Aqwda
G. ALLAÜD
£aatsie Betichten
Weec&ecicht
Siad en Omgeving,
TWEEDE KAMER.
BEGRAFENIS HOEVENS.
AUTOBUS EN TAXI
DE OUD-GEPENSIONNEERDE
MILITAIREN.
H.
WAT MANKEERT ER AAN
HET VICTORIEBAD?
Begrafenis Jb. Cloeck.
Stedelijk Musettm ingan;
Breedstraat, eiken werkdag van 9 tot
12 en van half 2 tot half 4 geopend; Zater
dags van 9 tot 1 uur; Zondags gesloten.
Bioscopen.
Cinema Americain, eiken avond tot en met
Donderdag 20 Sept. 7K uur Uit het Dag
boek van een dokter (rom); hoofdrollen
Lionel Barrymore, Dorothy Jordan, Frances
Dee, e.a. Toegang boven 14 jaar.
Victoria Theater, eiken avond tot en met
Donderdag 20 Sept. 7J4 uur Anny en Anny
(hum.); hoofdrol Anny Ondra. Toegang
voor eiken leeftijd.
A. B. T., eiken avond tot en met Donder-
dag 20 Sept. 7J4 uur De laatste der Mohi
kanen; hoofdrollen Edwina Booth en Harry
Carey. Toegang boven 14 jaar.
Donderdag 20 September.
8 uur, Wapen 'an Munster. Verdronken-
oord, rede A. Wessels voor de Vrije Groep
over „De vervolging der revolutionnairen
MAGNETISEUR
Behandeling; aan huis op Woensdag
en Zaterdag a f 1.50. Schrift, aan
vragen te richten 1ste Helmers-
straat 97hnis, Amsterdam.
sen hebben botsingen plaats gehad tusschen
stakers en de politie, waarbij de laatste van
traangas en gummistok gebruik moest ma
ken.
Nienwe onlusten
Gisteren is een fabriek met steenen ge
bombardeerd, auto's werden omgeworpen
en schuttingen afgebroken in Waterville in
Maines, terwijl ook gevechten ontstonden
tusschen stakers aan de eene en nationale
guardisten en politie aan de andere kant.
Vier personen werden gearresteerd.
Nadat men er eindelijk in was geslaagd,
de opgewonden menigte uiteen te drijven,
vooral met behuip van traangassen, heeft
de gouverneur van den staat een conferentie
bijeen geroepen, teneinde maatregelen te
beramen, om de orde en de levens van de
burgers en hun bezit te beschermen.
In New Hapshire is een ware veldslag
geleverd tusschen politie en stakers nabij
een textielfabriek, waar poste-s werkwilligen
hadden lastig gevallen. De stakers maakten
hierbij gebruik van knuppeis, terwijl de poli
tie zich voornamelijk van haar gummistok
ken bediende. Vele personen bekwamen ern
stige hoofdwonden. De stakers hadden
echter in zooverre succes, dat de betrokken
fabriek zich genoodzaakt zag, de poorten te
sluiten.
Gedurende de textielstaking zijn thans
reeds 15 personen een gewelddadigen dcod
gesorven.
(Ongecorrigeerd.)
In de heden gehouden vergadering
der Twede Kamer heeft de voorzitter
de gebruikelijke rede gehouden bij de
opnieuw aanvaarding van 't presidium.
Mevr. De Vries—Bruins legde de voorge
schreven beloften af en nam zitting als
kamerlid.
