De veldtocht der K.N.A.C. ten einde.
^Buitenland
MET MAN EN MUIS VERGAAN?
Geen hoop meer op redding
bemanning Millpool.
Gezocht, maar niet gevonden.
Er bestaat groote bezorgdheid voor het
lot van het Britsche vrachtschip Mill-
poql, (jat 4218 ton meet. De Asania en
de Beaverhill hebben zich full speed
naar de plaats begeven, welke de Mll-
pool als haar positie had geseind. Zij
hebben verscheidene uren naar de Mill
pool gezocht, doch geen sporen van het
schip gevonden. De Millpool had het
laatst bericht, dat het stuurloos was.
DE NASLEEP VAN DEN OOSTEN-
RIJKSCHEN PUTSCH.
135 deelnemers aan den Juli-
putsch moeten dwangarbeid
verrichten.
Verdere arrestaties bij de
Weensche politie.
de langendijker groenten-
veilingen.
NATIONAAL-SOCIALISTISCHE
FUNCTIONARISSEN VEROOR
DEELD.
DE ROEMEENSCHE REGEERINGS-
CRISIS OPGELOST.
De eerste ministerraad
De positie van Titoelescoe
DE NIEUWE SPAANSCHE
REGEERING.
GEHEIMZINNIGE MASSA-
VERGIFTIGING.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK
IN STAMBOEL.
DE ZAAK-HAUPTMANN.
TWEE SPOORWEGARBEIDERS
GEDOOD.
PEST IN MANDSJOERIJSCHE
STAD.
Reeds 150 dooden.
VIJFTIG JAAR VERMIST.
Sensationeel geval opgelost.
SPORT
Een groot succes.
Ruim 32.500 bekeuringen.
Tocht van een hall jaar.
.•n de grootste steden de veilig
ste auto's.
Een schril licht op de veilig
heid der auto's in Nederland.
De preventieve werking van
de veiligheidslaan.
De meest voorkomende gebreken.
menschen hun brood bij den bakker op
het jaar hebben.
De heer Groet, Warmenhuizen, noem
de de verandering van het principie van
steunverleening noodzakelijk. Er moet
steun komen aan de gezinnen.
De heer Gayaard, Langereis, wees op
de groote werkloosheid in de tuinbouw-
door
onze vroegere afnemers ingevoerd,
denkpnjs°0lC W£€k weer verniet'gend op
t1®e^F70evend slecht "eP ^et ook met de wor-
brengen ze 90 cent tot 1
per iuu KG. op; voor het meeste, dat werd
aangevoerd, werd 60—70 cent betaald.
de groote werkloosheid in de tuinnouw- Ook voor bieten ontbrak h» Koiar^c^ti;
streken. De arbeiders, die op de bedrij- Voor groote werd 60 cent n££ li g'
ven behooren, gaan naar dew^rkver-1 betaald, kleine l.*W 170 ondanks ^-
rincren aamm»
schaffing. Er zal een aanvullende steun
moeten komen.
De heer Van der Gaag zeide, dat de
reg.-commissaris geen geld genoeg
heeft. Steun per raam of per roe keurde
spr. af. Dat zou een premie op de zorge
loosheid zijn. Gezinssteun is er al, merk-
ringen aanvoer.
werd deze week nog al wat bloemkool
aangevoerd en bij koeler weer worden de
prijzen iets beter.
De groote aanvoeren van roode, gele en
witte kool vinden plaats aan de veiling van
ae L.U.C. te Broek op Langendijk. Aan
te spr. op. Van Maatsch. Hulpbetoon, roode kool werden 15 spoorwagens geveild.
(Rumoer). I voor de allermooiste werd bij uitzondering
Er moet aangedrongen worden op ruim 3 betaald, over 't geheel genomen
meer geld voor den reg.-cornmissaris. lagen de prijzen van de kleine tusschen 2
De voorzitter zeide dat productiesteun 2.50, terwijl voor groote f 11 30
niet voor honderd procent juist is. Er werd betaald. De mooiste en meest gezochte
zullen steeds persoonlijke mislukkingen gele kool bracht 2.502.70 bij uitzon
zijn. Als de productieprijs echter wordt dering op, de grootste 1—/ 1.50. Overi-
gegarandeerd, zal de credietver leening gens lagen de prijzen tusschen 1.50—
aan den tuinbouw verbeterd worden, 2.30. De witte kool, welke eigenlijk den
waardoor de bedrijven weer rollende hoofdaanvoer vormt van de kratkoolsoorten,
kunnen worden gemaakt. Het H. B. wordt uitsluitend door zouters aangekocht
ctoot aw vHat nrnrmc.tïp.- I 7nnr1o+ t__ tt
staat op het standpunt, dat productie
steun het beste is, met welk standpunt
de vergadering zich vereenigde.
