DUITSCHE JOURNALISTIEK.
Beroepsrechtbanken voor de
DYNAMIET-DEPOT ONTPLOFT.
Bijzonderheden ontbreken nog.
DE ASSURANTIE VAN DK
„ATLANTIQUE"
MOET WORDEN BETAALD.
vliegtuigen, waarvan -$ 6.131.000 voor den
aanschaf van nieuwe toestellen. Er wordt
geen geld gevraagd voor den bouw van een
luchtschip ter vervanging: van de Akron.
,e, cf i 1}iar'neleiding, schout bij
nacht Stanley verklaarde, dat ook het lucht
schip Los Angeles niet meer in staat is toch
ten te ondernemen en buiten dienst zal wor
den gesteld. Standley motiveerde voorts de
noodzakelijkheid van een moderniseering der
nieuwe pantserschepen. De toestand der
pantserschepen en nog meer die van de tor
pedojagers noemde hij zoo onbevredigend,
dat men ernstig moet twijfelen aan de ge
vechtswaarde dezer schepen.
pers.
In het rijkswettenblad is thans de verorde
ning gepubliceerd betreffende de beroeps
rechtbanken voor de pers, ingesteld op grond
van paragraaf 34 en 46 van de journalistenwet
van 4 October 1933. Deze verordening bevat 5
hoofdstukken. In de eerste worden eerst de
algemeene voorschriften behandeld, volgens
welke als beroepsrechtbanken der pers dis
trictsrechtbanken worden gevormd bij iedere
landsbond. Voor hooger beroep wordt in Ber
lijn het persgerechtshof ingericht. De voorzit
ters en assessoren, die in een door het lot
bepaalde volgorde moeten worden aangewe
zen, worden beroepen voor den tijd van drie
jaar. Als assessoren komen in het algemeen
redacteurs in aanmerking, in enkele gevallen
uitgevers.
Hoofdstuk twee regelt de procedure van bet
veeregerecht. Hierbij wordt o.a. bepaald, dat
langs dezen weg slechts opgetreden mag wor
den tegen beroepsvergrijpen, die de redacteur
heeft begaan voor zijn inschrijving in de be-
roepslijst, wanneer schrapping er het gevolg
van zou zijn.
Vervolging van beroepsvergrijpen verjaart in
5 jaren. Tegen het besluit, waardoor aan een
redacteur uitoefening van zijn beroep voor-
loopig wordt verboden, kan deze binnen een
week bezwaar indienen bij het persgerechts
hof. Aanklachten tegen beroepsvergrijpen van
een redacteur moeten ingediend worden bij den
leider van den landsbond, waartoe de beschul
digde behoort. De leider van den landsbond
kan dan het districtsgerecht raadplegen. Dit
kan echter het voorstel tot opening van een
eereproces als ongegrond afwijzen. Waarschu
wingen of disciplinaire straffen worden bij be
sluit uitgesproken; acht de voorzitter van het
districtsgerecht een waarschuwing of een boete
tot 100 R.M. niet voldoende, dan moet de voor
zitter een termijn bepalen voor mondelinge
behandeling voor het districtsgerecht. Tegen
de vonnissen van het districtsgerecht kan be
roep aangeteekend worden door den leider van
den landsbond in ieder geval, door den beschul
digde slechts dan wanneer vonnis is gewezen
tot boete boven 100 R.M. of tot schrapping
van de beroepslijst. Over het beroep beslist
het persgerechtshof.
Hoofdstuk III behandelt het protest volgens
par. 10 art. II of volgens part 11 art, III van
de journalistenwet. Het protest moet gericht
worden aan den leider van den landsbond,
welks beslissing wordt aangevochten. Houdt
het gerecht het protest voor gegrond, dan moet
het de aangevochten beslissing van den land-
bond opheffen. Wordt het protest verworpen,
dan kan men zich nog wenden tot het persge
rechtshof.
In Hoofdstuk IV wordt de bescherming tegen
opzegging geregeld volgens par. 28 No. 3 van
de journalistenwet.
Hoofdstuk V ten slotte behandelt de belang
rijke overgangsbepaling, volgens welke het be
sluit van den leider tot opneming in of schrap
ping van de beroepslijst niet kan worden aan
gevochten.
