DREIN DRENTEL EN PIET PRIKKEL.
THEATER CINEMA AMERICAIN.
De gunst van Generaal Yen.
Een sterke speelfilm.
DE 3 TOFFE JONGENS.
Alkmaarsch Bioscoop Theater.
TWEE AMUSANTE
HOOFDNUMMERS.
Victoria Theater.
EINMAL EINE GROSSE DAME SEIN.
In Bioscoop Harmonie.
Eerste dag: Nice—Aix-les-Bains.
Onze speciale correspondent meldt ons:
Zooals te verwachten viel, is deze eerste
dag heel zwaar geweest, vooreerst wegens
den langen afstand van 492 K.M. waarin
zich niet minder dan zeven zware bergpas
sen bevonden, Fransche Alpenpassen boven
dien, die de moeilijkste van het geheele Al
pengebied zijn, smalle kronkelende bergwe
gen met een vaak zeer slecht wegdek. Daar
komt dan nog bij, dat het geëischte gemid
delde dit jaar zeer hoog is, vooral voor de
zware klasse, die een gemiddelde van 52
P0" uur moet draaien. Voortd in ver
gelijking met wat van de andere klassen ge-
eischt wordt is dit gemiddelde eigenlijk wel
wat onbillijk hoog. Laat ons aannemen, dat
men van een zware machine een hoogere
zuivere snelheid op den vlakken weg mag
verwachten, dan gaat dit toch niet zoo ge
heel en al op in de bergen, waar een kleine
machine zich veel gemakkelijker door de
haarspeldbochten wringt. Tegenover de 42
K.M. per uur die de machines beneden de
11000 cc moeten doen staan de 52 K.M per
uur der zware klasse dan ook rijkelijk hoog.
Onze landgenooten hadden het dan ook
zwaar te verantwoorden omdat van de 13
deelnemende Hollanders er 12 in de zware
klasse ingeschreven staan. Het Hoilandsch-
contingent heeft den vuurproef van dien
eersten zwaren dag goed doorstaan. Twee
Hollandsche wagens, bestuurd door v. d.
Meulen en dr. Sprenger van Eyck zijn uitge
vallen, Glerura kreeg 15 straf punten, terwijl
de tien overigen den dag zonder een enkel
strafpunt beëindigden.
Buitngewoon jammer was het uitvallen
van van der Meulen, omdat hij deel uitmaak
te met van Beeck Calkoen en Bakker Schut
van het eenige Hollandsche team. dat inge
schreven was, het Nederlandsche Ford Team.
Een defect aan een kogellager van zijn ver
snellingsbak maakte dat hij alleen nog maar
de prise directe kon gebruiken. Hij wist het
klaar te spelen, ondanks dit de eerste con
trole op tijd te bereiken, maar zonder eerste
of tweede versnelling is het nu eenmaal on
mogelijk om steile bergpassen te beklimmen,
zoodat hij spoedig daarna het hopelooze van
verder volhouden inzag en zich uit den strijd
terugtrok. Voor het Ho'.alndsche gezelschap
was dit een bittere teleurstelling en vooral
voor van Beeck, de leider van het Neder
landsche Ford Team, die zich dag en nacht
uitslooft, niet alleen voor de mannen van zijn
team, maar ook voor alle andere Nederland
sche Fordrijders en dat zijn er 10 van de 13
equippes.
