S-T-O-P
Xtmd- ett J-umiouw
Spoct
föuitmland
3liittte*dand
(ie zal ontstaan. Als men van daar de kinde
ren naar een andere gemeente stuurt, zitten
vee hier met een school met weinig kinderen,
fïij vond het goed, dat het plan ter tafel is ge
komen en dat het zal worden opgestuurd.
De heer Wagenaar was het in deze met
den heer Kostelijk eens en vond dat we in
deze geen kinderen aan het openbaar onder
wijs moeten onttrekken.
De heer Tromp lichtte nog toe, dat het
voorstel tot verbouwing niet is gekomen, dan
nadat men zeker was van een derde leer
kracht.
De voorzitter zeide, dat thans nog geen
derde leerkracht benoemd zal worden, daar
er slechts twee lokalen beschikbaar zijn.
De heer Kostelijk: Dus eerst verbouwen en
dan een derde leerkracht.
De voorzitter vond, dat eerst 'n beslissing op
de plannen moet zijn afgekomen, voor men
tot het benoemen van een derde leerkracht
overgaat.
Besloten werd de plannen van verbouw,
gemaakt door aen gemeente-opzichter op te
sturen en na eventueele beslissing te hande
len.
Omtrent het reeds in de vorige vergade
ring beslotene betreffende opzending van het
kind van den heer Dekker naar een inrichting
waar het voldoende onderwijs kon krijgen,
mits de ouders genegen waren een bepaalde
bijdrage aan de gemeente te geven, deelde de
voorzitter mede, dat de kosten 350 per jaar
zullen bedragen.
De heer Kostelijk meende, dat de gemeente
een bedrag van 200 per jaar beschikbaar
dient te stellen, welk voorstel door den heer
Wagenaar ondersteund werd, terwijl de heer
Krom dit bedrag te hoog vond.
Er zal nog vernomen worden wat de fami
lie in deze wil bijdragen.
Betreffende de tuinbouwcredieten 1931
deelde de voorzitter mede, dat thans reeds 15
personen van de 63 geheel niet aan hunne
verplichtingen hadden voldaan.
De heer Wagenaar was van meening, dat
als de gemeente eenmaal betaald heeft het
wel moeilijk zal zijn om het later nog te ver
halen, zelfs als deze personen het wel weer
kunnen betalen.
De heer Krom meende, dat in deze de boe
renleenbanken een dringend schrijven aan de
geldnemers dienen te richten.
De heer Kostelijk zeide, dat hem uit zijn
ervaring gebleken is, dat dit meestal boter
aan de galg is gesmeerd. Er zijn menschen,
die willen betalen en er om zoo maar eens te
zeggen het brood voor uit den mond sparen.
Voor anderen is zelfs een nog zoo dringend
schrijven vruchteloos, nu zij zien dat gemeen
te en provincie bijpassen, daar waar zij niet
aan hun verplichtingen voldoen.
Weth. Tromp meende, dat voor velen eerst
nog de eerste dagelijksche behoeften zijn te
voldoen, voor zij aan betaling van rente kun
nen gaan denken.
Besloten werd weder evenals het vorige
jaar de voor de gemeente opkomende bedra
gen te voldoen.
De voorzitter deelde mede, dat door de ge
meente geen counonbelasting betaald wordt,
wat betreft de door de gemeente uitgegeven
schuldbewijzen.
Naar aanleiding van een schriftelijk ver
zoek van den heer Groenland betreffende
de kerstmisgave aan de werklieden, deelde de
voorzitter mede, dat het dagelijksch bestuur
besloten heeft in deze den door den minister
aangegeven gedragslijn te volgen.
Na een vraag van den heer Kostelijk om
trent de omzetbelasting, voor zoover deze het
O.E.B. betreft, welke vraag naar de commis
sie van bijstand werd verwezen, volgde na
een woord van dank sluiting.
alles per 100.
