Wat aebeurt er
Dinsdag 2 Oct.
HOORN.
CASTRICUM.
OTERLEEK.
STOMPETOREN.
SINT PANCRAS.
HOORN.
ZUIDSCHARWOUDE.
SCHAGEN.
HEERHUGOWAARD.
OUDE NIEDORP
SCHAGERBRUG.
BURGERBRUG.
AKERSLOOT.
Beestachtige vrouw gearresteerd.
NA 10 JAAR LUCHTVAART
OP INDIE.
VLIEGTUIG MAAKT NOODLANnrvn
PLANNEN VOOR EEN LUCHT-
HAVEN TE LIVERPOOL
KORTEBAANDRAVERIJ TE
HOORN.
POSTDUIVENVEREENIGING
„ALCMARIA VICTRIX".
Castricum:
H. A. Hienkens, handelszaak verplaatst van
dam naar Castricum, Kleibroekerweg
gn Heldert
fé „De Pool" N.V., Kanaalweg 117. In
Bquidatie getreden. Cafébedrijf wordt door
den heer W. C. Thijssen voortgezet.
Wieringen:
M. Oorter, winkelier en handelaar m
brandstoffen. Overgegaan aan S. Bakker.
Opheffingen:
Sint Pancras:
H. Hart van der Vijzelfaan 217. Grossier
in koloniale waren
QemunUteadai
Dinsdagavond vergaderde de Raad.
Aan de orde kwamen allereerst de voor
stellen naar aanleiding van door Ged. Sta
ten gemaakte opmerkingen ten aanzien van
de begrooting dienst 1934 en tot vaststelling
van suppletoire begrootingen, dienst 1934.
B. en W. gaven de wijzigingen aan waar
door zij hopen dat Ged. Staten de begroo
ting 1934 zullen goedkeuren.
De voorstellen betreffende de begrooting
1934 en de suppletoire begrooting werden
zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
B. en W. vroegen machtiging voor den
bouw voor de voetbal- en tennisvereenigin-
gen van een kleed- en waschgelegenheid en
wilden voorloopig een theehuisje in het park
maken.
Het voorstel van B. en W. werd aangeno
men.
Door den minister van sociale zaken is
machtiging verleend tot verhooging van de
raming voor het uitvoeren van grondwerk
aan den Buitenluiendijk en tot voortzetting
van deze werkzaamheden. C ok de raming
van de kosten voor aanleg van de wegen in
die omgeving blijkt te laag. Verder kan met
verdere afgraving van den zeedijk worden
voortgegaan tot 50 M. van het stoomgemaal
der Westerkogge.
De kosten van deze verdere afgraving
worden begroot op 34.000, waarin 29.000
gulden arbeidsloon.
Bij den minister is ook hiervoor rijkssub
sidie aangevraagd.
Nog andere werken worden voorbereid,
welke nader zullen worden ingediend.
Voorts willen B. en W. aan den minister
verzoeken rijksubsidie te willen verleenen bij
uitvoering van onderhoudswerken voor
plantsoenwezen, grachten, riolen en slooten
in werkverschaffing.
B. en W. vroegen machtiging tot uitvoe
ring van bedoelde werken en verleening van
het benoodigde crediet; voorzoover de be
grooting daardoor niet wordt overschreden.
Goedgevonden.
Ingevolge de verruiming van den Zon
dagsverkoop werd een besluit genomen, zoo
dat de bestaande toestand ten aanzien van
de winkels voor brood, suikerwerk, en cho
colade blijft bestaan; voorts dat de tabaks
en sigarenwinkels nu voortaan op Zondag
4 uur open zullen zijn; de slijterijen e.d. blij
ven op Zondag gesloten.
De grond aan den Westerdijk in de omge
ving van het badhuis behoort aan het Hoog
heemraadschap.
Nadat stemmingen waren gehouden over
de verschillende raadscommissiên, werd de
vergadering gesloten.
Pxöoüidaal Ttieuws
Excursie Waterwinplaatsen
Waterleiding Bedrijf.
Prov.
Naar wij vernemen zijn niet alleen de leden
van den raad van Zaandam uitgenoodigd
deel te nemen aan een excursie naar de water-
winplaats van het Prov. waterleidingbedrijf
van Noordholland, maar daarnaast een groot
aantal leden van de raden van andere ge
meenten, o.a. ook die van Castricum, die toe
gezegd hebben daaraan te zullen deelnemen.
