Jietk dè School
Stad en Omqev 'uiQ
foc+ifyCH web/cuxrl
tweede op de 200 meter vrije slag heeren
Onder de aanwezigen bevonden zich
de Nederlandsche gezant te Kopenha
gen ,de heer W. L F C. Ridder van Rap-
pard en de Nederlandsche consul. Voorts
behoorde tot de 1500 toeschouwers een
groep Nederlandsche bollenkweekers
dit op het oogenblik te Kopenhagen ver-
b'ijf houden. Zij waren zeer enthousiast
en waren getooid met Nederlandsche
vlaggetjes.
De gedetailleerde uitslagen luiden:
150 yards vrije slag dames: 1. Willy
den Ouden 1.39.5; 2. Jopie Selbach 1.43.3;
3. en 4. Lily Andersen en Elly Larsen
151.4.
200 M. vrije slag heeren: 1. Sven Pat-
terssen (Zweden) 2.25.7, 2. Stan Scheffer
(Nederl. 2.26 9; 3. J. Christensen (Dene
marken) 2.28.7.
200 M. schoolslag dames: 1. Fransje
Hessel (Nederl.) 3.9.4; 2. Else Jacobsen
(Denemarken) 3.10; 3. Inger Krach (De
nemarken) 3.10.5.
100 M. rugslag dames: 1. Willy den
Ouden 1.24.3; 2. Lily Andersen (Dene
marken) 1.26.8; 3. Dave Nielsen (Dene
marken )1.28.6.
Zondag vinden opnieuw internationa
le wedstrijden te Kopenhagen plaats,
waaraan het Nederlandsche team zal
deelnemen.
Automobilisme.
AMSTERDAMSCHE
AUTOMOBIELTENTOONSTELLING.
De R.A.I.-tentoonstelling heden
geopend. De toekomstige
automobiel. Spoorweg- en
autovervoer.
De 23e tentoonstelling van de vereeniging
de „Rijwiel en Automobiel Industrie" is gis
termiddag geopend. Niet, zooals bij vorige
gelegenheden, op officieele wijze met toe
spraken tot en van ministers, stedelijke be-
stuurderen en andere autoriteiten, doch de
deuren zijn eenvoudig open gezet. Eertijds
werd de opening van deze tentoonstelling als
een goede gelegenheid aangegrepen om den
minister van waterstaat, die bruggen en
wegen onder zijn departement heeft, in het
midden van de mannen uit de practijfc van den
autohandel te ontvangen en dan bij dezen re-
geeringsman, in officieele of officieuse toe
spraken, aan te dringen op maatregelen die
den bloei van het autobedrijf konden be
vorderen. Doch de autohandel staat met
dezen minister niet meer op zoo'n goeden
voet, sinds de dreigende belastingverhoogin-
gen op personenauto's en vrachtwagens in de
lucht hangen. Het klinkt dan ook, voor een
autobezitter en meer nog voor een auto
handelaar. wel een beetje vreemd, dat het niet
voldoende is als de weggebruiker gelden
opbrengt voor de wegen die hij gebruikt,
doch meer van hem moet worden gehaald,
omdat een ander middel van vervoer de
spoorwegen noodlijdende is. Misschien
zou het nog te verdedigen zijn, dat de mi
nister alle middelen van vervoer als een een
heid ziet, doch waarom dan alleen de auto's
extra belast en de vliegmachines, de schepen
en de rijwielen buiten die eenheid laten
staan? Er wordt wel veel geschermd met
President Roosevelt en de Amerikaansche
spoorwegen, doch in Amerika zijn de toe
standen heel anders dan bij ons: daar zijn
de auto'n hun concurreerende diensten be
gonnen op parrallel aan de spoorwegen
loopende wegen, waarvan de aanmaak en het
onderhoud niet uit door die auto's opge
brachte middelen worden bestreden. En pre
sident Roosevelt heeft ook duidelijk uitgespro
ken, dat de spoorwegen kunnen bezuinigen
door de dure, onnoodige verbindingen op te
beffen.
