^.-Arssssassssrii
Het Wetsontwerp op de
„Besloten" N.V.'s.
INGRIJPENDE VERANDERINGEN.
deering voor de van de zijde der V V V
SSendC raed€W€rking' bijna f W afge-
In de tien jaren van 1924 t/m 1933
Het ledental der V V v
door vertrek als anderszins me? 14 h?
geen echter ruimschoots vergoed wS
leden te zamm Jaar sloot 246
gende tanTm^ COntributie
aanpessTnï ™°r'du"nd in *®r meerdere
badofaatT tt de behoeften van de
met d^f aai* d€monstraties vormden
N Z Reddingsboot der
voor ïl!{d ,Mi]' welk°me attracties
voor de vreemdelingen.
de Slm°ge? °°k g€reken<ï worden
de vertooning der film van laatstee-
noemde maatschappij en de Bridge-
rr^v111 botel Trompenberg.
lenrfi der besuren van verschil-
and h1€ €enigingren in Neder-
land bood meteen gelegenheid op te
din^r Ko' t l€r €en goed€ verstandhou
ding bestond tusschen onze V V V en
die in omliggende plaatsen. Nog beter
kwam dit naar voren bij de vorming
Jed«ratie va" V. V. V.'s boven
het Noordzeekanaal.
Hat Bestuur onzer V. V. V., dat steeds
in die richting heeft gestreefd, sloot
zich onder goedkeuring der Alg. Verg.,
daarbij dan ook zeer gaarne aan.
Onze eigen propaganda werd op de
beproefde gebruikelijke manier door
Gids en Badbode gevoerd. Bovendien
bleken een aantal bladen in den lande
er prijs op te stellen over Egmond een
en ander aan haar lezers mede te deelen.
Soms gebeurde dat aan de hand van
door ons verstrekte gegevens, soms ook
werden wij aangenaam verrast met een
bespreking uit „vreemde pen", iets, wat
natuurlijk dubbel gewaardeerd mag
worden.
Betere wegen gereed!
In de reclame-uitgaven der A. N. V. V.
nam Bad-Egmond een behoorlijke plaats
in, hetgeen met de vrij stiefmoederlijke
bedoeling in vroegere jaren een zeer
te waardeeren vooruitgang beteekent.
Zoo mag 1933 in de analen der V. V. V.
geboekt blijven als één jaar van veel
goeds.
Wat 1934 in den 6choot verborgen
houdt, vermogen wij niet te voorspellen
Een mooi ding, waarnaar al jaren reik
halzend is uitgezien, mag het heeten.
dat de wegen naar Alkmaar en Heiloo
nu eindelijk onder handen genomen
worden en de tijd dus niet verre meer is
dat Bad-Egmond in alle richtingen langs
uitstekende en moderne wegen bereik
baar is.
Bestuursverkiezing.
Hierna kwam de bestuursverkiezing
aai, de orde. De voorzitter gaf nog even
een korte uiteenzetting van wat er op de
najaarsvergadering was besloten. Toen
moest de voorzitter volgens rooster af
treden, die zich niet meer herkiesbaar
had gesteld. De vergadering had toen
besloten de verkiezing uit te stellen tot
de voorjaarsvergadering. Na gehouden
stemmingen werd tot voorzitter gekozen
dokter Belonje en tot vice-voorzitter de
heer Van Eenennaam. Beiden namen
hun benoeming aan.
Bij de rondvraag' werd ernstig ge
klaagd, over den siechten weg van Eg-
mond aan den Hoef tot aan het strand.
Vooral het gedeelte in het dorp laat veel
te wenschen over bij regenachtig weer.
De voorzitter deelde mede dat er in
verband met dezen weg onderhandelin
gen worden gevoerd. Na nog eenige on
derwerpen van intern belang sloot de
heer van Eenennaam deze vergadering
met de mededeeling dat hij nu zeven
jaar voorzitter van de vereeniging was
geweest en dat nu de kroon op het werk
gezet is door het feit. dat de subsidie
voor de vereeniging, die eerst niet was
toegestaan, in den Haag weer is her
overd.
