Alkmaarsche Courant 1 1 1 I I I I s I I I I I I I Stad en Omgeving. P Radio-programma 9 I I Honderd Zes en Dertigste Jaargang. VRIJDAG 23 FEBRUARI. OPENBARE P. A S.-VERGADERING. De heer D. Schilp spreekt over; Massa-appèl voor het Eenheids front. DE BETEEKENIS VAN DE RUSSISCHE REVOLUTIE. Lezing van Henriëtte Roland Holst. i I I I I I I I No. 46 1934 Uitgaande van het Plaatselijk Arbei ders Secretariaat was er gisteravond in de dancing van de „Harmonie" een groote openbare vergadering belegd, bedoeld als oproep voor een eenheids front. Toen de voorzitter met een kort woord de vergadering opende, gaf hij het woord aan den Amsterdamschen N.A S -be stuurder, den heer D. Schilp, die zijn vurig betoog voor een matig bezette zaal begon met de opmerking, dat ook het Alkmaarsche proletariaat zich nog niet Inwust schijnt te zijn van de vreeselijke nood, waarin we thans leven. Want thans spitsen zich, meer dan ooit, de proletarische tegenstellingen toe. Denic vooral niet, kameraden, ^Idus spr., dat deze tegenwoordige crises ni©+ is zooals alle andere crisis, maar dat deze crisis geheel vastzit aan de struc tuur van het hedendaagsche kapitalis tische stelsel, omdat ze uit en door het kapitalisme is geboren. Iedereen weet, dat de producten niet meer aan den man gebracht kunnen worden, dat ze zelfs vernietigd moeten worden. De jongste conferentie te Londen, waar minister Colijn voorzitter was, had ten doel het evenwicht in de wankelende toestanden tot stand te brengen. Veel is er gepraat, heel veel, maar de eindcon clusie was, dat er geen sprake van kon zijn, dat er een overeenkomst tusschen de landen kon worden gesloten. Het was niet moge'ijk de wereldhuishouding te redden en sinds die conferentie is het er niet beter op geworden. Eén boodschap konden ze slechts de menschheid meedeelen. Wij moeten geen rekening houden met andere staten, omdat nu maar één weg is: ieder land moet op zichzelf maar probeeren de pro ducten zoo te regelen, dat we voor ver dere nederdrukking gespaard blijven. En juist omdat ze geen kans zien, de tegenstellingen op te heffen, zullen ze noodwendig moeten groeien. Om dit in ternationaal te besprekenvoor 't kapita lisme is er thans nog maar één uitweg: redden, wat er te redden is. Voelt ge, kameraden, het kapitalisme leeft aan den drempel van den ondergang. Zij gebruikt het fascisme, om zoodoen de met geweld de toestand nog te rek ken. Maar ook voor het proletariaat is het thans de tijd om te toonen, wat Colijn reeds zei: te zijn of niet te zijn Want om de democratie te beschermen, gebruikt Colijn fascistische middelen als laatste middel, om de proletarische klasse te onderdrukken. Maar, vrien den, de dwangmaatregelen op het prole tariaat zijn niet anders dan de stir'p- trekkingen van een tot wanhoop ge- brachten kapitalist. Daarom is nu de tijd om ons klaar te maken voor een geweldig eenheidsfront, omdat daarin alleen onze macht gelegen is. Niet de S D A P., niet de communist, niet het N.A.S. alléén kan de tegenwoor- digen terreur breken. Neen. het moet ge zamenlijk gaan, gezamenlijk zijn we in staat die historische taak op ons te nemen. Thans is de periode voorbij, waarop één partij van het proletariaat die taak zou kunnen opvatten. Alleen tesamen zijn we sterk genoeg. Dat wil echter niet zeggen, dat we nu onze prin- cipieele gedachten moeten prijs geven aan die eenheid. Dat is niet