Wekelijksch Overzicht
en gaf bet ook aan haar kleine meid.
AKERSLOOT,
ZIJPE.
van ter Amsterdamsche Beurze genoteerde fondsen, verstrekt
Noordhollandsch Landbouwcrediet N.V.
ZIJ WERD EEN ANDER MENSCH
„Alles heb ik geprobeerd, omdat ik zoo
benauwd werd door hoestbuien, dat lk
selfs mijn bezigheden niet meer kon Ter-
richten. Ik was kortademig en leed daarbij
aan zware hoofdpijnen. Mijn man raadde
mij aan Abdijsiroop te koopen. Taaie slijm
kwam bij het gebruik los, waardoor de
ademhaling gemakkelijker werd. Ik heb de
behandeling een tijdje voortgezet en kan
verklaren met de Abdijsiroop een geheel
ander mensch te zijn geworden. Ook voor
mijn kleine meld gebruik ik het steeds
met goed resultaat'/. Zoo schrijft ons
Mevr. J. v. K. te M., wier orlgineele brief
voor ieder ter inzage ligt. Iedereen die
van borstbenauwdheden te lijden heeft,
zal verstandig doen redding te zoeken bij
de vanouds beroemde Akker's Abdijsiroop.
Moeders vooral zullen goed doen Abdij
siroop aan hun kinderen te geven als zij
hebben kou gevat en overdag of 's nachts
beginnen te hoesten. Abdijsiroop heeft
een zuiverende, verzachtende werking op
de ademhalingsorganen, dank zij haar
bijzondere samenstelling uit kruiden
extracten. Thans per flesch 1.1.50
en ƒ2.75. Alom verkrijgbaar. Abdijsiroop-
Bonbons („gestolde" Abdijsiroop) voor
buitenshuis ƒ0.35 en ƒ0.60 per doos.
hij den bouw van geheel metalen vliegtuigen
niet op een vroeger tijdstip ter hand geno
men.
De voornaamste reden, waarom hij aan dit
beproefde systeem vasthield en dit ook in de
toekomst zal blijven deen, is gelegen in het
feit, dat deze constructiemethode het ontwik
kelen van nieuwe vliegtuigtypes en het aan
brengen van wijzigingen in bestaande types
in zeer korten tijd en met minimum kosten
mogelijk maakt. Daaraan is het dan ook te
danken, dat de Nederlandsche vliegtuigenfa-
briek zulk een groot aantal verschillende
types, van de kleinste les- en militaire vlieg
tuigen tot de grootste verkeersmachines toe
heeft kunnen uitbrengen. Vele van deze toe'
stellen werden voor een enkelen klant ont
worpen en in zeer kleine series vervaardigd,
soms zelfs alleen voor licentie-bouw in het
buitenland.
Bezien van het standpunt van den gebrui
ker zijn de geringe reparatie- en onderhouds
kosten van groot belang gebleken en vooral
de kleinere exploitanten hechten hieraan
groote waarde. Bovendien is overtuigend ge
bleken, dat de gemengde constructie zich het
beste leent voor de productie in kleinere lan
den, waar regeeringsorders beperkt zijn en
men zich de kosten, aan het inrichten van de
fabricatie van geheel metalen vliegtuigen on
afscheidelijk verbonden, niet kan veroorloven.
De toepassing van stalen buizen, hout en
linnen vergt belangrijk minder ontwerpkos-
ten, minder teekeningen, minder mallen of
voor sommige gedeelten in het geheel geen
mallen, geen speciale gereedschappen, ter
wijl standaardmaten van stalen buis, nor
maal „silver spruce" hout en triplex platen
gebruikt kunnen worden.
De hier opgesomde voordeelen, waaraan
nog'vele andere kunnen worden toegevoegd,
waren evenzoovele aanleidingen voor Fokker
om zijn beproefde systeem te handhaven. Hij
was er zich wel van bewust, dat hij aan de
luchtvaartmaatschappijen vliegtuigen moest
leveren, wier bedrijfs- en onderhoudskosten
zoo laag mogelijk moesten zijn, omdat het
tenslotte toch de bedoeling dezer maatschap
pijen was, een rendeerend bedrijf op te bou
wen en ook de grootste maatschappijen met
beperkte middelen zijn begonnen. Dat hij dit
goed heeft ingezien, blijkt in voldoende mate
uit de bedrijfsresultaten der luchtvaartmaat
schappijen, die hun diensten met Fokkermate
riaal exploiteeren.