SCHOORL.
De Vereeniging van Vreemdelingen
verkeer „Noord-Kennemerland" hield
alhier in de zaal van den heer Schuyt
een vergadering. De opkomst was slecht.
De heer van der Garde, 2e voorzitter,
leidde de bijeenkomst, daar de voorzit
ter, de heer Kielstra, nog niet van zijn
langdurige ziekte hersteld is.
Medegedeeld werd, dat de eerste
exemplaren van de nieuwe gids ter
tafel waren. Na nog eeniee correctie
zullen binnen 14 dagen alle 5 tot 600ü
nummers ter gratis verspreiding aan
wezig zijn. Het boekje, geheel in nieu
wen en modernen vorm, ziet er keurig
uit Een flinke duinkaart en een mooie
omslag in tweekleurendruk ontwerp
van onzen plaatsgenoot, den kunstschil
der van Os vervolmaken het geheel.
L)2 V. V. V. is togetreden tot de fede
ratie van V. V. V.'s in Noord-Holland
boven het Noordzeekanaal.
Het secretariaat is telefonisch aange
sloten onder nr. 65.
Van de gemeente zijn ter verspreiding
4000 folders ontvangen. De V. v.
Schoorl zal voor deze verspreiding zorg
dragen, en dus niet de V. V. V. Groet,
daar anders dubbele bezorging aan de
zelfde adressen mogelijk zou zijn.
Ingekomen stukken:
Schrijven van de reddingsbrigade
Kamperduin te Schoorl, waarin he
doel wordt ontvouwd en aan de V. V. v.
subsidie wordt gevraagd.
Op voorstel van het bestuur zal 5.—
steun worden verleend, indien mogelijk
is dat de f 5.thans aan V. V. V. Groet
verstrekt, voor reddingsmiddelen op het
strand kan worden overgeheveld.
Verzoek van de H. A. B. O. om adhae-
sie te betuigen aan haar verzoek aan
het Gemeentebestuur voor concessie
busdienst: „StationKamperduin",
HET KIND AT BLJNA NIET EN
HOESTTE MAAR DOOR.
„Ons kind kreeg hevige aanvallen van
slijmhoest. Het kind werd hoe langer hoe
zwakker, at bijna niets en hoestte maar
door. Het had het zoo benauwd, dat wij
dachten dat nij ln een hoestbui zou
blijven. Geen enkel geneesmiddel hielp
hem, totdat wij op het gelukkige idee
kwamen eens Abdijsiroop te probeeren.
Na één flesch kwam er veel slijm los,
hetgeen groote verlichting gaf en na 3
flesschen Abdijsiroop was onze lieve
kleine weer gezond". Zoo schreef ons
mevr. F. v. L., wier origineele brief voor
ieder ter inzage ligt.
Als Uw lieve kleine kinkhoest heeft,
kunt Ge met Abdijsiroop de angstaan
jagende benauwdheden verminderen, de
slijmoplossing vermeerderen en de adem
haling vergemakkelijken. Daarmede be
strijdt Ge en voorkomt Ge het hijgen en
het afmattende hoesten zult Ge zien ver
minderen en ophouden. Dank zij haar
bijzondere samenstelling uit kruiden-
extracten heeft Akker's Abdijsiroop een
buitengewoon geneeskrachtige werking bij
aandoeningen der ademhalingsorganen,
zooals Hoest, Bronchitis, Asthma, Slijm
en Kinkhoest. Thans per flesch 1,
ƒ1.50 en ƒ2.75. Abdijsiroop-Bonbons ^ge
stolde" Abdijsiroop) voor buitenshuis 35
cent en 60 cent per doos.
Bovengenoemde prijs wordt verhoogd
met bijslag voor Omzet-belasting.
De heeren D. Groen en Schermer wit
den in de eerste plaats onze plaatselijke
onderneming in de gelegenheid stellen
om dezen dienst te exploiteeren, en stel
den voor om het schrijven voor kennis
geving aan te nemen. Zulks geschiedde.