Anemoon Hollandia per liter 4.10: Ane
moon St. Bridged per liter 1—3: Ane
moon de Caen per liter 34; Anemoon
w, ?aalwo1 Per K G. 8.60.
Woensdag, 21 Februari a s. wordt weer een
veiling gehouden, welke zeer wa»" •l';:nlijk
de laatste m dit seizoen zal zijn.
KENNEMERLAND.
Momenteel is het stil aan de veilingen.
Februari is altijd een stille maand met wei
nig handel. Oude groenten raakt op en men
ls aangewezen althans voor den hoofd-
aanvoer 0p groenten die in de pakhuizen
JS °P8eslagen. Enkele nieuwe „snufjes" zijn
weer aan de markt, n.1 rabarber en spina
zie, doch dat heeft weinig te beteekenen. De
aanvoer van boerekool gaat onverminderd
voort en evenmin komt er wijziging in de
bedraden St€6Vast 010 tot f 030 per kist
De handel in roode kool was iets williger.
Yaren 3 tot 7.50 per 100
rfp iniraw was n'et 200 'n trek, doch
nrii™ laat ook te wenschen over. De
feLST/ tot 6.50 per 100 stuks.
Iiteit o°? was Kewild en prima kwa-
rvïfn?/-8'50 tot per 100 stuks op.
kwalitpif In spruiten was vlug. Doch de
Driisvpriphu vandaar het groote
.10 tot 23 per 100 K.G.
was poret er nie* °P vooruit. Niettemin
/210 rïr ?0<?rtDduur- de prijzen 1 tot
hoewel w Breekpeen was meer in trek,
1'j"let tot verhooging van prijs
S noteering was 0 50 tot 0.80 per
pn êJa?r0e"ten bepaald zich tot pieterselie
tml6' die voor prijzen van 7 tot 10
mÜj werden verhandeld,
vtnw de aanvoer van witlof wil het nog niet
vl ij kom* '°t heden weinig aanvoer
f V f8, n°teering was vrij vast, n.1.
J zo tot f 30 per 100 K.G. De aanvoer van
prei was niet groot, de prijzen onregelmatig,
n 1. 2.50 tot 7.50 per 100 stuks. De aan-
yoer van vruchten bepaald zich in hoofdzaak
tot keukenvruchten (peren) De prijzen voor
Peren waren 10 tot 19 per 100 K G. De
overige aanvoer als wortelen, rapen, bieten
en andere stapelproducten werden voor d»
oude prijzen verhandeld. Veel vraag is er niet
naar stapelgroenten.
UITGEEST.
Bloembollenveiling.
Woensdag 7 Februari jl. werd in het
hotel de Ooievaar te Uitgeest wederom een
bloembollenveiling gehouden van Ranonkels
en Anemoonen. De belangstelling voor deze
veiling was zeer goed, er waren koopers van
Noord tot Zuid. De volgende prijzen werden
o.a. besteed:
Fransche ranonkel: Veronica I 34 ct.,
café Brun I 50 cent, Primrose beauty I 14 ct
en in soorten II 5—13 cent per 100; Persi
sche ranonkel: Fireball 30 cent, Barbaroux
30 cent, Orange brillant 35 cent, Jaune sup-
préme 45 cent en in diverse soorten 30 cent,
Automobilisme.
DE 23STE AUTOTENTOONSTELLING
TE AMSTERDAM,
In tientallen soorten en merken
toont de internationale auto-
industrie, dat de moderne wagen
steeds beter, steeds betrouwbaar
der en desondanks steeds
goedkooper wordt.
Het zal zoo langzamerhand wel door het
heele land doorgedrongen zijn, dat de poor
ten van het R.A.I.-gebouw weer een tiental
dagen geopend zijn voor ontelbare geïnteres
seerden en belanghebbenden in de auto-
industrie en haar meeste uiteenloopende
neven-branches. Tien dagen zal de auto
regeeren, zullen de taMooze nieuwe modellen
in hun mooiste statieldeeden de bezoekers fas-
zullen velen van de tentoon
stelling terugkeeren en met misschien een
zucht in eigen oud-karretje de terugreis aan
vaarden, terwijl daar in de autosalon de jon
gere telgen uit hetzelfde geslacht weer zoo-
veel mooier, zooveel beter geworden zijn.
