Ayenda
Gebruikt in Uw soepen HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent
£aatsie Actiefilm
Stad en Om
Weee&eticfd
Fabrieksbrand te
Krommenie.
De moordaanslag-film
verboden.
Stedelijk Museum ingang
Breedstraat, eiken werkdag van 9 tot
12 en van half 2 tot half 4 geopend; Zater
dags van 9 tot 1 uur; Zondags gesloten.
Tot en met Zondag 28 Oct. 125 uur
(Zondags 105 uur) tentoonstelling schil
derijen en aquarellen in perceel Oudegracht
275.
Bioscopen.
Victoria-theater, half 8, hoofdnummer
Tsarina van Rusland (hist.-rom.); hoofdrol
Mariene Dietrich.
Zondagmiddag van 2 uur af doorloopen-
dt voorstellingen.
Cinema Americain, half 8, hoofdnummer
De gevangene van Port Zamba (rom.);
hoofdrollen Victor Jory en Loretta Young.
Toegang boven 18 jaar.
Zondagmiddag van 2 uur af doorloopen-
de voorstellingen.
A. B. T., half 8, eerste hoofdnummer Het
raadsel van den Indische expres (sens.);
hoofdrol Edmund Lowe; tweede hoofdnum
mer Circusleven (avont.) Toegang boven 14
jaar.
Zondagmiddag van 2 uur af doorloopen-
de voorstellingen.
Bioscoop Harmonie, 7.30 uur, hoofdnum
mer Bleeke Bet (Ned. film van Amster-
damsch volksleven), met Aaf Bouber, John
Elsensohn, Jopie Koopmans, Fientje de la
Mar e.a.
Zondagmiddag van 2 uur af dcorloopen-
de voorstelling; 's av. 7.15 en 10 uur
Woensdagmiddag matinee.
Toegang voor alle leeftijden.
Zondag 14 October.
1.30 uur, Gem. Sportpark, slotcourses
Kennemer Sportclub.
drukt zijn op hetzelfde materiaal als
voor smalfilm gebruikt wordt.
In de toelichting op dit adres wordt
gezegd, dat gebleken is, dat door onvol
doende bekendheid met de verschillen
tus«chen normaal- en smalfilm de kans
niet gering is, dat weinig of geen onder
scheid gemaakt wordt tusschen deze
beide filmsoorten ten opzichte van even-
tueele veiligheidsvoorschriften, hetgeen
de voor school-, vereenigings- en huis
gebruik zoo uitermate nuttige en be
langrijke smalfilmliefhebberij ernstig
zou kunnen belemmeren.
Gebouwen van de Ned. Lino-
leumfabriek uitgebrand.
In den afgeloopen nacht te ongeveer
4 uur werd brand ontdekt in de droog-
kamers van de Nederlandsche linoleum-
fabriek te Krommenie. Arbeiders, die
werkzaam waren in de zoogenaamde
linoleumfabriek Noord, het complex der
Nederlandsche linoleumfabriek, dat is
gelegen aan de Pad laan, ontdekten
tegen 4 uur, dat rook en vlammen uit
de beide droogkamers sloegen. Onmid
dellijk waarschuwden zij de brandka-
mers en alarmeerden de eigen fabrieks-
brandweer van de Nederlandsche lino
leumfabriek. De beide droogkamers ble
ken toen al in lichter laaie te staan. Het
zijn gelijkvloersche gebouwen, die een
oppervlakte hebben van ongeveer 75 bij
10 M. en waarin het bijna afgewerkte
linoleum gedroogd werd.
Toen de brand werd ontdekt, waren
beide droogkamers met een vrij groote
linoleumvoorraad gevuld. De fabrieks-
brandweer was spoedig ter plaatse,
evenals de brandweer van Krommenie
en met verscheidene stralen werd wa
ter gegeven. Men slaagde er in de brand
tot de beide droogkamers te beperken,
hoewel niet kon worden voorkomen, dat
zij geheel uitbrandden. Vanmorgen te
gen 7 uur kon de brandweer inrukken,
terwijl de fabrieksbrandweer met een
wacht voor nablussching achter bleef.
De oorzaak van den brand is nog niet
bekend.
VAN EEN SCHUIT GEVALLEN.
