De Groote Prijs van Europa.
platte
grond
fuchtoaact
£aaL<Ue Aedcfdat
Sport en Wedstrijden
De Engelschman J. H. Simpson (Norton) wint in de 350 c.c. klasse.
In de 250 c.c. klasse is eerste de Duitscher W. Winkler (D.K.W.)
In de 175 c c. klasse is de eerste prijs door den Belg
I. van Goor (Benelli) gewonnen.
In afwachting.
Assen is klaar.
Een ongeluk.
't Wordt drukker.
Hooghalen vraagt attentie!
Het weer wordt beter.
DE STRIJD BEGONNEN.
Zaterdagmorgen.
De start.
Eenige veranderingen.
De kleine machines.
Een motor in brand!
tttepuin
Pi HAAR
Wel geeft hij toe Johanknegt herhaaldelijk
op een dwaalspoor te hebben gebracht door
prentbriefkaarten uit het buitenland aan den
detective te stu-en, met „aanwijzingen".
Pres.: Waarom deed u dat?
Mees: Daar had ik nou eenmaal plezier in
Johanknegt: Ja, dat is nu een man, die de
„waarheid" spreekt.
Mees: Arm maar waar!
Tenslotte heeft de Officier van Justitie
tegen den detective geëischt zes maanden
voorwaardelijke gevangenniastraf met een
proeftijd van dne jaar.
Mr. Kokosky verdedigde Johanknegt.
Hij betoogde, dat de detective tien maanden
onschuldig in voorarrest heeft gezeten en
dat er geen sprake is van wetenschap, dat de
goederen van misdrijf afkomstig waren. Mei
klem drong hij aan op vrijspraak.
Na re- en dupliek werd ook in deze zaak
de uitspraak bepaald op Donderdag 28
dezer.
(Van onzen sportredacteur).
Assen, Vrijdagmiddag.
Zooals Assen er thans uitziet, zoo zal nie
mand ooit te voren het stadje gezien hebben.
Meer dan vroeger, veel meer zelfs, heeft de
geheele stad zich opgemaakt, om feest te vie
ren ter gelegenheid van de T.T., neen ter ge
legenheid van den „Groote Prijs van
Europa".
De geheele binnenstad is op werkelijk
grootsche wijze versierd met groene bogen,
met kleurige vlaggen, met alles, wat maar
tot verhooging der gezelligheid bij kan bren
gen. Geen enkele straat is overgeslagen;
overal hangen de vlaggen en wimpels en
wapperen vroolijk in den vrij harden wind,
die er op het oogenblik waait.
Bij de hoofdtoegangswegen naar de Drent-
sche hoofdstad zijn groote eerepoorten op
gesteld en telkens weer leest men in sierlijke
letters het woord „welkom".
Vooral de toegangsweg langs de Drent-
sche Hoofdvaart, de Vaart geheeten, is zeer
fraai. Zeker over een lengte van 2 K.M. is
deze weg versierd, terwijl de schepen in de
haven alle gepavoiseerd zijn. En straks, ais
het donker wordt, zullen honderdduizenden
lichtjes gaan branden; dan zal de stad in
een ongekende feesttooi gezet worden, dan
zal de menigte feest vieren.
De drukte is gisteren al begonnen. Reeds
toen kwamen honderden vreemdelingen in
de stad. Doch in den loop van dezen Vrijdag
werd die drukte met het uur grooter. Uit
alle provinciën zag men auto's en motorrij
wielen, niet enkelen, maar tientallen, die
weldra honderdtallen werden. En de gasten
vonden onderdak in de hotels en bij de parti
culieren, die weldra „vol" waren.
Ontegenzeggelijk zal het morgen drukker
worden dan het ooit geweest is. Typeerend
daarvoor is wel, wat ik vanmiddag van den
kapper hoorde: ,,'t Was, zoo zeide hij, Don
derdagmiddag al drukker dan het vorig jaar
Vrijdagavond".
Kijk, dat zegt toch wel iets Dat beteekent,
dat wij morgen een record mogen noteeren,
een record-aantal bezoekers dan.
