Amstecdamsche !Beucs
DE NIEUWE GEREFORMEERDE
KERK.
^iRheumatiek
Een belangstellend publick heeft zich gisteravond
voor de Holland -Indië-vluchten gtirweresseerd.
DE COLLECTE BRACHT ONGEVEER
f 600.— OP.
IN DE „HARMONIE".
IN 'T GULDEN VLIES.
DE OPBRENGST DER COLLECTE.
werking en tegenwoordigaeid en prof.
woord van lof te brengen vc
Poelje een
wijze, waarop deze vóór hem het
stuurswetenschap doceerde.
Van
voor de
vak be-
BOTSING TUSSCHEN TWEE AUTO'S.
Gistermiddag, omstreeks kwart voor vijf,
had op den hoek Nieuwlandersingel—Emma-
straat een botsing plaats tusschen twee
auto's. Uit de Emmastraat kwam de wagen
vari den heer C. Rood uit Bovenkarspel en
van den Nieuwlandersingel, vanaf de Heiloër-
bru-g de wagen van den heer Elings, wonen
de alhier. Beide bestuurders gaven signalen,
doch merkten elkaar te laat op, zoodat
ondanks krachtig remmen - een botsing
volgde. De wagen van den heer Rood werd
vrij zwaar beschadigd.
De schuldvraag is in dit geval moeilijk te
bepalen.
APPEL: „WILLEM BALK".
Wijlen de heer Willem Balk, uit Alkmaar,
de bekende pomoloog, destijds secretaris
van de Prov. Commissie uit de veilingen in
Noordholland, heeft indertijd een bijzonderen
appel gezaaid. Een van de kenmerken daar
van is o.a. dat de vrucht vroeg is en bijzonder
lang goed blijft. De rijpheid valt juist in een
tijd als er niet veel appels zijn. Hij komt na
de Yellow Transparant en nog voor de Zi
geunerin, een tijdvak dus, waarin hij zijn
weg vanzelf zal vinden, wat door kwaliteit
en geur nog wordt vergemakkelijkt.
Deze appel is door den directeur der Rijks
tuinbouwschool te Hoorn, in overleg met
den winner „Willem Balk" gedoopt.
Meerdere groote kweekers hebben reeds
ent-hout van deze appelsoort aangevraagd,
zoodat zij spoedig een algemeen voorkomen
de vrucht zal zijn.
FAILLISSEMENTEN.
Door de rechtbank alhier zijn heden uit
gesproken de volgende faillissementen: C
v. d. Laan, smid en rijwielhandelaar te
Hoogkarspel met benoeming van mr. Ubbens
(r.c.) en mr. Smal (cur.)
L. Astuling, Koningstraat 52, Den Hel
der, met benoeming van mr. Krabbe (r.c.) en
mr. Veldman (cur.)
BRANDSTICHTER GEVAT TE
BROEK OP LANGENDIJK.
Hedennacht hebben de beide veldwach
ters te Broek op Langendijk gearresteerd
een zekeren O. S. aldaar, verdacht van
brandstichting in het pakhuis van de firma
Slot Bonnet te Broek op Langendijk. Na een
langdurig verhoor bekende S. den brand ge
sticht te hebben.
plaats
kleine
AMATEUR FOTOGRAFEN CLUB
„IRIS".
Om aan haar naam en bedoelingen meer
dere bekendheid te geven, had de Amateur Fo
tografenclub „Iris" te Alkmaar, gisteravond
in haar nieuw clublokaal aan de Molenbuurt
een bijzondere bijeenkomst belegd, waarop
de heer C. J. Hofker, die als fotograaf aan
een bekend tijdschrift verbonden is, een le
zing met lichtbeelden hield oven het onder-
werp: „Amsterdam zooals het keft en
werkt".
Een aantal belangstellende amateur- en
vakfotografen had aan den oproep, om deze
bijeenkomst bij te wonen, gevolg gegeven;
het kleine gezellige zaaltje was goed bezet.