De heer Varekamp, hoofdbestuur, wil
de den eisch stellen aan de regeering,
dat de productiesteun wordt gegeven.
zoodat van export geen sprake is. Het warme
weer en de over 't geheel genomen niet beste
kwaliteit werkten er aan mee, dat de prij
zen nog achteruit liepen.
De uienprijzen waren iets minder slecht
dan verleden week, toch waren ze nog zeer
Over het hypotheekvraagstuk werd laag. Gewone uien brachten 1.70— f 2.50
door vele sprekers het woord gevoerd
De heer Jb. de Vries, St.-Pancras, be
pleitte de instelling van een crisis-hypo
theekwet. De steungelden geraken in de
zakken van het bankkapitaal. De tuin
de- i hebben vele veeren gelaten, de ban
ken nog niet.
Van de volgende sprekers was het de
heer P. Hart, die aandrong om, zoolang
op met uitzondering van afwijkende' par
tijen. Drielingen werden voor f 11 10
verkocht, nep voor 1.60—2.20. Grove
uien brachten 1.80—2.40 op. Er werden
30 spoorwagens geveild.
De aanvoer van slaboonen vermindert, of
schoon er voor dezen tijd van het jaar nog
vrij groote hoeveelheden komen. Er is intus-
schen vrij groot verschil in kwaliteit, wat in
de wet niet voorziet in het executiever-1 den prijs sterk wordt gedemonstreerd. Prima
boonen werden voor 67.90 verkocht,
bod, door middel van de afdeelingen de
menschen te helpen.
Eenige afgevaardigden wilden de
rechten van den hypotheekgever niet
aantasten door schrapping van hypo
theek.
De afd. Warmenhuizen meende, dat
het preventief werkt, dat de verkoopin-
gen door den N. T. B. worden verhin
derd. Als het pachtvraagstuk wordt
doorgevoerd van den Ned. Tuinders-
bond, heeft het land in N.-Holland geen
pachtwaarde.
De heer Vlug, Noordscharwoude, zou
de bedrijven willen ontnemen aan het
kapitaal en weer aan zijn bestemming
terug geven.
Wat betreft het verhinderen van ver-
koopingen was het oordeel van het
H. B., dat men den „legalen" weg moet
volgen. Door de evolutie moet het ko
men. Men moet de krachten inspannen
om een betere wetgeving te verkrijgen.
Overleg bij eventueele verkoop werd
aanbevolen. Bij moeilijkheden zal des
noods het provinciaal- of hoofdbestuur
en in worden gemoeid.
Men was het met het standpunt van
het H. B. eens, ten opzichte van het Cen
traal Bureau, n.1. om den verkoop, van
de producten via 't Centr. Bur. te laten
gaan. Ten opzichte van de 3 centrale
landbouworganisaties wordt gestreefd
naar een innige samenwerking, zich
streng houdend buiten de politiek.
De heer Van der Gaag wilde er op
aandringen dat die bonden de boeren uft
h\jm rijen sluiten, zoodat men een cen
trale van tuinders krijgt.
De afd. 's Gravenzande wilde den gom
den standaard laten varen, in verband
met het punt van de economische poli
tiek. Dat belet ons te concurreeren met
het buitenland.
Van de afdeelingen waren zeer vele
voorstellen ingekomen, pl.m. tachtig.
Men was voor opheffing van omzetbe
lasting van groenten en fruit, verlaging
y$n wegenbelasting, verbetering van
clearing-overeenkomsten.
Herinnerd werd a,an de klap, welke
aan de export is toegebracht, nu weer
zoo kort geleden. De voorzitter stelde
voor een adres aan de regeering te rich
ten, waarin wordt aangedrongen op ga
rantie van de geblokkeerde vorderingen
der Hollandsche exporteurs. Aldus aan
genomen.
