Wat aebeurt er Dinsdag 2 Oct. HOORN. CASTRICUM. OTERLEEK. STOMPETOREN. SINT PANCRAS. HOORN. ZUIDSCHARWOUDE. SCHAGEN. HEERHUGOWAARD. OUDE NIEDORP SCHAGERBRUG. BURGERBRUG. AKERSLOOT. Beestachtige vrouw gearresteerd. NA 10 JAAR LUCHTVAART OP INDIE. VLIEGTUIG MAAKT NOODLANnrvn PLANNEN VOOR EEN LUCHT- HAVEN TE LIVERPOOL KORTEBAANDRAVERIJ TE HOORN. POSTDUIVENVEREENIGING „ALCMARIA VICTRIX". Castricum: H. A. Hienkens, handelszaak verplaatst van dam naar Castricum, Kleibroekerweg gn Heldert fé „De Pool" N.V., Kanaalweg 117. In Bquidatie getreden. Cafébedrijf wordt door den heer W. C. Thijssen voortgezet. Wieringen: M. Oorter, winkelier en handelaar m brandstoffen. Overgegaan aan S. Bakker. Opheffingen: Sint Pancras: H. Hart van der Vijzelfaan 217. Grossier in koloniale waren QemunUteadai Dinsdagavond vergaderde de Raad. Aan de orde kwamen allereerst de voor stellen naar aanleiding van door Ged. Sta ten gemaakte opmerkingen ten aanzien van de begrooting dienst 1934 en tot vaststelling van suppletoire begrootingen, dienst 1934. B. en W. gaven de wijzigingen aan waar door zij hopen dat Ged. Staten de begroo ting 1934 zullen goedkeuren. De voorstellen betreffende de begrooting 1934 en de suppletoire begrooting werden zonder hoofdelijke stemming aangenomen. B. en W. vroegen machtiging voor den bouw voor de voetbal- en tennisvereenigin- gen van een kleed- en waschgelegenheid en wilden voorloopig een theehuisje in het park maken. Het voorstel van B. en W. werd aangeno men. Door den minister van sociale zaken is machtiging verleend tot verhooging van de raming voor het uitvoeren van grondwerk aan den Buitenluiendijk en tot voortzetting van deze werkzaamheden. C ok de raming van de kosten voor aanleg van de wegen in die omgeving blijkt te laag. Verder kan met verdere afgraving van den zeedijk worden voortgegaan tot 50 M. van het stoomgemaal der Westerkogge. De kosten van deze verdere afgraving worden begroot op 34.000, waarin 29.000 gulden arbeidsloon. Bij den minister is ook hiervoor rijkssub sidie aangevraagd. Nog andere werken worden voorbereid, welke nader zullen worden ingediend. Voorts willen B. en W. aan den minister verzoeken rijksubsidie te willen verleenen bij uitvoering van onderhoudswerken voor plantsoenwezen, grachten, riolen en slooten in werkverschaffing. B. en W. vroegen machtiging tot uitvoe ring van bedoelde werken en verleening van het benoodigde crediet; voorzoover de be grooting daardoor niet wordt overschreden. Goedgevonden. Ingevolge de verruiming van den Zon dagsverkoop werd een besluit genomen, zoo dat de bestaande toestand ten aanzien van de winkels voor brood, suikerwerk, en cho colade blijft bestaan; voorts dat de tabaks en sigarenwinkels nu voortaan op Zondag 4 uur open zullen zijn; de slijterijen e.d. blij ven op Zondag gesloten. De grond aan den Westerdijk in de omge ving van het badhuis behoort aan het Hoog heemraadschap. Nadat stemmingen waren gehouden over de verschillende raadscommissiên, werd de vergadering gesloten. Pxöoüidaal Ttieuws Excursie Waterwinplaatsen Waterleiding Bedrijf. Prov. Naar wij vernemen zijn niet alleen de leden van den raad van Zaandam uitgenoodigd deel te nemen aan een excursie naar de water- winplaats van het Prov. waterleidingbedrijf van Noordholland, maar daarnaast een groot aantal leden van de raden van andere ge meenten, o.a. ook die van Castricum, die toe gezegd hebben daaraan te zullen deelnemen. Deze excursie zal gehouden worden