dagblad voor alkmaar en omstreken. L O N D E N-M E L B O U R N E-R ACE. Wat deze vlucht kan beteekenen. In binnen- en buitenland heerscht groote bewondering. Hulde aan de bemanning. Internationale hulde. 136e Jaargang PARMENTIER DANKT. Wat de Belgische bladen zeggen. Engelsche persstemmen. alkmaarsche courant. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, Iranco door het geheele Rijk 2.50, Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven iranco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33. Directeur: C. KRAK. Donderdag 25 October 1934 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Geheel Nederland is in een feestroes, nu de Uiver eindelijk geland is in Melbourne. De uren van spanning zijn opgevolgd door uren van ontspanning, van weldadige ont spanning. Nederland heeft meegeleefd in de bange uren, toen de Uiver „zoek" was, in de ang stige uren, toen de „Uiver'' bij Albury stond en maar niet kon starten Op slechts een paar honderd K.M. van het eindpunt stranden het kon en het mocht niet. En 't is niet gebeurd ook.. Parmentier en Moll hebben de Uiver netjes in Melbourne neergezet en de vlucht volbracht. Nederland kon juichen, omdat voor het eerst in de geschiedenis een verkeerstoestel met passagiers en post van Europa naar Australië was gevlogen. Nederland kon juichen, omdat een Nederlandsch vliegtuig dit volbracht en dat een Nederlandsch vlieg tuig in staat was, strijd te leveren met een speciaal gebouwde race-machine. Welk een verschil, hier een machine met alle mogelijke comfort, met gelegenheid om aan boord te eten en te slapen en daar een machine met slechts twee benauwde zitplaat sen zonder eenig comfort, zonder gelegen heid, om te rusten of wat dan ook. Welk een verschil bij aankomst ook. Scott en zijn makker kwamen aan, ongeschoren, in verfomfaaide kleeding en doodelijk vermoeid; Parmentier en de zijnen kwamen aan in hun keurige K.L.M.-kleeding, clean-shaven, frisch en welgemoed. Nog meer verschil: Scott kwam aan met een vermoeide machine, die ternauwernood het eindpunt kon bereiken; Parmentier arri veerde met een vliegtuig, dat nog geheel gaaf was en dat indien noodig de vlucht direct had kunnen voortzetten. Spreekt dat allemaal niet duidelijk? Ziet men nu het groot verschil tusschen de Cornet en de Douglas? En begrijpt men nu de groo te waarde van deze vliegtochten? Het succes van de Uiver is volkomen er er moet absoluut meer waarde aan gehecht worden dan aan de race van de Cornet. Om dat thans bewezen is, dat een regelmatige vliegdienst voor post en passagiers moge lijk is, niet alleen naar Indië, maar ook naar Australië. Waarom de K.L.M. meedeed. Het besluit van de K. L. M. om aan de MacRobertson-race deel te nemen met twee vliegtuigen één in den snelheids- en één in den handicapwedstrijd heeft berust op overwegingen, welke verband houden met de verdere ontwikkeling van het luchtnet dei maatschappij. Australië moet beschouwd worden als het achterland van Neder landsch-Indië en de K. L. M. heeft er steeds naar gestreefd, haar Indië-lijn naar dit werelddeel door te trekken. Doch tot heden is zij er niet in geslaagd de toestemming van het Australische gemeenebest te verkrijgen Ook het ondernemen van een proefvlucht werd niet gewenscht geacht. Daarom besloot de K L M. gebruik te maken van de ge legenheid, welke deelneming aan de Mac Robertson-race bood, om Australië, met hei oog op eventueele totstandbrenging van een geregelde luchtverbinding te toonen, welk fuchtverkeer de K. L. M. zou kunnen opbou- WVolgens het oorspronkelijke plan der deel- volgens i -Douglasvliegtuig "uiver®' uitgerust met extra-tanks, een zeer snelle postvlucht naar Melb°Tf v£fujg Door de speciale uitrusting van het vhegtu g zou het mogelijk geweest zijn de afstand Londen—Bagdad (4105 K Sin. Allahabad (3699 K.M.), AUahabad-bin gapore (3570 K.M.), (3353) en Darwin-Melbourne p^ K-M non-stop te vliegen met een kru.ssn lhe d van 300 K.M. per uur. Door dergelijke lange afstanden zonder tusschenlandingen af te leggen, snijdt met 1825 K M. af van de klas sieke route Londen—Batavia—Melbourne waardoor men op deze manier reeds zes uur op zijn mededingers