ALKMAARSCHE COURANT De bom op „de Zeven Provinciën". "Rechtszaken No. 188 ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1934 De officier wierp haar niet als waarschuwingsbom, doch als voltreffer. Het ongeval is ontstaan, doordat de De 30.000sie Alkmaarder. AUTO TEGEN EEN BOOM GEREDEN. Een inzittende gedood. JUISTE GANG VAN ZAKEN. De minister van defensie, de heer Deckers, heeft geantwoord ten vervolge op de beant woording van vragen van het Tweede Kamerlid den heer Albarda in verband met de aan de officieren van het escadrille vlieg tuigen, hetwelk tegen „De Zeven Provinciën" optrad, gegeven opdracht inzake het werpen van bommen op dat schip. Het antwoord luidt: De commandant van het escadrille vlieg tuigen, dat tegen „De Zeven Provinciën" op trad, ontving zijn instructies van den com mandant van net tijdelijk vliegkamp de Oosthaven. Hadden berichten, waarover de heer Al barda vragen stelt, dezen laatsten comman dant op het oog, dan zou de vraag, of de voorstelling, in die berichten gegeven, waar is, ontkennend moeten worden beantwoord. De commandant van het vliegkamp heeft wel degelijk de order gegeven om, na de sommatie, eerst een waarschuwingsbom voor den boeg te werpen. Dit antwoord zou echter aan onvolledig heid lijden. Derhalve laat de minister hier den juisten gang van zaken volgen. Zoodra in de Indische pers mededeelingen verschenen, die aanleiding gaven tot twijfel aan de eerstgegeven voorstelling, heeft de minister nadere inlichtingen in Indië inge wonnen. Zulks geschiedde door een telegram van den chef van den marinestaf in Nederland aan den chef van den marinestaf te Batavia, verzonden 31 Mei 1934, en telegrafisch beantwoord op 5 Juni d.a.v. Daar dit antwoord de zaak niet voldoend? ophelderde, vroeg de minister 7 Juni 1934 persoonlijk telegrafisch inlichtingen aan den commandant der zeemacht in Nederlandsch- Indië, met verzoek een nauwkeurig onder zoek te doen instellen door navragen aan betrokkenen. Hieraan is voldaan en uit de resultaten van het onderzoek is het volgende gebleken De gehouden bespreking. Door niet volledig bekende oorzaak is de officier, die de bom heeft geworpen, volgens eigen verklaring niet tegenwoordig geweest bij de op 9 Febr. 1933 onder leiding van den commandant van het tijdelijk vliegkamp te Oosthaven gehouden bespreking naar aan leiding van de aan de vliegtuigen gegeven opdracht, welke opdracht het werpen van een waarschuwingsbom inhield. Hij verbleef echter met alle bij de onderneming betrokken officieren, waaronder de groepscommandant en de groepswaarnemer, in het zelfde hotel Toen omstreeks zes uur namiddag op 9 Febr. 1933 deze officieren in het hotel wa ren aangekomen, heef. de even bedoelde offi cier van een collega, met wien hij de kamer deelde, een en ander omtrent de gehouden besprekingen vernomen. Op last van den groepscommandant, zoo verklaarde hij, heeft de groepswaarnemer met hem besproken, wat er zou gebeuren indien het leidend vliegtuig zou uitvallen. In dat geval zou de groepswaarnemer de leiding overnemen. Hij nerinnert zich uit dit gesprek, dat eerst een sommatietelegram zou uitgaan en acht het waarschijunlii!:, dat toen ook is medegedeeld dat de eerste bom een waarschuwingsbom zou zijn vóór het schip. Van zijn kamerge noot had hij reeds omtrent een waarschu wingsbom gehoord, want aldus getuigt hij op zijn geheugen afgaande in den loop van het gesprek had deze officier ge zegd: „Eén bom vóór den boeg, één op den bak en één in de pijp". Na hetgeen hem door den groepswaarne mer was medegedeeld, verklaart de officier voorts, was zijn taak voor den volgenden dag hem voldoende duidelijk. Den volgen den morgen is intusschen de geheele beman ning der vliegtuigen op den steiger aange treden en heeft de commandant van het tij delijk vliegkamp te Oosthaven bekend ge maakt, dat na zeven uur de toestand intrad, waarbij het muitende schip als vijand be schouwd moest