^.-Arssssassssrii Het Wetsontwerp op de „Besloten" N.V.'s. INGRIJPENDE VERANDERINGEN. deering voor de van de zijde der V V V SSendC raed€W€rking' bijna f W afge- In de tien jaren van 1924 t/m 1933 Het ledental der V V v door vertrek als anderszins me? 14 h? geen echter ruimschoots vergoed wS leden te zamm Jaar sloot 246 gende tanTm^ COntributie aanpessTnï ™°r'du"nd in *®r meerdere badofaatT tt de behoeften van de met d^f aai* d€monstraties vormden N Z Reddingsboot der voor ïl!{d ,Mi]' welk°me attracties voor de vreemdelingen. de Slm°ge? °°k g€reken<ï worden de vertooning der film van laatstee- noemde maatschappij en de Bridge- rr^v111 botel Trompenberg. lenrfi der besuren van verschil- and h1€ €enigingren in Neder- land bood meteen gelegenheid op te din^r Ko' t l€r €en goed€ verstandhou ding bestond tusschen onze V V V en die in omliggende plaatsen. Nog beter kwam dit naar voren bij de vorming Jed«ratie va" V. V. V.'s boven het Noordzeekanaal. Hat Bestuur onzer V. V. V., dat steeds in die richting heeft gestreefd, sloot zich onder goedkeuring der Alg. Verg., daarbij dan ook zeer gaarne aan. Onze eigen propaganda werd op de beproefde gebruikelijke manier door Gids en Badbode gevoerd. Bovendien bleken een aantal bladen in den lande er prijs op te stellen over Egmond een en ander aan haar lezers mede te deelen. Soms gebeurde dat aan de hand van door ons verstrekte gegevens, soms ook werden wij aangenaam verrast met een bespreking uit „vreemde pen", iets, wat natuurlijk dubbel gewaardeerd mag worden. Betere wegen gereed! In de reclame-uitgaven der A. N. V. V. nam Bad-Egmond een behoorlijke plaats in, hetgeen met de vrij stiefmoederlijke bedoeling in vroegere jaren een zeer te waardeeren vooruitgang beteekent. Zoo mag 1933 in de analen der V. V. V. geboekt blijven als één jaar van veel goeds. Wat 1934 in den 6choot verborgen houdt, vermogen wij niet te voorspellen Een mooi ding, waarnaar al jaren reik halzend is uitgezien, mag het heeten. dat de wegen naar Alkmaar en Heiloo nu eindelijk onder handen genomen worden en de tijd dus niet verre meer is dat Bad-Egmond in alle richtingen langs uitstekende en moderne wegen bereik baar is. Bestuursverkiezing. Hierna kwam de bestuursverkiezing aai, de orde. De voorzitter gaf nog even een korte uiteenzetting van wat er op de najaarsvergadering was besloten. Toen moest de voorzitter volgens rooster af treden, die zich niet meer herkiesbaar had gesteld. De vergadering had toen besloten de verkiezing uit te stellen tot de voorjaarsvergadering. Na gehouden stemmingen werd tot voorzitter gekozen dokter Belonje en tot vice-voorzitter de heer Van Eenennaam. Beiden namen hun benoeming aan. Bij de rondvraag' werd ernstig ge klaagd, over den siechten weg van Eg- mond aan den Hoef tot aan het strand. Vooral het gedeelte in het dorp laat veel te wenschen over bij regenachtig weer. De voorzitter deelde mede dat er in verband met dezen weg onderhandelin gen worden gevoerd. Na nog eenige on derwerpen van intern belang sloot de heer van Eenennaam deze vergadering met de mededeeling dat hij nu zeven jaar voorzitter van de vereeniging was geweest en dat nu de kroon op het werk gezet is door het feit. dat de subsidie voor de vereeniging, die eerst niet was toegestaan, in den Haag weer is her overd. SCHOORL. De Vereeniging van Vreemdelingen verkeer „Noord-Kennemerland" hield alhier in de zaal van den heer Schuyt een vergadering. De opkomst was slecht. De heer van der Garde, 2e voorzitter, leidde de bijeenkomst, daar de voorzit ter, de heer Kielstra, nog niet van zijn langdurige ziekte hersteld is. Medegedeeld werd, dat de eerste exemplaren van de nieuwe gids ter tafel waren. Na nog eeniee correctie zullen binnen 14 dagen alle 5 tot 600ü nummers ter gratis verspreiding aan wezig zijn. Het boekje, geheel in nieu wen en modernen vorm, ziet er keurig