i'Buitenland
JjufezoHdett Stukken
£ucPUmatt
DREIGEND CONFLICT IN DE
NED. MIJNEN.
De werknemersbonden hebben
de loonsvoorstellen der directie
verworpen,
waarschuwing aan DE
militaire vereenigingen.
ambtenaarssalarissen.
verkeersongevallen
Auto tegen boom gereden,
twee zwaar gewonden.
DE STERRENHEMEL VAN 13—20 JUNI '34, 23 h MT (24 h ZT)
voue MAiM
<j laatste kvarher
ZUIP
"venu5
MARS
jupiteb 0
NOGMAALS OVER DE GRENS
GEZET.
Wat Noel Panter overkwam.
AARDSCHOKKEN IN ZUID-
AMERIKA.
Bevolking overnacht in de
openlucht.
KINDERVERLAMMING-EPIDEMIE
TE LOS ANGELES.
Reeds 565 gevallen.
DE BOSTVLUCHTEN OP INDIE.
UITZENDINGEN VAN DE „OEHOE".
TE NAIROBI.
FRANSCH VLIEGTUIG
NEERGESTORT.
HET VERMISTE VLIEGTUIG
GEVONDEN,
De zeven inzittenden verkoold.
FIESELER KAMPIOEN IN
KUNSTVLIEGEN -
De Portugees d'Abru viel dood.
De identiteit der goederen zal in vele ge
vallen na de verwerking niet meer vastge
steld kunnen worden Daarom vervalt de in
de bestaande wet gestelde identiteitseisch.
In een Zondag te Heerlen gehouden
hoofdbestuursvergadering van den Ned.
r. k. MijnwerKersbond is met algemeene
stemrpen besloten de door de directies
voorgestelde loonsverlaging af te wij
zen. Ook het hoofdbestuur van den prot.
christ. Mijnwerkersbond staat op het
zelfde standpunt. Derhalve hebben alle
arbeidersorganisaties zich tegen loons-
ver'aging uitgesproken.
De rijksbemiddelaar, prof. Josephus
Jitta, heeft in verband met een drei
gend conflict in de mijnen in Limburg
inlichtingen gevraagd aan de directies
var. de mijnen en aan de arbeidersorga
nisaties.
Nauwelijks echter was hij vertrokken ol
een agent van politie ontdekte op de Zee-
vischmarkt een jongetje dat den weg naar
huis niet kon vinden. Het bleek het zoekge
raakte Delftenaartje te zijn. Met een auto is
het kind naar Delft gebracht, waar het aan
kwam nog voor de vader thuis was Deze
vond toen zijn voltallig gezin in de besu-
stemming thuis.
De minister van defensie dreigt met
verbod, als de onderofficiersvereeni-
gingen den geest in den troep scha
den.
De minister van defensie heeft een briH
aan de onderofficieren van de Koninklijke
Landmacht gericht, waarin o.a. staat:
„Den laatsten tijd zijn enkele voorvallen
te mijner kennis gekomen, welke doen zien,
dat sommige bestuurder van militaire belan
genverenigingen nog steeds een onjuist
denkbeeld bezitten omtrent de leiding, welke
van hen behoort uit te gaan en omtrent de
verhouding van dergelijke vereeniging t.o.v
de overheid.
Een en ander is in lijnrechten strijd met
den aard der werkzaamheden, waartoe een
militaire belangenvereeniging zich, op grond
van art. 3 van het Reglement voor de mili
taire belangenverenigingen, heeft te bepa
len.
Alles wat er toe zou kunnen leiden, dat de
vereenigingsarbeid nadeel toebrengt aan den
goeden geest in den troep, aan de gehoor
zaamheid van de onderofficieren aan hun
officieren en de overheid, aan hun nauwge
zette en opgewekte plichtsvervulling is uit
en booze en zal door mij met kracht worden
tegengegaan.
