De K. N. A. G-veiligheidslaan
Van 25 tot en met 28 April te Alkmaar.
TURNLUST WANDELT WEER!
DE COMPETITIE VAN DEN NEDER-
LANDSCHEN LAWNTENNISBOND.
Dc Alkmaarsche clubs in actie,
Morgen de eerste wedstrijden.
HERKULEYNS ALS COUREUR,
Dc veiligheidslaan.
r
SSi
D
Van Woensdag tot en met
Zaterdag in Alkmaar.
1
tButtettiand
DE DUITSCHE PERS GELIJK
GESCHAKELD,
Goebbels over de taak van de
pers in het nieuwe Duitschland.
HIMMLER LEIDER GEWORDEN
VAN DE GEHEIME STAATSPOLITIE.
AMBTENARENBETOOGING TR
PARIJS.
Betoogingen te Paru„
500 arrestaties. 1
AUTO IN RAVIJN GESTORT.
Vijl personen dood?
DE STAKING IN DENEMARKEN.
Minister-president Stamini
uit zich.
REDACTIEGEBOUW TE MADRID
BESTORMD.
DE JAPANSCHE MONROELEER.
Een Chineesche verklaring.
OORLOGSBOEKEN
OVER JAPAN—AMERIKA, g
„Letterkundigen met epauletten
Wandelen.
Onze plaatselijke turnvereeniging Turn-
lust gaat verder met het maken van propa
ganda voor de wandelsport enmet suc
ces. Zoo is er voor morgen. Zondag, weer
een wandeltocht georganiseerd, die echter nu
al meer op een afstandmarsch begint te lij
ken. Dit plan is, om morgenvroeg om 8 uur
te vertrekken van de Paardenmarkt. Daarna
volgt de groep deelnemers den Kanaaldijk
tot Schoorldam en dan gaat het via Schoorl
en Bergen weer terug naar Alkmaar. De af
stand is ongeveer 25 K.M. Om ongeveer half
één kunnen de tippelaars weer terug zijn in
Alkmaar.
Tevens is voor de kinderen een tocht geor
ganiseerd, echter ter lengte van plm. 14 K.M.
Ook de jongelui vertrekken van de Paarden
markt om 10 uur en gaan dan naar Bergen.
Verwacht wordt, dat deze groep eveneens te
ongeveer half één weer terug is.
Het streven van Tumlust dient beloond te
worden door een groote deelname. Dat kan,
omdat iedereen deel kan nemen aan de wan
delingen en onkosten er niet aan verbonden
zijn. Elke wandelaar is welkom en elke wan
delaar zal eenige prettige en gezonde uren
hebben, als hij aan de tochten deelneemt.
Lawntennis.
Nu dit jaar voor het eerst ook drie
Alkmaarsche tennisclubs („Advendo",
„Alkmaar—Heiloo" en „Be Quick") voor
deelname aan de competitie van den
N. L. T. B„ welke Zondag 22 dezer be
gint, hebben ingeschreven, zullen ver
schillende tennisspelers ter plaatse wel
graag iets meer van deze wedstrijd
organisatie willen weten. Om hieraan
tegemoet te komen, volgt een beknopte
uiteenzetting ervan.
De bedoeling, welke de Bond met de
zen vorm van wedstrijden heeft, is zijn
leden op goedkoope wijze in staat te
steilen om wedstrijden te spelen tegen
spelers uit andere plaatsen van onge
veer gelijke kracht en wedstrijdroutine
op te doen, factoren om de animo voor
de beoefening van deze sport te verhoo-
gen. De inschrijvingsgelden zijn laag,
wedstrijdballen worden tegen geredu-
ceerden prijs beschikbaar gesteld, de
verdere kosten als baanhuur, reisgeld
over korte trajecten en de uitgaven voor
ontvangst van gasten behoeven voor
vrijwel geen enkele, goed georganiseer
de vereeniging bezwaren op te leveren.
Dat de Bond met deze competitie
succes heeft, bewijst wel het steeas toe
nemende aantal ploegen, dat er aan
deelneemt (19125 ploegen, 1917—65,
1922—150, 1927—196, 1932—299 en 1934—
358 ploegen).
