De Groote Prijs van Europa. F.N. dezen keer aan de spits, v. d. Pluym derde DE 500 C.M3. RACE. De strijd is gestreden. Na de ochtendraces om den grooten Prijs van Eurona op het Drentsche Circuit, waar van we U in de courant van Zaterdag reeds een en ander verteld hebben, komt dan des middags „de monsterrace" van het jaar, h-.-t gevecht van de 500 c.M.3. De verwachtingen zijn hoog gespannen de kans dat Norton, the unapproachable, dit jaar het achterspatbord van een concurrent te zien krijgt, is waarachtig zoo denkbeel dig niet. De Husqvarna's zijn sound and safe, coureurs als Woods, Sunqvist en Ka len in den zadel van een „Huskie" zijn vast besloten, en ais derde candidaat voor den eeretitel zal F.N. een goede poging wagen Voor Norton is het een heele slag, dat de beroemde coureur Wal Handley niet kan starten door blessures, opgeloopen bij de Engelsche T.T. Norton zal dus alleen verte genwoordigd zijn door den winnaar van Man, Guthrie. Een enorme crack, maar hij alleen zal moeten vechten tegen een heel stelletje beroemdheden, plus nog een aantal outsiders die het hem nog lastig genoeg kunnen maken. Guthrie zal alles open moe ten draaien, we kunnen gerust verwachten dat èn F.N. èn de „Huskies" als duivels ach ter het edele wild gaan jagen en geen voet terrein zullen cadeau doen. Het puikje van onze Hollandsche jongens is present om de buitenlanders het vuur na aan de schenen te leggen en't Nederlandsche kampioenschap te veroveren. We zien van der Pluijm en we zien een stelletje Eysink- rijders dat er zijn mag. Van Hamersveld. Dick Eysink, Bakker Schut en Houtop we ten wat motorrijden is, en als een van de oude garde is er weer Maarten Flinterman op F.N. Zelfs hem is de roepstem van het Asser-feest te machtig geworden. De lijst van 51 deelnemers vermeldt de namen van de grootste internationale be roemdheden en alles doet een race verwach ten, die „noch nie dagewesen" is. 80.000 kijkers. Duizenden en duizenden omzoomen de baan, men schat het aantal op meer dan 80.000. Het weer klaart meer en meer op en het wordt warm. In en bij de pits is het een levendige druk te, die grooter wordt, naarmate het lang verbeide moment van den start nadert. De Commissaris van de Koningin in Drente, Ba ron de Vos van Steenwijk, heeft zich bereid verklaard het startsein te geven. De start. Tegen kwart na twee zijn de rijders op gesteld, in rijen van drie achter elkaar. Een indrukwekkend gezicht, een schouwspel da' behoort tot de mooie oogenblikken van elke T.T. weer. Minuten van spanning, die zich eerst oplossen als de vlag valt en het veld van rijders naar voren schuift en de aan slaande motoren een donderend lawaai ma ken. Zoo is het ook nu weer. Het drama van Milhoux. Rennerswee hoeft niet in de laatste ronden te komen, beter bewijs als nu is nog niet ge leverd. Milhoux, de F.N. crack, waar een fabriek en een heel volk de hoop op gevestigd hebben, die in staat is een Norton te evenaren, misschien wel te overtreffen, kan niet wegkomen. Zijn motor slaat niet aan, en wild van zenuwen, verbeten en bijna huilend van teleurstelling, doet de arme kerel alles om zijn zware kar door de compressie 'e duwen. Het lukt niet, hij tobt zich af, werkt als een paard, maar seconden worden minu ten, het veld moet langzamerhand al in zicht komen en nog staat de rijder te vechten te gen zijn machien. Het publiek leeft geheel met hem mee, maar verzuimt toch niet te hooren naar de berichten die over deze eer ste ronde van de telefoonposten binnenko men. Husqvarna leidt Er is al sensatie. Geen Norton ligt aan het hoofd, maar Sunqvist op Husqvarna. Ze moeten direct weer in zicht zijn, en jawel, als