De Groote Prijs van Europa.
F.N. dezen keer aan de spits,
v. d. Pluym derde
DE 500 C.M3. RACE.
De strijd is gestreden.
Na de ochtendraces om den grooten Prijs
van Eurona op het Drentsche Circuit, waar
van we U in de courant van Zaterdag reeds
een en ander verteld hebben, komt dan des
middags „de monsterrace" van het jaar, h-.-t
gevecht van de 500 c.M.3.
De verwachtingen zijn hoog gespannen
de kans dat Norton, the unapproachable, dit
jaar het achterspatbord van een concurrent
te zien krijgt, is waarachtig zoo denkbeel
dig niet. De Husqvarna's zijn sound and
safe, coureurs als Woods, Sunqvist en Ka
len in den zadel van een „Huskie" zijn vast
besloten, en ais derde candidaat voor den
eeretitel zal F.N. een goede poging wagen
Voor Norton is het een heele slag, dat de
beroemde coureur Wal Handley niet kan
starten door blessures, opgeloopen bij de
Engelsche T.T. Norton zal dus alleen verte
genwoordigd zijn door den winnaar van
Man, Guthrie. Een enorme crack, maar hij
alleen zal moeten vechten tegen een heel
stelletje beroemdheden, plus nog een aantal
outsiders die het hem nog lastig genoeg
kunnen maken. Guthrie zal alles open moe
ten draaien, we kunnen gerust verwachten
dat èn F.N. èn de „Huskies" als duivels ach
ter het edele wild gaan jagen en geen voet
terrein zullen cadeau doen.
Het puikje van onze Hollandsche jongens
is present om de buitenlanders het vuur na
aan de schenen te leggen en't Nederlandsche
kampioenschap te veroveren. We zien van
der Pluijm en we zien een stelletje Eysink-
rijders dat er zijn mag. Van Hamersveld.
Dick Eysink, Bakker Schut en Houtop we
ten wat motorrijden is, en als een van de
oude garde is er weer Maarten Flinterman
op F.N. Zelfs hem is de roepstem van het
Asser-feest te machtig geworden.
De lijst van 51 deelnemers vermeldt de
namen van de grootste internationale be
roemdheden en alles doet een race verwach
ten, die „noch nie dagewesen" is.
80.000 kijkers.
Duizenden en duizenden omzoomen de
baan, men schat het aantal op meer dan
80.000.
Het weer klaart meer en meer op en het
wordt warm.
In en bij de pits is het een levendige druk
te, die grooter wordt, naarmate het lang
verbeide moment van den start nadert. De
Commissaris van de Koningin in Drente, Ba
ron de Vos van Steenwijk, heeft zich bereid
verklaard het startsein te geven.
De start.
Tegen kwart na twee zijn de rijders op
gesteld, in rijen van drie achter elkaar. Een
indrukwekkend gezicht, een schouwspel da'
behoort tot de mooie oogenblikken van elke
T.T. weer. Minuten van spanning, die zich
eerst oplossen als de vlag valt en het veld
van rijders naar voren schuift en de aan
slaande motoren een donderend lawaai ma
ken. Zoo is het ook nu weer.
Het drama van Milhoux.
Rennerswee hoeft niet in de laatste ronden
te komen, beter bewijs als nu is nog niet ge
leverd. Milhoux, de F.N. crack, waar een
fabriek en een heel volk de hoop op gevestigd
hebben, die in staat is een Norton te
evenaren, misschien wel te overtreffen, kan
niet wegkomen. Zijn motor slaat niet aan, en
wild van zenuwen, verbeten en bijna huilend
van teleurstelling, doet de arme kerel alles
om zijn zware kar door de compressie 'e
duwen. Het lukt niet, hij tobt zich af, werkt
als een paard, maar seconden worden minu
ten, het veld moet langzamerhand al in zicht
komen en nog staat de rijder te vechten te
gen zijn machien. Het publiek leeft geheel
met hem mee, maar verzuimt toch niet te
hooren naar de berichten die over deze eer
ste ronde van de telefoonposten binnenko
men.