Onder groote deelneming van de ge-
heele Jordaanbuurt is hedenmorgen het
stoffelijk overschot van den Zaterdag
avond op zoo tragische wijze om het
leven gekomen wielrenner Sam Hoevens
vanuit zijn woning in de eerste Gouds
bloemdwarsstraat ter aarde besteld. Het
bestuur van de A. S. C. Olympia, een
club, waarvan de verongelukte meer
dan 10 jaar lid was, vormde aan de
huisdeur een eerewacht, terwijl een de
putatie der leden zich tegenover het
huis had opgesteld. Als slippendragers
'ungeerden leden van Olympia. Met
rouw omfloerste clubvaandels, het be
stuur en de vereenigingsdeputatie volg
den onmiddellijk de rouwauto. Kransen
van de naaste familieleden en een groot
b.oemstuk van de Stadiondirectie dekten
de baar. Langs den geheelen weg naar
het Vredenhof was de belangstelling
groot. Om ongeveer 12 uur bereikte de
stoet de begraafplaats. Leden van
Olympia droegen de kist naar het graf
vaar ze werd bedolven onder een schat
van bloemen en kransen.
De heer J. Vlotter Jr., bestuurslid van
Olympia, U. de Boer, directeur van de
^euwarder Wielerbaan, H. Wijnand
lit Blerik namens de Zuidelijke Wie
erclub en het Zuidelijke publiek en de
heer J. Housma, directeur van de Wie-
erbaan te Zwolle, brachten den over-
edene een laatsten groet. Namens de fa
milie dankte een zwager van den over
ledene.
VOORZITTER WERKFONDS 1934.
Benoeming verwacht
Naar wij vernemen is binnenkort de benoe
ming te verwachten van mr. J. W. Beyen te
Wassenaar, directeur der Rotterdamsche
bankvereeniging, vroeger werkzaam op
generale thesaurie van het ministerie
Financiën tot voorzitter van het werkfonds
1934.
MINISTER OUD VOOR DE RADIO.
Over landsfinanciën.
De minister van financiën, mr.
P. J. Oud, zal Donderdag 27 dezer,
evenals verleden jaar, van 20 tot 21
uur een radiorede houden over de
Millioenennota, waarbij de minister
tevens den algemeenen financiëelen
toestand des lands ,n de vooruit
zichten voor de naaste toekomst op
en voor de luisteraars begrijpelijke
vijze zal behandelen.
De uizenhing zal over beide zen-,
Iers geschieden.
Mijnheer de Hoofdredaceur,
Naar aanleiding van verschillende opmer
kingen gemaakt over het vraagstuk Taxi oi
Stadsautobus, meenen wij als Directie van
de Stadsbus ook onze meening naar voren te
moeten brengen. Wanneer men dan ook een
vergelijking tusschen taxi en autobus wi"
maken, dan zal men tot de overtuiging ko
men, dat de autobus berekend is op massa-
vervoer en de taxi bestemd is voor den enke
ling.
De crisis nu heeft de ontwikkeling van het
taxi-vervoer geweldig in de hand gewerkt.
Als paddestoelen rijzen de taxi-ondernemin
gen uit den grond op, onder namen, waar
van het woord „tax steeds deel uitmaakt.
Deze crisis-taxi-ondernemingen werken met
personeel dat zwaar onder-betaald wordt of
in 't geheel niet. Ja er zijn er zelfs die nog
van het personeel geld toe vragen. In nor
male tijoen zouden zij tegen de arbeidsvoor
waarden, waaronder zij hun personeel laten
werken, stellig niemand krijgen.
Werktijden van 12 en 14 uren per dag
zijn in deze bedrijven geen uitzondering
Bovendien is het tegenwoordig al heel ge
makkelijk zich een auto aan te schaffen
De handelaars zijn in dit opzicht al heel
tegemoetkomend. Een en ander heeft dan
ook tot gevolg, dat de taxi-tarieven tot een
ongekende laagte zijn gedaald en door de
hevige concurrentie nog steeds blijven dalen
Het gevolg hiervan is dan ook geweest dat
bonafide garagehruders, die er een „luxe-
verhuur" op nahielden, niet meer konden
blijven bestaan, althans dit gedeelte van
hun bedrijf moesten opgeven. Ook in Alk
maar zijn verschillende garagehouders ge
dwongen hun zgn. „luxe-verhuur" op te hef
fen, omdat zij tegen de crisis-taxi's niet kon
den concurreeren.
