ALKMAARSCHE COURANT
Gaat U 23 Juni naar Assen?
^Buitenland
Naar de motorwedstrijden om
den Grooten Prijs van Europa.
ff
Bi!
No. 133
VRIJDAG 8 JUNI 1934
SPORT
BAKHUYS NAAR H.B.S.!
WERELDKAMPIOENSCHAPPEN
ITALIË.
Duitschland derde prijswinnaar.
BEZOEK BIJ ALCMARIA'S
JEUDAFDEELING.
HET NIEUWE PRINSJE.
Vreugde te Brussel.
AUTOBRAND IN BEIEREN.
Ongeluk ol misdaad?
BOMAANSLAG IN JAPANSCHE
ZAAK.
Eén doode en twee gewonden
rheumatische pijnen.
HET NUT VAN BOKSEN.
Argument bij verkiezingen.
APPèL IN DE DUITSCHE
FABRIEKEN.
Dr. Ley optimistisch gestemd.
Motoren.
Daverend dendert straks weer een onaf
zienbare stroom van motorrijwielen en auto's
over de wegen naar de hoofdstad van Dren
te: duizenden en nogmaals duizenden mo
torrijtuigen parkeeren eens per jaar op de
onafzienbare heidevelden rondom Assen, die
een onverzadigbaar parkeerterrein vormen
Drente moge dan een eenzame provincie
zijn, eens per jaar staat zij in het middelpunt
der motorische belangstelling, als daar op
het in weinige jaren beroemd geworden
circuit de motorwedstrijden worden gehouden,
die ditmaal gaan om den Grooten Prijs van
Europa.
Vermoedelijk hebt u een vorig maal wel
eens door de radio geluisterd en toen het
voorbijrazen van de racemotorfietsen ge
hoord. Snelheidssensaties zijn daaraan onaf
scheidelijk verboden, maar hoe aardig een
ooggetuigeverslag ook zijn kan, er gaat niets
boven het persoonlijk meemaken van deze be
faamde races. Bovendien biedt de Drentsche
T.T. op 23 Juni a.s. een prachtgelegenheia
om eens een mooien autotocht naar het noor
den van ons eigen land te maken. In dat
geval moet gij uw vertrek niet uitstellen tot
22 Juni, maar een paar dagen eerder gaan.
Op bijgaand schetskaartje, ons toegezonden
door den A. N. W. B.-Toeristenbond voor
Nederland, vindt men de kortste wegen naar
de Drentsche hoofdstad met de afstanden
van Assen naar de voornaamste steden van
ons land aangegeven. Dit kaartje moge u als
leidraad dienen. Maar denkt erom, dat
omstreeks 23 Juni de wegen rondom Assen
het aspect van groote verkeersaderen ver-
toonen; bovendien wordt men maar al te ge
makkelijk ietswat besmet met den snelheids
bacil, wanneer men zoo juist de motorduivels
met snelheden van ver over de 100 km/u
heeft zien voorbijrazen. Vooral op den terug
weg is het dus uitkijken. Dusveel genoegen
op uw Asser reis, maar rijdt veilig!
Automobilisme.
DE RONDE VAN ITALIË.
De tweede etappe.
Na een dag rust in Messina zijn de deel
nemers aan de Ronde van Italië, die nog in
den strijd waren, des morgens om vijf uur ge
start te Reggio Calabria, het Zuidelijkste
punt van Italië's vasteland. De langste
etappe, 2184 K.M., eerst door het Zuiden
van Italië en daarna langs de kust van de
Adriatische Zee omhoog klimmend naar het
Noorden, lag voor de boeg. Zoo'n 24 uren
rust is misschien goed tot herstel van de phv-
sieke krachten, maar vermoeit het zenuw
gestel nog meer dan het rijden. De machines
staan in het pare fermé, de rijders mogen er
niet aankomen, het is hun niet geoorloof d die
enkele kleinigheden te verrichten, die zij zoo
gaarne nog wilden volvoeren en die geduren
de den rit weer eenige minuten zullen kosten
Zoo heel veel rijders zijn gedurende de eerste
etappe uitgevallen, de overgeblevenen kennen
nu pas goed de moeilijkheden van den rit die
achter hen ligt en die zich ook weer zullen
voordoen in de twee nog volgende etappen,
en al die gedachten zweepen de zenuwen op,
die pas tot rust komen wanneer de rijders
weer achter het stuur plaats hebben genomen
en al hun aandacht moeten besteden aan de
moeilijkheden van het parcours. Neen zoo'n
rustdag herstelt de physieke krachten, maar
sloopt het zenuwgesteld.
