Ayenda Gebruikt in Uw soepen HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent £aatsie Actiefilm Stad en Om Weee&eticfd Fabrieksbrand te Krommenie. De moordaanslag-film verboden. Stedelijk Museum ingang Breedstraat, eiken werkdag van 9 tot 12 en van half 2 tot half 4 geopend; Zater dags van 9 tot 1 uur; Zondags gesloten. Tot en met Zondag 28 Oct. 125 uur (Zondags 105 uur) tentoonstelling schil derijen en aquarellen in perceel Oudegracht 275. Bioscopen. Victoria-theater, half 8, hoofdnummer Tsarina van Rusland (hist.-rom.); hoofdrol Mariene Dietrich. Zondagmiddag van 2 uur af doorloopen- dt voorstellingen. Cinema Americain, half 8, hoofdnummer De gevangene van Port Zamba (rom.); hoofdrollen Victor Jory en Loretta Young. Toegang boven 18 jaar. Zondagmiddag van 2 uur af doorloopen- de voorstellingen. A. B. T., half 8, eerste hoofdnummer Het raadsel van den Indische expres (sens.); hoofdrol Edmund Lowe; tweede hoofdnum mer Circusleven (avont.) Toegang boven 14 jaar. Zondagmiddag van 2 uur af doorloopen- de voorstellingen. Bioscoop Harmonie, 7.30 uur, hoofdnum mer Bleeke Bet (Ned. film van Amster- damsch volksleven), met Aaf Bouber, John Elsensohn, Jopie Koopmans, Fientje de la Mar e.a. Zondagmiddag van 2 uur af dcorloopen- de voorstelling; 's av. 7.15 en 10 uur Woensdagmiddag matinee. Toegang voor alle leeftijden. Zondag 14 October. 1.30 uur, Gem. Sportpark, slotcourses Kennemer Sportclub. drukt zijn op hetzelfde materiaal als voor smalfilm gebruikt wordt. In de toelichting op dit adres wordt gezegd, dat gebleken is, dat door onvol doende bekendheid met de verschillen tus«chen normaal- en smalfilm de kans niet gering is, dat weinig of geen onder scheid gemaakt wordt tusschen deze beide filmsoorten ten opzichte van even- tueele veiligheidsvoorschriften, hetgeen de voor school-, vereenigings- en huis gebruik zoo uitermate nuttige en be langrijke smalfilmliefhebberij ernstig zou kunnen belemmeren. Gebouwen van de Ned. Lino- leumfabriek uitgebrand. In den afgeloopen nacht te ongeveer 4 uur werd brand ontdekt in de droog- kamers van de Nederlandsche linoleum- fabriek te Krommenie. Arbeiders, die werkzaam waren in de zoogenaamde linoleumfabriek Noord, het complex der Nederlandsche linoleumfabriek, dat is gelegen aan de Pad laan, ontdekten tegen 4 uur, dat rook en vlammen uit de beide droogkamers sloegen. Onmid dellijk waarschuwden zij de brandka- mers en alarmeerden de eigen fabrieks- brandweer van de Nederlandsche lino leumfabriek. De beide droogkamers ble ken toen al in lichter laaie te staan. Het zijn gelijkvloersche gebouwen, die een oppervlakte hebben van ongeveer 75 bij 10 M. en waarin het bijna afgewerkte linoleum gedroogd werd. Toen de brand werd ontdekt, waren beide droogkamers met een vrij groote linoleumvoorraad gevuld. De fabrieks- brandweer was spoedig ter plaatse, evenals de brandweer van Krommenie en met verscheidene stralen werd wa ter gegeven. Men slaagde er in de brand tot de beide droogkamers te beperken, hoewel niet kon worden voorkomen, dat zij geheel uitbrandden. Vanmorgen te gen 7 uur kon de brandweer inrukken, terwijl de fabrieksbrandweer met een wacht voor nablussching achter bleef. De oorzaak van den brand is nog niet bekend. VAN EEN SCHUIT GEVALLEN. En verdronken. Gisteravond had op de Prinsengracht te Amsterdam een tragisch ongeluk plaats, dat het leven van een 18-jarigen jongeman kostte. Een schipper kwam met zijn motor schuit "de Harmonie" het IJ uitvaren in de richting van de Prinsengracht. Toen hij ónder het viaduct