kloosterbalsem
Verlost van hevig
SPIT IN DEN RUG
Violette ter dood
veroordeeld.
DANK ZIJ KLOOSTERBALSEM
l'fl*"®'achter den rug.
ven mijn SPIT ben ik f|jn afl
VERKOOPGELEGENHEID
OP ZONDAG.
TSARINA VAN RUSLAND.
Victoria-Théater,
ZZ Ik die ik slaakte,
xZJlhet gebuik van 2 Potjes
*Z,Tr finaal Uan °P"
l uoen 1 'n' niet Zitlen- niet
m,t,en k"nnen en toch vooruit te
moeten °m de boterham te verdienen.
Uuit benn°ree8eJ</ke Spit' di" ln mgn
uit begon en door mijn geheels rug
kind v" lbulpelous een klein
kind. Vanaf het oogenblik, dat ik den
uZ'dd ?hU9en Ktoosterbalsem aan-
heb fk'ine°0n mJJ" genezing- En nu
iziï&s?
AKKEP'C J Zw'te A'
ORIGINEEL TER INZAGE
..Geen rrnnri ■ynn
.,Geen goud zoo goed'
nntT!rtro»"en by brand- en sn|] wonden
Ook ongeëvenaard als wrfjfmiddel bU
Rheumatiek, spit en pffnUjke spieren
Overal per pot v. 20 gr. f0.60 en 60 gr. f 1.—
Bovengenoemde prijs wordt verhoogd
met bijslag Omzet-belasting.
EEN GIFTSLANG MEEGEKOOKT,
Te Karod bij Ahedabad in, Britsch-Indië
heeft men een geheele familie bestaande uit
10 personen dood in hun huis aangetroffen
Bij het door de politie ingestelde onderzoek
bleek, dat met het eten een kleine, doch zeer
giftige slang blijkbaar bij vergissing was
meegekookt.
f. - -
De moeder als aanklaagster ge
hoord.
De tweede zitting van het procés Violette
Nozière is gisteren begonnen met een uiterst
dramatisch tooneel als gevolg van het hoo-
ren van Violette's moeder, die zwaar ge
sluierd op de bank van de civiele partij had
plaats genomen.
De ongelukkige vrouw, die in antwoord
op de vraag van den president, waarom zij
zich civiele partij gesteld had, verklaarde,
dat zij dit had gedaan om de nagedachtenis
van haar man te verdedigen tegen Violette's
beschuldingingen, gaf in korte haperende
zinnen telkens door snikken onderbroken en
in termen, die nogal eens pathetisch aan
deden, een verhaal van het voorgevallene.
Nader door den verdediger ondervraagd,
verklaarde zij, dat haar man en zij op de
hoogte waren van eenige van de avonturen,
die hun dochter gehad had. Toen de vader
den naam van Jean Dabin hoorde noemen
als die van den meüwenuitverkereoe, ,,dép
student, die zooals 'ffifen Weet. geld Van Vio
lette placht aan te nemen, zei hij, dat het zijn
plicht als eerlijk man was, dezen te waar
schuwen tegen de besmettelijke ziekte, waar
aan Violette leed. Het heeft de veronderstel
ling doen rijzen, dat dit een van de redenen
was, waarom Violette haar vader uit den
weg wilde ruimen,
Nadat zij haar getuigenis, had afgelegd,
liep de moeder met uitgestrekte armen naar
haar dochter toe en' riep uit: „Oh Violette,
waarom heb je dat gedaan? Waarom de na
gedachtenis van je vader te bekladden?
'Helaas, wat' je met ook gedaan hebt, ik kan
niet vergeten, 'dat je mijn kind bent
Waarop' Violette in tranen en steeds maar
„maman, maman" roependé, haar oni ver
giffenis smeekte.
