VICTORIA-THEATER Confectie Costuums 15,25,35 gltenhooger. Maat Costuums 42, 52, 62 gld. en hooger. Kinder Costuums met plus-four en rechte broeken F.. H.S. Cloeck, Beverwijk KEUKEN-WtRKMEISlE. FLINK DAGMEISJE Meid-Siuishoudsler Bijwerken van Leerlingen Stamboek-Stieren S/>e. 5, 10, 15 gld. en honger. Adoectentiën De Bewaarschool De Bewaarschool De Bewaarschool huisje: m kt i Jiacktbetichten Duitsch Meisje, (La Maternelle). Jongen Herdershond (reu) WOONHUIS VÜIJBANK. L. DE VISSER T. DE VISSER-BAKKER GEESJE VERMEULEN JAC LANGEBERG. JAN LOB ACH DINA LANGEBERG. N. BANKERT Cd. P. GROOT Lzn. F. H. PREIJER M. J. DE VRIES. Gevraagd Meisje TEL. 45. TEL. 45. VANAF VRIJDAG De opzienbarende Fransche film, de ontroerende film van de kinderwereld De persen van de pers zullen er nooit over zwijgen, want staat onbetwistbaar op het hoogste hoogtepunt van de cinematografie! In elk opzicht! Wanneer U iemand uit het publiek spreekt die gezien heeft, dan zal hij (of zij) met eerlijk enthou siasme zeggen: „lk za mijn vrienden en kennissen aanraden te gaan zien. Plaatsbespreking aanbevolen 's morgens van ll-l uur, behaive Zondag. Toegang boven 18 jaar. in privaatlessen, ook aan huis. TE KCIDP: Te koop 15 prima Ttv ns 14 beste Pinkerv. GEMEENTE-SLACHTHUIS. VRIJDAG a.s. van 9—12 eli van 25. RUND VLEESCH t Co li "it n eCf/e °"ie EEN MOOIE FILM IN DE HARMONIE Onder geen voorwaarde worden adressen verstrekt var adver tenties onder letter. Op den 6en Mei a.s. hopen onze geliefde Ouders, Behuwd- en Groot ouders en hun 40-jarige echtvereeniging te herdenken. Hun liefhebbende kinderen, behuwd- en kleinkinderen. Alkmaar, Luttik-Oudorp 31. In plaats van kaarten. Verloofd en Alkmaar, 29 April 1934. Ondertrouwd en Alkmaar, 26 April 1934. Thuis29 April, 35 uur, Wes- terweg 104a. Ondertrouwd en Hensbroek, 26 April 1934. Huwelijksvoltrekking 10 Mei a.s. Toekomstig adres Café „'t Sprin gende Paard". Telef. 5. Getrouwd: en De Heer en Mevrouw PREIJER—DE VRIES betuigen, mede namens wederzijd- sche familie, hunnen hartelijken dank voor de vele blijken van be langstelling, bij hun huwelijk onder vonden. Utrecht, 26 April 1934. B.z.a. tegen 1 Juni alleen of als 2e meisje, goede ge tuigen. Br. lett. D 327, bur. v. d. bl. Gevraagd tegen 1 of 15 Mei een Pension „Frisia", Bergen aan Zee. gevraagd, niet beneden 16 jaar. Mevr. BIEMANS, Bergerweg 148. voor de morgenuren. Rijksstraatweg A 55, t.o. Regu lierslaan. DEBEWAARSCHOOL De pers heelt geschreven i gevraagd. Zondags vrij. Stations straat 82 E hoek Stationsweg. gevraagd, goed kunnende melken en venten en met paard omgaan. Br. onder letter E 328, bur. v. d. bl. te ALKMAAR, BERGEN enz., Ongekend succes. Bizonder billijke voorw. Door Oud-Offlcier-leeraar, tevens Oud-Schoolhoofd. AdresH. G. KOSTER, St. Adel- bertuslaan 9, BERGEN. Te bevragen tusschen 89 uur 's avonds Westerweg 264. TE HUUR modern l en prachtig achteruitzicht. Huur laag. Te bevr. WESTERWEG 290. van moeders met hooge pro ductielijsten. Te bezichtigen in de stal café 't Paardshoofd, Dijk, Alkmaar. GEBR. SMIT JONKER. TE HUUR lief zonnig te Heiloo, bev. 4 k., tuin m. vruchtb. en kippenhokken, zeer geschikt v. renten, of gepens. Hr. f 5.50 p. w. Inlicht. Nic. Beetsweg I 75. Biefstuk f 0.45 Roastbeaf - 0.30 4 pond Rollade - 1. 