i i i 8 8 8 Alkmaarsclte Courant EEN EERESCHULD. 'fzouiHciaai lUeums EGMOND AAN DEN HOEF. I.ANGENDUK. TEXEL. NOORDSCHARWOUDE. WIERINGERWAARD. Jiadiopccqtamma HEILOO. EGMONDBINNEN Honderd Zes en Dertigste Jaargang. DINSDAG 14 AUGUSTUS Het vervoersvraagstuk. 'huiUelm versch brood verkoopen. Welnu, dan is het noodzakelijk voor het verkeerswezen deze regeling te maken, dat niemand mag vervoe ren dan diegeen, die behoort tot een van de 4 takken van het bedrijlsvervoersapparaat, (rail-water-weg of lucht) tusschen de plaat sen en langs de wegen en volgens de fre quentie als omschreven in de door de regee ring speciaal verleende vervoersconcessie. Die concessie worde verleend aan ieder, die er om vraagt, doch onder voorwaarde van strenge jaarlijksche keuring van materieel en voorgeschreven dienst- en arbeidsvoorwaar den van het personeel. Zoo geregeld wordt naar onze meening voldaan aan de 2e gestelde voorwaarde in het rapport van de Ned. Mij. v. Nijverheid en Handel, luidende: „bij de inrichting en rege ling van het vervoer moet het algemeen be lang voor oogen worden gehouden.'' Want het is een algemeen belang, wanneer alle 4 de takken van 't beroepsvervoersapparaat (rail, water, weg en lucht) wederom normaal gaan functionneeren en hun bestaansmogel ij Hield terugkrijgen, met alle voordeelen daaraan verbonden voor hen, die bij die bedrijven een bestaan vinden. Dan verdwijnen langs den natuurlijken weg de „te korten" van alle 4, óók die van de soorwegen! Dan verdwijnt de strijd tusschen de 4 takken onderling om trent de vraag, wie van overheidswege te zwaar belast is. Dan zal in vrije concurren tie weer ieder zijn weg vinden! Nu zegt het wegvervoer: „wij worden te zwaar belast, terwijl de waterweg vrij is" En de waterweg zegt: „Wij zijn belast door provincie, ge meente, waterschap enz. onder 52 vormen van belastingen! Wat beteekent dat beetje wegengeld, waarvoor gij moogt rijden langs de prachtigste wegen door het geheele land Wij worden bij elke gemeente telkens op nieuw adergelaten!" Die vaart door het land. Houdt de beurs in de hand! „De verkeersmiddelen moeten volgens com- mercieele beginselen worden geleid", zegt lut rapport van de Ned. Mij. v. Nijverheid en Handel. Dat doet denken aan de beroemde tempel van Delphi. Wanneer zijn er com- mercieele beginselen? Als elke tak haar be staan weer heeft! Welnu, die kan zij krij gen bij concessie-regeling van het vervor.», et strenge bepalingen voor soliditeit, jaar lijksche keuring van materieel en dienst en arbeidsvoorwaarden voor het personeel, maar vooral door de bevestiging van de een heid in het verkeerswezen door uitsluiting van de bevoegdheid van vervoer voor ieder, die niet van regeeringswege een concessie heeft verkregen! Die iets te vervoeren heeft, kieze de tak en daaruit de persoon, die hij wil, doch abso luut verbod van vervoer van eigen goederen door niet geconcessioneerden. Geen accumu latie van bedrijven! De Zondag van de Hoever kermis is lang niet zonder incidenten verloopen. Reeds om ongeveer 11 uur was het rumoerig en werden de bestuurders van de vrachtauto, die de reeds vermeldde aanrijding hadden veroorzaakt, gevat. Deze probeerden op de kermis herrie te maken, zoodat één van n?n in het arrestantenlokaal, in den volksmond „het spekhok", moest worden opgeborgen Een ander groepje, voornamelijk