Jietk dè School Stad en Omqev 'uiQ foc+ifyCH web/cuxrl tweede op de 200 meter vrije slag heeren Onder de aanwezigen bevonden zich de Nederlandsche gezant te Kopenha gen ,de heer W. L F C. Ridder van Rap- pard en de Nederlandsche consul. Voorts behoorde tot de 1500 toeschouwers een groep Nederlandsche bollenkweekers dit op het oogenblik te Kopenhagen ver- b'ijf houden. Zij waren zeer enthousiast en waren getooid met Nederlandsche vlaggetjes. De gedetailleerde uitslagen luiden: 150 yards vrije slag dames: 1. Willy den Ouden 1.39.5; 2. Jopie Selbach 1.43.3; 3. en 4. Lily Andersen en Elly Larsen 151.4. 200 M. vrije slag heeren: 1. Sven Pat- terssen (Zweden) 2.25.7, 2. Stan Scheffer (Nederl. 2.26 9; 3. J. Christensen (Dene marken) 2.28.7. 200 M. schoolslag dames: 1. Fransje Hessel (Nederl.) 3.9.4; 2. Else Jacobsen (Denemarken) 3.10; 3. Inger Krach (De nemarken) 3.10.5. 100 M. rugslag dames: 1. Willy den Ouden 1.24.3; 2. Lily Andersen (Dene marken) 1.26.8; 3. Dave Nielsen (Dene marken )1.28.6. Zondag vinden opnieuw internationa le wedstrijden te Kopenhagen plaats, waaraan het Nederlandsche team zal deelnemen. Automobilisme. AMSTERDAMSCHE AUTOMOBIELTENTOONSTELLING. De R.A.I.-tentoonstelling heden geopend. De toekomstige automobiel. Spoorweg- en autovervoer. De 23e tentoonstelling van de vereeniging de „Rijwiel en Automobiel Industrie" is gis termiddag geopend. Niet, zooals bij vorige gelegenheden, op officieele wijze met toe spraken tot en van ministers, stedelijke be- stuurderen en andere autoriteiten, doch de deuren zijn eenvoudig open gezet. Eertijds werd de opening van deze tentoonstelling als een goede gelegenheid aangegrepen om den minister van waterstaat, die bruggen en wegen onder zijn departement heeft, in het midden van de mannen uit de practijfc van den autohandel te ontvangen en dan bij dezen re- geeringsman, in officieele of officieuse toe spraken, aan te dringen op maatregelen die den bloei van het autobedrijf konden be vorderen. Doch de autohandel staat met dezen minister niet meer op zoo'n goeden voet, sinds de dreigende belastingverhoogin- gen op personenauto's en vrachtwagens in de lucht hangen. Het klinkt dan ook, voor een autobezitter en meer nog voor een auto handelaar. wel een beetje vreemd, dat het niet voldoende is als de weggebruiker gelden opbrengt voor de wegen die hij gebruikt, doch meer van hem moet worden gehaald, omdat een ander middel van vervoer de spoorwegen noodlijdende is. Misschien zou het nog te verdedigen zijn, dat de mi nister alle middelen van vervoer als een een heid ziet, doch waarom dan alleen de auto's extra belast en de vliegmachines, de schepen en de rijwielen buiten die eenheid laten staan? Er wordt wel veel geschermd met President Roosevelt en de Amerikaansche spoorwegen, doch in Amerika zijn de toe standen heel anders dan bij ons: daar zijn de auto'n hun concurreerende diensten be gonnen op parrallel aan de spoorwegen loopende wegen, waarvan de aanmaak en het onderhoud niet uit door die auto's opge brachte middelen worden bestreden. En pre sident Roosevelt heeft ook duidelijk uitgespro ken, dat de spoorwegen kunnen bezuinigen door de dure, onnoodige verbindingen op te beffen. Dit was zoo eenigszins de hoofdinhoud van de gesprekken, die op den openingsmid dag hier en daar te beluisteren vielen. Het zij verre van ons hieidoor te willen beweren, dat het bestuur van de R. A. I. om bovenge noemde reden aan een „stille" opening de voorkeur heeft gegeven, doch in elk geval heeft het den minister van Waterstaat vele onwelwillende, zij het in stilte geuite, op merkingen bespaard. Direct bij het binnentreden van de met vlaggen versierde tentoonstellingshal treft ons een verbod. Doch een „het is verboden", dat ons bij verdere kennisneming een glimlach om den mond brengt. Het is op deze tentoon stelling namelijk „verboden niet over de stands te loopen". Dit is nu eens een prettige vorm om iemand iets te verbieden, een handeiwijze die wonderwel