BONS Wijziging Crisis-rundveecentrale. Amstecdmtsche H&eucs J DE K.N.A.C.-VEIL1GHEIDSLAAN. FRIESCHE BAA110,13 en 15 ct. Quaker onun blijven geldig Laat er geen gras over groeien. Koop vandaag een pakje Echte Friesche Heeren baai en U zegt voortaan HAVERMOUT Land- en Tuinbouw Na 12 Mei kunnen geen runderen meer afgeleverd worden. SPORT. Vanmorgen is het feest in Alkmaar begonnen! m *h n MASSA-ONTSLAG AAN DE NEDERLANDSCHE MIJNEN. Sinds Juli 1931 zijn aan de Nederland- sche mijnen reeds 6750 mijnwerkers ontsla gen. In de afgeloopen maand Maart werd aan 600 arbeiders het werk opgezegd. WINKELDIEVEN IN HET GROOT. Een Duitsch echtpaar leefde reeds sinds zeven jaar te Amsterdam van winkeldiefstallen. De arrestatie van een Duitsche vrouw te Bussum, de vorige week op heeterdaad be trapt bij het stelen van bontwerk in een win kel, heeft geleid tot het op 't spoor komen van een internationale bende, welke sedert jaren op groote schaal zich met winkeldiefstallen heeft opgehouden. Volgens haar bewering had zij geen papieren en was zij clandestien over de grens gekomen, maar nadat zij ter beschikking van de Amsterdamsche justitie was gesteld, waren er aanwijzingen, dat zij een valschen naam had opgegeven en reeds geruimen tijd te Amsterdam woonde. Dit vermoeden bleek juist te zijn. Zij is woonachtig in een perceel aan de Amstel- kade, waar zij met haar man, eveneens een Duitscher, en kind zeer comfortabel behuisd is. Reeds zeven jaar is zij daar gevestigd en vermoedelijk heeft het echtpaar al dien tijd geleefd van roof. Bij de huiszoeking werden groote voorraden van winkeldiefstal afkom stige goederen gevonden en het onderzoek heeft uitgewezen dat hier van een wijdvertak te bende sprake moet zijn. Elke week werden de verzamelde" goede ren clandestien naar Duitschland verzonden; de gearresteerde dame reisde dan telkens naar Berlijn om den verkoop aldaar te rege len. Het arbeidsveld der bende vormden wa renhuizen en winkels te Amsterdam, Rotter dam, Den Haag en andere grootere steden. De Amsterdamsche recherche volgt een spoor, dat heden of morgen leiden zal tot ver schillende arrestaties. BRAND. Twee woningen afgebrand. Gisterochtend ontstond te Rheden (Geld.) door onbekende oorzaak brand in de woning van de weduwe Bosman aan den Arnhem- schenweg. Weldra stond het geheele huis in lichterlaaie. De brandweer, die spoedig ter plaatse was, kon niet voorkomen, dat de vlam men oversloegen naar het achterliggende perceel, bewoond aoor den heer W. Bosman. Ook dit huis brandde geheel uit. Eenig klein vee werd gered. Het meubilair ging verloren. Een en ander was laag verzekerd. WOEKER EN OPLICHTING. 293 pCt. rente. Gisterochtend heeft de Centrale recherche te Rotterdam een 45-jarigen directeur van de Deposito- en Credietbank aan den Goud- schen Singel aldaar gearresteerd. Deze man werd reeds lang verdacht van ■woekerpractijken. Toen in Januari van dit jaar zijn boeken in beslag genomen werden, kon geconstateerd worden, dat hij zeer hooge rente hief van door hem uitgeleende gelden, in één geval zelfs 293 pCt. Op grond van overtreding der geldschieterswet is toen proces-verbaal tegen hem opgemaakt. Het voortgezet e onderzoek heeft aange toond, dat de man zich tevens aan oplichting heeft schuldig gemaakt ten nadeele van cre- dietvragers. Dit is gebleken uit de corres pondentie en administratie waarop de recherche eenigen tijd geleden eveneens be slag legde. Het is volgens het Hbld. zeer