Of er nog meer records gebroken zullen
worden? Daar moeten de renners ons straks
antwoord op geven. Onmogelijk is het niet,
want het selecte groepje renners van meer
dan honderd zal elkaar vinnig bekampen en
zoo lang mogelijk zal elke rijder zijn merk
verdedigen. Van de machine zal alles, maar
dan ook totaal alles, geëischt worden, 't Ge
volg daarvan zal zijn, dat er verschillende
„in de soep" zullen worden gedraaid, maar
een ander gevolg zal zijn, dat de snelheid
zeer groot zal zijn.
„Assen is klaar", vertelde ons vanmid
dag de voorzitter der T.T.-commissie, mr. J.
Linthorst Homann, en hij deelde ons in een
gemoedelijk praatje mede, wat er allemaal
gebeurd is in den tijd van voorbereiding. En
daarbij wees hij er op, dat niet alleen Assen,
maar ook de gemeente Beilen met haar bur
gemeester en wethouders hard heeft mede
gewerkt, om deze races te doen slagen.
Wij zouden echter nog veel verder kunnen
gaan en kunnen wijzen op de verbeteringen,
die de toegangswegen naar Assen hebben
ondergaan in den loop der jaren en dan zou
wel duidelijk worden, hoe dit grootsche eve
nement eigenlijk een heele provincie in actie
brengt
„Wij staan aan den vooravond van een
gebeuren, zooals nog nimmer in Europa, in
de heele wereld geschied is", zoo zeiden de
deskundigen uit binnen- en buitenland ons
En daarbij bedoelden zij, dat de strijd mor
gen feller dan ooit zal zijn, doch bovendien
dat de strijd „open" zal zijn. Weliswaar is
de Norton nog steeds favoriet, maar de men-
schen-die-het-weten-kunnen verwachten ver
rassingen. Zij meenen, dat de Zweedsche
Husqvarna, de Belgische F.N. en de Duit
sche D.K.W. en N.SU. voor verrassingen
kunnen zorgen en daarmee is meteen gezegd,
dat de Engelsche suprematie morgen de eer
ste beslissende slag zal moeten afslaan. Of
haar dat gelukken zal?
Er is gisteren en vandaag druk, zeer
druk getraind door alle renners en de snel
heden waren bijzonder groot. Echter, aan
deze snelheden heeft men geen houvast, om
dat zij over korten afstand gemaakt zijn. De
F.N. was ook vorige jaren razend snel, maar
haar uithoudingsvermogen was toen nog
niet groot genoeg.
En dat is de groote beteekenis
van een dergelijke race: kan een
machine gedurende eenige honder
den kilometers met een z.g. topsnel
heid draaien, of zal ze na eenige
ronden bezwijken?
Niet de snelheid alleen is hier van
invloed, maar het uithoudingsver
mogen moet in de allereerste plaats
genoemd worden. En wanneer een
machine razend snel is en de finish
bereikt zonder gebreken, dan is be
wezen, dat die machine betrouw
baar is voor den gewonen toerist.
De trainingsiilten zijn dus voor ons niet
van al te veel waarde, maar ze zijn dat wei
voor de rijders zelf. Deze leeren daardoor
het circuit goed kennen en zij rijden dan ook
niet alleen, om te controleeren, hoe hun ma
chine loopt, maar ook en bovenal, waar ge
remd moet worden, waar de grootste snelhe
den gedraaid kunnen worden, enz. enz.
Die training is een onzer Hollandsche
renners vanmiddag noodlottig geworden. De
Rotterdammer Crezee, die een 350 c.M.3
Rudge bereed vloog in een der bochten met
volle snelheid tegen een boom. 't Spreekt
vanzelf, dat de motor totaal vernield was
De kracht der botsing was zoo groot, dat de
boom schuin in den grond kwam te staan.
Crezee zelf sloeg tegen den grond en
bleef bewusteloos liggen. Per brancard
werd hij direct naar het ziekenhuis in Assen
vervoerd, waar bleek, dat hij een halswonde
had opgeldopen en bovendien twee ribben
gebroken had.
