De K. N. A. G-veiligheidslaan Van 25 tot en met 28 April te Alkmaar. TURNLUST WANDELT WEER! DE COMPETITIE VAN DEN NEDER- LANDSCHEN LAWNTENNISBOND. Dc Alkmaarsche clubs in actie, Morgen de eerste wedstrijden. HERKULEYNS ALS COUREUR, Dc veiligheidslaan. r SSi D Van Woensdag tot en met Zaterdag in Alkmaar. 1 tButtettiand DE DUITSCHE PERS GELIJK GESCHAKELD, Goebbels over de taak van de pers in het nieuwe Duitschland. HIMMLER LEIDER GEWORDEN VAN DE GEHEIME STAATSPOLITIE. AMBTENARENBETOOGING TR PARIJS. Betoogingen te Paru„ 500 arrestaties. 1 AUTO IN RAVIJN GESTORT. Vijl personen dood? DE STAKING IN DENEMARKEN. Minister-president Stamini uit zich. REDACTIEGEBOUW TE MADRID BESTORMD. DE JAPANSCHE MONROELEER. Een Chineesche verklaring. OORLOGSBOEKEN OVER JAPAN—AMERIKA, g „Letterkundigen met epauletten Wandelen. Onze plaatselijke turnvereeniging Turn- lust gaat verder met het maken van propa ganda voor de wandelsport enmet suc ces. Zoo is er voor morgen. Zondag, weer een wandeltocht georganiseerd, die echter nu al meer op een afstandmarsch begint te lij ken. Dit plan is, om morgenvroeg om 8 uur te vertrekken van de Paardenmarkt. Daarna volgt de groep deelnemers den Kanaaldijk tot Schoorldam en dan gaat het via Schoorl en Bergen weer terug naar Alkmaar. De af stand is ongeveer 25 K.M. Om ongeveer half één kunnen de tippelaars weer terug zijn in Alkmaar. Tevens is voor de kinderen een tocht geor ganiseerd, echter ter lengte van plm. 14 K.M. Ook de jongelui vertrekken van de Paarden markt om 10 uur en gaan dan naar Bergen. Verwacht wordt, dat deze groep eveneens te ongeveer half één weer terug is. Het streven van Tumlust dient beloond te worden door een groote deelname. Dat kan, omdat iedereen deel kan nemen aan de wan delingen en onkosten er niet aan verbonden zijn. Elke wandelaar is welkom en elke wan delaar zal eenige prettige en gezonde uren hebben, als hij aan de tochten deelneemt. Lawntennis. Nu dit jaar voor het eerst ook drie Alkmaarsche tennisclubs („Advendo", „Alkmaar—Heiloo" en „Be Quick") voor deelname aan de competitie van den N. L. T. B„ welke Zondag 22 dezer be gint, hebben ingeschreven, zullen ver schillende tennisspelers ter plaatse wel graag iets meer van deze wedstrijd organisatie willen weten. Om hieraan tegemoet te komen, volgt een beknopte uiteenzetting ervan. De bedoeling, welke de Bond met de zen vorm van wedstrijden heeft, is zijn leden op goedkoope wijze in staat te steilen om wedstrijden te spelen tegen spelers uit andere plaatsen van onge veer gelijke kracht en wedstrijdroutine op te doen, factoren om de animo voor de beoefening van deze sport te verhoo- gen. De inschrijvingsgelden zijn laag, wedstrijdballen worden tegen geredu- ceerden prijs beschikbaar gesteld, de verdere kosten als baanhuur, reisgeld over korte trajecten en de uitgaven voor ontvangst van gasten behoeven voor vrijwel geen enkele, goed georganiseer de vereeniging bezwaren op te leveren. Dat de Bond met deze competitie succes heeft, bewijst wel het steeas toe nemende aantal ploegen, dat er aan deelneemt (19125 ploegen, 1917—65, 1922—150, 1927—196, 1932—299 en 1934— 358 ploegen). Tot en met het vorige jaar werden de deelnemende ploegen verdeeld in drie klassen. Bij inschx'ijving werd men door deq Competitie-leider ingedeeld, ge woonlijk begon men in de derde klasse, doch, indien de sterkte van de spelers daartoe aanleiding gaf, kon een nieuw team dadelijk in de tweede klasse ge plaatst worden. Promotie geschiedde niet volgens bepaalde regelen, degrada tie had vrijwel nimmer plaats. Deze methode was op den duur met het groo te aantal teams niet vol te houden, daarom hebben het Dagelijksch Bestuur en de Competitieleider het stelsel geheel gereorganiseerd. Hun ontwerp werd kort geleden door het Algemeen Bonds- bestuur aanvaard, de nieuwe regeling gaat reeds