SPORT EN WEDSTRIJDEN Alkm. Boys I Alkmaar I ALKHAARSCHE COURANT Ho. 23 A ZATERDAG 27 JANUARI 1934 Voetbal. HET PROGRAMMA VOOR MORGEN. LANGS DE N. H. V. B.-VELDEN. in het Westen In het Noorden is nu de spanning er totaal uit, bij het behalen van het kampioenschap door B. K. C., zoodat het nu nog slecht-, gaat om een eervolle tweede en derde plaats bezetting. Succes II zou momenteel de tweede plaats kunnen behouden, indien zij van het bezoekende Petten I wist te winnen, iets, wat niet tot de onmoge lijkheden behoort. Wieringerwaard I zal blijven volgen, daar de Wieringer- waarders ongetwijfeld het bezoekende Helder III met een nederlaag naar huis zal zenden. J. V. C. I zal in het bezoeken de H. R. C. III wel haar meerdere moe ten erkennen. Het Oosten In het Zuiden De tweede klasse D brengt een derby, enwel, Alcmaria IVAlk maar II. Aan spanning zal het hier niet ont breken en indien de groen-witten de geweldi gen klap van vorigen Zondag wat te boven zijn, achten we hen in staat te winnen, hoewel de uitslag ten aanzien van de ranglijst van weinig belang is. Alkmaarsche Boys III zat wel over het bezoekende puntlooze D I S. II zegevieren. In de derde klasse B In de vierde klasse D zal A.S.V. I op haar zegetocht verder gaan en 'daartoe Ursem II in eigen huis kloppen, terwijl Egmondsche Boys III het bezoekende In de vierde klasse E ZONDAG A.S. 2.30 UUR ONZE KORBALLERS. PROGRAMMA VOOR MORGEN. DE EERSTE KLASSERS. Noordjolland. Zuidhol'and. Het Oosten Afd. A, Afd. B. Wett. 3c kl. B. West. lc kl. N. H. Oost. le kl. A. Oost le kl. B. West. 3e kl. B. het nationaal concours in „de unie". Automobilisme. De R.A.I. yan 9-18 Februari. Moderne Koetswerkbouw. VAN ATHENE NAAR MONTE CARLO. Omstandigheden buiten onzen wil zijn oorzaak, dat wij deze keer geen overzicht kunnen geven over de te spe len wedstrijden. Wij verwijzen voor deze keer naar het programma, dat wij Dins dag publiceerden en dat nog de volgen de aanvulling behoeft: LeeuwardenVelocitas. SneekFrisia AlcidesFriesland. O— In Alkmaar wordt aan den Westerweg een aardige ontmoeting gespeeld, n.1. Alkm. BoysAlkmaar. De eerste wed strijd tussclien deze twee clubs werd door de Boys gewonnen, zoodat ook nu verwacht wordt, dat de puntjes in de gemeente Heiloo blijven. Echter, de Boys zullen heel erg op moeten passen, want Aikmaar is absoluut sterker dan haar plaats op de ranglijst zou doen vermoe den- Het wordt ongetwijfeld een spannen de ontmoeting, waarin beide partijen zich geheel zullen geven. O Alcmaria trekt naar Swift voor de bekerwedstrijd. Na het teleurstellend s >el, van den vorigen Zondag is de voor hoede van Alcmaria eenigszins gewij zigd Deze ziet er thans als volgt uit: Hamstra, de Jong, v. d. Pol, Plas, Keppel. Het is, nu er geen kostbare punten op het spel.staan, te probeeren. Echter van veel meer belang is o. i. nog de wil, om te winnen. Als die er is, komt de rest van zelf. Opnieuw een stevig programma en ook thans nu vorst Thialf weer naar z'n ijspaleis is teruggekeerd, ziet het er naar uit, dat er heel wat noteeringen kunnen binnen komen. Nieuwe kampioenschappen kunnen er nu niet behaald worden, wel kunnen enkele ploegen wat dichter bij de be geerde plaats komen. Zoo krijgt Assendelft II kans, om opnieuw twee winstpunten uit te loopen, daar K. V. V. II vrij van spelen is, en wij de Assen- delfters heusch in staat achten van het bezoekende Z. V. V. UI te winnen. Nu Bergen I zich vorigen Zondag van haar beste zijde heeft laten zien, ver trouwen we er op, dat de Bergenaren met het bezoekende Z. F. C. V wel raad zullen weten. Of Schoorl I het bij haar hernieuwd