In deze ontwikkeling van het taxi-vervoer
steekt een ongezonde kern, die de zaak-
van het auto-vervoer geen goed kan doen.
Twee punten werden door mij reeds aange
voerd, n.1. de slechte arbeidsvoorwaarden en
de ongezonde basis, waarop vele der nieuw
opgezette taxi-ondernemingen zijn opge
trokken. De praktijk wijst reeds uit dat deze
taxi-overvloed niet van langen duur zal zijn.
Vele dier ondernemingen toch, met veel
ophef aangekondigd, zijn weer even spoedig
verdwenen, als zij gekomen zijn. In Haar
lem reden tot voor enkele maanden nog 400
crisis-taxi's, thans is dit aantal reeds terug-
ïeloopen tot 100 en is nog steeds in dalenae
lijn.
Zooals het dan ook elders gegaan is, zal
iet ook in Alkmaar gaan. De crisis-taxi's
kunnen ook in Alkmaar niet behoorlijk be
staan en nu werpt men zich, ten einde zich
een bestaan te kunnen verwerven, op de
Stadsbus en tracht aan dit vervoermiddel op
alle mogelijke wijze passagiers te onttrekken.
Standplaatsen moeten zoo dicht mogelijk bij
de halteplaatsen der autobussen opgezocht
worden, ten einde de passagiers die op de
autobussen staan te wachten, te bewegen,
niet met de autobus, doch met een taxi mede
te gaan. Op deze wijze wordt een unfaire
concurrentie begaan, waaraan volgens mij
paal en perk dient gesteld te worden. Wat
zou b.v. een winkelier wel zeggen, indien
vlak voor zijn deur zich een koopman zou
posten met een wagen waarop hij dezelfde
artikelen te koop aanbood als die welke in
den winkel te krijgen zijn, doch dan tegen
veel lagere prijzen, omdat deze straat-koop
man lang niet die kosten en verplichtingen
ïad welke de winkelier heeft?
Dat echter lang niet iedereen van een taxi
gebruik wenscht te maken, ziet men geheel
over het hoofd. Gelukkig denkt de overheid
lier anders over en tracht zooveel mogelijk de
geconcessioneerde autobusondernemingen te
beschermen tegen het afroomen van hun ver
voer door de taxi's.
Om nu specifiek bij de Alkmaarsche kwes
tie te blijven, verheugt het mij, dat ook de
Alkmaarsche overheid inziet haar geconcessi
oneerde stadsautobus te moeten beschermen
tegen het wilde taxi geroof, want de ver-
voercijfers hebben bewezen dat er wel dege
lijk behoefte bestaat aan een „openbaar mid
del van vervoer" in Alkmaar.
Trouwens met een enkel sprekend bewijs
wil ik nog een ander voorbeeld aanhalen,
waarom een openbaar middel van vervoer in
een plaats van eenige beteekenis noodzakelijk
is.
„Bij aankomst van een trein komen diverse
reizigers mede, met of zonder bagage, die
naar een bepaald punt in de stad moeten,
^u zal ieder voor zich uitzien naar het
middel van vervoer dat hem of haar naar de
plaats van zijn bestemming brengen kan. Het
overgroote gedeelte zal dan het „openbaar
middel van vervoer" dat in de betreffende
stad loopt, kiezen, in dit geval in Alkmaar
dan de „Bus", omdat dit 1 e het goedkoopste
vervoermiddel is en t e n 2 e de meest veilige
waarborgen geeft dat men op zijn bestem
ming komt. Immers men gaat toch niet met
3 of 4 vreemde menschen in een taxi. Vooral
's avonds zal men dat zeker niet doen".
