DREIN DRENTEL EN PIET PRIKKEL. THEATER CINEMA AMERICAIN. De gunst van Generaal Yen. Een sterke speelfilm. DE 3 TOFFE JONGENS. Alkmaarsch Bioscoop Theater. TWEE AMUSANTE HOOFDNUMMERS. Victoria Theater. EINMAL EINE GROSSE DAME SEIN. In Bioscoop Harmonie. Eerste dag: Nice—Aix-les-Bains. Onze speciale correspondent meldt ons: Zooals te verwachten viel, is deze eerste dag heel zwaar geweest, vooreerst wegens den langen afstand van 492 K.M. waarin zich niet minder dan zeven zware bergpas sen bevonden, Fransche Alpenpassen boven dien, die de moeilijkste van het geheele Al pengebied zijn, smalle kronkelende bergwe gen met een vaak zeer slecht wegdek. Daar komt dan nog bij, dat het geëischte gemid delde dit jaar zeer hoog is, vooral voor de zware klasse, die een gemiddelde van 52 P0" uur moet draaien. Voortd in ver gelijking met wat van de andere klassen ge- eischt wordt is dit gemiddelde eigenlijk wel wat onbillijk hoog. Laat ons aannemen, dat men van een zware machine een hoogere zuivere snelheid op den vlakken weg mag verwachten, dan gaat dit toch niet zoo ge heel en al op in de bergen, waar een kleine machine zich veel gemakkelijker door de haarspeldbochten wringt. Tegenover de 42 K.M. per uur die de machines beneden de 11000 cc moeten doen staan de 52 K.M per uur der zware klasse dan ook rijkelijk hoog. Onze landgenooten hadden het dan ook zwaar te verantwoorden omdat van de 13 deelnemende Hollanders er 12 in de zware klasse ingeschreven staan. Het Hoilandsch- contingent heeft den vuurproef van dien eersten zwaren dag goed doorstaan. Twee Hollandsche wagens, bestuurd door v. d. Meulen en dr. Sprenger van Eyck zijn uitge vallen, Glerura kreeg 15 straf punten, terwijl de tien overigen den dag zonder een enkel strafpunt beëindigden. Buitngewoon jammer was het uitvallen van van der Meulen, omdat hij deel uitmaak te met van Beeck Calkoen en Bakker Schut van het eenige Hollandsche team. dat inge schreven was, het Nederlandsche Ford Team. Een defect aan een kogellager van zijn ver snellingsbak maakte dat hij alleen nog maar de prise directe kon gebruiken. Hij wist het klaar te spelen, ondanks dit de eerste con trole op tijd te bereiken, maar zonder eerste of tweede versnelling is het nu eenmaal on mogelijk om steile bergpassen te beklimmen, zoodat hij spoedig daarna het hopelooze van verder volhouden inzag en zich uit den strijd terugtrok. Voor het Ho'.alndsche gezelschap was dit een bittere teleurstelling en vooral voor van Beeck, de leider van het Neder landsche Ford Team, die zich dag en nacht uitslooft, niet alleen voor de mannen van zijn team, maar ook voor alle andere Nederland sche Fordrijders en dat zijn er 10 van de 13 equippes. Een spet :en speciale moeilijkheid, die iederen eersten dag van een Alpenrit aankleeft is, dat de deelnemers contact moeten zoeken met het Alpengebied, waar de meesten nog vreemd tegenover staan, met andere woorden, zij moeten hun stijl nog zoeken, de methode uit vinden, die ieder voor zich individueel de meest geschikte acht om aan de talloozc moeilijkheden, die zij op hun weg ontmoeten het hoofd te bieden. Let bijvoorbeeld eens op het verschil in stijl van den Duitscher Loen- holt op N. A. C. en den Franschman Tre- voux op Hotschkiss, die nu wel de twee uiter ste polen vormen, waartusschen alle andere rijders zich bewegen. Trevoux zet er onmid dellijk een geweldige race in, hij stormt voor uit zoo snel hij kan en waar de route ook maar eenige gelegenheid tot snel rijden biedt, om dan veeltijd in de hand te hebben, die hij in de bergen verliezen mag, waarvan het ge volg is, dat deze eminente rijder meestal veel te vroeg aan een controle komt, waar hij dan blijft wachten op zijn officieelen tijd van