4 pond Lappen - 1.00 5 pond Gehakt - 1. Kijken is Koopen m Cloeck. -~r a},e*o de °na eeQ °me ah- 'aJ8te eedi„ r- a,t'Jdh e *erg'°*' bij kik v. e z"lt f, 9rQ. ua r U gen, UOt9 «O. Het Handelsblad schrijft o.a.: „De groote verdienste van Jean Benoit-Levy en Marie Epstein, en vooral ook van de bekende ac trice Madeleine Renaud, die de rol van Rose vervult, is dat de telkens dreigende sentimen taliteit toch telkens weer wordt vermeden. Maar het meest dankt deze geluidsfilm aan het spel der kinderen, de havelooze jongens en meisjes, die ondanks camera en mi crofoon zoo volkomen natuurlijk en vaak zoo aangrijpend en hartstochtelijk „actee- ren", dat men bijna niet begrijpt hoe de re gisseur er in geslaagd is, die kleine acteurs zoo ongedwongen en tegelijkertijd zoo „rol vast" te krijgen. Waarlijk fenomenaal is Paulette Élambert in de rol van Marie, het kleniste meisje, wier moeder, een prostituee, in de gevangenis terecht komt, waarna Rose het kind bij zich in huis neemt. Anders dan in het boek eindigt deze kleine maar aan grijpende tragedie. Als Rose, de helpster, door den schoolarts ten huwelijk gevraagd, haar protégée-tje een uurtje alleen heeft ge laten, laat het wanhopige kind zich in de Seine vallen. Marietje wordt gered en de vraag of Rose de verwaarloosde kinderen, die haar liefde zoo noodig hebben, en vooral of zij de kleine Marie zal verlaten om te gaan trouwen, blijft onbeantwoord". De Telegraaf schrijft: Het is af en toe dat de Fransche film, die om de een of andere reden zoo weinig onder onze Nederlandsche aandacht komt, een product uitbrengt, dat om zijn volkomenheid, zijn zuiverheid van instelling en sentiment, zijn 'fijnheid van geest en elegante tournure met bewondering en geestdrift vervult. Bij „De Bewaarschool" zit het niet in de gebruikte middelen, noch in hevige trouvailles op vaktechnisch gfbied er zijn zelfs momenten, dat het beeld niet zeer fraai is, doch het is de ontzaglijke liefde voor het onderwerp, het meaedoogen en een esprit van vriendelijke raillerie, die deze film tot een zuiver kunstwerk hebben gemaakt, zoodat het, zonder er overigens in volkomenheid aan te kunnen raken, doen wellicht ook omdat het in onderwerp (maar dan getransponeerd in het proletarisch kin- dermilieu) zooveel gelijkenis vertoont, ge noemd moet worden naast „Madchen in Uniform". Maar och: de uniform is hier het armzalige afgezakte broekje van het be waarsch ooi kind uit de onderste lagen van de Fransche grootstad, doch de liefde, die op bloeit in dit kazernachtige bewaarschoolinte rieur is even teeder, even ontzaglijk als die in de deftige kostschool van „Madchen in Uniform". Het Vaderland: Voortreffelijk is de film, als gezegd, wanneer de kindermassa's op treden, als humor en ironie zich kunnen uit spreken. Madame Paulin, de eerste werkster, door Mady Berry uitgebeeld, was een vat vol wijsheid en menschelijkheid, de Parijsche vrouw-uit-het-volk, goedhartig en hardvoch tig, met een hart van goud, het volkomen contrast met de directrice van Alice Tissot, arrogant, dom en zelfgenoegzaam, slechts haar