Neem 'n "AKKERTJE" ^Binnenland Staatsloterij JUcfitssaAen De K. N. A. C.-veiligheidslacm te Alkmaar. de eerste bedevaart NAAR o. l. vr. ter nood te heiloo. ALO. BOND VAN POLITIEPERSONEEL IN NEDERLAND. GOEDERENWAGONS VAN EEN STOOMTRAM IN EEN VAART TERECHT GEKOMEN. Dienst stopgezet. MOORDAANSLAG. VERKEERSONGEVALLEN BELEEDIGING VAN DE HEEREN MICHELS EN VERSTEEGEN. Beklaagde had het zoo erg niet bedoeld. uit zoo'n nieuw handig zakdoosja bij Vrouwenpijn, Onbehaaglijkheid. KNOEIERIJEN BIJ DE MARINE. Valsche kwitantie afgegeven. In totaal 734 wimpels uitgereikt. De resultaten. kerkesaad en kerkvoogdij van de gemeente dank gebracht. De nieuwe gemeente heeft thans een kerk gebouw te Middenmeer en een wijkgebouw met kerkzaal te Slootdorp. had onder overgroote belang- wVT5 e bedevaart der parochie l^nnt tw bezoek was buitengewoon I met noci ?r P.astoor van Meeuwen werd ^rtantitV-de kaPelaans Nijs en o om ..^a^ H de hoogmis opge- HarrHn' terwijl een Javaansche pater n So®wondo S. J. de predicatie ni mS,/'edenaar had als tekst gekozen „De Moeder van God ook mijne Moeder". Het zangkoor, onder leiding van den Zij sleepten in hun vaart een duikermuur mee. De rails werd over een lengte van onge veer 100 meter vernield. Zoodoende is de dienst op Dedemsvaart stopgezet. voor persoonlijke ongevallen Afscheiding van de af deeling Amsterdam. s. ^aeea gaster onder leiding van het door net hoofdbestuur geroyeerde afdeelingbe- stuur van Amsterdam van den alg. bond van Politiepersoneel in Nederland 's mor gens, s middags en in den vooravond gehou den vergadering, welke door (Niet officieel) 4e klasse, 2e lyst Trekking van Dinsdag 1 Mei 1934 Hooge Prfjien f 26.000— 7370 1.500.17785 18576 1.000.— 4031 13568 >- - 343 stemge- recntigde leden werd bijgewoond, is met 336 lijheen 4-stemmigVmisuïtvan'FrancisI I en*7 stemmen teêen> besloten cus Xaverius van Frans Witt fSii afd^'ng Amterdam vertrouwen blijft In den namiddag werden oefeningen geroyeerde afdelingsbestuur gehouden van hllf llTrufm half 6 611 al afscheiden- Het glanspunt van den middag was de sacraments-processie, waaraan ruim 100 in het wit gekleede meisjes en een groot aantal kleine kinderen deelnamen. De dag werd besloten met het „Te Deum Laudamus", DE BOURDON TE DELFT LUIDT. Thans voorzien van een electrischen motor. De groote Bourdon, de om zijn zwaren welluiaenden klank beroemde klok in de Oude Kerkstoren te Delft, die alleen bij zeer plech tige en gewichtige gebeurtenissen pleegt te worden geluid, werd in het jaar 1570 door den bekenden klokkengieter H. van Trier ver vaardigd. Voor het luiden van deze 9000 K.G. wegende klok waren tot nu toe afhan kelijk van den tijdsduur 24 a 32 personen noodig. De geheele ruim drie eeuwen oude bewegingsinrichting is thans vervangen door een moderne electrische en mechanische in stallatie. Gistermiddag heeft de burgemees ter van Delft, mr. G. van Baren, den motor, welke de klok in beweging brengt, officieel -n werking gesteld, welke daarna eenhalf uur heeft geluid ter eere van den verjaardag van prinses Juliana. EEN TROUWELOOZE MINNAAR. Bleek een oplichter te zijn. De politie heeft een 28-jarigen reiziger uit de Sophiastraat te Amsterdam aangehouden, die door middel van trouwbelofte een Duit- sche dienstbode 200, twee costuums en eeni- ge beeldjes afhandig had gemaakt. De