S-T-O-P Xtmd- ett J-umiouw Spoct föuitmland 3liittte*dand (ie zal ontstaan. Als men van daar de kinde ren naar een andere gemeente stuurt, zitten vee hier met een school met weinig kinderen, fïij vond het goed, dat het plan ter tafel is ge komen en dat het zal worden opgestuurd. De heer Wagenaar was het in deze met den heer Kostelijk eens en vond dat we in deze geen kinderen aan het openbaar onder wijs moeten onttrekken. De heer Tromp lichtte nog toe, dat het voorstel tot verbouwing niet is gekomen, dan nadat men zeker was van een derde leer kracht. De voorzitter zeide, dat thans nog geen derde leerkracht benoemd zal worden, daar er slechts twee lokalen beschikbaar zijn. De heer Kostelijk: Dus eerst verbouwen en dan een derde leerkracht. De voorzitter vond, dat eerst 'n beslissing op de plannen moet zijn afgekomen, voor men tot het benoemen van een derde leerkracht overgaat. Besloten werd de plannen van verbouw, gemaakt door aen gemeente-opzichter op te sturen en na eventueele beslissing te hande len. Omtrent het reeds in de vorige vergade ring beslotene betreffende opzending van het kind van den heer Dekker naar een inrichting waar het voldoende onderwijs kon krijgen, mits de ouders genegen waren een bepaalde bijdrage aan de gemeente te geven, deelde de voorzitter mede, dat de kosten 350 per jaar zullen bedragen. De heer Kostelijk meende, dat de gemeente een bedrag van 200 per jaar beschikbaar dient te stellen, welk voorstel door den heer Wagenaar ondersteund werd, terwijl de heer Krom dit bedrag te hoog vond. Er zal nog vernomen worden wat de fami lie in deze wil bijdragen. Betreffende de tuinbouwcredieten 1931 deelde de voorzitter mede, dat thans reeds 15 personen van de 63 geheel niet aan hunne verplichtingen hadden voldaan. De heer Wagenaar was van meening, dat als de gemeente eenmaal betaald heeft het wel moeilijk zal zijn om het later nog te ver halen, zelfs als deze personen het wel weer kunnen betalen. De heer Krom meende, dat in deze de boe renleenbanken een dringend schrijven aan de geldnemers dienen te richten. De heer Kostelijk zeide, dat hem uit zijn ervaring gebleken is, dat dit meestal boter aan de galg is gesmeerd. Er zijn menschen, die willen betalen en er om zoo maar eens te zeggen het brood voor uit den mond sparen. Voor anderen is zelfs een nog zoo dringend schrijven vruchteloos, nu zij zien dat gemeen te en provincie bijpassen, daar waar zij niet aan hun verplichtingen voldoen. Weth. Tromp meende, dat voor velen eerst nog de eerste dagelijksche behoeften zijn te voldoen, voor zij aan betaling van rente kun nen gaan denken. Besloten werd weder evenals het vorige jaar de voor de gemeente opkomende bedra gen te voldoen. De voorzitter deelde mede, dat door de ge meente geen counonbelasting betaald wordt, wat betreft de door de gemeente uitgegeven schuldbewijzen. Naar aanleiding van een schriftelijk ver zoek van den heer Groenland betreffende de kerstmisgave aan de werklieden, deelde de voorzitter mede, dat het dagelijksch bestuur besloten heeft in deze den door den minister aangegeven gedragslijn te volgen. Na een vraag van den heer Kostelijk om trent de omzetbelasting, voor zoover deze het O.E.B. betreft, welke vraag naar de commis sie van bijstand werd verwezen, volgde na een woord van dank sluiting. alles per 100. Anemoon Hollandia per liter 4.10: Ane moon St. Bridged per liter 1—3: Ane moon de Caen per liter 34; Anemoon w, ?aalwo1 Per K G. 8.60. Woensdag, 21 Februari a s. wordt weer een veiling gehouden, welke zeer wa»" •l';:nlijk de laatste m dit seizoen zal zijn. KENNEMERLAND. Momenteel is het stil aan de veilingen. Februari is altijd een stille maand met wei nig handel. Oude groenten raakt op en men ls aangewezen althans voor den hoofd- aanvoer 0p groenten die in de pakhuizen JS °P8eslagen. Enkele nieuwe „snufjes" zijn weer aan de markt, n.1 rabarber en spina zie, doch dat heeft weinig te beteekenen. De aanvoer van boerekool gaat onverminderd voort en evenmin komt er wijziging in de bedraden St€6Vast 010 tot f 030 per kist De handel in roode kool was iets williger. Yaren 3 tot 7.50 per 100 rfp iniraw was n'et 200 'n trek, doch nrii™ laat ook te wenschen over. De feLST/ tot 6.50 per 100 stuks. Iiteit o°? was Kewild en prima kwa- rvïfn?