Tot en met het vorige jaar werden de
deelnemende ploegen verdeeld in drie
klassen. Bij inschx'ijving werd men door
deq Competitie-leider ingedeeld, ge
woonlijk begon men in de derde klasse,
doch, indien de sterkte van de spelers
daartoe aanleiding gaf, kon een nieuw
team dadelijk in de tweede klasse ge
plaatst worden. Promotie geschiedde
niet volgens bepaalde regelen, degrada
tie had vrijwel nimmer plaats. Deze
methode was op den duur met het groo
te aantal teams niet vol te houden,
daarom hebben het Dagelijksch Bestuur
en de Competitieleider het stelsel geheel
gereorganiseerd. Hun ontwerp werd
kort geleden door het Algemeen Bonds-
bestuur aanvaard, de nieuwe regeling
gaat reeds dit jaar in.
Deze regeling nu is als volgt:
eerst een kleine hoofdklasse, bestaan
de uit de 6 of 7 sterkste teams des lands,
dan een ongeveer dubbel aantal eerste
klassers, weer een grooter aantal in de
overgangsklasse en zoo vervolgens in
de lagere klassen weer ongeveer naar
verhouding meer. Zoo ontstaat dan een
pyramide-vorm, waarvan de top ge
vormd wordt door de lands-kampioen,
d. i. de kampioen van de hoofdklasse en
de basis door het groote aantal ploegen
van de derde klasse B. Bij het nieuwe
systeem bestaan dus zeven klassen.
De teams van elke klasse worden
eerst verdeeld in gewestelijke groepen
en deze weer onderverdeeld in afdeelin-
gen van als regel 4 teams.
De 4 teams van een afdeeling spelen
onder elkaar een volle competitie, dus
elk drie thuis- en drie uitwedstrijden.
Deze wedstrijden, welke des Zondags
worden gehouden en ongeveer van half
elf v.m. tot 6 uur n.m. kunnen duren,
bestaan, behalve voor de hoofd- en
eerste klasse, uit acht partijen, n.1. 2
heeren enkel-, 2 dames enkel-, 2 ge
mengd dubbel-spelen, 1 dames dubbel
en 1 heeren dubbel-spel.
Het team, dat de meeste van deze par
tijen weet te winnen, is winnaar van
den wedstrijd en krijgt daarvoor 2 pun
ten, bij gelijk spel krijgt elk team 1 punt
De ploeg, welke in de zes afdeelings-
wedstrijden het meeste aantal punten
heeft behaald, is afdeelingskampioen.
De kampioenen der verschillende afdee-
lingen nu spelen met elkander om de
openkomende plaatsen in de naast-
hoogere klasse, welke daarin ontstaan
door de automatische degradatie der
hekkensluiters van de afdeelingen dezer
klasse.
Algemeen is men van oordeel, dat het
nieuwe systeem, door de kans op pro
motie en degradatie, welke vroeger niet
zoo bestond, het wedstrijdelement en
daardoor het spelpeil zal bevorderen,
terwijl bovendien de clubs in die klas
sen zullen komen, waar zij behooren.
De thans toegetreden Alkmaarsche
vereenigingen zijn ingedeeld in de der
de klasse B, dus de laagste klasse, elke
in een andere afdeeling. Misschien is dit
voor enkele spelers, die liever hun
krachten met sterkere tegenstanders
zouden willen meten, een tegenvaller,
maar toch zullen zij moeten erkennen,
dat déze plaatsing de rechtvaardigste is
en bovendien zal zij blijken de beste te
zijn. Mocht blijken, dat zij te sterk voor
deze klasse zijn, welnu dan bestaat ue
kans om reeds het volgende jaar in een
hoogere klasse te spelen. Ook zullen zij
ervaren, dat de noodige wedstrijdroutine
is opgedaan, welke hun in een hoogere
klasse uitstekend te stade zal komen.