Hierna volgde het jaarverslag van den
heer H. Selhorst, secretaris.
Jaarverslag,
In 1933 heeft de heer R. Wognum als
voorzitter bedankt. Hij is opgevolgd
door den heer Kielstra. De vereeniging
telt 147 leden.
Door den verbindingsdijk is het be
zoek vanuit de noordelijke provinciën
enorm toegenomen. Het zomerfeest is
goed geslaagd, doch gaf een finantiëel
verlies. De verloting bracht een winst
op van 208.71^.
De reclame in de groote bladen had
330,— gekost, terwijl de gratis gids
weder in groote oplage verspreid was,
vooral in Groningen en Friesland.
Het voorseizoen liet zich niet gunstig
aanzien, doch naderhand liepen de za
k„n goed, zoodat het bezoek aan Schoorl
bevredigend genoemd kan worden.
De heer IJ. Minkema deelde namens
de kascommissie mede, dat de zaken
van den penningmeester keurig in orde
waren en een woord van grooten lof
zeer zeker op zijn plaats was.
Rekening 1933.
Hierna deelde de penningmeester, de
heer G. F. F. Groothand, den financiëe-
len stand van zaken over 1933 mede.
De gids had 551.79 gekost, en de an
nonces hadden f 546.40.opgebracht.
De gewone middelen waren in ont
vangsten 1475.60 en in uitgaven
1462.15. De reserve zomerfeesten is
foot 550,31. Er is nog een Schuld van
238,—.
Deze rekening werd door de vergade
ring goedgekeurd.
Hierna werd dc begrooting voor 1934
ingediend, in ontvang en uitgaaf op een
bedrag van 747,50 sluitende.
Er zal in 1934 weder een verloting
worden gehouden. Het bestuur zal hier
voor een commissie vormen.
De heeren Groen en Oldenburg dron
gen op spoed aan in deze, opdat zoo mo
gelijk met Pinksteren de loten al in om
loop kunnen komen.
Ook zal het Zomerfeest weer gehou
den worden. De aanwezige oud-commis
sieleden verklaarden zich weer bereid
om de commissie te vormen, terwijl
anderen zullen worden aangezocht.
Het sportterrein werd aangewezen als
plaats voor het Zomerfeest. De pachters
stelden dit terrein beschikbaar tegen
50 pet. van de netto opbrengst van buf
fet en dansvloer. De V. V. V. is organi
sator van het feest.
De heer Schermer gaf in overweging
om de dansvloer niet te verpachten,
doch zelf te exploiteeren. Spreker wees
er op dat dit indertijd nog eens is ge
schied en toen prachtige baten oplever
de. Een en ander geeft wel zorgen, doch
deze worden goed beloond.
Bij het vervullen van een vacature in
het bestuur werd langdurig van gedach
ten gewisseld over het wel of niet toe
laatbare van twee meerdere bestuurs
leden boven het regiemenair aangegeven
aantal Deze twee leden worden advisee-
rende leden genoemd. De voorzitter
deelde mede dat het zonde zou zijn om
alleen hiervoor een dure reglements
herziening te aanvaarden. De meerdere
leden kunnen wegens de vele werk
zaamheden niet worden gemist.
De heer Beudeker bestreed den voor
zitter in een uitvoerige uiteenzetti g en
wenschte liever te wachten met een be
noeming tot de reglementswijziging.
De vergadering ging toen stemmen of
er een benoeming zou geschieden. Dit
werd met 2 stemmen aangenomen,
waarna in de vacature Wognum de heer
Schermer tot bestuurslid benoemd werd.
Later zal worden vastgesteld welke
bestuursleden adviseerende leden zul
len zijn.