En verdronken.
Gisteravond had op de Prinsengracht te
Amsterdam een tragisch ongeluk plaats,
dat het leven van een 18-jarigen jongeman
kostte. Een schipper kwam met zijn motor
schuit "de Harmonie" het IJ uitvaren in de
richting van de Prinsengracht. Toen hij
ónder het viaduct doorvoer, stootte het
schip met den boeg tegen den wal. De 18-ja
rigen J. Kortehaas, die op de plecht stond,
verloor door den schok zijn evenwicht en
viel in het water. De scnipper deed alle
mogelijke moeite hem te redden, het mocht
na eenigen tijd gelukken hem op het droge
te brengen. Onmiddelijk werd kunstmatige
ademhaling toegepast, doch de levensgees
ten bleken reeds geweken te zijn. Het lijk
werd door den G. G. en G. D. naar het
Binnengasthuis vervoerd.
DOOR VRACHTAUTO OVERREDEN.
Eén gedood.
Gisteravond is nabij het spoorwegviaduct
te Zwijndrecht de 60-jarige de K., woon
achtig te Zwijndrecht, overreden door een
vrachtauto, bestuurd door L. Hij was met
deze vrachtauto meegereden en na te zijn
uitgestapt bedacht hij plotseling, dat hij zijn
koffer had vergeten. Terwijl de wagen reeds
in beweging was wilde hij zijn koffer er uit
halen, doch kwam daarbij te vallen, met het
gevolg, dat een der wielen over hem heen
reed. De ongelukkige was vrijwel op slag
dood.
DOOR EEN MACHINE VERMORZELD.
- Vreeselijk ongeluk in een aard
appelmeelfabriek.
Dondermiddag j.1. is in de aardappelmeelfa
briek te Stadskanaal een vreeselijk ongeluk
gebeurd. De zestigjarige arbeider J. Dekker,
was bezig een hekelmachine schoon te ma
ken. Plotseling is toen de machine in wer
king getreden met het gevolg, dat D. werd
gegrepen en totaal werd vermorzeld. Een
X 4«/forrfnorrYon 70]
mede-arbeider, die eveneens aan de machine
werkte kon, zich nog juist bijtijds in veilig
heid stellen.
VERDRONKEN.
In een onbewaakt oogenblik is het 5-jarig
zoontje van den landbouwer J. N. van der
Geest, wonende te Warmond nabij de Zijl,
te water geraakt en verdronken.
EEN BEROEP OP DE PERS.
Inzake de nieuwe spelling.
Het dagelijksch bestuur van de „Vereni
ging tot vereenvoudiging van onze Spel
ling", waarvan prof. dr. J. J. Salverda de
Grave voorzitter en dr. J. J. B. Elzinga
secretaris is, heeft een „Open Brief aan de
Nederlandsche Pers" gezonden, waarin als
bekend wordt verondersteld, dat de invoe
ring van de nieuwe spelling bij het onder
wijs een vlot verloop heeft.
„Al valt er hier en daar tegenstand te
overwinnen, wij mogen verwachten dat na
een jaar de overgrote meerderheid van de
Nederlanders beneden achttien jaar met de
nieuwe schrijfwijze vertrouwd is, Daar
staat tegenover dat een groot deel van de
oudere generatie voor eigen gebruik voorlo
pig aan de oude spelling zal vasthouden.
In de eerstvolgende jaren hebben wij dus
rekening te houden met het feit, dat er in
Nederland twee spellingstelsels toegepast
zullen worden, waarvan het nieuwe elk jaar
veld zal winnen en het oude bestemd is om
te verdwijnen. Ten onrechte heeft men ge
sproken van een „chaos". Bij elke spelling
wisseling is een dergelijke overgangstijd
onvermijdelijk; vandaar ook dat een nieuwe
regeling nooit door te radicale veranderin
gen de oude spelling moeilijk leesbaar mag
maken. De beide spellingen moeten vreed
zaam enige tijd naast elkaar staan. De re
gering heeft, door slechts één nieuw stqlsei
officieel te erkennen, de beweging in vaste
banen geleid. De voorstanders van verder
gaande vereenvoudiging, georganiseerd in
de „Vereniging tot vereenvoudiging van
onze spelling", hebben ter wille van de toe
komstige eenheid onlangs het besluit geno
men, de invoering van de spelling-1934 met
één voorbehoud (de zogenaamde naamvals-n
bij namen van mannelijke personen en die
ren) krachtig te bevorderen".