Deze excursie zal gehouden worden op
Vrijdag 5 October a.s. waarbij als verzamel
plaats zal gelden het station der Ned. Spoor
wegen te Castricum. Begonnen zal worden
met de aanbieding van. een eenvoudige kof
fietafel, terwijl daarna met autobussen zal ge
reden worden naar de pompinstallatie in de
duinen alhier.
Opening rijwielpad Zaandijk.
Naar wij vernemen, is het bestuur van
de rijwielpadvereeniging Noordkennemer-
land voornemens Zaterdag te ongeveer 3 uur
het door de gemeente Castricum aangelegde
rijwielpad langs den Zanddijk naar Limmen
eenigszins feestelijk te openen. Zooals men
weet heeft de rijwielpadvereeniging veel
moeite gedaan dat pad tot stand te brengen
en daartoe ook zich geldelijk geïnteresseerd.
De opening zal geschieden door het door
knippen van een lint, waarvoor aangezocht
is mevr. Lommen, de echtgenoote van den
burgemeester alhier. Tot die opening zijn
uitgenoodigd de leden van den raad met
hunne dames van deze gemeente, terwij! ook
een vertegenwoordiger van den A.N.W.B. is
uitgenoodigd. Na afloop zal een gezellige
bijeenkomst worden gehouden in de Rustende
Jager.
Woensdagavond hield de ijsclub een
ledenvergadering in café de Vries. Het be
zoek was zeer matig, wat temeer verwonde
ring wekt, daar deze vergadering speciaal
was uitgeschreven ter behandeling van de
bekende circulaire van de IJ.H.N. betreffen
de het verzekeren van de aangesloten leden
op het ijs.
De voorzitter, de heer S. Hoogvorst, riep
de aanwezigen een woord van welkom toe en
drukte z'n spijt uit, dat het bezoek niet groo-
ter was. Vervolgens leidde spr. vorenge-
noemde circulaire in en wees op het groote
voordeel hieraan verbonden. Bij eventueele
voortgang zal deze verzekering per 1 Nov
a.s. kunnen ingaan.
Hierover ontspon zich een geanimeerde
discussie, waaraan door alle aanwezigen
werd deelgenomen. Van bestuurszijde werden
alle gewenschte inlichtingen verstrekt.
Het resultaat der bespreking was, dat be
sloten werd voorloopig een afwachtende hou
ding aan te nemen.
Voor de vacante betrekking van bode der
vereeniging hadden zich 6 sollicitanten aan
gemeld. Met bijna alg. stemmen werd de
heer C. Krom benoemd.
Als afgevaardigde naar de alg. verg
werd benoemd de heer G. Govers.
Maandagavond vergaderde de afd.
Schermeer en omstreken van „Het Witte
Kruis", onder leiding van den voorzitter
dr. Heringa, in 'tcafé Kamsteeg.
Periodiek aftredend als bestuursleden
waren de heeren D. de Boer Dz. en J. de
Wit, die beiden met groote meerderheid
van stemmen werden herkozen. Hierna
volgde verkiezing van een afgevaardig
de naar de algemeene vergadering. Ge
kozen werd de heer C Kramer Glijnis,
en tot plaatsvervanger de heer D. Huy-
ser van Reenen. Bij de behandeling der
ingekomen stukken werd de beschrij
vingsbrief der algemeene vergadering
besproken, de afgevaardigde kreeg op
dracht de vacatures dr. Spiering, B. S.
H. Stieler, J. P. Veening, arts te Beem-
ster en nota. G. J. van Leersum te Win
kel, te steunen.
Voor de overige punten kreeg hij vrij
mandaat
„Het Witte Kruis" vergaderde Dins
dag 25 Sept. in het lokaal van den heer
Bouwstra, onder leiding van den heer
A. Schuur.
In zijn openingsrede zeide de voorzit
ter o.a. dat door ontstentenis van den
heer C. Kloosterboer de leiding door hem
wordt aanvaard en wenschte dat de
heer Kloosterboer weer spoedig zijn
functie zal mogen hervatten.
Van de ontsmettingsinrichting te Alk
maar is een serie vragen ingekomen,
waarom in den laatsten tijd zoo weinig
wordt ontsmet, enz.