man was met een andere vrouw getrouwd. Thans zal hij voor oplichting vervolgd woredn. NOODLOTTIGE ONTPLOFFING. Een jongeman zwaar gewond. Drie ongeveer 19-jarige jongelui uit Am sterdam, waarschijnlijk studenten in de chemie, waren Zondag naar Kortenhoef ge togen voor het doen van proefnemingen met onbrandbare stoffen. Zij hadden eenige ijze ren buisjes bij zich met inhoud van verschil lende samenstelling. Bij den schuitenverhuur der Bakker op de Zuwe huurden zij een bootje, waarna zij zich naar een eilandje in de plassen begaven om door middel van vuur hun lading tot ontploffing te brengen, het geen eerst mislukte. Daarna hébben zij een installatie opgezet met een slaghoedje, ge bonden aan een touw. Bij het wegloopen is een der jongelui over dit touw gevallen, waardoor een ontijdige ontploffing ontstond. De uiteenspattende buis heeft hem in het 'been getroffen, dat nagenoeg geheel verbrij zeld werd. De jongeman is naar Amsterdam vervoerd ter verpleging. TOLHEFFING EEN PAAR UREN OPGESCHORT. Ter gelegenheid van de opening van de Persilfabrieken te Jutphaas zal de tol aldaar van des morgens half tien tot een uur vrij worden gegeven. Gedurende die drie en een half uur zullen de automobilisten geen tol geld verschuldigd zijn. Een attentie die zeldzaamheid is. PADVINDERSVER. „NEDERLAND" GECONSTITUEERD. Zaterdag heeft de nieuwe padvindersver- eeniging de P.N.V. te Amsterdam haar eerste algemeene vergadering gehouden on der leiding van ir. C. Beets. In zijn openings woord herinnerde de voorzitter de aanlei ding tot afscheiding van de internationale paavindersgemeenschap, de beloftekwestie. Een padvindersleider, die namens de Y.M. C.A. (Doung mens Christian Assosiation) en mede namens het Int. Padvinders-hoofdkwar tier het geschil is komen onderzoeken, heeft in zijn rapport de overtuiging uitgesproken, dat de bezwaren der P.V.N. niet op een anti godsdienstige zienswijze berusten. De verga dering heeft de statuten der vereeniging be sproken en vastgesteld. Zondag was er een samenzijn op het terrein der „Draka-groep' (Hollandsche Draad- Kabel fabriek) De voorzitter der afd. Arasterdam, drC. P Gunning, hield in een Scout's Ówn (Padvin- ders-„aandacht") een toespraak, een opwek- king om steeds vooruit en omhoog te zien en te streven. De nieuwe vereeniging telt ruim 1600 pad vinders, in 16 afdeelingen. Het nationale hoofdkwartier is gevestigd in het Padvinders huis te Amsterdam, Keizersgracht 232. Toen gistermiddag omstreeks half zes de Dedemsvaartsche stoomtram komende uit De demsvaart, nabij Zwolle tusschen de lichtmis en het plankenloodsje reed, brak de as van een der drie achter de locomotief gekoppelde wagens. Die wagens kantelden en kwamen In een langs den weg gelegen vaart terecht en wer den zwaar beschadigd. Nieuw bestuur gekozen van oude af deeling. In den loop van den dag is door de ver gadering, bijeengeroepen door het hoofdbe stuur van den Algemeenen Bond van Poli tiepersoneel in Nederland, een nieuw bestuur voor Amsterdam gekozen, nadat de zittende bestuursleden door het hoofdbestuur waren geroyeerd. In totaal zijn 37 leden van de oude afdee- ling op deze vergadering aanwezig geweest om zich voor het hoofdbestuur uit te spre ken. SALARISSEN TOETSEN AAN RIJKSPEIL. Rondschrijven van minister De Wilde aan gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen. De