een kluitje renners de laatste bocht door schiet leidt Sunqvist, omdirect bij de pits tot ieders teleurstelling voor goed te verdwijnen, een lekke band schakelt hem uit. Snelheid, snelheid' Dat de heeren direct alles open zetten blijkt dat ze de eerste ronde, met een stilstaanden start al direct 139.3 K.M. gedraaid hebben, dat belooft wat. Ook Woods sneuvelt. Een tweede ernstige slag treft het Husqvarna-kamp. Stanley Woods, de favo riet van Assen, die het circuit op zijn duimpje kent, blijkt in de eerste Kilometer gevallen te zijn, gelukkig niet ernstig, maar een zwaar opgezwollen hand belet hem het rijden. Hoevelen zullen er vanmiddag nog volgen Milhoux rijdt. En eindelijk is Milhoux er in geslaagd weg te komen. Met ruim anderhalve ronde achterstand op de leiders begint hij in zijn wanhoopspoging er nog van te maken wat er van te maken is. Norton Van het uitvallen van Sunqvist heeft Guthrie dankbaar gebruik gemaakt, hij heeft den kop genomen en davert zijn tweede ron de langs de pits, een enorm stuk voor op de overigen, waarvan Demeuter op F.N., Noir op hetzelfde merk en onze Van der Pluym, resp. 2, 3 en 4 zijn. Onze vriend Piet van Wijngaarden ligt tiende. Daar komen een stelletje door de bocht, vechtend voor wat ze waard zijn. Het gaat ellendig hard, Rijnbergen, Jan Rijk en Si- mons in gevecht met een paar buitenlanders Zoo daveren ze door en het veld gaat al dunnen, verschillende motoren hebben den laatsten adem al uitgeblazen. Rinus van den Berg staat ergens te repareeren, Jaap Fijma stopt bij de pits en verdwijnt en in de derde ronde is ook waarachtig onze hoop, van der Pluijm verdwenen. Eerst op de 13e plaats komt hij door en ligt drie plaatsen op van Wijngaarden achter, die nu snelste Neder lander is. In de sloot. Daar komt er een in razende vaart door de laatste bocht, een iets te veel uithalen, een stofwolk, een zwarte gedaante die door de lucht vliegt, enlachend en ongedeerd kruipt Maarten Flinterman de droge sloot uit. Ongedeerd gelukkig, maar ook voor hem is de T.T. weer afgeloopen. De vijfde ronde gaat in met Guthrie onbe dreigd aan den kop, hij is ongeveer een halve minuut op Demeuter voor en krijgt uit zijn pit het sein wat kalmer te doen. Van der Pluym is nog steeds in de achterhoede, maar verrast vriend en vijand eensklaps door weer op de zevende plaats te zitten. De strijd woedt voort, om de 4e, 5e en 6e plaats wordt zwaar gevochten door Rosemeyer (D.K. W.), Poncin (Sarolea) en Kalen (Husqvar na). Daarachter als een terrier van der Pluijm. De heer Poncin heeft het voorbeeld van Flinterman gevolgd en is op dezelfde plaats even in de sloot gaan liggen uitbla zen, heeft daarna zijn motor weer op den weg getrokken, de boel weer zoowat recht getrapt en is weer doorgereden alsof er niets gebeurd is. Onze Bertus van Hamersveld is ondertus- schen in heftig duel geraakt met den beken den Duitscher Soenius op N.S.U., en ronden- lang is de afstand maar enkele meters. Wiel aan wiel daveren ze langs, totdat eindelijk Bertus het pleit wint. De slachting duurt voort. Dick Eysink heeft zijn motor aan de wil gen gehangen, zoo doen ook de Ridder en Jack Schot, Rosemeyer repareert bij Laagha- len en het gevecht wordt steeds verwoeder. Alleen Guthrie draait met verbluffende snel heid zijn ronden en de achtervolgers moeten alles opendraaien om het bij te sloffen. Dit lukt ze prachtig en na zes ronden is de kop groep aldus: Guthrie, Demeuter, Noir, Ka len, Poncin, van der Pluijm, Wood op New- Imperial, van Wijngaarden. Milhoux. Door de spanning aan den kop is niet ai- Ier aandacht gevestigd op de kleine Belg, die zoo jammerlijk tijd verloor bij den