op Vrijdag 5 October a.s. waarbij als verzamel plaats zal gelden het station der Ned. Spoor wegen te Castricum. Begonnen zal worden met de aanbieding van. een eenvoudige kof fietafel, terwijl daarna met autobussen zal ge reden worden naar de pompinstallatie in de duinen alhier. Opening rijwielpad Zaandijk. Naar wij vernemen, is het bestuur van de rijwielpadvereeniging Noordkennemer- land voornemens Zaterdag te ongeveer 3 uur het door de gemeente Castricum aangelegde rijwielpad langs den Zanddijk naar Limmen eenigszins feestelijk te openen. Zooals men weet heeft de rijwielpadvereeniging veel moeite gedaan dat pad tot stand te brengen en daartoe ook zich geldelijk geïnteresseerd. De opening zal geschieden door het door knippen van een lint, waarvoor aangezocht is mevr. Lommen, de echtgenoote van den burgemeester alhier. Tot die opening zijn uitgenoodigd de leden van den raad met hunne dames van deze gemeente, terwij! ook een vertegenwoordiger van den A.N.W.B. is uitgenoodigd. Na afloop zal een gezellige bijeenkomst worden gehouden in de Rustende Jager. Woensdagavond hield de ijsclub een ledenvergadering in café de Vries. Het be zoek was zeer matig, wat temeer verwonde ring wekt, daar deze vergadering speciaal was uitgeschreven ter behandeling van de bekende circulaire van de IJ.H.N. betreffen de het verzekeren van de aangesloten leden op het ijs. De voorzitter, de heer S. Hoogvorst, riep de aanwezigen een woord van welkom toe en drukte z'n spijt uit, dat het bezoek niet groo- ter was. Vervolgens leidde spr. vorenge- noemde circulaire in en wees op het groote voordeel hieraan verbonden. Bij eventueele voortgang zal deze verzekering per 1 Nov a.s. kunnen ingaan. Hierover ontspon zich een geanimeerde discussie, waaraan door alle aanwezigen werd deelgenomen. Van bestuurszijde werden alle gewenschte inlichtingen verstrekt. Het resultaat der bespreking was, dat be sloten werd voorloopig een afwachtende hou ding aan te nemen. Voor de vacante betrekking van bode der vereeniging hadden zich 6 sollicitanten aan gemeld. Met bijna alg. stemmen werd de heer C. Krom benoemd. Als afgevaardigde naar de alg. verg werd benoemd de heer G. Govers. Maandagavond vergaderde de afd. Schermeer en omstreken van „Het Witte Kruis", onder leiding van den voorzitter dr. Heringa, in 'tcafé Kamsteeg. Periodiek aftredend als bestuursleden waren de heeren D. de Boer Dz. en J. de Wit, die beiden met groote meerderheid van stemmen werden herkozen. Hierna volgde verkiezing van een afgevaardig de naar de algemeene vergadering. Ge kozen werd de heer C Kramer Glijnis, en tot plaatsvervanger de heer D. Huy- ser van Reenen. Bij de behandeling der ingekomen stukken werd de beschrij vingsbrief der algemeene vergadering besproken, de afgevaardigde kreeg op dracht de vacatures dr. Spiering, B. S. H. Stieler, J. P. Veening, arts te Beem- ster en nota. G. J. van Leersum te Win kel, te steunen. Voor de overige punten kreeg hij vrij mandaat „Het Witte Kruis" vergaderde Dins dag 25 Sept. in het lokaal van den heer Bouwstra, onder leiding van den heer A. Schuur. In zijn openingsrede zeide de voorzit ter o.a. dat door ontstentenis van den heer C. Kloosterboer de leiding door hem wordt aanvaard en wenschte dat de heer Kloosterboer weer spoedig zijn functie zal mogen hervatten. Van de ontsmettingsinrichting te Alk maar is een serie vragen ingekomen, waarom in den laatsten tijd zoo weinig wordt ontsmet, enz. Behandeling