dit jaar in. Deze regeling nu is als volgt: eerst een kleine hoofdklasse, bestaan de uit de 6 of 7 sterkste teams des lands, dan een ongeveer dubbel aantal eerste klassers, weer een grooter aantal in de overgangsklasse en zoo vervolgens in de lagere klassen weer ongeveer naar verhouding meer. Zoo ontstaat dan een pyramide-vorm, waarvan de top ge vormd wordt door de lands-kampioen, d. i. de kampioen van de hoofdklasse en de basis door het groote aantal ploegen van de derde klasse B. Bij het nieuwe systeem bestaan dus zeven klassen. De teams van elke klasse worden eerst verdeeld in gewestelijke groepen en deze weer onderverdeeld in afdeelin- gen van als regel 4 teams. De 4 teams van een afdeeling spelen onder elkaar een volle competitie, dus elk drie thuis- en drie uitwedstrijden. Deze wedstrijden, welke des Zondags worden gehouden en ongeveer van half elf v.m. tot 6 uur n.m. kunnen duren, bestaan, behalve voor de hoofd- en eerste klasse, uit acht partijen, n.1. 2 heeren enkel-, 2 dames enkel-, 2 ge mengd dubbel-spelen, 1 dames dubbel en 1 heeren dubbel-spel. Het team, dat de meeste van deze par tijen weet te winnen, is winnaar van den wedstrijd en krijgt daarvoor 2 pun ten, bij gelijk spel krijgt elk team 1 punt De ploeg, welke in de zes afdeelings- wedstrijden het meeste aantal punten heeft behaald, is afdeelingskampioen. De kampioenen der verschillende afdee- lingen nu spelen met elkander om de openkomende plaatsen in de naast- hoogere klasse, welke daarin ontstaan door de automatische degradatie der hekkensluiters van de afdeelingen dezer klasse. Algemeen is men van oordeel, dat het nieuwe systeem, door de kans op pro motie en degradatie, welke vroeger niet zoo bestond, het wedstrijdelement en daardoor het spelpeil zal bevorderen, terwijl bovendien de clubs in die klas sen zullen komen, waar zij behooren. De thans toegetreden Alkmaarsche vereenigingen zijn ingedeeld in de der de klasse B, dus de laagste klasse, elke in een andere afdeeling. Misschien is dit voor enkele spelers, die liever hun krachten met sterkere tegenstanders zouden willen meten, een tegenvaller, maar toch zullen zij moeten erkennen, dat déze plaatsing de rechtvaardigste is en bovendien zal zij blijken de beste te zijn. Mocht blijken, dat zij te sterk voor deze klasse zijn, welnu dan bestaat ue kans om reeds het volgende jaar in een hoogere klasse te spelen. Ook zullen zij ervaren, dat de noodige wedstrijdroutine is opgedaan, welke hun in een hoogere klasse uitstekend te stade zal komen. Wedstrijdspel toch is zoo heel iets an ders dan het spelen van partijtjes, me nig beter speler heeft voor een zwakkere tegenstander het hoofd moeten buigen, omdat de laatste een beter wedstrijdspe ler bleek te zijn. Advendo nu is ingedeeld met Nieuwe Meer II (Amsterdam), Incassobank (Am sterdam) en Verblifa (Krommenie). Zij zal laatstgenoemde club a.s. Zondag op haar baan in het Alkmaarsch Sportpark ontmoeten. Alkmaar -Heiloo zal met Zaandam li, T. C. S. B. III (Haarlem) en de Egmond- sche T. C. moeten kampen. Zondag is zij de gast van Zaandam II. Be Quick heeft Rood Zwart II (A dam). De Algemeene I (A'dam) en Ted III (Haarlem) tot tegenstanders gekregen en gaat Zondag naar Ted III. Ten slotte nog een opwekking aan de niet meespelende tennissers: ga naar deze wedstrijden kijken! Voor club- en stadgenooten en voor gasten is belang stelling prettig, bovendien valt er wat te leeren, want men ziet andere spelmetho den, andere slagen en meestal is 't er ge zellig op zoo'n wedstrijdbaan. Moge gunstig weer medewerken om dezen eersten wedstrijddag tot een ge noeglijke te maken! Automobilisme. Steeds luider klinkt het parool: Veilig Verkeer! En steeds noodiger wordt het, om dit parool te herhalen. Wanneer men 's avonds zijn krant leest, dan ziet men eiken dag een uit zondering is er