doorvoer, stootte het schip met den boeg tegen den wal. De 18-ja rigen J. Kortehaas, die op de plecht stond, verloor door den schok zijn evenwicht en viel in het water. De scnipper deed alle mogelijke moeite hem te redden, het mocht na eenigen tijd gelukken hem op het droge te brengen. Onmiddelijk werd kunstmatige ademhaling toegepast, doch de levensgees ten bleken reeds geweken te zijn. Het lijk werd door den G. G. en G. D. naar het Binnengasthuis vervoerd. DOOR VRACHTAUTO OVERREDEN. Eén gedood. Gisteravond is nabij het spoorwegviaduct te Zwijndrecht de 60-jarige de K., woon achtig te Zwijndrecht, overreden door een vrachtauto, bestuurd door L. Hij was met deze vrachtauto meegereden en na te zijn uitgestapt bedacht hij plotseling, dat hij zijn koffer had vergeten. Terwijl de wagen reeds in beweging was wilde hij zijn koffer er uit halen, doch kwam daarbij te vallen, met het gevolg, dat een der wielen over hem heen reed. De ongelukkige was vrijwel op slag dood. DOOR EEN MACHINE VERMORZELD. - Vreeselijk ongeluk in een aard appelmeelfabriek. Dondermiddag j.1. is in de aardappelmeelfa briek te Stadskanaal een vreeselijk ongeluk gebeurd. De zestigjarige arbeider J. Dekker, was bezig een hekelmachine schoon te ma ken. Plotseling is toen de machine in wer king getreden met het gevolg, dat D. werd gegrepen en totaal werd vermorzeld. Een X 4«/forrfnorrYon 70] mede-arbeider, die eveneens aan de machine werkte kon, zich nog juist bijtijds in veilig heid stellen. VERDRONKEN. In een onbewaakt oogenblik is het 5-jarig zoontje van den landbouwer J. N. van der Geest, wonende te Warmond nabij de Zijl, te water geraakt en verdronken. EEN BEROEP OP DE PERS. Inzake de nieuwe spelling. Het dagelijksch bestuur van de „Vereni ging tot vereenvoudiging van onze Spel ling", waarvan prof. dr. J. J. Salverda de Grave voorzitter en dr. J. J. B. Elzinga secretaris is, heeft een „Open Brief aan de Nederlandsche Pers" gezonden, waarin als bekend wordt verondersteld, dat de invoe ring van de nieuwe spelling bij het onder wijs een vlot verloop heeft. „Al valt er hier en daar tegenstand te overwinnen, wij mogen verwachten dat na een jaar de overgrote meerderheid van de Nederlanders beneden achttien jaar met de nieuwe schrijfwijze vertrouwd is, Daar staat tegenover dat een groot deel van de oudere generatie voor eigen gebruik voorlo pig aan de oude spelling zal vasthouden. In de eerstvolgende jaren hebben wij dus rekening te houden met het feit, dat er in Nederland twee spellingstelsels toegepast zullen worden, waarvan het nieuwe elk jaar veld zal winnen en het oude bestemd is om te verdwijnen. Ten onrechte heeft men ge sproken van een „chaos". Bij elke spelling wisseling is een dergelijke overgangstijd onvermijdelijk; vandaar ook dat een nieuwe regeling nooit door te radicale veranderin gen de oude spelling moeilijk leesbaar mag maken. De beide spellingen moeten vreed zaam enige tijd naast elkaar staan. De re gering heeft, door slechts één nieuw stqlsei officieel te erkennen, de beweging in vaste banen geleid. De voorstanders van verder gaande vereenvoudiging, georganiseerd in de „Vereniging tot vereenvoudiging van onze spelling", hebben ter wille van de toe komstige eenheid onlangs het besluit geno men, de invoering van de spelling-1934 met één voorbehoud (de zogenaamde naamvals-n bij namen van mannelijke personen en die ren) krachtig te bevorderen". Het bestuur der „Vereniging" geeft daar na te kennen, dat de pers „een gewichtige rol zou kunnen spelen om het tempo van invoering te