Dan beginnen er vage plannen van inruilen
te komen, dan wordt gewikt en gewogen, dan
wordt een paar dagen later moeder de vrouw
eens mee genomen naar de R.A.I., want die
gummende aanlokkende dingen, die daar zoo
gracieus tusschen vroege tulpen staan te
pronken, werden nu eenmaal niet vergeten
door hen, die hun hart aan onze moderne
vervoersmiddelen hebben verpand, die in een
auto ook nog iets anders zien dan een wagen
waarin je zoo snel mogelijk van de eene
plaats naar de andere rijdt, zonder er aan te
denken, dat diezelfde wagen ook nog een
hart heeft, waar een klein beetje op gepast
moet worden, en een body die zijn onderhoud
eischt. Voor dezulken is een show elk jaar
weer opnieuw een feest, waar ze zich een dag
lang of misschien meer nog verlustigen aan
de vele verbeteringen, leuke snufjes of han
dige accessoires.
Steeds verbeteringen.
En het is wonderlijk, elk jaar is het het
zelfde geluid dat men hoort: „Ik zou nu
waarachtig niet weten wat ze nu nog verder
aan dien wagen of aan dat merk kunnen ver
beteren". Inderdaad, elk jaar zijn de nieuwe
typen het summum van volmaaktheid, en
eik volgend jaar is diezelfde wagen weer zoo
danig veranderd en verbeterd, dat men zich
het eenvoudig niet voorstellen kan.
Zoo is het ook nu weer, en, laten we dit er
meteen even bijzeggen, de vele veranderingen
zijn ingrijpend. Als ooit bewezen is. dat de
moderne auto zijn volmaaktheid nabij komt,
dan is het wel daardoor: dat men ook in de
goedkoopste klassen de veiligheid, ook voor
groote snelheden, belangrijk verbeterd heeft.
Immers, de motor, onverschillig het aantal
cylinders dat erin zit, is dermate geperfec-
tionneerd dat lang-loopen-op-topsnelheid zoo
nu en dan heelemaal geen kwaad kan, dat
wagens van de goedkoopste prijsklassen vrij
wel allen over de 100 K.M. per uur kunnen
draaien. En het lijkt ons op deze show wel
bewezen, dat de constructeurs gepoogd heb
ben de wagens nog meer stuurbaarheid, nog
meer vaste ligging op den weg te geven.
Zwaardere bandenmaten zijn vrijwel overal
toegepast, versterkte chassis zijn schering er.
inslag, de Amerikaansche auto-industrie
heeft zich meester gemaakt van de onafhan
kelijk geveerde voorwielen, wat in Europa tot
nu toe slechts schoorvoetend en dan nog al
leen op de duurdere wagens werd toegepast
Onafhankelijk veerende voorwielen.
Het spreekt boekdeelden, dat een concern
als beneral Motors, die wegens fabriceert
van Opel tot Cadillac toe, voor al haar typen
deze nieuwe voorwielconstructie heeft toege
past, al is die consctructie voor de diverse
merken ook wel verschillend, en ziet de vóór
onderkant van Buick er b.v. heel anders uit
dan van Chevrolet: Bij Buick heeft men een
voudig de geheele vooras laten vervallen en
zijn de wielen met ingenieuze driehoekcon
structies aan het frame bevestigd. Chevrolet
doet het anders, daar is een patent gebruikt,
van Europeesche afkomst, dat van Dubonnet
Het uiteindelijke resultaat is echter gelijk en
het gevolg is natuurlijk, dat de oneffenheden
in den weg opgenomen worden door de wie
len afzonderlijk en het schudden en door
trillen van de heele as voot een groot deel
weggenomen wordt, iets wat in de eerste
plaats direct een rustig sturen tegemoet komt.
met alle prettig gevolgen als wegvastheid,
soepel loopen enz enz.