Zoodra het landbouwcrisisfonds niet
meer kan geven, zal vanwege den Bond
een landdag worden gehouden, liefst in
samenwerking met de andere organisa
ties.
Gevraagd werd van de Sierteeltcen
trale rente te vragen van de te lang in
gehouden steungelden, welke reeds lang
hadden moeten zijn betaald. Door een
der afgevaardigden werd deze kwestie
toegelicht, waaruit bleek dat in N.-Hol
land een commissie bezig is om een en
ander uit te zoeken, daar het bij de
Kweekerscentrale een warboel is. De
heer Vennik, die deel uitmaakt van deze
commissie, verwachtte dat het werk
spoedig afgeloopen is, althans voor 1935.
De verschillende vragen en voorstel
len werden door den voorzitter in het
kort behandeld, terwijl ook eenige reeds
in de vergadering naar voren waren ge
komen.
Na rondvraag volgde sluiting.
overigens ligt de prijs tusschen 35.50
Snijboonen gelden van 39, later 3
-ƒ 6.20. Druiven waren weer laag. Ali-
cante bracht 1420 op, Frankenthalers
2027. De stemming werd nog slechter.
De Engelsch vrachtstoomer „Mill-
pool" had, naar reeds kort is gemeld,
draadloos noodseinen uitgezonden. De
vrachtstoomer „B'ackfull" heeft nu nog
een draadloos bericht uitgezonden, vol
gens hetwelk de „Millpool" Zondag her
haaldelijk zijn koers gekruist heeft. Van
de „Millpool" is echter geen spoor meer
gevonden
De hoop de uit 26 koppen bestaande
bemanning van het n moeilijkheden ge
raakte en vermoedelijk reeds vergane
Engelsche vrachtschip Millpool te kun
nen redden, is zoo goed als opgegeven.
Het ontzettende stormweer houdt on
verminderd aan. De radiostations heb
ben geen berichten meer van het stoom
schip ontvangen.
De Ainderby, een ander Britsch stoom
schip, verkeert eveneens in moeilijk
heden en wel op het midden gedeelte
van den Atlantischen Oceaan. Een
stuurmansleerling is door de golven
overboord geslagen.
De 135 in verband met de bestorming
van de 0ostenrijk6che Bondskanselarij
gearresteerde en naar Wellersdorf over
gebrachte opstandelingen, zullen op be
vel van de veiligheidsoverheid zwaren
dwangarbeid moeten verrichten. Proces
sen zijn tegen hen niet gevoerd.
De arrestatie van den ambtenaar der
Staatspolitie Dr. Franz Sonnleitner,
heeft, naar thans bekend wordt, nog
verdere gevolgen gehad. Als resultaat
van het onderzoek zijn nog de echtge-
noote en de zuster van Sonnleitner en
twee andere ambtenaren van de pölitie-
directie gearresteerd.
Jecovïtol levertraan wetenschappelijk
de beste levertraan voor U en Uw kind.
JECDVITOL
Verkrijgbaar bij apothekers en
drogisten a f 0.75 per flacon.
Aan beide veilingen werden in de afge
loopen week nog ongeveer 7 spoorwagens
aardappelen aangevoerd, alle tot de late soor
ten behoorende. Veel verschil met de prijzen
Mijft
heffing op deze aardappelen ten nadeele der
der laatste weken was er niet; toch blijft de
tuinders nog zwaar drukken. Voor blauwe
aardappels werd van 4—4.20 betaald
Blauwe Eigenheimers brachten 2.80—
3.60 op, terwijl voor blanke Eigenheimers
3—3.20 werd besteed. Friso, een minder
fijne aardappel, werd voor 1.902.20
verkocht en de voor export bestemde Duke
voor 1.50—1.70. Bevelanders deden
2.40f 2.90, soms iets meer dan 3, ter
wijl Bravo's voor 2.30 werden verkocht.
De handel was maar stug.
De invoerbelemmeringen yoor tomaten,
Na een proces dat verscheidene da
gen geduurd heeft, is de vroegere dis
trictsleider van de N. S. V. Hagemann
gister door de rechtbank te Göttingen
(Pruisen) veroordeeld tot zes jaar tucht
huisstraf, 200 Rijksmark boete en 10
jaar eerveilies. De vroegere politieke
rijksleider Niels werd veroordeeld tot
drie jaar en drie maanden tuchthuis
straf en 200 Mark boete, terwijl de vroe
gere propagandaleider van de P. O.