noodig a's we kunnen komen tót een eenheidsfront met een gemeenschappelijk minimum program. Nóg gevaarlijker dan het fascisme is is echter de naderende oorlog met zijn waanzinnige bewapening De komende oorlog, die beschikt over 20 maal meer wapentuig dan in 191, zal verschrikke lijk worden. Als een land, onwillekeurig welk, een oude duikboot afschaft, dan jubelt men en spreekt van „ontwapening", maar verzwegen wordt, dat er koortsachtig aan oorlogsvliegtuigen wordt gebouwd en dat het gifgas klaar ligt om te worden losgelaten op de onwetende menschheid. Onmogelijk is de toestand thans Waar men in Japan voor 35 ct. per dag klaar kan worden, is het immers ondoenlijk om daartegen te concurreeren? Rusland is niet meer het uitgebuite land, maar eer. land ,waar geproduceerd wordt, ja zelfs producten worden uitgeleverd En zoo veramt West- en Midden-Europa al weer en meer. Wanneer Amerika wél vriendschapsverdragen sluit met Rus land en niet met Japan, dan is de basis van den oorlog reeds gelegd Zoo brandt overal op de wererd de oorlogshaat en het is nu de hoogste tijd, om de histori sche taak op te vatten, omdat het prole- triaat op het beslissend oogenblik zal «n moet zeggen: Halt. Want als je vandaag traag bent, dan zal de komende nacht je brengen bar harisme. Wanneer je nog eenig zelfres pect, eigenwaarde, begrip van waa^,^" heid hebt, dan is het nu het oogenbiiK, waarop je schouder san schouder moe. gaan staan om het komende gevaar te breken En toch.... zoo zwart kan de nacfn niet zijn of het licht van den nieuwen dag is reeds daar. Heeft Frankrijk het ons niet laten zien met die geweldige staking? En heeft de heldenstriid in Oostenrijk ons niet geleerd, dat er in hei hart van den arbeider nog leeft de figuur van Marx, die opkwam om voor de vrijheid te vechten? Henri Polak heeft nog onlangs ge zegd: We moeten ons niet richten naar uuitschland, maar naar Oostenrijk. Zeer juist zou men zoo zeggen. Maar Polak zou Polak niet geweest zijn, als hij ook dit weer niet geloochend had. Neen, wat in Frankrijk gebeurd is, wel mogelijk, omdat de oude socialisti sche geest weer doorbrak. Men kan toch nooit in ons datgene breken, waarvan ons geheele leven vol is? In een hoek kunnen ze ons trappen, maar daarmee is de geert niet gedood. Want de daad groeit uit de haat en de haat uit de trap. Daarom, kameraden, alle muggenzif terij aan den kant, handel nu en sluit u aaneen. Versta de les, die de Duitsche soc. dem. ons geleerd heeft. Daar he»ft men zoolang onderling gevochten en ge praat tot Hitier de macht nam en nog steeds heeft. Nadat spr. met een woord van schande had gesproken over de wijze, waarop de V.A.R.A. werd behandeld, ook ai is hij 't dan niet in alles met die V.A.R.A eens, vroeg hij nog een laatste maal net klem de aaneensluiting tot het arbeidsfront. De voorzitter bedankte vervolgens len spreker en sloot hiermee de vergadering. In de kolfbaan van café Central, die ge heel bezet was, behandelde gisteravond de dichteres Henriëtte Roland Holst het onder werp „De beteekenis van de Russische Revo lutie". De vergadering was belegd door de Orga nisatie voor Provinciale Samenwerking op anti-militaristisch gebied en werd geleid door den heer Vernay, die hoopte, dat de belang stelling de zaak gold en niet de persoon van de spreekster. Mevr. Roland Holst ving aan met voor op te stellen, dat het onderwerp zoo om