DR. VAN AALST GAATHEEN.
De Groote Prijs van Europa.
binnenland
JbouUidaal Tliams
Jlecht&zakeu
JCunst en Wetenschap
Jiadioweums
£iichtoaact
Een record aantal inschrijvingen ontvangen.
Als president der Ned. Handels Mij.
WATERSCHAPSBENOEMINGEN.
DE MELBOURNE-RACE.
De Postjager doet mee.
SPORT
deskundige leiding, waardoor het land ver
lost is uit een gespannen financieelen toe
stand en den weg van vrede en welvaart
kon opgaan.
(Hierbij moge worden aangeteekend, dat
de maatregelen, waarvoor Mitchell voor
Roosevelt een blijvende herinnering wil
scheppen, geen onverdeelde waaraeering
hebben ondervonden. Red.)
150 DOODEN DOOR DE HITTE.
200 millioen schade.
Door de hitte in de midden-westelijke sta
ten van Amerika zijn tot nog toe 154 perso
nen om het leven gekomen. De materieeie
schade wordt geraamd op 200 millioen dol
lar.
Naar wij vernemen, heeft dr. C. J. K. van
Aalst in verband met zijn leeftijd den wensch
te kennen gegeven, met ingang van 1 Juli a s.
af te treden als president van de Nederland-
sche Handel Mij.
Als no. 1 op de voordracht, welke ter voor-
niening in de daardoor te ontstane vacature
ziening in de daardoor te ontstane vacature
Algemeene Vergadering van Aandeelhouders
zal worden ingediend, is geplaatst de heer
mr. D. Crena de Iongh, thans directeur der
maatschappij. Diens plaats als directeur zal
niet worden vervuld.
Een onderscheiding.
Dr. C. J. K. v. Aalst is bevorderd tot
Grootkruis in de orde van de Oranje Nassau.
De minister van Staat, minister van kolo
niën, dr. H. Colijn, heeft dr. v. Aalst van
deze onderscheiding mededeeling gedaan bij
een schrijven van 4 Juni, dat als volgt luidt:
Hooggeachte Heer Van Aalst,
Het was met leedwezen, dat de regeering
vernam, dat gij het oogenblik gekomen acht,
uw ambt van president der Nederlandsche
Handelmaatschappij neer te leggen. Al was
het mij niet onbekend, dat dit voornemen
reeds geruimen tijd bij u bestond, nu dat
heengaan een feit geworden is, gevoel ik be
hoefte, nog eens opzettelijk getuigenis af te
leggen van mijn bijzondere waardeering
voor alles wat gij in den loop van vele jaren
in het belang van land en volk verricht hebt
gedurende de periode, die gij aan het hoofd
hebt gestaan van de instelling, die door on
zen eersten koning, in nog moeilijker jaren
dan wij thans beleven in het leven, werd ge
roepen.
Ik zal daarbij niet uitweiden over Uwe
verdiensten voor de Nederlandsche Handel
maatschappij. Anderen kunnen dat beter be-
oordeelen dan ik, al mag ik er wel op wijzen
dat uwe bijzondere stuwkracht ten aanzien
van vestigingen uwer maatschappij in het
buitenland ertoe heeft bijgedragen, dat de
goede klank van Neerland's naam wijder
verbreid werd dan anders het geval zou zijn
geweest.
Ook mag ik in dit verband niet onvermeld
laten wat door u gedaan werd ter bevorde
ring van onze Nederlandsche industrie
(hoogovens en staalfabrieken met name),
onze nationale scheepvaart en de organisatie
van belangrijke takken van ons Indisch be
drijfsleven.
Toch denk ik, hoe gewichtig ook, niet in de
eerste plaats aan deze werkzaamheden. Meer
nog gaan mijn gedachten uit naar de steeds
cordiale medewerking, door u verleend bij de
talrijke financieele operaties in verband met
den geldelijken toestand van moederland en
koloniën en vooral ook naar het oordeel, dat
gij gedurende de oorlogsjaren gehad heot in
de zorg voor het in stand houden van ons
volksleven.
