Het was anders geen korfbal weer Zondag
Het stormde. En geen regelmatige strakke
wind, maar onverwachte windvlagen, die el
kaar soms snel opvolgden. Dat is wel de
reden voor het legio aantal mislukte schoten.
Nu eens rekende men te veel, dan weer te
weinig met die wind. Soms veranderde een
zuiver schot plots van richting. En alleen
met-wmd-mee schieten leverde nog de meeste
kans op succes op. En de le K. V. K. V.-
De wedstrijd.
VISCHWEDSTRIJD TE
WARMENHUIZEN.
DE VEILIGHEIDS WEEK DER
K. N. A. C,
Is Uw reminrichting in orde?
Ongelijkmatig remmen.
POSTDUIVENVEREENIGING
„STEEDS IN SPANNING".
REVUE DER SPORTEN.
NEDERLANDSCHE SPORTPERS.
23355 23411 23437 23440 23471 23484
Brieven uit de Hoofdstad
Fientje de La Mar over de Ne
derlandsche lllm. Twee
films: Bleeke Bet en de Jantjes.
Nieuwe plannen. Mada
me Sans Gêne met Fientje de
la Mar in de hoofdrol. Op
treden in Engelsche films.
■fa
-
bevestigend antwoord geven in de meo-
ning verkeerende, dat de reminrichting
van hun auto inderdaad aan de streng
ste eischen beantwoordt. De droeve lijst
van ongelukken spreekt echter een an
dere taal en het doet pijnlijk aan tot het
besef te komen, dat velen de groote ver
antwoordelijkheid, die het auto-rijden
met zich brengt, zoo uiterst gering schij
nen te achten. Dikwijls is gebrek aan
mic» up 9UU.X9 up. Lil Clc ic rv- viv- v neii w clgli teil. .L/ifkWijis ie cia.ii
aanval, met C v. Beek aan het hoofd, had dit verantwoordelijkheidsgevoel echter niet
dan ook spoedig door.
Toch duurde het lang, toch waren ettelijke
schoten op de meest onbegrijpelijke manier
steeds weer van rand en paal-top in het veld
terug gesprongen, voordat K. V. K. V. haar
de oorzaak van het in minder veiligen
staat verkeeren van de automobiel.
Maar al te vaak is het de onwetend
heid van den autobestuurder, die niet
weet welke eisehen aan het remvermo-
kiux fcwyiviiKai. iwiuai in- weet weiKe eiscnen aan nei remvermo-
zeer groote meerderheid in 2 doelpunten kon g-en Tan cen moderne automobiel mogen
«UHniVien I WOrden gesteld. En dit is wel verklaar
baar. Doordat hij steeds in denzelfden
uitdrukken.
En na de rust het zal ieder opgevallen
zijn is K. V. ondanks de sterke tegen
wind. nog bijna voortdurend de sterkere ge
weest. Maar doelpunten kwamen er niet meer,
wat er ook geschoten werd. Wij herinneren
ons een minuut, dat inet mitrailleurs-snelheid
de korf onder schot werd genomen, het was
XX XJ öiuvuo
wagen rijdt is het voor hem onmogelijk
om een vergelijk te maken met andere
auto's. Dikwijls zal hij in de vaste over
tuiging verkeeren, dat zijn remmen
prima in orde zijn, dat er niets op aan te
"'.""Vj'T" •"-* merken is, terwijl hij toch zou moeten
alles voor niets. Het was om te lachen soms, toegeven dat het vrij wat beter zou kun-
het was om te stampvoeten vaak, maar door nen zjj todi hy maar €ens fn de gele.
de 2O-voorsprong werd er meer om ge-1 J
lachen, al waren het dan vaak kiespijn-
geluiden. Wat hadden we mej. S. de Jong
graag een goaltje zien maken. Zij werkte er
voor. zij schoot, sprong en snelde, dat het een
lust washet heeft niet gegeven. De wind en
Vrouwe Fortuna hadden een verbond met
genheid wa. het remvermogen van zijn
wagen te toetsen aan dat van andere.
Daarom is het zaak, dat de remmen
steeds vakkundig worden gecontroleerd,
zoodat zij worden afgesteld op de wijze
welke de grootst mogelijke betrouw
baarheid waarborgt.