Dit was zoo eenigszins de hoofdinhoud
van de gesprekken, die op den openingsmid
dag hier en daar te beluisteren vielen. Het zij
verre van ons hieidoor te willen beweren,
dat het bestuur van de R. A. I. om bovenge
noemde reden aan een „stille" opening de
voorkeur heeft gegeven, doch in elk geval
heeft het den minister van Waterstaat vele
onwelwillende, zij het in stilte geuite, op
merkingen bespaard.
Direct bij het binnentreden van de met
vlaggen versierde tentoonstellingshal treft ons
een verbod. Doch een „het is verboden", dat
ons bij verdere kennisneming een glimlach
om den mond brengt. Het is op deze tentoon
stelling namelijk „verboden niet over de
stands te loopen". Dit is nu eens een
prettige vorm om iemand iets te verbieden,
een handeiwijze die wonderwel getuigt van
kijk op den Hoilander.
Wat vooral in de nieuwe modellen op
valt, wij wezen daar reeds op in ons vorige
artikel, is de stroomlijn, die werkelijk opval
lende verbeteringen heeft ondergaan. Vooral
de Chrys'er en de Buick hebben gedurfde
veranderingen te dien opzichte aangebracht
Ford en Chevrolet gaan ook al in die rich
ting, maar niet zoo sterk als de eerstge
noemde Die bewuste „stroomlijn" is niet
iets van den laatsten tijd; intuïteit voelende
carosseriebouwers hebben die lijn altijd toe
gepast, maar onderzoekingen en uitkomsten
van den laatsten tijd hebben eerst hun juist
gevoel bewezen.
Het is buitengewoon belangwekkend van
de proefnemingen op dat gebied kennis te
nemen.
De vlieger Curtiss had eenige jaren geleden
een auto gekoent, een gewoon serie-model,
waarmede hij zoo zijn 100 K.M. uursnelheid
kon maken. De man, een uitvinder en een-
van-alles-probeeren, haalde de carosserie van
het chassis en zette den bovenbouw omge
keerd op het onderstel. Hij deed dat maar
niet zoo voor de grap. doch omdat hij als
vliegtuigbouwer de werking van lucht-
stroomingen had bestudeerd en uitge-
knobbeld.
Met zijn vreemd uitziend voertuig waarin
alles verder hetzelfde gebleven was, ging hij
aan het rijden en het bleek, dat hij nu een
snelheid kon bereiken van 120 Kilometer.
Door een ondeskundigen bouw was hier dus
altijd veel energie verloren gegaan. Die on
deskundigheid bleek toen pas. het model
was er oorspronkelijk een, zooals de koo-
pers het gaarne zagen en zooals tot dien tijd
als standaardmodel van de beste kwaliteiten
gold. Diezelfde Curtiss nam meer proeven
op dit gebied; hij bouwde achter zijn auto
:en aanhangwagen van /0Q kilogram, in
GEOPENDvan 10v.m.-5um.en van 8nk-I0n.pi.
SLUITING ZONDAG 18 FEBR 5u..m
stroomlijn, die het vacuum achter den eer
sten wagen ophief. Met deze veel zwaardere
combinatie kon hij een grootere snelheid
halen dan met zijn losgekoppelde auto. In het
algemeen waren de uitkomsten van zijn
proefnemingen, dat de snelheid 20 pet. kon
worden opgevoerd wanneer de stroomlijn
was toegepast.
De volmaakt ondeskundige lezer zal mis
schien vragen: maar wat ie dan toch die ver
maledijde stroomlijn? Wij behoeven slechts
te verwijzen naar afbeeldingen van moderne
treinen, rondborstige vliegtuigen, luchtsche
pen en walvisschen.
En wanneer ge de principes van de stroom
lijn wilt zien toegepast zij het dan nog in
gematigden vorm ga dan eens ter auto
mobieltentoonstelling of bestudeer de af
beeldingen van de moderne wagens, die
dezer dagen op de geïllustreerde bladzijden
verschijnen.
