Aqwda G. ALLAÜD £aatsie Betichten Weec&ecicht Siad en Omgeving, TWEEDE KAMER. BEGRAFENIS HOEVENS. AUTOBUS EN TAXI DE OUD-GEPENSIONNEERDE MILITAIREN. H. WAT MANKEERT ER AAN HET VICTORIEBAD? Begrafenis Jb. Cloeck. Stedelijk Musettm ingan; Breedstraat, eiken werkdag van 9 tot 12 en van half 2 tot half 4 geopend; Zater dags van 9 tot 1 uur; Zondags gesloten. Bioscopen. Cinema Americain, eiken avond tot en met Donderdag 20 Sept. 7K uur Uit het Dag boek van een dokter (rom); hoofdrollen Lionel Barrymore, Dorothy Jordan, Frances Dee, e.a. Toegang boven 14 jaar. Victoria Theater, eiken avond tot en met Donderdag 20 Sept. 7J4 uur Anny en Anny (hum.); hoofdrol Anny Ondra. Toegang voor eiken leeftijd. A. B. T., eiken avond tot en met Donder- dag 20 Sept. 7J4 uur De laatste der Mohi kanen; hoofdrollen Edwina Booth en Harry Carey. Toegang boven 14 jaar. Donderdag 20 September. 8 uur, Wapen 'an Munster. Verdronken- oord, rede A. Wessels voor de Vrije Groep over „De vervolging der revolutionnairen MAGNETISEUR Behandeling; aan huis op Woensdag en Zaterdag a f 1.50. Schrift, aan vragen te richten 1ste Helmers- straat 97hnis, Amsterdam. sen hebben botsingen plaats gehad tusschen stakers en de politie, waarbij de laatste van traangas en gummistok gebruik moest ma ken. Nienwe onlusten Gisteren is een fabriek met steenen ge bombardeerd, auto's werden omgeworpen en schuttingen afgebroken in Waterville in Maines, terwijl ook gevechten ontstonden tusschen stakers aan de eene en nationale guardisten en politie aan de andere kant. Vier personen werden gearresteerd. Nadat men er eindelijk in was geslaagd, de opgewonden menigte uiteen te drijven, vooral met behuip van traangassen, heeft de gouverneur van den staat een conferentie bijeen geroepen, teneinde maatregelen te beramen, om de orde en de levens van de burgers en hun bezit te beschermen. In New Hapshire is een ware veldslag geleverd tusschen politie en stakers nabij een textielfabriek, waar poste-s werkwilligen hadden lastig gevallen. De stakers maakten hierbij gebruik van knuppeis, terwijl de poli tie zich voornamelijk van haar gummistok ken bediende. Vele personen bekwamen ern stige hoofdwonden. De stakers hadden echter in zooverre succes, dat de betrokken fabriek zich genoodzaakt zag, de poorten te sluiten. Gedurende de textielstaking zijn thans reeds 15 personen een gewelddadigen dcod gesorven. (Ongecorrigeerd.) In de heden gehouden vergadering der Twede Kamer heeft de voorzitter de gebruikelijke rede gehouden bij de opnieuw aanvaarding van 't presidium. Mevr. De Vries—Bruins legde de voorge schreven beloften af en nam zitting als kamerlid. Onder groote deelneming van de ge- heele Jordaanbuurt is hedenmorgen het stoffelijk overschot van den Zaterdag avond op zoo tragische wijze om het leven gekomen wielrenner Sam Hoevens vanuit zijn woning in de eerste Gouds bloemdwarsstraat ter aarde besteld. Het bestuur van de A. S. C. Olympia, een club, waarvan de verongelukte meer dan 10 jaar lid was, vormde aan de huisdeur een eerewacht, terwijl een de putatie der leden zich tegenover het huis had opgesteld. Als slippendragers 'ungeerden leden van Olympia. Met rouw omfloerste clubvaandels, het be stuur en de vereenigingsdeputatie volg den onmiddellijk de rouwauto. Kransen van de naaste familieleden en een groot b.oemstuk van de Stadiondirectie dekten de baar. Langs den geheelen weg naar het Vredenhof was de belangstelling groot. Om ongeveer 12 uur bereikte de stoet de begraafplaats. Leden van Olympia droegen de kist naar het graf vaar ze werd bedolven onder een schat van bloemen en kransen. De heer J. Vlotter Jr., bestuurslid van Olympia, U. de Boer, directeur van de ^euwarder Wielerbaan, H. Wijnand lit Blerik namens de Zuidelijke Wie erclub en het Zuidelijke publiek en de heer J. Housma, directeur van de Wie- erbaan te Zwolle, brachten den over- edene een laatsten groet. Namens de fa milie dankte een zwager van den over ledene. VOORZITTER WERKFONDS 1934. Benoeming verwacht Naar wij vernemen is binnenkort de benoe ming te verwachten van mr. J. W. Beyen te Wassenaar, directeur der Rotterdamsche bankvereeniging, vroeger werkzaam op generale thesaurie van het ministerie Financiën tot voorzitter van het werkfonds 1934. MINISTER OUD VOOR DE RADIO. Over landsfinanciën. De minister van financiën, mr. P. J. Oud, zal Donderdag 27 dezer, evenals verleden jaar, van 20 tot 21 uur een radiorede houden over de Millioenennota, waarbij de minister tevens den algemeenen financiëelen toestand des lands ,n de vooruit zichten voor de naaste toekomst op en voor de luisteraars begrijpelijke vijze zal behandelen. De uizenhing zal over beide zen-, Iers geschieden. Mijnheer de Hoofdredaceur, Naar aanleiding van verschillende opmer kingen gemaakt over het vraagstuk Taxi oi Stadsautobus, meenen wij als Directie van de Stadsbus ook onze meening naar voren te moeten brengen. Wanneer men dan ook een vergelijking tusschen taxi en autobus wi" maken, dan zal men tot de overtuiging ko men, dat de autobus berekend is op massa- vervoer en de taxi bestemd is voor den enke ling. De crisis nu heeft de ontwikkeling van het taxi-vervoer geweldig in de hand gewerkt. Als paddestoelen rijzen de taxi-ondernemin gen uit den grond op, onder namen, waar van het woord „tax steeds deel uitmaakt. Deze crisis-taxi-ondernemingen werken met personeel dat zwaar onder-betaald wordt of in 't geheel niet. Ja er zijn er zelfs die nog van het personeel geld toe vragen. In nor male tijoen zouden zij tegen de arbeidsvoor waarden, waaronder zij hun personeel laten werken, stellig niemand krijgen. Werktijden van 12 en 14 uren per dag zijn in deze bedrijven geen uitzondering Bovendien is het tegenwoordig al heel ge makkelijk zich een auto aan te schaffen De handelaars zijn in dit opzicht al heel tegemoetkomend. Een en ander heeft dan ook tot gevolg, dat de taxi-tarieven tot een ongekende laagte zijn gedaald en door de hevige concurrentie nog steeds blijven dalen Het gevolg hiervan is dan ook geweest dat bonafide garagehruders, die er een „luxe- verhuur" op nahielden, niet meer konden blijven bestaan, althans dit gedeelte van hun bedrijf moesten opgeven. Ook in Alk maar zijn verschillende garagehouders ge dwongen hun zgn. „luxe-verhuur" op te hef fen, omdat zij tegen de crisis-taxi's niet kon den concurreeren. In deze ontwikkeling van het taxi-vervoer steekt een ongezonde kern, die de zaak- van het auto-vervoer geen goed kan doen. Twee punten werden door mij reeds aange voerd, n.1. de slechte arbeidsvoorwaarden en de ongezonde basis, waarop vele der nieuw opgezette taxi-ondernemingen zijn opge trokken. De praktijk wijst reeds uit dat deze taxi-overvloed niet van langen duur zal zijn. Vele dier ondernemingen toch, met veel ophef aangekondigd, zijn weer even spoedig verdwenen, als zij gekomen zijn. In Haar lem reden tot voor enkele maanden nog 400 crisis-taxi's, thans is dit aantal reeds terug- ïeloopen tot 100 en is nog steeds in dalenae lijn. Zooals het dan ook elders gegaan is, zal iet ook in Alkmaar gaan. De crisis-taxi's kunnen ook in Alkmaar niet behoorlijk be staan en nu werpt men zich, ten einde zich een bestaan te kunnen verwerven, op de Stadsbus en tracht aan dit vervoermiddel op alle mogelijke wijze passagiers te onttrekken. Standplaatsen moeten zoo dicht mogelijk bij de halteplaatsen der autobussen opgezocht