Behandeling beschrijvingsbrief. Bij
de bestuursverkiezing werd aangenomen
om de candidaturen van dr. Brinkman
en D. Zaal te steunen.
Het voorstel van het H.B. om de winst"
over te hevelen naar verschillende
stichtingen werd aanvaard, alsmede het
voorstel om Vechtoever over te dragen.
De heer Jc. de Vries bestreed de hooge
tractementen van secretaris en penning
meester. Spreker had verwacht vermin
dering op den beschrijvingsbrief te vin*
den; als bijbaantje noemde spreker het
schandelijk hoog.
De heer Boskamp stelde voor dat
door de afgevaardigde op de Alg. Verg.
hierover wordt gesproken, wat met ap
plaus werd aangenomen.
Als afgevaardigden werden gekozen
de heeren J. v. Kampen en J. Boskoop,
als plaatsvervanger A. Schuur.
Wijziging Art. 4 van het reglement.
Thans luidt dit dat om de 4 jaar het ge-
heele bestuur aftreedt en herkiesbaar is.
Het bestuur stelde voor om periodieke
aftreding in te voeren.
De heer Jb. de Vries kwam terug op
de politiek, welke bij de vorige verkie
zing is toegepast. Dit past niet in een
neutrale vereeniging.
Door meerdere sprekers werd hierover
het woord gevoerd.
Tenslotte werd met 24 voor en 6 tegen
besloten om periodieke aftreding om de
4 jaar in te voeren.
Met de rondvraag vroeg de heer
Tromp of de contributie, gezien de groo
te reserve, niet verlaagd kon worden.
De penningmeester wees op de groote
uitgaven die onverwachts kunnen ko
men, wat door de vergadering werd
aanvaard.
Hierna sluiting.
De jeugd is tegenwoordig weer bezig
aan het vernielen van verschillende
dingen.
De firma Schot, die een lossteiger op
de grens van onze gemeente heeft staan,
moest het ontgelden. Verschillende stuk
ken ijzer werden in de ringvaart ge
gooid, de keet vernield en schuiten los
gemaakt. Van de reddinghaak die bij
de brug naar den molen van den heer
Jong aan het hek hangt, is het ijzer af
geknapt en weggeworpen. Het wordt
hoog tijd dat de daders hiervan worden
gesnapt.
Tot hoofdingeland van de Banne
Grosthuizen is gekozen de heer D. Kok.
Vanwege de vrouwenclub „Onder
Ons" zullen dit jaar wederom bloembol
len beschikbaar worden gesteld voor de
kinderen, om deze te laten trekken.
Daarvan zal een tentoonstelling worden
gehouden. Ook zullen de kinderen met
een handwerkje hun kunnen toonen.
Onze plaatsgenoot, de heer K. Klin
geier Jz., is bij het gehouden examen
geslaagd voor politie-agent.
De heer J. de Jong, werkzaam bij
den Technischen dienst der P. T. T.,
wordt van Broek op Langedijk overge
plaatst naar Schagen.
Bij de verkiezing van twee hoofdin
gelanden werden gekozen de heeren G.
Kooij Az. (vacature P. Kostelijk Pz. we
gens benoeming tot dijkgraaf) en S. P.
Sinnige (vacature J. v. Stralen) wegens
bedanken in verband met de a.s. inwer
kingtreding van het nieuwe reglement
op de waterschappen.
Bij koninklijk besluit van 11 September
j.1. werd goedgekeurd, dat C. G. M. van
naar burgemeester van Oude Niedorp. be
noemd is tot secretaris van die gemeente.
De heer G. van der Sluys alhier is be
noemd tot lid van het burgelijk armbestuur
van Zïjpe (vacature H. Rezelman).
De heer C. Smit alhier is benoemd tot
secretaris-penningmeester van het burgelijk
armbestuur van Zijpe (vacature H. Veuger)
Maandagavond te 6.30 uur vergaderde
de afd. Akersloot van de Noordhollandsche
vereeniging het Witte Kruis in het café van
den heer van Kleeff.
Alvorens tot de openbare vergadering
over te gaan werd het nieuwe magazijn van
het Witte Kruis bezichtigd, hetgeen een
groote verbetering genoemd lan worden.