Uw medearbeid in het Koninklijk Natio
nale Steuncomité, uw samenwerking met den
toenmaligen minister van financiën, wijlen
mr. Treub en niet het minst ook uw onover
troffen leiding van de N.O.T., die ons volk-
voor onzegbaar veel kommer heeft bewaard,
brengen wij immer en ook nu weer het
Fransche gezegde te binnen: II a bien mérité
de sa patrie.
Vooral daarom is het mij zulk een bijzon
der genoegen u te kunnen meedeelen, dat het
H.M. heeft behaagd u bij Kon. Besluit van
30 Mei 1934 no. 39 te begiftigen met het
Grootkruis van de Oranje-Nassau-orde. Het
is de officieele erkenning van wat ik hiervoor
in slechts gebrekkige woorden heb kunnen
uitdrukken.
U met die benoeming van harte geluk
wenschend moge ik u tevens een rustigen
levensavond toewenschen al hoop ik, dat gij
die rust niet zoover zult uitstrekken, dat wij
voortaan uw advies zouden moeten missen
wanneer wij dit, in deze moeilijke tijden op
bepaalde punten van u zouden willen vragen.
Wie en wat v. d. Aalst was.
Dr. C. J. K. van Aalst, die thans aftreedt
als president van de Nederlandsche Handel -
Maatschappij, na haar 22 jaar in die functie
gediend te hebben, is gedurende zijn geheele
loopbaan aan dit lichaam verbonden ge
weest. Nadat hij in 1885 de Openbare Han
delsschool verlaten had, kwam hij eerst in
betrekking bij de firma Gust. Briegleb te
Amsterdam. Op 1 Januari 1889 trad hij, na
afgelegd examen, in dienst van de NederI.
Handel-Maatschappij, die hij trouw bleef
tot op het oogenblik. Snel doorliep hij de
verschillende rangen. Op 3 Maart 1889 pei
s.s. „Prins van Oranje" te Batavia aange
komen, werd hij daar aangesteld als corres
pondent bij de tweede afdeeling der Factorij.
Op 16 Mei 1891 zag hij zich benoemd tot
chef van die afdeeling; op 15 Maart 1895
volgde zijn benoeming tot len geëmployeer
de te Soerabaja, welk kantoor hij in 1896
tijdelijk waarnam. Op 13 Januari 1898 zag
hij zich belast met het beheer van het agent
schap te Singapore. Hier konden zijn energie
en zijn practisch beleid zich geheel ont
plooien. Reeds in October van hetzelfde jaar
werd hij van waarnemend feitelijk agent. In
weinig jaren heeft hij toen inderdaad groote
dingen tot stand gebracht. Het bankbedrijf
te Singapore, Penang en te Medan, breidde
zich nu zoodanig uit, dat de Nederlandsche
Handel-Maatschappij zich in korten tijd de
eerste plaats had veroverd onder alle locale
Engelsche bankinstellingen.
In deze tijden, gedurende het bestuur van
generaal van Heutsz als gouverneur van
Atjeh, bezocht de heer van Aalst dit gewest
en pleegde overleg met den generaal over
maatregelen ter ontwikkeling van de pas on
derworpen landstreken. Door de N.H.M.
zijn toen ook groote bedragen beschikbaar
gesteld voor de verdere ontwikkeling van
Sabang als haven- en kolenstation.
In 1902 achtte hij het bedrijf op zoodani-
gen grondslag gevestigd, dat hij aan ont
spanning kon denken. Hij vertrok dus met
een verlof van negen maanden naar het
moederland. Op 15 Mei kwam hij hier aan,
maar zijne verpoozing zou niet lang diuren.