HET DORTMUNDER MOORDPROCES
Twee beklaagden ieder 3 maal
ter dood veroordeeld.
Fn het moordproces van Dortmund heeft de
rechtbank het volgende vonnis uitgesproken:
De beklaagden Schulte en Scheer worden
wegens moord, zoomede roof, drie malen ter
dood veroordeeld en wegens het ongeoorloofd
bezit van wapens ieder tot drie maanden ge
vangenisstraf veroordeeld.
De beklaagde Piemr wordt wegens roof
tot 13 jaren tuchthuisstraf. Schuiteen Scheer
worden voor den duur van hun leven en Pie
per gedurende vijf jaren van zijn leven de
burgerlijke eererechten ontnomen.
DIMITROF'S MOEDER Z( EK.
Mevrouw Dimitrof vertoeft nog steeds te
Leipzig en voelt zich de laatste dagen vrij
ziek. Een Duitsch medicus die haar heeft
onderzocht, heeft verklaard, dat haar ge
zondheidstoestand ernstig te lijden heeft ge
had door ondervoeding en de spanning van
de afgeloopen periode. Vooral sedert de
laatste dagen, nu men haar den Duitschen
tolk heeft ontnomen, leeft Dimitrof's moeder
in groote spanning.
DUITSCHLAND WEIGERT
ONTWAPENING.
Wat Frankrijk daarvan zegt.
In welingelichte Fransche kringen ver-
klaart men naar aanleiding van den eersten
indruk welke het Duitsche antwoord op de
Fransche Aide Memoire inzake de ontwape
ning heeft gemaakt, dat de Rijksregeering
aan den eisch van onvoorwaardelijke gelijk-
berechtigdheid zoowel ten aanzien van de
effectieve legersterkte als ten aanzien van het
materiaal vasthoudt.
De Duitsche tekst is diepgaand en met be
grip onderzocht; het Fransche antwoord,
waarover de ministerraad nog moet vergade
ren is vermoedelijk tegen het einde der wee
te verwachten. Ook over den inhoud van du
antwoord doen reeds verschillende geruchten
de ronde. De Fransche regeering zal oen
voorzitter der ontwapeningsconferentie rlen-
derson meedeel en dat de door het bureau
der ontwapeningsconferentie aanbevolen
methode van directe onderhandelingen he
laas niet de verwachte resultaten hebben op
geleverd. Op grond van deze mededeeling
kan het kleine bureau in zijn zitting van 10
Februari a.s. te Londen alle besluiten nemen
welke doelmatig zijn voor de voortzetting
der ontwapeningswerkzaamheden te Geneve
Bovendien kan het door Simon geopperde
denkbeeld, van een conferentie der vier
groote mogendheden, Duitschland Enge
land, Frankrijk en Italië te Parijs weer op
den voorgrond treden, hoewel men er op het
oogenbhk in Fransche kringen niet veel voor
voelt. In elk geval is het vooruitzicht op wer
kelijke ontwapening in de naaste toekomst
niet groot.
Op het eiland nabij Rio de Janeiro is een
groot dynamietdejwt in de lucht gevlogen.
Volgens de eerste berichten zouden vele per
sonen zijn omgekomen, doch nader bijzondere
ontbreken. Het depot behoorde aan een parti
culiere springstoffen onderneming.
170 millioen Irs. plus de kosten.
Met betrekking tot het proces in zake de
verzekering van de verleden jaar door brand
vernielde „Atlantique" heeft de handels
rechtbank van het departement Seine de
compagnie Sud-Atlantique in het gelijk ge
steld. Zij is van oordeel, dat het schio inder
daad onherstelbaar was en dat het wrak te
recht is prijsgegeven. De assurantiemaat
schappij is veroordeeld tot de betaling van
170 millioen francs en de kosten van het ge
ding en het onderzoek door deskundigen.
VALENCIA ZONDER LICHT
Gelukkig niet lang.
Havas meldt uit Valencia dat talrijke steu
nen van een hoogspanningsleiding door dy
namiet vernield zijn, zoodat de stad goduren-
de een half uur zonder licht zat.
LEVENSLANGE DWANGARBEID.