Het bestuur der „Vereniging" geeft daar
na te kennen, dat de pers „een gewichtige
rol zou kunnen spelen om het tempo van
invoering te versnellen": het somt de bladen
op, die zijn overgegaan tot het toepassen
van de nieuwe spelling en geeft den bladen,
die ondanks den goeden wil van redactie en
uitgevers, door het conservatisme van hun
lezers of uit vrees voor concurrenten, ge
dwongen mochten zijn voorloopig de oude
spelling te handhaven, in overweging den
overgangstijd te helpen bekorten door de
lezers geleidelijk te wennen aan de onge
wone spelling, hetgeen zij zouden kunnen
doen door stukken van inzenders of onder-
teekende bijdragen ^an vaste medewerkers
in die spelling te plaatsen.
Het dagelijksch besti ur van de „Vereni
ging" is van meening, dat het een volksbe
lang is den overgangsti'd zooveel mogelijk
te bekorten en het gebruik van de nieuwe
spelling zoozeer te doen toenemen, dat de
Regeering, die bereid is te volgen nadat het
onderwijs den doorslag zal hebben gegeven
dit binnen niet al te langen tijd zal kun
nen doen.
„Laat de pers derhalve geen afwachtende
houding aannemen, maar zich door krach
tige medewerking verdienstelijk maken!"
NIEUWE UITVINDING.
Een propeller met bijzondere
eigenschappen.
In de pers is destijds in verschillende arti
kelen gewag gemaakt van een uitvinding op
scheepvaartgebied van den heer C. J. Stoete
te Zandvoort. Deze uitvinding was niet ge
baseerd op een verbetering van de principes
inzake de voortstuwing van schepen, maar
behelsde een geheel nieuw beginsel van
voortstuwing. De heer Stoete, dfe dit begin
sel had toegepast in een door hem gecon
strueerd klein model van een boot op het
eerste gezicht den indruk makend van een
drijvende oorlogstank trachtte in gezag
hebbende kringen de erkenning te verkrijgen
dat door zijn vinding een geheel nieuw
systeem van voortstuwing van vaartuigen
was verwezenlijkt. Het Nederlandsch
Scheepsbouwkundige Proefstation te Wa-
geningen, dat zich alleen met serieuze proef
nemingen bezighoudt, verklaarde zich bereid
een proefneming met de „Bliksemboot", zoo
als de heer Stoete zijn vaartuig had gedoopt,
te verrichten. Het resultaat was voor den
uitvinder teleurstellend, want volgens de uit
spraak van den directeur van het Proefsta
tion was hier van een geheel nieuw principe
geen sprake. De heer Stoete berustte niet in
deze uitspraak, doch wendde zich tot het
ministerie van Defensie, dat, na aanvanke
lijk de uitspraak van den directeur van het
Proefstation te hebben onderschreven, enkele
weken later, nadat de uitvinder zijn theo
rieën opnieuw schriftelijk had uiteengezet,
met de erkenning kwam, dat het meenings-
verschil tusschen den heer Stoete en den
directeur van het Proefstation alleen daarin
bestaat, dat door laatstgenoemde autoriteit
het ontleenen van de stuwkracht voor het
vaartuig aan een met een bepaalde snelheid
in tegengestelde richting weggestuwde
massa water als het beginsel der voortstu
wing wordt beschouwd, terwijl de heer Stoete
als beginsel van zijn vinding aanneemt, dat
daarbij theoretisch een grootere massa met
een kleinere snelheid wordt behandeld.
Groote waarde voor den uitvinder had ech
ter de mededeeling, dat dit beginsel geen
duistere punten laat.
Het departement was verder van meening,
dat de vinding eerst haar volle waarde zou
krijgen, nadat zij op ware grootte zal zijn
uitgevoerd en bewijst aan de gestelde ver
wachtingen te voldoen.
