dagblad voor alkmaar en omstreken.
L O N D E N-M E L B O U R N E-R ACE.
Wat deze vlucht kan beteekenen.
In binnen- en buitenland heerscht groote
bewondering.
Hulde aan de bemanning.
Internationale hulde.
136e Jaargang
PARMENTIER DANKT.
Wat de Belgische bladen zeggen.
Engelsche persstemmen.
alkmaarsche courant.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon-
Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—,
Iranco door het geheele Rijk 2.50,
Losse nummers 5 cents.
PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven iranco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33.
Directeur: C. KRAK. Donderdag 25 October 1934 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Geheel Nederland is in een feestroes, nu
de Uiver eindelijk geland is in Melbourne.
De uren van spanning zijn opgevolgd door
uren van ontspanning, van weldadige ont
spanning.
Nederland heeft meegeleefd in de bange
uren, toen de Uiver „zoek" was, in de ang
stige uren, toen de „Uiver'' bij Albury stond
en maar niet kon starten Op slechts een paar
honderd K.M. van het eindpunt stranden
het kon en het mocht niet.
En 't is niet gebeurd ook.. Parmentier en
Moll hebben de Uiver netjes in Melbourne
neergezet en de vlucht volbracht.
Nederland kon juichen, omdat voor het
eerst in de geschiedenis een verkeerstoestel
met passagiers en post van Europa naar
Australië was gevlogen. Nederland kon
juichen, omdat een Nederlandsch vliegtuig
dit volbracht en dat een Nederlandsch vlieg
tuig in staat was, strijd te leveren met een
speciaal gebouwde race-machine.
Welk een verschil, hier een machine met
alle mogelijke comfort, met gelegenheid om
aan boord te eten en te slapen en daar een
machine met slechts twee benauwde zitplaat
sen zonder eenig comfort, zonder gelegen
heid, om te rusten of wat dan ook.
Welk een verschil bij aankomst ook. Scott
en zijn makker kwamen aan, ongeschoren, in
verfomfaaide kleeding en doodelijk vermoeid;
Parmentier en de zijnen kwamen aan in hun
keurige K.L.M.-kleeding, clean-shaven, frisch
en welgemoed.
Nog meer verschil: Scott kwam aan met
een vermoeide machine, die ternauwernood
het eindpunt kon bereiken; Parmentier arri
veerde met een vliegtuig, dat nog geheel
gaaf was en dat indien noodig de
vlucht direct had kunnen voortzetten.
Spreekt dat allemaal niet duidelijk? Ziet
men nu het groot verschil tusschen de Cornet
en de Douglas? En begrijpt men nu de groo
te waarde van deze vliegtochten?
Het succes van de Uiver is volkomen er
er moet absoluut meer waarde aan gehecht
worden dan aan de race van de Cornet. Om
dat thans bewezen is, dat een regelmatige
vliegdienst voor post en passagiers moge
lijk is, niet alleen naar Indië, maar ook naar
Australië.
Waarom de K.L.M. meedeed.
Het besluit van de K. L. M. om aan de
MacRobertson-race deel te nemen met twee
vliegtuigen één in den snelheids- en één
in den handicapwedstrijd heeft berust op
overwegingen, welke verband houden met de
verdere ontwikkeling van het luchtnet dei
maatschappij. Australië moet beschouwd
worden als het achterland van Neder
landsch-Indië en de K. L. M. heeft er steeds
naar gestreefd, haar Indië-lijn naar dit
werelddeel door te trekken. Doch tot heden
is zij er niet in geslaagd de toestemming van
het Australische gemeenebest te verkrijgen
Ook het ondernemen van een proefvlucht
werd niet gewenscht geacht. Daarom besloot
de K L M. gebruik te maken van de ge
legenheid, welke deelneming aan de Mac
Robertson-race bood, om Australië, met hei
oog op eventueele totstandbrenging van een
geregelde luchtverbinding te toonen, welk
fuchtverkeer de K. L. M. zou kunnen opbou-
WVolgens het oorspronkelijke plan der deel-
volgens i -Douglasvliegtuig
"uiver®' uitgerust met extra-tanks, een zeer
snelle postvlucht naar Melb°Tf v£fujg
Door de speciale uitrusting van het vhegtu g
zou het mogelijk geweest zijn de afstand
Londen—Bagdad (4105 K Sin.