Husqvarna leidt
Er is al sensatie. Geen Norton ligt aan
het hoofd, maar Sunqvist op Husqvarna. Ze
moeten direct weer in zicht zijn, en jawel,
als een kluitje renners de laatste bocht door
schiet leidt Sunqvist, omdirect bij de
pits tot ieders teleurstelling voor goed te
verdwijnen, een lekke band schakelt hem
uit.
Snelheid, snelheid'
Dat de heeren direct alles open zetten blijkt
dat ze de eerste ronde, met een stilstaanden
start al direct 139.3 K.M. gedraaid hebben,
dat belooft wat.
Ook Woods sneuvelt.
Een tweede ernstige slag treft het
Husqvarna-kamp. Stanley Woods, de favo
riet van Assen, die het circuit op zijn
duimpje kent, blijkt in de eerste Kilometer
gevallen te zijn, gelukkig niet ernstig, maar
een zwaar opgezwollen hand belet hem het
rijden. Hoevelen zullen er vanmiddag nog
volgen
Milhoux rijdt.
En eindelijk is Milhoux er in geslaagd
weg te komen. Met ruim anderhalve ronde
achterstand op de leiders begint hij in zijn
wanhoopspoging er nog van te maken wat er
van te maken is.
Norton
Van het uitvallen van Sunqvist heeft
Guthrie dankbaar gebruik gemaakt, hij heeft
den kop genomen en davert zijn tweede ron
de langs de pits, een enorm stuk voor op de
overigen, waarvan Demeuter op F.N., Noir
op hetzelfde merk en onze Van der Pluym,
resp. 2, 3 en 4 zijn. Onze vriend Piet van
Wijngaarden ligt tiende.
Daar komen een stelletje door de bocht,
vechtend voor wat ze waard zijn. Het gaat
ellendig hard, Rijnbergen, Jan Rijk en Si-
mons in gevecht met een paar buitenlanders
Zoo daveren ze door en het veld gaat al
dunnen, verschillende motoren hebben den
laatsten adem al uitgeblazen. Rinus van den
Berg staat ergens te repareeren, Jaap Fijma
stopt bij de pits en verdwijnt en in de derde
ronde is ook waarachtig onze hoop, van der
Pluijm verdwenen. Eerst op de 13e plaats
komt hij door en ligt drie plaatsen op van
Wijngaarden achter, die nu snelste Neder
lander is.
In de sloot.
Daar komt er een in razende vaart door
de laatste bocht, een iets te veel uithalen, een
stofwolk, een zwarte gedaante die door de
lucht vliegt, enlachend en ongedeerd
kruipt Maarten Flinterman de droge sloot
uit. Ongedeerd gelukkig, maar ook voor hem
is de T.T. weer afgeloopen.
De vijfde ronde gaat in met Guthrie onbe
dreigd aan den kop, hij is ongeveer een halve
minuut op Demeuter voor en krijgt uit zijn
pit het sein wat kalmer te doen. Van der
Pluym is nog steeds in de achterhoede, maar
verrast vriend en vijand eensklaps door
weer op de zevende plaats te zitten. De strijd
woedt voort, om de 4e, 5e en 6e plaats wordt
zwaar gevochten door Rosemeyer (D.K.
W.), Poncin (Sarolea) en Kalen (Husqvar
na). Daarachter als een terrier van der
Pluijm. De heer Poncin heeft het voorbeeld
van Flinterman gevolgd en is op dezelfde
plaats even in de sloot gaan liggen uitbla
zen, heeft daarna zijn motor weer op den
weg getrokken, de boel weer zoowat recht
getrapt en is weer doorgereden alsof er
niets gebeurd is.
Onze Bertus van Hamersveld is ondertus-
schen in heftig duel geraakt met den beken
den Duitscher Soenius op N.S.U., en ronden-
lang is de afstand maar enkele meters. Wiel
aan wiel daveren ze langs, totdat eindelijk
Bertus het pleit wint.