Kort daarna werd hem n.1. de positie van
mede-directeur aangeboden, als opvolger van
mr. P. Hartsen, en reeds met 1 Augustus
1902 werd hij als zoodanig benoemcT Hij
was nu eerst 36 jaar oud. (Hij was op 7 Mei
1866 te Hoorn geboren, waar zijn vader pre
dikant was). En tien jaar later, bij Kon. be
sluit van 8 November 1912, werd hij be
noemd tot president, zulks met ingang van
1 Januari 1913.
Hij heeft getoond initiatief en stuwkracht
op velerlei gebied te bezitten. In de eerste
plaats bleek dit uit zijne bijzondere werk
zaamheid ten aanzien van vestigingen bui
ten Nederlandsch-Indië, Singapore, Shang
hai enz. Hij toonde het ook bij de totstand
koming van de Nederlandsche Scheepvaart-
Unie, bestemd om een bolwerk te vormen te
gen buitenlandsche concurrentie; van den
Koninklijken Hollandschen Lloyd en van de
Holland-Zuid-Afrika-lijn. Krachtige mede
werking verleende hij aan de oprichting der
Koninklijke Nederlandsche Hoog-ovens en
Staalfabrieken. En vooral mogen wij eraan
herinneren, dat hij, in de oorlogsjaren, de
leidende figuur bij de N.O.T. was. Ook aan
de organisatie van de Visp, het Chadbourne-
Slan, Nivas, en den Onaernemersraad voor
federlandsch-Indië is zijn naam verbon
den. En om op ander gebied te komen: hij
bevorderde ook de werking van het Konink
lijk Nationaal Steun-Comité; hij was een van
de oprichters van het Stadion; en de centra
le figuur in de West-Friesche Kanaalveree-
niging.
Talrijk en aanzienlijk zijn trouwens de
onderscheidingen, die hij zich in den loop
der jaren verworven heeft. Hij is comman
deur der Orde van den Nederlandscheu
Leeuw, commandeur der Oranje-Nassauorde,
en is, ter gelegenheid van het 25-jarig regee-
ringsjubileum van de koningin, begiftigd
met het Grootkruis der Huisorde van Oran
je. Voorts bezit hij het Kruis van Verdienste
van het Roode Kruis.
Van dr. C. J. K. van Aalst mag getuigd
worden, dat hij ook met zijn tijd is meege
gaan in de latere periode die meer verande
ringen meebracht op haast elk gebied dan
welken tijd ook. Zijn aanpassingsvermogen
op rijpen leeftijd toonde hij o.m. door zijn
stuwkracht bij de oprichting van de K.L.M.,
de K.N.I.L.M. en de Phohi. Hij is een goed
staats- en stadsburger, wat hij o.a. toonde
door in 1926, toen hij naar Hoevelaken ver
trok, het hem toebehoorende pand Heeren
gracht 502 aan de stad Amsterdam ten ge
schenke aan te bieden, om te dienen als
ambtswoning voor den burgemeester. En
zijn ouderlijk huis te Hoorn schonk hij aan
de Kamer van Koophandel voor West-Fries
land te Hoorn.
Vele en gewichtige zijn de nevenfuncties
geweest, welke hij bekleedde.
HONDERDVIJFTIG RIJWIELEN
VERNIELD.
Felle brand in een fietsenstalling.
De rijwiel- en motorstalling van H. Lief
hebber, gevestigd in het gelijkstraatsche ge
deelte van perceel Borgerstraat 66 te Amster
dam, is Zondagmorgen geheel uitgebrand.
De oorzaak is, dat iemand een motorrijwiel
aansloeg, waarbij terugslag in den carbura
teur ontstaan schijnt te zijn.
De stalling en ae uitbouw brandden geheel
uit, de veranda kreeg schade. Er verbrandden
niet minder dan 150 rijwielen en vier motor
rijwielen, waarvan de inhoud van de benzine
tanks niet weinig tot het aanwakkeren van
den brand hadden bijgedragen.
ALG. NED. TYPOGRAFENBOND.