Gedurende de laatste zes jaren, toen men
allerwegen meer en meer aandacht begon te
schenken aan het geheel metalen vliegtuig,
heeft Fokker de ontwikkeling van deze con
structiemethode nauwlettend gevolgd en ze
niet alleen bestudeerd uit het oogpunt van
de constructie zelf, maar ook wat de daarmee
gepaard gaande kosten betreft.
Hij kwam daarbij steeds weer tot de con
clusie, dat er nog geen sprake was van een
vaste lijn en dat de financieele resultaten van
fabrieken, die zich met dit systeem bezig
hielden, zonder uitzondering negatief waren.
Tallooze veelbelovende ontwerpen bereikten
nooit het productiestadium.
Millioenen dollars, ponden, francs en mar
ken etc. werden in ontwerpen gestoken en
verloren.
Een uitzondering vormden de construc
teurs, die een financieel krachtige regeering
achter zich hadden, bereid om de hooge ont
wikkelingskosten en den betrekkelijk hoogen
stukprijs voor de seriemachines te betalen.
Natuurlijk was de invloed van het militaire
element hiervan niet geheel vreemd. Eettelijke
fabrieken in Duitschland, Frankrijk en Enge
land, konden slechts met behulp van directe
of indirecte inmenging en zware subsidies
hunner regeeringen voortbestaan.
Ook de Amerikaansche Fordfabriek, die ge-
ruimen tijd geheel metalen vliegtuigen bouw
de, staakte dit bedrijf bij gebrek aan finan-
cieele resultaten.
Thans echter zijn er in dezen toestand be
langrijke wijzigingen gekomen. Een grondige
bestudeering van den toestand doet zien, dat
de ontwikkeling van de door diverse ontwer
pers gevolgde zeer uiteenloopende construc
tiebeginselen thans min of meer een definitief
karakter hebben gekregen, zoodat de ver
diensten van elk systeem nu naar de juiste
waarde kunnen worden beoordeeld.
De fabricagemethoden, zoowel als de ma
terialen, die daarbij worden verwerkt zijn
zoodanig ontwikkeld, dat de productiekosten
belangrijk verminderd kunnen worden. E>e
metalen zijn thans verkrijgbaar in een groote
verscheidenheid van gestandaardiseerde pro
fielen en vormen, waardoor het mogelijk is
met behulp van deze eenvoudige profielen
kleinere series te bouwen, zonder in buiten
sporige kosten te vervallen voor het aanma
ken van speciale gereedschappen, benoodigd
voor deze bijzondere vormen.
De moeilijkheden, veroorzaakt door de cor
rosie van staal en aluminium legeeringen,
het lasschen van deze metalen enz., zijn thans
opgelost. De moderne methodes, die voor
warmtebehandeling der metalen gevolgd
worden, hebben in belangrijke mate de sterk
te van het materiaal opgevoerd, waardoor
het gewicht van de constructie kon worden
verminderd. Vele onderdeelen kunnen voor
verschillende types gebruikt worden, terwijl
de speciale gereedschappen voor het klinken,
buigen, snijden en vormen tegen redelijke
prijzen verkrijgbaar zijn, zoodat thans ook
bij kleine series de fabricatiekosten binnen
normale grenzen blijven.
Tenslotte opent de gestadige verruiming
van de markt voor verkeersvliegtuigen de
mogelijkheid, grootere series van geheel me
talen vliegtuigen op een commercieele basis
te bouwen zonder hulp van regeeringswege.