Vastere frames.
Enkele jaren geleden was er geen auto
fabrikant of hij zwoer bij z.g. soepele frames
Deze periode schijnt weer voorbij te zijn. al
thans bij meer dan een merk zijn de chassis
belangrijk verstevigd, door kruisbalken die
dubbel aangebracht zijn, o.a. weer bij Che
vrolet. Om even bij deze wagens te blijven,
het toch al zoo sierlijke model 1933 is dit
jaar omgetooverd in een wagen, zoo vlot van
lijn, zoo grootsch van allure, dat hij vrijwel
onherkenbaar is. De geëxposeerdecabriolet
is een juweeltje. Dit tweezittertje is nog het
type, dat in Amerika zal loopen, voor Euro
pa komt er nog bij. dat de twee reservewielen
in de spatschermen gemonteerd worden en
een kofferrek achterop geplaatst is. De motor
van de Chevrolet is tot 80 P K. opgevoerd en
heeft verschillende verbetering ondergaan.
Alle typen zijn rondom met veiligheidsglas
uitgerust.
Lagere prijzen
Ook General Motors is meegegaan met
de algeheele richtlijn in de auto-industrie, n.1
een prijsverlaging over de geheele linie, on
danks de vele verbetering. De duurste Che
vrolet blijft nog onder de tweeduizend gul
den. Gezien de belangstelling, die er op
stand 45 bestond, lijkt het niet onmogelijk,
dat deze wagen anno 1934 een „best-seller
bleek.
Ford.
De Nederlandsche Ford-fabriek prijkt op
stand 53 en ze heeft al direct met een be-
GE0PEWDVANÊ0V.M.-5UM.EN VAN0im-ION.M.
SLÜÏTIHGI0MDAGII6FEBR 5u.N*.
hoorlijk psychologischen zet de belangstel
ling van de bezoeker^. Immers, geheel be-
modderd, precies zoo'uitgerust als bij den
start, staat daar de Ford V8 van van der
Meulen c.s., die zoo'n behoorlijk figuur in de
juist verreden Rallye Monte Carlo heeft ge
slagen. Men verdringt zich om den wagen
bekijkt hem van binnen, van buiten, kritiseert
en merkt op en ontdekt, dat die Ford
precies dezelfde is als de standaardmodellen
die er vlak naast keurig gepoetst en glim
mend op enthousiastelingen staan te wach
ten.
Men kan op dezen stand ook de vier cylin
ders zien en de babyford, de z.g. Engelsche
Ford. Ock hier zijn vele nuttige verbeterin
gen aangebracht. De Nederrandsche Ford
fabriek bouwt nu de vier en acht cylinder-
modellen hier te lande geheel in serie en
geeft zoo aan vele Nederlandsche arbeiders
werk.
Fiat en Nash.
Wie de bladen gevolg heeft, weet dat Nash-
fabrieken in 1934 een hooge troef op de
speeltafel zouden gooien, in den vorm van
een geheel nieuw type: de Lafayette. Welnu,
deze wagen is gearriveerd en het ls haast
vervelend het alweer te moeten zeggen: in
een dergelijke prijsklasse kan het haast niet
beter. Een op en top forsche wagen, zoo
modern mogelijk, mooi van lijnen en in har
monische kleuren. Iemand die er voor ge
ïnteresseerd is, krijgt value for money. De
Fiat is een Europeaan, die evenals oude wijn
geen krans behoeft. Ook hier heeft een goed-
kooper type auto zijn intree gedaan, de
Balila. Ook het type Ardita blijft onder de
drie mille. Deze kfein-auto heeft een carros
serie zonder portierstijlen, zonder midden
stijl dus, hetgeen de ruimte en het comfort
zeer veel verbetert. Voor liefhebbers van spor
tief rijden is er een Balila racewagentje, dat
er zeer aantrekkelijk uitziet. Een vlot, snel
project, bestemd voor hen, die het comfort
van een sedan willen offeren voor snel spor
tief rijden
Dergelijke sport-carren zijn te kust en te
keur aanwezig. Daar is Swallow, Singer,
Morris, Standard, Midget. Bijna allen zijn
ze uitgerust met racesturen die flexibel zijn,
met dubbele carburatie, toonbeelden van
kracht en snelheid, met mooie stroomlijnen,
die in de practijk nuttig bleken te zijn.