start. Maar zij, die de rondenlijsten bijhouden zien het nummertje 1 bij elke ronde weer een paar plaatsen klimmen, met geweldige ze kerheid loopt Milhoux zijn achterstand in: „laat ze elkaar daar aan den kop maar stuk jagen, ik kom er nog wel bij"..Poncin verliest dan vlak voor de tribunes zijn uitlaat en onder donderend applaus lapt Milhoux daai op hetzelfde moment twee tegenstanders. Jammer, honderdmaal jammer is zijn mis lukte start, wat zou hij het Guthrie zuur ge maakt hebben, daar aan den kop Het Nederlandsche kamp raakt dan down doordat bericht komt dat van der Pluijm er gens staat te repareeren, hij rijdt vlug weer door, maar verdwijnt in de dertiende ronde weer uit den kopgroep. Dat heer draait een heel eigenaardige race. Nu eens is hij bij de leiders, dan weer verdwijnt hij om in de la gere regionen weer op te duiken, om even later weer doodleuk zes of zeven te liggen. De leiders tanken. Dan gaan de leiders tanken. Guthrie het eerst. Zal hij het klaarspelen weg te zijn als Demeuter langs komt? Inderdaad, juist als deze in de laatste bocht verschijnt, draait de Nortonman zijn olietank dicht en start weer schitterend. Ook Demeuter en Noir ko men drinken halen, ze komen prachtig weg, maar Kalen gaat Milhoux achterna en ver speelt kostbare seconden. De uitvallerslijst wordt langer. Jan Rijk moet dan den strijd staken. J. H P. Jansen heeft moeite om weg te komen, ook zijn lot staat vast. Draaier ligt ergens in een sloot. Holland is in deze periode niet erg gelukkig. Alleen van der Pluym geeft reden tot juichen, want zijn twaalfde ronde is bijna even snel als de recordronde van Guthrie, n.1. 7 minuten en 24 sec., i wil zeggen 140 K.M. per uur. En dit vaartje brengt hem bij de leiders terug. De sensatie van den dag Dan brengt de loudspeaker het sensationeele nieuws, dat Guthrie met een enorme snel heid bij de Oude Tol uit de bocht gevlogen is en den strijd moet staken. Even later komen nadere bijzonderheden: Guthrie is bij de eerste telefoonpost, waar een z.g. „hairpin" is, te veel binnendoor gereden, de motor is onderuit geslipt, vloog recht den weg over, dwars door de omheining heen en is in een wei over den kop geslagen. De rijder heeft een zeer lichte hersenschudding, een hoofd wonde en een gebroken arm. Dit gebeurde in zijn 16e ronde. F. N. aan den kop. Door dit ongeval is Norton uitgeschakeld en komen de Belgen op F.N. aan den kop te zitten, gevolgd door twee Husqvarna's, Kalen en van der Pluijm, die op de hielen gezeten wordt door van Wijngaarden. U ziet, geef onze Hollandsche jongens een snel le machine en ze loopen met de beste cracks mee. Een ronde later moet van der Pluijm weer stoppen, zijn ketting ligt er af, en van Wijngaarden maakt een dankbaar gebruik van de opengevallen plaats. Het duurt niet lang, want spoedig heeft "Pluijmpje" de zaak weer in orde en rijdt weer de race van zijn leven. Kalen, die rijdt voor wat hij waard is, evenaart en passant Guthrie's ronde record van 143 K.M. per uur. Hij is echter te veel achter om nog een serieuze reflectant voor de eerste plaats te zijn, tenzij de leidende F.N.'s het moordende tempo niet zullen volhouden. En jawel, in de twintigste ronde, met de overwinning in zicht moet Demeuter ergens stoppen en repareeren. Noir is dan de lei der, die zijn F.N duur zal verkoopen. •f- *""f *j spanning alom. De 22ste ronde onder aoAnlooze spanning in. Noir heeft nog; steeds den kop, Demeuter is ook weer onderweg. Bij de tri bunes gelukt het den als een razende rij dende Kalen daar Demeuter te pakken te krijgen en onder donderend gejuich krijgt hij weer de tweede plaats. Nog erger wordt het gejubel als blijkt, dat