kloosterbalsem Verlost van hevig SPIT IN DEN RUG Violette ter dood veroordeeld. DANK ZIJ KLOOSTERBALSEM l'fl*"®'achter den rug. ven mijn SPIT ben ik f|jn afl VERKOOPGELEGENHEID OP ZONDAG. TSARINA VAN RUSLAND. Victoria-Théater, ZZ Ik die ik slaakte, xZJlhet gebuik van 2 Potjes *Z,Tr finaal Uan °P" l uoen 1 'n' niet Zitlen- niet m,t,en k"nnen en toch vooruit te moeten °m de boterham te verdienen. Uuit benn°ree8eJ</ke Spit' di" ln mgn uit begon en door mijn geheels rug kind v" lbulpelous een klein kind. Vanaf het oogenblik, dat ik den uZ'dd ?hU9en Ktoosterbalsem aan- heb fk'ine°0n mJJ" genezing- En nu iziï&s? AKKEP'C J Zw'te A' ORIGINEEL TER INZAGE ..Geen rrnnri ■ynn .,Geen goud zoo goed' nntT!rtro»"en by brand- en sn|] wonden Ook ongeëvenaard als wrfjfmiddel bU Rheumatiek, spit en pffnUjke spieren Overal per pot v. 20 gr. f0.60 en 60 gr. f 1.— Bovengenoemde prijs wordt verhoogd met bijslag Omzet-belasting. EEN GIFTSLANG MEEGEKOOKT, Te Karod bij Ahedabad in, Britsch-Indië heeft men een geheele familie bestaande uit 10 personen dood in hun huis aangetroffen Bij het door de politie ingestelde onderzoek bleek, dat met het eten een kleine, doch zeer giftige slang blijkbaar bij vergissing was meegekookt. f. - - De moeder als aanklaagster ge hoord. De tweede zitting van het procés Violette Nozière is gisteren begonnen met een uiterst dramatisch tooneel als gevolg van het hoo- ren van Violette's moeder, die zwaar ge sluierd op de bank van de civiele partij had plaats genomen. De ongelukkige vrouw, die in antwoord op de vraag van den president, waarom zij zich civiele partij gesteld had, verklaarde, dat zij dit had gedaan om de nagedachtenis van haar man te verdedigen tegen Violette's beschuldingingen, gaf in korte haperende zinnen telkens door snikken onderbroken en in termen, die nogal eens pathetisch aan deden, een verhaal van het voorgevallene. Nader door den verdediger ondervraagd, verklaarde zij, dat haar man en zij op de hoogte waren van eenige van de avonturen, die hun dochter gehad had. Toen de vader den naam van Jean Dabin hoorde noemen als die van den meüwenuitverkereoe, ,,dép student, die zooals 'ffifen Weet. geld Van Vio lette placht aan te nemen, zei hij, dat het zijn plicht als eerlijk man was, dezen te waar schuwen tegen de besmettelijke ziekte, waar aan Violette leed. Het heeft de veronderstel ling doen rijzen, dat dit een van de redenen was, waarom Violette haar vader uit den weg wilde ruimen, Nadat zij haar getuigenis, had afgelegd, liep de moeder met uitgestrekte armen naar haar dochter toe en' riep uit: „Oh Violette, waarom heb je dat gedaan? Waarom de na gedachtenis van je vader te bekladden? 'Helaas, wat' je met ook gedaan hebt, ik kan niet vergeten, 'dat je mijn kind bent Waarop' Violette in tranen en steeds maar „maman, maman" roependé, haar oni ver giffenis smeekte. Bij de deur gekomen, door haar raadsman weggevoerd, keerde madame Nozière zich nog eenmaal om en riep luid: „Heeren hebt medelijden, hebt medelijden met mijn kindi" Onder de getuigen, die verder gehoord worden, was volgens het Hbld. een psychia ter, die de conclusie der deskundigen kwam verdedigen, welke Violette toerekeningsvat baar hebbeli verklaard en een inspecteur van politie, die verklaarde, dat de oude heer Emile, die aan Violette tweeduizend francs per maand zon hebben gegeven, zonder daar iets voor in ruil te vragen, naar zijn meening een fictie was men heeft hem in weerwil van alle nasporingen nooit kunnen ontdek ken - en dat Violette het geld, dat ze uitgaf en waarvan een gedeelte aan haar amant de coeur Jean Dabin ging, met prostitutie ver diende. De laatste dag. De laatste dag van het strafproces tegen