Egmond- zeeërs, maakte het bij de danstent onveilig en raakte slaags, waarbij S. H. alhier, die hen wilde scheiden een hoofdwonde bekwam en zich door den dokter moest laten ver binden. De politie maakte druk gebruik van den gummistok en zorgde, dat de onruststokers Egmondwaarts trokken. De burgemeester was zeer ontstemd over deze onverkwikkelijke gebeurtenissen en ge lastte vervroegde sluiting. Jammer, dat altijd elementen uit omliggende gemeenten onge noegen veroorzaken. Het is niet onwaarschijnlijk, dat volks feesten, zooals ook Maandag zouden plaats hebben, doch wegens het weer tot a.s. Zon dag werden uitgesteld, in den toekomst de kermis geheel zullen vervangen. Ontevredenheid over de regeling van de Ned. Akkerbouwcentrale met betrekking to* de late aardappels is er niet slechts van Je zijde der handelaren doch ook van die der telers wordt gejammerd over de regeling, die de Nederl. Akkerbouwcentrale heeft ge maakt en in werking gesteld voor de late aardappelen. De Tuinderij, het orgaan van het Centraal Bureau van de veilingen in Nederland is evenmin als het Centraal Or gaan van de aardappelhandelaars over de regeling te spreken. Het orgaan van de vei lingen acht het noodzakelijk, dat rekening gehouden wordt met de belangen van het be drijfsleven, vooral als die kunnen worden ontzien, zonder dat het doel, dat men zich heeft gesteld, nJ- een redelijken prijs voor de telers, in gevaar wordt gebracht. Ongetwij feld had hetzelfde gunstige resultaat kun nen worden bereikt, als men de verkoop van late aardappelen over de veilingen had ge leid. Het resultaat van de vroege-aardappel- regeling heeft dit bewezen. Deze regeling gaf aan den handel zijn br wegingsvrijheid terug en verloste hem van een ondraaglijk controle- en administratie- apparaat, terwijl de prijsregeling voor den consument volledig mogelijk is geblekei. Verwacht had mogen worden, dat de oogen van allen, die bij dit vraagstuk belang heb ben, zouden zijn opengegaan en dat niemand zou wenschen terug te keeren tot een rege ling, die een jaar lang bewezen heeft, hoe het niet moest gebeuren nu aangetoond was, dat hetzelfde bereikbaar was langs een bete ren weg. Er zijn tal van stemmen opgegaan, vooral uit de kringen van^ den landbouw, waaruit blijkt, dat men bij een regeling van den verkoop over de veilingen zich wel be vonden heeft. Dezelfde lasten zijn nu weer als in 1933 aan den handel niet behoeft te worden gerekend, en alsof er met het feit, dat deze regeling tonnen goud kost, geen re kening behoeft te worden gehouden Boven dien is er nog een ander gevaar en dat is de rpijs, dien de consument moet betalen. Ook dit schijnt echter geen rol te spelen. Vooral nu de aardappeloogst zoo is, dat zelfs zonder regeling een behoorlijke prijs voor den aardappelteler gewaarborgd schijnt, is het in werking stellen van de regeling van het vorige jaar naar de meening van het orgaan der tuinders onverantwoordelijk. Zoo maakt men den steun, die men bedoe't te geven, impopulair en legt men het be drijfsleven een last op, die door niets is ge rechtvaardigd. Van de bevoegdheden van de landbouwcrisiswet mag alleen gebri ik wor den gemaakt, indien en voor zoover zulks door de tijdsomstandigheden geboden is Het bedrijfsleven mag niet in een keurslijf geperst worden als daarvoor een dringende noodzaak is. En als het noodig