Een spet
:en speciale moeilijkheid, die iederen eersten
dag van een Alpenrit aankleeft is, dat de
deelnemers contact moeten zoeken met het
Alpengebied, waar de meesten nog vreemd
tegenover staan, met andere woorden, zij
moeten hun stijl nog zoeken, de methode uit
vinden, die ieder voor zich individueel de
meest geschikte acht om aan de talloozc
moeilijkheden, die zij op hun weg ontmoeten
het hoofd te bieden. Let bijvoorbeeld eens op
het verschil in stijl van den Duitscher Loen-
holt op N. A. C. en den Franschman Tre-
voux op Hotschkiss, die nu wel de twee uiter
ste polen vormen, waartusschen alle andere
rijders zich bewegen. Trevoux zet er onmid
dellijk een geweldige race in, hij stormt voor
uit zoo snel hij kan en waar de route ook
maar eenige gelegenheid tot snel rijden biedt,
om dan veeltijd in de hand te hebben, die hij
in de bergen verliezen mag, waarvan het ge
volg is, dat deze eminente rijder meestal veel
te vroeg aan een controle komt, waar hij
dan blijft wachten op zijn officieelen tijd
van aankomst. Loenholt daarentegen rept
zich nooit, op gemakkelijke gedeelten rijdt
hij maar weinig boven zijn gemiddelde, in de
bergen blijft hij er niet heel veel onder en
het resultaat is, dat hij met neel weinig spe
ling, bijna precies op tijd aan de controles
komt.
Voor de Hollandsche rijders, bewoners
van een land, zoo plat als een pannekoek,
levert het contact zoeken met de Alpenwegen
natuurlijk zijn speciale moeilijkheden op,
maar het is een merkwaardig feit, waarop
reeds meermalen door de buitenlandsche pers
gewezen is, hoe bijzonder goed de Holland
sche motorrijders zoowel als automobilisten
juist in de bergen zijn. Komt dit misschien
omdat zij meer nog dan de andere nationali
teiten zich rekenschap geven van de eigen-
dommelijke moeilijkheden, die het bergrijden
zoowel voor rijders als voor de machine biedt
en daarom voortdurend op hun qui vive zijn.
Dit was vooral dezen eersten dag zeer nood
zakelijk, omdat de regen, die gedurende eeni
ge uren viel, de kronkelende bergwegen bo
vendien nog glad en siipperig maakte
Verscheidene slippartijen zijn er dan ook het
gevolg van geweest en zware remsporen op
den weg toonden duidelijk aan hoe vele wa
gens aan den rand van een afgrond tot staan
zijn gebracht. De Duitsche Fordrijder was
niet zoo gelukkig, maar stortte met zijn ma
chine in een ravijn, waarbij de wagen ver
nield werd, maar zoowel hij als zijn mederij
der kwamen er slechts met enkele onbedui
dende kwetsuren af. Naar het ziekehnuis van
Chambery gebracht, gaven de geneesheeren
de verzekering, dat Patzold dit binnen en
kele dagen geheel hersteld zou kunnen verla
ten, terwijl zijn mederijder, na verbonden te
zijn weer naar zijn hotel kon gaan.
Onder de Hollandsche deelnemers bevin
den zich enkele vermaarde krachten, die
reeds sinds iang hun reputatie gevestigd
hebben Namen als van Beeck, Calkoen, v
d. Meulen, Wieleman, Sprenger van Eyck en
van Strien zijn reeds lang in het buitenland
bekend. Thans komen zich daar enkele nieu
we rijders bijvoegen, die reeds terstond een
uitnemenden indruk vestigen. Boven allen
uit steekt Bakker Schut, die reeds sinds ja
ren onder onze beste motorrijders bekend is
en zijne aangeboren rijcapaciteiten nu ook
op automobiel gebied komt toonen. Verder
Nortier en Posthumus, beide eveneens be
kende uit de motorwereld, die dit jaar voor
het eerst op autowedstrijden uitkomen en
reeds dadelijk den verblijdenden indruk vesti
gen, dat onze kleine kern wedstrijdrijders
niet aan het uitsterven is, maar integendeel
met nieuwe krachten aangevuld zal worden.
Ook de Ford combinatie Fisette-Weber, waar
van de tweede een old hand is en de eerst
genoemde zijn eersten wedstrijd rijdt, bleek
zeer sterk te zijn, terwijl Davids, die eenmaal
motorkampioen van Nederland was, getoond
heeft ook per auto tot groote dingen in staat
te zijn.
w
Tweede dag: Aix-les-Bains
Interlaken.
