Het was anders geen korfbal weer Zondag Het stormde. En geen regelmatige strakke wind, maar onverwachte windvlagen, die el kaar soms snel opvolgden. Dat is wel de reden voor het legio aantal mislukte schoten. Nu eens rekende men te veel, dan weer te weinig met die wind. Soms veranderde een zuiver schot plots van richting. En alleen met-wmd-mee schieten leverde nog de meeste kans op succes op. En de le K. V. K. V.- De wedstrijd. VISCHWEDSTRIJD TE WARMENHUIZEN. DE VEILIGHEIDS WEEK DER K. N. A. C, Is Uw reminrichting in orde? Ongelijkmatig remmen. POSTDUIVENVEREENIGING „STEEDS IN SPANNING". REVUE DER SPORTEN. NEDERLANDSCHE SPORTPERS. 23355 23411 23437 23440 23471 23484 Brieven uit de Hoofdstad Fientje de La Mar over de Ne derlandsche lllm. Twee films: Bleeke Bet en de Jantjes. Nieuwe plannen. Mada me Sans Gêne met Fientje de la Mar in de hoofdrol. Op treden in Engelsche films. ■fa - bevestigend antwoord geven in de meo- ning verkeerende, dat de reminrichting van hun auto inderdaad aan de streng ste eischen beantwoordt. De droeve lijst van ongelukken spreekt echter een an dere taal en het doet pijnlijk aan tot het besef te komen, dat velen de groote ver antwoordelijkheid, die het auto-rijden met zich brengt, zoo uiterst gering schij nen te achten. Dikwijls is gebrek aan mic» up 9UU.X9 up. Lil Clc ic rv- viv- v neii w clgli teil. .L/ifkWijis ie cia.ii aanval, met C v. Beek aan het hoofd, had dit verantwoordelijkheidsgevoel echter niet dan ook spoedig door. Toch duurde het lang, toch waren ettelijke schoten op de meest onbegrijpelijke manier steeds weer van rand en paal-top in het veld terug gesprongen, voordat K. V. K. V. haar de oorzaak van het in minder veiligen staat verkeeren van de automobiel. Maar al te vaak is het de onwetend heid van den autobestuurder, die niet weet welke eisehen aan het remvermo- kiux fcwyiviiKai. iwiuai in- weet weiKe eiscnen aan nei remvermo- zeer groote meerderheid in 2 doelpunten kon g-en Tan cen moderne automobiel mogen «UHniVien I WOrden gesteld. En dit is wel verklaar baar. Doordat hij steeds in denzelfden uitdrukken. En na de rust het zal ieder opgevallen zijn is K. V. ondanks de sterke tegen wind. nog bijna voortdurend de sterkere ge weest. Maar doelpunten kwamen er niet meer, wat er ook geschoten werd. Wij herinneren ons een minuut, dat inet mitrailleurs-snelheid de korf onder schot werd genomen, het was XX XJ öiuvuo wagen rijdt is het voor hem onmogelijk om een vergelijk te maken met andere auto's. Dikwijls zal hij in de vaste over tuiging verkeeren, dat zijn remmen prima in orde zijn, dat er niets op aan te "'.""Vj'T" •"-* merken is, terwijl hij toch zou moeten alles voor niets. Het was om te lachen soms, toegeven dat het vrij wat beter zou kun- het was om te stampvoeten vaak, maar door nen zjj todi hy maar €ens fn de gele. de 2O-voorsprong werd er meer om ge-1 J lachen, al waren het dan vaak kiespijn- geluiden. Wat hadden we mej. S. de Jong graag een goaltje zien maken. Zij werkte er voor. zij schoot, sprong en snelde, dat het een lust washet heeft niet gegeven. De wind en Vrouwe Fortuna hadden een verbond met genheid wa. het remvermogen van zijn wagen te toetsen aan dat van andere. Daarom is het zaak, dat de remmen steeds vakkundig worden gecontroleerd, zoodat zij worden afgesteld op de wijze welke de grootst mogelijke betrouw baarheid waarborgt. Een van de onderdeelen van de vei- 7" ""tl j- "*j' .""Tul I lieheidsweek welke de K.N.A.C. over het een verhoudmg zouden willen neerschrijven, gheek> land organise6rt, is het in ver- dan is 8 tegen 1 zeker niet overdreven. Zoo „„„Ha tor hosrhikkinff Vu,5m n»i OL_n k™ +o. I schillende steden gratis ter beschikking stellen voor de automobilisten van be „Sport" gesloten. 