Merkwaardig genoeg gebeurde een paar
jaar geleden op precies dezelfde plaats een
zelfde ongeluk met Cremer, die toen heel
zwaar gewond werd en pas een jaar later
het ziekenhuis kon verlaten.
Gelukkig is dit het eenige ongeluk van
dezen dag.
Er gebeurde echter nog meer. De Techni
sche Commissie heeft hedenmorgen n.1. ver
schillende renners laten proefrijden. Het
waren verschillende zwakke broeders, die
moesten toonen, of zij werkelijk konden rij
den.
Deze „controle" gebeurde, omdat men
morgen groote snelheden verwacht en men
geen risico wil nemen, dat menschen in de
baan komen, die niet afdoende bewezen heb
ben, hun motor te kunnen berijden.
Wij vernamen zoo juist, dat eenigen dier
zwakke broeders morgen niet aan den start
zullen komen
Nog een merkwaardig staaltje van hande
lend optreden maakten wij zoo juist mede.
Toen wij n.1. een tocht langs het circuit
maakten in den auto van den wethouder van
Beilen, stopte plotseling in een der flauwe
bochten de auto van onzen voorrijder, den
burgemeester van Beilen. De burgemeester
stopte uit, liep naar onzen wagen en vertelde
den wethouder, dat „die boom" nu al drie
botsingen had veroorzaakt in deze twee da
gen. Een halve minuut later hadden B. en
W. van Beilen besloten, dat „die boom" de
zen avond gekapt zou worden! „Beter een
boom gesneuveld dan een rijder", was het
zeer juiste motief in dezen!
Om 7 uur zijn wij weer thuis in de stad.
En nu pas wordt het ons duidelijker, hoe
druk Assen is. Het is een komen en gaan
van auto's en motoren. Op de parkeerplaat-
se^ voor alle café's, in alle straten, op alle
pleinen staan de wagens geparkeerd, nu al
honderdtallen. En nog steeds wordt de
stroom grooter, nog steeds wordt het druk
ker
De café's zitten nu al tjokvol en overal
klinkt de muziek 't Wordt nu reeds gezellig,
't is nu reeds een internationale menigte.
Want meen niet, dat alleen Nederlanders
deze T.T. bezoeken, er zijn ook Belgen en
Engelschen, doch bovenal Duitschers. Er is
zelfs een Duitscher, die meer dan 1000 K.M.
per fiets heeft afgelegd, om deze races bij te
wonen
De drukte zal nog grooter worden, maar
Assen en haar omgeving zijn er op voorbe
reid. Het politiecorps is versterkt met rijks
politie en detachementen marechaussees. Dat
gebeurde vroeger ook, maar het aantal is
thans veel grooter.
Deze „machten" hebben de heele zaak in
handen en dat is maar goed ook. want het
schijnt, dat alles, wat motor rijdt, de snel-
heidsziekte heeft gekregen. Ieder rijdt snel,
heel snel en liefst met de knalpot open, zoo
dat het nu al 't is bij achten een onop
houdelijk gedender is in den geheelen wijden
omtrek. Dat zal zoo duren tot laat in den
nacht en morgenvroeg heel vroeg opnieuw
beginnen.
Herhaaldelijk wordt er gevraagd: waar
kan ik de races het beste volgen? en onwil
lekeurig wijst men dan op de hoofdtribunes
bij den start of die bij den S-bocht. En aan
Hooghalen wordt dan niet gedacht. En dat
is jammer, want juist in Hooghalen ziet men
volop strijd.
Langzamerhand dringt dat tot de menig
te door en reeds het vorig jaar had men
daar bijna een dubbel aantal bezoekers dan
andere jaren. Dat aantal kan echter nog ver
groot worden, nu de tribunes daar grooter
geworden zijn.
Inderdaad, bij Hooghalen ziet men veel.
Daar ziet men de grootste snelheden van het
heele circuit; doch daar ziet men ook fraai
bochtenwerk. Eerst moet er een heel scherpe
bocht genomen worden en direct daarop zit
men in een S-bocht.