Desnoods zal ik het uiterste middel toe
passen en de vereenigingen verbieden, om de
onderofficieren, in groote meerderheid trou
we de krijgstucht eerbiedigende soldaten, die
hun plicht kennen en hem naar beste vermo
fen vervullen, te beschermen tegen haar ver
eeren invloed. Ik reken er echter op, dat de
onderofficieren, wier liefde voor ons leger
mij bekend is, met mij en hun officieren zul
len meewerken om het vereenigingsleven ge
zond te houden en het te doen beantwoorden
aan alle eischen, die er door mij aan worden
gesteld".
Principieele gelijkstelling van man
en vrouw.
Zaterdag heeft de algemeene bestuursver
gadering van de centrale van Vereenigingen
van personeel in 's Rijks dienst onder voor
zitterschap van den heer F. Perdok Hzn. te
Arnhem, zich vereenigd met de volgende re
solutie:
1. dat voor de landsdienaren een salaris
peil wordt bepaald, waarbij de salarissen
en loonen een zoodanige koopkracht hebben,
dat dit personeel in al zijn geledingen een
welvaartspeil is gewaarborgd, dat ligt in het
algemeene volkswelvaartsvlak.
2. dat de verhoudingen der inkomsten-nor-
men, zooals die golden in 1920 voor refe
rendaris, commies, adj.-commies, vakwerk
man en ongeschoolen werkman, worden her
steld.
3. dat het huwelijk niet als factor zal gel
den bij de bepaling van den loon- en sala
risstandaard van het rijkspersoneel.
4. dat de salarissen en loonen van de
ambtenaren en werklieden op arbeidsover
eenkomst, zooveel mogelijk in overeenstem
ming worden gebracht met die voor gelijk
of gelijksoortige functies in het bezoldi
gingsbesluit 1934.
Bij de bespreking van het agendapunt ,de
Bij de bespreking van het agendapunt „de
dienstneming van personeel in den overheids
dienst" werd voorgesteld, dat de gehuw
de vrouwen, geen kostwinsters, behoudens
zij, wier echtgenoot een inkomen geniet, dat
beneden een bepaald bedrag blijft, worden
ontslagen
Er bleek tegen dit voorstel in de vergade
ring nogal eenige bedenking te bestaan, o.a
ten aanzien van de kwestie welke functies
speciaal voor vrouwen dienden te worden
opengesteld.
Besloten werd om in het algemeen te
handhaven het standpunt van principieele
gelijkstelling tusschen mannelijke en vrou
welijke arbeidskrachten, doch de central
verklaarde zich van oordeel, dat bij de te
genwoordige tijdsomstandigheden enkele uit
zonderingen dienen te worden gemaakt. Bij
ontslag van vrouwelijke ambtenaren dien
haar sociale positie in aanmerking te wor
den genomen.
KIND VERLOREN EN TERUG
GEVONDEN.
Toen Zondagavond om acht uur de boot
uit Oost-Voorne aan de Boompjes te Rotter
dam meerde en 200 Delftenaren aan den
wal bracht, ontdekte plotseling de heer J. P
de Vreede, uit de Poortlandstraat te Delft,
dat zijn zesjarig zoontje verdwenen was
Daar medereizigers het kind van boord hac
den zien komen werd de hulp van de politie
ingeroepen, om het kind, dat misschien ver
dwaald kon zijn op te sporen. Men zocht ce
straten in de omgeving van de Boompjes a:
echter zonder resultaat. Tenslotte is de heer
De Vreede naar Delft gefietst, om zijn vrouw
van de droeve tijding op de hoogte te bren
gen. Hij was ervan overtuigd, dat zijn zoon
tje verdronken moest zijn, v v'
LASTIGE MATROZEN.
De Grieksche vrachtboot „Chloe" zou Za-
terdagavond uit de Coenhaven te Amster
dam weer naar zee vertrekken, doch dit ver
trek kon niet doorgaan omdat zeven matro
zen ernstige oneenigheid kregen met den
machinist. De kapitein achtte 't onder deze
omstandigheden niet raadzaam de reis te be
ginnen. Op zijn verzoek zijn Zondagmiddag
de zeven lastige matrozen door de politie
van boord gehaald; zij zullen als onge-
wenschte vreemdelingen over de grens wor
den gezet. Het schip is zonder hen vertrok
ken.