De voorzitter der club, de heer H J.
Ruijgh, uitte in zijn welkomstwoord zijn
vreugde over de goede opkomst.
Hierna was de heer Hofker aan het woord,
die na een korte inleiding een collectie van
niet minder dan 150 lantaarnplaatjes ver
toonde. Op een duidelijke en interessante
wijze werd hier de stad Amsterdam naar vo
ren gebracht, zooals slechts weinigen haar
zullen kennen of gezien hebben. Het was Am
sterdam bij dag, in zon, mist of regen en
Amsterdam bij nacht. Bij de talrijke nacht
foto's waren er vele, die uitmunten door
hun technische uitvoering.
Het ging er hier om, te laten zien, wat er
met het moderne materiaal Hyper-sensiti-
ve-panchromatische platen en de vacub'itz-
lamp te bereiken valt en er vielen ver
schillende knappe foto's te bewonderen.
De heer Hofker mocht voor zijn interes
sante lichtbeelden en zijn gezellige toelich
ting een hartelijk applaus en een dito dank
woord van den voorzitter in ontvangst ne
men.
Aan de wanden van het lokaal hing een
collectie foto's, „100 meter weg of straat'
zal de volgende week Woensdag worden ten
toongesteld.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen
en andere voertuigen 6.28 uur licht op!
MAATSCHAPPIJ TOT NUT VAN
rr ALGEMEEN.
Departement Alkmaar.
De vierde bijeenkomst in dit winterseizoen
is helaas niet meegevallen. Wel was ondanks
de concurrentie in andere zalen de belang-
stelling nog vrij groot, maar het gegevene
stond niet op het peil, dat wij van deze avon
den gewoon zijn.
Johan Boezer, voordrachtkunstenaar uit
den Haag, gaf allereerst een brokstuk weer
uit de Koopman van Venetië en wel de be
kende rechtspraak. Daarbij was hij gekleed
in het costuum van Shylock, den Jood. Mis
schien heeft Boezer niet goed gedaan, om
- reven in costuum, want
Voor de Alkmaarsche Gereformeerde
Gsmeente, dateerende uit de zestiger
htitÜ' 18,, mor86n een buitengewoon
belangrijke dag. 16 Maart 1934 is het
5 de dag waarop des avonds 7.30 uur
r.?,F,1€UVVu Gereformeerde kerk aan de
v™ °.fficie61 wordt geopend.
or de 1300 zielen tellende gemeente is
Jit ongctwijfeid een reden tot vreugde.
Ait 8 m®nschenheugenis is er in
Alkmaar niet een dergelijk kerkgebouw
voor den Protestantschen Eeredienst tot
stand gebracht.
Tot nog toe stond op dezelfde
mm of meer verscholen het
kerkje dezer gemeente.
De nieuwe kerk staat thans, zoowel
aan de Oudegracht als Kweerenpadzijde
geheel vrij. De hoofdingang is aan de
Uudegracht gelegen, op ongeveer 15 M
■van de straat en te bereiken langs breede
roode tegelpaden, afgezet door bloem
perken.
De» van rooden handvormsteen, met
blauwe pannen gedekte ongeveer 18 M
hooge kerk, waarop in het midden een
met lei gedekt spits torentje prijkt, maakt
van buiten, door de juiste verhoudingen,
een prettigen indruk, doch vooral voor
het interieur komt den architect, den
heer B. W. Plooy uit Amersfoort, een
woord van lof toe.
Wat in de meeste kerken zoo hinder
lijk is, de tocht, heeft de architect vol
komen vermeden.
