FRIESCHE BAA110,13 en 15 ct
Spoct
Jiunst en W etenschap
£uchtvaact
üitmnieuws
£atuU ett Jjiin&ouw
Brieven uit de Hoofdstad
VERGADERING VAN BRANDWEREN.
Iniusschen brak een echte brand uit.
De Noord-Brabantsche Prov. Brandweer
bond hield gisteren te Eindhoven zijn alge-
meene jaarvergadering onder presidium van
den heer J C. J Verheugt, burgemeester
van Mierlo.
Na afloop der vergadering werden de af
gevaardigden ten gemeentehuize door bur
gemeester Verdijk verwelkomd.
Daarna vonden wedstrijden plaats, na
afloop waarvan de Philips-brandweer in
oogenschouw werd genomen.
Als merkwaardigheid kan worden ver
meld, dat de brandweer te St. Oedenrode,
die den eersten prijs behaalde, eigenlijk
thuis had moeten zijn, omdat er te St. Oeden
rode tijdens de wedstrijden te Eindhoven
een boerderij in brand stond. Er waren ech
ter andere spuitgatsen in het dorp gelaten
en zoo kon de brandweer rustig beslag leg
gen op den eersten prijs.
STRAATGEVECHTEN TE
HAARLEM.
Tusschen fascist en communisten.
Gisteravond hebben de communisten en de
fascisten in Haarlem vergaderd. Voordat de
vergadering begon, was het al rumoerig. Op
de Groote Markt trachtte een aantal schreeu
wende betoogers verwarring te stichten;
spreekkoren brachten heel wat menschen te
zamen. De politie met motobrigade en hon
den voerde verschillende charges uit en
veegde de markt schoon.
De vergaderingen verliep rustig, maar na
afloop daarvan, tegen twaalf uur, begon de
herrie opnieuw. De politie trad nu onmid
dellijk op en joeg de menigte uiteen. Tegen
half een was het weer rustig.
TWEEDE KAMERLEDEN VRAGEN.
De heer Van der Waerden heeft
aan den minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen ge
vraagd:
Is de minister, gelet op de traditie op het
eiland Schiermonnikoog, waar de jongens
in den regel, van geslacht op geslacht, het
beroep van zeeman kiezen, en gezien de bij
uitstek eervolle plaats, die de daar opge
leide zeevaarders op de Nederlandsche han
delsvloot innemen, bereid de instandhouding
te bevorderen van de zeevaartschool op
Schiermonnikoog en het rijkssubsidie te be
stendigen, om aldus ertoe mee te werken,
dat „de Nederlandsche vlag op de wereld
zeeën zal blijven wapperen"?
En mevrouw Bakker—Nort heeft
aan den minister van Binnenland-
sche Zaken gevraagd:
In art. 6 van de Waclngetdregeling voor
burgerlijke ambtanaren, zooals deze laatste
lijk is gewijzigd bij K. B. van 28 December
1933 Stbl. 748 wordt verschil gemaakt in
de vermindering van het wachtgeld, naar
mate de wachtgelder een nieuw inkomen
geniet:
a. uit een herplaatsing in Overheids
dienst, of
b. uit een vrij beroep.
Zoo kan van het wachtgeld, als dit 40
bedraagt van het laatst genoten salaris, van
iemand die inkomsten heeft uit een vrij beroep
15 meer gekort worden dan van een
wachtgelder die in Overheidsdienst is her
plaatst. Terwijl de eerstgenoemde toch reeds
in een ongunstiger positie is, omdat hij niet
gelijk de herplaatste wachtgelder zijn pen
sioen kan verhoogen door zijn arbeid.
Acht de minister deze ongelijke behande
ling niet onbillijk voor den wachtgelder in
een vrij beroep, en wil de minister wijziging
van de wachtgeldregeling op dit punt over
wegen?
Onsympathieke taak der Amster-
damsche politie. Amsterdam
staat niet aan den top met het
aantal rijwielen. Rijwielplaat-
jesdieven. Verkeersongevallen
en verkeersovertredingen.