aankomst. Loenholt daarentegen rept zich nooit, op gemakkelijke gedeelten rijdt hij maar weinig boven zijn gemiddelde, in de bergen blijft hij er niet heel veel onder en het resultaat is, dat hij met neel weinig spe ling, bijna precies op tijd aan de controles komt. Voor de Hollandsche rijders, bewoners van een land, zoo plat als een pannekoek, levert het contact zoeken met de Alpenwegen natuurlijk zijn speciale moeilijkheden op, maar het is een merkwaardig feit, waarop reeds meermalen door de buitenlandsche pers gewezen is, hoe bijzonder goed de Holland sche motorrijders zoowel als automobilisten juist in de bergen zijn. Komt dit misschien omdat zij meer nog dan de andere nationali teiten zich rekenschap geven van de eigen- dommelijke moeilijkheden, die het bergrijden zoowel voor rijders als voor de machine biedt en daarom voortdurend op hun qui vive zijn. Dit was vooral dezen eersten dag zeer nood zakelijk, omdat de regen, die gedurende eeni ge uren viel, de kronkelende bergwegen bo vendien nog glad en siipperig maakte Verscheidene slippartijen zijn er dan ook het gevolg van geweest en zware remsporen op den weg toonden duidelijk aan hoe vele wa gens aan den rand van een afgrond tot staan zijn gebracht. De Duitsche Fordrijder was niet zoo gelukkig, maar stortte met zijn ma chine in een ravijn, waarbij de wagen ver nield werd, maar zoowel hij als zijn mederij der kwamen er slechts met enkele onbedui dende kwetsuren af. Naar het ziekehnuis van Chambery gebracht, gaven de geneesheeren de verzekering, dat Patzold dit binnen en kele dagen geheel hersteld zou kunnen verla ten, terwijl zijn mederijder, na verbonden te zijn weer naar zijn hotel kon gaan. Onder de Hollandsche deelnemers bevin den zich enkele vermaarde krachten, die reeds sinds iang hun reputatie gevestigd hebben Namen als van Beeck, Calkoen, v d. Meulen, Wieleman, Sprenger van Eyck en van Strien zijn reeds lang in het buitenland bekend. Thans komen zich daar enkele nieu we rijders bijvoegen, die reeds terstond een uitnemenden indruk vestigen. Boven allen uit steekt Bakker Schut, die reeds sinds ja ren onder onze beste motorrijders bekend is en zijne aangeboren rijcapaciteiten nu ook op automobiel gebied komt toonen. Verder Nortier en Posthumus, beide eveneens be kende uit de motorwereld, die dit jaar voor het eerst op autowedstrijden uitkomen en reeds dadelijk den verblijdenden indruk vesti gen, dat onze kleine kern wedstrijdrijders niet aan het uitsterven is, maar integendeel met nieuwe krachten aangevuld zal worden. Ook de Ford combinatie Fisette-Weber, waar van de tweede een old hand is en de eerst genoemde zijn eersten wedstrijd rijdt, bleek zeer sterk te zijn, terwijl Davids, die eenmaal motorkampioen van Nederland was, getoond heeft ook per auto tot groote dingen in staat te zijn. w Tweede dag: Aix-les-Bains Interlaken. De tweede dag vormt wel groote tegenstel ling met den eersten, alles liep mee en daar door leek alles zoo gemakkelijk. Vooreerst het late start-uur, 8 uur, voor de eerstver- trekkenden, vervolgens een stralende zon bij het vertrek en dan tenslotte de eerste 70 K.M. die uitsluitend over prachtige breede wegen doqr de laagvlakte liepen, zoodat ieder reeds een groote vooreoroog op zijn gemiddelde had genomen voordat de beklim ming van den keinen St. Bernard-pas begon. De eenige wanklank op dezen vreugdevollen dag was, dat de Hollandsche deelname we derom met een wagen verminderd was, door dat Glerum de Vries niet startten. Thans zijn er nog 9 Fords, een D K W, bestuurd door Gornelius en een Railton, bestuurd door Davids in den strijd. Het koppel Bakker Krabbenbosch bed een narrow escape, door dat de wagen in een bocht slipte en omsloeg. De Fransche