bezoek aan de Zaan weer tot een nederlaag zal brengen? bij flink aan pakken zullen de „duin-bewoners wel over W. F. C. V kunnen zegevieren. Tus- schen K. F. C. IV en Zaandijk II zou het tot een punten ver deeling kunnen komen brengt wellicht de voortduring der nek- aan-nek-race van Nieuwe Niedorp I en M F. C. I. De leiders krijgen bezoek van de Strandvogels en de Niedorpers zullen wel weer twee punten aan hun totaal toevoegen. Hoewel M.F.C. I bij Andijk II op bezoek moet, achten we de Medemblikkers wel in staat om te winnen, zoodat de onderlinge ai- stand wel weer hetzelfde zal blijven. Hollandia IV—Berkhout I is een strijd tus- schen twee gelijkwaardige ploegen, daat ieder over slechts twee winstpunten beschikt in hetzelfde aantal (10) wedstrijden behaald Misschien dat terreinvoordeel een Hoornsche overwinning brengt. zullen de beide leidende ploegen wel voor een overwinning zorg dragen. O.S.V. III ten koste van het bezoekende Zilvermeeuwen II, wat dan weer even vaster op de onderste plaats geplakt zal worden enMonni kendam I, dat zich door het bezoekende R.C Z. I wel niet zal laten verrassen. In de ontmoeting tusschen Ilpendam I en Purmersteijn II zou het tot een puntenverdee- ling kunnen komen, terwijl Z.F.C. IV wel over het bezoekende K.F.C. III zal zegevieren zal Ursem I in het bezoekende Egmondsche Bcys I wel haar meerdere moeten erkennen, daar de Egmonders thans wel op hun qui vi- ve zullen zijn. Bij de ontmoeting Alcmaria V Bergen II stellen wij het grootste vertrou wen in de Bergenaren. Oudorp I, ook in de returnontmoeting wel zal kloppen. Koedijk II—Alkm. Boys IV is een s rijd tusschen twee gelijke ploegen, die de derde en tweede plaats bezetten. We vreezen dat de Alkmaarders het niet verder dan een winstpunt zullen kunnen brengen. m.aar IV wel over het bezoekende u.S.V. III zegevieren, terwijl Bergen III wel 'i? cweni,rUIStk!0P kriist van Koedijk III. Ook A.S.V. III zal het tegen de bezoekende Egm. Boys-reserves wel niet kunnen bolwerken. Voorverkoop by HARTLAIVD en PORSSIUS. Korfbal. K.V.K.V. IHaarlem I, aanvang 2 uur, terrein Wilhelminalaan. K.V.K.V. 3Velocitas I (Hoorn), aanvang 12 uur, terrein Wilhelminalaan. K.V.K.V. aVelocitas b, aanvang 11 uur, terrein Wilhelminalaan. Z.K.V. cK.V.K.V. b. K.V.K.V. I ontvangt Haarlem.'De eerste competitie-wedstrijd in Haarlem werd een 61 nederlaag. De Alkmaarders voelden zich toen, temeer daar zij zeer verzwakt uit kwamen, blijkbaar nog niet erg in hun nieu we omgeving thuis. K.V. komt er echter steeds beter in, zoodat er groote kans is, dat morgen revanche genomen wordt. K.V. komt het 1 invaller voor Jongbloed, waarvoor Haasbroek invalt, in de volgende opstelling uit: Aanval: C. J. v. Beek, D. Haasbroek, dames T. v. Beek, A. Dane. Middenvak: J. Offenberg, W. v. Wierin- gen, mevr. OffenbergSchuitenmaker, S. de Jong. Verdediging: J. Reijne, J. Groot, dames A Hoed en S. Bais. Het derde ontvangt Velocitas I (Hoorn) één der kampioenscandidaten. Veel kans op succes heeft het derde niet. De a adspiranten kunnen van het bezoe kende Velocitas b winnen, waardoor zij het kampioenschap binnen hebben. De b adspiranten kunnen in Zaandam van Z.K.V. c winnen. Slechts een tweetal wedstrijden worden hier gespeeld, waarbij de twee leiders K Z en Westerkwartier betrokken zijn. Westerkw heeft de lichtste taak. Zij gaan bij de hekken sluiters D.D.V. op bezoek, dat natuurlijk aan het kortste eind trekt. De Zaankanters heb ben een lastiger opgave. D.T.V. is thuis heel wat mans. We vertrouwen echter, dat K Z haar fraaie kans niet wil verspelen, zoodat ze den wedstrijd tot een goed einde za! brengen. H.K.V. ontvangt Deetos. De Hagenaars hebben vrijwel geen kans meer op de eere- titel. Zij zullen er echter alles opzetten om Deetos de eerste nederlaag toe te brengen. Een spannend partijtje met de beste kansen voor de bezoekers. Rozenburg—Fluks zijn twee gelukwaardige tegenstanders. Uit won Rozenburg met 4—2. De laatste resultaten van Fluks maken echter kans op revanche niet onmogelijk. Buitengewoon belangrijk voor de bezetting van de laatste plaats is hier D.K.C.