De wijzigingen van de motnr- en rijwielbeschikking. DREIN DRENTEL EN PIET PRIKKEÉ De nieuwe verkeersborden. Provinciaal Tlieuws De K.N.A.C meldt ons: Als bijvoegsel tot de Nederlandsche Stads courant is verschenen de uitvoerige wijzi ging van de Motor- en Rijwielbeschikking, noodig geworden door de inwerkingtreding op 16 Juli a.s. van het gewijzigde motor- en rijwielreglement. Aan deze beschikking zijn de volgende voornaamste wijzigingen ontleend: Oranje stoplicht. Wordt ter aanduiding van het voornenur. om plotseling snelheid te verminderen of stil te houden, een stoplicht gebezigd, dan moti dat stoplicht zoodanig zijn ingericht, dat het automatisch ontstoken wordt, wanneer de bestuurder zich van de voetrem bedient, licht uitstralen; het moet zich te rekenen van licht uitstra'en ;het moet zich te rekenen van 1 Jan. 1935, bevinden op een afstand van ten hoogste 30 c.M. van het roode achter licht van het motorrijtuig. Richtingaanwijzers. Wordt ter aanduiding van het voornemen om van richting te veranderen een teeken gegeven door middel van een aan het rij- of voertuig bevestigd toestel, dan moet dit toe ken bestaan in het goed zichtbaar horizon taal uitsteken buiten het rij- of voertuig, van een seinarm aan de zijde van en in de rich ting, welke zal worden ingeslagen; dit uit steken mag, te rekenen van 1 Januari 193o, niet hooger dan ter schouderhoogte van den bestuurder geschieden. Een seinarm, moet, te rekenen van 1 Jan. 1935, van langwerpigen vorm zijn, zoooa- nig dat de grootste breedte ten hoogste 1/3 van de lengte bedraagt. Hij moet rood of oranje van kleur zijn. Bij verlichting moet, te rekenen van 1 Januari 1935, de seinarm over het grootste gedeeite van zijn lengte rood of oranje licht geven. Te rekenen van 1 Januari 1935 moeten de seinarmen onmiddellijk kunnen worden ont stoken en weer teruggebracht Geen deel van het toestel mag, te rekenen van genoemd tijd stip, zoo de seinarmen niet zijn uitgestoka:, licht geven of meer dan 5 c.M. ter zijde bui ten het rij- of voertuig uitsteken. De afmetingen van een seinarm moeten zoodanig zijn, dat de seinarm, buiten het nj- of voertuig uitgestoken, duidelijk zicht baar is. Teekens en seinen van verkeers agenten. Bij de regeling van het verkeer op de we gen maken de daarmede belaste personen ge bruik van de volgende teekens: teneinde het rijdend verkeer, dat hen van voren1 nadert, te doen stilhouden, strekken zij den linkerarm ongeveer horizontal zij waarts uit totdat het eerst aankomend ver keer tot stilstand is gekomen; teneinde het rijdend verkeer, dat hen van achteren nadert, te doen stilhouden strek ken zij den rechterarm ongeveer horizontaai zijwaarts uit, totdat het eerst aankomend verkeer tot stilstand is gekomen; teneinde het rijdend verkeer, dat hen van voren en van achteren nadert, te doen stil houden, strekken zij beide armen ongeveer horizontaal zijwaarts uit, totdat het eerst aankomend verkeer uit beide richtingen tot stilstand is gekomen; het stopteeken kan ook bestaan in het ver- toonen van een rood bord, waarop, duid;- lijk zichtbaar voor dat verkeer, het woord „stop" voorkomt, loodrecht of nagenoeg loodrecht op de richting van het verkeer dat moet stilhouden. Teneinde het rijdend verkeer uit een be paalde richting, dat op de in het vorig lid omschreven wijze tot stilstand is gebracht, wederom te doen voortgaan, strekken zij een arm nagenoeg horizontaal uit in die richting en brengen vervolgens den onderarm om hoog, totdat de vingertoppen ongeveer den schouder raken, brengen dan den onderarm weder langzaam in ongeveer