De wijzigingen van de motnr- en rijwielbeschikking.
DREIN DRENTEL EN PIET PRIKKEÉ
De nieuwe verkeersborden.
Provinciaal Tlieuws
De K.N.A.C meldt ons:
Als bijvoegsel tot de Nederlandsche Stads
courant is verschenen de uitvoerige wijzi
ging van de Motor- en Rijwielbeschikking,
noodig geworden door de inwerkingtreding
op 16 Juli a.s. van het gewijzigde motor- en
rijwielreglement.
Aan deze beschikking zijn de volgende
voornaamste wijzigingen ontleend:
Oranje stoplicht.
Wordt ter aanduiding van het voornenur.
om plotseling snelheid te verminderen of stil
te houden, een stoplicht gebezigd, dan moti
dat stoplicht zoodanig zijn ingericht, dat het
automatisch ontstoken wordt, wanneer de
bestuurder zich van de voetrem bedient,
licht uitstralen; het moet zich te rekenen van
licht uitstra'en ;het moet zich te rekenen van
1 Jan. 1935, bevinden op een afstand van
ten hoogste 30 c.M. van het roode achter
licht van het motorrijtuig.
Richtingaanwijzers.
Wordt ter aanduiding van het voornemen
om van richting te veranderen een teeken
gegeven door middel van een aan het rij- of
voertuig bevestigd toestel, dan moet dit toe
ken bestaan in het goed zichtbaar horizon
taal uitsteken buiten het rij- of voertuig, van
een seinarm aan de zijde van en in de rich
ting, welke zal worden ingeslagen; dit uit
steken mag, te rekenen van 1 Januari 193o,
niet hooger dan ter schouderhoogte van den
bestuurder geschieden.
Een seinarm, moet, te rekenen van 1 Jan.
1935, van langwerpigen vorm zijn, zoooa-
nig dat de grootste breedte ten hoogste 1/3
van de lengte bedraagt.
Hij moet rood of oranje van kleur zijn. Bij
verlichting moet, te rekenen van 1 Januari
1935, de seinarm over het grootste gedeeite
van zijn lengte rood of oranje licht geven.
Te rekenen van 1 Januari 1935 moeten de
seinarmen onmiddellijk kunnen worden ont
stoken en weer teruggebracht Geen deel van
het toestel mag, te rekenen van genoemd tijd
stip, zoo de seinarmen niet zijn uitgestoka:,
licht geven of meer dan 5 c.M. ter zijde bui
ten het rij- of voertuig uitsteken.
De afmetingen van een seinarm moeten
zoodanig zijn, dat de seinarm, buiten het nj-
of voertuig uitgestoken, duidelijk zicht
baar is.
Teekens en seinen van verkeers
agenten.
Bij de regeling van het verkeer op de we
gen maken de daarmede belaste personen ge
bruik van de volgende teekens:
teneinde het rijdend verkeer, dat hen van
voren1 nadert, te doen stilhouden, strekken
zij den linkerarm ongeveer horizontal zij
waarts uit totdat het eerst aankomend ver
keer tot stilstand is gekomen;
teneinde het rijdend verkeer, dat hen van
achteren nadert, te doen stilhouden strek
ken zij den rechterarm ongeveer horizontaai
zijwaarts uit, totdat het eerst aankomend
verkeer tot stilstand is gekomen;
teneinde het rijdend verkeer, dat hen van
voren en van achteren nadert, te doen stil
houden, strekken zij beide armen ongeveer
horizontaal zijwaarts uit, totdat het eerst
aankomend verkeer uit beide richtingen tot
stilstand is gekomen;
het stopteeken kan ook bestaan in het ver-
toonen van een rood bord, waarop, duid;-
lijk zichtbaar voor dat verkeer, het woord
„stop" voorkomt, loodrecht of nagenoeg
loodrecht op de richting van het verkeer dat
moet stilhouden.
Teneinde het rijdend verkeer uit een be
paalde richting, dat op de in het vorig lid
omschreven wijze tot stilstand is gebracht,
wederom te doen voortgaan, strekken zij een
arm nagenoeg horizontaal uit in die richting
en brengen vervolgens den onderarm om
hoog, totdat de vingertoppen ongeveer den
schouder raken, brengen dan den onderarm
weder langzaam in ongeveer horizontalen
stand en daarop wederom vlug omhoog, en
zoo vervolgens, totdat het meest vooraan
staand verkeer is opgereden.