Een van de onderdeelen van de vei-
7" ""tl j- "*j' .""Tul I lieheidsweek welke de K.N.A.C. over het
een verhoudmg zouden willen neerschrijven, gheek> land organise6rt, is het in ver-
dan is 8 tegen 1 zeker niet overdreven. Zoo „„„Ha tor hosrhikkinff
Vu,5m n»i OL_n k™ +o. I schillende steden gratis ter beschikking
stellen voor de automobilisten van be
„Sport" gesloten. 2—0 was genoeg.
Of „Sport" dan niet schoot? Soms. als we
kwam het einde met 2—en „Sport" kon te
vreden zijn.
Om kwart over twee fluit scheidsrechter
Veldkamp de twaalftallen in het veld, en
krijgt K. V. K. V. met de wind mee,
het beste van het spel.
Snel en aanhoudend wordt er aangevallen,
trouwbare remtest-installaties. Tal van
garagehouders, die van een dergelijk
toestel zijn voorzien hebben zich bereid
verklaard, hun medewerking te verke
nen, zoodat het practisch mogelijk zal
blijken dat in de veiligheid6vveek alle
automobilisten in Nederland hun rem-
vil «uuhvuuviiu v»i VI «augvittiivu, I <1U.IUII1UJJ111o LtJIl 111 ilüUtJX laüU lllill iviu
hoogstens 4 5 maal is de verdediging voor men gratis laten onderzoeken. Indien
Af* ntcf Amefur 'Tl hf*4- rrmirpor cr&\\T£*es cf T iofior I_n_xy->
de rust ernstig in het geweer geweest. Listig,
op talrijke manieren maken de K. V.-aanval-
lers en aanvalsters zich vrij, maar het
schieten kan helaas niet zuiver zijn. R,
Veldhuis, die dit jaar in het eerste debu
teert, en hierin stellig na wat routine en aan
passing zich volkomen thuis zal voelen,
komt er na een zwak begin steeds beter in
en na een zuiver aangeven van hem aan C.
v. Beek is het met een pracht schot, met wind
mee, 10. De druk wordt nog grooter, het
tempo is zoo niet vol te houden, voortdurend
wordt het zwaarste van de aanval ver-
eischt. De „Sport"-verdediging toont het
eerst een inzinking, en dóór een van deze mo
menten, toen C. v. Beek zich vrij maakte en
zuiver doelde, kon de stand verhoogd
worden (2—0).
De rust komt als een verlossing: gelukkig
een kwartier pauze, gelukkig thee. tijd voor
het verzamelen van nkuwe krachten. Na de
pauze direct weer K. V. K. V., dat de lakens
uitdeelt; in het middenvak, dat nu natuurlijk
meer aan het werk komt, wordt sterk ver
dedigd, veel wordt geretourneerd, komt niet
verder, waarbij vooral het zekere vangen en
keurig kalm wegwerken van mej. A. Hoed
valt te roemen. Dit „rustige" missen we
volkomen bij den middenvak-heer Offenberg.
Een prima kracht, snel, maar soms te snel, te
dóórloopend snel, m. a. w. wat te wild vaak
Zijn nuttig spel, zijn enthousiasme zal bij
wat meer verfijning stellig meer instemming
„langs de lijn" vinden. In de aanval zagen
we de onvermoeide W. v. Wieringen en C.
Jongbloed; de laatste is een speler, die er een
zeer persoonlijke speelstijl op na houdt; zijn
spel is in tegenstelling niet dat van Offen
berg bijv. rag-fijn, een goed opmerker zjet
van hem vaak de mooiste staaltjes korfbal-
spel, alleen jammer dat dit alles zoo fijntjes
en snel gedemonstreerd wordt, dat de mede-
speelgenooten vaak moeite hebben zijn be
doelingen, zijn plaatsen en spelverdeelen te
begrijpen, aan te voelen. Vooral na rust
Zondag kwam dit soms sterk uit, en even
leek het, alsof dit niet begrijpen deprimeerend
op Jongbloed werkte; maar na een oogen
blik van „afwezig" zijn, werd weer de volle
100 pet. gegeven.
