ALKMAARSCHE COURANT Gaat U 23 Juni naar Assen? ^Buitenland Naar de motorwedstrijden om den Grooten Prijs van Europa. ff Bi! No. 133 VRIJDAG 8 JUNI 1934 SPORT BAKHUYS NAAR H.B.S.! WERELDKAMPIOENSCHAPPEN ITALIË. Duitschland derde prijswinnaar. BEZOEK BIJ ALCMARIA'S JEUDAFDEELING. HET NIEUWE PRINSJE. Vreugde te Brussel. AUTOBRAND IN BEIEREN. Ongeluk ol misdaad? BOMAANSLAG IN JAPANSCHE ZAAK. Eén doode en twee gewonden rheumatische pijnen. HET NUT VAN BOKSEN. Argument bij verkiezingen. APPèL IN DE DUITSCHE FABRIEKEN. Dr. Ley optimistisch gestemd. Motoren. Daverend dendert straks weer een onaf zienbare stroom van motorrijwielen en auto's over de wegen naar de hoofdstad van Dren te: duizenden en nogmaals duizenden mo torrijtuigen parkeeren eens per jaar op de onafzienbare heidevelden rondom Assen, die een onverzadigbaar parkeerterrein vormen Drente moge dan een eenzame provincie zijn, eens per jaar staat zij in het middelpunt der motorische belangstelling, als daar op het in weinige jaren beroemd geworden circuit de motorwedstrijden worden gehouden, die ditmaal gaan om den Grooten Prijs van Europa. Vermoedelijk hebt u een vorig maal wel eens door de radio geluisterd en toen het voorbijrazen van de racemotorfietsen ge hoord. Snelheidssensaties zijn daaraan onaf scheidelijk verboden, maar hoe aardig een ooggetuigeverslag ook zijn kan, er gaat niets boven het persoonlijk meemaken van deze be faamde races. Bovendien biedt de Drentsche T.T. op 23 Juni a.s. een prachtgelegenheia om eens een mooien autotocht naar het noor den van ons eigen land te maken. In dat geval moet gij uw vertrek niet uitstellen tot 22 Juni, maar een paar dagen eerder gaan. Op bijgaand schetskaartje, ons toegezonden door den A. N. W. B.-Toeristenbond voor Nederland, vindt men de kortste wegen naar de Drentsche hoofdstad met de afstanden van Assen naar de voornaamste steden van ons land aangegeven. Dit kaartje moge u als leidraad dienen. Maar denkt erom, dat omstreeks 23 Juni de wegen rondom Assen het aspect van groote verkeersaderen ver- toonen; bovendien wordt men maar al te ge makkelijk ietswat besmet met den snelheids bacil, wanneer men zoo juist de motorduivels met snelheden van ver over de 100 km/u heeft zien voorbijrazen. Vooral op den terug weg is het dus uitkijken. Dusveel genoegen op uw Asser reis, maar rijdt veilig! Automobilisme. DE RONDE VAN ITALIË. De tweede etappe. Na een dag rust in Messina zijn de deel nemers aan de Ronde van Italië, die nog in den strijd waren, des morgens om vijf uur ge start te Reggio Calabria, het Zuidelijkste punt van Italië's vasteland. De langste etappe, 2184 K.M., eerst door het Zuiden van Italië en daarna langs de kust van de Adriatische Zee omhoog klimmend naar het Noorden, lag voor de boeg. Zoo'n 24 uren rust is misschien goed tot herstel van de phv- sieke krachten, maar vermoeit het zenuw gestel nog meer dan het rijden. De machines staan in het pare fermé, de rijders mogen er niet aankomen, het is hun niet geoorloof d die enkele kleinigheden te verrichten, die zij zoo gaarne nog wilden volvoeren en die geduren de den rit weer eenige minuten zullen kosten Zoo heel veel rijders zijn gedurende de eerste etappe uitgevallen, de overgeblevenen kennen nu pas goed de moeilijkheden van den rit die achter hen ligt en die zich ook weer zullen voordoen in de twee nog volgende etappen, en al die gedachten zweepen de zenuwen op, die pas tot rust komen wanneer de rijders weer achter het stuur plaats hebben genomen en al hun aandacht moeten besteden aan de moeilijkheden van het parcours. Neen zoo'n rustdag herstelt de physieke krachten, maar sloopt het zenuwgesteld. De bevolking van Reggio Calabria heeft den vertrekkenden reizigers een aandenken willen schenken aan Calabrië, Italië's Zuide lijkste provincie. Ieder deelnemer ontving een maandje met producten van de streek, sinaas appelen en citroenen en fleschjes reukwater, een vriendelijke attentie, waarmede de inwo ners van de stad wilden