waarschijn lijk, dat in deze zaak spoedig nog eenige arrestaties volgen. LAGE OVERVAL. Laffe daad op oude weduwe. Gisteravond omstreeks 10 uur heeft ten huize van de ruim 65-jarige weduwe J. Vel- linga wonende aan den weg tusschen Ber- licum en Riet een brutale overval plaats ge had. Onder voorwendsel werd getracht de weduwe, die reeds te bed lag, naar buiten te lokken en toen dit niet gelukte, werd een keu kenraam ingeslagen. Bij haar poging om de woning te ontvluchten, werd de weduwe door twee personen vastgegrepen en aan handen en voeten gebonden, terwijl haar een prop in den mond en een deken over het hooRi werd gedaan. Alles in de woning werd overhoop gehaald en onder bedreiging met doodslag werd de weduwe gedwongen de plaats te zeg gen, waar zij haar geld had geborgen! Een bedrag van ruim 70 wordt vermist. Effec ten en sieraden werden niet meegenomen. Nadat de indringers waren vertrokken, heeft de weduwe zich losgewrongen en twee passeerende wielrijders verzocht de politie te waarschuwen. Van de daders ontbreekt nog elk spoor. FRAUDE MET VLEESCHLEVERANTIES AAN HET RIJK. Vermoedens van onnauwkeurige boekingen aan het abattoir te Uithoorn. Nog steeds is de justitie bezig met het on derzoek naar de fraude bij de leveringen van vleesch van inferieure kwaliteiten, welke des tijds aan verschillende rijksinstellingen wer den gedaan. Kort geleden werd daarvoor een tweetal Amsterdamsche grossiers in vleesch gearresteerd,, die evenwel later weer op vrije voeten werden gesteld. In verband hiermede zijn onlangs, naar de Tel. meldt, verschillende boeken van het abat toir te Uithoorn in beslag genomen, omdat van deze plaats het slechte en ten deele afge keurde vleesch afkomstig zou zijn. Aangezien de justitie vermoedt, dat door het abattoir te Uithoorn niet steeds nauw keurig in haar boeken werd vermeld, althans niet volledig, hoeveel beesten er geheel of ge deeltelijk voor de consumptie werden afge keurd, ten einde zoodoende vleesch van min dere kwaliteit toch nog te kunnen afleveren, terwijl zij wel de juiste opgave verstrekte aan de verzekeringmaatschappij om de boeren volledig schadeloos te kunnen stellen, is de zer dagen te Zwolle een nauwkeurig onder zoek ingesteld ten kantore van de Zwolsche Paarden- en Veeverzekeringsmaatschappij. Aan de hand van de door deze maatschap pij uitbetaalde verzekeringssommen hoopt de justitie thans een volledig beeld te kunnen krijgen van de vermoedelijke fraude te Uit hoorn. Zeer waarschijnlijk zullen in ver band met de aan het licht gekomen feiten binnenkort nog arrestaties volgen. DE NEDERLANDSCHE PERSIL MAATSCHAPPIJ N.V. De directie der Nederlandsche Persil Maatschappij N.V. deelt ons mede dat haar nieuwe fabriek te Jutphaas bij Utrecht thans zoover gereed is, dat zij op Woensdag 2 Mei a.s. officieel in ge bruik zal worden genomen. Met de fabricatie in on6 land van Per sil en de bekende nevenproducten werd in Octob er 1932 begonnen en reeds een jaar later moest worden overgegaan tot een belangrijke uitbrending van het complex, welke thans haar beslag heeft gekregen. De nieuwe fabriek is uitgerust met de modernste machines. De uitbrei ding heeft het tevens noodig gemaakt het aantal werkkrachten te verhoogen. VERVOER VAN DRONKEN PERSONEN. Vanwege de Nat. Comm. tegen het alcoholisme verzoekt men ons plaatsing van het volgende: Er zijn zoo van die voorschriften, die jarenlang bestaan en waarvan toch de toepassing heel wat te wenschen over