DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Engeland over de ontwapeningskwestie.
No. 27
Donderdag I Februari 1934
136e Jaargang
tBageÜi&sch
In het memorandum wordt verklaard, dat
verdere onderhandelingen te Genève tot
nieuwe teleurstellingen zouden leiden
CONCESSIES AAN DUITSCHLAND.
Veiligheid, rechtsgelijkheid en
De voorstellen.
Wat zou mogen en wat niet.
De vlootbewapening
JSuümCaud
DR. FRICK OVER RECONSTRUCTIE
VAN HET RIJK.
COMMUNISTEN VERSPREIDEN
PAMFLETTEN.
FRANSCHE MINISTERBESPREKING.
Over affaire-Stavisky.
WOORDEN EN DADEN.
Het schandaal van Bayonne
Waf vandaag de
aandacht trekt
DE BESPREKING MUSSOLINI-SIMON.
Wat Italië voorstelt.
BLOEDIGE BOTSINGEN.
Te Madrid.
ALKMAARSCHE COURANT
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—,
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN:
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote lettera naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33.
Directeur: C. KRAK.
Hoofdredacteur: Tj. N, ADEMA.
Dit nummer bestaat uit drie bladen.
Gisteravond is in den vorm van een Wit
boek het memorandum gepubliceerd, waarin
de Britsche regeering haar standpunt uiteen
zet in de ontwapeningskwestie.
Het is een verdere positieve bijdrage ter
bevordering van de overbrugging der ver
schillende geschillen en het geeft de lijnen
aan, welke volgens de Britsche regeering al
gemeen aanvaardbaar zouden zijn.
De discussies welke sedert Maart j.1. te
Geneve hebben plaats gehad hebben doen
zien, dat de Britsche ontwerp-conventie hier
en daar moet worden gewijzigd. Daarom zal
de regeering steeds werken aan een overeen
stemming, hoewel zij er oog voor heeft dat
het principe van gelijkheid van rechten in
sommige kwartieren aanleiding geeft voor
herbewapening in andere voor vermindering
van bewapening.
De Britsche regeering heeft meer dan eens
verklaard, dat internationale overeenstem
ming gebaseerd op het principe van gelijk
heia van rechten noodzakelijk maakt, dat
wapensoorten welke den eenen staat worden
toegestaan andere staten niet kunnen worden
onthouden. De regeering is er van overtuigd,
dat het beste vooruitzicht op een toekomsti
gen vrede ter wereld verschaft kan worden
door een overeenkomst, welke aan gelijkheid
van behandeling erkent en regelt, terwijl het
afschaft of tot een zoo laag mogelijk niveau
vermindert alle wapens van een speciaal of
fensief karakter en een grooter veiligheid
waarborgt door geschikte middelen. Voor
zoover Europa betreft is een verzoening der
standpunten van Frankrijk en Duitschland
een essentieele voorwaarde voor een algemee-
ne overeenkomst. Indien geen weg zal wor
den gevonden om hun onderscheidene stand
punten aan elkander aan te passen, zal deze
grootere veiligheid niet worden bevorderden
hieronder is substantieele ontwapening on
mogelijk. Aan den anderen kant zou een der
gelijke overeenkomst een hechte basis kunnen
vormen voor verdere overeenkomsten van
meer omvattenden aard.
ontwapening.
In het tweede deel van het memorandum
Worden de wegen daartoe uitgestippeld Er
moet worden voorzien in veiligheid, rechts
gelijkheid en ontwapening.
1. De regeering is van meening, dat de
huidige vorm, waarbij de veiligheid wordt
geregeld,, en welke vervat is in de eerste vier
artikelen van de Britsche ontwerp-conventie,
van zeer groot belang is, doch dat zij daar
enboven drie nieuwe artikelen zou voorstel
len, waarvan een zou zijn het huidige art. 89
der ontwerp-conventie, waarin wordt ver
klaard dat de loyale ten uitvoerlegging der
conventie een zaak is van gemeenschappelijk
belang der onderteekc/aars; ten tweede een
artikel, dat voorziet in een direct overleg in
geval de permanente ontwapeningscommis
sie meldt dat een der partijen in gebreke
blijft de conventie loyaal uit te voeren en ten
derde wordt aangegeven dat de bedoeling
van een dergelijk overleg is van gedachten te
wisselen over de stappen, welke genomen
moeten worden om den toestand te herstel
len.