worden, ten einde de passagiers die op de autobussen staan te wachten, te bewegen, niet met de autobus, doch met een taxi mede te gaan. Op deze wijze wordt een unfaire concurrentie begaan, waaraan volgens mij paal en perk dient gesteld te worden. Wat zou b.v. een winkelier wel zeggen, indien vlak voor zijn deur zich een koopman zou posten met een wagen waarop hij dezelfde artikelen te koop aanbood als die welke in den winkel te krijgen zijn, doch dan tegen veel lagere prijzen, omdat deze straat-koop man lang niet die kosten en verplichtingen ïad welke de winkelier heeft? Dat echter lang niet iedereen van een taxi gebruik wenscht te maken, ziet men geheel over het hoofd. Gelukkig denkt de overheid lier anders over en tracht zooveel mogelijk de geconcessioneerde autobusondernemingen te beschermen tegen het afroomen van hun ver voer door de taxi's. Om nu specifiek bij de Alkmaarsche kwes tie te blijven, verheugt het mij, dat ook de Alkmaarsche overheid inziet haar geconcessi oneerde stadsautobus te moeten beschermen tegen het wilde taxi geroof, want de ver- voercijfers hebben bewezen dat er wel dege lijk behoefte bestaat aan een „openbaar mid del van vervoer" in Alkmaar. Trouwens met een enkel sprekend bewijs wil ik nog een ander voorbeeld aanhalen, waarom een openbaar middel van vervoer in een plaats van eenige beteekenis noodzakelijk is. „Bij aankomst van een trein komen diverse reizigers mede, met of zonder bagage, die naar een bepaald punt in de stad moeten, ^u zal ieder voor zich uitzien naar het middel van vervoer dat hem of haar naar de plaats van zijn bestemming brengen kan. Het overgroote gedeelte zal dan het „openbaar middel van vervoer" dat in de betreffende stad loopt, kiezen, in dit geval in Alkmaar dan de „Bus", omdat dit 1 e het goedkoopste vervoermiddel is en t e n 2 e de meest veilige waarborgen geeft dat men op zijn bestem ming komt. Immers men gaat toch niet met 3 of 4 vreemde menschen in een taxi. Vooral 's avonds zal men dat zeker niet doen". Bovendien rijdt de bus op vastgestel de tijden door het centrum der stad en ik ben er van overtuigd dat een groot gedeelte van de Alkmaarders gedu peerd zou worden, wanneer de bus zou verdwijnen. Hiervan is echter voorloo- pig nog geen sprake en binnenkort zal een nieuwe geriefelijke „tram-autobus", het nieuwste op dit gebied, den bewo ners toonen, dat het de N. V. van Geelen v. d. Berkhof ernst is met het „bus vervoer" in Alkmaar. Mocht echter het Gemeentebestuur in de toekomst van meening zijn, wat mij absoluut onbekend is, dat Alkmaar geen plaats meer is voor autobus-vervoer maar voor taxi's, dan zullen wij als ver zorgers van een openbaar middel van vervoer in Alkmaar, voor taxi's zorg dragen, want voor den prijs van een goede tram-autobus koopen wij 6 taxi's, zoodat het voor ons geen kunst is 12 of 18 taxi's in Alkmaar te laten loopen. Ik blijf echter van meening dat hiermede het publiek vervoer niet ge diend is en ben er van overtuigd, dat uiteindelijk de „bus" het wint van de taxi, vooral wanneer de regeering t.z.t ook eens zal komen met het vaststellen van een bepaalde dienst- en rusttijden regeling voor de taxi-chauffeurs. Voor het personen-vervoer in Alk maar hebben wij echter de Nassau-tax niet noodig, om maar niet van de ande ren te spreken. Ten einde echter de subsidie zoo laag mogelijk te houden, komt dan ook bi. ons steeds meer de vraag naar voren of het niet gewenscht zal zijn in Alkmaar in plaats van benzine-wagens, autobus sen met ruwolie-motoren te laten loo pen, zoodra wij van de bedrijfszekerheid dezer wagens overtuigd zijn, zoodat, wanneer de economische toestand beter zal zijn geworden, waardoor de taxi- tarieven