horizontalen stand en daarop wederom vlug omhoog, en zoo vervolgens, totdat het meest vooraan staand verkeer is opgereden. Het oprijteeken kan ook bestaan in het vertoonen van een groen bord, loodrecht of nagenoeg loodrecht op de richting van het verkeer, doet moet oprijden. Teneinde het rijdend verkeer uit een be paalde richting sneller te doen gaan, bewe gen zij den onderarm aan die zijde van het lichaam, welke gewend is naar die richting, heen en weer in een ongeveer horizontaal vlak, evenwijdig aan die richting, totdat het eerst aankomend verkeer voldoende snelheid heeft vermeerderd. Teneinde het rijdend verkeer, dat hen van voren nadert, langzamer te doen gaan, be wegen zij den gestrekten linkerarm zijwaarts op en neer, totdat het eerst aankomend ver keer voldoende snelheid heeft verminderd. Teneinde het rijdend verkeer, dat hen van achteren nadert, langzamer te doen gaan, be wegen zij den gestrekten rechterarm zij waarts op en neer, totdat het eerst aanko mend verkeer voldoende snelheid heeft ver minderd. Teneinde een bepaalden weggebruiker te doen stilhouden, wenden de verkeersrege laars zich tot dien gebruiker en heffen één der armen nagenoeg loodrecht omhoog, tot dat die weggebruiker heeft stilgehouden. Verkeerslantaarns. Wanneer tot regeling van het verkeer lantaarns worden gebezigd, moeten deze voldoen aan de volgende bepalingen: De lantaarns moeten worden aange bracht, hetzij rechts naast het voor het al gemeen rij verkeer weggedeelte; de afstand van den onderkant der lantaarns tot den b-- §^vr,en f>ron<^ in dit geval ten minste 2.20 M. bedragen; hetzij midden boven het voor het algemeen njverkeer bestemde rijgedeelte, de afstand van den onderkant der lantaarns tot den be ^"bedragen m<>e' 8eva' ten minste Behoudens de hierna genoemde uitzondering mag slechts van twee lichtsoorten gebruik gemaakt worden, rood licht, teneinde, aan te duiden, dat het verkeer, dat de lantaarn na dert, aan de zijde, waar het roode licht schijnt vóór de wegkruiser of de stopstreep moet stil houden en blijven staan tot groen licht verschijnt; groen licht, teneinde aan te duiden, dat het voor de kruising of stop- streep wachtende verkeer aan de zijde waar dat licht schijnt, moet op- en doorrijden. Als overgangssignaal mag geel licht wor den gebezigd. Voor zoover dit licht op het groene licht volgt, duidt het aan, dat door rijden verboden is, behalve voor wat betreft het verkeer, dat bij het verschijnen van d3t licht, hetzij zich reeds op de wegkrutsing bevindt of de stopstreep is gepasseerd, hetzij deze kruising of streep zoodanig dicht is ge naderd, dat stilhouden daar voor redelijker, wijze niet meer mogelijk is. Het gele licht, hetwelk op het roode licht volgt, duidt aan, dat oprijden verboden is. Behoudens de hieronder genoemde uitzon dering mogen de verkeersseinen aan één zijde tegelijkertijd slechts een rood, een groen of een geel licht vertoonen. Aan het verkeer, dat uit een bepaalde richting een vereenigingspunt van wegen nadert, kan door middel van 'n verkeerslan- taarn, welke aan de zijde van die richtting afzonderlijke, naast elkander gelegen vakken vertoont, tezelfder tijd voor het verkeer in één of meer richtingen het oprijteeken en voor het verkeer in één of meer andere rich tingen het stopteeken worden gegeven. Voor elke richting wordt het teeken in een afzon derlijk vak van de verkeerslantaarn gege ven, dat zich zooveel mogelijk aan de zijde van die richting bevindt. Het vak, waarin het teeken voor het rechtuitgaande verkeer wordt gegeven, bevindt zich zooveel moge lijk in het midden. Het