SPORT EN WEDSTRIJDEN den gelukkige winnaar onder luid applaus op het podium de prijs door den heer G. J'. J. Both, directeur der N.V. Nedcrlandsche Ford Automobielfabriek te Amsterdam over handigd. Een bijzonder aardig moment was het uitreiken van de beker aan den oudsten deelnemer, den heer C. Bouwman uk Aer- öenhout, 7414 jaar oud. Toen de namen der winnaars der hoofd prijzen voor elk der klassen een Ford V- 8 automobiel of vrachtwagen bekend zou den worden gemaakt steeg de spanning ten top. In klasse I, 25 plaatsen bezocht hebben de, kwamen twee deelnemers met een gelijk aantal punten, de heer B. J. Hodde uit Haarlem en de heer W. M. Bijl uit Amster dam. Eerstgenoemde was aanwezig en had het geluk, dat het papiertje met zijn naam het eerst uit den hoed kwam, waarop een donderend gejuich opsteeg en de heer Hodde met een verrukt gezicht de vriendelijke da me, die hem dit geluk had aangebracht, be dankte. De heer Bijl kreeg dus de zilveren beker met een bedrag van 150 als 2e prijs. In klasse II, 15 plaatsen bezocht hebben de, kwamen er vier deelnemers met gelijk aantal punten, wederom werd geloot en nu werd de gelukkig winnaar de heer S. N Berkhout uit Lisse, terwijl de 2e prijs ten deel viel aan den heer H. Roosdorp uit Zaandam, welke beide aanwezig waren. Ook de verdere bekers met de daaraan ver bonden geldprijzen, uitgeloofd door de N.V. Nederlandsche Rord Automobielfabriek en de bekers beschikbaar gesteld door de Offi cial Ford Daelers, werden vervolgens in vlot tempo en onder veel enthousiasme der deelnemers uitgereikt, zoodat tegen kwart over negen alle aanwezige prijswinnaars hun prijs in ontvangst hadden genomen. Hierna werd door den heer G. J. J. Both een woord van dank gericht tot den heer van Beeck Calkoen voor zijn organisatie dei vier Ford-toeren en tot de heeren die hem ter zijde hebben gestaan, waarmede de Neder landsche Ford-toeren, waaraan zoovele automobilisten en automobilistes met genoe gen zullen terugdenken, ten einde waren Prijzen behaald Alkmaar en omgeving zijn in deze toer niet ongelukkig geweest. Hier volgen „ge lukkigen" uit Noordholland: Klasse I (25 plaatsen bezocht), Damesprijs voor deelneemster uit het Wes telijke district: Zilveren beker plus 50 mevr. M. L. C. van Reyendam—Germ, Alkmaar met Ford; Zilveren beker plus 100 J. J. van Balen Blanke te Anna Paulowna met Ford. Districtsprijzen (elke winnaar ont vangt een zilveren beker). Alkmaar: P. Timmerman te Schoorl met Vel ie; Beverwijk: F. Baron van Tuyll van Se- rooskerken te Heemskerk met Auburn; Hoorn: N. Schouten te Spanbroek met Ford; Julianadorp: A. Lüdeke te Burgervlotbrug met Ford. Purmerend: C. Bak Zn„ bestuurder A Bak te Edam met Ford; Schagen: H. P. Fellinga te Schagen met Renault; Hoofdprijs: bestaande uit een V-8 de Luxe automobiel of een Fordscn Truck Chassis met cabine naar keuze: B. J. Hodde te Haarlem met Ford. Klasse II (15 plaatsen bezocht). Districtsprijzen (elke. winnaar ont vangt een zilveren beker). Alkmaar: G. H A. Schot Zn., bestuur der J. Schot te Alkmaar met Ford; Beverwijk: H. Twisk te Bakkum met Che vrolet; Hoorn: C. de Jong Nzn. te Blokker met Chevrolet Julianadorp: W. de Vries te Den Helder met Ford; Schagen: J. de Vries te Aartswoud mei Hudson Fordandam: C' de Greeuw te Zaandam met T P™^nd: Fa" J" Leek' bestuurder Leek te Edam met Ford. Hoofdprijs: bestaande uit een V-8 de Luxe een, Fordso" Truck Chassis met cabine naar keuze: S. N. Berkhout te Lisse met Ford. Extra prijzen. -i ^ercn beker plus 25 voor den oud- s en deelnemerC. Bouwman te Aerdenhout met Ford, 