Delahayeploeg, die er vlak achter zat stopte onmiddellijk en met ver eende krachten werd de wagen overeind ge zet. Beide inzittenden hadden niet het minst letsel bekomen, terwijl van de Ford alleen een spatscherm beschadigd was en de voor ruit aanzienlijk gescheurd, doch niet ver splinterd was een prachtig voorbeeld van de veiligheid van onsplintecbaar glas en mo derne stalen carrosserie. Krabbenbos nam wederom achter het stuur plaats en reed verder alsof er niet gebeutl was. De kleine St Benurdpas, op wiens top de grens tusschen Frankrijk en Italië ligt, is wel een lange, maar waarlijk niet zware pas Fransche en Italiaansche douane stonden voor deze gelegenheid broederlijk naast el kaar. vliegersvlug werden de formaliteiten vervuld, waarna ieder weer gelegenheid kreeg naar het italiaansche da' in een schit terende omgeving af te dalen, waar biina alle rijders veel te vroeg aan de controle te Aosta arriveerden. In dit aardige kleine stadje be nutten de rijders hun tijd om na het sobere ontbijt in het afgrijselijke hotel Mirabeau te Aix les-Bains zich te goed doen aan Italiaan sche perziken en een behoorlijken maaltijd. Het middagtraject bleek zwaarder te zijn dan de ochtend. Een aantal passen moesten genomen worden, waarvan de groote St. Bemard en de Pillon-pas wel de zwaarste waren. De grensoverschrijding tusschen Italië en Zwitserland nam wederom verblij dend weinig tijd in beslag, maar de nauwe kronkelende wegen op Zwitsersch grondge bied vergden veel van de rijders Daarenboven waren deze wegen het tegendeel van stofvrij zoodat achter iederen wagen een ondoor dringbaar gordijn van stof hing, waai het bijna niet mogelijk was om doorheen te ko men. In 't eerste gedeelte van |ien middag kon het gemiddelde dan ook nauwelijks gehaald worden en menig rijder was na de afdaling van den Pilionpas dan ook menige minuten op zijn tijd ten achter Daarna echter ging het beter in volle vaart stormden de wagens achter elkaar door de dorpen, waar een uit nemend georganiseerde ordedienst den weg voor de rijders vrij hield, terwijl de mede werking der Zwitsersche automobilisten op de bergpassen bewonderenswaardig was. Waar zij maar konden lieten zii den weg voor de voortjagende rijders vrij. Het laatste gedeelte langs het Thunermeer. was weder om een praehtweg. Daar ging hel pas goed los en stormden de wagens over het asphalt op Interlaken toe, waar de meesten nog zoo veel voor hun tijd aankwamen, dat zij volop gelegenheid hadden om op hun gemak olie en benzine bij te vullen, voordat de wagens in het pare fermé opgesloten werden. Want dit vormt wel een dei grootste moeilijkheden van den Alpenrit, dat de wagens vijf dager, lang over Europa's hoogste bergen gejaagd worden, zonder eenige verzorging. Tijdens den rit is daarvoor geen tijd, terwijl na af loop de rijders tien minuten, nadat zij aange komen zijn, hun wagens moeten verlaten. En bij een dergelijke ontzaggelijke zware be proeving, waaraan de wagens in den Al penrit onderworpen worden, kan zoo heel veel van kleinigheden afhangen. Water bij vullen onderweg is onmogelijk, omdat de vuldoppen van de radiateurs vergezeld zijn. Pas na aF.oop wordt de verzegeling verbro ken en mogen de rijders in de tien minuten, die hun toegestaan zijn. water bijvullen. Aan de finish te Interlaken stond de heer Both, de directeur dtr Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek, die langs een korteren weg uit Aix-les-Bains was gekomen de Hol landsche rijders af te wachten, waarvan de eerste nauwelijks binnen waren, toen een ge weldige stortregen, die den geheelen middag op de bergpassen gedreigd had, losbarstte. Wanneer deze regen nog eenige uren mocht aanhouden, dan bestaat ei tenminste kans dat de Zwitsersche wegen den volgenden dag, die zeer zwaar belooft te worden, stofvrij zullen zijn. Vtaaq e*iA (Uitsluitend Ze hands artikelen). Van 1I regels M cent Ml vooruit' betaling ie volli Gebr. „Union" Heerenrijwiel 15. pracht Damesrijwiel 12.13.Hee renrijwiel 12 50, enz. NIEROP, Koningsweg 40. Spotkoopje: KINDERWAGEN en KIN- DERLEDIKANTJE te zamen 4.