worden. De officier, die ten slotte de bom heeft ge worpen, was in anciënniteit de jongste in de groep van drie vliegtuigen, waartoe hij be hoorde. Bovendien zou een ouder officier nog met een vierde vliegtuig vóór vliegen De kans dat eerstgenoemde de uitvoerder van de opdracht zou worden, was dus zeer gering. Eén vliegtuig bleef slechts over Het groepsvliegtuig van de drie even be doelde vliegtuigen viel uit, daar de motoren vóór den start afsloegen. Aan het tweede vliegtuig werd met de armen geseind: „Op dracht overnemen". Dit sein werd ook door het derde vliegtuig opgevangen. Toen voorts bleek, dat ook het tweede vliegtuig niet kon starten, heeft het derde de opdracht, om het vóór vlieger.d vliegtuig rendez-vous te geven bij Vlakke Hoek overgenomen. Vervolgens moest dit vóórvliegend vliegtuig een noodlan ding maken, en de officier van het eenige nog tot optreden in staat zijnde vliegtuig van de aangewezen groep heeft toen terecht de uit voering der actie op zich genomen. De met de leiding van dit vliegtuig belaste officier deelde bij het bovenbedoelde onder zoek mede dat hij de door hem geworpen bom, welke het muitende schip heeft getroffen, niet als waarschuwingsbom heeft bedoeld, doch dat hij haar wierp met het doel om te treffen. Nadat hij toch de leiding op zich had geno men, aldus verklaarde hij, begon hij zich af te vragen, of er geen tegenspraak bestond tusschen de inlichtingen, die hij in het hotel had ontvangen, en de latere order, dat „De Zeven Provinciën" als vijand beschouwd moest worden. Immers, zoo redeneerde hij, bij een aanval op een vijand, werpt men geen waarschuwingsbommen. Tijd tot rustig over wegen was er niet. Hij moest zijn hulprun maken, de radio-communicatie onderhouden met den commandant van het eskader, met het vliegtuig, dat een noodlanding had ge maakt, en met de T.-vliegtuigen; hij moest uit zijn hoofd het sommatielelegram opstel len waarin hij volkomen is geslaagd en door overgang in andere golflengte verbin ding zoeken met het muitende schip. Hij kwam ten slotte tot de conclusie, dat hij aan de laatstverkregen ojxiracht tot het beschou wen van „De Zeven Provinciën" als vijan delijk schip den voorrang moest geven en dus het werpen van een waarschuwingsbom ach terwege moest laten. Toen door het muitende schip aan de som matie geen gevolg werd gegeven, heeft hij, iagersgewijs richtend, een bom geworpen. Hij koos zijn richtpunt 10 meter voor den boeg, met de bedoeling om het schip ter hoogte van de brug te treffen. Gelijk reeds 16 Mei 1934 in antwoord op de vragen van den heer Albarda werd ge zegd, bêhelsde het rapport van den comman dant van het bommenwerpend vliegtuig de volgende mededeeling: „Ten 9.18 wordt een bom van 50 kg. ge worpen, richtpunt ongeveer 10 meter vóór den boeg Zpn". Onjuiste gevolgtrekking Daaruit is door den commandant der zee macht in Nederlandsch Indië afgeleid dat de geworpen bom als waarschuwingsbom was bedoeld. Op grond van de van dezen autori teit ontvangen inlichtingen heeft ook de mi nister in de stellige overtuiging geleefd. Cat zulks het geval is geweest. 2. Deze vraag kan in verband met het bovenstaande onbeantwoord blijven. 3. Op den morgen van 10 Febr. 1933 heeft, zooals reeds in het antwoord op de eerste vraag vermeld, de commandant van het tijde lijk vliegkamp in Oosthaven, op de wijze, als bepaald in het K. B. van 21 April 1922, staasblad nr. 207, aan alle deelnemers aan de actie bekend gemaakt, dat zij door het mi litair gezag tot deelneming aan bedoelde ac tie waren aangewezen en dat „de personen, tegenover wie het geweld der wapenen wordt of kan worden aangewend, worden gelijkge steld met den vijand". De minister kan rich zeer goed verplaat sen in den gedachtengang van den officier, die zich door een geheel onvoorzienen loop van omstandigheden plotseling gesteld zag voor de taak, het muitende schip tot overga ve te brengen, en van oordeel was, dat