beschrijvingsbrief. Bij de bestuursverkiezing werd aangenomen om de candidaturen van dr. Brinkman en D. Zaal te steunen. Het voorstel van het H.B. om de winst" over te hevelen naar verschillende stichtingen werd aanvaard, alsmede het voorstel om Vechtoever over te dragen. De heer Jc. de Vries bestreed de hooge tractementen van secretaris en penning meester. Spreker had verwacht vermin dering op den beschrijvingsbrief te vin* den; als bijbaantje noemde spreker het schandelijk hoog. De heer Boskamp stelde voor dat door de afgevaardigde op de Alg. Verg. hierover wordt gesproken, wat met ap plaus werd aangenomen. Als afgevaardigden werden gekozen de heeren J. v. Kampen en J. Boskoop, als plaatsvervanger A. Schuur. Wijziging Art. 4 van het reglement. Thans luidt dit dat om de 4 jaar het ge- heele bestuur aftreedt en herkiesbaar is. Het bestuur stelde voor om periodieke aftreding in te voeren. De heer Jb. de Vries kwam terug op de politiek, welke bij de vorige verkie zing is toegepast. Dit past niet in een neutrale vereeniging. Door meerdere sprekers werd hierover het woord gevoerd. Tenslotte werd met 24 voor en 6 tegen besloten om periodieke aftreding om de 4 jaar in te voeren. Met de rondvraag vroeg de heer Tromp of de contributie, gezien de groo te reserve, niet verlaagd kon worden. De penningmeester wees op de groote uitgaven die onverwachts kunnen ko men, wat door de vergadering werd aanvaard. Hierna sluiting. De jeugd is tegenwoordig weer bezig aan het vernielen van verschillende dingen. De firma Schot, die een lossteiger op de grens van onze gemeente heeft staan, moest het ontgelden. Verschillende stuk ken ijzer werden in de ringvaart ge gooid, de keet vernield en schuiten los gemaakt. Van de reddinghaak die bij de brug naar den molen van den heer Jong aan het hek hangt, is het ijzer af geknapt en weggeworpen. Het wordt hoog tijd dat de daders hiervan worden gesnapt. Tot hoofdingeland van de Banne Grosthuizen is gekozen de heer D. Kok. Vanwege de vrouwenclub „Onder Ons" zullen dit jaar wederom bloembol len beschikbaar worden gesteld voor de kinderen, om deze te laten trekken. Daarvan zal een tentoonstelling worden gehouden. Ook zullen de kinderen met een handwerkje hun kunnen toonen. Onze plaatsgenoot, de heer K. Klin geier Jz., is bij het gehouden examen geslaagd voor politie-agent. De heer J. de Jong, werkzaam bij den Technischen dienst der P. T. T., wordt van Broek op Langedijk overge plaatst naar Schagen. Bij de verkiezing van twee hoofdin gelanden werden gekozen de heeren G. Kooij Az. (vacature P. Kostelijk Pz. we gens benoeming tot dijkgraaf) en S. P. Sinnige (vacature J. v. Stralen) wegens bedanken in verband met de a.s. inwer kingtreding van het nieuwe reglement op de waterschappen. Bij koninklijk besluit van 11 September j.1. werd goedgekeurd, dat C. G. M. van naar burgemeester van Oude Niedorp. be noemd is tot secretaris van die gemeente. De heer G. van der Sluys alhier is be noemd tot lid van het burgelijk armbestuur van Zïjpe (vacature H. Rezelman). De heer C. Smit alhier is benoemd tot secretaris-penningmeester van het burgelijk armbestuur van Zijpe (vacature H. Veuger) Maandagavond te 6.30 uur vergaderde de afd. Akersloot van de Noordhollandsche vereeniging het Witte Kruis in het café van den heer van Kleeff. Alvorens tot de openbare vergadering over te gaan werd het nieuwe magazijn van het Witte Kruis bezichtigd, hetgeen een groote verbetering genoemd lan worden. Alle