Zóó ver is de heer Stoete echter nog niet;
zijn verdere werkzaamheden ten deze heeft
hij moeten stopzetten, omdat de octrooibe
handeling veel tijd vergt en hij niet zal kun
nen doorgaan alvorens de octrooikwestie be
regeld is s
Een nieuwe propeller.
Intusschen heeft de heer Stoete, die al zijn
vrijen tijd aan natuurkundige en technische
studies wijdt, niet stilgezeten. In een gesprek,
dat wij met hem hadden, deelde hij ons
mede een nieuwen propeller te hebben uitge
vonden, die bij aanzienlijk minder brandstof
verbruik van den motor zelfs nog een grooter
trekkracht ontwikkelt dan de bestaande pro
pellers. De heer Stoete heeft zij" nieuwe
vinding „mechanisch zeilpropeller" gedoopt.
Octrooi is reeds aangevraagd.
Proefnemingen hebben volgens den uitvin
der aangetoond, dat met een gelijk toerental
van de bestaande schroeven de motor ten
opzichte van den zeilpropeller minder arbeid
heeft et verrichten, aangezien de diameter
van den propeller kleiner is.
Binnenkort zullen op een speciaal hiervoor
geconstrueerd vaartuig met den mechani-
schen zeilpropeller proeven worden geno
men, waarvoor ook het ministerie van Defen
sie zich interesseert.
De heer Stoete verklaarde tenslotte, dat
het in het kader van de nieuwe vinding mo
gelijk is, toestellen te construeeren, die abso
luut verticaal omhoog stijgen en in de lucht
kunnen stilstaan.
Dergelijke „luchtforten" geheel afwij
kend van de bestaande autogiro-toestellen
zullen volgens den heer Stoete van groote
waarde blijken te zijn als afweermiddelen in
een toekomstigen luchtoorlog.
STUURMANSLEERLINGEN
KRIJGEN KANS.
Regeering bereid te helpen.
In het Handelsblad lezen we:
Om de plaatsing aan boord van de sche
pen van de Nederlandsche koopvaardijvloot
van de in Juni 1934 geslaagde stuurmans
leerlingen van de Zeevaartscholen te bevor
deren, zal het ministerie van sociale zaken
bemiddelend optreden voor deze jongelui in
het tijdvak gelegen tusschen October 193-1
en October 1935.
De regeering is voornemens om aan de
scheepvaartmaatschappijen een vergoeding
te verstrekken van 550 per stuurmansleer
ling, waarvan de helft komt voor rekening
van het Rijk, de andere helft dient door de
ouders der leerlingen te worden bijgedragen
Voor de reederijen is deze regeeringsmaat-
regel voordeelig, omdat gediplomeerde
stuurmansleerlingen aan boord zeer goed
bruikbare werkkrachten zijn, zoodra ze, na
enkele weken gevaren te hebben, de zeeziekte
te boven zijn gekomen.
Mede als gevolg van eenige opleving, die
in de laatste weken ongetwijfeld is te bespeu
ren bij de scheepvaart, is er thans blijkbaar
weer meer vraag naar stuurmansleerlingen
en naar derde stuurlieden, vooral als deze
laatsten in het bezit zijn van het certificaat
van radio-telegrafist He of le klasse.
Van de gediplomeerde leerlingen, die
eindexamen deden in 1934 aan ere Zeevaart
school te Den Helder, werden toch van de
vijf op 21 September nog niet geplaatsten er
binnen één week vier door een der Amster-
damsche maatschappijen aangenomen. Deze
leerlingen zijn naar zee gegaan zonder de
hulp der regeering, zoodat zij behalve voe
ding en huisvesting nog de leerlingsgage ge
nieten.
Ook aan den laatsten overgeblevene is toege
zegd, dat hij uiterlijk half November in aan
merking komt voor plaatsing onder dezelfde
voorwaarden, dus zonder regeeringsbemid-
deline.
HONDERDDUIZEND ANT
WOORDEN.
Op de prijsvraag van het N. C. C.
Naar het Hbld. verneemt, zijn op de prijs
vraag van het Nationaal Crisis-Comité,
waarvan de inzending thans is gesloten, on
geveer ÏOO.OOO antwoorden Ingekomen. Dit
beteekent voor het N.C.C. een bate van ten
minste 25.000.