De slachting duurt voort.
Dick Eysink heeft zijn motor aan de wil
gen gehangen, zoo doen ook de Ridder en
Jack Schot, Rosemeyer repareert bij Laagha-
len en het gevecht wordt steeds verwoeder.
Alleen Guthrie draait met verbluffende snel
heid zijn ronden en de achtervolgers moeten
alles opendraaien om het bij te sloffen. Dit
lukt ze prachtig en na zes ronden is de kop
groep aldus: Guthrie, Demeuter, Noir, Ka
len, Poncin, van der Pluijm, Wood op New-
Imperial, van Wijngaarden.
Milhoux.
Door de spanning aan den kop is niet ai-
Ier aandacht gevestigd op de kleine Belg, die
zoo jammerlijk tijd verloor bij den start.
Maar zij, die de rondenlijsten bijhouden zien
het nummertje 1 bij elke ronde weer een
paar plaatsen klimmen, met geweldige ze
kerheid loopt Milhoux zijn achterstand in:
„laat ze elkaar daar aan den kop maar stuk
jagen, ik kom er nog wel bij"..Poncin verliest
dan vlak voor de tribunes zijn uitlaat en
onder donderend applaus lapt Milhoux daai
op hetzelfde moment twee tegenstanders.
Jammer, honderdmaal jammer is zijn mis
lukte start, wat zou hij het Guthrie zuur ge
maakt hebben, daar aan den kop
Het Nederlandsche kamp raakt dan down
doordat bericht komt dat van der Pluijm er
gens staat te repareeren, hij rijdt vlug weer
door, maar verdwijnt in de dertiende ronde
weer uit den kopgroep. Dat heer draait een
heel eigenaardige race. Nu eens is hij bij de
leiders, dan weer verdwijnt hij om in de la
gere regionen weer op te duiken, om even
later weer doodleuk zes of zeven te liggen.
De leiders tanken.
Dan gaan de leiders tanken. Guthrie het
eerst. Zal hij het klaarspelen weg te zijn als
Demeuter langs komt? Inderdaad, juist als
deze in de laatste bocht verschijnt, draait
de Nortonman zijn olietank dicht en start
weer schitterend. Ook Demeuter en Noir ko
men drinken halen, ze komen prachtig weg,
maar Kalen gaat Milhoux achterna en ver
speelt kostbare seconden.
De uitvallerslijst wordt langer.
Jan Rijk moet dan den strijd staken. J. H
P. Jansen heeft moeite om weg te komen,
ook zijn lot staat vast. Draaier ligt ergens
in een sloot. Holland is in deze periode niet
erg gelukkig. Alleen
van der Pluym
geeft reden tot juichen, want zijn twaalfde
ronde is bijna even snel als de recordronde
van Guthrie, n.1. 7 minuten en 24 sec., i
wil zeggen 140 K.M. per uur. En dit vaartje
brengt hem bij de leiders terug.
De sensatie van den dag
Dan brengt de loudspeaker
het sensationeele nieuws, dat
Guthrie met een enorme snel
heid bij de Oude Tol uit de
bocht gevlogen is en den strijd
moet staken. Even later komen
nadere bijzonderheden: Guthrie
is bij de eerste telefoonpost,
waar een z.g. „hairpin" is, te
veel binnendoor gereden, de
motor is onderuit geslipt, vloog
recht den weg over, dwars door
de omheining heen en is in een
wei over den kop geslagen. De
rijder heeft een zeer lichte
hersenschudding, een hoofd
wonde en een gebroken arm.
Dit gebeurde in zijn 16e ronde.