/-8'50 tot per 100 stuks op. kwalitpif In spruiten was vlug. Doch de Driisvpriphu vandaar het groote .10 tot 23 per 100 K.G. was poret er nie* °P vooruit. Niettemin /210 rïr ?0<?rtDduur- de prijzen 1 tot hoewel w Breekpeen was meer in trek, 1'j"let tot verhooging van prijs S noteering was 0 50 tot 0.80 per pn êJa?r0e"ten bepaald zich tot pieterselie tml6' die voor prijzen van 7 tot 10 mÜj werden verhandeld, vtnw de aanvoer van witlof wil het nog niet vl ij kom* '°t heden weinig aanvoer f V f8, n°teering was vrij vast, n.1. J zo tot f 30 per 100 K.G. De aanvoer van prei was niet groot, de prijzen onregelmatig, n 1. 2.50 tot 7.50 per 100 stuks. De aan- yoer van vruchten bepaald zich in hoofdzaak tot keukenvruchten (peren) De prijzen voor Peren waren 10 tot 19 per 100 K G. De overige aanvoer als wortelen, rapen, bieten en andere stapelproducten werden voor d» oude prijzen verhandeld. Veel vraag is er niet naar stapelgroenten. UITGEEST. Bloembollenveiling. Woensdag 7 Februari jl. werd in het hotel de Ooievaar te Uitgeest wederom een bloembollenveiling gehouden van Ranonkels en Anemoonen. De belangstelling voor deze veiling was zeer goed, er waren koopers van Noord tot Zuid. De volgende prijzen werden o.a. besteed: Fransche ranonkel: Veronica I 34 ct., café Brun I 50 cent, Primrose beauty I 14 ct en in soorten II 5—13 cent per 100; Persi sche ranonkel: Fireball 30 cent, Barbaroux 30 cent, Orange brillant 35 cent, Jaune sup- préme 45 cent en in diverse soorten 30 cent, Automobilisme. DE 23STE AUTOTENTOONSTELLING TE AMSTERDAM, In tientallen soorten en merken toont de internationale auto- industrie, dat de moderne wagen steeds beter, steeds betrouwbaar der en desondanks steeds goedkooper wordt. Het zal zoo langzamerhand wel door het heele land doorgedrongen zijn, dat de poor ten van het R.A.I.-gebouw weer een tiental dagen geopend zijn voor ontelbare geïnteres seerden en belanghebbenden in de auto- industrie en haar meeste uiteenloopende neven-branches. Tien dagen zal de auto regeeren, zullen de taMooze nieuwe modellen in hun mooiste statieldeeden de bezoekers fas- zullen velen van de tentoon stelling terugkeeren en met misschien een zucht in eigen oud-karretje de terugreis aan vaarden, terwijl daar in de autosalon de jon gere telgen uit hetzelfde geslacht weer zoo- veel mooier, zooveel beter geworden zijn. Dan beginnen er vage plannen van inruilen te komen, dan wordt gewikt en gewogen, dan wordt een paar dagen later moeder de vrouw eens mee genomen naar de R.A.I., want die gummende aanlokkende dingen, die daar zoo gracieus tusschen vroege tulpen staan te pronken, werden nu eenmaal niet vergeten door hen, die hun hart aan onze moderne vervoersmiddelen hebben verpand, die in een auto ook nog iets anders zien dan een wagen waarin je zoo snel mogelijk van de eene plaats naar de andere rijdt, zonder er aan te denken, dat diezelfde wagen ook nog een hart heeft, waar een klein beetje op gepast moet worden, en een body die zijn onderhoud eischt. Voor dezulken is een show elk jaar weer opnieuw een feest, waar ze zich een dag lang of misschien meer nog verlustigen aan de vele verbeteringen, leuke snufjes of han dige accessoires. Steeds verbeteringen. En het is wonderlijk, elk jaar is het