laat. Zoo gaat het ook met de regelingen ten aanzien van het vervoer van dron ken personen in openbare middelen van vervoer. Voor de Spoorwegen geldt op dit punt artikel 26 van het A. R. V. en voor auto bussen en alle andere openbare vervoer middelen een Koninklijk Besluit van 1880. In beide komt een uitdrukkelijk ver bod voor. Dronken personen mogen niet tot trein, bus, tram of boot worden toe gelaten of moeten eruit verwijderd wor den, tenzij er gelegenheid bestaat, ze afzonderlijk te plaatsen. Om meer dan één reden is het goed, hierop nog eens de aandacht te vestigen. Passagiers weten nu in voorkomende gevallen dat ze zich geen overlast be hoeven te laten welgevallen en de ande re groep kan erop rekenen dat ze bloot staat aan een weigering om in het ver voermiddel te worden opgenomen. HANDEL IN TUINBOUWPRODUCTEN. De Nederlandsche groenten- en fruitcen- trale deelt mede: Het crisistuinbouwbesluit 1934 I staat het in voorraad hebben, verhan delen of verwerken van gewassen van den tuinbouw slechts toe aan aangeslotenen bij de Nederlandsche groenten- en fruitcentrale. Om als aangeslotenen door de Nederland sche groenten- en fruitcentrale te worden er kend kan een handelaar of verwerker van tuinbouwgewassen zich wenden tot de orga nisatie, waarbij hij als groenten- en fruit handelaar of verwerker is aangesloten. KORTE BERICHTEN Te Zaandam is Zondagmiddag de zes jarige N. Visser in een sloot bij de Prins Hendrikstraat verdronken. Naar zijn vriend jes mededeelden, had hij kano gevaren en is vermoedelijk het vaartuigje omgeslagen, waardoor hij te water is geraakt en verdron ken. Gelijk bekend, voert de crisis-rund veecentrale een plan uit tot het oprui men van overtollige runderen. Tot nu toe is dit plan niet onbevredigend ver- loopen. Van 17 October 1933 tot 17 April 1934 werden ruim 112.000 stuks runde ren ingeleverd. Er zijn evenwel aanwij zingen, dat de lust om runderen aan te bieden bij de boeren voorloopig vermin dert. De crisis rundvee-centrale heeft thans in overleg met de centrale land bouworganisaties onder goedkeuring van den minister van economische za ken besloten na 12 Mei geen runderen meer af te nemen. Zoo dit volstrekt on vermijdelijk blijkt, zal echter opnieuw tot het afnemen moeten worden overge gaan. De zuivelpositie, mede door de laatstelijk gesloten overeenkomsten met andere landen, is op het oogenblik van dien aard, dat het thans stopzetten der afname mogelijk is. Dit is mede ook de reden, dat tot de destijds in uitzicht gestelde verplichte aflevering van runderen thans niet be hoeft te worden overgegaan. De vaarskalveren. Geheel anders is de toestand ten aan zien der vaarskalveren. De crisis rund veecentrale heeft de gelegenheid gege ven nuchtere vaarskalveren aan haar over te doen. Toen de daarvoor in uit zicht gestelde prijs niet voldoende aan lokkelijk bleek, is die prijs aanzienlijk verhoogd. Desalniettemin is slechts een klein aantal vaarskalveren nuchter aan de crisis-rundveecentrale geleverd. Zou den geen bijzondere maatregelen wor den genomen, dan zou het gevaar drei gen dat tegen 1 November de vleesch- markt geheel overvoerd zou worden door een groot aanbod van zoogenaam de „graskalveren". Deze omstandigheid heeft de crisis-rundveecentrale in over leg met de centrale landbouworganisa ties onder goedkeuring van den minis ter van economische zaken doen beslui ten om de verplichte beperking van vaarskalveren te vervroegen en reeds 1 Juli te