Bovendien rijdt de bus op vastgestel
de tijden door het centrum der stad en
ik ben er van overtuigd dat een groot
gedeelte van de Alkmaarders gedu
peerd zou worden, wanneer de bus zou
verdwijnen. Hiervan is echter voorloo-
pig nog geen sprake en binnenkort zal
een nieuwe geriefelijke „tram-autobus",
het nieuwste op dit gebied, den bewo
ners toonen, dat het de N. V. van Geelen
v. d. Berkhof ernst is met het „bus
vervoer" in Alkmaar.
Mocht echter het Gemeentebestuur in
de toekomst van meening zijn, wat mij
absoluut onbekend is, dat Alkmaar geen
plaats meer is voor autobus-vervoer
maar voor taxi's, dan zullen wij als ver
zorgers van een openbaar middel
van vervoer in Alkmaar, voor taxi's
zorg dragen, want voor den prijs van
een goede tram-autobus koopen wij
6 taxi's, zoodat het voor ons geen kunst
is 12 of 18 taxi's in Alkmaar te laten
loopen. Ik blijf echter van meening dat
hiermede het publiek vervoer niet ge
diend is en ben er van overtuigd, dat
uiteindelijk de „bus" het wint van de
taxi, vooral wanneer de regeering t.z.t
ook eens zal komen met het vaststellen
van een bepaalde dienst- en rusttijden
regeling voor de taxi-chauffeurs.
Voor het personen-vervoer in Alk
maar hebben wij echter de Nassau-tax
niet noodig, om maar niet van de ande
ren te spreken.
Ten einde echter de subsidie zoo laag
mogelijk te houden, komt dan ook bi.
ons steeds meer de vraag naar voren of
het niet gewenscht zal zijn in Alkmaar
in plaats van benzine-wagens, autobus
sen met ruwolie-motoren te laten loo
pen, zoodra wij van de bedrijfszekerheid
dezer wagens overtuigd zijn, zoodat,
wanneer de economische toestand beter
zal zijn geworden, waardoor de taxi-
tarieven zullen moeten stijgen, de sub
sidie van de bus niet verhoogd zal be
hoeven te worden, omdat er dan een
aanmerkelijke besparing op de brand
stof verkregen zal zijn geworden.
Ik vertrouw hiermede de zaak „Auto
bus-Taxi" voldoende toegelicht te heb
ben en wil dit stuk eindigen met een
vriendelijk verzoek aan alle Alkmaar
ders: „maak nog wat meer gebruik van
de „stadsbus" en er zal geen subsidie
meer noodig zijn".
U, Mijnheer de Hoofdredacteur, harte
lijk dank zeggend voor de mij in Uw
biad toegestane plaatsruimte teeken ik
Hoogachtend,
JOH. v. GEELEN,
Directeur N. V. van Geelen
v. d. Berkhof.
Hooggeachte Heer Hoofdredacteur,
Door mij is kennis genomen van het Voor
loopig Verslag en van de Memorie van Ant
woord op het Wetsontwerp tot verhooging
der uitkeeringen aan oud-gepensionneerde
militairen van Zee- en Landmacht. Het
blijkt, dat het volstrekt niet noodig is te be-
hooren tot deze groep misdeelde landgenoo-
ten, om, na kennisneming van den inhoud
van de Memorie van Antwoord, hierover
ernstigfe critiek te uiten.
Uit het Voorloopig Verslag blijkt zeer dui
delijk,wat het gros der Kamerleden wil, n 1.
geen „steun" of verbetering daarvan, doch
verbetering van de pensioenen. Op verschil
lende gronden gaat het Voorloopig Verslag
sterk in tegen „verhooging" van de uitkee
ringen, zooals het Wetsontwerp die aan
geeft, ook reeds, omdat zich dan nog meer
gevallen zullen voordoen, waarbij een soldaat
meer pensioen ontvangt, dan een adjudant-
onderofifcier. Ja, er rijst bij hen groote twij
fel, of de rangsverhouaing in het Leger zien
niet verzet tegen het voorstel der regeering.
