Wekelijksch Overzicht en gaf bet ook aan haar kleine meid. AKERSLOOT, ZIJPE. van ter Amsterdamsche Beurze genoteerde fondsen, verstrekt Noordhollandsch Landbouwcrediet N.V. ZIJ WERD EEN ANDER MENSCH „Alles heb ik geprobeerd, omdat ik zoo benauwd werd door hoestbuien, dat lk selfs mijn bezigheden niet meer kon Ter- richten. Ik was kortademig en leed daarbij aan zware hoofdpijnen. Mijn man raadde mij aan Abdijsiroop te koopen. Taaie slijm kwam bij het gebruik los, waardoor de ademhaling gemakkelijker werd. Ik heb de behandeling een tijdje voortgezet en kan verklaren met de Abdijsiroop een geheel ander mensch te zijn geworden. Ook voor mijn kleine meld gebruik ik het steeds met goed resultaat'/. Zoo schrijft ons Mevr. J. v. K. te M., wier orlgineele brief voor ieder ter inzage ligt. Iedereen die van borstbenauwdheden te lijden heeft, zal verstandig doen redding te zoeken bij de vanouds beroemde Akker's Abdijsiroop. Moeders vooral zullen goed doen Abdij siroop aan hun kinderen te geven als zij hebben kou gevat en overdag of 's nachts beginnen te hoesten. Abdijsiroop heeft een zuiverende, verzachtende werking op de ademhalingsorganen, dank zij haar bijzondere samenstelling uit kruiden extracten. Thans per flesch 1.1.50 en ƒ2.75. Alom verkrijgbaar. Abdijsiroop- Bonbons („gestolde" Abdijsiroop) voor buitenshuis ƒ0.35 en ƒ0.60 per doos. hij den bouw van geheel metalen vliegtuigen niet op een vroeger tijdstip ter hand geno men. De voornaamste reden, waarom hij aan dit beproefde systeem vasthield en dit ook in de toekomst zal blijven deen, is gelegen in het feit, dat deze constructiemethode het ontwik kelen van nieuwe vliegtuigtypes en het aan brengen van wijzigingen in bestaande types in zeer korten tijd en met minimum kosten mogelijk maakt. Daaraan is het dan ook te danken, dat de Nederlandsche vliegtuigenfa- briek zulk een groot aantal verschillende types, van de kleinste les- en militaire vlieg tuigen tot de grootste verkeersmachines toe heeft kunnen uitbrengen. Vele van deze toe' stellen werden voor een enkelen klant ont worpen en in zeer kleine series vervaardigd, soms zelfs alleen voor licentie-bouw in het buitenland. Bezien van het standpunt van den gebrui ker zijn de geringe reparatie- en onderhouds kosten van groot belang gebleken en vooral de kleinere exploitanten hechten hieraan groote waarde. Bovendien is overtuigend ge bleken, dat de gemengde constructie zich het beste leent voor de productie in kleinere lan den, waar regeeringsorders beperkt zijn en men zich de kosten, aan het inrichten van de fabricatie van geheel metalen vliegtuigen on afscheidelijk verbonden, niet kan veroorloven. De toepassing van stalen buizen, hout en linnen vergt belangrijk minder ontwerpkos- ten, minder teekeningen, minder mallen of voor sommige gedeelten in het geheel geen mallen, geen speciale gereedschappen, ter wijl standaardmaten van stalen buis, nor maal „silver spruce" hout en triplex platen gebruikt kunnen worden. De hier opgesomde voordeelen, waaraan nog'vele andere kunnen worden toegevoegd, waren evenzoovele aanleidingen voor Fokker om zijn beproefde systeem te handhaven. Hij was er zich wel van bewust, dat hij aan de luchtvaartmaatschappijen vliegtuigen moest leveren, wier bedrijfs- en onderhoudskosten zoo laag mogelijk moesten zijn, omdat het tenslotte toch de bedoeling dezer maatschap pijen was, een rendeerend bedrijf