Wolfjes veroordeeld werd tot drie jaar
en drie maanden tuchthuisstraf en tien
jaar eerverlies.
De veroordeelden waren voor het ge
recht gedaagd wegens ontrouw en ver-
duisteringer. gepleegd bij de Winter-
hilfe 1933/3-1. De auctor intellectualis
van deze zaak was Woltjes, die Hage
mann had overgehaald hem een groot
bedrag ter hand te stellen en dat niet
in te boeken. Ook Niels had een groot
bedrag niet in de boeken verantwoord.
Verder kon Hagemann geen inlichtingen
geven over het gebruik van 3000 Rijks
mark, terwijl hij verder door middel van
dubbel uitgeschreven kwitanties 750
Rijksmark heeft verduisterd.
De eerste ministerraad is gistermid
dag gehouden onder voorzitterschap van
minister-president Tatarescoe.
De ministers hebben een staatsblad
onderteekend, waarbij de minister van
Financiën wordt gemachtigd een bin
nenlandsche leening uit te geven. Bin
nenkort zullen de leeningsvoorvvaarden
worden bekend gemaakt.
De ministerraad heeft voorts besloten
zonder verwijl over te gaan tot het ont
slag van alle op onwettige wijze be
noemde ambtenaren in overheidsdienst
Morgen zal opnieuw een ministerraad
worden gehouden.
De Roemeensche pers is algemeen van
oordeel, dat het noodzakelijk is Titoe
lescoe in de nieuwe regeering op te ne
men en men spreekt dan ook de hoop
uit, dat Titoelescoe kort na zijn aan
komst te Boekarest er in zal toestemmen
ook in de toekomst weer de behartiging
van de buitenlandsche belangen van
Roemenië op zich te willen nemen.
Titoelescoe heeft laten weten, dat hij
Zaterdagavond uit Montreux zal ver-
ti ekken en dat hij dan Maandag in Roe
menië zal zijn. Titoelescoe zal zich dan
direct naar Sinaja begeven, waar hi;
door den koning zal worden ontvangen
'De officieuze samenstelling van het Spaan-
sche kabinet ziet er als volgt uit:
minister-president Lerroux; buitenland
sche zaken Samper; justitie Aizpui; marine
Rocha; financiën Marraco, binnenlandsche
zaken Salazar Alonso; onderwijs Villa
Lobos; arbeid Enguero di Sojo; transport
wezen Elce Vaquero; landbouw Jimenez
Fernandez; openbare werken Guerra del
Rio; industrie en han-diel Cid.
Minister zonder portefeuille zijn de Velasco
en Pita.
Behalve de radicale minister-president
maken dus 6 vertegenwoordigers der radi
cale partij deel uit van het nieuwe kabinet,
met drie vertegenwoordigers van de r.k.
volksactie, twee van de agrariërs, een van de
lib. democraten erf een onafhankelijke. Hier
uit blijkt, dat Lerroux een coalitie-regeering
heeft kunnen vormen, die alle positief tegen
over den huidigen staat staande elementen
omvat. Algemeen kan men zeggen, dat het
nieuwe kabinet een' antisocialistisch karak
ter heeft. Door de toetreding van de drie
vertegenwoordigers der r.k. volksactie, de
zoogenaamde „Seda" heeft de regeering zich
een meerderheid in de Cortez verzekerd. De
nieuwe regeering is vastbesloten het staats
gezag met alle middelen te handhaven en
aan den toestand van onveiligheid een revo-
lutionnair verzet in Spanje, evenals aan het
toenemend separatisme een einde te maken.
Merkwaardig is, dat in het nieuwe kabinet
8 leden van de afgetreden regeering zitting
hebben, waaronder Samper, de in het bizon
der aangevallen leider der vorige regeering
De offic-ieele bevestiging evenals de beslis
sing over de bezetting van het ministerie van
oorlog, dat vermoedelijk door Lerroux zai
worden waargenomen, wordt vanmiddag
verwacht.