Fokker acht thans den tijd rijp voor den
bouw van geheel metalen (duraluminium)
vliegtuigen. Zooals gezegd, blijft ook de ge
mengde constructie gehandhaaft, omdat deze
het mogelijk maakt, zeer groote machines,
waarvan vermoedelijk geen belangrijke series
opgezet worden, snel te ontwerpen en te
bouwen, terwijl ook nieuwe types van kleine
toestellen in een kort tijdsbestek geconstru
eerd en afgewerkt kunnen worden. Voorbeel
den hiervan zijn de viermotorige machines
F XXXVI en F XXII, die thans in Amsterdam
op stapel staan. Zij zijn resp. bestemd voor
het vervoer van 36 en 22 pasagiers en krij
gen een totaal gewicht van 16.5 en 13 ton.
Ook de laatste jagers en verkenners, die bij
Fokker worden gebouwd, zijn volgens het ge
mengde systeem geconstrueerd en bezitten
eigenschappen, welke voor die van de meest
moderne buitenlandsche machines niet behoe
ven onder te doen.
Indien Fokker thans zijn arbeidsveld uit
breidt en ook de geheel metalen constructie
gaat toepassen, wil dit dan ook geenszins
zeggen, dat hij van zijn oude systeem afstapt.
In plaats van een geheel metalen machine
van zijn eigen ontwerp te gaan ontwikkelen,
meende Fokker, dat het uit een oogpunt van
economie en vooral ook om tijdverlies te voor
komen, rationeeler is de ervaring van ande
ren te koopen dan een reeds bestaand ont
werp na te bouwen zonder een volledige erva
ring in het ontwerpen en fabriceeren van
zulk een type.
Het Douglas-systeem, dat door Fokker is
gekozen, is gebaseerd op het gebruik van
duraluminium en niet van edelstaal, omdat
de duraluminiumconstructie in de eerste
plaats veel verder gevorderd is en de staal
constructie, zooals die b.v. in Engeland
wordt toegepast, het gebruik van hoogst kost
bare walsmachines, profielvormmacnines en
speciaal edelstaal, dat een ongewikkelde
warmtebehandeling moet ondergaan, impli
ceert.
Na een studie van verscheidene jaren
kwam Fokker tot de conclusie, dat het
Douglas-systeem, waarop hij tenslotte zijn
keuze liet vallen, het beste is. Gezien zijn er
varing als vliegtuigbouwer gedurende bijna
een kwart eeuw is deze beoordeeling van
groote waarde. De ontwikkelingskosten van
dit systeem bedroegen meer dan een millioen
gulden en er is wel geen land, dat zich kan
veroorloven, een dergelijk bedrag voor een
enkel ontwerp uit te geven. Het omvat dan
ook alle wetenschappelijke onderzoekingen,
windtunnel proeven, materiaal onderzoek,
vele epxerimentale constructies en bovendien
is de uitgebreide ervaring, die door de Ame
rikaansche luchtvaartmaatschappijen met
het gebruik, het onderhoud en de reparaties
van geheel metalen vliegtuigen gedurende
verscheidene jaren en over vele millioenen
gevlogen kilometers is opgedaan in de twee-
motorige Douglas verwerkt.
Fokker heeft thans de bouw- en verkoops
rechten van dit systeem verworven voor ge
heel Europa, met uitzondering van Rusland.
Het ontwerp is up-to-date zoowel wat den
aerodynamischen vorm als de fabricatie zelf
betreft en deze bij uitstek goede combinatie
van practische en aërodynamische construc
tie heeft een vliegtuigtype doen ontstaan, dat
schitterende prestaties paart aan gemakkelijk
onderhoud en dat gebouwd kan worden zon
der eerst honderdduizenden guldens in spe
ciale outillages te steken voordat met de pro
ductie begonnen kan worden. De heer Fokker,
die zelf een uitmuntend vlieger is, heeft de
Douglas machine aan zeer uitvoerige vlieg-
proven onderworpen en geconstateerd, dat
dit toestel, ook wat vliegeigenschappen be
treft in alle opzichten aan de hoogste eischen
voldoet.
