DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
DE LUCHTRACE LONDEN-MELBOURNE.
Scott wint de snelheidsrace.
De Uiver zoekt Melbourne
Overal enorm enthousiasme,
leder leefde mee.
Om en bij Mildenh"1"
Midden in de spanning.
DE UIVER TWEEDE?
No. 250
136e Jaargang
Vóór de groote race.
ALKMAARSCHH COURANT.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN:
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33.
Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Dinsdag 23 October 1934 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Van onzen Londenschen correspondent.
Mildenhall, zijn geroezemoes, zijn waken
de uren, zijn koortsige voorbereiding behoo
rend tot het verleden. Het vliegveld is terug
gegeven aan zijn vliegende militairen en
alle belangstelling en alle spanning gaan
uit naar ver gebied, naar tropisch gebied,
waar öe meest voortvarende deelnemers
reeds zijn aangekomen. De verbeelding ziet
hen voortschieten met groote vaart, de drie
voorsten: de Cornet van Black en Scott, onze
Uiver, onze Pander. De machine, die zijn
dagelijksch werk wat versnelt tusschen de
twee toestellen, die vóór alles de snelheid
willen dienen, het v&orste meer, ja veel meer
dan de Nederlanders afhankelijk van de for
tuin. Deze werkelijkheid van het oogenblik,
weerspiegelt in onze levendige verbeelding
machines, die Zaterdagochtend nog ir
Engeland waren en die Zondagochtend* hun
weg nemen door tropische lucht vertelt
met nadruk van den enormen vooruitgang
der aviatiek. Een Nederlander in den vreem
de ontdekt, dat zijn nationaal gevoel door
lange scheiding van zijn vaderland niets aan
kracht en diepte heeft verloren. Hij betrapt
zich op het verlangen dat de voortschietende
Engelschman in zijn Cornet, een „freak"-
machine zonder commercieele waarde, spc
ciaal gemaakt voor deze race, met enorme
voordeelen van snelheid en reikwijdte, straks
in Singapore wat onzacht neer zal komen en
een paar dagen noodig zal hebben om weer
oo orde te komen; onzacht maar natuurlij):
niet zwaar dat de koene kerels ook maar
een schrammetje letsel zouden kunnen
opdoen De patriottische Nederlander wil
alleen dat de nuttige degelijkheid van de
„Uiver" en de onvergelijkelijke kunde van de
bemanning het zullen winnen van de stomme
fortuin Indien de Nederlandsche machine de
stomme fortuin vertegenwoordigde en de En
gelsche de degelijkheid en de leunde in ver
eeniging dan zoo onredelijk is deze
schoone maar zoo vaak perverse vaderlands
liefde zou het met hart en ziel de overwin-
ning wenschen van de stomme fortuin.
Hij weet, dat de K L M alleen aan deze
vlucht mee doet om aan de wereld te doen
beseffen hoe snel en veilig en geriefelijk zij
als geen andere luchtvaartondernemingen
in Europa passagiers kan vervoeren van
het uiteinde van een werelddeel naar het uit
einde van een ander. Maar als deze demon
stratie samen kan gaan met het winnen van
deze historische wedvlucht, dan zal de zalig
heid ons vaderlandseh hart doortrillen.
Het zijn Zondagochtend-gedachten, ge
wekt door de radio-inlichtingen van Hilver
sum, waarop onze ontvanger den ganschen
dag staat ingestemd.
Daags voor het vertrek.