F. N. aan den kop.
Door dit ongeval is Norton uitgeschakeld
en komen de Belgen op F.N. aan den kop
te zitten, gevolgd door twee Husqvarna's,
Kalen en van der Pluijm, die op de hielen
gezeten wordt door van Wijngaarden. U
ziet, geef onze Hollandsche jongens een snel
le machine en ze loopen met de beste cracks
mee. Een ronde later moet van der Pluijm
weer stoppen, zijn ketting ligt er af, en van
Wijngaarden maakt een dankbaar gebruik
van de opengevallen plaats. Het duurt niet
lang, want spoedig heeft "Pluijmpje" de
zaak weer in orde en rijdt weer de race van
zijn leven.
Kalen, die rijdt voor wat hij waard is,
evenaart en passant Guthrie's ronde
record van 143 K.M. per uur. Hij is
echter te veel achter om nog een serieuze
reflectant voor de eerste plaats te zijn, tenzij
de leidende F.N.'s het moordende tempo niet
zullen volhouden.
En jawel, in de twintigste ronde, met de
overwinning in zicht moet Demeuter ergens
stoppen en repareeren. Noir is dan de lei
der, die zijn F.N duur zal verkoopen.
•f- *""f *j spanning alom.
De 22ste ronde onder aoAnlooze
spanning in. Noir heeft nog; steeds den kop,
Demeuter is ook weer onderweg. Bij de tri
bunes gelukt het den als een razende rij
dende Kalen daar Demeuter te pakken te
krijgen en onder donderend gejuich krijgt hij
weer de tweede plaats. Nog erger wordt het
gejubel als blijkt, dat van Wijngaarden na
een oneindig aantal ronden de New-Imperial
man Wood te pakken heeft, en schitterend op
de vijfde plaats komt. De Norton, die Piet
berijdt is de machine van den beroemden
Handley en van Wijngaarden rijdt het race
monster verbluffend goed.
Waar is Kalen??
De sensatie is geweldig; hoe zullen De
meuter en Kalen het uitvechten? De telefoon
meldt, dat bij de Oude Tol Kalen nog voor
is, maar enkele K.M. verder wordt bericht,
dat alleen no. 16 (Demeuter) doorkomt. Een
heel eind voor de telefoonpost staat iemand
te repareeren, maar het is niet zeker dat deze
pechvogel Kalen is.
Een kans voor van der Pluym.
Als dat zoo is, zal van der Pluijm derde
kunnen worden en den naam van Nederland
hoog houden. Zoo gaat de laatste ronde in,
en zelden was er in een T.T. zooveel span
ning als nu. Noir gaat zijn laatste rondje
draaien, zeker van de overwinning, Demeu
ter zit twee minuten achter hem. Kalen re
pareert wat hij kan en van Wijngaarden
heeft kans gezien Wood stuk te jagen.
Emotie tot het eind.
Alsof we nog geen sensatie genoeg beleefd
hebben vandaag, meldt Nortier daar nog
even in de laatste ronde, dat de leider Nou
bij Laaghalerveen gevallen is en eenige mi
nuten voor het einde moet opgeven. Neen,
toch niet, hij krabbelt nog overeind, klimt op
zijn motorom in de verte zijn stalge-
noot Demeuter op zijn rug te kijken. Onder
donderende hoera's komt dan Demeuter als
winnaar van den Grooten Prijs van Europa
binnen, 1 minuut 45 sec. later gevolgd door
den onfortuinlijken Noir. Derde is van der
Pluijm op Husqvarna en als vierde komt Piet
van Wijngaarden de Nortonkleuren hoog
houden.
Zoo komt het einde van een der sensa
tioneelste races, die ooit verreden zijn. Win
naars worden bekranst, volksliederen wor
den gespeeld, en de duizenden en duizenden
toeschouwers gaan vroolijk weg in de over
tuiging, dat ze iets meegemaakt hebben, zoo
spannend en zoo sportief, als misschien niet
weer beleefd zal worden.
Hulde aan de mannen, die tien jaar ge
leden motorwedstrijd dorsten te organisee-
ren op het Drentsch Circuit, niet denkend,
dat dit racen tien jaar later al een der
grootste Europeesche gebeurtenissen zou
zijn, waar de groote Prijs van Europa zou
worden verreden.