doen ingaan. De vroeger gedane mededeeling, dat de verplichting tot het hebben van iden titeitsbewijzen voor de kalveren, welke men in voorraad heeft, in werking zou treden op 1 November 1934, is hiermede dus vervallen. Deze wijziging maakt het tevens noodzakelijk de gewichtsgrenzen waarbinnen de kalveren van een identi teitsbewijs moeten zijn voorzien, te her zien. Vanaf 1 Juli 1934 zal het in voorraad hebben van vaarskalveren van een ge wicht liggend tusschen 100 en 200 K G. slechts zijn toegestaan, indien men in het bezit is van de voor deze kalveren a'gegeven identiteitsbewijzen. Het ligt in de bedoeling deze gewichtsgrenzen op geregelde tijden te wijzigen. Op 1 September zullen zij worden va tgesteld op 100 en 250 K.G.; op 1 No vember op 100 en 300 K.G. De verplichting, dat zij gedekt moeten zijn door een identiteitsbewijs zal dus voor de kalveren, waarvoor eenmaal een identiteitsbewijs is afgegeven, blijven bestaan. Door dezen maatregel zullen de vaarskalveren, naarmate zij boven het ge.vicht van 100 K.G. komen, geleidelijk verder worden afgeleverd. Nochtans zal terwille van de selectie-eischen aan iede- ren veehouder, wiens kalveren zijn toe gewezen, worden toegestaan tijdelijk, ook na 1 Juli, een kalf meer in voorraad te houden dan is togewezen. Hij, wien geen kalveren zijn toegewezen, zal tot 1 September geen kalveren wegende dus van 100 en 200 K.G., mogen aanhouden; en van 1 Sept. tot 1 November geen kalveren wegende tusschen 100 en 250 K.G. en na 1 November geen kalveren wegend tusschen 100 en 300 K.G. Het ligt niet in de bedoeling der crisis- rundveecentrale, de kalveren over te ne men. Belanghebbenden zullen goed doen hiermee rekening te houden. Aan de toepassing der teeltregeling zal streng de hand worden gehouden. Krachtige maatregelen staan daartoe ten dienste, daar overtreders van allen crisissteun kunnen worden uitgesloten, terwijl ook strafrechterlijke of tuchtrechterlijke maatregelen mogelijk zijn. resultaat. Ook van de zijde van het publiek was er belangstelling en deze concentreerde zich hoofdzakelijk bij de post „remproe ven", omdat men daar het meeste ziet. En daar merkt men ook, hoe vaak deze pzoeven moeten worden overgedaan; nu eens remt men te vlug, dan weer te laat, soms niet krachtig genoeg. Maar meest al lukt het bij de tweede keer. De geheele keuring ie interessant, vooral voor de automobilisten zelf. En deze nemen, evenals de controleurs, al les zeer serieus op. En juist dat serieuze geeft de meeste waarde aan de keuring, enaan den wimpel! Het feest is begonnen! Straks, na vier dagen, zal het resultaat van deze derde veiligheidslaan bekend zijn. Dan zal blijken, hoe Alkmaar, hoe geheel Noord holland boven het IJ gereageerd heeft op deze actie voor meerdere veiligheid. Moge het succes groot, ongedacht groot zijn. Moge dit groote rayon straks met vele wimpel-dragende auto's bereden worden. Het zou een bewijs zijn, dat Noordholland boven het IJ meewerkt aan de veiligheid op den weg, dat het automobilisten bezit, die rijden in wa gens, waaraan niets mankeert. Donderdag, Vrijdag en Zaterdag heeft elke automobilist gelegenheid, om zijn wagen gratis te laten keuren. Laten le vele wagenbezitters van deze gelegen heid gebruik maken Het resultaat van hedenmorgen. Uit den aard der zaak zijn op dit oogenblik nog slechts weinig cijfers be kend. Hier volgen de cijfers van hedenmor gen tot half één. t Is slechts een begin, een begin dat bevredigend