getuigt van kijk op den Hoilander. Wat vooral in de nieuwe modellen op valt, wij wezen daar reeds op in ons vorige artikel, is de stroomlijn, die werkelijk opval lende verbeteringen heeft ondergaan. Vooral de Chrys'er en de Buick hebben gedurfde veranderingen te dien opzichte aangebracht Ford en Chevrolet gaan ook al in die rich ting, maar niet zoo sterk als de eerstge noemde Die bewuste „stroomlijn" is niet iets van den laatsten tijd; intuïteit voelende carosseriebouwers hebben die lijn altijd toe gepast, maar onderzoekingen en uitkomsten van den laatsten tijd hebben eerst hun juist gevoel bewezen. Het is buitengewoon belangwekkend van de proefnemingen op dat gebied kennis te nemen. De vlieger Curtiss had eenige jaren geleden een auto gekoent, een gewoon serie-model, waarmede hij zoo zijn 100 K.M. uursnelheid kon maken. De man, een uitvinder en een- van-alles-probeeren, haalde de carosserie van het chassis en zette den bovenbouw omge keerd op het onderstel. Hij deed dat maar niet zoo voor de grap. doch omdat hij als vliegtuigbouwer de werking van lucht- stroomingen had bestudeerd en uitge- knobbeld. Met zijn vreemd uitziend voertuig waarin alles verder hetzelfde gebleven was, ging hij aan het rijden en het bleek, dat hij nu een snelheid kon bereiken van 120 Kilometer. Door een ondeskundigen bouw was hier dus altijd veel energie verloren gegaan. Die on deskundigheid bleek toen pas. het model was er oorspronkelijk een, zooals de koo- pers het gaarne zagen en zooals tot dien tijd als standaardmodel van de beste kwaliteiten gold. Diezelfde Curtiss nam meer proeven op dit gebied; hij bouwde achter zijn auto :en aanhangwagen van /0Q kilogram, in GEOPENDvan 10v.m.-5um.en van 8nk-I0n.pi. SLUITING ZONDAG 18 FEBR 5u..m stroomlijn, die het vacuum achter den eer sten wagen ophief. Met deze veel zwaardere combinatie kon hij een grootere snelheid halen dan met zijn losgekoppelde auto. In het algemeen waren de uitkomsten van zijn proefnemingen, dat de snelheid 20 pet. kon worden opgevoerd wanneer de stroomlijn was toegepast. De volmaakt ondeskundige lezer zal mis schien vragen: maar wat ie dan toch die ver maledijde stroomlijn? Wij behoeven slechts te verwijzen naar afbeeldingen van moderne treinen, rondborstige vliegtuigen, luchtsche pen en walvisschen. En wanneer ge de principes van de stroom lijn wilt zien toegepast zij het dan nog in gematigden vorm ga dan eens ter auto mobieltentoonstelling of bestudeer de af beeldingen van de moderne wagens, die dezer dagen op de geïllustreerde bladzijden verschijnen. Op het eerste gezicht zullen velen de nieuwe modellen niet direct bewonderen, doch dit is een kwestie van wennen, en wan neer men bedenkt, dat hier de lijn dienstbaar is gemaakt aan het nut, dan zal men den nieu wen vorm meer en meer gaan waandeeren. Dit, in groote trekken, wat het uiterlijke van het geëxposeerde kenmerkt Wat het in nerlijk betreft: de zescylinder is nog steeds gewild; de acht cylinder schijnt ons, bij onze eerste vluchtige kennismakingen, niet over wegend. Ford is natuurlijk met zijn achtcylin- der weer flink voor den dag gekomen. Kleine wagentjes met vier cylinder moto ren, zijn er te kust en te keur. Die kleine, zui nige motoren zijn voortbrengselen van dezen tijd, een tijdperk van lager levensniveau en verminderde inkomsten. Vanzelf spreekt dat de duurdere wagens in aantal zijn achteruit gegaan, doch zeker niet in schoonheid, kracht en sierlijkheid De Packard, Mercedes, Rolls Royce, Minerva, Cadillac en Fiat ook al hebben de carosseriebouwers hier nog wei nig aandacht gegeven aan de nieuwe stroom lijn zijn wagens, waarbij de echte auto liefhebber toch nog altijd staat te water tanden. SCHAAKONDERWIJS OP SCHOOL. Te Utrecht is thans een voorloopige com missie gevormd, ter bevordering van het schaakspel op scholen, bestaande uit de hee ren W. lerpstra, inspecteur bij het lager on derwijs te Utrecht, A. R. v Bavel, hoofdon derwijzer te Utrecht en dr. M. Euwe te Am sterdam. DE