Sport komt tegen het einde nog even los,
brengt het tot enkele goede aanvallen, die
geen punten opleveren en dan, dan gaat aan
beide zijden het vuur uit. K. V. K. V. voelt
zich veilig, „Sport" ziet den wedstrijd wer-
loren, wat opflikkeringen en dan het eind
signaal.
Scheidsrechter Veldkamp heeft prettig ge
floten.
o
K. V. K. V. 2 stelde teleur, door met niet
minder dan 60 op eigen terrein van „Elto"
uit Den Helder te verliezen. Er werd op
enkele uitzonderingen na vrij slecht ge
speeld, en er zal gauw verandering moeten
komen, K. V.-reserves! Stuk voor stuk zijn er
toch goede krachten onder, maar samenspel,
onderling verband was er helaas weinig. Ten
slotte sjoelden de b-adepiranten een gezellig
partijtje in Zaandam tegen Z. K. V. d en wis
ten een gelijk spel 11 te bevechten. Een
kleine zege zou verdiend geweest zijn.
V i s s c h e n.
De hengelsportvereeniging „Vischlust" te
Warmenhuizen hield Zondag een vrijen wed
strijd in het Noordhollandsch Kanaal bij de
Zijpersluis.
Door de 19 deelnemers werden in totaal 43
6tuks gevangen.
De uitslag van dezen wedstrijd was: A.
Nicolaï, grootste baars, 24.8 c.M.; W. de Vet
5 stuks, K. Slot 5 stuks, bij loting; F. Slagter
4 stuks; D. Pastoor 3 stuks; J. Barsinger-
horn 3 stuks, P. Rol 3 stuks, bij loting.
Auto mo b i 1 i s m e.
Redelijkerwijs gesproken mag men
verwachten, dat iedere automobilist
bovenstaande vraag met een volmondig
„ja" zal kunnen beantwoorden zonder de
waarheid geweld aan te doen En inder
daad zullen velen te goeder trouw een
nu alle automobilisten maar van deze
gelegenheid gebruik zouden willen
maken dan was de mogelijkheid bijzon
der groot, dat het aantal ongelukken,
welke op rekening van onvoldoende
remmen moeten worden geschreven,
sterk zou worden gereduceerd.
Een reminrichting is nog niet in orde
te noemen als de wagen binnen den, in
verband met de snelheid, maximum
daarvoor vastgestelden afstand tot stil
stand kan worden gebracht. Het gelijk
afstellen van de remmen op elk der vier
wielen speelt ook een zeer groote en
belangrijke rol.
Niet gaarne zouden wij de automobi
listen willen tellen, die tijdens het rem
men, dikwijls reeds zonder dat zij het
zelf weten, het stuur naar links of
rechts moeten trekken om den wagen
in een rechte baan te houden. Dit vindt
zijn oorzaak in het ongelijkmatig rem
men op de vier wielen. Remt b.v. het
linker voorwiel wel en het rechter veel
minder of in het geheel niet, dan zal de
wagen een neiging vertoonen om naar
links te zwenken, daar de rechterzijde
het linker-voorwiel dan als een soort
spil gaat gebruiken. Dit kan zeer ge
vaarlijk worden.
Vooral nu in het komende seizoen de
wegen gladder zullen worden ten
gevolge van ijzel en vallende bladeren.
Daarom: „Weest op Uw hoede". Uw
reminrichting kunt U nooit te veel doch
wel te weinig laten onderzoeken.
Postduiven
Bovengenoemde vereeniging hield
Zondag j.1. een wedvlucht van Quievrain
k.M., los 8 uur,
M. Koot (Haagsche Crt.) secretaris-pen- I
TLTT (\T Q H £>T*1 OnHl
ningmeester, Herman Levy (Vaderland)
vice-voorzitter; Lex Izaks (Alg. Han
delsblad), H. J. Loman (Telegraaf), C.
H. Geudeker (Arbeiderspers), R. J. de
Grood (De Maandagmorgen), Ir. A. van
Emmenes (Sportkroniek), H. Seignette
(Opr. Haarl. Crt.), O. Kniep (Dagbl. van
Rotterdam) en dr. Han Roozen (Maasbo
de en verschillende bladen) commissa
ris. Het bestuur werd uitgebreid samen
gesteld, teneinde de vertegenwoordiging
van de N. S. P. bij tal van sport- en an
dere gebeurtenissen steeds zoo volledig
mogelijk te doen zijn.