De tweede dag vormt wel groote tegenstel
ling met den eersten, alles liep mee en daar
door leek alles zoo gemakkelijk. Vooreerst
het late start-uur, 8 uur, voor de eerstver-
trekkenden, vervolgens een stralende zon
bij het vertrek en dan tenslotte de eerste 70
K.M. die uitsluitend over prachtige breede
wegen doqr de laagvlakte liepen, zoodat
ieder reeds een groote vooreoroog op zijn
gemiddelde had genomen voordat de beklim
ming van den keinen St. Bernard-pas begon.
De eenige wanklank op dezen vreugdevollen
dag was, dat de Hollandsche deelname we
derom met een wagen verminderd was, door
dat Glerum de Vries niet startten. Thans zijn
er nog 9 Fords, een D K W, bestuurd door
Gornelius en een Railton, bestuurd door
Davids in den strijd. Het koppel Bakker
Krabbenbosch bed een narrow escape, door
dat de wagen in een bocht slipte en omsloeg.
De Fransche Delahayeploeg, die er vlak
achter zat stopte onmiddellijk en met ver
eende krachten werd de wagen overeind ge
zet. Beide inzittenden hadden niet het minst
letsel bekomen, terwijl van de Ford alleen
een spatscherm beschadigd was en de voor
ruit aanzienlijk gescheurd, doch niet ver
splinterd was een prachtig voorbeeld van
de veiligheid van onsplintecbaar glas en mo
derne stalen carrosserie. Krabbenbos nam
wederom achter het stuur plaats en reed
verder alsof er niet gebeutl was.
De kleine St Benurdpas, op wiens top de
grens tusschen Frankrijk en Italië ligt, is wel
een lange, maar waarlijk niet zware pas
Fransche en Italiaansche douane stonden
voor deze gelegenheid broederlijk naast el
kaar. vliegersvlug werden de formaliteiten
vervuld, waarna ieder weer gelegenheid
kreeg naar het italiaansche da' in een schit
terende omgeving af te dalen, waar biina alle
rijders veel te vroeg aan de controle te Aosta
arriveerden. In dit aardige kleine stadje be
nutten de rijders hun tijd om na het sobere
ontbijt in het afgrijselijke hotel Mirabeau te
Aix les-Bains zich te goed doen aan Italiaan
sche perziken en een behoorlijken maaltijd.
Het middagtraject bleek zwaarder te zijn
dan de ochtend. Een aantal passen moesten
genomen worden, waarvan de groote St.
Bemard en de Pillon-pas wel de zwaarste
waren. De grensoverschrijding tusschen
Italië en Zwitserland nam wederom verblij
dend weinig tijd in beslag, maar de nauwe
kronkelende wegen op Zwitsersch grondge
bied vergden veel van de rijders Daarenboven
waren deze wegen het tegendeel van stofvrij
zoodat achter iederen wagen een ondoor
dringbaar gordijn van stof hing, waai het
bijna niet mogelijk was om doorheen te ko
men. In 't eerste gedeelte van |ien middag kon
het gemiddelde dan ook nauwelijks gehaald
worden en menig rijder was na de afdaling
van den Pilionpas dan ook menige minuten
op zijn tijd ten achter Daarna echter ging
het beter in volle vaart stormden de wagens
achter elkaar door de dorpen, waar een uit
nemend georganiseerde ordedienst den weg
voor de rijders vrij hield, terwijl de mede
werking der Zwitsersche automobilisten op
de bergpassen bewonderenswaardig was.