Bovendien heeft de toeschouwer hier heel
wat bewegingsvrijheid en kan hij gedurende
de races op verschillende plaatsen gaan
staan, terwijl de mededeelingen ook daar
geheel volledig zijn
Lezer, denkt een volgende keer dus eens
aan Hooghalen!
Den geheelen dag heeft het eigenlijk ge
dreigd en zelfs heeft het een paar keer wa
geregend. Maar nu, tegen den avond, wordt
de lucht helder, de wind zakt wat, zoodat al
les er op wijst, dat het morgen prachtig
weer zal zijn. 't Is te hopen, niet alleen voor
de rijders, maar ook voor de tienduizenden
bezoekers, waarvan er duizenden en nog eens
duizenden dezen nacht naar Assen trekken.
Laten wij wenschen, dat al dezen een ge-
zelligen, mooien tocht zullen hebben!
De avond en de nacht in Assen zijn in ge
paste vroolijkheid doorgebracht. Het weer
werd voortdurend mooier zoodat tegen mid
dernacht alle terrassen van de café's bezet
waren.
Intusschen is het aantal bezoekers in den
loop van den avond nog vertienvoudigd en
in ae binnenstad kan men slechts voetje voor
voetje vooruit komen. Reeds voor midder
nacht ziin de eerste autobussen binnengeko
men en hun passagiers nemen direct aan de
algemeene feestvreugde deel. Dat kan, want
de winkelsluitingswet is voor deze nacht
buiten werking gesteld en aan sluiting der
café's is niet gedacht. Deze blijven den ge
heelen nacht open.
De stroom van bezoekers houdt aan, steeds
drukker wordt het, steeds grooter wordt de
file, die zoo nu en dan verkeersopstoppin
gen veroorzaakt, doch eindelijk schijnt er
rust te komen, d.w.z. de menigte blijft feest
vieren doch de toevoer staat stil.
Dan is het ongeveer half drie, totdat tien
minuten later de eene rijder na de andere
weer binnenkomt en dan is het knetteren
niet meer van de lucht.
Het wordt weer licht en de lucht is be
trokken, zelfs valt nu en dan een klein regen
buitje, dat echter niemand deert. Nu komen
ook de extra-nachttreinen uit alle deelen van
het land binnen en tegen 7 uur zijn reeds
meer dan 60.000 bezoekers in en bij Assen,
doch nog steeds groeit het aantal met dui
zenden en als wij tijdig op weg gaan naar
het circuit zien wij een onafgebroken rij van
auto's en motoren.
De parkeerterreinen zijn tjokvol en leveren
een machtig gezicht op. Bij de tribunes is een
enorme menschenmenigte aanwezig en zij
zoeken een plaatsje op de tribunes en de ta
luds en dan komen ook de rijders bij de
start. Zij gaan tanken en langzamerhand
naar hun plaats
Aan de start staan meer dan 50 renners
van verschillende nationaliteiten. Zij staan
naast hun machines; zoo aanstonds zal de
strijd beginnen, de strijd om het Europeesch
kampioenschap. Voorop staan de 350 c.M.3-
klasse, daar achter de 250 c.M.3 en daar
weer achter de 175 c.M.3. Het wordt stil bij
de start, de laatste minuut is aangebroken,
het woraen nu seconden en danreeds
staat de starter klaar met zijn vlag, dan
geeft hij het teeken om zich klaar te maken.
Alles staat doodstil, de zenuwen zijn ge
spannen, nog 20nog 10nog 5 se
conden daar gaat de vlag naar beneden,
een oorverdoovend lawaaiDaar gaan
zealleen de Hollander Visser (Lady)
kan zijn motor niet op gang krijgen en start
een halve minuut later.
De 350-tigers zijn nu weg, van der Pluym
(Husqvarna) aan den kop met Rusk. 2 Mi
nuten later de 250 en de 175 c.M.3-klasse,
voorop gaan Johnston (Cotton) en Tyrell
Smith (Rudge Witworth) en de start wordt
gesloten door Notet (Lady).