Bij acclamatie werd de heer Feith als
eere-voorzitter benoemd. Er werd een
uitvoerig werkprogram samengesteld,
waarin o.a. is opgenomen de bevorde
ring van nauwer contact tusechen de
Nederlandsche Sportpers en de sport
bonden. De N. S. P. telt thans 42 gewone
en 114 buitengewone leden.
De vergadering besloot 60 ter be
schikking te stellen van het Steunfonds
voor de nagelaten betrekkingen van de
verongelukte renners S. Hoevens en J.
Reynders.
wind west, aankomst als volgt:
1.
G. Hijmanê
11.46 07
2.
J. J. Veel
11.46.49
3.
J. Huiberts Jzn.
11.49.37
4.
Idem
11.51.42
5.
M. Tydeman
11.51.51
6.
H. Pel
11.52.23
7.
M. Tydeman
11.53.51
8.
C. J. Paulissen
11.54.08
9.
J. J. Vjeel
M. Tydeman
11.55.43
10.
11.56.59
De Revue der Sporten opent met een
fraaie korfbalkiek van den wedstrijd Koog-
ZaandijkWesterkwartier. F. Jutte schrijft
over de athletiekprestaties van de Neder
landsche dames en M. Bos levert een zeer
lezenswaardige bijdrage, dat het scheids-
rechtersvraagstuk in den K. N V. B. behan
delt. Een aardig artikel is dat over „Moede
voetballers, voetbal voorheen en thans", enz.
gaat. Daarnaast schrijft een Noordelijke mede
werker over het spel en het systeem van
Arsenal.
De wedstrijd V. S. V.Ajax wordt zeer
uitvoerig verslagen door Groothoff en ook
de hockey-dag wordt op prettige wijze aan
de vergetelheid ontrukt.
„Eigenlijk is het geen kunst meer, om een
goed voetballer te worden" staat boven een
ander artikel, dat iedere voetballer lezen
moet. Er is nog meer voetbalnieuws in dit
nummer, er zijn nog verschillende andere
artikelen en natuurlijk zijn er zeer vele ac-
tueeie foto's, zoodat dit nummer weer zeer
aantrekkelijk is.
Te Den Haag is Zaterdag in hotel de
Witte Brug de derde algemeene jaar-
lijksche vergadering gehouden van de
Nederlandsche Sportpers (N.S.P.) onder
voorzitterschap van den heer Jhr. J.
Feith.
In deze bijeenkomst heeft de heer Feith
zijn besluit tot aftreding medegedeeld in
verband met drukke werkzaamheden
In zijn plaats werd met algemeene
stemmen benoemd de heer A J. 1.
Strengholt. (Revue der Sporten). Het
bestuur werd daarna als volgt samen
gesteld: A. J. G. Strengholt (voorzitter),
1
1
50
534
1020
1775
2570
3380
3780
4384
5107
6168
7154
7741
8538
9038
10165
11701
12437
158
173
283
299
489
732
819
861
890
937
1147
1263
1335
1711
1733
1975
2149
2459
2515
2552
2884
3013
3059
3167
3351
3660
3720
3741
3742
3745
3932
3965
4017
4160
4193
4796
4800
4829
5072
5089
5312
5522
5695
6055
6084
6622
6866
6915
7076
7105
7251
7304
7384
7503
7627
8240
8242
8323
8460
8708
8713
8767
8773
8991
9472
9639
9706
9733
10159
11085 11672 11693
11981 12340 12434
4
161
667
912
1228
1479
1690
2113
2341
2655
2850
3154
3287
3820
4127
4279
4600
4996
17
227
682
913
1232
1486
1967
2117
2449
2676
2923
3191
3296
3831
4131
4379
4612
5035
5293 5298
5389 5415
5554 5563
5743 5852
6270 6336
6518 6522
6775 6865
7229 7242
7421 7433
7572 7793
7972 8019
8259 8412
8648 8654
8954 8964
9267 9319
9518 9523
9632 9634
9779 9799
125
624
873
1148
1310
1659
2056
2226
2584
2840
3133
3247
3749
4109
4254
4516
4809
5202
5374
5516
5687
6267
6471
6691
7126
7311
7556
7952
8224
8631
8871
9201
9442
9566
144
632
911
1225
1386
1671
2077
228S
2622
2841
3149
3254
3815
4126