Violette Nozière is begonnen met nog enkele getuigenverhooren. Gehoord werden o.a. eenige studenten, die Violette gekend hebben en van wie er twee verklaarden dat zij tegen hen oveT de onbehoorlijke handelingen van haar vader gesproken heeft. Op deze ge schiedenis is echter verder in het proces^mel ingegaan en de verdediging heeft eg nauwelijks partij van getrokken. Weziuil dus nooit weten of we daarbij niet ee faam verzinsel van een door en do P verse jonge vrouw, dan wel met een g sche werkelijkheid te doen hebben. Nadat de advocaat der civiele partijm een korte interventie vooral de nagedacht, nis van den vader verdedigd had en ten slotte namens de moeder op clementie haa aangedrongen, hield de advocaat-generaal een zeer scherp requisitoir, waarin hij een buitengewoon ongunstig portret van de be klaagde schetste, wier luiheid en leugen achtigheid haar tot prostitutie en moord ge_ bracht hebben en waarin hij de doodstraf eischte; Het harde vonnis. Na het tamelijk zwakke pleidooi van den jongen verdediger, sprak de deken van de orde van advocaten nog enkele woorden, waarin hij de juryleden verzocht, niet onver biddelijk te zijn. Violette vroeg^met "gj* stem nog. eens voor het laatst om ver£lfi nis. Daarna zonderde de jury zich af en kwam .na een korte beraadslaging terug mei een veroordeelingsVerdict zonder genachten- de omstandigheden en in overeenstemming het Hof Violette daarmee veroordeelde Nozière 'ter dood. in ZF°r°aalL IIlen weet' wordt het doodvonnis nnnii vnii rt ^an vrouwelijke beklaagden in de nrir?"uCn' zoodat deze veroordeeling neerkomt °P levenslan2e opsluiting IP-u&ticaties BURGEMEESTER en WETHOUDERS !^AAR brengen ter algemeene kennis, dat op 15 OCTOBER a.s. artikel 4, eerste l d onder d der Winkelsluitings wet,.zooals dit luidt na het afleggen der desbetreffende verklaring door den Ge m®6i*teraad, in werking treedt. Met ingang van dien datum wordt de openstelling van de navolgende winkels op Zondag te Alkmaar als volgt ge regeld: 6 6 a. voor winkels, waar uitsluitend of in hoofdzaak visch, hetzij fruit, hetzi één of meer der navolgende waren brood, banket, suikerwerk, choco lade, al dan niet tezamen met con- sumptie-ijs ten verkoop in voorraad zijn, doch uitsluitend voor den ver koop van genoemde artikelen, gedu rende ten hoogste 6 achtereenvolgen de uren; b. voor winkels, waar uitsluitend of in hoofdzaak tabaksartikelen ten ver koop in voorraad zijn, doch uitslui tend voor den verkoop van die arti kelen, zoomede voor winkels, waar voor een volledige of een slljtvergun- ning, als bedoeld in artikel 1 der. Drankwet geldt, gedurende ten hoog ste 4 achtereenvolgende uren; liggende tusschen 8 uur des voormid dags en 8 uur des namiddags, en onder voorwaarde, dat in den winkel, van den openbaren weg zichtbaar, is bevestigd een door den Commissaris van Politie gewaarmerkte kennisgeving van de uren, gedurende welke de winkel des ZONDAGS open is voor het publiek en van den winkel, waarvoor de kennis geving geldt. Op bovenvermelden datum houden derhalve van rechtswege op te werken de bepalingen, opgenomen ten aanzien van fruitwinkels en vischwinkels in de Winkelsluitingsverordening, (gemeente blad nr. 1352). i Alkmaar, 13 October 1934. Burgemeester en Wethouders voornoemd, F. H. VAN KINSCHOT. Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. Dtaaq. za Aanbod (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 1S regels 60 eent bij vooruit' betaling te voldoen. TE KOOP GEVRAAGD 2 DONKERE GORDIJNEN, 4 bij 4. M., eventueel met roeden. Brieven onder letter P 61. aan het büreau vaii dit blad. TE KOOP EEN RADIOTOESTEL en TWEE LUIDSPREKERS. Te bevragen LINDELAAN 9. TE KOOP GEVRAAGD een in goeden staat verkeerend DAMESRIJWIEL. Brieven, met opgaaf van merk en prijs onder ietter E 51 aan het burl v. d. blad. GODINKACHEL TE KOOP. NIEUWPOORTSLAAN 60. TE KOOP GEVRAAGD FIETS voor meisje van 7 jaar. Adres te bevragen bureau van dit blad; PIANO TE KOOP AANGEBODEN zoo goed als nieuw. PRINS HENDRIKSTRAAT 24. TE KOOP: DAMESRIJWIEL 5,00, HELRENRIJWIEL 4.00 en JONGENS- RIJWIELEN 5.30. LIMMERHOEK 18. TE KOOP een goede zwarte VUL KACHEL, nikkelen afwerking. Adres RITSEVOORT 56a. SJOELBAK TE KOOP GEVRAAGD. Brieven met prijsopgaaf aan het bu reau van dit blad onder letter D 50. TE KOOP een in prima staat zijnde JAARSMA VULKACHEL. MULLER, Zilverstraat. TE KOOP nog een prima tweede handsch TRANSPORTFIETS, spotkoop je, ook nog drie prima Luiksche kachels voor halve prijzen, moeten weg. G_ HEINIS, Mient 31 Prima Duitsche Piano, kruissnarig, gebouwd in pantser, zwaren vollen toon 165, goed werkende naaimachine 5.50, Naumann 12.50, Sipger 22. enz. DEKKER, Laat 182. Frisiahaard z. g. a. n. 40, kleine haard 12.50, fornuis 8.50, pracht gas haard met afvoer 10, luidspreker 4.50, groote waschmand 5, prima veerenbed 10, enz. DEKKER, Laat 182. TE KOOP moet weg voor alle prijzen: brandhout, oude ramen, deuren, ko zijns, glazenkasten, toonbank, enz. J. PILKES, Laat 7. TE KOOP GEVRAAGD een 2de handsch SCHRIJFTAFEL. Brieven onder letter M 58 bureau van dit blad. Kinderwagen modern spotprijs 7.50, pracht witlak. slaapkamer-ameuble ment, spotkoopjes in Karpetten, Divan- en Tafelkleeden. Alle soorten Meube'en z. g. a. n. J. L. SOSTMAN Jr., Verkoop lokaal, RidderstxaatlO^ 3Ul4futieuws Kachels voor spotprijs waaronder 1 groote Godinkachel voor flinke ruimte, Kachelpijpen, Ellebogen, Kachelplaten, Vulemmers, beste Mangel z, g. a n. J. L. SOSTMAN Jr., Verkooplokaal, Ridderstraat 10, Een machtig filmwerk waarin het ruwe leven van bet Russische hof in de achttiende eeuw tot uiting komt. Rusland was omstreeks 1750 meer dan ooit het land.van den knoet en onder worpen aan de willekeur der tsaren, die als goddelijke machthebbers over leven en eigendom van. hun volk beschikten. Elke tsaar was een despoot en het hing geheel van de persoonlijkheid der troon opvolgers af of Rusland een periode van bloei of van verschrikking tegemoet zou gaan. Rusland waar eens Iwan de Ver schrikkelijke regeerde, heeft ook den krankzinnigen Peter gekend, die niet als zijn grooten naamgenoot naar het buitenland trok om van daaruit zijn land de producten der beschaving te brengen, maar Peter, de ontoerekenbare, de neef van de machtige Elisabeth, de man wiens regeeringsperiode millioenen Rus sen met groote vrees hebben afgewacht, omdat zij wel wisten dat het 't tijdperk van een bloedbad zou zijn. In een klein gemoedelijk vorstendom metje in. Pruisen komt het bevel van Frederik den Groote, dat het prinsesje Sophia Frederika bestemd is om aan den toekoms,tigen Russischen troonop volger Peter te worden uitgehuwelijkt. Men ziet de omgeying waarin het mooie prinsesje groot gebracht is, en de aan hankelijkheid van deze lieftallige vor stendochter voor haar vader en moe der. Graaf Alexei (John Lodge) is de Russische afgezant, die het prinsesje komt halen en vol verwachtingen ver trekt zij. met haap moeder naar het Rus sische hof. De tocht gaat met een kozak kengeleide per reiskoets en later per slede en onderweg treft het de beide Duitsche vorstinnen al dat het leven in Rusland heel wat. ruwer is dan in het gemoedelijke Dujtschland. Men ziet daarna de ontvangst van het tweetal door -de Tsarina Elisabeth (Louise Dresser)..en ,dan komt het groote moment, dat het prinsesje haar toekom- stigen echtgenoot zal zien, dien graaf Alexei haar afg-qschilderd heeft als