De jury van Aix en Provence te Parijs
heeft gisteren het schuldig uitgesproken tegen
drie bandieten, die volgens Amerikaansch
model op het postkantoor van Marseille op
klaarlichten dag een overval gepleegd had
den, de kas beroofden en op de vlucht 3
politieagenten, die hen achtervolgden neer
schoten. De beide hoofddaders werden tot
levenslangen dwangarbeid veroordeeld, een
medeplichtige kreeg 5 jaar tuchthuisstraf en
5 jaar verbod van verblijf in het land.
JAPAN WIL DEN VREDE!
Hirota over de buitenlandsche
politiek.
De Japansche minister van buitenlandsche
zaken, Hirota, heeft in den Landdag te Tokio
het woord gevoerd over de buitenlandsche po
litiek van Japan. Hirota begon zijn uiteenzet
tingen met een terugblik op het uittreden van
Japan uit den Volkenbond op 27 Maar'
1933, dat noodzakelijk was geworden, omdat
Japan met den Volkenbond niet tot overeen
stemming is kunnen komen in de Mantsjoerij-
sche kwestie in zake de noodzakelijke maat
regelen voor de handhaving van den vrede in
het Verre Oosten.
Dit beteekent evenwel niet, dat Japan zich
wil afscheiden van de gemeenschap der na
ties. In dit verband sprak Hirota de hoop uit,
dat China in staat zal zijn zijn bemoeiingen
met die van Japan te vereenigen op het ge
bied van vrede en stabiliseering. Deze feite
lijke toestand is zeer zeker in strijd met der-
felijke verwachtingen. China heeft zijn anti-
apansche politiek nog niet prijsgegeven.
In de betrekkingen tot Rusland, welke se
dert het verdrag van Peking van 1925, nor
maal zijn geweest, is den laatsten tijd helaas
een wijziging merkbaar. Het is verrassend en
betreurenswaardig, dat de Sovjetregeering
per radio en in de pers geruchten in omloop
brengt over Japan, bijv. dat Japan aan de
Russisch—Mantsjoerijsche grens nieuwe mi
litaire voorbereidingen zou treffen. Niets
hiervan is waar. Japan zal ook in de toe
komst, evenals zulks in het verleden het geval
is geweest, Sovjet Rusland tegemoettreaen in
den geest van billijkheid en loyaliteit.
Tusschen de Ver. Staten en Japan is thans
niets gaande, dat eenige moeilijkheid zou
kunnen veroorzaken. Japan heeft geenszins
den wensch het een of ander conflict met de
Vereenigde Staten te ontketenen, integendeel
het streeft levendig naar een vriendschappe
lijke verhouding tot Amerika.
Nopens de betrekkingen tot het Britsche
rijk verklaarde Hirota, dat de traditioneele
vriendschap, welke de beide landen verbindt,
ook thans nog onverminderd voortduurt.
In het slot van zijn redevoering wees
Hircta op de algemeene economische en poli
tieke onzekerheid in de wereld, welke ieder
oogenblik het internationale evenwicht dreigt
te verstoren.
Het vertrouwen tusschen de naties op aarde
is aanzienlijk verminderd. Niettemin zijn bij
de poging internationale kwesties te regeic.
geen onoverkomelijke moeliikheden te vreezen,
zoolang leder volk er naar streeft recht te
laten wedervaren aan den toestand van an
dere volken. Hirota is er van overtuigd, dat
ook de andere mogendheden den toestand
van Japan, zooals deze is door de natuur en
de ontwikkeling, en slotte zoo zullen leeren
begrijpen, als hij moet worden begrepen.
JAPANSCHE LILLIPUTTER
DUIKBOOT.
De Japansche vlootautoriteiten nemen thans
te Ito proeven met een lilliputterduikboot,
welke slechts negen meter lang is en een be-
komstigen arbeid genoemd: de principieele
snede bedraagt 2J4 M. De boot wordt gedreven
door electrische batterijen en kan tot op 160 M.
afdalen.
MATOESJKA ONTOEREKENINGS
VATBAAR.
Prof. dr. Julius Donath verklaart in zijn
psychiatrisch rapport o-er Matoesjka, den
Jongaar, die eenige aanslagen op spoortrei
nen heeft gepleegd, dat deze bij het plegen der
aanslagen niet toerekeningsvatbaar is ge
weest. Volgens eenige getuigen zou Ma
toesjka reeds sedert 1911 sterke geestelijke
afwijkingen hebben vertoond,
Voetbal.