Men betreedt de kerk door een betegeld
tochtportaal, komt vandaar in een an
der portaal, vanwaar men zich naar de
frontgalerij, die plaats biedt voor 'n 200
bezoekers of naar de kerkruimte voor den
dienst kan begeven. Over een lengte van
8 Meter heeft het 1ste gedeelte van de
kerk een breedte van 14 M., dat daarna
overgaat in een gedeelte van 21 X 21 M.
mot een hoogte van 14 50 M. Het ge
welfgedeelte is opgetrokken in den pari-
balvorm. De binten zijn in donkere
paarse kleuren geschilderd, afgezet met
strakke goudlijnen, terwijl strakke glas
in loodramen een prachtig licht in de
kerk doorlaten. Voor de avond verlich
ting wordt in hoofdzaak door een elec-
trische lamp met 3000 kaarsen licht
sterkte vanuit het dakmiddelpunt ge
zorgd.
Beneden biedt de kerk plaats voor een
700 bezoekers, terwijl 220 personen op de
frontgalerij een plaatsje vinden.
Aangezien zoowel beneden als boven
de zitplaatsen amphitheatersgewijze op-
loopen, is er geen plaats in do kerk waar
men niet het oog heeft op den m 't mid
den van de zuidzijde in eikenhout uitge-
voerden preekstoel.
Boven den preekstoel is het door de
firma Pels te Alkmaar vervaardigde
kerkorgel aangebracht, een juweeltje,
waarop 20 Maart a.s. de bekende orga
nist Jan Zwart een kerkconcert zal
geven.
De in eikenhout uitgevoerde kerkban
ken zijn ruim geplaatst en een groot
voordeel is, dat elke bezoeker in de ge-
onovertroffen tegen
jicht, verkoudheid, «pit, ischias
j hoofd- en zeaswptja Attesten
van ruim 6000 Prof. es Doktoren
I erkennen de goede en onscha
delijke werking van Togal.
legenheid is om zijn voeten op de ver
warmingsbuizen, die overal zijn aange
bracht, kan plaatsen. Bovendien zijn
overal onder de ramen plintradiatoren
aangebracht om eventueele tocht op te
vangen.
De gangpaden in de kerk zijn, «venals
de trappen, met rubber bedekt, het po
dium met tapijten.
Links en rechts van den preeksto-1 zijn
de banken voor de kerkeraadsleden aan
gebracht.
Aan de Kweerenpadzijde bevindt zich
rechts, ook vanuit d-. kerk te bereiken,
een vergaderlokaal van 9 X 9 M. Dit
eveneens centraal verwarmde goed inge
richte lokaal, heeft echter als hoofdin
gang een ruime hall, met garderobe en
sanitaire gelegenheid aan het Kweeren-
pad. Links van de hall is het catechisa
tielokaal gelegen dat een afmeting heeft
van 6 X 6 M. en daarboven is de kerke-
raadskamer aangebracht, uitgevoerd in
eiken betimmering met groen jute muur-
bekleeding. Boven de kerkeraadskamer
heeft men nog de beschikking over een
zaaltje voor kleine vergaderingen, ter
wijl de conciërgewoning zich boven het
groote vergaderlokaal bevindt.
De aannemer, de heer H. Vos, die het
geheel 20 Maart moest opleveren en 20
April van het vorig jaar met den bouw
aanving, is er in geslaagd zich binnen
den gestelden tijd van zijn taak te kwij
ten en is tevens binnen de begrooting
65000) gebleven. Wie de uitvoering
ziet, begrijpt en volle dat men over zijn
werk ten volle tevreden is.
Voor het keurig uitgevoerde schilder
werk droeg de heer J P. Langendijk
zorg. De electrische installatie en de
noodgasverlichting werden uitgevoerd
door den heer G. van Til, terwijl de cen
trale verwarming werd aangelegd door
den heer de Vries.
In het tochtportaal van de kerk aan
de Oudegrachtzijde is een tegelplaat met
het volgende opschrift:
Wij hebben het Profetische woord,
dat zeer vast is en gij doet wel,
dat ge daarop acht hebt, als op een
licht, schijnende in een duistere
plaats, totdat de dag aanlichte en
de morgenster opga in uw harten.
