DR. VAN AALST GAATHEEN. De Groote Prijs van Europa. binnenland JbouUidaal Tliams Jlecht&zakeu JCunst en Wetenschap Jiadioweums £iichtoaact Een record aantal inschrijvingen ontvangen. Als president der Ned. Handels Mij. WATERSCHAPSBENOEMINGEN. DE MELBOURNE-RACE. De Postjager doet mee. SPORT deskundige leiding, waardoor het land ver lost is uit een gespannen financieelen toe stand en den weg van vrede en welvaart kon opgaan. (Hierbij moge worden aangeteekend, dat de maatregelen, waarvoor Mitchell voor Roosevelt een blijvende herinnering wil scheppen, geen onverdeelde waaraeering hebben ondervonden. Red.) 150 DOODEN DOOR DE HITTE. 200 millioen schade. Door de hitte in de midden-westelijke sta ten van Amerika zijn tot nog toe 154 perso nen om het leven gekomen. De materieeie schade wordt geraamd op 200 millioen dol lar. Naar wij vernemen, heeft dr. C. J. K. van Aalst in verband met zijn leeftijd den wensch te kennen gegeven, met ingang van 1 Juli a s. af te treden als president van de Nederland- sche Handel Mij. Als no. 1 op de voordracht, welke ter voor- niening in de daardoor te ontstane vacature ziening in de daardoor te ontstane vacature Algemeene Vergadering van Aandeelhouders zal worden ingediend, is geplaatst de heer mr. D. Crena de Iongh, thans directeur der maatschappij. Diens plaats als directeur zal niet worden vervuld. Een onderscheiding. Dr. C. J. K. v. Aalst is bevorderd tot Grootkruis in de orde van de Oranje Nassau. De minister van Staat, minister van kolo niën, dr. H. Colijn, heeft dr. v. Aalst van deze onderscheiding mededeeling gedaan bij een schrijven van 4 Juni, dat als volgt luidt: Hooggeachte Heer Van Aalst, Het was met leedwezen, dat de regeering vernam, dat gij het oogenblik gekomen acht, uw ambt van president der Nederlandsche Handelmaatschappij neer te leggen. Al was het mij niet onbekend, dat dit voornemen reeds geruimen tijd bij u bestond, nu dat heengaan een feit geworden is, gevoel ik be hoefte, nog eens opzettelijk getuigenis af te leggen van mijn bijzondere waardeering voor alles wat gij in den loop van vele jaren in het belang van land en volk verricht hebt gedurende de periode, die gij aan het hoofd hebt gestaan van de instelling, die door on zen eersten koning, in nog moeilijker jaren dan wij thans beleven in het leven, werd ge roepen. Ik zal daarbij niet uitweiden over Uwe verdiensten voor de Nederlandsche Handel maatschappij. Anderen kunnen dat beter be- oordeelen dan ik, al mag ik er wel op wijzen dat uwe bijzondere stuwkracht ten aanzien van vestigingen uwer maatschappij in het buitenland ertoe heeft bijgedragen, dat de goede klank van Neerland's naam wijder verbreid werd dan anders het geval zou zijn geweest. Ook mag ik in dit verband niet onvermeld laten wat door u gedaan werd ter bevorde ring van onze Nederlandsche industrie (hoogovens en staalfabrieken met name), onze nationale scheepvaart en de organisatie van belangrijke takken van ons Indisch be drijfsleven. Toch denk ik, hoe gewichtig ook, niet in de eerste plaats aan deze werkzaamheden. Meer nog gaan mijn gedachten uit naar de steeds cordiale medewerking, door u verleend bij de talrijke financieele operaties in verband met den geldelijken toestand van moederland en koloniën en vooral ook naar het oordeel, dat gij gedurende de oorlogsjaren gehad heot in de zorg voor het in stand houden van ons volksleven. Uw medearbeid in het Koninklijk Natio nale Steuncomité, uw samenwerking met den toenmaligen minister van financiën, wijlen mr. Treub en niet het minst ook uw onover troffen leiding van de N.O.T., die ons volk- voor