KET PROGRAMMA VOOR
ZONDAG A.S.
De „Sportkroniek" vermeldt voor Zondag
a.s. de volgende competitiewedstrijden:
Aideeling I.
lste klasse
FeijenoordV. S. V.
AjaxH. F. C.
2e klasse A
H. R. C.-A. F. C.
West-Frisia—Zeeburgia
2e klasse B
E. D. O.—Velox
B. F. G—Biauw-Wit
3e klasse A
MeervogelsHollandia
AssendelftD. W. V.
O. S. V.De Meteoor
4e klasse A
Texel—Andijk
Alkmaarsche Boys—Alkmaar
Schagen—Uitgeest
Reserve 2e klasse A
West-Frisia II—D. W. S. II
K. F. C. II—W. F. C. II
De Spartaan II—Alcmaria Victrix II
Aideeling II.
lste klasse
D. F.C.-K.F. C.
Aideeling Hl.
lste klasse
Enschedesche BoysVitesse
HengeloTubantia
P. E. C.—A. G. O. V. V.
Go Ahead—Wageningen
Heracles—Enschede
Afdeeling IV,
lste klasse
BleijerheideM. V. V.
Willem II—Middelburg
N. O. A. D.—B. V. V.
N. A. C.-P. S. V.
EindhovenL O. N. G. A.
Voor de 2de ronde der bekerwedstrijden
worden Zondag gespeeld o.m.;
D. J. K.Succes
W. F. C.—S. D. Z.
T. O. G.Elinckwijk
D. O. S.—Kinheim
SwiftAlcmaria Victrix
ZilvermeeuwenDonar
Zandvoort—R.D.M.
Waddinxveen—R. F. G
Automobilis m e.
DE RALLYE MONTE CARLO.
Onderstaande is 'n uittreksel uit 'n
brief van een der deelnemers van
de ploeg Mutsaerts, thans gestart
uit Boekarest. Het geeft een goed
idee van de moeilijkheden op dit
traject.
Zooals je weet is de tocht tot Letnberg
vrij goed verloopen. Daarna hebben de te
legrammen een paar dagen gestaakt. Daar
hebben jelui licht heel wat van gedacht. Nu
ik mag niet verheelen dat de avonturen,
waar ik steeds naar verlangd heb, daar ge
komen zijn. Het ging goed tot Rawa Ruska
(zeker nooit van gehoord) daar vroegen wij
den weg en hoorden van diverse menschen
die zoo wat Duitsch spraken, dat de weg
naar Lemberg onbegaanbaar was. Genoem
de plaats was echter zoo'n vreeselijk gat dat
wij weinig lust hadden om daar te blijven,
bovendien laten wij ons maar niet sturen en
zingen wij onderweg „wij zijn niet bang".
Goed en wel onderweg of daar begon het,
weg onnoemelijk slecht, zoo slecht dat je er
geen idee van hebt en een M sneeuw
soms 1 meter en meer. Daarbij komt een sle-
despoor dat zich links en rechts over den
weg slingert, zoodat wij al vrij spoedig na
eenige bokkensprongen links van den weg
half in een greppel zaten. Wij stapten uit en
zakten tot aan de knieën in de sneeuw. Nu
kwamen de gereedschappen in actie. De
groote schop, waarom gelachen is, was op
dat moment voor geen goud te koop en ver
richtte goede diensten. Sneeuw weg, wielen
omhoog en planken er onder. Alles klaar:
Nu vooruit, met gevolg dat de planken diep
onder de sneeuw zaten en de wagen 1 M.
verder zoo mogelijk nog dieper was gezon
ken. Weer opnieuw het zelfde experiment
uitgevoerd. Resultaat nihil. Krijgsraad ge
houden. Zoo ging het niet. Nu kwam de ta
kel in actie. Een eind verder stond een tele
foonpaal waar wij met behulp van de spin-
peezen konden komen. Een en ander beves
tigd (het was 7 uur dus stikdonker) en
trekken. Dat spintouw was echter niets
waard, hoe meer wij trokken hoe langer het
werd. Kortom het verhaal is te lang om te
schrijven, hoe wij er daarna nog 4 maal uit
gekomen zijn weet ik niet meer, alleen weet
ik zeker dat wij er nu niet meer zitten en wij
's nachts om 1 uur in Lemberg aankwamen.