Er staat in het voorloopig verslag nog veel
meer van belang, maar beknoptheid noopt
mij tot slechts deze enkele aanduiding. Bij
de kennisneming van de M. v. A. ontwaart
men, dat deze memorie zich op zijpaden be
geeft en de feiten in het voorl. verslag zoo
veel mogelijk ontwijkt.
Zoo wordt b.. op de vraag, of het rangs-
verschil in het Leger zich niet verzet tegen
het voorstel van de regeering, in 't geheel
geen antwoord gegeven, wat, vooral voor
een min. van defensie, toch wel overweging
waard is.
Voorts wordt ontkent, dat ooit eenige toe
zegging is gedaan tot opheffing langs de
geheele lijn van de verschillen tusschen de
pensioenen van de oud-gepensionneerde mi
litairen en de oud-gepensionneerde burger
ambtenaren. Blijkens het gestelde op blz.
308 van de Handelingen der Eerste Kamer
van 16 Februari 1934, erkende de M. v. Def
echter het volgende: „dat de financieele toe
stand van de o.g. militairen ongunstig af
steekt bij den geldelijken toestand van
„andere gepensionneerden en dat er dus aan
„gedacht kan worden om een verschil in be
handeling weg te nemen."
En hoe Z. E. zich uitliet over de broeden
de kip, die men niet moest verontrusten (door
de Kamerleden Suring, J. J. C. van Dijk, van
Tappard, e.a. was een warm pleidooi gehou
den voor de gelijkstelling van oud-gep. mili
tairen met oud-gep. burgerambtenaren) zal
ik kortheidshalve maar niet in zijn geheel
herhalen. Maar het slot daarvan was: „dat
„de zaak in bespreking is en daarom aan
„de Kamer werd gevraagd de resultaten van
„het onderzoek en de bespreking met eenig
vertrouwen af te wachten".
Dan wordt nog gezegd in de M. v. A., dat
rij een algemeene verhooging die ook ten
goede zou komen aan tal van oud-gepension-
neerden, die 't niet noodig hebben. Wat wor
den deze misdeelden toch voor vol aange
zien! De massa is immers oud, dus zonder
nevenverdiensten en kapitalen hebben deze
toch zeker niet kunnen vergaren!!
Het hooge millioenbedrag voorts, dat in
de M. v. A. staat vermeld, heeft geen zin;
dit heeft met de onderwerpelijke aangelegen
heid niets te maken. Voor verbetering van
de pensioenen der o.g. militairen (de ge
vraagde gelijkstelling met de oud-gep. bur
gerambtenaren) is slechts een bescheiden be
drag noodig, zooals meerdere Kamerleden
betoogden, vooral omdat een ingetrokken be
drag voor toeslag daaraan ten goede komt,
iet aantal door overlijden dagelijks vermin
dert en het bestaan al spoedig geheel zal op-
ïouden.
Voorts zegt de regeering, dat een verhoo
ging van alle oude militaire pensioenen
neerkomt op een correctie van reeds jaren
geleden buiten werking gestelde wetten
Waar op grond waarvan ontvangen de
o.g. dan pensioen? En bovendien, als het
tier door de regeering beweerde ontoelaat
baar zou zijn, hoe is het dan mogelijk, dat
b.v. de o.g. van het Indische Leger op 60-ja-
rigen leeftijd in pensioen geheel of gedeelte
lijk zijn gelijk gesteld met de pensioenen van
de nieuw gepensioneerden? En hoe is dit te
rijmen met de weduwen van onderwijzers,
die bij de gelijkstelling van het onderwijs
allen in de pensioenwet zijn opgenomen?.
De Regeering betreurt het ten zeerste,
dat bij verscheidene leden het Wetsont
werp tot verhooging van den bijslag
groote teleurstelling heeft gewekt. Zou
het geen daad van wijs beleid en ook
rechtvaardigheid zijn geweest, zoo de
Regeering uit de M. v. A. had doen
blijken, die teleurstelling te willen weg
nemen? Dat het verlangen ter tegemoet
koming echter niet groot fs, blijkt wel
hieruit, dat zij ook afwijst het voorstel,
om bij het verleenen van bijslag niet
meer in mindering te brengen gezinsin-
kojnsten en ouderdomsrente op 65-jari-
gen leeftijd.