Bij de deur gekomen, door haar raadsman
weggevoerd, keerde madame Nozière zich
nog eenmaal om en riep luid: „Heeren hebt
medelijden, hebt medelijden met mijn kindi"
Onder de getuigen, die verder gehoord
worden, was volgens het Hbld. een psychia
ter, die de conclusie der deskundigen kwam
verdedigen, welke Violette toerekeningsvat
baar hebbeli verklaard en een inspecteur van
politie, die verklaarde, dat de oude heer
Emile, die aan Violette tweeduizend francs
per maand zon hebben gegeven, zonder daar
iets voor in ruil te vragen, naar zijn meening
een fictie was men heeft hem in weerwil
van alle nasporingen nooit kunnen ontdek
ken - en dat Violette het geld, dat ze uitgaf
en waarvan een gedeelte aan haar amant de
coeur Jean Dabin ging, met prostitutie ver
diende.
De laatste dag.
De laatste dag van het strafproces tegen
Violette Nozière is begonnen met nog enkele
getuigenverhooren. Gehoord werden o.a.
eenige studenten, die Violette gekend hebben
en van wie er twee verklaarden dat zij tegen
hen oveT de onbehoorlijke handelingen van
haar vader gesproken heeft. Op deze ge
schiedenis is echter verder in het proces^mel
ingegaan en de verdediging heeft eg
nauwelijks partij van getrokken. Weziuil
dus nooit weten of we daarbij niet ee
faam verzinsel van een door en do P
verse jonge vrouw, dan wel met een g
sche werkelijkheid te doen hebben.
Nadat de advocaat der civiele partijm
een korte interventie vooral de nagedacht,
nis van den vader verdedigd had en ten
slotte namens de moeder op clementie haa
aangedrongen, hield de advocaat-generaal
een zeer scherp requisitoir, waarin hij een
buitengewoon ongunstig portret van de be
klaagde schetste, wier luiheid en leugen
achtigheid haar tot prostitutie en moord ge_
bracht hebben en waarin hij de doodstraf
eischte; Het harde vonnis.
Na het tamelijk zwakke pleidooi van den
jongen verdediger, sprak de deken van de
orde van advocaten nog enkele woorden,
waarin hij de juryleden verzocht, niet onver
biddelijk te zijn. Violette vroeg^met "gj*
stem nog. eens voor het laatst om ver£lfi
nis. Daarna zonderde de jury zich af en
kwam .na een korte beraadslaging terug mei
een veroordeelingsVerdict zonder genachten-
de omstandigheden en in overeenstemming
het Hof Violette
daarmee veroordeelde
Nozière 'ter dood.
in ZF°r°aalL IIlen weet' wordt het doodvonnis
nnnii vnii rt ^an vrouwelijke beklaagden
in de nrir?"uCn' zoodat deze veroordeeling
neerkomt °P levenslan2e opsluiting
IP-u&ticaties
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
!^AAR brengen ter algemeene
kennis, dat op 15 OCTOBER a.s. artikel
4, eerste l d onder d der Winkelsluitings
wet,.zooals dit luidt na het afleggen der
desbetreffende verklaring door den Ge
m®6i*teraad, in werking treedt.
Met ingang van dien datum wordt de
openstelling van de navolgende winkels
op Zondag te Alkmaar als volgt ge
regeld: 6 6
a. voor winkels, waar uitsluitend of in
hoofdzaak visch, hetzij fruit, hetzi
één of meer der navolgende waren
brood, banket, suikerwerk, choco
lade, al dan niet tezamen met con-
sumptie-ijs ten verkoop in voorraad
zijn, doch uitsluitend voor den ver
koop van genoemde artikelen, gedu
rende ten hoogste 6 achtereenvolgen
de uren;
b. voor winkels, waar uitsluitend of in
hoofdzaak tabaksartikelen ten ver
koop in voorraad zijn, doch uitslui
tend voor den verkoop van die arti
kelen, zoomede voor winkels, waar
voor een volledige of een slljtvergun-
ning, als bedoeld in artikel 1 der.