is, doch dat de aanloop zal blijken te zijn voor een grootere drukte, 'n intensievere belang stelling voor de K. N. A. C. veiligheids laan! Totaal aan de keuring onderworpen wagens 98. Direct goedgekeurd 32. Bij de tweede keuring goedgekeurd 28. Totaal goedgekeurd dus 60. Een behoorlijk resultaat dus! Voor a.s. „slachtoffers" volgen hier nog de tijden van openstelling der laan: eiken dag van 8.30—12.30 en van 1.306 uur! Men kome op tijd en men wordt op tijd geholpen! De resultaten te Utrecht. Zaterdagavond om zes uur is de K. N. A. C. veiligheidslaan te Utrecht uitge luid. Met de aldaar verkregen resultaten kan de K. N. A. C. bijzonder ingenomen zijn. Ten eerste werd, evenals te Amster dam, aan de hand van de verkregen resultaten duidelijk aangetoonri noodzakelijk het is, dat automoh-f hun wagens geregeld laten nazien al meenen zij, dat alles perfect in' °°k is. Gebleken is n.1., dat van de wa 0r4« die de laan opreden om te word** 8> keurd, slechts 37,55 dadelijk voi*®6- aan de gestelde eischen en „bewim 6,1 de laan konden verlaten. Gezien hü» dat het lang niet de slechtste waren, welke zich aan deze vriiJjn6118 keuring onderwierpen, spreekt dit centage boekdeelen en kan gerust ^r' den aangenomen, dat het toonaanern °r' is voor het aantal wagens, dat In 04 Nederland aan redelijk te stellen vtir#1 heidseischen beantwoordt. Wij hiermede zeggen, dat indien alle 6,1 gens, welke in Nederland in Keh zijn, eens aan de veiligheidsproef J,^ worden onderworpen, het genoemde jU5 centage van „technisch veilig©» wa» stellig niet hooger, doch eerder 1»' zou uitvallen. Intusschen is het opvallend hoe n ventief de werking van deze K. N. a tournée wel is. Na de eerste keur' werden 775 wagens afgekeurd omdat g iets aan haperde en 46 auto's 6f keurd. Van deze wagens kwamen er terug, waarvan geconstateerde ken waren hersteld, zoodat op het einï der week het percentage geweldig w gestegen. Van de gekeurde wagens toen 92,91 in orde, 88 wagens van it 1241 rijden er thans nog rond ZOnf); wimpel. Laat men hopen, dat de fonif,' wel hersteld zijn, maar gebrek aan oorzaak van het niet komen halen f wimpel was. Wil men weten waar de meest voort, mende fouten schuilen? F.emmen-, kor, lampenstelsel- en wielsporing hebbe* hier het hoogste woord. Van de 335 wagens was de remcapatf, teit óf niet voldoende, óf ongelijkmatig over de wielen verdeeld; 242 mankeerde het aan tolereerbare sporing, terwijl van 672 automobieler! iets met de lampen niet in orde was. 1 dit laatste getal moet echter rekeninj worden gehouden met het feit, dat ij één lamp meer dan één fout kan schut len. Voorts waren er niet in orde: 7 rem. pedalen, 6 handremmen, 36 vóór- en 6] achterbanden, 6 stuurwielen, 9 richting, aanwijzers, 1 achteruitkijkspiegel, signaalhoorns, 12 ruitenwisschers, 3j stoplampen, 11 nummerverlichtingen m 2 stadslampen. Ook in Utrecht kwamen de wagesj van heinde en ver. Zoo werd er b.v, zelfs een Fransche wagen gesignaleerd,' terwijl alle provincies op Limburg n vertegenwoordigd waren. Zoo is dan vandaag de K.N.A.C.