De officieele uitslagen.
1. Demeuter (F.N.) 183 min. 44.2 sec.,
gemiddelde snelheid 135.2 K.M., 2. Noir
(F.N.) 185 m. 29.2 sec., 3. v. d. Pluym
(Husqvarna) 190 min. 26.3 sec., 4. van
Wijngaarden (Norton) 195 min. 17 4 sec.,
5. Soenius (N.S.U.) 196 min. 3.4 sec., 6
Milhoux (F.N.) 196 min. 20.2 sec., 7. Bak
kerSchut (Eysink), 8. Van Hamersveld
(Eysink), 9. Lambert (Sarolea), 10. Bizzo-
zeno Rudge).
Klasse B. 350 ccM.: 1. Simpson 157 min
47sec, gem. 131.6 K.M.; 2. Rusk 158 min.
5.3 sec.; 3. Mitchell 158 min. 21.2 sec.; 4.
Nott 158 min. 50.1 sec.; 5. Loof 165 min.
46.1 sec.; 7. Aranda; 8. Schott; 9. Mell-
mann; 10. Visser; 11. Bosman; 12. Vieyra
Klasse A. 250 ccM.:
1. Winkler W. 153 min. 37 sec., gem. 122
K.M.; 2. Archer 154 min. 33 sec.; 3. Geiss
155 min. 15.3 sec.; 4. Mellors 155 min. 52.2
sec.; 5. Davenport 156 min. 20.3 sec.; 6. T.
Smith 157 min. 1.2 sec.; 7. Dodson, 8 John-
ston; 9. J. Fijma; 10. Hartman; 11. Winkler
H.; 12. Huybregts; 13. Marguerite.
Klasse 6 175 ccM.:
1. Ivan Goor 143 min. 34.2 sec., gem
101.3 K.M.; 2. Dickwell 155 min. 35 sec.;
3. Van Geert 157 min. 52.1 sec.
Snelste ronden:
500 ccM .-klasse Kalen en Guthrie 7 min.
15.4 sec., gem. 143 K.M.
350 ccM. klasse Rusk 7 min. 39.1 sec.,
gem. 135.8 K.M.
250 ccM. klasse Geiss 8 min. 10.2 sec-,
gem. 126.9 K.M.
175 ccM. klasse Ivan Goor 10 min., gem
103.55 K.M.
D» Grand Prix de 1'Europe ie gestre
den en de Europeesche en Nederland
sche kampioenen zijn toegejuicht en ge
huldigd door de massale menigte.
Wij meenen onze verslagen niet te
mogen beëindigen zonder een woord van
hulde te brengen aan de organisatoren
van dezen grooten wedstrijd, die zijn
weerga niet heeft in de geschiedenis.
Het wil toch wat zeggen, dat ver over de
100 deelnemers den strijd op het circuit
van Drente aanbonden en dat ondanks
deze overweldigende deelname alles
vlot verliep. Welke voorbereidingen
daarvoor noodig geweest zijn, valt
slechts te gissen en wij zouden dit
groote, zeer omvangrijke werk hebben
moeten meemaken, om daar een goed
oordeel over te kunnen hebben. Voor
zoover wij er over kunnen oordeelen,
mankeerde er aan de organisatie niets.
D. persberichten hielden ons voortdu
rend op de hoogte van den stand der
zaken en zoo konden wij steeds den
stiijd volgen op elk punt van het circuit.
Slechts een klein onderdeel beviel ons
niet. De gramofoon, die voor volkslie
deren zorgde, was slecht en geen enkel
volkslied werd behoorlijk gespeeld. Zou
een volgende keer niet de Asser staf-
muziek daarvoor kunnen zorgen. Dat
geeft meer indruk en dan is men verze
kerd van een behoorlijke afwerking van
dit onderdeel der races.