4259
4522
4825
5247
5376
Staatsidee1}
(Niet officieel)
5de klasse, 6de lflst
Trekking van Dinsdag 25 September 1934
Hooge Prijzen
10.000— 16692
2.000.- 14418
1.000.- 523 6006 7099 14503 16981 18987
21399
400.— 347 10013 18923
200— 2630 3088 3439 3651 22952
100— 2408 2572 7484 13378 13434
Prijzen van 70.—
82 155
552 603
1029 1045
1777 1843
2739 2882
3417 3465
3845 3894
4405 4433
5244 5294
6274 6603
7163 7222
7877 8200
8639 8655
9300 9364
10251 10292
11804 11817 11860 11961
12468 12593 12649 12651 12718 12829 12928
13049 13066 13220 13652 13765 13773 13777 13816
13842 13916 13918 14022 14048 14111 14123 14124
14185 14367 14415 14509 14518 14523 14672 14835
15022 15025 15093 15210 15318 15333 15359 15595
15712 15726 15761 15792 15839 15857 15996 16094
16100 16116 16295 16358 16391 16432 16471 16511
16528 16747 16816 16910 17215 17354 17575 17581
17648 17709 17789 17794 17906 17978 18625 18676
18686 18944 19083 19145 19193 19367 19592 19868
19897 19976 19982 20100 20158 20342 20501 20517
20536 20594 20761 20786 20832 21736 21798
21868 21880 21892 22224 22263 22407 22538 22894
22900 22911 22972 23102 23108 23217 23223 23719
Nieten
30 37 52 98
228 472 553 554
711 783 802 821
964 972 1050 1092
1270 1286 ■'1287 1291
1506 1541 1626 1657
1970 1979 2010 2044
2120 2161 2178 2204
2472 2475 2521 2555
2737 2771 2800 2814
2960 3035 3109 3119
3199 3216 3239 3245
3540 3558 3638 3684
3986 4025 4034 4105
4172 4177 4138 4249
4438 4464 4473 4504
4647 4650 4659 4769
5036 5050 5052 5201
5309 5334 5352 5353
5417 5440 5445 5496
5565 5605 5635 5663
6042 6046 6054 6112
6365 6403 6413 6457
6324 6598 6602 6616
«937 6946 7011 7123
7252 7263 7278 7284
7476 7477 7533 7550
7825 7880 7891 7934
8070 8154 8186 8194
8450 8462 8491 8497
8688 8765 8792 8796
9019 9030 9054 9118
9357 9359 9425 9438
9525 9526 9537 9585
9666 9670 9725 9737
- 9879 9906 9967 9975 aaaj iuvv;
irSÜ? 1??80 10110 10128 10143 10189 10260 10262
10291 10330 10361 10372 10415 10426 10430 1050'
10519 10561 10575 10620 10621 10677 10678 10689
0718 10738 10742 10762 10763 10805 108(tf ZTs
?0900 10064 11008 11033 11065 11079 11083 11160
11239 11259 11296 11299 11316 11365 11400 11442
?1448 11594 11623 11632 11638 11642 11675 11684
ijle? 11806 11813 11818 11833 11835 11847
11861 11890 11904 11909 11943 12050 12083 1913=5
12177 12261 12295 12300 12303 12389 SS "«0
10448 12452 12518 12566 12585 12717 1274» 1'774
127(8 12825 12840 12855 12857 12876 12925 12<m
,«16 12984 13020 13106 13139 3215 13288 IMM
13340 13380 18468 18540 13581 13616 Wen 13637
13641 136o3 13675 13718 13727 13772 13780 17H2Q
14027 14030 14059 14078 14092 1«54 Mm 14^
14260 14269 14273 14298 14365 14381 14559 usrh
14645 14778 14812 14833 14871 14888 14891 14<*qg
tïwiu! 14965 14986 15058 15219 15229 15280
15558 156D? 15429 15451 15456 15467 1558 4
|5558 15616 15652 156S3 15694 15742 15752 15769
15776 15822 15849 15891 15941 15952 16062 16071
M330 18458 ï"9° 16197 16243 16260 16069 SS
57 16476 16491 16507 16I510 16517
16767 168R? ÏÜÜ2Ü 16676 16679 16685 16699 16758
16767 16881 16927 16932 16962 16976 1701fi 17fm
17038 17088 17182 17279 17332 17336 17374 SS
17571 17590 17599 17629 17677 17731
17383 18039 18077 18086 18176 18205
