SPORT EN WEDSTRIJDEN
Alkm. Boys I
Alkmaar I
ALKHAARSCHE COURANT
Ho. 23
A ZATERDAG 27 JANUARI 1934
Voetbal.
HET PROGRAMMA VOOR MORGEN.
LANGS DE N. H. V. B.-VELDEN.
in het Westen
In het Noorden
is nu de spanning er totaal uit, bij het
behalen van het kampioenschap door
B. K. C., zoodat het nu nog slecht-, gaat
om een eervolle tweede en derde plaats
bezetting. Succes II zou momenteel de
tweede plaats kunnen behouden, indien
zij van het bezoekende Petten I wist te
winnen, iets, wat niet tot de onmoge
lijkheden behoort. Wieringerwaard I
zal blijven volgen, daar de Wieringer-
waarders ongetwijfeld het bezoekende
Helder III met een nederlaag naar huis
zal zenden. J. V. C. I zal in het bezoeken
de H. R. C. III wel haar meerdere moe
ten erkennen.
Het Oosten
In het Zuiden
De tweede klasse D
brengt een derby, enwel, Alcmaria IVAlk
maar II. Aan spanning zal het hier niet ont
breken en indien de groen-witten de geweldi
gen klap van vorigen Zondag wat te boven
zijn, achten we hen in staat te winnen, hoewel
de uitslag ten aanzien van de ranglijst van
weinig belang is. Alkmaarsche Boys III zat
wel over het bezoekende puntlooze D I S. II
zegevieren.
In de derde klasse B
In de vierde klasse D
zal A.S.V. I op haar zegetocht verder gaan
en 'daartoe Ursem II in eigen huis kloppen,
terwijl Egmondsche Boys III het bezoekende
In de vierde klasse E
ZONDAG A.S. 2.30 UUR
ONZE KORBALLERS.
PROGRAMMA VOOR MORGEN.
DE EERSTE KLASSERS.
Noordjolland.
Zuidhol'and.
Het Oosten
Afd. A,
Afd. B.
Wett. 3c kl. B.
West. lc kl. N. H.
Oost. le kl. A.
Oost le kl. B.
West. 3e kl. B.
het nationaal concours
in „de unie".
Automobilisme.
De R.A.I. yan 9-18 Februari.
Moderne Koetswerkbouw.
VAN ATHENE NAAR MONTE
CARLO.
Omstandigheden buiten onzen wil
zijn oorzaak, dat wij deze keer geen
overzicht kunnen geven over de te spe
len wedstrijden. Wij verwijzen voor deze
keer naar het programma, dat wij Dins
dag publiceerden en dat nog de volgen
de aanvulling behoeft:
LeeuwardenVelocitas.
SneekFrisia
AlcidesFriesland.
O—
In Alkmaar wordt aan den Westerweg
een aardige ontmoeting gespeeld, n.1.
Alkm. BoysAlkmaar. De eerste wed
strijd tussclien deze twee clubs werd
door de Boys gewonnen, zoodat ook nu
verwacht wordt, dat de puntjes in de
gemeente Heiloo blijven. Echter, de Boys
zullen heel erg op moeten passen, want
Aikmaar is absoluut sterker dan haar
plaats op de ranglijst zou doen vermoe
den-
Het wordt ongetwijfeld een spannen
de ontmoeting, waarin beide partijen
zich geheel zullen geven.
O
Alcmaria trekt naar Swift voor de
bekerwedstrijd. Na het teleurstellend
s >el, van den vorigen Zondag is de voor
hoede van Alcmaria eenigszins gewij
zigd Deze ziet er thans als volgt uit:
Hamstra, de Jong, v. d. Pol, Plas, Keppel.
Het is, nu er geen kostbare punten op
het spel.staan, te probeeren. Echter van
veel meer belang is o. i. nog de wil, om
te winnen. Als die er is, komt de rest
van zelf.