Het oprijteeken kan ook bestaan in het
vertoonen van een groen bord, loodrecht of
nagenoeg loodrecht op de richting van het
verkeer, doet moet oprijden.
Teneinde het rijdend verkeer uit een be
paalde richting sneller te doen gaan, bewe
gen zij den onderarm aan die zijde van het
lichaam, welke gewend is naar die richting,
heen en weer in een ongeveer horizontaal
vlak, evenwijdig aan die richting, totdat het
eerst aankomend verkeer voldoende snelheid
heeft vermeerderd.
Teneinde het rijdend verkeer, dat hen van
voren nadert, langzamer te doen gaan, be
wegen zij den gestrekten linkerarm zijwaarts
op en neer, totdat het eerst aankomend ver
keer voldoende snelheid heeft verminderd.
Teneinde het rijdend verkeer, dat hen van
achteren nadert, langzamer te doen gaan, be
wegen zij den gestrekten rechterarm zij
waarts op en neer, totdat het eerst aanko
mend verkeer voldoende snelheid heeft ver
minderd.
Teneinde een bepaalden weggebruiker te
doen stilhouden, wenden de verkeersrege
laars zich tot dien gebruiker en heffen één
der armen nagenoeg loodrecht omhoog, tot
dat die weggebruiker heeft stilgehouden.
Verkeerslantaarns.
Wanneer tot regeling van het verkeer
lantaarns worden gebezigd, moeten deze
voldoen aan de volgende bepalingen:
De lantaarns moeten worden aange
bracht, hetzij rechts naast het voor het al
gemeen rij verkeer weggedeelte; de afstand
van den onderkant der lantaarns tot den b--
§^vr,en f>ron<^ in dit geval ten minste
2.20 M. bedragen;
hetzij midden boven het voor het algemeen
njverkeer bestemde rijgedeelte, de afstand
van den onderkant der lantaarns tot den be
^"bedragen m<>e' 8eva' ten minste
Behoudens de hierna genoemde uitzondering
mag slechts van twee lichtsoorten gebruik
gemaakt worden, rood licht, teneinde, aan te
duiden, dat het verkeer, dat de lantaarn na
dert, aan de zijde, waar het roode licht
schijnt vóór de wegkruiser of de stopstreep
moet stil houden en blijven staan tot groen
licht verschijnt; groen licht, teneinde aan te
duiden, dat het voor de kruising of stop-
streep wachtende verkeer aan de zijde waar
dat licht schijnt, moet op- en doorrijden.
Als overgangssignaal mag geel licht wor
den gebezigd. Voor zoover dit licht op het
groene licht volgt, duidt het aan, dat door
rijden verboden is, behalve voor wat betreft
het verkeer, dat bij het verschijnen van d3t
licht, hetzij zich reeds op de wegkrutsing
bevindt of de stopstreep is gepasseerd, hetzij
deze kruising of streep zoodanig dicht is ge
naderd, dat stilhouden daar voor redelijker,
wijze niet meer mogelijk is.
Het gele licht, hetwelk op het roode licht
volgt, duidt aan, dat oprijden verboden is.
Behoudens de hieronder genoemde uitzon
dering mogen de verkeersseinen aan één
zijde tegelijkertijd slechts een rood, een
groen of een geel licht vertoonen.