Een Europeaan met Amerikaansche allu
res is Citroen, die ook hoe langer hoe meer
de Hollandsche wegen gaat bevolken. Daar
is Chrysler met zijn troetelkind de Plymouth,
daar is Minerva, om meteen even een heel
anderen kant uit te gaan. Daar staat een Rohr
met voorwielaandrijving, een Mercedes, de
motor voorin geplaatst, een D.K.W., ook al
met de veelgeroemde Frontantrieb, Essex,
Hudson, om van de Bus, Touringcar of
vrachtwagens maar niet te spreken. Ook de
ze kant van de autotechniek gaat met rasse
schreden vooruit, enorme touringcars zijn
rijdende salonnetjes. Staat er niet een Citroen
voor 36 personen, met geheel stalen carrosse
rie en geheel stalen meubileering?
o
Het is op deze R.A.I. om duizelig van te
worden. Het is onmogelijk om ook maar te
trachten iets meer te geven dan een vluchtigen
indruk van deze wereldindu-tiie, die ondanks
crisis zich uitbreidt met een niet te stuiten
elan, een industrie waarvoor de knapste kop
pen dagelijks hun hoofden breken om de
wereld nog beter, nog goedkooper, nog vol
maakter vervoermiddelen te geven.
De R.A.I. staat in het brandpunt der be
langstelling, en wie de enorme show bezoekt
zal het gaan, zooais bet ons ging. er is te
veel om alles te kunnen opnemen. De val van
den dollar heeft de verschillende merken in
de diverse prijsklassen nog dichter bij elkaar
gebracht, tien,' twintig automerken moeten in
gelijke klasse met elkaar vergeleken worden,
en ze zien er allemaal even mooi, even be
trouwbaar en even macnM"- uit. Zware diep
overhangende spatschermen zün aan de orde,
gebogen ver raar beneden leonende radia-
teurs geven e'ken wagen 'n onbetwist cachet,
metalen banderhoezen camoufleeren de re
serve banden, de interieirs teven een fijnheid
en comfort, waarvan we vijf jaar geleden
niet durfden te droomen neen. het wordt
den bezoeW dit iaar 'ang niet ger"*kMi»k
gemaakt Maar misschien daarom is het juist
zoo interessant-
ONDERZOEK VAN HET
AMERIKAANSCHE LUCHTPOST
SCHANDAAL.
Mac Cracken heeft zich ter beschikking van
de politie gesteld. De arrestatie van Mac
Cracken was door den senaat bevolen, toen
de enquêtecommissie voor het luchtpost-
schandaal mededeelde dat belangrijke docu
menten over de regeeringscontracten voor
luchtpostverkeer uit de stukken waren ver
dwenen.
Mac Cracken was tegen borgstelling in
vrijheid gesteld en hij zou Vnjdag j.1. voor
den senaat verschijnen Hij weigerde even
wel voor den senaat te verschijnen, zoodat
zijn arrestatie werd bevolen.
„JAPAN WIL GEEN ZELFMOORD
PLEGEN".
De nieuwe Japansche ambassadeur in de
V. S.' Saito verklaarde gisteren, dat hij iedere
gedachte aan een tweeden Russisch-Japan-
schen oorlog verwierp. „Wanneer wij oorlog
krijgen met Rusland, dan beteekent dat oor
log met alle andere volkeren en wij willen
geen zelfmoord plegen".