Opnieuw een stevig programma en
ook thans nu vorst Thialf weer naar
z'n ijspaleis is teruggekeerd, ziet het er
naar uit, dat er heel wat noteeringen
kunnen binnen komen.
Nieuwe kampioenschappen kunnen
er nu niet behaald worden, wel kunnen
enkele ploegen wat dichter bij de be
geerde plaats komen.
Zoo krijgt
Assendelft II kans, om opnieuw twee
winstpunten uit te loopen, daar K. V. V.
II vrij van spelen is, en wij de Assen-
delfters heusch in staat achten van het
bezoekende Z. V. V. UI te winnen.
Nu Bergen I zich vorigen Zondag van
haar beste zijde heeft laten zien, ver
trouwen we er op, dat de Bergenaren
met het bezoekende Z. F. C. V wel raad
zullen weten. Of Schoorl I het bij haar
hernieuwd bezoek aan de Zaan weer tot
een nederlaag zal brengen? bij flink aan
pakken zullen de „duin-bewoners wel
over W. F. C. V kunnen zegevieren. Tus-
schen K. F. C. IV en Zaandijk II zou het
tot een punten ver deeling kunnen komen
brengt wellicht de voortduring der nek-
aan-nek-race van Nieuwe Niedorp I en
M F. C. I. De leiders krijgen bezoek van
de Strandvogels en de Niedorpers
zullen wel weer twee punten aan hun
totaal toevoegen.
Hoewel M.F.C. I bij Andijk II op bezoek
moet, achten we de Medemblikkers wel in
staat om te winnen, zoodat de onderlinge ai-
stand wel weer hetzelfde zal blijven.
Hollandia IV—Berkhout I is een strijd tus-
schen twee gelijkwaardige ploegen, daat
ieder over slechts twee winstpunten beschikt
in hetzelfde aantal (10) wedstrijden behaald
Misschien dat terreinvoordeel een Hoornsche
overwinning brengt.
zullen de beide leidende ploegen wel voor
een overwinning zorg dragen. O.S.V. III ten
koste van het bezoekende Zilvermeeuwen II,
wat dan weer even vaster op de onderste
plaats geplakt zal worden enMonni
kendam I, dat zich door het bezoekende R.C
Z. I wel niet zal laten verrassen.
In de ontmoeting tusschen Ilpendam I en
Purmersteijn II zou het tot een puntenverdee-
ling kunnen komen, terwijl Z.F.C. IV wel
over het bezoekende K.F.C. III zal zegevieren
zal Ursem I in het bezoekende Egmondsche
Bcys I wel haar meerdere moeten erkennen,
daar de Egmonders thans wel op hun qui vi-
ve zullen zijn. Bij de ontmoeting Alcmaria V
Bergen II stellen wij het grootste vertrou
wen in de Bergenaren.
Oudorp I, ook in de returnontmoeting wel
zal kloppen. Koedijk II—Alkm. Boys IV is een
s rijd tusschen twee gelijke ploegen, die de
derde en tweede plaats bezetten. We vreezen
dat de Alkmaarders het niet verder dan een
winstpunt zullen kunnen brengen.
m.aar IV wel over het bezoekende
u.S.V. III zegevieren, terwijl Bergen III wel
'i? cweni,rUIStk!0P kriist van Koedijk III. Ook
A.S.V. III zal het tegen de bezoekende Egm.
Boys-reserves wel niet kunnen bolwerken.
Voorverkoop by HARTLAIVD en
PORSSIUS.
Korfbal.
K.V.K.V. IHaarlem I, aanvang 2 uur,
terrein Wilhelminalaan.
K.V.K.V. 3Velocitas I (Hoorn), aanvang
12 uur, terrein Wilhelminalaan.
K.V.K.V. aVelocitas b, aanvang 11 uur,
terrein Wilhelminalaan.
Z.K.V. cK.V.K.V. b.