vangrijk was en de zaak zoo ontzaggelijk, dat geen mensch die ten volle kan overzien. Het is een ontwaking van de menschheid uit de knechtschap, waar voor eeuwen zull-n voorbijgaan eer het is opgenomen in het we reldgebeuren. Wij leven in het begin van de ondergang van oude vormen en in het begin van het einde der kapitalistische productie wijze en de burgerlijke ideologieën. Wij leven in een tijd van overgang van de oude libera.e economie en het begin van de gebonden eco nomie, in den tijd waarin een beginjjemaakt wordt om de lukraak productie te vervan gen door de planmatige huishouding. Ook in de fascistische landen is dit waarneembaar. De Russische revolutie is een geweldige so cialistische aardbeving, waardoor wat bene den was, boven kwam en de volksmassa ge legenheid: kreeg om op de vormen van een nieuwe economie invloed uit te oefenen. De kracht van de socialistische idee van recht vaardigheid en internationalisme is daar ge wekt en het roode leger had het gevoel en het geloof, dat het vocht voor de internationale revolutie, die het wilde doen zegevieren en waarvoor het wilde strijden en lijden. De Russische revolutie werd bepaald door de idee van gemeenschap, broederschap en ge lijkheid. Door de scherpte van den klasse- strijd heeft de broederlijkheid zich niet kun nen doorzetten, maar de wil naar de sociale gelijkheid heeft zich verbazend sterk doorge zet. D klasse-tegenstellingen zijn door de revo lutie in Rusland vervallen. Met ontzettend veel ruwheid en wreedheid is de bourgeoisie van haar bezittingen beroofd. Spr. meende, dat men die ruwheden en wreedheden had kunnen vermijden, maar een poos lang heef. men het groote bereikt, dat er geen klasse- tegenstellingen van beteekenis bestonden. Factoren, die de beteekenis van de Russi sche revolutie bepalen zijn de volksaard, het verleden, en de ontwikkelingsgraad van hei Russische volk. De volksaard is in het eene woord te kenschetsen: onvoorwaardelijk. De Rus geeft zich geheel aan een ideaal, dat hem pakt. Hij komt daardoor tot een bereid heid, ook voor hetgeen, waarvoor hij terug deinst, het kwellen en dooden van gevange nen. Die absolute overgave karakteriseert den Rus. In onze Westersche landen is de dictatuur niet mogelijk, omdat onder de ar beiders de geest van critiek sterk leeft. Bij den aanvang van de revolutie was tengevolge van het absolute isolement, waarin de boer leefde, de ontwikkeling van de Russische be volking zeer gering. Vandaar de mogelijkheid tot dictatoriale vormen. De derde factor is het uitgangspunt van de Russische revolutie. De voorafgegane we reldoorlog had de menschen vertrouwd ge maakt met den gewapenden strijd, met de ge dachte, dat met wapens de conflicten moeten worden uitgevochten. De hoofdvraag voor de revolutie was: Hoe komen wij uit de ontwrichte productie. Voor Rusland zelf was dit het groote, dat de revo lutie het einde bracht van het absolutistische stelsel en dat de revolutie samenviel met het begin van den strijd voor de alles omvatten de socialistische wereldgemeenschap. Alle voorrechten, die vastzitten aan het be zit zijn in Rusland vernietigd. Het groote be zit van de Kroon, van de landheeren en van de kerk is onteigend met een radicalisme, waarmede alleen de groote Fransche revolu tie vergeleken kan worden, al weet spreekster, al weet spr. dat de kwestie van de landbouw productie nog lang