De 59ste gewone bondsvergadering van
den Algemeenen Nederlandschen Typogra
fenbond is gistermorgen in de Koningszaal
van Artis te Amsterdam aangevangen. Wat
het buitenland betreft, waren op dit congres,
dat drie dagen in beslag zal nemen, aan
wezig afgevaardigden uit Tsiecho-Slowakije,
België, Denemarken en Zweden. Voor het
N. V. V. was er de heer H. Lindeman; voor
den Chemi-, Litho- en Fotografenbond o.m.
de heer Roelofs.
De heer F. v. d. Wal, voorzitter van den
A. N. T. B., hield een openingsrede.
COLPORTAGEVERBOD TE
AMSTERDAM.
Op Zaterdagmiddag en -avond.
In verband met talrijke klachten omtrent
verstoring van de openbare orde op Zater
dagmiddag en -avond, ten gevolge van het
feit, dat groepen van zeer uiteenloopende
politieke richting hun partijbladen op straat
te koop aanbieden en dit doen vergezeld gaan
van het luidkeels aanprijzen van hun waar,
hebben B. en W. van Amsterdam thans ver
boden op Zaterdag na 12 uur des middags
met luider stem te venten met gedrukte of ge
schreven stukken of afbeeldingen op alle
openbare wegen der gemeente. Het reeds be
staande verbod van dezelfde strekking, dat
geldt voor alle dagen, echter alleen ten aan
zien van met name genoemde straten in de
binnenstand, blijft onverkort van kracht.
DRUKTE IN DE SIGARILLOS-
INDUSTRIE.
Weer flinke orders
In het voorjaar was in de sigarillosindu
strie eenige slapte waarneembaar, gepaard
met ontslagen aan verscheidene fabrieken.
Die inzinking schijnt nu overwonnen. De
meeste fabrieken zitten weer met flinke or
ders. Dat is het geval met de Kaveeweefar
brieken, die haar fabriek te Wernhout
(N -B.) gister na tijdelijke stopzetting weer
in bedrijf zouden stellen en daar het werk
met ongeveer 50 man hervatten, en niet min
der ook met de Jasnevafabrieken te Roosen
daal, waar in enkele weken tijds een honderd
werkkrachten zijn bijgeplaatst en waar men
thans tot invoering van een twee-ploeg en-
stelsel is overgegaan.
DE NIEUWE MINISTER VAN
ECONOMISCHE ZAKEN.
Naar de N. R. Crt. verneemt, moet de be
noeming van mr. M. P. L. Steenberghe,
voorzitter van het r.-k. Verbond van werk-
geversvakvereenigingen, tot minister van
economische zaken nu eerstdaags te verwach
ten zijn.
SMOKKELAUTO MET KALVEREN
AANGEHOUDEN.
Te Esschen aan de Belgisch-Nederland-
sche grens hebben de douanen een auto aan
gehouden, waarmede 17 kalveren frauduleus
uit Nederland werden ingevoerd. De auto
en de kalveren werden in beslag genomen,
tegen de vervoerders proces-verbaal opge
maakt.
KORTE BERICHTEN.
Zaterdagavond is het twee-jarig doch
tertje van de familie J. Veyer te Staphorst
voorover in een gierput gevallen en gestikt.
Zondag is in rusthuis „Zonneweelde" te
Oegstgeest op tachtigjarigen leeftijd over
leden vice-admiraal-titulair C. J. G. de Booy,
oud-lid van het Hoog Militair Gerechtshof.
BERGEN.
In het vroegere tentoonstellingszaaltie
van het pand, waarin voorheen de Berger
Kunsthandel gevestigd was en nu helaas een
groenehal, heeft de Berger Kunstenaarsver-
eeniging heden een tentoonstelling geopend,
waarop een 6-tal leden exposeeren; deze ten
toonstelling duurt tot 15 Juli, waarna om
de twee weken 'n tweetal leden van de B.