De nationale inzameling heeft zeer bevre
digende resultaten opgeleverd. Het aantal
giften dat rechtstreeks bij het N.C.C. binnen
komt, is in de laatste weken zeer toegeno
men. Vele fondsen, corporaties en vereeni-
gingen hebben hun bijdragen verhoogd en
veresheidene belangrijke giften van 1000 of
500 werden ontvangen.
Ook de nieuwe giro-actie heeft een bevre
digend resultaat.
DE ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
Er zijn er thans 2800 in ons land.
De onbewaakte overwegen bij de Ned.
Spoorwegen breiden zich nog steeds uit, zoo
dat er op heden 2800 onbewaakte overwegen
in Nederland zijn. Alleen tusschen de Heu-
velsche Steeg en Ede, een afstand van 9 mi
nuten sporens, bevinden zich er 21.
TOMATEN NAAR DE MESTVAALT.
Vijftig procent van den aanvoer.
Gedurende de maand September zijn aan
de Westlandsche veilingen groote partijen
tomaten onverkocht gebleven en naar de
mestvaalt verhuisd. Meer dan 50 pCt. van
den aanvoer moest worden vernietigd. Al
leen aan de Naaldwijksche fruit- en groeti-
tenveiling bleven reeds bijna 200.000 K.G.
tomaten onverkocht.
(Ongecorrigeerd
Herkeuring aangevraagd.
Naar wij vernemen heeft de cen
trale commissie voor de filmkeuring
de openbare vertooning van de film
journaal-opnamen van den moord
aanslag op den koning van Zuid-
Slavië in Marseille niet voor open
bare vertooning in de bioscopen
toegelaten. De belanghebbenden
hebben hedenmorgen telegrafisch
herkeuring aangevraagd, die ver
moedelijk Maandagmorgen zal
plaatsvinden.
Wij begrijpen deze beslissing niet daar
wij niet kunnen inzien welk belang met de
vertooning gediend wordt.
Integendeel het filmbedrijf wordt door
deze beslissing ten zeerste gedupeerd. Des
te vreemder doet deze afkeuring aan waar
men in Frankrijk zelf tegen de vertooning
dezer film blijkbaar geen enkel bezwaar
blijkt te hebben.
Wij ontvingen na het bovenstaande name
lijk nog de volgende kennisgeving:
Maar in Frankrijk is het wel
toegestaan
Nadat de Parijsche politie Woensdagavond
de Journaal-opnamen in de Parijsche thea
ters had verboden en verzending van de jour
naalsfilms naar het buitenland had verhin
derd, is de film Donderdag, na door de
Fransche autoriteiten te zijn gekeurd, voor
den uitvoer vrij gegeven en werd openbare
vertooning toegestaan, zoodat de journaal-
opnamen gisteren reeds in alle Parijsche
bioscopen ongecoupeerd zijn vertoond.
MAAK GEEN ONNOODIG LAWAAI.
De autobestuurders en motorrijders worden
er nogmaals op attent gemaakt, dat het ver
boden is om de afgewerkte gassen van een
motorrijtuig, hetwelk zich op een weg be
vindt, anders af te voeren, te doen of te laten
afvoeren, dan door een behoorlijk geluid
dempende inrichting.
Waar blijkt dat nog heel veel motorrij
tuigen zijn uitgerust met niet of onvoldoende
werkende geluiddempende inrichtingen, wor
den reeds geruimen tijd vooral in de groote
steden als Amsterdam, Haarlem e.a. daar
tegen speciale strenge maatregelen getroffen,
waarbij zeer veel processen-verbaal werden
opgemaakt, hetwelk in vele gevallen gepaard
ging met de inbeslagname van het betrokken
motorrijtuig. Deze overtredingen worden
door den kantonrechter zwaar gestraft en kan
zelfs een boete worden opgelegd van ten
hoogste 75.
Iedere bestuurder van een motorrijtuig
moet medewerken tot verbetering van deze
zoo ongewenschte rustverstoringen.
Voor nadere Inlichtingen wende men zich
tot de verkeerspolitie.
IN HANDEN VAN SLOOPERS.
Het aantal heerenhuizen, dat in de
Langestraat voor winkelpanden plaats
maakt, is weer met twee vermeerderd.
