetbal. KET PROGRAMMA VOOR ZONDAG A.S. De „Sportkroniek" vermeldt voor Zondag a.s. de volgende competitiewedstrijden: Aideeling I. lste klasse FeijenoordV. S. V. AjaxH. F. C. 2e klasse A H. R. C.-A. F. C. West-Frisia—Zeeburgia 2e klasse B E. D. O.—Velox B. F. G—Biauw-Wit 3e klasse A MeervogelsHollandia AssendelftD. W. V. O. S. V.De Meteoor 4e klasse A Texel—Andijk Alkmaarsche Boys—Alkmaar Schagen—Uitgeest Reserve 2e klasse A West-Frisia II—D. W. S. II K. F. C. II—W. F. C. II De Spartaan II—Alcmaria Victrix II Aideeling II. lste klasse D. F.C.-K.F. C. Aideeling Hl. lste klasse Enschedesche BoysVitesse HengeloTubantia P. E. C.—A. G. O. V. V. Go Ahead—Wageningen Heracles—Enschede Afdeeling IV, lste klasse BleijerheideM. V. V. Willem II—Middelburg N. O. A. D.—B. V. V. N. A. C.-P. S. V. EindhovenL O. N. G. A. Voor de 2de ronde der bekerwedstrijden worden Zondag gespeeld o.m.; D. J. K.Succes W. F. C.—S. D. Z. T. O. G.Elinckwijk D. O. S.—Kinheim SwiftAlcmaria Victrix ZilvermeeuwenDonar Zandvoort—R.D.M. Waddinxveen—R. F. G Automobilis m e. DE RALLYE MONTE CARLO. Onderstaande is 'n uittreksel uit 'n brief van een der deelnemers van de ploeg Mutsaerts, thans gestart uit Boekarest. Het geeft een goed idee van de moeilijkheden op dit traject. Zooals je weet is de tocht tot Letnberg vrij goed verloopen. Daarna hebben de te legrammen een paar dagen gestaakt. Daar hebben jelui licht heel wat van gedacht. Nu ik mag niet verheelen dat de avonturen, waar ik steeds naar verlangd heb, daar ge komen zijn. Het ging goed tot Rawa Ruska (zeker nooit van gehoord) daar vroegen wij den weg en hoorden van diverse menschen die zoo wat Duitsch spraken, dat de weg naar Lemberg onbegaanbaar was. Genoem de plaats was echter zoo'n vreeselijk gat dat wij weinig lust hadden om daar te blijven, bovendien laten wij ons maar niet sturen en zingen wij onderweg „wij zijn niet bang". Goed en wel onderweg of daar begon het, weg onnoemelijk slecht, zoo slecht dat je er geen idee van hebt en een M sneeuw soms 1 meter en meer. Daarbij komt een sle- despoor dat zich links en rechts over den weg slingert, zoodat wij al vrij spoedig na eenige bokkensprongen links van den weg half in een greppel zaten. Wij stapten uit en zakten tot aan de knieën in de sneeuw. Nu kwamen de gereedschappen in actie. De groote schop, waarom gelachen is, was op dat moment voor geen goud te koop en ver richtte goede diensten. Sneeuw weg, wielen omhoog en planken er onder. Alles klaar: Nu vooruit, met gevolg dat de planken diep onder de sneeuw zaten en de wagen 1 M. verder zoo mogelijk nog dieper was gezon ken. Weer opnieuw het zelfde experiment uitgevoerd. Resultaat nihil. Krijgsraad ge houden. Zoo ging het niet. Nu kwam de ta kel in actie. Een eind verder stond een tele foonpaal waar wij met behulp van de spin- peezen konden komen. Een en ander beves tigd (het was 7 uur dus stikdonker) en trekken. Dat spintouw was echter niets waard, hoe meer wij trokken hoe langer het werd. Kortom het verhaal is te lang om te schrijven, hoe wij er daarna nog 4 maal uit gekomen zijn weet ik niet meer, alleen weet ik zeker dat wij er nu niet meer