onzegbaar veel kommer heeft bewaard, brengen wij immer en ook nu weer het Fransche gezegde te binnen: II a bien mérité de sa patrie. Vooral daarom is het mij zulk een bijzon der genoegen u te kunnen meedeelen, dat het H.M. heeft behaagd u bij Kon. Besluit van 30 Mei 1934 no. 39 te begiftigen met het Grootkruis van de Oranje-Nassau-orde. Het is de officieele erkenning van wat ik hiervoor in slechts gebrekkige woorden heb kunnen uitdrukken. U met die benoeming van harte geluk wenschend moge ik u tevens een rustigen levensavond toewenschen al hoop ik, dat gij die rust niet zoover zult uitstrekken, dat wij voortaan uw advies zouden moeten missen wanneer wij dit, in deze moeilijke tijden op bepaalde punten van u zouden willen vragen. Wie en wat v. d. Aalst was. Dr. C. J. K. van Aalst, die thans aftreedt als president van de Nederlandsche Handel - Maatschappij, na haar 22 jaar in die functie gediend te hebben, is gedurende zijn geheele loopbaan aan dit lichaam verbonden ge weest. Nadat hij in 1885 de Openbare Han delsschool verlaten had, kwam hij eerst in betrekking bij de firma Gust. Briegleb te Amsterdam. Op 1 Januari 1889 trad hij, na afgelegd examen, in dienst van de NederI. Handel-Maatschappij, die hij trouw bleef tot op het oogenblik. Snel doorliep hij de verschillende rangen. Op 3 Maart 1889 pei s.s. „Prins van Oranje" te Batavia aange komen, werd hij daar aangesteld als corres pondent bij de tweede afdeeling der Factorij. Op 16 Mei 1891 zag hij zich benoemd tot chef van die afdeeling; op 15 Maart 1895 volgde zijn benoeming tot len geëmployeer de te Soerabaja, welk kantoor hij in 1896 tijdelijk waarnam. Op 13 Januari 1898 zag hij zich belast met het beheer van het agent schap te Singapore. Hier konden zijn energie en zijn practisch beleid zich geheel ont plooien. Reeds in October van hetzelfde jaar werd hij van waarnemend feitelijk agent. In weinig jaren heeft hij toen inderdaad groote dingen tot stand gebracht. Het bankbedrijf te Singapore, Penang en te Medan, breidde zich nu zoodanig uit, dat de Nederlandsche Handel-Maatschappij zich in korten tijd de eerste plaats had veroverd onder alle locale Engelsche bankinstellingen. In deze tijden, gedurende het bestuur van generaal van Heutsz als gouverneur van Atjeh, bezocht de heer van Aalst dit gewest en pleegde overleg met den generaal over maatregelen ter ontwikkeling van de pas on derworpen landstreken. Door de N.H.M. zijn toen ook groote bedragen beschikbaar gesteld voor de verdere ontwikkeling van Sabang als haven- en kolenstation. In 1902 achtte hij het bedrijf op zoodani- gen grondslag gevestigd, dat hij aan ont spanning kon denken. Hij vertrok dus met een verlof van negen maanden naar het moederland. Op 15 Mei kwam hij hier aan, maar zijne verpoozing zou niet lang diuren. Kort daarna werd hem n.1. de positie van mede-directeur aangeboden, als opvolger van mr. P. Hartsen, en reeds met 1 Augustus 1902 werd hij als zoodanig benoemcT Hij was nu eerst 36 jaar oud. (Hij was op 7 Mei 1866 te Hoorn geboren, waar zijn vader pre dikant was). En tien jaar later, bij Kon. be sluit van 8 November 1912, werd hij be noemd tot president, zulks met ingang van 1 Januari 1913. Hij heeft getoond initiatief en stuwkracht op velerlei gebied te bezitten. In de eerste plaats bleek dit uit zijne bijzondere werk zaamheid ten aanzien van vestigingen bui ten Nederlandsch-Indië, Singapore, Shang hai enz. Hij toonde het ook bij de totstand koming van de Nederlandsche Scheepvaart- Unie, bestemd om een bolwerk te vormen te gen buitenlandsche concurrentie; van den Koninklijken Hollandschen