Maar verder was alles o. k. De par
keerterreinen boden gelegenheid voor
duizenden auto's en motoren, om te
parkeeren, de tribunes en taluds gaven
aan tienduizenden de gelegenheid, om
de races te volgen, de nummerborden
werden vlot en vlug bediend en zoo kon
iedereen tevreden zijn.
Toch moet hoewel dat niet op den
weg der organisatiecommissie kan lig
gen de afvoer der menigte nog beter
geregeld worden. Zooals hiermee ging,
duurde het te lang en meer dan een
uur wachten is niet noodig, zelfs niet bij
deze groote massa.
De wedstrijden.
En nu komen wij aan le wedstrijden
zeif. De lezer zal begrepen hebben, dat
er enorme snelheden zijn gemaakt. Ter
vergelijking diene het volgende:
Ivan Goor won het vorig jaar de races
der 175 c.c. motoren met een gemiddelde
van 97.4 K.M. Deze keer won hij de race
der kleinste machines met een gemid
delde van 101.3 K M. Het gemiddelde
is lus bijna 4 K.M. hooger geworden en
het is ongelooflijk, dat zoo'n kleine ma
chine een zoo'n hoog gemiddelde kan
ontwikkelen.
In de 250 cM3 klasse steeg het gemid-
de.de van 1926 tot 1933 van 86 K.M. tot
120.2 K.M., doch de Duitscher Winkler
reed met zijn D. K. W. Zaterdag het ge-
heele parcours met een gemiddelde van
122 K.M.En daarbij moet men nog be
denken, dat Winkler zijn machine zicht
baar spaarde en ongetwijfeld bij meer
deren tegenstand nog wel een paar K.M.
sneller zou hebben kunnen rijden.
In de 350 c.M3. steeg het gemiddelde
van 1925—1933 van 93.1 tot 130.9 KM.
en Zaterdag reed Simpson met een ge
middelde van 131.6 K M. Ook al weer
een verbetering van het record en ook
al weer zonder al te groote tegenstand I
En tenslotte de 500 c.M3. klasse. In
1925 maakte van Hamersveld een gemid
delde van 104 K.Min 1933 toerde Hunt
rond met een gemiddelde van 139.1 K.M.
Merkwaardig genoeg zakte hier het
gemiddelde tot 135.2 K.M.
Werd er dan in deze zwaarste klasse
minder snel gereden dan andere jaren?
Of waren de machines niet meer zoo
snel?
Zij die de races gevolgd hebben, weten
wel beter. Er is sneller gereden dan ooit
en dat blijkt wel uit het rondrecord, dat
tot twee keer toe op 143.2 K.M. werd
gebracht» eerst door Gutkrie en later
door Kalen, resp. op Norton en Husqvar
na Maar dat het gemiddelde zakte,
komt, omdat een betrekkelijke outsider
de race won.
Het was de Engelschman Guthrie, iie
den dag voor de races zei de: de wed
strijd wordt niet gewonnen door de
snelste machine, maar door den man, die
op de motor Van blijven gedurende al
die ronden. Daarmee bedoelde Guthrie,
dat de machines niet alleen zijn eigen
Norton, maar ook de F. N.'s en ie
Husqvarna's zeer snel zijn geworden
en dat de rijder steeds moet oppassen
of de machine wordt hem meester.
Typeerend was, dat Guthrie, zelf het
slachtoffer werd van zijn voorspelling.
Want zijn razend snelle Norton bracht
hem bij de Oude Tol ten val. Toen had
Guthrie wellicht even zijn snelheid ver
keerd getaxeerd en hij, die de race als
't ware in handen had, viel en was uit
der strijd!
Nog duidelijker werd die uitspraak
van Guthrie, toen de Belg Noir door den
val van den Engelschman de leiding
kreeg en een ronde later op dezelfde
plaats viel. 't Lukte hem nog, even voor
v. d. Pluym als tweede binnen te komen!
En hoe vaak is Rusk niet gevallen?
En hoevele anderen zijn het slachtoffer
geworden van de snelle motoren?