Hierna stelde het bestuur aan de orde
contributieverhooging van 0.50, noodig
geworden doordat anders niet in vol
doende mate in de groote bladen gead
verteerd kan worden. Ook de gemeente
subsidie is verlaagd, doordat geen sa
menwerking met de V. V. V. Groet mo
gelijk is. Ze snijden dan de mogelijk
heid tot samenwerken geheel af.
De heer Groen ried het voorstel af,
daar anders bedankjes van leden te
wachten zijn. Ook andere heeren zien de
bezwaren hiervan in en geven het be
stuur andere bronnen van inkomsten
ter overweging, welke gaarne worden
aanvaard. Het bestuur trok zijn voor
stel in.
Hierna deelde het bestuur mede dat
de V. V. V. dezen zomer 25 jaar heeft
bestaan. Als eenig overgeblevene van
het eerste bestuur is nog de heer Scher
mer in leven. Plannen bestaan om een
en ander op gepaste wijze te vieren, zóó,
dat er ook een goede reclame zal uit
gaan van onze plaats. De groote pers zal
er bij betrokken worden en ook voor de
leden zal iets aardigs worden georgani
seerd. Het bestuur krijgt hiervoor een
vrij mandaat, met inachtneming van
verschillende geuite wenschen.
Rondvraag.
Hier kwamen de tongen nog even aar
dig los over velerlei meer huiselijke
aangelegenheden. We vermelden dit
liever niet, daar het alleen van belang
is voor de menschen die op de vergade
ring waren.
Op voorstel van den voorzitter zal ge
tracht worden om een reclametocht te
organiseeren door Groningen en Fries
land, waar tevens een gratis gids ver
spreid zal worden.
Voorts werd nog medegedeeld dat op
alle reclame, in welken vorm en door
wien ook gevoerd, onze plaats zal wor
den aangeduid als „Schoorl aan zee".
Hierna sluiting.
HENSBROEK.
Woensdag werd de algemeene ledenver
gadering gehouden van de Coöperatieve
Boerenleenbank „HensbroekObdam" in de
zaal van café de Boer alhier onder leiding van
den voorzitter-directeur, den heer D. Wit.
Uit het jaarverslag van den secretaris, den
heer de Boer uit Obdam, vermelden wij o.m.,
dat de bank thans 133 leden telt.
De kassier deelde in zijn verslag mede, dat
het besluit, om aan de kinderen der leden
spaarbusjes uit te geven, een succes is ge
weest. Bij den aanvang zijn 50 spaarbusjes
uitgegeven en nog meerdere aanvragen zijn
gedaan, zoodat nog 25 stuks zijn aange
vraagd. Dan zijn de werkzaamheden aan de
bank belangrijk uitgebreid door de uitbeta
lingen van de rundveecentrale, varkenscen
trale enz. Hierdoor is ongeveer 1000 over
de bank uitbetaald, mede het bedrag van de
5 steun per koe aan de veehouders.
Het bestuur stelde voor om den kassier
voor de vele extra werkzaamheden 75 als
belooning aan te bieden.
De vergadering sloot zich bij het bestuurs
voorstel aan.
Het bestuur stelde voor wederom als
vorige jaren de winst bij de reserve te
storten. De winst over 1933 bedraagt
865.73.
Verkiezing bestuur Aftredend waren de
heeren D. Wit en P. Tak. Beiden werden her
kozen.
Verkiezing lid Raad van Toezicht. Aftre
dend was de heer D. Leegwater. De heer
Leegwater werd herkozen.
Het bestuur stelde voor de rentestandaard
te handhaven. Wel had het graag verlaging
voorgesteld, maar aangezici vanuit Utrecht
ook geen verlaging wordt gegeven, heeft het
bestuur het niet aangedurfd het bier wel te
doen. Wel werd toegezegd, indien Utrecht
tot verlaging overgaat, deze ook hier onmid
dellijk zal worden ingevoerd.
De heer Bart vroeg of de vergadering het
recht heeft den rentestancaard te verlagen.
De voorzitter antwoordde hierop bevesti
gend.