op te bou wen en ook de grootste maatschappijen met beperkte middelen zijn begonnen. Dat hij dit goed heeft ingezien, blijkt in voldoende mate uit de bedrijfsresultaten der luchtvaartmaat schappijen, die hun diensten met Fokkermate riaal exploiteeren. Gedurende de laatste zes jaren, toen men allerwegen meer en meer aandacht begon te schenken aan het geheel metalen vliegtuig, heeft Fokker de ontwikkeling van deze con structiemethode nauwlettend gevolgd en ze niet alleen bestudeerd uit het oogpunt van de constructie zelf, maar ook wat de daarmee gepaard gaande kosten betreft. Hij kwam daarbij steeds weer tot de con clusie, dat er nog geen sprake was van een vaste lijn en dat de financieele resultaten van fabrieken, die zich met dit systeem bezig hielden, zonder uitzondering negatief waren. Tallooze veelbelovende ontwerpen bereikten nooit het productiestadium. Millioenen dollars, ponden, francs en mar ken etc. werden in ontwerpen gestoken en verloren. Een uitzondering vormden de construc teurs, die een financieel krachtige regeering achter zich hadden, bereid om de hooge ont wikkelingskosten en den betrekkelijk hoogen stukprijs voor de seriemachines te betalen. Natuurlijk was de invloed van het militaire element hiervan niet geheel vreemd. Eettelijke fabrieken in Duitschland, Frankrijk en Enge land, konden slechts met behulp van directe of indirecte inmenging en zware subsidies hunner regeeringen voortbestaan. Ook de Amerikaansche Fordfabriek, die ge- ruimen tijd geheel metalen vliegtuigen bouw de, staakte dit bedrijf bij gebrek aan finan- cieele resultaten. Thans echter zijn er in dezen toestand be langrijke wijzigingen gekomen. Een grondige bestudeering van den toestand doet zien, dat de ontwikkeling van de door diverse ontwer pers gevolgde zeer uiteenloopende construc tiebeginselen thans min of meer een definitief karakter hebben gekregen, zoodat de ver diensten van elk systeem nu naar de juiste waarde kunnen worden beoordeeld. De fabricagemethoden, zoowel als de ma terialen, die daarbij worden verwerkt zijn zoodanig ontwikkeld, dat de productiekosten belangrijk verminderd kunnen worden. E>e metalen zijn thans verkrijgbaar in een groote verscheidenheid van gestandaardiseerde pro fielen en vormen, waardoor het mogelijk is met behulp van deze eenvoudige profielen kleinere series te bouwen, zonder in buiten sporige kosten te vervallen voor het aanma ken van speciale gereedschappen, benoodigd voor deze bijzondere vormen. De moeilijkheden, veroorzaakt door de cor rosie van staal en aluminium legeeringen, het lasschen van deze metalen enz., zijn thans opgelost. De moderne methodes, die voor warmtebehandeling der metalen gevolgd worden, hebben in belangrijke mate de sterk te van het materiaal opgevoerd, waardoor het gewicht van de constructie kon worden verminderd. Vele onderdeelen kunnen voor verschillende types gebruikt worden, terwijl de speciale gereedschappen voor het klinken, buigen, snijden en vormen tegen redelijke prijzen verkrijgbaar zijn, zoodat thans ook bij kleine series de fabricatiekosten binnen normale grenzen blijven. Tenslotte opent de gestadige verruiming van de markt voor verkeersvliegtuigen de mogelijkheid, grootere series van geheel me talen vliegtuigen op een commercieele basis te bouwen zonder hulp van regeeringswege. Fokker acht thans den tijd rijp voor den bouw van geheel metalen (duraluminium) vliegtuigen. Zooals gezegd, blijft ook de ge mengde constructie gehandhaaft, omdat deze het mogelijk maakt, zeer groote machines, waarvan vermoedelijk geen belangrijke series opgezet worden, snel te ontwerpen en te bouwen, terwijl ook nieuwe types van kleine toestellen in een kort tijdsbestek geconstru eerd en afgewerkt kunnen worden. Voorbeel den hiervan zijn de viermotorige machines F XXXVI en F XXII, die thans in Amsterdam op stapel staan. Zij zijn resp. bestemd voor het vervoer van 36 en 22 pasagiers en krij gen een totaal gewicht van 16.5 en 13 ton. Ook de laatste jagers en verkenners, die bij Fokker worden gebouwd, zijn volgens het ge mengde systeem geconstrueerd en bezitten eigenschappen, welke voor die van de meest moderne buitenlandsche machines niet behoe ven onder te doen. Indien Fokker thans zijn arbeidsveld uit breidt en ook de geheel metalen constructie gaat toepassen, wil dit dan ook geenszins zeggen, dat hij van zijn oude systeem afstapt. In plaats van een geheel metalen machine van zijn eigen ontwerp te gaan ontwikkelen, meende Fokker, dat het uit een oogpunt van economie en vooral ook om tijdverlies te voor komen, rationeeler is de ervaring van ande ren te koopen dan een reeds bestaand ont werp na te bouwen zonder een volledige erva ring in het ontwerpen en fabriceeren van zulk een type. Het Douglas-systeem, dat door Fokker is gekozen, is gebaseerd op het gebruik van duraluminium en niet van edelstaal, omdat de duraluminiumconstructie in de eerste plaats veel verder gevorderd is en de staal constructie, zooals die b.v. in Engeland wordt toegepast, het gebruik van hoogst kost bare walsmachines, profielvormmacnines en speciaal edelstaal, dat een ongewikkelde warmtebehandeling moet ondergaan, impli ceert. Na een studie van verscheidene jaren kwam Fokker tot de conclusie, dat het Douglas-systeem, waarop hij tenslotte zijn keuze liet vallen, het beste is. Gezien zijn er varing als vliegtuigbouwer gedurende bijna een kwart eeuw is deze beoordeeling van groote waarde. De ontwikkelingskosten van dit systeem bedroegen meer dan een millioen gulden en er is wel geen land, dat zich kan veroorloven, een dergelijk bedrag voor een enkel ontwerp uit te geven. Het omvat dan ook alle wetenschappelijke onderzoekingen, windtunnel proeven, materiaal onderzoek, vele epxerimentale constructies en bovendien is de uitgebreide ervaring, die door de Ame rikaansche luchtvaartmaatschappijen met het gebruik, het onderhoud en de reparaties van geheel metalen vliegtuigen gedurende verscheidene jaren en over vele millioenen gevlogen kilometers is opgedaan in de twee- motorige Douglas verwerkt. Fokker heeft thans de bouw- en verkoops rechten van dit systeem verworven voor ge heel Europa, met uitzondering van Rusland. Het ontwerp is up-to-date zoowel wat den aerodynamischen vorm als de fabricatie zelf betreft en deze bij uitstek goede combinatie van practische en aërodynamische construc tie heeft een vliegtuigtype doen ontstaan, dat schitterende prestaties paart aan gemakkelijk onderhoud en dat gebouwd kan worden zon der eerst honderdduizenden guldens in spe ciale outillages te steken voordat met de pro ductie begonnen kan worden. De heer Fokker, die zelf een uitmuntend vlieger is, heeft de Douglas machine aan zeer uitvoerige vlieg- proven onderworpen en geconstateerd, dat dit toestel, ook wat vliegeigenschappen be treft in alle