Waar zij maar konden lieten zii den weg
voor de voortjagende rijders vrij. Het laatste
gedeelte langs het Thunermeer. was weder
om een praehtweg. Daar ging hel pas goed
los en stormden de wagens over het asphalt
op Interlaken toe, waar de meesten nog zoo
veel voor hun tijd aankwamen, dat zij volop
gelegenheid hadden om op hun gemak olie en
benzine bij te vullen, voordat de wagens in
het pare fermé opgesloten werden. Want dit
vormt wel een dei grootste moeilijkheden
van den Alpenrit, dat de wagens vijf dager,
lang over Europa's hoogste bergen gejaagd
worden, zonder eenige verzorging. Tijdens
den rit is daarvoor geen tijd, terwijl na af
loop de rijders tien minuten, nadat zij aange
komen zijn, hun wagens moeten verlaten. En
bij een dergelijke ontzaggelijke zware be
proeving, waaraan de wagens in den Al
penrit onderworpen worden, kan zoo heel
veel van kleinigheden afhangen. Water bij
vullen onderweg is onmogelijk, omdat de
vuldoppen van de radiateurs vergezeld zijn.
Pas na aF.oop wordt de verzegeling verbro
ken en mogen de rijders in de tien minuten,
die hun toegestaan zijn. water bijvullen.
Aan de finish te Interlaken stond de heer
Both, de directeur dtr Nederlandsche Ford
Automobiel Fabriek, die langs een korteren
weg uit Aix-les-Bains was gekomen de Hol
landsche rijders af te wachten, waarvan de
eerste nauwelijks binnen waren, toen een ge
weldige stortregen, die den geheelen middag
op de bergpassen gedreigd had, losbarstte.
Wanneer deze regen nog eenige uren mocht
aanhouden, dan bestaat ei tenminste kans
dat de Zwitsersche wegen den volgenden dag,
die zeer zwaar belooft te worden, stofvrij
zullen zijn.
Vtaaq e*iA
(Uitsluitend Ze hands artikelen).
Van 1I regels M cent Ml vooruit'
betaling ie volli
Gebr. „Union" Heerenrijwiel 15.
pracht Damesrijwiel 12.13.Hee
renrijwiel 12 50, enz.
NIEROP, Koningsweg 40.
Spotkoopje: KINDERWAGEN en KIN-
DERLEDIKANTJE te zamen 4.—. Ook
afzonderlijk.
CORFSTRAAT 2.
Meubelen, alle soorten voor een beetje,
bedden, dekens, fornuizen, karpetten,
mangels, naaimachines, luidsprekers,
z. g a. n. J. L. SOSTMAN Jr. Verkoop
lokaal, Ridderstraat 10.
TE KOOP een prachtig geëmailleerd
circulatie Fornuis, als nieuw. Verder alle
soorten fornuizen en kachels bij Jb. VAN
DER HOEK, kachelsmederij Achter
straat.
TE KOOP een STUDIE-PIANO voor
15.-.
Adres: KENNEMERPARK 28.
TE KOOP een mooi Engelsch DAMES
RIJWIEL en een BADKUIP k 15.—.
Te bevr. 2e TUINDWARSSTRAAT 19.
TE KOOP AANGEBODEN wegens ver
trek naar Indië als nieuw zwarte PIANO-
R, J, SCHOLE, .Wee ter weg 324,
TE KOOP tegen elk aannemelijk bod
10 BROEIRAMEN een een KIPPENHOK
Te bevr. KANAALDIJK 10.
H H. HEERENKAPPERS:
TE KOOP: Een tweepers. TOILET-
WASCHTAFEL.
Brieven onder letter O 526 Bur. v. d. BI.
Ter overname een KINDERWAGEN,
model 1933, met matrasje en mica regen-
zeil, prijs 20—.
Adres: SCHOUTENSTRAAT 17
TE KOOP z. g- a. n. eenige Jongens
rijwielen vanaf 6.Meisjesrijwielen
5 50; Damesrijwiel met torp. ƒ11.—
Heerenrijwiel 10.50 en Luidspreker 5.
T.IMMERHOEK 18.
Nachtkastjes vanaf 1; ijskasten,
mangels, haarden, closetstoelen. ge
makskoffers. bedden, ledikanten, buffet
ten. stoelen, schrijfbureau!, enz., z g.a.n.,
zachte nrilsfee- DEKKER. Laat 182
TE KOOP gevr. 2e hands LEES- EN
STUDIEBOEKEN.