Drankwet geldt, gedurende ten hoog
ste 4 achtereenvolgende uren;
liggende tusschen 8 uur des voormid
dags en 8 uur des namiddags, en onder
voorwaarde, dat in den winkel, van den
openbaren weg zichtbaar, is bevestigd
een door den Commissaris van Politie
gewaarmerkte kennisgeving van de
uren, gedurende welke de winkel des
ZONDAGS open is voor het publiek en
van den winkel, waarvoor de kennis
geving geldt.
Op bovenvermelden datum houden
derhalve van rechtswege op te werken
de bepalingen, opgenomen ten aanzien
van fruitwinkels en vischwinkels in de
Winkelsluitingsverordening, (gemeente
blad nr. 1352).
i Alkmaar, 13 October 1934.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
F. H. VAN KINSCHOT. Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
Dtaaq. za Aanbod
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 1S regels 60 eent bij vooruit'
betaling te voldoen.
TE KOOP GEVRAAGD 2 DONKERE
GORDIJNEN, 4 bij 4. M., eventueel met
roeden. Brieven onder letter P 61. aan
het büreau vaii dit blad.
TE KOOP EEN RADIOTOESTEL en
TWEE LUIDSPREKERS.
Te bevragen LINDELAAN 9.
TE KOOP GEVRAAGD een in goeden
staat verkeerend DAMESRIJWIEL.
Brieven, met opgaaf van merk en prijs
onder ietter E 51 aan het burl v. d. blad.
GODINKACHEL TE KOOP.
NIEUWPOORTSLAAN 60.
TE KOOP GEVRAAGD FIETS voor
meisje van 7 jaar. Adres te bevragen
bureau van dit blad;
PIANO TE KOOP AANGEBODEN zoo
goed als nieuw.
PRINS HENDRIKSTRAAT 24.
TE KOOP: DAMESRIJWIEL 5,00,
HELRENRIJWIEL 4.00 en JONGENS-
RIJWIELEN 5.30.
LIMMERHOEK 18.
TE KOOP een goede zwarte VUL
KACHEL, nikkelen afwerking.
Adres RITSEVOORT 56a.
SJOELBAK TE KOOP GEVRAAGD.
Brieven met prijsopgaaf aan het bu
reau van dit blad onder letter D 50.
TE KOOP een in prima staat zijnde
JAARSMA VULKACHEL.
MULLER, Zilverstraat.
TE KOOP nog een prima tweede
handsch TRANSPORTFIETS, spotkoop
je, ook nog drie prima Luiksche kachels
voor halve prijzen, moeten weg.
G_ HEINIS, Mient 31
Prima Duitsche Piano, kruissnarig,
gebouwd in pantser, zwaren vollen toon
165, goed werkende naaimachine
5.50, Naumann 12.50, Sipger 22.
enz. DEKKER, Laat 182.
Frisiahaard z. g. a. n. 40, kleine
haard 12.50, fornuis 8.50, pracht gas
haard met afvoer 10, luidspreker
4.50, groote waschmand 5, prima
veerenbed 10, enz. DEKKER, Laat 182.
TE KOOP moet weg voor alle prijzen:
brandhout, oude ramen, deuren, ko
zijns, glazenkasten, toonbank, enz.
J. PILKES, Laat 7.
TE KOOP GEVRAAGD een 2de handsch
SCHRIJFTAFEL. Brieven onder letter
M 58 bureau van dit blad.
Kinderwagen modern spotprijs 7.50,
pracht witlak. slaapkamer-ameuble
ment, spotkoopjes in Karpetten, Divan-
en Tafelkleeden. Alle soorten Meube'en
z. g. a. n. J. L. SOSTMAN Jr., Verkoop
lokaal, RidderstxaatlO^
3Ul4futieuws
Kachels voor spotprijs waaronder 1
groote Godinkachel voor flinke ruimte,
Kachelpijpen, Ellebogen, Kachelplaten,
Vulemmers, beste Mangel z, g. a n.