K. V. er zal exposeeren. Er komt dus regel
matig ander werk te hangen. De bedoeling
is niet alleen een attractie voor het vreemde
lingenverkeer te vormen, maar vooral de
verkoop van de werken der schilders, voor
wie tegenwoodig niet geldt: A thing of
beauty is a ioy for ever. Om den verkoop te
stimuleeren, zijn de prijzen laag gehouden;
tevens is er voor de vorming van het weer
standsfonds der vereendging een verloting
georganiseerd, waarvoor drie oliedoeken, 'n
litho en een ets beschikbaar gesteld zijn, te
bezichtigen in de etalage van Hopman,
Dorpsstraat. Er hangt op de tentoonstelling
thans werk van Colnot, Filarsky, Huysmans,
Kamstra, Essers en Graadt van Roggen. Wij
kunnen een bezoek aan deze tentoonstelling
van harte aanbevelen.
URSEM.
Bij Ministeriëele beschikking wordt aan de
gemeente Ursem een voorschot verleend van
3100.ten behoeve van een landarbeiders
plaatsje van den heer D. Konijn, alhier.
In een café alhier kreeg de landbouwer
B. den inhoud van een glas bier, dat werd
omgestooten over zijn kleeding. Toen hij
hierover een aanmerking maakte, werd een
der aanwezgien, die met het geheele geval
niets te maken had, blijkbaar kwaad en
greep een bierglas, dat hij in de richting
van B. wierp. Deze werd in het gelaat ge
troffen en bekwam eenige diepe snijwonden.
Tegen den dader is proces-verbaal opge
maakt.
ZIJPE.
De weg langs de Oostzijde van de
Grootesloot vanaf Burgerbrug tot Zijper-
sluis is, tot nadere aankondiging, afgesloten
voor het doorgaand verkeer, zulks in ver
band met de verbetering van dien weg.
Bij Koninklijk Besluit zijn benoemd, met
ingang van den eersten Donderdag in de
maand Juni 1934, tot dijkgraaf van de Wijde
Wormer de heer P. Hoek Spaans te Beem
ster; b. tot dijkgraaf van den polder Waal en
Burg op Texel de heer J. Eelman Jbzn. te
Texel.
AANSLAG OP PULLMANTREIN
VOORBEREID?
Verdachte vrijgesproken.
De rechtbank te Dordrecht heeft den 22-
jarigen H. H. K., wien ten laste was gelegd
dat hij twee arbeiders had aangezet om den
Pullmantrein te doen ontsporen, overeen
komstig den eisch vrijgesproken. Het ten
laste gelegde werd door de rechtbank niet
bewezen geacht.
A.V.R.O. GEDAGVAARD DOOR
HET BUMA.
Auteursrecht-kwestie.
Het bureau voor auteursrechten het Bu
ma heeft de A.V.R.O. gedagvaard ter be
handeling van een zaak in kort geding be
treffende de betaling van auteursrechten.
De A.V.R.O. heeft muziek uitgezonden,
waarvoor het Buma niet die rechten zouden
zijn uitbetaald, waarop het auteursrechte.i-
bureau wel meende aanspraak te kunnen
maken. In de dagvaarding zijn thans opg -
nomen 32 gevallen, waarin de A.V.R.O. mu
ziekstukken zou hebben uitgevoerd, waar
voor de door het Buma gevraagde rechten
niet ten volle zijn betaald. Het Buma eischt
bij een verbod tot uitzending van werken,
waarvoor de omroepvereeniging de gevraag
de som aan auteursrechten niet wil betalen,
de bepaling, dat de A.V.R.O. een dwangsom
van 1500 zal moeten betalen voor elk mu
ziekstuk, dat zij uitzendt, zonder ten volle de
door Buma gestelde eischen te zijn nageko
men.
De A.V.R.O. stelt zich in deze kwestie op
het standpunt, dat auteursrechten gevraagd
mogen worden en ook moeten worden be
taald, doch dat de sommen, die het Buma
eischt, in onevenredige verhouding staan tot
die, welke gevorderd worden voor de uitvoe
ring van muziekstukken, indien zij niet wor
den uitgezonden en dus kleiner publiek be
reiken.