—. Ook afzonderlijk. CORFSTRAAT 2. Meubelen, alle soorten voor een beetje, bedden, dekens, fornuizen, karpetten, mangels, naaimachines, luidsprekers, z. g a. n. J. L. SOSTMAN Jr. Verkoop lokaal, Ridderstraat 10. TE KOOP een prachtig geëmailleerd circulatie Fornuis, als nieuw. Verder alle soorten fornuizen en kachels bij Jb. VAN DER HOEK, kachelsmederij Achter straat. TE KOOP een STUDIE-PIANO voor 15.-. Adres: KENNEMERPARK 28. TE KOOP een mooi Engelsch DAMES RIJWIEL en een BADKUIP k 15.—. Te bevr. 2e TUINDWARSSTRAAT 19. TE KOOP AANGEBODEN wegens ver trek naar Indië als nieuw zwarte PIANO- R, J, SCHOLE, .Wee ter weg 324, TE KOOP tegen elk aannemelijk bod 10 BROEIRAMEN een een KIPPENHOK Te bevr. KANAALDIJK 10. H H. HEERENKAPPERS: TE KOOP: Een tweepers. TOILET- WASCHTAFEL. Brieven onder letter O 526 Bur. v. d. BI. Ter overname een KINDERWAGEN, model 1933, met matrasje en mica regen- zeil, prijs 20—. Adres: SCHOUTENSTRAAT 17 TE KOOP z. g- a. n. eenige Jongens rijwielen vanaf 6.Meisjesrijwielen 5 50; Damesrijwiel met torp. ƒ11.— Heerenrijwiel 10.50 en Luidspreker 5. T.IMMERHOEK 18. Nachtkastjes vanaf 1; ijskasten, mangels, haarden, closetstoelen. ge makskoffers. bedden, ledikanten, buffet ten. stoelen, schrijfbureau!, enz., z g.a.n., zachte nrilsfee- DEKKER. Laat 182 TE KOOP gevr. 2e hands LEES- EN STUDIEBOEKEN. Adres: J. KOUWENBERG, Zeglis 25. TE KOOP een gehaakt SPREI No. 12. Br. onder letter K 522 Bur. v. d. Blad. TE KOOP: PATHÉFOON met radio- weergever en eenige platen. Adres: KENNEMERSTRAATWEG 1, na 6 uur 's avonds. Gevraagd voor H. B. S.: Rekenboek, P. Wijdenee en de Lange I; Nieuwe School- algebra, P. Wijdenes I; Schoolatlas der geheele aarde, Bos; C. Leffertstra, Lees boek I; C. Leffertstra, Taaloefeningen; Teekendoos en Verfdoos met inhoud. Aanbiedingen met prijsopgave onder letter C 515 Bur. v. d. Blad. Gevraagd: MEISJESFIETSJE, klein model. KKUNING, Kerklaan H 87, Heiloo. SUltHttiewus Het hoofdnummer, dat de Cinema Ameri- cain deze week brengt, speelt in een nijzon- der milieu, n.1. dat der Chineesche opstande lingen. Tal van interessante beelden geven een idee van den treurigen toestand Dan wordt plotseling de aandacht gevraagd voor Shanghai, waar dr. Strick in het huwelijk zal treden met miss Davis. Dit huwelijk moet echter wachten totdat de dokter een vrijgeleide voor een aantal weezen heeft ge kregen van den aanvoerder generaal Yen. Miss Davis gaat mee, doch wordt na een straatgevecht van den dokter gescheiden en als zij tot zich zelf komt, is zij in een trein die haar naar het Noorden voert. Generaal Yen, die haar reeds bij toeval éénmaal eerder had ontmoet, heeft haar meegevoerd. En nu ontstaat tusschen haar en den generaal, be nevens de Chineesche vrouw Wing-li en den financieelen adviseur van Yen een voortdu rend conflict, waarbij in den wreeden gene raal langzamerhand een verandering plaats vindt, die groote indruk maakt. Hoe miss Davis dit bereikt moet men gaan zien. De fraaie interieurs en het sterke spel zullen u bij voortduring boeien evenals de Oostersche scenes. Wat het spel der artisten betreft, zal men allereerst getroffen worden door de uitbeel ding die Nils Asther geeft van generaal Yen. Dat is prachtig en wekt herinneringen aan de beste momenten van onzen acteur van Dalsum in het Chineesche landhuis. Schit terend is de grime, volkomen beheerscht het spel in de