de order om het schip als vijand te beschouwen, het werpen van een waarschuwingsbom uit sloot. ONTSPORING BIJ HET STATION TE HILVERSUM. Geen persoonlijke ongelukken. Het spoorwegverkeer tusschen Amsterdam en Amersfoort ge stremd. Om even na zeven uur ie gisteravond op den spoorwegovergang aan den Hooge Laarderweg te Hilversum een rangee- rende personentrein uit de rails geloo- pen. Er hadden geen persoonlijke onge lukken plaats, doch de trein ligt scheef over het emplacement, zoodat het ver keer in de richting naar Bussum en Amsterdam gestremd is. De trein uit Amersfoort, die om zeven minuten over zeven te Hilversum aan kwam, is om twee minuten voor half acht met zijn passagiers over Utrecht naar Amsterdam vertrokken. Ook de D- trein uit Berlijn had veel vertraging. De treinen, die van Amsterdam naar Amersfoort en verder gaan, zijn bij Bus sum teruggekeerd naar de hoofdstad. Men is bezig om het verkeer tusschen Bussum en Amsterdam te regelen Met man en macht is men begonnen de lijnen weer vrij te maken. Een verkeerde wisselstand. Omtrent de treinontsporing bij Hilver sum, waarbij twee wagons uit de rails zijn geloopen, vernemen wij nog het volgende: wisselwachter, zekere B die reeds meer dan 20 dienstjaren heeft, per ongeluk een verkeerde handel overhaalde. De trein reed met een snelheid van ongeveer 5 K M aan welk feit het te danken is, dat slechts twee wagons uit de rails lie pen over een afstand van 20 meter. Er bevonden zich geen passagiers in den trein. Van de twee ontspoorde wa gons werden eenige gegoten ijzeren stukken afgerukt en de treeplanken be schadigd. Het opruimingswerk werd onmiddel lijk door een groote ploeg arbeiders on der leiding van een hoofdingenieur en eenige ingenieurs begonnen. Om 8 uur 15 stond weer een wagen zoo goed als op de rails. Men verwachtte niet voor midder nacht de lijn vrij te hebben. Groote stagnatie in den treinenloop. Als gevolg van de ontsporing van twee spoorwegrijtuigen omstreeks 7 uur bij het station Hilversum, waardoor de hoofdlijnen naar Hilversum werden ver sperd, heeft het treinverkeer van Am sterdam naar het Gooi belangrijke stag natie ondervonden. Treinen, die onderweg waren, bestemd voor een verdere plaats dan Bussum, keerden naar Amsterdam terug. Van Amsterdam uit konden reizigers be stemd tot Bussum hun bestemming langs den gewonen weg bereiken. Zij die verder dan Hilversum moesten zijn, werden met treinen gedirigeerd via Utrecht naar Amersfoort. Het spreekt van zelf, dat heel wat reizigers hierdoor waren gedupeerd en veel later hun bestemming bereikt°n, dan ze gedacht hadden. DE JAARVERGADERING VAN DEN A.N.W.B. De eerste dag. Gister is te Zwolle de jaarlijksche alge- raeene vergadering aangevangen van den A.N.W.B. Toeristenbond voor Nederland, welke bijeenkomst geleid werd doqr den voorzitter, den heer Edo J. Bergsma te Arnhem. Na een kort openingswoord van den voor zitter werd in behandeling genomen het 51ste jaarverslag van den ANWB. uitge bracht door het dagelijksch bestuur. In net jaarverslag wordt de jubileumviering slechts kort vermeld, welke herdenking dank zij een degelijke voorbereiding, dank zij gunsrg weer, en dank zij het medeleven en meedoen van heel het volk, bizonder geslaagd is Na het memoreeren van de jubileumdagen en het feit. dat mede in verband met het 50- jarige jubileum, ook nog de honderd dui zend leden kon worden gepasseerd, worden in de tweede plaats waardeerende regels ge schreven over den heer G. A. Pos, die dit jaar door den dood uit het A.N.W.B.-werk werd weggerukt. Uitvoerig worden nogmaals de talrijke verdiensten van Pos gememo reerd. In het jaarverslag worden verder het bondsmuseum en de propaganda uitvoerig belicht. Statistiekjes toonen duidelijk aan de groei van den A.N.W.B. in ledental in den loop der jaren en het feit, dat in 1933 de honderdduizend overschreden is. Ook het stichten van bijkantoren, eerst te Arnhem, en in het afgeloopen jaar te Maastricht geven een beeld van den bloei van den Bond. Het internationaal verkeer der A.N.W.B.