uit Een flinke duinkaart en een mooie omslag in tweekleurendruk ontwerp van onzen plaatsgenoot, den kunstschil der van Os vervolmaken het geheel. L)2 V. V. V. is togetreden tot de fede ratie van V. V. V.'s in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal. Het secretariaat is telefonisch aange sloten onder nr. 65. Van de gemeente zijn ter verspreiding 4000 folders ontvangen. De V. v. Schoorl zal voor deze verspreiding zorg dragen, en dus niet de V. V. V. Groet, daar anders dubbele bezorging aan de zelfde adressen mogelijk zou zijn. Ingekomen stukken: Schrijven van de reddingsbrigade Kamperduin te Schoorl, waarin he doel wordt ontvouwd en aan de V. V. v. subsidie wordt gevraagd. Op voorstel van het bestuur zal 5.— steun worden verleend, indien mogelijk is dat de f 5.thans aan V. V. V. Groet verstrekt, voor reddingsmiddelen op het strand kan worden overgeheveld. Verzoek van de H. A. B. O. om adhae- sie te betuigen aan haar verzoek aan het Gemeentebestuur voor concessie busdienst: „StationKamperduin", HET KIND AT BLJNA NIET EN HOESTTE MAAR DOOR. „Ons kind kreeg hevige aanvallen van slijmhoest. Het kind werd hoe langer hoe zwakker, at bijna niets en hoestte maar door. Het had het zoo benauwd, dat wij dachten dat nij ln een hoestbui zou blijven. Geen enkel geneesmiddel hielp hem, totdat wij op het gelukkige idee kwamen eens Abdijsiroop te probeeren. Na één flesch kwam er veel slijm los, hetgeen groote verlichting gaf en na 3 flesschen Abdijsiroop was onze lieve kleine weer gezond". Zoo schreef ons mevr. F. v. L., wier origineele brief voor ieder ter inzage ligt. Als Uw lieve kleine kinkhoest heeft, kunt Ge met Abdijsiroop de angstaan jagende benauwdheden verminderen, de slijmoplossing vermeerderen en de adem haling vergemakkelijken. Daarmede be strijdt Ge en voorkomt Ge het hijgen en het afmattende hoesten zult Ge zien ver minderen en ophouden. Dank zij haar bijzondere samenstelling uit kruiden- extracten heeft Akker's Abdijsiroop een buitengewoon geneeskrachtige werking bij aandoeningen der ademhalingsorganen, zooals Hoest, Bronchitis, Asthma, Slijm en Kinkhoest. Thans per flesch 1, ƒ1.50 en ƒ2.75. Abdijsiroop-Bonbons ^ge stolde" Abdijsiroop) voor buitenshuis 35 cent en 60 cent per doos. Bovengenoemde prijs wordt verhoogd met bijslag voor Omzet-belasting. De heeren D. Groen en Schermer wit den in de eerste plaats onze plaatselijke onderneming in de gelegenheid stellen om dezen dienst te exploiteeren, en stel den voor om het schrijven voor kennis geving aan te nemen. Zulks geschiedde. Hierna volgde het jaarverslag van den heer H. Selhorst, secretaris. Jaarverslag, In 1933 heeft de heer R. Wognum als voorzitter bedankt. Hij is opgevolgd door den heer Kielstra. De vereeniging telt 147 leden. Door den verbindingsdijk is het be zoek vanuit de noordelijke provinciën enorm toegenomen. Het zomerfeest is goed geslaagd, doch gaf een finantiëel verlies. De verloting bracht een winst op van 208.71^. De reclame in de groote bladen had 330,— gekost, terwijl de gratis gids weder in groote oplage verspreid was, vooral in Groningen en Friesland. Het voorseizoen liet zich niet gunstig aanzien, doch naderhand liepen de za k„n goed, zoodat het bezoek aan Schoorl bevredigend genoemd kan worden. De heer IJ. Minkema deelde namens de kascommissie mede, dat de zaken van den penningmeester keurig in orde waren en een woord van grooten lof zeer zeker op zijn plaats was. Rekening 1933. Hierna deelde de penningmeester, de heer G. F. F. Groothand, den financiëe- len stand van zaken over 1933 mede. De gids had 551.79 gekost, en de an nonces hadden f 546.40.opgebracht. De gewone middelen waren in ont vangsten 1475.60 en in uitgaven 1462.15. De reserve zomerfeesten is foot 550,31. Er is nog een Schuld van 238,—. Deze rekening werd door de vergade ring goedgekeurd. Hierna werd dc begrooting voor 