Inderdaad, de race is niet gewonnen
door de snelste machine, doch door den
man, die niet viel! Want het is Zater
dag in Assen weer duidelijk geworden,
dat de Norton nog steeds de snelste ma
chine is, zoowel in de 350 als in de
500 cM3 klasse. Daar kan de F N. en de
Husqvarna nog niet tegen vechten.
't Was alleen jammer, dat Milhoux,
die waarschijnlijk de snelste F. N had,
en die ongetwijfeld de beste renner was
uiv het F. N.-kamp, al dadelijk uit den
strijd lag. Ware dit niet gebeurd, dan
hadden wij misschien nog een strijd
tusschen Guthrie en Milhoux kunnen
zien.
De Husqvarna liep best. Wel viel Sunq
vist helaas al te spoedig uit, maar Kalen
bleef voortdurend achter de leiders han
gen en v. d. Pluym deed, wat hij kon,
om bij te blijven.
Deze Hollander heeft anders een zeer
merkwaardige race gereden. Een gra
fische voorstelling van zijn race toont
verbazend veel slingeren; nu eens lag
hij vierde, dan weer 12de of 13de, om
een ronde later bijvoorbeeld weer 7de ie
liggen, 't Is ons niet bekend, welke de
oorzaken zijn van dit vreemde rijden, al
z&' de motor hem wel eens even in den
steek hebben gelaten. Toch heeft v. d.
Pluym getoond, dat hij een eersteklas
rijder is. Zijn bochtenwerk is wellicht
het beste, wat wij gezien hebben en een
aardig staaltje daarvan toonde hq ons,
toen hij in de tweede helft van derace
even voor de hoofdtribune in den bocht
den Belg Demeuster voorbij stoof en '-n
een enorme rush de S-bocht door-ijlde.
Dat was werkelijk eersteklas werk, dat
niemand hem kon verbeteren.
Trouwens, onze Hollandsche renners
beginnen hoe langer hoe meer mee te
tellen. Niet alleen werd v. d. Pluym
derde met slechts 5 minuten achterstand
op nummer twee, maar achter hem
kwam v. Wijngaarden als vierde binnen,
terwijl Bakker Schut en v. Hamersveld
hun Eysinks als resp. 7de en 8ste over
de eindstreep brachten. En daarbij mag
bedacht worden, dat de Eysinks twee
keer moesten tanken tegen alle andere
motoren een keer! Het nationale product
heeft zich dus best gehouden.
Beter dan de D. K. W. in de 500 cM3.
klasse! Veel beter zelfs. Want terwijl le
D K.W. in de 250 cM3. klasse onbetwist
de beste was, bleek zij in de 500 cM3.
klasse lang niet opgewassen tegen de
andere motoren. Er werd wel een be
hoorlijke snelheid gemaakt, doch de
topsnelheid kon niet volgehouden wor
den en de een na de andere D.K VV. ver
dween uit den strijd. Het andere Duit-
sche merk N.S.U. kwam op de 5de plaats.
Wij kunnen niet al te uitvoerig meer
zijn, doch in een enkele slotbeschouwing
komen wij tot de volgende conclusie: 1e
Engelsche machines Norton en Velocette
(de laatste vooral in de 350 cM3. klasse),
de Belgische F.N.'s, de Zweedsche Husq
varna's in de 500, d<. Hollandsche Eysink
in dezelfde klasse, de D.K.W. in de 250
cM3. klasse met de New Imperial in die
rubriek en tenslotte de Belgische moto
ren in de lilleputters-klasse hebben zich
zeer betrouwbaar getoond. Zij konden
hun topsnelheid behouden over eenige
honderden kilometers, zij bleken snel en
sterk .En daar gaat het bij dergelijke
races om.