Daar vonden wij een goed hotel en zijn daar
een dag gebleven. De bemanning, nog onge
traind moest wat uitrusten en wij hadden
tijd genoeg.
In Lemberg hebben wij ons licht eens op
gestoken en hoorden van diverse ter plaatse
bekende menschen, dat de gewone route ab
soluut onberijdbaar was, dus werd besloten
over Stryck-Dolina-Kaluz naar Stanislalow
te rijden. Daar kwamen wij weer op de ge
wone route. Hadden wij Dolina maar nooit
gezien. Van Lemberg uit waren overal op
bepaalde afstanden bezig om sneeuw en ijs
op te ruimen. Er werd meer dan 50 c M van
den weg afgehakt. Kwamen wij aan een ge
deelte waaraan gewerkt werd, dan liep de
zaak hopeloos vast. Maar de menschen wa
ren zeer gedienstig en hieloen ons er weer
uit. Ze maakten echter de fout dat ze niet
mee gingen, dus toen wij de laatste ploeg
arbeiders gepasseerd waren en wij weer om
hoog zaten was het mis.
Wij ziin vrij goed doorgewerkt tot voorbij
Dolina. Van daar tot Kaluz, een afstand
van een K M. of tien hebben wii gezwoegd
van 's middags 3 uur tot 's nachts 2 uur.
Ik geloof nie^ dat ik overdrijf als wij den
wagen 30 maal opgevijzeld hebben Het was
een zeer lange helling op een open vlakte,
er woei een ijskouden wind. zoodat wij lang
zaam maar zeker stonden te versteenen. Hei
was gewoon hopeloos. Zoo as de wagen
sneeuwvrij gemaakt, de planken er weer on
der gelegd of een meter verder stonden we
weer. We hadden ons totaal afgetobd en
half bevroren als wij waren, het zal inmid
dels 11 uur zijn geweest, besloten wij een
poosje in den wagen te gaan zitten, deels
om te warmen en deels om te beraadslagen
wat te doen. Je moet echter niet denken dat
de stemming er uit was. Wij hebben braaf
gelachen. Mutsaerts heb ik tot commandant
van het Pikhouweel benoemd. Maar met dat
al waren we er nog niet uit en wij konden
ons op de vlakte toch ook niet laten vernikke
len. Toen kwamen wij op het idee om als de
wagon eenmaal op de planken stond, dan zou
de bemanning er niet in gaan zitten. Ik zou
alleen trachten weg te rijden en dan moesten
zij maar na komen. De eerste keer gelukte het
al veel beter. Al laveerende van de eene kant
naar de andere, gelukte het mij een 150 M.
verder te komen. Toen zat hij weer tot aan de
motorkap in de sneeuw en smoorde de motor.
De Pikhouweel-commandant kwam kleumens
met twee planken onder de arm uit het duis
ter opdagen en klaagde over koude handen.
Hoe is het mogelijk. Bicker met schoppen op
zijn nek en Couwenberg de rest. Allen weer
aan het werk. Nieuwe rubber strikken omge
zet en weer geprobeerd. Weer wat veraer,
misschien 500 M. Terwijl de anderen kwa
men loopen had ik de wagen weder zoo onge
veer sneeuwvrij en weer opnieuw geprobeerd.
Als je dat rijden gezien had! De stukken
autoband vlogen de lucht in en de wagen
tolde over de weg. Het waren niets dan slip
pen wat niet bij te sturen was. Eindelijk is het
gelukt en kon ik naar schatting 1J4 K.M.
verder komen. Toen was ik de berg over en
aan den anderen kant was het veel beter. Na
een poos gewacht te hebben kwamen de an
deren opdagen. Een hoera ging op toen zij
hoorden dat ik verder kon.
Alles werd opgeborgen en vrij goed ging
het naar Stanislawow. Daar waren wij om
3 uur er wilden daar wat kwast drinken en
dan door. Toen wij echter een poos binnen
hadden gezeten misten wij den moed om
verder te gaan en besloten daar te over
nachten, althans een uur of wat te slapen. De
volgende dagen hebben minder moeilijkheden
opgeleverd, al was het niet altijd rozengeur
en maneschijn. In Jassy hadden wij een on
beschrijflijk vuil hotel. Daar was het ook
weer half drie eer wij er waren.