De oneenigheid schijnt te zijn ontstaan
over de werkverdeeling en het loon.
Gistermiddag te ongeveer vier uur is
op den Rijksweg tusschen Harderwijk
en Nunspeett, in de nabijheid van
laatstgenoemde plaats een personen
auto, waarin gezeten waren notaris A.
Buurma uit Houten bij Utrecht en
diens echtgenoote, door tot nu toe onop
gehel derde oorzaak tegen een boom ge
reden De auto werd geheel vernield.
Met groote moeite heeft men de beide
inzittenden uit de wrakstukken van
den wagen bevrijd Het ergst was mevr
B eraa ntoe, die bewusteloos was en
een ernstige hersenschudding bleek te
hebben bekomen. Bij den heer B. werd
geconstateerd dat deze eenige ribben
had gekneusd. De beide slachtoffers
ziji naar het ziekenhuis Salem te Er-
melo overgebracht en daar ter verple
ging opgenomen. Dokter van Loon uit
Nunspeet heeft de eerste geneeskundige
hulp verleend Het echtpaar was onder
weg naar Veendam, de geboorteplaats
vf.p. beiden.
KORTE BERICHTEN.
De staat zal voor het tekort op de
spoorwegen over 1933 in totaal 28.690 000
hebben bij te passen. (Raming f 30 millioen)
De N V. Nederlar.dsche Koloniale Pe
troleum Maatschappij heeft gisteren in op
dracht var. de Standard Vacuum Oil Com-
pany met de Rotterdamsche Droogdok Maat
schappij een contract afgesloten voor den
bouw van de grootste tankboot die tot nog
toe op een Nederlandsche werf op stapel is
gezet.
De Belgische missie, die hier te lande
officieel kennis komt geven van de troonsbe
stijging van Z. M. Koning Leopold III,
wordt op 22 Juni te 's-Gravenhage ver
wacht.
Het bezoek aan ons land van den ko
ning van Siam, dat eenigen tijd uitgesteld
moest worden in verband met den hofrouw,
zal thans in het einde van Augustus plaats
hebben.
De S. D. A. P. en het N. V. V. zullen
op den Zondag, voorafgaande aan de ope
ning van de Staten-Generaal. 16 Septem
ber, vier massale demonstraties houden te
Amsterdam, Rotte-dam, Groningen en
Arnhem.
Het congres van den Centr. Ned Amb-
tenaarsbond heeft met 9659 tegen 894 stem
men en 14 blanco verworpen een motie der
afd. Apeldoorn tot verlaging van de salaris
sen der hoofdbestuurders.
Ster J' grootte. dU*»»
Ster -/t 2* grootte.
Ster -/i 1« gr.
Melkweg
Wettelijk ingeschreven bij het
Bureau 'U Industrieelen
Eigendom onder No.
64222
©EERSTE KV.
OriELVE maan
Sterretijd 16 h 26 min.
In d r u kletters vermeld zijn de
een aantal der helderste sterren
sATuiaras©
namen van de sterreb e e 1 d e nde eigennamen van
zijn in schrijfletters geteekend.^ De naar E.K.
gaande maan van 19 Juni vindt men even boven den horizont in 't W.Z.W.
VERLENGING DIENSTTIJD IN
ZWITSERLAND.
Voorstel ingediend.
De Zwitsersche Bondsraad heeft bij het
Parlement een voorstel ingediend tot ver
lenging van den opleidingstijd voor recruten
In de toelichting wordt o.a. gewezen op de
sterke mechaniseering van de moderne oor
logsvoering, vooral bij de infantere.
Noel Panter, de correspondent van de
„Daily Telegraph", die 24 Oct. van het
vcrig jaar te München werd gearres
teerd, heeft Zaterdag opnieuw een be
zoek gebracht aan Duitschland, doch hij
werd enkele uren nadat hij de grens
gepasseerd was, weer uitgewezen.