bewijzen, hoezeer zij meeleefden met de rijders en den rit. Ook de tweede etappe zwaar. De eerste 900 K.M. waren zwaar, heel zwaar, net zoo zwaar als de vorige etappe over het eiland Sicilië. De wegen in Zuid- Italië zijn nog niet zooals in het Noorden, er zijn veel bergen met wegen vol scherpe boch ten, zoodat de volle aandacht van alle be stuurders voortdurend op de moeilijkheden van den weg moet blijven gevestigd. Het ge middelde, dat in de verschillende klassen rondom de 73 draaide, mag dan ook voor den oppervlakkigen beschouwer niet hoog lijken, het was onder de gegeven omstandigheden boven alle verwachting. Negen honderd kilo meter lang hadden de rijders te worstelen met de moeilijkheden van het parcours, tot aan Bari toe, waar eindelijk de wegen verade ming brachten. Maar toen spreidde de duis ternis zich over het parcours uit, toen begon de rit door den nacht, over wegen die sche- rruirorViftrr vpr1ir»1i4- j 11 .«..wnken. Vele Hoilandsche motorrijders en automobilisten hebben in den loop der laatste jaren reeds aan wedstrijden in Italië deelgenomen en allen zijn teru keerd vol geestdrift over de prachtige :ge- liqi- pline van het Italiaansche volk, over zijn stipte gehoorzaamheid aan iederen wenk der ordebewaarders. Maar om een ronde van Italië, een parcours van zesduizend kilometer geheel met carabinieri, agenten of zwarthem- den af te zetten, is nu eenmaal onmogelijk. Dit is echter niet meer noodig, de bevolking bewaart de orde zelf. Overal langs de wegen, in de straten van dorpen en van steden, waar het zwart van menschen stond, had 't publiek zich in breede rijen langs den weg geschaard en liet de doortocht voor de rijders uit zich zelf vrij. Die dorpen en die steden waren voor de rijders een verademing die nadat zij uit de bergen kwamen, juist daar gelegenheid von den het gaspedaal diep in te drukken en met volle snelheid langs de huizen te daveren, waar geen scherpe bochten, geen steile hel lingen hen tegenhielden in hun vaart. Over dag was hun doortocht door steden en dorpen een triomphtocht temidden van een juichende bevolking, gedurende de nacht was het een feeerie van licht, door straten verlicht door lampions, flambouwen en fakkels. En daar buiten wezen verlichte pijlen den weg en ston den op scherpe bochten en gevaarlijke plaat sen controleurs te zwaaien met brandende lantaarns. Van de ruim 200 wagens, die te Rome gestart waren, zijn er vele onderweg door verschillende oorzaken uitgevallen, maar geen enkele doordat hij zich in den weg vergist of een verkeerde richting heeft inge slagen. Is dat een organisatie? Daar zijn geen woorden voor te vinden. De tweede etappe heeft heel wat verande ring in den onderlingen stand der rijders ge bracht, heeft heel veel in de eerste etappe ge vestigde hoop in rook doen vervliegen en heel wat rijders, die na de eerste etappe kansloos schenen naar voren gebracht. Daar hebben wij dan vooreerst in de klasse der kleine wa gens beneden de 1100 cc. het koppel Rossi— Rivola, die op hun kleine Fiat-Ballila, de groote sensatie der eerste etappe waren. Zij zijn uit den strijd verdwenen, zij hebben moe ten opgeven in de bergen van Calabrië, waar de volgen van hun val op Sicilië zich eindelijk aan hunne machine begonnen te vertoonen. Maar hun erfenis werd aanvaard door Bii- gnone—Agmini, oveneens op Ballila Fiat, die een gemiddelde van ruim 79 K.M. de tweede etappe beëindigden. Beseft men eigen lijk wel goed wat dit beteekent 79 K.M. per uur op een machine wier moter kleiner is dan een Amerikaansche motorrijwiel 79 K.M. per uur door de bergen van Calabrië overdag, over de goede kustwegen gedurende den nacht, om dan eindelijk na Bologna pas de laatste 225 K.M. naar Milaan te kunnen voortsnellen bij daglicht over mooie asphalt- wegen. Het is bewonderenswaardig en heel Italië staat er paf van. De vierde klasse (2000-3000 cc.) kreeg in de tweede etappe een dramatisch verloop. Het koppel MariniGheisi was daar de winnaar van de eerste etappe geweest en