2. Rechtsgelijkheid: De Britsche regeering
verklaart, dat practische toepassing van het
principe van rechtsgelijkheid niet minder es
sentieel is dan dat van het principe der vei
ligheid.
3. Ontwapening. De aandacht wordt ge
vestigd op het feit, dat de rijkskanselier bij
de recente besprekingen vrijwillig heeft af
gezien van offensieve wapens, hoewel de
zwaarbewapende staten niet bereid zullen
zijn hun bestaande bewapeningen prijs te ge
ven. Daaruit volgt, dat een positieve bijdrage
tot de ontwapening zou zijn, wanneer de
zwaarbewapende staten zouden helpen het
niveau over de geheele linie lager te brengen,
waardoor logischerwijze de eischen van
Duischland zouden worden verminderd.
De regeering zou derhalve de volgende
voorstellen willen doen, mits de overeen
komst tien jaren zou duren.
Effectieven. De suggestie der ontwerp-con
ventie was 200.000 man met een diensttijd
van acht maanden als gemiddeld dagelijkse!)
effectief in Frankrijk, Duitschland, Italië en
Polen. Duitschland eischt 300.000 man met
12 maanden diensttijd. De Britsche regeering
is van meening, dat het principe der pariteit
van meer belang is dan de cijfers en zij ge
looft dat het niet te moeilijk zal zijn deze cij
fers aan te passen tusschen 200.000', dat door
de meeste mogendheden wordt geprefereerd
en 300.000.
Er zal geen langeren diensttijd worden
vastgesteld, indien zulks de algemeene
wensch is. Het proces der standariseering
zou in vier jaren moeten worden voltrokken
Militaire training buiten het leger van
mannen op voor militairen dienst geschikten
leeftijd behoort te worden verboden en he:
verbod moet worden gehandhaafd door per
manente en automatische controle.
Wat het materiaal voor den landoorlog
betreft wordt de aandacht gevestigd op het
feit, dat in het ontwerp-conventie betreffende
de beperkingen voor Duitschland inzake
luchtafweergeschut kanonnen zouden ver
dwijnen, doch voorgesteld wordt een maxi
mumkaliber voor kanonnen op permanente
grenzen en in het vestingsverdedigings
systeem bij internationale overeenkomst vast
te stellen. Inzake tanks wordt voorgesteld de
tanks van meer dan 30 ton te vernietigen te
gen het einde van het eerste jaar, die .van
meer dan 20 ton tegen het einde van het ein
de van het derde jaar en die van meer dan 16
ton tegen het einde van het vijfde jaar. Een
verder internationaal onderzoek, gelijk dit
overwogen werd in artikel 21 van het ont
werp-conventie moet worden ondernomen en
voltooid tegen het einde van het derde jaar.
De Engelsche regeering zou Duitschland een
leger willen toestaan met korten diensttijd,
uitgerust met tanks tot zes ton, welke, naar
Duitschland staande houdt, noodzakelijk zijn
voor defensieve doeleinden. Wat het veldge
schut aangaat zou de Engelsche regeering
nog steeds voorkeur geven aan een maximum
limiet van 115 m.M., gelijk ontworpen werd
in het conventie-ontwerp artikel 19, doch zij
is bereid, teneinde een snelle en algemeene
overeenstemming te verzekeren accoord te
gaan met een nieuw Duitsch leger met korten
diensttijd, uitgerust met 155 m.M.-kanonnen,
die volgens Duitsche opvatting noodzakelijk
zijn voor de defensieve bewapening. Geschut
boven de 350 m.M. moet worden vernietigd
tegen het einde van het eerste jaar, de 220
m.M. tegen het einde van het vierde jaar en
boven 155 m.M. tegen het einde van het ze
vende jaar. De Engelsche regeering is bereid
accoord te gaan met overeenkomstige rege
lingen voor Oostenrijk, Hongarije en Bulga
rije met betrekking tot veldgeschut en tanks.