De heer Bas was van meening, dat niet de
rente van spaargelden moet worden ver
laagd, doch die der voorschotten. Spr. is van
meening, dat het op 't oogenblik geen tijd is
om een zoo groote reserve te kweeken.
De voorzitter antwoordde, dat door de
reserve de bank in stand moet worden ge
houden.
Bij een noodgeval kan de reserve niet ge
mist worden.
Na nog eenige besprekingen werd door
het besjuur medegedeeld, dat verlaging van
rente onder de oogen zal worden gezien.
Verkiezing afgevaardigden naar de Kring
en Centrale vergaderingen, die gehouden zul
len worden te Alkmaar en te Utrecht.
Daarvoor werden weer benoemd de bei le
voorzitters en de kassier, respectievelijk de
heeren D. Wit. D. Leegwater en J den Das.
De heer Koppenol wilde het bestuur in
overweging geven om de 75 gratificatie
aan den kassier als verhooging van salaris te
beschouwen, daar het loon van den kassier
toch al niet hoog genoemd kan worden, en
door de uitbreiding van de werkzaamheden
hem dit ten voLe toekomt.
Het voorstel van den heer Koppenol om
de bestuursleden een kleine vergoeding te
geven voor hun aanwezigheid op de zit
tingsavonden enz. werd niet gesteund, daar
de vergadering en zoo ook het bestuur zelf
meende, dat het niet aangaat, om nu nog
salarissen te gaan uitgeven, hoe klein dan
ook.
Daarna sluiting.
De minister van financiën heeft onlangs
een wetsontwerp ingediend op de z.g. „be
sloten" naamlooze vennootschappen, dat in
ons land een hevige beroering heeft verwekt,
hetgeen begrijpelijk is, aangezien ons be
drijfsleven voor het grootste gedeelte wordt
uitgeoefend in den vorm der naamlooze ven
nootschap. En dit wetsontwerp dreigt ingrij
pende veranderingen aan te brengen in de
financieele structuur van de naamlooze ven
nootschap. Wij komen hierop nog nader te
rug. Het onderhavige wetsontwerp wordt in
gediend onder het zeer onschuldige motto
van het paal en perk stellen aan belasting
ontduiking; de memorie van toelichting zegt
hieromtrent:
„Reeds uit de troonrede is gebleken, dat de
regeering het noodig acht, paal en perk te
stellen aan het misbruiken van den rechts
vorm der naamlooze vennootschap, om de
betaling van belasting te ontgaan. Het tegen
woordige wetsontwerp strekt hiertoe. Het te
bestrijden misbruik bestaat, gelijk bekend is,
in overmatige reserveering van winsten in
zoogenaamde besloten naamlooze vennoot
schappen, waardoor de bedragen, welke bij
een normale uitdeelingspolitiek zouden zijn
getroffen door inkomstenbelasting, gemeente
fondsbelasting en dividend- en tantièmebe
lasting, aan de werking van die belastingen
worden onttrokken, en dit, terwijl men veelal
toch wegen weet te vinden om de winsten
feitelijk naar de aandeelhouders te laten af
vloeien. Zoo komt het, dat men kan zeggen,
dat in den lande een aantal, doorgaans wel
gestelde, personen zijn, die naar eigen goed
dunken bepalen, hoeveel inkomstenbelasting
en gemcentefondsbelasting zij zullen beta
len".
Inderdaad is in de troonrede aangekon
digd, „dat aan het misbruik, dat in steeds
toenemende mate wordt gemaakt van den
rechtsvorm der naamlooze vennootschap, ten
einde de betaling van belasting te ontgaan,
paal en perk zal worden gesteld" Tegen dei-
gelijke maatregelen zal vanzelf sprekend
geen rechtgeaard Nederlander bezwaren
ccesteren. En indien de minister zich met bo
vengenoemd ontwerp van wet beperkt had
tot het blokkeeren van die wegen, welke men
veelal weet te vinden om via de N V. belas
tingen te ontduiken, dan ware er ongetwij
feld ook geen beroering verwekt in ons be
drijfsleven. Het onderhavige wetsvoorstel
gaat echter veel verder dan het vooropgestel
de en in de troonrede aangekondigde doel:
het paal en perk stellen aan de belastingont
duiking, aangezien dit ontwerp een algehee
le omwenteling van ons bestaande fiscale
systeem zal veroorzaken, wanneer het tot w?r
wordt verheven. Ingevolge het thans geldende
belastingsysteem worden alleen en uitslui
tend de uitgedeelde winsten eener N.V. belas
tingplichtig. Deze regeling heeft tallooze en
tallooze N.V.'s in den lande in de gelegen
heid gesteld cm gedurende ve'e jaren ruim?