niet op bevredigende wij ze is beslist. Belangrijk is ook de emancipatie van de vrouw. De Russische vrouw was de slavin van den man en de schoonmoeder, geklonken aan de zeden, geen menschelijk wezen en zonder vrijen wil en niet in de mogelijkheid om zich uit te leven. De Russische revolutie heeft dat veranderd door tal van maatregelen en ook door de vrouw in massa zelf naar boven te halen. In alle landen, waar dat evolutionnair geschiedde, ziet men nu een teruggang en in de fascistische landen ziet men de vrouw, d>e een plaats had gevonden in het openbare le ven, teruggeduwd naar voorbije vormen, in het huiselijke leven, dat toch niet meer den inhoud heeft van vroeger. In Rusland is dat ondenkbaar. Het oude is daar zoo met wor tel en steel uitgeroeid, dat er geen kwestie meer van is, dat men de vrouw zou kunnen terugduwyi in de verborgenheden, waaruit ze is gekomen. Uitvoerig besprak spr. de aanvankelijke werking van de Russiche revolutie in Azië, waar millioenen, die geleefd hadden als last dieren zich de vraag stelden, of het mogelijk was, dat ook zij menschen konden worden. De Sovjets, de Raden van boeren en arbei ders, trokken ook daar. Spr. was overtuigd, dat dit een vorm is van democratie, vatbaar voor alle mogelijke ontwikkeling en dat aan dien vorm de toekomst is, omdat hij past bij het socialisme, zooals het parlementarisme past bij het kapitalisme. Spr. zeide niet, dat de Raden-gemeenschap ideaal is. Ze gelooft niet meer aan de volmaakte menschheid, wel aan langzame vermindering van onrecht en ongelijkheid door eeuwenlangen strijd met geestelijke wapens en opbouw van een verbe terde cultuur. Die Raden wekten in de eerste jaren een ontzettend enthousiasme, omdat de menschen begrepen en gevoelden, dat zij in die Raden onder elkander waren. Op dat Raden-stelsel werd echter geënt de dictatuur van de com munistische partij, stelsels, die elkander uit sluiten en niet samen kunnen floreeren. Het gevolg is dan ook geweest, dat het hooge, nieuwe beginsel van zelfwerkzaamheid en be stuur werd uitgebluscht. De Sovjets werden van werkelijk leven ontdaan, zoodra de vrij heid voorbij was, om die Sovjets naar eigen inzicht te besturen. De groote kracht in Rus land is de groote kracht van boven tot vor men en besturen van de spitsen van de com munistische partij, het politieke bureau en de honderden hoofdambtenaren daar omheen. Het feit, dat men door wapenen had over wonnen en zich de eerste jaren had gehand haafd, heeft gevoerd tot een groot geloof aan de rol en de kracht van het geweld in de re volutie en aan een onderschatting van de macht van den geest en de onderschatting van het eigenlijke strijdmiddel van het pro letariaat: de staking. Wanneer spr. over de gebeurtenissen in Weenen zou spreken, dan zou zij laten zien, dat dit ook voor de Ween- sche arbeiders noodlottig is geweest. In de latere jaren is men in Rusland een staatssocialistische productie gaan opbou wen, met den wil tot een plan-huishouding, een produceering voor de behoeften van de menschheid. Door het uitbreken van dfe crisis in Europa en Amerika is men zich daar sterk gaan interesseeren voor de Russische plan huishouding. Voor de geheele wereld is het van geweldig belang, dat Rusland daarmee een aanvang heeft gemaakt. Spr. noemde het merkwaardig, dat de Rus sische communisten, die den geest niet an ders zien dan een vorm-aanneming