De regeering is voorstander van een maxi
mumlimiet van 3 ton voor militaire vliegtui
gen, gelijk is vastgelegd in het conventie-
ontwerp artikel 37 en voorstander van de an
dere voorzieningen, vervat in de artikelen 34
tot 41. Dit sluit in geen verdere aanbouw van
militaire toestellen, afgescheiden van vlieg-
boot en troepentransporttoestellen boven drie
ton ongeladen gewicht en de vernietiging van
50 pCt. van de bestaande militaire vliegtui
gen boven 3 ton tegen Juni 1936, terwijl de
andere helft tegen het einde van de conventie
vernietigd moet zijn. Artikel 35 eischt, dat
de permanente ontwapeningscommissie zich
onmiddellijk zal wijden aan het uitwerken
van zoo goed mogelijke schema's, waarin
voorzien wordt in de volledige afschaffing
van militaire en marine-vliegtuigen, hetgeen
afhankelijk moet worden gesteld van daad
werkelijke controle der civiele luchtvaart.
Wat de vlootbewapening aangaat houdt
de Engelsche regeering zich aan het marine
hoofdstuk van de conventie, doch is bereid
voorstellen te doen inzake een eenvoudiger
regeling, wanneer dit noodig geacht mocht
worden met het oog op de spoedige nadering
van de vlootconferentie. Wat de controle ten
slotte betreft wil de regeering instemmen met
de toepassing van een systeem van permanen
te en automatische controle wanneer over
eenstemming op alle andere punten is bereikt
welke van kracht zou worden tegelijk met
de verplichtingen van de conventie. In een
slotparagraaf wordt dan nog den nadruk ge
legd op de meening van de Engelsch regee
ring, dat het terugkeeren van Duitschland
naar Geneve en den Volkenbond een essen
tieele voorwaarde moet zijn van de overeen
komst.
De rijksminister van binnenlandsche zaken,
dr. Frick, heeft Woensdagavond voor de
radio gesproken over de reconstructie van
het Rijk en daarbij verklaard dat ten tijde
van de Saksische en Frankische keizers een
sterke nationale staat bestond, welke in staat
was de kracht van het volk tegen zijn vijan
den aan te wenden om maar buiten zijn gren
zen te beschermen en naar binnen den vrede
te dienen. Na het verval van het Rijk bouwde
op de daden van de groote Pruisische konin
gen, in het bizonder Frederik den Groote, en
op de offers van het volk van Pruisen in de
vrijheidsoorlogen Bismarck zijn tweede Rijk.
Wij weten mans wat het in de Duitsche ge
schiedenis beteekende. Het was een Rijk van
macht, van eer en waardigheid, een Rijk, dat
de verwezenlijking van den ouden droom van
den besten Duitscher benaderde, doch niet
voltooide De grootste fout van het tweede
Rijk was het dat men ondanks vergaande ma-
terieele voorzorgen niet begreep de massa's
der Duitsche arbidersklasse innerlijk met
den staat te verbinden en te zamen met den
Duitsche boer te maken tot dragers van den
nieuwen staat Aan deze fout stortte het twee
de Rijk ten slotte op 9 November 1918 ineeen.
Revoluties na verloren oorlogen hebben
slechts dan een historisch gerechtvaardigden
zin, wanneer zij worden gemaakt om de
kracht van een volk tot het laatste zelfbehoud,
tot den uitersten tegenstand te concentreeren
en zonder pardon met nieuwe groote ideeën
de reconstructie van den staat te beginnen.
Van dergelijke ideeën was bij de mannen van
November niets waar te nemen.
Corruptie, baantjesjagers, landverraad
é.d. kenmerkten den lijdensweg van Duitsch
land in de laatste jaren. Er waren zelfs
tijden onder dit systeem, waarin de Rijkseen
heid in gevaar werd gebracht.