zullen moeten stijgen, de sub sidie van de bus niet verhoogd zal be hoeven te worden, omdat er dan een aanmerkelijke besparing op de brand stof verkregen zal zijn geworden. Ik vertrouw hiermede de zaak „Auto bus-Taxi" voldoende toegelicht te heb ben en wil dit stuk eindigen met een vriendelijk verzoek aan alle Alkmaar ders: „maak nog wat meer gebruik van de „stadsbus" en er zal geen subsidie meer noodig zijn". U, Mijnheer de Hoofdredacteur, harte lijk dank zeggend voor de mij in Uw biad toegestane plaatsruimte teeken ik Hoogachtend, JOH. v. GEELEN, Directeur N. V. van Geelen v. d. Berkhof. Hooggeachte Heer Hoofdredacteur, Door mij is kennis genomen van het Voor loopig Verslag en van de Memorie van Ant woord op het Wetsontwerp tot verhooging der uitkeeringen aan oud-gepensionneerde militairen van Zee- en Landmacht. Het blijkt, dat het volstrekt niet noodig is te be- hooren tot deze groep misdeelde landgenoo- ten, om, na kennisneming van den inhoud van de Memorie van Antwoord, hierover ernstigfe critiek te uiten. Uit het Voorloopig Verslag blijkt zeer dui delijk,wat het gros der Kamerleden wil, n 1. geen „steun" of verbetering daarvan, doch verbetering van de pensioenen. Op verschil lende gronden gaat het Voorloopig Verslag sterk in tegen „verhooging" van de uitkee ringen, zooals het Wetsontwerp die aan geeft, ook reeds, omdat zich dan nog meer gevallen zullen voordoen, waarbij een soldaat meer pensioen ontvangt, dan een adjudant- onderofifcier. Ja, er rijst bij hen groote twij fel, of de rangsverhouaing in het Leger zien niet verzet tegen het voorstel der regeering. Er staat in het voorloopig verslag nog veel meer van belang, maar beknoptheid noopt mij tot slechts deze enkele aanduiding. Bij de kennisneming van de M. v. A. ontwaart men, dat deze memorie zich op zijpaden be geeft en de feiten in het voorl. verslag zoo veel mogelijk ontwijkt. Zoo wordt b.. op de vraag, of het rangs- verschil in het Leger zich niet verzet tegen het voorstel van de regeering, in 't geheel geen antwoord gegeven, wat, vooral voor een min. van defensie, toch wel overweging waard is. Voorts wordt ontkent, dat ooit eenige toe zegging is gedaan tot opheffing langs de geheele lijn van de verschillen tusschen de pensioenen van de oud-gepensionneerde mi litairen en de oud-gepensionneerde burger ambtenaren. Blijkens het gestelde op blz. 308 van de Handelingen der Eerste Kamer van 16 Februari 1934, erkende de M. v. Def echter het volgende: „dat de financieele toe stand van de o.g. militairen ongunstig af steekt bij den geldelijken toestand van „andere gepensionneerden en dat er dus aan „gedacht kan worden om een verschil in be handeling weg te nemen." En hoe Z. E. zich uitliet over de broeden de kip, die men niet moest verontrusten (door de Kamerleden Suring, J. J. C. van Dijk, van Tappard, e.a. was een warm pleidooi gehou den voor de gelijkstelling van oud-gep. mili tairen met oud-gep. burgerambtenaren) zal ik kortheidshalve maar niet in zijn geheel herhalen. Maar het slot daarvan was: „dat „de zaak in bespreking is en daarom aan „de Kamer werd gevraagd de resultaten van „het onderzoek en de bespreking met eenig vertrouwen af te wachten". Dan wordt nog gezegd in de M. v. A., dat rij een algemeene verhooging die ook ten goede zou komen aan tal van oud-gepension- neerden, die 't niet noodig hebben. Wat wor den deze misdeelden toch voor vol aange zien! De massa is immers oud, dus zonder nevenverdiensten en kapitalen hebben deze toch zeker niet kunnen vergaren!! Het hooge millioenbedrag voorts, dat in de M. v. A. staat vermeld, heeft geen zin; dit heeft met de onderwerpelijke aangelegen heid niets te maken. Voor verbetering