Lloyd en van de Holland-Zuid-Afrika-lijn. Krachtige mede werking verleende hij aan de oprichting der Koninklijke Nederlandsche Hoog-ovens en Staalfabrieken. En vooral mogen wij eraan herinneren, dat hij, in de oorlogsjaren, de leidende figuur bij de N.O.T. was. Ook aan de organisatie van de Visp, het Chadbourne- Slan, Nivas, en den Onaernemersraad voor federlandsch-Indië is zijn naam verbon den. En om op ander gebied te komen: hij bevorderde ook de werking van het Konink lijk Nationaal Steun-Comité; hij was een van de oprichters van het Stadion; en de centra le figuur in de West-Friesche Kanaalveree- niging. Talrijk en aanzienlijk zijn trouwens de onderscheidingen, die hij zich in den loop der jaren verworven heeft. Hij is comman deur der Orde van den Nederlandscheu Leeuw, commandeur der Oranje-Nassauorde, en is, ter gelegenheid van het 25-jarig regee- ringsjubileum van de koningin, begiftigd met het Grootkruis der Huisorde van Oran je. Voorts bezit hij het Kruis van Verdienste van het Roode Kruis. Van dr. C. J. K. van Aalst mag getuigd worden, dat hij ook met zijn tijd is meege gaan in de latere periode die meer verande ringen meebracht op haast elk gebied dan welken tijd ook. Zijn aanpassingsvermogen op rijpen leeftijd toonde hij o.m. door zijn stuwkracht bij de oprichting van de K.L.M., de K.N.I.L.M. en de Phohi. Hij is een goed staats- en stadsburger, wat hij o.a. toonde door in 1926, toen hij naar Hoevelaken ver trok, het hem toebehoorende pand Heeren gracht 502 aan de stad Amsterdam ten ge schenke aan te bieden, om te dienen als ambtswoning voor den burgemeester. En zijn ouderlijk huis te Hoorn schonk hij aan de Kamer van Koophandel voor West-Fries land te Hoorn. Vele en gewichtige zijn de nevenfuncties geweest, welke hij bekleedde. HONDERDVIJFTIG RIJWIELEN VERNIELD. Felle brand in een fietsenstalling. De rijwiel- en motorstalling van H. Lief hebber, gevestigd in het gelijkstraatsche ge deelte van perceel Borgerstraat 66 te Amster dam, is Zondagmorgen geheel uitgebrand. De oorzaak is, dat iemand een motorrijwiel aansloeg, waarbij terugslag in den carbura teur ontstaan schijnt te zijn. De stalling en ae uitbouw brandden geheel uit, de veranda kreeg schade. Er verbrandden niet minder dan 150 rijwielen en vier motor rijwielen, waarvan de inhoud van de benzine tanks niet weinig tot het aanwakkeren van den brand hadden bijgedragen. ALG. NED. TYPOGRAFENBOND. De 59ste gewone bondsvergadering van den Algemeenen Nederlandschen Typogra fenbond is gistermorgen in de Koningszaal van Artis te Amsterdam aangevangen. Wat het buitenland betreft, waren op dit congres, dat drie dagen in beslag zal nemen, aan wezig afgevaardigden uit Tsiecho-Slowakije, België, Denemarken en Zweden. Voor het N. V. V. was er de heer H. Lindeman; voor den Chemi-, Litho- en Fotografenbond o.m. de heer Roelofs. De heer F. v. d. Wal, voorzitter van den A. N. T. B., hield een openingsrede. COLPORTAGEVERBOD TE AMSTERDAM. Op Zaterdagmiddag en -avond. In verband met talrijke klachten omtrent verstoring van de openbare orde op Zater dagmiddag en -avond, ten gevolge van het feit, dat groepen van zeer uiteenloopende politieke richting hun partijbladen op straat te koop aanbieden en dit doen vergezeld gaan van het luidkeels aanprijzen van hun waar, hebben B. en W. van Amsterdam thans ver boden op Zaterdag na 12 uur des middags met luider stem te venten met gedrukte of ge schreven stukken of afbeeldingen op alle openbare wegen der gemeente. Het reeds be staande verbod van dezelfde strekking, dat geldt voor alle dagen, echter alleen ten aan zien van met