-vei- ligheidslaan in Alkmaar gearriveerd. Sedert vanmorgen half negen is de Juliana van Stolberglaan het middel punt va nalle automobilisten, niet al leen uit Alkmaar en omgeving, naar uit geheel Noordholland boven het IJ. Ge durende vier dagen (Zaterdagavond wordt de laan weer gesloten) zal het aan den Kennemerstraatweg nabij den Ste delijken muziektuin een va-et-vient zijn; gedurende vier dagen zullen de K.N.A.C-oranjewimpels uitgereikt wor den aan hen, wier wagens zijn goedge keurd, aan hen, die wenschen mede te werken, om het veilig verkeer op den weg te bevorderen. Vanmorgen is het feest begonnen. De veiligheidslaan heeft de aandacht ge trokken van zeer velen. Reeds vanaf den straatweg ziet men de (alrijke wimpels, die hoog aan de masten en de lijnen wapperen. Vlaggen trekken mede de aandacht van de passeerenden en deze blijven natuurlijk even staan, om te zien, wat er toch wel gebeurt op die vei ligheidslaan. Om half negen begon het. En direct waren er automobilisten, die hun wa gens aan de keuring onderwierpen. De eerste was burgemeester van Kinschot, die zijn fraaien wagen langs de route liet rijden. De keurmeesters van de K. N. A. G, allen gekleed in witte regenjassen, lieten hun oogen en hun instrumenten werken en.... met vlag en wimpel „stoof" des burgemeesters wagen door de finish. De eerste wimpel kon worden uitge reikt! Dat was het begin van de actie. Want na dezen eersten wagen kwamen er meer; regelmatig gingen de diverse wa gens langs de laan; velen werden goed gekeurd, velen moesten het zonder wim pel doen De belangstelling van de zijde der automobilisten was grooter dan wij dachten. Heel geleidelijk kwamen de wagens binnen, regelmatig werden ze „afgewerkt", met of zonder gunstig van Dinsdag 24 April 1934 OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van heden te: STAATSLEENINGEN. 4 1931 4 0/0 1934 5 Ned.-Indië 1915 5y. Duitschland 1930 BANK-INSTELL1NGEN. Amsterd. Bank i Handel Mpij. Cert v. 1000 Koloniale Bank Ned. Ind. Handelsbank Rotterd. Bank INDUSTR. OND. BINNENL Alg. Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Delft Cert. NederL Ford Philips GloeiL Gem. Bezit Unilever INDUSTR. OND. BU1TENL Am. Smelting i i Anaconda ...i..... Bethleh. Steel Cities Service ..«..ti. Steel comm. U. S. Leather t CULTUUR MAATSCH. H. V. A. Java Cultuur i Ned. lud. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg. Esplor. Mij. i i Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr, i o°^ ,^etr' r i /vi 1 Continental Uil Shell Union RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber geSha/^bCI Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon. Ned. Stoomboot tabÏEKN"*" Deli Batavia Oostkust Senémbah J AMER. SPOORWEGEN. Atchisou Topeka Southern Railw. Cert Union Pacific §Noteering per 50, •Exdividend. PROIONGV V tExclaim. Vorige koers 99% 99% 1008/m 38»/, 108% 44% 481/4 561/s 74 43'/, 17V. 521/g 1591/g 231'/, 751/ie 26% §10% 25Wa6 2Vl6 316/06 5'/a 68 22 14.00 130»/, 7Vs 1498/4 129»/, 1497/8 1017/a 13V« 5%! 1047/4 46% 387/8 34'/, 28/4 6% 371/e 127 258/, 126 141'/, 40% 19% 761/s pl.m. L30 pl.m. 1.45 pl.nt 2.00 pU U 99%-i 1008/s 37'/, 36è-7i 37»/, 44'/, 108i/a 48 56 73»/, 43.1/g 438/8-i 438/8-1 1568/, 229-8% 75 156}-'/, 230'/. 74|-5} 1561/4 230'/, 748/,-5 25'/, 2-l/g 307/8 253/,-} 9%-10 25'/, 165 82 66 166.»/, 166»/,.} 131 149 148} .7/, 147-Vs 146}-51 101 12}-% 57/s 146»/,-7 5%-i 146'/,-} 101*/. 5%-J I46'||H 1051-6j 106-1/, 2% 106 106 7 37 128 1241/, 14H/4 125 76'/, 'ge koers 18/, pCt Heden 2 pCt .u .WlSStLKi JpRSEN AMSTERb^ NIET OFFICIEEL New-York Londen ia-»w Weenen p. Scb. 100 Kooenhagcii O.lo Italië t Vorige koers 1.46% 7 55 57 80 9 34.60 47 87'/, 00.00 33 80 38 90 ii 90 12.60 Koers op heden 2 uur 1.468/. 7.56'/, 57,95 9 75'/, 34.56 47 87'/, 00 00 33 95 39 20 <8 20 L.60

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 8