Amsterdam geldt voor een van de steden
in de wereld waar de meeste rijwielen worden
aangetroffen en Kopenhagen streeft de
hoofdstad van Nederland op dit gebied opzij-
de. Maar dat is een foutieve veronderstel
ling, want de Japanners spannen de kroon.
In Tokio dat een grooter aantal inwoners
dan Amsterdam heeft blijken volgens de
laatste telling, ook verhoudingsgewijze be
keken, het grootste aantal rijwielen te wor
den benut. Dit aantal loopt daar tegen het
half millioen.
In de cijfers, waarover wij de beschikking
hebben, bedroeg het aantal uigegeven rij-
wielbelastingplaatjes voor de hoofdstad
215330. Dat is een loffelijk aantal!
Uiteraard heeft de hoofdstad veel misère
met die belastingmerken, want de water-
vlugge dievenvingers vinden in deze ko
peren pbkjes een gemakkelijken buit. De
regeering heeft gemeend aan het oude sy
steem vast te moeten houden en liet het fiet
sende ipubliek ernstig de dupe van Jan Rap
en zijn maat. Een particuliere maatschappi;
heeft er nu iets op gevondenmen koopt zijn
belastingplaatje bij die maatschappij; deze
ponst er een nummer in en geeft u een kwi
tantie met nummer, dat correspondeert met
het plaatje. Wordt het belastingmerk gesto
len, dan krijgt gij bij bedoelde maatschappij
een duplicaat. Voor administratiekosten en
verzekering rekent deze instelling slechts
vijftig cents per plaatje.
De politie wordt geacht de burgers te
beschermen tegen diefachtig en moordda
dig gespuis en ter voorkoming van over
last. En wanneer de politie deze taak naar
behooren vervult, dan wordt zij op de han
den gedragen. Dat e-m dief van rijwielplaat
jes rustig zijn gang gaan, en dat de politie
Jiier dus feitelijk tekort schiet, nemen wij haar
niet eens kwalijk.
Maar wat wij de politie wel verwijten is
het feit, dat zij tegenwoordig optreedt tegen
wielrijders, die zonder rijwielplaatje rond-
ddelen. Zelfs gaat zij zoover dat zij deze
•«.'keurt; zij legt dus iemand een boete op
voor dingen, waarin zij tekort geschoten is.
Oïn het overdreven te zeggen: als politie
agenten bij ieder rijwiel, dat langs den kant
van den weg of tegen de huizen is geplaatst,
werden geposteerd om hun taak te verrichten
d.w.z. zij er dus voor zorgen, dat er niets
aan het rijwiel werd ontvreemd, dan zouden
er geen bekeuringen vallen voor fietsers zon
der belastingmerken. Want allen die deze
week (de politie schijnt deze week in het bij
zonder met dit onsympathieke werk te zijn
begonnen) als wielrijders-zonder-belasting
merk op den bon zijn geslingerd, danken dit
aan het feit, dat hun belastingmerk gesto
len is. Het belastingjaar begint n.1. 1 Augus
tus; iemand die tot half Juni kans heeft ge
zien te rijden, zonder ooit zijn rijksdaalder
voor rijwielbelasting te hebben neergeteld,
is een uitzondering. Het zijn dus bestolenen
en de overheid weet dit heel goed. Erg on
sportief en onsympatiek is het van die over
heid om nu die strenge controle toe te passen,
temeer daar men niet mag volstaan om alleen
over dat gedeelte belasting te betalen, waar
over het rijwielbelastingiaar nu nog loopt
doch over een vol jaar. Maar nog stootender
is het die controle uitsluitend te laten uit
oefenen door politieagenten; door hen, die
hadden moeten zorgen, dat het merk niet
gestolen werd. Dit is natuurlijk in propor
ties wel overdreven, maar in den grond zit
de zaak toch zoo.