artikelen zijn ruim uitgestald tenzij! kasten voor kleine materiaal aanwezig zijn. Van het bestuur van net Witte Kruis afd West-Graftdijk was bericht ingekomen dat aan het werven van leden in deze gemeente aan den Kanaaldijk niet wordt gedacht. Ingekomen bericht, dat de leening van 1700 voor het bouwen van het magazijn door het hoofdbestuur is goedgekeurd. Voor de verkiezingen werden candidaat gesteld dr. Spierings te Heerhugowaard we gens bedanken van dr. Spanjaard, dr. Brink man te Amsterdam en wegens bedanken van mevr. C. van Reesvan Ingen den heer Saai te Alkmaar. Wat de overige punten van de beschrij vingsbrief betreft, werd den afgevaardigden vrij mandaat verleend. Tot afgevaardigden naar de algemeene vergadering werden gekozen de heeren dr. A. F. van Vugt en P. van Duin, plaatsver vangers de heeren Jn. Blokker Jz. en J. Buur Sr., die deze benoeming aanvaardden. Bij de bestuursverkiezing kas de heer C. Aafjes aan de beurt van aftreden, die opnieuw werd herkozen. In de rondvraag zei de heer Deijlen, dat een ledikant met toebehooren den 5en Mei is afgegeven en den 18den Augustus j.1. is terug gebracht, terwijl er niet geregeld gebruik van is gemaakt. Het bestuur zal hiertegen maatregelen nemen. Dezelfde spreker wees er op, dat er andere beenhouwers noodig zijn. Deze zijn verroest. Zal in worden voor zien. Dr. van Vugt verzocht aanschaffing van een thermoflesch en gaf eenige wenken over de behandeling van de gummiartikelen in het magazijn. De heer Tiebie dankte het bestuur voor de gunning, dat hij '-et magazijn heeft mogen bouwen en herdenkt de prettige samenwer king met den heer van Duin die het dage lij ksch toezicht had. De heer Aafjes wenschte de afdeeling Aker sloot met het nieuwe magazijn geluk. Tot brugknecht aan den Kogerpol- dervlotbrug is benoemd de heer H. Kat, eerder werkzaam aan de dokken te IJmuiden. Ome Jiolomën LAFHARTIGE MOORD. Naar aanleiding van het onderzoek door de politie te Semarang in de moordzaak Born, waarbij een gepensionneerd machinist van het baggerwezen werd gewurgd, thans tot klaarheid gekomen. De vrouw van Born (uit vorige berichten blijkt, dat dit een in- landsche is) was door allerlei transacties in geldverlegenheid gekomen. Teneinde hieruit te geraken, had zij haar kostbare sieraden verpand en daarvan imitaties laten maken, om de verdwijning van de stukken niet aan wijlen Born te laten blijken. Door tusschen- komst van een pleegvader der vrouw werd een doekoen (inlandsche waarzegger en raadgever) opgezocht, die van de vrouw de opdracht kreeg om mannen aan te werven, voor het plegen van den moord op Born. De doekoen nam hiervoor drie mannen aan, terwijl de vrouw voor den moord een beloo ning van 400 toezegde. Op den avond van den moorddag werden de bewuste mannen door de vrouw van Born in een zijvertrek verborgen, totdat haar man sliep. Toen deze in rust was, kwam de vrouw naar buiten en liet de mannen in de slaapkamer. Hierop bedreven deze den moord door wurging De vrouw keerde onmiddellijk na den moord 100 voorschot uit. Twee van de aanvallers bonden hierop de vrouw vast, om het te doen vorokomen, alsof ook tegen haar geweld was gebruikt. Daarna ging de baboe naar de politie om deze te waarschuwen. De vrouw heeft bekend en is thans in preventieve hech tenis gesteld. De daders van den moord zijn gearresteerd. £iufüüaatt Onze stadgenoot de heer H. v. D., thans tijdelijk te Doorn, schrijft ons: Leest u ze nog, lezer, de dagelijksche be