In hot programma is wijziging geko
men, zoo is Wuring vervangen door den
Alkmaarder Dupont, die een
Goventry berijdt en verder zijn er eenige
renners uitgeschakeld door de proeven
die gisteren werden afgelegd. Bovendien
kunnen er een paar waaronder Piet van
Wijngaarden, niet starten wegens mo-
torpech
De strijd is begonnen en weldra wach
ten wij op het verloop. Rusk op Velocet-
te heeft in de groote klasse de leiding
genomen, doch reeds in de eerste ronde
gaat J. H. Simpson op Norton hem voor
bij en neemt de eerste ronde in 8 min.
1 sec. wat een gemiddelde is van 129^
K.M. per uur en dat met een stilstaande
start. Simpson is razend snel. In de 2de
ronde ligt hij al een 400 M. voor, terwijl
Rusk op de 9de plaats ligt. Éventjes
heeft hij gesukkeld met een onwillige
bougie en dat kostte hem een leelijke
achterstand, daardoor is Mitchel (Velo-
cerie) op de tweede plaats gekomen en
E. G. Nott (Husqvarna) op de derde
plaats en onze Hollandsche jongen van
der Pluym heeft in de eerste ronde
reeds een achterstand en davert als ze
vende langs de tribune, terwijl hij in de
ronde een plaatsje opschuift. G. Tim
mer (New mperial) heeft het nog beter
gedaan en is naar de 7de plaats gekomen
in de He ronde.
In de 250 cM3 klasse is A. Geiss (D.K.
W(Duitschland) verbluffend snel en
weet zelf verschillende 350-igers te pas-
seeren. Hij ligt natuurlijk aan de kop
en blijft daar voorloopig. Het is de
vraag of de D.K.W. het houdt maar op
het oogenblik is zij verreweg de snelste
in deze klasse. W. Winkler (D.K.W-
Duitschland) ligt tweede en L. T. Arclier
(New Imperial-Engeland) derde. Terwijl
in de 350 cM3 klasse de Engelschen lei
der. zitten in de 250 cM3 de Duitschers
aan de kop. Jaap Fyma (Frindlay Peer-
less-Holland) is de eerste Nederlander
in de 250 cM3 klasse, doch hij ligt op de
10-de plaats. A. Hartman (Excelsior-
Holland) ligt vlak achter hem.
In de lichte klasse heeft de Belg I. v. Goor
(Benelli) de leiding op den voet gevolgd door
den Belg E. Hardy (Barbé) en den Belg M.
v. Geert (Rush), terwijl de Nederlander J. C.
Snijder van Wissekerke (Country Eagle) op
de 4de plaats ligt.
De Hollander lig echter vrij ver achter. In
de derde ronde missen wij hem. Zoo gaat de
strijd door, toch komen er kleine veranderin
gen, doch aller aandacht is gericht op de
350-igers, waar de Engelschman Simpson
steeds aan den kop blijft. Onze van der
Pluym houdt zich best. Er ontstond op de
tribune een helsch lawaai toen de rondetel-
ler van der Pluym vergat. Intusschen ligt hij
in de vierde ronde als vijfde en in de zesde
ronde eveneens.
Nott gaat in de zesde ronde tanken en dat
kost hem voorloopig een paar plaatsen. In
tusschen heeft hij de snelste ronde gemaakt
met een gemiddelde van bijna 132 K.M. per
uur, terwijl de Duitscher A. Geiss in de
250 c.M.3-klasse een ronde rijd van 127 K.M.
per uur, dat is bijna 7 K.M. sneller dan het
vorige jaar. Om half elf hooren wij het be
richt, dat van der Pluym uitgevallen is en
bij de oude Tol aan zijn motor staat te wer
ken.
Notet is intusschen gevallen, hij kan ver
der rijden, terwijl E. G. Nott na zijn tanken
er weer een daverend gangetje in zet en een
ronde maakt van ruim 140 K.M. Een fraai
gezicht krijgen wij als niet minder dan zes
rijders vlak bij elkaar door de bocht komen.