741/,, jaar; Zilveren beker plus 25 voor den eige- naar van den wagen emt den oudsten Ford, Watersport. NU DE BADINRICHTING VERDWIJNT. De oude bad- en zweminrichting, die ja renlang de eenige gelegenheid was in Alk maar, waar gezwommen kon worden, gaat verdwijnen, maar een andere tak van water sport zal, naar wij vernemen, de openkomen- de ruimte veroveren. Onze Alkmaarsche roei- en zeilvereeniging-zal, naar verluid; haar booten- en clubhuis daar inrichten en dus van het kleine schiereilandje tegaiover de Handelskade verdwijnen. Turnen. TURNFEESTEN TE HENSBROEK. Op 14 en 15 Juli a.s. zullen ter gelegen* heid van het zilveren ubileum der gymtias- tiekvereeniging „Uitspanning door Inspan ning" te Hensbroek groote turnfeesten wor den gehouden. Het programma, dat er werkelijk keurig uitziet, is ongeveer als volgt samengesteld: Zaterdag 14 Juli kinderfeesten (m.m.v. een goochelaar en 'n poppenkast), 's Avonds kermesse d'été met bal-champètre. Zondag 15 Juli: Demonstratie door den geheelen Alkm. Turnkring, 's Avonds weer bal. Eventueele bizonderheden zullen nog vol gen. Wielrennen. PELETONRIT VAN DE A. S. V. „VICTRIX". De A. S. V. „Victrix" hield Zondag een peletonrit over 32 K.M. De uitslag luidt: 1. J. Min en J. Pronk in 57 min. 30 sec.) 2. N. Ket, L. Prins en P. Evers in 59 min- 15 sec.; 3. P. Hoogland, J. Martin en F. Fial in 59 min. 40 sec. VAARDIGHEIDSRIT TE LANGENDIJK. J De ren- en toervereeniging „Onderling Genoegen" te Langendijk hield Zondag een vaardigheidsrit over een afstand van pl-ffl. 65 K.M., waarvoor de belangstelling valt de zijde der renners zeer groot was. Er waren weinig toeristen. I Deze afstand moest worden afgelegd bifl' nen den tijd van 3 uur door de renners, ter* wijl de tijd voor de toeristen op 4 uur V® gesteld. Het was er dus niet speciaal om te doen, wie het eerst de finish passeerde, ieder dtf binnen den vastgestelden tijd aankwam ont ving een medaille. Het traject liep vanaf start bij den heer Jn. de Bakker te Noora- scharwoude over Verlaat, N. Niedorp, W®* kei en Barsingerhorn over Kolhorn de Wi®* ringermeer in via Middenmeer en Slootdorp door de Wieringerwaard, over Oude Slu» langs de Grootsloot naar Sint Maarten»" vlotbrug, ❖an waar over Sint Maarten en Dirkshorn de Langedijk weer werd opge zocht. De wind was wel tamelijk sterk, doen daarvan heeft men niet zoo bijzonder 1® gehad. A Te ongeveer kwart na tien startten pl.m. 90 deelnemers. Vijf minuten na twai kwam de eerste groep, dus na 1 uur en t> minuten te hebben gereden, binnen. D° V'1 eersten waren A. Willemse, P. Steen, J- derbos, Jb. Renaud en J. Langendijk, aiue leden van „Onderlang Genoegen" Ook kele dames-renners namen aan dezen deel, waarvan mej. G. de Ruiter als eer» door de finish ging. HOE WE VAN ZWITSERLAND VERLOREN. (Van een bijzonderen verslaggever). MILAAN, Zondagavond. Wie Zondagmiddag om half drie in het Milaneesche stadion San Siro present was, pou zich zonder de minste moeite kunnen in beelden, dat hij zich op een of ander Hol- Ësch voetbalveld bevond: een zacht Hol- sch lentetemperatuurtje, «.en bedekte t, een paar duizend toeschouwers, die af wisselend „Laat nu de klok maar luiden" en „We gaan naar Rome", zongen, was men wel Werkelijk in Italië? De heele HoMandsche Jcoloniv, die niet ver van de 5000 menschen sf geweest zal zijn, was reeds twee uur voor fien aanvang van den wedstrijd aanwezig, omdat er geruchten liepen over dubbel genum merde en dubbel verkochte plaatsbewijzen, poodat de voorzichtige Hollanders het sy- zingend en jubelend het stadion met de rood witte vlaggen in top. Het