K.V.K.V. I ontvangt Haarlem.'De eerste
competitie-wedstrijd in Haarlem werd een
61 nederlaag. De Alkmaarders voelden
zich toen, temeer daar zij zeer verzwakt uit
kwamen, blijkbaar nog niet erg in hun nieu
we omgeving thuis. K.V. komt er echter
steeds beter in, zoodat er groote kans is, dat
morgen revanche genomen wordt.
K.V. komt het 1 invaller voor Jongbloed,
waarvoor Haasbroek invalt, in de volgende
opstelling uit:
Aanval: C. J. v. Beek, D. Haasbroek,
dames T. v. Beek, A. Dane.
Middenvak: J. Offenberg, W. v. Wierin-
gen, mevr. OffenbergSchuitenmaker, S.
de Jong.
Verdediging: J. Reijne, J. Groot, dames A
Hoed en S. Bais.
Het derde ontvangt Velocitas I (Hoorn)
één der kampioenscandidaten. Veel kans op
succes heeft het derde niet.
De a adspiranten kunnen van het bezoe
kende Velocitas b winnen, waardoor zij het
kampioenschap binnen hebben.
De b adspiranten kunnen in Zaandam van
Z.K.V. c winnen.
Slechts een tweetal wedstrijden worden
hier gespeeld, waarbij de twee leiders K Z
en Westerkwartier betrokken zijn. Westerkw
heeft de lichtste taak. Zij gaan bij de hekken
sluiters D.D.V. op bezoek, dat natuurlijk aan
het kortste eind trekt. De Zaankanters heb
ben een lastiger opgave. D.T.V. is thuis heel
wat mans. We vertrouwen echter, dat K Z
haar fraaie kans niet wil verspelen, zoodat
ze den wedstrijd tot een goed einde za!
brengen.
H.K.V. ontvangt Deetos. De Hagenaars
hebben vrijwel geen kans meer op de eere-
titel. Zij zullen er echter alles opzetten om
Deetos de eerste nederlaag toe te brengen.
Een spannend partijtje met de beste kansen
voor de bezoekers. Rozenburg—Fluks zijn
twee gelukwaardige tegenstanders. Uit won
Rozenburg met 4—2. De laatste resultaten
van Fluks maken echter kans op revanche
niet onmogelijk. Buitengewoon belangrijk
voor de bezetting van de laatste plaats is hier
D.K.C.—Ons Eibernest. Verliest D.K.C. ook
nu, dan is er vrijwel geen redding meer mo
gelijk.
't Overschotje—Rapiditas is voor de thuis
club, evenals Hellas—Onder Ons. Ook Ekca
dat Vada ontvangt, zal het, zij het mei
moeite, tot een overwinning kunnen brengen,
waardoor de fraaie kans op de eerste plaats
behouden blijft.
Naas ontvangt haar stadgenoote Rigters
bleek. In deze plaatselijke kamp blijven de
gasten, die over betere schutters beschikken
in de meerderheid. Wit Blauw krijgt bezoe'
van de leiders D.O.S. De Kampenaren wa
ren vorige week geducht op schot, doch tegen
D.O.S. zullen zij het wel niet redden.
Hercules 2Oosterkwartier kan een span
nende partij worden. In Haarlem speelde
Hercules reeds gelijk. (33). En daar de
Amsterdammers op eigen terrein beduidend
sterker zijn, kon ook thans een gelijk spel wei
eens het resultaat zijn. Kracht en Vlugheid
ontvangt Haarlem, de uitwedstrijd werd een
61 nederlaag voor K.V. Gezien de laatste
resultaten is thans een overwinning voor de
Alkmaarders echter niet onmogelijk.
Het programma van de korfbalwedstrijden
van den Nederlandschen Korfbalbond voor
a.s. Zondag luidt volgens „Korfbal Revue"
Amsterdam: D.D.V.Wesierkwartier.
Amsterdam: D.T.V.Koog Zaandijk.
West le kl. Z.-H.
Den Haag: H.K.V .—Deetos.
Rotterdam: Rozenburg—Fluks.