Aan het verkeer, dat uit een bepaalde
richting een vereenigingspunt van wegen
nadert, kan door middel van 'n verkeerslan-
taarn, welke aan de zijde van die richtting
afzonderlijke, naast elkander gelegen vakken
vertoont, tezelfder tijd voor het verkeer in
één of meer richtingen het oprijteeken en
voor het verkeer in één of meer andere rich
tingen het stopteeken worden gegeven. Voor
elke richting wordt het teeken in een afzon
derlijk vak van de verkeerslantaarn gege
ven, dat zich zooveel mogelijk aan de zijde
van die richting bevindt. Het vak, waarin
het teeken voor het rechtuitgaande verkeer
wordt gegeven, bevindt zich zooveel moge
lijk in het midden. Het cprijteeken wordt ge
geven door een groene pijl in het betrokken
vak, wijzende in de richting, waarin moet
worden opgereden (voor het rechtuitgaand
verkeer naar beneden wijzende), en het stop
teeken door roode verlichting van het be
trokken vak. Een waarschuwingssein voor
het oprijdend verkeer, bestaande uit een drie
hoek met verticale balk, waaronder het
woord „tram", aanduidende, dat een tram
rijtuig dat verkeer gaat kruisen, mag mede
in de lantaarn door middel van een rooden
transparant worden gegeven, en wel onder
het oprijteeken voor het verkeer, waarvoor
het waarschuwingssein bestemd is.
Verkeerszuilen.
Indien voor de aanduiding van vlucht
heuvels welke aan weerszijden voorbijger ■-
den mogen worden, gebruik wordt gemaakt
van verkeerszuilen, moet voldaan worden
aan de volgende voorschriften: de zuil moet
worden aangebracht aan dat uiteinde van
den vluchtheuvel, vanwaar het verkeer, dat
den vluchtheuvel aan weerszijden voorbij
mag rijden, nadert; het is geoorloofd, tevens
aan het andere uiteinde van den vluchtheu
vel een zuil aan te brengen.
De zuil moet aan de voorzijde voorzien
zijn van een groen vierkant en groene recht
hoeken, welke tusschen een half uur na zons
ondergang en een half uur vóór zonsop
gang door middel van transparanten een
helder groen licht moeten uitstralen; zij mag
naar haar zijkanten geen licht uitstralen.
Een wit vierkant en witte rechthoeken, wei-
ke aan de achterzijde der zuil worden aan
gebracht, moeten tusschen een half uur na
zonsondergang en een half uur vóór zons
opgang, door middel van transparanten dif
fuus wit licht geven.
Indien voor de aanduiding van vluchtheu
vels, welke slechts aan de rechterzijde voor
bijgereden mogen worden, gebruik wcrat
gemaakt van verkeerszuilen, moet voldaan
worden aan de volgende voorschriften:
De zuil moet worden aangebracht aan
dat uiteinde van den vluchtheuvel, vanwaar
het verkeer, dat ingevolge genoemde bepa
ling den vluchtheuvel slechts aan de rechter
zijde voorbij mag rijden, nadert; het is ge
oorloofd, tevens aan het andere uiteinde
van den vluchtheuvel een zuil aan te bren
gen.
De zuil moet een ronde blauwe schijf met
witte pijl en witte rechthoeken bevatten wel
ke aan de voorzijde worden aangebracht en
tusschen een half uur na zonsondergang en
een half uur vóór zonsopgang een he'der
blauw licht uitstralen, onderscheidelijk dif
fuus wit licht geven en naar haar zijkanten
geen licht uitstralen.
Een wit vierkant en de witte rechthoeken,
welke aan de achterzijde der zuil worden
aangebracht, moeten tusschen een half uur
na zonsondergang en een half uur vóór
zonsopgang door middel van transparanten
diffuus wit licht geven.
Indien op een vereenigingspunt van wegen
een verkeerszuil wordt geplaatst, die door
het verkeer, komende uit elk dier wegen,
slechts aan de rechterzijde voorbijgereden
mag worden, gelden daarvoor de voorschrif
ten vervat in de vorige alinea, met deze wij
ziging nochtans, dat de schijf met pijl en de
rechthoeken aan elke zijde van de zuil, van
waar het verkeer nadert, moeten worden
aangebracht, en dat deze zuil niet vierzijdig
behoeft te zijn.
Indien voor de aanduiding van vluchtheu
veis, welke aan de rechterzijde voorbijgere
den worden, gebruik wordt gemaakt van
verkeerszuilen, moet voldaan worden aan de
volgende voorschriften:
aan beide uiteinden van den vluchtheuvel
moet een verkeerszuil worden aangebracht
Een blauw vierkant met witte pijl en witte
rechthoeken, welke aan de voorzijde der zuil
worden aangebracht, moeten tusschen een
half uur na zonsondergang en een half uur
vóór zonsopgang door middel van transpa-
ranten een helder blauw licht uitstralen on-
derscheidenlijk diffuus wit licht geven en
naar haar zijkanten geen licht uitstralen.