minister van binnenlandsche zaken heeft het volgende rondschrijven gericht aan de gemeentebesturen „De voortschrijding van het onvermijdelijk aanpassingsproces der loonen in het parti-1 culiere bedrijfsleven aan de door de crisis gewijzigde omstandigheden, maakt het nood zakelijk, dat de salarisregelingen van ge meenten en andere publiekrechtelijke licha men, welke nog steeds uitgaan boven het rijkspeil eenerzijds, boyen den plaatselijken loon- en levensstandaard anderzijds, met den meesten spoed daarmede in overeenstemming j worden gebracht. Aangezien de systematische toetsing dezer regelingen, overeenkomstig conclusie 28 van het rapport-Schouten, uiteraard1 tijdroovend is en voorkomen dient te worden, dat door nog bestaande te hooge overheidsloonen vo renbedoelde natuurlijke aanpassing van het bedrijfsleven wordt belemmerd, moge ik, af gescheiden van de resultaten dezer systemati sche toetsing, de gemeentebesturen reeds in het algemeen met aandrang verzoeken, om zoover de salarisregeling van het gemeente- personeel, na de reeds eventueel genomen maatregelen, nog aan den hoogen kant te achten is, deze op korten termijn te herzien en in overeenstemming te brengen met het rijkssalarispeil en de overige daarvoor in het rapport-Schouten aangegeven normen. Het is in het belang van het personeel zel ve, dat de nog te hooge salarisregelingen zoo spoedig mogelijk tot dit rijkspeil c.a. worden teruggebracht. Hoe eerder zulks plaats heeft, hoe kleiner de kans en hoe verder verschoven het tijdstip wordt, dat onverhoopt de econo mische omstandigheden en de noodzakelijke aanpassing aan wat het vrije bedrijf op den duur zal kunnen betalen, in het algemeen be lang nog verder gaande verlagingen zullen noodig maken" ONBETROUWBAAR FILIAALHOUDER Zaterdagochtend heeft de politie te Weesp een 24-jarigen filiaalhouder van een handels onderneming in alcoholische dranken te Rot terdam aangehouden wegens verduistering in dienstbetrekking. De man had als beheerder van een winkel aan den Nieuwen Binnenweg te Rotterdam door knoeierijen zich een bedrag van bijna 600 toegeëigend. Tevens had hij ongeveer 1O0 flesschen geledigd en met water gevuld. Den inhoud daarvan had hij zich tevens toe geëigend. Toen de oneerlijke handelingen eenige dagen geleden aan het licht kwamen, is hij gevlucht, doch de politie was hem spoe dig op het spoor. NAAR EEN NEDERLANDSCH FABRIKAAT-DEMONSTRATIE? Mr. J. Huges, secretaris van de Kamer van Koophandel voor Arnhem en organisa tor van de I. T. A.-tentoonstelling in 1928, heeft tezamen met mr. S. J. R. de Monchy het initiatief genomen tot een nationale Ne- derlandsche Fabrikaat-demonstratie „Neder land Vooruit", welke in de zomermaanden van 1935 op het landgoed „Zijpendaal" bij Arnhem zou moeten worden gehouden. De plannen zijn nog niet in kannen en kruiken, maar beide initiatiefnemers hebben zich tot de regeering gewend, welke haar instemming met de plannen heeft betuigd en welke haar moreelen- en financieele steun heeft toegezegd. Thans gaat het erom, de financieele basis van het werk te verzekeren, terwijl tegelijker tijd aan de vorming van den uitgebreid na tionaal comité zal worden gewerkt. DE DIESEL-ELECTRISCHE TRACTIE. Een uur dienst. Zooals wij hebben medegedeeld, wordt met ingang van den nieuwen zomerdienst