is den aan vang van de tweede etappe waren zij niet meer te houden, zij hadden er blijkbaar alles opgezet om hun voorsprong te behouden en te vergrooten. Maar op een gegeven oogenblik vlogen wij in een bocht van den weg en hun Alfa Romeo ging over den kop. Wel konden zij den wagen weer overeind en op den weg brengen, maar Marinoni had een sleutelbeen gebroken. Geen nood, Gheisi durft het aan om alleen verder te rijden en een paar hon derd kilometers later een anderen rijder. Aldrighetti, in zijn wagen te nemen, die daarvoor telegraphisch opgeroepen werd Maar dit verbood het reglement en met den dood in het hart moest Gheisi zich terug trekken. Wat nog veel erger voor dezen Alfa Romeo rijder viel, is dat hierdoor een Lancia koppel PentagutaNardilli aan het hoofd kwam. Het is waar, in het algemeen klassement der twee opvolgenden etappes bleef nog altijd een Alfa Romeo koppel de leiding behouden en wel RosaComotti, maar dit tweetal voelt nu in hun schaduw de bedreiging van niet minder dan twee Lancia- koppels. Fraai werk van de Hollanders. In de zware klasse, waarin ons eenigste Hoilandsche vertegenwoordigend team van der Meulenvan der Mark met hun Ford strijden is een groote verandering in den on derlingen stand der rijders gekomen en het is juist dit Hoilandsche koppel, dat deze veran dering heeft te weeg gebracht. Evenals in alle andere klassen is ook hier het aantal uit vallers groot, er zijn nog maar 10 over van de 20 die te Rome zijn gestart. Nog aHjjd gaat het Fransche koppel Trevoux—Carrier op Ford aan het hoofd dezer klasse. In de eerste etappe hebben zij een voorsprong van een ruim een uur genomen op het Chrysler koppel StoffelPesato en klaarblijkelijk vin den zij dezen voorsprong voldoende en willen zij dezen niet door onvoorzichtigheid in den waagschaal stellen. Zij houden het Chrysler koppel achter zich, maar meer ook niet en wonnen de tweede etappe met drie minuten voorsprong. Trevoux—Carrier op Ford staan met 1 uur en 6 minuten voorsprong op het Chryslerpaar StoffelPesato op het oogen blik aan het hoofd van de vijfde klasse. En wie waren derde in deze twee etappe? Ons Hoilandsche koppel van der Meulenvan der Mark, dat zich meer en meer naar voren dringt, klaarblijkelijk met de bedoeling om een oog in het zeil te houden en gereed te staan om TrevouxCarrier te hulp te komen indien deze onverhoopt in het nauw mochten raken. Dan zou het Hoilandsche Fordkoppel gereed staan om den tijgersprong op Stoffel Pesato te wagen. Zoolang dit niet noodig is en TrevouxCarrier hun tegenstanders de baas blijven, houden van der Meulenvan der Mark zich op den achtergrond en nemen zij geen enkel risico. Stonden zij na de eerste etappe op de 7e plaats, thans eindigden zij de 2de etappe als derden, waardoor zij in het algemeen klassement opschoven tot de 5de plaats. Zij hebben nu nog het Fordkoppel en het Chryslerkoppel voor zich en verder SchusterMoecia op Horch en Casaredo Galli op Buick. De andere een Isotta Fra- schini en een Lancia, twee gevaarlijke tegen standers in deze klasse liggen reeds ver ach ter onz beide Hollanders, terwijl zij nog maar 12 minuten achter den Horch en 8 mi nuten achter de Buick zijn. De algemeene verwachting is dan ook, dat onze kranige Hoilandsche koppel in de laatste etappe tot de derde plaats zal opklimmen om daar dan rustig het verder verloop van den strijd tus- schen de Fordbemanning en de Chrysler af te wachten. Zoolang de eerste nog zoo stevig met zijn uur voorsprong op de leidersplaats zit, valt niet te verwachten, dat van der Meu lenvan der Mark zich in dezen strijd zullen trachten te mengen. Daarvoor voelen zij veel te zwaar de verantwoordelijkheid die op hen rust als eenige Hoilandsche koppel in dit internationale gezelschap. Zij willen den wedstrijd uitrijden op hun geleenden wagen, hoeveel bijzondere moeilijkheden daar ook voor hen onder de gegeven omstandigheden aan verbonden zijn. En dat zij zonder eigen lijk strijd te leveren en zonder iets te wagen, maar rijdende met de grootste omzichtigheid de derde plaats in deze etappe hebben inge nomen, dat bewijst wel heel sterk hunne bij zondere capaciteit. MR. P. LAMBERTS HURRELBRINCK Voetbal. 