het zelfde geluid dat men hoort: „Ik zou nu waarachtig niet weten wat ze nu nog verder aan dien wagen of aan dat merk kunnen ver beteren". Inderdaad, elk jaar zijn de nieuwe typen het summum van volmaaktheid, en eik volgend jaar is diezelfde wagen weer zoo danig veranderd en verbeterd, dat men zich het eenvoudig niet voorstellen kan. Zoo is het ook nu weer, en, laten we dit er meteen even bijzeggen, de vele veranderingen zijn ingrijpend. Als ooit bewezen is. dat de moderne auto zijn volmaaktheid nabij komt, dan is het wel daardoor: dat men ook in de goedkoopste klassen de veiligheid, ook voor groote snelheden, belangrijk verbeterd heeft. Immers, de motor, onverschillig het aantal cylinders dat erin zit, is dermate geperfec- tionneerd dat lang-loopen-op-topsnelheid zoo nu en dan heelemaal geen kwaad kan, dat wagens van de goedkoopste prijsklassen vrij wel allen over de 100 K.M. per uur kunnen draaien. En het lijkt ons op deze show wel bewezen, dat de constructeurs gepoogd heb ben de wagens nog meer stuurbaarheid, nog meer vaste ligging op den weg te geven. Zwaardere bandenmaten zijn vrijwel overal toegepast, versterkte chassis zijn schering er. inslag, de Amerikaansche auto-industrie heeft zich meester gemaakt van de onafhan kelijk geveerde voorwielen, wat in Europa tot nu toe slechts schoorvoetend en dan nog al leen op de duurdere wagens werd toegepast Onafhankelijk veerende voorwielen. Het spreekt boekdeelden, dat een concern als beneral Motors, die wegens fabriceert van Opel tot Cadillac toe, voor al haar typen deze nieuwe voorwielconstructie heeft toege past, al is die consctructie voor de diverse merken ook wel verschillend, en ziet de vóór onderkant van Buick er b.v. heel anders uit dan van Chevrolet: Bij Buick heeft men een voudig de geheele vooras laten vervallen en zijn de wielen met ingenieuze driehoekcon structies aan het frame bevestigd. Chevrolet doet het anders, daar is een patent gebruikt, van Europeesche afkomst, dat van Dubonnet Het uiteindelijke resultaat is echter gelijk en het gevolg is natuurlijk, dat de oneffenheden in den weg opgenomen worden door de wie len afzonderlijk en het schudden en door trillen van de heele as voot een groot deel weggenomen wordt, iets wat in de eerste plaats direct een rustig sturen tegemoet komt. met alle prettig gevolgen als wegvastheid, soepel loopen enz enz. Vastere frames. Enkele jaren geleden was er geen auto fabrikant of hij zwoer bij z.g. soepele frames Deze periode schijnt weer voorbij te zijn. al thans bij meer dan een merk zijn de chassis belangrijk verstevigd, door kruisbalken die dubbel aangebracht zijn, o.a. weer bij Che vrolet. Om even bij deze wagens te blijven, het toch al zoo sierlijke model 1933 is dit jaar omgetooverd in een wagen, zoo vlot van lijn, zoo grootsch van allure, dat hij vrijwel onherkenbaar is. De geëxposeerdecabriolet is een juweeltje. Dit tweezittertje is nog het type, dat in Amerika zal loopen, voor Euro pa komt er nog bij. dat de twee reservewielen in de spatschermen gemonteerd worden en een kofferrek achterop geplaatst is. De motor van de Chevrolet is tot 80 P K. opgevoerd en heeft verschillende verbetering ondergaan. Alle typen zijn rondom met veiligheidsglas uitgerust. Lagere prijzen Ook General Motors is meegegaan met de algeheele richtlijn in de auto-industrie, n.1 een prijsverlaging over de geheele linie, on danks de vele verbetering. De duurste Che vrolet blijft nog onder de tweeduizend gul den. Gezien de belangstelling, die er op stand 45 bestond, lijkt het niet onmogelijk, dat deze wagen anno 1934 een „best-seller bleek. Ford. De Nederlandsche Ford-fabriek prijkt op stand 53 en ze heeft al direct met een be- GE0PEWDVANÊ0V.M.