In den loop der laatste dagen zijn in
het Duitsche plaatsje Wandsbek onge
veer 50 personen door vergiftiging ziek
geworden. In 19 gevallen was de vergif
tiging van dien aard, dat overbrenging
naar het ziekenhuis noodzakelijk was.
Levensgevaar is echter bij geen der pa-
tienten aanwezig. Men vreest niet voor
uitbreiding der vergiftigingsverschijn
selen. De aard der vergiftiging is nog
niet nader bekend. Ook omtrent de oor
zaken staat nog niets vast.
In Malatia in Oost-Anatolie is een
auto tegen een brugleuning gereden,
waardoor deze vernield werd en de auto
in de rivier stortte. Van de negen inzit
tenden werden 5 gedood,4 werden zwaar
gewond.
Zooals reeds gemeld, zal Hauptmann
zich op 11 October te verantwoorden
hebben inzake afpersing.
Samuel Foley, de districts-atterney,
heeft verklaard niet te zullen toestaan,
dat men zich op eenige wijze in de ver
volging van Hauptmann zal mengen,
zoodra eenmaal een jury zal zijn samen
gesteld.
Indien New Jersey tevoren uitlevering
vraagt, is alles goed en wel, doch anders
zal New Jersey moeten wachten.
Gister geleek het er op, alsof de
moordzaak in New Jersey gebaseerd zou
moeten worden op de bevindingen in
zake de afpersingszaak in New York.
Aldus Foley, die voorts mededeelde,
dat Hauptmann wegens afpersing zeer
zeker tot 20 jaar gevangenisstraf zal
worden veroordeeld, terwijl New Jersey
hem dan nog wegens moord zal kunnen
veroordeelen.
Foley heeft voorts medegedeeld, dat
Hauptmann gister is geïdentificeerd als
degene, die in het Sheridantheatre in
November 1933 de caissière Cecilia Barr
heeft laten teruggeven van een biljet van
vijf dollars, dat afkomstig was van het
losgeld.
Twee spoorwegarbeiders, die met hun
ploeg te Kohlscheid bij Aken aan het
werk waren op de spoorbaan, zijn gister
middag door een sneltrein gegrepen en
op slag gedood. De oorzaak van het on
geluk is nog niet bekend.
In de stad Noenan in Mandsjoerije is
pest uitgebroken. Volgens de tot dus
verre ontvangen berichten zijn meer dan
150 personen reeds aan de gevreesde
ziekte overleden. In de door 12000 in
woners bewoonde stad heerscht een
vreeselijke paniek. Talrijke inwoners
trachten de stad te verlaten. De Mand-
sjoerijsche gezondheidsautoriteiten heb
ben maatregelen genomen om en uit
breiding van de ziekte te voorkomen.
De Lindbergh-affaire is niet de eenige
zaak op crimineel gebied, die Amerika
momenteel bezig houdt. Een ander sen
sationeel geval, zoo vertelt de Hg. Crt.,
werd dezer dagen na vijftig jaar opge
lost.
In het jaar 1884 werd in een voorstad
van Philadelphia Charlie Grosz ge
roofd. Zijn voornaamste kenmerk was
een moedervlek van bijzonderen vorm op
zijn rug. De politie werd gewaarschuwd
en het bleek al spoedig, dat de misdaad
goed was voorbereid. Zoowel de autori
teiten als de ouders hadden dreigbrie
ven ontvangen, en de schurken eischten
een losgeld van 20.000 dollar, dat op een
aangegeven plaats moest worden neer
gelegd. De politie gaf den vader den
raad het bedrag schijnbaar beschikbaar
te stellen, men zou dan de aangeduide
plek bewaken, en dusdoende de onverla
ten in handen krijgen.
De boeven kregen hiervan de lucht en
vonden het veiliger het kind bij zich te
houden. Sindsdien hoorde men niets
meer van hen en na eenigen tijd moest
men veronderstellen, dat men den jon
gen had vermoord.
De vader liet het daarbij intusschen
niet; hij zette de nasporingen voort en
na tien jaar gelukte het hem eenig hou
vast te krijgen. Hij publiceerde een ver
handeling over de kwestie, en liet zich
voorlichten door de beste detectives ter
wereld. Dertig jaar na de ontvoering
wist men met vrij groote zekerheid, dat
eenige veteranen uit de onderwereld
zich in hun jeugd aan de betreffende
daad hadden bezondigd. Ze stonden op
het punt alles te bekennen en de laatste
gegevens te verstrekken, toen zij beiden
werden doodgeschoten.