—Ons Eibernest. Verliest D.K.C. ook nu, dan is er vrijwel geen redding meer mo gelijk. 't Overschotje—Rapiditas is voor de thuis club, evenals Hellas—Onder Ons. Ook Ekca dat Vada ontvangt, zal het, zij het mei moeite, tot een overwinning kunnen brengen, waardoor de fraaie kans op de eerste plaats behouden blijft. Naas ontvangt haar stadgenoote Rigters bleek. In deze plaatselijke kamp blijven de gasten, die over betere schutters beschikken in de meerderheid. Wit Blauw krijgt bezoe' van de leiders D.O.S. De Kampenaren wa ren vorige week geducht op schot, doch tegen D.O.S. zullen zij het wel niet redden. Hercules 2Oosterkwartier kan een span nende partij worden. In Haarlem speelde Hercules reeds gelijk. (33). En daar de Amsterdammers op eigen terrein beduidend sterker zijn, kon ook thans een gelijk spel wei eens het resultaat zijn. Kracht en Vlugheid ontvangt Haarlem, de uitwedstrijd werd een 61 nederlaag voor K.V. Gezien de laatste resultaten is thans een overwinning voor de Alkmaarders echter niet onmogelijk. Het programma van de korfbalwedstrijden van den Nederlandschen Korfbalbond voor a.s. Zondag luidt volgens „Korfbal Revue" Amsterdam: D.D.V.Wesierkwartier. Amsterdam: D.T.V.Koog Zaandijk. West le kl. Z.-H. Den Haag: H.K.V .—Deetos. Rotterdam: Rozenburg—Fluks. Delft: D.K.C.Ons Eibernest. Lochem: 't Overschotje—Rapiditas. Deventer: Hellas—Onder Ons. Arnhem: Ekca—Vada. Enschedé: NaasRigtersbieek. Kampen: Wit Blauw—D.O.S. Amsterdam: Hercules 2—Oo-' Alkmaar: Kracht en Vlugheid Kegelen. Buitengewoon groot was gisteravond de belangstelling in de Unie, hetgeen niet te ver wonderen was daar eenige vermoedelijke can- didaten om het topcijfer 317, in afd. A, te overtreffen, moesten gooien. Het heeft niet zoo mogen zijn. In deze afd. gooiden Altijd kans te Utrecht 301, Z.E.K.Z.? I 310, Elk houtje telt I te Amsterdam 266 en Alcmaria Victrix I 289. De stand is hier nuOnder Ons I te Den Helder 317, Z.E.K.Z.? I te Alkmaar 310, O. K.A. I te Alkmaar 302, Altijd Kans I te Utrecht 301, D.D.D. I te Utrecht 296, K.I.P. I te Amsterdam 296, N.W.L.T. I te Amsterdam 295, Meteor I te Amsterdam 291, B.G.Z. I te Utrecht 290, Alcmaria Victrix I 289, Lumg I te Haarlem 289, 't Hindert niet I te Den Haag 285, Richten en Rollen I te Haarlem 283 (47 brt.), Intiem I te Amsterdam 283 (46 brt.) en Onder Ons te Alkmaar 282. In afd. B gooiden Onze Club te Alkmaar 232 Alcmaria Victrix II 266. De stand hier luidt thans: Richten en Rollen II te Haarlem 285, Alc maria Victrix II 266, N.W.T.L. II te Amster dam 259, Onder Ons II te Den Helder 254, Onze Club II te Alkmaar 232, Cubo II te Alk maar 232, Ons Genoegen II te Den Helder 222, Goo geen poedels te Schagen 215 en Hout of Fout te Schagen 208 In de damesafdeeling kwamen uit: Ke Ki Ka I te Alkmaar 238 en Ke Ki Ka H 195. Hier is de volgorde: 't Rollend Raadsel te Den Helder 292, Ons Ons te Alkmaar 258, Men heeft ze niet aan een touwtje te Alk maar 244, A.P.C. te Den Helder 243 en Ke Ki Ka I te Alkmaar 238. In de stand der Jubileum- en Personeele- wedstrijden zijn geen veranderingen gekomen zoodat we hiervoor gevoegelijk kunnen