van de pensioenen der o.g. militairen (de ge vraagde gelijkstelling met de oud-gep. bur gerambtenaren) is slechts een bescheiden be drag noodig, zooals meerdere Kamerleden betoogden, vooral omdat een ingetrokken be drag voor toeslag daaraan ten goede komt, iet aantal door overlijden dagelijks vermin dert en het bestaan al spoedig geheel zal op- ïouden. Voorts zegt de regeering, dat een verhoo ging van alle oude militaire pensioenen neerkomt op een correctie van reeds jaren geleden buiten werking gestelde wetten Waar op grond waarvan ontvangen de o.g. dan pensioen? En bovendien, als het tier door de regeering beweerde ontoelaat baar zou zijn, hoe is het dan mogelijk, dat b.v. de o.g. van het Indische Leger op 60-ja- rigen leeftijd in pensioen geheel of gedeelte lijk zijn gelijk gesteld met de pensioenen van de nieuw gepensioneerden? En hoe is dit te rijmen met de weduwen van onderwijzers, die bij de gelijkstelling van het onderwijs allen in de pensioenwet zijn opgenomen?. De Regeering betreurt het ten zeerste, dat bij verscheidene leden het Wetsont werp tot verhooging van den bijslag groote teleurstelling heeft gewekt. Zou het geen daad van wijs beleid en ook rechtvaardigheid zijn geweest, zoo de Regeering uit de M. v. A. had doen blijken, die teleurstelling te willen weg nemen? Dat het verlangen ter tegemoet koming echter niet groot fs, blijkt wel hieruit, dat zij ook afwijst het voorstel, om bij het verleenen van bijslag niet meer in mindering te brengen gezinsin- kojnsten en ouderdomsrente op 65-jari- gen leeftijd. Nogmaals, men behoeft geen belang hebbende te zijn om over dit alles ern stige critiek uit te spreken. De oud- gepensionneerde militairen, hoezeer zij het ook billijk en rechtvaardig achten, vroegen geen gelijkstelling nog met de nieuw-gepensionneerde collegas', omdat zij, als goede en trouwe staatsburgers beseften, hoe moeilijk dit zou zijn voor de Regeering in de huidige economische omstandigheden, zij vroegen slechts ge lijkstelling met de oud-gep. burgeramb tenaren, hetgeen ook volgens de Kamer leden van allerlei richting mogelijk is om de kosten. Nu komt de Regeering echter met een absoluut onbevredigende „verhooging" van steun en handhaaft deze ook voor de oud-gep. militairen, zoo bitter aange voelde steunregeling, instede van een algemeene rechtvaardige verhooging Moge de Regeering alsnog, door Kamer overtuigd, haar standpunt her zien. Duizenden oude, getrouwe, door zorg gekwelde dienaren van Zee- Landmacht wachten in spanning op hun verder lot. U, Mijnheer de Hoofdredacteur, harte lijk dank voor de opname. Hoogachtend, Mijnheer de Redacteur, Naar aanleiding van het ingezonden schrijven in uw blad van 13 September j.1. door de directie N.V. Zwembad Alkmaar (Victoriebad), deel ik u het navolgende mee: Weet u dat per K.L.M.-vliegtuig in Augus tus j.1. een onzer gemeente-ambtenaren naar Duitschland is geweest om in verschillende Klaatsen aldaar eenige zweminrichtingen te ezoeken, teneinde na te gaan welke verbete ringen aan het Victoriebad moeten worden aangebracht, daar dit bad, volgens verkla ring van dezen ambtenaar, niet aan de een voudigste eischen voldoet? Weet u ook wie deze kosten moet betalen? Nog daargelaten of het op den weg ligt van de gemeente om aan een particuliere inrich ting, door gemeentepersoneel (belastinggel den) te laten onderzoeken welke verbeterin gen moeten worden aangebracht. Weet u dat van de 500 leskaarten, die zijn uitgegeven, er slechts een kleine 100 perso nen aan het afnemen van het zwemdiploma hebben deelgenomen? Is dit niet toe te schrij ven aan het ondeugdelijk zwemwater in het Victoriebad Weet u dat op één dag meer dan 1200 ba den