is, dat er moet worden ingegrepen, dan moet dit niet „Russisch" gebeuren, maar op een wijze, die past op Nèderlandsche toestanden en over eenstemt met den Nederlandschen volksaard. Met den handel oordeelt de tuinderij, dat wij. zooals het thans gebeurd is, op den ver keerden weg zijn. Te Dijkmanshuizen is Maandagmorgen op zeer korten afstand van het woonhuis een ram, toebehoorende aan mej. wed. Dekker door den bliksem gedood. Een paal in ds nabijheid was eveneens geheel versplinterd. Naar wij vernemen is door de vijf plaat selijke muziek- en zangvereenigingen beslo ten ook dit seizoen weer een gemeenschap pelijk concert te houden. Dat een waterpartijtje niet altijd genoe gen oplevert, ondervond dezer dagen de heer H. K. bij het kanovaren in de Ringvaart toen hij zich loopende in het water naar de kan ten wilde begeven en het ongeluk had met zijn rechtervoet in een stuk glas te trappen. Hevig bloedende moest de heer K. zich on der dokters behandeling stellen. Vermeldingswaard is, dat de 68-jarige heer H. Smit Jzn., de vorige week in twee dagen ruim 400 K.M. per fiets heeft afge legd. Van hier vertrok hij via den afsluitdijk naar Friesland om in de buurt van Zwolle te overnachten. Den volgenden dag over Amersfoort, Hilversum enz. kwam hij des avonds onder een hevige regen behouden en wel binnen. Voorwaar een kranige prestatie. De Sportclub vergaderde Vrijdagavond in het lokaal van den heer H. v. d. Woude, onder leiding van den heer H. Limpers. De rekening van den penningmeester, den heei A. Rot, werd nagezien en in orde bevonden. Met inbegrip van het saldo van het vorig jaar hadden de ontvangsten bedragin 394.18, de uitgaven 270.04, zoodat >t saldo bedroeg 124.14. Het bleek, dat dit saldo weer minder was dan dat van verle den jaar, zoodat het bij dezen voortgang met de Sportclub niet naar wensch gaat en meerdere steun zeer wenschelijk is. Deze ©O Woensdag 15 Augustus. HILVERSUM, 1875 M. (VARA progr.) 8.Gr.pl. 9.30 „Onze keu ken" door P. J. Kers. 10.Mor genwijding VPRO. 10.15 Voor Arb. in de Continubedr.; De Notenkra kers olv. D. Wins. Mr. M. v. d. Goes van Naters, lezing; Rolien Numan, deel. en grpl. 12.Eddy Walis en zijn ensemble en gr.pl. 1 452.Geen uitz. 2.Gr.pl. 3.Voor de kinderen. 5.De No tenkrakers olv. D. Wins. 6.De Flierefluiters olv. J. v. d. Horst. 7.Sportuitz. 7.20 Gr.pl. 7.30 Orgelspel Cor Steyn. 8.Herh. SOS-ber. 8.03 Vaz Dias en VARA- varia. 8.15 Gr.pl. 8 30 „Mina", spel van Pilger, mmv. het VARA- tooneel olv. W van Cappellen 9. De Flierefluiters olv. J. v. d. Horst, mmv. A. de Booy, zang. 11.12. Gramofoonplaten. HUIZEN, 301 M. (NCRV-uitz.) 8.— Schriftlezing. 8.159.30 Gr. pl. 10.30 Morgendienst olv. ds. D Tom. 11.Orgelspel F. Kloek. 12.15 Gr.pl. 130 Ensemble v. d Horst en gr.pl. 3.3.45 Zang door Cor Igesz, sopraan, mmv. B. Ne- derkoorn, piano. 4.Pianorecital mevr. N. de BockVerdel. 5. Kinderuur. 6.Gr.pl. 6.30 Afge staan. 7.Ned. Chr. Persbureau. 7 15 Gr.pl. 7.30 G. Gerlage Jr.: De beweging der planten. 8. Utrechtsch Dameskoor o. 1. v. A. Goettsch. 8.15 A. A. Drost: Van onder de rook der mijnen 8.25 Ver volg concert. 9.Ds. K. J. Quast: De kerken in de Indische kerk. 9.30 NCRV-Kleinorkest olv. H. Her- mann. Om 10.Vaz Dias. 11. 11.30 Gr.pl. DAVENTRY, 1500 M. 10.35 Mor genwijding. 12.20 Orgelconcert R. Dixon. 1.05 Western Studio-orkest olv. Donovan. 