leek of ze ineens driemaal in aantal gegroeid waren, terwijl de Hollanders gedecimeerd waren. En op het oogenblik, dat we dit schrijven, heerscht er in ons hotel dicht bij het Milaneesche hoofd station, een doodsche stemming onder de honderd' Hollandsche hotelgasten, aan wiei illusies een eind is gemaakt door deze wreede maar verdiende nederlaag. Verdiend, dat was het zeer zeker, we kregen een lesje van de actiever en snetleie Zwitsers, ons elftal leek te loom tegen Trello Abegglen, die net zoo'n kleine roodharige duivel is als zijn broer Xam, we bleven be neden onze vorm. Jammer, maar wat valt er aan te doen? Napraten over het feit, dat Weber een hopeloos eerste half uur had, ot dat Bakhuys maar niet zijn schot kon vin den, helpt niet meer, we zijn uit dit tournooi geworpen en over enkele dagen reist ons elt- zijn doel. A. D. O., dat met den wind in den rug speelde, wist d. m. v. de rechsbinnen van een fout in de J. H. achterhoede te profitee- ren en nam de leiding. 1—0 J. H. wist het verloren terrein te herwinnen, maar ver scheidene opgelegde kansen voor doel wer den door 't binnen-trio gemist. Een penalty werd eveneens naast geschoten. Ruststand 1_Na de hervatting had J. H. het voordeel van den wind. Het A. D^O. doel werd bijna onafgebroken bedreigd. De gelijkmaker moest komen en hij kwam dan ook van de voet van lan Kuiper 1—1. Nu werd het spel wat vinniger, mede door de krachtige pogingen van A D. O. om het spel te verplaatsen. En dit lukte. Eerst miste ook A. D. O. een penalty, maar kort daarop, toen de J. H. achterhoede tever op drong", kreeg de ongedekt staande linksbui ten van A. D. O. den bal toegespeeld, een ren, een schot en onhoudbaar verdween den bal'in den .linker-benedenhoek. 2—1. J. H. kreeg nog verscheidene kansen om gelijk te maken, zij werden allen door sjecht schieten verijdeld. Een schot trof den paal, een ander scheerde de lat enz. Tenslotte was 't Jan «Kuiper weer, die met een kopbal de partijen 'oprgel#ken voet brapht. 2—2. Daarna oiitsfliOin. :srich sop fanatieke strijd «m dé teiehSjg, «ftW/n eten stand kwam keen -verandering meer. J. H. 2 spoelde een vf*jendgchappelijken wedstrijd tegfn Zwaluwen 2 uit St. Pancras v^&or 'met 3-t2. a.s. Zaterdagmiddag.; fllieètt hgt eersteelftal tegen Zwaluwen uits iHèorn. fa Hoorn vjged gewonnen en wat zal Zaterdag het resultaat zijn? 1/^e daad is aan •u, spelers Van J. H. I! Good Kiek! Bakhuys probeert de beide backs te verschalken. Automobilisme. DE WESTELIJKE FORD TOER. Wie Zondag 1.1. cmstreeks kwart voor twee zich langs de breede van Alkemad;- laan te 's-Gravenhage naar Scheveningen begaf, zal zich ongetwijfeld eerst hebben af gevraagd, waarom zich daar een file auto mobielen van ongeveer een kilometer lengte had opgesteld. Bij nader onderzoek zal hij bemerkt hebben, dat al deze wagens van verschillende merken, zoowel personen- als vrachtwagens, één ding gemeen hadden, na melijk, dat zij alle getooid waren met een wimpel, waarop naast de nationale drie kleur het woord Ford prijkte. Hierin lag on middellijk de verklaring van deze ongewone drukte. De eigenaren en andere berijders van deze automobielen waren deelnemers aan de Westelijke Ford Toer en kwamen aan de van Alkemadelaan hunne deelnemers kaarten inleveren. Voor die onzer lezers, die op automobiel- gebied- niet zoo georiënteerd zijn, deelen wij mede, dat de N.V. Nederlandsche Ford Automobielfabriek vier Fordtceren heeft ge houden, een Noordelijke, een Oostelijke-, een Zuidelijke- en ten slotte deze Westelijke Fordtcer. De opzet van deze toeren was de kennis