reserves te kweeken. en deze reserves vormen
heden ten dage in talrijke bedrijven de basis
van de werkgelegenheid, aangezien de be
treffende ondernemers zender die reserves ten
gevolge van de economische ontreddering,
die vrijwel alle bedrijven teistert, reeds lang
als slachtoffers van de crisis zouden zijn ge
vallen. Het thans geldende principe onzer be
lastingwetgeving, waarbij een naamlooze
vennootschap en hare aandeelhouders alleen
getroffen worden door de dividend- en tan
tièmebelasting, de inkomstenbelasting en de
gemeentefondsbelasting, wanneer er winsten
worden uitgedeeld, heeft in ons vennoot
schapswezen heilzame gevolgen veroorzaakt.
De voorzichtige en beleidvolle ondernemer
is zoodoende in staat gesteld om in de goede
en vette jaren uit zijn winsten reserves te
kweeken, welke zijn onderneming en hare
werknemers in de magere jaren als een wel
kome en veelal onontbeerlijke ruggesteun
kunnen dienen. De huidige periode bewijs:
vrijwel dagelijks, dat het individu of de on
derneming, die in de z.g. prosperiteitsperiode
niet zoo verstandig en voorzichtig is ge
weest om dergelijke reserves te vormen, her
geen in de goede jaren dikwijls in het geheel
niet noodzakelijk schijnt, thans in ernstige
moeilijkheden verkeert. Men kan zonder eeni
ge overdrijving verklaren, dat een conserva
tief financieel beleid en een politiek van rui
me reserveering in het vennootschapswezen
de kern vormt van een gezond en krachtig
bedrijfsleven; deze gezamenlijke reserves
vertegenwoordigen als het ware de nationale
economische reserve, en zonder ruime reser
ves wordt het productieproces in crisisperio
den tot stilstand of ondergang gedoemd.
Deze kwestie, de reserveering eener N.V. be
treffende, verdient bijzondere aandacht bij
de beoordeeling van dit wetsontwerp
Dit wetsontwerp beteekent zooals in
den aanhef is betoogd een algeheele om
wenteling van ons bestaande belastingstel
sel; de volgende uiteenzetting zal dit verdui
delijken. De minister schept n.1. in zijn ijver
om belastingontduiking tegen te gaan een
onderscheid tusschen ae z.g. „publieke" NV.
en de „besloten" N.V. De „publieke" N.V. zal
evenals voorheen onderworpen zijn aan de
werking der dividend- en tantièmebelasting
en hare aandeelhouders zullen inkomstenbe
lasting verschuldigd zijn over de uitgedeelde
winsten. De aandeelhouders eener „besloten"
N.V. worden echter belastingrechtelijk be
schouwd als de leden eener vennootschap on
der firma, en worden als zoodanig belas
tingplichtig over de winsten, welke door de
vennootschap zijn behaa'd.