versnellen": het somt de bladen op, die zijn overgegaan tot het toepassen van de nieuwe spelling en geeft den bladen, die ondanks den goeden wil van redactie en uitgevers, door het conservatisme van hun lezers of uit vrees voor concurrenten, ge dwongen mochten zijn voorloopig de oude spelling te handhaven, in overweging den overgangstijd te helpen bekorten door de lezers geleidelijk te wennen aan de onge wone spelling, hetgeen zij zouden kunnen doen door stukken van inzenders of onder- teekende bijdragen ^an vaste medewerkers in die spelling te plaatsen. Het dagelijksch besti ur van de „Vereni ging" is van meening, dat het een volksbe lang is den overgangsti'd zooveel mogelijk te bekorten en het gebruik van de nieuwe spelling zoozeer te doen toenemen, dat de Regeering, die bereid is te volgen nadat het onderwijs den doorslag zal hebben gegeven dit binnen niet al te langen tijd zal kun nen doen. „Laat de pers derhalve geen afwachtende houding aannemen, maar zich door krach tige medewerking verdienstelijk maken!" NIEUWE UITVINDING. Een propeller met bijzondere eigenschappen. In de pers is destijds in verschillende arti kelen gewag gemaakt van een uitvinding op scheepvaartgebied van den heer C. J. Stoete te Zandvoort. Deze uitvinding was niet ge baseerd op een verbetering van de principes inzake de voortstuwing van schepen, maar behelsde een geheel nieuw beginsel van voortstuwing. De heer Stoete, dfe dit begin sel had toegepast in een door hem gecon strueerd klein model van een boot op het eerste gezicht den indruk makend van een drijvende oorlogstank trachtte in gezag hebbende kringen de erkenning te verkrijgen dat door zijn vinding een geheel nieuw systeem van voortstuwing van vaartuigen was verwezenlijkt. Het Nederlandsch Scheepsbouwkundige Proefstation te Wa- geningen, dat zich alleen met serieuze proef nemingen bezighoudt, verklaarde zich bereid een proefneming met de „Bliksemboot", zoo als de heer Stoete zijn vaartuig had gedoopt, te verrichten. Het resultaat was voor den uitvinder teleurstellend, want volgens de uit spraak van den directeur van het Proefsta tion was hier van een geheel nieuw principe geen sprake. De heer Stoete berustte niet in deze uitspraak, doch wendde zich tot het ministerie van Defensie, dat, na aanvanke lijk de uitspraak van den directeur van het Proefstation te hebben onderschreven, enkele weken later, nadat de uitvinder zijn theo rieën opnieuw schriftelijk had uiteengezet, met de erkenning kwam, dat het meenings- verschil tusschen den heer Stoete en den directeur van het Proefstation alleen daarin bestaat, dat door laatstgenoemde autoriteit het ontleenen van de stuwkracht voor het vaartuig aan een met een bepaalde snelheid in tegengestelde richting weggestuwde massa water als het beginsel der voortstu wing wordt beschouwd, terwijl de heer Stoete als beginsel van zijn vinding aanneemt, dat daarbij theoretisch een grootere massa met een kleinere snelheid wordt behandeld. Groote waarde voor den uitvinder had ech ter de mededeeling, dat dit beginsel geen duistere punten laat. Het departement was verder van meening, dat de vinding eerst haar volle waarde zou krijgen, nadat zij op ware grootte zal zijn uitgevoerd en bewijst aan de gestelde ver wachtingen te voldoen. Zóó ver is de heer Stoete echter nog niet; zijn verdere werkzaamheden ten deze heeft hij moeten stopzetten, omdat de octrooibe handeling veel tijd vergt en hij niet zal kun nen doorgaan alvorens de octrooikwestie be regeld is s Een nieuwe propeller. Intusschen heeft