Eenigen tijd geleden werden die aanhou
dingen verricht door een belastingambte
naar, die tot zijn assistentie vergezeld was
van een agent van politie. Die politieagent
trad alleen maar op, wanneer werkelijk
agentendiensten noodig waren. De belas
tingambtenaar nam het rijwiel in beslag
en men betaalde een boete, waarna men
weer de beschikking kreeg over zijn vehicle.
Dat is logisch. Minder logisch is het, dat
deze ambtenaren op de kaart, die den aan
gehoudene werd verstrekt in plaats van zijn
rijwiel, aanteekenden, dat de houder van de
kaart het belastingmerk „vergeten" had, ook
ab had hij opgegeven, dat zijn rijwielplaatje
gestolen was. Zelfs de belastingambtenaren
schaamden zich er voor, dat de politie zoo
veel plaatjes liet stelen.
Nu wij het toch over verkeersmiddelen en
politie hebben twee uitersten die elkaar
soms hardhandig raken is het wel inte
ressant eens na te gaan hoeveel rij- en voer
tuigen er over het Amsterdamsche asfalt
zeulen en hoe en in welke mate de politie
tegen die weggebruikers moet optreden.
In de hoofdstad zijn 9362 personenauto's
3942 vrachtauto's en 152 autobussen en on
geveer 900 motorrijwielen, waaronder ook
de rijwielen met hulpmotor moeten worden
gerekend. Rijwielen zijn er ongeveer 220.000.
Een kleine 4000 handkarren en enkele door
paarden getrokken wagens (begrafeniskoet-
sen en trouwrijtuigen o.a.) zijn nog te noe
men. De duizenden en duizenden kinderwa
gens, gelukkig, want het zou ondoenlijk zijn
om in deze materie juiste cijfers te verkrij
gen. En van de tram zullen wij maar in het
geheel niet spreken.
Dat er voor de politie op het gebied van
verkeersongevallen en verkeersovertredingen
nog al een en ander te doen viel, valt bij
dergelijke aantallen niet te verwonderen.
Het aantal verkeersongevallen (dat het
laatste kwartaal helaas is toegenomen) be
droeg bijna 10.000 met voor 45 personen
doodelijken afloop, 493 ernstig lichamelijk
letsel, en ongeveer 500 lichte verwondingen;
7500 gevallen hadden uitsluitend een ma-
terieele schade op hun credit.
129 gevallen werden veroorzaakt door het
niet rechts houden, 3160 door verkeerd
uitwijken of geen voorrang verleenen, 334
verkeerd den hoek omrijden, 330 door na
latigheid in het geven van signalen of tee-
kens, 3300 door op andere wijze het verkeer
in gevaar brengen; 60 door het niet opvol
gen van politiebevelen (u kunt zich voorstel
len hoe door en door deze overtreders er
„bij" waren!) 834 door slippen of doorglij
den, 140 door een technisch gebrek en dan
nog 140 door het schrikken of op hol slaan
van paarden. Er moeten onder de enkele
paarden, die hier in Amsterdam nog rond-
loopen, ongetwijfeld verscheidene recidivisten
zijn, want wij kunnen ons Haast niet voor-
stelllen, dat er nog zooveel paarden aan het
mes van den slachter zijn ontsnapt. Wij mo
gen immers bovendien niet uit het oog ver
liezen, dat niet alle paarden er een gewoon
te van maken om op hol te slaan.
Verliefde en onnadenkende wielrijders
schijnen er in Amsterdam vele te zijn, want
er werd tegen 1834 personen procesverbaal
opgemaakt wegens net ongesloten laten
staan van hun rijwiel. Aan het donker blij
ken onze stadgenooten toch een hekel te heb
ben, want slechts 20 onverlichte wielrijders
vielen in handen der politie. In verboden
richting of op afgesloten wegen waagden
zich 648 weggebruiers, en aan „snorren"
(het op den openbaren weg te huur aanbie
den van auto's) maakten zich ruim 2500
personen schuldig. Het liever lui dan moe,
mag toch op deze menschen worden toege
past en het komt ons voor, dat het een
eenigszins vreemde toestand is, dat men
schen worden bekeurd wanneer zij een bo
terham willen verdienen.