richtjes, die melden dat bij de K.L.M. bericht is binnengekomen dat enz.? Volgt u de snelle vogels nog, die week in, week uit de trotsche woorden „K.L.M. Holland—Java" over de slordige 14000 K.M. tusschen Schip hol en Andir dragen? Neen, nietwaar, u slaat immers op vertrek en aankomst van de „Marnix" of de „Dempo'' ook geen acht. Hoogstens moppert u onbewust complimen teus iets over „tante Pos", wanneer uw lucht mail uit de Oost een bestelling later dan ge- En toch is het 1 October pas 10 jaar gele den, dat ovo ee rdme re ats den, dat voor de eerste maal een Nederland- sche bemannig uit Amsterdam startte en den neus van haar Fokker in de richting Batavia zette Hoe levendig herinneren we ons nog de pech van Van der Hoop en zijn kamera den en hun uiteindelijk succes toen ze na 51 dagen en 127 vlieguren over het langverbei de einddoel taxi-den! Hoe staat ons nog de toeristentocht van Van Laer Black en de eerste postvlucht van luitenant Koppen bij! Hoe kort vier jaren slechts! is het nog her, dat na een tweetal proefperioden een geregelde 14-daagsche dienst tusschen moe derland en kolonie geopend kon worden! Hoe onvergetelijk tenslote is ons allen de Peli kaan met zijn 75 vlieguren in ruim vier et malen! In het vermelden van deze simpele cijfer tjes ligt de evolutie der luchtvaarttechniek omvat, maar meer nog de prachtige organi satie, die de heeren Plesman, Martin en de tallooze „onbekende soldaten" uit de bu- reaux aan den Haagschen Hofweg hebben uitgekiend. Want de route b.v. is in wezen slechts tusschen Belgrado en Bagdad gewij zigd en in totaal maar een 1000 K.M. korter geworden. Ook de snelheid der toestellen is niet de hoofdoorzaak van de enorme tijds besparing: de pioniers immers noteerden een gemiddelde snelheid van 120 K.M. per uur, terwijl thans na 202 vluchten de kruissnelheid een kleine 200 K.M. per uur bedraagt. Gelijk evenwel gezegd, „achter de scher men" heeft men een gronddienst georgani seerd, weliswaar nog niet volmaakt, maar steeds beter en doelmatiger geoutilleerd. Waar Van der Hoop als een kip, die haar ei niet kwijt kan over kleine woestijnveldjes en drassige renbanen cirkelde, bevinden zich nu veelal groote, gedraineerde terreinen met restaurant-bungalow, nachtverlichting en radiopeiler. Ja, de radio is wel een der voornaamste oorzaken van de veiligheid en de regelmaat, die onze koloniale luchtlijn groot gemaakt hebben. Sinds het einde van 1930, toen hij een vasten zetel in de cabine kreeg toegewe zen, heeft de marconist al heel wat onschat bare plaatsbepalingen en meteorologische gegevens uit den aether gevischt. En omge keerd kan tegenwoordig Herr Braun „aus Berlin" met een gerust gemoed en een ge ruste maag zijn Djasksche spiegeleieren-met- ham afwachten, terwijl mr. Brown van boven het „zandbakje" rond Mersa Matruh naar zijn huisbaas in New-York kan laten seinen, dat hij het badkamerlicht heeft laten bran den. Verder dankt de K.L.M. haar goeden naam onder de maatschappijen, die op het Verre Oosten vliegen, aan snelheid, comfort en rou tine. In tegenstelling met de Imp. Airways, die tusschen Londen en Singapore gebruik maken van drie verschillende landvliegtui- gen, watervliegtuig en trein, en met de Air France, die Marseille met Saigon verbindt door middel van twee landvliegtuigen, wa tervliegtuig en autocar, gebruikt de K.L.M. een „kist" met een „crew" voor het geheele traject. Zijn de buitenlanders derhalve te vergelijken met de Alkmaar Packet, onze