de heer Stoete, die al zijn vrijen tijd aan natuurkundige en technische studies wijdt, niet stilgezeten. In een gesprek, dat wij met hem hadden, deelde hij ons mede een nieuwen propeller te hebben uitge vonden, die bij aanzienlijk minder brandstof verbruik van den motor zelfs nog een grooter trekkracht ontwikkelt dan de bestaande pro pellers. De heer Stoete heeft zij" nieuwe vinding „mechanisch zeilpropeller" gedoopt. Octrooi is reeds aangevraagd. Proefnemingen hebben volgens den uitvin der aangetoond, dat met een gelijk toerental van de bestaande schroeven de motor ten opzichte van den zeilpropeller minder arbeid heeft et verrichten, aangezien de diameter van den propeller kleiner is. Binnenkort zullen op een speciaal hiervoor geconstrueerd vaartuig met den mechani- schen zeilpropeller proeven worden geno men, waarvoor ook het ministerie van Defen sie zich interesseert. De heer Stoete verklaarde tenslotte, dat het in het kader van de nieuwe vinding mo gelijk is, toestellen te construeeren, die abso luut verticaal omhoog stijgen en in de lucht kunnen stilstaan. Dergelijke „luchtforten" geheel afwij kend van de bestaande autogiro-toestellen zullen volgens den heer Stoete van groote waarde blijken te zijn als afweermiddelen in een toekomstigen luchtoorlog. STUURMANSLEERLINGEN KRIJGEN KANS. Regeering bereid te helpen. In het Handelsblad lezen we: Om de plaatsing aan boord van de sche pen van de Nederlandsche koopvaardijvloot van de in Juni 1934 geslaagde stuurmans leerlingen van de Zeevaartscholen te bevor deren, zal het ministerie van sociale zaken bemiddelend optreden voor deze jongelui in het tijdvak gelegen tusschen October 193-1 en October 1935. De regeering is voornemens om aan de scheepvaartmaatschappijen een vergoeding te verstrekken van 550 per stuurmansleer ling, waarvan de helft komt voor rekening van het Rijk, de andere helft dient door de ouders der leerlingen te worden bijgedragen Voor de reederijen is deze regeeringsmaat- regel voordeelig, omdat gediplomeerde stuurmansleerlingen aan boord zeer goed bruikbare werkkrachten zijn, zoodra ze, na enkele weken gevaren te hebben, de zeeziekte te boven zijn gekomen. Mede als gevolg van eenige opleving, die in de laatste weken ongetwijfeld is te bespeu ren bij de scheepvaart, is er thans blijkbaar weer meer vraag naar stuurmansleerlingen en naar derde stuurlieden, vooral als deze laatsten in het bezit zijn van het certificaat van radio-telegrafist He of le klasse. Van de gediplomeerde leerlingen, die eindexamen deden in 1934 aan ere Zeevaart school te Den Helder, werden toch van de vijf op 21 September nog niet geplaatsten er binnen één week vier door een der Amster- damsche maatschappijen aangenomen. Deze leerlingen zijn naar zee gegaan zonder de hulp der regeering, zoodat zij behalve voe ding en huisvesting nog de leerlingsgage ge nieten. Ook aan den laatsten overgeblevene is toege zegd, dat hij uiterlijk half November in aan merking komt voor plaatsing onder dezelfde voorwaarden, dus zonder regeeringsbemid- deline. HONDERDDUIZEND ANT WOORDEN. Op de prijsvraag van het N. C. C. Naar het Hbld. verneemt, zijn op de prijs vraag van het Nationaal Crisis-Comité, waarvan de inzending thans is gesloten, on geveer ÏOO.OOO antwoorden Ingekomen. Dit beteekent voor het N.C.C. een bate van ten minste 25.000. De nationale inzameling heeft zeer bevre digende resultaten opgeleverd. Het aantal giften dat rechtstreeks bij het N.C.C. binnen komt, is in de laatste weken zeer toegeno men. Vele fondsen, corporaties en