J. L. SOSTMAN Jr., Verkooplokaal,
Ridderstraat 10,
Een machtig filmwerk waarin het
ruwe leven van bet Russische hof in de
achttiende eeuw tot uiting komt.
Rusland was omstreeks 1750 meer dan
ooit het land.van den knoet en onder
worpen aan de willekeur der tsaren, die
als goddelijke machthebbers over leven
en eigendom van. hun volk beschikten.
Elke tsaar was een despoot en het hing
geheel van de persoonlijkheid der troon
opvolgers af of Rusland een periode van
bloei of van verschrikking tegemoet zou
gaan. Rusland waar eens Iwan de Ver
schrikkelijke regeerde, heeft ook den
krankzinnigen Peter gekend, die niet
als zijn grooten naamgenoot naar het
buitenland trok om van daaruit zijn land
de producten der beschaving te brengen,
maar Peter, de ontoerekenbare, de neef
van de machtige Elisabeth, de man
wiens regeeringsperiode millioenen Rus
sen met groote vrees hebben afgewacht,
omdat zij wel wisten dat het 't tijdperk
van een bloedbad zou zijn.
In een klein gemoedelijk vorstendom
metje in. Pruisen komt het bevel van
Frederik den Groote, dat het prinsesje
Sophia Frederika bestemd is om aan
den toekoms,tigen Russischen troonop
volger Peter te worden uitgehuwelijkt.
Men ziet de omgeying waarin het mooie
prinsesje groot gebracht is, en de aan
hankelijkheid van deze lieftallige vor
stendochter voor haar vader en moe
der. Graaf Alexei (John Lodge) is de
Russische afgezant, die het prinsesje
komt halen en vol verwachtingen ver
trekt zij. met haap moeder naar het Rus
sische hof. De tocht gaat met een kozak
kengeleide per reiskoets en later per
slede en onderweg treft het de beide
Duitsche vorstinnen al dat het leven in
Rusland heel wat. ruwer is dan in het
gemoedelijke Dujtschland.
Men ziet daarna de ontvangst van het
tweetal door -de Tsarina Elisabeth
(Louise Dresser)..en ,dan komt het groote
moment, dat het prinsesje haar toekom-
stigen echtgenoot zal zien, dien graaf
Alexei haar afg-qschilderd heeft als een
soort halfgod, maar die in werkelijkheid
een monster in uniform blijkt te zijn
wien de waanzin uit de oogen straalt.
e: huwelijk wordt met pracht en praal
voltrokken maar., als. later blijkt, dat
Sophia, die hiep Catharina wordt gehee-
ten, het volk geen troonopvolger schenkt
valt zij in ongenade bij de keizerin, die
haar de nederigste werkzaamheden laat
verrichten. Peter (Sam Jaffe) heeft al
leen oog voor ?ijn „soldaatjes", die hij
den heelen dag laat marcheeren en
waarmee hij als een kind kan spelen
daarin trouw terzijde gestaan door zijn
„kinderjuffrouw", gravin Varonsov, een
vrouw, die wonderlijk genoeg op de tra
gische figuur van dezen vorst verliefd
schijnt en Catharina een doodelijke haat
toedraagt. Dan komt het,, oogenblik, dat
de oude keizerin stej-ft* en dat Peter tot
"Vtar aller Russen \yordt verheven.
Vanaf dat oogertfifik zijn vervolgingen,
executies en martelingen niet van de
lucht en ^p een' feestmaal laat Peter
duidelijk uitkomen, dat hij) van plan is
Catharina om h^t leven te brengen en
de gravin te huVven.
Maar Catharina is niet meer het
argelooze meisje,van enkele jaren gele
den. Zij heeft, zich bijzonder goed in de
Russische toestanden ingeleefd en zij
heeft bovendien^ wetende welk lot haar
anders wachtte, de sympathie van de
voornaamste legeraanvoerders gewon
nen. Als het oogenblik aanbreekt, dat
Peter alvast per proclamatie laat be
kend maken, dat zijn vrouw ziek ,s en
er voor haar gebeden moet worden, stelt
Catharina zich aan het hoofd van de
troepen. Peters lijfwacht wordt overval
len, de tsaar zelf door een wraakzuch-
tigen kapitein gedood en Catharina rijdt
aan het hoofd van haar getrouwen de
breede trappen van het paleis op om in
de groote zaal tot tsarina aller Russen
te worden uitgeroepen.
