*ZZjtm km. Stad en OmgeowQ ïBwutenland NEDERLANDSCHE RONDVLUCHT 1934 2425 AU Q US T US YUtLUtt 24 Augustus.- 25 Augustus-. Totaal 639 K.M. Een overval door Chineesche piraten. Tsjoeng-ji de zeerooverkoningin. F inPMOvin -Schiphol 39154 k.M. werkt, deelde mede, dat men voornemens is 2100 nieuwe vliegtuigen ten behoeve van de vloot te bouwen. Van de ongeveer 1000 vliegtuigen, die de marine momenteel bezit, zijn ongeveer 400 voor oorlogsdoeleinden ge schikt. IN ELLENDE GESTORVEN MET VEEL GELD OP ZAK. Een landarbeider, die reeds jaren lang een zwervend leven leidde en geen vaste verblijfplaats meer had, werd dezer dagen stervende aangetro.Ten op een hoop stroo in een stal te Chatellerault. Hij was lijdende aan een ernstige longontsteking en overleed korten tijd later. Men vond in zijn zakker, eenige pakjes, die 41.375 francs aan bank- biljetten bleken te bevatten. Reportage door Emile H. van Stadt. I. Inleiding. Herhaaldelijk dringen berichten tot ons door zooals dit: „United Piess meldt uit Hongkong, dat een hevige orkaan de kust van de Bias-baai heeft geteisterd. Behalve driehonderd visschersbooten zijn ook acht honderd woonschuiten vernield. Er leven in de woonschuiten van deze streek meer dan tweehonderdduizend personen, meest allen parelvisschers. Ook bevinden zich veel zee- r o o v e r s aan deze kust, zoodat vermoede lijk ook ChineeSvhe kapers zijn omge komen". Bovenstaande raededeeling kon men einde Maart 1934 in de bladen lezen. Verder ver nam men b.v. tegen de 16e van dezelfde maand, hoe een groot Noorsch schip op 13 Maart door zeeroovers in Chineesche wate ren was geplunderd: „Reuter meldt uit Hongkong, dat het 2924 ton groote Noor- sche stoomschip „Norviken" op 13 Maart het slachtoffer van een driesten overval door Chineesche zeeroovers is geworden. Twee- en-twintig man, die zooals gebruikelijk als passagiers aan boord waren gegaan, over vielen in open zee plotseling officieren en bemanning, vernielden het draadlooze-tele- grafietoestel en gooiden het over de reeling. Daarna plunderden ze het schip geheel leeg en verlieten den volgenden dag met tien Chi neesche passagiers als gijzelaars het vaar- tuig". Er valt niet aan te twijfelen, dat China momenteel geplaagd wordt door een bandi tisme, dat naar verhouding grooter is dan b.v. vijf eeuwen geleden en waarvoor iedere Chinees, die zich bewust is van de hooge be- schavingstrap, welke eens door zijn volk is bereikt, zich diep schaamt. De regeering poogt of veinst maatregelen tegen het pira- tendom te nemen. Maar tot nu toe heeft ze even weinig, misschien zelfs nog minder, succes gehad dan de overheid te Chicago. Hooge ambtenaren en generaals doen veeal met het geboefte samen. China is verscheurd, het lijdt honger, het wordt door weinig fat soenlijke en veel onfatsoenlijke lieden gere geerd; en dit zijn factoren, die het banditis me begunstigen. Gedurende de eerste acht maanden van 1933 werden niet minder dan tien overval len op moderne passagiersschepen door Chi neescne zeeroovers gepleegd. In 1934 stond het Amerikaansche congres te Washington de marine toe om gelden uit het fonds voor nationalen arbeid te gebruiken ten einde de Chineesche zeerooverij te bestrijden Er wer den kanonneerbooten voor gebouwd. De Nankingregeering rustte in Februari 1934 een flotille van zes-en-twintig moderne en snelle oorlogsschepen uit om eindelijk energiek de schurkerij den kop in