De bevolking van Reggio Calabria heeft
den vertrekkenden reizigers een aandenken
willen schenken aan Calabrië, Italië's Zuide
lijkste provincie. Ieder deelnemer ontving een
maandje met producten van de streek, sinaas
appelen en citroenen en fleschjes reukwater,
een vriendelijke attentie, waarmede de inwo
ners van de stad wilden bewijzen, hoezeer zij
meeleefden met de rijders en den rit.
Ook de tweede etappe zwaar.
De eerste 900 K.M. waren zwaar, heel
zwaar, net zoo zwaar als de vorige etappe
over het eiland Sicilië. De wegen in Zuid-
Italië zijn nog niet zooals in het Noorden, er
zijn veel bergen met wegen vol scherpe boch
ten, zoodat de volle aandacht van alle be
stuurders voortdurend op de moeilijkheden
van den weg moet blijven gevestigd. Het ge
middelde, dat in de verschillende klassen
rondom de 73 draaide, mag dan ook voor den
oppervlakkigen beschouwer niet hoog lijken,
het was onder de gegeven omstandigheden
boven alle verwachting. Negen honderd kilo
meter lang hadden de rijders te worstelen met
de moeilijkheden van het parcours, tot aan
Bari toe, waar eindelijk de wegen verade
ming brachten. Maar toen spreidde de duis
ternis zich over het parcours uit, toen begon
de rit door den nacht, over wegen die sche-
rruirorViftrr vpr1ir»1i4- j 11
.«..wnken. Vele Hoilandsche
motorrijders en automobilisten hebben in den
loop der laatste jaren reeds aan wedstrijden
in Italië deelgenomen en allen zijn teru
keerd vol geestdrift over de prachtige
:ge-
liqi-
pline van het Italiaansche volk, over zijn
stipte gehoorzaamheid aan iederen wenk der
ordebewaarders. Maar om een ronde van
Italië, een parcours van zesduizend kilometer
geheel met carabinieri, agenten of zwarthem-
den af te zetten, is nu eenmaal onmogelijk.
Dit is echter niet meer noodig, de bevolking
bewaart de orde zelf. Overal langs de wegen,
in de straten van dorpen en van steden, waar
het zwart van menschen stond, had 't publiek
zich in breede rijen langs den weg geschaard
en liet de doortocht voor de rijders uit zich
zelf vrij. Die dorpen en die steden waren voor
de rijders een verademing die nadat zij uit de
bergen kwamen, juist daar gelegenheid von
den het gaspedaal diep in te drukken en met
volle snelheid langs de huizen te daveren,
waar geen scherpe bochten, geen steile hel
lingen hen tegenhielden in hun vaart. Over
dag was hun doortocht door steden en dorpen
een triomphtocht temidden van een juichende
bevolking, gedurende de nacht was het een
feeerie van licht, door straten verlicht door
lampions, flambouwen en fakkels. En daar
buiten wezen verlichte pijlen den weg en ston
den op scherpe bochten en gevaarlijke plaat
sen controleurs te zwaaien met brandende
lantaarns. Van de ruim 200 wagens, die te
Rome gestart waren, zijn er vele onderweg
door verschillende oorzaken uitgevallen,
maar geen enkele doordat hij zich in den weg
vergist of een verkeerde richting heeft inge
slagen. Is dat een organisatie? Daar zijn
geen woorden voor te vinden.