- leden bleef zich ondanks beperkingen en be lemmeringen in stijgende lijn ontwikkelen. Ook over deze aangelegenheden worden dui delijke statistieken in net jaarverslag gepu bliceerd, waarbij ook geld de bizonder sterke stijging wat betreft de buitenlandsche eis- inlichtingen, zoowel wat betrett het auto toerisme, het motor-, het rijwiel, het wandel en watertoerisme. Natuurlijk worden deze verschillende onderdeelen in het jaarverslag niet vergeten en van het wandeltoerisme, het watertoerisme, het ijstoerisme, het ruitertoe- risme, het luchtoerisme worden aparte hoofd- stukj'es gewijd. Uitvoerig wordt in het jaarverslag het vruchtbaar en opbouwend werk gememoreerd der wegencommissie A.N.W.B.-K.N.A.C. en zeker is het voor een belangrijk deel aan deze commissie te danken, dat betere weg- en ver- keerstoestanden ook dit jaar konden worden verkregen. Aan het verkeer in het algemeen worden talrijke pagina's gewijd, speciaal ook wat betreft de uitbreiding en verbetering van het wegwijzer-systeem. In zeer waardeerende woorden wordt her innerd aan het afscheid van jhr. Jan Fe;th als hoofd-redacteur van „De Kampiom". Veel cijfermateriaal staat in het jaarver slag vermeld betreffende de bondsinstellin- gen in binnen- én buitenland, waarbij blijkt, dat b.v. het aantal bondshotels in het buitenland zeer sterk is gestegen. In het jaarverslag staan tenslotte nog uitvoerige mededeelingen omtrent de inwen dige organisatie, wat betreft het dagelijksch en het algemeen bestuur e.d. Aan het slot worden de leden opgewekt de taak, die door onverstandig bezuinigings beleid in vele opzichten, bedreigd wordt, ook in de volgende jaren te volbrengen. BOOT VASTGELOOPEN DOCH LATER WEER VLOT GEKOMEN. Gisteravond te half twaalf tijdens een zwaren storm uit het Zuidwesten werden te Hollum seinen vanuit de Wadden waargenomen, afkomstig van een blijk baar in nood verkeerend vaartuig. De reddingboot van Hollum ging uit. Toen de boot tot op pl.m. 1 K M. van het ge strande vaartuig was genaderd, kwam hei. met eigen kracht weer vrij. Het bleek een der passagiersbooten te zijn, die den dienst Zwarte HaanBallum onder houden Door den zwaren storm was de boot uit den koers geraakt en op de Krombalg vastgeloopen. Te half vier keerde de reddingboot te Hollum terug. DRIEHONDERD-VIJFTIG MAN ONTSLAGEN. In de mijn „Oranje Nassau IV". Met ingang van 1 September is aan ruim 350 man op de Oranje-Nassaumijn IV te Heerlen ontslag aangezegd. Onder de ont slagenen zijn verschillende Nederlanders. Met 1 September zullen niet meer dan pl.m 350 man op de Oranje-Nassaumijn IV blij ven werken. Het schijnt in de bedoeling te liggen, mettertijd deze mijn als bedrijfs- schacht stop te zetten en de exploitatie van de Oranje-Nassaumijn III uit te doen ge- geschieden. SCHIPPERSKNECHT VERDRONKEN. Gisternamiddag kwam de schippter W. Seelen bij het politiebureau in de Paul Kru gerstraat te Rotterdrm aangifte doen, dat zijn zesjarig zoontje verdwenen was. Hij ver moedde, dat het over boord was gevallen en verdronken. De politie ging dreggen, doch zonder resultaat. Omstreeks half vijf zag een andere schipper bij de meelfabriek in de Maashaven een kinderlijkje drijven. Hij heeft het opgehaald en naar het politiebureau doen vervoeren. Het bleek het kind van schipper Seelen te zijn. EEN FASCISTISCHE LEIDER FAILLIET. Redacteur van de „Bezem". De heer J. A. Baars, stichter van den Alg Ned. Fascisten Bond een van de fascis tische partijen, die door onderlingen oneenig- heid verscheurd werden is door de arron dissementsrechtbank te 's-Gravenhage in staat van faillissement verklaard. Een heel gewichtig wicht is het, die Grada Teunissen! Want het gebeurt niet alle dagen, dat je in de krant komt en zeker gebeurt dat niet, als je pas ruim een dag oud bent. Daar moet wel een bizondere