van de werking van de techniek, op zoo formidabele wijze een voorbeeld geven van het tegendeel van de ontzaggelijke macht der idee en der persoonlijkheid. Zonder Lenin en zonder Sta- lin in de latere jaren zou men het 5-jaren- plan niet hebben kunnen voltrekken. De idee is die van een dogmatisch Marxisme met een sterk element, dat de nadruk legt op den wilsfactor. De vraagt komt op, aldus spr., of het mo gelijk zou zijn, dat in Rusland een ander so cialisme dan dit Marxisme zou hebben kun nen overwinnen. Spr. geloofde, dat dit wel het geval is. In Rusland was een ander socia lisme, dat van de sociale revolutionnairen van links, bijna even sterk als dat van de Bolsjewiki. Dit steunde op de Russische tra ditie, maar het beschikte niet over de geniale leiders, die Lenin en Trotsky waren. In den eersten Raad van Volkscommissarissen bezet ten zij een derde deel van de zetels. In het land telde deze partij millioenen aanhangers. Maar de leiders waren niet van de klaarheid van een Lenin en een Trotsky, waardoor het Marxistisch-Leninistisch stelsel zegevierde en geweldig de nadruk werd gelegd op de pro ductie en de techniek. Daaraan wordt ten koste gelegd de vrijheid van den mensch en zijn individueele ontwikkeling. Daaraan wordt ten koste gelegd de vreugde van den arbeid, behalve dat men heeft meegewerkt aan den geweldigen opbouw, waardoor hon derdduizenden toch nog een zekere bevredi ging in den arbeid vinden. Men stelde voorop, dat cijfers te halen van het plan. Men werd bezeten van het plan en vroeg niet, hoe de menschen woonden en lef- den. Het middel werd doel. Dit ligt in h.t wezen van het Marxisme. Door de mechanisatie en centralisatie ont stond een staats-socialisme en een staats- absolutisme, beschikkende over een almacüt van middelen, zooal de wereld nooit heeft ge kend, gepaard gaande met een gebrek aan meegevoel en een gemis aan een universeel ethisch- of religieus beginsel. In de klassenstrijd-leer van Marx zit het gevaar, dat die leer wordt toegespitst en dat is in Rusland gebeurd. Men heeft de Russen ingehamerd, dat de menschheid ophoudt bij de klassen. Toch zit dit niet in hun aard <-a is dit niet met hun traditie in overeenstem ming. Veel van de hardheid en wreedheid der revolutie valt daaraan toe te schrijven. Toch is er een socialisme mogelijk, dat in die dingen anders staat, dat zegt: Wanneer ik alleen overwinnen kan door gewapendtn strijd, door mitrailleurs, bommen, gassen e.i een geheim politiestelsel van spionnage, door het vervolgen van de vijanden, ook onder de arbeiders, waardoor ontzaggelijk veel leed over millioenen werkende menschen, die van hun have en goed worden ontbloot en in concentratiekampen worden ondergebracht, dan wil ik zoo'n overwinning niet, omdat het dit niet kan. aangezien het zich stelt op den bodem van het universeele, ethisch-religieuse beginsel. Dit socialisme zal zeker niet uiterlijk in enkele jaren op zoo'n geweldig succes kunnen bogen, maar misschien een beter fundament voor het socialisme leggen door de vrijwillige samenwerking van allen en het kweeken van broederlijke gevoelens onder de menschen. In de latere phasen heeft men in Rusland te sierk het besef in den mensch gebracht, dat hij alleen leeft in en door de staat. Wie de staat bestrijdt, is de vijand van de gemeen schap. Wie aan de staat niet wil meewerken, wordt als de vijand van het socialisme