van eigen land te bevorderen, waar voor de deelnemers aan de Westelijke Ford toer 1 of 25 vastgestelde plaatsen moesten bezoeken. Om klokslag 2 uur werd met het inleveren der kaarten begonnen, waarbij de Haagsche politie de behulpzame hand verleende bij het verwerken der wagens, zoodat alles een uiterst vlot verloop had. Er werden n.1. tus- schen 2 en 4 uur, dus in 120' minuten tijds, 684 wagens gecontroleerd, d.w.z. de kaart ingenomen en daarvoor een regu en toe gangsbewijs afgegeven. Hierbij zijn nog niet geteld de deelnemers die verhinderd waren op Zondag te rijden en dus Zaterdagavond Ku-n kaart reeds hadden ingeleverd bij den Official Ford Dealer op de Hoogewal, het geen er in totaal een 135 waren. De organisatie van deze toer was zoo, da? de deelnemers vanaf Vrijdagmiddag 12 uur tot Zondagmiddag 2 uur konden rijden. Als een staaltje van goede organisatie van deze Ford-toer mag dienen, dat tusschen Zondag middag 4 uur en Zondagavond 8 uur deze 819 kaarten werden gecontroleerd, geklassi- ficeerd, de resultaten vergeleken en de prijs winnaars vastgesteld, waarbij de uitslag werd bepaald door tellingen van Ford-on- derdeelen, welke de deelnemers op hun kaart moesten invullen. Precies om 8 uur kon met de prijsuitrei king, welke plaats had in het Paviljoen op de Pier te Scheveningen aardig idee van de organisatie-commissie dezer toer een aanvang worden gemaakt. De groote zaai „op zee'' was tegen dit uur stampvol, terwijl de reeds buitengewoon goede stemming der deelnemers en hunne metgezellen na een prettige tocht, nog verhoogd werd door de bekende Volendammers, die vanaf 7 uur reeds hun repertoire ten beste hadden gege ven. Na een kort welkomstwoord van Jhr. Bicker, begon de heer J. A. van Beeck Ca - koen uit Maartensdijk, de bekende wedstrijd rijder met de prijsuitreiking. Bij het bekend worden der namen brak op verschillende plaatsen in de zaal een gejuich los en werd Sèchehaye was van alle markten thuis. model T motor: nog aangehouden voor derzoek; Zilveren beker plus 25 voor den eige. naar van den wagen met den oudsten Ford model TT motor: nog aangehouden voor onderzoek. Zwemmen. OPENING ZWEMBAD TE BROEK OP LANGENDIJK. Zaterdagmiddag had de opening plaats van de Zweminrichting. De inrichting, welke verle den jaar in der haast was opgezet, heeft eenige uitbreiding ondergaan, waardoor een mooi heel is verkregen. Het aantal kleedkamertjes bedraagt thans 21 benevens een grootere afdeeling voor het uit.' kleeden van kleine jongens. Naast het bestaanl de bassin, hetwelk 1 meter diep was, is er één bijgekomen van 70 c.M. Een douche voor het natmaken en afspoelen, voorziet in een groote behoefte. In verband met de opening was er een be langrijk aantal bezoekers, om de verrichtingeJ jgade te slaan. Sèchehaye stompt een gevaariijk schot weg, terwijl Smit hem bedreigt. De toss. Van Heel geeft handjes aan zijn Zwitserschen collega onder toezicht van den scheidsrechter en de twee grensrechters. séeem „wie het eerst komt, het eerst maalt" gingen toepassen om later hun zitplaatsen niet door anderen bezet te vinden. De Zwitsersche supporters kwamen pas later, toen de Hollanders het hoogste lied al lang hadden laten klinken, de Italiaansche toe schouwers in al hun neutraliteit kwamen nog een uurtje later, heftig mopperend over de „kou", die aan de Hollandsche voetballers juist zoo welkom was, omdat ze bijna geen klimaatverschil konden bemerken. Hoeveel Hollanders er precies waren? De Nederlandsche Reisvereeniging vervoerdie er 1400, de reisbureaux als Lissone en American Express tezamen ook 