2—0 was genoeg. Of „Sport" dan niet schoot? Soms. als we kwam het einde met 2—en „Sport" kon te vreden zijn. Om kwart over twee fluit scheidsrechter Veldkamp de twaalftallen in het veld, en krijgt K. V. K. V. met de wind mee, het beste van het spel. Snel en aanhoudend wordt er aangevallen, trouwbare remtest-installaties. Tal van garagehouders, die van een dergelijk toestel zijn voorzien hebben zich bereid verklaard, hun medewerking te verke nen, zoodat het practisch mogelijk zal blijken dat in de veiligheid6vveek alle automobilisten in Nederland hun rem- vil «uuhvuuviiu v»i VI «augvittiivu, I <1U.IUII1UJJ111o LtJIl 111 ilüUtJX laüU lllill iviu hoogstens 4 5 maal is de verdediging voor men gratis laten onderzoeken. Indien Af* ntcf Amefur 'Tl hf*4- rrmirpor cr&\\T£*es cf T iofior I_n_xy-> de rust ernstig in het geweer geweest. Listig, op talrijke manieren maken de K. V.-aanval- lers en aanvalsters zich vrij, maar het schieten kan helaas niet zuiver zijn. R, Veldhuis, die dit jaar in het eerste debu teert, en hierin stellig na wat routine en aan passing zich volkomen thuis zal voelen, komt er na een zwak begin steeds beter in en na een zuiver aangeven van hem aan C. v. Beek is het met een pracht schot, met wind mee, 10. De druk wordt nog grooter, het tempo is zoo niet vol te houden, voortdurend wordt het zwaarste van de aanval ver- eischt. De „Sport"-verdediging toont het eerst een inzinking, en dóór een van deze mo menten, toen C. v. Beek zich vrij maakte en zuiver doelde, kon de stand verhoogd worden (2—0). De rust komt als een verlossing: gelukkig een kwartier pauze, gelukkig thee. tijd voor het verzamelen van nkuwe krachten. Na de pauze direct weer K. V. K. V., dat de lakens uitdeelt; in het middenvak, dat nu natuurlijk meer aan het werk komt, wordt sterk ver dedigd, veel wordt geretourneerd, komt niet verder, waarbij vooral het zekere vangen en keurig kalm wegwerken van mej. A. Hoed valt te roemen. Dit „rustige" missen we volkomen bij den middenvak-heer Offenberg. Een prima kracht, snel, maar soms te snel, te dóórloopend snel, m. a. w. wat te wild vaak Zijn nuttig spel, zijn enthousiasme zal bij wat meer verfijning stellig meer instemming „langs de lijn" vinden. In de aanval zagen we de onvermoeide W. v. Wieringen en C. Jongbloed; de laatste is een speler, die er een zeer persoonlijke speelstijl op na houdt; zijn spel is in tegenstelling niet dat van Offen berg bijv. rag-fijn, een goed opmerker zjet van hem vaak de mooiste staaltjes korfbal- spel, alleen jammer dat dit alles zoo fijntjes en snel gedemonstreerd wordt, dat de mede- speelgenooten vaak moeite hebben zijn be doelingen, zijn plaatsen en spelverdeelen te begrijpen, aan te voelen. Vooral na rust Zondag kwam dit soms sterk uit, en even leek het, alsof dit niet begrijpen deprimeerend op Jongbloed werkte; maar na een oogen blik van „afwezig" zijn, werd weer de volle 100 pet. gegeven. Sport komt tegen het einde nog even los, brengt het tot enkele goede aanvallen, die geen punten opleveren en dan, dan gaat aan beide zijden het vuur uit. K. V. K. V. voelt zich veilig, „Sport" ziet den wedstrijd wer- loren, wat opflikkeringen en dan het eind signaal. Scheidsrechter Veldkamp heeft prettig ge floten. o K. V. K. V. 2 stelde teleur, door met niet minder dan 60 op eigen terrein van „Elto" uit Den Helder te verliezen. Er werd op enkele uitzonderingen na vrij slecht ge speeld, en er zal gauw verandering moeten komen, K. V.