2 Petrus 1 vers 19.
Morgenavond zal de kerk geheel met
gemeenteleden en genoodigden gevuld
zijn. Alkmaar is door deze kerk een
prachtig gebouw voq: den christelijken
eeredienst rijker geworden.
De Pelikaan-lezingen hebben, zoowel in
de Harmonie als in 't Gulden Vlies, een be
langstellcnd publiek gehad.
De omstandigheden waren voor een druk
bezoek zeer ongunstig daar wij nog zelden
zooveel bijeenkomsten, lezingen en vergade'
ringen tegelijkertijd in onze gemeente gecon
stateerd hebben dan dit gisteravond het ge-
val was. Er waren er zooveel, dat onze ver-
ggevers ze lang niet alle persoonlijk kon
den bezetten.
De toehoorders en toeschouwers op de Pe
likaan-avonden zullen zich over hun keuze
niet beklaagd hebben, al bereikte ons de
klacht, dat men de avonden wel iets te lang
gerekt heeft, waardoor het voor velen wat
laat is geworden.
Er zijn al weer heel wat maanden verloo-
pen sinds de Pelikaan zijn roemrijke vlucht
maakte en het enthousiasme is sindsdien al
weer heel wat geluwd, maar onze Indië-
tochten zijn toch altijd de belangstelling van
alle Nederlanders waard en velen hebben
gaarne van de gelegenheid gebruik gemaakt
er iets meer over te vernemen.
We laten hier de betrokken verslagen vol
gen:
Voor een vrij goed bezette zaal van de
Harmonie" heeft gisteravond een lezing
met filmvertooning plaats gehad over
„Een vliegtocht naar Nederlandsch Indië
per K L. M."\ uitgaande van het plaat
selijke Pelikaancomité voor het Natio
naal Luchtvaart-fonds.
Nadat de Pelikaan-marsch door mid-
- „„„„„„t, del van een gramofoon ten gehoore was
dit gedeelte weer te geven in gebracht, leidde de heer mr. J. P Bos-
vooral daardoor hadden wij een y 7nr.qi, man de heide sprekers van dezen avond,
wacht, die domineerde, een b y heeren Broertjes en Beekman, resp
vroeger de groote L°uifv oio n me n - radiotelegrafist en piloot bij de K. L. M
kleur en verve, vol haat en wr ghvloek in .waarna spr. in het kort doel en werk-
schelijke karakterlcKKhe^.^^ nf>l/andere I wijze van het Luchtvaartfonds uiteen
zette en nog even aanhaalde den tocht
van Cornelis Houtman in 1595 en den
kort geleden zoo schitterend volbrachten
tocht van de „Pelikaan". De wensch
uitsprekende, dat ook Alkmaar een
steentje zou bijdragen om dit particu
liere stichtingsfonds verder op te bou
wen, gaf spr. het woord aan den heer
Broertjes die als radio-telegrafist een
reis met de „Pelikaan" had meegemaakt
en die zijn lezing begon» met er op te
wijzen, dat nog te wednig Nederlanders
ling voor ons.
Echter, ook het overige stelde teleur, voor
al ook, omdat de voordrachten, die B. gat,
z«.er matig waren, vooral wat den inhoud be
treft. Dat zijn wij niet gewend op deze avon-
d<Het bestuur der afdeeüng Alkmaar, dat B.
niet kende, en afgegaan was op gunstige
recensies, moet wel teleurgesteld geweest zijn
over dezen avond.
zich bewust zijn van de geweldige pres-
taies, die week in, week uit door de K L.
M -piloten met hun toestellen worden be
reikt, door op een zoo vlugge wijze Hol
land met Indië te verbinden. Dat zoo'n
tocht niet geheel buiten gevaar is, blijkt
wel uit de frappante vergelijking van de
vliegtocht van Balbo en elke willekeuri
ge Indië-vliegtocht van de K. L. M.