1934 ingediend, in ontvang en uitgaaf op een bedrag van 747,50 sluitende. Er zal in 1934 weder een verloting worden gehouden. Het bestuur zal hier voor een commissie vormen. De heeren Groen en Oldenburg dron gen op spoed aan in deze, opdat zoo mo gelijk met Pinksteren de loten al in om loop kunnen komen. Ook zal het Zomerfeest weer gehou den worden. De aanwezige oud-commis sieleden verklaarden zich weer bereid om de commissie te vormen, terwijl anderen zullen worden aangezocht. Het sportterrein werd aangewezen als plaats voor het Zomerfeest. De pachters stelden dit terrein beschikbaar tegen 50 pet. van de netto opbrengst van buf fet en dansvloer. De V. V. V. is organi sator van het feest. De heer Schermer gaf in overweging om de dansvloer niet te verpachten, doch zelf te exploiteeren. Spreker wees er op dat dit indertijd nog eens is ge schied en toen prachtige baten oplever de. Een en ander geeft wel zorgen, doch deze worden goed beloond. Bij het vervullen van een vacature in het bestuur werd langdurig van gedach ten gewisseld over het wel of niet toe laatbare van twee meerdere bestuurs leden boven het regiemenair aangegeven aantal Deze twee leden worden advisee- rende leden genoemd. De voorzitter deelde mede dat het zonde zou zijn om alleen hiervoor een dure reglements herziening te aanvaarden. De meerdere leden kunnen wegens de vele werk zaamheden niet worden gemist. De heer Beudeker bestreed den voor zitter in een uitvoerige uiteenzetti g en wenschte liever te wachten met een be noeming tot de reglementswijziging. De vergadering ging toen stemmen of er een benoeming zou geschieden. Dit werd met 2 stemmen aangenomen, waarna in de vacature Wognum de heer Schermer tot bestuurslid benoemd werd. Later zal worden vastgesteld welke bestuursleden adviseerende leden zul len zijn. Hierna stelde het bestuur aan de orde contributieverhooging van 0.50, noodig geworden doordat anders niet in vol doende mate in de groote bladen gead verteerd kan worden. Ook de gemeente subsidie is verlaagd, doordat geen sa menwerking met de V. V. V. Groet mo gelijk is. Ze snijden dan de mogelijk heid tot samenwerken geheel af. De heer Groen ried het voorstel af, daar anders bedankjes van leden te wachten zijn. Ook andere heeren zien de bezwaren hiervan in en geven het be stuur andere bronnen van inkomsten ter overweging, welke gaarne worden aanvaard. Het bestuur trok zijn voor stel in. Hierna deelde het bestuur mede dat de V. V. V. dezen zomer 25 jaar heeft bestaan. Als eenig overgeblevene van het eerste bestuur is nog de heer Scher mer in leven. Plannen bestaan om een en ander op gepaste wijze te vieren, zóó, dat er ook een goede reclame zal uit gaan van onze plaats. De groote pers zal er bij betrokken worden en ook voor de leden zal iets aardigs worden georgani seerd. Het bestuur krijgt hiervoor een vrij mandaat, met inachtneming van verschillende geuite wenschen. Rondvraag. Hier kwamen de tongen nog even aar dig los over velerlei meer huiselijke aangelegenheden. We vermelden dit liever niet, daar het alleen van belang is voor de menschen die op de vergade ring waren. Op voorstel van den voorzitter zal ge tracht worden om een reclametocht te organiseeren door Groningen en Fries land, waar tevens een gratis gids ver spreid zal worden. Voorts werd nog medegedeeld dat op alle reclame, in welken vorm en door wien ook gevoerd, onze plaats zal wor den aangeduid als „Schoorl aan zee". Hierna sluiting. HENSBROEK. Woensdag werd de algemeene ledenver gadering gehouden van de Coöperatieve Boerenleenbank „HensbroekObdam" in de zaal van café de Boer alhier onder leiding van den voorzitter-directeur, den heer D. Wit. Uit het jaarverslag van den secretaris, den heer de Boer uit Obdam, vermelden wij o.m., dat de bank thans 133 leden telt. De kassier deelde in zijn verslag mede, dat het besluit, om aan