2.20 Trocadero Ci nema-orkest o. 1. v. v. Dam. 3.20 Pianorecital C. Dixon. 3 35 Bour- nemouth Sted. Orkest olv Sir Dan Godfrey. 4.05 Gr.pl. 5.35 Kinder uur. 6.20 Ber. 6.50 Orgelconcert R Foort. 7.20 Gershom Parkington Kwintet, mmv. Ethel Barker, alt. 8.20 BBBC-Symphonie-orkest o. 1 v. Sir Henry Wood, mmv. Solomon, piano. 10.Ber. 10.20 Lezing. 10.25 Dansmuziek (gr.pl.) 1050 12.20 Dansmuziek door het BBC- dansorkest olv. Hall. PARIJS (RADIO-PARIS) 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pl. 10.35 Orkest concert. 12.40 en 1.05 Gr.pl. 1.20 Goldy-orkest. 4.20 Gr.platen. 5.20 Radiotooneel. 6.20 Dervaux-orkest 9.05 Nationaal orkest olv. Inghel- brecht, mmv. Maria Braneze, zang. 10.50 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1261 M- 12.20 2.20 Concert uit rest. „Ritz" 3.20 Concert uit het Bellevue- Strandhotel. 5.20—5.50 Gr.pl. 8.20 Rep. 9 45 Concert door Vocaal Kwartet. 10.25 Concert door Man- doüne-Trio, mmv. zangsolist. 11.05 12.50 Dansmuziek. KEULEN, 456 M. 5.50 Gr.pl. 6 45 Orkestconcert olv. Ullrich. 10.30 Concert. 12.20 Gr.pl. 1 20 Weragkamerorkest 4.20 Philh orkest olv. Holtzwar. 5.35 Zang door A. Rood, bariton. 8.05 Gr.pi. 9.20 Orkestconcert. 110512 20 Concert. ROME, 421 M. 8.30 Gr.pl- 9.05 „Thaïs opera van Massenet. Or kestleiding Fanelli. Koorl. Casolari. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 10.20 en 12.20 Gr.pl. 1.30—2 20 Orkest José Schnijders. 5.20 Om roeporkest. 6.50 Symphonieconcert olv. Kumps. 8.20 Omroeporkest m. m. v. solisten. 9 20 Symphonie-con- eert olv. Kumps. 103o12.20 Gr. pl 484 M.: 10.2C Gr.pl. 12.20 Or kest José Schnijders. 1.302.20 Gr.pl. 5.20 Orkest José Schnijders. 6 35 Gr.platen. 6.50 Kamermuziek. 8 20 Symphonieconcert o. 1. v. J. Kumps. 9 35 Omroeporkest. 10.30 12.20 Gr.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Uit Frankfort: „Unsere Saar, den Weg frei zur Verstandi- 5ung". 8 50 Pfeif auf alle Sorgen, osefSnaga-progr. mmv. orkest olv. den componist. 9.55 Stunde der jungen Nation. 10.20 Berichten en Radiokwartiertje. 10.55 Versl. v. d. Europeesche Zwemkampieenschap- pen te Maagdenburg. 11.05 Weer- ber. 11.20 Uit Londen: BBC-dans- orkest olv. H. Hall 11.4512 20 Zigeunermuziek uit Boedapest. GEMEENTELIJKE RADIO- DISTRIBUTlE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Lond Reg. 10.35 10.50, Daventry 10.5011.05, Lond Reg. 12.20—15.20, Daventry 15.20—24.—. Lijn 4: Keulen 10.3016.20, Stuttgart 16.2017.20 Brussel 17.20—1920, Deutschi.s. 19 20— 21.20, Leipzig 21 20—21.35, Deutschi.s. 21.55—24.—. i i i steun kan bestaan, wanneer de ingezeten -n, die nog geen lid zijn, zich als zoodanig op geven. Een bestuursvoorstel om de kaarten van leden ook voor gezinsleden geldig :e doen zijn werd aangenomen, evenals gezins- karten voor arbeiders verkrijgbaar te stellen tegen verminderden prijs, n.1. 50 cent. Leden en arbeiderskaarten zijn tot en met 25 Aug. bij den voorzitter verkrijgbaar. De aftredende bestuursleden, de heeren H. Limpers, A. Sleutel Azn. en A. Rot werden herkozen. Als datum voor de a.s. prijzen-harddra- verij werd 26 Augustus vastgesteld. De en tree op de baan blijft bepaald op 75 cent B. en W. hebben voor Donderdag 16 Augustus (den verlichtingsavond) onthef fing verleend voor de winkelsluitingswet De winkels mogen tot 12 uur 's nachts open blijven. LIMMEN. De kruising