Op het eerste gezicht zullen velen de
nieuwe modellen niet direct bewonderen,
doch dit is een kwestie van wennen, en wan
neer men bedenkt, dat hier de lijn dienstbaar
is gemaakt aan het nut, dan zal men den nieu
wen vorm meer en meer gaan waandeeren.
Dit, in groote trekken, wat het uiterlijke
van het geëxposeerde kenmerkt Wat het in
nerlijk betreft: de zescylinder is nog steeds
gewild; de acht cylinder schijnt ons, bij onze
eerste vluchtige kennismakingen, niet over
wegend. Ford is natuurlijk met zijn achtcylin-
der weer flink voor den dag gekomen.
Kleine wagentjes met vier cylinder moto
ren, zijn er te kust en te keur. Die kleine, zui
nige motoren zijn voortbrengselen van dezen
tijd, een tijdperk van lager levensniveau en
verminderde inkomsten. Vanzelf spreekt dat
de duurdere wagens in aantal zijn achteruit
gegaan, doch zeker niet in schoonheid, kracht
en sierlijkheid De Packard, Mercedes, Rolls
Royce, Minerva, Cadillac en Fiat ook al
hebben de carosseriebouwers hier nog wei
nig aandacht gegeven aan de nieuwe stroom
lijn zijn wagens, waarbij de echte auto
liefhebber toch nog altijd staat te water
tanden.
SCHAAKONDERWIJS OP SCHOOL.
Te Utrecht is thans een voorloopige com
missie gevormd, ter bevordering van het
schaakspel op scholen, bestaande uit de hee
ren W. lerpstra, inspecteur bij het lager on
derwijs te Utrecht, A. R. v Bavel, hoofdon
derwijzer te Utrecht en dr. M. Euwe te Am
sterdam.
DE HERVORMDE GEMEENTE TE
ETERSHEIM.
Wenscht geen combinatie.
De kerkeraad der (vacante) herv. gemeente
te Etersheim (N.H.) heeft naar aanleiding
van een brief van het classicaal bestuur van
Edam over combinatie met een andere ge
meente uitgesproken, dat Etersheim-Schar-
dam zelfstandig moet blijven, indien zulks op
eenige wijze mogelijk is. De gemeente telt
170 zielen. Volgens den kerkeraad is de ge
meente wel degelijk rechtzinnig, omdat de
belangstelling in hoofdzaak komt van de
zijde der rechtzinnigen Daarom heeft de
kerkeraad bezwaar tegen combinatie met een
der omliggende gemeenten, die vrijzinnig
zijn. Om verhooging van het tractement te
verkrijgen, neemt men in overweging een be
roep te doen op de offervaardigheid van
rechtzinnige vereenigingen en van particulie
ren in ons land, die prijs stellen op het be
houd van deze rechtzinnige gemeente in deze
vrijzinnige omgeving en die Etersheim kun
nen zien als een zendingsgemeente.
OVERZICHT VAN DE DOOR DE
GEMEENTEPOLITIE ALHIER
OPGEMAAKTE PROCESSEN-VERBAA'
TERZAKE DIVERSE VERKEERS
OVERTREDINGEN IN 1933.