De bekende slooperfirma Habbé heelt
een aanvang gemaakt met het opruimen
van het groote heerenhuis van mevr.
de LangeWagenmaker en het er naast
gelegen heerenhuis, dat eenige jaren als
kapperszaak in gebruik is geweest.
Onze bij de asphalteering van de Lan
gestraat gevoerde actie om de stoepen
te laten verdwijnen, omdat de Lange-
stiaat in enkele jaren wel geheel win
kelstraat zou worden, blijkt steeds meer
en meer terecht te zijn gevoerd.
VERPLAATST.
De werklieden der P. T. T., L. Paster
kamp en J. H. de Jong, zijn respectieve
lijk Verplaatst van Broek op Langendijk
naar Alkmaar en van Broek op Langen
dijk naar Schagen.
ERNSTIG ONGELUK OP TEXEL.
'Woensdagmiddag was men op de
Haven te Oudeschild bezig met het los
sen van een nieuwe kabel voor het Tex.
Electr. Bedrijf. De kabel zweefde reeds
boven den wal toen de mast van het
schip brak, waardoor de ruim 3600 K.G.
wegende kabel naar beneden stortte,
benevens de hijschinstallatie van het
schip. De heer J. Bruin (lid van den Tex.
gemeenteraad) die de lier van het vaar
tuig draaide, kreeg een gedeelte van de
hijschinstallatie boven op zich en werd
daarbij zoo ernstig verwond dat directe
overbrenging naar een ziekenhuis te den
Helder noodzakelijk was.
KUNST ZIJ ONS DOEL.
De heer L. G. schrijft ons:
De vereeniging Kunst zij ons doel"
schenkt wederom Alkmaar de gelegenheid
een blik te slaan op het werk harer leden en
heeft ditmaal het voordeel een goede exposi
tieruimte te hebben gevonden in het door mr.
Offers belangeloos voor dit doel afgestane
patriciërshuis aan de Oudegracht. Alles
hangt ruim en is goed verlicht, zoodat men
de tentoonstelling op zijn gemak kan be
kijken.
Wanneer we binnenkomen, treft ons een
vlot opgezette studie van een meisjesportret
van den heer W. Koster. De kamer bevat
meerdere van dergelijke min of.meer geslaag
de studies, waarvan een portretstudie van
den heer Sötemann door haar krachtige tee-
kening het meest opvalt. In de kamer links
vinden we nog een paar studies van den heer
l-fiCn £oe<^ RHeekend huisje en een aquarel
(stilleven), die ons niet zoo geslaagd voor
komt. Een paar fijne aquarelletjes van den
heer de Heer trekken de aandacht door de
liefde, waarmede ze blijkbaar zijn behandeld
Het simpele met kennis geteekende binnen
plaatsje en het meer handige landschapje
ernaast toonen ons duidelijk met welk een
toewijding deze schilder zich aan dergelijke
eenvoudige onderwerpen geeft. Een geheel
ander talent treffen we aan bij den heer de
Groot, die zich meer toelegt op het schilde
rij. Van zijn portretten is het aan den schoor
steen hangende portret van mevr de G. wel
het beste, een sprekend potret en een goede
tooncompositie. Van zijn teekeningen lijkt
ons het landschap met de wilgen in krijt en
pastel het meest geslaagd. De heer Slinger
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van 13 October.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met.
Instituut te De Bilt.
Hoogste barometerstand 774,8 m.M. te
^Laagste barometerstand 740,0 m.M. te
^'verwachting, geldig tot den avond van
14 October:
Zwakke tot matige noordwestelijke tot
zuidwestelijken, wind; nevelig tot half be
wolkt; weinig of geen neerslag; kouder des
nachts; overdag iets zachter.
Weeroverzicht.
Het hooge drukgebied. welks kern zich nog
steeds ten west-zuid-westen van ons land
bevindt, breidde zich naar het noorden uit.