Delft: D.K.C.Ons Eibernest.
Lochem: 't Overschotje—Rapiditas.
Deventer: Hellas—Onder Ons.
Arnhem: Ekca—Vada.
Enschedé: NaasRigtersbieek.
Kampen: Wit Blauw—D.O.S.
Amsterdam: Hercules 2—Oo-'
Alkmaar: Kracht en Vlugheid
Kegelen.
Buitengewoon groot was gisteravond de
belangstelling in de Unie, hetgeen niet te ver
wonderen was daar eenige vermoedelijke can-
didaten om het topcijfer 317, in afd. A, te
overtreffen, moesten gooien.
Het heeft niet zoo mogen zijn. In deze afd.
gooiden Altijd kans te Utrecht 301, Z.E.K.Z.?
I 310, Elk houtje telt I te Amsterdam 266 en
Alcmaria Victrix I 289.
De stand is hier nuOnder Ons I te Den
Helder 317, Z.E.K.Z.? I te Alkmaar 310, O.
K.A. I te Alkmaar 302, Altijd Kans I te
Utrecht 301, D.D.D. I te Utrecht 296, K.I.P. I
te Amsterdam 296, N.W.L.T. I te Amsterdam
295, Meteor I te Amsterdam 291, B.G.Z. I te
Utrecht 290, Alcmaria Victrix I 289, Lumg I
te Haarlem 289, 't Hindert niet I te Den
Haag 285, Richten en Rollen I te Haarlem
283 (47 brt.), Intiem I te Amsterdam 283 (46
brt.) en Onder Ons te Alkmaar 282.
In afd. B gooiden Onze Club te Alkmaar
232 Alcmaria Victrix II 266. De stand hier
luidt thans:
Richten en Rollen II te Haarlem 285, Alc
maria Victrix II 266, N.W.T.L. II te Amster
dam 259, Onder Ons II te Den Helder 254,
Onze Club II te Alkmaar 232, Cubo II te Alk
maar 232, Ons Genoegen II te Den Helder
222, Goo geen poedels te Schagen 215 en
Hout of Fout te Schagen 208
In de damesafdeeling kwamen uit: Ke Ki
Ka I te Alkmaar 238 en Ke Ki Ka H 195.
Hier is de volgorde: 't Rollend Raadsel te
Den Helder 292, Ons Ons te Alkmaar 258,
Men heeft ze niet aan een touwtje te Alk
maar 244, A.P.C. te Den Helder 243 en Ke Ki
Ka I te Alkmaar 238.
In de stand der Jubileum- en Personeele-
wedstrijden zijn geen veranderingen gekomen
zoodat we hiervoor gevoegelijk kunnen ver
wijzen naar den gisteren gepubliceerden
stand.
In den parenwedstrijd gelukte het mevr. en
den heer C. H. de Lange 52 te gooien, zoodar
die nu hier den lsten plaats innemen.
In de vaste baan hanenwedstrijden gelukte
het den heer Smit te Groningen 2 x 45 op
baan 5 te gooien (eigenaar kegelhuis Gronin
gen, 9 banen) zoodat de heer Smit hier thans
de eerste plaats inneemt.
Hedenavond komen in den korpswedstrijd
uit K.K.K. te Utrecht, Fortuna te Groningen
en Koekoek I en II te Alkmaar.
Zondag gooien: Negenoog te Amsterdam,
Noveni te Schiedam, Schuine plank te Gro
ningen, Val om te Groningen, Houdt braaf
stand te Haarlem, Groot Hamburg te Schie
dam, Ons Genoegen I en II te Den Haag, T
O.K. e Bovenkarspel, Schagen I en II te Scha
gen, Onze kegelavond I en II te Schagen, Al
les Om I, II en III te IJmuiden.
't Zal derhalve de komende dagen spannen
in de Unie.
Met de steeds snellere ontwikkeling
van het genus automobiel gaat gepaard
een regelmatig térugkeerende vraag van
het koopende publiek naar meer com
fort, meer ruimte, meer gemakken.