't Schijnt nu toch zeker te zijn, dat Bakhuys, de poplaire Z.A.C.-speler, met het nieuwe seizoen voor H.B.S. gaat spelen. Voor Z.A.C. is dat een groote te leurstelling, omdat zij nu haar besten speler gaat verliezen. De ontmoeting tusschen Duitschland en Oostenrijk om den derden prijs der wereldkampioenschappen, gisteren voor 10.000 toeschouwers te Napels gespeeld, is door Duitschland met 32 gewonnen, nadat dit land met rust reeds een 31 voorsprong had verkregen. Alcmaria heeft Zaterdag en Zondag ezoek van de jeugdafdeeling der Noorde lijke 2e klasser L. S. C. uit Sneek. Onge veer een maand terug zijn de Alcmaria- nen daar geweest en hebben er kunnen deelnemen aan een jeugdtournooi, waar de gastheeren L. S. C. in de hoogste af- deeling met de eer gingen strijken, door met 3—0 te winnen in de finale van de Alcmaria Victrix Jun. Beiden hadden toen al over andere ploegen als Be Quick (Gron.), Leeuwarden, Frisia, Sneek, ea ge .egenvierd. Die overwinning van L. S C. op Alcmaria was volkomen verdiend maar het eigen terrein, zal nu wel een woordje meespreken, dat de returnmaL.h niet zoo gemakkelijk door de Sneekers zal worden gewonnen. Opgemerkt dient nog te worden, dat in de Juniorenploeg van L. S. C. 5 spelers van L. S. C. I uit komen. Men kan dus door deze ploeg aan het werk te zien. zich een idee vormen van het noordelijk voetbal. De wedstrijd vindt plaats Zaterdag a ond te 7.30 op het Sportpark, terwijl te 6 30 Alcmaria A en Alcmaria B tegen L. S. C- A en L. S. C B uitkomen Prijzen voor deze wedstrijden zijn 33 kaasjes. Het Alcmaria Juniorenelftal is als volgt samengesteld: Rampen Wessels Koning Cor. Postma Keesen Tj. Postma Venema de Haas Pietersen Hiemstra Koops Op de koninklijke familie van België, nog rouwend om den plotselingen dood van ko ning Albert, is een zonnestraal van nieuw geluk gevallen: Koningin Astrid heeft het leven geschonken aan een prinsje, dat het derde kind van het jonge koninklijk gezin is In de droeve dagen, onmiddellijk volgend op de tragedie van Marche-les-Dames, ver nam het Belgische volk voor de eerste maal, dat de toenmalige prinses Astrid, die zich in haar nieuwe vaderland zoo'n groote en innige sympathie had weten te verwerven, in blijde verwachting verkeerde. En toen de jonge koningin op den dag van de troons bestijging van haar gemaal haar feestelijke intocht in de hoofdstad des lands deed, met haar beide kinderen «gezeten in een statie karos, geëscorteerd door een escadron lan ciers, toen was het niet alleen de liefde voor de jonge koningin, die het volk in geestdrif tige ovaties deed uitbreken, maar men juich te met het gevoel van verteedering in konin gin Astrid vooral de jonge moeder toe, al dus het Hbld. Van dit oogenblik af heeft het Belgische volk met zijn koningin medegeleefd, en toen gistermorgen om 6 uur de kanonnen begon nen te bulderen, heeft heel het volk in span ning de saluutschoten meegeteld. Want slechts enkele bladen wisten hedenochtend het blijde nieuws reeds te melden, zoodat de groote massa van het publiek nog in onkun de verkeerde. De stem van het geschut bracht de heuglijke boodschap onder de menigte, maar men wist nog niet: was het een prins je of een prinsesje? De geboorte van een prinsesje zou met 21, die van het prinsje met 101 kanonschoten aangekondigd worden. Dof dreunde het geschut en gansch het volk telde mee: negentien, twintig, een en twin tig Zou het geschut nu zwijgen? Neen, daar donderde het twee en twintigste schot over de stad. Hoera! Het was een prinsje! Nu be hoefde men niet verder te tellen, men wist het immers reeds: prinses Charlotte, prins Boudewijn hebben een broertje gekregen! De jongste telg van het koninklijk gezin zal Albert worden genoemd, naar zijn grootvader, en Albert Humbert Felix Theo- door Christiaan Eugenieus Marie