ge brandmerkt. In elke staat leeft echter de wil tot de macht, die hem drijft onrecht te be gaan tegenover menschen, die het met zijn doeleinden en middelen niet eens zijn. Wij, anti-militairisten en anti-autoritaire socialisten willen, dat in Rusland een beter Éi Zaterdag 24 Februari. ■A 8 s HILVERSUM, 1875 M. (VARA- uitz.) 8.Gr.pl. 10.Morgenwij ding VPRO. 10.15 Voor Arb. in de Continubedr.: VARA-Kleinorkest o. 1. v. H. de Groot en P. Duval, zang. 12.De Notenkrakers olv. D. Wins. 2.Gr.pl. 2.30 Prof. J. v. Gelde ren: Het ontwakende Oosten. 2.50 De Flierefluiters olv. J. v. d. Horst. 3.30 Filmpraatje M. Sluyser. 3.45 Pauze. 4.Muzik. causerie P. Tig- gers, met gr.pl. 4.30 VAR A-Kinder koor olv. Leida Hulscher. 4.45 Or gelspel C. Steyn. 5.Vervolg koor concert. 5.15 Vervolg orgelspel. 5.3C Gr.pl. 6.Literaire causerie A. M. de Jong. 6.20 Zang door „De Wiele waal", olv. P. Tiggers. 7.— Cause rie L. Willink. 7.15 Gevar. concert: orgel, saxofoon, piano, trompet, ha- waian, gitaar, accordeon, zang. 8. Herh. SOS-ber, Vaz Dias en VAR A- Varia. 8.15 VARA-orkest olv. H. de Groot, mmv. Ellen Schwarz, zang. 9.Prijsvraag. 9.20 Verv orkesr- concert. 9.50 Toespraak G. J. Zwert- broek. 10.„Der fidele Bauer", op v. Fall, mmv. 't Residentie-Operette- Gezelschap. 11.30 Gramofoonpl. HUIZEN, 301 M. (KRO-uitz) 8.—9.15 en 10-—Gr.platen. 11.30 Godsd. halfuurtje. 12.15 Schlager- muziek en gr.pl. 1.45 Zenderverz. 2.— Voor de jeugd. 2.30 Voor de kinderen. 4.Orkestconcert. 4.30 Cursus. 5.Orkestconcert. 5.30 Les. 5.45 Orkestconcert. 6.20 Week overzicht. 6.45 Orkestconcert. 7.15 Lezing. 7.35 Gr.pl. 7.45 Causerie. 8.Opera-uitz. In de pauze: Ber. Om 8.45 en 10.15 Vaz Dias. 11. 12.Gramofoonplaten. DAVENTRY, 1500 M. 10.35 Mor genwijding. 10.50 Tijdsein en ber. 11.05—11.20 Causerie. 12.20 Wes tern Studio Orkest olv. F. Thomas. 1.05 Gr.pl. 1.35 Commodore Grand Orkest olv. J. Muscant. 2.35 Gr.pl. 3.10 Rep. v. rugbywedstrijd. 4.50 Schotsch Studio-orkest olv. G. Dai- nes. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Ber. 6.50 Sportpraatje. 7.05 Welsh inter mezzo. 7.25 Lezingen. 8.20 Music- Hall-progr., mmv. orkest en solisten. 9.20 Ber. 9.40 Lezing. 9.55 BBC- orkest olv. E. Coates. 10.50 Voor- darcht. 10.5512.20 Dansmuziek door Ambrose en zijn Ambessy Club Orkest. PARIJS (RADIO-PARIS), 1796 M 7.20 en 8.20 Gr.pl. 9.50—11.50 Or kestconcert. 12.20 Goldy-orkest. 8. Zie Huizen. KALUNDBORG, 1261 M. 11.20 1.20 Concert uit rest. Wivex. 1.50 Gr.pl. 2.20-4.20 C.. Rydahl's orkest. 7.20 Radio-Symphonie-orkest olv. L. Gröndahl. 8.20—11.20 Dansmuziek voor de oudere generatie door het Omroeporkest olv. Gröndahl mmv. solisten. LANGENBERG, 456 M. 5.25, 6.30 en 10.50 Gr.pl. 12.20 Orkest concert olv. Wiegatn. 1.20 Gr.pl. 3.20 en 4.20 Concert. 6.20 Wagner- concert. 7.25 Symphonieconcert olv. Adam. 9.40 Gramofoonplaten. ROME, 421 M. 8.20 Opera-uitz. I BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Omroepkleinorkest olv. Lee mans. 1.30 Omroeporkest olv. An- dré 5.20 Gr.pl. 6.50 Omroepklein orkest olv. Leemans. 8.20 Gr.platen. 8.50 Orkestconcert olv. Feuermann. Hierna orkestconcert olv. Moreaux. 484 M.: 12.20 Omroeporkest olv. André. 1.30 Omroepkleinorkest olv. Leemans. 5.20 Dansmuziek. 6.35 Zang. 6.50 Gr.pL 7.05 Beiaardcon cert. 8.20 Omroeporkest olv. André. 10.35 Orkestconcert olv. Moreaux. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7-30 Niet opgegeven. 