De tweede etappe heeft heel wat verande
ring in den onderlingen stand der rijders ge
bracht, heeft heel veel in de eerste etappe ge
vestigde hoop in rook doen vervliegen en heel
wat rijders, die na de eerste etappe kansloos
schenen naar voren gebracht. Daar hebben
wij dan vooreerst in de klasse der kleine wa
gens beneden de 1100 cc. het koppel Rossi—
Rivola, die op hun kleine Fiat-Ballila, de
groote sensatie der eerste etappe waren. Zij
zijn uit den strijd verdwenen, zij hebben moe
ten opgeven in de bergen van Calabrië, waar
de volgen van hun val op Sicilië zich eindelijk
aan hunne machine begonnen te vertoonen.
Maar hun erfenis werd aanvaard door Bii-
gnone—Agmini, oveneens op Ballila Fiat,
die een gemiddelde van ruim 79 K.M. de
tweede etappe beëindigden. Beseft men eigen
lijk wel goed wat dit beteekent 79 K.M.
per uur op een machine wier moter kleiner is
dan een Amerikaansche motorrijwiel 79
K.M. per uur door de bergen van Calabrië
overdag, over de goede kustwegen gedurende
den nacht, om dan eindelijk na Bologna pas
de laatste 225 K.M. naar Milaan te kunnen
voortsnellen bij daglicht over mooie asphalt-
wegen. Het is bewonderenswaardig en heel
Italië staat er paf van.
De vierde klasse (2000-3000 cc.) kreeg in
de tweede etappe een dramatisch verloop. Het
koppel MariniGheisi was daar de winnaar
van de eerste etappe geweest en is den aan
vang van de tweede etappe waren zij niet
meer te houden, zij hadden er blijkbaar alles
opgezet om hun voorsprong te behouden en te
vergrooten. Maar op een gegeven oogenblik
vlogen wij in een bocht van den weg en hun
Alfa Romeo ging over den kop. Wel konden
zij den wagen weer overeind en op den weg
brengen, maar Marinoni had een sleutelbeen
gebroken. Geen nood, Gheisi durft het aan
om alleen verder te rijden en een paar hon
derd kilometers later een anderen rijder.
Aldrighetti, in zijn wagen te nemen, die
daarvoor telegraphisch opgeroepen werd
Maar dit verbood het reglement en met den
dood in het hart moest Gheisi zich terug
trekken. Wat nog veel erger voor dezen
Alfa Romeo rijder viel, is dat hierdoor een
Lancia koppel PentagutaNardilli aan het
hoofd kwam. Het is waar, in het algemeen
klassement der twee opvolgenden etappes
bleef nog altijd een Alfa Romeo koppel de
leiding behouden en wel RosaComotti,
maar dit tweetal voelt nu in hun schaduw de
bedreiging van niet minder dan twee Lancia-
koppels.
Fraai werk van de Hollanders.
In de zware klasse, waarin ons eenigste
Hoilandsche vertegenwoordigend team van
der Meulenvan der Mark met hun Ford
strijden is een groote verandering in den on
derlingen stand der rijders gekomen en het is
juist dit Hoilandsche koppel, dat deze veran
dering heeft te weeg gebracht. Evenals in
alle andere klassen is ook hier het aantal uit
vallers groot, er zijn nog maar 10 over van
de 20 die te Rome zijn gestart. Nog aHjjd
gaat het Fransche koppel Trevoux—Carrier
op Ford aan het hoofd dezer klasse. In de
eerste etappe hebben zij een voorsprong van
een ruim een uur genomen op het Chrysler
koppel StoffelPesato en klaarblijkelijk vin
den zij dezen voorsprong voldoende en willen
zij dezen niet door onvoorzichtigheid in den
waagschaal stellen. Zij houden het Chrysler
koppel achter zich, maar meer ook niet en
wonnen de tweede etappe met drie minuten
voorsprong. Trevoux—Carrier op Ford staan
met 1 uur en 6 minuten voorsprong op het
Chryslerpaar StoffelPesato op het oogen
blik aan het hoofd van de vijfde klasse. En