Met het oog op het feit, dat geen andere
constructeur ter wereld zoo veel licenties voor
den bouw van zijn ontwerpen in het buiten
land verkocht als Fokker, terwijl zijn machi
nes ook zonder licentie veelvuldig gecopieerd
worden, meent hij terecht, dat aan zijn naam
en reputatie niets wordt afgedaan, wanneer
hij de ervaring koopt, welke tot op den huidi-
gen dag met het ontwerpen en bouwen van
geheel metalen vliegtuigen door anderen is
opgedaan en daarop voortbouwende zijn
eigen ontwerpen verder ontwikkelt. Trouwens
is hij zelf op het gebied van metaalbouw geen
vreemde. De fabriek in Amsterdam heeft
reeds een groot aantal duraluminium rom
pen voor vliegbooten, drijvers voor water
vliegtuigen, staatvlakken enz. gebouwd en
heeft verder belangrijk experimenteel werk
met/onstructies van lichte mtalen verricht
Zijn staf van ingenieurs en arbeiders heeft
een uitgebreide ervaring in het ontwerpen
en fabriceeren van de meest uiteenloopende
vliegtuigtypes en zal worden uitgebreid met
enkele specialisten op het gebied van geheel
metalen vliegtuigen, zoodat alle waarborgen
aanwezig zijn, dat de Fokker vliegtuigen,
welke volgens het nieuwe constructiesysteem
worden gebouwd, evenals zijn machines van
gemengde constructie de eerste plaats in de
wereldluchtvaart zullen innemen.
QemeetUecadett
De raad dezer gemeente vergaderde
Dinsdag om 9 uur. Wegens ongesteld
heid van den burgemeester was voorzit
ter wethouder van 't Hof. Na opening
der vergadering werd allereerst overge
gaan tot beëediging van een plaatsver
vangend secretaris wegens genees
kundig advies dat de vergadering
voorloopig niet door den burgemeester
gepresideerd kan worden. B. en W.
hebben besloten tot plaatsvervangend
secretaris aan te wijzen den heer J. Slok,
ambtenaar ter secretarie alhier. De ver-
eischte eeden werden door den heer Slok
afgelegd, waarna felicitatie volgde.
Voorstel B. en W. om het vastrecht
tarief electr. licht voor de afd. Akersloot
van de Noord-Holl. vereeniging Het
Witte Kruis ten behoeve van het maga
zijn dier afd. over 1933 te verlagen en te
brengen op 2.50 per jaar. De voor
zitter lichtte toe dat dit over 1933 is en
wat het nieuw te bouwen magazijn be
treft, daar kan later over beslist worden
Aangenomen. ,Hn(.
Het voorstel B. en W. tot vaststelling
van het voorschot der vergoeding jn8e"
volge art. 101 der Lager Onderwijswet
1920 voor het jaar 1934 ten behoeve van
de bijzondere schoolbesturen in deze
gemeente n.1. het R.K. kerkbestuur st.
Jacobus Major 3252.91, de St. Michael-
stichting f 971.33. Bedrag over 1931 per
leerling O. L. school 17.47. Dit voorstel
werd aangenomen.
B. en W. stelden voor om afwijzend te
beschikken op het verzoek van den Ned.
bond van Arbeiders in het landbouw-,
tuinbouw- en zuivelbedrijf Utrecht om
gemeentelijke toeslag op de uitkeering
uit de werkloozenkas. Reeds eerder is
door den raad besloten geen toeslagen
meer te verstrekken wegens den finan-
ciëelen toestand der gemeente. Alzoo
besloten.
B. en W. stelden voor afwijzend fe
beschikken op het verzoek van de
bewoners van de Woude tot het plaatsen
van brandkranen aldaar. In verband
met de hooge kosten hieraan verbonden
meenen B. en W. dat in verband met de
gemeente-financiën afwijzend beschikt
moet worden. De aanlegkosten zijn
tusschen 50 en 60 per brandkraan,
waarbij komt aankoop slangen, berging
daarvan en van straal- en standpijp. De
heer Schouten vond een handspuitje
voor de Woude onverantwoordelijk, te
meer daar de spuit in den Kogerpolder
geplaatst is, en dan, voor een bedrag
van 300 komt het hem voor hieraan
tegemoet te komen. De heer Groot zegt
dat er meermalen over gesproken is om
de spuit in de Woude te plaatsen, maar
dat dit steeds afstuitte op berging daar
van. De heer Blokker is er voor om
daar zoo goed mogelijk bij brandgevaar
te kunnen optreden, als er iets gebeurt
is er altijd uitstekende hulp aanwezig.