In Boekarest waren wij Zondagavond om
•half twaalf. Hier hebben wij een goed hotel.
Misschien interesseert het je te hooren hoe
ik denk dat de tocht door ons gemaakt zal
worden. Nu als het weer blijft zoo het nu
is, dan denk ik dat BoekarestJassy zwaar
zal zijn, maar te halen is. Jassy-Lemberg
eenige uren vertraging zal geven Grens
LembergWarschau zal ook wel niet te
halen zijn. WarschauKrakau is te d >en
maar de weg is niet gemakkelijk te vinden
KrakauPraag dito. PraagFrankfort hier
'hebben wij de handen ook vol aan (tevens
grens). Het restant zal afhangen van het uit
houdingsvermogen van de rijders. Het is een
monsterrit, die wij vast niet onderschatten en
waarvan de laatste loodjes het zwaarste zul
len wegen.
Er zijn nog twee rijders gearriveerd, de
een heeft onderweg de wagen op het spoor
gezet en de ander heeft zich laten sleepen
Wij zijn er echter door gekomen en pro-
beeren ernstig prijswinnaar te worden.
Om 4.30 uur gistermiddag meldde men:
No. 11, de ploeg Van der Meulen-Menso-
Wild, gestart uit Athene, k Maandagmiddag
te Weenen aangekomen.
No. 56, de ploeg Mutsaerts-van Strien-
Bicker-Couwenberg, gestart te Boekarest is
op tijd Krakau gepasseerd.
No. 103, de ploeg Berlescu, passeerde even
eens Krakau.
No. 65. de ploeg Nyenbandring de Boer-
Went-Liesenberg-Krabbenbos, arriveerde te
Hannover en is intusschen reeds weer van
daar naar Brussel vertrokken.
No. 30, de ploeg Van Beeck-Calkoen-
Weber-Dikker, arriveerde op tijd te Hamburg.
Laatste berichten der Ford-
deelnemers.
Bij de N.V. Nederlandsche Ford Automo
biel Fabriek te Amsterdam zijn gistermorgen
om 11 uur de volgende berichten binnen
gekomen:
De deelnemers Nos. 7, 11 en 85, zijnde de
Ford-pioegen D. Sprenger van Eyk. Van der
Meulen en Whalley, welke uit Athene zijn
gestart zijn op tijd te Sofia en Belgrado aan
gekomen.
No. 56 de ploeg Mutsaerts, uit Boekarest,
arriveerde door hevigen sneeuwval en het
eenige malen wegzakken in de sneeuw met
een vertraging van 4J4 uur te Lwow (Lem
berg). Later heeft deze ploeg de tijd weer in
gehaald en arriveerde op tijd te Warschau.
No. 116. Hansen arriveerde eveneens op tijd
te Warschau, doch No. 103 Beriescu had al
daar een vertraging van vier uur.
De Fordploegen No 65, Nyenbandring de
Boer-Went No. 30 van Beeck talkoen No 62,
91, 92, 93, 127, 129 zijn allen reeds uit Ko
penhagen vertrokken.
Een later bericht meldt, dat de ploeg Nyen
andring de Boer-Went met een voorsprong
van vier uur te Hamburg is aangekomen.
De uit Tallinn gestartte ploeg No. 67
Glerum-Volmer-van Ammers-Hoogsteder is
reeds vier uur voor haar tijd te Berlijn aan
gekomen.
Over het algemeen schijnen de weersom
standigheden vrij gunstig te zijn. doch in het
Noorden veel sneeuw en ijs, terwijl in
Duitschland strenge vorst heeischt en ijzel
verwacht werd.
Tevens vernemen wij. dat mr dr. E. de
Vlugt, die met Ford V-8 hedenavond van
Amsterdam naar Monte Carlo zal vei trekken,
niet vergezeld kan zijn van zijn broeder, doch
van de heeren H. C. de Vr'es en W. de Vries.