Adres: J. KOUWENBERG, Zeglis 25.
TE KOOP een gehaakt SPREI No. 12.
Br. onder letter K 522 Bur. v. d. Blad.
TE KOOP: PATHÉFOON met radio-
weergever en eenige platen.
Adres: KENNEMERSTRAATWEG 1,
na 6 uur 's avonds.
Gevraagd voor H. B. S.: Rekenboek, P.
Wijdenee en de Lange I; Nieuwe School-
algebra, P. Wijdenes I; Schoolatlas der
geheele aarde, Bos; C. Leffertstra, Lees
boek I; C. Leffertstra, Taaloefeningen;
Teekendoos en Verfdoos met inhoud.
Aanbiedingen met prijsopgave onder
letter C 515 Bur. v. d. Blad.
Gevraagd: MEISJESFIETSJE, klein
model.
KKUNING, Kerklaan H 87, Heiloo.
SUltHttiewus
Het hoofdnummer, dat de Cinema Ameri-
cain deze week brengt, speelt in een nijzon-
der milieu, n.1. dat der Chineesche opstande
lingen. Tal van interessante beelden geven
een idee van den treurigen toestand Dan
wordt plotseling de aandacht gevraagd voor
Shanghai, waar dr. Strick in het huwelijk
zal treden met miss Davis. Dit huwelijk
moet echter wachten totdat de dokter een
vrijgeleide voor een aantal weezen heeft ge
kregen van den aanvoerder generaal Yen.
Miss Davis gaat mee, doch wordt na een
straatgevecht van den dokter gescheiden en
als zij tot zich zelf komt, is zij in een trein
die haar naar het Noorden voert. Generaal
Yen, die haar reeds bij toeval éénmaal eerder
had ontmoet, heeft haar meegevoerd. En nu
ontstaat tusschen haar en den generaal, be
nevens de Chineesche vrouw Wing-li en den
financieelen adviseur van Yen een voortdu
rend conflict, waarbij in den wreeden gene
raal langzamerhand een verandering plaats
vindt, die groote indruk maakt. Hoe miss
Davis dit bereikt moet men gaan zien. De
fraaie interieurs en het sterke spel zullen u
bij voortduring boeien evenals de Oostersche
scenes.
Wat het spel der artisten betreft, zal men
allereerst getroffen worden door de uitbeel
ding die Nils Asther geeft van generaal
Yen. Dat is prachtig en wekt herinneringen
aan de beste momenten van onzen acteur van
Dalsum in het Chineesche landhuis. Schit
terend is de grime, volkomen beheerscht het
spel in de diverse situaties. Barbare Stanr
wyck als miss Davis trok door haar verschij
ning en haar spel eveneens de aan
dacht, terwijl men tevens zal geboeid worden
door de echt Chineesche uitbeelding van
Wing-li en de scherpe typeering van den
adviseur.
Deze sterke speelfilm zal een groote at
tractie blijken. In het voorprogramma aller
eerst een journaal met interessante beelden
Dan een mooie natuuropname van Tunis
en een leuke teekenfilm. De twee-acter Bic
Casino geeft een aantal variété-nummers in
een eigenaardig milieu. Het Hollandsch
iournaal brengt bijzondere onnamen van de
egrafenis van Z.K.H. Prins Hendrik. En tot
slot een prachtig geslaagd fi'mpje van het
succesvolle bloemencorso te Bergen van j.1
Woensdag. Groot is het niet, maar de beel
den van alle belangrijke stukken uit het cor
so zijn zoo mooi en duidelijk, alsof men al
les in werkelijkheid ziet passeeren.