Alle artikelen zijn ruim uitgestald tenzij!
kasten voor kleine materiaal aanwezig zijn.
Van het bestuur van net Witte Kruis afd
West-Graftdijk was bericht ingekomen dat
aan het werven van leden in deze gemeente
aan den Kanaaldijk niet wordt gedacht.
Ingekomen bericht, dat de leening van
1700 voor het bouwen van het magazijn
door het hoofdbestuur is goedgekeurd.
Voor de verkiezingen werden candidaat
gesteld dr. Spierings te Heerhugowaard we
gens bedanken van dr. Spanjaard, dr. Brink
man te Amsterdam en wegens bedanken van
mevr. C. van Reesvan Ingen den heer Saai
te Alkmaar.
Wat de overige punten van de beschrij
vingsbrief betreft, werd den afgevaardigden
vrij mandaat verleend.
Tot afgevaardigden naar de algemeene
vergadering werden gekozen de heeren dr.
A. F. van Vugt en P. van Duin, plaatsver
vangers de heeren Jn. Blokker Jz. en J.
Buur Sr., die deze benoeming aanvaardden.
Bij de bestuursverkiezing kas de heer C.
Aafjes aan de beurt van aftreden, die opnieuw
werd herkozen.
In de rondvraag zei de heer Deijlen, dat
een ledikant met toebehooren den 5en Mei is
afgegeven en den 18den Augustus j.1. is terug
gebracht, terwijl er niet geregeld gebruik
van is gemaakt. Het bestuur zal hiertegen
maatregelen nemen. Dezelfde spreker wees
er op, dat er andere beenhouwers noodig
zijn. Deze zijn verroest. Zal in worden voor
zien. Dr. van Vugt verzocht aanschaffing van
een thermoflesch en gaf eenige wenken over
de behandeling van de gummiartikelen in het
magazijn.
De heer Tiebie dankte het bestuur voor de
gunning, dat hij '-et magazijn heeft mogen
bouwen en herdenkt de prettige samenwer
king met den heer van Duin die het dage
lij ksch toezicht had.
De heer Aafjes wenschte de afdeeling Aker
sloot met het nieuwe magazijn geluk.
Tot brugknecht aan den Kogerpol-
dervlotbrug is benoemd de heer H. Kat,
eerder werkzaam aan de dokken te
IJmuiden.
Ome Jiolomën
LAFHARTIGE MOORD.
Naar aanleiding van het onderzoek door
de politie te Semarang in de moordzaak
Born, waarbij een gepensionneerd machinist
van het baggerwezen werd gewurgd, thans
tot klaarheid gekomen. De vrouw van Born
(uit vorige berichten blijkt, dat dit een in-
landsche is) was door allerlei transacties in
geldverlegenheid gekomen. Teneinde hieruit
te geraken, had zij haar kostbare sieraden
verpand en daarvan imitaties laten maken,
om de verdwijning van de stukken niet aan
wijlen Born te laten blijken. Door tusschen-
komst van een pleegvader der vrouw werd
een doekoen (inlandsche waarzegger en
raadgever) opgezocht, die van de vrouw de
opdracht kreeg om mannen aan te werven,
voor het plegen van den moord op Born.
De doekoen nam hiervoor drie mannen aan,
terwijl de vrouw voor den moord een beloo
ning van 400 toezegde. Op den avond van
den moorddag werden de bewuste mannen
door de vrouw van Born in een zijvertrek
verborgen, totdat haar man sliep. Toen deze
in rust was, kwam de vrouw naar buiten en
liet de mannen in de slaapkamer. Hierop
bedreven deze den moord door wurging
De vrouw keerde onmiddellijk na den moord
100 voorschot uit. Twee van de aanvallers
bonden hierop de vrouw vast, om het te doen
vorokomen, alsof ook tegen haar geweld was
gebruikt. Daarna ging de baboe naar de
politie om deze te waarschuwen. De vrouw
heeft bekend en is thans in preventieve hech
tenis gesteld. De daders van den moord zijn
gearresteerd.