name genoemde straten in de binnenstand, blijft onverkort van kracht. DRUKTE IN DE SIGARILLOS- INDUSTRIE. Weer flinke orders In het voorjaar was in de sigarillosindu strie eenige slapte waarneembaar, gepaard met ontslagen aan verscheidene fabrieken. Die inzinking schijnt nu overwonnen. De meeste fabrieken zitten weer met flinke or ders. Dat is het geval met de Kaveeweefar brieken, die haar fabriek te Wernhout (N -B.) gister na tijdelijke stopzetting weer in bedrijf zouden stellen en daar het werk met ongeveer 50 man hervatten, en niet min der ook met de Jasnevafabrieken te Roosen daal, waar in enkele weken tijds een honderd werkkrachten zijn bijgeplaatst en waar men thans tot invoering van een twee-ploeg en- stelsel is overgegaan. DE NIEUWE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN. Naar de N. R. Crt. verneemt, moet de be noeming van mr. M. P. L. Steenberghe, voorzitter van het r.-k. Verbond van werk- geversvakvereenigingen, tot minister van economische zaken nu eerstdaags te verwach ten zijn. SMOKKELAUTO MET KALVEREN AANGEHOUDEN. Te Esschen aan de Belgisch-Nederland- sche grens hebben de douanen een auto aan gehouden, waarmede 17 kalveren frauduleus uit Nederland werden ingevoerd. De auto en de kalveren werden in beslag genomen, tegen de vervoerders proces-verbaal opge maakt. KORTE BERICHTEN. Zaterdagavond is het twee-jarig doch tertje van de familie J. Veyer te Staphorst voorover in een gierput gevallen en gestikt. Zondag is in rusthuis „Zonneweelde" te Oegstgeest op tachtigjarigen leeftijd over leden vice-admiraal-titulair C. J. G. de Booy, oud-lid van het Hoog Militair Gerechtshof. BERGEN. In het vroegere tentoonstellingszaaltie van het pand, waarin voorheen de Berger Kunsthandel gevestigd was en nu helaas een groenehal, heeft de Berger Kunstenaarsver- eeniging heden een tentoonstelling geopend, waarop een 6-tal leden exposeeren; deze ten toonstelling duurt tot 15 Juli, waarna om de twee weken 'n tweetal leden van de B. K. V. er zal exposeeren. Er komt dus regel matig ander werk te hangen. De bedoeling is niet alleen een attractie voor het vreemde lingenverkeer te vormen, maar vooral de verkoop van de werken der schilders, voor wie tegenwoodig niet geldt: A thing of beauty is a ioy for ever. Om den verkoop te stimuleeren, zijn de prijzen laag gehouden; tevens is er voor de vorming van het weer standsfonds der vereendging een verloting georganiseerd, waarvoor drie oliedoeken, 'n litho en een ets beschikbaar gesteld zijn, te bezichtigen in de etalage van Hopman, Dorpsstraat. Er hangt op de tentoonstelling thans werk van Colnot, Filarsky, Huysmans, Kamstra, Essers en Graadt van Roggen. Wij kunnen een bezoek aan deze tentoonstelling van harte aanbevelen. URSEM. Bij Ministeriëele beschikking wordt aan de gemeente Ursem een voorschot verleend van 3100.ten behoeve van een landarbeiders plaatsje van den heer D. Konijn, alhier. In een café alhier kreeg de landbouwer B. den inhoud van een glas bier, dat werd omgestooten over zijn kleeding. Toen hij hierover een aanmerking maakte, werd een der aanwezgien, die met het geheele geval niets te maken had, blijkbaar kwaad en greep een bierglas, dat hij in de richting van B. wierp. Deze werd in het gelaat ge troffen en bekwam eenige diepe snijwonden. Tegen den dader is proces-verbaal opge maakt. ZIJPE. De weg langs de Oostzijde van de Grootesloot vanaf Burgerbrug tot Zijper- sluis is, tot nadere aankondiging, afgesloten voor het doorgaand verkeer, zulks in ver band met de verbetering van dien weg. Bij Koninklijk Besluit zijn benoemd, met ingang van den eersten