Het zijn een paar 350-igers en de twee ra
zend snelle D.K.W.'s, die met hun 2y2 P K.
motor vrijwel even snel zijn als de zwaai-
dere broeders. Plotseling valt Simpson, bij
Laag Halerveen, doch hij rijdt verder. Hij
blijft eerste met een 200 M. voorsprong. Na
7 ronden is de stand: le. J. H. Singson, 2e
Mitchel, 3e Rusk en 4e Nott. Jammer dat van
der Pluym uit den strijd ligt, doch Timmer
neemt zijn plaats in in deze klasse. Hij ligt
op de 8ste plaats en J. Moeyes (Heerhugo-
waard) (Velocette) zit vlak achter hem.
In de 250 c.M3. klasse hebben de Duit
schers met de D.K.W. nog steeds de leiding.
Netjes gaan de beide heeren samen langs het
circuit. Jaap Fijma is hier de beste Neder
lander en zal ongetwijfeld de eerste blijven,
omdat zijn voorsprong vrij groot is.
De Spanjaard Aranda (Velocette) is 'blijk
baar te vurig, want in de 8ste ronde vliegt
zijn motor in brand. Nott is en blijft razend
snel hij ligt nu vierde, maar heeft al getankt
zoodat er straks nog wel wat veranderd zal
worden in de stand.
Langzamerhand verminderd het aantal
rijders, enkele machines bezwijken. Er zijn
een paar rijders gevallen, maar ernstige
ongelukken komen gelukkig niet voor.
Timmer stopt.
In de 9de ronde stopt Timmer bij Hoog
halen en repareert. Zal hij blijven rijden.
Wij wachten af en dan hooren wij, dat hij
zijn ketting heeft gebroken en niet verder
kan rijden.
Schot (Velocette) en J. Moeyes zullen nu
om een goede plaats strijden en dat is hun
toevertrouwd, doch dan verrast ons de
mededeeling, dat Timmer toch weer rijdt.
Bravo!! Even later stopt hij echter defini
tief.
De helft van de strijd voorbij.
De helft van de strijd is dan ongeveer voor
bij, nog steeds heeft Simpson de leiding en
nog steeds zijn Rusk en Mitcheil in hun ge
vecht om de tweede plaats. Rusk, wiens mo
tor niet zoo snel is als die van Mitcheil, blijkt
door rijtechniek zijn zwakkere positie steeds
weer op te halen. Hij is hierdoor echter reeds
tweemaal gevallen, doch weet zijn daardoor
ontstane achterstand steeds weer op te
halen. Zij worden ernstig bedreigd door Nott.
Ongetwijfeld is Simpson de sterkste, doch de
overigen zullen nog lang strijden om de
tweede plaats.
Onze Hollander Jaap Schot rijdt buitenge
woon goed en stijgt voortdurend in plaats
In de 250 c.M.3-kIasse blijven de Duit
schers naast elkaar rijden. Zij hebben een
groote voorsprong op de anderen en nemen
geen risico. Onderling vechten de Duit
schers niet, want óf Winkler óf Geiss moe
ten winnen, dat is „Teamwork".
Zoo gaat da wedstrijd door. In dave
rende snelheid gaan de beide leiders in
de 350 cc. klasse langs de tribune, nog
steeds is Simpson eerste en Rusk achter
volgde hem. Een verbitterde strijd ont
staat in de laatste ronde en dan
daa rzijn ze.
1. Simpson (Norton).
2 Rusk
3! Mitcheil (Velocette).
In de 250 cc-klasse zijn de Duitschers in
de voorhand gebleven en zij winnen schijn
baar onbedreigd, maar Geiss krijgt op het
kritieke moment pech en loopt de laatste 100
M. naast zijn motor. Hij wordt daardoor
derde.
1. W. Winkler (D.K.W.)
2. Archer (New Imperial).
3. Geis (D.K.W.)
In de 175 cc-klasse is:
1. Goor (Benelli).
2. Dickwel (Barbê).
3. E. Hardy (Baibé).
Jaap Schot en Jaap Fyma worden Neder-
landsche kampioenen in de 350 cc en 2o0 cc-
1<laSSe' (Ongecorrigeerd.)