Panter verklaarde naar Duitschland
te zijn gegaan, omdat sir John Simon in
het Lagerhuis heeft verklaard, dat hij
vrij was naar Duitschland terug te
kceren. Hij ging naar Berlijn voor de
„Daily Telegraph" en meldde zijn aan
komst bij den ambassadeur.
De leider van de buitenlandsche pers-
afdeeling van de Duitsche regeering,
Hanfstaengel, publiceerde hierop zijn
reeds vermelde verklaring, waarin Pan
ter beschuldigd wordt van militaire
spionnage.
Panter nam toen weder den trein naar
Engeland; in Hannover kwam de poli
tie bij hem in de coupé, die op zijn pas
schreef: „Uit Duitschland uitgewezen
Hannover 10/6/34".
Panter kreeg bevel den trein voor de
grens niet te verlaten.
DE RAMP TE SALVADOR.
Dooden aantal geschat op 2000.
Uit El Salvador wordt gemeld, dat het aan
tal dooden bij de natuurrramp in de buurt
van San Salvador allleen reeds op 2000
wordt geschat.
De leider van de luchthaven der Pan
Amerikaansche luchtvaartmaatschappij, Cal-
loway, heeft een vliegtocht boven het geteis
terde gebied gemaakt. Volgens zijn rapport
zijn tal van dorpen door aardverschuivingen
verzakt. Op de Lempa dreven overal lijken
van slachtoffers.
De kuststreek van La Libertad tot La
Union is het meest getroffen. Ook daar zijn
tal van dorpen verwoest.
De president van Salvador heeft een hulp
actie ingezet, terwijl hij voorts een verorde
ning heeft uitgevaardigd tot regeling der
pjrijzen van levensmiddelen.
Millioenen schade.
Volgens een nader bericht van de „New-
York Times" uit San Salvador is tengevolge
van den wervelstorm en de daardoor veroor
zaakte overstroomingen het dorp Agua Ca-
liente met zijn 250 inwoners geheel van de
aardbodem verdwenen. Ook in de stad St.
Thomas zijn de gevolgen zeer ernstig en
werd meer dan de helft van alle gebouwen
verwoest. De schade bedraagt verscheidene
millioenen dollar.
In de provincie Cordoba in Zuid-Ame-
rika zijn krachtige aardschokken waar
genomen. Vooral te San Pacho waren
de schokken duidelijk merkbaar. De
bevolking heeft in de openlucht over
nacht. Tot op dit oogenblik is nog niet
bekend, of persoonlijke ongelukken en
groote materieele schade is aangericht
In totaal zijn ruim 50 schokken waar
genomen.
Een epidemie van kinderverlamming
is in Los Angelee uitgebroken. Tot dus
verre zijn 565 gevallen geconstateerd.
DE STAKINGSBEWEGING TE
NEW YORK-
12.000 werklieden op de abattoirs van New
York zijn in staking gegaan. Thans staken
in het geheel 15.500 personen. Zij eischen
eij loonsverhooging van 20 en voorts toe
stemming vakorganisaties te mogen vormen
AMOKMAKER VERMOORDT VIER
PERSONEN.
Te Susanville (Californië) heeft iemand
amok gemaakt. Hij drong een huis binnen en
vermoordde de huisvrouw en haar dochter,
terwijl hij op straat een jongen man en een
meisje heeft doodgestoken. De woesteling is
gearresteerd.
PLAATS IN HONDUROS
GETEISTERD.
500 dooden.
Volgens een op het hoofdkantoor der Uni
ted Fruit Company ontvangen radiagram is
het plaatsje Octoepeque (Honduras nabij
Boston) Am.) door een oversrooming geheel
verwoest. Vijfhonderd personen zouden, naar
wewrd gemeld, in de golven den door heb
ben gevonden.
HET BANDIETENDOM IN
MANTSJOERIJE.
Eischt zeven dooden.