op 15 Mei a.s. de Diesel-electrische tractie ingevoerd op de lijnen AmsterdamArnhem, Rotterdam en Den HaagGoudaUtrecht en UtrechtEindhoven. Op al deze lijnen zal van des morgens ongeveer uur tot des nacht ongeveer 12 uur een uurdienst zal worden gereden. De rijsnel heid zal voorloopig gelijk zijn aan die der electrische treinen van Amsterdam naar Rotterdam. Ingevolge het niet gereed komen van alle treinstellen vóór 15 Mei zal de dienst nog ten deele met stoomtreinen ge reden worden. De lengte der lijnen, waarop Diesel- glectrisch gereden wordt, bedraagt; Am- 400.2539 3314 18564 200.- li447 18609 f 100— 125 2383 3264 8337 12372 14403 17803 19267 19882 PrtJzen r*n f 65. 87 69 84 ïoe 168 190 331 297 298 299 346 394 419 458 493 499 505 542 557 565 568 597 611 614 638 659 686 765 798 803 808 836 892 975 999 1007 1011 1076 1086 1268 1274 1297 1300 1305 1349 1371 1372 1380 1525 1534 1537 1545 1581 1661 1716 1718 1824 1829 1841 1923 1933 1988 2028 2042 2060 2063 2071 2129 2143 2174 2176 2198 2247 2255 2282 2291 2330 2371 2444 2520 2521 2523 2565 2620 2639 2659 2677 2777 2784 2785 2794 2820 2833 2835 2850 2921 3000 3024 3057 3060 3065 3074 3078 3106 3114 3178 3230 3252 3277 3327 3366 3397 3416 3479 3489 3514 3520 3529 3610 3634 3643 3646 3661 3671 3687 3720 3729 3795 3811 3856 3867 3881 3898 3933 3935 4021 4029 4104 4106 4173 4180 4181 4191 4215 4240 4266 4293 4300 4328 4342 4353 4355 4370 4418 4480 4489 4564 4601 4612 4668 4681 4720 4737 4769 4820 4889 4897 4908 4916 4923 4972 4990 5047 6056 5078 5087 5122 5193 5215 5310 5347 5359 5417 5428 5461 5540 5586 5601 5610 6633 5648 5690 5701 5731 5788 5792 5811 5814 5816 5821 5827 5854 5860 5900 5910 5956 5972 6013 6016 6039 6073 6128 6204 6242 6255 6264 6267 6325 6356 6400 6407 6447 6461 6470 6485 6573 6588 6703 6721 6724 6741 6772 6790 6852 6895 6919 6924 6975 7001 7046 7075 7084 7114 7122 7123 7134 7156 7252 7266 7285 7305 7407 7409 7454 7457 7475 7481 7510 7521 7531 7536 7542 7549 7550 7593 7603 7636 7656 7734 7737 7771 7795 7798 7828 7842 7848 7869 7891 7959 7979 8003 8023 8033 8039 8057 8086 8115 8178 8213 8214 8215 8223 8239 8381 8412 8462 8464 8474 8480 8507 8510 8543 8604 8654 8666 8703 8706 8736 8742 8744 8753 8776 8785 8795 8844 8869 8881 8920 8924 8949 8962 8974 8993 9007 9087 9126 9172 9233 9256 9271 9300 9311 9338 9347 9351 9394 9428 9459 9462 9502 9511 9542 9551 9562 9626 9628 9643 9650 9679 9705 9786 9822 9825 10007 10014 10039 10124 10160 10239 10258 10292 10360 10388 10389 10404 10432 10442 10446 10671 10612 10617 10655 10666 10680 10722 10731 10780 10787 10814 10866 10871 10897 10919 10930 10937 11023 11049 11050 11098 11139 11176 11203 11212 11244 11251 11257 11306 11341 11353 11357 11419 11426 11427 11475 11492 11500 11505 11523 11572 11597 11605 11632 11734 11822 11828 11841 11845 11853 11889 11898 11944 11975 12031 12033 12038 12053 12074 12085 12147 12175 12181 12182 12255 12259 12368 12377 12462 12485 12501 12515 12532 12546 12614 12617 12663 12704 12707 12741 12758 12770 12830 12863 12920 13015 13045 13062 13071 13118 13161 13217 13235 13274 13277 13322 13335 13342 13361 13408 13436 13448 13452 13504 13537 13584 13588 13603 13630 13641 13665 13669 13687 13689 13741 13761 13807 13815 13824 13975 13092 14084 14143 14150 14151 14180 14196 14272 14302 14306 14307 14337 14372 