zitten en wij 's nachts om 1 uur in Lemberg aankwamen. Daar vonden wij een goed hotel en zijn daar een dag gebleven. De bemanning, nog onge traind moest wat uitrusten en wij hadden tijd genoeg. In Lemberg hebben wij ons licht eens op gestoken en hoorden van diverse ter plaatse bekende menschen, dat de gewone route ab soluut onberijdbaar was, dus werd besloten over Stryck-Dolina-Kaluz naar Stanislalow te rijden. Daar kwamen wij weer op de ge wone route. Hadden wij Dolina maar nooit gezien. Van Lemberg uit waren overal op bepaalde afstanden bezig om sneeuw en ijs op te ruimen. Er werd meer dan 50 c M van den weg afgehakt. Kwamen wij aan een ge deelte waaraan gewerkt werd, dan liep de zaak hopeloos vast. Maar de menschen wa ren zeer gedienstig en hieloen ons er weer uit. Ze maakten echter de fout dat ze niet mee gingen, dus toen wij de laatste ploeg arbeiders gepasseerd waren en wij weer om hoog zaten was het mis. Wij ziin vrij goed doorgewerkt tot voorbij Dolina. Van daar tot Kaluz, een afstand van een K M. of tien hebben wii gezwoegd van 's middags 3 uur tot 's nachts 2 uur. Ik geloof nie^ dat ik overdrijf als wij den wagen 30 maal opgevijzeld hebben Het was een zeer lange helling op een open vlakte, er woei een ijskouden wind. zoodat wij lang zaam maar zeker stonden te versteenen. Hei was gewoon hopeloos. Zoo as de wagen sneeuwvrij gemaakt, de planken er weer on der gelegd of een meter verder stonden we weer. We hadden ons totaal afgetobd en half bevroren als wij waren, het zal inmid dels 11 uur zijn geweest, besloten wij een poosje in den wagen te gaan zitten, deels om te warmen en deels om te beraadslagen wat te doen. Je moet echter niet denken dat de stemming er uit was. Wij hebben braaf gelachen. Mutsaerts heb ik tot commandant van het Pikhouweel benoemd. Maar met dat al waren we er nog niet uit en wij konden ons op de vlakte toch ook niet laten vernikke len. Toen kwamen wij op het idee om als de wagon eenmaal op de planken stond, dan zou de bemanning er niet in gaan zitten. Ik zou alleen trachten weg te rijden en dan moesten zij maar na komen. De eerste keer gelukte het al veel beter. Al laveerende van de eene kant naar de andere, gelukte het mij een 150 M. verder te komen. Toen zat hij weer tot aan de motorkap in de sneeuw en smoorde de motor. De Pikhouweel-commandant kwam kleumens met twee planken onder de arm uit het duis ter opdagen en klaagde over koude handen. Hoe is het mogelijk. Bicker met schoppen op zijn nek en Couwenberg de rest. Allen weer aan het werk. Nieuwe rubber strikken omge zet en weer geprobeerd. Weer wat veraer, misschien 500 M. Terwijl de anderen kwa men loopen had ik de wagen weder zoo onge veer sneeuwvrij en weer opnieuw geprobeerd. Als je dat rijden gezien had! De stukken autoband vlogen de lucht in en de wagen tolde over de weg. Het waren niets dan slip pen wat niet bij te sturen was. Eindelijk is het gelukt en kon ik naar schatting 1J4 K.M. verder komen. Toen was ik de berg over en aan den anderen kant was het veel beter. Na een poos gewacht te hebben kwamen de an deren opdagen. Een hoera ging op toen zij hoorden dat ik verder