1400, dan was er een autotoer van de K- N. A. C. met 100 auto rijders, vele honderden gingen nog op eigen gelegenheid per trein of auto, om nog maar te zwijgen van de moedigen, die per fiets of te voet vertrokken. Er was in een der extra- treinen zelfs een „blinde passagier", diie in Bern stiekum de coupé was binnengedrongen om de laatste zeven uur van het spoortraject mee te kunnen maken zonder entreekaartje! Maar waar waren al die Hollanders na afloop, foen ons elftal met 32 -het onder spit had moeten delvenHun vlaggetjes lagen versmeurd en vertrapt op de tribunes, waar ze neergegooid waren; de eenige vlaggen die men zag, waren die van Zwitserland. De supporters uit het land der bergen verheten tal terug naar het vaderland, waarheen ook de teleurgestelde supporters meerendeels al teruggekeerd zijn. Het zwaarst lijkt ons die terugtocht voor degenen, die op goed geluk per fiets of te voet de reis ondernomen hadden en zich door ansichtkaartenverkoop de noodige levensmid delen verschaft hadden. Ze kunnen toch las tig opnieuw ansichten gaan verkoopen om de terugtocht te dekken. We troffen er een paar aan bij het publiek op de goedkoopste rang: twee Schoonhove- naren, die daar te midden van alle ItaLanen zaten. Ze waren komen fietsen heel den weg van duizenden kilometers om het Ned. elftal te volgen Voetbalsmart duurt in den regel niet zoo lang. Wel is waar zal het den Zondagavond, waarop we dezen brief schrijven, nog stil zijn in de Hollandsche kolonie te Milaan, doch Maandag zal er bij- degenen, die toch nog een paar dagen vastknoopen aan hun verblijf iri Italië, weer wat meer optimisme komen. Eén ding echter zuilen we missen: het lied „We gaan naar Rome" is in den ban gedaan. „We" gaan nu zeer beslist niet naar Rome, waarheen slechts enkele supporters en journalisten zullen belanden voor het bij wonen van de finale op 10 Juni. Een mooie illusie is voor velen verloren gegaan! s hoop is herleefd! (11) gen komt met een frisch zeer sterk elftal en er is (Jus van dit onderdeel van het program ma zeer veel goeds te verwachten. H. R. C.—O. S. V. Nu H. R. C. Zondag slechts een gelijk spel behaalde op haar tegenstander, is een beslissingswedstrijd tusschen H. R. C. en O. S. V. noodzakelijk geworden. Reeds a.s. Zondag zal deze wedstrijd gespeeld worden en ieder is nieuwsgierig, opVelk terrein dit zal geschieden. Wij vernemen, dat Alcmaria bereids haar terrein heeft aangeboden, doch tot nog toe is een beslissing in deze nog niet genomen. A.D.O.—JONG HOLLAND 2—2. In een fanatiek gespeelden wedstrijd is A. D. O. er in geslaagd J. H. een punt te ontfutselen. Voor de rust ging de strijd ge lijk op Wel werd door beide partijen veel ge schoten, maar de richting miste echter verre DE OLYMPISCHE DAG. Nederlandsch elftalRoma. Naar wij vernemen zal op den Olympi- schen dag, welke dit jaar op 17 Juni a.s. te Amsterdam wordt gehouden, het Ned. elftal uitkomen tegen de bekende lt| iaansche club Roma uit Rome. Roma is een van de sterkste Italiaansche clubs en bezet de vijfde plaats op de rang lijst van de hoofdklasse. De heer K. J. J. Lotsy, voorzitter van het Comité, dat den Olympischen dag organi seert, heeft in Italië de onderhandelingen gevoerd met bovengenoemd resultaat. Neder land speelt dus niet tegen een of ander land, omdat men zeer terecht van meening was, dat een ploeg, welke aan de wereldkam pioenschappen had deelgenomen, niet meer met de noodige energie en geestdrift te Ain sterdam zou kunnen spelen. Roma daarente- De gelijkmaker! Holland'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 1