wint. Toen de F 36 niet tijdig genoeg gereed kwam om aan den handicapwedstrijd deel te nemen besloot de K. L. M. een normale pas sagiers- en postvlucht met de „Uiver te ma ken Zij stapte af van het plan om tot het in bouwen van extra-tanks over te gaan, hoewel daartoe nog voldoende gelegenheid was Want de „Uiver" bleef, met drie passagiers en 191.475 K.G. post aan boord, nog ver onder 't toegestane gewicht, waaraan de vlotte start na korten aanloop te Mildenhail en op de andere vliegvelden ten deele moet worden toegeschreven. De Panderjager, door een Nederlandsch Syndicaat uitsluitend voor de snelheidsrace ingeschreven, hield aanvankelijk gelijken tred met de Uiver. Hoewel de Uiver te Athe ne, Aleppo, Bagdad en Karachi iets voor was, konden de prestaties van beide toestel len op één lijn gesteld worden. Indien de Panderjager niet te Allahabad grooten tegenslag had ondervonden, zou dit toestel een zeer goed figuur in de race gemaakt hebben. De drie De Havilland Cornets waren spe ciaal voor den snelheidswedstrijd gebouwd. Zij hebben bewezen wat zij waard zijn door de schitterende vlucht van de Mollisons in één ruk naar Bagdad met een snelheid van 322 K.M. en door de prachtige prestatie van Scott en Campbell, die in 52 uur, 58 min naar Port Darwin vlogen. De kleine, sier lijke Cornets met hun uitmuntend instrumen tarium zijn bij wijze van spreken vliegende benzinetanks; ze hebben een in de motorgon dels wegklappend landingsgestel en de bei de bijzondere Gipsey Six motoren van pl.m 230 p.k. maken het bereiken van een kruis snelheid van 325 K.M. per uur mogelijk; de prestaties toonen aan hoe goed men van die mogelijkheden gebruik heeft gemaakt. Voor de Nederlandsche luchtvaart heeft de vlucht van de Uiver buitengewone betee- kenis gehad, niet alleen met 't oog op 'n even tueele verbinding met Australië, maar ook voor de Indië-lijn. Want de vlucht Milden hailBatavia werd in 52 uur volbracht. Dit beteekent natuurlijk niet, dat binnenkort een geregelde dienst met een dergelijken reisduur uitgevoerd zal kunnen worden. Na de vlucht met de Pelikaan bijv., die in vier etmalen en vier uren Batavia bereikte, werd het reis schema voor den zomerdienst 1934 op de Indië-lijn van 8 op 7K dag gebracht. De ware beteekenis van de vlucht is ge legen in het volgende: Het is den piloten van de Uiver gelukt met hét Douglas-vlieg- tuig, voorzien van zijn standaard-uitrusting en met drie sportieve passagiers aan boord, in ruim twee etmalen naar Batavia te vlie gen. Een nog beter resultaat met dit vlieg tuig zonder passagiers en met sfieciale uit rusting zou niet zoo veelzeggend geweest zijn als dit. Want uit deze vlucht van de Uiver blijkt ten stelligste, dat een reis naar Indië met een Douglas-vliegtuig in 5 a 6 etmalen, in plaats van 2 voor de passagiers een rus tige, gerieflijke, aangename reis is, ook voor minder sfwrtieven dan dit drietal. De K.L.M. is dankbaar voor de belang stelling, welke de regeering en het Neder landsche en Nederlandsch-Indische publiek voor de vlucht naar Australië betoond heb ben. Zij is erkentelijk voor de goede hulp op alle vliegvelden ondervonden, langs de ge heele route, waardoor het vliegtuig overal in zeer korten tijd heeft kunnen tanken. De K. L. M. en de Uiver-bemanning heb ben van alle zijden, uit binnen- en buitenland, tal van gelukwenschen in ontvangst te nemen. Wij zullen er hieronder het een en ander van vermelden. Philips feliciteert. Bij aankomst te Melbourne is bij de vele huldeblijken aan de dappere bemanning van de „Uiver" ook namens het personeel der Philipsfabrieken, met welker vliegtuig-radio installatie het vliegtuig op zijn moeilijken tocht werd geleid en beveiligd, door een haier vertegenwoordigers een krans aangeboden. Electrotechnische school. De leerlingen en het personeel van de electrotechnische school te Amsterdam heb ben de bemanning van de „Uiver" te Mei bouxne een telegram van den volgenden in houd gezonden: „Crew Melbourne. Donkere nacht, Holland wacht op de .Uiver", het is niet zuive'. dan zoowaar, het is voor elkaar, in Melbourne geland, zorgen aan den kant. Hulde en jool door leerlingen en personeel der Electro technische