Voorheen richtte zich de werkzaam
heid van de ingenieurs der autofabrie-
ken geheel op chassis en motor; maar
sinds die een zoodanigen graad van vol
komenheid hebben bereikt, dat er, bij de
tegenwoordige vormen en afmetingen
van den auto niet veel meer aan te ver
beteren valt men ziet het elk jaar
weer, dat de technische veranderingen
en verbeteringen maar luttel zijn en
niet zoo heel ingrijpend daar hebben
zij de laatste jaren meer de aandacht
gevestigd op de middelen om het pu
bliek in zijn eischen en vragen tegemoet
te kómen.
Vroeger waren er koetswerkhouwers
noodig om de van de autofabriek komen
de naakte chassis van een behoorlijk,
een mooi of een extra-bijzonder koets
werk te voorzien. Nu de goedkoope auto
de wereld veroverd heeft of althans
druk bezig is er zich van meester te
maken, nu rust ook op de fabrieken zelf
de taak om voor een goede, ruime en
comfortabele carrosserie te zorgen.
De koetswerkbouwers van vroeger zijn
er nog: zij zullen altijd noodig zijn om
voor de groote en extra-luxewagens
koetswerken te leveren, maar de goed-
koopere wagens en trouwens duur
dere wagens ook al komen alle zoo
van de fabriek met carrosserieën, die
getuigenis afleggen van de groote zorg,
welke die autofabrieken aan dit on
derdeel der fabricage tegenwooidig blij
ken te wijden.
De Europeesche fabriekeh zijn in de
zen voorgegaan: die hebben al jaren
lang aan dit onderdeel veel aandacht
gegeven. Maar de laatste jaren stellen
de Amerikaansche fabrieken er even
eens een eer in, ten aanzien van het
koetswerk het beste te geven, wat zij
mogelijkerwijze geven kunnen.
De techniek is ten aanzien van koets
werkbouw met reuzenschreden vooruit
gegaan: op het oogenblik staat de zaak
zoo, dat er hoe langer hoe minder hout
in de body verwerkt wordt: dat althans
het geraamte geheel van metaal wordt
gemaakt. Volgens de opvatting van de
modernste houwers lijkt het niet on
waarschijnlijk, dat de in de niet zoo
heel verre toekomst aan een geheel
stalen carrosseriemotor en wielen wor
den gebouwd, waardoor het begrip
chassis zou komen te vervallen en den
auto als zoodanig een volkomen aange
sloten geheel zou worden.
Dit is echter toekomstmuziekwat wij
heden ten dage zien, dat zijn de op het
chassis gebouwde koetswerken, zooals
ze uit de fabr'ek komen. En dat is in
vele gevallen al zóó mooi en zoo goed,
dat we het haast niet beter kunnen
wenschen.
De jongste tentoonstelling te New
Yok heeft voorbeelden gen-ven van
eik o. .1 'e deen veruufligei. oter-
bouw en door speciale streamline zoo
ruim geworden waren, dat men er haast
een teveel aan ruimte in verkregen had.
In dat opzicht zal dus ook de tentoon
stelling te Amsterdam, die daar van 9
tot 18 Februari in het R. A. I gebouw in
de Ferdinand Bolstraat gehouden wordt,
zeer veel te zien geven.
Verhooging van comfort en verbete
ring van lijn in het koetswerk; dat zal
eer. der hoofdzaken zijn van deze ten
toonstelling. Die alleen om die reden al
een bezoek overwaard zal zijn.
Mr. P. H. L. Lamberts Hun-elbrinck
schrijft ons:
I.
Saloniki, 20 Januari 1934.