een soort halfgod, maar die in werkelijkheid een monster in uniform blijkt te zijn wien de waanzin uit de oogen straalt. e: huwelijk wordt met pracht en praal voltrokken maar., als. later blijkt, dat Sophia, die hiep Catharina wordt gehee- ten, het volk geen troonopvolger schenkt valt zij in ongenade bij de keizerin, die haar de nederigste werkzaamheden laat verrichten. Peter (Sam Jaffe) heeft al leen oog voor ?ijn „soldaatjes", die hij den heelen dag laat marcheeren en waarmee hij als een kind kan spelen daarin trouw terzijde gestaan door zijn „kinderjuffrouw", gravin Varonsov, een vrouw, die wonderlijk genoeg op de tra gische figuur van dezen vorst verliefd schijnt en Catharina een doodelijke haat toedraagt. Dan komt het,, oogenblik, dat de oude keizerin stej-ft* en dat Peter tot "Vtar aller Russen \yordt verheven. Vanaf dat oogertfifik zijn vervolgingen, executies en martelingen niet van de lucht en ^p een' feestmaal laat Peter duidelijk uitkomen, dat hij) van plan is Catharina om h^t leven te brengen en de gravin te huVven. Maar Catharina is niet meer het argelooze meisje,van enkele jaren gele den. Zij heeft, zich bijzonder goed in de Russische toestanden ingeleefd en zij heeft bovendien^ wetende welk lot haar anders wachtte, de sympathie van de voornaamste legeraanvoerders gewon nen. Als het oogenblik aanbreekt, dat Peter alvast per proclamatie laat be kend maken, dat zijn vrouw ziek ,s en er voor haar gebeden moet worden, stelt Catharina zich aan het hoofd van de troepen. Peters lijfwacht wordt overval len, de tsaar zelf door een wraakzuch- tigen kapitein gedood en Catharina rijdt aan het hoofd van haar getrouwen de breede trappen van het paleis op om in de groote zaal tot tsarina aller Russen te worden uitgeroepen. Het tijdperk van Catharina van Rus land is aangebroken. Men ziet welk éen prachtig gegeven men hier had om een mooie historische film te maken en Josef von. Sternberg heeft daarvan dan ook terdege geprofi-, teerd. Buitengewoon kostbaar moet deze film geweest zijn met de prachtige zalen en vertrekken van het keizerlijk paleis, met de Russische pleinen en straten, met het kerkinterieur, dat tot in de kleinste bijzonderheden natuurgetrouw moest zijn, met tal van kozakken op hun vurige paarden, met priesters en misdienaren en met juichende volks groepen waaraan- duizenden schijnen mede te werken. Het is alles even grootsch en imposant en een passende achtergrond voor deze magnifique film waarin voor gevoelsfiguren geen plaats is. In deze film heeft Mariene Dietrich als Catharina zich volkomen kunnen uitleven. Lieftallig als onschuldig jong meisje, verwonderd als toekomstige bruid, gebroken vdj de huwelijksplechtig heid hoe prachtig heeft zij dat weer gegeven angstig voor de luimen der oude tsarina, die over haar leven kon beschikken, schuw en verlegen maar later welbewust in de liefde voor den knappen graaf Alexei, krachtig en energiek in de ure des gevaars en een Russische Jeanne d'Arc op het oogen blik. dat zij ond^r trompetgeschal aan het hoofd van de woeste kozakkenbende het paleis bestormt, zoo heeft deze filmster, die in haar-oogen en'haar. lage, fluisterende stem al haar gevoelens weet te roggen de toeschoüwers van het begin tot hét einde geboeid. Mariene Dietrich als Catharina de Tweede, tsarina van Rusland is een film, die men niet mag verzuimen. Vooraf gaat 'n uitgebreid Éclair Jour naal waarin vanaf vanavond de moord in Marseille op het doek komt een aardige musicale twee-acter „Ruth bleef niet achter" en een geestige screensong. DE GEVANGENE VAN PORT ZAMBA. Een boeiende dramatische film vol sensatie. Cinema Americain. Wie deze week een bezoek brengt aan de Cinema Americain