wie waren derde in deze twee etappe? Ons
Hoilandsche koppel van der Meulenvan
der Mark, dat zich meer en meer naar voren
dringt, klaarblijkelijk met de bedoeling om
een oog in het zeil te houden en gereed te
staan om TrevouxCarrier te hulp te komen
indien deze onverhoopt in het nauw mochten
raken. Dan zou het Hoilandsche Fordkoppel
gereed staan om den tijgersprong op Stoffel
Pesato te wagen. Zoolang dit niet noodig
is en TrevouxCarrier hun tegenstanders de
baas blijven, houden van der Meulenvan
der Mark zich op den achtergrond en nemen
zij geen enkel risico. Stonden zij na de eerste
etappe op de 7e plaats, thans eindigden zij de
2de etappe als derden, waardoor zij in het
algemeen klassement opschoven tot de 5de
plaats. Zij hebben nu nog het Fordkoppel en
het Chryslerkoppel voor zich en verder
SchusterMoecia op Horch en Casaredo
Galli op Buick. De andere een Isotta Fra-
schini en een Lancia, twee gevaarlijke tegen
standers in deze klasse liggen reeds ver ach
ter onz beide Hollanders, terwijl zij nog
maar 12 minuten achter den Horch en 8 mi
nuten achter de Buick zijn. De algemeene
verwachting is dan ook, dat onze kranige
Hoilandsche koppel in de laatste etappe tot
de derde plaats zal opklimmen om daar dan
rustig het verder verloop van den strijd tus-
schen de Fordbemanning en de Chrysler af te
wachten. Zoolang de eerste nog zoo stevig
met zijn uur voorsprong op de leidersplaats
zit, valt niet te verwachten, dat van der Meu
lenvan der Mark zich in dezen strijd zullen
trachten te mengen. Daarvoor voelen zij veel
te zwaar de verantwoordelijkheid die op hen
rust als eenige Hoilandsche koppel in dit
internationale gezelschap. Zij willen den
wedstrijd uitrijden op hun geleenden wagen,
hoeveel bijzondere moeilijkheden daar ook
voor hen onder de gegeven omstandigheden
aan verbonden zijn. En dat zij zonder eigen
lijk strijd te leveren en zonder iets te wagen,
maar rijdende met de grootste omzichtigheid
de derde plaats in deze etappe hebben inge
nomen, dat bewijst wel heel sterk hunne bij
zondere capaciteit.
MR. P. LAMBERTS HURRELBRINCK
Voetbal.
't Schijnt nu toch zeker te zijn, dat
Bakhuys, de poplaire Z.A.C.-speler, met
het nieuwe seizoen voor H.B.S. gaat
spelen. Voor Z.A.C. is dat een groote te
leurstelling, omdat zij nu haar besten
speler gaat verliezen.
De ontmoeting tusschen Duitschland
en Oostenrijk om den derden prijs der
wereldkampioenschappen, gisteren voor
10.000 toeschouwers te Napels gespeeld,
is door Duitschland met 32 gewonnen,
nadat dit land met rust reeds een 31
voorsprong had verkregen.
Alcmaria heeft Zaterdag en Zondag
ezoek van de jeugdafdeeling der Noorde
lijke 2e klasser L. S. C. uit Sneek. Onge
veer een maand terug zijn de Alcmaria-
nen daar geweest en hebben er kunnen
deelnemen aan een jeugdtournooi, waar
de gastheeren L. S. C. in de hoogste af-
deeling met de eer gingen strijken, door
met 3—0 te winnen in de finale van de
Alcmaria Victrix Jun. Beiden hadden
toen al over andere ploegen als Be Quick
(Gron.), Leeuwarden, Frisia, Sneek, ea
ge .egenvierd. Die overwinning van L. S
C. op Alcmaria was volkomen verdiend
maar het eigen terrein, zal nu wel een
woordje meespreken, dat de returnmaL.h
niet zoo gemakkelijk door de Sneekers
zal worden gewonnen. Opgemerkt dient
nog te worden, dat in de Juniorenploeg
van L. S. C. 5 spelers van L. S. C. I uit
komen. Men kan dus door deze ploeg aan
het werk te zien. zich een idee vormen
van het noordelijk voetbal.