diverse situaties. Barbare Stanr wyck als miss Davis trok door haar verschij ning en haar spel eveneens de aan dacht, terwijl men tevens zal geboeid worden door de echt Chineesche uitbeelding van Wing-li en de scherpe typeering van den adviseur. Deze sterke speelfilm zal een groote at tractie blijken. In het voorprogramma aller eerst een journaal met interessante beelden Dan een mooie natuuropname van Tunis en een leuke teekenfilm. De twee-acter Bic Casino geeft een aantal variété-nummers in een eigenaardig milieu. Het Hollandsch iournaal brengt bijzondere onnamen van de egrafenis van Z.K.H. Prins Hendrik. En tot slot een prachtig geslaagd fi'mpje van het succesvolle bloemencorso te Bergen van j.1 Woensdag. Groot is het niet, maar de beel den van alle belangrijke stukken uit het cor so zijn zoo mooi en duidelijk, alsof men al les in werkelijkheid ziet passeeren. Het totaal uitverkochte theater van gisteravond heeft wel overduidelijk be wezen, dat de hoofdfilm, waarvan de vorige week de eerste episode en waar van ditmaal het slot volgde, dermate de belangstelling heeft opgewekt, dat het deze week zeker aan bezoek niet zal ontbreken. En ongetwijfeld is de geschie denis van „De 3 toffe jongens uit het Vreemdelingen Legioen" een verhaal, geïnspireerd op de Drie Musketiers, spannend en boeiend tot het eind. Welke avonturen de 3 dappere mannen meemaken en aan welke gevaren zij tel kenmale weten te ontsnappen, willen we u hier niet verklappen, ook niet, hoe het eind tenslotte tot ieders voldoening ge vonden ie. Men moet deze film gaan zien, om eerst recht te genieten van een prima stukje sensatie. Niet minder welverzorgd is het voor programma Wanneer we beginnen met het Universal-journaal, dan is daaruit wel het interessantste de korte episode uit het leven van den beruchten bandiet John Dillinger. Verder prachtige op namen van marine- en leger-manoeuvres. Hierna volgt een buitengewoon aardig filmpje, samengesteld en uitgevoerd met een troep ganzen. Ook deze film moet men zien, om eerst recht te begrij pen, met welk een groote dosis vernuft deze rolprent is tot stand gebracht. En als laatste film voor de pauze beleven we met Lupino L&ne eenige uiterst vroolijke momenten. In de film klucht „Dekzwabbers voor" zien we deze overgeestige komiek weer eens danig buitelen, springen en gekheid maken. De scène b.v„ waarin hij een fictieve banjo bespeelt, is werkelijk wel het beste moment uit deze klucht. Het slot is een cocktail van smijt partijen en duikelingen met als resultaat één taaie massa, waaruit weer te voor schijn treedt de onvervangbare Lupino Lane. De directie zal ongetwijfeld met dit programma een groot succes hebben. De talrijke belangstellenden, waaronder vele badgasten, die gisteravond het Victoria Theater bezochten, hebben zich ongetwijfeld best ge amuseerd bij de twee alleraardigste films, wel ke deze week in dat theater worden gegeven. Jong zijn, student zijn, over voldoende geld en vrijheid beschikken en bovendien nog ver liefd zijn, dat zijn die Tage der Rosen uit het leven van zoo menigen jongeling in de Sturm und Drang-periode. De jonge Steinherr (Albert Lieven), wiens vader in Düsseldorf een groote machinefabriek heeft, trekt zich noch van zijn vader, noch van de fabriek bijzonder veel aan. Hij zwerft met vrienden over de kermis en ontmoet dan een eenvoudig meisje, op wie hij op het eerste ge zicht smoorlijk verliefd wordt. Hij vertelt van zijn ontmoeting aan zijn vriend, den musicus Heinrich Springe, en op hetzelfde oogenblik ontdekt hij daar Hannele, het bewus te meisje, dat een meisje van de wasscherij blijkt te zijn. Hij brengt haar thuis en maakt kennis met de grootmoeder, die niet alleen een degelijke waschvrouw