reden voor zijn. Die reden is er! Want de kleine Grada ziet ze er niet best uit en lijkt ze niet veel op haar moeder? is de 30.000ste Alkmaarder! Door haar komst in deze wereld heeft Grada aan velen een prettigen dag bezorgd. Natuurlijk in de allereerste plaats aan haar ouders, die vol genegenheid het jonge wicht zullen opvoeden. Maar daarnaast zal onze burgemeester zich gelukkig gevoelen. Voortaan zal hij tegen zijn collega's kunnen zeggen (en met een dood gewoon gezicht): „O, mijn gemeente telt 30.000 inwoners Is dat wat? t Klinkt toch heel an ders, dan wanneer burgemeester van Kinschot zeide: mijn gemeente heeft meer dan 20.000 inwoners. Trouwens, geheel Alkmaar is trotsch op de 30.000ste. Wij hebben al te lang op haar ge wacht, zijn al te lang een gemeente geweest, die aan dat getal niet kon toekomen. Het jonge burgeresje heeft al heel wat ca deautjes ontvangen, zooals men weet. En zeker zullen er nog meer verrassingen komen. En dat allemaal, om te bewijzen, hoe trotsch Alkmaar op haar is! Moge de 30.000ste flink groeien en moge het een lief, echt Alkmaarsch kind worden! De heer Baars was verleden jaar eerste candidaat van den A.N.F.B. bij de verkie zing voor de Tweede Kamer en is redacteur van het weekblad „De Bezem", benevens lei der van een groepje, dat zich van den A.N.F.B. heeft afgescheiden. LANDELIJKE BOND VAN BLOEMISTEN SNIJBLOEMENKWEEKERS, HOVENIERS EN STRAATHANDELAREN. In Krasnapolsky te Amsterdam waren Don derdag een groot aantal bestuien in bovenge noemde branches uit verschillende provin ciën bijeen om te bespreken de saneering in het bedrijf. De leiding berustte bij den heer R. Rcos te Amsterdam, die een uiteenzetting gaf van de gevoerde landelijke actie om te komen tot een wettelijke regeling. Breedvoerig ging spr. na, dat de actie in den lande weerklank vond en hij vroeg goedkeuring om de be staande commissie de noodige stappen te laten onderriemen om een adres aan de re geering te richten. De heer Mensing, voorzitter van den bond van snijbloemenhandelaren te Aalsmeer, verklaarde zich tegenstander dat de actie hoe goed ook voorbereid en uitgevoerd alleen uitging van Amsterdam. Spr. was voorstander van een adres aan de regeering, uitgaande van de landelijke vereenigingen. Verschillende sprekers sloten zich hierbij aan. De voorzitter was het in principe hier mede eens en schorste de vergadering om zich te beraden. Na heropening werd de kwestie uitvoerig besproken Men kwam tot overeenstemming om een werkcomité te benoemen, dat ge hoord de leden zich kon uiten zooals de heer Mensing voorstelde. De heer C. Neeten, voorzitter van den bond van straathandelaren, ging hiermede accoord, doch hij wensciite naast de actie om saneering te vragen aan de regeering een permanente commissie, die alle vraagstukken in studie zou nemen en aan de organisaties een leiddraad kon geven voor de vakbelan gen in alle branches. De heer Mensing meende dat dit van latere zorg was. Voor de aan de regeering gevraagde sa neering zal het zonder twijfel komer, tot het verkrijgen van een legimitatiekaart. Wie niet aangesloten is bij de landelijke organisatie, is uitgesloten voor het Indrijf. Natuurlijk moet men aangesloten zijn bij een plaatselijke vereeniging. Deze logica werd door allen aanvaard. Daarna werd een comité benoemd bestaande uit 10 personen. Als voorzitter werd aange wezen de hee R. Roos en als Secretaris de heer C. Tim, beiden te Amsterdam. In principe werd besloten om het voorst J Neeter over te nemen. Evenwel werd bepaald dat de thans benoemde commissie haar taak als geëindigd beschouwt als de regeering de saneenng heeft ingevoerd of afgewezen. MOEILIJKHEDEN BIJ WERKVERSCHAFFING TE HENGELO 120 Arbeiders, die werxen bij de gemeen telijke werkverschaffing aan den Boekelosche- weg te Hengelo bij de petroleumhaven, zijn in staking gegaan De oorzaak is, dat de ar beiders de uitbetaalde looonen te laag achten. rige mej. de