opzichten aan de hoogste eischen voldoet. Met het oog op het feit, dat geen andere constructeur ter wereld zoo veel licenties voor den bouw van zijn ontwerpen in het buiten land verkocht als Fokker, terwijl zijn machi nes ook zonder licentie veelvuldig gecopieerd worden, meent hij terecht, dat aan zijn naam en reputatie niets wordt afgedaan, wanneer hij de ervaring koopt, welke tot op den huidi- gen dag met het ontwerpen en bouwen van geheel metalen vliegtuigen door anderen is opgedaan en daarop voortbouwende zijn eigen ontwerpen verder ontwikkelt. Trouwens is hij zelf op het gebied van metaalbouw geen vreemde. De fabriek in Amsterdam heeft reeds een groot aantal duraluminium rom pen voor vliegbooten, drijvers voor water vliegtuigen, staatvlakken enz. gebouwd en heeft verder belangrijk experimenteel werk met/onstructies van lichte mtalen verricht Zijn staf van ingenieurs en arbeiders heeft een uitgebreide ervaring in het ontwerpen en fabriceeren van de meest uiteenloopende vliegtuigtypes en zal worden uitgebreid met enkele specialisten op het gebied van geheel metalen vliegtuigen, zoodat alle waarborgen aanwezig zijn, dat de Fokker vliegtuigen, welke volgens het nieuwe constructiesysteem worden gebouwd, evenals zijn machines van gemengde constructie de eerste plaats in de wereldluchtvaart zullen innemen. QemeetUecadett De raad dezer gemeente vergaderde Dinsdag om 9 uur. Wegens ongesteld heid van den burgemeester was voorzit ter wethouder van 't Hof. Na opening der vergadering werd allereerst overge gaan tot beëediging van een plaatsver vangend secretaris wegens genees kundig advies dat de vergadering voorloopig niet door den burgemeester gepresideerd kan worden. B. en W. hebben besloten tot plaatsvervangend secretaris aan te wijzen den heer J. Slok, ambtenaar ter secretarie alhier. De ver- eischte eeden werden door den heer Slok afgelegd, waarna felicitatie volgde. Voorstel B. en W. om het vastrecht tarief electr. licht voor de afd. Akersloot van de Noord-Holl. vereeniging Het Witte Kruis ten behoeve van het maga zijn dier afd. over 1933 te verlagen en te brengen op 2.50 per jaar. De voor zitter lichtte toe dat dit over 1933 is en wat het nieuw te bouwen magazijn be treft, daar kan later over beslist worden Aangenomen. ,Hn(. Het voorstel B. en W. tot vaststelling van het voorschot der vergoeding jn8e" volge art. 101 der Lager Onderwijswet 1920 voor het jaar 1934 ten behoeve van de bijzondere schoolbesturen in deze gemeente n.1. het R.K. kerkbestuur st. Jacobus Major 3252.91, de St. Michael- stichting f 971.33. Bedrag over 1931 per leerling O. L. school 17.47. Dit voorstel werd aangenomen. B. en W. stelden voor om afwijzend te beschikken op het verzoek van den Ned. bond van Arbeiders in het landbouw-, tuinbouw- en zuivelbedrijf Utrecht om gemeentelijke toeslag op de uitkeering uit de werkloozenkas. Reeds eerder is door den raad besloten geen toeslagen meer te verstrekken wegens den finan- ciëelen toestand der gemeente. Alzoo besloten. B. en W. stelden voor afwijzend fe beschikken op het verzoek van de bewoners van de Woude tot het plaatsen van brandkranen aldaar. In verband met de hooge kosten hieraan verbonden meenen B. en W. dat in verband met de gemeente-financiën afwijzend beschikt moet worden. De aanlegkosten zijn tusschen 50 en 60 per brandkraan, waarbij komt aankoop slangen, berging daarvan en van straal- en