14413 14423 14446 14457 14458 14459 14471 14472 14487 14492 14523 14536 14539 14567 14574 14587 14600 14628 14631 14662 14733 14750 14761 14765 14781 14815 14825 14844 14862 14903 14930 14960 14964 14971 15076 15124 15128 15146 15170 15271 15322 15332 15334 15343 15390 15401 15426 15453 15460 15500 15508 15511 15535 15536 15597 15646 15658 15747 15813 15824 15852 15962 16011 16036 16058 16083 16113 16158 16165 16174 16175 16182 16211 16212 16247 16287 16315 16329 16349 16350 16422 16426 16451 16468 16500 16622 16628 16654 16690 16711 16765 16794 16818 16892 16910 16937 16979 16993 17010 17023 17056 17111 17151 17235 17257 17262 17270 17290 17327 17329 17347 17404 17421 17498 17508 17582 17587 17649 17670 17695 17703 17728 17756 17899" 17920 17952 17987 18047 18061 18090 18146 18159 18208 18239 18259 18265 18325 18330 18404 18449 18462 18531 18542 18608 18642 18646 18652 18662 18727 18729 18752 18789 18805 18961 18976 18990 19002 19038 19042 19061 19082 19105 19115 19116 19194 19198 19236 19243 19316 19339 19342 19354 19363 19367 19371 19476 19497 19516 19520 19541 19567 19607 19613 19616 19688 19782 19798 19809 19835 19896 19944 19970 19983 20005 20036 20042 20051 20059 20130 20133 20134 20136 20278 20286 20295 20326 20334 20395 20423 20489 20525 20534 20543 20556 20610 20688 20732 20738 20758 20824 20851 20869 20879 20903 20908 20920 20959 20969 20971 20994 sterdam 41 K.M.; UtrechtArnhem 57 K.M.; UtrechtDen Bosch 48 K.M.; Den BoschEindhoven 32 K.M.; Den Haag Utrecht 61 K.M.; RotterdamGouda 20 K.M. In totaal 259 K.M. In den nacht van Zondag op Maandag is te Kerkrade de gehuwd/» Duitsche vrouw V. uit Amsterdam, huishoudster bij den mijnwerker Bdoor een echot in de borst levensgevaarlijk gewond en door B. per auto naar het ziekenhuis al daar gebracht. B. is als vermoedelijke dader door de marechaussee gearresteerd. Gisteravond werd B. in tegenwoordigheid van de justitie uit Maastricht met het slachtof fer geconfronteerd. Nader wordt gemeld: Het schijnt, dat de man en de vrouw het plan hadden opgevat beiden van het leven te scheiden, daar zij er geen ple zier meer in hadden. Zondagavond zijn zij uitgegaan om aan hun voornemen gevolg te geven. Het schijnt, dat zij ech ter op het laatste oogenblik den moed voor deze laatste daad misten. Om twaalf uur keerden zij in hun woning, gelegen te Kaalheide (gemeente Kerke- rade), terug. Daar heeft ten slotte de man een revolverschot op de vrouw ge lost, waardoor zij ernstig werd gewond. Maandag heeft de marechau see van Spekholzerheide den man gearresteerd. Hij ontkent het schot te hebben gelost en verklaart, dat de vrouw dit zelf heeft gedaan. De vrouw echter heeft bij een ve-hoor, haar in het ziekenhuis afgeko men, meegedeeld, dat de man het schot op haar heeft gelost. Hedenochtend is de man naar Maastricht overgebracht en ter beschikking van de justitie gesteld. Autobus omgekanteld. Een autobus van de garage Schaberg uT Charlois reed Zaterdag met 24 Rotterdam- sche arbeiders van de gemeentelijke werkver schaffing naar de Vondelingenplaat; op den Noordzijdsche Dijk gekomen is de auto om gekanteld en in een sloot terechtgekomen. Acht van de inzittenden werden met ernstig rivond. Naar de chauffeur, de 26-jarige G. Géelbert, heeft medegedeeld begon de bus plotseling te slippen toen hij naar een lager