en dat zullen er velen zijn zal kunnen genieten van een paar uitstekende nummers, die de toeschouwers eenige uren doen genieten. Daar is in de eerste plaats het hoofdnum mer: De Gevangene van Port Zamba. Deze sensationeele en sterk gespeelde film voert de bezoekers naar het fort Rondet, een bui tenpost van het Fransche vreemdelingen legioen. Hier ageeren dokter André en zijn vriend Jean tegen den wreeden commandant en als deze een dag later vergiftigd wordt ge vonden, wordt dr. André als verdacht vau moord ter dood veroordeeld. Doch zijn vriend Jean laat hem ontvluchten en raadt hem aan zich te verstoppen in Port Zamba. Na eenige maanden van losbandig leven in het café van Rena komt de vluchteling tot inkeer en helpt de armen van het stadje. Op dn zendingspost ontmoet hij het nichtje van den zendeling en onder haar invloed wordt André een nobel mensch. Hij stelt zijn medische kennis in dienst van de zen ding. André en Margot vatten liefde voor elkaar op. Maar dan verneemt hij, dat zij eigenlijk reeds verloofd is en wel met zijn vriend Jean. Als hij daarna hoort, dat er hulp op het fort Rondet noodig is, gaat hij er met Margot heen. Daar op 't fort komt het uit, dat André niet de schuldige is van den moord. Een felle aanval van woestijn- stammen, waarbij Jean sneuvelt, stelt Mar got en Jean in ae gelegenheid een gelukkig paar te worden. Prachtig heeft Victor Jory de rol van dr André gespeeld en hij had in Loretta Young als Margot een partnerin, die eveneens fijn spel gaf. Ook Dtvid Mamers als de vriend en Vivien Osborne als Rena maakten veel indruk. En dat doen ook de boeiende inhoud, d mooie opnamen en de sensaties van het leven in Afrika. Maar naast dit hoofdnummer werd nog een tweede groote film vertoond „een Uni- versal," die hoewel minder bekend, uitstekend voldeed: „De vrouw regeert". Een film, die men met het grootste genoegen zal zien. Een interessante geschiedenis uit het leven der koormeisjes, waarbij bijzonder opviel het spel van Gloria Stuart. Men mag deze twee fraaie films, die door twee interessante journaals worden ingeleid, niet verzuimen. Zij zullen boeien van het begin tot het einde en eenige uren geven van mooie ontspanning. TWEE HOOFDNUMMERS. Alkm. Bioscoop Theater. Na een uitgebreid journaal en een beziens waardig filmpje over Bangkok en Siam, wordt een aanvang gemaakt met het eerste hoofdnummer Het raadsel der Indische expres. Dit zeer geheimzinnige stak speelt zich'geheel af in een trein en men kan met recht zeggen, dat hier raadsels gebeuren. De expres begeeft zich op een lang traject naar Bombay en vervoert een zeer uiteen- loopende soort menschen, waaronder Euro peanen en Hindoe's. In een aparten reis wagen bevindt zich onder hen een gouver neur, die op raadselachtige wijze van het leven wordt beroofd. De politie-inspecteur Edmund Cowe komt er bij te dm dit uit te zoeken, 't Is voor hem een heèle toer, want alles is vol van geheimzinnigheid en het wórdt nog ingewikkelder als het niet bij één moord blijft. Onder de oogen van den inspecteur wordt nog een Radja dood geschoten, en nu worden alle reizigers ver dacht. De vreemdste gebeurtenissen doen zich in deze film voor, waardoor zij van 't begin tot eind adembenemend is. Het behoeft na tuurlijk geen betoog, dat de inspecteur alles haarfijn uitzoekt en den dader te pakken krijgt, iemand die het minst verdacht werd. verdachte werd. Als tweede hoofdnummer krijgen we te zien Circusleven, met in de hoofdrol Bab Steele. In deze film komt bijna een ge heele circusvoorstelling voor, waarvan lief hebbers om zoo te zeggen kunnen smullen. Niet alleen krijgt men gewaagde toeren te zien, ook het verhaal zelf is goed in elkaar