ver wijzen naar den gisteren gepubliceerden stand. In den parenwedstrijd gelukte het mevr. en den heer C. H. de Lange 52 te gooien, zoodar die nu hier den lsten plaats innemen. In de vaste baan hanenwedstrijden gelukte het den heer Smit te Groningen 2 x 45 op baan 5 te gooien (eigenaar kegelhuis Gronin gen, 9 banen) zoodat de heer Smit hier thans de eerste plaats inneemt. Hedenavond komen in den korpswedstrijd uit K.K.K. te Utrecht, Fortuna te Groningen en Koekoek I en II te Alkmaar. Zondag gooien: Negenoog te Amsterdam, Noveni te Schiedam, Schuine plank te Gro ningen, Val om te Groningen, Houdt braaf stand te Haarlem, Groot Hamburg te Schie dam, Ons Genoegen I en II te Den Haag, T O.K. e Bovenkarspel, Schagen I en II te Scha gen, Onze kegelavond I en II te Schagen, Al les Om I, II en III te IJmuiden. 't Zal derhalve de komende dagen spannen in de Unie. Met de steeds snellere ontwikkeling van het genus automobiel gaat gepaard een regelmatig térugkeerende vraag van het koopende publiek naar meer com fort, meer ruimte, meer gemakken. Voorheen richtte zich de werkzaam heid van de ingenieurs der autofabrie- ken geheel op chassis en motor; maar sinds die een zoodanigen graad van vol komenheid hebben bereikt, dat er, bij de tegenwoordige vormen en afmetingen van den auto niet veel meer aan te ver beteren valt men ziet het elk jaar weer, dat de technische veranderingen en verbeteringen maar luttel zijn en niet zoo heel ingrijpend daar hebben zij de laatste jaren meer de aandacht gevestigd op de middelen om het pu bliek in zijn eischen en vragen tegemoet te kómen. Vroeger waren er koetswerkhouwers noodig om de van de autofabriek komen de naakte chassis van een behoorlijk, een mooi of een extra-bijzonder koets werk te voorzien. Nu de goedkoope auto de wereld veroverd heeft of althans druk bezig is er zich van meester te maken, nu rust ook op de fabrieken zelf de taak om voor een goede, ruime en comfortabele carrosserie te zorgen. De koetswerkbouwers van vroeger zijn er nog: zij zullen altijd noodig zijn om voor de groote en extra-luxewagens koetswerken te leveren, maar de goed- koopere wagens en trouwens duur dere wagens ook al komen alle zoo van de fabriek met carrosserieën, die getuigenis afleggen van de groote zorg, welke die autofabrieken aan dit on derdeel der fabricage tegenwooidig blij ken te wijden. De Europeesche fabriekeh zijn in de zen voorgegaan: die hebben al jaren lang aan dit onderdeel veel aandacht gegeven. Maar de laatste jaren stellen de Amerikaansche fabrieken er even eens een eer in, ten aanzien van het koetswerk het beste te geven, wat zij mogelijkerwijze geven kunnen. De techniek is ten aanzien van koets werkbouw met reuzenschreden vooruit gegaan: op het oogenblik staat de zaak zoo, dat er hoe langer hoe minder hout in de body verwerkt wordt: dat althans het geraamte geheel van metaal wordt gemaakt. Volgens de opvatting van de modernste houwers lijkt het niet on waarschijnlijk, dat de in de niet zoo heel verre toekomst aan een geheel stalen carrosseriemotor en wielen wor den gebouwd, waardoor het begrip chassis zou komen te vervallen en den auto als zoodanig een volkomen aange sloten geheel zou worden. Dit is echter toekomstmuziekwat wij heden ten dage zien, dat zijn de op het chassis gebouwde koetswerken, zooals ze uit de fabr'ek komen. En dat is in vele gevallen al zóó mooi en zoo goed, dat we het haast niet beter kunnen wenschen. De jongste tentoonstelling te New Yok heeft voorbeelden gen-ven van eik o. .1 'e deen veruufligei. oter- bouw en door speciale streamline zoo ruim geworden waren, dat