gedeelte van den weg wilde afdraaien. Hij wist nog r et stuur om te gooien, maar hij kon niet meer voorkomen, dat de bus weg gleed en kantelde. KORTE BERICHTEN. Het r.k. dagblad Het Centrum heeft bij zijn 50-jarig jubilé een feestnummer uitge geven, waarin staatslieden, kunstenaars en journalisten artikelen hebben geschreven. Be 62-jarige en beroeplooze heer Joh. Baptist Augustinus de Cr. te Helder had in de Heldersche Courant van 4 Januari j.1. een ingezonden stuk geplaatst han delende over het marine matrozen- bondsgebouw, waardoor de heeren A. G. A Versteegen en A. W. Michels zich be- leedigd gevoelden en een klacht indieu- den met gevolg, dat de oude heer thans terecht stond ter zake eenvoudige belee- diging. De heer Cr. verklaarde bedoeld stuk te hebben geplaatst. Hij was oud lid van den marine-onderofficierenbond. Het was echter niet de bedoeling van den verdachte in bedoeld artikel, dat in extenso door den politierechter werd ge citeerd, de heeren te beleedigen. Het ge deputeerde statenlid Michels had op 31 Januari klachte gedaan en bleef daarbij volharden. Hij vond de eerste clausule, handelende over gezagsdrager enzoo- voort heslist voor hem compromlttee- rend. Ook achtte de heer Michels zich gekrenkt om door den inzender te wor den voorgesteld als plunderaar van de bondskas. Verdachte repliceerde, daarmede niet den heer Michels noch den heer Ver stegen te hebben bedoeld. Daarmede had hij op het oog de heer v. d. Vaart, cum sui6. Dat wisten de getuigen zelf ook wel! Maar, zeide de heer Michels, er wor den maar twee namen genoemd en het publiek vat dit zóó op. De politierechter bracht het staten lid in herinnering, dat de bond gelden had gevoteerd om de werving voor het Ned. Ind. leger tegen te gaan, wat een onaangenamen indruk had gemaakt en het vertrouwen had geschokt. De heer Michels antwoordde, dat hij daarin niet was betrokken. Hij gaf den politierechter ten deele gelijk, doch ge tuige begreep niet, waarom verdachte nu juist hem en den heer Versteegen had uitgepikt. Getuige zat rustig in Haarlem en was zich van niets bewust. De heer A. G. A. Versteegen, burge meester van Koog a. d. Zaan, die een 30 jaar geleden zelf als redacteur van „Het Anker" op het verdachtenbankje zat ter zake van beleediging van overste Tolle naar, in een stuk, getiteld „Tollenaren en zondaren" had eveneens tegen ver dachte een klacht ingediend. Hij was zelf oprichter van den Marine matrozen- bond later Bond van minder marineper soneel, ook deze getuige bracht de poli tierechter in herinnering het feit, dat 14.000 van het bondsgeld was gebruikt voor propaganda tegen de werving bij het O. I. leger. Ook de heer Versteegen achtte zich be- leedigd door het schrijven betreffende den verkoop van het bondsgebouw, doch ook hier verklaarde verdachte deze heeren niet bedoeld te hebben. Burgemeester Versteegen verklaarde voorts ook gekrenkt te zijn door de uit- lat ng van verdachte, dat hij verplicht was geweest het boetekleed aan te trek ken. Ten aanzien van het verkeerde adres waartegen de heer de Cr. zich had ge richt, wilde hij wel aan de getuigen Versteegen en Michels zijn excuses maken- Getuige Versteegen bedoelde niet den heer de Cr. gestraft te zien, doch verv langde een verontschuldiging in de Hel* dersche Courant. De officier kon zich de verontwaardig ging