menschen zetten in de lucht het werk der zeemaildiensten voort, met alle gemakken daaraan voor de passagiers verbonden. Eveneens is naar ons oordeel deze methode de reden, waarom zooals Viruly het uit drukt iedereen, van den baas tot het jon getje dat de postzegels opplakt, zoo in zijn werk opgaat. Men weet dat elke aanteeke- ning in het logboek het hare ertoe bijdraagt, de route-streep van Europeesch naar Azia tisch Nederland wat duidelijker te markee ren, dat alle, in drie werelddeelen beleefde „malle en luchtige gevallen" in 's heeren Martin's verzameling een plaatsje krijgen. Door dit alles tezaam heeft het parade paardje van de Nederlandsche aviatiek het met goed gevolg tegen de economische toe standen kunnen opnemen. Het eerste half jaar 1934 leverde het uitstekende bezettings percentage van 75.4 op, een stijging derhalve van 15.5 ten opzichte van hetzelfde tijdvak in 1933, talrijke passagiers moesten daaren boven geweigerd worden, kortom de F XVIII is voor dit doel te klein geworden. Voorts konden aanzienlijke gedeelten der subsidies voor 1933 aan de posterijen, zoo hier als in Indië, gerestitueerd worden. Het afgeloopen zomerseizoen bracht een waardig besluit van het eerste decennium Indië-vluchten. Ook in dit blad heeft men kunnen lezen, hoe volkomen volgens de dienstregeling alle machines in 7V2 dag overvlogen. Karachi werd in 3K, Singapore in 7 dagen van ons land uit bereikt, d.i. 114 resp. 2dag eerder dan de Engelsche con currenten daar neerstreken. En wanneer binnenkort de F XXXVI en de Douglas inge zet en des nachts doorgereisd kan worden, dan zal de spottende geest, die jaren geleden marktvluchten naar Akyab en weekend»- retour naar Caïro profeteerde, dichter bij de hieki^'rï Z€'* voor mogdijk De luchtvaart heeft geheel nieuwe ver- keersmogelijkheden geopend, waardoor met name de zeevaart op den langen afstand het getij ziet verloopen en wat kan haar fu- nester zijn. Het is daarom noodzakelijk nog financieele offers te brengen, opdat Neder land zijn aandeel in dit soort verkeer hand- have. Wanneer dan eenmaal „de crisis" uit ons vocabulaire van allen dag geschrapt is, wijl ze een permanenten vorm aangenomen heeft, of tot „den goeden ouden tijd" be hoort, zal de juistheid der gevolgde politiek (post en passagiers) en de gegrondheid van generaal Snijders' propaganda en ir. Dam mes zakelijk inzicht blijken. Nieuwe afzetge bieden voor verscheidene onzer industrieën, nieuwe werkgelegenheid voor het op groeiend geslacht en „last not least" enger contact tusschen beide gebiedsdeelen van het Rijk zullen de directe en meest saillante re- sultaten zijn van „we vlogen naar Indaë!" te Terheiden (N^r.) hStwSSS middag een militair vliegtuig een noodla£ ding moeten maken. Eeng koi^raaWklS kreeg plotseling den stoom van het koken water m den motor in het gelaat zoSa! landing noodzakelijk was. Deze g^ch^ddl MarkP S weiland 'angs de rivier Nadat uit Soesterberg de 321 was gearri veerd en eveneens ter plaatse was neeroB. streken, zijn beide vliegtuigen, nadat water was ingenomen, vlot opgestegen en naar Soesterberg teruggekeerd. Nu de K. L. M. met succes is begonnen met de exploitatie van een luchtlijn van Amsterdam en Rotterdam naar Huil en Liverpool, zal men zich ook in Neder land interesseeren voor de plannen tot uitbreiding er verbetering van de lucht haven van Liverpool, waarvan de kosten op 100.000 pond sterling worden g$. raamd. De speciale subcommissie van de Commissie voor