te drukken. Deze schepen worden geleid door Europee- sche officieren, op wier betrouwbaarheid men staat meent te mogen maken. De strijd geldt voornamelijk één persoon, een vrouw (die ik met eigen oogen heb aan schouwd) en de wanhopige pogingen die men tot nu toe tevergeefs heeft verricht om haar schaakmat te zetten, bewijzen wel, dal deze piratenvorstin, deze Tsjoeng-ji, geen alledaagsche dame is. De Nankingregeering heeft nog meer ge daan Ze heeft de 1ste Maart 1934 een prijs van duizend dollar op Tsjoeng-ji's hoofd gezet. Het is onwaarschijnlijk, dat eenig Chinees zal probeeren die duizend dollar te verdienen. Want Tsjoeng-ji zou hem levend doen villen. Alleen in 1933 hebben kusfcpiraten twee- honderd-een-en-zevendg schepen beroofd en tot zinken gebracht. Engeland laat nabij Kwantoeng twaalf kanonneerbooten en twee torpedojagers kruis-n om zijn schepen te be- %eiligen Frankrijk heeft vier oorlogssche pen gestuurd, Italië drie J pan oordeelt het zelfs goed twaalf oorlogsschepen op de pi raten jacht te laten maken De verzekeringmaatschappijen verhoogen de premies voor vaartuigen, die de gevaar lijke zone moeten passeeren Intusschen bedraagt de schade, die jaar lijks door de roovers wordt aangericht, meer dan zes-en-dertig millioen gulden Gelijk iedereen, die niet beseft wat een ontmoeting met piraten eigenlijk beteekent en bovendien gelijk iemand die er aan ge wendI is artikelen aan kranten te sturen ver langde ik er zeer naar met de gevreesde ko- of"£!nfcie>nna te,™aken' Men wist niet eens of ze bestond, althans er waren er genoeg die er aan twijfelden. K«iocg, Het is voor iemand, die geen millionnair is, niet gemakkelijk uit ondervinding over zeeroovers te schrijven. Is er in de V. S. wel eens een kind van een armen melkboer „ge- kidnapped?" Neen nietwaar? Slechts wie rijk is wordt door het roovend geboefte met bezoeken vereera. Het eenige wat ik kon doen was een gunstig oogenblik afwachten en me dan bij de een of andere strafexpeditie pogen te voeren Intusschen had ik volop tijd diep over Tsjoeng-ji na te denken. Sommigen beweer den, dat zij de dochter was van een rijken Amerikaanschen millionnair, en zich na een ongelukkige liefde aan zeerooverij had over gegeven. Dit leek mij heel onwaarschijnlijk. Anderen meenden dat ze de kleindochter was van de beruchte piraten-koningin Sjing-ji. Omstreeks het jaar 1800 maakte deze da me de Chineesche wateren onveilig. Ze moet de grootste vrouwelijke piraat geweest zijn, die de wereldgeschiedenis kent Ze voerde gezag over achthonderd groote schepen en zeventigduizend piraten. DISTRICTS-ARBEIDSBEURS. Geopend voor wergevers van 912 en van 25 uur. Voor werknemers uitsluitend van 912 uur. Op Maandag- en Donderdag avond van 78 uur. Bemiddeling voor vrou welijk personeel op werkdagen van 25 uur. Uitgezonderd op Zaterdag. De directeur van bovengenoemd bureau deelt mede, dat heden staan ingeschreven: groep bouwvakken: 38 grondwerkers, 28 metselaars, 12 voegers, 9 stucadoors, 18 op perlieden, 65 timmerlieden, 2 bouwkundi gen, 1 bouwk. teekenaar, 1 opz. teekenaar, 2 bouwk. opzichters, 1 stuc. opperman, 1 stratenmaker, 1 steenhouwer, 2 tegelzetters, 4 betonwerkers, 18 schilders. groep metaalindustrie: 1 autog. lasscher, 9 bankwerkers, 3 carosseriebouwers, 4 eiec- triciens, 1 fitter, 1 fraiser, 2 instrumentma kers, 2 kernmakers, 2 ketelmakers, 3 klin kers, 10 loodgieers, 2 lijnwerkers, 7 