helaas niet meer hoe het verkeer een of meer slachtoffers ge- eischt heeft en vooral de kranten, die des Maandags verschijnen, hebben een ru briek Verkeersongevallen, die bepaald angstwekkend groot wordt. De oorzaken van al die ongelukken met of zonder doodelijken afloop zijn vele. Wij zullen ze niet opnoemen. En nog veel minder willen wij zeggen, dat al die ongelukken veroorzaakt worden door het snelverkeer. Verre van dat. Zeker, een bepaald percentage der on gelukken mag op de creditzijde van den automobilist geschreven worden, doch dit percentage is gelukkig nog klein. Maar hoe klein het ook is, elke automo bilist moet steeds actief zijn, moet steeds de verkeerregels in acht nemen, moet echter bovenal zorgen, dat zijn materiaal in orde is. Aan dit laatste ontbreekt nog al eens wat. Hoe dikwijls zien wij niet, dat de remmen niet deugen bijvoorbeeld. En hoe dikwijls merken wij niet, dat ge- demde lichten toch nog verblinden. Elke automobilist moet zorgen voor prima materiaal, niet alleen voor de veiligheid van andere weggebruikers, maar zeker ook voor de veiligheid van zich zelf. En nu is het merkwaardig, dat vele automobilisten op reis gaan met de ze kerheid, dat hun wagen geheel in orde is. Het vehikel is steeds goed nagekeken, de remmen zijn voortdurend bijgesteld, de verlichting is in orde, de spiegels zijn schoon, kortom, er ontbreekt niets aan. Is dat waar? Daar geeft thans de K. N. A. C.-veilig- heidslaan een prachtig antwoord op. De K. N. A. C. heeft het idee gekregen, om een rondreis door Nederland te maken met een z.g. veiligheidslaan. Zij wil eiken automobilist gratis in de gelegen heid stellen, om zijn wagen te laten keu- Automobilisme. Naar wij vernemen heeft de bekende cou reur Hans Herkuleyns een contract gesloten met de Engelsche fabriek der M. G.-wagens om in de kleine klasse (4 cil. compr.) als cou reur te gaan rijden. Herkuleyns zal dezen zomer op verschillende banen in Europa uit komen. ren. En zij doet dat, om daarmee het veilig verkeer te bevorderen. Zij doet dat ook, omdat zij weet, dat er zoo heel veel wagens op onze wegen ronddolen, die niet in orde zijn, waar soms heel veel aan mankeert. In den Haag is deze actie begonnen, bij wijze van proef. En toen die proef een succes bleek te worden, trok men naar Amsterdam, vervolgens naar Utrecht en thans naar Alkmaar. Reeds heeft de K. N. A. C. kostbaar materiaal verzameld, hoewel de actie pas een aanvang heeft genomen. En reeds heeft het buitenland, dat eenzelfde veiligheidslaan evenmin kende als Ne derland, zich sterk voor dit werk geïn teresseerd. Meer nog: terwijl da garagehouders oorspronkelijk vrij sceptisch tegenover deze actie stonden, werden ze heel spoe dig bekeerd en de K. N. A. C. kan thans op hun steun rekenen. Wat beteekent die veiligheidslaan nu precies. Het antwoord daarop is vrij eenvou dig. De automobilist wordt in de gele genheid gesteld, zijn wagen gratis te laten keuren op alle onderdeelen, die in het belang zijn van het veilig verkeer. S SI LEI! BtOienDftJ BEWWIDtK fc£N8b*<0»ÉR Mffiienrel wiasponwi' Totoa •enejttc H KWEUM a KSItnDE E r- -1T L.r LESSENAAR S ètsnemxL HALT tl 516* AAL HALTE WrtOnDECZOEK. dp SIGNAAL HALT£ WIEL* O 5PORIN6 SIGNAAL WADE 4 uua. IN6 f j O hauEnotB BEttEfWCB §Z 5IGMAAL MAat CLAXON 3 RL/rTENWISSCHEAJ ACHTER UITKÜKSPlCOCL RICWTItt6AAflWUZER5 ACHTER-fc* snXtAHP SIGNAAL SIGNAAL 10 HAIT12 LICHTEN HALTE A0WNI5TRATIE 1 Daartoe is die laan, welke een lengte heeft van ongeveer 100 M., verdeeld in een zevental étappes. Op elke étappe wordt een onderdeel van den wagen ge controleerd. Wij noemden reeds de rem men, doch er is veel meer. De banden worden gecontroleerd, de speling in het stuur, de stand der lampen, de wiel- stand, de richtingaanwijzers, de signa len, de ruitenwisscher, de nummerver lichting, de stoplamp, enz. enz. Men