-reserves! Stuk voor stuk zijn er toch goede krachten onder, maar samenspel, onderling verband was er helaas weinig. Ten slotte sjoelden de b-adepiranten een gezellig partijtje in Zaandam tegen Z. K. V. d en wis ten een gelijk spel 11 te bevechten. Een kleine zege zou verdiend geweest zijn. V i s s c h e n. De hengelsportvereeniging „Vischlust" te Warmenhuizen hield Zondag een vrijen wed strijd in het Noordhollandsch Kanaal bij de Zijpersluis. Door de 19 deelnemers werden in totaal 43 6tuks gevangen. De uitslag van dezen wedstrijd was: A. Nicolaï, grootste baars, 24.8 c.M.; W. de Vet 5 stuks, K. Slot 5 stuks, bij loting; F. Slagter 4 stuks; D. Pastoor 3 stuks; J. Barsinger- horn 3 stuks, P. Rol 3 stuks, bij loting. Auto mo b i 1 i s m e. Redelijkerwijs gesproken mag men verwachten, dat iedere automobilist bovenstaande vraag met een volmondig „ja" zal kunnen beantwoorden zonder de waarheid geweld aan te doen En inder daad zullen velen te goeder trouw een nu alle automobilisten maar van deze gelegenheid gebruik zouden willen maken dan was de mogelijkheid bijzon der groot, dat het aantal ongelukken, welke op rekening van onvoldoende remmen moeten worden geschreven, sterk zou worden gereduceerd. Een reminrichting is nog niet in orde te noemen als de wagen binnen den, in verband met de snelheid, maximum daarvoor vastgestelden afstand tot stil stand kan worden gebracht. Het gelijk afstellen van de remmen op elk der vier wielen speelt ook een zeer groote en belangrijke rol. Niet gaarne zouden wij de automobi listen willen tellen, die tijdens het rem men, dikwijls reeds zonder dat zij het zelf weten, het stuur naar links of rechts moeten trekken om den wagen in een rechte baan te houden. Dit vindt zijn oorzaak in het ongelijkmatig rem men op de vier wielen. Remt b.v. het linker voorwiel wel en het rechter veel minder of in het geheel niet, dan zal de wagen een neiging vertoonen om naar links te zwenken, daar de rechterzijde het linker-voorwiel dan als een soort spil gaat gebruiken. Dit kan zeer ge vaarlijk worden. Vooral nu in het komende seizoen de wegen gladder zullen worden ten gevolge van ijzel en vallende bladeren. Daarom: „Weest op Uw hoede". Uw reminrichting kunt U nooit te veel doch wel te weinig laten onderzoeken. Postduiven Bovengenoemde vereeniging hield Zondag j.1. een wedvlucht van Quievrain k.M., los 8 uur, M. Koot (Haagsche Crt.) secretaris-pen- I TLTT (\T Q H £>T*1 OnHl ningmeester, Herman Levy (Vaderland) vice-voorzitter; Lex Izaks (Alg. Han delsblad), H. J. Loman (Telegraaf), C. H. Geudeker (Arbeiderspers), R. J. de Grood (De Maandagmorgen), Ir. A. van Emmenes (Sportkroniek), H. Seignette (Opr. Haarl. Crt.), O. Kniep (Dagbl. van Rotterdam) en dr. Han Roozen (Maasbo de en verschillende bladen) commissa ris. Het bestuur werd uitgebreid samen gesteld, teneinde de vertegenwoordiging van