£iufüüaatt
Onze stadgenoot de heer H. v. D., thans
tijdelijk te Doorn, schrijft ons:
Leest u ze nog, lezer, de dagelijksche be
richtjes, die melden dat bij de K.L.M. bericht
is binnengekomen dat enz.? Volgt u de
snelle vogels nog, die week in, week uit de
trotsche woorden „K.L.M. Holland—Java"
over de slordige 14000 K.M. tusschen Schip
hol en Andir dragen? Neen, nietwaar, u
slaat immers op vertrek en aankomst van de
„Marnix" of de „Dempo'' ook geen acht.
Hoogstens moppert u onbewust complimen
teus iets over „tante Pos", wanneer uw lucht
mail uit de Oost een bestelling later dan ge-
En toch is het 1 October pas 10 jaar gele
den, dat ovo ee rdme re ats
den, dat voor de eerste maal een Nederland-
sche bemannig uit Amsterdam startte en den
neus van haar Fokker in de richting Batavia
zette Hoe levendig herinneren we ons nog
de pech van Van der Hoop en zijn kamera
den en hun uiteindelijk succes toen ze na 51
dagen en 127 vlieguren over het langverbei
de einddoel taxi-den! Hoe staat ons nog de
toeristentocht van Van Laer Black en de
eerste postvlucht van luitenant Koppen bij!
Hoe kort vier jaren slechts! is het nog
her, dat na een tweetal proefperioden een
geregelde 14-daagsche dienst tusschen moe
derland en kolonie geopend kon worden! Hoe
onvergetelijk tenslote is ons allen de Peli
kaan met zijn 75 vlieguren in ruim vier et
malen!
In het vermelden van deze simpele cijfer
tjes ligt de evolutie der luchtvaarttechniek
omvat, maar meer nog de prachtige organi
satie, die de heeren Plesman, Martin en de
tallooze „onbekende soldaten" uit de bu-
reaux aan den Haagschen Hofweg hebben
uitgekiend. Want de route b.v. is in wezen
slechts tusschen Belgrado en Bagdad gewij
zigd en in totaal maar een 1000 K.M. korter
geworden. Ook de snelheid der toestellen is
niet de hoofdoorzaak van de enorme tijds
besparing: de pioniers immers noteerden
een gemiddelde snelheid van 120 K.M. per
uur, terwijl thans na 202 vluchten de
kruissnelheid een kleine 200 K.M. per uur
bedraagt.
Gelijk evenwel gezegd, „achter de scher
men" heeft men een gronddienst georgani
seerd, weliswaar nog niet volmaakt, maar
steeds beter en doelmatiger geoutilleerd.
Waar Van der Hoop als een kip, die haar ei
niet kwijt kan over kleine woestijnveldjes en
drassige renbanen cirkelde, bevinden zich nu
veelal groote, gedraineerde terreinen met
restaurant-bungalow, nachtverlichting en
radiopeiler.
Ja, de radio is wel een der voornaamste
oorzaken van de veiligheid en de regelmaat,
die onze koloniale luchtlijn groot gemaakt
hebben. Sinds het einde van 1930, toen hij
een vasten zetel in de cabine kreeg toegewe
zen, heeft de marconist al heel wat onschat
bare plaatsbepalingen en meteorologische
gegevens uit den aether gevischt. En omge
keerd kan tegenwoordig Herr Braun „aus
Berlin" met een gerust gemoed en een ge
ruste maag zijn Djasksche spiegeleieren-met-
ham afwachten, terwijl mr. Brown van boven
het „zandbakje" rond Mersa Matruh naar
zijn huisbaas in New-York kan laten seinen,
dat hij het badkamerlicht heeft laten bran
den.
Verder dankt de K.L.M. haar goeden naam
onder de maatschappijen, die op het Verre
Oosten vliegen, aan snelheid, comfort en rou
tine. In tegenstelling met de Imp. Airways,
die tusschen Londen en Singapore gebruik
maken van drie verschillende landvliegtui-
gen, watervliegtuig en trein, en met de Air
France, die Marseille met Saigon verbindt
door middel van twee landvliegtuigen, wa
tervliegtuig en autocar, gebruikt de K.L.M.
een „kist" met een „crew" voor het geheele
traject. Zijn de buitenlanders derhalve te
vergelijken met de Alkmaar Packet, onze
menschen zetten in de lucht het werk der
zeemaildiensten voort, met alle gemakken
daaraan voor de passagiers verbonden.