Het kort geding zal Donderdag 7 Juni
dienen voor den president der Amsterdam-
sche rechtbank, mr. J. W. Huysinga.
De A.V.R.O. heeft geweigerd een voorloo-
pig bedrag te voldoen en gaat voort Butna's
repertoire te gebruiken. Buma heeft er aan
herinnerd, dat tegen het Haagsche buiten
landsche tarief 180 mille behoorde te worden
gevraagd. Van alle omroepvereenigingen sa
men kreeg Buma dit jaar 50.000 en toen
men niet tot overeenstemming kwam, bood
Buma arbitrage aan. Het antwoord was een
ultimatum van 14 dagen om de geboden
32.500 te aanvaarden, anders zou men een
beroep doen op den minister om Buma te
dwingen. Het antwoord op dat ultimatum,
zoo licht Buma de feiten tenslotte toe, is het
kort geding dat Donderdag zal dienen.
OPGRAVING OP HET DOMPLEIN
TE UTRECHT.
Gister werden de opgravingen op het
Domplein te Utrecht onder leiding van prof.
dr. C. W. Vollgraff hervat. Het gemeentebe
stuur heeft zich in verband hiermede met een
nota tot den raad gericht, waarin op de be
langrijkheid van het werk wordt gewezen. B.
en W. herinneren aan de ontdekking van
verdere gedeelten van de fundamenten der
H. Kruiskapel, de overblijfselen van Romein-
sche legerkampen, die in de eerste en tweede
eeuw van onze jaartelling ter plaatse van
het tegenwoordige Domplein hebben bestaan;
talrijke Romeinsche oudheden als munten,
sieraden, aardewerk enz., die zijn opgegra
ven. In al deze feiten zien B. en W. aanlei
ding voor te stellen opnieuw een bedrag van
4570 gulden beschikbaar te stellen voor ver
dere onderzoekingen, waarbij dan weer het
Rijk om een bijdrage zal worden gevraagd,
gelijk aan die welke reeds eerder werd toege
staan. Ook het Utrechtsch Provinciaalsch
Genootschap zal een deel der kosten voor zijn
rekening nemen.
NEDERLAND EN CURACAO.
Uizending van de PHOHI.
De plechtigheid in de Ridderzaal te Den
Haag. naar aanleiding van het feit dat N
derland en Curagao thans 300 jaar een zijn,
welke Zaterdagmiddag door de Phohi naar
Indi werd uitgezonden, is uitstekend ge
hoord.
Aangezien op Cura?ao niet ieder naar
deze uitzending heeft kunnen luisteren, om
dat het wegens het tijdsverschil met West-
Indië daar te lande nog vrij vroeg in den
ochtend was, en de meeste luisteraars zich
aan het werk bevonden, heeft de Phohi de
geheele uitzending op gramofoonplaten op
genomen en ten gerieve van West-Indië des
avonds nogmaals een uitzending daarvan
geven.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Pelikaan (uitreis) is te Calcutta aange
komen; de Rijstvogel (thuisreis) arriveerde
te Rutbah.
Dezer dagen is de „Postjager" ingeschre
ven voor de Melbourne-race. Het is nog niet
bekend wie het vliegtuig zal besturen. Voor-
loopig kan ons nog niet medegedeeld wor
den door wie en op welke wijze deze vlucht
zal worden gefinancierd. Uiteraard is het
van groote beteekenis, dat het snelste vlieg
tuig dat Nederland bezit, aan deze race gaat
deelnemen. Reeds langeren tijd waren er
plannen om in ieder geval deze machine te
doen deelnemen, daar er in Nederland breede
(kringen waren, die het ernstig zouden be
treuren indien een zoo snel toestel als de
Postjager zou moeten achterblijven. Het is nu
inderdaad gelukt, een weg te vinden om den
Postjager te laten meedoen.