cprijteeken wordt ge geven door een groene pijl in het betrokken vak, wijzende in de richting, waarin moet worden opgereden (voor het rechtuitgaand verkeer naar beneden wijzende), en het stop teeken door roode verlichting van het be trokken vak. Een waarschuwingssein voor het oprijdend verkeer, bestaande uit een drie hoek met verticale balk, waaronder het woord „tram", aanduidende, dat een tram rijtuig dat verkeer gaat kruisen, mag mede in de lantaarn door middel van een rooden transparant worden gegeven, en wel onder het oprijteeken voor het verkeer, waarvoor het waarschuwingssein bestemd is. Verkeerszuilen. Indien voor de aanduiding van vlucht heuvels welke aan weerszijden voorbijger ■- den mogen worden, gebruik wordt gemaakt van verkeerszuilen, moet voldaan worden aan de volgende voorschriften: de zuil moet worden aangebracht aan dat uiteinde van den vluchtheuvel, vanwaar het verkeer, dat den vluchtheuvel aan weerszijden voorbij mag rijden, nadert; het is geoorloofd, tevens aan het andere uiteinde van den vluchtheu vel een zuil aan te brengen. De zuil moet aan de voorzijde voorzien zijn van een groen vierkant en groene recht hoeken, welke tusschen een half uur na zons ondergang en een half uur vóór zonsop gang door middel van transparanten een helder groen licht moeten uitstralen; zij mag naar haar zijkanten geen licht uitstralen. Een wit vierkant en witte rechthoeken, wei- ke aan de achterzijde der zuil worden aan gebracht, moeten tusschen een half uur na zonsondergang en een half uur vóór zons opgang, door middel van transparanten dif fuus wit licht geven. Indien voor de aanduiding van vluchtheu vels, welke slechts aan de rechterzijde voor bijgereden mogen worden, gebruik wcrat gemaakt van verkeerszuilen, moet voldaan worden aan de volgende voorschriften: De zuil moet worden aangebracht aan dat uiteinde van den vluchtheuvel, vanwaar het verkeer, dat ingevolge genoemde bepa ling den vluchtheuvel slechts aan de rechter zijde voorbij mag rijden, nadert; het is ge oorloofd, tevens aan het andere uiteinde van den vluchtheuvel een zuil aan te bren gen. De zuil moet een ronde blauwe schijf met witte pijl en witte rechthoeken bevatten wel ke aan de voorzijde worden aangebracht en tusschen een half uur na zonsondergang en een half uur vóór zonsopgang een he'der blauw licht uitstralen, onderscheidelijk dif fuus wit licht geven en naar haar zijkanten geen licht uitstralen. Een wit vierkant en de witte rechthoeken, welke aan de achterzijde der zuil worden aangebracht, moeten tusschen een half uur na zonsondergang en een half uur vóór zonsopgang door middel van transparanten diffuus wit licht geven. Indien op een vereenigingspunt van wegen een verkeerszuil wordt geplaatst, die door het verkeer, komende uit elk dier wegen, slechts aan de rechterzijde voorbijgereden mag worden, gelden daarvoor de voorschrif ten vervat in de vorige alinea, met deze wij ziging nochtans, dat de schijf met pijl en de rechthoeken aan elke zijde van de zuil, van waar het verkeer nadert, moeten worden aangebracht, en dat deze zuil niet vierzijdig behoeft te zijn. Indien voor de aanduiding van vluchtheu veis, welke aan de rechterzijde voorbijgere den worden, gebruik wordt gemaakt van verkeerszuilen, moet voldaan worden aan de volgende voorschriften: aan beide uiteinden van den vluchtheuvel moet een verkeerszuil worden aangebracht Een blauw vierkant met witte pijl en witte rechthoeken, welke aan de voorzijde der zuil worden aangebracht, moeten tusschen een half uur na zonsondergang en een half uur vóór zonsopgang door middel van transpa- ranten een helder blauw licht uitstralen on- derscheidenlijk diffuus wit licht geven en naar haar zijkanten geen licht uitstralen. Een wit vierkant en de witte rechthoeken, welke aan de achterzijde der zuil worden aangebracht moeten tusschen een half uur na zonsondergang en een half uur vóór zonsopgang door middel van transparanten diffuus wit licht geven. H.?