Vijf Japansche soldaten en twee bedienden
zijn te Hsinking in Mand-sjoerije gedood en
drie gewond bij een aanval, welke bandieten
pleegden op een gezelschap van vijftig stu
denten van het Japansche landbouwinstituut
te Tsjingpohoe, die op 9 Juni een bezoek
brachten aan Nanhoetau in de provincie Ki-
rin. Been der studenten werd gedeerd. De
jongelieden werden geësorteerd door solda
ten.
VERKEERSONGELUK IN ASTURIE.
Tot nog toe zeventien dooden
geborgen.
Een sneltrein heeft bij Pola de Cordon
(Astrulie in Spanje) een autobus verpletterd
waarin zich vacantiegangers bevonden. Tot
nu ote zijn reeds zeventien dooden geborgen
Er zijn ook eenige ernstige gewonden
Doodenlijst wordt langer.
Volgens de laatste berichten is het aantal
personen, dat bij de botsing tusschen een
snelrein en een autobus met vacantiegangers
in Asturie om het leven kwam, gestegen tot
één-en-twintig, i
NA DE VERMISSING VAN DEN
CONSULAIREN AMBTENAAR.
Twee Japansche oorlogsbodems liggen
voor Nanking. Morgen wordt een derde oor
logsschip verwacht. De japansche kolonie te
Nanking heeft er bij de Japansche autoritei
ten op aangedrongen een afdoende regeling
te treffen naar aanleiding van de verdwijning
van Koeromatoe, den vice-consul. De Chinee-
sche autoriteiten hebben op het Japansche
consulaat generaal hun deelneming betuigd
en hun leedwezen uitgesproken met het ge
beurde.
Gelukkig stortte hij in een open veld en
niet temidden der toeschouwers neer daar
anders de gevolgen fataal geweest zouden
zijn In overleg met de deelnemende vliegers
werd besloten de wedstrijden voort te
zetten.
met
Het Vliegveld van Juni opent
een redactioneele beschouwing over „Luon -
vaartwegwijzers", waarmede ook in ons
land, op het station te Delft, proeven wo.-
den genomen. Zeer interessant en voor v iej
gers leerzaam, is de enquete over de vjak..e
vrille De vliegers O. Wittert van Hoogland,
Postma en Van Graft vertellen, hoe zij in
zoo'n vlakke vrille zijn geraakt en wat zij
hebben geprobeerd om er weer uit te komen
H. Meerum Terwogt had een vraaggesprek
met den R.A.C.-voorzitter Kolff, forwi]'
„Eddy" over het plan voor een luchthaven
bij Delft peinst en van meening is, dat een
vliegveld tusschen Den Haag en Rotterdam
in, feitelijk als overbodig moet worden be
schouwd. Henri Hegener vertelt, bij interes
sante plaatjes, uitvoerig over den grooten
luchtvaart-pionier Otto Lilienthal.
De Kwartel (thuisreis) is te Rutbah
land
ge-
Omtrent de uitzendingen van de „Oehoe"
deelt de K.L.M. het volgende mede: In den
nacht van Zaterdag op Zondag waren de
heeren Hegener en Suttorp weer op de luis
terpost der Phohi te Huizen. Eerst om 6 20
(Amsterdamsche tijd) hoorden zij den algc-
meenen omroep van de Oehoe: „Ontvang op
sleepdraad dertien golven".
Na bovengenoemd bericht, dat op luid
spreker opgenomen werd, is niets meer ge
hoord. Ete ontvangststerkte werd steeds
zwakker tot onleesbaar.
Om 14 uur vernam men door bemidde
ling van het personeel van den Indischen te
lefoondienst, dat Bandoeng om 19.03 Mid
den Java-tijd, de Oehoe zwak ontving, om
9.34 uur goed en om 9.45 uur nog steeds
goed. Maandagmorgen 1.40 uur seinde da
Oehoe: „Verlaten om 23.20 G.M.T. Jodh-
poer op weg naar Allahabad, vliegen op
2000 Meter hoogte''. Om 2.40 uur: „Wij
hooren Kootwijk heel goed. Hebben betrek:
kelijk weinig geseind". Dit laatste seinde de
heer Loos waarschijnlijk als excuus, dat hij
zoo weinig had laten hooren. Hij heeft zich
echter veel bezig gehouden met ontvangst-
proeven en berichtte, dat hij Bandoeng en
Kootwijk voortdurend met goede sterkte ont
vangt.