merkt wel, dat er niets wordt vergeten, zoodat, als men het brevet heeft behaald, men er zeker van kan zijn, dat zijn wagen goed in orde is. Nu is men bij de K. N. A. C. heusch niet zoo naïf, dat men daar denkt, alle automobilisten te krijgen. Neen, men weet daar heel goed, dat slechts een be paald percentage naar de veiligheidslaan k< mt. Dat percentage zoo beschouwen wij het wordt gevormd door hen, die werkelijk meewerken, om tot veiliger verkeer te komen. Hij, die zijr, wagen verwaarloost komt natuurlijk niet Hij heeft geen tijd, vindt ds actie „apekool" of „nonsens", vindt de wim pel, die pien krijgt, als de wagen goed- En nu komt die Veiligheidslaan van Alkmaar. Een gedeelte van de Juliana van Stolberglaan, dus vlak bij don Mu- ziektuin aan den Kennemerstraatweg, wordt er voor ingericht. Daar zullen de toestellen worden opgesteld, daar zal het personeel der K. N. A. C. zijn werkzaam heden verrichten, daar zal elke wagen gekeurd kunnen worden, gratis en voor niemendal! Slechts een enkele uitzondering moest worden gemaakt. De diverse toestellen werken zuiver tot een maximum ge wicht van 3000 K.G. Wagens met een grooter gewicht kunnen dus niet ge keurd worden. Vrees voor lang te moeten wachten, be staat er niet. In de laan keurt het per soneel gemiddeld 50 wagens per uur, als dit noodig mocht zijn. 't Gaat dus alle maal vlug genoeg. De automobilisten boven het IJ dienen er echter rekening mee te houden, dat de tijden van openstelling zijn eiken dag van 8.3012.30 en van 1.306 uur gekeurd is, „kinderachtig" en dat alle maal om zich een houding te geven Want hij weet maar al te goed, dat zijn wagen niet in orde is en dus afgekeurd zou worden. Neen, naar die veiligheidslaan komen die menschen, die begrijpen, wat veilig verkeer beteekent, komen zij, die zich niet wagen in ondeugdelijke wagens, komen zij, die niet noodeloos het ver keer op den weg in gevaar willen bren gen. De anderen blijven weg. Maar zij, die er komen, kunnen zelfs nog hun voordeel doen. Zij hebben na tuurlijk aan hun ga,ragehouder opdracht gegei en „den wagen 'in orde te maken voor de veiligheidslaan". En die garagehouder doet dat Maar nu blijkt, dat ondanks alles de wagen toch wordt afgekeurd. Nu blijkt, dat er verschillende fouten zijn blijven kleven aan den wagen. Dat is allemaal te zien op een kaart, die men meekrijgt, En nu weet men ook, hoe die garagehouder werkt, hoe deskundig zijn personeel is. Och, wij zouden nog wel meer van die veiligheidslaan kunnen zeggen Maar is het wel noodig? Ieder ware automobilist komt, elke andere komt niet. Toch willen wij nog wel enkele cijfers noemen van de Amsterdamsche veilig heidslaan, cijfers, die werkelijk spreken. In Amsterdam werden in totaal 2725 wagens gekeurd en daarvan 1069 afge keurd. Dat is een groot percentage. Doch dit wordt nog hooger, als men bedenkt, dat slechts 974 wagens direct werden goed gekeurd en 682 pas na herkeuring na revisie in de garage dus. En dan te bedenken, dat daar alleen zij kwamen, die hun wagens nauwkeu rig hadden laten onderzoeken, die er van overtuigd waren dat hun wagens heelemaal in orde waren! Nog andere cijfers: het koplampenstel sel was bij 1407 wagens bevredigend, bij 636 onbevredigend, hoofdzakelijk, door dat de lampen verkeerd gesteld waren, de wielsporing was bij 1494 wagens goed, bij 549 verkeerd, de remproeven hadden bij 1523 wagens een bevredigend, bij 520 wagens een onbevredigend resul taat. Het zijn cijfers, die wat willen zeggen. ZIEKEN MUIS JULIANA l/AN STQL BERG LAA C p en dat de geheele actie duurt van Woens dag 25 April tot en met Zaterdag 28 April. Mogen vele wagens hier de volgende week getooid worden met de Oranje wimpel, het teeken dat men meewerkt, om het veilig verkeer te bevorderen, het teeken, dat bewijst, dat men een goed automobilist is, dat men weggebruiker en geen wegmisbruiker is! Rijksminister dr. Goebbels heeft Donder dagavond de vertegenwoordigers van de Duitsche pers toegesproken over de taak van de pers in het nieuwe Duitschland. De nat.