Ja, en dan die maximum-snelheid: bijna
3000 autobestuurders hadden het ongeluk,
dat zij werden gesnapt toen zij hun boekje
te buiten gingen, dus wij behoeven niet erg
optimitisch te zijn over het aantal, dat over
tredingen op dit gebied heeft gepleegd, zon
der dat zij tegen de lamp getoopen zijn. Het
rijden op de trambaan (door een ander ver
voermiddel dan de tram namelijk) werd
28 keer gevolgd door een proces-verbaal,
op het eerste gezicht haast een onmogelijk
heid, als men weet hoe langzaam de tram
voortkruipt. Maar dat zullen dan wel hand
karren zijn geweest.
Zoo werpen dorre cijfers een typische
kijk van bovenaf op het gewoel van de
hoofdstad als verkeercentrum. Die cijfers
geven natuurlijk een onjuist beeld; het zijn
officieele cijfers en die blijven altijd eenigs
zins onder de werkelijke.
Processen-verbaal ten aanzien van per
sonen die zonder geldig belastingmerk op
de fiets rijden, vinden wij er niet bij ver
meld. Dat was tot nu toe een onderhand-
sche kwanselarij, die met een briefkaartje
en een ambtenaar op het Oost-Indische huis
werd afgemaakt, doch die wij wel in het
verslag over het loopende jaar ter gelege
ner tijd zullen aantreffen, want zooals wij
boven reeds zeiden, „de politie bemoeit er
zich nu mee". En wij herhalen, dat dit niet
de taak van de politie mag zijn.
ADAM WEEVERS.
Postduiven.
P.V. „DE POSTDUIF".
Bovengenoemde vereeniging hield een
wedvlucht vanuit Orleans (Frankrijk) op 10
Juni; gelost om 6 uur met N.O. wind; aan
komst als volgt:
1. J. Huiberts Sr. 16.12.32
2. idem 16 22 18
3. A. J. de Wit 16.33.01
4. T. Feijen 16.36.40
5. A. J. de Wit 16.39.23
6. J. Deutekom 16.54.54
POSTDUIVENVEREENIGING
„ALCMARIA VICTRIX".
Bovenvermelde vereeniging hield een
wedvlucht van Orleans, afstand 567
K M., los 6 uur. Wind W.O. Aantal deel
nemende duiven 152.
1 Joh. v. Seggelen 3.49.50
2. Th. v. Gijzen 4 05.39
3 Jos. v. Seggelen 4.13.22
4. S. Dingerdis 4.22.46
5. H. J. Struij-s 4.23.30
6. B. Termaat 4.23.44
E. H. Machielse 4.30.18
8. S. Dingerdis 4.36.31
9. H. J. Caarls 4.37.57
10. S. Dingerdis 4.37.31
11. H. J. Caarls 4.38.38
12. P. H. Ranzijn 4.41.47
13. S. Dingerdis 4.44.11
14. N. IJpmr 4.47.24
15 P. de Jong 4.48 45
16. L. v. Vuure 4.49.12
17. C. J. de Moei 4.51.27
18 H. J. Caarls 4.55.03
19. C. H. Noome 4.55.49
20. d Looze en Pauw 4.56.34
21. L. v. Vuure 4.58 45
22 N. IJpma 5.01.41
23 A. Kleef 5.04.05
24 Th. Pronk 5.05.11
25 C. H. Noome 5.09.14
26. Th. v. Gijzen 5.1127
27 L. v Vuure 5.16.35
28 L. v. Vuure 5.18.16
29 G. H. Waijboer 5.24.55
30. W. v. Zwanenburg H5.27.45
SPORT IN BEELD.