9.20 en 10.05 Ber. 10.20—11.50 Dansmu ziek. I l I I l GEMEENTELIJJKE RADIO- DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Daventry 10.3524. Lijn 4: Langenberg 10.35 16-30, Weenen 16.30—24—, Zondag 25 Februari. HILVERSUM, 1875 M. (9—12— en 5.-6— VARA, de VPRO van 6.8.en de AVRO van 12.5. en 8.12.uur). 9.Voetbal nieuws. 9.03 Tuinbouwpraatje S. S. Lantinga. 9.30 Orgelspel J. Jong. 10.Voordracht M. Beversluis. 10.15 Gr.pl. 10.30 VARA-orkest olv. H. de Groot. 11.Toespraak G. J. Zwertbroek. 11.30 Vervolg con cert. 12.Dajos Bela ~n zijn orkest en gr.pl. 2.Boekenhalfuur dr. P. H. Ritter Jr. 2 30 „Das Lied von der Glocke", oratorium v. Romberg, mmv. Baarnsch Mannen- en Meis jeskoor en het Omroeporkest olv. J. Hamel. 3.20 Gr.pl. 3.40 Kovacs La- jos en zijn orkest. 4.30 Gr.platen en Vaz Dias. 5.Voor de kinderen. 5.30 Orgelspel C. Steyn. 5.40 Voet- ba'praatje. 6.Boekbespreking mr. H. J. Wytema. 6.45 Kerkdienst u. d. Luth. Kerk te R'dam olv. ds. L. S. P. v. d. Chys. 8.— Vaz Dias. 8.15 Omroeporkest olv. A. v. Raalte m. m. v. A. Trianti, sopraan. 9.15 Radio-Journaal op gr pl 9.30 Uit 't gebouw van K. W. te Den Haag: Harry Roy en zijn Band. 10.15 Gr. pl. 11.12.Uit Rest. „Haeck", den Haag: Bela Kiss en zijn orkest. HUIZEN, 301 M. (8.30—9.30, 12.15—5.— en 7.45—11.— KRO, de NCRV van 9.30—12.15 en 5 7.45 uur). 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek. 9.50 Kerk dienst uit de Ned. Herv. Kerk te Utrecht olv. ds. P. Veen. Hierna ge wijde muziek. 12.15 Orkestconcert en lezing. 1.45 Grapl. 2.Cursus. 2.30 Orkestconcert en gr pl. 4.30 Ziekenhalfuur. 5.Kerkdienst uit de Geref. kerk te Ambt-Vollenhove olv. ds. A. H. Oussoren. 6.30 Gewij de muziek. 6.45 Zondag-Evangelisa tie olv. dr. P. S tegenga mmv. 't wijk- koor „Frisch Leven 7.45 Sport nieuws. 7.50 Causerie. 8.15 Orkest concert. 8.45 Zang. 9.Vaz Dias. 9.05 Hoorspel. 9.40 Orkestconcert en zang. 10.15 Vaz Dias. 10.20 Or kestconcert. 10.40 Epiloog. I socialisme overwint. Wij moeten er naar streven, dat dat socialisme door even groote klaarheid wordt gedragen als de Bolsjewiki het met het Marxisme hebben gedaan. Wij moeten dat socialisme dienen met iets van de ongelooflijke offervaardigheid, waarmee de Russische communisten hun socialisme die nen. Wanneer wij kijken naar landen als Duitschland en Italië, dan zien wij, hoe daar fascistische regeeringen probeeren de menschheid te geven een gevoel van te zijn: een gemeenschap, maar dat gevoel is valsch. Het steunt op niets, omdat de klasse-tegen stellingen daar zijn blijven bestaan. In Rus land, met alles wat er op te zeggen valt, steunt dat gevoel voor 9/10 op realiteit. Men vergeet daar, dat de gemeenschap er is voor het idividu. De waarde van het indi vidu wordt alleen bepaald, naarmate hij functionneert in de groep, waarin hij te werk is gesteld, zooals men in Amerika de waarde van het individu naar den inhoud van zijn cheque-boek vaststelt. Toch is men in Rusland een ontzaggelijke stap vooruit, omdat men zich daar in het be gin van de ontwikkeling van het socialisme bevindt. De bestaansonzekerheid wordt daar door het staats-socialisme opgeheven, maar daarnaast is het individu de gevangene van de groep. De kinderen worden daar ontwik keld en opgevoed, maar eigen denken wordi uitgeschakeld. In dit alles ligt een groot gevaar voor de individueele vrijheid. Spr. wees nog op