Onder zeldzaam gunstige omstandig
heden had hedenmorgen de start even
buiten Athene plaats. Helder stralende
zon in het vroege morgenuur, veel wel
gezind publiek langs den weg en prach
tige weersomstandigheden vormden al
lemaal factoren om de deelnemers blijde
te stemmen vol vertrouwen. Om de mi
nuut werd telkens een deelnemer gestart
om 7 uur 21 de eerste Gas Trevoux op
Hotchkiss. Het Hollandsche Fordteam
Sprenger van Eyk Wieleman Lam
berts Hurrelbrinck startte als derde,
waarop een minuut later het tweede
Hollandsche Fordteam Van der Meulen
—MenzoWild volgde terwijl 7 minuten
later het Hollandsche Studebakerteam
Van der Heyden—Habnit—Bakker Schut
volgde. Van der Meulen vertrok terstond
met snelle vaart en trachte, zooals zijn
gewoonte is, zoo spoedig mogelijk den
kop te nemen, hetgeen ditmaal binnen
enkele minuten geschied was, daar noch
Gas Trevoux, noch de Peugeot men-
schen er aan dachten om snelheid te
nemen en Sprenger van EykWieleman
heelemaal niet. De wegen waren veel en
veel beter dan op de heenreis, alle
sneeuw was verdwenen en op de meeste
plaatsen in de bergen was de weg droog.
In elf uur tijd» legde Van der Meulen
586 .M. van Athene naar Saloniki af.
Het Studebakerteam Van der Heyden
Habnit zou ook een zeer goeden tijd ge
maakt hebben, indien dit niet het onge
luk had gehad op een zeker moment van
den weg af te glijden en in een diepen
kuil terecht te komen. De Engelsche
Essex-equipe van Symons, die probeerde
te passeeren gleed aan den anderen kant
van den weg af, zoodat beide equipes
nu gezamenlijk bezig waren hunne wa
gens weer op den weg te krijgen. Het
duurde bijna 114 uur, gedurende welken
tijd de passage voor de andere wagens
versperd bleef, die moesten trachten
over den moerassigen bodem terzijde
zich een doortocht te banen. Bij de Ford
equipe Sprenger van EykWieleman—
Lamberts Hurrolbrinck werd de laatste
op een bij uitstek barbaarsch weggedeel
te met zooveel geweld met zijn hoofd
tegen het dak van den wagen geslin
gerd, dat hij een paar uur beduusd ach
ter in den wagen bleef liggen. Wieleman
verzorgde hem onder het rijden met
plaids en kussens en na een paar uur
was alles weer in orde. Zoo goed als alle
deelnemers kwamen ruim voor hun tijd
aan de controle te Saloniki aan. Het
meeste gevreesde gedeelte van den weg
was ditmaal onder wel zeer buhenge
woon gunstige omstandigheden afge
legd. Helder warm weer, droge wegen en
een bevolking, die in alle opzichten mee
werkte om de rijders behulpzaam te
zijn. In de dorpen stond het vol juichen
de menschen en daarbuiten op de wegen
haastten voerlieden, ezeldrijvers, chauf
feurs en wat zich ook maar op den weg
bevond om ruim baan te maken, zoodra
in de verte een deelnemer zichtbaar
werd. Bovendien was de weg op alle du-
bieuse punten, waar vergissen mogelijk
zou kunnen zijn. door de Grieksche Au
tomobiel Club door middel van groote
duidelijke borden aangewezen. Een
raadsel is het hoe de Engelsche rijder
Healy toch nog kans heeft gezien even
een verkeerden weg in te slaan, waar
van hij echter heel spoedig door de
duidelijke waarschuwingsteekenén der
voorbijgangers werd teruggebracht
Kortom het is een mooie rit geworden,
die meeste gevreesde etappe Athene
Saloniki. die aan alle deelnemers tevo
ren zooveel schrik heeft ingeboezemd.
II.