standpijp. De heer Schouten vond een handspuitje voor de Woude onverantwoordelijk, te meer daar de spuit in den Kogerpolder geplaatst is, en dan, voor een bedrag van 300 komt het hem voor hieraan tegemoet te komen. De heer Groot zegt dat er meermalen over gesproken is om de spuit in de Woude te plaatsen, maar dat dit steeds afstuitte op berging daar van. De heer Blokker is er voor om daar zoo goed mogelijk bij brandgevaar te kunnen optreden, als er iets gebeurt is er altijd uitstekende hulp aanwezig. De voorzitter was van meening dat wanneer aldaar een vrijwillig corps werd opgericht en B. én W. hielden met eenige bewoners aldaar een bespreking, dat wij dit verzoek tot een volgende ver gadering moesten aanhouden, waartoe werd besloten. Ingekomen was een bericht van den heer S. Helder, waarbij hij wegens ver trek naar elders ontslag neemt als lid van de commissie tot wering van school verzuim in den Kogerpolder. B. en W. stelden voor dit ontslag eervol te ver- leenen, waartoe werd besloten. In deze vacature werd benoemd de heer P. Helder, die met deze benoeming in ken nis zal worden gesteld. Voorstel B. en W. om aan W. Tijmes een gemeentelijke vergoeding te verlee- nen van 50 per jaar als tegemoetko ming in de kosten eener telefonische verbinding van het pontveerhuis onder dezelfde voorwaarden als dit aan den vroegeren pachter A. G. de Wit werd verleend. Dit voorstel werd alzoo aan genomen, evenals een suppl. begrooting 1934. Het voorstel van B. en W. om de ver goeding aan den loco-burgemeester toe te kennen en te bepalen op de helft van de aan het ambt verbonden wedde. De minimum wedde bedraagt 2500. De waarneming zal vermoedelijk 8 weken duren, zoodat per week 24.24 genoten kan worden. De vergoeding voor den loco-secretaris te bepalen op 44.66 per week en het salaris van ambtenaar ter secretarie, zijnde 15.34, op het salaris van den loco-secretaris te verminderen, zoodat 29.32 per week zal worden uit betaald. Het ligt in de bedoeling een tijdelijke hulp aan te stellen en 200 hiervoor op de suppl. begrooting als schrijfloonen te plaatsen. De totale kosten aan dit voorstel verbonden kun nen 428.48 bedragen. Alzoo besloten. De gemeentebegrooting 1934 was met een kleine opmerking van Ged. Staten terug ontvangen.' Na toelichting werd deze na wijziging opnieuw vastgesteld. Alsnu werden besprekingen gevoerd terzake werkverschaffing. Medegedeeld werd dat in de eerste vier weken van Jan. 1934 de werkverschaffing 1000 heeft gekost; op de begrooting staat 9000 voor 1934 en steun over hetzelfde tijdvak 250, op de begrooting 2000. Nu de landarbeiders bijna alle zijn uit getrokken, loopen de kosten belangrijk op, want eerdaags komen er 48 men- schen volop aan de werkverschaffing. Werkverschaffing kost gemidd. 13.80 per man en per week, is ongeveer 650 per week. Steun 10.50 per week ge middeld, is 500 per week, bouwvak arbeiders 1 meer. De heer Blokker zegt dat er geen mo gelijkheid is dat de menschen bij parti culieren kunnen werken, jonge men schen gaan voor getrouwden. Ook in het boerenbedrijf is geen werk. De voorzitter lichtte toe dat in de werkverschaffing 29 ct. per uur wordt verdiend met spitten. Zandkruien iets minder. Worden allen in de werkver schaffing geplaatst, dan is geregeld toe zicht noodig. Met het spitten is er nog een week werk en wat dan! De heer Schut zeide dat deze grond gelijk gemaakt kan worden. De