Maar laten wij nog een oogenblik terug
gaan, terug naar den vooravond van het ver
trek, toen wij met die bewonderende geest
drift, die ons gemoed zoo graag geeft en
ons in onze lange journalistieke loopbaan
altijd heeft gehinderd (een journalist moet
koel zijn), van de Uiver naar de Pander en
van de Pander naar de Uiver gingen en
weinig aandacht over hadden voor de Co-
mets en de Airspeeds der Britten, of voor de
Amerikaansche Granville aeroplane van cte
beauty-specialist-vliegster Miss Cochran ot
voor de Boeing Transport van den Ameri-
kaanschen vlieger-leeuwentemmer Roscoe
Turner. Daar in die reusachtige loods waar
de Nederlandsche toestellen waren onderge
bracht aan den vooravond van het vertrek,
mannen, die door hun gaven en wilskracht de
luchtvaart van een van de kleinste landen
tot een voorbeeld hebben gemaakt voor de
gansch wereld. Het zou moeilijk zijn te zeg
gen wie van de twee het sterkst tegen wed
vluchten van dezen en anderen aard gekant
is. Fokker heeft den naam van zijn toestel
len er niet aan willen wagen. Hij was hier
alleen om Britsche luchtvaartfirma s te over
tuigen van de voortreffelijkheid van zijn
nieuw handelsartikel, de Douglas. En Pies-
man was slechts gekomen om zoo noodig
nog eens zijn mannen op het hart te drukken,
dat de race voor hen slechts een zaak van
dagelijksch werk was, het vervoer van drie
betalende passagiers en 25.000 gefrankeer
de brieven naar Australië. Deze vrachten
dekken de bedrijfskosten naar Melbourne
„En hoe voelt u zich nu wel aan den voor
avond van de groote gebeurtenis", vroegen
wij aan Moll. En Moll kon slechts ant
woorden, dat geen bijzondere gevoelens hem
beroerden, dat de reis van de Uiver deel was
van de routine van zijn beroep en dat gek
kigheid en opwinding in het Nederlandsche
kamp niet konden en niet mochten bestaan
Het Engelsche publiek moest uiteraard ook
het verschil in stemming en atmosfeer in
het Nederlandsche kamp en in dat van c'e
Britten en Amerikanen.opvallen. Aan den
eenen kant kalme onaandoenlijkheid en pa
raatheid (dagen voor den vertrekdag)aan
den anderen kant koortsachtige werkzaam
heid en opgewondenheid tot het laatste nip
pertje. De Prins van Wales, die Vrijdagmid
dag plotseling naar Mildenhall was komen
vliegen, bracht er het grootste deel van zijn
tijd in en om de Nederlandsche machines
door. Hij vertoefde bijna een half uur in de
cabine van de Uiver en liet zich door Ples-
man en Parmentier over alles voorlichten;
en geruimen tijd zat de Prins er in de cock
pit (hij heeft verstand van cock-pits) genoeg
lijk met de twee genoemde mannen te keuve
len. De Pander kreeg eenzelfde prinselijke
onderscheiding. En wij kunnen u verzekeren
al hebben de Engelsche bladen verzuimd
de woorden van den Prins weer te geven
dat Z. K. H. het Pandertoestel het technisch
best gebouwde en toegeruste toestel van alle
race-toestellen op het terrein noemde. En
wat later op den middag, toen de scheme
ring al begon in te treden, gingen ook de
Koning en de Koningin naar onze Uiver, be
wonderden zij het cabie-interieur en drukten
zij de handen der bemanning, haar een ge
lukkige reis naar Melbourne toewenschend
De lange nacht.
En kort daarop, toen de avondi viel, gingen
de groote schuifdeuren van ae loods in be
weging om den toegang tot den ochtend af
te sluiten De Nederlandsche en Amerikaan
sche machines, die in dezelfde loods waren
ondergebracht, gingen overnachten. Maar
hoewel machines en oemanning van de Ne
derlandsche machines de verkwikkende rust
genoten, noodig voor het hachelijk werk van
den volgenden dag, bleef het vertier bij de
Amerikanen voortduren tor den priller och
tend toe. Een der Engelsche ocenemers. die
te laat was aangekomen om aan den handi
cap-wedstrijd deel te nemen, waarvoor geen
olaats meer was in hangar wtlke aan den
vooravond van den start nog tennaasienbij uit
elkaar lag. werd in den loop van den iaatsten
nacht gereed gtmaakt voor meedoen aan den
snelheidswedstrijd waarin ze geen kans kon