Immers, behalve dan het kleine ge
deelte boven Europa, kon Balbo te allen
tijde dalen in geval van nood, terwijl een
landvliegtuig van de K. L. M. boven land
zoo goed als nooit kan dalen, wanneer
het onverhoopt noodig mocht zijn.
Vervolgens vertelde spr. op boeiende
en vaak geestige wijze, hoe ten eerste de
voorbereidingen tot een Indtë-vlucht ge
troffen worden, hoe daarna „geroeid"
wordt (proefstoomen) en hoe verder de
tocht een aanvang neemt. In den loop
der jaren heeft men op de verschillende
vliegvelden, die men aandoet, vele ver-1
beteringen aangebracht, maar deson
danks zou 't tóch onmogelijk zijn, een
Indië-vlucht te maken zonder radio-te
legrafist, omdat de piloot met de door
hem ontvangen peilingen veilig kan na-
vigeeren en daarmee zoo snel en goed
koop mogelijk, post en passagiers naar
Ned. Indië kan vervoeren.
In gedachten nam spr. ons dan mee
op zulk een tocht en we maakten met
hem de talrijke aardige, maar ook vaak
onprettige dingen aan de reis naar In
dië verbonden door de lucht mee
Duidelijk legde de heer Broertjes ons
uit, dat vele bezoeken aan steden (we
denken b.v. aan Boedapest of Caïro)
waarvan de verwachtingen hooggespan
nen zijn, in den regel wel wat tegenval
len, maar aan den anderen kant heeft
een reis naar het warme Insulinde zoo
veel aantrekkelijks, dat iedereen de on
prettige dingen gauw vergeet en alleen
denkt, aan al datgene, waarover men in
kele dagen tijds heenvliegt waarvoor
men bijna geen oogen genoeg heef,
om alles te bewonderen We vlogen
over de Middellandsche Zee, brachten
een bezoek aan Egypte met zijn sfinxen
en pyramides en rustten in Bagdad een
weinig uit, om de Oostersche schoonheid
in ons op te nemen. En zoo ging 't de
geheele reis door, we zagen de tempels
moskeeën, woeste zandgronden en ge
vaarlijke bergruggen, om tenslotte veilig
en wel te Bandoeng te landen. Een har
telijk applaus onderstreepte het enthou
siasme van de vele zich in de zaal be
vindende luchtvaart-bewonderaars.
In de pauze had een gratis tombola
plaats, die zeer veel succes opleverde
Toen het tweede gedeelte van den avond
zou beginnen, verschenen burgemeester
van Kinschot en zijn echtgenoote in de
„Harmonie" om getuigen te zijn van de
interessante film en causerie van den
heer Beekman, 1ste piloot bij de K. L. M.
Hetgeen de heer Broertjes ons had ver
teld, werd daarna in beeld gebracht,
waarlj de heer Beekman een duidelijke
«xplieatie gaf. De smalfilm vormde
met de lezing van den heer Broertjes
een goed geheel en het comité mag zich
gelukkig prijzen, dat zij beide genoemde
heeren bereid heeft gevonden, ook in
Alkmaar een Indië-vlucht in woor l en
beeld te brengen.
Hiermede behoorde de Pelikaao-dag
alweer tot het verleden en heeft ook
Alkmaar zijn natlonalen luchtvaartdag
gehad.
hadden zich een 100-tal bezoekers verza
meld,
We zagen er de verschillende leden van
het Pelikaan-comité, w.o. burgemeester van
Kinschot en mevr. van Kinschot; de directie
van het Gulden Vlies had de aardige atten
tie gehad, om mevr. van Kinschot, die zich
dezen avond voor het eerst op een openbare
bijeenkomst vertoonde, een bouquet rozen
aan te bieden.