meerderen erkennend in den afgevaar digde Libois, in den humanen inspecteur. Humor kwam ook telkens naar voren in de kleine bewaarschoolscènetjes, waarvoor Rose, door Madeleine Renaud deugdzaam en sentimenteel gecreëerd, in den aanvang van haar loopbaan als werkster aan de bewaar school, verbaasd teruggeschrikt, om later, begrijpend en waardeerend, juist deze uitin gen, haar kinderscharen, lief te hebben. Ter wille van het publiek heeft de scena rio-schrijver een „happy end" ingelascht. Het Volk: Bij een voorstelling voor genoo- digden, die deze week plaats vond, troffen de zeer bijzondere kwaliteiten, trof vooral de buitengewone knappe regie, die met de acteurs en actrices van drie tot zes jaar wer kelijk wonderen heeft weten te bereiken. Nergens ontmoet men de akeliga maniertjes van de Amerikaansche wonderkinderen, vrij wel overal is een verrassende natuurlijkheid en een ontroerende zuiverheid bereikt. Wat de regie met de kleine Paulette Elambert heeft weten te bereiken is eenvoudig onge looflijk. De Tijd schrijft: Alles bij alles zijn wij gaarne bereid de critiek te laten varen bij een zoo mild en menschelijk schouwspel als „La Maternelle" biedt. Een film als deze kan alleen maar goedheid kweeken en za. zeker niet nalaten dit te doen. In Parijs werd deze film weken en weken lang achtereen vertoond. Men kan dit rustig gelooven bij een zoo algemeen menschelijk werk van zeer bijzondere allure, dat men „La Maternelle" ook in Nederland weken, zoo geen maanden lang furore zal maken. Zij verdient het! De Avondpost: Een brok Parijsch leven, rauw soms en van een schrille realiteit maar dit doormengd met golven van gevoel, dat heel de zaal overstroomt en meesleept. Hier hebben we te doen met een kunstwerk, dat nauwelijks zijn wedergave zal vinden En het wordt gespeeld op onovertrefbare wijze, waarbij het schijnt, dat de hoofdrol (Rose) speciaal voor Madeleine Renaud is geschreven. Het acteeren der kleuters van 5—10 jaar evenwel en er zijn er heel wat grenst aan het wonderbaarlijke. Men moet dit gezien hebben om te kunnen geloo ven, dat een dergelijk resultaat met zulke kleine kinderen mogelijk is. Voor de dames, maar in het bijzonder de moeders (de oor spronkelijke titel luidt ook „La Maternelle") bezit deze film nog een speciale bekoring. Maar iedereen zal overigens ten sterkste ge boeid worden door de afwisselende felle tragiek en fijnen humor, waaraan dit werk zoo rijk is. „Bewaarschool" is een kunst werk van zere bijzondere ailure, dat men gezien moet hebben om het naar waarde te kunnen schatten. In het theater Harmonie loopt vanaf Vrij dagavond een prachtige film namelijk Anna en Elisabeth waarin Dorothea Wieck en Herta Thiele de hoofdrollen vervullen. De Telegraaf heeft daarover een zeer waardeerend verslag gebracht, waaraan wij het volgende ontleenen: Frank Wysbar schiep een ontroerende film, die een moeilijk probleem met alle teerheid behandelt, maar er geen oplossing voor zoekt: die ligt niet op het terrein van de film. Zij kon geen antwoord geven op de vraag: „Bestaan er wonderen?" zij kon ze slechts doen geschieden, en mogelijkheden naar alle kanten open laten, zonder een ver klaring te