rijkswegprov. weg, een zeer gevaarlijk punt, heeft al heel wat aan rijdingen op haar rekening. Het laatste werd een zekere M. in pension alhier aangereden door een luxe auto. Met een hersensschud- ding werd hij opgenomen en naar het St Elisabets-ziekenhuis te Alkmaar vervoerd Dr van Oppen verleende geneeskundige hulp. De heer B. vermiste de vorige week een dekkleed, dat in Bakkum is aangetroffen. Tegen den arbeider D., die het dekkleed had „gevonden", is proces-verbaal opgemaakt. Ingevolge een verzoek van den midden standsbond geven B. en W. gelegenheid tot gasaansluiting. De raad zal er eerst defini tief toe kunnen besluiten als er voldoer.de aanvragen zijn om een contract met Alk maar af te sluiten. Zondagavond ongeveer half elf had op den Bakkummerweg een aanrijding plaats tusschen de luxe-auto van den wethouder A. alhier en een uit tegenovergestelde richting komende vrachtauto. Van de vrachtauto, die een oogenblik stop te en daarna doorreed, kon het nummer wor den opgenomen. De auto werd opgespoord en bleek te behooren aan een zekere R. uit Beverwijk, die onder den invloed van steden drank verkeerde. De luxe-auto bekwam aanzienlijke schade, één der inzittende dames werd licht aan het hoofd gewond en kreeg een gezwikte pols. ge- MEDEMBLIK. In de jongste vergadering van den meenteraad zijn uitvoerige debatten gevoerd over de voorstellen van B. en W tot wijzi ging van de politieverordening betreffende het zwemmen. Volgens de oude verordening was het verboden te zwemmen in havens of vaarten in de gemeente. B. en W. hebben klachten gehad over excessen en willen die No. 190 1934 In het Augustusnummer van „Binnen scheepvaart" schrijft mr J. P. Bosman te Alkmaar het volgende: Het Vervoersapparaat1 rail, 2 water. 3 weg, 4 lucht-vervoer, is ziek! Wat scheelt er aan? Is er te weinig te vervoeren? Is er geen bloed genoeg voor de patiënt? Ja wel. Het kwantum vervoer (zoowel personen als goe deren) is ondanks de malaise niet zoovee! minder geworden, of alle 4 de hierboven ge noemde takken zoudeD nog wel voldoende bestaan kunnen hebben! Maar er zijn te veel „vervoerders" gekomen, vooral bij 3. Even goed als het menschelijk lichaam bacteriën moet bevatten, doch een tè groot aantal bacteriën het ziek maakt, zoo maakt ook het tè groot aantal vervoerders het vervoers apparaat in zijn geheel ziek! Hoe komt het, dat er te veel vervoerders zijn? Van waar komen die en waarbij be staan die hoofdzakelijk? Hoofdzakelijk bij 2 en 3. Zij kunnen ontstaan, doordat er geen of geen voldoende wettelijke regeling op hpt vervoer bestaat, en zij ontstaan o m door de navolgende oorzaken: 1. voor het vervoeren van een persoon of een collo goed is geen bijzondere vakkennis noodig. Men koopt (of huurt) een auto, schildert op de buitenzijde zijn naam en het woord: expediteur, en een nieuw beroep is ge schapen 2. Voor het koopen van een auto is 25 voldoende. Tegen dezen prijs is op een auto kerkhof wel een epeditie-auto te koop! Keu ring op het materieel bestaat er niet. Ver gunning tot uitoefening van het beroep is niet noodig. Leve de veiligheid van den weg! Elke werklooze, die 25 te leen kan krij gen, ieder die in eigen zaken is mislukt, kan altijd nog wel zich vestigen als expediteur Dan vent men de huizen of de winkels af om vracht en men rijdt daarheen, waarvoor de lading bestemd is. Vrachtprijzen