- soc. per6 staat op een ander standpunt dan haar voorganger. Zij is voortgekomen uit de partij en heeft nimmer gediend om econo misch voordeel op te leveren. In den loop van een jaar is de pers uiterlijk principieel veranderd. Wanneer nog fouten en gebreken aanwezig zijn dan is zulks minder het geval wegens kwaadaardigheid, dan wel uit ge brek aan instinct. Wij hebben de eer, in de meeste bladen te worden geprezen, welke ons vroeger het meest bestreden. Wij stellen daar geen prijs op en verklaren dat het ons aange namer zou zijn wanneer zij op karaktervolle wijze gereserveerdheid zouden betoonen. Men spreekt veel over de persvrijheid der andere democratieën, maar is het niet be hoorlijker dat een journalist den staat dien*, dan dat hij dienstbaar is aan een groep ka pitalisten? Weliswaar heeft men dan niet meer het recht in demócratischen zin te spre ken van persvrijheid, maar daarmee krijgt hij een werkelijke vrijheid, namelijk die welke de staat uit innerlijke verbondenheid. Een ab solute vrijheid heeft nimmer bestaan. Fou ten worden steeds gemaakt, maar wanneer het lot ons na vijf jaren aan de kant zou zet ten en wij zouden dan niets anders kunnen aantoonen, dan dat wij het Duitsche volk hebben vereenigd, de werkelijkheid hebben opgeheven en de natie weer rechtsgelijk onder de andere volken hebben geplaatst dan ge loof ik dat wij met deze drie opgeloste pro blemen voor de geschiedenis bestaan. De officieele Pruisische persdienst deelt mede: De Pruisische minister-president Gö- ring heeft Ministerialrat Diels op 20 April ontheven van zijn functie van inspecteur der Geheime Staatspolitie en hem tegelijkertijd benoemd tot regeeringspresident te Keulen. Tot leider van de Geheime Staatspolitie heeft de minister-president benoemd den rijksleider der S.S., Himmler. De minister-president heeft den rijksleider der S.S., Himmler, voorgesteld aan de voltal lig vergaderde ambtenaren en beambten der geheime staatspolitie en na langdurige prin- cipieele uiteenzettingen over de taak der ge heime staatspolitie den voormaligen inspec er Diels dank betuigd voor de door hem ver richte diensten. DE MILITAIRE SAMENZWEERDERS Het proces te Boekarest. Het proces tegen de militaire samenzweer ders wordt voortgezet in nachtzitting. Klaar blijkelijk bestaat het streven de behandeling nog in den nacht op Zaterdag, of uiterlijk Zaterdagmiddag ten einde te brengen De verklaringen der beschuldigden zijn nog steeds vrijwel eensluidend: geen aanslag op den koning, maar vorming van een bijzon dere liifgarde onder leiding van Precoeps, teneinde te kunnen ingrijpen op het oogen- blik van een politieke crisis. Van de tot dus verre afgelegde getuigenverklaringen ver dient vermelding de verklaring van den over ste der gendarmerie, Barbo, wien Precoeps S,v™gen s! ^vraagd zou hebben het te omsingelen. In strijd met wat in de aanklacht vermeld is, verklaarde Ba«bo ,wf, 2 de zaak niet precies meer te her- e.n onzent, dat Precoeps hem met de evolver in de hand wilde dwingen over te gaan tot omsingeling van het paleis De offi cier van justitie handhaaft voorloopig zijn standpunt, dat het hier een actie teven Koning heeft betroffen. De communistische en socialistische tenarenvereenigingen hebben ondanks s verbod van den poütieprefect geprobeerd teravond voor het stadhuis te demonstreef5' Het groote plein voor het gebouw was rt een groote politiemacht afgezet. Tegen 2p!°r uur arriveerden de eerste demonstrantenV?- werden door de politie verspreid. Eenige'nf1 sonen zijn gearresteerd. 