De aandeelhouder eener besloten N.V. zal,
volgens dit wetsontwerp, derhalve inkomsten-
en gemeentefondsbelasting verschuldigd zijn
over de winst, welke deze vennootschap be
haalt, onverschillig of deze winst al ian
niet uitgekeerd wordt. Dit wetsontwerp
schept aldus een principieel verschil tusschen
de aandeelhouders eener publieke N V en
de z.g. „besloten" N.V., hetgeen in de memo
rie van toelichting als volgt wordt gemoti
veerd
„De thans geldende regeling, waarbij
slechts de uitgedeelde winsten belast worden,
is tot stand gekomen met het oog op naam
looze vennootschappen wier aandeden in
wijden kring verspreid zijn en van hand tot
hand gaan Deze regeling is echter volkomen
ongeschikt gebleken voor het belasten van de
winsten van vennootschappen welker aan
deelhouders in feite behooren tot een z»er
beperkten kring van personen, die zich ond»r
ling door familiebanden of zakenrelaties ver
bonden gevoelen en er licht toe komen, d? ge
dragingen der vennootschap dienstbaar te
maken aan belangen, die, welbeschouwd,
slechts privé-belangen der aandeelhouders
zijn".
En hoewel de minister in de memorie van
toelichting verklaart, „dat het trekken van
een voor belastingdoeleinden juiste scheids
lijn niet doenlijk is", meent zijne excellentie
dit bezwaar te kunnen opheffen door debe
lastingadministratie zeer ruime volmachten
te verstrekken bij het aanwijzen van deze
„besloten" naamlooze vennootschappen. Het
wetsontwerp geeft voor de „publieke naam
looze vennootschappen, waarvan de aandee-
len in wijden kring verspreid zijn, en welke
niet door dit wetsontwerp getroffen wordt,
de volgende criteria:
a. die, waarbij het beleggende publiek
een aanmerkelijk belang heeft, d w.z. waar
van de aandeelen, tezamen rechtgevende op
tenminste een vierde gedeelte van de stem
men, welke bij de uitoefening van de macht
in de vennootschap in aanmerking komen,
zijn toegelaten tot de noteering aan de Effec
tenbeurs van Amsterdam;
b. die, waarvan zooveel aandeelen, als
tezamen de macht verleenen bij de benoe
ming van bestuurders en commissarissen, in
handen zijn van een administratiekantoor of
van een N.V. tot handhaving van het natio
nale karakter der eerstgenoemde vennoot
schap, mits al deze aandeelen zijn vertegen
woordigd door certificaten of aandeelen, wel
ke zijn toegelaten tot de noteering aan de Ef
fectenbeurs te Amsterdam.
Voor beide categorieën moet bovendien des-
gevorderd aannemelijk worden gemaakt, dat
van de ter beurze genoteerde aandeelen of
certificaten althans een gedeelte is gekocht
door hen, die de macht in de vennootschap
uitoefenden.
Voor de niet publieke N.V., welke krach
tens dit ontwerp als „besloten" kan worden
aangewezen, gelden onderstaande criteria:
a die, welker gestort kapitaal 100.000
niet te boven gaat.
b. die, waarin de macht uitgeoefend
wordt of kan worden door samenwerking
van minder dan zes personen.
c. die, waarvan de financiering of uitdee
lingspolitiek zich aanmerkelijk onderschei
den van publieke vennootschappen en zich
niet of nauwelijks onderscheiden van ven
nootschappen onder b. genoemd.
d. die, ten aanzien waarvan de machts
verhoudingen practisch op één lijn gesteld
kunnen worden met de vennootschap als be
doeld onder b.
Wanneer dit wetsontwerp tot wet mocht
worden verheven, dan zal de belastingadmi
nistratie, krachtens deze vérgaande bevoegd
heden, uit den aard van de zaak talrijke
naamlooze vennootschappen als „besloten"
kunnen brandmerken. Ook ter Beurze geno
teerde N.V.'s zullen voor deze aanwijzing als
„besloten" vennootschap in aanmerking ko
men, indien niet een vierde deel hunner oli
garchische aandeelen in de officieele prijs
courant zijn genoteerd! Deze fiscale scheids
lijn tusschen de eene N.V. en de andere is o.i.