de N. S. P. bij tal van sport- en an dere gebeurtenissen steeds zoo volledig mogelijk te doen zijn. Bij acclamatie werd de heer Feith als eere-voorzitter benoemd. Er werd een uitvoerig werkprogram samengesteld, waarin o.a. is opgenomen de bevorde ring van nauwer contact tusechen de Nederlandsche Sportpers en de sport bonden. De N. S. P. telt thans 42 gewone en 114 buitengewone leden. De vergadering besloot 60 ter be schikking te stellen van het Steunfonds voor de nagelaten betrekkingen van de verongelukte renners S. Hoevens en J. Reynders. wind west, aankomst als volgt: 1. G. Hijmanê 11.46 07 2. J. J. Veel 11.46.49 3. J. Huiberts Jzn. 11.49.37 4. Idem 11.51.42 5. M. Tydeman 11.51.51 6. H. Pel 11.52.23 7. M. Tydeman 11.53.51 8. C. J. Paulissen 11.54.08 9. J. J. Vjeel M. Tydeman 11.55.43 10. 11.56.59 De Revue der Sporten opent met een fraaie korfbalkiek van den wedstrijd Koog- ZaandijkWesterkwartier. F. Jutte schrijft over de athletiekprestaties van de Neder landsche dames en M. Bos levert een zeer lezenswaardige bijdrage, dat het scheids- rechtersvraagstuk in den K. N V. B. behan delt. Een aardig artikel is dat over „Moede voetballers, voetbal voorheen en thans", enz. gaat. Daarnaast schrijft een Noordelijke mede werker over het spel en het systeem van Arsenal. De wedstrijd V. S. V.Ajax wordt zeer uitvoerig verslagen door Groothoff en ook de hockey-dag wordt op prettige wijze aan de vergetelheid ontrukt. „Eigenlijk is het geen kunst meer, om een goed voetballer te worden" staat boven een ander artikel, dat iedere voetballer lezen moet. Er is nog meer voetbalnieuws in dit nummer, er zijn nog verschillende andere artikelen en natuurlijk zijn er zeer vele ac- tueeie foto's, zoodat dit nummer weer zeer aantrekkelijk is. Te Den Haag is Zaterdag in hotel de Witte Brug de derde algemeene jaar- lijksche vergadering gehouden van de Nederlandsche Sportpers (N.S.P.) onder voorzitterschap van den heer Jhr. J. Feith. In deze bijeenkomst heeft de heer Feith zijn besluit tot aftreding medegedeeld in verband met drukke werkzaamheden In zijn plaats werd met algemeene stemmen benoemd de heer A J. 1. Strengholt. (Revue der Sporten). Het bestuur werd daarna als volgt samen gesteld: A. J. G. Strengholt (voorzitter), 1 1 50 534 1020 1775 2570 3380 3780 4384 5107 6168 7154 7741 8538 9038 10165 11701 12437 158 173 283 299 489 732 819 861 890 937 1147 1263 1335 1711 1733 1975 2149 2459 2515 2552 2884 3013 3059 3167 3351 3660 3720 3741 3742 3745 3932 3965 4017 4160 4193 4796 4800 4829 5072 5089 5312 5522 5695 6055 6084 6622 6866 6915 7076 7105 7251 7304 7384 7503 7627 8240 8242 8323 8460 8708 8713 8767 8773 8991 9472 9639 9706 9733 10159 11085 11672 11693 11981 12340 12434 4 161 667 912 1228 1479 1690 2113 2341 2655 2850 3154 3287 3820 4127 4279 4600 4996 17 227 682 913 1232 1486 1967 2117 2449 2676 2923 3191 3296 3831 4131 4379 4612 5035 5293 5298 5389 5415 5554 5563 5743 5852 6270 6336 6518 6522 6775 6865 7229 7242 7421 7433 7572 7793 7972 8019 8259 8412 8648 8654 8954 8964 9267 9319 9518 9523 9632 9634 9779 9799 125 624 873 1148 1310 1659 2056 2226 2584 2840 3133 3247 3749 4109 4254 4516 4809 5202 5374 5516 5687 6267 6471 6691 7126 7311 7556 7952 8224 8631 8871 9201 9442 9566 144 632 911 1225 1386 1671 2077 228S 2622 2841 3149 3254 3815 4126 4259 4522 4825 5247 5376 Staatsidee1} (Niet officieel) 5de klasse, 6de lflst Trekking van Dinsdag 25 September 1934 Hooge Prijzen 10.000— 16692 2.000.