Vervolgens besprak Frick de prestaties van
Hitier, waarna hij verklaarde dat de histori
sche taak van onzen tijd is de schepping van
den krachtigen nationalen eenheidsstaat in
de plaats van den tot nu toe bestaan hebben
den bondsstaat. Voor landen en landsgren
zen is in het nieuwe Duitschland geen plaats
meer. Niemand zal ontkennen, dat ook de
landen zich historische verdiensten, in het
bizonder op cultureel gebied hebben verwor
ven. De nationaal socialisten willen een ster
ken gesloten volksstaat, waarin men niet zal
vasthouden aan instellingen en vormen die
tot andere tijden behooren en onder andere
omstandigheden werden geschapen uit pieten,
sentimentaliteit of lieve gewoonte Zij zouden
thans als aansporing voor volksvijandige
monarchistische partij-oogmerken schadelijk
werken. De wet in zake reconstructie van net
Rijk geeft aan dezen wil den uiterlijke staats
rechtelijke staatsrechterlijke uitdrukking.
Vervolgens verklaarde dr Frick dat door
de ontbinding van den Rijksdag op 14 Uc
1933 de ontbinding van de landdagen wette
lijk volgde. De verkiezing van nieuwe lan
dagen bleef achterwege. Met de opheffing der
landdagen hebben de landen hun souvereine
bsais geheel verloren, nadat de oorspronke-
lijke dragers hunner souvereiniteit, de bonds-
vorsten, reeds in November 1918 waren ve-
dwenen. De souvereine rechten der land
gaan over op het rijk en de reg^rmgen e
landen zijn ondergeschikt aan de Rijksreg -
ring. Voor altijd wordt daarmede eenig s -
paratistisch of federalistisch streve'J con®
tutioneel tegengegaan. Duitschland is va
bondsstaat eenheidsstaat geworden, ook
zou de practische uitvoering der we
jaren eischen. De landsregeeringe.i zij
nu af aan nog slechts uitvoerende o g«
van het Rijk. Ze behouden wel is waar voor-
loopig nog hun bevoegdheden, doch zij zijn
verplicht verordeningen der Rijksregeerin-
gen uit te voeren. Van nu af aan bestaat
geen zelfstandige souve-einiteit van de lan
den meer. Drager van de staatsmacht is uit
sluitend het rijk.
Door deze wet heeft de Riiksregeering vol
gens den wil van het Duitsche volk een
machtsbevoegdheid gekregen, zooals geen re
geering voor haar ooit heeft gehad.
ning het vluchtelingen-probleem nog verre
van ongelost is en dat jaarlijks zeker 20.000
joden gedwongen zullen zijn het land te ver
aten.
Dr. Weizmann verwacht, dat Palestina
jaarlijks 10.000 immigranten kan opnemen,
vooral jongeren, die zich op het land kunnen
vestigen, en betoogde dat er gezorgd moet
worden voor vestiging van het overschot. Hij
acht het niet uitgesloten, dat ook uit Oosten
rijk een uittocht zal beginnen. Het geschikste
land voor immigratie vindt Weizmann Ar
gentinië, dat duizenden huisgezinnen zou
kunnen opnemen.
De Amerikaansche gedelegeerde, Felix
Warburg, bepleitte de noodzakelijkheid van
opleiding der vluchtelingen, vooral in nieuwe
bedrijven, opdat de landen, waarin zij zijn
opgenomen, voordeel trekken van de nieuwe
bewoners. Hij hoopt, dat de Volkenbonds
commissaris, de Amerikaan MacDonald, er
bij zijn regeering op aandringt, dat zooveei
mogelijk vluchtelingen worden toegelaten.
De Zwitsersche professor Rappard, voor
zitter van de commissie van bijstand aan aca
demici, deelde mede, dat volgens de statistiek
5000 beoefenaars van de vrije beroepen, 1200
docenten en ontelbare studenten Duitschland
hebben verlaten en niet in hun onderhoud
kunnen voorzien. Hij noemde het lot van deze
intellectueelen het grootste probleem, waar
voor de commissie zich geplaatst ziet.
De politiedirectie uit Freiburg (Dtl.) deelt
mede: Gisteravond tijdens een opmarsch
naar de Munsterplatz heeft de illegale K P
D. opnieuw de gelegenheid te baat genomen,
om vlugschriften met ophitsenden inhoud te
verspreiden. De verkapte wijze van versprei
ding maakt het onmogelijk de daders te vat
ten.
De politiedirectie Freiburg heeft zich der
halve genoopt gezien uitgebreide repres-
saillemaatregelen te nemen ten einde derge
lijke verstoringen van de orde in den staat
onmogelijk te maken. Alle ter gelegenheid
van het Kerstfeest voorloopig uit de concen
tratiekampen ontslagen vroegere leden der
K.P.D. werden nog gisteravond weer gear
resteerd.