van den verdachte best indenken, maar het is ontzettend moeilijk en ge vaarlijk dit neer te leggen in ingezonden stukken. Ook had verdachte zijn insul* taties wel op al te losse gronden en zon der voorafgaand grondig onderzoek ge lanceerd. Voorts is het niet voldoende te zeggen, geen beleediging bedoeld te hebben. Het gaat hier om de wijze waarop dit is ge schied en die het opzet in zich bevat. Verzachtende omstandigheden in aan merking nemende eischte de officier 20 boete of 10 dagen hechtenis. Uitspraak conform den eisch. E>e filiaalhouder-winkelchef der firma Alb. Hein te Helder stond terecht ter zake bet afgeven van een door hem opgemaakte vaï- scne kwitantie, groot 147,09, zulks ten be hoeve van de onderofficieren van den onder zeedienst. Dit bedrag was hooger dan was geleverd, want in waarheid was slechts voor een bedrag van 119.07 geleverd en het verschil ingepikt door de betrokken heeren Constabels. Hij had zich meermalen aan der gelijke knoeierij schuldig gemaakt om de clandisie te behouden. Hoewel ongaarne was hij zakelijk gedwon gen geweest aan dit geknoei deel te nemen. De 40-jarige korporaal-hofmeester der K. Ni, M. te Den Helder, eerste en eenige getuige, deed de bestellingen en had verdachte over gehaald aldus bedriegelijk te handelen. Het verschil verdween in de zakken van dezen hofmeester. De officier was alreeds maanden lang in vereeniging met de marine-autoriteiten bezig de bezem te hanteeren, ten einde de onge rechtigheden in de marinefcringen weg te vegen. Toen echter dacht men dat het uit zou zijn, doch later werkte het kwaad weer naar voren Men ging weer stiekum, maar on gestoord voort met knoeien. Er werd toen een val uitgezet en weer vele muisjes werdeni gevangen. Het bleek echter dat de oorsprong van het kwaad schuilde biji de hofmeesters, Deze bedriegers van het rijk zullen echter een leelijke pijp rooken, voorspelde de offi cier! Een dergelijke houding was niettemin van een eerlijk filiaalhouder niet te verwachten. De officier had aanvankelijk gevangenisstraf overwogen, doch wilde zich thans bepalen met te vorderen f 75 boete of 30 dagen hechtenis, benevens 5 maanden voorw. ge vangenisstraf met 2 jaar proeftijd. Mr. G. A. de Lange, verdediger van ver dachte, gewaagde van de vele knoeierijen, die de achtbare 'burgers de haren te berge deden rijzen. Hier waren de knoeierijen inhaerend! aan het bestaan der hofmeesters. De tot dusver eerlijke filiaalhouder te Schigen, werd te Helder weldra met dit euvel besmet van angst voor de bedreiging van ophouden der leveranties. Het was een moeilijke keuze, een zwaar alternatief. Pleiter juichte de actie van den officier toe, doch wilde gaarne voor dezen overigens onberispel ijken man ver zoeken nog eenige meerdere clementie, dan alreeds door den officier was betoond. Mr. de Lange concludeerde eindelijk, zich te willen refereeren aan het oordeel van den politierechter. Uitspraak f 60 boete of 30 dagen en 5 maanden gevangenisstraf voorwaardelijk met 2 proefjaren. Van de 25 steden, welke op het programma van de K. N. A. G-veiligheidslaan-tournée voorkomen, is er weer één „afgewerkt". De bewoners van Alkmaar en omstreken hebben Zaterdagavond nog een laatsten blik kunnen werpen op de Veiligheidslaan bij het St El is. Ziekenhuis en met de leus „Veilig heid voor alles" op de wagens