Op de eereplaats van Sport en Beeld staan
onze vier estafette-meisjes afgebeeld, die
Zondag in het Stadion een nieuw record
maakten. Tal van andere spelkieken van den
Olympischen Dag vindt men elders in dit
nummer, dat natuurlijk ook een uitvoerig
verslag geeft van de wedstrijden zelf.
Bijzonder aardig is het artikel, dat gewijd
is aan de met koffiedik-werkende juffrouw,
die Nederlandsche successen in Italië voor
spelde, terwijl iets verder een poging wordt
gedaan, om de wereldkampioenschappen de
volgende keer hier te krijgen.
Van de gespeelde voetbalwedstrijden
wordt ook nog het een en ander verteld,
evenals van den bokswedstrijd Camera
Baer en van den roeiwedstrijd op den Am-
stel.
De wekelijksche rubrieken trekken ook nu
weer de aandacht, evenals tal van fraaie kie
ken en tenslotte wijzen wij nog op de Sta
dionwielerwedstrijden en op een voorbe
schouwing van de a.s. T.T. op het circuit van
Drente.
ORPHEUS.
Zijn de concerten van het mannenkoor
„Orpheus", wat den koorzang betreft, steeds
goed verzorgd, het bestuur geeft ook alle
aandacht aan het solistische gedeelte.
Of het voor Alkmaar minder bekende of
totaal onbekende solisten zijn, steeds vormen
zij een belangrijk aandeel op deze uitvoerin
gen.
Gisteravond trad voor een goed opgeko
men publiek al was het niet zóó talrijk
als men dat bij Orpheus gewend is in de
Groote Kerk op mej. Guus Max, alt-zange
res uit Haarlem. Tot heden had men van
haar nooit iets vernomen en wat bleek m:j.
Max te zijn? Een zangeres met een pracht
altstem. Wat mooi in een altstem is, is hier
aanwezig, n vol, diep, donker orgaan, ook
omvangrijk, en uitstekend geschoold. We
werden er mede in kennis gesteld door ae
voordracht van een aria uit „Alcina" van
Handel, een van Durante, en in liederen van
Hugo Wolf, Debussy en Pierné. Gaarne zal
men mej. Max hier terugzien.
Van de violist Herman Leydensdorff ,0
het genoegzaam bekend hoe hij speelt. Ais
kunstenaar heeft hij zich gisteravond gege
ven in de Sonate in D groote terts, van Han
dei, in Adagio (E groot) van Mozart, en .r
Gebet van Luzzato.
Van Langen, de bekende Alkmaarsche or
ganist begeleidde deze solisten voortreffelijk,
en opende het concert met de Toccata uit de
Suite Gothique van Boëllmann. Hij speelde
dit stuk in een niet al te vlug tempo, wist
een goed overdachte climax op te bouwen, en
het tweede solonummer was de Cantilene-
Pastorale van Guilmant.
Het mannenkoor had twee gelegenheids
composities van den dirigent Nico Hoogei
werf op het programma, n.1. Begroetingsliee
bij de intrede van den nieuwen burgemees
ter op 15 Jan. j.1. (burgemeester van Kin
schot met fami'ie behoorden gisteravond*on
der de toehoorders) en Koraal (Den bang
Het
sten dag van Alkmaar, 18 Sept 1573)
zijn goed klinkende, melodieuse nummers.
De goede kwaliteiten van Orpheus (be
schaafde, zuivere zangvoordracht, uitspraak)
demonstreerde het koor ook nu weer in wer
ken van Roeske (Geuzenvendel), George Rij
gen, Sendel, Kinkel, Jul. Wengert, (Fata
Morgana, dat, jammer genoeg, te laag werd
ingezet, zoodat men voor de tweede maal
moest beginnen). Toen de inzet goed was
hersteld heeft het tamelijk uitgebreide num
mer een zeer mooie vertolking gekregen.
A. K.
JOHAN WINNUBST.
Gisteren is op 48-jarigen leeftijd te
Utrecht overleden de bekende musicus Johan
Winnubst.