De importeur der Studebaker in Neder
land deelt mede, heden bericht te hebben
ontvangen, dat het Nederlandsche Studeba
ker team, bestaande uit de heeren van den
Heyden, Bakker Schut en Hadjes, heden
morgen op tijd, dus zonder strafpunten Mün-
chen is gepasseerd op weg naar het eind
punt Monte Carlo.
A t h 1 e t i e k.
VERGADERING N. H. A. B.
Te Zaandam vond Zondag de jaarlijksche
algemeene vergadering van den N.H A B.
p'aats. Wegens ziekte van den heer Hes, voor
zitter, werd de vergadering geleid door den
heer G Kools. De jaarverslagen werden
goedgekeurd en de begrooting vastgesteld.
Het concept-reglement van de K.N.A.U. werd
onveranderd aangenomen. Het bestuur werd
opnieuw herkozen, terwijl in de vacature-
Sleutel zal worden voorzien in een binnen
kort te houden nieuwe algemeene vergade
ring, alwaar eveneens de T.C. gekozen zal
worden en de overige agendapmnten worden
behandeld.
Schaatsenrijden.
DE ..QUINT" MORGEN WEER
OPEN?
Er bestaat groote kons, dat de groote ijs
baan „De Quint" morgenmiddag weer open
gesteld kan worden. Vandaag was de baan
reeds in prachtigen staat. Nu er bijna een
volkomen windstilte geweest is, is het ijs
spiegelglad en geheel effen geworden, terwijl
het reeds vrij sterk is.
Wanneer het vriezend weer dus aanhoudt,
zal men morgen ongetwijfeld op de QuinA
kunnen rijden.
OOK DE HEILOOER BAAN OPEN?
Wij vernemen, dat ook de Heilooër ijsbaan
morgenmiddag waarschijnlijk zal worden
opengesteld, echter slechts voor kinderen van
leden. Het ijs is in schitterende conditie en
spiegelglad. Het was hedenmorgen gemid
deld 3.7 c.M. dik.
WAZULEK WINT DEN HOLLAND
BEKER.
B. Blaisse rijdt de 500 M. in
47,9 sec.
Te Engelberg (Zw.) werden Zondag de
wedstrijden verreden over 500, 1500 en 5000
M. om den Holland-beker. Hieraan namen
verschillende Nederlanders en buitenlanders
(echter geen Noordelijke) deel. De baan was,
hoewel er hard aan gewerkt was, niet in al
te goeden staat; vooral de bochten waren
slecht, hetgeen van invloed was op de tijden
Qp de 500 M. werd de Hongaar Wintner
eerste. Hij startte tegen Akerboom, die de
slechte binnenbocht lootte en die nog steels
moeite heeft met het nemen der bochten en
daarin veel tijd verloor.
B. Blaisse zorgde voor een verrassing,
door de 500 M. in 47.9 sec. af te leggen. Hij
werd op dezen afstand derde.
Op de 1500 en 5000 M. reden de Boer, B.
Blaisse en Akerboom, hoewel niet tegen de
buitenlanders opgewassen, heel goed.
De uitslagen waren:
500 Meter: 1. Wintner (Hongarije) 47.3
sec.; 2. Riedl (Oostenrijk) 47.5 sec.; 3. en
B. É'aisse (Nederland) en Wazulek (Oosten
rijk) beiden 47.9 sec.5. Sames (Duitschland)
48.4 sec.; 6. Sandtner (Duitschland) 48 9
sec.7. Kimmerling (Hongarije) 49 sec.8. en
9. De Boer (Nederland) en Reiter (Oosten
rijk) beiden 50.1 sec.; 10. Hidveghi (Honga
rije) 50.2 sec.; 11. Stiepl (Oostenrijk) 50.3.;
12. H. Blaisse (Nederland) 50.6 .sec.; 13. mr.
Blaisse (Nederland) 50.9 sec.; 14. Akerboom
(Nederland) 51.6 sec.; 15. Van Zijl (Neder
land) 52.5 sec.; 16. Stoker (Nederland) 53.8
sec.; 17. De Jager (Nederland) 54.3 sec.; 18,
Scholten (Nederland) 55.1 sec.
1500 Meter: 1. Wazulek 2 m. 32.1 sec.; 2.
Sandtner 2 m. 34 sec.; 3. Stiepl 2 m. 34.6
sec.4. Riedl 2 m. 34.9 sec.5. Hidveghi 2 m.