18244 18311 18327 18400 18518 18524
18566 18571 18577 18624 18629 13631
18730 18733 18857 18880 18914 1893c
13029 19034 29040 19064 19095 19121
UUQ, io«o ïoiÜ! 19391 19396 19430 19440 1848
9491 19679 19695 19704 19755 19906 19970 2002,
20587 2ftfin Ü°331 20413 20468 20495 00578
20o87 20611 20618 20630 20681 20713 20723 20725
00730 00758 20788 20849 20882 20905 20928 20947
20976 21004 21074 21100 21131 21204 21208 21224
21226 21324 21325 21332 21396 21408 21427 21436
21445 21446 21501 21542 21621 21650 21654 21691
21T02 21703 21717 21729 21794 21811 21916 21S41
21993 21997 21999 22048 22073 22152 22159 22165
22208 22246 22275 22298 22313 22332 22336 '2373
22441 22472 22507 22515 22535 22631 22633 22703
22714 22784 22829 22868 22940 22984 22997 22996
22999 23013 23090 23117 23152 23153 23199 2320C
23230
23617 M7?1 23574 23600 23601 28602 23612
23613 23713 23774 23792 23814 23832 23835 23958
5735
6269
6493
6735
7199
7403
7571
7959
8254
8641
8895
9219
9480
9595
9764 9768
9983 10022
17476 17497
17780 17874
18207
18528
18662
18955
19174
18212
15833
18689
18967
19184
Prjjs verlaagd tot 70 ct. per flacon
^Boeken
Hoe word ik rijvaardig?
De Goede Rijschool te Amsterdam heel:
een practisch boekje in den handel gebracht
waarin de vraag gesteld wordt: Hoe wcrdii',
rijvaardig?
Het is niet een eerste uitgave maar een
derde druk en dus wel een bewijs, dat velen
van de theorie van het autorijden en van de
elementaire kennis van de motor iets wilden
weten en daarbij van dit handige boekske
gebruik hebben gemaakt. De schrijver heeft
daarbij opgemerkt, dat er geen betere leer
school bestaat dan de practijk. Open oog en
goed gehoor, een vaste hand, snel reageeren
op alles, tegenwoordigheid van geest, dat
zijn ten slotte de eigenschappen voor een
goed autobestuurder. Men moet zien wat een
ander doet of voelen wat een ander za
doen. Men moet hooren of de motor goec
functioneert en tegelijk naar de signalen
van anderen luisteren. Men moet de handen
er, voeten die bewegingen laten uitvoeren
welke noodzakelijk worden door hetgeen men
ziet en hoort. Dat alles brengt de practijk,
maar daarnaast kan een boekje als dit nog
heel wat noodzakelijke theorie geven en
heel wat vragen te beantwoorden stellen, die
de aanstaande candidaat alvorens hem een
bewijs van rijvaardigheid verstrekt wordt
zal moeten beantwoorden. Een uittreksel uit
de nieuwe motor- en rijwielbeschikking, als
mede een uitgebreid overzicht van de thans
geldende verkeersteekens is aan dit werkje
toegevoegd.
Thans draait in ons land de tweede
Nederlandsche film. Dit keer is „Bleeke
Bet", eveneens een stuk van Herman
Bouber, verfilmd. Zoowel „de Jantjes"
als „Bleeke Bet" zijn typisch-Amster-
damsche stukken, waarin een stuk van
het volksleven is neergelegd. In beide
films treedt met groot succes op onze
Nederlandsche actrice en cabaretière
Fientje de la Mar, die hiermede wel be
wezen heeft hoe haar spel, zoowel als
haar stem bijzonder geschikt zijn voor
de film. Tot nu toe zagen wij haar als
een „volksmeid"; veelzijdige actrice als
Fientje de la Mar nu eenmaal is, zal zij
ongetwijfeld ook in rolprenten, die haar
onderwerp niet speciaal in het volksche
vinden, een uitstekend figuur slaan.