De wedstrijd vindt plaats Zaterdag
a ond te 7.30 op het Sportpark, terwijl
te 6 30 Alcmaria A en Alcmaria B tegen
L. S. C- A en L. S. C B uitkomen Prijzen
voor deze wedstrijden zijn 33 kaasjes.
Het Alcmaria Juniorenelftal is als
volgt samengesteld:
Rampen
Wessels Koning
Cor. Postma Keesen Tj. Postma
Venema de Haas
Pietersen Hiemstra Koops
Op de koninklijke familie van België, nog
rouwend om den plotselingen dood van ko
ning Albert, is een zonnestraal van nieuw
geluk gevallen: Koningin Astrid heeft het
leven geschonken aan een prinsje, dat het
derde kind van het jonge koninklijk gezin is
In de droeve dagen, onmiddellijk volgend
op de tragedie van Marche-les-Dames, ver
nam het Belgische volk voor de eerste maal,
dat de toenmalige prinses Astrid, die zich
in haar nieuwe vaderland zoo'n groote en
innige sympathie had weten te verwerven, in
blijde verwachting verkeerde. En toen de
jonge koningin op den dag van de troons
bestijging van haar gemaal haar feestelijke
intocht in de hoofdstad des lands deed, met
haar beide kinderen «gezeten in een statie
karos, geëscorteerd door een escadron lan
ciers, toen was het niet alleen de liefde voor
de jonge koningin, die het volk in geestdrif
tige ovaties deed uitbreken, maar men juich
te met het gevoel van verteedering in konin
gin Astrid vooral de jonge moeder toe, al
dus het Hbld.
Van dit oogenblik af heeft het Belgische
volk met zijn koningin medegeleefd, en toen
gistermorgen om 6 uur de kanonnen begon
nen te bulderen, heeft heel het volk in span
ning de saluutschoten meegeteld. Want
slechts enkele bladen wisten hedenochtend
het blijde nieuws reeds te melden, zoodat de
groote massa van het publiek nog in onkun
de verkeerde. De stem van het geschut bracht
de heuglijke boodschap onder de menigte,
maar men wist nog niet: was het een prins
je of een prinsesje? De geboorte van een
prinsesje zou met 21, die van het prinsje met
101 kanonschoten aangekondigd worden.
Dof dreunde het geschut en gansch het volk
telde mee: negentien, twintig, een en twin
tig
Zou het geschut nu zwijgen? Neen, daar
donderde het twee en twintigste schot over
de stad. Hoera! Het was een prinsje! Nu be
hoefde men niet verder te tellen, men wist
het immers reeds: prinses Charlotte, prins
Boudewijn hebben een broertje gekregen!
De jongste telg van het koninklijk gezin
zal Albert worden genoemd, naar zijn
grootvader, en Albert Humbert Felix Theo-
door Christiaan Eugenieus Marie heeten.
De stad heeft hedenmorgen een feestelijk
aanzien. Alle openbare gebouwen, de uni
versiteiten, scholen enz. en tal van particu
lieren hebben de vlag uitgestoken. Het is
nog te vroeg om bijzonderheden te geven
omtrent de feestelijkheden, die naar aanlei
ding van deze blijde gebeurtenis ongewijfeld
op touw zullen worden gezet.
Het pas geboren prinsje is gisterochtend
om elf uur voorloopig gedoopt door den de
ken van de Onze Lieve Vrouwekerk te Lae-
ken, bijgestaan door een aalmoezenier van
het Hof.
Om half twaalf werd in het kasteel Stuy-
venberg het proces-verbaal met betrekking
tot de geboorte van prins Albert opgesteld.
De prins, die bij zijn geboorte zeven pond
woog, zal den titel van Prins van Luik krij
gen.
Prinses Ingeborg van Zweden, moeder
van koningin Astrid, toeft sedert eenigen tijd
in het kasteel Stuyvenberg.
In de nabijheid van Bamberg in Beieren
is gisteren de auto van een fabrikant uit Hir-
schaid door brand vernield. Nadat men de
vlammen had gebluscht, ontdekte men aan
het stuur het verkoolde lijk van den be
stuurder.