de kinderen der leden spaarbusjes uit te geven, een succes is ge weest. Bij den aanvang zijn 50 spaarbusjes uitgegeven en nog meerdere aanvragen zijn gedaan, zoodat nog 25 stuks zijn aange vraagd. Dan zijn de werkzaamheden aan de bank belangrijk uitgebreid door de uitbeta lingen van de rundveecentrale, varkenscen trale enz. Hierdoor is ongeveer 1000 over de bank uitbetaald, mede het bedrag van de 5 steun per koe aan de veehouders. Het bestuur stelde voor om den kassier voor de vele extra werkzaamheden 75 als belooning aan te bieden. De vergadering sloot zich bij het bestuurs voorstel aan. Het bestuur stelde voor wederom als vorige jaren de winst bij de reserve te storten. De winst over 1933 bedraagt 865.73. Verkiezing bestuur Aftredend waren de heeren D. Wit en P. Tak. Beiden werden her kozen. Verkiezing lid Raad van Toezicht. Aftre dend was de heer D. Leegwater. De heer Leegwater werd herkozen. Het bestuur stelde voor de rentestandaard te handhaven. Wel had het graag verlaging voorgesteld, maar aangezici vanuit Utrecht ook geen verlaging wordt gegeven, heeft het bestuur het niet aangedurfd het bier wel te doen. Wel werd toegezegd, indien Utrecht tot verlaging overgaat, deze ook hier onmid dellijk zal worden ingevoerd. De heer Bart vroeg of de vergadering het recht heeft den rentestancaard te verlagen. De voorzitter antwoordde hierop bevesti gend. De heer Bas was van meening, dat niet de rente van spaargelden moet worden ver laagd, doch die der voorschotten. Spr. is van meening, dat het op 't oogenblik geen tijd is om een zoo groote reserve te kweeken. De voorzitter antwoordde, dat door de reserve de bank in stand moet worden ge houden. Bij een noodgeval kan de reserve niet ge mist worden. Na nog eenige besprekingen werd door het besjuur medegedeeld, dat verlaging van rente onder de oogen zal worden gezien. Verkiezing afgevaardigden naar de Kring en Centrale vergaderingen, die gehouden zul len worden te Alkmaar en te Utrecht. Daarvoor werden weer benoemd de bei le voorzitters en de kassier, respectievelijk de heeren D. Wit. D. Leegwater en J den Das. De heer Koppenol wilde het bestuur in overweging geven om de 75 gratificatie aan den kassier als verhooging van salaris te beschouwen, daar het loon van den kassier toch al niet hoog genoemd kan worden, en door de uitbreiding van de werkzaamheden hem dit ten voLe toekomt. Het voorstel van den heer Koppenol om de bestuursleden een kleine vergoeding te geven voor hun aanwezigheid op de zit tingsavonden enz. werd niet gesteund, daar de vergadering en zoo ook het bestuur zelf meende, dat het niet aangaat, om nu nog salarissen te gaan uitgeven, hoe klein dan ook. Daarna sluiting. De minister van financiën heeft onlangs een wetsontwerp ingediend op de z.g. „be sloten" naamlooze vennootschappen, dat in ons land een hevige beroering heeft verwekt, hetgeen begrijpelijk is, aangezien ons be drijfsleven voor het grootste gedeelte wordt uitgeoefend in den vorm der naamlooze ven nootschap. En dit wetsontwerp dreigt ingrij pende veranderingen aan te brengen in de financieele structuur van de naamlooze ven nootschap. Wij komen hierop nog nader te rug. Het onderhavige wetsontwerp wordt in gediend onder het zeer onschuldige motto van het paal en perk stellen aan belasting ontduiking; de memorie van toelichting zegt hieromtrent: „Reeds uit de troonrede is gebleken, dat de regeering het noodig acht, paal en perk te stellen aan het misbruiken van den rechts vorm der naamlooze vennootschap, om de betaling van belasting te ontgaan. Het tegen woordige wetsontwerp strekt hiertoe. Het te bestrijden misbruik bestaat, gelijk bekend is, in overmatige reserveering van winsten in zoogenaamde besloten naamlooze vennoot schappen, waardoor de bedragen, welke bij een normale uitdeelingspolitiek zouden zijn getroffen door inkomstenbelasting, gemeente