-5UM.EN VAN0im-ION.M. SLÜÏTIHGI0MDAGII6FEBR 5u.N*. hoorlijk psychologischen zet de belangstel ling van de bezoeker^. Immers, geheel be- modderd, precies zoo'uitgerust als bij den start, staat daar de Ford V8 van van der Meulen c.s., die zoo'n behoorlijk figuur in de juist verreden Rallye Monte Carlo heeft ge slagen. Men verdringt zich om den wagen bekijkt hem van binnen, van buiten, kritiseert en merkt op en ontdekt, dat die Ford precies dezelfde is als de standaardmodellen die er vlak naast keurig gepoetst en glim mend op enthousiastelingen staan te wach ten. Men kan op dezen stand ook de vier cylin ders zien en de babyford, de z.g. Engelsche Ford. Ock hier zijn vele nuttige verbeterin gen aangebracht. De Nederrandsche Ford fabriek bouwt nu de vier en acht cylinder- modellen hier te lande geheel in serie en geeft zoo aan vele Nederlandsche arbeiders werk. Fiat en Nash. Wie de bladen gevolg heeft, weet dat Nash- fabrieken in 1934 een hooge troef op de speeltafel zouden gooien, in den vorm van een geheel nieuw type: de Lafayette. Welnu, deze wagen is gearriveerd en het ls haast vervelend het alweer te moeten zeggen: in een dergelijke prijsklasse kan het haast niet beter. Een op en top forsche wagen, zoo modern mogelijk, mooi van lijnen en in har monische kleuren. Iemand die er voor ge ïnteresseerd is, krijgt value for money. De Fiat is een Europeaan, die evenals oude wijn geen krans behoeft. Ook hier heeft een goed- kooper type auto zijn intree gedaan, de Balila. Ook het type Ardita blijft onder de drie mille. Deze kfein-auto heeft een carros serie zonder portierstijlen, zonder midden stijl dus, hetgeen de ruimte en het comfort zeer veel verbetert. Voor liefhebbers van spor tief rijden is er een Balila racewagentje, dat er zeer aantrekkelijk uitziet. Een vlot, snel project, bestemd voor hen, die het comfort van een sedan willen offeren voor snel spor tief rijden Dergelijke sport-carren zijn te kust en te keur aanwezig. Daar is Swallow, Singer, Morris, Standard, Midget. Bijna allen zijn ze uitgerust met racesturen die flexibel zijn, met dubbele carburatie, toonbeelden van kracht en snelheid, met mooie stroomlijnen, die in de practijk nuttig bleken te zijn. Een Europeaan met Amerikaansche allu res is Citroen, die ook hoe langer hoe meer de Hollandsche wegen gaat bevolken. Daar is Chrysler met zijn troetelkind de Plymouth, daar is Minerva, om meteen even een heel anderen kant uit te gaan. Daar staat een Rohr met voorwielaandrijving, een Mercedes, de motor voorin geplaatst, een D.K.W., ook al met de veelgeroemde Frontantrieb, Essex, Hudson, om van de Bus, Touringcar of vrachtwagens maar niet te spreken. Ook de ze kant van de autotechniek gaat met rasse schreden vooruit, enorme touringcars zijn rijdende salonnetjes. Staat er niet een Citroen voor 36 personen, met geheel stalen carrosse rie en geheel stalen meubileering? o Het is op deze R.A.I. om duizelig van te worden. Het is onmogelijk om ook maar te trachten iets meer te geven dan een vluchtigen indruk van deze wereldindu-tiie, die ondanks crisis zich uitbreidt met een niet te stuiten elan, een industrie waarvoor de knapste kop pen dagelijks hun hoofden breken om de wereld nog beter, nog goedkooper, nog vol maakter vervoermiddelen te geven. De R.A.I. staat in het brandpunt der be langstelling, en wie de enorme show bezoekt zal het gaan, zooais bet ons ging. er is te veel om alles te kunnen opnemen. De val van den dollar heeft de verschillende merken in de diverse prijsklassen nog dichter bij elkaar gebracht, tien,' twintig automerken moeten in gelijke klasse met elkaar vergeleken worden, en ze zien er allemaal even mooi, even be trouwbaar en even macnM"- uit. Zware diep overhangende spatschermen zün aan de orde, gebogen ver raar beneden leonende radia- teurs geven e'ken