JAPANSCHE PRINSES GEBOREN.
Blijde gebeurtenis-
Prinses Hirojosji Foeshimi van Japan heeft
het leven geschonken aan een dochter.
VERHOUDING RUSLAND—JAPAN.
Blücher voert het woord-
Het telegraafagentschap der Sovjet-Unie
publiceert thans de redevoering, welke de
opperbevelhebber der Sovjet-Russische troe
pen in het Verre Oosten, generaal Blücher,
op het partijcongres heeft gehouden. Blücher
ging uit van een in gevaar gebrachten toe
stand van het gebied in het Verre Oosten en
verklaarde, dat Japan zich op koortsachtige
wijze uitrust voor den oorlog. De Sovjet-
Unie wil geen ooriog. De politiek van Japan
geeft helaas niet de zekerheid, dat militaire
verwikkelingen vermeden kunnen worden
Voorts kantte Blücher zich tegen de verkla
ring van den Japanschen minister van Oor
log, dat Sovjet-Rusland van plan zou zijn,
zich voor te bereiden tot den oorlog. Tegen
over het verwijt, dat Sovjet-Rusland 300
vliegtuigen heeft in het Verre Oosten, ver
klaart Blücher, dat de Japanners in Mand-
sjoerije niet minder dan 500 toestellen be
zitten.
Blücher werd een groote ovatie bereid,
toen hij verklaarde dat de Sovjet-Unie niet de
bedoeling heeft Japan aan te vallen, doch dat
zij niettemin vo'doende maatregelen heeft ge
troffen om zich tegen een aanval te ver
dedigen. Uit een eventueele toekomstige bot
sing zal het Roode leger als overwinnaar
naar voren komen.
„MEDEZEGGENSCHAP, MAAR
NIETS IN TE BRENGEN".
Wij ontleenen aan de N.R.Crt. het vol
gende:
„Medezeggenschap, maar niets in te bren
gen". Deze uitspraak, die den toestand aan
de Arbeiderspers schetst, is niet van ons,
maar van de redactie van het Grafisch Week
blad, orgaan van den Algemeenen Neder -
landschen Typografenbond. Laten wij de
redactie zelf aan het woord:
Aan de drukkerij van De Arbeiderspers
botert het den laatsten tijd maar weer slecht.
De jongste loonsverlaging, die overal ont
stemming heeft gewekt, was aan deze druk
kerij eenigen tijd opgeschort, doch zou dezer
dagen van toepassing worden gebracht. Het
technisch personeel, dat al had gehoopt, dat
hem ditmaal den beker met alsem zou voor
bijgaan, heeft klaarblijkelijk gepoogd, de
directie der drukkerij te bewegen, hiervan
af te zien, doch heeft bij dit pogen geen suc
ces gehad. Uit onderstaande motie blijkt,
dat men de koppen bijeen heeft gestoken en
een personeel-vergadering heeft belegd,
waar aan de ontevredenheid uiting is gege
ven. Al weer komt hierbij na^r vofen, dat
niet alleen het feit van de loonkorting, doch
ook weer het negeeren van den onderne-
mjpgsraad, althans van diens tegenvoorstel
len, kwaad bloed heeft gezét.
Men kent onze meening omtrent deze aan
gelegenheid. Geenszins zijn wij van oordeel,
dat ondernemingen van de arbeidersbewe
ging onder alle omstandigheden hoogere
loonen moeten betalen dan concurreerende
particulieren doen. Maar evenmin kunnen
wij het billijken, dat dergelijke partijzaken
de in dezen tijd zoo veelvuldig voorkomende
aanslagen op de loonen maar klakkeloos na
volgen. Daarbij dient dan wel de bedrijfs-
toestand onder het oog te worden gezien en
in een onderneming met medezeggenschap
der arbeiders, dienen deze zeer zeker van de
onontkoombaarheid van den harden maatre
gel te worden overtuigd. Dat gaai nog lang
niet zoo ver als de eisch: Opening der boe
ken! Meer zullen wij er vooralsnog maar
niet over zeggen; de motie kwam eer3t op
het laatste oogenblik in ons bezit, zoodat de
gelegenheid tot breedvoeriger commentaar
ook zou hebben ontbroken. Hier volgt de mo
tie:
Motie.