Het tijdperk van Catharina van Rus
land is aangebroken.
Men ziet welk éen prachtig gegeven
men hier had om een mooie historische
film te maken en Josef von. Sternberg
heeft daarvan dan ook terdege geprofi-,
teerd. Buitengewoon kostbaar moet deze
film geweest zijn met de prachtige zalen
en vertrekken van het keizerlijk paleis,
met de Russische pleinen en straten,
met het kerkinterieur, dat tot in de
kleinste bijzonderheden natuurgetrouw
moest zijn, met tal van kozakken op
hun vurige paarden, met priesters en
misdienaren en met juichende volks
groepen waaraan- duizenden schijnen
mede te werken. Het is alles even
grootsch en imposant en een passende
achtergrond voor deze magnifique film
waarin voor gevoelsfiguren geen plaats
is.
In deze film heeft Mariene Dietrich
als Catharina zich volkomen kunnen
uitleven. Lieftallig als onschuldig jong
meisje, verwonderd als toekomstige
bruid, gebroken vdj de huwelijksplechtig
heid hoe prachtig heeft zij dat weer
gegeven angstig voor de luimen der
oude tsarina, die over haar leven kon
beschikken, schuw en verlegen maar
later welbewust in de liefde voor den
knappen graaf Alexei, krachtig en
energiek in de ure des gevaars en een
Russische Jeanne d'Arc op het oogen
blik. dat zij ond^r trompetgeschal aan
het hoofd van de woeste kozakkenbende
het paleis bestormt, zoo heeft deze
filmster, die in haar-oogen en'haar. lage,
fluisterende stem al haar gevoelens weet
te roggen de toeschoüwers van het
begin tot hét einde geboeid.
Mariene Dietrich als Catharina de
Tweede, tsarina van Rusland is een
film, die men niet mag verzuimen.
Vooraf gaat 'n uitgebreid Éclair Jour
naal waarin vanaf vanavond de
moord in Marseille op het doek komt
een aardige musicale twee-acter „Ruth
bleef niet achter" en een geestige
screensong.
DE GEVANGENE VAN PORT
ZAMBA.
Een boeiende dramatische film
vol sensatie.
Cinema Americain.
Wie deze week een bezoek brengt aan de
Cinema Americain en dat zullen er velen
zijn zal kunnen genieten van een paar
uitstekende nummers, die de toeschouwers
eenige uren doen genieten.
Daar is in de eerste plaats het hoofdnum
mer: De Gevangene van Port Zamba. Deze
sensationeele en sterk gespeelde film voert
de bezoekers naar het fort Rondet, een bui
tenpost van het Fransche vreemdelingen
legioen. Hier ageeren dokter André en zijn
vriend Jean tegen den wreeden commandant
en als deze een dag later vergiftigd wordt ge
vonden, wordt dr. André als verdacht vau
moord ter dood veroordeeld. Doch zijn
vriend Jean laat hem ontvluchten en raadt
hem aan zich te verstoppen in Port Zamba.
Na eenige maanden van losbandig leven in
het café van Rena komt de vluchteling tot
inkeer en helpt de armen van het stadje.
Op dn zendingspost ontmoet hij het nichtje
van den zendeling en onder haar invloed
wordt André een nobel mensch. Hij stelt
zijn medische kennis in dienst van de zen
ding. André en Margot vatten liefde voor
elkaar op. Maar dan verneemt hij, dat zij
eigenlijk reeds verloofd is en wel met zijn
vriend Jean. Als hij daarna hoort, dat er
hulp op het fort Rondet noodig is, gaat hij
er met Margot heen. Daar op 't fort komt
het uit, dat André niet de schuldige is van
den moord. Een felle aanval van woestijn-
stammen, waarbij Jean sneuvelt, stelt Mar
got en Jean in ae gelegenheid een gelukkig
paar te worden.