Graaf werd bij de botsing op slag gedood Haar stoffelijk overschot is naar het lijkenhuisje te Ede vervoerd; de overigen werden niet gewond en kwamen met den schrik vrij. De auto werd gedeeltelijk be schadigd. DOODELIJK VERKEERSONGELUK TE UTRECHT. Op den hoek van de Frederik Hendrik straat en de Jan Willem Frisostraat te Utrecht heeft gisteravond een aanrijding plaats gehad tusschen een vrachtauto en een wielrijder. De wielrijder, de P., is onder de auto geraakt. Door den geneeskundigen dienst is het slachtoffer naar het St. Anto- nius-ziekenhuis vervoerd, waar hij kort daar na is overleden. NA AANRIJDING OVERLEDEN. De schilder P. de Bresser uit Helvoirt, die Donderdagmiddag door een aanrijding met een auto ernstig werd gewond is aan zijn verwondingen overleden. Gistermiddag omstreeks irie uur is een auto tusschen De Ginkel en Ede tegen een boom gereden Behalve den bestuurder waren in de auto vier personen gezeten. De 30-ja VOOR DEN ALKMAARSCHEN KANTONRECHTER. Strafzitting van Vrijdag IC Augustus. DEMONSTRANTEN IN SPREEKKOOR- VORM. De verlaagde steunuitkeering had ook te Uit geest de gemoederen beroerd en een 14-tal In gezetenen met geavanceerde begrippen naar den opperboven Middelweg gedreven om in den vorm van een spreekkoor, waarin in dicht maat niet veel vleiënds werd verteld van de regeering Colijn en de toelage van de Koningin, uiting te geven van hun ontevredenheid. Een dergelijke manier van protesteeren is echter te Uitgeest bij gemeenteverordening niet toege staan en werd dus tegen de individueele leden van dit protest-spreekkoor proces-verbaal op gemaakt met gevolg dat het geheele spreek koor, met uitzondering van twee spijbelaars, vol: den waarnemenden Kantonrechter mr. C. A. de Groot verscheen. De dames waren ten getale van 7 aanwezig en mej. B. J. K., huis vrouw van W. S., die de taak vervulde van woordvoerder, verklaarde geen persoonlijke be- leediging te hebben bedoeld. Daarvoor stonden zij trouwens ook niet terecht. Gevorderd werd tegen ieder der verdachten 12 boete of 12 dagen en aangezien de Kan tonrechter niet toeliet dat de politiek in hun repliek werd gebracht, waren de demonstran ten spoedig uitgepraat. Twee dames ontkenden in het spreekkoor te hebben meegewerkt, zij hadden alleen door hun tegenwoordigheid ge protesteerd. Met uitzondering van deze twee dames, die vrijgesproken werden, legde mr. de Groot ieder hunner 8 boete of 8 dagen op. Bij monde van den heer Jan B., al reeds te voren voor 'n dergelijk feit veroordeeld, werd echter medegedeeld, dat het gezelschap una niem in hooger beroep zal gaan, waaruit volgt dat ook mr. Tack niet achterwege zal blijven en we dus dit spreekkoor wel weer vo:r de meervoudige strafkamer zullen terugzien. DE ONTEVREDEN DIERENARTS. Hoofdagent Rademaker van het Alkmaarsche Politiecorps had goedgevonden op 10 Juni den dierenarts dr. M. D. B. uit Krommenie te ver baliseeren, omdat hij bij een bezoek aan zijn op den Geesterweg te Alkmaar wonende moeder, zijn auto had geparkeerd in den Bergerhout op 'n plaats die niet voor dit doel was aangewezen. De dierenarts was het met deze calage niet eens en stond heden persoonlijk terecht om te betoogen, dat hij, omdat destijds in de nabijheid een paal was geplaatst met een P, hij volkomen het recht had bedoelde plaats als een parkeer gelegenheid te beschouwen. Zoowel verbalisant als ambtenaar en kantonrechter verschilden echter met verdachte van opinie, hij trok dus aan het kortste eindje, doch werd in verband met verzachtende omstandigheden wel 'n ver oordeeling uitgesproken, doch geen straf op gelegd. GEBREK AAN OBSERVATIEVERMOGEN. De jongeheer Nic. S. uit Alkmaar had in het voor deze sport niet beschikbaar gestelde Hei- looër bosch gefietst. Hij had het desbetreffende verbodsbordje niet opgemerkt. De correctie was niet bepaald 'n opruimingsprijs: 3 moete of 2 dagen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 5