Nogmaals, men behoeft geen belang
hebbende te zijn om over dit alles ern
stige critiek uit te spreken. De oud-
gepensionneerde militairen, hoezeer zij
het ook billijk en rechtvaardig achten,
vroegen geen gelijkstelling nog met de
nieuw-gepensionneerde collegas', omdat
zij, als goede en trouwe staatsburgers
beseften, hoe moeilijk dit zou zijn voor
de Regeering in de huidige economische
omstandigheden, zij vroegen slechts ge
lijkstelling met de oud-gep. burgeramb
tenaren, hetgeen ook volgens de Kamer
leden van allerlei richting mogelijk is
om de kosten.
Nu komt de Regeering echter met een
absoluut onbevredigende „verhooging"
van steun en handhaaft deze ook voor
de oud-gep. militairen, zoo bitter aange
voelde steunregeling, instede van een
algemeene rechtvaardige verhooging
Moge de Regeering alsnog, door
Kamer overtuigd, haar standpunt her
zien. Duizenden oude, getrouwe, door
zorg gekwelde dienaren van Zee-
Landmacht wachten in spanning op hun
verder lot.
U, Mijnheer de Hoofdredacteur, harte
lijk dank voor de opname.
Hoogachtend,
Mijnheer de Redacteur,
Naar aanleiding van het ingezonden
schrijven in uw blad van 13 September j.1.
door de directie N.V. Zwembad Alkmaar
(Victoriebad), deel ik u het navolgende mee:
Weet u dat per K.L.M.-vliegtuig in Augus
tus j.1. een onzer gemeente-ambtenaren naar
Duitschland is geweest om in verschillende
Klaatsen aldaar eenige zweminrichtingen te
ezoeken, teneinde na te gaan welke verbete
ringen aan het Victoriebad moeten worden
aangebracht, daar dit bad, volgens verkla
ring van dezen ambtenaar, niet aan de een
voudigste eischen voldoet?
Weet u ook wie deze kosten moet betalen?
Nog daargelaten of het op den weg ligt van
de gemeente om aan een particuliere inrich
ting, door gemeentepersoneel (belastinggel
den) te laten onderzoeken welke verbeterin
gen moeten worden aangebracht.
Weet u dat van de 500 leskaarten, die zijn
uitgegeven, er slechts een kleine 100 perso
nen aan het afnemen van het zwemdiploma
hebben deelgenomen? Is dit niet toe te schrij
ven aan het ondeugdelijk zwemwater in het
Victoriebad
Weet u dat op één dag meer dan 1200 ba
den zijn gebruikt, zoodat 1200 x 1.2 M3. per
zwemmer is 1440 M3. zuiver water aanwezig
moet zijn, terwijl het bassin slechts een
inhoud heeft van plm. 700 M3., dus alreeds
de helft te kort?
En nu de grootste boosdoener.
In het dagblad „Het Volk" (dagblad voor
de Arbeiderspartij) no. 11652, kwam het na
volgende bericht voor:
Vijf nieuwe Zwembaden?
Een fantastisch plan.
„De N.V. Nederlandsche Maatschappij
voor Zwembadenbouw deelt ons mede, dat
Amsterdam in 1933 vijf nieuwe zwembaden
rijker zal worden. Zij voegt aan deze, juist
door haar eenvoud zoo verbluffende mede-
deeling toe, dat hiertoe de navolgende plan
nen zijn ontworpen:
1. Afbouw van het zwembad op Amstel-
rust.
2. Bouw van een zwembad' aan den over
kant van het IJ.
3. Idem aan den Amstelveenschenweg bij
de Kalfjeslaan.