hebben. Die machine, een Fairey Fox, met
haar nijvere bemanning en htioers er om
heen, druk aan het zagen, verstellen en span
nen, zal lang in onze herinnering blijven ais
een fantastisch beeld van desperaten onder
nemingszin In den donkeren nacht, slecnts
vagelijk doortrokken van het Letse licht van
een mistige maan en met luttele wenkende
sterren, stond daar tot een half uur voor het
vertrek toe deze machine der avontuurlijke
luchtzwervers, beschenen door de koplampen
van een automobiel, een grijs-witte nachtuil
met woelige mannen in witte overalls er op,
er onder, er omheen. Men wist dat deze
geestdriftige luchtbestormers hun laatste
hebben en houtn hadden verkocht om hun
En allen, die moed en dun en nijverheid van
dit ploegie in den nacht der groote afwach
ting hadden bewonderd moeten diepe vreug
de en voldoening hebben gevoeld, toen de
machine zoo waar op tijd en tt.omfantelijk op
het vastgestelde uur de lucht naar Australië
koos Vele beelden doemen op bij Ie herinne
ring aan dien wonderlijken nacht van Mi'den-
hall toen de lichten bieven schijnen door de
kieren van de deuren van de Engelsche Inrvk
«aar Com.1» «Ir» maal de h*p Ta„
Groot Biitannie) den ganschen nacht doo'
aan proeven en inspectie bleven onderwo,
pen, toen de perstent naehtlogies werd' voor
uitgeputte reporters, die zich over tafels en
stoelen hadden uitgestrekt in de ^eriefe'iikste
slaapkluwens. die men had kunnen bedenken
waar de tweede pnoot van de Amerikaansché
Boeing m plaats van te gaan slauen »iin
lintkaart had uitgestrekt over den grond in
cp zijn buik liggend zich zoo goed als' het
g:ng de markante ounten van de route in het
rtoofd prentte. De man iag er ijverig te stu
deer en. maai met wat tantasie kon men hem
in deze nouaing de lucht zien Invaren van
Milcenhall naar Athene, van Athene naar
Bagdad, over zeeen en bergen en dalen. Fen
ander lichtbaken in de duisternis van den
aI r.al restauri^tent van de Royal
Aero Club, waar officieele menscher en
journalisten den vroegen ochtend afwachtten
met rook en bier en gebakken eieren
De drukte.
Mildenhall, eens een onbekend oord had
geen bedden en voedsel genoeg voor alie
belangstellenden, wier rijen waren gedikt
naarmate de week was gevorderd. Newmar-
ket, Cambndge en kleinere plaatsen in de om-
keek"^ H3re" PmPV0)' ,Waar men ook ">nd-
Keex m den nacht van Vrijdag on Zatcrdae-
verteeiich(!mStrekt<> zag men in de
verte lichten van naderende auto's als rijen
voortgaande glimwormen. De dui-
verfrpt hadden' voorg-noroen bij het
f aanwezig te zijn en uit vrees zich te
rafiaL°P a VUldtn al,e "pubs" en
restaurants in wijden omtrek. Toen wii
s avonds voor het vertrek naar Cambridge
wr«w&tfaan ilm den inwendigen mensch te
rsterken, raakten wij in een restaurant daar
tl op^wekten studenten, die als
Djjkbaar ieder ander de mare van de voor
trcLelijkheid der Nedeilandsche deelnemers
hadden verromen, die oneer elkaar niet bereid
waren weddenschappen tegen Uiver of Pan
der aan te nemen en die met de levendigheid
,hlin. ,aren' geholpen door het effec? van
hun tafelwijnen, om strijd betuigden dat hun
jonaste ideaal was met de K L M naar Aus
tralië te vingen en die reeds hadden uibe-
maak. dat de Nederlandsche machines "de
vlucht zouden winnen Hun bewonderina
voor onze toestellen was warm en echt °n zij
wisten niet dat zij er uiting aan gaven in het
gezelschap van een Nederlander.
T De start.
Toen dan eindelijk, daagde het in 't Oosten
Ie vijf uur watrn de deuren van de hangar
waar de Nederlanders waren, opengeschoven
en te halt zes stond de Pander buiten proef
te draaien meLeen helder wit licht op zijn
staart en de glene en tocde navigafielichten
op de vleug el toppen. Spoedig daarop was
ook de Uiver buiten En overeenkomstig de
houding welke de Nederlanders van den
aanvang af hadden aangenomen, stonden de
berae macnines een half Lur voor het vertrek
gereed op de startlijn, langs voordat andere
machines in zicht waren.