gezet. Bob is met zijn vader al sedert jaren bij een circus werkzaam. Als er een voor stelling moet worden gegeven in het doip waar de vader vroeger gewoond heeft, is deze angstig, want de justitie zoekt hem reeds sinds jaren wegens moord. In werke lijkheid is deze moord een valsche beschul diging. In één van de gevaarlijke toeren, die Bob met z'n vader verricht, wordt er een schot gelost, waardoor de vader geraakt wordt. Hij dreigt neer te storten uit het hooge trapezewerk. Bob weet te voorkomen, dat z'n vader dood valt; het schot blijkt niet levensgevaarlijk. De daders komen er niet zoo goed af, daar zorgt Bob wel voor. En nu komt ook meteen aan het licht, welk een onrecht zijn vader is aangedaan. Bob leert door deze omstandigheden nu eerst z'n moeder kennen, maar krijgt ook als belooning een lief meisje, waarop hij verliefd was. Over het geheel ger.omen een zeer goed programma, dat door een ieder gezien mag worden. BLEEKE BET. Een Hollandsche film in Bioscoop Harmonie. Deze tweede groote Neóerlandsche film, waarvan wij gister de eerste vertooning in de bioscoop Harmonie bijwoonden, zal ook in Alkmaar een groot succes worden: Dat was gisteravond reeds overduidelijk te merken: de groote zaal was behoorlijk bezet en de vele uitroepen en het hartelijk gelach waren evenzoovele bewijzen van meeleven, ontegen-, zeggelij-k een gevolg van de eigen taal, die hri volgen van de rolprent zooveel gemakke lijker maakt. „Bleeke Bet" is, zooals men zoo lang zamerhand al heeft vernomen, bewerkt naar het gelijknamige volksstuk van Herman Bouber, hetwelk ook in Alkmaar eenige jaren geleden is vertoond. De film heeft voor een groot deel dezelfde bezetting als „De Jantjes", de eerste groote Nederlandsche ge luidsfilm, die een bewerking is van een stuk zee ma ns-roma nt iek van denzelfden auteur. We werden in verschillende opzichten aan deze eerste film herinnerd. Van den inhoud van „Bleeke Bet" het volgende Bleeke Bet (Aaf Bouber) heeft een groen- tenwinkel, waarin zij geholpen wordt door haar man Tinus (Jon. Elsensohn) en haar dochter Jans (Jopie Koopman), die verloofd is met den zeeman Ko Monjé (Joh. Heesters), van welke verloving Bet echter niet wil weten. Ko is van een reis terug gekomen en heeft afgesproken met Jans uit te gaan, doch door een vechtpartij wordt hij in het politie bureau opgesloten en is dus verhinderd zijn afspraak na te komen. Jans is woedend en als Ko na drie dagen boven water komt, maakt zij het uit, hetgeen een formeele smijt partij in de'Jordaan ten gevolge heeft. Tinus en Ko, die aanvankelijk tegenover elkaar staan, gaan als de beste vrienden uiteen. Pinksteren is aangebroken en de vereeni- ging „Zanglust", waarvan Tinus voorzitter is, en Sally, de ijsco-man (Sylvain Poons), dirigent van het zangkoor, maakt een boot tocht, waarbij Sally die veel van Ko en Jans houdt, hen weer te zamen weet te brengen. Bet is woedend, dat het tusschen Jans en Ko weer in orde is, daar zij liever gezien had, dat Jans zou trouwen met Hannes, den zoon van Van Santen, een huisjesmelker, maar ook een handig smokkelaar, die, in samenwerking met Bet, geheime zaken doet, hetgeen bun veel geld inbrengt. Ko gaat weer naar zee en men hoort door de radio, dat zijn schip de Dolfijn in een stormachtigen nacht met man en muis is vergaan. Het doodsbericht van Ko doet Ka (Fientje de la,Mar) haar liefde, verraden, die zij voor den zeeman voelt, welke genegenheid zij tot dusver steeds verborgen heeft weten te hou den onder dikwijls luidruchtige vroolijkheid en die dan ook niet bemerkt werd door den student Max (Jan van Ees), met wien zij verschillende malen uitging. Ko wordt echter gered en gewond opge nomen in een ziekenhuis te