De omstandigheden, waaronder dit voor
val zich heeft afgespeeld, hebben bij de politie
het vermoeden doen rijzen, dat men wellicht
niet met een ongeluk, doch met een misdrijf
heeft te doen. Het is namelijk opgevallen,
dat de auto vooral aan den buitenkant
brandde, zoodat de mogelijkheid aanwezig
wordt geacht, dat hij met benzine was be
goten. Ook meent men, dat de auto al stil
stond, alvorens hij in brand vloog. Er be
staat verdenking, dat men hier te doen heeft
met een soortgelijke gebeurtenis als die,
welke zich eenige jaren geleden heeft afge
speeld. Toen verbrandde de auto van een ze
keren Tetzner uit Leipzig, wiens lijk men in
de overblijfselen van den wagen meende te
hebben gevonden. Later bleek, dat Tetzner
een landlooper had vermoord- en diens lijk
in den auto had geplaatst, alvorens den wa
gen in brand te steken. Het doel van het
misdrijf was, de levensverzekeringssom aan
zijn „weduwe", die mede in het complot was
te doen uitbetalen.
BRAND OP DE „PRESIDENT
LINCOLN."
Passagiers bewaren hun kalmte.
Op het stoomschip „President Lincoln"
van de Dollar-lijn is brand uitgebroken in een
opslagruimte. Het schip is met 60 passagiers
en 250 man equipage op weg naar Honoloe-
loe. Radiografisch werd medegedeeld, dat de
brand gisternacht werd ontdekt op 150 mijlen
uit de kust van Hawai. Later werd geseind,
dat de brand intusschen bedwongen is. De
passagiers bewaarden hun kalmte. Vier sche
pen van het marinestation Pearl Harbor zijn
ter assistentie uitgevaren.
Te Tsinanfoe in China heeft een onbekende
een bomaanslag gepleegd op een Japansche
zaak, waardoor de eigenaar werd gedood en
twee personen werden gewond. Naar verluidt
zo i de aanslag gepleegd zijn door een lid van
een Chineesche nationale organisatie, die den
Japanschen handel in China bestrijdt.
De lijder kent maar al te goed de ellen
de, welke veroorzaakt wordt door rheu
matische pijnen, in de ledematen,
lendenen, heupen of gewrichten, doen
gewoonlijk is hem de werkelijke oorzaak,
van deze pijnen niet bekend. Het is juist,
dat een verblijf in een vochtige om
geving, gevatte koude, tocht, enz dik*
wiji's rheumatische pijnen teweegbren
gen, maar de werkelijke oorzaak schuilt
in het urinezuur, dat zich tengevolge
van trage werking van bepaalde orga
nen in uw lichaam kon afzetten.^ Het
bloed, dat niet meer goed gezuiverd
wordt, voert dit urinezuur op zijn om
loop door het lichaam mede en dit kan
zich afzetten in de gewrichten of holle
gedeelten van het lichaam. En de scher
pe kanten dezer urinezuur-af zettingen
veroorzaken de ellendige pijnen,die gij
voelt, als gij u beweegt, bukt of inspant.
Foster's Rugpijn-Nieren-Pillen worden
sinds de dertig jaren, waarin Holland ze
leerde kennen en waardeeren, door per
sonen uit uw eigen omgeving aanbe
volen tegen dergelijke verschijnselen.
Zij verschaffen goed gezuiverd, leven*
gevend bloed. Zij zorgen, dat alle on
zuiverheden, die zooveel narigheid
veroorzaken en leiden kunnen tot a ler-
lei zeer ongewenschte verwikkelingen,
dagelijks uit het lichaam worden ver
wijderd.
Verkrijgbaar bij
apothekers en
drogisten
afl.—,f 1.75 en
f 3,p. doos,
omzetbelasting
inbegrepen.
Let vooral op
den juistennaam
BEWAKERS VAN TOGO'S GRAF.
De generaal was zeer geliefd.