Prachtig heeft Victor Jory de rol van dr
André gespeeld en hij had in Loretta Young
als Margot een partnerin, die eveneens fijn
spel gaf. Ook Dtvid Mamers als de vriend
en Vivien Osborne als Rena maakten veel
indruk. En dat doen ook de boeiende inhoud,
d mooie opnamen en de sensaties van het
leven in Afrika.
Maar naast dit hoofdnummer werd nog
een tweede groote film vertoond „een Uni-
versal," die hoewel minder bekend, uitstekend
voldeed: „De vrouw regeert". Een film, die
men met het grootste genoegen zal zien. Een
interessante geschiedenis uit het leven der
koormeisjes, waarbij bijzonder opviel het
spel van Gloria Stuart.
Men mag deze twee fraaie films, die door
twee interessante journaals worden ingeleid,
niet verzuimen. Zij zullen boeien van het
begin tot het einde en eenige uren geven van
mooie ontspanning.
TWEE HOOFDNUMMERS.
Alkm. Bioscoop Theater.
Na een uitgebreid journaal en een beziens
waardig filmpje over Bangkok en Siam,
wordt een aanvang gemaakt met het eerste
hoofdnummer Het raadsel der Indische
expres. Dit zeer geheimzinnige stak speelt
zich'geheel af in een trein en men kan met
recht zeggen, dat hier raadsels gebeuren.
De expres begeeft zich op een lang traject
naar Bombay en vervoert een zeer uiteen-
loopende soort menschen, waaronder Euro
peanen en Hindoe's. In een aparten reis
wagen bevindt zich onder hen een gouver
neur, die op raadselachtige wijze van het
leven wordt beroofd. De politie-inspecteur
Edmund Cowe komt er bij te dm dit uit
te zoeken, 't Is voor hem een heèle toer,
want alles is vol van geheimzinnigheid
en het wórdt nog ingewikkelder als het niet
bij één moord blijft. Onder de oogen van
den inspecteur wordt nog een Radja dood
geschoten, en nu worden alle reizigers ver
dacht.
De vreemdste gebeurtenissen doen zich in
deze film voor, waardoor zij van 't begin
tot eind adembenemend is. Het behoeft na
tuurlijk geen betoog, dat de inspecteur alles
haarfijn uitzoekt en den dader te pakken
krijgt, iemand die het minst verdacht werd.
verdachte werd.
Als tweede hoofdnummer krijgen we
te zien Circusleven, met in de hoofdrol
Bab Steele. In deze film komt bijna een ge
heele circusvoorstelling voor, waarvan lief
hebbers om zoo te zeggen kunnen
smullen. Niet alleen krijgt men gewaagde
toeren te zien, ook het verhaal zelf is goed
in elkaar gezet.
Bob is met zijn vader al sedert jaren
bij een circus werkzaam. Als er een voor
stelling moet worden gegeven in het doip
waar de vader vroeger gewoond heeft, is
deze angstig, want de justitie zoekt hem
reeds sinds jaren wegens moord. In werke
lijkheid is deze moord een valsche beschul
diging. In één van de gevaarlijke toeren, die
Bob met z'n vader verricht, wordt er een
schot gelost, waardoor de vader geraakt
wordt. Hij dreigt neer te storten uit het
hooge trapezewerk. Bob weet te voorkomen,
dat z'n vader dood valt; het schot blijkt
niet levensgevaarlijk.
De daders komen er niet zoo goed af,
daar zorgt Bob wel voor. En nu komt ook
meteen aan het licht, welk een onrecht zijn
vader is aangedaan.
Bob leert door deze omstandigheden nu
eerst z'n moeder kennen, maar krijgt ook
als belooning een lief meisje, waarop hij
verliefd was.