van Wijngaarden na een oneindig aantal ronden de New-Imperial man Wood te pakken heeft, en schitterend op de vijfde plaats komt. De Norton, die Piet berijdt is de machine van den beroemden Handley en van Wijngaarden rijdt het race monster verbluffend goed. Waar is Kalen?? De sensatie is geweldig; hoe zullen De meuter en Kalen het uitvechten? De telefoon meldt, dat bij de Oude Tol Kalen nog voor is, maar enkele K.M. verder wordt bericht, dat alleen no. 16 (Demeuter) doorkomt. Een heel eind voor de telefoonpost staat iemand te repareeren, maar het is niet zeker dat deze pechvogel Kalen is. Een kans voor van der Pluym. Als dat zoo is, zal van der Pluijm derde kunnen worden en den naam van Nederland hoog houden. Zoo gaat de laatste ronde in, en zelden was er in een T.T. zooveel span ning als nu. Noir gaat zijn laatste rondje draaien, zeker van de overwinning, Demeu ter zit twee minuten achter hem. Kalen re pareert wat hij kan en van Wijngaarden heeft kans gezien Wood stuk te jagen. Emotie tot het eind. Alsof we nog geen sensatie genoeg beleefd hebben vandaag, meldt Nortier daar nog even in de laatste ronde, dat de leider Nou bij Laaghalerveen gevallen is en eenige mi nuten voor het einde moet opgeven. Neen, toch niet, hij krabbelt nog overeind, klimt op zijn motorom in de verte zijn stalge- noot Demeuter op zijn rug te kijken. Onder donderende hoera's komt dan Demeuter als winnaar van den Grooten Prijs van Europa binnen, 1 minuut 45 sec. later gevolgd door den onfortuinlijken Noir. Derde is van der Pluijm op Husqvarna en als vierde komt Piet van Wijngaarden de Nortonkleuren hoog houden. Zoo komt het einde van een der sensa tioneelste races, die ooit verreden zijn. Win naars worden bekranst, volksliederen wor den gespeeld, en de duizenden en duizenden toeschouwers gaan vroolijk weg in de over tuiging, dat ze iets meegemaakt hebben, zoo spannend en zoo sportief, als misschien niet weer beleefd zal worden. Hulde aan de mannen, die tien jaar ge leden motorwedstrijd dorsten te organisee- ren op het Drentsch Circuit, niet denkend, dat dit racen tien jaar later al een der grootste Europeesche gebeurtenissen zou zijn, waar de groote Prijs van Europa zou worden verreden. De officieele uitslagen. 1. Demeuter (F.N.) 183 min. 44.2 sec., gemiddelde snelheid 135.2 K.M., 2. Noir (F.N.) 185 m. 29.2 sec., 3. v. d. Pluym (Husqvarna) 190 min. 26.3 sec., 4. van Wijngaarden (Norton) 195 min. 17 4 sec., 5. Soenius (N.S.U.) 196 min. 3.4 sec., 6 Milhoux (F.N.) 196 min. 20.2 sec., 7. Bak kerSchut (Eysink), 8. Van Hamersveld (Eysink), 9. Lambert (Sarolea), 10. Bizzo- zeno Rudge). Klasse B. 350 ccM.: 1. Simpson 157 min 47sec, gem. 131.6 K.M.; 2. Rusk 158 min. 5.3 sec.; 3. Mitchell 158 min. 21.2 sec.; 4. Nott 158 min. 50.1 sec.; 5. Loof 165 min. 46.1 sec.; 7. Aranda; 8. Schott; 9. Mell- mann; 10. Visser; 11. Bosman; 12. Vieyra Klasse A. 250 ccM.: 1. Winkler W. 153 min. 37 sec., gem. 122 K.M.; 2. Archer 154 min. 33 sec.; 3. Geiss 155 min. 15.3 sec.; 4. Mellors 155 min. 52.2 sec.; 5. Davenport 156 min. 20.3 sec.; 6. T. Smith 157 min. 1.2 sec.; 7. Dodson, 8 John- ston; 9. J. Fijma; 10. Hartman; 11. Winkler H.; 12. Huybregts; 13. Marguerite. Klasse 6 175 ccM.: 1. Ivan Goor 143 min. 34.2 sec., gem 101.3 K.M.; 2. Dickwell 155 min. 35 sec.; 3. Van Geert 157 min. 52.1 sec. Snelste ronden: 500 ccM .