kon. Alles werd opgeborgen en vrij goed ging het naar Stanislawow. Daar waren wij om 3 uur er wilden daar wat kwast drinken en dan door. Toen wij echter een poos binnen hadden gezeten misten wij den moed om verder te gaan en besloten daar te over nachten, althans een uur of wat te slapen. De volgende dagen hebben minder moeilijkheden opgeleverd, al was het niet altijd rozengeur en maneschijn. In Jassy hadden wij een on beschrijflijk vuil hotel. Daar was het ook weer half drie eer wij er waren. In Boekarest waren wij Zondagavond om •half twaalf. Hier hebben wij een goed hotel. Misschien interesseert het je te hooren hoe ik denk dat de tocht door ons gemaakt zal worden. Nu als het weer blijft zoo het nu is, dan denk ik dat BoekarestJassy zwaar zal zijn, maar te halen is. Jassy-Lemberg eenige uren vertraging zal geven Grens LembergWarschau zal ook wel niet te halen zijn. WarschauKrakau is te d >en maar de weg is niet gemakkelijk te vinden KrakauPraag dito. PraagFrankfort hier 'hebben wij de handen ook vol aan (tevens grens). Het restant zal afhangen van het uit houdingsvermogen van de rijders. Het is een monsterrit, die wij vast niet onderschatten en waarvan de laatste loodjes het zwaarste zul len wegen. Er zijn nog twee rijders gearriveerd, de een heeft onderweg de wagen op het spoor gezet en de ander heeft zich laten sleepen Wij zijn er echter door gekomen en pro- beeren ernstig prijswinnaar te worden. Om 4.30 uur gistermiddag meldde men: No. 11, de ploeg Van der Meulen-Menso- Wild, gestart uit Athene, k Maandagmiddag te Weenen aangekomen. No. 56, de ploeg Mutsaerts-van Strien- Bicker-Couwenberg, gestart te Boekarest is op tijd Krakau gepasseerd. No. 103, de ploeg Berlescu, passeerde even eens Krakau. No. 65. de ploeg Nyenbandring de Boer- Went-Liesenberg-Krabbenbos, arriveerde te Hannover en is intusschen reeds weer van daar naar Brussel vertrokken. No. 30, de ploeg Van Beeck-Calkoen- Weber-Dikker, arriveerde op tijd te Hamburg. Laatste berichten der Ford- deelnemers. Bij de N.V. Nederlandsche Ford Automo biel Fabriek te Amsterdam zijn gistermorgen om 11 uur de volgende berichten binnen gekomen: De deelnemers Nos. 7, 11 en 85, zijnde de Ford-pioegen D. Sprenger van Eyk. Van der Meulen en Whalley, welke uit Athene zijn gestart zijn op tijd te Sofia en Belgrado aan gekomen. No. 56 de ploeg Mutsaerts, uit Boekarest, arriveerde door hevigen sneeuwval en het eenige malen wegzakken in de sneeuw met een vertraging van 4J4 uur te Lwow (Lem berg). Later heeft deze ploeg de tijd weer in gehaald en arriveerde op tijd te Warschau. No. 116. Hansen arriveerde eveneens op tijd te Warschau, doch No. 103 Beriescu had al daar een vertraging van vier uur. De Fordploegen No 65, Nyenbandring de Boer-Went No. 30 van Beeck talkoen No 62, 91, 92, 93, 127, 129 zijn allen reeds uit Ko penhagen vertrokken. Een later bericht meldt, dat de ploeg Nyen andring de Boer-Went met een voorsprong van vier uur te Hamburg is aangekomen. De uit Tallinn gestartte ploeg No. 67 Glerum-Volmer-van Ammers-Hoogsteder is reeds vier uur voor haar tijd te Berlijn aan gekomen. Over het algemeen schijnen de weersom