36.5 sec.6. De Boer 2 m. 38 sec.7. B. Blais
se 2 m. 39.3 cec.; 8. Wintner 2 m. 39.4 sec.;
9. Sames 2 min. 40.5 sec.; 10. Reiter 2 m.
42.5 sec.; 11. Akerboom 2 m. 45.4 sec.; 12. H.
Blaisse 2 m. 46.1 sec.; 13. Kimmerling 2 m.
47.1 sec.; 14. De Jager 2 m. 50.2 sec.; 15.
Stoker 2 m. 54.8 sec 16. Scholten 2 m. 55
sec.; 17. mr. Blaisse 2 m. 59.4 sec.; 18. Van
Zijl 3 m. 4.1 sec.
5000 Meter: 1. Stiepl 8 min. 57 sec.; 2,
Wazulek 9 m. 9 sec.; 3. Riedl 9 m. 12.5 sec.;
4. Sandtner 9 min. 13.1 sec.; 5. De Boer 9
m. 22.7 sec.; 6. Akerboom 9 m. 33.9 sec.; 7.
Sames 9 m. 36.6 sec 8. Reiter 9 m. 46 sec.;
9. Wintner 9 m. 51.4 sec.; 10. Hedvighi 9 m.
52.1 sec.; 11. Scholten 9 m. 59.9 sec.; 12.
Kimmerling 10 m. 0.2 s.; 13. H. Blaisse 10
m. 2.3 sec.; 14. B. Blaisse 10 m. 7.4 sec.; 15.
De Jager 10 m. 10.4 sec.; 16. Van Zijl 10 m.
13.9 sec.; 17. Stoker 10 m. 46.1 sec.; 18. mr.
Blaisse 10 m. 57.8 sec.
Het eindklassement luidt:
1. Wazulek (Oostenrijk) 153.5 ptn.; 2. Riedl
(Oostenrijk) 154.38 ptn.; 3. Stiepl (Oosten
rijk) 155.53 ptn. De Boer (5de in het eind
klassement) was eerste der Nederlanders, B.
Blaisse tweede en Akerboom derde, resp. met
159.04, 161.74 en 164.12 ptn.
Korfbal.
DE EERSTE KL ASSERS.
D.O.S. wint van Zwart-Wit
Eerste winst voor Wit-Blauw
De uitslagen waren over het algemeen nor
maal. Blauw-Wit bleef door een 51-over
winning op D.T.V. in de running. D.O.S. re
kende door een 4—O-overwinning met Zwart-
Wit af en heeft thans niets meer te vreezen.
Wit-Blauw schoot uit haar slof en noteerde
haar eerste zege (6—0) op A.K.C.
Noordholland,
Blauw-Wit toonde zich nog 'n ernstige ge
gadigde voor de eerste plaats door een 51-
overwinning op D.T.V. Een kwartier voor
het einde stond het nog 21, toen kwamen
de doelpunten los en het werd 51. Het ver
schil met de leiders K.Z. en Westerkwartier
bedraag nu slechts 1 punt. Swift slaagde er
niet in revanche te nemen. Na een spannende
partij, waarbij Swift steeds de leiding nam
en D.V.D. steeds gelijk maakte, werden de
punten gedeeld (4—4). Olympia won met
2O van D.D.V., dat nu wel niet meer aan
degradatie zal ontsnappen. De stand luidt
thans:
K.Z. 11 6 4 1 37—26 16
BI.-Wit 11 6 3 2 49—37 15
W.-kwartier 10 6 2 2 39—20 14
D.V.D. 11 4 2 5 39—46 10
Olympia 11 3 4 4 32—44 10
Swift 10 2 5 3 30—32 9
D.T.V. 9 2 3 4 33—31 7
D-D.V. 9 0 18 18—51 1
*n i ui r i Zuidholland.
Fluks bleef tegen D.K.C. met 4—2 ir. de
meerderheid. Voor D.K.C. begint het er thans
donker uit te zien. Deetos noteerde weer een
flinke overwinning. Met een 7—3-nederlac-r
kon het Zuiden naar de Maasstad terugke^
ren. Intusschen hebben de Dordl narer niét
veel punten meer noodig. H.S.V. en Ons