Een wit vierkant en de witte rechthoeken,
welke aan de achterzijde der zuil worden
aangebracht moeten tusschen een half uur
na zonsondergang en een half uur vóór
zonsopgang door middel van transparanten
diffuus wit licht geven.
H.?^ y.erh0,0gingen yan eeringe lengte op
den rijweg kan met één zuil worden vol
SI33I1.
Indien op een vereenigingspunt van we
gen een verkeerszuil wordt geplaatst, die
door het verkeer, komende uit elk dier wege
aan de rechterzijde voorbijgereden wor I
geiden daarvoor de voorschriften vervat in
de vorige alinea, met deze wijziging noen
tans, dat het vierkant met de pij' en de reen-
hoeken aan elke zijde van de zuil, vanwaar
het verkeer nadert, moeten worden aange
bracht, en dat deze zuil niet vierzijdig be
hoeft te zijn.
Het roode achterlicht.
De lantaarn welke op een motorrijtuig op
meer dan twee wielen, dat zich tusschen een
half uur na zonsondergang en een half uur
vóór zonsongang op een weg bevindt, aan
de achterzijde moet zijn bevestigd, mag niet
hooger dan 1.25 Meter boven
zijn aangebracht en niet meer dan 0.50 Me
ter verwijderd zijn van het meest naar links
uitstekende gedeelte van het motorrijtuig.
Deze bepaling is tot 1 Januari 1935 niet van
toepassing op motorrijtuigen, waarvan de
lantaarn aan de linkerachterzijde is aange
bracht.
De verkeersborden.
Tenslotte bevat de beschikking een volle
dige uiteenzetting omtrent vorm, teekemng
en kleur der borden, welke ter aanduiding
van verboden, aanwijzingen, verplichtingen
e.d. zullen moeten worden gebruikt op
rijks-, provinciale- en gemeentewegen.
BERGEN.
De burgemeester heeft tegen Dinsdag
avond 7.30 uur een vergadering van den
raad uitgeschreven. Van de vrij uitvoerige
agenda trok bizonder onze aandacht een
voorstel van B. en W. tot aanvulling van de
algemeene politieverordening.
Voorgesteld wordt, te verbieden het zich
op den weg vertoonen, gekleed in de kleeding
van de kunne, waartoe men niet behoort;
het gekleed gaan in aanstoot gevende klee
ding of badkleeding en het aangezicht be
dekken met een masker.
Wat beoogt men hiermee? Voor zoover
ons bekend, is het gekleed gaan in een an
dere kleeding dan die van de kunne, waartoe
men behoort, reeds door de hoogere wet
geving verboden. Zijn B. en W. soms van
oordeel, dat het aan meisjes en vrouwen
verboden moet worden, in trainingpak of
strandpyama gekleed te gaan? Dit lijkt ons
toch wel wat al te zot, want niemand zal een
aldus gekleed wezen aanzien voor een lid
van een andere kunne.
Wat verstaan B. en W. onder aanstoot
gevende kleeding? Een omschrijving daar
van ontbreekt in het voorgestelde artikel en
wij zijn van oordeel, dat de politie, waar
over Bergen beschikt (voor een deel bestaat
die uit tijdelijk aangestelde menschen) aller
minst bevoegd is, om dit uit te maken. Wel
is het ons bekend, dat vóór een paar jaar
een buitenlandsche familie, die in Hotel
Nassau-Bergen logeerde, zich hoogst be-
leedigd heeft gevoeld, van de politie te moe
ten vernemen, dat ze in overtreding was,
omdat zij zich, gekleed in badpak en gehuld
in badmantel, vanuit het hotel naar het
strand begaf.
Wij zijn van oordeel, dat de bestaande
verordening voldoende zekerheid biedt om
excessen tegen te gaan en dat de bloei van
onze badplaats vordert, dat er rust komt ten
aanzien van het streven om het strandleven
beperkende bepalingen op te leggen.
Vóór het stoelenstrand is het baden ver
boden. Bij de badkoetsjes, het tentenstrand,
het strand voor de vacantiekolonies en het
Stille Strand mag uitsluitend in badpak
worden gebaad. Slechts op het strandgedeel-
te, dat na het Stille Strand volgt, is het
baden in zwembroek geoorloofd.