Gister en vandaag zouden nog meer ar
restaties volgen.
DUITSCHE JODEN NAAR
ARGENTINIË?
Advies van dr. Weizmann.
Op de vergadering van de permanente
commissie van bijstand voor de Joodsche
vluchtelingen uit Duitschland heeft dr. Weiz
mann, als vertegenwoordiger van de Jewisb
A<>èncy, medegedeeld, dat volgens zijn mee
DIMITROF'S MOEDER BIJ HAAR
ZOON.
Nog steeds geen zekerheid over
datum van invrijheidstelling.
De moeder van Dimitrof en een van zijn
zusters hebben Dinsdag weer een bezoek aan
Dimitrof kunnen brengen.
Na afloop van dit bezoek hebben de beide
vrouwen er zich bij de politie over beklaagd,
dat ondanks de verzekeringen, dat spoedig
een beslissing- zou worden genomen, nog
steeds niets is vernomen omtrent den datum
van invrijheidstelling van Dimitrof. De po
litie verklaarde, dat zij geen enkele inlichting
kon geven.
Minister president Daladier heeft gisteren
een vrij langdurige bespreking gehouden met
den minister van justitie, Penancier, en den
minister van binnenlandsche zaken, Frot.
Bestudeerd werden de administratieve en
justitieele rapporten over de op het oogen-
blik in behandeling zijnde aangelegenheden
De ministers zullen de aanwezige documen
ten nog aan een diepgaand onderzoek onder
ween, waarbij aan elk afzonderlijk stuk de
noodige aandacht gewijd zal worden.
Donderdagmorgen zal in het ministerie
van buitenlandsche zaken een nieuwe be
spreking gehouden worden De regeering zal
waarschijnlijk voorstellen een commissie van
parlementair karakter inzake de Stavisky
zaak in te stellen.
In de Matin vinden wij een kort uittreksel
uit de verkiezings-programma's, die de afge
vaardigden Bonnaure, Garat en Dalimier
bij de laatste verkiezingen in 1932 met suc
ces verdedigden. Naar men weet, zijn deze 3
afgevaardigden allen betrokken bij de zaak-
Stavisky"; Bonnaure's onschendbaarheid als
afgevaardigde is door de Kamer opgeheven
en hij is in staat van beschuldiging gesteld,
Garat was tevens burgemeester van Bayonne
en bevindt zich reeds in arrest, en Dalamier
was minister van Koloniën in het kabinet-
Chautemps en moest, eenige weken veór d:
geheele regeering viel, als zoodanig aftre
den.
Het programma van Bonnaure luidde oa
als volgt: „Geen holle woorden, maar begin
selen; fatsoenlijkheid in de politiek; onaf
hankelijkheid der afgevaardigden; de kleine
spaarder moet beschermd worden."
Garat zeide o.a. het volgende:
„Niemand zal kunnen zeggen, dat hij ver
geefs een beroep op mijn medewerking heeft
gedaan. Ik heb een groot aantal sociale wer
ken volvoerd, die de moraliteit versterkte",
Dalimier drukte zich als volgt uit:
„Het is onduldbaar, dat men voortgaat
den kleinen spaarder te berooven, en al die
genen te bedriegen, die de spaarpenningen
van een werkzaam leven oo rente willen zet
ten; zij mogen niet langer de slachtoffers van
gewetenlooze bankiers worden. Men moet de
massa beschermen tegen de hebzucht der on
zichtbare speculanten en der internationale
financiers".
Dit alles, voegt de Matin er aan toe, is
heel mooi gezegd. Maar het is, helaas, min
der goed in practijk gebracht.
HERRIOT UIT DE POLITIEK?
Uit gezondheidsoverwegingen
Van de geruchten, die in de laatste
dagen in de Wandelgangen van de
Fransche kamer de ronde doen dat Her
riot voornemens zou zijn voorzitterschap
der radicale kamerfractie neer te leg
gen, schijnt wel iets waar te zijn.
Engeland over de ontwapenings
kwestie. (Dag. Overzicht.)