Tot Jodhpoer werk de Oehoe op 31 M.
golf, daarna gaat hij over op de golf vari
26.79 Meter.
Het toestel, waarmede de heer van der
Leeuw een vlucht maakt naar Kaapstad, is
Zondag om 6 uur uit Juba vertrokken en om
10.30 uur in Kisumu aangekomen. Gistet
vertrok het toestel om 12.45 uur uit Kisumu
en landde om 14.30 uur te Nairobi (Br. O.
Afrika).
Een
Fransche bombardementsvliegtuig
voor nachtvluchten, dat met een bemanning
van 6 koppen gisteravond uit Parijs was op
gestegen voor het houden van een nachtelijke
oefentocht naar Reims, trachtte kort na het
starten, in verband met moeilijkheden met de
motoren een noodlanding te maken. Daarbij
kwam het in botsing met het dek van een
huis, waarna het tegen den grond sloeg.
De benzinetank vloog in brand en omnid
dellijk daarop stond het geheele groote vliegj
tuig in lichterlaaie. Twee inzittenden kwa
men in de vlammen om, twee werden zwaar
gewond, twee anderen konden nog
uit het brandende vliegtuig komen.
VOORSTEL VERBETERING VAN
DE NIEUWE HOORNSCHE VAART.
Het raasverslag van Donderdag 7 Juni
trok mijn aandacht de uitvoerige besprekin
gen plan Oost of plan West Hoornsche
vaart. Het zij mij vergund, nu de stemmen
daarover staakten, uit schippersoogpunt ook
de bezwaren uiteen te zetten, en de uitvoe
ring plan-Oost te bezien. Het is geheel ver
keerd om vlak voor de Friesche brug een in-
en uitvaart te maken, om de volgende reden:
Ieder schip komende uit de richting vanaf
de Vlotbrug dat de Hoornsche vaart in moet
is genoodzaakt voor de Friesche brug reeds
gang te verminderen en in de brug bijna ge
heel stil te liggen, daar het schip anders
onmogelijk zijn draai kan krijgen, of bij
eenigen gang of zeilschepen van groote». e
afmeting naar binnen moet varen. Die moe
ten in de brug reeds stoppen en stilliggen.
Het gevolg is een veel langer open blijven
van de Frieche brug. Maar wat zegt het
landverkeer daarvan. Komt een schip bij
avond onder de brug door varen, en moet
het de Hoornsche vaart in, dan moet men
beslist het achterschip dwars voor de Frie
sche brug werken om te kunnen binnenvaren.
Maar wat moet een tegenligger of sleep
die dat niet vioeg genoeg bemerkt. De
schipper onder de brug door heeft geen vei
lig sein gehad van de brug en is bij aanva
ring dus schuldig. Hij zal dus de brug
aanvragen te draaien om veilig sein te krij
gen, is dat verplicht voor eigen veiligheid
en voor zijn assurantie, ook al kan hij er
onder door. Bijgevolg meer draaien van de
Friesche brug. Komt een schip uit de Hoorn
sche vaart, dan is het reeds met den kop aan
den overkant eer het achterschip om is Ieder
schip ligt dan geheel stil en moet bij het
openen der Friesche brug opnieuw gang be
ginnen te maken. Denkt u aat eens in bij de
sleep- of zeilschepen. Hoelang staat de Frie
sche brug dan open? Hoe het mogelijk is te
zeggen, dat een schip dat door de Bokke-
brug de stad moet invaren beter gediend is
bij plan Oost, is geheel onbegrijpelijk.