De voorzitter was van meening dat
wanneer aldaar een vrijwillig corps
werd opgericht en B. én W. hielden met
eenige bewoners aldaar een bespreking,
dat wij dit verzoek tot een volgende ver
gadering moesten aanhouden, waartoe
werd besloten.
Ingekomen was een bericht van den
heer S. Helder, waarbij hij wegens ver
trek naar elders ontslag neemt als lid
van de commissie tot wering van school
verzuim in den Kogerpolder. B. en W.
stelden voor dit ontslag eervol te ver-
leenen, waartoe werd besloten. In deze
vacature werd benoemd de heer P.
Helder, die met deze benoeming in ken
nis zal worden gesteld.
Voorstel B. en W. om aan W. Tijmes
een gemeentelijke vergoeding te verlee-
nen van 50 per jaar als tegemoetko
ming in de kosten eener telefonische
verbinding van het pontveerhuis onder
dezelfde voorwaarden als dit aan den
vroegeren pachter A. G. de Wit werd
verleend. Dit voorstel werd alzoo aan
genomen, evenals een suppl. begrooting
1934.
Het voorstel van B. en W. om de ver
goeding aan den loco-burgemeester toe
te kennen en te bepalen op de helft van
de aan het ambt verbonden wedde. De
minimum wedde bedraagt 2500. De
waarneming zal vermoedelijk 8 weken
duren, zoodat per week 24.24 genoten
kan worden. De vergoeding voor den
loco-secretaris te bepalen op 44.66 per
week en het salaris van ambtenaar ter
secretarie, zijnde 15.34, op het salaris
van den loco-secretaris te verminderen,
zoodat 29.32 per week zal worden uit
betaald. Het ligt in de bedoeling een
tijdelijke hulp aan te stellen en 200
hiervoor op de suppl. begrooting als
schrijfloonen te plaatsen. De totale
kosten aan dit voorstel verbonden kun
nen 428.48 bedragen. Alzoo besloten.
De gemeentebegrooting 1934 was met
een kleine opmerking van Ged. Staten
terug ontvangen.' Na toelichting werd
deze na wijziging opnieuw vastgesteld.
Alsnu werden besprekingen gevoerd
terzake werkverschaffing. Medegedeeld
werd dat in de eerste vier weken van
Jan. 1934 de werkverschaffing 1000
heeft gekost; op de begrooting staat
9000 voor 1934 en steun over hetzelfde
tijdvak 250, op de begrooting 2000.
Nu de landarbeiders bijna alle zijn uit
getrokken, loopen de kosten belangrijk
op, want eerdaags komen er 48 men-
schen volop aan de werkverschaffing.
Werkverschaffing kost gemidd. 13.80
per man en per week, is ongeveer 650
per week. Steun 10.50 per week ge
middeld, is 500 per week, bouwvak
arbeiders 1 meer.
De heer Blokker zegt dat er geen mo
gelijkheid is dat de menschen bij parti
culieren kunnen werken, jonge men
schen gaan voor getrouwden. Ook in het
boerenbedrijf is geen werk.
De voorzitter lichtte toe dat in de
werkverschaffing 29 ct. per uur wordt
verdiend met spitten. Zandkruien iets
minder. Worden allen in de werkver
schaffing geplaatst, dan is geregeld toe
zicht noodig. Met het spitten is er nog
een week werk en wat dan!
De heer Schut zeide dat deze grond
gelijk gemaakt kan worden.
De voorzitter zeide dat wanneer de
Iconen zoo blijven, er naar particulier
w erk niet wordt omgezien.
De heer Blokker vond het ook een
moeilijk probleem om op te lossen.
De heer Groot: Het kan zoo niet door
gaan, het loopt onherroepelijk vast.
Na eenige discussie, waarbij alle leden
er van doordrongen waren dat met het
oog op de gemeentefinanciën er veran
dering moet komen, werd besloten wan
neer het spitwerk en gelijkmaken van
den grond is afgeloopen en het land van
Van Duin is afgegraven, de werkver
schaffing stop te zetten en de menschen
voor zooveel rtiogelijk in de steunverlee-
ning op te nemen.