HERVORMDE GEMEENTE TE ETERSHEIM. Wenscht geen combinatie. De kerkeraad der (vacante) herv. gemeente te Etersheim (N.H.) heeft naar aanleiding van een brief van het classicaal bestuur van Edam over combinatie met een andere ge meente uitgesproken, dat Etersheim-Schar- dam zelfstandig moet blijven, indien zulks op eenige wijze mogelijk is. De gemeente telt 170 zielen. Volgens den kerkeraad is de ge meente wel degelijk rechtzinnig, omdat de belangstelling in hoofdzaak komt van de zijde der rechtzinnigen Daarom heeft de kerkeraad bezwaar tegen combinatie met een der omliggende gemeenten, die vrijzinnig zijn. Om verhooging van het tractement te verkrijgen, neemt men in overweging een be roep te doen op de offervaardigheid van rechtzinnige vereenigingen en van particulie ren in ons land, die prijs stellen op het be houd van deze rechtzinnige gemeente in deze vrijzinnige omgeving en die Etersheim kun nen zien als een zendingsgemeente. OVERZICHT VAN DE DOOR DE GEMEENTEPOLITIE ALHIER OPGEMAAKTE PROCESSEN-VERBAA' TERZAKE DIVERSE VERKEERS OVERTREDINGEN IN 1933. Wielrijden: met gekleurde lantaarn 1 anders dan over rijwielpad 0 zonder licht 179 zonder reflector .183 zonder rem 9 links van den weg 8 en niet op vordering stoppen 1 en niet opvolgen bevelen verkeersagent 1 in verboden straat138 en tweede persoon vervoeren 82 links in de bocht20 over het trottoir13 en zich daarbij aan auto vasthouden 20 door de tunnel in den Bergerweg en te groot voorwerp vervoeren onder den invloed van alcoholhouden den of sterken drank - zonder één hand aan de stuurkruk met meer dan tweeën naast elkaar over linker rijwielpad en de vrijheid en veiligheid verkeer in gevaar brengen en bij inhalen rechts passeeren en aan rechts geen voorrang verleenen en geen teeken van verandering aan geven zonder bel Autorijden: met verblindende verlichting zonder verlicht nummer en letter en niet tijdig dumpen bij tegenkomen onder invloed van alconolhoudenden- of sterken drank zonder goede stuurinrichting en niet stoppen op vordering zonder spiegel en geen goede geluiddempende inrich ting .......al zonder hoorn en nog geen 18 jaar oud zijnde en geen goed geluidsignaal waarbij voertuig niet in goeden staat v. onderhoud is zonder goede remmen links in de bocht links van den weg over rijwielpad en waar noodig geen signaal geven zonder inschrijvingsbewijs en geen snelheidsaanduidingen zonder rij- of nummerbewijs kunnen toonen en geen voorrang geven in verboden straat met te hooge lading zonder duidelijk nummer en Ietter met te lange lading met te breede lading Autorijden: en veiligheid van het verkeer in gevaar brengen zonder licht aan voorzijde en maximum-snelheid overtreden en geen richting aangeven bij ver andering t over het trottoir Auto laten staan zonder in rust ge- brachten motor Auto parkeeren in verboden straat Auto minder dan 8 meter van een straat hoek laten staan Auto hinderlijk voor het verkeer plaatsen Auto onverlicht laten staan Auto parkeeren aan verboden straatzijde Motorrijden: en geen rij- of nummerbewijs kunnen toonen in verboden straat en meer dan twee personen daarop ver voeren zonder licht aan voorzijde zonder goede remmen zonder verlicht nummer en letter zonder duidelijk nummer en letter en rechts geen voorrang verleenen zonder één hand aan de stuurkruk op zoodanige wijze dat veiligheid ver keer in gevaar is over trottoir door de tunnel aan den Bergerweg en niet stoppen op vordering en bevelen verkeersagent niet opvolgen links in de bocht Handwagenrijden: in verboden straat zonder licht zonder reflector Handwagen plaatsen hinderlijk voor het verkeer Aangespannen voertuigrijden: zonder spiegel zonder licht links in de bocht zonder reflector Aangespannen voertuig zonder toezicht laten staan Aanrijdingen van diversen aard 66 19 10 99 29 20 4 65 90 34 134 2 17 5 21 22 46 25 14 75 63 11 51 ZONDAGSDIENST APOTHEKEN. Op Zondag 11 Februari is de apotheek van H. J. F. Wanna, Ritsevoort 5, geopend Op Zon- en Feestdagen en gedurende den nacht is slechts één der apotheken geopend. De andere apotheken zijn gesloten van 's avonds 8 uur tot den volgenden morgen 8 uur. In de apotheek, welke Zondags geopend is, wordt gedurende de daarop volgende week de nachtdienst waargenomen. OPLOSSING VAN DEN REBUS UIT 'T VORIGE NUMMER. De Iandlooper was bang voor den waakhond en ging niet op het erf. (Nadruk verboden). Raadselhoekie Oplossingen der raadsels uit het vorige nummer. Voor grooteren. 