De lezer zal ongetwijield van de bijzonder
heden van het staiten. dat niets te wenschen
overliet, volledig zijn ingelicht. Als cevolg
van een verkeerden start van een der Comels
en het uitvallen van een andere machine
was de Pander de derde in plaats van
de vijfde en de Uiver de zesde in plaats
van de achtste starter. Er ging een geruisch
van bewondering door de tienduizenden toe
schouwers die zich aan weerszijden van de
s.arfbaan hadden opgesteld toen de Uiver
verreweg de grootste en de zwaarste machine'
met een gratie en een lichtheid die aan een
veer deed denken, loskwam van den grond
veel sneller dart aLe voorgaande kleinere
machines het hadaen gedaan D start van
den Pander was ook schitterend. En binnen
zesf en minu'en waren re 20 delnemers weg-
geweken in de koele parelmoeren tinten van
een zuidelijkvn h'mel De eerste machine ver
trok toen de zon aan de kim verrees en de
laatste toen zij halverwege over den horizon
was gerezen. De natuur had voor een deco
ratief effect gezorgd, zulk een grootsch ge
beuren waardig. De luisterrijke stralen van
den dageraad hadden de oostelijke lucht in
ren .varmen gloed gezet en de stralen volg
den bij wijze van groet de vertrekkende ma
chines en belichtten haar staarien flanken en
vleugels.
En toen kwam de anti-climax na spannen
den slapeloozen nacht voor allen die vroege
uren en afstanden hadden getrotseerd Auto's
hadden drie uur noodig om uit de autoparken
te komen en nog eens twee uur om den tien
mijlenlanger w-g van Mildenhall naai New
maiket of Camoridge af te leggen. Eerst
daama konden zij er vaart achter zetten om
de inzittenden naai hun huizen en bedden te
orengen.
Als winnaar van de groote
LonJen -Melbourne-race is
Scott met zijn Cornet heden
morgen 5.55 uur A. T. te Mel
bourne geland.
Een groote menigte was op
het vliegveld aanwezig, die,
toen Scotte uit het toestel
stapte, in een enthousiast ge
juich losbarste.
De vliegers werden bloemen
aangeboden. Scott heeft de
15.000 K.M. afgelegd ia 71 uur
5 min., waarmee alle bestaan
de records voor vluchten naar
Australië geslagen zijn.
Scott maakte tusschenlan-
dingen te Bagdad, Karachi,
Allahabad, Singapore, Port
Darwin en Charleville.
Scott, de winnaar van de
Snelheidsrace.
Na de berichten uit Port Darwin, dat Scott
motorpech had gehad was de spanning over
het verdere verloop van zijn vlucht nog ge
stegen. Na zijn landing te Charleville was
de hoop, dat de beide Engelsche vliegers erin
zouden slagen de race te winnen, weer geste
gen.
Het vliegterrein was bij aankomst van de
Cornet geheel afgezet en eerst toen het toestel
was ge'and werden de autoriteiten toegela
ten De eerste, die de vliegers gelukwenschte
met hun succes was de Nieuw-Zeelandsche
aviatrice Jeanne Batten.
De officieele tijd waarop de landing ge
schiedde was te 5.54 Dinsdagochtend A.T.
Groot, grooter nog dan de vorige dagen,
was de belangstelling voor de vlucht van
onze Douglas, de Uiver. Want iedereen weet,
dat deze een prachtige kans maakte, om
tweede te worden in de snelheidsrace en dan
was het toestel teze'fder tijd vrijwel zeker
nummer één in de handicap-race.
De belangstelling groeide met de minuut.
Den gehee'.en morgen verdrongen de men-
schen zich voor de ramen van ons bureau,
om de Uiver te „volgen" en onze telefoon
heeft geen minuut stil gestaan. Telkens en
telkens weer werd de vraag gesteld: Is de
Uiver er al
En even zoo vaak antwoordde wij: Nog
niet!
Tegen 12 uur werd het nog drukker, want
nu kon het toch wel eens gauw zoo ver zijn,
dat geheel Nederland juichen kon.