Fientje de la Mar heeft bovendien nog
een eigenschap, die haar bij uitstek voor
de film, zooals deze thans door het pu
bliek gevraagd wordt: met zangnum
mers, geschapen heeft: zij zingt voor
treffelijk, haar stem weet zij van tijd tot
tijd 'n sonore duisterheid te geven, die
de zaal tot ontroering brengt. Zij is dan
ook een geliefde ster op de planken van
het cabaret; haar liedjes zijn van een
wonderlijke bekoring en haar imitaties
die van Mariene Dietrich vooral
zijn meesterlijk.
In het theater te Amsterdam waar
thans de film „Bleeke Bet" draait,
treedt zij vooraf, als een der hoofdper
sonen uit de film, persoonlijk in het
voorprogramma op. Het viel ons ook
thans weer op, hoe een prachtige actrice
en hoe een superieure cabaretzangeres
wij in haar bezitten, zoowel in het litte
raire als in wat wij zouden willen noe
men: het „ordinaire" genre. Het is naar
aanleiding van dit optreden, dat wij
deze, onze populaire Amsterdamsche
actrice naar haar toekomstplannen zijn
gaan vragen.
haar groote, dwepende oogen charmee
ren en haar gebaren, die soms het ge
sprokene accentueeren, zijn eenigszins
flegmatisch. Misschien is het betrekke
lijk vroege morgenuur daaraan schuld
want feitelijk is het onbehoorlijk bij een
actrice, die des avonds moet optreden
reeds om tien uur op de mat te staan on
een uur dus waarop het eerste versche
cadetje pas bij den bakker voor het win
kelraam komt. Dat haar gebaren en be
wegingen niet altijd" zoo koel en afgeme
ten zijn, bewijst zij wel wanneer zij on
het tooneel of in de film het liedje „Iq
den Jordaan, In den Jordaan" zingt
(waarvan een bijzonder goede opname is
gemaakt bij de Nederlandsche Cinetone
Gramofoonplaten Maatschappij) en
waar zij hem, wat men in goed Amster-
damsch noemt „van katoen geeft".
Wij krijgen niet den indruk, dat zij
acteert, maar wanneer komt een man er
achter wanneer een vrouw, laat staan
een actrice, ja dan neen komedie speelt?
Ziet gij muggen, lang van poot,
Aarzelt met, maar slaat ze dood.
a ieutje ce <a Mar.
Zooals dit bij de meeste actrices het
gebruik is, ontving zij ons buitengewoon
charmant op haar flat in de Beethoven-
straat. Een handje, een uitnoodigend ge
baar om te gaan zitten, thee, sigaretten
en alles zoo n beetje waar de intervie
wer op rekent en wat hij met een hui
chelachtig gezicht, waarachter de ge
dachte leeft: als zij nu maar wat vertelt,
langs zich heen laat gaan.
Zij vertelt gezellig, springend van den
hak op den tak, het den bezoeker over-
latend er uit te peuren wat wel en wat
niet voor publicatie geschikt is, en wat
hij ('an maar op goed geluk doet. Haar
stem is van een heerlijke muzikaliteit.
Al spoedig blijkt dat Fientje de la Mar
het spelen voor de camera bijzonder
prettig vindt.
„Wanneer men op het tooneel een
goede rol geeft", zegt zij, „en het stuk
heeft succes, dan moet men dikwijls
avonden achtereen telkens weer hetzelf
de spelen. Een acteur of actrice doet na
tuurlijk haar uiterste best om het iede-
ren avond nog beter te doen dan den
vorigen, maar het valt toch niet te ont
kennen, dat er een beetje sleur bij komt.
Voor de film daarentegen is het, tijdens
de opname, iederen dag iets anders. Dan
eens hier heen trekken, dan eens daar
heen, den eenen keer dit gedeelte, de
volgende maal weer geheel andere op.
namen. Er zit variatie in. Neen, zelfs het
telkens moeten overdoen, en soms tot
tienmaal toe, heeft mij niet gehinderd....
werkelijk ook niet tureluursch ge
maakt ook al zet u nog zoo'n onge-
loovig gezicht, de vrouwen zijn niet
zooals u ze op dit oogenblik in uw ge
dachten hebt
Wij verzekeren, dat wij daarover niet
denken, doch zij lacht. Feitelijk behoor
den wij nu te schrijven: „Zij lachte
schalks", maar als eerlijk mensch moe
ten wij bekennen: dat zij hoonend en
minachtend lachte. Laten wij zoo lang
als dit mogelijk is eerlijk verslag trach
ten te geven.