voorzitter zeide dat wanneer de Iconen zoo blijven, er naar particulier w erk niet wordt omgezien. De heer Blokker vond het ook een moeilijk probleem om op te lossen. De heer Groot: Het kan zoo niet door gaan, het loopt onherroepelijk vast. Na eenige discussie, waarbij alle leden er van doordrongen waren dat met het oog op de gemeentefinanciën er veran dering moet komen, werd besloten wan neer het spitwerk en gelijkmaken van den grond is afgeloopen en het land van Van Duin is afgegraven, de werkver schaffing stop te zetten en de menschen voor zooveel rtiogelijk in de steunverlee- ning op te nemen. De commissie van advies voor de werkverschaffing had een schrijven in gezonden betreffende het verhuren van gemeenteland. Het komt de commissie goed voor om het land in 3 perceelen te verdoelen, elk groot 300 roeden. Voor ieder perceel zal benoodigd zijn 500 H.L. mest, benevens 3000 K.G. kalkmergel voor het geheel. Deze materialen aan te schaffen door de gemeente en de eventueele huurder er over en in te laten werken. Ook zal nog eenige be planting voor afscheiding worden aan gebracht. De perceelen zullen als zij bemest zijn per perceel 188 kosten of afgerond 200. De verhuring zal plaats hebben voor 5 jaar en boven de pachtsom zal 40 per jaar voor bemesting betaald moeten worden onder solide borgstelling. De verhuring zal bij inschrijving ge schieden en reductie wordt niet ver leend, terwijl publicatie van verhuring spoedig zal plaats hebben. Is de inschrijving van dien aard dat verhuring plaats heeft, dan zal nog een dekking gezocht moeten worden voor de kosten. Alzoo besloten. Voorstel van B. en W. om de controle op de kas en boeken bij het G. E. B. als mede het onderzoek der rekening van het bedrijf van 1933 op te dragen aan den heer Blom te Alkmaar,. Dit voorstel werd met algemeene stemmen aangeno men. Rondvraag. De heer Polle vroeg ver betering van den Limmerweg. Hierin zal worden voorzien. Hierna sluiting. Dinsdag vergaderde de Raad. Na ope ning door den voorzitter, burgemeester J. de Moor, werd medegedeeld, dat Ged. Staten hebben vernietigd het raadsbesluit waarbij afwijzend werd beschikt op een verzoekschrift van J. van Ens te 't Zand om vergoeding van vervoerkosten als bedoeld in art. 13 der La- ger-onderwijswet 1920 en dat de aan van Ens toe te kennen vergoeding is bepaald op 60 pCt. van de kosten voortvloeiende uit het bezoeken van de chr. school te Schagen door zijn leerplichtige kinderen. In een vorige vergadering was besloten, gelden beschikbaar te stellen voor den bouw en de meubileering van een derde schoollo kaal aan de r.k. school te Burgerbrug. De hiervoor vastgestelde suppletoire gemeente begrooting werd door Ged Staten niet goed gekeurd. Genoemd college gaf, na ingewonnen ad vies van den hoofdinspecteur van het Lager- onderwijs, in overweging om, in verband met den langzamen leerlingengroei en mede met he oog op de ongunstige tijdsomstandighe den, voorloopig niet tot aanbouw van be doeld schoollokaal over te gaan en de betref fende suppletoire begrooting in dien zin te wijzigen. Het voorstel van B. en W. om aan dit advies gehoor te geven werd aangenomen Vervolgens werd, overeenkomstig het voor stel van B. en W., besloten accoord te gaan met de circulaire van Ged. Staten inzake de voorgenomen herziening van de jaarwedden der burgemeesters, secretarissen en ontvan gers en wel wat betreft het