Motoren.
Nog slechts enkele weken scheiden
ons van het allerbelangrijkste nictor-
festn: de T.T.! Zaterdag 23 Juni zullen
op het circuit van Drente de motoren
rondtollen; zij zullen met een gemid
delde van ver over de 100 K.M. over de
wegen snellen en de renners zullen pro-
beeren, alles uit de machines te halen.
Assen heeft voor de 10de keer onze
T.T. En deze 10de keer is belangrijker
dan ooit, omdat thans niet verreden
wordt de Groote Prijs van Nederland,
maar de Groote Prijs van Europa!
M.a.w. over enkele weken zal op het cir
cuit van Drente het Europeesch kam
pioenschap verreden worden!
Echter niet alleen om dit
kampioenschap is de strijd in
Assen belangrijk, maar er is
meer. Jarenlang is Engeland
nummer één geweest; jarenlang
is de strijd eigenlijk alleen ge
voerd tusschen de Rudge en de
Norton en nadat eerst de Rudge
triomphen vierde, heeft de Nor
ton de laatste jaren zich onbe
twist de meerdere getoond.
Zal die Engelsche superiori
teit nog voortduren?
Dat zal de Nederlandsche
T.T. leerenl
Want insiders gelooven, dat de strijd
felier dan ooit zal zijn. De niet-Engel-
sche fabrieken hebben hun machines
voortdurend kunnen verbeteren, hebben
het vorig jaar reeds een aanval gedaan
op de Engelsche suprematie en zullen
nu pas een serieuze kans maken. Zoo
moeten de Belgische machines F. N. en
Saroléa uiterst snel zijn, doch verwacht
men allereerst verrassende dingen van
de Duitsche en Zweedsche machines. De
Duitéche D.K.W. en N.S.U. en de Zweedsche
Husqvarna kunnen voor een verrassing
zorgen. D. K. W. komt o.m. uit met den
zeer snellen renner Fleischmann en
Husqvarna heeft behalve v d Pluvm den
Ier Stanley Woods geëngageerd.
We zullen dus in de middagraces een
heroïken strijd zien tusschen de Nor-
tons, de Rudges, de F.N.'s, de D K W 's
de N.S.U.'s en de Husqvarna's. En
daarnaast zijn de Sarolea's en
de Eysinks outsiders, die voor een
verrassing kunnen zorgen. De Ey-
sink komt uit met niet minder .tan
vijf renners, n.1. v. Hamersveld, Houtop,
Eysink, Bakker Schut en Merkelbach,
een groepje Nederlanders, dat kan rij
den, dat bovendien veel routine heeft in
wedstrijden.
De inschrijvingen gesloten.
De inschrijvingen zijn thans gesloten
en niet minder dan 120 renners uit 10
verschillende landen zullen die Zaterdag
in Assen starten, n.1. uit Nederland. Bel
gië, Duitschland, Engeland, Zweden,
Ierland, Spanje, Italië. Zwitserland en
Egypte. Dat aantal van 120 is een record,
want het grootste aantal renners, dat
Assen ooit gekend heeft, was 96 in het
jaar 1929.
Dat belooft dus wat!
Wij laten thans het lijstje der inschrij
vingen volgen:
175 cc. klasse (9 deelnemers).
De Belgen: Ivan Goor op Benelli, M
van Geert op Rush, E Hardy op Barbé.
G V Dickwel op Barbé, O M S -houppe
op M.M.; de Italiaan A. Rossetti op Be
nelli; de Nederlanders F. W,
Meur ing op James, J. C. Sn ij der
van Wissekerke op Coventry
Eagle en A. V u r i n g op
250 cc. klasse (26 deelnemers).