Op het stoelenstrand mag men zich alleen
in badpak bevinden, wanneer men in bad
mantel gehuld is. Op het strandgedeelte,
waar gebaad wordt, mag men zich ook in
badpak op het strand bewegen. Voorts is
het geoorloofd om zich in Bergen aan Zee in
badpak omhuld met badmantel naar het
strand te begeven.
De raad stelde vóór twee Jaar deze bepa
lingen vast en bepaalde tevens, nadat tevoren
daarover de stemmen hadden gestaakt, dat
het voor gasten en inwoners uit Bergen ook
geoorloofd is zich langs den hoofdweg in
strandpyama en badpak, omhuld met bad
mantel, naar het strand te begeven.
Wij zijn van oordeel, dat in deze bepalin
gen voldoende is geregeld, wat wenschelijk
is en achten het niet in het belang van
Bergen als vacantieoord, dat dit steeds weer
door zedelijkheidsbevliegingen van enkelin
gen in opspraak wordt gebracht B. en W.
hadden o. i. dan ook verstandig gedaan om
niet rauwelings met nieuwe voorstellen te
komen. Het was beter geweest, wanneer B
en B. alvorens dergelijke voorstellen te doen!
den raad in comité hierover had gepolst en
hierin ook de bevoegde V.V.X.-instaties had
gekend. Nu loopt Bergen de kans, dat het
Dinsdagavond door een discussie, die men
had kunnen voorkomen, op een wijze in op
spraak komt, die Bergen als vacantie-ooi d
niet een goede kan komen.
Nu weten wij wel, dat er personen zijn,
die zich op het entenstrand de wjhetd ver
oorlooven, met een z.gn. driehoekje rond te
stappen Wij weten, dat verschillende fam -
lies met kinderen, die eveneens van d«
strand gebruik maken, zich daaraan tereci
ergeren. Wij weten ook, dat velen er aam
staat aan nemen, dat jongelui in badpak
zwembroek zich te Bergen aan Zee in
dorp bewegen om inkoopen te doen. uok
wij zijn van oordeel, dat het badpak en
zwembroek niet de kleeding ts, om zich daar
in op straat te vertoonen. De bestaande ver
ordening geeft echter reeds de mogelijkheid
om dit tegen te gaan; aanvulling van de
verordening om deze redenen is dan ook niet
noodig en wij hopen dan ook, dat B. en \v
alsnog zullen inzien, dat de voorgestelde
aanvulling te veel overlaat aan het inzicht
van de eerste de beste politiemans.
Volgens de voorgestelde bepalingen toch
is het mogelijk, dat een politieman tegen
een dame, die zich in avondtoilet met een
diep rugdecolleté naar een bal begeeft, pro-
vec-verbaal opmaakt. Nu kan veilig worden
aangeenomen, dat de betreffende rechter, die
hierover te oordeelen krijgt, eventueel zoo'n
politieman wel duidelijk zal maken, dat er
verschillende opvattingen bestaan over al of
niet-welvoegelijkheid der kleeding, maar nog
maals: voor den bloei van Bergen achten
wij het van belang, dat de daardoor erger
nis gevende kwesties niet plaats hebben.
WARMENHUIZEN.
*De middenstandsvereeniging „Sa-
me ïwerking" hield een algemeene ver
gadering in de zaal van den heer Slik
ker.
De voorzitter heette in het bijzonder
welkom den spreker van dezen avond,
den heer Oostwouder dir. var de Mid-
denstandsbank te Alkmaar.
De voorzitter deelde mede dat crediet-
verleening zal worden besproken en de
voorwaarden hieraan verbonden arti-
kelsgewijze zullen worden voorgelezen
en zoo noodig door den spreker worden
toegelicht.