Wielrijden:
met gekleurde lantaarn 1
anders dan over rijwielpad 0
zonder licht 179
zonder reflector .183
zonder rem 9
links van den weg 8
en niet op vordering stoppen 1
en niet opvolgen bevelen verkeersagent 1
in verboden straat138
en tweede persoon vervoeren 82
links in de bocht20
over het trottoir13
en zich daarbij aan auto vasthouden 20
door de tunnel in den Bergerweg
en te groot voorwerp vervoeren
onder den invloed van alcoholhouden
den of sterken drank -
zonder één hand aan de stuurkruk
met meer dan tweeën naast elkaar
over linker rijwielpad
en de vrijheid en veiligheid verkeer in
gevaar brengen
en bij inhalen rechts passeeren
en aan rechts geen voorrang verleenen
en geen teeken van verandering aan
geven
zonder bel
Autorijden:
met verblindende verlichting
zonder verlicht nummer en letter
en niet tijdig dumpen bij tegenkomen
onder invloed van alconolhoudenden-
of sterken drank
zonder goede stuurinrichting
en niet stoppen op vordering
zonder spiegel
en geen goede geluiddempende inrich
ting .......al
zonder hoorn
en nog geen 18 jaar oud zijnde
en geen goed geluidsignaal
waarbij voertuig niet in goeden staat
v. onderhoud is zonder goede remmen
links in de bocht
links van den weg
over rijwielpad
en waar noodig geen signaal geven
zonder inschrijvingsbewijs
en geen snelheidsaanduidingen
zonder rij- of nummerbewijs kunnen
toonen
en geen voorrang geven
in verboden straat
met te hooge lading
zonder duidelijk nummer en Ietter
met te lange lading
met te breede lading
Autorijden:
en veiligheid van het verkeer in gevaar
brengen
zonder licht aan voorzijde
en maximum-snelheid overtreden
en geen richting aangeven bij ver
andering t
over het trottoir
Auto laten staan zonder in rust ge-
brachten motor
Auto parkeeren in verboden straat
Auto minder dan 8 meter van een straat
hoek laten staan
Auto hinderlijk voor het verkeer plaatsen
Auto onverlicht laten staan
Auto parkeeren aan verboden straatzijde
Motorrijden:
en geen rij- of nummerbewijs kunnen
toonen
in verboden straat
en meer dan twee personen daarop ver
voeren
zonder licht aan voorzijde
zonder goede remmen
zonder verlicht nummer en letter
zonder duidelijk nummer en letter
en rechts geen voorrang verleenen
zonder één hand aan de stuurkruk
op zoodanige wijze dat veiligheid ver
keer in gevaar is
over trottoir
door de tunnel aan den Bergerweg
en niet stoppen op vordering
en bevelen verkeersagent niet opvolgen
links in de bocht
Handwagenrijden:
in verboden straat
zonder licht
zonder reflector
Handwagen plaatsen hinderlijk voor het
verkeer
Aangespannen voertuigrijden:
zonder spiegel
zonder licht
links in de bocht
zonder reflector
Aangespannen voertuig zonder toezicht
laten staan
Aanrijdingen van diversen aard
66
19
10
99
29
20
4
65
90
34
134
2
17
5
21
22
46
25
14
75
63
11
51
ZONDAGSDIENST APOTHEKEN.
Op Zondag 11 Februari is de apotheek
van H. J. F. Wanna, Ritsevoort 5, geopend
Op Zon- en Feestdagen en gedurende den
nacht is slechts één der apotheken geopend.
De andere apotheken zijn gesloten van
's avonds 8 uur tot den volgenden morgen 8
uur.
In de apotheek, welke Zondags geopend
is, wordt gedurende de daarop volgende
week de nachtdienst waargenomen.
OPLOSSING VAN DEN REBUS
UIT 'T VORIGE NUMMER.
De Iandlooper was bang voor den
waakhond en ging niet op het erf.
(Nadruk verboden).
Raadselhoekie
Oplossingen der raadsels uit het
vorige nummer.
Voor grooteren.
1. Nancy.
2 K Karbonade.
dak
S p r e e
hakbord
Karbonade
B e r n a r d
baars
Ede
e
3. Napoleon. Pan, poel, non, Ann;, loop
4. Pot, lood; potlood.
Voor kleineren.
1. Schelf, schelm.
2. Bloem, kool; bloemkool.
3 Een blad.
4 Is de musch er tegen aangevlogen?
TT (hert).
Het is je eigen schuld; ik zeg eiken
keer, dat je niet bij het vuur moet
komen (eBel).
Ga je met Oom Ko een heele week op
reis? (koe).
Deze vla maakt Moeder, omdat Vader
er zooveel van houdt. (lama).