De Belgen N. L. Marguerite op Lady,
L. Notet op Lady; de Duitschers Hans
Winkler op D.K W, Walter Voigt op
Moto Guzzi, J. Wenzel op New-Imperial,
A. Geiss op D.K.W., W. Winkler op D.K.
W., H. Kahrmann op D.K.W., Erich
Patzeld op New Imperia!; de Engelschen
Paddy Johnston op Cotton, C. T. P. Dod-
son op New Imperial, L. T. Archer, New-
Imperial, Tyreel Smith op Rudge Wh't-
wo"th, E. A. Mellers op Excelsior, S.
Cleave op Excelsior, L. H. Davenport op
Bayliss Thomas, A. Brewer op O.E C.,
G. Brockerton op O.E.C., de Ier C. H. W,
Manders op New-Imperial, en de volgen
de Nederlanders C. Huybregts
op New Imperial, J. de Lange op
Giindlay Peerless, Jaap F ij ma op
Grindlay Peerless, G. W. Sanres op
O E.C., A. Hartman op Excelsior,
J. G. A 1 g e r a op O K. Supreme en ten
slotte de Hollander op Excelsior (naam
nog niet bekend).
350 cc. klasse (38 deelnemers).
De Belgen D. Vieyrr op Velocette, F.
Poncin op Sarolea, Lambert op Sarolea,
Charlier op Gillet en Nowet op Gillet, de
Duitschers Bruno Ahlewede op Velocette
H Bertholet op Rudge W., F. Vaassen
cp Norton, E. Mortz op Norton, J. Klein
op Norton, E. Loof op Imperia, H. Rich-
novv op N.S.U., B. Mellmann op N.S.U.,
de Engelschen T. Forbes op O.K. Su
preme, G. L. Emery op Velocette, A.
Mitchel op Velocette, E. G. Nott op
Husqvarna, J. H. Simpson op Norton, de
Nederlanders A. R. K. van dei-
Plu y m op Rusqvarna, G. G. W. T i m-
m e r op New-Imperial, F. J. Binder
op Excelsior, C. A. van Dalsum op
Motosacoche, G. J. v a n L ij k op Norton,
Jac. Schot op Velocette, G. vanPelt
op Velocette, H. V i s s e r op Lady, G.
Roosjen op Lady, P. Crezee op
Riu.ge W., H. Beverdamop Norton,
J. F. B an gert op Norton, Jan Moe-
jes op Velocette, de Spanjaarden F.
Aranda op Velocette en J. Vidal op Nor
ton, en tenslotte drie Zwitsers (naam nog
niet bekend) opgegeven door de Union
Motorcyclis te Suisse.
500 cc. klasse (47 deelnemers).
De Be'gen L Demeuter op F.N., R.
Milhoux op F.N., Noir op F.N., F. Foncin
op Sarolea, Lambert op Sarolea, de
Duitschers K Frentzen op D K.W., T.
Lauhofer op D.K.W., B. Rosemeyer op
D.K W., O. Ley op D.K.W., E. Loof op
Imperia, H Winkler op D.K.W., P. Rutt-
chen op N S U„ A. Fleischman op N.S.U.
de Egyptenaar A. M. Toye op Rudge W.,
de Engelschen C. T. P. Dodson op New-
Imperial, S. Wood op O.K. Supreme,
G. L. Emery op Velocette, J. Guthrie op
Norton, W. Handley op Norton, Tyreel
Smith op Rudge W., A. Brewin op
O E.C., G. Brockerton op O.E.C., E. A.
Mellers op Bayliss Thomas; de Ier S.
Woods op Husqvarna, de Nederlan
ders J. R ij k op Sunbeam, A. R. K.
van der Pluymop Husqvarr a, M
v. d. Berg op Triumph, K. Reinber-
gen op Montgomery, M. Flinterman
op F.N., Jac. Schot op Grindlay
Peerless, J. P. F ij m a op Ariel, G. A. d e
Ridder op Sarolea, A. P van &-
m e r s v e M op Eysink, J. C II o :i o p
op Eysink, D. H. Eysink op Eysink,