Het typografisch en chemigrafisch perso
neel van de Arbeiderspers, in vergadering
bijeen op Dinsdag 30 Januari, in café De
Pool, te Amsterdam,
gehoord de besprekingen op deze vergade
ring,
protestterd met klem tegen de wijze, waarop
de loonsverlaging is ingevoerd n.1. zonder
voldoende overleg met ae Commissie van
Medezeggenschap, wat insluit, een weigering
om deze loonsverlaging aan de hand van
nadere gegevens te motiveeren
protesteert tevens tegen den maatregel,
door den raad van commissarissen genomen,
waarbij een oud recht, n.1. het verstrekken
van een gratis blad aan het personeel wordt
geschonden.
besluit deze motie ter kennis te brengen
van de Directie, den Raad van Commissaris
sen en ter plaatsing aan te bieden in het
Grafisch Weekblad en Grafische Pers.
De redactie van het blad en het personeel
geven de directie en de commissarissen van
De Arbeiderspers harde noten te kraken. Hier
heeft men nu te doen met een onderneming,
die in practijk zou kunnen brengen wat ae
met haar verbonden partij en vakbeweging
met zooveel krach» propageeren. Noch wat
de regeling van de medezeggenschap aan
gaat, noch wat de feitelijke gedragingen te
genover het personeel betreft, houden deze
sociaal-democraten zich echter aan de
„eischen" van medezeggenschap, die in
woord en geschrift aan het particuliere bedrijf
worden gesteld.
Zooals men zich zal herinneren, hebben wij
vroeger reeds de regeling van ae medezeg
genschap, die bij de Arbeiderspers bestaat,
aan een bespreking onderworpen. Onze con
clusie was toen, dat van een eigenlijk ge
zegd „meespreken" niet de rede was; ontdaan
van alle franje, komt de regeling slechts neer
op de uitoefening van eenigen invloed op de
verkiezing van enkele commissarissen van de
vennootschap. En van verruiming van rech
ten var. het personeel in de naaste toekomst
schijnt in het geheel niets te komen. Blijkbaar
zijn „eischen" als „medezeggenschap, be
drijfsorganisatie" alleen maar paradepaardjes,
die op 1 Mei van stal worden gehaald om
dan weer te worden opgeborgen.
Erger is evenwel, dat zelfs het overleg,
waarop het personeel van de Arbeiderspers
tegenover de directie krachtens de gemeen
schappelijke beginselen aanspraak kan maken,
een wassen neus is. Begrijpen wij het goed,
dan richt de ontstemming van het personeel
zich vooral tegen de negeering van een be
hoorlijk. overleg. En terecht. Dat de Arbei
derspers immers ook de kwade gevolgen van
een slechte conjunctuur ondervindt, begrijpt
ieder en dat loonsverlaging onafwendbaar is,
schijnt de redactie van het Grafisch Weekblad
ook wel in te zien. Maar de „hooghartig
heid". waarmee de zaak behandeld schijnt te
zijn, steekt het peisoneel, dat van een door
sociaal-democraten geleide onderneming an
ders mocht verwachten.
Het verkorten van het oude recht op een
vrij exemplaar van de eigen courant, werpt
eveneens een eigenaaidig licht op de mentali
teit van de bestuurders van de Arbeiderspers.
De particuliere werkgevers immers die zich
genoopt ziet door den noodtoestand van zijn
bedrijf, een einde te maken aan kleine emolu
menten, die zijn personeel geniet, pleegt in de
bladen van de Arbeiderspers te worden uitge
kreten voor een patroon, die door het uitbui
tingsinstinct wordt bezeten en die verbitte
ring kweekt. Hoe moeten wij nu deze daad
van de bestuurders van de Arbeiderspers
kwalificeeren?