konden zij den volgenden dag hun tocht naar de bollenvel den of de bloeiende Betuwe ondernemen om aldaar de oranje wimpel te doen wapperen en de tegenliggers onder den invloed te brengen van de opvoedende werking welke nu een maal van de „veiligheidswimpel" uitgaat. De rust is in Alkmaar weergekeerd. Wij zie ner niet meer de auto's, die onder het mes worden genomen; we hooren er niet meer de uitroepen van „stand goed! brandpunt goed" of „alleen Uw rechter voorwiel remt, Mijnheer". We zien geen autobestuurders meer, die trotsch de laan verlaten met de oranjewimpel aan de kop van de radiateur. Geen automobilisten zullen meer met een ver bouwereerd gezicht naar de peilglazen van het remtest-apparaat opzien; geen ooliik pu bliek zal er meer zijn om de passeerenae wa gens en de resultaten te critiseeren. De Alkmaarsche bevolking is weer door de K.N.A.C. menschen verlaten maar niet zonder dat de indruk werd gevestigd, dat het met de auto's toch niet altijd pluis is. Heel veel automobilisten reden de Veilig heidslaan op in het vaste vertrouwen, dat er op hun automobiel niets aan te merken zou zijn en dat zij met vlag en wimpel zouden „slagen". Ho maar, 't leek er niet op. Verkeerd verdeelde, of onvoldoende rem- capaciteit, welke men niet zou durven ver moeden, werd bij tal van wagens aan het licht gebracht. Verkeerde wielsporing en fouten in het kop lampenstelsel waren sdiering en inslag. Ja het resultaat, dat bereikt werd door de wagens welke in Alkmaar ter keuring kwamen was verre van schitterend. Zou men een leek vragen hoeveel van de auto's, die dagelijks langs den weg rijden, hij wel dacht, dat een brevet van „technisch vei lig" zou verdienen, hij zou waarschijnlijk antwoorden; „Zoo'n procent of 90!" De sa- fety-lane van de K.N.A.C. heeft het anders uitgewezen. Slechts 34,38 van de wagens bleek te Alkmaar bij eerste keuring aan de gestelde eischen te voldoen. Gezien nu het feit, dat het lang niet de slechtste automo bielen waren, welke aan een vrijwillige keu ring werden onderworpen, kunnen wij dit percentage wel als toonaangevend geschou- wen. Wij willen hiermee zeggen, dat indien alle auto's welke in Nederland in gebruik zijn eens gekeurd zouden kunnen worden in een veiligheidslaan het percentage der wagens, die bij eerste keuring veilig werden bevon den, stellig niet hooger, doch eerder lager dan 34.38 zou zijn. Dit werpt wel een bij zonder schril licht op de bedrijfsveiligheid der in gebruik zijnde automobielen en behoort een felle aansporing te zijn voor automobi listen en houders van bedrijfsauto om hun wagens geregeld te doen nazien ook al den ken zij, met zoovele Veiligheidslaanbezoe- kers, „Alles zal wel in orde zijn". Zooals gezegd werd dus slechts 34.38 der automobielen bij eerste keuring veilig bevonden. Maar, en nu kunnen wij eenige rechtmati ge trotsch niet onderdrukken maar, de Alkmaarsche automobilisten blijken niet zulke verstokte snoodaards te zijn of zij lieten voor een heel groot deel de geconstateerde gebreken verhelpen. Zij dachten niet .,nou, nou, dat zal wel los loopen". Neen, zij gingen in groote getale naar de reparateurs en kwa men terug om opnieuw de „beproeving" te doorstaan. Van de 542 wagens, welke bij «.a- ste keuring blijk gaven de controleurs niet te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7