- 14418 1.000.- 523 6006 7099 14503 16981 18987 21399 400.— 347 10013 18923 200— 2630 3088 3439 3651 22952 100— 2408 2572 7484 13378 13434 Prijzen van 70.— 82 155 552 603 1029 1045 1777 1843 2739 2882 3417 3465 3845 3894 4405 4433 5244 5294 6274 6603 7163 7222 7877 8200 8639 8655 9300 9364 10251 10292 11804 11817 11860 11961 12468 12593 12649 12651 12718 12829 12928 13049 13066 13220 13652 13765 13773 13777 13816 13842 13916 13918 14022 14048 14111 14123 14124 14185 14367 14415 14509 14518 14523 14672 14835 15022 15025 15093 15210 15318 15333 15359 15595 15712 15726 15761 15792 15839 15857 15996 16094 16100 16116 16295 16358 16391 16432 16471 16511 16528 16747 16816 16910 17215 17354 17575 17581 17648 17709 17789 17794 17906 17978 18625 18676 18686 18944 19083 19145 19193 19367 19592 19868 19897 19976 19982 20100 20158 20342 20501 20517 20536 20594 20761 20786 20832 21736 21798 21868 21880 21892 22224 22263 22407 22538 22894 22900 22911 22972 23102 23108 23217 23223 23719 Nieten 30 37 52 98 228 472 553 554 711 783 802 821 964 972 1050 1092 1270 1286 ■'1287 1291 1506 1541 1626 1657 1970 1979 2010 2044 2120 2161 2178 2204 2472 2475 2521 2555 2737 2771 2800 2814 2960 3035 3109 3119 3199 3216 3239 3245 3540 3558 3638 3684 3986 4025 4034 4105 4172 4177 4138 4249 4438 4464 4473 4504 4647 4650 4659 4769 5036 5050 5052 5201 5309 5334 5352 5353 5417 5440 5445 5496 5565 5605 5635 5663 6042 6046 6054 6112 6365 6403 6413 6457 6324 6598 6602 6616 «937 6946 7011 7123 7252 7263 7278 7284 7476 7477 7533 7550 7825 7880 7891 7934 8070 8154 8186 8194 8450 8462 8491 8497 8688 8765 8792 8796 9019 9030 9054 9118 9357 9359 9425 9438 9525 9526 9537 9585 9666 9670 9725 9737 - 9879 9906 9967 9975 aaaj iuvv; irSÜ? 1??80 10110 10128 10143 10189 10260 10262 10291 10330 10361 10372 10415 10426 10430 1050' 10519 10561 10575 10620 10621 10677 10678 10689 0718 10738 10742 10762 10763 10805 108(tf ZTs ?0900 10064 11008 11033 11065 11079 11083 11160 11239 11259 11296 11299 11316 11365 11400 11442 ?1448 11594 11623 11632 11638 11642 11675 11684 ijle? 11806 11813 11818 11833 11835 11847 11861 11890 11904 11909 11943 12050 12083 1913=5 12177 12261 12295 12300 12303 12389 SS "«0 10448 12452 12518 12566 12585 12717 1274» 1'774 127(8 12825 12840 12855 12857 12876 12925 12<m ,«16 12984 13020 13106 13139 3215 13288 IMM 13340 13380 18468 18540 13581 13616 Wen 13637 13641 136o3 13675 13718 13727 13772 13780 17H2Q 14027 14030 14059 14078 14092 1«54 Mm 14^ 14260 14269 14273 14298 14365 14381 14559 usrh 14645 14778 14812 14833 14871 14888 14891 14<*qg tïwiu! 14965 14986 15058 15219 15229 15280 15558 156D? 15429 15451 15456 15467 1558 4 |5558 15616 15652 156S3 15694 15742 15752 15769 15776 15822 15849 15891 15941 15952 16062 16071 M330 18458 ï"9° 16197 16243 16260 16069 SS 57 16476 16491 16507 16I510 16517 16767 168R? ÏÜÜ2Ü 16676 16679 16685 16699 16758 16767 16881 16927 16932 16962 16976 1701fi 17fm 17038 17088 17182 17279 17332 17336 17374 SS 17571 17590 17599 17629 17677 17731 17383 18039 18077 18086 18176 18205 18244 18311 18327 18400 18518 18524 18566 18571 18577 18624 18629 13631 18730 18733 18857 18880 18914 1893c 13029 19034 29040 19064 19095 19121 UUQ, io«o ïoiÜ! 19391 19396 19430 19440 1848 9491 19679 19695 