machi nisten, 1 mach. teekenaar, 1 plaatwerker, 1 pianostemmer, 5 rijwielherstellers, 2 scheeps bouwers, 7 metaal draaiers, 2 metaalslijpers, 13 monteurs, 3 scheepstimmerlieden, 3 sme den, 10 stokers, 1 tandtechniker, 1 voor- slaander, 2 vuurwerkers, 1 werktuigkundige, 2 wagenmakers, 6 ijzerwerkers, 1 zandberei- der, 3 zandvormers. groep voedings- en genotmiddelen: 38 si garenmakers, 1 sorteerder, 2 kistenplakkers, I stripper, 3 tabakbewerkers, 3 slagers, 2 koks, 4 chocoladebewerkers, 2 suikerbakkers, II bakkers, 1 bierbottel aar. groep boek- en steendrukkerijen: 8 boek binders, 1 brocheerder, 4 letterzetters, 4 drukkers. groep houtbewerking: 15 meubelmakers, 6 meubelstoffeerders, 10 mach. houtbewer kers, 3 kistenmakers, 1 houtbeeldhouwer, 2 borstelmakers. groep landbouwbedrijven: 4 tuinlieden. 13 boerenarbeiders, 3 bloemisten, 1 kweeke; greep handel: 13 vertegenwoordigers, 3 winkelbedienden, 13 pakhuisknechts. groep verkeerswezen: 24 chauffeurs, 4 koetsiers, 1 stuurman gr. vaart, 4 kellners overige beroepen: 1 wasscher, 7 kleerma kers, 2 rietwerkers, 2 schoenmakers, 1 zeil maker, 4 incasseerders, 1 kalkbrander, 10 kantoorbedienden, 4 zakkenstoppers, 2 hui- denzouters, 1 kapper, 1 secretarieambtepaar, 1 reclameteekenaar, 35 transport- en 151 losse arbeiders. Gedeeltelijk werkloos: metaalindustrie 30, tabaksindustrie 8, overige beroepen 3. Jeugdige werkloozen beneden 18 jaar, in diverse beroepen 15. Vrbuwelijk personeel (aangeboden): 8 werksters, 1 kinderjuffrouw, 1 huishoudster, 4 kantoorbedienden. Geplaatst: 43 werkzoekenden. Alkmaar, 11 Augustus 1934. De directeur voornoemd, ED. v. d. HEUVFL. INSCHRIJVINGEN HANDELS REGISTER 7—14 AUGUSTUS 1934. Nieuwe zaken: Alkmaar: Sigarenmagazijn „Alcma- ria" (eig. A. W. Gerritse), Langestraat 12. Wijzigingen Alkmaar: C. Botterman, Keizerstraat 8, grossier in galanterieën. Overgegaan aan: J. Botterman. Den Helder: Mij. „De Eendracht" N.V. Gravenstraat 61. Statuten en bestuurs wijziging; N. V. Zeebad Huisduinen, Koningstraat 112. Bestuurswijziging; Boek- en steendrukkerij „Het Noorden", Stakman Bossestraat 5557 Bedrijf uit gebreid met: boek- en papierhandel, winkel in teeken- en schrijfbehoeften Limmen: P Mooij PzMolenweg 132. Timmerman en aannemer. Overgegaan aan: C. J Krom Oterleek: N. V. Zuivelfabriek „Neer- landia". Stompetoren Statuten en be stuurswijziging. De Rijp: N. V. Mij. tot bevorlering van nijverheid in De Rijp. uit het fonds van wijlen Jan Boon Jr en van de fa. Aldert en Jan Boon Bestuurswijziging. Opheffingen BergenG. van Os, Russenweg 8, gros sier fn vleesch. VERTROKKEN PERSONEN: D. H. Handgraaf, z.b., R.Kvan Perron straat 9 naar Amsterdam. C. v. Hulst Franssen, z.b., geen, van K. v. 't Veerstraat 78 naar Den Helder. W. M. Schut, chauf feur, R.K., en gezin, van Anjelierstraat 19 naar Utrecht. P. L. van Dam, kappersbe diende, R.K., van Laat 203 naar Beverwijk. E. Pricken, dienstbode, R.K., van Boter- straat 16 naar Purmerend. J. D( Singe- ling, landmeter, geen, van K. van t Veei- straat 86 naar Oost-Afrika. F. A. Boeke- stein, z.b., en echtg., N.H., van Druivenlaan 44 naar Heiloo. P. Pijl» kapper, geen, v, Kraanbuurt 8 naar Leeuwarderadeel. A. Pranger, timmerman, N.H., van Verdron- kenoord 74 naar Haarlem. P. J van Son, metaalbewerker, en gezin, R K-, van Oiide- gracht 22a naar Velsen. J. Baatje, dienst bode, N.H., van Stationsweg 40 naar Bus- sem Q J. M. van Zadelhof, filiaalhou