bestaan er niet. Afschrijving en kosten voor onderhoud auto is onnoodig. Wat dus per dag aan vracht gemaakt kan worden boven het ver bruik van olie en benzine, is dagloon voor den nieuwen expediteur. Zoo verrijzen dage lijks tientallen expediteurs! Een even gevaarlijke als funeste expedi teur is de fabrikant, winkelier of handelaar, die zijn eigen producten per vrachtauto ver voert. De Bijenkorf adverteert zelfs: eigen autodienst op Woensdag naar Hillegom en Westzaan, op Vrijdag naar Purmerend en Oostzaan. Men zet er niet bij: als de voor raad voldoende is om loonend te rijden. Zijn er voor die plaatsen 1 of 2 colli, dan wordt de bestaande expediteur met de verzending belast! Het loonend werk behoudt men zelf, het verlies-werk kan het beroepsvervoers apparaat (rail-water-weg of lucht) vervoe ren. Zooals de Bijenkorf, zoo zijn er dui zenden zaken, die eigen vervoer bewerkstel ligen als het loonend is en met de restj°s; die niet loonend zijn, bij de bestaande expe diteurs aankomen. Dat noemen „wij" para siteeren op het beroeps-vervoersapparaat, op alle 4 de takken! Daar wringt hoofdzakelijk de schoen! Vooral daaruit vloeien de groote verliezen bij de gevestigde beroepsvervoer ders, öök die bij de spoorwegen, voort! Het rapport van de Ned. Mij. v. Nijverheid en Handel zegt „het verkeerswezen van een land moet als een eenheid worden bezien en behandeld". Welnu, dan moet de regeering die eenheid regelen en tot stand brengen en allereersi bepalen, dat de persoon of vennootschap, die deel uit maakt van het beroepsvervoers apparaat, zich tot het vervoer moet bepaien en geen ander beroep of bedrijf mag uitoefe nen Wederkeerig mag geen persoon of ven nootschap, die een bedrijf uitoefent, zich met eenig vervoer inlaten, ook niet van zijn eigen producten, bewerkte of verhandelde goede ren. Bijenkorff, Bruinzeel, v. Gelder Zonen en duizenden met hen mogen geen eigen goederen vervoeren. Geen accumulatie van ambten of bedieningen, dan ook geen accu mulatie van bedrijven! Het verkeerswezen is een eenheid, even goed als de landbouw, de veeteelt, de nijver heid, de pluimveecultuur, enz. De regeering beschermt deze laatsten. Om den pluimvte- stapel en handel te bevorderen, mag na half Mei niet meer met de broedmachine worden gebroed, om (ik weet niet wie) te bescher men, mag de bakker voor 10 uur geen Naar het Engelsch van Dorothea Gerard. .16) Ik kan je niet schrijven wat een Poolsche sneeuwstorm is, als je dien meemaakt. Ik kon met uit de oogen zien, zoo ging ik onder in de slede liggennu begreep ik ook wat Jan had bedoeld met die levendige pantomi- tÜÜ' f11'terw'i' 'k er miJ. neervlijde, voelde ik 4 in e'kaar getimmerde ding onder mij trillen en schudden door den verwoeden aanval van den orkaan. Een oogenblik had erj veel van, of wij weggeslingerd zouden worden. Ik kan niet precies zeggen hoe ik verwachtte den dood te vinden óf door de koude, óf doordat mij den adem benomen werd, óf door verstikking onder de sneeuw, maar ik herinner mij wel, dat ik vast den in druk had hoe ik er nooit levend af zou komen. Ik zou niet hebben kunnen zeggen hoe lang het heeft geduurd; later werd u,ij verzekerd, dat het niet meer dan tien minuten kon zijn geweest, maar dan waren het toch de langste tien minuten die ik ooit heb doorgemaakt Iedere minuut op zichzelve was een ver schrikking, tegelijk