Assen leerde, dat de Engelsche ma
chines nog steeds nummer één zijn,
maar dat het vasteland bijna al den
achterstand heeft ingehaald. Het zal nog
slechts een kwestie var* een enkel jaar
zijn, en de strijd is geheel open. Dan zal
de Norton niet meer onverslaanbaar
zijt, maar dan zullen de Norton6 een
harden, gelijkwaardigen strijd te strijden
hebben met de F.N.'s en de Husqvarna's
in de allereerste plaats in de 500 cM3.
klasse. En dan zal Norton met Velocette
van 350 cM3. klasse moeten oppassen
voor Husqvarna!
Wij zullen zien!
Voetbal.
OM HET LANDSKAMPIOENSCHAP.
Twee wedstrijden om het landskampioen
schap werden gisteren gespeeld. Heracles
won thuis zeer verdiend van Ajax met 21
en Willem II klopte Velocitas met 20.
De stand is thans:
K.F.C. 7 4 2 1 14—4 10
Ajax 7 3 2 2 18—7 8
Willem II 7 3 2 2 13—15 8
Heracles 8 4 0 4 1220 8
Velocitas 7 1 0 6 7—19 2
Zuidelijke promotie,
In het Zuiden won Middelburg met 30
van Tegelen en Juliana met 82 van ce
Baronie. De stand is:
Juliana 5 4 10 156 9
Middelburg 5 3 11 12—8 7
Tegelen 6 2 13 1213 5
Baronie 6 0 1 5 1527 1
VELOCITAS WINT DEN
K.N.V.B.-BEKER.
Velocitas speelde in Utrecht den beslis
singswedstrijd om den K.N.V.B.-beker tegen
Feijenoord en won met 32. Een mooi suc
ces voor de Groningers, die in de landscom-
petitie niet veel geluk hebben.
BIJ HET ADSPIRANTEN-TOURNOOI
VAN DEN N. H. V. B.
Het was gisteren op ons gemeentelijk
sportpark weer eens een ongekende drukte,
in verband met den jaarüjkschen ja, we
kunnen gevoegelijk zeggen traditioneelen
adspirantendag.
Reeds in den vroegen morgen dacht Pluvius
na een langdurige afwezigheid, roet in de
„jeugdpap" te moeten gooien, doch eveneens
de traditie getrouw, trad de zon als overwin-
nares op den voorgrond en zette dit jeugd-
festijn in een gulden zonnegloed.
Het is dan ook vanzelfsprekend dat er een
buitengewone stemming aan de Nieuwpoorts-
laan heerschte enzeer begrijpelijk! Niet
minder dan 100 elftallen, onderverdeeld in 25
groepen, zouden elkander op sportieve wijze
bekampen, om de zoo bekende en zeker niet
minder begeerde N. H. V. B.-speldjes. En
naast dit groote aantal 1100 jeugd
spelers, kunnen we nog rekenen de noo-
dige bondsofficials vereenigingsbestuurderen
en geleiders, scheidsrechters, terreiricommis-
sarissen en een groot aantal toeschouwers.
En toch,toch meenen we te kunnen zeg
gen dat dit laatste aantal wel eens grooter
zal zijn geweest en gister ongetwijfeld niet
parallel ging met den omvang van het tour-
nooi zelf. Wat velen ongetwijfeld verheugd
zal hebben, was zeker het feit, onder de aan
wezigen burgemeester van Kinschot met zijn
gezin te mogen bemerken. Het ontging den
bondsvoorzitter den heer Delvaux niet,
en hij heette Alkmaar's eersten burger dan
ook hartelijk welkom.
Wat het tournooi zelf betreft? Ongetwij-
feld is dit hef grootste wat men ooit in den
lande heeft kunnen aanschouwen! Noemden
we reeds eerder het groote aantal deelne-
meis, de 100 wedstrijden die gespeeld moes
ten worden, werden verdeeld over de acht
aangebrachte speelterreinen en namen een
totalen tijdsduur van acht en een half uur in
beslag. Alles verliep met de juiste regelmaat,
zoodat het te verwerken groote programma
geen enkele afwijking vertoonde, een compli
ment dus voor hen, die de regeling in han
den hadden genomen, doch eveneens een com
pliment voor de deelnemers zeil, die voor