Wedstrijdspel toch is zoo heel iets an
ders dan het spelen van partijtjes, me
nig beter speler heeft voor een zwakkere
tegenstander het hoofd moeten buigen,
omdat de laatste een beter wedstrijdspe
ler bleek te zijn.
Advendo nu is ingedeeld met Nieuwe
Meer II (Amsterdam), Incassobank (Am
sterdam) en Verblifa (Krommenie). Zij
zal laatstgenoemde club a.s. Zondag op
haar baan in het Alkmaarsch Sportpark
ontmoeten.
Alkmaar -Heiloo zal met Zaandam li,
T. C. S. B. III (Haarlem) en de Egmond-
sche T. C. moeten kampen. Zondag is
zij de gast van Zaandam II.
Be Quick heeft Rood Zwart II (A dam).
De Algemeene I (A'dam) en Ted III
(Haarlem) tot tegenstanders gekregen
en gaat Zondag naar Ted III.
Ten slotte nog een opwekking aan de
niet meespelende tennissers: ga naar
deze wedstrijden kijken! Voor club- en
stadgenooten en voor gasten is belang
stelling prettig, bovendien valt er wat te
leeren, want men ziet andere spelmetho
den, andere slagen en meestal is 't er ge
zellig op zoo'n wedstrijdbaan.
Moge gunstig weer medewerken om
dezen eersten wedstrijddag tot een ge
noeglijke te maken!
Automobilisme.
Steeds luider klinkt het parool: Veilig
Verkeer! En steeds noodiger wordt het,
om dit parool te herhalen.
Wanneer men 's avonds zijn krant
leest, dan ziet men eiken dag een uit
zondering is er helaas niet meer hoe
het verkeer een of meer slachtoffers ge-
eischt heeft en vooral de kranten, die des
Maandags verschijnen, hebben een ru
briek Verkeersongevallen, die bepaald
angstwekkend groot wordt.
De oorzaken van al die ongelukken
met of zonder doodelijken afloop zijn
vele. Wij zullen ze niet opnoemen. En
nog veel minder willen wij zeggen, dat
al die ongelukken veroorzaakt worden
door het snelverkeer. Verre van dat.
Zeker, een bepaald percentage der on
gelukken mag op de creditzijde van den
automobilist geschreven worden, doch
dit percentage is gelukkig nog klein.
Maar hoe klein het ook is, elke automo
bilist moet steeds actief zijn, moet steeds
de verkeerregels in acht nemen, moet
echter bovenal zorgen, dat
zijn materiaal in orde is.
Aan dit laatste ontbreekt nog al eens
wat. Hoe dikwijls zien wij niet, dat de
remmen niet deugen bijvoorbeeld. En
hoe dikwijls merken wij niet, dat ge-
demde lichten toch nog verblinden.
Elke automobilist moet zorgen voor
prima materiaal, niet alleen voor de
veiligheid van andere weggebruikers,
maar zeker ook voor de veiligheid van
zich zelf.
En nu is het merkwaardig, dat vele
automobilisten op reis gaan met de ze
kerheid, dat hun wagen geheel in orde
is. Het vehikel is steeds goed nagekeken,
de remmen zijn voortdurend bijgesteld,
de verlichting is in orde, de spiegels zijn
schoon, kortom, er ontbreekt niets aan.
Is dat waar?
Daar geeft thans de K. N. A. C.-veilig-
heidslaan een prachtig antwoord op. De
K. N. A. C. heeft het idee gekregen, om
een rondreis door Nederland te maken
met een z.g. veiligheidslaan. Zij wil
eiken automobilist gratis in de gelegen
heid stellen, om zijn wagen te laten keu-
Automobilisme.
Naar wij vernemen heeft de bekende cou
reur Hans Herkuleyns een contract gesloten
met de Engelsche fabriek der M. G.-wagens
om in de kleine klasse (4 cil. compr.) als cou
reur te gaan rijden. Herkuleyns zal dezen
zomer op verschillende banen in Europa uit
komen.
ren. En zij doet dat, om daarmee het
veilig verkeer te bevorderen. Zij doet dat
ook, omdat zij weet, dat er zoo heel veel
wagens op onze wegen ronddolen, die
niet in orde zijn, waar soms heel veel
aan mankeert.