19704 19755 19906 19970 2002, 20587 2ftfin Ü°331 20413 20468 20495 00578 20o87 20611 20618 20630 20681 20713 20723 20725 00730 00758 20788 20849 20882 20905 20928 20947 20976 21004 21074 21100 21131 21204 21208 21224 21226 21324 21325 21332 21396 21408 21427 21436 21445 21446 21501 21542 21621 21650 21654 21691 21T02 21703 21717 21729 21794 21811 21916 21S41 21993 21997 21999 22048 22073 22152 22159 22165 22208 22246 22275 22298 22313 22332 22336 '2373 22441 22472 22507 22515 22535 22631 22633 22703 22714 22784 22829 22868 22940 22984 22997 22996 22999 23013 23090 23117 23152 23153 23199 2320C 23230 23617 M7?1 23574 23600 23601 28602 23612 23613 23713 23774 23792 23814 23832 23835 23958 5735 6269 6493 6735 7199 7403 7571 7959 8254 8641 8895 9219 9480 9595 9764 9768 9983 10022 17476 17497 17780 17874 18207 18528 18662 18955 19174 18212 15833 18689 18967 19184 Prjjs verlaagd tot 70 ct. per flacon ^Boeken Hoe word ik rijvaardig? De Goede Rijschool te Amsterdam heel: een practisch boekje in den handel gebracht waarin de vraag gesteld wordt: Hoe wcrdii', rijvaardig? Het is niet een eerste uitgave maar een derde druk en dus wel een bewijs, dat velen van de theorie van het autorijden en van de elementaire kennis van de motor iets wilden weten en daarbij van dit handige boekske gebruik hebben gemaakt. De schrijver heeft daarbij opgemerkt, dat er geen betere leer school bestaat dan de practijk. Open oog en goed gehoor, een vaste hand, snel reageeren op alles, tegenwoordigheid van geest, dat zijn ten slotte de eigenschappen voor een goed autobestuurder. Men moet zien wat een ander doet of voelen wat een ander za doen. Men moet hooren of de motor goec functioneert en tegelijk naar de signalen van anderen luisteren. Men moet de handen er, voeten die bewegingen laten uitvoeren welke noodzakelijk worden door hetgeen men ziet en hoort. Dat alles brengt de practijk, maar daarnaast kan een boekje als dit nog heel wat noodzakelijke theorie geven en heel wat vragen te beantwoorden stellen, die de aanstaande candidaat alvorens hem een bewijs van rijvaardigheid verstrekt wordt zal moeten beantwoorden. Een uittreksel uit de nieuwe motor- en rijwielbeschikking, als mede een uitgebreid overzicht van de thans geldende verkeersteekens is aan dit werkje toegevoegd. Thans draait in ons land de tweede Nederlandsche film. Dit keer is „Bleeke Bet", eveneens een stuk van Herman Bouber, verfilmd. Zoowel „de Jantjes" als „Bleeke Bet" zijn typisch-Amster- damsche stukken, waarin een stuk van het volksleven is neergelegd. In beide films treedt met groot succes op onze Nederlandsche actrice en cabaretière Fientje de la Mar, die hiermede wel be wezen heeft hoe haar spel, zoowel als haar stem bijzonder geschikt zijn voor de film. Tot nu toe zagen wij haar als een „volksmeid"; veelzijdige actrice als Fientje de la Mar nu eenmaal is, zal zij ongetwijfeld ook in rolprenten, die haar onderwerp niet speciaal in het volksche vinden, een uitstekend figuur slaan. Fientje de la Mar heeft bovendien nog een eigenschap, die haar bij uitstek voor de film, zooals deze thans door het pu bliek gevraagd wordt: met zangnum mers, geschapen heeft: zij zingt voor treffelijk, haar stem weet zij van tijd tot tijd 'n sonore duisterheid te geven, die de zaal tot ontroering brengt. Zij is dan ook een geliefde ster op de planken van het