Over het geheel ger.omen een zeer goed
programma, dat door een ieder gezien mag
worden.
BLEEKE BET.
Een Hollandsche film in Bioscoop
Harmonie.
Deze tweede groote Neóerlandsche film,
waarvan wij gister de eerste vertooning in de
bioscoop Harmonie bijwoonden, zal ook in
Alkmaar een groot succes worden: Dat was
gisteravond reeds overduidelijk te merken:
de groote zaal was behoorlijk bezet en de
vele uitroepen en het hartelijk gelach waren
evenzoovele bewijzen van meeleven, ontegen-,
zeggelij-k een gevolg van de eigen taal, die
hri volgen van de rolprent zooveel gemakke
lijker maakt.
„Bleeke Bet" is, zooals men zoo lang
zamerhand al heeft vernomen, bewerkt naar
het gelijknamige volksstuk van Herman
Bouber, hetwelk ook in Alkmaar eenige
jaren geleden is vertoond. De film heeft voor
een groot deel dezelfde bezetting als „De
Jantjes", de eerste groote Nederlandsche ge
luidsfilm, die een bewerking is van een stuk
zee ma ns-roma nt iek van denzelfden auteur.
We werden in verschillende opzichten aan
deze eerste film herinnerd.
Van den inhoud van „Bleeke Bet" het
volgende
Bleeke Bet (Aaf Bouber) heeft een groen-
tenwinkel, waarin zij geholpen wordt door
haar man Tinus (Jon. Elsensohn) en haar
dochter Jans (Jopie Koopman), die verloofd
is met den zeeman Ko Monjé (Joh. Heesters),
van welke verloving Bet echter niet wil
weten.
Ko is van een reis terug gekomen en heeft
afgesproken met Jans uit te gaan, doch
door een vechtpartij wordt hij in het politie
bureau opgesloten en is dus verhinderd zijn
afspraak na te komen. Jans is woedend en
als Ko na drie dagen boven water komt,
maakt zij het uit, hetgeen een formeele smijt
partij in de'Jordaan ten gevolge heeft. Tinus
en Ko, die aanvankelijk tegenover elkaar
staan, gaan als de beste vrienden uiteen.
Pinksteren is aangebroken en de vereeni-
ging „Zanglust", waarvan Tinus voorzitter
is, en Sally, de ijsco-man (Sylvain Poons),
dirigent van het zangkoor, maakt een boot
tocht, waarbij Sally die veel van Ko en Jans
houdt, hen weer te zamen weet te brengen.
Bet is woedend, dat het tusschen Jans en
Ko weer in orde is, daar zij liever gezien
had, dat Jans zou trouwen met Hannes, den
zoon van Van Santen, een huisjesmelker,
maar ook een handig smokkelaar, die, in
samenwerking met Bet, geheime zaken doet,
hetgeen bun veel geld inbrengt.
Ko gaat weer naar zee en men hoort door
de radio, dat zijn schip de Dolfijn in een
stormachtigen nacht met man en muis is
vergaan.
Het doodsbericht van Ko doet Ka (Fientje
de la,Mar) haar liefde, verraden, die zij voor
den zeeman voelt, welke genegenheid zij tot
dusver steeds verborgen heeft weten te hou
den onder dikwijls luidruchtige vroolijkheid
en die dan ook niet bemerkt werd door den
student Max (Jan van Ees), met wien zij
verschillende malen uitging.
Ko wordt echter gered en gewond opge
nomen in een ziekenhuis te Havanna. Hij
seint zulks aan Jans, maar het telegram
wordt door Bet onderschept. Zij laat het aan
Van Santen lezen en deze verscheurt het en
raadt haar aan niets aan Jans te vertellen, op
dat het meisje blijft gelooven aan Ko's over
lijden.