In ieder geval wist men nu, dat de
ontvoerde nog in leven moest zijn.
Merkwaardig was evenwel, dat hij zich
niet aanmeldde, want de bijzonderheid
van de moedervlek was alom bekend ge
maakt. Kort na het voorval met de
twee onderwereldkoningen stierven de
ouders. Maar de familie achtte het zich
een plicht het onderzoek voort te zetten
en nu, na twee decennia, heeft men het
gestolen kind eindelijk teruggevonden.
Dat het niets van zich had laten hooren,
was geen wonder, want het bevond zich
in Australië en pas gedurende de laatste
twee jaren leidde het spoor naar dit we
relddeel.
Alles klopt: op zijn tiende jaar werd
de jongen door een vrouw, die de echt-
genoote van een der medeplichtigen
schijnt te zijn, naar Australië meegeno
men. Aldaar stierf de vrouw spoedig na
aankomst en Charlie kwam bij een boer
in huis, die hem een vrij behoorlijke op
voeding gaf, maar verder dan knecht op
een farm heeft Charlie, die thans vier-
en-vijftig jaar is, het nooit gebracht. Hij
komt nu in het bezit van een groot for
tuin, want zijn ouders waren zeer be
middeld.
Automobilisme.
In het najaar van 1933 besloot de
K.N.A.C. om als een der belangrijkste pro
pagandamiddelen voor een veiliger verkeer
van automobilistische zijde, een z.g. veilig
heidslaan in te richten.
Deze laan, welke volgens het voorbeeld
van de in Amerika bekend staande „safety
lanes" zou worden opgebouwd, zou in Den
Haag worden geplaatst. Alle automobilisten,
die zulks wenschten zouden kosteloos in de
gelegenheid worden gesteld om in deze laan
hun auto's door de K.N.A.C.-controleurs te
doen onderzoeken, op de veiligheid van de
meest essentieele deelen.
Het lag voor de hand, dat velen gehoor
gaven aan den oproep van de K.N.A.C. De
gevaren voor het verkeer welke het najaar
nu eenmaal altijd met zich brengt waren
voor de automibilisten een aansporing te
meer om te doen wat in hun vermogen lag
teneinde de gevarenkans tot een minimum
terug te brengen.
De goede wil van de Haagsche autorijders
deed de veiligheidslaan uitgroeien tot een
succes, hetwelk de hoogst gespannen ver
wachtingen te boven ging. Lang niet allen
die kwamen, konden worden geholpen. Velen
moesten worden teruggestuurd omdat er ten
slotte slechts een maximum aantal auto's
kon worden onderzocht zonder dat de nauw
keurigheid van het onderzoek daarbij in het
gedrang kwam.
Aangemoedigd door dit groote succes be-
besloot het bestuur der K.N.A.C. de geheele
apparatuur voor de veiligheidslaan, welke
voor de Haagsche laan door de firma
Stokvis was afgestaan, aan te koopen om er
in 1934 gedurende een halfjaar heel Neder
land mee rond te trekken.
Dat de voorbereidingen welke voor een
dergelijk plan noodig waren, lang niet een
voudig zouden zijn, lag voor de hand. De
K.N.A.C. werd hierin echter van alle kanten
bijgestaan. Gemeentebesturen, politie-autori-
teiten, plaatselijke vereenigingen voor veilig
verkeer, vereenigingen voor vreemdelingen
verkeer, ja overal waar de K.N.A.C. om me
dewerking verzocht werd deze graag en op
doeltreffende wijze verleend. Maar met deze
medewerking alleen kon men er vanzelfspre
kend nog niet komen. Er was een staf van
geschoold personeel noodig om met de ver
schillende apparaten door het land te trek
ken, deze vakkundig op te stellen en de auto's
welke zich ter keuring kwamen melden, snel
en nauwkeurig te onderzoeken. Ook hierin
slaagde de K.N.A.C., zoodat tenslotte op 9
April 1934 de goed voorbereide veldtocht een
aanvang kon nemen.