noch op juridische noch op economische
gronden te verdedigen. Het valt weliswaar
niet te ontkennen, dat in incidenteele geval
len belastingontduiking via de naamlooze
vennootschap gepleegd wordt, zulks kan
echter voor den wetgever geenszins aanlei
ding zijn om ook bona fide N.V.'s als „be
sloten" te brandmerken en deze fiscaal als
zoodanig te behandelen. Men stelt aan onze
grenzen toch niet de geheele bevolking in
voorloopige hechtenis, omdat er in dit grens
gebied gesmokkeld wordt? Krachtens dit
wetsontwerp zullen echter talrijke geheel
bona fide ondernemingen onder deze wet
gebracht kunnen worden, alleen omdat haar
aandeelenkapitaal minder dan 100.000 be
draagt, of de macht uitgeoefend wordt door
de samenwerking van minder dan zes per
sonen: terwijl zij toch in het bedrijfsleven ge
heel dezelfde funtcie uitoefenen als de z.g.
„publieke" vennootschappen. Wanneer een
bona fide naamlooze vennootschap door de
belastingadministratie als besloten wordt
aangewezen, dan wordt zij in hare finan
cieele bedrijfsgestie en speciaal in haar
reserveeringspolitiek aan fiscale banden ge
legd. Hare aandeelhouders worden door deze
aanwijzing plotseling belastingplichtig over
de behaalde winsten .hetgeen voor de betref
fende „besloten" N.V. aanleiding zal ziin om
een vlottere uitdeelingspolitiek te beoefenen,
want de aandeelhouders zullen uiteraard de
door hen verschuldigde inkomstenbelasting
uit deze N.V. willen putten, terwijl zij daar
naast ook nog inkomsten zullen opeischen.
Het spreekt vanzelf, dat het kweeken van de
voor het bedrijfsleven zoo dringend noodza
kelijke reserves dank zij zoodanige fiscale
maatregelen danig in het gedrang zal komen,
en hiervan zijn voor de volkshuishouding in
een crisisperiode slechts rampzalige resul
taten te verwachten. Dit wetsontwerp is dus
evenmin vanuit een economisch oogpunt te
verdedigen. Maar daarenboven beschouwt de
minister blijkens dit wetsontwerp de aandeel
houders eener „besloten" N.V. in feite als
mede-ondernemers, hetgeen als algemeene
stelregel onjuist is, en beoordeelt hen dienten
gevolge fiscaal als leden eener vennootschap
onder firma, hetgeen in hooge mate onbil
lijk is. Dit standpunt is onjuist, omdat de
aandeelhouders eener „besloten" N.V„ b v.
de weduwen en andere niet in het bedrijf
werkzame erfgenamen van de oorspronkelijke
oprichters eener dergelijke N.V., geen mede-
ondernemers zijn. Hun fiscale positie kan
hoogstens vergeleken worden met die van de
commanditaire vennooten eener vennootschap
en commandite, die alleen inkomstenbelas
ting verschuldigd zijn over de door hen ont
vangen uitkeeringen, maar die, zeer terecht,
niet aangeslagen worden over hun even
redig deei van de behaalde winst der ven
nootschap. Het standpunt is in hooge mate
onbillijk, omdat de minister daarbij van de
redeneering uitgaat, dat de wijze waarop in
komstenbelasting geheven wordt van dc
leden eener firma, in de practijk tot bevredi
ging stemt. Dit is n.1. in het geheel niet het
geval, men denke b.v. ahn de onbillijkheden
welke de werking der progressie veroorzaakt
bij sterk wisselende inkomsten, de mogelijk
heid van bedrijfsverliezen, die niet ten volle
gecompenseerd kunnen worden met de win
sten van de twee volgende jaren, de voort
durende meeningsverschillen tusschen fis
cus en firma's over de toe te passen afschrij
vingspercentages, enz. Concludeerende kan
slechts geconstateerd worden, dat het onder
havige wetsvoorstel op onjuiste grondslagen
berust, aangezien:
I. de strekking veel verder gaat dan het
vooropgezette doel, paal en perk stellen aan
belastingontduiking, en als zoodanig verzwa
ring van den bestaanden belastingdruk kar
beteekenen;