standigheden vrij gunstig te zijn. doch in het Noorden veel sneeuw en ijs, terwijl in Duitschland strenge vorst heeischt en ijzel verwacht werd. Tevens vernemen wij. dat mr dr. E. de Vlugt, die met Ford V-8 hedenavond van Amsterdam naar Monte Carlo zal vei trekken, niet vergezeld kan zijn van zijn broeder, doch van de heeren H. C. de Vr'es en W. de Vries. De importeur der Studebaker in Neder land deelt mede, heden bericht te hebben ontvangen, dat het Nederlandsche Studeba ker team, bestaande uit de heeren van den Heyden, Bakker Schut en Hadjes, heden morgen op tijd, dus zonder strafpunten Mün- chen is gepasseerd op weg naar het eind punt Monte Carlo. A t h 1 e t i e k. VERGADERING N. H. A. B. Te Zaandam vond Zondag de jaarlijksche algemeene vergadering van den N.H A B. p'aats. Wegens ziekte van den heer Hes, voor zitter, werd de vergadering geleid door den heer G Kools. De jaarverslagen werden goedgekeurd en de begrooting vastgesteld. Het concept-reglement van de K.N.A.U. werd onveranderd aangenomen. Het bestuur werd opnieuw herkozen, terwijl in de vacature- Sleutel zal worden voorzien in een binnen kort te houden nieuwe algemeene vergade ring, alwaar eveneens de T.C. gekozen zal worden en de overige agendapmnten worden behandeld. Schaatsenrijden. DE ..QUINT" MORGEN WEER OPEN? Er bestaat groote kons, dat de groote ijs baan „De Quint" morgenmiddag weer open gesteld kan worden. Vandaag was de baan reeds in prachtigen staat. Nu er bijna een volkomen windstilte geweest is, is het ijs spiegelglad en geheel effen geworden, terwijl het reeds vrij sterk is. Wanneer het vriezend weer dus aanhoudt, zal men morgen ongetwijfeld op de QuinA kunnen rijden. OOK DE HEILOOER BAAN OPEN? Wij vernemen, dat ook de Heilooër ijsbaan morgenmiddag waarschijnlijk zal worden opengesteld, echter slechts voor kinderen van leden. Het ijs is in schitterende conditie en spiegelglad. Het was hedenmorgen gemid deld 3.7 c.M. dik. WAZULEK WINT DEN HOLLAND BEKER. B. Blaisse rijdt de 500 M. in 47,9 sec. Te Engelberg (Zw.) werden Zondag de wedstrijden verreden over 500, 1500 en 5000 M. om den Holland-beker. Hieraan namen verschillende Nederlanders en buitenlanders (echter geen Noordelijke) deel. De baan was, hoewel er hard aan gewerkt was, niet in al te goeden staat; vooral de bochten waren slecht, hetgeen van invloed was op de tijden Qp de 500 M. werd de Hongaar Wintner eerste. Hij startte tegen Akerboom, die de slechte binnenbocht lootte en die nog steels moeite heeft met het nemen der bochten en daarin veel tijd verloor. B. Blaisse zorgde voor een verrassing, door de 500 M. in 47.9 sec. af te leggen. Hij werd op dezen afstand derde. Op de 1500 en 5000 M. reden de Boer, B. Blaisse en Akerboom, hoewel niet tegen de buitenlanders opgewassen, heel goed. De uitslagen waren: 500 Meter: 1. Wintner (Hongarije) 47.3 sec.; 2. Riedl (Oostenrijk) 47.5 sec.; 3. en B. É'aisse (Nederland) en Wazulek (Oosten rijk) beiden 47.9 sec.5. Sames (Duitschland) 48.4 sec.; 6. Sandtner (Duitschland) 48 9 sec.7. Kimmerling (Hongarije) 49 sec.8. en 9. De Boer (Nederland) en Reiter (Oosten rijk) beiden 50.1 sec.; 10. Hidveghi (Honga rije) 50.2 sec.; 11. Stiepl (Oostenrijk) 50.3.; 12. H. Blaisse (Nederland) 50.6 .sec.; 13. mr. Blaisse (Nederland) 50.9 sec.; 14. Akerboom (Nederland) 51.6 sec.; 15. Van Zijl (Neder land) 52.5 sec.; 16. Stoker (Nederland) 53.8 sec.; 17. De Jager (Nederland) 54.3 sec.; 18, Scholten (Nederland) 55.1 sec. 1500 Meter: 1. Wazulek 2 m. 32.1 sec.; 2. Sandtner 2 m. 34 sec.; 3. Stiepl 2 m. 34.6 sec.4. Riedl 2 m. 34.9 sec.5. Hidveghi 2 m. 36.5 sec.6. De Boer 2 m. 38 sec.7. B. Blais se 2 m. 39.3 cec.; 8. Wintner 2 m. 39.4 sec.; 9. Sames 2 min. 40.5 sec.; 10. Reiter 2 m. 42.5 sec.; 11. Akerboom 2 m. 45.4 sec.; 12. H. Blaisse 2 m. 46.1 sec.; 13. Kimmerling 2 m. 47.1 sec.; 14. De Jager 2 m. 50.2 sec.; 15. Stoker 2 m. 54.8 sec 16. Scholten 2 m. 55 sec.; 17. mr. Blaisse 2 m. 59.4 sec.; 18. Van Zijl 3 m. 4.1 sec. 5000 Meter: 1. Stiepl 8 min. 57 sec.; 2, Wazulek 9 m. 9 sec.; 3. Riedl 9 m. 12.5 sec.; 4. Sandtner 9 min. 13.1 sec.; 5. De Boer 9 m. 22.7 sec.; 6. Akerboom 9 m. 33.9 sec.; 7. Sames 9 m. 36.6 sec 8. Reiter 9 m. 46 sec.; 9. Wintner 9 m. 51.4 sec.; 10. Hedvighi 9 m. 52.1 sec.; 11. Scholten 9 m. 59.9 sec.; 12. Kimmerling 10 m. 0.2 s.; 13. H. Blaisse 10 m. 2.3 sec.; 14. B. Blaisse 10 m. 7.4 sec.; 15. De Jager 10 m. 10.4 sec.; 16. Van Zijl 10 m. 13.9 sec.; 17. Stoker 10 m. 46.1 sec.; 18. mr. Blaisse 10 m. 57.8 sec. Het eindklassement luidt: 1. Wazulek (Oostenrijk) 153.5 ptn.; 2. Riedl (Oostenrijk) 154.38 ptn.; 3. Stiepl (Oosten rijk) 155.53 ptn. De Boer (5de in het eind klassement) was eerste der Nederlanders, B. Blaisse tweede en Akerboom derde, resp. met 159.04, 161.74 en 164.12 ptn. Korfbal. DE EERSTE KL ASSERS. D.O.S. wint van Zwart-Wit Eerste winst voor Wit-Blauw De uitslagen waren over het algemeen nor maal. Blauw-Wit bleef door een 51-over winning op D.T.V. in de running. D.O.S. re kende door een 4—O-overwinning met Zwart- Wit af en heeft thans niets meer te vreezen. Wit-Blauw schoot uit haar slof en noteerde haar eerste zege (6—0) op A.K.C. Noordholland, Blauw-Wit toonde zich nog 'n ernstige ge gadigde voor de eerste plaats door een 51- overwinning op D.T.V. Een kwartier voor het einde stond het nog 21, toen kwamen de doelpunten los en het werd 51. Het ver schil met de leiders K.Z. en Westerkwartier bedraag nu slechts 1 punt. Swift slaagde er niet in revanche te nemen. Na een spannende partij, waarbij Swift steeds de leiding nam en D.V.D. steeds gelijk maakte, werden de punten gedeeld (4—4). Olympia won met 2O van D.D.V., dat nu wel niet meer aan degradatie zal ontsnappen. De stand luidt thans: K.Z. 11 6 4 1 37—26 16 BI.-Wit 11 6 3 2 49—37 15 W.-kwartier 10 6 2 2 39—20 14 D.V.D. 11 4 2 5 39—46 10 Olympia 11 3 4 4 32—44 10 Swift 10 2 5 3 30—32 9 D.T.V. 9 2 3 4 33—31 7 D-D.V. 9 0 18 18—51 1 *n i ui r i Zuidholland. Fluks bleef tegen D.K.C. met 4—2 ir. de meerderheid. Voor D.K.C. begint het er thans donker uit te zien. Deetos noteerde weer een flinke overwinning. Met een 7—3-nederlac-r kon het Zuiden naar de Maasstad terugke^ ren. Intusschen hebben de Dordl narer niét veel punten meer noodig. H.S.V. en Ons

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7