De avond stond onder leiding van den
heer G. Grondsma, die, nadat de loudspeaker
den Pelikaan-marsch ten gehoore haa ge
bracht, in een goedverzorgde openingsrede
herinnerde aan de nationale daad der
Pelikaanvliegers en de noodzaak aantoonde
van een wisselwerking tusschen natie en
hichtvaarders; deze is noodig om de lucht
vaart in stand te houden. Spr. deelde mede,
dat de straatcollecte ruim 600 had opge
bracht.
De heer Grondsma vond in zijn hoe
kan het anders met veel talent voorgedra-
en inleiding gelegenheid, verschillende
ichters te citeeren, in welke citaten de roem
van onze natie verheerlijkt werd.
Spr. heette allen van harte welkom en
leidde vervolgens den spreker in.
Deze, Jhr. Dr. Mollerus, begon met de
mededeeling, dat dit de 79ste keer was, dat
hij zijn causerie over de HollandIndië-
vlucht hield.
Het vorig jaar kwam hij fl.ï. met de K-L.
M.-directie overeen, na een gratis retour
vlucht naar Indië, een 100-tal lezingen over
de HollandIndië-vlucht te houden. Wat
niet iedereen zou gelukken, gelukte jhr
Mollerus; de heer Plesman ging op zijn
aanbod in en zoo hield jhr. Mollerus gister
avond op den Alkmaarschen Pelikaandag
zijn 79ste lezing; vóór April ten einde is,
moet het 100-tal vol zijn.
We twijfelen er niet aan, of de vlotte spre
ker, die de heer Mollerus is, zal er in slagen
ook voor den lOösten keer een dankbaar ge
hoor te vinden. Hij hield een boeiend en in
teressant. meermalen zeer geestig betoog en
vond een dankbaar gehoor-
Hij maakte de heenreis met Smirnoff en
Viruiy, de terugreis met Soer en Beukering;
dus reisde hij met drie van de beroemde Peli
kaan-vliegers. Over de heen- en de terugreis
deed hij 17 dagen, gedurende welke hij 150
uur in de lucht was. Er werden 40.000 L
benzine verstookt; of 200 L. per uur Hij
maakte de reis met de driemotorige F 18,
heen met de Rijstvogel, terug met de Havik.
Spr. gaf vervolgens een beschrijving van
de vliegtuigen, de inrichting en ae verdeeling
ervan; vervolgens besprak hij de taak,
die elk lid der bemanning tijdens de vluchï
te vervullen heeft, waaraan hij de conclusie
vastknoopte, dat de 100-procentige zekerheid
van de K.L.M.-dienst slechts te danken is
aan de bekwaamheid, de stiptheid en de toe
wijding der HolJandsche piloten in hun ver
antwoordelijke taak.
Boeiend was ook dat gedeelte van zijn cau
serie, waarin jhr. Mollerus zijn ervaringen
gedurende den tocht, op de verschillende
vliegvelden heen en terug beschreef.
Hieruit bleek, dat de HollandIndië-
vlucht meer afwisseling biedt, dan men oor
spronkelijk zou meenen. Temeer werd dit be
wezen met de film van den tocht, opgenomen
tijdens de 200 K.M.-snelle vlucht van de
F 18.
Aan het slot bracht spr. hulde aan de Hol-
landsche piloten, die de K L.M. de 100
zekerheid geven en daardoor de grootste
reclame maken voor Nederland, wat betreft
de verbinding met het Nederland op het
Zuidelijk halfrond
In de pauze werd een tombola met kunst
voorwerpen en o.a. we zijn immers in Alk
maar een kaasje verloot. Verschillende
firma's hadden daarvoor gratis fraaie prij
zen beschikbaar gesteld.
Het Pelikaan-comité verzoekt als Alkmaar
sche firma's of ondernemingen, die gratis ge
schenken voor de tombola hebben aangebo
den of op andere wijze hebben medegewerkt,
de volgende namen te publiceeren: Firma Ap
pel Adolf, Importeurs Jamaica bananen,
Joh. Adam, Langestraat; N.V. Hollandsch
ijzermagazijn v/h de Wild; N.V. W. F.