der, en gezin, van Corfstraat 59 naar Zaan dam. Th. M. M. van Gijsen, R.K., van Nieuwesloot 59 naar Beverwijk. Wed. J. Romijn, z.b., N.H., van Kruislaan 14 naar Bussum. A. Schouten—Olthoff, z.b., *n kinderen, R.K., van Laat 95 naar Den Hei der. A. Chr. de Frenne, sigarenfabrikant, en gezin, van Langestraat 26 naar Koedijk 291. J. A. Hoed, leerling-vliegtuigmaker, geen, van Scharloo lb naar Den Helder. D. H. Verweij, z.b., geen, van Kennemersin- gel 271 naar Bergen (N.H.) Th C. de Winter, onderwijzeres, en zuster E. M oe Winter, z.b., R.K., van Oudegracht 140 naar Heiloo. INGEKOMEN PERSONEN. C. Oud, dienstbode, R.K., Breedstraat 2 van Velsen. D. Madderom, landarbeider, geen, en gezin, Hoeverkade 1 van Oterleek. De definitieve route. De definitieve route, welke voor de deelnemers aan de Nederlandsche rond vlucht is vastgesteld, luidt als volgt: Op Vrijdag 24 Augustus a) voor de deelnemers uit Waalhaven: vliegveld Waalhaven, Dordrecht, Gorinchem, Leerdam, Buurmalsen, Utrecht, vlieg veld Soesterberg; b) voor de deelnemers uit Schiphol: vliegveld Schiphol, Amsterdam, Oranje sluizen, Zaandam, Purmerend, Edam, Monnikenwerf tot Marken, Diemen, Bussum, vliegveld Soesterberg; c) voor alle deelnemers: vliegveld Soesterberg, Amersfoort, Harderwijk, Elburg, Kam pen, Zwolle, Raalte, vliegveld Twente, Zutphen, Arnhem, Nijmegen, Gro-esbeek, Venk, vliegveld Eindhoven. Op Zaterdag 25 Augustus: vliegveld Eindhoven, Eindhoven, den Bosch, Til burg, Bergen op Zoom, Hulst, Oostburg, vliegveld Vlissingen, Goes, Steenbergen. Breda, vliegveld Gilze-Rijen, vliegveld Waalhaven, vliegveld Schiphol. Het vertrek van de luchthavens van Rotterdam en. Amsterdam op 24 Augus- A. Slomp, landarbeider, N.H., Kerk straat 3 van Oosterhesselen. P. IJ. Hop, kapper, D., Heul 3 van Haarlem. M. de Rooij, fabrieksarbeider, geen, en gezin, Voor- meer 11 van Oudorp (N.H.) Th. J. A. Arts, landb.-ingenieur, R.K., van Haarlem naar Corfstraat 12. A. C. Kroone, dienst bode, R.K., Nieuwlandersingel 70 van Cas tricum. D. Zijlstra, secretaris N.H.V B., feen, Westerweg 125 van de Bilt. J. van andbergen, z.b., N.H., Eendrachtstraat 20 van Nieuweschans. J. G. Huijgen, onder machinist N S., en gezin, R.K., Krelagestraat 33 van Venlo. A. Adrichem, dienstbod., R.K., Luttik Oudorp 58a van Heiloo. A Dekker, dienstbode, geen, Uitenboschstraat 48 van Purmerend. Wed. J. Bakker, z.b., N.H., en gezin, Vogelenzang 9 van Nieuwe Niedorp. J. Polak, reiziger, N.I., V'oll*- brandtstraat 19 van 's-Gravenhage. J. v. d. Sluijs, kweekersknecht, G.K., Perronstraat 11 van Utrecht. Echtg. C. J Koning, DG Leeuwenhoekstraat 5 van Spanbroek. A. W. A. J. Gerritse. sigarenwinkelier. Boter- straat 8 van Amsterdam. J. G. H. van Blarcum, ambt. crisiszuive'centrale, R.K Stationstraat 7 van Ankeveen. Echtg. J J J. Peereboom, geen, Nieuwesloot 89 van Z.- Scharwoude. A. M Kramer, huishoud ster, R.K., Kerkstraat 17 van Oudorp. Wed. P. C. Bruijn, z.b., N.H., van Rijswijk (Z.H.) naar Kennemerstraatweg 41. N J. Visser, leeraar teekenen, Apo6t., en gezin, v. d. Meijstraat 4 van Zierikzee. S. H. Jong- ma, kapper, R.K., Verdronkenoord 98 van Leeuwarden. T. Hartog, leerl.