Het totaal uitverkochte theater van
gisteravond heeft wel overduidelijk be
wezen, dat de hoofdfilm, waarvan de
vorige week de eerste episode en waar
van ditmaal het slot volgde, dermate de
belangstelling heeft opgewekt, dat het
deze week zeker aan bezoek niet zal
ontbreken. En ongetwijfeld is de geschie
denis van „De 3 toffe jongens uit het
Vreemdelingen Legioen" een verhaal,
geïnspireerd op de Drie Musketiers,
spannend en boeiend tot het eind.
Welke avonturen de 3 dappere mannen
meemaken en aan welke gevaren zij tel
kenmale weten te ontsnappen, willen we
u hier niet verklappen, ook niet, hoe het
eind tenslotte tot ieders voldoening ge
vonden ie. Men moet deze film gaan
zien, om eerst recht te genieten van een
prima stukje sensatie.
Niet minder welverzorgd is het voor
programma Wanneer we beginnen met
het Universal-journaal, dan is daaruit
wel het interessantste de korte episode
uit het leven van den beruchten bandiet
John Dillinger. Verder prachtige op
namen van marine- en leger-manoeuvres.
Hierna volgt een buitengewoon aardig
filmpje, samengesteld en uitgevoerd met
een troep ganzen. Ook deze film
moet men zien, om eerst recht te begrij
pen, met welk een groote dosis vernuft
deze rolprent is tot stand gebracht.
En als laatste film voor de pauze
beleven we met Lupino L&ne eenige
uiterst vroolijke momenten. In de film
klucht „Dekzwabbers voor" zien we deze
overgeestige komiek weer eens danig
buitelen, springen en gekheid maken.
De scène b.v„ waarin hij een fictieve
banjo bespeelt, is werkelijk wel het beste
moment uit deze klucht.
Het slot is een cocktail van smijt
partijen en duikelingen met als resultaat
één taaie massa, waaruit weer te voor
schijn treedt de onvervangbare Lupino
Lane.
De directie zal ongetwijfeld met dit
programma een groot succes hebben.
De talrijke belangstellenden, waaronder vele
badgasten, die gisteravond het Victoria Theater
bezochten, hebben zich ongetwijfeld best ge
amuseerd bij de twee alleraardigste films, wel
ke deze week in dat theater worden gegeven.
Jong zijn, student zijn, over voldoende geld
en vrijheid beschikken en bovendien nog ver
liefd zijn, dat zijn die Tage der Rosen uit het
leven van zoo menigen jongeling in de Sturm
und Drang-periode.
De jonge Steinherr (Albert Lieven), wiens
vader in Düsseldorf een groote machinefabriek
heeft, trekt zich noch van zijn vader, noch van
de fabriek bijzonder veel aan. Hij zwerft met
vrienden over de kermis en ontmoet dan een
eenvoudig meisje, op wie hij op het eerste ge
zicht smoorlijk verliefd wordt.
Hij vertelt van zijn ontmoeting aan zijn vriend,
den musicus Heinrich Springe, en op hetzelfde
oogenblik ontdekt hij daar Hannele, het bewus
te meisje, dat een meisje van de wasscherij
blijkt te zijn. Hij brengt haar thuis en maakt
kennis met de grootmoeder, die niet alleen een
degelijke waschvrouw maar ook een degelijke
vrouw blijkt, die haar kleindochtertje een nette
opvoeding geeft. In zijn verlangen om met het
meisje uit te gaan, neemt Hans de grootmama
op den koop toe. Zij maken een autotochtje,
verliezen Opoe onderweg en de rest is natuur
lijk alles rozegeur en maneschijn, of liever zon
neschijn, want het gebeurt allemaal midden op
den dag.