de kolchosen, de tus- schenvorm tuschen den individueelen en den collectivistischen landbouw. Een goed boek daarover noemt zij: „De nieuwe aarde" van Gladkow. Spr. heeft in de kolchosen meer vertrouwen, omdat daarin een beter geslacht voor het socialisme kan groeien dan in de ge weldig groote industrieele agglomeraties, waaraan ontzettende bureaucratiën verbon den zijn. Een gevaar van het gecentraliseer noemde spr de bureaucratie, die daaraan noodwen dig is verbonden. Voor spr. is het eigenlijke socialisme de vrije samenwerking voor individuen en groe pen. die zooveel mogelijk eigen zaken regelen en die overzien, wat zij doen en zich vrijwil lig invoegen in het groote geheel, in het be wustzijn en in den wil om te produceeren voor de gemeenschap en gedreven door ver antwoordelijkheidsgevoel voor hun arbeid. De mensch heeft harmonie noodig om zich gelukkig te kunnen gevoelen. Komende tot het roode leger, erkende spr., dat dit zeer democratisch is en niet gelijk staat met de kapitalistische legers. In de socialistische idee leeft de wil tot sociale ge rechtheid en sociale broederschap. In den oorlog worden de twee ideeën wel op de erg ste manier geschonden en ontkend. Voor ons anti-militairisten is elk leger, ook het roode leger een instrument in handen van de regee ring, een instrument, dat met alle middelen van de moderne oorlogvoering dood en ver derf brengt. Spr. vond het jammer, dat ten aanzien van het militarisme Rusland tweeslachtig is en dat men niet meer vertrouwt op de ontplooi ing van de zelfwerkzaamheid en het bestuur van de Sovjets. Ook daar vertrouwt men nog te veel op de wapenen der barbaren, die men stelt boven de middelen van het proletariaat als: de staking, de boycot, het lijdelijk verzet en de burgerlijke ongehoorzaamheid. Wan neer men in Rusland de ontzaggelijke moed had om tegen het dreigende Japan niet te stellen een sterker bewapening, maar durfde zeggen: „wij willen dat niet meer, omdat wij dat niet kunnen, omdat dat duivels is en om dat dit niet kan zijn in harmonie met den wil van het socialisme", dan is spr. ervan overtuigd, dat dit een otnzaggelijke uitwer king zou hebben op de vredesbeweging in Japan, want ook daar zijn anti-militaristen, socialisten, communisten, liberalen en paci fisten, die voor hun beginsel de gevangenis ingaan en lijden. Deze vredesgedachte zou ook in het Westen een golf van enthousiasme brengen onder millioenen jongeren van alle klassen. Rusland aan ons aan leiden op den beteren weg, sterker dan het dit gedaan heeft door de revolutie van 1918. Een van de grootste vraagstukken noem de spr., hoe het socialisme te vestigen met behoud van de moderne techniek voor zoover dit mogelijk en noodig is, zonder dat de pro ductiemiddelen ons de baas worden en zon- er dat de techniek den vorm van de samen leving bepaalt. In Rusland heeft men oude ketenen stuk geslagen. Men werkt daar hard en offert zich op en bereikt ontegenzeggelijk dingen van groote beteekenis, maar soms rijst de vraag of men niet bezig is aan het smeden van nieuwe ketenen. Misschien is het waar, want Clara Wichman zeide, dat elk geslacht niet anders kan doen dan te strijden tegen de euvelen, die in bepaalde situaties ontstaan. In Rusland zal dan ook wel het geslacht komen, dat den moed vindt om te strijden tegen de staats-almacht, dat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 9