wagen 'n onbetwist cachet, metalen banderhoezen camoufleeren de re serve banden, de interieirs teven een fijnheid en comfort, waarvan we vijf jaar geleden niet durfden te droomen neen. het wordt den bezoeW dit iaar 'ang niet ger"*kMi»k gemaakt Maar misschien daarom is het juist zoo interessant- ONDERZOEK VAN HET AMERIKAANSCHE LUCHTPOST SCHANDAAL. Mac Cracken heeft zich ter beschikking van de politie gesteld. De arrestatie van Mac Cracken was door den senaat bevolen, toen de enquêtecommissie voor het luchtpost- schandaal mededeelde dat belangrijke docu menten over de regeeringscontracten voor luchtpostverkeer uit de stukken waren ver dwenen. Mac Cracken was tegen borgstelling in vrijheid gesteld en hij zou Vnjdag j.1. voor den senaat verschijnen Hij weigerde even wel voor den senaat te verschijnen, zoodat zijn arrestatie werd bevolen. „JAPAN WIL GEEN ZELFMOORD PLEGEN". De nieuwe Japansche ambassadeur in de V. S.' Saito verklaarde gisteren, dat hij iedere gedachte aan een tweeden Russisch-Japan- schen oorlog verwierp. „Wanneer wij oorlog krijgen met Rusland, dan beteekent dat oor log met alle andere volkeren en wij willen geen zelfmoord plegen". JAPANSCHE PRINSES GEBOREN. Blijde gebeurtenis- Prinses Hirojosji Foeshimi van Japan heeft het leven geschonken aan een dochter. VERHOUDING RUSLAND—JAPAN. Blücher voert het woord- Het telegraafagentschap der Sovjet-Unie publiceert thans de redevoering, welke de opperbevelhebber der Sovjet-Russische troe pen in het Verre Oosten, generaal Blücher, op het partijcongres heeft gehouden. Blücher ging uit van een in gevaar gebrachten toe stand van het gebied in het Verre Oosten en verklaarde, dat Japan zich op koortsachtige wijze uitrust voor den oorlog. De Sovjet- Unie wil geen ooriog. De politiek van Japan geeft helaas niet de zekerheid, dat militaire verwikkelingen vermeden kunnen worden Voorts kantte Blücher zich tegen de verkla ring van den Japanschen minister van Oor log, dat Sovjet-Rusland van plan zou zijn, zich voor te bereiden tot den oorlog. Tegen over het verwijt, dat Sovjet-Rusland 300 vliegtuigen heeft in het Verre Oosten, ver klaart Blücher, dat de Japanners in Mand- sjoerije niet minder dan 500 toestellen be zitten. Blücher werd een groote ovatie bereid, toen hij verklaarde dat de Sovjet-Unie niet de bedoeling heeft Japan aan te vallen, doch dat zij niettemin vo'doende maatregelen heeft ge troffen om zich tegen een aanval te ver dedigen. Uit een eventueele toekomstige bot sing zal het Roode leger als overwinnaar naar voren komen. „MEDEZEGGENSCHAP, MAAR NIETS IN TE BRENGEN". Wij ontleenen aan de N.R.Crt. het vol gende: „Medezeggenschap, maar niets in te bren gen". Deze uitspraak, die den toestand aan de Arbeiderspers schetst, is niet van ons, maar van de redactie van het Grafisch Week blad, orgaan van den Algemeenen Neder - landschen Typografenbond. Laten wij de redactie zelf aan het woord: Aan de drukkerij van De Arbeiderspers botert het den laatsten tijd maar weer slecht. De jongste loonsverlaging, die overal ont stemming heeft gewekt, was aan deze druk kerij eenigen tijd opgeschort, doch zou dezer dagen van toepassing worden gebracht. Het technisch personeel, dat al had gehoopt, dat hem ditmaal den beker met alsem zou voor bijgaan, heeft klaarblijkelijk gepoogd, de directie der drukkerij te bewegen, hiervan af te zien, doch heeft bij dit pogen geen suc ces gehad. Uit onderstaande motie blijkt, dat men de koppen bijeen heeft gestoken en een personeel-vergadering heeft belegd, waar aan de ontevredenheid uiting is gege ven. Al weer komt hierbij na^r vofen, dat niet alleen het feit van de loonkorting, doch ook weer het negeeren van den onderne- mjpgsraad, althans van diens tegenvoorstel len, kwaad bloed heeft gezét. Men