Sofia, 21 Januai 1934
Van de 22 deelnemers ,die te Athene
gestart waren, zijn er 18 te Saloniki aan
gekomen, maar nauwelijks was de con
trole te Saloniki achter den rug of Lord
Clifford viel uit. Met een gebroken ma
chine stonden hij en zijne twee mede-
rijders midden in den nacht in de
Grieksche bergen. Tot op het laatste
moment werkte de Grieksche organisa
tie schitterend. Kort voor het verlaten
van het Grieksche grondgebied liep de
route over een ongebaanden zandweg
dwars door een enorme vlakte, 22 KM.
lang. Op de heenreis zijn hier tal van
deelnemers aan het dwalen geweest,
maar tijdens de Rallyo kon er van ver
gissen geen sprake zijn. Overal waren
roode lantaarns opgehangen, die den
rijders den weg wezen, terwijl boven
dien in de duistere vlakte nog tal van
soldaten verspreid waren om eventueel
alsnog van den rechten weg afgeweken
rijders op het goede pad terug te bren
gen. Het verlaten van Griekenland ging
zoo snel mogelijk in zijn werk. Een half
regiment douanebeambten was aanwezig
om iedereen terstond te helpen De Ford
rijders hadden nog het bijzondere voor
deel, dat de Ford Dealer uit de naastbij-
zijnde plaats aanwezig was om voor hen
ais tolk te fungeeren. Ook aan de Bul-
gaarsche grens was een Ford Dealer aan
wezig, die bovendien nog de moeite ge
nomen had om door het geheele Bul-
gaarsche gebied, dat gedurende de nacht
werd doorgereden op alle kruispunten
witte verf aan te brengen op de boomen
om de route aan te duiden die genomen
moest worden. Een zeer gewaardeerde
voorzorgsmaatregel in dat van bewo
ners ontbloote land, waar tenslotte alle
deelnemers, onverschillig welk merk zij
bereden van profiteerden Het bleek
geen overbodige vriendelijkheid geweest
te zijn van dezen Ford Dealer, want zoo
loffelijk als de Grieksche Automobiel
had gewerkt, zoo treurig was de orga
nisatie in Bulgarije. Daar was nu een
voudig voor de deelnemers niets ge
daan, zelfs toen de eerste rijders aan de
controle op de Automobiel Club te So
fia kwamen, bleek daar op dit vroege
morgenuur niet eens een controleur aan
wezig te zijn. Zoo zeer als ook de Griek
sche wegen dit jaar tenslotte nog mee
gevallen waren, zoo bedroevend bleek
het Bulgaarsche wegennet in het afge-
loopen jaar achteruit gegaan te zijn.
Van het Zuiden naar het Noorden liep
de route over een weg, die meerendeels
van rul zand met karresporen door
ploegd was, of, indien hij verhard was
vol kuilen en gaten zat. En deze route
moest gedurende de nacht gereden wor
den. De meeste deelnemers kwamen dan
ook precies op tijd of slechts enkele mi
nuten voor hun tijd aan de contröle te
Sofia, waar zij de stad in een dikke mist
gehuld en de wegen rondom vol sneeuw
vonden.
III.
Belgrado, 21 Januari 1934.