men er haast een teveel aan ruimte in verkregen had. In dat opzicht zal dus ook de tentoon stelling te Amsterdam, die daar van 9 tot 18 Februari in het R. A. I gebouw in de Ferdinand Bolstraat gehouden wordt, zeer veel te zien geven. Verhooging van comfort en verbete ring van lijn in het koetswerk; dat zal eer. der hoofdzaken zijn van deze ten toonstelling. Die alleen om die reden al een bezoek overwaard zal zijn. Mr. P. H. L. Lamberts Hun-elbrinck schrijft ons: I. Saloniki, 20 Januari 1934. Onder zeldzaam gunstige omstandig heden had hedenmorgen de start even buiten Athene plaats. Helder stralende zon in het vroege morgenuur, veel wel gezind publiek langs den weg en prach tige weersomstandigheden vormden al lemaal factoren om de deelnemers blijde te stemmen vol vertrouwen. Om de mi nuut werd telkens een deelnemer gestart om 7 uur 21 de eerste Gas Trevoux op Hotchkiss. Het Hollandsche Fordteam Sprenger van Eyk Wieleman Lam berts Hurrelbrinck startte als derde, waarop een minuut later het tweede Hollandsche Fordteam Van der Meulen —MenzoWild volgde terwijl 7 minuten later het Hollandsche Studebakerteam Van der Heyden—Habnit—Bakker Schut volgde. Van der Meulen vertrok terstond met snelle vaart en trachte, zooals zijn gewoonte is, zoo spoedig mogelijk den kop te nemen, hetgeen ditmaal binnen enkele minuten geschied was, daar noch Gas Trevoux, noch de Peugeot men- schen er aan dachten om snelheid te nemen en Sprenger van EykWieleman heelemaal niet. De wegen waren veel en veel beter dan op de heenreis, alle sneeuw was verdwenen en op de meeste plaatsen in de bergen was de weg droog. In elf uur tijd» legde Van der Meulen 586 .M. van Athene naar Saloniki af. Het Studebakerteam Van der Heyden Habnit zou ook een zeer goeden tijd ge maakt hebben, indien dit niet het onge luk had gehad op een zeker moment van den weg af te glijden en in een diepen kuil terecht te komen. De Engelsche Essex-equipe van Symons, die probeerde te passeeren gleed aan den anderen kant van den weg af, zoodat beide equipes nu gezamenlijk bezig waren hunne wa gens weer op den weg te krijgen. Het duurde bijna 114 uur, gedurende welken tijd de passage voor de andere wagens versperd bleef, die moesten trachten over den moerassigen bodem terzijde zich een doortocht te banen. Bij de Ford equipe Sprenger van EykWieleman— Lamberts Hurrolbrinck werd de laatste op een bij uitstek barbaarsch weggedeel te met zooveel geweld met zijn hoofd tegen het dak van den wagen geslin gerd, dat hij een paar uur beduusd ach ter in den wagen bleef liggen. Wieleman verzorgde hem onder het rijden met plaids en kussens en na een paar uur was alles weer in orde. Zoo goed als alle deelnemers kwamen ruim voor hun tijd aan de controle te Saloniki aan. Het meeste gevreesde gedeelte van den weg was ditmaal onder wel zeer buhenge woon gunstige omstandigheden afge legd. Helder warm weer, droge wegen en een bevolking, die in alle opzichten mee werkte om de rijders behulpzaam te zijn. In de dorpen stond het vol juichen de menschen en daarbuiten op de wegen haastten voerlieden, ezeldrijvers, chauf feurs en wat zich ook maar op den weg bevond om ruim baan te maken, zoodra in de verte een deelnemer zichtbaar werd. Bovendien was de weg op alle du- bieuse punten, waar vergissen mogelijk zou kunnen zijn. door de Grieksche Au tomobiel Club door middel van groote duidelijke borden aangewezen. Een raadsel is het hoe de Engelsche rijder Healy toch nog kans heeft gezien even een verkeerden weg in te slaan, waar van hij echter heel spoedig door de duidelijke waarschuwingsteekenén der voorbijgangers