-machinist N.S., N.H., Grensstraat 1 van Hoorn. J de Leeuw, z.ben gezin. R.K., Lyceumstraat 67 van Roosendaal en Nispen. A. Leek, z.b., R.K.. Oudegracht 29 van Beverwijk. KIND DOOR EEN PAARD GEWOND. Gisteravond was het 6-jarig zoontje van den arbeider H. v. d. H. te Oss voor de wo ning aan het spelen. Toen het zich te dicht achter een passeerend paard begaf, sloeg hei dier achteruit, waardoor het jongetje een slag tegen het hoofd kreeg en ernstige won den aan het gezicht opliep. EEN DORP WAAR GEEN WERKLOOZEN ZIJN. Koewacht in Zeeuwsch-Vlaanae^en. Een uitzondering op de alom in Zeeuwscb- Vlaanderen heerschende werkloosheid maak! zeker wel dé gemeente Koewacht bij d? Bel gische grens, waar geen werkloozen zijr Het klompenmakersbedrijf telde talrijk werkloozen, doch deze zijn thans in het lami- tu6 is bepaald op 9 uur. De deelnemers worden om 10 uur op het militaire vlieg veld Soesterberg, waar ververschingen door het officierscorps, van de lucht vaart afdeeling zullen worden aangebo den, verwacht. Om 11 uur gaat de tocht verder naar het vliegveld Twente, waar ieder om 12 30 uur present moet zijn Het bestuur van do Twentsche aeroclub zorgt voor een Twentsche koffietafel en om 15 00 u. vervolgen de vliegers hun reis naar het eindpunt van den eersten dag het vlieg veld bij Eindhoven. Daar heeft dadelijk na de landing om ongeveer 17 00 uur een ontvangst plaats vanwege de Noord- Brabantsche aeroclub Om 17 30 u. ver trekken de vliegers naar hun hotels in Eindhoven en omgeving. De passagiers van de K. L. M brengen den nacht te Oisterwijk door. Den volgenden morgen heeft de start van het vliegveld Eindhoven te 9 uur plaats. Om 10 30 u. worden de deelne mers op het vliegveld Vlissingen ver wacht. Vliegers en passagiers krijgen dan de gelegenheid zich door een zeebad bouw- en vlassersbedrijf werkzaam In tegenstelling met andere plaatsen wordt al daar door de landbouwers niet zoo vee' ge bruik gemaakt van machines, doch geschiedt het binnenhalen en bewerken van den oogst hoofdzakelijk door handenarbeid. De Tel. vernam, dat in dé afgeloopen week zelfs nog werkkrachten in naburige gemeen ten gezocht werden. Na de oogstperiode zal deze gunstige toe stand wel niet bestendigd blijven, doch het is een gelukkig verschijnsel, dat het aantal werkloozen in deze grensgemeente steedi aan den lagen kant blijft, niettegenstaande de malaise in het klompenmakersbedrijf. NEDERLANDER IN DUITSCHLAND VERONGELUKT. In Bad Nassau is een zoon van wethouder Heijnen uit Eijgelshoven die daar met de kegelclub op een uitstapje vertoefde, zoo noodlottig gevallen, dat hij vrijwel dadelijk dood was. DR. BERLAOE f. De Times over zijn overlijden. Naar aanleiding van het overlijdensbe richt van dr. H. P. Berlage wijdde de „Times" gisteren een artikel aan den beioem- den Nederlandsche architect. Het blad her innert aan de wereldreoutatie van den over ledene als pionier der moderne bouwkunst Als zoodanig, zoo zegt het blad. was luj de eerste modernist, die de koninklijke gouden medaille voor architectuur ontving, die de koning hem in 1932 toekende voor zijn ver diensten voor de architectuur en de stadsuit breiding. HIJ DURFDE DE BRUG NIET OVER' 't Gebeurde op de Koningin nebrug te Rot terdam. op het bruggehoofd bij de Na-wau- kade. De agent, die van zijn hoogen toren op het Stieltjesplein het verkeer naar en over de brug regelt, had juist het verkeer uil de richting Nassaukade naar de brug vrijge geven en als altijd stelde zich de file dei wachtenden in beweging, vóóroo een auto met het kenteeken H. Juist op het brugge hoofd stopt de autobestuurder en houdt daardoor al het andere verkeer op Een in de buurt