Winnubst werd in December 1885 te Am
sterdam geboren. De eerste lessen op muziek
gebied kreeg hij van zijn vader. Als kerk
musicus werd hij voornamelijk opgeleid door
Hubert Cuypers. Hij studeerde eenigen tijd
te Aken en bezocht later het Amsterdamsch
Conservatorium, waar hij o.a. de lessen volg;
de van Bernard Zweers. In 1910 werd hij
benoemd tot directeur-organist van de
kathedraal te Utrecht.
Ook als componist heeft hij een werkzaam
leven achter den rug. Hij componeerde tal
van werken, waarvan verscheidene werden
uitgevoerd door het Utrechtsch Stedelijk
Orkest.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
Morgen, 21 Juni a.s., zal het K.L.M.-
vliegtuig de „Ijsvogel" van Amsterdam
naar Batavia vertrekken.
De bemanning bestaat uit de heeren: J
K. F. Kress (eerste bestuurder), H. Silber-
stein (tweede), M Veenendaal (werktuig
kundige) en J. W. Hoogland (radiotelegra-
fist).
De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk
hedenavond te Amsterdam zijn.
De „Snip" op de uitreis te Athene is aan
gekomen.
F 36 VOOR HET EERST
IN DE LUCHT.
Vandaag beginnen de proef
vluchten.
Naar het Hbld. verneemt, zal de F 36, het
vier-motorige Fokker-vliegtuig, dat bestemd
is voor de K.L.M., om dienst te doen op de
lijn AmsterdamBatavia en waarmee de
K.L.M. deel zal nemen aan den handicap
wedstrijd om den Mac Robertson troph e
LondenMelbourne, heden boven Schiphol
zijn reeks proefvluchten beginnen.
LILIAN HARVEY VERLAAT
HOLLYWOOD.
3innenkort keert zij naar
Europa terug.
Op vriendschappelijke wijze is het
tusschen Lilian Harvey en Fox Film
Corporation bestaande contract gean
nuleerd. Er hadden zich naar aanlei
ding van de voorgenomen film „Sere
nade" zulke diepgaande verschillen van
meening tusschen haar en de productie-
leiding voorgedaan, dat beide partijen
het raadzaam achtten uiteen te gaan.
Binnenkort zal Lilian Harrey naar
Europa terug keeren; men neemt te
Hollywood niet aan, dat zij er blijven
zal, hoewel zij uitgenoodigd werd voor
een andere Amerikaansche filmonder
neming de hoofdrol in een harer pro
ducties te spelen.
LAND- EN TUINBOUW-
INVENTARISATIE.
Nu de tellers voor deze inventarisatie de
bedrijven afgaan om de formulieren in te
vullen, is het van belang mede te edelen, dat
het in het welbegrepen eigenbelang is van
een ieder, die land- of tuinbouwproducten
ten verkoop wil aanbieden, of varkens of vee
houdt, zijn bedrijf laat inventariseeren. Niet
geïnventariseerde bedrijven komen in een
zeer nadeel ige conditie, zoodat een ieder ten
stelligste wordt aangeraden zijn bedrijf met
toebehooren te laten inventariseeren. Men
lette voorts op de advertentie in dit blad.
DE CRISIS-ZUIVEL-CENTRALE.
De Crisis-Zuivel-Centrale maakt bekend,
dat voor de periode van 24 Juni tot en mnt
30 Juni 1934 de prijs voor het taxegedeelte
van sonsumptiemelk, gekocht op regeerings-
contract, is bepaald op 4 3/4 cent per Liter,
met dien verstande, dat voor melk van de
eerste klasse deze prijs wordt verhoogd met
de kwaliteitspremie en voor die van de
derde klasse wordt verminderd met de kwa
liteitsafdracht van 1/4 cent.
De afdracht op andere in consumptie ge
brachte melk is vastgesteld op 2 cent per
liter.
DE LANGENDIJKER GROENTEN-
VEILINGEN.