maar ook een degelijke vrouw blijkt, die haar kleindochtertje een nette opvoeding geeft. In zijn verlangen om met het meisje uit te gaan, neemt Hans de grootmama op den koop toe. Zij maken een autotochtje, verliezen Opoe onderweg en de rest is natuur lijk alles rozegeur en maneschijn, of liever zon neschijn, want het gebeurt allemaal midden op den dag. Hans heeft Hannele lief, ondanks het verbod van zijn strengen vader, die hem naar Heidel- berg stuurt. Bijzonder fraai zijn de opnamen van de oude studentenstad aan de Neckar, waar Hans kennis maakt met een beroemde zangeres, die hem niet meer loslaat. Zijn vader sterft en dan voelt Hans, dat hij Hannele dui delijk moet maken, dat hij haar niet trouwen kan, maar vriend Springe komt tusschenbeide en door zijn bemiddeling kiest de zangeres haar kunst boven den rijken jongen. Hans voert dwaasheden uit en wordt voor twee jaar uit het corps gestooten. Hij komt als een gebroken man in het ouderlijk huis terug en als zelfs de moeder hem niet tot nieuw leven kan wekken, haalt Springe Hannele (Lien Deyers), waarna al de vergeten jongensliefde plotseling weer bij Hans boven komt en de jonge fabrieksdirecteur en het eenvoudige waschmeisje elkaar in de armen vallen. Men ziet het, er is romantiek ge noeg in de historie, maar er zitten in deze film bovendien tafreeltjes, die buitengewoon gezel lig en humoristisch zijn. Het studentenleven in Heidelberg geeft daarvoor natuurlijk volop aan leiding, maar ook de bezoeken van Hans aan Opoe in het wasscherijtje zijn van een bijzon dere aantrekkelijkheid. Het theater staat ditmaal wel in het teeken van studentenleven en -lieven, want ook de tweede film „College Humor" verplaatst de be zoekers naar de universiteit, al is het ditmaal dan een Engelsche, zoodat het rugbyspel daar in een groote rol speelt. Shirrel, de nieuwe stu dent, moet eerst het ontgroeningsproces door maken, maar vindt daarna zijn beste vrienden en niet te vergeten vriendinnen in de gezellige jongelui van dit college. Als Tex Roust (Joseph Sauers) de groote voorman van het rugöy-team, de school gaat verlaten, wordt Mondrake (Ri- chard Arlen) zijn opvolger. Hij is verliefd op de zuster van Shirrel, maar zij geeft de voorkeur aan den jongen professor Danvers (Bing Cros- by), die lessen in zang en voordrachtkunst geeft en zoo prachtig zingen kan, dat al de meisjesstudenten er van onder den indruk komen. Mondrake trekt zich zijne afwijzing zoo danig aan, dat hij aan den drank raakt en op den vooravond van den grooten wedstrijd bedrinkt hij zich en komt in het cachot van een politiebureau terecht. Met de grootste moeite gelukt het Shirrel hem nog net op tijd nuchter te krijgen en het veld op te sturen, waar de speler door een duizendkoppig publiek met gejuich begroet wordt. Dank zij zijn ingrijpen wordt de wedstrijd gewonnen, maar de rector van de universiteit jaagt hem van de colleges, als hij hoort wat er met Mond rake gebeurd is. Professor Danvers trekt partij voor den ontslagene met het gevolg, dat ook hij zijl baantje kwijt raakt en radio-zanger wordt. Wie den rector-ma gnificus op het witte doek gezien heeft begrijpt wel, dat Danvers er nog niet zoo erg ongelukkig aan toe is als hij geen bevelen van deze autoriteit meer heeft af te wachten. Dank zij een truc, die bij van Roust en Mondrake geleerd heeft, weet Shirrel later den grooten wedstrijd tegen Yarwood te win- ne-, wat een ontzettend enthousiasme teweeg brengt. Er komen in deze Engelsche studentenfilm natuurlijk ook heel wat meisjes voor, het een al mooier en liever dan het ander en dank zij dit veelzijdige menschenmateriaal heeft men ook van deze film een interessante, vroolijke vaa': humoristische en, waar het de groote wed