geven: wonder, suggestie, auto suggestie gebaseerd op een onwankelbaar geloof in een wonderkracht, of toch een won der? Zij stelt tegenover het fanatieke ge loof van gansch een dorpsbevolking in de wonderkracht van een eenvoudig boeren meisje de gezonde nuchterheid van een ge zonden boerenjongen, die met zijn simpel verstand een simpele verklaring voor alles heeft, en de ervaren nuchterheid van .den pastoor. Daarmede ging Wysbar elke op lossing uit den weg hij geeft een conflict en lost het op, doch laat het probleem het probleem. Men mag er dan verder over dis cussieeren zoo men wil; de film behield slechts wat interessant was te verbeelden en liet iedere theologische bemoeiing ter zijde. Zoo alleen kon Wysbar blijven binnen de grenzen, welker overschrijding de fatale stap „du sublime au ridicule" geweest zou zijn en binnen die grenzen was er dan voldoende ruimte iets schoons te scheppen van dit wonderlijke verhaal van een dorps- heilige. Anna is die dorpsheilige een een voudig boerenmeisje, met het eenvoudig en warm ideaal van honderdduizenden eenvou dige meisjes: lief te hebben. En dat, opge zweept door een verbijsterde, fanatieke dorpsbevolking, het aureool van een heiligt, krijgt, die wonderen verricht en gansch een lijdende menschheid zal moeten genezen en dat aureool niet wil aanvaarden. Zij bad bij het sterfbed van haar broertje, wiens dood vastgesteld was door den dorpsdokter, twee kleine handen, die een kruis vastklem den, openen zich, roerlooze lippen laten een zucht ontsnappen: de kleine is terugge keerd tot een leven, dat voorgoed verdwenen scheen. „Een medische vergissing", meent de pastoor. „Een wonder", mompelen de dorpelingen; Anna moet een heilige zijn. En iedereen gelooft in de wonderlijke kracht van het meisje; zij moet genezing kunnen brengen, hoewel zij zelf niet gelooft in haar wondervermogen en er door beangstigd wordt. Zij brengt genezing: aan een vrouw, die de bespotting was van het dorp door haar stijven, scheeven hals, en aan een vrouw, Elisabeth, wier beenen ongeneeslijk verlamd, waren. Elisabeth geloofde in haar wanhoop slechts aan een genezing door An- na's goddelijke wonderkracht, een geloof, dat tot een onontkoombare suggestie werd, en na haar genezing tot een verschrikkelijke fataliteit, die een ontzettend einde vindt in een sprong van de rotsen, toen het wonder uitbleef bij het sterfbed van een vriend. Frank Wysbar heeft van dit bijkans ir- reëele verhaal een schoone film gemaakt, die in haar irrealiteit dikwijls ontroerend is, en van een sombere beklemming simpel van middelen soms, en grootsch van allure. En men moet haar gaan zien om twee prachtige creaties, om twee gelaten, die als een wonder van filmkunst door deze film gaan: Dorothea Wieck en Hertha Thiele. Men zag haar beiden in „Madchen in Uni form" en zij waren een revelatie zij zou den het nu niet minder zijn, wanneer men haar thans eerst zag. De Elisabeth van Do rothea Wieck is van een verschrikkelijke wanhoop in haar hunkering naar gezond heid, naar leven, in haar onwrikbaar geloof in Anna's wonderkracht van een prachti ge sereniteit na de genezing, en van een ex tatische verrukking voor het wonder: spel, dat tot een bijna onwerkelijk leven wordt, en dat, met Hertha Thiele's schoone en ont roerende creatie van het boerenmeisje, deze film tot een der opmerkelijkste producten van de Duitsche filmindustrie maakt. HOORN, 26 April '34. Op de kaasmarkt waren aanvoer en prijzen heden als volgt: 8 stapels kleine fabriekskaas 174 stapels kleine boerenkaas 18; 2 stapels fabrieks- commissiekaas 22, to'.