Het was in de afgeloopen week op onze
Langendijker veilingen niet bijzonder roos
kleurig gesteld. Men zou zelfs geneigd zijn
te zeggen, gezien de stemming, welke er
heerschte, dat de toestand nog slechter
wordt. Er is geen opgewekt handelsleven te
bespeuren, de handel lijkt wel dood te zijn,
wat vooral zijn oorzaak vond in de omstan
digheid, dat het afzetgebied in het buiten-
land als het ware voor onze producten is af-
gesloten. De buitenlandsche handel, die in
normale tijden zoo levendig was, werkte
stimuleerend op die in het binnenland. Deze
moet nu bijna alles opnemen, waardoor de
prijzen ten zeerste worden gedrukt. Hoewei
de regeering verschillende maatregelen
neemt ten aanzien van de vroegere aardap
pelen, treffen die maar gedeeltelijk doel, om
dat de moeilijkheden, door het buitenland
veroorzaakt door invoerbelemmeringen als
anderszins, daardoor niet worden overwon
nen.
De hoofdschotel van den veilingsaanvoer
bestond deze week weer in de vroege aardap-
pelen. De aanvoer was voor dezen tijd bij-
zonder groot: er werden n.1. 130 spoorwa
gens van 10.000 K.G. verhandeld tegen 80
in de overeenkomstige week van het vorige
jaar. Aanvankelijk waren de prijzen nog niet
al te onbevredigend: er werd voor de mooi
ste van goede kwaliteit nog tot 6.80 be
steed. Vaak echter werd niet meer dan 5
gemaakt. Men moest den minimum-prijs
echter al gauw tot 4.40 verlagen, voor
welken prijs veel van het aangevoerde werd
verkocht. De laatste dagen werd als hoogste
prijs f 5.205.50 betaald. Sommige par-
:ijen bleken al onverkoopbaar. Voor drielin
gen, die aanvankelijk voor 3.50—4.40
werden verkocht (de njinimumprijs van deze
was 3.90) brachten later 2.50—3.70
op. Aan de veiling van den Noordermarkt-
bond werd zelfs nog minder betaald. Kleine
konden aanvankelijk nig voor den minimum
prijs van 2 worden verkocht, doch al
spoedig kon er niet meer dan 0.50— f 1
voor worden bedongen. Ook hiervan waren
partijen onverkoopbaar. Voor exportaardap-
pelen werd 1.501.70 betaald, voor
groote 22.90.
De groote aardappelen, voor zoover ze
voor het binnenland waren bestemd, brach
ten het vorige jaar ongeveer dezelfde prij.
zen, doch voor de drielingen werd maar de
helft van de nu bestede prijzen betaald;
kleine waren zoo goed als niets waard.
Met de tomaten ging het verleden jaar
aanmerkelijk beter dan nu. De geringe
port naar Duitschland, gevolg ongetwijfeld
van monetaire moeilijkheden, en de hooge
invoerrechten, door Engeland geheven, ge.
voegd bij de groote voorraden uit eigen teelt,
zijn van de ongunstige stemming op de
markt wel de voornaamste oorzaken. De prij
zen, die de vorige week al zoo'n geweldigen
duw hadden gekregen, liepen nu weer op on
rustbarende wijze achteruit. Werd aanvln-
kelijk voor A-kwaliteit nog gemiddeld 18
betaald (d.i. 5 minder dan de laagst be
stede prijs der vorige week), Vrijdag kon
niet eens de 13 meer behaald worden, al
was dan de stemming den volgenden dag
iets minder slecht. Voor B-kwa.1, (die 10
lager inzette dan de hoogste prijs, de vorige
week bedongen, n.1. 14, was de daling bijna
even sterk: er werd n.1. de laatste dagen
10 tot ruim 12 betaald. C. bracht aan
vankelijk nog 16.80 op, doch liep ook tot
ruim 13 terug, terwijl voor C.C., die de
vorige week tot f 14.20 werd verkocht, nu
6.509.20 werd betaald; slechts enkele
partijtjes brachten iets meer op. De aanvoer
liep over de 100.000 K.G., die niet slechts
door leden der L.G.C., door ook door ande
ren werden aangebracht.