Nu Ko voor Jans toch dood is, is het haar
onverschillig met wien zij trouwt en zoo zien
wij, dat zij met Hannes ondertrouwd is. Als
de trouwdag is aangebroken en Sally met zijn
ijsco-karretje weer op straat is, wordt hij
plotseling door Ko aangesproken. Vermake
lijk is Sally's verwarring bij de verschijning
van den diood gewaanden zeeman, maar als
hij eindelijk overtuigd is, dat het werkelijk
Ko is, gaat hij Jans waarschuwen, die haar
bruidsjapon reeds heeft aangetrokken. Daar
na gaat hij naar Van Santen en ziet daar tot
zijn verbazing, dat deze door een recher
cheur wordt meegenomen als verdacht van
smokkelen van margarine. Hij gaat terug
naar 't huis van Tinus en excuseert Van San
ten, die „op het oogenblik zoo moeilijk weg
kan".
Bet valt op het hooren van het nieuws
bijna in zwijm en bekent haar man, dat zij
heeft meegedaan aan die smokkelarij. Thans
blijkt welk een goede man Tinus is en of
schoon de trouwpartij, wegens het verwisse-
selen der bruidegoms, moet worden uitge
steld, maakt het heele gezelschap toch een
rijtoer, waartoe ook behooren Ka en Max.
dien zij daarbij tot diens groote voldoening
als haar aanstaanden man voorstelt.
Aaf Bouber heeft in deze film een wel
antipathieke rol van de moeder, drie alleen
om der wille van het geld het huwelijk harer
dochter tegenwerkt. Het publiek gunt haar
hartelijk haar vernedering na van Santen's
val.
Joh. Elsensohn is als haar man een ge
moedelijke verschijning, die „als vader
zijnde" wel eens uit zijn slof schiet, maar
toch een goede kerel is en een hartelijk
vader.
Jopie Koopmans zingt haarradijs-liedje
heel goedi en zij speelt ook aardig, maar in
het dramatische hadden wij haar liever wat
feller gezien.
Van.Ko heeft Joh. Heesters een aantrekke
lijk zeemanstype gemaakt, een snel-beraden
jongeman (zijn zwemmen naar he' schip met
de feestgangers), die een week hart verbergt
onder onverschilligheid. Zijn loflied op den
Amsterdamschen Westertoren is indruk
wekkend.
Cor Hermus voldeed als van Santen, een
duister type, wonderwel; van diens zoon
Hannes maakte Jan Lemaire Jr. een wat
zielige figuur van een verlegen, over het
paard getilden jongeling.
Sylvain Poons heeft altijd de lachers op
zijn hand; hij heeft dan ook de altijd aan
trekkelijke rol van vredestichter. Zijn vaak
herhaalde betuiging, dat hij „gijn heeft" wekt
veel vroolijkheid.
Fientje de ]a Mar leek ons in deze film nog
heel wat beter op dreef dan in „De Jantjes",
zij zingt verdienstelijk en is om beurten ko
misch en fel dramatisch. Haar dienstbetrek
king als noodhulp bij Bleeke Bet is wat zon
derling.
Bovenstaande voor zoover het de hoofd
personen betreft in dit filmwerk, waarvan
onder Richard Oswald en A. Benno een stuk
Amsterdamsch volksleven is gemaakt, dat in
den loop van de eerstvolgende dagen onge
twijfeld vele honderden zullen willen zien.
o
Het voorprogramma geeft na het journaal
ten eerste een film, waarin een show met een
aantal dansgirls tot tweemaal toe verdobbeld
wordt en ten tweede een gekleurd verhaa".
waarin de zondvloed en de ark in beeld zijn
gebracht- naar een vrije opvatting
CINEMA EN THEATER.
,rIn het Weekblad van heden vinden we
o.m. Amsterdamsche Kroniek; Nieuws uit
de Studio's; Carole Lombard, de filmster
die door de moderne chirurgie werd geren;
Alexander Faassen, door Eduard Veterman
'n eenvoudig liedje Baby van Guus Betlen
Jr.; vele filmafbeeldingen, portretten, enz