De commissie van advies voor de
werkverschaffing had een schrijven in
gezonden betreffende het verhuren van
gemeenteland. Het komt de commissie
goed voor om het land in 3 perceelen te
verdoelen, elk groot 300 roeden. Voor
ieder perceel zal benoodigd zijn 500 H.L.
mest, benevens 3000 K.G. kalkmergel
voor het geheel. Deze materialen aan
te schaffen door de gemeente en de
eventueele huurder er over en in te
laten werken. Ook zal nog eenige be
planting voor afscheiding worden aan
gebracht. De perceelen zullen als zij
bemest zijn per perceel 188 kosten of
afgerond 200.
De verhuring zal plaats hebben voor
5 jaar en boven de pachtsom zal 40 per
jaar voor bemesting betaald moeten
worden onder solide borgstelling.
De verhuring zal bij inschrijving ge
schieden en reductie wordt niet ver
leend, terwijl publicatie van verhuring
spoedig zal plaats hebben.
Is de inschrijving van dien aard dat
verhuring plaats heeft, dan zal nog een
dekking gezocht moeten worden voor de
kosten. Alzoo besloten.
Voorstel van B. en W. om de controle
op de kas en boeken bij het G. E. B. als
mede het onderzoek der rekening van
het bedrijf van 1933 op te dragen aan
den heer Blom te Alkmaar,. Dit voorstel
werd met algemeene stemmen aangeno
men.
Rondvraag. De heer Polle vroeg ver
betering van den Limmerweg. Hierin
zal worden voorzien.
Hierna sluiting.
Dinsdag vergaderde de Raad. Na ope
ning door den voorzitter, burgemeester J. de
Moor, werd medegedeeld, dat Ged. Staten
hebben vernietigd het raadsbesluit waarbij
afwijzend werd beschikt op een verzoekschrift
van J. van Ens te 't Zand om vergoeding van
vervoerkosten als bedoeld in art. 13 der La-
ger-onderwijswet 1920 en dat de aan van
Ens toe te kennen vergoeding is bepaald op
60 pCt. van de kosten voortvloeiende uit het
bezoeken van de chr. school te Schagen door
zijn leerplichtige kinderen.
In een vorige vergadering was besloten,
gelden beschikbaar te stellen voor den bouw
en de meubileering van een derde schoollo
kaal aan de r.k. school te Burgerbrug. De
hiervoor vastgestelde suppletoire gemeente
begrooting werd door Ged Staten niet goed
gekeurd.
Genoemd college gaf, na ingewonnen ad
vies van den hoofdinspecteur van het Lager-
onderwijs, in overweging om, in verband met
den langzamen leerlingengroei en mede met
he oog op de ongunstige tijdsomstandighe
den, voorloopig niet tot aanbouw van be
doeld schoollokaal over te gaan en de betref
fende suppletoire begrooting in dien zin te
wijzigen. Het voorstel van B. en W. om aan
dit advies gehoor te geven werd aangenomen
Vervolgens werd, overeenkomstig het voor
stel van B. en W., besloten accoord te gaan
met de circulaire van Ged. Staten inzake de
voorgenomen herziening van de jaarwedden
der burgemeesters, secretarissen en ontvan
gers en wel wat betreft het pensioen-verhaal,
met handhaving van de thans bestaande tij
delijke korting.
Van den minister van financiën was be
richt ontvangen dat aan de gemeente Zijpe,
overeenkomstig haar verzoek, uit 's Rijks kas
voorschotten zullen worden verleend inge
volge de Landarbeiderswet, ten behoeve van
C. oMerland ad 2330 en van J. Nobel Czn.
ad 2100.
Na breedvoerige besprekingen werd afge
wezen een verzoek van den Zijper bestuur-
dersbond om voor de werklooze arbeiders,
werkzaam in de Wieringermeer, een ruimere
werkgelegenheid toe te staan.
Een van den Zijper bestuurdersbond inge
komen verzoekschrift om behalve aan de
landarbeiders ook aan de andere georgani-
seerden een brandstoffentoeslag op hun uit
keering te verleenen, werd, tot nader onder
zoek, aangehouden tot de eerstvolgende
raadsvergadering.