6 Kr' Bij de betoogingen in de buurt van het p, rijsche stadhuis is het later in den avènil van gisteren op verschillende plaatsen II; botsingen met de politie gekomen. Aan beid zijden zijn gewonden te betreuren. Tegen n uur waren ongeveer 500 personen gear J. teerd. Bij iedere versperring staat een trom petter met een officier en een onderofficier X Mobile garde, die het signaal zullen geVen wanneer de politie van de vuurwapenen S bruik moet maken, zulks ten einde de herha ling der bloedige onlusten te voorkomen^ Gisteren heeft in de buurt van Modena (Savoye) dicht bij de Fransch-Italiaan. sche grens een auto-ongeluk plaats ge. had. De wagen, waarin vijf personen wa- re' gezeten, stortte in een 300 M <ffe,p ravijn. De ongelukkigen konden nog niet worden geborgen, doch men vreest, dat alle vijf personen om het leven gekomen. KERMIS TE WEENEN. Ter gelegenheid van Hitlert verjaardag. Ter gelegenheid van den verjaardag van den Duitschen rijkskanselier Adolf Hitier hebben de Oostenrijksche nationaal socialig. ten gisteravond na het invallen van het don- kre op tal van plaatsen in den lande haken- kruisvuurtjes gestookt. In Graz kwamen een aantal hunner op straat, alwaar zij nat, soc liederen zongen tot de politie verscheen en hen uiteenjoeg, terwijl zij eenige arrestaties verrichte. In Wecnen werden op de hellingen van het Wiener Wald eenige hakenkruis, vuurtjes gestookt en strooide men papieren hakenkruisen rond. In Innsbrück werden voetzoekers afgestoken. De onderhandelingen in zake de bij legging van de zeeliedenstaking zijn vandaag aangevangen; eveneens wordt onderhandeld in het hotelbedrijf en in het slachtersbedrijf. In alle drie gevallen zijn de voorvd' zichten op overeenstemming gunstig. Minister-president Stauning beeft van- daag bij het Folketing een wetsontwerp ingediend, dat voorziet in de bi)\eg$ng van het conflict langs arbitraifen weg voor 25 April. Dit wetsontwerp zal van daag in beide Kamers van de Volksver tegenwoordiging worden afgehandeld. Te Madrid hebben gisteravond 30 heethoofden met de pistool in de hand geprobeerd het gebouw van het Katho lieke dagblad El Debate te bestormen Tal van schoten werden gelost. Leden van de Katholieke Volksactie werden ernstig gewond, evenals twee politie* beambten, die probeerden de aanvallers te verdrijven. De orde is hersteld. Het Chineesche gezantschap te Londen publiceert een verklaring, waarin ge zegd wordt, dat de onlangs door Tokio gepubliceerde mededeeling betreffende China slechts een bevestiging vormt van de traditioneele aanvals- en expansie politiek van Japan op het Aziatische continent. De Japansche politiek is ln strijd met de handhaving van den vrede en de orde in het Verre Oosten en h#' Chineesche volk zal nooit accoord ge43 met de door niets gegronde stelling V® een Japansche hegemonie in Azië. De Chineesche regeering heeft reeds haar gezant in Tokio opdracht gegeven nadere inlichtingen van de Jananscbe regeering te vragen. De veiligste garan tie van den vrede in het Verre OosHJ bestaat niet in 't tegengaan van vriend schappelijke en vruchtbare samenwer king van China met een deel der Westef- - - - opd* sche mogendheden, maar in een op^ ven door Japan van zijn ongebreideld» imperialistische politiek en het in W®- nemen van zijn uit de verdragen voort vloeiende verplichtingen. acht De „Prawda" van 18 Maart public® onder het opschrift „Letterkundig epauletten" een uitvoerig artikel, wa in zeven Japansche boeken ovel\. an eventueelen oorlog tusschen JaP pe de V. S. worden geanalyseerd. „Prawda" toont zich, gelijk °ver!L,d alle bladen van Moskou, zeer o® over de bedoelingen van Japan, en in het bijzonder op het succes vajjtj03 vengenoemde boeken, die tot 25° e gehaald hebben en die, aldus h® ,kjng uitsluitend ten doel hebben de bev te militariseeren en te overtuTeJ!,rdig' de onvermijdelijkheid en rechtvaa heid van een oorlog,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 6