1. Nancy. 2 K Karbonade. dak S p r e e hakbord Karbonade B e r n a r d baars Ede e 3. Napoleon. Pan, poel, non, Ann;, loop 4. Pot, lood; potlood. Voor kleineren. 1. Schelf, schelm. 2. Bloem, kool; bloemkool. 3 Een blad. 4 Is de musch er tegen aangevlogen? TT (hert). Het is je eigen schuld; ik zeg eiken keer, dat je niet bij het vuur moet komen (eBel). Ga je met Oom Ko een heele week op reis? (koe). Deze vla maakt Moeder, omdat Vader er zooveel van houdt. (lama). OM OP TE LOSSEN. Voor grooteren. 1 Voeg een pin en een voorwerp waar aan begin noch einde is samen en je krijgt een vischje. Welk? (Nadruk verboden). Waar is het muisje? MOEDERS STAART door C. E. DE LILLE HOGERWAARD. Moor, ons poesje, speelde laatst Met haar Moeders staart. O, het was zoo'n leuk gezicht, Heusch een kiekje waard! Hup! daar had z'm b ij n amaar 't Staartje was zoo vlug! En het sprong heel onverwacht Weer op eens terug. Heel voorzichtig nog eens doen! Dacht toen kleine Moor. Staart, blijf liggen alsjeblieft, 'k Zal je pakken, hoor! (Nadruk verboden). Juist toen Moors fluweelen poot Raakte aan den staart, Vloog een vliegje haar voorbij Met een flinke vaart. Moortje hield van vliegen veel, Hapte naar het dier. Dit ontkwam nog juist bijtijds Met een eed'len zwier. En de staart van Moeder? Och, Weer had Moor hem niet! Dat zij zich ook door die vlieg Toch zoo foppen liet! POP IN BAD. Plasse plasse plasse! Pop, je moet in bad. Laat je nu zoet wasschen. Kom, wees Moeders schat! Foei, je mag niet huilen, Hoeft niet bang te zijn. 't Water is niet koud, hoor! Doet je heusch geen pijn! Je bent toch een badpop, Kunt dus tegen 'n bad! Maar ik denk, ik weet 't al: 't Water is te nat! O, jou dom, kien popje! Langer niet gewacht! Vlug de traantjes drogen, 'k Zie al, dat je lacht! Nu ben je mijn schatje, Moeders zoete kind, Dat het in haar badje Tóch wel prettig vindt! CARLA HOOG. (Nadruk verboden). X 2. Oj de kruisjeslijn komt, van boven naar beneden gelezen, de naam var. een water. X een ander woord voor merk- X teeken. X een weekdier. X een kleur. X een vaartuig, een lekkernij. een genees! eer X een klooster. X een ander woord voo nadeel X een getal. een lichaamsdeel van een dier 3. Plaats in deze vakjes: 2A4E1G1K2L2M2S1T1Z maar doe het zóó, dat je van links naar rechts en van boven naar beneden leest: le een viervoetig dier, dat uitstekend klauteren kan. 2e een ander viervoetig dier 3e een meisjesnaam. 4e een weekdier. 4. Welke boom wordt, als men 'm in vier stukken zaagt en de blokken door elkaar gooit, een voorwerp j'e, dat in de keuken gebruikt worlt? Voor kleineren. 1- De loodgieter klom op het dak. Er viel iets om, er brak een stuk af en toen lag er plotseling een giftslan getje in het gras. Hoe kan dat? 2 Met a ben ik een deel van een schip, met e dien ik om het land of den tuin vruchtbaar te maken, met i ben ik een natuurverschijnsel en met o ongegiste wijn. 3 Je maakt mij in den winter En hebt vaak dolle pret. Aan jongens en aan meisjes Geef 'k dikwijls veel verzet. 'k Ben rond en wit, heel koud ook. Vaak smelt ik in de zon E n toch heb k hooren zeggen, Dat men mij bakken kon. Dan Iaat ik j' ook genieten, Want heusch: ik smaak vat fijn. Je kunt nu toch wel zeggen, Wat of mijn naam moet zijn? 4. Verborgen plaatsen in ons land. Heeft Jo u rekenschap van haar ge drag gegeven? Wij kunnen vandaag toch met fiet- sen! Hebt u nog een versch ei noodig? Naast hem stond zijn trouwe hond. (Nadruk verboden.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 12