Voorts werden ingewilligd de verzoeken
van de r.k. schoolbesturen te 't Zand en Bur
gerbrug om voorschot op de gemeentelijke
vergoeding overeenkomstig art. 101 der La-
ger-onderwijswet 1920.
F
Ingekomen was een adres van Jb. Zwem,
mer en W. van Duin, houdende verzoek om
vergoeding van kosten van schoolbezoek als
bedoeld in art. 13 der Lager-onderwijswet
1920. Adressanten zenden hun kinderen naar
de r.k. school te H and. Het vervoer geschiedt
per auto. De kosten hiervan bedragen 432
per jaar, waarvan de heer Zwemmer 45 en
Van Duin f I5 voor hun rekening nemen
Aan Zwemmer en 4 anderen werd reeds bit
raadsbesluit van 27 Januari 1931 een vergoe.
ding als bovenbedoeld toegekend van 900
per jaar, verminderd met de ten laste der
ouders blijvende bedragen, welke ongeveer
200 per jaar bedroegen. In verband met het
in werking treden der wet van 4 Aug. 1933
(Stbl. 414) tot beperking der uitgaven, welke
voor de openbare kassen voortvloeien uit de
uitvoering der Lager-onderwijswet 1920, j«
genoemd raadsbesluit van 27 Januari 1931
met ingang van 1 Januari 1934 komen te ver
vallen.
Overeenkomstig het voorstel van B. en W
werd besloten het verzoek van den heer
Zwemmer en van Duin in te willigen en het
bedrag der tegemoetkoming te bepalen 0»
372, ingaande 1 Jan. 1934
Een adres van A. Zeeman te Keinsmerbrug
waarbij werd verzocht om vergoeding van
vervoerkosten als bedoeld in art. 13 der La
ger-onderwijswet 1920, werd met algemeene
stemmen afgewezen, aangezien de woning
van adressant minder dan 5 K.M. is verwij.
derd van de chr. school te Schagen, alwaar
de kinderen van adressant onderwijs genie»
ten-
Door het bestuur van het waterschap Zijpe
en Hazepolder was aan het gemeentebestuur
voorgesteld om voor gezamenlijke rekening,
bij wijze van proef, een verkeersspiegel te la-
ten plaatsen bij de groote brug te Schager-
brug, zulks ter beperking van het aantal
auto-ongevallen daar ter plaatse. Naar aan
leiding hiervan stelden B. en W. voor op het
voorstel van genoemd waterschap in te gaan.
Conform het voorstel van B. en W. werd be
sloten.
In verband met de circulaire van het nat»,
naal-crisiscomité van 1 Jan. 1934 inzake e*-
tra hulp aan werkloozen in 1934 (z.g. steu.v
verleening B) stelden B. en W. voor, evenals
het vorige jaar, ook voor 1934 extra-steun
aan werkloozen te verstrekken. Maximaal
mag over 1934 voor extra-steun B worden
besteed 4.20 per werklooze Hierin draagt
het N.C.C. de helft bij, indien althans de ge-
meente de rest ad 2.10 voor haar rekening
neemt.
Ter bepaling van het aantal werkloozen
zal worden genomen het gemiddelde cijfer
over de eerste 10 maanden van 1933. Voor
de gemeente Zijpe bedraagt dit gemiddëlde
140.
Op voorstel van B. en W. werd besloten
voor het jaar 1934 een bedrag van 140 x
f 2.10 is 294, beschikbaar te stellen en de
uitvoering der regeling wederom op te dra
gen aan het plaatselijk crisiscomité. Boven
dien werd een bedrag van 100 gevoteerd
voor hulpverleening aan anderen dan werk
loozen.
Vervolgens kwam aan de orde een voorstel
van B. en W. tot vaststelling van een veran
dering, regelende het bouwen, inrichten en
bewonen van z.g. zomerwoningen in de ge
meente Zijpe, welke verordening door B. en
W. wenschelijk werd geacht in verband met
het feit, dat het onmogelijk is, dat door parti
culieren wordt overgegaan tot het bouwen
van zomerwoningen in de nabijheid van Pet
ten (Korfwater).