fondsbelasting en dividend- en tantièmebe lasting, aan de werking van die belastingen worden onttrokken, en dit, terwijl men veelal toch wegen weet te vinden om de winsten feitelijk naar de aandeelhouders te laten af vloeien. Zoo komt het, dat men kan zeggen, dat in den lande een aantal, doorgaans wel gestelde, personen zijn, die naar eigen goed dunken bepalen, hoeveel inkomstenbelasting en gemcentefondsbelasting zij zullen beta len". Inderdaad is in de troonrede aangekon digd, „dat aan het misbruik, dat in steeds toenemende mate wordt gemaakt van den rechtsvorm der naamlooze vennootschap, ten einde de betaling van belasting te ontgaan, paal en perk zal worden gesteld" Tegen dei- gelijke maatregelen zal vanzelf sprekend geen rechtgeaard Nederlander bezwaren ccesteren. En indien de minister zich met bo vengenoemd ontwerp van wet beperkt had tot het blokkeeren van die wegen, welke men veelal weet te vinden om via de N V. belas tingen te ontduiken, dan ware er ongetwij feld ook geen beroering verwekt in ons be drijfsleven. Het onderhavige wetsvoorstel gaat echter veel verder dan het vooropgestel de en in de troonrede aangekondigde doel: het paal en perk stellen aan de belastingont duiking, aangezien dit ontwerp een algehee le omwenteling van ons bestaande fiscale systeem zal veroorzaken, wanneer het tot w?r wordt verheven. Ingevolge het thans geldende belastingsysteem worden alleen en uitslui tend de uitgedeelde winsten eener N.V. belas tingplichtig. Deze regeling heeft tallooze en tallooze N.V.'s in den lande in de gelegen heid gesteld cm gedurende ve'e jaren ruim? reserves te kweeken. en deze reserves vormen heden ten dage in talrijke bedrijven de basis van de werkgelegenheid, aangezien de be treffende ondernemers zender die reserves ten gevolge van de economische ontreddering, die vrijwel alle bedrijven teistert, reeds lang als slachtoffers van de crisis zouden zijn ge vallen. Het thans geldende principe onzer be lastingwetgeving, waarbij een naamlooze vennootschap en hare aandeelhouders alleen getroffen worden door de dividend- en tan tièmebelasting, de inkomstenbelasting en de gemeentefondsbelasting, wanneer er winsten worden uitgedeeld, heeft in ons vennoot schapswezen heilzame gevolgen veroorzaakt. De voorzichtige en beleidvolle ondernemer is zoodoende in staat gesteld om in de goede en vette jaren uit zijn winsten reserves te kweeken, welke zijn onderneming en hare werknemers in de magere jaren als een wel kome en veelal onontbeerlijke ruggesteun kunnen dienen. De huidige periode bewijs: vrijwel dagelijks, dat het individu of de on derneming, die in de z.g. prosperiteitsperiode niet zoo verstandig en voorzichtig is ge weest om dergelijke reserves te vormen, her geen in de goede jaren dikwijls in het geheel niet noodzakelijk schijnt, thans in ernstige moeilijkheden verkeert. Men kan zonder eeni ge overdrijving verklaren, dat een conserva tief financieel beleid en een politiek van rui me reserveering in het vennootschapswezen de kern vormt van een gezond en krachtig bedrijfsleven; deze gezamenlijke reserves vertegenwoordigen als het ware de nationale economische reserve, en zonder ruime reser ves wordt het productieproces in crisisperio den tot stilstand of ondergang gedoemd. Deze kwestie, de reserveering eener N.V. be treffende, verdient bijzondere aandacht bij de beoordeeling van dit wetsontwerp Dit wetsontwerp beteekent zooals in den aanhef is betoogd een algeheele om wenteling van ons bestaande belastingstel sel; de volgende uiteenzetting zal dit verdui delijken. De minister schept n.1. in zijn ijver om belastingontduiking tegen te gaan een onderscheid tusschen ae z.g. „publieke" NV. en de „besloten" N.V. De „publieke" N.V. zal evenals voorheen onderworpen zijn aan de werking der dividend- en tantièmebelasting en hare aandeelhouders zullen inkomstenbe lasting