^ y.erh0,0gingen yan eeringe lengte op den rijweg kan met één zuil worden vol SI33I1. Indien op een vereenigingspunt van we gen een verkeerszuil wordt geplaatst, die door het verkeer, komende uit elk dier wege aan de rechterzijde voorbijgereden wor I geiden daarvoor de voorschriften vervat in de vorige alinea, met deze wijziging noen tans, dat het vierkant met de pij' en de reen- hoeken aan elke zijde van de zuil, vanwaar het verkeer nadert, moeten worden aange bracht, en dat deze zuil niet vierzijdig be hoeft te zijn. Het roode achterlicht. De lantaarn welke op een motorrijtuig op meer dan twee wielen, dat zich tusschen een half uur na zonsondergang en een half uur vóór zonsongang op een weg bevindt, aan de achterzijde moet zijn bevestigd, mag niet hooger dan 1.25 Meter boven zijn aangebracht en niet meer dan 0.50 Me ter verwijderd zijn van het meest naar links uitstekende gedeelte van het motorrijtuig. Deze bepaling is tot 1 Januari 1935 niet van toepassing op motorrijtuigen, waarvan de lantaarn aan de linkerachterzijde is aange bracht. De verkeersborden. Tenslotte bevat de beschikking een volle dige uiteenzetting omtrent vorm, teekemng en kleur der borden, welke ter aanduiding van verboden, aanwijzingen, verplichtingen e.d. zullen moeten worden gebruikt op rijks-, provinciale- en gemeentewegen. BERGEN. De burgemeester heeft tegen Dinsdag avond 7.30 uur een vergadering van den raad uitgeschreven. Van de vrij uitvoerige agenda trok bizonder onze aandacht een voorstel van B. en W. tot aanvulling van de algemeene politieverordening. Voorgesteld wordt, te verbieden het zich op den weg vertoonen, gekleed in de kleeding van de kunne, waartoe men niet behoort; het gekleed gaan in aanstoot gevende klee ding of badkleeding en het aangezicht be dekken met een masker. Wat beoogt men hiermee? Voor zoover ons bekend, is het gekleed gaan in een an dere kleeding dan die van de kunne, waartoe men behoort, reeds door de hoogere wet geving verboden. Zijn B. en W. soms van oordeel, dat het aan meisjes en vrouwen verboden moet worden, in trainingpak of strandpyama gekleed te gaan? Dit lijkt ons toch wel wat al te zot, want niemand zal een aldus gekleed wezen aanzien voor een lid van een andere kunne. Wat verstaan B. en W. onder aanstoot gevende kleeding? Een omschrijving daar van ontbreekt in het voorgestelde artikel en wij zijn van oordeel, dat de politie, waar over Bergen beschikt (voor een deel bestaat die uit tijdelijk aangestelde menschen) aller minst bevoegd is, om dit uit te maken. Wel is het ons bekend, dat vóór een paar jaar een buitenlandsche familie, die in Hotel Nassau-Bergen logeerde, zich hoogst be- leedigd heeft gevoeld, van de politie te moe ten vernemen, dat ze in overtreding was, omdat zij zich, gekleed in badpak en gehuld in badmantel, vanuit het hotel naar het strand begaf. Wij zijn van oordeel, dat de bestaande verordening voldoende zekerheid biedt om excessen tegen te gaan en dat de bloei van onze badplaats vordert, dat er rust komt ten aanzien van het streven om het strandleven beperkende bepalingen op te leggen. Vóór het stoelenstrand is het baden ver boden. Bij de badkoetsjes, het tentenstrand, het strand voor de