In den Haag is deze actie begonnen,
bij wijze van proef. En toen die proef een
succes bleek te worden, trok men naar
Amsterdam, vervolgens naar Utrecht en
thans naar Alkmaar.
Reeds heeft de K. N. A. C. kostbaar
materiaal verzameld, hoewel de actie
pas een aanvang heeft genomen. En
reeds heeft het buitenland, dat eenzelfde
veiligheidslaan evenmin kende als Ne
derland, zich sterk voor dit werk geïn
teresseerd.
Meer nog: terwijl da garagehouders
oorspronkelijk vrij sceptisch tegenover
deze actie stonden, werden ze heel spoe
dig bekeerd en de K. N. A. C. kan thans
op hun steun rekenen.
Wat beteekent die veiligheidslaan nu
precies.
Het antwoord daarop is vrij eenvou
dig. De automobilist wordt in de gele
genheid gesteld, zijn wagen gratis te
laten keuren op alle onderdeelen, die in
het belang zijn van het veilig verkeer.
S
SI
LEI!
BtOienDftJ BEWWIDtK
fc£N8b*<0»ÉR
Mffiienrel
wiasponwi'
Totoa
•enejttc
H
KWEUM a
KSItnDE E
r- -1T
L.r
LESSENAAR
S ètsnemxL
HALT tl
516* AAL
HALTE WrtOnDECZOEK.
dp SIGNAAL
HALT£ WIEL*
O 5PORIN6
SIGNAAL
WADE
4
uua.
IN6
f j
O
hauEnotB
BEttEfWCB
§Z 5IGMAAL
MAat CLAXON
3 RL/rTENWISSCHEAJ
ACHTER UITKÜKSPlCOCL
RICWTItt6AAflWUZER5
ACHTER-fc* snXtAHP
SIGNAAL SIGNAAL 10
HAIT12 LICHTEN
HALTE A0WNI5TRATIE
1
Daartoe is die laan, welke een lengte
heeft van ongeveer 100 M., verdeeld in
een zevental étappes. Op elke étappe
wordt een onderdeel van den wagen ge
controleerd. Wij noemden reeds de rem
men, doch er is veel meer. De banden
worden gecontroleerd, de speling in het
stuur, de stand der lampen, de wiel-
stand, de richtingaanwijzers, de signa
len, de ruitenwisscher, de nummerver
lichting, de stoplamp, enz. enz.
Men merkt wel, dat er niets wordt
vergeten, zoodat, als men het brevet
heeft behaald, men er zeker van kan
zijn, dat zijn wagen goed in orde is.
Nu is men bij de K. N. A. C. heusch
niet zoo naïf, dat men daar denkt, alle
automobilisten te krijgen. Neen, men
weet daar heel goed, dat slechts een be
paald percentage naar de veiligheidslaan
k< mt. Dat percentage zoo beschouwen
wij het wordt gevormd door hen, die
werkelijk meewerken, om tot veiliger
verkeer te komen. Hij, die zijr, wagen
verwaarloost komt natuurlijk niet
Hij heeft geen tijd, vindt ds actie
„apekool" of „nonsens", vindt de wim
pel, die pien krijgt, als de wagen goed-
En nu komt die Veiligheidslaan van
Alkmaar. Een gedeelte van de Juliana
van Stolberglaan, dus vlak bij don Mu-
ziektuin aan den Kennemerstraatweg,
wordt er voor ingericht. Daar zullen de
toestellen worden opgesteld, daar zal het
personeel der K. N. A. C. zijn werkzaam
heden verrichten, daar zal elke wagen
gekeurd kunnen worden, gratis en voor
niemendal!
Slechts een enkele uitzondering moest
worden gemaakt. De diverse toestellen
werken zuiver tot een maximum ge
wicht van 3000 K.G. Wagens met een
grooter gewicht kunnen dus niet ge
keurd worden.