Stoel 3 Handelsmij.; Jazz-band van Siem
Spruit; Jazz-band van Frans Morey en Jazz
band van Alcmaria Victrix.
Naar wij vernemen, heeft de gister
hier ter stede voor het Nationaal Lucht
vaar tfonds gehouden collecte een bedrag
van ongeveer 600 opgebracht, wat
zeker voor een groot deel te danken is
aan de uitstekende voorbereiding en.
aan het enthousiasme waarmee alle col-
lectrices en collectanten zich van hun
taak hebben gekweten.
van Donderdag 15 Maart 1934
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCB LANDBOUWCREDDET N. V.
(Ontvangen per draadtooze telefoon).
Koers van heden tei
193211
1917
1931
1915
1930
Vorige
koers
STAATSLEENINGEN.
5 NederL
4* n
4
5 Ned -Indië
534 Duitschland
BANK-INSTELLINGEN,
Amsterd Bank
Handel Mpij. Ceri v. 1000
Koloniale Bank
Ned. lnd Handelsbank
Rotterd Bank
1NDUSTR. OND BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert. i
Nederl Ford
Philip* Gloeit Gem Btzit
Unilever t
1NDUSTR. OND. BUITENL
Am Smelting
Anaconda
Bethleh Steel
Cities Service
Steel comm.
U S. Leatber
CULTUUR MAATSCH.
II V, A. i
Java Cultuur
Ned. lnd Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito artions
MIJNBOUW.
Alg Ezplor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon Petr.
Perlak
Continental Oil
Shell Union i
RUBBERS.
Amsterd Rubber
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber a
Serbadjadi
Interc Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot i
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia t
Oostkust
Oude Deli
Seoembab
AMER SPOORWEGEN.
Atcbisoa Topeka
Southern Railw. Cert.
Union Pacific
§Noteering per 50,
•Exdividend. PROLONGATIE Vorige koert
tExclaim.
1001/g
UX)i/8
100
lU0S/8
45*/4
116
47
56'/,
gV<
80
«Vs
13
554/8
165
2468/s
8IV.
27»/W
8 «V,
26»/aa
2 8/:«
33'/,.
6»/.
1891/a
100
82
26
17.00
130
T*U
172»/,
153
107
48'/.
37'/,
33'/,
2'/,
8
45»/,
129
26»/,
125'/,
145'/,
40»/,
\fU
76'/,
pl.m.
448/,-5
pl.m.
1.45
pl.m.
2.00
pl.m.
2.15
ïoov,
5 45
44 Via
«15»/.
54
59
80
43'/,-|
43»/,
43)-»/,
24» 4 J
808/,-1
245-1
81
245}-61
81-»/,
S| 261-Vie
9%.
26%.
185%
267/M
189 90)
187-90)
187-8
ÏT»/,
1731/,
67,
106»/,
106»/,
2 Vu
106»/,
45
147
125
43'/,
160
«JV.
26%,
21/»
32'/,
187
130
7'/,
106
HVfc
6'/,
48
27i.
8
'2*
15?*
76V,
l1/, pCt. Heden 1'/, pCt.
WISSELKOERSEN AMS I r.KDAM.
NIET OFFICIEEL
New-York
Londen
Berlijn 1 1 1
Parijs -•••••»«•••
Brussel (Belga)
Bazel
Weenen p. Scb. 100
Kopenhagen
Stockholm ••lil,*,*,
Otlo 11,
Italië
Verige
keer.
1.48»/8.»/s
7.57-a'/,
58.95-59
9 78-è
34.62-65
47.97'/,
00 00
33 80-34
38 90-39
37 90-38
12.70-80
Koen op
heden 2 uur
1.488/.
7.57.4
58 97'/,
9 77'/.
34.65
*8.00
JO.OO
34 00
3910
18.10
12,75