Havanna. Hij seint zulks aan Jans, maar het telegram wordt door Bet onderschept. Zij laat het aan Van Santen lezen en deze verscheurt het en raadt haar aan niets aan Jans te vertellen, op dat het meisje blijft gelooven aan Ko's over lijden. Nu Ko voor Jans toch dood is, is het haar onverschillig met wien zij trouwt en zoo zien wij, dat zij met Hannes ondertrouwd is. Als de trouwdag is aangebroken en Sally met zijn ijsco-karretje weer op straat is, wordt hij plotseling door Ko aangesproken. Vermake lijk is Sally's verwarring bij de verschijning van den diood gewaanden zeeman, maar als hij eindelijk overtuigd is, dat het werkelijk Ko is, gaat hij Jans waarschuwen, die haar bruidsjapon reeds heeft aangetrokken. Daar na gaat hij naar Van Santen en ziet daar tot zijn verbazing, dat deze door een recher cheur wordt meegenomen als verdacht van smokkelen van margarine. Hij gaat terug naar 't huis van Tinus en excuseert Van San ten, die „op het oogenblik zoo moeilijk weg kan". Bet valt op het hooren van het nieuws bijna in zwijm en bekent haar man, dat zij heeft meegedaan aan die smokkelarij. Thans blijkt welk een goede man Tinus is en of schoon de trouwpartij, wegens het verwisse- selen der bruidegoms, moet worden uitge steld, maakt het heele gezelschap toch een rijtoer, waartoe ook behooren Ka en Max. dien zij daarbij tot diens groote voldoening als haar aanstaanden man voorstelt. Aaf Bouber heeft in deze film een wel antipathieke rol van de moeder, drie alleen om der wille van het geld het huwelijk harer dochter tegenwerkt. Het publiek gunt haar hartelijk haar vernedering na van Santen's val. Joh. Elsensohn is als haar man een ge moedelijke verschijning, die „als vader zijnde" wel eens uit zijn slof schiet, maar toch een goede kerel is en een hartelijk vader. Jopie Koopmans zingt haarradijs-liedje heel goedi en zij speelt ook aardig, maar in het dramatische hadden wij haar liever wat feller gezien. Van.Ko heeft Joh. Heesters een aantrekke lijk zeemanstype gemaakt, een snel-beraden jongeman (zijn zwemmen naar he' schip met de feestgangers), die een week hart verbergt onder onverschilligheid. Zijn loflied op den Amsterdamschen Westertoren is indruk wekkend. Cor Hermus voldeed als van Santen, een duister type, wonderwel; van diens zoon Hannes maakte Jan Lemaire Jr. een wat zielige figuur van een verlegen, over het paard getilden jongeling. Sylvain Poons heeft altijd de lachers op zijn hand; hij heeft dan ook de altijd aan trekkelijke rol van vredestichter. Zijn vaak herhaalde betuiging, dat hij „gijn heeft" wekt veel vroolijkheid. Fientje de ]a Mar leek ons in deze film nog heel wat beter op dreef dan in „De Jantjes", zij zingt verdienstelijk en is om beurten ko misch en fel dramatisch. Haar dienstbetrek king als noodhulp bij Bleeke Bet is wat zon derling. Bovenstaande voor zoover het de hoofd personen betreft in dit filmwerk, waarvan onder Richard Oswald en A. Benno een stuk Amsterdamsch volksleven is gemaakt, dat in den loop van de eerstvolgende dagen onge twijfeld vele honderden zullen willen zien. o Het voorprogramma geeft na het journaal ten eerste een film, waarin een show met een aantal dansgirls tot tweemaal toe verdobbeld wordt en ten tweede een gekleurd verhaa". waarin de zondvloed en de ark in beeld zijn gebracht- naar een vrije opvatting CINEMA EN THEATER. ,rIn het Weekblad van heden vinden we o.m. Amsterdamsche Kroniek; Nieuws uit de Studio's; Carole Lombard, de filmster die door de moderne chirurgie werd geren; Alexander Faassen, door Eduard Veterman 'n eenvoudig liedje Baby van Guus Betlen Jr.; vele filmafbeeldingen, portretten, enz

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7