verschuldigd zijn over de uitgedeelde winsten. De aandeelhouders eener „besloten" N.V. worden echter belastingrechtelijk be schouwd als de leden eener vennootschap on der firma, en worden als zoodanig belas tingplichtig over de winsten, welke door de vennootschap zijn behaa'd. De aandeelhouder eener besloten N.V. zal, volgens dit wetsontwerp, derhalve inkomsten- en gemeentefondsbelasting verschuldigd zijn over de winst, welke deze vennootschap be haalt, onverschillig of deze winst al ian niet uitgekeerd wordt. Dit wetsontwerp schept aldus een principieel verschil tusschen de aandeelhouders eener publieke N V en de z.g. „besloten" N.V., hetgeen in de memo rie van toelichting als volgt wordt gemoti veerd „De thans geldende regeling, waarbij slechts de uitgedeelde winsten belast worden, is tot stand gekomen met het oog op naam looze vennootschappen wier aandeden in wijden kring verspreid zijn en van hand tot hand gaan Deze regeling is echter volkomen ongeschikt gebleken voor het belasten van de winsten van vennootschappen welker aan deelhouders in feite behooren tot een z»er beperkten kring van personen, die zich ond»r ling door familiebanden of zakenrelaties ver bonden gevoelen en er licht toe komen, d? ge dragingen der vennootschap dienstbaar te maken aan belangen, die, welbeschouwd, slechts privé-belangen der aandeelhouders zijn". En hoewel de minister in de memorie van toelichting verklaart, „dat het trekken van een voor belastingdoeleinden juiste scheids lijn niet doenlijk is", meent zijne excellentie dit bezwaar te kunnen opheffen door debe lastingadministratie zeer ruime volmachten te verstrekken bij het aanwijzen van deze „besloten" naamlooze vennootschappen. Het wetsontwerp geeft voor de „publieke naam looze vennootschappen, waarvan de aandee- len in wijden kring verspreid zijn, en welke niet door dit wetsontwerp getroffen wordt, de volgende criteria: a. die, waarbij het beleggende publiek een aanmerkelijk belang heeft, d w.z. waar van de aandeelen, tezamen rechtgevende op tenminste een vierde gedeelte van de stem men, welke bij de uitoefening van de macht in de vennootschap in aanmerking komen, zijn toegelaten tot de noteering aan de Effec tenbeurs van Amsterdam; b. die, waarvan zooveel aandeelen, als tezamen de macht verleenen bij de benoe ming van bestuurders en commissarissen, in handen zijn van een administratiekantoor of van een N.V. tot handhaving van het natio nale karakter der eerstgenoemde vennoot schap, mits al deze aandeelen zijn vertegen woordigd door certificaten of aandeelen, wel ke zijn toegelaten tot de noteering aan de Ef fectenbeurs te Amsterdam. Voor beide categorieën moet bovendien des- gevorderd aannemelijk worden gemaakt, dat van de ter beurze genoteerde aandeelen of certificaten althans een gedeelte is gekocht door hen, die de macht in de vennootschap uitoefenden. Voor de niet publieke N.V., welke krach tens dit ontwerp als „besloten" kan worden aangewezen, gelden onderstaande criteria: a die, welker gestort kapitaal 100.000 niet te boven gaat. b. die, waarin de macht uitgeoefend wordt of kan worden door samenwerking van minder dan zes personen. c. die, waarvan de financiering of uitdee lingspolitiek zich aanmerkelijk onderschei den van publieke vennootschappen en zich niet of nauwelijks onderscheiden van ven nootschappen onder b. genoemd. d. die, ten aanzien waarvan de machts verhoudingen practisch op één lijn gesteld kunnen worden met de vennootschap als be doeld onder b. Wanneer dit wetsontwerp tot wet mocht worden verheven, dan zal de belastingadmi nistratie, krachtens deze vérgaande bevoegd heden, uit den aard van de zaak talrijke naamlooze vennootschappen als „besloten" kunnen brandmerken. Ook ter Beurze geno teerde N.V.'s zullen voor deze aanwijzing als „besloten" vennootschap in aanmerking ko men, indien niet een vierde deel