school, Amsterdam". Kon. Nederl. Marine. Door commandant, officieren, onderofficie ren en manschappen van de Kon. Nederl. Marine te Den Helder, Amsterdam,' Rotter dam en Vlissingen is een telegram gezonden met gelukwenschen voor de behaalde presta ties aan de bemanning van de Uiver, en een aan de directie van. de K.L.M- Haagsche Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor 's-Giavenhage heeft gisteren een schrif telijken gelukwensch gericht tot den heer Plesman in diens kwaliteit van directeur van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Voorts heeft de Kamer nog een telegram van geiukwensch verzonden aan de beman ning van de „Uiver" te Melbourne. Mutters' personeel huldigt K. L. M. Directie en personeel der firma Mutters, sedert jaren in zulk een nauw contact staande met de K.L.M., hebben er naar aanleiding van de Melbournevlucht behoefte aan gevoeld, op bijzondere wijze van hun waardeering voor de directie en het personeel, inzonder heid voor de koene vliegers, te doen blijken, en directeur Plesman stelde hen daartoe in de gelegenheid door gistermiddag tfe half een zijn directiekamer beschikbaar te stellen. Ais huldeblijk werd een groote bloemen korf aangeboden, waarop een ooievaar ge zeten was, voorzien van vleugels en met een mand met afbeeldingen van de bemanning van de Uiver. Op de vleugels stonden de opschriften: „Zij vliegt zoo schoon, zoo zuiver, onze wel bekende Uiver", en „Heel Mutters was in spanning, voor de KLM. bemanning". Bij de aanbieding werden verschillende toe spraken gehouden. Hulde van de Leidsche Hoogeschool. Prof. dr. J. Huizinga, hoogleeraar te Leiden, heeft gisteren bij den aanvang van zijn college een korte toespraak gehouden, welke door de studenten staande werd aan gehoord en waarin hij de bemanning van de Uiver en de directie van die K L.M. huldigde voor hun schitterende prestatie. Wat de Uiver heeft volbracht, aldus prof. Huizinga, is van veel wijdere beteekenis dan uitsluitend een sportieve prestatie en daarom mogen wij het als een internationaal maar vooral ook als een nationaal succes beschouwen. Haagsche burgerij en K. L. M. Gisteravond heeft de Postfanfare te 's-Gra- venhage aan de K.L.M. een serenade ge bracht, bedoeld als een hulde van de Haag sche burgerij voor de prestatie van de Uiver- vliegers. Om negen uur zag het zwart van de menschen op den Hofweg; het tramverkeer werd eenigen tijd stop gezet en uitgebreide politiemaatregelen waren getroffen. Precies negen uur marcheerde de Postfanfare aan met den directeur van het postkantoor den heer Wolters en het bestuur aan het hoofd. Zij werden in het gebouw dei K.L.M. genoodigd en door den heer Plesman ontvangen. In de directiekamer sprak de heer Wolters eenige hartelijke en waarderende woorden tot den directeur der Luchtvaartmij. De serenade werd begonnen met het Wil helmus, daarop volgden nog eenige vroo- lijke marschtn. De muzieknummers werden met applaus omvangen. Toen de heer Plesman zich vóór een ven ster vertoonde, werd hem een hartelijke en langdurige ovatie gebracht. Ook nu weer trad er namens het publiek een woordvoerder op, die den heer Plesman verzocht, het zóó te regelen, dat de bemanning van de „Uiver" ook in Den Haag door de Haagsche burgerij zou kunnen worden gehuldigd. Een luid hoera volgde op deze woorden. Dezelfde spreker verzocht daarna het publiek een driewerf hoera uit te brengen voor den Pan derjager, waaraan eveneens met groote geestdrift gevolg weid gegeven. Het enthousiasme werd hoe langer hoe grooter en al zingende bleef het publiek nog geruimen tijd voor het hoofdkantoor der K.L.M. wachten. Zoodra de heer Plesman zich voor een der vensters vertoonde, barstte weer een daverend gejuich los. Het tramverkeer werd langzamerhand weer op gang geb'acht en de politie trachtte met zachten dwang de menschen te veidrijven. OIIOIIOIIOIIOIICOIIOIIOItOMOII Verrukt over zooveel - medeleven. 