Donderdag in de maand Juni 1934, tot dijkgraaf van de Wijde Wormer de heer P. Hoek Spaans te Beem ster; b. tot dijkgraaf van den polder Waal en Burg op Texel de heer J. Eelman Jbzn. te Texel. AANSLAG OP PULLMANTREIN VOORBEREID? Verdachte vrijgesproken. De rechtbank te Dordrecht heeft den 22- jarigen H. H. K., wien ten laste was gelegd dat hij twee arbeiders had aangezet om den Pullmantrein te doen ontsporen, overeen komstig den eisch vrijgesproken. Het ten laste gelegde werd door de rechtbank niet bewezen geacht. A.V.R.O. GEDAGVAARD DOOR HET BUMA. Auteursrecht-kwestie. Het bureau voor auteursrechten het Bu ma heeft de A.V.R.O. gedagvaard ter be handeling van een zaak in kort geding be treffende de betaling van auteursrechten. De A.V.R.O. heeft muziek uitgezonden, waarvoor het Buma niet die rechten zouden zijn uitbetaald, waarop het auteursrechte.i- bureau wel meende aanspraak te kunnen maken. In de dagvaarding zijn thans opg - nomen 32 gevallen, waarin de A.V.R.O. mu ziekstukken zou hebben uitgevoerd, waar voor de door het Buma gevraagde rechten niet ten volle zijn betaald. Het Buma eischt bij een verbod tot uitzending van werken, waarvoor de omroepvereeniging de gevraag de som aan auteursrechten niet wil betalen, de bepaling, dat de A.V.R.O. een dwangsom van 1500 zal moeten betalen voor elk mu ziekstuk, dat zij uitzendt, zonder ten volle de door Buma gestelde eischen te zijn nageko men. De A.V.R.O. stelt zich in deze kwestie op het standpunt, dat auteursrechten gevraagd mogen worden en ook moeten worden be taald, doch dat de sommen, die het Buma eischt, in onevenredige verhouding staan tot die, welke gevorderd worden voor de uitvoe ring van muziekstukken, indien zij niet wor den uitgezonden en dus kleiner publiek be reiken. Het kort geding zal Donderdag 7 Juni dienen voor den president der Amsterdam- sche rechtbank, mr. J. W. Huysinga. De A.V.R.O. heeft geweigerd een voorloo- pig bedrag te voldoen en gaat voort Butna's repertoire te gebruiken. Buma heeft er aan herinnerd, dat tegen het Haagsche buiten landsche tarief 180 mille behoorde te worden gevraagd. Van alle omroepvereenigingen sa men kreeg Buma dit jaar 50.000 en toen men niet tot overeenstemming kwam, bood Buma arbitrage aan. Het antwoord was een ultimatum van 14 dagen om de geboden 32.500 te aanvaarden, anders zou men een beroep doen op den minister om Buma te dwingen. Het antwoord op dat ultimatum, zoo licht Buma de feiten tenslotte toe, is het kort geding dat Donderdag zal dienen. OPGRAVING OP HET DOMPLEIN TE UTRECHT. Gister werden de opgravingen op het Domplein te Utrecht onder leiding van prof. dr. C. W. Vollgraff hervat. Het gemeentebe stuur heeft zich in verband hiermede met een nota tot den raad gericht, waarin op de be langrijkheid van het werk wordt gewezen. B. en W. herinneren aan de ontdekking van verdere gedeelten van de fundamenten der H. Kruiskapel, de overblijfselen van Romein- sche legerkampen, die in de eerste en tweede eeuw van onze jaartelling ter plaatse van het tegenwoordige Domplein hebben bestaan; talrijke Romeinsche oudheden als munten, sieraden, aardewerk enz., die zijn opgegra ven. In al deze feiten zien B. en W. aanlei ding voor te stellen opnieuw een bedrag van 4570 gulden beschikbaar te stellen voor ver dere onderzoekingen, waarbij dan weer het Rijk om een bijdrage zal worden gevraagd, gelijk aan die welke reeds eerder werd toege staan. Ook het Utrechtsch Provinciaalsch Genootschap zal een deel der kosten voor zijn rekening nemen. NEDERLAND EN CURACAO. Uizending van de PHOHI. De plechtigheid in de Ridderzaal te Den Haag. naar