hunner oli garchische aandeelen in de officieele prijs courant zijn genoteerd! Deze fiscale scheids lijn tusschen de eene N.V. en de andere is o.i. noch op juridische noch op economische gronden te verdedigen. Het valt weliswaar niet te ontkennen, dat in incidenteele geval len belastingontduiking via de naamlooze vennootschap gepleegd wordt, zulks kan echter voor den wetgever geenszins aanlei ding zijn om ook bona fide N.V.'s als „be sloten" te brandmerken en deze fiscaal als zoodanig te behandelen. Men stelt aan onze grenzen toch niet de geheele bevolking in voorloopige hechtenis, omdat er in dit grens gebied gesmokkeld wordt? Krachtens dit wetsontwerp zullen echter talrijke geheel bona fide ondernemingen onder deze wet gebracht kunnen worden, alleen omdat haar aandeelenkapitaal minder dan 100.000 be draagt, of de macht uitgeoefend wordt door de samenwerking van minder dan zes per sonen: terwijl zij toch in het bedrijfsleven ge heel dezelfde funtcie uitoefenen als de z.g. „publieke" vennootschappen. Wanneer een bona fide naamlooze vennootschap door de belastingadministratie als besloten wordt aangewezen, dan wordt zij in hare finan cieele bedrijfsgestie en speciaal in haar reserveeringspolitiek aan fiscale banden ge legd. Hare aandeelhouders worden door deze aanwijzing plotseling belastingplichtig over de behaalde winsten .hetgeen voor de betref fende „besloten" N.V. aanleiding zal ziin om een vlottere uitdeelingspolitiek te beoefenen, want de aandeelhouders zullen uiteraard de door hen verschuldigde inkomstenbelasting uit deze N.V. willen putten, terwijl zij daar naast ook nog inkomsten zullen opeischen. Het spreekt vanzelf, dat het kweeken van de voor het bedrijfsleven zoo dringend noodza kelijke reserves dank zij zoodanige fiscale maatregelen danig in het gedrang zal komen, en hiervan zijn voor de volkshuishouding in een crisisperiode slechts rampzalige resul taten te verwachten. Dit wetsontwerp is dus evenmin vanuit een economisch oogpunt te verdedigen. Maar daarenboven beschouwt de minister blijkens dit wetsontwerp de aandeel houders eener „besloten" N.V. in feite als mede-ondernemers, hetgeen als algemeene stelregel onjuist is, en beoordeelt hen dienten gevolge fiscaal als leden eener vennootschap onder firma, hetgeen in hooge mate onbil lijk is. Dit standpunt is onjuist, omdat de aandeelhouders eener „besloten" N.V„ b v. de weduwen en andere niet in het bedrijf werkzame erfgenamen van de oorspronkelijke oprichters eener dergelijke N.V., geen mede- ondernemers zijn. Hun fiscale positie kan hoogstens vergeleken worden met die van de commanditaire vennooten eener vennootschap en commandite, die alleen inkomstenbelas ting verschuldigd zijn over de door hen ont vangen uitkeeringen, maar die, zeer terecht, niet aangeslagen worden over hun even redig deei van de behaalde winst der ven nootschap. Het standpunt is in hooge mate onbillijk, omdat de minister daarbij van de redeneering uitgaat, dat de wijze waarop in komstenbelasting geheven wordt van dc leden eener firma, in de practijk tot bevredi ging stemt. Dit is n.1. in het geheel niet het geval, men denke b.v. ahn de onbillijkheden welke de werking der progressie veroorzaakt bij sterk wisselende inkomsten, de mogelijk heid van bedrijfsverliezen, die niet ten volle gecompenseerd kunnen worden met de win sten van de twee volgende jaren, de voort durende meeningsverschillen tusschen fis cus en firma's over de toe te passen afschrij vingspercentages, enz. Concludeerende kan slechts geconstateerd worden, dat het onder havige wetsvoorstel op onjuiste grondslagen berust, aangezien: I. de strekking veel verder gaat dan het vooropgezette doel, paal en perk stellen aan belastingontduiking, en als zoodanig verzwa ring van den bestaanden belastingdruk kar beteekenen;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 1