cabaret; haar liedjes zijn van een wonderlijke bekoring en haar imitaties die van Mariene Dietrich vooral zijn meesterlijk. In het theater te Amsterdam waar thans de film „Bleeke Bet" draait, treedt zij vooraf, als een der hoofdper sonen uit de film, persoonlijk in het voorprogramma op. Het viel ons ook thans weer op, hoe een prachtige actrice en hoe een superieure cabaretzangeres wij in haar bezitten, zoowel in het litte raire als in wat wij zouden willen noe men: het „ordinaire" genre. Het is naar aanleiding van dit optreden, dat wij deze, onze populaire Amsterdamsche actrice naar haar toekomstplannen zijn gaan vragen. haar groote, dwepende oogen charmee ren en haar gebaren, die soms het ge sprokene accentueeren, zijn eenigszins flegmatisch. Misschien is het betrekke lijk vroege morgenuur daaraan schuld want feitelijk is het onbehoorlijk bij een actrice, die des avonds moet optreden reeds om tien uur op de mat te staan on een uur dus waarop het eerste versche cadetje pas bij den bakker voor het win kelraam komt. Dat haar gebaren en be wegingen niet altijd" zoo koel en afgeme ten zijn, bewijst zij wel wanneer zij on het tooneel of in de film het liedje „Iq den Jordaan, In den Jordaan" zingt (waarvan een bijzonder goede opname is gemaakt bij de Nederlandsche Cinetone Gramofoonplaten Maatschappij) en waar zij hem, wat men in goed Amster- damsch noemt „van katoen geeft". Wij krijgen niet den indruk, dat zij acteert, maar wanneer komt een man er achter wanneer een vrouw, laat staan een actrice, ja dan neen komedie speelt? Ziet gij muggen, lang van poot, Aarzelt met, maar slaat ze dood. a ieutje ce <a Mar. Zooals dit bij de meeste actrices het gebruik is, ontving zij ons buitengewoon charmant op haar flat in de Beethoven- straat. Een handje, een uitnoodigend ge baar om te gaan zitten, thee, sigaretten en alles zoo n beetje waar de intervie wer op rekent en wat hij met een hui chelachtig gezicht, waarachter de ge dachte leeft: als zij nu maar wat vertelt, langs zich heen laat gaan. Zij vertelt gezellig, springend van den hak op den tak, het den bezoeker over- latend er uit te peuren wat wel en wat niet voor publicatie geschikt is, en wat hij ('an maar op goed geluk doet. Haar stem is van een heerlijke muzikaliteit. Al spoedig blijkt dat Fientje de la Mar het spelen voor de camera bijzonder prettig vindt. „Wanneer men op het tooneel een goede rol geeft", zegt zij, „en het stuk heeft succes, dan moet men dikwijls avonden achtereen telkens weer hetzelf de spelen. Een acteur of actrice doet na tuurlijk haar uiterste best om het iede- ren avond nog beter te doen dan den vorigen, maar het valt toch niet te ont kennen, dat er een beetje sleur bij komt. Voor de film daarentegen is het, tijdens de opname, iederen dag iets anders. Dan eens hier heen trekken, dan eens daar heen, den eenen keer dit gedeelte, de volgende maal weer geheel andere op. namen. Er zit variatie in. Neen, zelfs het telkens moeten overdoen, en soms tot tienmaal toe, heeft mij niet gehinderd.... werkelijk ook niet tureluursch ge maakt ook al zet u nog zoo'n onge- loovig gezicht, de vrouwen zijn niet zooals u ze op dit oogenblik in uw ge dachten hebt Wij verzekeren, dat wij daarover niet denken, doch zij lacht. Feitelijk behoor den wij nu te schrijven: „Zij lachte schalks", maar als eerlijk mensch moe ten wij