pensioen-verhaal, met handhaving van de thans bestaande tij delijke korting. Van den minister van financiën was be richt ontvangen dat aan de gemeente Zijpe, overeenkomstig haar verzoek, uit 's Rijks kas voorschotten zullen worden verleend inge volge de Landarbeiderswet, ten behoeve van C. oMerland ad 2330 en van J. Nobel Czn. ad 2100. Na breedvoerige besprekingen werd afge wezen een verzoek van den Zijper bestuur- dersbond om voor de werklooze arbeiders, werkzaam in de Wieringermeer, een ruimere werkgelegenheid toe te staan. Een van den Zijper bestuurdersbond inge komen verzoekschrift om behalve aan de landarbeiders ook aan de andere georgani- seerden een brandstoffentoeslag op hun uit keering te verleenen, werd, tot nader onder zoek, aangehouden tot de eerstvolgende raadsvergadering. Voorts werden ingewilligd de verzoeken van de r.k. schoolbesturen te 't Zand en Bur gerbrug om voorschot op de gemeentelijke vergoeding overeenkomstig art. 101 der La- ger-onderwijswet 1920. F Ingekomen was een adres van Jb. Zwem, mer en W. van Duin, houdende verzoek om vergoeding van kosten van schoolbezoek als bedoeld in art. 13 der Lager-onderwijswet 1920. Adressanten zenden hun kinderen naar de r.k. school te H and. Het vervoer geschiedt per auto. De kosten hiervan bedragen 432 per jaar, waarvan de heer Zwemmer 45 en Van Duin f I5 voor hun rekening nemen Aan Zwemmer en 4 anderen werd reeds bit raadsbesluit van 27 Januari 1931 een vergoe. ding als bovenbedoeld toegekend van 900 per jaar, verminderd met de ten laste der ouders blijvende bedragen, welke ongeveer 200 per jaar bedroegen. In verband met het in werking treden der wet van 4 Aug. 1933 (Stbl. 414) tot beperking der uitgaven, welke voor de openbare kassen voortvloeien uit de uitvoering der Lager-onderwijswet 1920, j« genoemd raadsbesluit van 27 Januari 1931 met ingang van 1 Januari 1934 komen te ver vallen. Overeenkomstig het voorstel van B. en W werd besloten het verzoek van den heer Zwemmer en van Duin in te willigen en het bedrag der tegemoetkoming te bepalen 0» 372, ingaande 1 Jan. 1934 Een adres van A. Zeeman te Keinsmerbrug waarbij werd verzocht om vergoeding van vervoerkosten als bedoeld in art. 13 der La ger-onderwijswet 1920, werd met algemeene stemmen afgewezen, aangezien de woning van adressant minder dan 5 K.M. is verwij. derd van de chr. school te Schagen, alwaar de kinderen van adressant onderwijs genie» ten- Door het bestuur van het waterschap Zijpe en Hazepolder was aan het gemeentebestuur voorgesteld om voor gezamenlijke rekening, bij wijze van proef, een verkeersspiegel te la- ten plaatsen bij de groote brug te Schager- brug, zulks ter beperking van het aantal auto-ongevallen daar ter plaatse. Naar aan leiding hiervan stelden B. en W. voor op het voorstel van genoemd waterschap in te gaan. Conform het voorstel van B. en W. werd be sloten. In verband met de circulaire van het nat», naal-crisiscomité van 1 Jan. 1934 inzake e*- tra hulp aan werkloozen in 1934 (z.g. steu.v verleening B) stelden B. en W. voor, evenals het vorige jaar, ook voor 1934 extra-steun aan werkloozen te verstrekken. Maximaal mag over 1934 voor extra-steun B worden besteed 4.20 per werklooze Hierin draagt het N.C.C. de helft bij, indien althans de ge- meente de rest ad 2.10 voor haar rekening neemt. Ter bepaling van het aantal werkloozen zal worden genomen het gemiddelde cijfer over de eerste 