4. Idem in de Watergraafsmeer, bij Beton
dorp en Diemen.
5. Idem bij Sloterdijk.
Over financieele bouw-mogelijkheden, als
mede over de exploitatie, wordt gezwegen.
Wij merken hierbij op, dat deze maat
schappij, die met één slag dit voor de hoofd
stad zoo belangrijke vraagstuk oplost, zich
tot nu toe slechts verdienstelijk heeft ge
maakt door de levering van eenige spring
planken voor het bad „Zuid".
Voorloopig gelooven wij er nog niet aan".
Zooals u ziet is verder commentaar over-
>odig en zullen wij eens zien of ook nu een
vervolging zal plaats hebben.
De Kroon heeft nog steeds geen beslissing
in deze aangelegenheid genomen, wat ook
niets terzake doet, daar ik steeds zal blijven
streven voor een badinrichting, die aan alle
moderne eischen zal voldoen en ook voor
minder gesitueerden zeer zeker toegankelijk
zal zijn.
Met dank voor de plaatsing en c.q. gene
gen een nader uiteenzetting te geven van het
periodieke-reinigings-systeem, waardoor vol
doende kan worden bewezen, dat het tegen
woordige Victoriebad in geenen deele aan
het moderne systeem voldoet.
Hoogachtend,
VOORSTANDER VAN EEN OVERDEKT
ZWEMBAD.
Het stoffelijk overschot van den heer
Jb. Cloeck werd hedenmiddag onder
zeer groote belangstelling op de alge
meene begraafplaats ten grave gedra
gen.
In de groote belangstelling kwam tref
fend de waardeering tot uiting, die men
in breeden kring voor dezen geboren
Alkmaarder, loot uit een oud Alk-
maarsch geslacht (een zijner voorvade-
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van 20 September.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met
Instituut te De Bilt.
Verwachting, geldig tot den avond van 21
September:
Meest matige westelijke tot noordwestelijke
wind' zwaar bewolkt met opklaringen:
waarschijnlijk nog regenbuien; aanvankelijk
iets kouder; later weinig verandering {n
temperatuur.
Weeroverzicht.
De kern van het depressie-systeem herft
zich oostwaarts verplaatst en bevindt zich
thans tusschen IJsland en Noorwegen. V
cundairen strekken zich hoofdzakelijk naar
de Zuid- en Oostzijde uit. Over ons land pas
seert hedenmorgen een randstoring, die flin-
ke regen brengt. De storing, welke gisteren
overtrok, bevindt zich thans over Oost-
Duitschland. Zij veroorzaakte allerwege
zwaren neerslag. Met het toenemen van d«
depressieinvloed is ook overal de tempera
tuur gedaald. Met uitzondering van Scandi
navië, waar het plaatselijk wat warmer
werd.' Over Zuid-Frankrijk en Centraal-
Europa is het nog rustig weer. In het overig#
waarnemingsgebied waaien matige winden,
die hier en daar wat krachtiger worden, doch
nergens stormt het. Over IJsland stijgt de
barometer. Het is er nog koud, doch sneeuw
komt niet meer voor. In het Zuidwesten bleef
de druk nog vrijwel onveranderd. Er mag
nog buiig weer worden verwacht, met tijde
lijke opklaringen en een kouden nacht.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen
en andere voertuigen 7.38 uur licht op.
ren vervulde hier zelfs het burgemees
tersambt) gevoelt
Van den heer Cloeck kan getuigd
worden, dat hij Alkmaar heeft lief ge
had en belangloos veel arbeid heeft ver
richt om den bloei van de stad en de
bevolking te bevorderen en wij zijn er
van overtuigd, dat de bevolking het
zeer zou op prijs stellen, wanneer ons
stadsbestuur de waardeering voor dezen
arbeid tot uiting bracht door zijn naam
aan een der vele nieuwe straten te ver
binden.