-klasse Kalen en Guthrie 7 min. 15.4 sec., gem. 143 K.M. 350 ccM. klasse Rusk 7 min. 39.1 sec., gem. 135.8 K.M. 250 ccM. klasse Geiss 8 min. 10.2 sec-, gem. 126.9 K.M. 175 ccM. klasse Ivan Goor 10 min., gem 103.55 K.M. D» Grand Prix de 1'Europe ie gestre den en de Europeesche en Nederland sche kampioenen zijn toegejuicht en ge huldigd door de massale menigte. Wij meenen onze verslagen niet te mogen beëindigen zonder een woord van hulde te brengen aan de organisatoren van dezen grooten wedstrijd, die zijn weerga niet heeft in de geschiedenis. Het wil toch wat zeggen, dat ver over de 100 deelnemers den strijd op het circuit van Drente aanbonden en dat ondanks deze overweldigende deelname alles vlot verliep. Welke voorbereidingen daarvoor noodig geweest zijn, valt slechts te gissen en wij zouden dit groote, zeer omvangrijke werk hebben moeten meemaken, om daar een goed oordeel over te kunnen hebben. Voor zoover wij er over kunnen oordeelen, mankeerde er aan de organisatie niets. D. persberichten hielden ons voortdu rend op de hoogte van den stand der zaken en zoo konden wij steeds den stiijd volgen op elk punt van het circuit. Slechts een klein onderdeel beviel ons niet. De gramofoon, die voor volkslie deren zorgde, was slecht en geen enkel volkslied werd behoorlijk gespeeld. Zou een volgende keer niet de Asser staf- muziek daarvoor kunnen zorgen. Dat geeft meer indruk en dan is men verze kerd van een behoorlijke afwerking van dit onderdeel der races. Maar verder was alles o. k. De par keerterreinen boden gelegenheid voor duizenden auto's en motoren, om te parkeeren, de tribunes en taluds gaven aan tienduizenden de gelegenheid, om de races te volgen, de nummerborden werden vlot en vlug bediend en zoo kon iedereen tevreden zijn. Toch moet hoewel dat niet op den weg der organisatiecommissie kan lig gen de afvoer der menigte nog beter geregeld worden. Zooals hiermee ging, duurde het te lang en meer dan een uur wachten is niet noodig, zelfs niet bij deze groote massa. De wedstrijden. En nu komen wij aan le wedstrijden zeif. De lezer zal begrepen hebben, dat er enorme snelheden zijn gemaakt. Ter vergelijking diene het volgende: Ivan Goor won het vorig jaar de races der 175 c.c. motoren met een gemiddelde van 97.4 K.M. Deze keer won hij de race der kleinste machines met een gemid delde van 101.3 K M. Het gemiddelde is lus bijna 4 K.M. hooger geworden en het is ongelooflijk, dat zoo'n kleine ma chine een zoo'n hoog gemiddelde kan ontwikkelen. In de 250 cM3 klasse steeg het gemid- de.de van 1926 tot 1933 van 86 K.M. tot 120.2 K.M., doch de Duitscher Winkler reed met zijn D. K. W. Zaterdag het ge- heele parcours met een gemiddelde van 122 K.M.En daarbij moet men nog be denken, dat Winkler zijn machine zicht baar spaarde en ongetwijfeld bij meer deren tegenstand nog wel een paar K.M. sneller zou hebben kunnen rijden. In de 350 c.M3. steeg het gemiddelde van 1925—1933 van 93.1 tot 130.9 KM. en Zaterdag reed Simpson met een ge middelde van 131.6 K M. Ook al weer een verbetering van het record en ook al weer zonder al te groote tegenstand I En tenslotte de 500 c.M3. klasse. In 1925 maakte van Hamersveld een gemid delde van 104 K.Min 1933 toerde Hunt rond met een gemiddelde van 139.1 K.M. Merkwaardig genoeg zakte hier het gemiddelde tot 135.2 K.M. Werd er dan in deze zwaarste klasse minder snel gereden dan andere jaren? Of waren de machines niet meer zoo snel? Zij die de races gevolgd hebben, weten wel beter. Er is sneller gereden dan ooit en dat blijkt wel uit het rondrecord, dat tot twee keer toe op 143.2 K.M. werd gebracht» eerst door Gutkrie en later door Kalen, resp. op Norton en Husqvar na Maar dat het gemiddelde zakte, komt, omdat een betrekkelijke outsider de race won. Het was de Engelschman Guthrie, iie den dag voor de races zei de: de wed strijd wordt niet gewonnen door de snelste machine, maar door den man, die op de motor Van blijven gedurende al