Allereerst kwam de vraag waarom
aan een credietaanvrage kosten zijn
verbonden. De 6pr. antwoordde hierop
dat bij een aanvrage een soort dekking
wordt gevraagd en dat om goede gege
vens te verkrijgen door informaties bij
hypotheekkantoor, Kamer van Koop
handel, taxatie enz. onkosten noodzake
lijk zijn. Elk bedrijf is verschillend en
een vast tarief is dus niet gesteld. Zaken
die na 1930 zijn opgericht en zaken die
niet als bestaanswaardig worden geacht
komen niet voor crediet in aanmerking,
evenmin de zaken die als nevenbedrijf
kunnen worden beschouwd.
Ten hoogste wordt een bedrag van
10.000 beschikbaar gesteld voor een
aanvrage. De aanvrager moet beschik
ken over een boekhouding en zoo niet
dan moet kunnen worden aangetoond dat
het bedrijf bestaansrecht heeft. De Bank
verlangt tevens de belans, verlies- en
winstrekening van de laatste drie jaren
en de aanslagbiljetten der Rijksinkom-
stenbelasting. Uit de vergadering kwam
de vra ,g wat onder volwaardig wordt
verstaan. Spr. lichtte toe dat met vol
waardig worden bedoeld de zaken die vol
doende dekking kunnen geven. De cre-
dieten zijn niet enkel bestemd om de
gc.ten er mee te stoppen, er moet iets
tegenover staan. De rente bedraagt 5
per jaar plus 1/8 provinsie per 3
maanden. De hoofdsom moet in vijf jaar
worden afgelost. De vergadering was
van oordeel dat zij die het 't harst noo
dig hebben, het niet krijgen. Deze crisis
slachtoffers zijn niet in staat om onder
pand te geven. Tevens werd gevraagd op
welke wijze de middenstandsbank werkt
Spreker zette de werkwijze duidelijk
uiteen en deelde ook mede dat weinig
crediet op grondkapitaal wordt ver
strekt, wel crediet voor bedrijfskapitaal
voor de zaak.
Besloten is om crediet aan te vragen
Bij de aanvragen moet ook worden over
legd een afschrift van inschrijving bij
het Handelsregister. De gegevens moe
ten persoonlijk door den aanvrager bij
de middenstandsbank te Alkmaar war
den ingediend en vandaar worden ze
doorgezonden naar het hoofdkantoor te
Amsterdam.
Gevraagd werd of bij de credietaan
vrage en bij geen kans van slagen even
goed de onkosten moeten worden be
taald. Spreker antwoordde bevestigend,
doch voegde er aan toe, met het ma-
kfn van onkosten voor den betrokkene
heel voorzichtig te zijn en zoo noodig
bereid te zijn informaties te vragen bij
het hoofdkantoor of het maken van on
kosten wel noodig is De heer Diepsmeer
kon er niet bij dat de Regeering het
durfde om 2000 000 zoogenaamd be
schikbaar te stellen van den midden
stand daar het blijkt dat de Midden
standsbank er goed voor is De regeering
stelt dit genoemde bedrag disponibel
voor kwade posten-
Bedrijfsboekhouding:
De secretaris deelde mede getracht te
hebben inlichtingen te winnen doch niet
ce-laagd te zijn Door anderen werden
cijfers genoemd en werden de kosten
nog al hoog gevonden.
Het bestuur zal trachten een andere
manier te zoeken die goedkooper uit
komt.
Bekostiging advies.
De voorzitter deelde mede dat door de
bi itengewoon vele aanvragen de onkos
ten aan porto, telefoon enz. zoo oploo-
pen dat voor de vereeniging het te be
zwaarlijk wordt. Een voorstel dat de
onkosten door de aanvrager zelf worden
bekostig, werd goedgevonden.
Afgevaardigden Bondsvergadering.
Op 4 Sept. zal te Amsterdam een bonds
vergadering en op 5 Sept. een bondscon-
«rrei worden gehouden.
De punten van behandeling werden
voorgelezen en enkelen vonden het wen
schelijk dat een paar afgevaardigden
werden heengezonden. Na de zaak goed
te hebben besproken werd beter gevon
den zoo spoedig mogelijk te trachten een
kringvergadering uit te schrijven. Het
bestuur werd vrij mandaat gegeven tot
het kiezen van afgevaardigden.