kent onze meening omtrent deze aan gelegenheid. Geenszins zijn wij van oordeel, dat ondernemingen van de arbeidersbewe ging onder alle omstandigheden hoogere loonen moeten betalen dan concurreerende particulieren doen. Maar evenmin kunnen wij het billijken, dat dergelijke partijzaken de in dezen tijd zoo veelvuldig voorkomende aanslagen op de loonen maar klakkeloos na volgen. Daarbij dient dan wel de bedrijfs- toestand onder het oog te worden gezien en in een onderneming met medezeggenschap der arbeiders, dienen deze zeer zeker van de onontkoombaarheid van den harden maatre gel te worden overtuigd. Dat gaai nog lang niet zoo ver als de eisch: Opening der boe ken! Meer zullen wij er vooralsnog maar niet over zeggen; de motie kwam eer3t op het laatste oogenblik in ons bezit, zoodat de gelegenheid tot breedvoeriger commentaar ook zou hebben ontbroken. Hier volgt de mo tie: Motie. Het typografisch en chemigrafisch perso neel van de Arbeiderspers, in vergadering bijeen op Dinsdag 30 Januari, in café De Pool, te Amsterdam, gehoord de besprekingen op deze vergade ring, protestterd met klem tegen de wijze, waarop de loonsverlaging is ingevoerd n.1. zonder voldoende overleg met ae Commissie van Medezeggenschap, wat insluit, een weigering om deze loonsverlaging aan de hand van nadere gegevens te motiveeren protesteert tevens tegen den maatregel, door den raad van commissarissen genomen, waarbij een oud recht, n.1. het verstrekken van een gratis blad aan het personeel wordt geschonden. besluit deze motie ter kennis te brengen van de Directie, den Raad van Commissaris sen en ter plaatsing aan te bieden in het Grafisch Weekblad en Grafische Pers. De redactie van het blad en het personeel geven de directie en de commissarissen van De Arbeiderspers harde noten te kraken. Hier heeft men nu te doen met een onderneming, die in practijk zou kunnen brengen wat ae met haar verbonden partij en vakbeweging met zooveel krach» propageeren. Noch wat de regeling van de medezeggenschap aan gaat, noch wat de feitelijke gedragingen te genover het personeel betreft, houden deze sociaal-democraten zich echter aan de „eischen" van medezeggenschap, die in woord en geschrift aan het particuliere bedrijf worden gesteld. Zooals men zich zal herinneren, hebben wij vroeger reeds de regeling van ae medezeg genschap, die bij de Arbeiderspers bestaat, aan een bespreking onderworpen. Onze con clusie was toen, dat van een eigenlijk ge zegd „meespreken" niet de rede was; ontdaan van alle franje, komt de regeling slechts neer op de uitoefening van eenigen invloed op de verkiezing van enkele commissarissen van de vennootschap. En van verruiming van rech ten var. het personeel in de naaste toekomst schijnt in het geheel niets te komen. Blijkbaar zijn „eischen" als „medezeggenschap, be drijfsorganisatie" alleen maar paradepaardjes, die op 1 Mei van stal worden gehaald om dan weer te worden opgeborgen. Erger is evenwel, dat zelfs het overleg, waarop het personeel van de Arbeiderspers tegenover de directie krachtens de gemeen schappelijke beginselen aanspraak kan maken, een wassen neus is. Begrijpen wij het goed, dan richt de ontstemming van het personeel zich vooral tegen de negeering van een be hoorlijk. overleg. En terecht. Dat de Arbei derspers immers ook de kwade gevolgen van een slechte conjunctuur ondervindt, begrijpt ieder en dat loonsverlaging onafwendbaar is, schijnt de redactie van het Grafisch Weekblad ook wel in te zien. Maar de „hooghartig heid". waarmee de zaak behandeld schijnt te zijn, steekt het peisoneel, dat van een door sociaal-democraten geleide onderneming an ders mocht verwachten. Het verkorten van het oude recht op een vrij exemplaar van de eigen courant, werpt eveneens een eigenaaidig licht