Vrees voor lang te moeten wachten, be
staat er niet. In de laan keurt het per
soneel gemiddeld 50 wagens per uur, als
dit noodig mocht zijn. 't Gaat dus alle
maal vlug genoeg.
De automobilisten boven het IJ dienen
er echter rekening mee te houden, dat
de tijden van openstelling zijn eiken
dag van 8.3012.30 en van 1.306 uur
gekeurd is, „kinderachtig" en dat alle
maal om zich een houding te geven
Want hij weet maar al te goed, dat zijn
wagen niet in orde is en dus afgekeurd
zou worden.
Neen, naar die veiligheidslaan komen
die menschen, die begrijpen, wat veilig
verkeer beteekent, komen zij, die zich
niet wagen in ondeugdelijke wagens,
komen zij, die niet noodeloos het ver
keer op den weg in gevaar willen bren
gen. De anderen blijven weg.
Maar zij, die er komen, kunnen zelfs
nog hun voordeel doen. Zij hebben na
tuurlijk aan hun ga,ragehouder opdracht
gegei en „den wagen 'in orde te maken
voor de veiligheidslaan".
En die garagehouder doet dat Maar
nu blijkt, dat ondanks alles de wagen
toch wordt afgekeurd. Nu blijkt, dat er
verschillende fouten zijn blijven kleven
aan den wagen. Dat is allemaal te zien
op een kaart, die men meekrijgt, En nu
weet men ook, hoe die garagehouder
werkt, hoe deskundig zijn personeel is.
Och, wij zouden nog wel meer van die
veiligheidslaan kunnen zeggen Maar is
het wel noodig? Ieder ware automobilist
komt, elke andere komt niet.
Toch willen wij nog wel enkele cijfers
noemen van de Amsterdamsche veilig
heidslaan, cijfers, die werkelijk spreken.
In Amsterdam werden in totaal 2725
wagens gekeurd en daarvan 1069 afge
keurd.
Dat is een groot percentage. Doch dit
wordt nog hooger, als men bedenkt, dat
slechts 974 wagens direct werden goed
gekeurd en 682 pas na herkeuring na
revisie in de garage dus.
En dan te bedenken, dat daar alleen
zij kwamen, die hun wagens nauwkeu
rig hadden laten onderzoeken, die er
van overtuigd waren dat hun wagens
heelemaal in orde waren!
Nog andere cijfers: het koplampenstel
sel was bij 1407 wagens bevredigend, bij
636 onbevredigend, hoofdzakelijk, door
dat de lampen verkeerd gesteld waren,
de wielsporing was bij 1494 wagens
goed, bij 549 verkeerd, de remproeven
hadden bij 1523 wagens een bevredigend,
bij 520 wagens een onbevredigend resul
taat. Het zijn cijfers, die wat willen
zeggen.
ZIEKEN MUIS
JULIANA l/AN
STQL BERG LAA
C
p
en dat de geheele actie duurt van Woens
dag 25 April tot en met Zaterdag 28
April.
Mogen vele wagens hier de volgende
week getooid worden met de Oranje
wimpel, het teeken dat men meewerkt,
om het veilig verkeer te bevorderen, het
teeken, dat bewijst, dat men een goed
automobilist is, dat men weggebruiker
en geen wegmisbruiker is!
Rijksminister dr. Goebbels heeft Donder
dagavond de vertegenwoordigers van de
Duitsche pers toegesproken over de taak van
de pers in het nieuwe Duitschland. De nat.-
soc. per6 staat op een ander standpunt dan
haar voorganger. Zij is voortgekomen uit de
partij en heeft nimmer gediend om econo
misch voordeel op te leveren. In den loop
van een jaar is de pers uiterlijk principieel
veranderd. Wanneer nog fouten en gebreken
aanwezig zijn dan is zulks minder het geval
wegens kwaadaardigheid, dan wel uit ge
brek aan instinct. Wij hebben de eer, in de
meeste bladen te worden geprezen, welke ons
vroeger het meest bestreden. Wij stellen daar
geen prijs op en verklaren dat het ons aange
namer zou zijn wanneer zij op karaktervolle
wijze gereserveerdheid zouden betoonen.