Uit een groot aantal vrijwilligers zijn 12
man, alle oud-leden der bemanning van de
„Mikasa", het vlaggeschip van de Japan
sche vloot tijdens den slag in de Japansche
Zee, uitgekozen, om het graf te bewaken van
admiraal Togo.
De populariteit van den admiraal wordt
toegeschreven aan het feit, dat hij zich al
tijd onthouden heeft van politiek.
Ook in Zuid-Amerika heeft de vrouwen
emancipatie vasten voet gekregen, en naar
de „United Press" meldt, zijn vooral de
vrouwen van Ecuador niet van plan de man
nen nog maar in iets den voorrang te geven.
Senorita Flora Guzman, die candidate
was voor de aanstaande parlements-verkie-
zingen wist nog, vóór dat de kiesdag was
aangebroken, haar gevaarlijksten mededinger
de La Vedra, door haar behendigheid met
haar mond, zoowel als met haar spieren te
overwinnen. In den loop van een politieke
vergadering, waar de energieke senorita
evenals haar tegenstander sprak, beschul
digde zij hem er van stemmen te hebben ge
kocht, en diende hem na deze geestelijke af
straffing zooveel oorvijgen toe, dat de arme
doctor weggedragen moest worden, temeer
daar de overige aanwezige dames zich op
het voorbeeld van haar candidate niet onbe
tuigd lieten. Slechts met moeite kon La Ve
dra uit de handen van deze woedende poli
tieke dames gered worden. In ieder geval
moet hier ter verdediging van dr. La Vedra
gezegd worden, dat senorita Flora niet al
leen candidate voor het parlement is, maar
ook beroepsbokser en dientengevolge over
de noodige lichamelijke krachtmiddelen be
schikt, om haar argumenten te ondersteunen.
De leider van het Duitsche arbeids
front, dr. Ley, heeft in een te König»-
wusterhausen gehouden rede o.a. uitge
weid over „den boycot door het buiten
land."
Het is niet waar, dat, zooals onlangs
te Praag werd geschreven, wij over drie
weken geen stof voor de vervaardiging
van kleeding meer zouden hebben, be
toogde dr. Ley. Wij hebben heel wat
voorzorgsmaatregelen getroffen en be
schikken nog over tal van uitwegen. Ik
ben er rotvast van ove-tuigd, dat het
door ons in beweging gebrachte vlieg
wiel niet meer zal blijven stilstaan.
Sprekende over den arbeid in de fa
brieken, deelde dr. Ley mede, dat
voortaan het werk met een appèl zal be
ginnen en met een appèl zal eindigen.
Bij het ochtendappèl zal een parool
worden uitgegeven. Ikzelf ben jarenlang
als employé in een bedrijf werkzaam
geweest aldus Ley, en niets heeft mij
meer geschokt dan re troosteloosheid
van de massa's, wien juist dat verhef
fende kwartiertje ontbrak. Dat moet an-
ueis worden. Tijdens het dagelijksche
bedrijfsappèl zal gelegenheid worden
gegeven ,de futiliteiten van alledag uit
den weg te ruimen.
Heeft iemand nog een eisch? Zoo ja,
dan zal naar den mar.'.staf van de recht
vaardigheid ieder meeningsverschil
worden opgelost. Objectief recht bestaat
niet, doch slechts subjectief recht. Recht
is datgene, wat ten bate van het volk is.
EEN AAP OP STAP.
Bezoek bij president Lebrun.
Toen de president der Fransche republiek
de uitnoodiging aannam om dezer dagen bij
de inwijding van 't museum in den nieuwen
dierentuin van Vincennes, meteen officieel
kennis te komen maken met de 500 apen, die
zich in den fuin bevinden, heeft hij er vast
niet aan gedacht, dat een der dieren hem,
gedreven door een instinctieve achting voor
het protocol, voor zou zijn door een bezoek
aan het presidentieele paleis.
En toch heeft zich thans dit geval voorge
daan. Ruim een dozijn apen was er in ge
slaagd, de halve vrijheid, die zij in den die
rentuin genoten, te verwisselen tegen een al
geheele, en wel door middel van een sprong
van 5 Meter hoogte, vanaf den top v$g de