„U hebt nu met veel succes in „De
Jantjes" en in „Bleeke Bet" gefilmd,
gaat u in deze richting door?"
„Voorloopig vind ik twee Jordaan-
films genoeg. Ik zou nu graag eens wat
anders laten zien en ik ben dan ook al
doende. Cor Hermus en Jan van Ees be
werken n.1. op dit oogenblik voor mij een
draaiboek van „Madame Sans Gêne".
Een film van Madame Sans Gêne met
mij in den titelrol zal ongetwijfeld trek
ken. Ik wil dit niet direct beweren,
maar men heeft het mij van verschei
dene kanten verzekerd, toen ik dit plan
in intiemen kring ontvouwde. Ik zal van
die rol maken wat er van te maken is.
Niet alleen het intellectueele publiek
zal zich voor Madame Sans Gêne inte
resseeren, doch ook het gewone, miin
Jantjes en Bleeke Bet-liefhebbers zulten
genieten van het doorluchtige koppel:
„Madame Sans GêneNapoleon".
„Dat zijn plannen, waarvan wij de
verwezenlijking met groote belangstel
ling tegemoet zien, maar om op uw
eerste films terug te komen: zijn er nog
bijzondere moeilijkheden te overwinnen
om op de film en op de microfoon
goed-over-te-komen
|„Ik voor mij geloof, dat je eenvoudig
jezelf moet zijn, of liever gezegd: te spe
len voor de lens op dezelfde wijze als op
het tooneel. Met de gelyidsmenschen
ben ik de beste vrienden, ik blijk een
goede microfoonstem te hebben, dus ook
hierin blijf ik gewoon, wat misschien al
erg genoeg is".
Wij willen iets hartelijks zeggen, maar
met een hand wuift zij onze goede be
doelingen weg, veert dan vlug uit haar
stoel omhoog om zich eens van den hui-
selijken kant te laten kennen en de zoo
uist binnengebrachte koffie voor ge
bruik gereed te maken. Intusschen vra
gen wij haar:
„Na „De Jantjes" werd u zeker onmid
dellijk voor „Bleeke Bet" in den arm
genomen!"
.Integendeel. Ik was er nauwelijks, of
liever gezegd heelemaal niet bij, doch de
regisseur Richard Oswald meende, da'
de film „Bleeke Bet" onvolledig zou tP>
wanneer ik er in ontbrak. Het is da"
ook zijn doorzettingsvermogen en in
zicht geweest, dat mijn rol in dit stuit,
die tenslotte mij was toebedeeld, 7ee'
grooter is geworden, dan in de bedoeling
lag. Ik kan natuurlijk het inzicht van
dezen regisseur niet anders dan pril"
zen
Wij zijn het met dien regisseur eens,
en na dit onze gastvrouw te hebben me'
degedeeld, vragen wij verlof haar nog
een slotvraag te mogen stellen, want wij
hebben haar reeds een blik zien slaan op
het polshorloge.
„Is het waar, dat u naar Hollywood
gaat?" «j
„Ach, dat is weer een van die dwaze
geruchten Nauwelijks sta je met één
been op de film, of er wordt al gefluis*
terd, dat je in Hollywood zit. Als he
juist was wat men dienaangaande van
de spelers in de Jantjes rondvertelde,
dan paradeerden die allemaal allang
aan den overkant van het groote water.
Wel ga ik misschien in Engeland n
men. Voor den u zoo juist genoemden
regisseur Oswald gaf ik een kort fi)njP1
met een liedje en een stukje inleiding;
Hij was er erg over in de wolken en h®
h eft in Engeland, in de kringen waar"
vior het gemaakt is, veel succes V
daarheen zal ikneen, heusch, daa^
moet u later maar eens op terugko*
men Goed, ja?" 1
Dat zullen wij ter gelegener tijd dus
doen. Voorloopig namen wij alvast 8t'
scheid.
ADAM WEEVERS