Men spreekt veel over de persvrijheid der
andere democratieën, maar is het niet be
hoorlijker dat een journalist den staat dien*,
dan dat hij dienstbaar is aan een groep ka
pitalisten? Weliswaar heeft men dan niet
meer het recht in demócratischen zin te spre
ken van persvrijheid, maar daarmee krijgt hij
een werkelijke vrijheid, namelijk die welke de
staat uit innerlijke verbondenheid. Een ab
solute vrijheid heeft nimmer bestaan. Fou
ten worden steeds gemaakt, maar wanneer
het lot ons na vijf jaren aan de kant zou zet
ten en wij zouden dan niets anders kunnen
aantoonen, dan dat wij het Duitsche volk
hebben vereenigd, de werkelijkheid hebben
opgeheven en de natie weer rechtsgelijk onder
de andere volken hebben geplaatst dan ge
loof ik dat wij met deze drie opgeloste pro
blemen voor de geschiedenis bestaan.
De officieele Pruisische persdienst deelt
mede: De Pruisische minister-president Gö-
ring heeft Ministerialrat Diels op 20 April
ontheven van zijn functie van inspecteur der
Geheime Staatspolitie en hem tegelijkertijd
benoemd tot regeeringspresident te Keulen.
Tot leider van de Geheime Staatspolitie
heeft de minister-president benoemd den
rijksleider der S.S., Himmler.
De minister-president heeft den rijksleider
der S.S., Himmler, voorgesteld aan de voltal
lig vergaderde ambtenaren en beambten der
geheime staatspolitie en na langdurige prin-
cipieele uiteenzettingen over de taak der ge
heime staatspolitie den voormaligen inspec
er Diels dank betuigd voor de door hem ver
richte diensten.
DE MILITAIRE SAMENZWEERDERS
Het proces te Boekarest.
Het proces tegen de militaire samenzweer
ders wordt voortgezet in nachtzitting. Klaar
blijkelijk bestaat het streven de behandeling
nog in den nacht op Zaterdag, of uiterlijk
Zaterdagmiddag ten einde te brengen De
verklaringen der beschuldigden zijn nog
steeds vrijwel eensluidend: geen aanslag op
den koning, maar vorming van een bijzon
dere liifgarde onder leiding van Precoeps,
teneinde te kunnen ingrijpen op het oogen-
blik van een politieke crisis. Van de tot dus
verre afgelegde getuigenverklaringen ver
dient vermelding de verklaring van den over
ste der gendarmerie, Barbo, wien Precoeps
S,v™gen s! ^vraagd zou hebben het
te omsingelen. In strijd met wat in de
aanklacht vermeld is, verklaarde Ba«bo
,wf, 2 de zaak niet precies meer te her-
e.n onzent, dat Precoeps hem met de
evolver in de hand wilde dwingen over te
gaan tot omsingeling van het paleis De offi
cier van justitie handhaaft voorloopig zijn
standpunt, dat het hier een actie teven
Koning heeft betroffen.
De communistische en socialistische
tenarenvereenigingen hebben ondanks s
verbod van den poütieprefect geprobeerd
teravond voor het stadhuis te demonstreef5'
Het groote plein voor het gebouw was rt
een groote politiemacht afgezet. Tegen 2p!°r
uur arriveerden de eerste demonstrantenV?-
werden door de politie verspreid. Eenige'nf1
sonen zijn gearresteerd. 6 Kr'
Bij de betoogingen in de buurt van het p,
rijsche stadhuis is het later in den avènil
van gisteren op verschillende plaatsen II;
botsingen met de politie gekomen. Aan beid
zijden zijn gewonden te betreuren. Tegen n
uur waren ongeveer 500 personen gear J.
teerd. Bij iedere versperring staat een trom
petter met een officier en een onderofficier X
Mobile garde, die het signaal zullen geVen
wanneer de politie van de vuurwapenen S
bruik moet maken, zulks ten einde de herha
ling der bloedige onlusten te voorkomen^
Gisteren heeft in de buurt van Modena
(Savoye) dicht bij de Fransch-Italiaan.
sche grens een auto-ongeluk plaats ge.
had. De wagen, waarin vijf personen wa-
re' gezeten, stortte in een 300 M <ffe,p
ravijn. De ongelukkigen konden nog
niet worden geborgen, doch men vreest,
dat alle vijf personen om het leven
gekomen.