heeten. De stad heeft hedenmorgen een feestelijk aanzien. Alle openbare gebouwen, de uni versiteiten, scholen enz. en tal van particu lieren hebben de vlag uitgestoken. Het is nog te vroeg om bijzonderheden te geven omtrent de feestelijkheden, die naar aanlei ding van deze blijde gebeurtenis ongewijfeld op touw zullen worden gezet. Het pas geboren prinsje is gisterochtend om elf uur voorloopig gedoopt door den de ken van de Onze Lieve Vrouwekerk te Lae- ken, bijgestaan door een aalmoezenier van het Hof. Om half twaalf werd in het kasteel Stuy- venberg het proces-verbaal met betrekking tot de geboorte van prins Albert opgesteld. De prins, die bij zijn geboorte zeven pond woog, zal den titel van Prins van Luik krij gen. Prinses Ingeborg van Zweden, moeder van koningin Astrid, toeft sedert eenigen tijd in het kasteel Stuyvenberg. In de nabijheid van Bamberg in Beieren is gisteren de auto van een fabrikant uit Hir- schaid door brand vernield. Nadat men de vlammen had gebluscht, ontdekte men aan het stuur het verkoolde lijk van den be stuurder. De omstandigheden, waaronder dit voor val zich heeft afgespeeld, hebben bij de politie het vermoeden doen rijzen, dat men wellicht niet met een ongeluk, doch met een misdrijf heeft te doen. Het is namelijk opgevallen, dat de auto vooral aan den buitenkant brandde, zoodat de mogelijkheid aanwezig wordt geacht, dat hij met benzine was be goten. Ook meent men, dat de auto al stil stond, alvorens hij in brand vloog. Er be staat verdenking, dat men hier te doen heeft met een soortgelijke gebeurtenis als die, welke zich eenige jaren geleden heeft afge speeld. Toen verbrandde de auto van een ze keren Tetzner uit Leipzig, wiens lijk men in de overblijfselen van den wagen meende te hebben gevonden. Later bleek, dat Tetzner een landlooper had vermoord- en diens lijk in den auto had geplaatst, alvorens den wa gen in brand te steken. Het doel van het misdrijf was, de levensverzekeringssom aan zijn „weduwe", die mede in het complot was te doen uitbetalen. BRAND OP DE „PRESIDENT LINCOLN." Passagiers bewaren hun kalmte. Op het stoomschip „President Lincoln" van de Dollar-lijn is brand uitgebroken in een opslagruimte. Het schip is met 60 passagiers en 250 man equipage op weg naar Honoloe- loe. Radiografisch werd medegedeeld, dat de brand gisternacht werd ontdekt op 150 mijlen uit de kust van Hawai. Later werd geseind, dat de brand intusschen bedwongen is. De passagiers bewaarden hun kalmte. Vier sche pen van het marinestation Pearl Harbor zijn ter assistentie uitgevaren. Te Tsinanfoe in China heeft een onbekende een bomaanslag gepleegd op een Japansche zaak, waardoor de eigenaar werd gedood en twee personen werden gewond. Naar verluidt zo i de aanslag gepleegd zijn door een lid van een Chineesche nationale organisatie, die den Japanschen handel in China bestrijdt. De lijder kent maar al te goed de ellen de, welke veroorzaakt wordt door rheu matische pijnen, in de ledematen, lendenen, heupen of gewrichten, doen gewoonlijk is hem de werkelijke oorzaak, van deze pijnen niet bekend. Het is juist, dat een verblijf in een vochtige om geving, gevatte koude, tocht, enz dik* wiji's rheumatische pijnen teweegbren gen, maar de werkelijke oorzaak schuilt in het urinezuur, dat zich tengevolge van trage werking van bepaalde orga nen in uw lichaam kon afzetten.^ Het bloed, dat niet meer goed gezuiverd wordt, voert dit urinezuur op zijn om loop door het lichaam mede en dit kan zich afzetten in de gewrichten of holle gedeelten van het lichaam. En de scher pe kanten dezer urinezuur-af zettingen veroorzaken de ellendige pijnen,die gij voelt, als gij u beweegt, bukt of inspant. Foster's Rugpijn-Nieren-Pillen worden sinds de dertig jaren, waarin Holland ze leerde kennen en waardeeren, door per sonen uit uw eigen omgeving aanbe volen tegen dergelijke verschijnselen. Zij verschaffen goed gezuiverd, leven* gevend bloed. Zij zorgen, dat alle on zuiverheden, die zooveel narigheid veroorzaken en leiden kunnen tot a ler- lei zeer ongewenschte verwikkelingen, dagelijks uit het lichaam worden ver wijderd. Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten afl.—,f 1.75 en f 3,p. doos, omzetbelasting inbegrepen. Let vooral op den juistennaam BEWAKERS VAN TOGO'S GRAF. De generaal was zeer geliefd. Uit een groot aantal vrijwilligers zijn 12 man, alle oud-leden der bemanning van de „Mikasa", het vlaggeschip van de Japan sche vloot tijdens den slag in de Japansche Zee, uitgekozen, om het graf te bewaken van admiraal Togo. De populariteit van den admiraal wordt toegeschreven aan het feit, dat hij zich al tijd onthouden heeft van politiek. Ook in Zuid-Amerika heeft de vrouwen emancipatie vasten voet gekregen, en naar de „United Press" meldt, zijn vooral de vrouwen van Ecuador niet van plan de man nen nog maar in iets den voorrang te geven. Senorita Flora Guzman, die candidate was voor de aanstaande parlements-verkie- zingen wist nog, vóór dat de kiesdag was aangebroken, haar gevaarlijksten mededinger de La Vedra, door haar behendigheid met haar mond, zoowel als met haar spieren te overwinnen. In den loop van een politieke vergadering, waar de energieke senorita evenals haar tegenstander sprak, beschul digde zij hem er van stemmen te hebben ge kocht, en diende hem na deze geestelijke af straffing zooveel oorvijgen toe, dat de arme doctor weggedragen moest worden, temeer daar de overige aanwezige dames zich op het voorbeeld van haar candidate niet onbe tuigd lieten. Slechts met moeite kon La Ve dra uit de handen van deze woedende poli tieke dames gered worden. In ieder geval moet hier ter verdediging van dr. La Vedra gezegd worden, dat senorita Flora niet al leen candidate voor het parlement is, maar ook beroepsbokser en dientengevolge over de noodige lichamelijke krachtmiddelen be schikt, om haar argumenten te ondersteunen. De leider van het Duitsche arbeids front, dr. Ley, heeft in een te König»- wusterhausen gehouden rede o.a. uitge weid over „den boycot door het buiten land." Het is niet waar, dat, zooals onlangs te Praag werd geschreven, wij over drie weken geen stof voor de vervaardiging van kleeding meer zouden hebben, be toogde dr. Ley. Wij hebben heel wat voorzorgsmaatregelen getroffen en be schikken nog over tal van uitwegen. Ik ben er rotvast van ove-tuigd, dat het door ons in beweging gebrachte vlieg wiel niet meer zal blijven stilstaan. Sprekende over den arbeid in de fa brieken, deelde dr. Ley mede, dat voortaan het werk met een appèl zal be ginnen en met een appèl zal eindigen. Bij het ochtendappèl zal een parool worden uitgegeven. Ikzelf ben jarenlang als employé in een bedrijf werkzaam geweest aldus Ley, en niets heeft mij meer geschokt dan re troosteloosheid van de massa's, wien juist dat verhef fende kwartiertje ontbrak. Dat moet an- ueis worden. Tijdens het dagelijksche bedrijfsappèl zal gelegenheid worden gegeven ,de futiliteiten van alledag uit den weg te ruimen. Heeft iemand nog een eisch? Zoo ja, dan zal naar den mar.'.staf van de recht vaardigheid ieder meeningsverschil worden opgelost. Objectief recht bestaat niet, doch slechts subjectief recht. Recht is datgene, wat ten bate van het volk is. EEN AAP OP STAP. Bezoek bij president Lebrun. Toen de president der Fransche republiek de uitnoodiging aannam om dezer dagen bij de inwijding van 't museum in den nieuwen dierentuin van Vincennes, meteen officieel kennis te komen maken met de 500 apen, die zich in den fuin bevinden, heeft hij er vast niet aan gedacht, dat een der dieren hem, gedreven door een instinctieve achting voor het protocol, voor zou zijn door een bezoek aan het presidentieele paleis. En toch heeft zich thans dit geval voorge daan. Ruim een dozijn apen was er in ge slaagd, de halve vrijheid, die zij in den die rentuin genoten, te verwisselen tegen een al geheele, en wel door middel van een sprong van 5 Meter hoogte, vanaf den top v$g de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 9