Hans heeft Hannele lief, ondanks het verbod
van zijn strengen vader, die hem naar Heidel-
berg stuurt. Bijzonder fraai zijn de opnamen
van de oude studentenstad aan de Neckar,
waar Hans kennis maakt met een beroemde
zangeres, die hem niet meer loslaat. Zijn vader
sterft en dan voelt Hans, dat hij Hannele dui
delijk moet maken, dat hij haar niet trouwen
kan, maar vriend Springe komt tusschenbeide
en door zijn bemiddeling kiest de zangeres haar
kunst boven den rijken jongen. Hans voert
dwaasheden uit en wordt voor twee jaar uit
het corps gestooten. Hij komt als een gebroken
man in het ouderlijk huis terug en als zelfs de
moeder hem niet tot nieuw leven kan wekken,
haalt Springe Hannele (Lien Deyers), waarna al
de vergeten jongensliefde plotseling weer bij
Hans boven komt en de jonge fabrieksdirecteur
en het eenvoudige waschmeisje elkaar in de
armen vallen. Men ziet het, er is romantiek ge
noeg in de historie, maar er zitten in deze film
bovendien tafreeltjes, die buitengewoon gezel
lig en humoristisch zijn. Het studentenleven in
Heidelberg geeft daarvoor natuurlijk volop aan
leiding, maar ook de bezoeken van Hans aan
Opoe in het wasscherijtje zijn van een bijzon
dere aantrekkelijkheid.
Het theater staat ditmaal wel in het teeken
van studentenleven en -lieven, want ook de
tweede film „College Humor" verplaatst de be
zoekers naar de universiteit, al is het ditmaal
dan een Engelsche, zoodat het rugbyspel daar
in een groote rol speelt. Shirrel, de nieuwe stu
dent, moet eerst het ontgroeningsproces door
maken, maar vindt daarna zijn beste vrienden
en niet te vergeten vriendinnen in de gezellige
jongelui van dit college. Als Tex Roust (Joseph
Sauers) de groote voorman van het rugöy-team,
de school gaat verlaten, wordt Mondrake (Ri-
chard Arlen) zijn opvolger. Hij is verliefd op de
zuster van Shirrel, maar zij geeft de voorkeur
aan den jongen professor Danvers (Bing Cros-
by), die lessen in zang en voordrachtkunst
geeft en zoo prachtig zingen kan, dat al de
meisjesstudenten er van onder den indruk
komen.
Mondrake trekt zich zijne afwijzing zoo
danig aan, dat hij aan den drank raakt
en op den vooravond van den grooten
wedstrijd bedrinkt hij zich en komt in
het cachot van een politiebureau terecht. Met
de grootste moeite gelukt het Shirrel hem nog
net op tijd nuchter te krijgen en het veld op te
sturen, waar de speler door een duizendkoppig
publiek met gejuich begroet wordt. Dank zij
zijn ingrijpen wordt de wedstrijd gewonnen,
maar de rector van de universiteit jaagt hem
van de colleges, als hij hoort wat er met Mond
rake gebeurd is. Professor Danvers trekt partij
voor den ontslagene met het gevolg, dat ook hij
zijl baantje kwijt raakt en radio-zanger wordt.
Wie den rector-ma gnificus op het witte doek
gezien heeft begrijpt wel, dat Danvers er nog
niet zoo erg ongelukkig aan toe is als hij geen
bevelen van deze autoriteit meer heeft af te
wachten. Dank zij een truc, die bij van Roust
en Mondrake geleerd heeft, weet Shirrel later
den grooten wedstrijd tegen Yarwood te win-
ne-, wat een ontzettend enthousiasme teweeg
brengt.
Er komen in deze Engelsche studentenfilm
natuurlijk ook heel wat meisjes voor, het een
al mooier en liever dan het ander en dank zij
dit veelzijdige menschenmateriaal heeft men
ook van deze film een interessante, vroolijke
vaa': humoristische en, waar het de groote wed
strijden betreft, spannende rolprent weten te
maken.
Vooraf gaat een uitgebreide serie Paramount-
nieuws en o. a. de film van de plechtige bijzet
ting van Prins Hendrik, waarin de gebeurtenis
sen in Den Haag en in Delft zeer duidelijk wor
den weergegeven.