Zelfs het verlaten van Bulgarije ging
met moeilijkheden gepaard. Dooide het
overal in Europa, alleen in Bulgarije
was het koud en vroor het 10 graden. De
60 K.M. lange weg van Sofia naar de
Joego Slavische grens lag dik onder de
sneeuw, en juist op het midden van
dien weg had de Portugeescbe equipe
het ongeluk den achteras van hun wa
gen te breken, zoodat het berijdbare ge
deelte van den weg versperd was. Daar
naast bevond zich een smal gedeelte
dat desnoods nog bruikbaar was en een
oude rot als Bignan was, natuurlijk han
dig genoeg daar onmiddellijk gebruik
van te maken. Maar helaas zijn machine
bleef in de sneeuw steken, zoodat nu de
weg naar Joego Slavië toegestopt was
als een gekurkte flesch. Men stelle zich
den toestand op dien smallen inge-
sneeuvvden weg voor, met al die wagens,
die zich hun route versperd vondeu en
de zenuwachtig schreeuwende rijders
daarbij. Tenslotte was het Wieleman, die
een uitweg vond. Gedurende zijn lang
durig verblijf in Amerika heeft hij een
groote ondervinding van sneeuwrij ien
opgedaan, die hij thans in praktijk kon
brengen. Hij onderzocht de sneeuw op
de grasberm en meende dat het daar
wel gaan zou. Zelf wilde hij het voor
beeld geven. Hij stuurde zijn Ford met
vaart op den grasberm waar de wielen
dadelijk tot over de naven in de sneeuw
zakten, de wagen steigerde, helde ang
stig opzij, maar de sterke achtcylinder
motor trok de machine er met geweld
doorheen. Daarmede was tevens een
spoor voor de andere wagens gebaand,
die nu een voor een volgden. Bij het
verlaten van Bulgarije hadden verschil
lende deelnemers wederom last door de
douane, die enkele paspoorten vergaten
af te teekenen, een fout, die pas aan de
Joego Slavische grens 14 K.M. verder,
ontdekt werd, waarop de onfortuinlijke
rijders gedwongen werden nog eens
naar de Bulgaarsche grens controol te
rug te keeren. Ook van der Meulen, die
iederen dag zulke snelle dagmarschen
maakte kwamen wij tegen toen hij hals
over de kop naar Bulgarije terug reed.
Welk een contrast met Bulgarije vormde
Joego Slavië. Het begon reeds aan de
grens, waa r een heirleger van douane-
bo mbten klaar stond om iederen wagen
in een minimum van tijd weg te werken.
En reeds dadelijk bij het binnen rijden
van het land gaven groote wegwijzers
de geruststellende verzekering, dat de
\utomobiel-autoriteiten de op zich ge
nomen taak niet lichtvaardig aanvaard
hadden Inderdaad langs de geheele rou
te van dit ingewikkelde bergland ston
den overal de vele borden met zwarte
pijlen, die naar „Monte Cario" wezen.
En de bevolking leefde met de Rallye
mede, in alle steden en dorpen was de
weg voor de deelnemers door politie
agenten open gehouden en stond de be
volking op de trottoirs de voorbijkomen
de deelnemers toe te juichen.
Wanneer het mogelijk geweest vas
zou er zeker gezorgd zijn voor minder
gevaarlijke wegen, die vooral in de ber
gen uiterst glad waren door de half ge
smolten met modder vermengde
sneeuw. Er zijn weinig deelnemers ge
weest, die dezen dag niet een slipper
gemaakt hebben. Uitvallers waren er
echter niet, wel een paar die strafpun-
ten opliepen omdat zij te laat aan de
contröle kwamen Daaronder behoorde
de Portugec-sche equige de Riberra-Tu-
reira, drie mannen bewonderenswaardig
om hun volharding en doorzettings
vermogen, die iederen dag met allerhan
de pech en narigheid te kampen hadden
maar onverstoord doorzetten zonder aan
opgeven ook maar te denken. Alle drie
de Hollandsche equipes Van der Heyden
Habnit—Bakker Schut op Studeba-
ker; Van der MeulenMonzo—Wild op
Ford en Dr. Sprenger van Eyk—Wiele
manLamberts Hurrelbrinck eveneens
op Ford behoorden nog altijd onder de
13 van de 22 te Athene gestarte deelne
mers. rl'" -'.onder strafpunten waren.
IV.
Budapest, 22 Januari.
Het is jammer, dat over den lof dien de
Yougo Slavische Automobielclub zoo uitbun
dig verdient voor hare voortreffelijke organi
satie in het land, een heel donkere schaduw
geworpen werd bij het vertrek uit het club
gebouw te Belgrado.
Om Belgrado te verladen moesten alle
deelnemers met ponten over de Sawa over
gezet worden. Te Athene hadden alle deelne
mers een aanbod gekregen van een stoom
vaart maatschappij on hunne wagens ter
stond en in den tijd van een half uur over te
zetten Daar was de Automobielclub achter