bekennen: dat zij hoonend en minachtend lachte. Laten wij zoo lang als dit mogelijk is eerlijk verslag trach ten te geven. „U hebt nu met veel succes in „De Jantjes" en in „Bleeke Bet" gefilmd, gaat u in deze richting door?" „Voorloopig vind ik twee Jordaan- films genoeg. Ik zou nu graag eens wat anders laten zien en ik ben dan ook al doende. Cor Hermus en Jan van Ees be werken n.1. op dit oogenblik voor mij een draaiboek van „Madame Sans Gêne". Een film van Madame Sans Gêne met mij in den titelrol zal ongetwijfeld trek ken. Ik wil dit niet direct beweren, maar men heeft het mij van verschei dene kanten verzekerd, toen ik dit plan in intiemen kring ontvouwde. Ik zal van die rol maken wat er van te maken is. Niet alleen het intellectueele publiek zal zich voor Madame Sans Gêne inte resseeren, doch ook het gewone, miin Jantjes en Bleeke Bet-liefhebbers zulten genieten van het doorluchtige koppel: „Madame Sans GêneNapoleon". „Dat zijn plannen, waarvan wij de verwezenlijking met groote belangstel ling tegemoet zien, maar om op uw eerste films terug te komen: zijn er nog bijzondere moeilijkheden te overwinnen om op de film en op de microfoon goed-over-te-komen |„Ik voor mij geloof, dat je eenvoudig jezelf moet zijn, of liever gezegd: te spe len voor de lens op dezelfde wijze als op het tooneel. Met de gelyidsmenschen ben ik de beste vrienden, ik blijk een goede microfoonstem te hebben, dus ook hierin blijf ik gewoon, wat misschien al erg genoeg is". Wij willen iets hartelijks zeggen, maar met een hand wuift zij onze goede be doelingen weg, veert dan vlug uit haar stoel omhoog om zich eens van den hui- selijken kant te laten kennen en de zoo uist binnengebrachte koffie voor ge bruik gereed te maken. Intusschen vra gen wij haar: „Na „De Jantjes" werd u zeker onmid dellijk voor „Bleeke Bet" in den arm genomen!" .Integendeel. Ik was er nauwelijks, of liever gezegd heelemaal niet bij, doch de regisseur Richard Oswald meende, da' de film „Bleeke Bet" onvolledig zou tP> wanneer ik er in ontbrak. Het is da" ook zijn doorzettingsvermogen en in zicht geweest, dat mijn rol in dit stuit, die tenslotte mij was toebedeeld, 7ee' grooter is geworden, dan in de bedoeling lag. Ik kan natuurlijk het inzicht van dezen regisseur niet anders dan pril" zen Wij zijn het met dien regisseur eens, en na dit onze gastvrouw te hebben me' degedeeld, vragen wij verlof haar nog een slotvraag te mogen stellen, want wij hebben haar reeds een blik zien slaan op het polshorloge. „Is het waar, dat u naar Hollywood gaat?" «j „Ach, dat is weer een van die dwaze geruchten Nauwelijks sta je met één been op de film, of er wordt al gefluis* terd, dat je in Hollywood zit. Als he juist was wat men dienaangaande van de spelers in de Jantjes rondvertelde, dan paradeerden die allemaal allang aan den overkant van het groote water. Wel ga ik misschien in Engeland n men. Voor den u zoo juist genoemden regisseur Oswald gaf ik een kort fi)njP1 met een liedje en een stukje inleiding; Hij was er erg over in de wolken en h® h eft in Engeland, in de kringen waar" vior het gemaakt is, veel succes V daarheen zal ikneen, heusch, daa^ moet u later maar eens op terugko* men Goed, ja?" 1 Dat zullen wij ter gelegener tijd dus doen. Voorloopig namen wij alvast 8t' scheid. ADAM WEEVERS

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 10