werd teruggebracht Kortom het is een mooie rit geworden, die meeste gevreesde etappe Athene Saloniki. die aan alle deelnemers tevo ren zooveel schrik heeft ingeboezemd. II. Sofia, 21 Januai 1934 Van de 22 deelnemers ,die te Athene gestart waren, zijn er 18 te Saloniki aan gekomen, maar nauwelijks was de con trole te Saloniki achter den rug of Lord Clifford viel uit. Met een gebroken ma chine stonden hij en zijne twee mede- rijders midden in den nacht in de Grieksche bergen. Tot op het laatste moment werkte de Grieksche organisa tie schitterend. Kort voor het verlaten van het Grieksche grondgebied liep de route over een ongebaanden zandweg dwars door een enorme vlakte, 22 KM. lang. Op de heenreis zijn hier tal van deelnemers aan het dwalen geweest, maar tijdens de Rallyo kon er van ver gissen geen sprake zijn. Overal waren roode lantaarns opgehangen, die den rijders den weg wezen, terwijl boven dien in de duistere vlakte nog tal van soldaten verspreid waren om eventueel alsnog van den rechten weg afgeweken rijders op het goede pad terug te bren gen. Het verlaten van Griekenland ging zoo snel mogelijk in zijn werk. Een half regiment douanebeambten was aanwezig om iedereen terstond te helpen De Ford rijders hadden nog het bijzondere voor deel, dat de Ford Dealer uit de naastbij- zijnde plaats aanwezig was om voor hen ais tolk te fungeeren. Ook aan de Bul- gaarsche grens was een Ford Dealer aan wezig, die bovendien nog de moeite ge nomen had om door het geheele Bul- gaarsche gebied, dat gedurende de nacht werd doorgereden op alle kruispunten witte verf aan te brengen op de boomen om de route aan te duiden die genomen moest worden. Een zeer gewaardeerde voorzorgsmaatregel in dat van bewo ners ontbloote land, waar tenslotte alle deelnemers, onverschillig welk merk zij bereden van profiteerden Het bleek geen overbodige vriendelijkheid geweest te zijn van dezen Ford Dealer, want zoo loffelijk als de Grieksche Automobiel had gewerkt, zoo treurig was de orga nisatie in Bulgarije. Daar was nu een voudig voor de deelnemers niets ge daan, zelfs toen de eerste rijders aan de controle op de Automobiel Club te So fia kwamen, bleek daar op dit vroege morgenuur niet eens een controleur aan wezig te zijn. Zoo zeer als ook de Griek sche wegen dit jaar tenslotte nog mee gevallen waren, zoo bedroevend bleek het Bulgaarsche wegennet in het afge- loopen jaar achteruit gegaan te zijn. Van het Zuiden naar het Noorden liep de route over een weg, die meerendeels van rul zand met karresporen door ploegd was, of, indien hij verhard was vol kuilen en gaten zat. En deze route moest gedurende de nacht gereden wor den. De meeste deelnemers kwamen dan ook precies op tijd of slechts enkele mi nuten voor hun tijd aan de contröle te Sofia, waar zij de stad in een dikke mist gehuld en de wegen rondom vol sneeuw vonden. III. Belgrado, 21 Januari 1934. Zelfs het verlaten van Bulgarije ging met moeilijkheden gepaard. Dooide het overal in Europa, alleen in Bulgarije was het koud en vroor het 10 graden. De 60 K.M. lange weg van Sofia naar de Joego Slavische grens lag dik onder de sneeuw, en juist op het midden van dien weg had de Portugeescbe equipe het ongeluk den achteras van hun wa gen te breken, zoodat het berijdbare ge deelte van den weg versperd was. Daar naast bevond zich een smal gedeelte dat desnoods nog bruikbaar was en een oude rot als Bignan was, natuurlijk han dig genoeg daar onmiddellijk gebruik van te maken. Maar helaas zijn machine bleef in de sneeuw steken, zoodat nu de weg naar Joego Slavië toegestopt was als een gekurkte flesch. Men