Eveneens is naar ons oordeel deze methode
de reden, waarom zooals Viruly het uit
drukt iedereen, van den baas tot het jon
getje dat de postzegels opplakt, zoo in zijn
werk opgaat. Men weet dat elke aanteeke-
ning in het logboek het hare ertoe bijdraagt,
de route-streep van Europeesch naar Azia
tisch Nederland wat duidelijker te markee
ren, dat alle, in drie werelddeelen beleefde
„malle en luchtige gevallen" in 's heeren
Martin's verzameling een plaatsje krijgen.
Door dit alles tezaam heeft het parade
paardje van de Nederlandsche aviatiek het
met goed gevolg tegen de economische toe
standen kunnen opnemen. Het eerste half
jaar 1934 leverde het uitstekende bezettings
percentage van 75.4 op, een stijging derhalve
van 15.5 ten opzichte van hetzelfde tijdvak
in 1933, talrijke passagiers moesten daaren
boven geweigerd worden, kortom de F XVIII
is voor dit doel te klein geworden. Voorts
konden aanzienlijke gedeelten der subsidies
voor 1933 aan de posterijen, zoo hier als in
Indië, gerestitueerd worden.
Het afgeloopen zomerseizoen bracht een
waardig besluit van het eerste decennium
Indië-vluchten. Ook in dit blad heeft men
kunnen lezen, hoe volkomen volgens de
dienstregeling alle machines in 7V2 dag
overvlogen. Karachi werd in 3K, Singapore
in 7 dagen van ons land uit bereikt, d.i. 114
resp. 2dag eerder dan de Engelsche con
currenten daar neerstreken. En wanneer
binnenkort de F XXXVI en de Douglas inge
zet en des nachts doorgereisd kan worden,
dan zal de spottende geest, die jaren geleden
marktvluchten naar Akyab en weekend»-
retour naar Caïro profeteerde, dichter bij de
hieki^'rï Z€'* voor mogdijk
De luchtvaart heeft geheel nieuwe ver-
keersmogelijkheden geopend, waardoor met
name de zeevaart op den langen afstand het
getij ziet verloopen en wat kan haar fu-
nester zijn. Het is daarom noodzakelijk nog
financieele offers te brengen, opdat Neder
land zijn aandeel in dit soort verkeer hand-
have. Wanneer dan eenmaal „de crisis" uit
ons vocabulaire van allen dag geschrapt is,
wijl ze een permanenten vorm aangenomen
heeft, of tot „den goeden ouden tijd" be
hoort, zal de juistheid der gevolgde politiek
(post en passagiers) en de gegrondheid van
generaal Snijders' propaganda en ir. Dam
mes zakelijk inzicht blijken. Nieuwe afzetge
bieden voor verscheidene onzer industrieën,
nieuwe werkgelegenheid voor het op
groeiend geslacht en „last not least" enger
contact tusschen beide gebiedsdeelen van het
Rijk zullen de directe en meest saillante re-
sultaten zijn van „we vlogen naar Indaë!"
te Terheiden (N^r.) hStwSSS
middag een militair vliegtuig een noodla£
ding moeten maken. Eeng koi^raaWklS
kreeg plotseling den stoom van het koken
water m den motor in het gelaat zoSa!
landing noodzakelijk was. Deze g^ch^ddl
MarkP S weiland 'angs de rivier
Nadat uit Soesterberg de 321 was gearri
veerd en eveneens ter plaatse was neeroB.
streken, zijn beide vliegtuigen, nadat water
was ingenomen, vlot opgestegen en naar
Soesterberg teruggekeerd.
Nu de K. L. M. met succes is begonnen
met de exploitatie van een luchtlijn van
Amsterdam en Rotterdam naar Huil en
Liverpool, zal men zich ook in Neder
land interesseeren voor de plannen tot
uitbreiding er verbetering van de lucht
haven van Liverpool, waarvan de kosten
op 100.000 pond sterling worden g$.
raamd. De speciale subcommissie van
de Commissie voor Financieele aange-
legenheden uit den gemeenteraad van
Liverpool heeft gisteren haar goedkeu,
ring aan de plannen gehecht. Het vliegt
veld te Hamburg zal als voorbeeld voor
het nieuwe vliegveld dienen. Er zullen
nieuwe controlegebouwen worden neer-
gezet, een hangar voor negen groote
vliegtuigen en een tweede hangar voor
vliegtuigen van verschillende afmetin
gen, terwijl twee autoparkeerplaatsen
en de noodigo wegen zullen worden aan
gelegd. De beschikbare grond heeft «en
grootgre oppervlakte dan die van het
Hamburgsche vliegveld en een maxi
mum-lengte van anderhalve mijl.
controlegebouwen zullen voorzien zij^
van een klokketoren en zullen vier ver
diepingen hoog zijn. Op de eerste ver*
dieping zal een restaurant worden inge
richt en achter de gebouwen zal een
ruimte voor parkaanleg worden gere
serveerd.