vacantiekolonies en het Stille Strand mag uitsluitend in badpak worden gebaad. Slechts op het strandgedeel- te, dat na het Stille Strand volgt, is het baden in zwembroek geoorloofd. Op het stoelenstrand mag men zich alleen in badpak bevinden, wanneer men in bad mantel gehuld is. Op het strandgedeelte, waar gebaad wordt, mag men zich ook in badpak op het strand bewegen. Voorts is het geoorloofd om zich in Bergen aan Zee in badpak omhuld met badmantel naar het strand te begeven. De raad stelde vóór twee Jaar deze bepa lingen vast en bepaalde tevens, nadat tevoren daarover de stemmen hadden gestaakt, dat het voor gasten en inwoners uit Bergen ook geoorloofd is zich langs den hoofdweg in strandpyama en badpak, omhuld met bad mantel, naar het strand te begeven. Wij zijn van oordeel, dat in deze bepalin gen voldoende is geregeld, wat wenschelijk is en achten het niet in het belang van Bergen als vacantieoord, dat dit steeds weer door zedelijkheidsbevliegingen van enkelin gen in opspraak wordt gebracht B. en W. hadden o. i. dan ook verstandig gedaan om niet rauwelings met nieuwe voorstellen te komen. Het was beter geweest, wanneer B en B. alvorens dergelijke voorstellen te doen! den raad in comité hierover had gepolst en hierin ook de bevoegde V.V.X.-instaties had gekend. Nu loopt Bergen de kans, dat het Dinsdagavond door een discussie, die men had kunnen voorkomen, op een wijze in op spraak komt, die Bergen als vacantie-ooi d niet een goede kan komen. Nu weten wij wel, dat er personen zijn, die zich op het entenstrand de wjhetd ver oorlooven, met een z.gn. driehoekje rond te stappen Wij weten, dat verschillende fam - lies met kinderen, die eveneens van d« strand gebruik maken, zich daaraan tereci ergeren. Wij weten ook, dat velen er aam staat aan nemen, dat jongelui in badpak zwembroek zich te Bergen aan Zee in dorp bewegen om inkoopen te doen. uok wij zijn van oordeel, dat het badpak en zwembroek niet de kleeding ts, om zich daar in op straat te vertoonen. De bestaande ver ordening geeft echter reeds de mogelijkheid om dit tegen te gaan; aanvulling van de verordening om deze redenen is dan ook niet noodig en wij hopen dan ook, dat B. en \v alsnog zullen inzien, dat de voorgestelde aanvulling te veel overlaat aan het inzicht van de eerste de beste politiemans. Volgens de voorgestelde bepalingen toch is het mogelijk, dat een politieman tegen een dame, die zich in avondtoilet met een diep rugdecolleté naar een bal begeeft, pro- vec-verbaal opmaakt. Nu kan veilig worden aangeenomen, dat de betreffende rechter, die hierover te oordeelen krijgt, eventueel zoo'n politieman wel duidelijk zal maken, dat er verschillende opvattingen bestaan over al of niet-welvoegelijkheid der kleeding, maar nog maals: voor den bloei van Bergen achten wij het van belang, dat de daardoor erger nis gevende kwesties niet plaats hebben. WARMENHUIZEN. *De middenstandsvereeniging „Sa- me ïwerking" hield een algemeene ver gadering in de zaal van den heer Slik ker. De voorzitter heette in het bijzonder welkom den spreker van dezen avond, den heer Oostwouder dir. var de Mid- denstandsbank te Alkmaar. De voorzitter deelde mede dat crediet- verleening zal worden besproken en de voorwaarden hieraan verbonden arti- kelsgewijze zullen worden voorgelezen en zoo noodig door den spreker worden toegelicht. Allereerst kwam de vraag waarom aan een credietaanvrage kosten zijn verbonden. De 6pr. antwoordde hierop dat bij een aanvrage een soort dekking wordt gevraagd en dat om goede gege vens te verkrijgen door informaties bij hypotheekkantoor, Kamer