op de mentali teit van de bestuurders van de Arbeiderspers. De particuliere werkgevers immers die zich genoopt ziet door den noodtoestand van zijn bedrijf, een einde te maken aan kleine emolu menten, die zijn personeel geniet, pleegt in de bladen van de Arbeiderspers te worden uitge kreten voor een patroon, die door het uitbui tingsinstinct wordt bezeten en die verbitte ring kweekt. Hoe moeten wij nu deze daad van de bestuurders van de Arbeiderspers kwalificeeren? Het is een zuur werk voor de zetters van de Arbeiderspers de copie van fulminante artikelen tegen de „loonsverlagers" en de „uitbuiters" en de striidzano-en voorde mede zeggenschap te moeten verwerken. De rusti- gen zullen een ironischen glimlach niet kun nen onderdrukken. De meer heetgebakerden zullen de zaak echter niet zoo licht opvatten. Van het kweeken van verbittering gesproken! De positie van de SD.A.P wordt steeds tragischer. De verwachtingen, die zij gewekt heeft bij de groote massa, blijken in elk op zicht onvervulbaar te zijn Voor behoorlijk overleg in een eigen onderneming geven haar vooraanstaande leden zelfs niet thuis Het „heilig ideaal" is jammerlijk ineengeschrom peld! DIEVENBENDE TE DEN BOSCH GEARRESTEERD. Reeds een tiental inbraken bekend. De Bossche recherche is gister overgegaan tot de arrestatie van drie personen, die zich schuldig hebben gemaakt aan een groot aan tal inbraken, welke in de laatste weken Den Bosch hebben opgeschrikt. Daarbij werden zelfs de woningen van politieambtenaren niet ontzien. Reeds hebben de gearresteerden betreffen de een tiental zaken een bekentenis afgelegd. De Crt. vertelt er het volgende over: Het was aan een toeval te danken, dat de eerste arrestatie kon geschieden. Zondag middag deed nl. een sigarenfabrikant S., wo- nende aan den M aastritscheweg, aangifte bij de politie, dat insluipers zich toegang' hadden verschaft tot zijn woning en aldaar een bedrag van 600 hadden buit gemaakt. Enkele rechercheurs stelden een onderzoek in, doch konden geen enkel spoor in de wo ning ontdekken. Op den terugweg passeerden zij de Verver straat, waar zij getuigen waren van een transactie waarbij een jongeman een auto wilde koopen van den heer V. De koop kwam ten slotte voor 250 tot stand en de jonge man verwijderde zich. De rechercheurs verwonderden zich over deze handelszaak. Zij herkenden den jonge man als een schoenmakersknecht, die niet zeer ruim in zijn geld placht te zitten. Het bleek, dat de jongen inderdaad een auto had gekocht voor 250 en nu naar huis was gegaan om het geld te halen. De recher cheurs wachtten zijn terugkomst af en ver zochten hem mee te gaan naar het bureau. Ook werd hem gevraagd hoe hit aar. het geld kwam. Na eenigen tijd bekende hij, dat dit afkomstig was van een inbraak, die hij had gepleegd bij den heer S. aan den Maastricht- scheweg. Behalve de 250 gulden werd bij fouilleering nog 140 gulden op hem gevon den. Ondervraagd waar de rest van het geld gebleven was, verwees de verdachte, de 18- jarige J. B., de politie naar een kennis van hem, den 18-jarigen bakkersgezel J. v. d B. De politie ging naar diens huis en trof v. d. B daar aan. Hij gaf onmiddellijk toe ruim 200 gulden, van dezelfde inbraak afkomstig, in huis te hebben, en zeide bereid te zijn die aan de politie te overhandigen, mits deze niet zou ki'ken waar hij het geld vandaan haalde. De politie ging inderdaad op dat voorstel in, waarop de jongeman even later uit een achterkamer met 220 te voorschijn kwam. Men arresteerde hem en bracht hem naar van SNELHEID T van TWIJFEL van ONGELUK P van PATIËNT Deze waarschuwing is bedoeld voor hen, die moeite hebben met het onthouden van het woord „Stop wanneer zij fiets of auto besturen. 74

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7