Stel u voor een schip komt uit de Hoorn
sche vaart. .Dan moet het eerst met het ach
terschip geheel om Dan is het aan den over
kant, moet dan opvaren, weer draaien, en als
dan het achterschip weer geheel, om ligt,
dus geheel den Z vorm heelt gemaakt, is het
pas even ver, dan dat het nu even recht over
vaart. Nu blijft het bij het aankomen van
schepen even binnen de Hoornsche vaart en
bij plan Oost moet men dat in het kanaal uit
voeren. Toch durft men in den raad te zeg
gen; gemakkelijk voor de scheepvaart en
minder gevaarlijk. Ook zegt men bij plan
Oost, dat het water bij winter eerder ge
stremd zal zijn. Maar dan gebeurt het, aat
de motqrbooten een half uur werk hebben om
in dè ijsschotsèn hun draai te krijgen om
tjiaps d,e Hoornsche vaart in en uit te ko
men., Maar in ieder geval de Friesche brug
is vrij, en kan-bediend worden. Maar wat
denkt men van zoo'n experiment vlak voor de
Friesche brug? Waar dan de vaart naar -n
van Friesland in het kanaal zeer druk is.
Ook Schuttevaer oordeelt plan Oost beter uit
een oogbunt van het bedrijf, zeide de heer
van de ValL Ik bevestig hiermede, dat Schut
tevaer als vereeniging nooit iets is gevraagd
en er nooit over vergaderd, of een uitspraak
heeft gedaan.
Alleen een dag'voor dat een en ander
aanvankelijk in den raad zou komen is de se
cretaris gevraagd, die er een heeft medege
nomen ?n deze twee hebben geantwoord op
wat de heer Keijsper. sprakWij blijven er
liever buiten Er is geen uitspraak van een
ledenvergadering.
Höewël er nog genoeg over te spreken is,
zal ik het .hierbij, laten. Ik hoop hiermede
aangetoond te hebben het onzinnige om een
nieuwe .doorvaart, te maken vlak voor een
zeerdrukke verkeersbrug en dat men ook
de belangen van de scheepvaart daar niet
mag bemoeilijken.
Met dank vdor de plaatsing.
S. A. DUINKER,
Verdronkenoord.
American Aaiways heeft bericht ontvan
gen, dat het in het Catskill-gebergte zoekg -
raakte vliegtuig thans bi] Livingstonmanor
in den staat New-York is gevonden. De vier
passagiers, de piloot en de beide stewards
zijn om het leven gekomen.
De Zondag te Vincennes bij Parijs gehou
den wedstrijden in het kunstvliegen werden
gewonnen door den Duitscher Gerhard Fie-
seler met 645.9 punten. De Franschman De-
troyat werd tweede met 622.9 punten*, de
Duitscher Achgelis derde met 537 6' punttft.
De Portugeesche kunstvlieger d'Abru
kwam bij deze wedstrijden om het leven.
Mijnheer de Redacteur!
Beleefd verzoeken wij U onderstaand
stukje in llw blad te willen opnemen, waar
voor. bij, voo, baat onzen dank.
Het is nu 4 jaar geleden, dat tot het stich
ten van een asylfonds, bestemd voor een op
te lichten dierenasyl voor Alkmaar en Om
streken, door de Nederl. Vereeniging tot Be
scherming van Dieren besloten werd. Wij
werden hiertoe door de vele zwervers en
vooral door de vele dieren, die als slacht
offers van het moderne verkeer vallen, ge
noodzaakt, Deze. veelal deerlijk verminkte
dieren worden na overrijding aan den kant
van den weg gelegd en dan moet de Uieren
bescherming" -de dieren, hoewel ze in vele
gevallen nog-gered kunnen worden, maar
laten afmaken. Er is nu eenmaal geen tehuis
vobr hen.'
Zooais bekend, wordt er elk jaar een ver
loting geqrgajusytrd te* versterking van dit
asyltonds en ook. dit jaar hebben B en W.
te Alkmaar, bij schrijven van 17 Mei 1934