vereeni- gingen hebben hun bijdragen verhoogd en veresheidene belangrijke giften van 1000 of 500 werden ontvangen. Ook de nieuwe giro-actie heeft een bevre digend resultaat. DE ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Er zijn er thans 2800 in ons land. De onbewaakte overwegen bij de Ned. Spoorwegen breiden zich nog steeds uit, zoo dat er op heden 2800 onbewaakte overwegen in Nederland zijn. Alleen tusschen de Heu- velsche Steeg en Ede, een afstand van 9 mi nuten sporens, bevinden zich er 21. TOMATEN NAAR DE MESTVAALT. Vijftig procent van den aanvoer. Gedurende de maand September zijn aan de Westlandsche veilingen groote partijen tomaten onverkocht gebleven en naar de mestvaalt verhuisd. Meer dan 50 pCt. van den aanvoer moest worden vernietigd. Al leen aan de Naaldwijksche fruit- en groeti- tenveiling bleven reeds bijna 200.000 K.G. tomaten onverkocht. (Ongecorrigeerd Herkeuring aangevraagd. Naar wij vernemen heeft de cen trale commissie voor de filmkeuring de openbare vertooning van de film journaal-opnamen van den moord aanslag op den koning van Zuid- Slavië in Marseille niet voor open bare vertooning in de bioscopen toegelaten. De belanghebbenden hebben hedenmorgen telegrafisch herkeuring aangevraagd, die ver moedelijk Maandagmorgen zal plaatsvinden. Wij begrijpen deze beslissing niet daar wij niet kunnen inzien welk belang met de vertooning gediend wordt. Integendeel het filmbedrijf wordt door deze beslissing ten zeerste gedupeerd. Des te vreemder doet deze afkeuring aan waar men in Frankrijk zelf tegen de vertooning dezer film blijkbaar geen enkel bezwaar blijkt te hebben. Wij ontvingen na het bovenstaande name lijk nog de volgende kennisgeving: Maar in Frankrijk is het wel toegestaan Nadat de Parijsche politie Woensdagavond de Journaal-opnamen in de Parijsche thea ters had verboden en verzending van de jour naalsfilms naar het buitenland had verhin derd, is de film Donderdag, na door de Fransche autoriteiten te zijn gekeurd, voor den uitvoer vrij gegeven en werd openbare vertooning toegestaan, zoodat de journaal- opnamen gisteren reeds in alle Parijsche bioscopen ongecoupeerd zijn vertoond. MAAK GEEN ONNOODIG LAWAAI. De autobestuurders en motorrijders worden er nogmaals op attent gemaakt, dat het ver boden is om de afgewerkte gassen van een motorrijtuig, hetwelk zich op een weg be vindt, anders af te voeren, te doen of te laten afvoeren, dan door een behoorlijk geluid dempende inrichting. Waar blijkt dat nog heel veel motorrij tuigen zijn uitgerust met niet of onvoldoende werkende geluiddempende inrichtingen, wor den reeds geruimen tijd vooral in de groote steden als Amsterdam, Haarlem e.a. daar tegen speciale strenge maatregelen getroffen, waarbij zeer veel processen-verbaal werden opgemaakt, hetwelk in vele gevallen gepaard ging met de inbeslagname van het betrokken motorrijtuig. Deze overtredingen worden door den kantonrechter zwaar gestraft en kan zelfs een boete worden opgelegd van ten hoogste 75. Iedere bestuurder van een motorrijtuig moet medewerken tot verbetering van deze zoo ongewenschte rustverstoringen. Voor nadere Inlichtingen wende men zich tot de verkeerspolitie. IN HANDEN VAN SLOOPERS. Het aantal heerenhuizen, dat in de Langestraat voor winkelpanden plaats maakt, is weer met twee vermeerderd. De bekende slooperfirma Habbé heelt een aanvang gemaakt met het opruimen van het groote heerenhuis van mevr. de LangeWagenmaker en het er naast gelegen heerenhuis, dat eenige jaren als kapperszaak in gebruik is geweest. Onze bij de asphalteering van de Lan gestraat gevoerde actie om de stoepen te laten verdwijnen, omdat de Lange- stiaat in enkele jaren wel geheel win kelstraat zou worden, blijkt steeds meer en meer terecht te zijn gevoerd. VERPLAATST. De werklieden der P. T. T., L. Paster kamp en J. H. de Jong, zijn respectieve lijk Verplaatst van Broek op Langendijk naar Alkmaar en van Broek op Langen dijk naar Schagen. ERNSTIG ONGELUK OP TEXEL. 