aanleiding van het feit dat N derland en Curagao thans 300 jaar een zijn, welke Zaterdagmiddag door de Phohi naar Indi werd uitgezonden, is uitstekend ge hoord. Aangezien op Cura?ao niet ieder naar deze uitzending heeft kunnen luisteren, om dat het wegens het tijdsverschil met West- Indië daar te lande nog vrij vroeg in den ochtend was, en de meeste luisteraars zich aan het werk bevonden, heeft de Phohi de geheele uitzending op gramofoonplaten op genomen en ten gerieve van West-Indië des avonds nogmaals een uitzending daarvan geven. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Pelikaan (uitreis) is te Calcutta aange komen; de Rijstvogel (thuisreis) arriveerde te Rutbah. Dezer dagen is de „Postjager" ingeschre ven voor de Melbourne-race. Het is nog niet bekend wie het vliegtuig zal besturen. Voor- loopig kan ons nog niet medegedeeld wor den door wie en op welke wijze deze vlucht zal worden gefinancierd. Uiteraard is het van groote beteekenis, dat het snelste vlieg tuig dat Nederland bezit, aan deze race gaat deelnemen. Reeds langeren tijd waren er plannen om in ieder geval deze machine te doen deelnemen, daar er in Nederland breede (kringen waren, die het ernstig zouden be treuren indien een zoo snel toestel als de Postjager zou moeten achterblijven. Het is nu inderdaad gelukt, een weg te vinden om den Postjager te laten meedoen. Motoren. Nog slechts enkele weken scheiden ons van het allerbelangrijkste nictor- festn: de T.T.! Zaterdag 23 Juni zullen op het circuit van Drente de motoren rondtollen; zij zullen met een gemid delde van ver over de 100 K.M. over de wegen snellen en de renners zullen pro- beeren, alles uit de machines te halen. Assen heeft voor de 10de keer onze T.T. En deze 10de keer is belangrijker dan ooit, omdat thans niet verreden wordt de Groote Prijs van Nederland, maar de Groote Prijs van Europa! M.a.w. over enkele weken zal op het cir cuit van Drente het Europeesch kam pioenschap verreden worden! Echter niet alleen om dit kampioenschap is de strijd in Assen belangrijk, maar er is meer. Jarenlang is Engeland nummer één geweest; jarenlang is de strijd eigenlijk alleen ge voerd tusschen de Rudge en de Norton en nadat eerst de Rudge triomphen vierde, heeft de Nor ton de laatste jaren zich onbe twist de meerdere getoond. Zal die Engelsche superiori teit nog voortduren? Dat zal de Nederlandsche T.T. leerenl Want insiders gelooven, dat de strijd felier dan ooit zal zijn. De niet-Engel- sche fabrieken hebben hun machines voortdurend kunnen verbeteren, hebben het vorig jaar reeds een aanval gedaan op de Engelsche suprematie en zullen nu pas een serieuze kans maken. Zoo moeten de Belgische machines F. N. en Saroléa uiterst snel zijn, doch verwacht men allereerst verrassende dingen van de Duitsche en Zweedsche machines. De Duitéche D.K.W. en N.S.U. en de Zweedsche Husqvarna kunnen voor een verrassing zorgen. D. K. W. komt o.m. uit met den zeer snellen renner Fleischmann en Husqvarna heeft behalve v d Pluvm den Ier Stanley Woods geëngageerd. We zullen dus in de middagraces een heroïken strijd zien tusschen de Nor- tons, de Rudges, de F.N.'s, de D K W 's de N.S.U.'s en de Husqvarna's. En daarnaast zijn de Sarolea's en de Eysinks outsiders, die voor een verrassing kunnen zorgen. De Ey- sink komt uit met niet minder .tan vijf renners, n.1. v. Hamersveld, Houtop, Eysink, Bakker Schut en Merkelbach, een groepje Nederlanders, dat kan rij den, dat bovendien veel routine heeft in wedstrijden. De inschrijvingen gesloten. De inschrijvingen zijn thans gesloten en niet minder dan 120 renners uit 10 