strijden betreft, spannende rolprent weten te maken. Vooraf gaat een uitgebreide serie Paramount- nieuws en o. a. de film van de plechtige bijzet ting van Prins Hendrik, waarin de gebeurtenis sen in Den Haag en in Delft zeer duidelijk wor den weergegeven. Eenmaal een groote dame te zullen wor den is de wensch van Kathe von Nagy in de rol van Kitty Holm, verkoopster in een auto mobielzaak. Zij zingt van dat verlangen als zij kampeert, zij droomt ervan zooals haar vriendinnen over een echtgenoot of een nieuwe japon droomen, en ook onder haar werk laat de gedachte aan toekomstige grootheid haar niet met rust. Totdat deze wensch op onverwachte wijze in vervulling gaat. Rita Thürner (Ida Wüst), dochter van een Australischen katoenkoning, komt op een goeden dag in de zaak een auto koopen en Kitty heeft het genoegen een duren wagen te verkoopen, waarvoor haar patroon haar 800 Mark provisie betaalt. Op Rita's ver zoek zal K'tty de auto naar Sophienbad rij den. Zij neemt haar intrek in een groot hotel als gravin Kitty Holm en maakt onder dien naam een verovering op den jongen baron Heinz von Wolfenstein, die haar meeneemt naar het vaderlijk kasteel, waar zij op aller lei vragen over kennissen van den ouden ba ron, die ook haar bekend moeten zijn, moet antwoorden. Dat dit herhaaldelijk leidt tct onmogelijkheden, is duidelijk. Plotseling ver dwijnt zij, maar Heinz zoekt haar weer op, de kennismaking wordt hernieuwd, doch in de balzaal, juist als zij op het punt staat om haar geheim te vertellen, ziet zij Rita met haar vader en een anderen heer naderen en dan vlucht zij opnieuw Terug in de automobielzaak, vertelt Kit y haar geschiedenis aan haar vriendinnen, die pogen haar te troosten. De patroon is min der vergevensgezind: hij wil geen avontu rierster in dienst houden en ontslaat haar op staanden voet. Buiten op straat ontmoet zij een rechercheur, die haar „uitnoodigt" om in een gereed staande auto met hem mee te gaan voor een confrontatie Het blijkt dat de „arrestatie" door Rita in scène is gezet om Kitty op deze wijze te noodzaken bij haar te komen, daar zij vrees de, dat het verkoopstertje aan een gewone uitnoodiging geen gehoor zou geven. Rita deelt verheugd hare verloving mee met baron von Wolfenstein, op welke mededee- ling Kitty schrikt omdat zij denkt aan haar Heinz. Al heel gauw wordt haar echter dui delijk dat zij hier te doen heeft met zijn broer Wo'f. Zij viert diens verloving mee en dan komt daar natuurlijk nog een verloving van. Een zeer prettige film, rijk aan mooie in terieurs en vermakelijke momenten waar hartelijk om gelachen wordt. Het spel van Kathe von Nagv in de hoofdrol was uits'e- kend en naast haar traden Wolf Albach- Retty en Ida Wüst bijzonder op den voor grond. In het voorprogramma volgen op het jour naal (met o.a. een expeditie naar den Hima- laya en schitterende paardensport-kieken) een „documentatiefilm" Verkeerswegen in de lucht (mooi gekleurde natuuropnamen) en twee grappige teekenfilms. Alles te zamen een programma, dat veler aandacht waard is. 103. De zeetaart was het strand juist zoo dicht genaderd, dat Dinsdag het juiste oogenblik gekomen achtte om „kiekeboe" te roepen. Hij kwam echter niet verder dan „kie", want toen kwam de kei, die Piet had losgelaten, precies boven op zijn bol terecht. Gelukkig dat negers meestal een heel sterk hoofd heb ben, want toen Dinsdag neerviel, was hij alleen maar bewus teloos. 104. Na lang zoeken had Piet Prikkel zijn vriend Dren Drentel eindelijk gevonden. Deze stond bij den bewusteloozen Dinsdag, „Een mooie geschiedenis", mopperde Drein, „Wat moet je nu tegen ons vriendje Dinsdag zeggen, als hij aanstonds wakker wordt?"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7