die ronden. Daarmee bedoelde Guthrie, dat de machines niet alleen zijn eigen Norton, maar ook de F. N.'s en ie Husqvarna's zeer snel zijn geworden en dat de rijder steeds moet oppassen of de machine wordt hem meester. Typeerend was, dat Guthrie, zelf het slachtoffer werd van zijn voorspelling. Want zijn razend snelle Norton bracht hem bij de Oude Tol ten val. Toen had Guthrie wellicht even zijn snelheid ver keerd getaxeerd en hij, die de race als 't ware in handen had, viel en was uit der strijd! Nog duidelijker werd die uitspraak van Guthrie, toen de Belg Noir door den val van den Engelschman de leiding kreeg en een ronde later op dezelfde plaats viel. 't Lukte hem nog, even voor v. d. Pluym als tweede binnen te komen! En hoe vaak is Rusk niet gevallen? En hoevele anderen zijn het slachtoffer geworden van de snelle motoren? Inderdaad, de race is niet gewonnen door de snelste machine, doch door den man, die niet viel! Want het is Zater dag in Assen weer duidelijk geworden, dat de Norton nog steeds de snelste ma chine is, zoowel in de 350 als in de 500 cM3 klasse. Daar kan de F N. en de Husqvarna nog niet tegen vechten. 't Was alleen jammer, dat Milhoux, die waarschijnlijk de snelste F. N had, en die ongetwijfeld de beste renner was uiv het F. N.-kamp, al dadelijk uit den strijd lag. Ware dit niet gebeurd, dan hadden wij misschien nog een strijd tusschen Guthrie en Milhoux kunnen zien. De Husqvarna liep best. Wel viel Sunq vist helaas al te spoedig uit, maar Kalen bleef voortdurend achter de leiders han gen en v. d. Pluym deed, wat hij kon, om bij te blijven. Deze Hollander heeft anders een zeer merkwaardige race gereden. Een gra fische voorstelling van zijn race toont verbazend veel slingeren; nu eens lag hij vierde, dan weer 12de of 13de, om een ronde later bijvoorbeeld weer 7de ie liggen, 't Is ons niet bekend, welke de oorzaken zijn van dit vreemde rijden, al z&' de motor hem wel eens even in den steek hebben gelaten. Toch heeft v. d. Pluym getoond, dat hij een eersteklas rijder is. Zijn bochtenwerk is wellicht het beste, wat wij gezien hebben en een aardig staaltje daarvan toonde hq ons, toen hij in de tweede helft van derace even voor de hoofdtribune in den bocht den Belg Demeuster voorbij stoof en '-n een enorme rush de S-bocht door-ijlde. Dat was werkelijk eersteklas werk, dat niemand hem kon verbeteren. Trouwens, onze Hollandsche renners beginnen hoe langer hoe meer mee te tellen. Niet alleen werd v. d. Pluym derde met slechts 5 minuten achterstand op nummer twee, maar achter hem kwam v. Wijngaarden als vierde binnen, terwijl Bakker Schut en v. Hamersveld hun Eysinks als resp. 7de en 8ste over de eindstreep brachten. En daarbij mag bedacht worden, dat de Eysinks twee keer moesten tanken tegen alle andere motoren een keer! Het nationale product heeft zich dus best gehouden. Beter dan de D. K. W. in de 500 cM3. klasse! Veel beter zelfs. Want terwijl le D K.W. in de 250 cM3. klasse onbetwist de beste was, bleek zij in de 500 cM3. klasse lang niet opgewassen tegen de andere motoren. Er werd wel een be hoorlijke snelheid gemaakt, doch de topsnelheid kon niet volgehouden wor den en de een na de andere D.K VV. ver dween uit den strijd. Het andere Duit- sche merk N.S.U. kwam op de 5de plaats. Wij kunnen niet al te uitvoerig meer zijn, doch in een enkele slotbeschouwing komen wij tot de volgende conclusie: 1e Engelsche machines Norton en Velocette (de laatste vooral in de 350 cM3. klasse), de Belgische F.N.'s, de Zweedsche Husq varna's in de 500, d<. Hollandsche Eysink in dezelfde klasse, de D.K.W. in de 250 cM3. klasse met de New Imperial in die rubriek