Financieele aange- legenheden uit den gemeenteraad van Liverpool heeft gisteren haar goedkeu, ring aan de plannen gehecht. Het vliegt veld te Hamburg zal als voorbeeld voor het nieuwe vliegveld dienen. Er zullen nieuwe controlegebouwen worden neer- gezet, een hangar voor negen groote vliegtuigen en een tweede hangar voor vliegtuigen van verschillende afmetin gen, terwijl twee autoparkeerplaatsen en de noodigo wegen zullen worden aan gelegd. De beschikbare grond heeft «en grootgre oppervlakte dan die van het Hamburgsche vliegveld en een maxi mum-lengte van anderhalve mijl. controlegebouwen zullen voorzien zij^ van een klokketoren en zullen vier ver diepingen hoog zijn. Op de eerste ver* dieping zal een restaurant worden inge richt en achter de gebouwen zal een ruimte voor parkaanleg worden gere serveerd. Sport Paarden. ONREGELMATIGHEDEN BIJ DE COURSES TE GRONINGEN? Onder dit opschrift plaatsten wij gister een berichtje, waarin o.a. voorkomt: Maar het meest belangwekkende ra deze eigenaardige geschiedenis is wel de verkla ring van den voormaligen eigenaar van Weeskind S.W., die pertinent verklaarde, dat het winnende paard niet Weeskind S.W„ doch een ander was." Stal Woudestein heeft Weeskind S.W. ge kocht van den fokker-eigenaar, en zoo heeft het paard nog geen andere eigenaar gehad dan de fokker en de tegenwoordige bezitter, stal Woudestein. De fokker-eigenaar, die zeer gefrappeerd was door dit berichtje deelde ons hedenmor gen mee, dat hij den bewusten Zondag niet in Groningen is geweest, zoodat er natuur lijk geen sprak kan zijn, dat hij een meening als bovenstaand kan hebben geuit. In het belang van den fokker in de eerste plaats en in die van de paardensport in het algemeen, lijkt ons deze rehabilitatie reer zeker van nut. Gisteren werden te Hoorn op de kor- tebaan ter gelegenheid van den fokvee- dag een handicap-draverij gehouden. In geschreven waren 33 paarden; opge komen 17. De uitslag was: I. Uniform (eig. en berijder Borst te Bakkum); 2 Quitta (eig. en berijder J. v. Leeuwen Jr. te Wijk aan Duin); 3. Fatima (eig. J. Haan; berijder J. Vergay te Wijdewormer). Postduiven. Wedvlucht Neufville, afstand 237 K.M. Los 9.20. Wind Z.W., aantal deelnemen de duiven 116. (op Zondag 16 Sept.) 1. H. J. Struijs 12.31-25 2. S. Dingerdis 12.34.10 3. H J. Struijs 12 34 39 4. G. Vink 12.41.07 5. H. J. Caarls 12.42.38 6. De Looze en Pauw 12.42.19 7. H. J. Caarls 12.44.36 8. S. Dingerdis 12.4513 9. N. Vrasdonk 12 48.50 10. P. H. Ranzijn 12.44.31 II. B. Termaat 12.4715 12. C. J de Moei 12.50.44 13. Joh. Bek 12.5101 14. H. J. Struijs 12.52-03 15. H. J. Caarls 12.53.35 16. S. Dingerdis 12 52.58 17. Joh. Bek 12 54.06 18. C. J. de Moei 12.54.26 19. Idem 12.55.31 20. G. C. Kuipers 12.5616 21. C. J. de Moei 12.56.26 22. R. Groot 12.54.12 23. G. Vink 1256-& 24. De Looze en Pauw 12.57 W Wedvlucht Mons op Zondag 23 Sept. afstand 250 K M, los 8.15, wind Z-W- aantal deelnemende duiven 93. 1. H. J. Caarls 2. H. J. Struijs 3. H. J. Caarls 4 Idem 5. Th. Pronk 6. G. C. Kuipers 7. N. IJpma 8. De Looze en Pauw 9. N. Vrasdonk 10 De Looze en Pauw 11. S. Dingerdis 12. C. J. de Moei 13. Th. Pronk 14. G. C. Kuipers 15. H. J. Caarls 16. De Looze en Pauw 17. H. J. Caarls 18. Th. Pronk 19. N. IJpma 11.5333 11.53 07 11.53-45 11.55 58 1155.27 11.57 39 11.58.10 11.5800 12.01.42 12.00 04 12.0134 12.03.07 12.0318 12.0427 12.04.38 12.0413 1205 40 1205.01 12-00.31

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 8