KERMIS TE WEENEN.
Ter gelegenheid van Hitlert
verjaardag.
Ter gelegenheid van den verjaardag van
den Duitschen rijkskanselier Adolf Hitier
hebben de Oostenrijksche nationaal socialig.
ten gisteravond na het invallen van het don-
kre op tal van plaatsen in den lande haken-
kruisvuurtjes gestookt. In Graz kwamen een
aantal hunner op straat, alwaar zij nat, soc
liederen zongen tot de politie verscheen en
hen uiteenjoeg, terwijl zij eenige arrestaties
verrichte. In Wecnen werden op de hellingen
van het Wiener Wald eenige hakenkruis,
vuurtjes gestookt en strooide men papieren
hakenkruisen rond. In Innsbrück werden
voetzoekers afgestoken.
De onderhandelingen in zake de bij
legging van de zeeliedenstaking zijn
vandaag aangevangen; eveneens wordt
onderhandeld in het hotelbedrijf en in
het slachtersbedrijf.
In alle drie gevallen zijn de voorvd'
zichten op overeenstemming gunstig.
Minister-president Stauning beeft van-
daag bij het Folketing een wetsontwerp
ingediend, dat voorziet in de bi)\eg$ng
van het conflict langs arbitraifen weg
voor 25 April. Dit wetsontwerp zal van
daag in beide Kamers van de Volksver
tegenwoordiging worden afgehandeld.
Te Madrid hebben gisteravond 30
heethoofden met de pistool in de hand
geprobeerd het gebouw van het Katho
lieke dagblad El Debate te bestormen
Tal van schoten werden gelost. Leden
van de Katholieke Volksactie werden
ernstig gewond, evenals twee politie*
beambten, die probeerden de aanvallers
te verdrijven. De orde is hersteld.
Het Chineesche gezantschap te Londen
publiceert een verklaring, waarin ge
zegd wordt, dat de onlangs door Tokio
gepubliceerde mededeeling betreffende
China slechts een bevestiging vormt van
de traditioneele aanvals- en expansie
politiek van Japan op het Aziatische
continent. De Japansche politiek is ln
strijd met de handhaving van den vrede
en de orde in het Verre Oosten en h#'
Chineesche volk zal nooit accoord ge43
met de door niets gegronde stelling V®
een Japansche hegemonie in Azië.
De Chineesche regeering heeft reeds
haar gezant in Tokio opdracht gegeven
nadere inlichtingen van de Jananscbe
regeering te vragen. De veiligste garan
tie van den vrede in het Verre OosHJ
bestaat niet in 't tegengaan van vriend
schappelijke en vruchtbare samenwer
king van China met een deel der Westef-
- - - opd*
sche mogendheden, maar in een op^
ven door Japan van zijn ongebreideld»
imperialistische politiek en het in W®-
nemen van zijn uit de verdragen voort
vloeiende verplichtingen.
acht
De „Prawda" van 18 Maart public®
onder het opschrift „Letterkundig
epauletten" een uitvoerig artikel, wa
in zeven Japansche boeken ovel\. an
eventueelen oorlog tusschen JaP pe
de V. S. worden geanalyseerd.
„Prawda" toont zich, gelijk °ver!L,d
alle bladen van Moskou, zeer o®
over de bedoelingen van Japan, en
in het bijzonder op het succes vajjtj03
vengenoemde boeken, die tot 25° e
gehaald hebben en die, aldus h® ,kjng
uitsluitend ten doel hebben de bev
te militariseeren en te overtuTeJ!,rdig'
de onvermijdelijkheid en rechtvaa
heid van een oorlog,