toch ook weer een prikkel om deze krachtproef van de natuur te door staan Ik weet niet, of het aan den eenen kant zelfs niet betreurde, hoezeer het mij ook een verlichting was toen ik voelde, dat het ergste nu voorbij zou zijn. Zoodra ik weer wat makkelijker kon adem halen, keek ik voorzichtig op en kreeg nu onmiddellijk een nieuwen sneeuwval over mijn gezicht: den berg, die zich op mijn hoofd verzameld had. Ik verbeeldde mij, dat ik niet langer in de slede was, want rechts en links zag ik de sneeuw op gelijke hoogte met mijn ellebogen, waardoor van het hout werk niets te zien was. De vlokken dwarrel den nog om ons heen, maar vielen ieder oogenblik ijler, terwijl voor ons uit maar heel weinig meer van het landschap viel waar te nemen door de zich terugtrekkende wolk van sneeuw. De paarden stonden met gebogen koppen, trillende op de pooten en tot aan de buik in de sneeuw, met den verschrik ten en toch gelaten blik van gekastijde on derworpenen. Jan lag roerloos als een sneeuwpop, maar stond na eenigen tijd lang zaam op en kwam zich eens overtuigen, of ik nog leefde. We keken elkaar zwijgend aan: woorden waren onnoodig, zelfs al was een gesprek tusschen ons mogelijk geweest. Hij had zoo iets al eens doorgemaakt, vandaar dat hij de kalmste was van ons beiden, in tegenstelling met mijn kalmte van een tien minuten geleden, omdat ik toen immmers nog niet wist, wat ons boven het hoofd ifet uur dat daarop volgde, zal ik in be schrijving overslaan, want dit werd doorge bracht, deels met om hulp roepen en deels - door mij het op hulp te wachten, want Jan was geëindigd met tot over de heupen door de sneeuw te waden, naar de eerste huizen van Zloczek, een kwart mijl af stand. Hij keerde terug aan het hoofd van een ploegje mannen met spaden en zoo trok- ken de half-bevroren paarden ons langzaam het plaatsje binnen. Tegen dien tijd scheen de zon weer, al was ze dan ook op bet punt van ondergaan, en, hetgeen er nog over was van de sneeuwwolk, verdween snel aan den horizon. Over het geheel voelde ik mij aangenaam verrast bij mijn kennismaking met Zloczek, dat mij beschreven was als: „een vuil gat vol Joden". In hoeverre de sneeuw dit had be werkt, weet ik natuurlijk niet, maar mijn in druk van de lange, breede straat en het rui me vierkante marktplein was niet ongunstig, misschien gedeeltelijk ook wel, doordat ze beide verlaten waren, want iedereen was nog veilig en wel binnenshuis. De zooeven door stane paniek liet zich nog gelden en, ofschoon het klaarlichte dag was, klonken de bellen van onze slede door de overigens overbro- ken stilte als in een stad des doods. Ik wil wel erkennen, hoe ik blij was, dat ik mij onder het dak van den dokter bevond en eerst toen de goede madame Konski mij de hanschoenen van de verstijfde vingertop pen had getrokken en mij mijn robbevel had losgeknoopt, merkte ik hoe weinig het maar gescheeld had of ik was bevroren geweest. Ik werd allerluidruchtigst begroet en over stelpt met vragen, maar tegelijkertijd geraden ze niet te beantwoorden en vooral niet op te staan uit den ruimen armstoel, waarin men mij, haast met geweld, had doen plaats nemen, eer ik op z'n minst drie glazen heete thee gedronken had. Bij het derde glas werd ik gewaar, dat mijn bloed weer stroom de, en toen ik geheel herleefde, herinnerde ik mij eerst het doel van mijn