OM OP TE LOSSEN.
Voor grooteren.
1 Voeg een pin en een voorwerp waar
aan begin noch einde is samen
en je krijgt een vischje. Welk?
(Nadruk verboden).
Waar is het muisje?
MOEDERS STAART
door
C. E. DE LILLE HOGERWAARD.
Moor, ons poesje, speelde laatst
Met haar Moeders staart.
O, het was zoo'n leuk gezicht,
Heusch een kiekje waard!
Hup! daar had z'm b ij n amaar
't Staartje was zoo vlug!
En het sprong heel onverwacht
Weer op eens terug.
Heel voorzichtig nog eens doen!
Dacht toen kleine Moor.
Staart, blijf liggen alsjeblieft,
'k Zal je pakken, hoor!
(Nadruk verboden).
Juist toen Moors fluweelen poot
Raakte aan den staart,
Vloog een vliegje haar voorbij
Met een flinke vaart.
Moortje hield van vliegen veel,
Hapte naar het dier.
Dit ontkwam nog juist bijtijds
Met een eed'len zwier.
En de staart van Moeder? Och,
Weer had Moor hem niet!
Dat zij zich ook door die vlieg
Toch zoo foppen liet!
POP IN BAD.
Plasse plasse plasse!
Pop, je moet in bad.
Laat je nu zoet wasschen.
Kom, wees Moeders schat!
Foei, je mag niet huilen,
Hoeft niet bang te zijn.
't Water is niet koud, hoor!
Doet je heusch geen pijn!
Je bent toch een badpop,
Kunt dus tegen 'n bad!
Maar ik denk, ik weet 't al:
't Water is te nat!
O, jou dom, kien popje!
Langer niet gewacht!
Vlug de traantjes drogen,
'k Zie al, dat je lacht!
Nu ben je mijn schatje,
Moeders zoete kind,
Dat het in haar badje
Tóch wel prettig vindt!
CARLA HOOG.
(Nadruk verboden).
X
2. Oj de kruisjeslijn komt, van boven
naar beneden gelezen, de naam
var. een water.
X een ander woord voor merk-
X teeken.
X een weekdier.
X een kleur.
X een vaartuig,
een lekkernij.
een genees! eer
X een klooster.
X een ander woord voo nadeel
X een getal.
een lichaamsdeel van een
dier
3. Plaats in deze vakjes:
2A4E1G1K2L2M2S1T1Z
maar doe het zóó, dat je van links
naar rechts en van boven naar
beneden leest:
le een viervoetig dier, dat uitstekend
klauteren kan.
2e een ander viervoetig dier
3e een meisjesnaam.
4e een weekdier.
4. Welke boom wordt, als men 'm in
vier stukken zaagt en de blokken
door elkaar gooit, een voorwerp j'e,
dat in de keuken gebruikt worlt?
Voor kleineren.
1- De loodgieter klom op het dak. Er
viel iets om, er brak een stuk af en
toen lag er plotseling een giftslan
getje in het gras. Hoe kan dat?
2 Met a ben ik een deel van een schip,
met e dien ik om het land of den
tuin vruchtbaar te maken, met i
ben ik een natuurverschijnsel en
met o ongegiste wijn.
3 Je maakt mij in den winter
En hebt vaak dolle pret.
Aan jongens en aan meisjes
Geef 'k dikwijls veel verzet.
'k Ben rond en wit, heel koud ook.
Vaak smelt ik in de zon
E n toch heb k hooren zeggen,
Dat men mij bakken kon.
Dan Iaat ik j' ook genieten,
Want heusch: ik smaak vat fijn.
Je kunt nu toch wel zeggen,
Wat of mijn naam moet zijn?
4. Verborgen plaatsen in ons land.
Heeft Jo u rekenschap van haar ge
drag gegeven?
Wij kunnen vandaag toch met fiet-
sen!
Hebt u nog een versch ei noodig?
Naast hem stond zijn trouwe hond.
(Nadruk verboden.)