Wielrennen.
3E-ZESDAAGSCHE TE AMSTERDAM.
Van 28 November a.s.
Naar wij vernemen zal ook in het komen
de najaar wederom in het R.A.I.-gebouw
een zesdaagsche wielerwedstrijd worden
georganiseerd en wel van 28 November
a.s.
Evenals vorige jaren zal de technische lei
ding in handen zijn van den heer Fr.
Grolms.
DE F. 36 VLIEGT.
Uitstekend geslaagde proefvlucht.
Geheel onverwachts, zonder dat een aan
kondiging had plaats gehad, heeft het nieuwe
4-motorige Fokker-vliegtuig F 36, het groot
ste vliegtuig van ons land dat binnenkort aan
de vloot van de K. L. M. zal worden toege
voegd, een proefvlucht gehouden.
Gistermiddag was de laatste hand gelegd,
aan het vliegtuig en de motoren hadden reeds
proefgedraaid. Gisteravond te 9 uu 12 ging
de F. 36 voor het eerst de lucht in. Het toestel
werd bestuurd door den vlieger Meinecke van
de Fokker-fabrieken, terwijl verder meevlogen
de werkmeester Fransen van de K. L. M. De
start geschiedde zeer vlot. Binnen 10 secon
den was het 11 ton wegende vliegtuig los.
Het lag zeer vast in de lucht en de motoren
liepen uitstekend.
Slechts weinig Amsterdammers zullen iets
van deze proefvlucht hebben bemerkt, want
gedurende de tien minuten dat de luchtdoop
duurde, bleef de F 36 boven Schiphol en
directe omgeving.
Na tien minuten landde de F. 36 zeer vlot
De bestuurder Meinecke was over het ver
loop van deze eerste vlucht zeer tevreden.
Het toestel had in alle opzichten voldaan en
hoewel het niet volledig belast was bij'
volle belasting weegt het 16 ton was het
zeer eenvoudig te besturen. Er stond een vriji
sterken wind. n.1. ongeveer 30 K.M. per uur,
doch zooals reeds gezegd lag het toestel zeer
vast in de lucht.
Deze eerste proefvlucht kwam geheel on
verwachts en op Schiphol waren dan ook
weinig toeschouwers. De heer A. H. G. Fok
ker was aanwezig en verder sloegen de heeren
Spit en Aler van de K. L. M. de proefvlucht
gade.
KONINKLIJKE GIFT.
Aan de slachtoffers van den brand
te Velddriel.
H. M. de Koningin heeft een gift doen
toekomen aan den voorzitter van het
plaatselijk steuncomité te Velddriel (ge
meente Driel), waar een felle brand
heeft gewoed, waardoor 15 woningen in
den asch werden gelegd.
DE NIEUWE MINISTER BIJ
H. M. DE KONINGIN.
H. M. de Koningin heeft hedenmiddag
ten paleize het Loo den nieuwbenoem-
den minister van economische zaken,
mr. Steenberghe, ter beëediging ontvan
gen.
N.V. EIERVEILING NOORDHOLLANDS
NOORDERKWARTIER.
ALKMAAR, 23 Juni 1934. Op de heden
gehouden eierenveiling waren in totaal
19000 stuks kipeieren aangevoerd, waarvan
de prijzen als volgt: 56—85 2.20—2.30,
58—60 2.20—2.40, 60—62 2.30—
2.50, 62-64 2.40—/ 2.70; 64—66
2.602.80. 18000 stuks Eendeieren,
waarvan de prijs niet genoteerd.
BRUG OFFICIAL
AUTO OITC
PARK ,PITS
/TUD»
ONOVERD.TRIBUNE
S .BOCHT
RON DENBORD
«ONoeNAêsjgia
staanpl. I ftur»/er„N
talud ONCvERD.
fif\ TRIBUNE
OVEPDEKTE
ONOVERD. TRIBUNE
TRIBUNE
RESTAURANT
staanpl.
TALUD
AUTOS
IJWIÊL6N
motoren
AUTO'S
DOORSNÉDE STAANPLAATSEN