verschillende landen zullen die Zaterdag in Assen starten, n.1. uit Nederland. Bel gië, Duitschland, Engeland, Zweden, Ierland, Spanje, Italië. Zwitserland en Egypte. Dat aantal van 120 is een record, want het grootste aantal renners, dat Assen ooit gekend heeft, was 96 in het jaar 1929. Dat belooft dus wat! Wij laten thans het lijstje der inschrij vingen volgen: 175 cc. klasse (9 deelnemers). De Belgen: Ivan Goor op Benelli, M van Geert op Rush, E Hardy op Barbé. G V Dickwel op Barbé, O M S -houppe op M.M.; de Italiaan A. Rossetti op Be nelli; de Nederlanders F. W, Meur ing op James, J. C. Sn ij der van Wissekerke op Coventry Eagle en A. V u r i n g op 250 cc. klasse (26 deelnemers). De Belgen N. L. Marguerite op Lady, L. Notet op Lady; de Duitschers Hans Winkler op D.K W, Walter Voigt op Moto Guzzi, J. Wenzel op New-Imperial, A. Geiss op D.K.W., W. Winkler op D.K. W., H. Kahrmann op D.K.W., Erich Patzeld op New Imperia!; de Engelschen Paddy Johnston op Cotton, C. T. P. Dod- son op New Imperial, L. T. Archer, New- Imperial, Tyreel Smith op Rudge Wh't- wo"th, E. A. Mellers op Excelsior, S. Cleave op Excelsior, L. H. Davenport op Bayliss Thomas, A. Brewer op O.E C., G. Brockerton op O.E.C., de Ier C. H. W, Manders op New-Imperial, en de volgen de Nederlanders C. Huybregts op New Imperial, J. de Lange op Giindlay Peerless, Jaap F ij ma op Grindlay Peerless, G. W. Sanres op O E.C., A. Hartman op Excelsior, J. G. A 1 g e r a op O K. Supreme en ten slotte de Hollander op Excelsior (naam nog niet bekend). 350 cc. klasse (38 deelnemers). De Belgen D. Vieyrr op Velocette, F. Poncin op Sarolea, Lambert op Sarolea, Charlier op Gillet en Nowet op Gillet, de Duitschers Bruno Ahlewede op Velocette H Bertholet op Rudge W., F. Vaassen cp Norton, E. Mortz op Norton, J. Klein op Norton, E. Loof op Imperia, H. Rich- novv op N.S.U., B. Mellmann op N.S.U., de Engelschen T. Forbes op O.K. Su preme, G. L. Emery op Velocette, A. Mitchel op Velocette, E. G. Nott op Husqvarna, J. H. Simpson op Norton, de Nederlanders A. R. K. van dei- Plu y m op Rusqvarna, G. G. W. T i m- m e r op New-Imperial, F. J. Binder op Excelsior, C. A. van Dalsum op Motosacoche, G. J. v a n L ij k op Norton, Jac. Schot op Velocette, G. vanPelt op Velocette, H. V i s s e r op Lady, G. Roosjen op Lady, P. Crezee op Riu.ge W., H. Beverdamop Norton, J. F. B an gert op Norton, Jan Moe- jes op Velocette, de Spanjaarden F. Aranda op Velocette en J. Vidal op Nor ton, en tenslotte drie Zwitsers (naam nog niet bekend) opgegeven door de Union Motorcyclis te Suisse. 500 cc. klasse (47 deelnemers). De Be'gen L Demeuter op F.N., R. Milhoux op F.N., Noir op F.N., F. Foncin op Sarolea, Lambert op Sarolea, de Duitschers K Frentzen op D K.W., T. Lauhofer op D.K.W., B. Rosemeyer op D.K W., O. Ley op D.K.W., E. Loof op Imperia, H Winkler op D.K.W., P. Rutt- chen op N S U„ A. Fleischman op N.S.U. de Egyptenaar A. M. Toye op Rudge W., de Engelschen C. T. P. Dodson op New- Imperial, S. Wood op O.K. Supreme, G. L. Emery op Velocette, J. Guthrie op Norton, W. Handley op Norton, Tyreel Smith op Rudge W., A. Brewin op O E.C., G. Brockerton op O.E.C., E. A. Mellers op Bayliss Thomas; de Ier S. Woods op Husqvarna, de Nederlan ders J. R ij k op Sunbeam, A. R. K. van der Pluymop Husqvarr a, M v. d. Berg op Triumph, K. Reinber- gen op Montgomery, M. Flinterman op F.N., Jac. Schot op Grindlay Peerless, J. P. F ij m a op Ariel, G. A. d e Ridder op Sarolea, A. P van &- m e r s v e M op Eysink, J. C II o :i o p op Eysink, D. H. Eysink op Eysink,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 1