zijn gebruikt, zoodat 1200 x 1.2 M3. per zwemmer is 1440 M3. zuiver water aanwezig moet zijn, terwijl het bassin slechts een inhoud heeft van plm. 700 M3., dus alreeds de helft te kort? En nu de grootste boosdoener. In het dagblad „Het Volk" (dagblad voor de Arbeiderspartij) no. 11652, kwam het na volgende bericht voor: Vijf nieuwe Zwembaden? Een fantastisch plan. „De N.V. Nederlandsche Maatschappij voor Zwembadenbouw deelt ons mede, dat Amsterdam in 1933 vijf nieuwe zwembaden rijker zal worden. Zij voegt aan deze, juist door haar eenvoud zoo verbluffende mede- deeling toe, dat hiertoe de navolgende plan nen zijn ontworpen: 1. Afbouw van het zwembad op Amstel- rust. 2. Bouw van een zwembad' aan den over kant van het IJ. 3. Idem aan den Amstelveenschenweg bij de Kalfjeslaan. 4. Idem in de Watergraafsmeer, bij Beton dorp en Diemen. 5. Idem bij Sloterdijk. Over financieele bouw-mogelijkheden, als mede over de exploitatie, wordt gezwegen. Wij merken hierbij op, dat deze maat schappij, die met één slag dit voor de hoofd stad zoo belangrijke vraagstuk oplost, zich tot nu toe slechts verdienstelijk heeft ge maakt door de levering van eenige spring planken voor het bad „Zuid". Voorloopig gelooven wij er nog niet aan". Zooals u ziet is verder commentaar over- >odig en zullen wij eens zien of ook nu een vervolging zal plaats hebben. De Kroon heeft nog steeds geen beslissing in deze aangelegenheid genomen, wat ook niets terzake doet, daar ik steeds zal blijven streven voor een badinrichting, die aan alle moderne eischen zal voldoen en ook voor minder gesitueerden zeer zeker toegankelijk zal zijn. Met dank voor de plaatsing en c.q. gene gen een nader uiteenzetting te geven van het periodieke-reinigings-systeem, waardoor vol doende kan worden bewezen, dat het tegen woordige Victoriebad in geenen deele aan het moderne systeem voldoet. Hoogachtend, VOORSTANDER VAN EEN OVERDEKT ZWEMBAD. Het stoffelijk overschot van den heer Jb. Cloeck werd hedenmiddag onder zeer groote belangstelling op de alge meene begraafplaats ten grave gedra gen. In de groote belangstelling kwam tref fend de waardeering tot uiting, die men in breeden kring voor dezen geboren Alkmaarder, loot uit een oud Alk- maarsch geslacht (een zijner voorvade- naar waarnemingen, verricht in den morgen van 20 September. Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met Instituut te De Bilt. Verwachting, geldig tot den avond van 21 September: Meest matige westelijke tot noordwestelijke wind' zwaar bewolkt met opklaringen: waarschijnlijk nog regenbuien; aanvankelijk iets kouder; later weinig verandering {n temperatuur. Weeroverzicht. De kern van het depressie-systeem herft zich oostwaarts verplaatst en bevindt zich thans tusschen IJsland en Noorwegen. V cundairen strekken zich hoofdzakelijk naar de Zuid- en Oostzijde uit. Over ons land pas seert hedenmorgen een randstoring, die flin- ke regen brengt. De storing, welke gisteren overtrok, bevindt zich thans over Oost- Duitschland. Zij veroorzaakte allerwege zwaren neerslag. Met het toenemen van d« depressieinvloed is ook overal de tempera tuur gedaald. Met uitzondering van Scandi navië, waar het plaatselijk wat warmer werd.' Over Zuid-Frankrijk en Centraal- Europa is het nog rustig weer. In het overig# waarnemingsgebied waaien matige winden, die hier en daar wat krachtiger worden, doch nergens stormt het. Over IJsland stijgt de barometer. Het is er nog koud, doch sneeuw komt niet meer voor. In het Zuidwesten bleef de druk nog vrijwel onveranderd. Er mag nog buiig weer worden verwacht, met tijde lijke opklaringen en een kouden nacht. LICHT OP! Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen en andere voertuigen 7.38 uur licht op. ren vervulde hier zelfs het burgemees tersambt) gevoelt Van den heer Cloeck kan getuigd worden, dat hij Alkmaar heeft lief ge had en belangloos veel arbeid heeft ver richt om den bloei van de stad en de bevolking te bevorderen en wij zijn er van overtuigd, dat de bevolking het zeer zou op prijs stellen, wanneer ons stadsbestuur de waardeering voor dezen arbeid tot uiting bracht door zijn naam aan een der vele nieuwe straten te ver binden. Onder de aanwezigen merkten wij op den oud-burgemeester van Alkmaar, mr. w. G Wendelaar, burgemeester van Kinschot, de wethouders Westerhof en Klaver en de raadsleden Govers, Woldendorp, Stoutjesdijk en van Drunen. Verder waren er van het hoofdbestuur van den V.D.B. de secretaris mr. van Dam uit Haarlem en van de federa tie van dezen bond de heeren Sietsma. en Aukes. De N.R.V. was vertegenwoordigd door mej. Roldanus, de afdeeling Alkmaar door den heer Ruygh en zuster Glas, de K. v. K. door de heeren Arntz, voorzitter, Schef" fel, secretaris, en B. Kuyper, het hoofdbe stuur van Volksonderwijs door den heer KI. de Vries en ds. Rappold, de commissie van beheer tot steun van Volksonderwijs door de heeren Aukes en van Meenen, de Volks universiteit door de heeren Voorthuizen, v. Sonsbeek, v. d. Elburg en mevr. Heringa, de Alkm. Onderlinge Glasverzekering door de heeren J. Ringers, W. Appel en Apeldoorn, de Ver. voor Volkshuisvesting door notaris van Toornenburgh en de heeren Bot en Kerk- meer, de afd. Alkmaar van den Kon. Ned. Middenstandsbond door de heeren Termaat, Houwing Nordemann, Lind en de Raat, de afd. Alkmaar van Volksonderwijs door den heer Lind, het Comité voor Abonnements voorstellingen door dr. v. Amerongen, mr. W. Stap en den heer de Wild, de bond van staatspensionneering door den heer Bruin, de afdeeling Alkmaar door den heer Lee- meyer, de afd. Alkmaar van den bond van Ned. Onderwijzers door den heer Daalder en de Kon. Nat. Vereeniging tot steun aan miliciens door den secretaris, den heer Nothenius de Man. Verder merkten wij nog op den heer Boers- ma, secretaris hoogheemraadschap Holl. Noorderkwartier, dr. Postma, directeur der Handelsschool, den heer Fledderus, direc teur der Ambachtsschoo,, den heer C. Krak, directeur der Alm. Courant, den heer Tj. N- Adema, hoofdredacteur der Alkm. Courant, verder dr. van mevr. van Dam, architect P Leguit, den heer P. v. d. Horst, den heer Schierbeek, namens de fa. Bervoets den he*r Brandsman, namens de vereen ging Volks huisvesting den heer F. Ringers, de oud raadsleden Aukes, Keijsper, mevr. Jorrits- ma, mr. W. C. Bosman, mr. J. P. Bosman, H. E. Bosman, C. J. de Lange en mr. Lees berg. Tenslotte zagen wij nog den directeur van de Twentsche Bank. den heer Visser en den directeur der Rott. Bankvereeniging den heer Teerling en mr. Koelma, secretaris der gemeente Alkmaar. Te ruim half drie naderde de lijkstoet de begraafplaats, voorop de lijkwagen en ge' volgd door zes volgkoetsen. De baar was bedekt met twee kransen, één van de familie en één van het personeel der firma zu,w overeenkomstig de wensch van den over ledene. Aan de groeve deelde de oudste zoon van den overledene, mede, dat de overledene ver zocht had, aan zijn graf niet te sPI\eke',; Deze wensch van den overledene werd ge" ëerbiedigd. Namens de familie dankt de oudste zoo voor de laatste eer, zijn vader bewezen. 8-OCTOBERFEEST. Gister is in café Ceres van den heer A- Bruin een buurtcommissie opgericht van Snaarmanslaan (van Spoorstr.—Heaer- scheweg) Gashouderstr., Kinheimstraat en Stationstraat-bewoners, voor versiering van genoemde straten op 8 Octoba

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 2