0 Parmentier seinde heden aan 0 - den vertegenwoordiger van den r y Rotterdamschen Lloyd te Ba- r Q tavia, den heer Nieuwenhuis: Hartelijk dank voor telegra- 0 lische gelukwenschen en bloe- 0 g men. Wij ontvangen honderden g telegrammen van landgenooten 0 uit Indië en uit Nederland. Wij 0 ir zijn dankbaar voor het mede- U leven van de regeering en van U q het volk en wij verzoeken U in g de pers namens de bemanning - 0 van de „Uiver" aan allen dank 0 te brengen, IIOIICDIIOMOIIOIIOUOIIOIIOIIO Er hv-erschte een feestelijke stemming, welke zich uitte in voortdurend hoera-beroep en het zingen van allerlei liederen. Australische hulde aan de Uiver. Stanley Bruce, de Australische gezant te Londen, heeft in een rede, gehouden te Run- corn (Cheshire) de aandacht gevestigd op de ernstige lessen, die het Britsche Rijk heeft gekregen door het succes van den Ne- derlandschen „Air-liner" in de Londen— Melbourne-race. Bruce zeide, dat het een van de wonder lijkste gebeurtenissen uit dezen tijd was en dat het Empire tot werkelijkheid moet maken wat de „Douglas" heeft aangetoond. Dit vliegtuig bracht Engeland en Austra lië zoo dicht bijeen, dat de tijd, er voor noo dig, even groot was als het verzenden van een postpakket van Schotland naar Londen. De in het oog toopende daad van het Hol- landsche vliegtuig geeft ons het doel aan, naar welks bereiking we hardnekkig moeten streven. Spr. vertrouwde er op, dat de les, die de Hollanders hebben gegeven, niet ver loren zou gaan. Londensche Kamer van Koop handel wenscht snelle maildien sten. De Londensche Kamer van Koophandel dringt aan op de invoering van snellere maildiensten op de luchtlijnen van het Ver- eenigd Koninkrijk, en legt daarbij in het bijzonder den nadruk op het door Engelsche piloten gevestigde record gedurende den EngelandAustralië wedstrijd. Het wonderbaarlijke succes dat behaald werd met de Cornet- en Douglasmachine, rechtvaardigt volkomen de eischen welke de zakenlieden stellen aan de snelheid van den Maildienst. Aldus spreekt de Kamer zich uit in een brief aan de Press-Association. De brief eindigt met de hoop uit te spreken dat het recente voorbeeld van de mogelijkhe den, welke het particuliere luchtvervoer biedt, voor de regeering aanleiding mag zijn, niet langer te wachten met het goed keuren van een dergelijke vliegpolitiek. Nu de voorioopige uitslag van de Mel- bournerace althans ten deele vaststaat komen in de Belgische pers de beschouwin gen over het verloop van den wedstrijd los. De bladen brengen eenstemmig hulde zoo wel aan de Engelsche als aan de Neder landsche vliegers, die in deze uiterst moei lijke vlucht zoo veel bekwaamheid en energie aan den dag hebben gelegd. Men is van meening dat de recordvlucht van Scott en Campbell Black de grootste prestatie op luchtvaartgebied van de laatste 25 jaar in de schaduw stelt, maar heeft nauwelijks minder bewondering voor onze landgenooten Parmentier en Moll. Terwij! de Engelschen den tocht als een sportieven krachttoer hebben opgevat, is het er, aldus betoogt men, den Nederlanders om te doen geweest, de mogelijkheid van een regelma tige luchtverbinding met Australië te de- monstreeren en algemeen wordt erkend dat onze vliegers daar prachtig in geslaagd zijn. Men doet uitkomen, dat de Nederlan ders de race niet met een sportmachine, doch met een normaal verkeersvliegtuig hebber, volbracht, dat ze passagiers en post aan boord had en daarenboven bepaalde plaat sen diende aan te doen, waardoor het af te leggen traject tenminste 1500 K.M. grooter was dan de afstand die Scott en Campbell hadden afgelegd. Dat Parmentier en Moll onder deze omstandigheden en niettegen staande het belangrüke tijdverlies de tweede plaats hebben weten te veroveren, wordt door de bladen als een bewonderenswaar dige prestatie gekwalificeerd. In een onderhoud met den Haagschen cor respondent van „Het Laatste Nieuws" te Brussel, verklaarde minister-president C lijn o.a. het volgende: „Door bewondering bevangen, voor di moed, betoond door onze vliegers, spree het vanzelf dat ik mij ten zeerste verheug het feit, dat de Uiver als tweede aan h eindpunt van de vlucht LondenMelhouri is aangekomen en dit te meer omdat Uiver niet gebouwd is voor een snelheid wedstrijd doch slechts een gewcon lijnvliej tuig is. Dit is een nieuw bewijs voor de ve ligheid en de snelheid die het gewone reiz gersverkeer naar het verre Oosten biedt. E vlucht naar Melbourne