zending. Maat nauwelijks had ik dit toegelicht en mijn ver langen uitgedrukt, dat de vraag spoedig be slist zou worden toen madame Konski mij in het gezicht uitlachte:; Men kan wel zien, dat u hier vreemd is! Denkt u nu heusch, dat u vanavond nog in Ludniki zult terug zijn? Een waanzinnige idéé is dit! Natuur lijk zult u hier moeten slapen, of u nu wilt of niet. Dit is uw gerechte straf daarvoor, dat u mij nog niet bezocht heeft! De Voorzienig heid is op mijn hand, zooals u merkt. Bo vendien mijn man is niet thuis en komt pas over twee dagen terug. Dus kunt u het hem niet eens vragen". „Maar Anulka zal koorts krijgen, als zij geen sigaret mag rooken, zei ik wanhopig, waarop madame mij verzekerde, dat het kind zoo ongerust zou maken over mij, dat ze aan haar sigaret niet meer denken zou. Iedereen op Ludniki wist veel te goed, wat een sneeuw storm was, om mij dien avond nog terug te wachten. Ik teekende heftig protest aan, maar eerst nadat ik uit Jan's pantomime begrepen had, dat het immers ondoenlijk was om dien avond nog door de sneeuw te gaan, berustte ik in mijn lot. Bealve dan enkele aanvechtingen van ge wetenswroeging betreffende Anulka, had ik waarlijk geen hard lot, want mijn donker, bedrijvig gastvrouwtje was er blijkbaar ten zeerste mee ingenomen dat zij mij gesnapt had en al heel gauw nam zij de gelegenheid te baat om mij het huis te laten kijken. De kinderen had ik al dadelijk bij mijn komst ge zien, drie of vier flinke, maar niet al te frisch gekleede dreumessen,,die steeds bij hun moe der op de knie klommen en er dan weer afrol den, zich bezeerden, huiden, en dan weer ge troost werden en haar de vingertjes in de oogen staken zonaer haar ooit uit haar hu meur te brengen. Zij hoort tot de gelukkigen, die altijd tevreden schijnen te wezen. „Dit is mijn provisiekamer", zei ze vol t ots en deed de deur open van een kleine kast in de eetkamer, die zoo moeilijk te be reiken was, dat altijd iemand van tafel moest opstaan als er iets uitgehaald moest worden. In die „provisiekamer" zag ik een heele verzameling leege manden en flesschen en zakken met meel, zeep en kaarsen, alsook hier en daar stuk kindergoed, dat te drogen hing. Ik zou het een „hok" hebben genoemd, maar zij was benijdenswaardig gelukkig met die „provisiekamer". De rest van het huis was geheel soortgelijk, maar eigenlijk vind ik het leelijk van miizelve dat ik je daar nu om lachen laat. want wat doen nu zoo'n paar spinnewebben en wat er verder voor rommel moge zijn geweest, er toe, als deze samengaan met zooveel oprechte vriendelijk heid des gemoeds. En wat komt het er nu op aan dat het buffet in de kinderkamer moet staan, omdat er geen plaats was in de eet kamer zolang dit maar geen aanleiding geetf tot valsche schaamte. Het was heerlijk on conventioneel, om bediend te worden door een boeremeisje op bloote voeten, en er was iets verfrisschend-natuurlijks in de eerlij, open wijze, waarop he* beste porselein en de „visite"-lepeltjes in gebruik werden gesteld in mijn tegenwoordigheid en te mijner eere. Misschien dat mijn smaak veranderd is, maar ik verzeker je, dat alle vergelijkingen, die ik dien avond trof tusschen deze en de meer naar behooren m~nier van ontvangen, niet in het voordeel van deze laatste uitvielen. (Wordt vervolgd). I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 5