Maar ziet, daar kwam het bericht binnen,
dat de Douglas om 10.05 A T. van Charle
ville vertrokken was. Dat beteekende dus,
dat Parmentier nog minstens 3 uur moesl
vliegen. Dus zou de Uiver ongeveer 1 uur in
Melbourne kunnen aankomen.
En intusschen werd maar niets van de
Boeing gehoord, het snelle Amerikaansche
vliegtuig
Ja toch! Want toen Parmentier in Charle
ville landde, startte de Boeing op hetzelfde
moment van Port Darwin en was dus op
dat oogenblik 1500 K.M achtei de Uiver.
De kans van de Uiver was dus wel groot,
maar alles bleef onzeker, omdat de Boeing
niets van zich liet hooren.
Waar zijn de twee vliegtuigen? Waar zijn
Parmentier en Turner, de twee concurren
ten?
Niemand weet het.
En de spanning wordt grooter.
Wij rekenen opnieuw uit, hoe laat de Uiver
in Melbourne kan zijn. En wij knobbelen op
nieuw, welk een snelheid de Boeing zou moe
ten hebben, om Parmentier nog te kunnen
passeeren. 't Lijkt niet mogelijk, maar
En gerust zijn wij niet.
Een juichkreet ligt op onze lippen en
wij moeten zwijgen. En voor ons bureau
moet men ook zwijgen.
Er komt hoogspanning. De temperatuur
schijnt te stijgen tot een hoogte, als zijn wij
in de tropische landen.
Alles staat klaar, om het prettige nieuws
bekend te maken. Vlaggen liggen klaar, om
uit te hangen ter eere van vier rasechte Ne
derlanders, die een prestatie leverden, nog
grootscher dan die van Scott.
Want het is slechts een gewoon verkeers-
toestel, dat ergens in de buurt van Melbour
ne vliegt, een machine met zeven menschen
en 200 K G. post aan boord, en geen speciale
race-machine, geen vliegende benzine-tank
Nog steeds komt er geen bericht over de
Uiver en de Boeing.
Waar zijn ze?
Daar komt om 4 uur een bericht:
De Uiver is de richting zoek geraakt
en vraagt om peilingen.
Het vliegtuig is vlak bij Melbourne.
Alkmaar juicht meel
Onder alle bedrijven door zagen wij nog
gelegenheid om een klein plannetje uit te
werken.
Ziende, hoe de belangstelling in Alkmaar
steeds groeide, wetende, hoe onze bevolking
meeleefde met de kranige bemanning van de
Uiver, meenden wij, dat de vlaggen uit moes
ten.
De vlaggen uitl
Zoo begonnen wij ons bulletin, nadat wij
den burgemeester om diens medewerxing
hadden gevraagd (een medewerking, die zeer
spontaan werd toegezegd).
De vlaggen uit!
Dat was ons verzoek tot de geheele bur
gerij en wij waren er van overiuigd, dat het
verzoek niet tevergeefs zou zijn.
De vlaggen uit!
En hoog op den torentrans van den Waag-
toren staan twee wachters, die op ons teeken
de driekleur van den toren zullen laten wap
peren. Zij wachten en kijken uit, alsmaar in
de richting van ons bureau.
De vlaggen uit!
Voor ons ligt een lijstje van telefoonnum
mers, die wij moeten aanvragen, als het
groote bericht is binnengekomen.
De vlaggen uit!
Op zolders liggen de nationale vlaggen
gereed; in de huiskamers staat iedereen vlak
bij de telefoon; op straat kijkt men naar den
Waagtoren en de Alkm. Courant, waar nog
steeds geen „vlag-bulletin", vermeldende de
aankomst, hangt.
Spanning heerscht er onder de menigte;
spanning heerscht er op de bureaux, in de
huiskamer, op de redactie-bureaux.
Onze fotograaf staat gereed, om een kiek
te maken van juichend Alkmaar.
Wij zijn klaar, om het nieuws Alkmaar-
kundig te maken.
Weer ratelt de telefoonNog geen
nieuws
Het publiek verdringt zich voor onze ra
men en belegert als 't ware het gebouw. Het
werk wordt in den steek gelaten, kinderen
verzuimen de school; alles wacht op het laat
ste bericht van de Uiver.
Een fiets wordt gekraakt, maar 't hindert
vandaag niet.