10 maanden van 1933. Voor de gemeente Zijpe bedraagt dit gemiddëlde 140. Op voorstel van B. en W. werd besloten voor het jaar 1934 een bedrag van 140 x f 2.10 is 294, beschikbaar te stellen en de uitvoering der regeling wederom op te dra gen aan het plaatselijk crisiscomité. Boven dien werd een bedrag van 100 gevoteerd voor hulpverleening aan anderen dan werk loozen. Vervolgens kwam aan de orde een voorstel van B. en W. tot vaststelling van een veran dering, regelende het bouwen, inrichten en bewonen van z.g. zomerwoningen in de ge meente Zijpe, welke verordening door B. en W. wenschelijk werd geacht in verband met het feit, dat het onmogelijk is, dat door parti culieren wordt overgegaan tot het bouwen van zomerwoningen in de nabijheid van Pet ten (Korfwater). De meerderheid van den raad achtte de eischen, in de genoemde verordening gesteld, te zwaar, waarom het voorstel van B. en W. werd verworpen. Daarna werd tot lid van het burgerlijk armbestuur in de vacature-W. Klok, benoemd de heer W. Eriks te 't Zand. Een voorstel van B. en W. om, in verband met den zeer slechten toestand van den Ach terweg te Petten, over te gaan tot verbete ring van dien weg (de kosten werden ge raamd op 500) werd met algemeene stem men aanvaard. Het primitief kohier der hondenbelasting over 1934 werd vastgesteld op 952.50. Na de rondvraag, die niets van beteeicenis opleverde, volgde sluiting. FONDSEN. 3 Febr. 5 Febr. 6 Febr, 5 N. W. S. 1000 193211 4Yi obl. Nederl. 1000 '17 4 idem 1000 '31 6 O.-Ind. 1000 '22 A 5M idem 1000 '21 D 5 idem 1000 17 4J4 idem 1000 '30II 514 Duitschland ,30 Amsterd. Bank Koloniale Bank Ned. Ind. Hand. Bank Ned. Handel Mij. Cert. v, 1000 Rotterd. Bank Alg. Kunstzijde Unie v. Berkel's Patent Calvé Delft Cert. Nederl. Ford. Ned. Kabelfabr. Philips Gem. Bezit Unilever Anaconda Beth. Steel Cities Service U. S. Steel U. S. Leather Cult. Mij. Vorstenl. Handelsver. A'dam Javasche Cult Algem. Explor Mij. Boeton Redjang Lebong Dordtsche Petr gew. Koninklijke 1000 Shell Union A dam Rubber 1 Serbadjadi Java China Jap. Lijn Ned. Scheepv. Unie Stoomvaart Mij. Nederland Deli Batavia Tab. Deli Maatij. Oostkust Senembah South. Pacific Union Pacific Prolongatie *Ex-dividend. 102 100 97} 97} 99} 96; 55% 113' 51; 50} 47} 79 i 30} 20} 57% 17 287 256} 82} SP- 35*" 7 25 188} 101 131 7% 123 156 179 7} 104} 31 2é 47} 48 129} 123lo/io 23 147 19 79} 1 101} IOIW16 99% 977/.« W7/» 98; 95} 5515/16 117 54 54 48 80 32} 21} 59 174} 290} 259 84} 11} 30% 2} 377/i6 7 Vi6 26} 194 104 132 8} 125 156 182 7% 105} 31 i 27 49} 50* 130? 125 23* 149} 21} 83} 1 1011 101% 99% 97} 97} 98} 75} 5-Vis 116} 55 54 48} 80 34 21} 60 172} 290} 257 83} UVie 30} 2% 37% 7} 26} 191/ 103} 133} 8} 124} 157 170} 7% 105} 314 27 49} 130} 124 24} 150» •21®/i« 82} 1 7 Febr. 8 Febr. 9 Febt, 101) 101) 101} 101% 99> 99% 97% 97 978/;6 97 98» 98} 95} 95 53% 54% 115} 116} 52} 52 52} 52} 48 47) 80 80 34} 33} 20} 20 i 59} 58} 173 172 288} 290} 254} 254 83} 81} 11} 30% 10% 28% 2 i 37%» 35% 7} 6} 26} 25} 190} 190} 102} 102 131} 132} 8 8 126 125} 155 180} 180} 7% 6% 106} 104% 31} 31 27 26 48} 47) 49} 130} 130? 124} 1231 24} 24 150} 149} 19% 20% 80 78 1 1 101} 101% 99% 9771» 977* 99 95} 54% 116} 53} 79} 33% 20} 57» 172} 292 253} 80% 10} 29Vw 2'Vis 35% 6% 26} 193} 102} 132 125} 1781 6% 102} 30 27 47} 49} 131} 124} 23} 150 20»/w 78} 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 8