„a' 14 stapels, we gende samen 11689 K.G. De handel was matig. ALKMAARSCHE EXPORTVEILING. ALKMAAR, 25 April 1934. Op de heden gehouden veiling werd betaald voor: Aard beien per 100 doos 7—8; Andijvie per 100 stuks 2.10—6; Asperges per 100 bos 22—3S; Bloemkool le s. 2642 en 2e s. 1219 per 100 stuks; Bieten per 100 K.G. 2.20; Gele kool per 100 K.G. 4.50—6; Kropsla le s. 3.80— 5.40 en 2e s. 1.602.40; Prei per 100 bos 2.40—7; Postelein per bakje 79 94 cent; Rabarber per 100 bos 1.504; Raapstelen per 100 bos 1.101.70; Ra dijs per 100 bos 2.10—3.80; Roode kool per 100 K.G. 1.80—5.50; Selderie per 100 bos 0.501.70; Spinazie per bak 1632 cent; Uien per 100 K.G. 2 90 3.90; Witlof le s. 2.50-/ 4 en 2e s. 12 per 100 pond. SCHAGEN, 26 April 1934. Op de heden gehouden weekveemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 6 Paarden 150300; 12 Pinkstieren 60—130; 373 Gelde- koeien (mag.) 120—180; 60 Gelde- koeien (evtte) 150—200; 55 Kalfkoeien 180-/ 260; 50 Pinken 55—110; 242 Nuchtere kalveren 4—12; 30 Schapen (vette) 20—28;; 73 Overhouders 12 20; 10 Bokken en geiten 314; 15 Varkens (mag.) 1421, vette per K.G. 3335 cent; 105 Biggen 713; Konij nen 0.50—1.50; Kippen 0.751.25; 140000 stuks kipeieren; 5254 2, 5557 2—2.10, 58—60 2.10-/ 2.30, 61 63 2.20—2.50, 64—67 2.40-ƒ 2.60; 6000 stuks Eendeieren 2.602.70; 22 Kalkoeneieren 4.70—4.80 en 250 Kie vitseieren 55.70. BROEK OP LANGENDIJK, 26 April. Op de heden gehoud enveiling waren aan voer en prijzen als volgt: 31000 K.G. Roode kool 1 1.90; 23000 K.G. Gele kool 2.104.20; 4600 K.G. Deensche witte kool 4.505.50; 3200 K.G. Uien: gele 3—3.50, grove 3—3.50; 200 K.G. Bieten 1.10, alles per 100 K.G. en 500 bos Rabarber 1.402 per 100 bos. PURMEREND, 25 April 1934. „Afslag- vereeniging Beemster, Purmerend en Omstre ken". Witlof le s. 4074 cent en 2e s. 12 29 cent per 8 K.G.; Bloemkool 5 25, Roode kool 2.805.60 en Savoye kool 2.804.50 per 100 stuks; Spinazie 1224 cent en Postelein 1.20—1.38 per kist, 6 K.G.Sla 0.503.40, Andij vie 21—58 cent. Radijs 0.80—4, Raap stelen 1.103.40 en Rabarber 2.40— 5 per 100 krop; Uien 4250 cent per 25 K.G. en Prei 1.108.40 per 100 bos. NOORDSCHARWOUDE, 25 April '34. 1500 K.G. Uien: uien 2.803.10, grove 3.203.40; 32600 K.G. Roode kool 1 2.30; 18300 K.G. Gele kool 2.60— 5.20 en 25000 K.G. D. witte kool 4 5.10, alles per 100 K.G. ZAANDAM, 25 April 1934. Veilingver. „De Zaanstreek". Sla 20—51 cent per kist: Andijvie 50—80 cent per kist; Bloemkool 25—30 cent per stuk; Pieterselie 11—14 ct. per bos; Selderie 234—314 cent per bos; Prei 9—12 cent per bos; Raapstelen 1.90 2.30 per 100 bos; Rabarber 37 cent per bos; Spinazie 10—21 cent per kist; Br. lof 4—514 cent per pond; Radijs 2—334 ct. per bos.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 3