De meerderheid van den raad achtte de
eischen, in de genoemde verordening gesteld,
te zwaar, waarom het voorstel van B. en W.
werd verworpen.
Daarna werd tot lid van het burgerlijk
armbestuur in de vacature-W. Klok, benoemd
de heer W. Eriks te 't Zand.
Een voorstel van B. en W. om, in verband
met den zeer slechten toestand van den Ach
terweg te Petten, over te gaan tot verbete
ring van dien weg (de kosten werden ge
raamd op 500) werd met algemeene stem
men aanvaard.
Het primitief kohier der hondenbelasting
over 1934 werd vastgesteld op 952.50.
Na de rondvraag, die niets van beteeicenis
opleverde, volgde sluiting.
FONDSEN.
3 Febr.
5 Febr.
6 Febr,
5 N. W. S. 1000 193211
4Yi obl. Nederl. 1000 '17
4 idem 1000 '31
6 O.-Ind. 1000 '22 A
5M idem 1000 '21 D
5 idem 1000 17
4J4 idem 1000 '30II
514 Duitschland ,30
Amsterd. Bank
Koloniale Bank
Ned. Ind. Hand. Bank
Ned. Handel Mij. Cert. v, 1000
Rotterd. Bank
Alg. Kunstzijde Unie
v. Berkel's Patent
Calvé Delft Cert.
Nederl. Ford.
Ned. Kabelfabr.
Philips Gem. Bezit
Unilever
Anaconda
Beth. Steel
Cities Service
U. S. Steel
U. S. Leather
Cult. Mij. Vorstenl.
Handelsver. A'dam
Javasche Cult
Algem. Explor Mij.
Boeton
Redjang Lebong
Dordtsche Petr gew.
Koninklijke 1000
Shell Union
A dam Rubber 1
Serbadjadi
Java China Jap. Lijn
Ned. Scheepv. Unie
Stoomvaart Mij. Nederland
Deli Batavia Tab.
Deli Maatij.
Oostkust
Senembah
South. Pacific
Union Pacific
Prolongatie
*Ex-dividend.
102
100
97}
97}
99}
96;
55%
113'
51;
50}
47}
79 i
30}
20}
57%
17
287
256}
82}
SP-
35*"
7
25
188}
101
131
7%
123
156
179
7}
104}
31
2é
47}
48
129}
123lo/io
23
147
19
79}
1
101}
IOIW16
99%
977/.«
W7/»
98;
95}
5515/16
117
54
54
48
80
32}
21}
59
174}
290}
259
84}
11}
30%
2}
377/i6
7 Vi6
26}
194
104
132
8}
125
156
182
7%
105}
31 i
27
49}
50*
130?
125
23*
149}
21}
83}
1
1011
101%
99%
97}
97}
98}
75}
5-Vis
116}
55
54
48}
80
34
21}
60
172}
290}
257
83}
UVie
30}
2%
37%
7}
26}
191/
103}
133}
8}
124}
157
170}
7%
105}
314
27
49}
130}
124
24}
150»
•21®/i«
82}
1
7 Febr.
8 Febr.
9 Febt,
101)
101)
101}
101%
99>
99%
97%
97
978/;6
97
98»
98}
95}
95
53%
54%
115}
116}
52}
52
52}
52}
48
47)
80
80
34}
33}
20}
20 i
59}
58}
173
172
288}
290}
254}
254
83}
81}
11}
30%
10%
28%
2 i
37%»
35%
7}
6}
26}
25}
190}
190}
102}
102
131}
132}
8
8
126
125}
155
180}
180}
7%
6%
106}
104%
31}
31
27
26
48}
47)
49}
130}
130?
124}
1231
24}
24
150}
149}
19%
20%
80
78
1
1
101}
101%
99%
9771»
977*
99
95}
54%
116}
53}
79}
33%
20}
57»
172}
292
253}
80%
10}
29Vw
2'Vis
35%
6%
26}
193}
102}
132
125}
1781
6%
102}
30
27
47}
49}
131}
124}
23}
150
20»/w
78}
1