stelle zich den toestand op dien smallen inge- sneeuvvden weg voor, met al die wagens, die zich hun route versperd vondeu en de zenuwachtig schreeuwende rijders daarbij. Tenslotte was het Wieleman, die een uitweg vond. Gedurende zijn lang durig verblijf in Amerika heeft hij een groote ondervinding van sneeuwrij ien opgedaan, die hij thans in praktijk kon brengen. Hij onderzocht de sneeuw op de grasberm en meende dat het daar wel gaan zou. Zelf wilde hij het voor beeld geven. Hij stuurde zijn Ford met vaart op den grasberm waar de wielen dadelijk tot over de naven in de sneeuw zakten, de wagen steigerde, helde ang stig opzij, maar de sterke achtcylinder motor trok de machine er met geweld doorheen. Daarmede was tevens een spoor voor de andere wagens gebaand, die nu een voor een volgden. Bij het verlaten van Bulgarije hadden verschil lende deelnemers wederom last door de douane, die enkele paspoorten vergaten af te teekenen, een fout, die pas aan de Joego Slavische grens 14 K.M. verder, ontdekt werd, waarop de onfortuinlijke rijders gedwongen werden nog eens naar de Bulgaarsche grens controol te rug te keeren. Ook van der Meulen, die iederen dag zulke snelle dagmarschen maakte kwamen wij tegen toen hij hals over de kop naar Bulgarije terug reed. Welk een contrast met Bulgarije vormde Joego Slavië. Het begon reeds aan de grens, waa r een heirleger van douane- bo mbten klaar stond om iederen wagen in een minimum van tijd weg te werken. En reeds dadelijk bij het binnen rijden van het land gaven groote wegwijzers de geruststellende verzekering, dat de \utomobiel-autoriteiten de op zich ge nomen taak niet lichtvaardig aanvaard hadden Inderdaad langs de geheele rou te van dit ingewikkelde bergland ston den overal de vele borden met zwarte pijlen, die naar „Monte Cario" wezen. En de bevolking leefde met de Rallye mede, in alle steden en dorpen was de weg voor de deelnemers door politie agenten open gehouden en stond de be volking op de trottoirs de voorbijkomen de deelnemers toe te juichen. Wanneer het mogelijk geweest vas zou er zeker gezorgd zijn voor minder gevaarlijke wegen, die vooral in de ber gen uiterst glad waren door de half ge smolten met modder vermengde sneeuw. Er zijn weinig deelnemers ge weest, die dezen dag niet een slipper gemaakt hebben. Uitvallers waren er echter niet, wel een paar die strafpun- ten opliepen omdat zij te laat aan de contröle kwamen Daaronder behoorde de Portugec-sche equige de Riberra-Tu- reira, drie mannen bewonderenswaardig om hun volharding en doorzettings vermogen, die iederen dag met allerhan de pech en narigheid te kampen hadden maar onverstoord doorzetten zonder aan opgeven ook maar te denken. Alle drie de Hollandsche equipes Van der Heyden Habnit—Bakker Schut op Studeba- ker; Van der MeulenMonzo—Wild op Ford en Dr. Sprenger van Eyk—Wiele manLamberts Hurrelbrinck eveneens op Ford behoorden nog altijd onder de 13 van de 22 te Athene gestarte deelne mers. rl'" -'.onder strafpunten waren. IV. Budapest, 22 Januari. Het is jammer, dat over den lof dien de Yougo Slavische Automobielclub zoo uitbun dig verdient voor hare voortreffelijke organi satie in het land, een heel donkere schaduw geworpen werd bij het vertrek uit het club gebouw te Belgrado. Om Belgrado te verladen moesten alle deelnemers met ponten over de Sawa over gezet worden. Te Athene hadden alle deelne mers een aanbod gekregen van een stoom vaart maatschappij on hunne wagens ter stond en in den tijd van een half uur over te zetten Daar was de Automobielclub achter

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 5