Rondvraag. De vergadering zag gaar
ne nog even vermeld dat de beschuldi
ging die de middenstandsvereeniging
laatst is aangedaan door de pers ver
meld in een verslag van de L. T. B ge
heel buiten de waarheid is en dat zij de
beteekenis van opheffing der tram zeer
goed inziet als een ramp voor ons dorp
De spreker werd hartelijk dank gezegd
voor zijn duidelijke uiteenzetting.
URSEM.
De collecte te Rustenburg ten bate van
het plaatselijk crisis-comité heeft opgebracht
f 5-04.
De ijverige dames, die in Noorddijlc de
collecte houden en thans voor de tweede
maal de ingezetenen aldaar hebben lastig
gevallen, haalden thans op f 4.19. Dit is
aanme-kelijk minder dan den eersten keer.
Een dringend verzoek om deze maande-
lijksche collecte flink te steunen om het crisis
comité in staat te stellen in de a.s. winter zoo
veel mogelijk de nood te lenigen, lijkt niet
overbodig.
Toen de politie alhier eenige visschers
bekeurde voor het visschen in verboden
water en tot in beslag-name der hengels
wilde overgaan, braken de visschers eerst
de hengels stuk alvorens deze aan de politie
over te reiken.
HOORN.
Aan den gemeenteraad is het volgende
adres toegezonden:
Geven met verschuldigde gevoelens te
kennen:
De r.-k. Volksbond, de Hoornsche Chr.
Bestuuidersbond, de Hoornsche Bestuurders-
bond; dat zij kennis hebben genomen van de
per 1 Juli j.1. ingevoerde verslechtering in
de steunregeling voor werkloozen;
dat zij deze verslechtering voor Hoorn
niet gemotiveerd achten en Uw college er
nadrukkelijk op wijzen, dat te Hoorn de
prijzen voor aanschaffing van noodzakelijke
minimum levensbehoeften van dien aard zijn,
dat zij als regel uitgaan boven de prijzen,
welke in de z.g. eerste klasse gemeenten als
Amsterdam, Veisen e.a. worden genoteerd;
dat de huren voor normale arbeiderswo
ningen zeer hoog zijn te noemen 4 tot
f 5Vt per week. zoodat de wekelijks terug-
keerende lasten met inbegrip van zieken-,
levensverzekering en of begrafenisfonds-
premiën zeer hoog zijn en als regel meer dan
het halve steunbedrag vorderen.
Reden, waarom wij Uwen raad dringend
verzoeken het daarheen te leiden, dat nadere
stappen bij de regeer.ng worden gedaan met
het doel de verslechtering voor Hoorn te
niet te doen.
HEILOO.
De V.V.V. heeft Zondag zijn zomerpro-
gram ingezet met een groot Concert. Nie
mand minder dat de Harmonie vereeniging
„Ons Genoegen" Wormerveer, een vereeni
ging van 76 werkende leden. Regel is dat
men in Heiloo bitter weinig belangstelling
had voor concerten, doch het uitbreidende
Heiloo heeft vele nieuwe bewoners het
moet gezegd worden— voor een groot con
cert van „Ons Genoegen" is belangstelling
De Corpsleden en hunne dames waren Zon
dagmiddag reeds gekomen en onder leiding
van het bestuur van V.V.V. werd Heiloo be
zichtigd. Voor het concert was groote belang
stelling. Er stonden een 800 stoelen en toch
moesten velen zich met een staanolaats te
vreden stellen.
Er was groote aubitie voor het gepresteer
de, wat bleek uit de stilte onder het spel en
het spontaan applaus. De V.V.V. kan op een
rnooicn avond terug zien.
45. Toen hij er genoeg van had, bleef hij wel een uur lang
naar een baggermolen staan kijken. „Wat voer je daar uit?"
vroegen een paar heeren, die voorbijkwamen. „Ik ben al die
emmertjes van die machine aan 't tellen", antwoordde Drein.
Enri't'fa n g'.-elj en komt noé alOjd Jieen eind aan",
en rustig telde Dreintie door.
46. Intusschen ging het Piet Prikkel in den winkel niet voor
den wind. Nog diezelfde dag liep hij eeen groote dame onder
steboven, die woedend opsprong en hem een stevige klap om
zijn ooren gaf. „Zeg eens Prikkeel", zei de baas tegen hem,
„je moest maar iets anders zoeken. Ik kan jou bier niet meer
hebben.