Onder de aanwezigen merkten wij op den
oud-burgemeester van Alkmaar, mr. w. G
Wendelaar, burgemeester van Kinschot, de
wethouders Westerhof en Klaver en de
raadsleden Govers, Woldendorp, Stoutjesdijk
en van Drunen. Verder waren er van het
hoofdbestuur van den V.D.B. de secretaris
mr. van Dam uit Haarlem en van de federa
tie van dezen bond de heeren Sietsma. en
Aukes. De N.R.V. was vertegenwoordigd
door mej. Roldanus, de afdeeling Alkmaar
door den heer Ruygh en zuster Glas, de K.
v. K. door de heeren Arntz, voorzitter, Schef"
fel, secretaris, en B. Kuyper, het hoofdbe
stuur van Volksonderwijs door den heer KI.
de Vries en ds. Rappold, de commissie van
beheer tot steun van Volksonderwijs door
de heeren Aukes en van Meenen, de Volks
universiteit door de heeren Voorthuizen, v.
Sonsbeek, v. d. Elburg en mevr. Heringa, de
Alkm. Onderlinge Glasverzekering door de
heeren J. Ringers, W. Appel en Apeldoorn,
de Ver. voor Volkshuisvesting door notaris
van Toornenburgh en de heeren Bot en Kerk-
meer, de afd. Alkmaar van den Kon. Ned.
Middenstandsbond door de heeren Termaat,
Houwing Nordemann, Lind en de Raat, de
afd. Alkmaar van Volksonderwijs door den
heer Lind, het Comité voor Abonnements
voorstellingen door dr. v. Amerongen, mr.
W. Stap en den heer de Wild, de bond van
staatspensionneering door den heer Bruin,
de afdeeling Alkmaar door den heer Lee-
meyer, de afd. Alkmaar van den bond van
Ned. Onderwijzers door den heer Daalder
en de Kon. Nat. Vereeniging tot steun aan
miliciens door den secretaris, den heer
Nothenius de Man.
Verder merkten wij nog op den heer Boers-
ma, secretaris hoogheemraadschap Holl.
Noorderkwartier, dr. Postma, directeur der
Handelsschool, den heer Fledderus, direc
teur der Ambachtsschoo,, den heer C. Krak,
directeur der Alm. Courant, den heer Tj. N-
Adema, hoofdredacteur der Alkm. Courant,
verder dr. van mevr. van Dam, architect P
Leguit, den heer P. v. d. Horst, den heer
Schierbeek, namens de fa. Bervoets den he*r
Brandsman, namens de vereen ging Volks
huisvesting den heer F. Ringers, de oud
raadsleden Aukes, Keijsper, mevr. Jorrits-
ma, mr. W. C. Bosman, mr. J. P. Bosman,
H. E. Bosman, C. J. de Lange en mr. Lees
berg. Tenslotte zagen wij nog den directeur
van de Twentsche Bank. den heer Visser en
den directeur der Rott. Bankvereeniging den
heer Teerling en mr. Koelma, secretaris der
gemeente Alkmaar.
Te ruim half drie naderde de lijkstoet de
begraafplaats, voorop de lijkwagen en ge'
volgd door zes volgkoetsen. De baar was
bedekt met twee kransen, één van de familie
en één van het personeel der firma zu,w
overeenkomstig de wensch van den over
ledene.
Aan de groeve deelde de oudste zoon van
den overledene, mede, dat de overledene ver
zocht had, aan zijn graf niet te sPI\eke',;
Deze wensch van den overledene werd ge"
ëerbiedigd.
Namens de familie dankt de oudste zoo
voor de laatste eer, zijn vader bewezen.
8-OCTOBERFEEST.
Gister is in café Ceres van den heer A-
Bruin een buurtcommissie opgericht van
Snaarmanslaan (van Spoorstr.—Heaer-
scheweg) Gashouderstr., Kinheimstraat en
Stationstraat-bewoners, voor versiering van
genoemde straten op 8 Octoba