Eenmaal een groote dame te zullen wor
den is de wensch van Kathe von Nagy in de
rol van Kitty Holm, verkoopster in een auto
mobielzaak. Zij zingt van dat verlangen als
zij kampeert, zij droomt ervan zooals haar
vriendinnen over een echtgenoot of een
nieuwe japon droomen, en ook onder haar
werk laat de gedachte aan toekomstige
grootheid haar niet met rust. Totdat deze
wensch op onverwachte wijze in vervulling
gaat.
Rita Thürner (Ida Wüst), dochter van een
Australischen katoenkoning, komt op een
goeden dag in de zaak een auto koopen en
Kitty heeft het genoegen een duren wagen
te verkoopen, waarvoor haar patroon haar
800 Mark provisie betaalt. Op Rita's ver
zoek zal K'tty de auto naar Sophienbad rij
den. Zij neemt haar intrek in een groot hotel
als gravin Kitty Holm en maakt onder dien
naam een verovering op den jongen baron
Heinz von Wolfenstein, die haar meeneemt
naar het vaderlijk kasteel, waar zij op aller
lei vragen over kennissen van den ouden ba
ron, die ook haar bekend moeten zijn, moet
antwoorden. Dat dit herhaaldelijk leidt tct
onmogelijkheden, is duidelijk. Plotseling ver
dwijnt zij, maar Heinz zoekt haar weer op,
de kennismaking wordt hernieuwd, doch in
de balzaal, juist als zij op het punt staat om
haar geheim te vertellen, ziet zij Rita met
haar vader en een anderen heer naderen en
dan vlucht zij opnieuw
Terug in de automobielzaak, vertelt Kit y
haar geschiedenis aan haar vriendinnen, die
pogen haar te troosten. De patroon is min
der vergevensgezind: hij wil geen avontu
rierster in dienst houden en ontslaat haar
op staanden voet. Buiten op straat ontmoet
zij een rechercheur, die haar „uitnoodigt"
om in een gereed staande auto met hem mee
te gaan voor een confrontatie
Het blijkt dat de „arrestatie" door Rita in
scène is gezet om Kitty op deze wijze te
noodzaken bij haar te komen, daar zij vrees
de, dat het verkoopstertje aan een gewone
uitnoodiging geen gehoor zou geven. Rita
deelt verheugd hare verloving mee met
baron von Wolfenstein, op welke mededee-
ling Kitty schrikt omdat zij denkt aan haar
Heinz. Al heel gauw wordt haar echter dui
delijk dat zij hier te doen heeft met zijn broer
Wo'f. Zij viert diens verloving mee en dan
komt daar natuurlijk nog een verloving van.
Een zeer prettige film, rijk aan mooie in
terieurs en vermakelijke momenten waar
hartelijk om gelachen wordt. Het spel van
Kathe von Nagv in de hoofdrol was uits'e-
kend en naast haar traden Wolf Albach-
Retty en Ida Wüst bijzonder op den voor
grond.
In het voorprogramma volgen op het jour
naal (met o.a. een expeditie naar den Hima-
laya en schitterende paardensport-kieken)
een „documentatiefilm" Verkeerswegen in de
lucht (mooi gekleurde natuuropnamen) en
twee grappige teekenfilms.
Alles te zamen een programma, dat veler
aandacht waard is.
103. De zeetaart was het strand juist zoo dicht genaderd, dat
Dinsdag het juiste oogenblik gekomen achtte om „kiekeboe" te
roepen. Hij kwam echter niet verder dan „kie", want toen
kwam de kei, die Piet had losgelaten, precies boven op zijn bol
terecht. Gelukkig dat negers meestal een heel sterk hoofd heb
ben, want toen Dinsdag neerviel, was hij alleen maar bewus
teloos.
104. Na lang zoeken had Piet Prikkel zijn vriend Dren Drentel
eindelijk gevonden. Deze stond bij den bewusteloozen Dinsdag,
„Een mooie geschiedenis", mopperde Drein, „Wat moet je nu
tegen ons vriendje Dinsdag zeggen, als hij aanstonds wakker
wordt?"