'Woensdagmiddag was men op de Haven te Oudeschild bezig met het los sen van een nieuwe kabel voor het Tex. Electr. Bedrijf. De kabel zweefde reeds boven den wal toen de mast van het schip brak, waardoor de ruim 3600 K.G. wegende kabel naar beneden stortte, benevens de hijschinstallatie van het schip. De heer J. Bruin (lid van den Tex. gemeenteraad) die de lier van het vaar tuig draaide, kreeg een gedeelte van de hijschinstallatie boven op zich en werd daarbij zoo ernstig verwond dat directe overbrenging naar een ziekenhuis te den Helder noodzakelijk was. KUNST ZIJ ONS DOEL. De heer L. G. schrijft ons: De vereeniging Kunst zij ons doel" schenkt wederom Alkmaar de gelegenheid een blik te slaan op het werk harer leden en heeft ditmaal het voordeel een goede exposi tieruimte te hebben gevonden in het door mr. Offers belangeloos voor dit doel afgestane patriciërshuis aan de Oudegracht. Alles hangt ruim en is goed verlicht, zoodat men de tentoonstelling op zijn gemak kan be kijken. Wanneer we binnenkomen, treft ons een vlot opgezette studie van een meisjesportret van den heer W. Koster. De kamer bevat meerdere van dergelijke min of.meer geslaag de studies, waarvan een portretstudie van den heer Sötemann door haar krachtige tee- kening het meest opvalt. In de kamer links vinden we nog een paar studies van den heer l-fiCn £oe<^ RHeekend huisje en een aquarel (stilleven), die ons niet zoo geslaagd voor komt. Een paar fijne aquarelletjes van den heer de Heer trekken de aandacht door de liefde, waarmede ze blijkbaar zijn behandeld Het simpele met kennis geteekende binnen plaatsje en het meer handige landschapje ernaast toonen ons duidelijk met welk een toewijding deze schilder zich aan dergelijke eenvoudige onderwerpen geeft. Een geheel ander talent treffen we aan bij den heer de Groot, die zich meer toelegt op het schilde rij. Van zijn portretten is het aan den schoor steen hangende portret van mevr de G. wel het beste, een sprekend potret en een goede tooncompositie. Van zijn teekeningen lijkt ons het landschap met de wilgen in krijt en pastel het meest geslaagd. De heer Slinger naar waarnemingen, verricht in den morgen van 13 October. Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met. Instituut te De Bilt. Hoogste barometerstand 774,8 m.M. te ^Laagste barometerstand 740,0 m.M. te ^'verwachting, geldig tot den avond van 14 October: Zwakke tot matige noordwestelijke tot zuidwestelijken, wind; nevelig tot half be wolkt; weinig of geen neerslag; kouder des nachts; overdag iets zachter. Weeroverzicht. Het hooge drukgebied. welks kern zich nog steeds ten west-zuid-westen van ons land bevindt, breidde zich naar het noorden uit. Een secundaire trok via Denemarken naar de Oostzee en veroorzaakte thans nog krachtige tot stormachtigen wind aan de Oostzeekust. De barometer stijgt achter deze secundaire snel, zoodat de hooge druk ook over de noord-oostzijde in beteekenis zal toe nemen. Nabij IJsland vertoont zich een nieuwe daling,, in het hooge drukgebied blijft het rustig bewolkt weer, met over het alge meen ochtendtemperaturen boven de nor male waarde en weinig neerslag. Zware neerslag bracht in de afgeloopen 24 uur de bovengenoemde secundaire. Wisby tapte 35, Danzig 16 en Memel 15 m.M. af. Het weer ten onzent zal zijn vaste karakter blijven be houden, wel is het in de onderste luchtlaag flink wat kouder geworden en is ook een koudere nacht te verwachten, doch morgen overdag zal de temperatuur wel weer stijgen. De neerslagkansen zijn gering. LICHT OP! Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen en andere voertuigen 5.44 uur licht op. exposeert een welgelijkend portret van den heer N. en een van den bekenden oud-Alk- maarschen heer Kok. In het tweede zaaltje komt weer de heer Koster ons verrassen met zijn rake en geestig feteekende portretstudies; alles is knap en andig opgezet en tintelend van leven. Vooral in 't jongensportret toont de heer K- zich in zijn kracht, terwijl ook de studie van het straattype buitengewoon raak is. De heer Liekeles zond dit jaar een tweetal studies in, o.a. een goed geteekende Volendammer. Ook de heer Boomgaard is met een viertal studies aanwezig. In het achterste zaaltje vallen de aquarel len van den heer Heertjes het meest op. De heer H. is een talentvol schilder; hij hoede zich echter voor mooidoenerij. In „de huis jes" (52) en het N.H. kanaal (59 is hij het meest zichzelf, terwijl we in het kleine land schapje (55) een poging meenen te moeten zien tot een meer stemmingsvol bekijken van de natuur. Het werk van den heer Joh. Plas doet even denken aan dat van den heer Stikvoort, dat we noode op deze tentoonstelling missen, Ook hij is een stemmingzoeker. De kleine stukjes Schapenheuvel en Peerenboompje zijn in dit opzicht wel geslaagd. De heer Jac. Plas is op en top de difettant, die met liefde schildert, wat hij mooi vindt in de na tuur. Hij zoeke voor alles eenvoud en kijke niet te veel naar bazarwerk. De heer Dekker zond een drietal studies in o.a. een portret, dat ons nog geen goeden kijk geeft op zijn talent als schilder. Hetzelfde zouden we ook kunnen zeggen van de aquarel van den heer Wesseling. De heer Lugthart, wiens werk we even eens op deze tentoonstelling missen, schijnt op enkele leden van K.z.o.D. wel eenigen in vloed te hebben gehad. We zien althans bij mej. Wit en bij den heer Bankert een streven naar symboliek, uitgedrukt in een meer deco ratieven beeldingsvorm. Voorloopig kunnen we constateeren, dat bij het thans geëxpo seerde werk het willen het kunnen nog over treft; toch blijkt uit alles, ook uit de hier aanwezige natuurstudies, dat we met een alleszins ernstig streven te doen hebben, zoo dat we dit zoeken naar nieuwe wegen in alle opzichten kunnen toejuichen. Het toont, dat K.z.o.D. niet alleen is een vereeniging van dilettanten-schilders en teekenaars, maar ook een kring waar men de levende kunst aan voelt en beoefent. HET ALKMAARSCH TOONEEL. Het Alkmaarsch Tooneel bestaat dit jaar 10 jaar en geeft 20 October a.s. een uitvoe ring in 't Gulden Vlies van „De Doofpot" van den heer J. v. d. Pol. Het stuk is in diverse bladen zeer gunstig beoordeeld toen Het Schouwtooneel er een tournee mee gemaakt heeft. E>e heer A. de Waal heeft de regie van het stuk, waaraan een tiental leden der vereeni ging hun medewerking verleenen. Het Alkmaarsch Tooneel rekent bij dit ju bileum op een volle zaal en een dankbaar publiek. POLDER DE SCHERMEER. Heden werd in de polderkamer van het stadhuis de vergadering gehouden van hoofdingelanden van de Schermeer. De voorzitter, de beer Kramer Glijni?-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 2