Dr. Frick over reconstructie van
het Derde Rijk. (Buitenland.)
Besprekingen tusschen Mussolini
en Sir John Simor.. (Buitenland.)
De dollar gestabiliseerd op 59.06
dollarcents van de oude waarde.
(Buitenland.)
De Russische stratosfeer-vliegers
omgekomen. (Luchtvaart.)
Een volksgericht in Bakel (N.-B
(Binnenland.)
Te Dordrecht een man gear
resteerd, die anderen had willen
overhalen om een spoorwegaanslag
te ondernemen. (Binnenland.)
De heele weg AmsterdamAlk
maarDen Helder thans gereed.
(Stad en omgeving.)
(Zie voor nadere bijzonderheden
eventneele laatste berichten).
De socialistische „Populaire" schrijft,
dat men in dit voornemen een gebaar
van onwil tegenover de samenstelling
der nieuwe regeering moet zien. Thans
hoort men weer in de wandelgangen, dat
Herriot uitsluitend wil aftreden uit ge
zondheidsoverwegingen, doch dat zijn
partijvrienden onder wie vooral Chau
temps alles zullen doen om hem van
zijn voornemen af te brengen.
Bij de besprekingen welke op 3 en 4 Janu
ari j 1. te Rome hebben plaats gehad tus
schen Mussolini en Simon, heeft de leider
der Italiaansche regeering den minister van
Buitenlandsche Zaken van Groot Britannie
mëdedeeling gedaan van een document, dat
gister is gepubliceerd en dat het Itali
aansche standpunt over den stand der ont
wapening en haar perspectieven weergeeft.
In het memorandum wordt geconstateerd,
dat men het doode punt moet overwinnen en
wijst men op de noodzakelijkheid dat iedere
regeering haar verantwoordelijkheid kent
en een definitieve houding moet innemen en
deze bekend maken.
De Italiaansche regeering stelt voor:
1. Afschaffing van den chemischen oor
log;
2. Verbod van bombardement op burger
bevolkingen in afwachting van meer radi
cale maatregelen;
3. Beperking der militaire uitgaven van
de mogendheden die niet door overeenkom
sten zijn gebonden tot het huidige niveau.
Ten aanzien van de effectieven is Italië
bereid te handelen op de basis van status
quo en de beperking, welke in de Duitsche
voorstellen is vervat.
De herziening der vlootbewapening en
de eventueele status van de Duitsche vloot
zal op de volgende vlootbijeenkomst moeten
worden behandeld.
Ten slotte herinnert het document aan het
Pact van Vier en het Pact van Locarno in
verband met de veiligheidsgaranties. Het
pact van Vier behoudt zijn waarde door de
hierin vervatte permanente en methodische
samenwerking der groote mogendheden. An
dere diplomatieke garanties tegen aanval
len zijn niet noodzakelijk, terwijl de terug
keer van Duitschland te Genève een bijdrage
zou zijn voor de veiligheid.
Ten slotte wijst de Italiaansche regeering
op de noodzakelijkheid dat de gedachtenwis-
seling welke thans wordt gevoerd, eindelijk
zoo veel voortgang zal maken, dat een bijeen
roeping der ministers van Buitenlandsche
Zaken of regeeringsleiders der vier groote
mogendheden gerechtvaardigd zou zijn, even
tueel met deelneming van vertegenwoordigers
van andere belanghebbende landen.
MUSSOLINI ONTVANGT
LONDONDERRY.
Mussolini heeft gisteren Lord London-
derry, den minister van luchtvaart van
Engeland, ontvangen met wien hij zich
onderhield over kwesties betreffende de
burgerluchtvaart, waarbij de beide lan
den belang hebben.
In Castelo de la Plano is een algemeene
staking uitgebroken. De leden van het sta
kingscomité zijn daarop gearresteerd. Toen
dit bekend werd, verscheen een groote menig
te voor de gevangenis om de gevangen tp be
vrijden. Het kwam tot botsingen met de poli
tie, waarbij van beide zijden gebruik werd
gemaakt van de vuurwapenen. Een burger
werd gedood, een ander gewond. 5 Politie
agenten werden licht gekwetst. 12 Personen
werden gearresteerd.