Het is een zuur werk voor de zetters van
de Arbeiderspers de copie van fulminante
artikelen tegen de „loonsverlagers" en de
„uitbuiters" en de striidzano-en voorde mede
zeggenschap te moeten verwerken. De rusti-
gen zullen een ironischen glimlach niet kun
nen onderdrukken. De meer heetgebakerden
zullen de zaak echter niet zoo licht opvatten.
Van het kweeken van verbittering gesproken!
De positie van de SD.A.P wordt steeds
tragischer. De verwachtingen, die zij gewekt
heeft bij de groote massa, blijken in elk op
zicht onvervulbaar te zijn Voor behoorlijk
overleg in een eigen onderneming geven haar
vooraanstaande leden zelfs niet thuis Het
„heilig ideaal" is jammerlijk ineengeschrom
peld!
DIEVENBENDE TE DEN BOSCH
GEARRESTEERD.
Reeds een tiental inbraken bekend.
De Bossche recherche is gister overgegaan
tot de arrestatie van drie personen, die zich
schuldig hebben gemaakt aan een groot aan
tal inbraken, welke in de laatste weken Den
Bosch hebben opgeschrikt. Daarbij werden
zelfs de woningen van politieambtenaren niet
ontzien.
Reeds hebben de gearresteerden betreffen
de een tiental zaken een bekentenis afgelegd.
De Crt. vertelt er het volgende over:
Het was aan een toeval te danken, dat de
eerste arrestatie kon geschieden. Zondag
middag deed nl. een sigarenfabrikant S., wo-
nende aan den M aastritscheweg, aangifte
bij de politie, dat insluipers zich toegang'
hadden verschaft tot zijn woning en aldaar
een bedrag van 600 hadden buit gemaakt.
Enkele rechercheurs stelden een onderzoek
in, doch konden geen enkel spoor in de wo
ning ontdekken.
Op den terugweg passeerden zij de Verver
straat, waar zij getuigen waren van een
transactie waarbij een jongeman een auto
wilde koopen van den heer V. De koop kwam
ten slotte voor 250 tot stand en de jonge
man verwijderde zich.
De rechercheurs verwonderden zich over
deze handelszaak. Zij herkenden den jonge
man als een schoenmakersknecht, die niet
zeer ruim in zijn geld placht te zitten.
Het bleek, dat de jongen inderdaad een
auto had gekocht voor 250 en nu naar huis
was gegaan om het geld te halen. De recher
cheurs wachtten zijn terugkomst af en ver
zochten hem mee te gaan naar het bureau.
Ook werd hem gevraagd hoe hit aar. het geld
kwam. Na eenigen tijd bekende hij, dat dit
afkomstig was van een inbraak, die hij had
gepleegd bij den heer S. aan den Maastricht-
scheweg. Behalve de 250 gulden werd bij
fouilleering nog 140 gulden op hem gevon
den. Ondervraagd waar de rest van het geld
gebleven was, verwees de verdachte, de 18-
jarige J. B., de politie naar een kennis van
hem, den 18-jarigen bakkersgezel J. v. d B.
De politie ging naar diens huis en trof v. d.
B daar aan. Hij gaf onmiddellijk toe ruim
200 gulden, van dezelfde inbraak afkomstig,
in huis te hebben, en zeide bereid te zijn die
aan de politie te overhandigen, mits deze
niet zou ki'ken waar hij het geld vandaan
haalde. De politie ging inderdaad op dat
voorstel in, waarop de jongeman even later
uit een achterkamer met 220 te voorschijn
kwam.
Men arresteerde hem en bracht hem naar
van SNELHEID
T van TWIJFEL
van ONGELUK
P van PATIËNT
Deze waarschuwing is
bedoeld voor hen, die
moeite hebben met het
onthouden van het woord
„Stop wanneer zij fiets
of auto besturen.
74