staande agent gaat naar den wagen toe en vraagt naar de oorzaak van het op onthoud. Ik durf niet verder, was het onver wachte antwoord Ik kom uit Bolnes ea ze hebben me verteld, dat ik de brug niet zon der ongeluk over kom De agent begon den zenuwachtigen en doodelijk ongerusten man te kalmeeren en na op te frisschen en gebruiken vervolgens het noenmaal in botel Brittannia. Te 13 45 u. zetten zij hun reis voort naar 't militaire landingsterrein Gilze-Rijen, waar de aankomst op 1530 is bepaald. Zij worden daar met muziek en een folkloristisch schouwspel ontvangen. Het vertrek is op 16 30 u. vastgesteld en de aankomst op Waalhaven op 17 00 u. De deelnemers uit Amsterdam vervolgen hun reis een uur later en komen om 18 30 u op Schiphol aan In afwachting van de aankomst van de deelnemers aan de rondvlucht op de vliegvelden, Twente, Eindhoven, Vlis singen en Gilze-Rijen zullen de instruc teurs van de nationale luchtvaartschool demonstraties en kunstvluchten uitvoe ren, terwijl tijdens het oponthoud op die vliegvelden de K L. M de gelegenheid biedt tegen speciaal voor deze dagen verlaagd tarief aan de gebruikelijke pleziervluchten deel te nemen Het aantal personen, dat zich aan boord van de ongeveer 60 vliegtuigen zal bevinden, wordt op 200 geschat. geruimen tijd mocht hij er onder een oor- verdoovend koor van claxons en autohiorns van de achter de auto wachtenden in sla gen, den man zóó ver te krijgen, dat hij door reed. En zonder ongelukken in de Boompjes be lacdde- DOOR DEN BLIKSEM GEDOOD. Te Etten is gistermorgen het bijne zeven jarig zoontje van den landbouwer F Goos- sens terwijl het met zijn zusje in den stal aan het spelen was. tijdens een zeer kort onweer door den bliksem getroffen en gedood HET SPOORWEGONGELUK BIJ HET WEESPERPOORTST ATION. Nog een gewonde in het ziekenhuis opgenomen. Tot de gewonden bij het spoorweg-onge luk bij het Wcesperpoortstation op Zondag 5 Augustus behoorde ook mevrouw B G Rijff Koenders. Zij werd naar een der ziekenhui zen gebracht, maai niet opgenomen, omdat zij slechts verwondingen aan den enkel had. Gister is zij echter in het Binnengasthuis op penomen, omda^ nu gebleken is. dat haar enkel is gebroken HET WEGGEWAAIDE HOEDJE. F.n c stoppende tramwagen. Zaterdagmorgen omstreeks ^wart over tien wercen de voorbijgangers op het kruispunt SchiedamschesingelBinnenweg—van Ho- gendorpsplein te Rotterdam plotseling opge schrikt door het met veel lawaai en remmen onverwacht stoppen van een motorwagen van lijn 8. komende uit de richting Schiedam schesingel welke juist van de halte Bijenkorf was vertrokken. Van alle zijden stroomden de nieuwsgierigen toe en men verwachtte een ernstig gewonden al of niet argeloozen voor bijganger of zoo onder den wagen te zien weghalen. Temeer daar de wagenbestuurder met den meest mogelijken spoed de klapdeu ren van z'n voortalcon opende uit den wagen sprong en iilings onder het voorbalcon kroop. In angstige spanning wachtte men, doch zag niets. Tot de wagenbestuurder weer onder den wagen vandaan kwam. behoedzaam een dameshoedje dragende, dat door een sterken wind van een of stder lief hoofdje was ge waaid en bijna verpletterd was door de wie len van den tramwagen. Met een elegante buiging overhandigde hij vervolgens *"e hoofddeksel aan de eigenares, die den eerlijken vinder" met een lieftalligen glimlach beloonde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7