van Koop handel, taxatie enz. onkosten noodzake lijk zijn. Elk bedrijf is verschillend en een vast tarief is dus niet gesteld. Zaken die na 1930 zijn opgericht en zaken die niet als bestaanswaardig worden geacht komen niet voor crediet in aanmerking, evenmin de zaken die als nevenbedrijf kunnen worden beschouwd. Ten hoogste wordt een bedrag van 10.000 beschikbaar gesteld voor een aanvrage. De aanvrager moet beschik ken over een boekhouding en zoo niet dan moet kunnen worden aangetoond dat het bedrijf bestaansrecht heeft. De Bank verlangt tevens de belans, verlies- en winstrekening van de laatste drie jaren en de aanslagbiljetten der Rijksinkom- stenbelasting. Uit de vergadering kwam de vra ,g wat onder volwaardig wordt verstaan. Spr. lichtte toe dat met vol waardig worden bedoeld de zaken die vol doende dekking kunnen geven. De cre- dieten zijn niet enkel bestemd om de gc.ten er mee te stoppen, er moet iets tegenover staan. De rente bedraagt 5 per jaar plus 1/8 provinsie per 3 maanden. De hoofdsom moet in vijf jaar worden afgelost. De vergadering was van oordeel dat zij die het 't harst noo dig hebben, het niet krijgen. Deze crisis slachtoffers zijn niet in staat om onder pand te geven. Tevens werd gevraagd op welke wijze de middenstandsbank werkt Spreker zette de werkwijze duidelijk uiteen en deelde ook mede dat weinig crediet op grondkapitaal wordt ver strekt, wel crediet voor bedrijfskapitaal voor de zaak. Besloten is om crediet aan te vragen Bij de aanvragen moet ook worden over legd een afschrift van inschrijving bij het Handelsregister. De gegevens moe ten persoonlijk door den aanvrager bij de middenstandsbank te Alkmaar war den ingediend en vandaar worden ze doorgezonden naar het hoofdkantoor te Amsterdam. Gevraagd werd of bij de credietaan vrage en bij geen kans van slagen even goed de onkosten moeten worden be taald. Spreker antwoordde bevestigend, doch voegde er aan toe, met het ma- kfn van onkosten voor den betrokkene heel voorzichtig te zijn en zoo noodig bereid te zijn informaties te vragen bij het hoofdkantoor of het maken van on kosten wel noodig is De heer Diepsmeer kon er niet bij dat de Regeering het durfde om 2000 000 zoogenaamd be schikbaar te stellen van den midden stand daar het blijkt dat de Midden standsbank er goed voor is De regeering stelt dit genoemde bedrag disponibel voor kwade posten- Bedrijfsboekhouding: De secretaris deelde mede getracht te hebben inlichtingen te winnen doch niet ce-laagd te zijn Door anderen werden cijfers genoemd en werden de kosten nog al hoog gevonden. Het bestuur zal trachten een andere manier te zoeken die goedkooper uit komt. Bekostiging advies. De voorzitter deelde mede dat door de bi itengewoon vele aanvragen de onkos ten aan porto, telefoon enz. zoo oploo- pen dat voor de vereeniging het te be zwaarlijk wordt. Een voorstel dat de onkosten door de aanvrager zelf worden bekostig, werd goedgevonden. Afgevaardigden Bondsvergadering. Op 4 Sept. zal te Amsterdam een bonds vergadering en op 5 Sept. een bondscon- «rrei worden gehouden. De punten van behandeling werden voorgelezen en enkelen vonden het wen schelijk dat een paar afgevaardigden werden heengezonden. Na de zaak goed te hebben besproken werd beter gevon den zoo spoedig mogelijk te trachten een kringvergadering uit te schrijven. Het bestuur werd vrij mandaat gegeven tot het kiezen van afgevaardigden. Rondvraag. De vergadering zag gaar ne nog even vermeld dat de beschuldi ging die de middenstandsvereeniging laatst is aangedaan door de pers ver meld in een verslag van de