Sport
Paarden.
ONREGELMATIGHEDEN BIJ DE
COURSES TE GRONINGEN?
Onder dit opschrift plaatsten wij gister
een berichtje, waarin o.a. voorkomt:
Maar het meest belangwekkende ra deze
eigenaardige geschiedenis is wel de verkla
ring van den voormaligen eigenaar van
Weeskind S.W., die pertinent verklaarde, dat
het winnende paard niet Weeskind S.W„
doch een ander was."
Stal Woudestein heeft Weeskind S.W. ge
kocht van den fokker-eigenaar, en zoo heeft
het paard nog geen andere eigenaar gehad
dan de fokker en de tegenwoordige bezitter,
stal Woudestein.
De fokker-eigenaar, die zeer gefrappeerd
was door dit berichtje deelde ons hedenmor
gen mee, dat hij den bewusten Zondag niet
in Groningen is geweest, zoodat er natuur
lijk geen sprak kan zijn, dat hij een meening
als bovenstaand kan hebben geuit.
In het belang van den fokker in de eerste
plaats en in die van de paardensport in het
algemeen, lijkt ons deze rehabilitatie reer
zeker van nut.
Gisteren werden te Hoorn op de kor-
tebaan ter gelegenheid van den fokvee-
dag een handicap-draverij gehouden. In
geschreven waren 33 paarden; opge
komen 17.
De uitslag was:
I. Uniform (eig. en berijder Borst te
Bakkum); 2 Quitta (eig. en berijder J.
v. Leeuwen Jr. te Wijk aan Duin); 3.
Fatima (eig. J. Haan; berijder J. Vergay
te Wijdewormer).
Postduiven.
Wedvlucht Neufville, afstand 237 K.M.
Los 9.20. Wind Z.W., aantal deelnemen
de duiven 116. (op Zondag 16 Sept.)
1. H. J. Struijs 12.31-25
2. S. Dingerdis 12.34.10
3. H J. Struijs 12 34 39
4. G. Vink 12.41.07
5. H. J. Caarls 12.42.38
6. De Looze en Pauw 12.42.19
7. H. J. Caarls 12.44.36
8. S. Dingerdis 12.4513
9. N. Vrasdonk 12 48.50
10. P. H. Ranzijn 12.44.31
II. B. Termaat 12.4715
12. C. J de Moei 12.50.44
13. Joh. Bek 12.5101
14. H. J. Struijs 12.52-03
15. H. J. Caarls 12.53.35
16. S. Dingerdis 12 52.58
17. Joh. Bek 12 54.06
18. C. J. de Moei 12.54.26
19. Idem 12.55.31
20. G. C. Kuipers 12.5616
21. C. J. de Moei 12.56.26
22. R. Groot 12.54.12
23. G. Vink 1256-&
24. De Looze en Pauw 12.57 W
Wedvlucht Mons op Zondag 23 Sept.
afstand 250 K M, los 8.15, wind Z-W-
aantal deelnemende duiven 93.
1. H. J. Caarls
2. H. J. Struijs
3. H. J. Caarls
4 Idem
5. Th. Pronk
6. G. C. Kuipers
7. N. IJpma
8. De Looze en Pauw
9. N. Vrasdonk
10 De Looze en Pauw
11. S. Dingerdis
12. C. J. de Moei
13. Th. Pronk
14. G. C. Kuipers
15. H. J. Caarls
16. De Looze en Pauw
17. H. J. Caarls
18. Th. Pronk
19. N. IJpma
11.5333
11.53 07
11.53-45
11.55 58
1155.27
11.57 39
11.58.10
11.5800
12.01.42
12.00 04
12.0134
12.03.07
12.0318
12.0427
12.04.38
12.0413
1205 40
1205.01
12-00.31