Voor bloemkool was de belangstelling al
zeer gering. Voortdurende warmte en droog
te deden geen goed aan de stemming. Kon
de eerste soort aanvankelijk nog voor 7
7.909 worden verkocht, later bracht ze
4.10—5.40 op, en op het eind der week
zelfs maar 3.40. Tweede soort was begrij
pelijkerwijze al zeer weinig gezocht: er werd
slechts ruim f 2 voor betaald.
Slecht liep het ook met de boswortelen.
De hoogste prijs, voor beste wortelen ge
maakt, was 4.50.
Deze prijs was een uitzondering: veel van
het aangevoerde bracht niet meer op dan
34. Enkele partijtjes werden voor
1.902-70 verkocht!
De aanvoer van rabarber had deze week
maar weinig te beteekenen; de prijs was iets
hooger dan gewoonlijk, n.1. 2.10.
Minder goed liep het met de sla: ze
bracht slechts 60—80 cent op per 100 krop.
Alles bijeen genomen waren de markt- en
handelsverschijnselen deze week van weinig
bemoedigenden aard, terwijl het perspectief
zich maar weinig gunstig liet aanzien.
LANGENDIJK.
Sinds de neutrale tuinbouwers zich in
een standsorganisatie hebben vereenigd, ten
einde beter hun sociale belangen te kunnen
dienen, zijn de standsorganisaties op tuin
bouwgebied meer en meer betrokken gewor
den bij de uitvoering van maatregelen, door
de regeering genomen, met het doel den tuin
bouw door de crisis heen te heipen.
Bij de zoogenaamde telling waren het in
hoofdzaak leden der standsorganisaties, van
wie de werkzaamheden voor dat onderzoek
waren opgedragen. De Landbouw-cris;s-
organisatie, waaronder ook de tuinbouw
behoort, en aan welke bij de maatregelen voor
verbetering in den toestand van den tuin
bouw verschillende adviezen zullen worden
gevraagd, onderzoeken zullen worden opge
dragen ter betere oriënteering en voorlicht
ting der regeering en andere werkzaamheden
in het belang van den saneeringsarbeid, heeft
thans weer de standsorganisaties ingescha
keld door hen uit te noodigen candidaten
op te geven voor leden van te vormen com
missies. De L. C. O. zal tot meerdere zeker
heid van het bereiken van haar doe! verschil
lende districten instellen met een districts
commissie, die uit den aard der zaak beter
met de locale omstandigheden op de hoogte
is, de regionale werkzaamheden met meer
inzicht van zaken op de hoogte is, de regio
nale werkzaamheden met meer inzicht vafl
zaken en met grootere nauwkeurigheid kan
verrichten en alzoo de zekerheid biedt, dat
verlangens beter tot hun recht komen 01
misstanden met meer kennis van zaken kun
nen worden uit den weg geruimd.
Men deelde ons mee, dat hoogstwaarschijn
lijk in de te vormen districten een bepaald
persoon wel met de uitvoering en uitwerking
zal worden belast bij te nemen maatregelen
als districtsleider.
Op die wijze worden de veilingsorganisa
ties wel wat op den achtergrond geschoven.
Dit vloeit echter voort uit het standpunt, dat
zij een paar jaar geleden zelf hebben inge
nomen. Zoowel de Langendijker Groenten-
centrale als de Noordermarktbond besloten
niet in behandeling te nemen voorstellen,
waarbij politieke of sociale inzichten der
leden in het gedrang konden komen, zoodat
onderwerpen, die nu in de afzonderlijke
standsorganisaties ieder van eigen standpunt
worden bekeken, niet in de veilingsorganisa
ties op hub plaats waren Het is te verwach
ten, dat de standsorganisaties, gescheiden op
trekkende. uiteindelijk toch beter zullen sla
gen dan wanneer de neutrale tuinders uit
sluitend in de veilingsorganisaties bleven.