Een secundaire trok via Denemarken naar
de Oostzee en veroorzaakte thans nog
krachtige tot stormachtigen wind aan de
Oostzeekust. De barometer stijgt achter deze
secundaire snel, zoodat de hooge druk ook
over de noord-oostzijde in beteekenis zal toe
nemen. Nabij IJsland vertoont zich een
nieuwe daling,, in het hooge drukgebied blijft
het rustig bewolkt weer, met over het alge
meen ochtendtemperaturen boven de nor
male waarde en weinig neerslag. Zware
neerslag bracht in de afgeloopen 24 uur de
bovengenoemde secundaire. Wisby tapte 35,
Danzig 16 en Memel 15 m.M. af. Het weer
ten onzent zal zijn vaste karakter blijven be
houden, wel is het in de onderste luchtlaag
flink wat kouder geworden en is ook een
koudere nacht te verwachten, doch morgen
overdag zal de temperatuur wel weer stijgen.
De neerslagkansen zijn gering.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen
en andere voertuigen 5.44 uur licht op.
exposeert een welgelijkend portret van den
heer N. en een van den bekenden oud-Alk-
maarschen heer Kok.
In het tweede zaaltje komt weer de heer
Koster ons verrassen met zijn rake en geestig
feteekende portretstudies; alles is knap en
andig opgezet en tintelend van leven.
Vooral in 't jongensportret toont de heer K-
zich in zijn kracht, terwijl ook de studie van
het straattype buitengewoon raak is. De heer
Liekeles zond dit jaar een tweetal studies in,
o.a. een goed geteekende Volendammer. Ook
de heer Boomgaard is met een viertal studies
aanwezig.
In het achterste zaaltje vallen de aquarel
len van den heer Heertjes het meest op. De
heer H. is een talentvol schilder; hij hoede
zich echter voor mooidoenerij. In „de huis
jes" (52) en het N.H. kanaal (59 is hij het
meest zichzelf, terwijl we in het kleine land
schapje (55) een poging meenen te moeten
zien tot een meer stemmingsvol bekijken van
de natuur.
Het werk van den heer Joh. Plas doet
even denken aan dat van den heer Stikvoort,
dat we noode op deze tentoonstelling missen,
Ook hij is een stemmingzoeker. De kleine
stukjes Schapenheuvel en Peerenboompje
zijn in dit opzicht wel geslaagd. De heer
Jac. Plas is op en top de difettant, die met
liefde schildert, wat hij mooi vindt in de na
tuur. Hij zoeke voor alles eenvoud en kijke
niet te veel naar bazarwerk. De heer Dekker
zond een drietal studies in o.a. een portret,
dat ons nog geen goeden kijk geeft op zijn
talent als schilder. Hetzelfde zouden we ook
kunnen zeggen van de aquarel van den heer
Wesseling.
De heer Lugthart, wiens werk we even
eens op deze tentoonstelling missen, schijnt
op enkele leden van K.z.o.D. wel eenigen in
vloed te hebben gehad. We zien althans bij
mej. Wit en bij den heer Bankert een streven
naar symboliek, uitgedrukt in een meer deco
ratieven beeldingsvorm. Voorloopig kunnen
we constateeren, dat bij het thans geëxpo
seerde werk het willen het kunnen nog over
treft; toch blijkt uit alles, ook uit de hier
aanwezige natuurstudies, dat we met een
alleszins ernstig streven te doen hebben, zoo
dat we dit zoeken naar nieuwe wegen in alle
opzichten kunnen toejuichen. Het toont, dat
K.z.o.D. niet alleen is een vereeniging van
dilettanten-schilders en teekenaars, maar ook
een kring waar men de levende kunst aan
voelt en beoefent.
HET ALKMAARSCH TOONEEL.
Het Alkmaarsch Tooneel bestaat dit jaar
10 jaar en geeft 20 October a.s. een uitvoe
ring in 't Gulden Vlies van „De Doofpot"
van den heer J. v. d. Pol.
Het stuk is in diverse bladen zeer gunstig
beoordeeld toen Het Schouwtooneel er een
tournee mee gemaakt heeft.
E>e heer A. de Waal heeft de regie van het
stuk, waaraan een tiental leden der vereeni
ging hun medewerking verleenen.
Het Alkmaarsch Tooneel rekent bij dit ju
bileum op een volle zaal en een dankbaar
publiek.
POLDER DE SCHERMEER.
Heden werd in de polderkamer van
het stadhuis de vergadering gehouden
van hoofdingelanden van de Schermeer.
De voorzitter, de beer Kramer Glijni?-