Amsterdam stond als eerste plaats op het
programma. Reeds dadelijk bleek, dat de be-
angstelling der Amsterdammers niet voor
die der Hagenaars onderdeed, zoodat met
goede hoop het verdere verloop van de tour
nee kon worden tegemoet gezien. De ver-
wachté resultaten bleven dan ook niet uit.
24 steden werden bezocht. In totaal vonden
er 32560 keuringen plaats.
Hieronder geven wij een gespecificeerde lijst
van de resultaten welke in ae verschillende
steden werden geboekt.
Opmerkelijk is het feit, dat het percentage
der auto's welke reeds bij het eerste onder
zoek konden worden goedgekeurd in de
groote steden hooger is dan in de kleinere.
Wij zien uit de uitvoerige statistische ge
gevens den Haag als veiligste stad op auto-
mobilistisch gebied boven aan de ranglijst
staan. 59.60 procent der auto's kon daar on
middellijk worden goedgekeurd. Een minder
gunstig teeken is het echter, dat in deze stad
de automobilisten, wier wagens waren afge
keurd, in tegenstelling met die uit andere
steden „het verder dan ook wel geloofden''.
Van de 1250 auto's welke werden afgekeurd
kwamen er slechts 383 terug zoodat het cij
fer hetwelk het percentage aanduidt der
auto's die tenslotte met den wimpel konden
worden gesierd met 77.49, ver beneden dat
van andere steden blijft.
Hoewel het genoemde percentage van den
Haag het gunstigste was dat kon worden ge
boekt, zou men toch niet vermoeden, dat het
ongunstigste percentage daar ongeveer 40
procent beneden zou liggen. Toch blijkt dat
het geval te zijn. 's-Hertogenbosch is ge
doemd om met een percentage van 20.37 in
eens goedgekeurde wagens, de laatste plaats
voor geen ander meer te kunnen ruilen. Met
dit percentage blijft den Bosch dan ook het
verst beneden het gemiddelde.
Vergelijken wij het totaal aantal ineens
goedgekeurde automobielen met dat der af
gekeurde wagens dan blijkt dat slechts
36.89 procent der auto's dadelijk door den
beugel kon.
Dti werpt dan ook een bijzonder schril
licht op de veiligheid der auto's in Neder
land, die dag in dag uit langs Neerlands
wegen toeren en deze met recht in zeker
opzicht onveilig maken. Wij moeten hierbij
n.1. wel in aanmerking nemen, dat het de
goedwillende automobilisten waren, die een
bezoek brachten aan een der plaatselijke vei
ligheidslanen en dat degenen, die er van
overtuigd waren, dat hun auto toch wel zou
worden afgekeurd weg bleven. Het zoo juist
gegeven percentage zsi dan ook niet toon
aangevend zijn voor een statistiek waarin al
le in Nederland rondrijdende wagens zouden
zijn opgenomen. Zonder twijfel zou het per
centage dan nog aanmerkelijk lager zijn.
De mooiste post welke op de rekening van
de veiligheidslaan kan worden geboekt is
wel de preventieve werking. 13910 automo
bielen werden op het een of andere gebrek
aan veiligheid afgekeurd. 10517 automobie
len kwamen gereviseerd weer terug en wij
vragen ons af hoeveel van deze auto's wel
eens de oorzaak van een of ander ongeluk
geweest zouden kunnen zijn, indien het ver
borgen gebrek niet tijdig aan hec licht was
gebracht? Het wil toch wel iets zeggen dat
van alle wagens welke verschenen en waar
van er eerst slechts 36.S9 kon worden goed
gekeurd tenslotte 84.15 orccent den contro
leurs kon bevredigen. Talrijk zijn dan ook de
automobilisten, die hun dankbaarheid heb
ben betuigd voor het feit, dat de K.N.A.C.
hen in staat had gesteld om door middel van
de veiligheidslaan de „onveiligheidsversteke
ling" welke reeds geruimen tijd in den wa
gen medereed, uit te bannen.
De gebreken welke zich herhaaldelijk voor
deden waren onvoldoende en ongelijkmatig
verdeelde remcapaciteit, verkeerd gestelde
lantaarns en slechte wielsporing. In totaal
moesten er 8372 automobielen tengevolge
van het eerstgenoemde euvel naar den repa
rateur, terwijl bij 7016 wagens het koplam
penstelsel niet op veiligheid bleek te zijn in-