L. T. B ge heel buiten de waarheid is en dat zij de beteekenis van opheffing der tram zeer goed inziet als een ramp voor ons dorp De spreker werd hartelijk dank gezegd voor zijn duidelijke uiteenzetting. URSEM. De collecte te Rustenburg ten bate van het plaatselijk crisis-comité heeft opgebracht f 5-04. De ijverige dames, die in Noorddijlc de collecte houden en thans voor de tweede maal de ingezetenen aldaar hebben lastig gevallen, haalden thans op f 4.19. Dit is aanme-kelijk minder dan den eersten keer. Een dringend verzoek om deze maande- lijksche collecte flink te steunen om het crisis comité in staat te stellen in de a.s. winter zoo veel mogelijk de nood te lenigen, lijkt niet overbodig. Toen de politie alhier eenige visschers bekeurde voor het visschen in verboden water en tot in beslag-name der hengels wilde overgaan, braken de visschers eerst de hengels stuk alvorens deze aan de politie over te reiken. HOORN. Aan den gemeenteraad is het volgende adres toegezonden: Geven met verschuldigde gevoelens te kennen: De r.-k. Volksbond, de Hoornsche Chr. Bestuuidersbond, de Hoornsche Bestuurders- bond; dat zij kennis hebben genomen van de per 1 Juli j.1. ingevoerde verslechtering in de steunregeling voor werkloozen; dat zij deze verslechtering voor Hoorn niet gemotiveerd achten en Uw college er nadrukkelijk op wijzen, dat te Hoorn de prijzen voor aanschaffing van noodzakelijke minimum levensbehoeften van dien aard zijn, dat zij als regel uitgaan boven de prijzen, welke in de z.g. eerste klasse gemeenten als Amsterdam, Veisen e.a. worden genoteerd; dat de huren voor normale arbeiderswo ningen zeer hoog zijn te noemen 4 tot f 5Vt per week. zoodat de wekelijks terug- keerende lasten met inbegrip van zieken-, levensverzekering en of begrafenisfonds- premiën zeer hoog zijn en als regel meer dan het halve steunbedrag vorderen. Reden, waarom wij Uwen raad dringend verzoeken het daarheen te leiden, dat nadere stappen bij de regeer.ng worden gedaan met het doel de verslechtering voor Hoorn te niet te doen. HEILOO. De V.V.V. heeft Zondag zijn zomerpro- gram ingezet met een groot Concert. Nie mand minder dat de Harmonie vereeniging „Ons Genoegen" Wormerveer, een vereeni ging van 76 werkende leden. Regel is dat men in Heiloo bitter weinig belangstelling had voor concerten, doch het uitbreidende Heiloo heeft vele nieuwe bewoners het moet gezegd worden— voor een groot con cert van „Ons Genoegen" is belangstelling De Corpsleden en hunne dames waren Zon dagmiddag reeds gekomen en onder leiding van het bestuur van V.V.V. werd Heiloo be zichtigd. Voor het concert was groote belang stelling. Er stonden een 800 stoelen en toch moesten velen zich met een staanolaats te vreden stellen. Er was groote aubitie voor het gepresteer de, wat bleek uit de stilte onder het spel en het spontaan applaus. De V.V.V. kan op een rnooicn avond terug zien. 45. Toen hij er genoeg van had, bleef hij wel een uur lang naar een baggermolen staan kijken. „Wat voer je daar uit?" vroegen een paar heeren, die voorbijkwamen. „Ik ben al die emmertjes van die machine aan 't tellen", antwoordde Drein. Enri't'fa n g'.-elj en komt noé alOjd Jieen eind aan", en rustig telde Dreintie door. 46. Intusschen ging het Piet Prikkel in den winkel niet voor den wind. Nog diezelfde dag liep hij eeen groote dame onder steboven, die woedend opsprong en hem een stevige klap om zijn ooren gaf. „Zeg eens Prikkeel", zei de baas tegen hem, „je moest maar iets anders zoeken. Ik kan jou bier niet meer hebben.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 6