versterkt den bar tusschen twee werelddeelen en houdt nieuv beloften in voor de toekomst, voor het ger geld reizigersverkeer per vliegtuig. De g dachte dat het de Uiver is die de; nieuwe 'beloften brengt, verschaft mij ei groote voldoening". Aan de Times is het volgende ontleenc Vrijdagavond om zes uur vertrok c mailboot Cathay van de Peninsular au Oriental Line van Tilburry. Zij wordt 1 November te Brisbane verwacht. Den vo genden ochtend om zes uur vertrok ee vliegtuig uit Mildenhail- Het was giste ochtend om half zes te Melbourne. Nog gei 100 jaar geleden zouden de 38 dagen v< het groote schip (welke enkele nog snelle schépen tot 35 dagen verminderen) onmog lijk hebben geleken, ongelooflijk, een sprookj Zal over nogmaals 100 jaar het drietal dage van het viiegtuig even langzaam schijnen a de zes maanden van de oude zeilschepen oi thans toeschijnen, en zullen Puck's veertig ir nuten ruim tijd schijnen voor een reisje o de wereld? Het is nauwelijks aan te neme: Wetenschap, noch menschelijk uithouding: vermogen zullen het zoover kunnen brenge Dit althans is het instinctieve gevoel, dat or bekruipt terwijl onze geest nog verstom staat bij de snelheid, niet alleen van de wii naars, maar ook van anderen, in de we< vlucht van Engeland naar Australië. Men zegt, dat men vandaag den onde koning van Britsch-Indië te Delhi de Tim< zag lezen van Zaterdag. Maar Zaterda; avond had men te Bagdad oe Times van die ochtend kunnen lezen, wat zelfs in sommig streken van Schotland onmogelijk is. Niei van wat Scheherazade ooit droomde, ka haar toehoorder wonderbaarlijker hebbe toegeschenen. Maar er zijn nog vreemde dingen. De heer en mevrouw Mollison b< reikten Allahabad in minder dan een dag, i 22 uur en een kwartier. De snelste spoorvei binding van Londen naar Weenen doet e twee uur langer over. De winnaars bereikte Melbourne in 1 uur minder dan drie dagen zij gingen de halve wereld rond in den tijc die noodig is om in Europa per spoor va Londen naar Konstantinopel te komei Phileas Fogg en Passepartout waren slakke bij hen vergeleken. De oude punten van vei gelijking gaan niet meer op. Van Engelan naar Australië in een weekend, daarvoor b< staat geen andere standaaid van vergeli; king dan de vliegrecords zelf. En zelfs bij di recordis vergeleken is het gevaarlijk". Het blad steekt dan de loftrompet over d Engelsche vliegtuigcontructeurs en de Er gelsche vliegers. Om daarop te laten volgen „Onze groote rivalen, zoo schijnt uit d wedvlucht te blijken, zoowel in zorgvuldig heid in voorbereiding als in bekwaamheid zijn de Nederlanders. Inderdaad zal he niet ontbreken aan menschen, die zeggen da het merkwaardigste in deze heele merkwaar dige geschiedenis, de verrichting is van he Nederlandsche koopvaardijvliegtuig, dat ii Amerika gebouwd is. Op het eerste gezich doet het denken aan een karrepaard, dat eei dag vrijaf neemt om tweede te worden ii den Grand National. Dat is geen juiste ver gelijking, omdat de Nederlanders hun plan nen zoowel op snelheid als op gemak heb ben berekend en bereid zijn geweest, eer zekere reserve aan motorkracht en ander, veiligheids- en gemaksmaatregelen op ti offeren om aan snelheid te winnen. Maar ir Engeland is de vlucht van het K.L.M. vliegtuig naar Australië met bewondering en vreugde gevolgd, en het nieuws dat het de moeilijkheden had overwonnen, die het zoo dicht bij het doel hadden overvallen, heeft de grootste voldoening geschonken. „De plaats van dezen grooten wedstrijd in de geschiedenis van het vliegwezen is verzekerd. Het was de eerste van zijn aard en omvang. Hij heeft tal van records gebro ken. Hij bracht nieuwe ontwerpen in uitvoe ring. Hij was van internationalen omvang en beteekenis. Hij was georganiseerd over drie werelddeelen en tal van landen met zoo'n bekwaamheid en grondigheid, dat zijn onvermijdelijke gevaren tot het laagst moge lijke peil verminderd waren. Hij trok geest- driftigen steun en hard werk van allerlei menschen, onder wie de leden van het comité van de Royal Aero Club zeker niet mogen werden vergeten en van begin tot einde werd hij uitgevoeid in volkomen eendrach-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 1