en tenslotte de Belgische moto ren in de lilleputters-klasse hebben zich zeer betrouwbaar getoond. Zij konden hun topsnelheid behouden over eenige honderden kilometers, zij bleken snel en sterk .En daar gaat het bij dergelijke races om. Assen leerde, dat de Engelsche ma chines nog steeds nummer één zijn, maar dat het vasteland bijna al den achterstand heeft ingehaald. Het zal nog slechts een kwestie var* een enkel jaar zijn, en de strijd is geheel open. Dan zal de Norton niet meer onverslaanbaar zijt, maar dan zullen de Norton6 een harden, gelijkwaardigen strijd te strijden hebben met de F.N.'s en de Husqvarna's in de allereerste plaats in de 500 cM3. klasse. En dan zal Norton met Velocette van 350 cM3. klasse moeten oppassen voor Husqvarna! Wij zullen zien! Voetbal. OM HET LANDSKAMPIOENSCHAP. Twee wedstrijden om het landskampioen schap werden gisteren gespeeld. Heracles won thuis zeer verdiend van Ajax met 21 en Willem II klopte Velocitas met 20. De stand is thans: K.F.C. 7 4 2 1 14—4 10 Ajax 7 3 2 2 18—7 8 Willem II 7 3 2 2 13—15 8 Heracles 8 4 0 4 1220 8 Velocitas 7 1 0 6 7—19 2 Zuidelijke promotie, In het Zuiden won Middelburg met 30 van Tegelen en Juliana met 82 van ce Baronie. De stand is: Juliana 5 4 10 156 9 Middelburg 5 3 11 12—8 7 Tegelen 6 2 13 1213 5 Baronie 6 0 1 5 1527 1 VELOCITAS WINT DEN K.N.V.B.-BEKER. Velocitas speelde in Utrecht den beslis singswedstrijd om den K.N.V.B.-beker tegen Feijenoord en won met 32. Een mooi suc ces voor de Groningers, die in de landscom- petitie niet veel geluk hebben. BIJ HET ADSPIRANTEN-TOURNOOI VAN DEN N. H. V. B. Het was gisteren op ons gemeentelijk sportpark weer eens een ongekende drukte, in verband met den jaarüjkschen ja, we kunnen gevoegelijk zeggen traditioneelen adspirantendag. Reeds in den vroegen morgen dacht Pluvius na een langdurige afwezigheid, roet in de „jeugdpap" te moeten gooien, doch eveneens de traditie getrouw, trad de zon als overwin- nares op den voorgrond en zette dit jeugd- festijn in een gulden zonnegloed. Het is dan ook vanzelfsprekend dat er een buitengewone stemming aan de Nieuwpoorts- laan heerschte enzeer begrijpelijk! Niet minder dan 100 elftallen, onderverdeeld in 25 groepen, zouden elkander op sportieve wijze bekampen, om de zoo bekende en zeker niet minder begeerde N. H. V. B.-speldjes. En naast dit groote aantal 1100 jeugd spelers, kunnen we nog rekenen de noo- dige bondsofficials vereenigingsbestuurderen en geleiders, scheidsrechters, terreiricommis- sarissen en een groot aantal toeschouwers. En toch,toch meenen we te kunnen zeg gen dat dit laatste aantal wel eens grooter zal zijn geweest en gister ongetwijfeld niet parallel ging met den omvang van het tour- nooi zelf. Wat velen ongetwijfeld verheugd zal hebben, was zeker het feit, onder de aan wezigen burgemeester van Kinschot met zijn gezin te mogen bemerken. Het ontging den bondsvoorzitter den heer Delvaux niet, en hij heette Alkmaar's eersten burger dan ook hartelijk welkom. Wat het tournooi zelf betreft? Ongetwij- feld is dit hef grootste wat men ooit in den lande heeft kunnen aanschouwen! Noemden we reeds eerder het groote aantal deelne- meis, de 100 wedstrijden die gespeeld moes ten worden, werden verdeeld over de acht aangebrachte speelterreinen en namen een totalen tijdsduur van acht en een half uur in beslag. Alles verliep met de juiste regelmaat, zoodat het te verwerken groote programma geen enkele afwijking vertoonde, een compli ment dus voor hen, die de regeling in han den hadden genomen, doch eveneens een com pliment voor de deelnemers zeil, die voor

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7