Allahabad (3699 K.M.), AUahabad-bin
gapore (3570 K.M.),
(3353) en Darwin-Melbourne p^ K-M
non-stop te vliegen met een kru.ssn lhe d
van 300 K.M. per uur. Door dergelijke lange
afstanden zonder tusschenlandingen af te
leggen, snijdt met 1825 K M. af van de klas
sieke route Londen—Batavia—Melbourne
waardoor men op deze manier reeds zes uur
op zijn mededingers wint.
Toen de F 36 niet tijdig genoeg gereed
kwam om aan den handicapwedstrijd deel te
nemen besloot de K. L. M. een normale pas
sagiers- en postvlucht met de „Uiver te ma
ken Zij stapte af van het plan om tot het in
bouwen van extra-tanks over te gaan, hoewel
daartoe nog voldoende gelegenheid was
Want de „Uiver" bleef, met drie passagiers
en 191.475 K.G. post aan boord, nog ver
onder 't toegestane gewicht, waaraan de
vlotte start na korten aanloop te Mildenhail
en op de andere vliegvelden ten deele moet
worden toegeschreven.
De Panderjager, door een Nederlandsch
Syndicaat uitsluitend voor de snelheidsrace
ingeschreven, hield aanvankelijk gelijken
tred met de Uiver. Hoewel de Uiver te Athe
ne, Aleppo, Bagdad en Karachi iets voor
was, konden de prestaties van beide toestel
len op één lijn gesteld worden. Indien de
Panderjager niet te Allahabad grooten
tegenslag had ondervonden, zou dit toestel
een zeer goed figuur in de race gemaakt
hebben.
De drie De Havilland Cornets waren spe
ciaal voor den snelheidswedstrijd gebouwd.
Zij hebben bewezen wat zij waard zijn door
de schitterende vlucht van de Mollisons in
één ruk naar Bagdad met een snelheid van
322 K.M. en door de prachtige prestatie van
Scott en Campbell, die in 52 uur, 58 min
naar Port Darwin vlogen. De kleine, sier
lijke Cornets met hun uitmuntend instrumen
tarium zijn bij wijze van spreken vliegende
benzinetanks; ze hebben een in de motorgon
dels wegklappend landingsgestel en de bei
de bijzondere Gipsey Six motoren van pl.m
230 p.k. maken het bereiken van een kruis
snelheid van 325 K.M. per uur mogelijk; de
prestaties toonen aan hoe goed men van die
mogelijkheden gebruik heeft gemaakt.
Voor de Nederlandsche luchtvaart heeft
de vlucht van de Uiver buitengewone betee-
kenis gehad, niet alleen met 't oog op 'n even
tueele verbinding met Australië, maar ook
voor de Indië-lijn. Want de vlucht Milden
hailBatavia werd in 52 uur volbracht. Dit
beteekent natuurlijk niet, dat binnenkort een
geregelde dienst met een dergelijken reisduur
uitgevoerd zal kunnen worden. Na de vlucht
met de Pelikaan bijv., die in vier etmalen en
vier uren Batavia bereikte, werd het reis
schema voor den zomerdienst 1934 op de
Indië-lijn van 8 op 7K dag gebracht.
De ware beteekenis van de vlucht is ge
legen in het volgende: Het is den piloten
van de Uiver gelukt met hét Douglas-vlieg-
tuig, voorzien van zijn standaard-uitrusting
en met drie sportieve passagiers aan boord,
in ruim twee etmalen naar Batavia te vlie
gen. Een nog beter resultaat met dit vlieg
tuig zonder passagiers en met sfieciale uit
rusting zou niet zoo veelzeggend geweest zijn
als dit. Want uit deze vlucht van de Uiver
blijkt ten stelligste, dat een reis naar Indië
met een Douglas-vliegtuig in 5 a 6 etmalen,
in plaats van 2 voor de passagiers een rus
tige, gerieflijke, aangename reis is, ook voor
minder sfwrtieven dan dit drietal.
De K.L.M. is dankbaar voor de belang
stelling, welke de regeering en het Neder
landsche en Nederlandsch-Indische publiek
voor de vlucht naar Australië betoond heb
ben. Zij is erkentelijk voor de goede hulp op
alle vliegvelden ondervonden, langs de ge
heele route, waardoor het vliegtuig overal in
zeer korten tijd heeft kunnen tanken.
De K. L. M. en de Uiver-bemanning heb
ben van alle zijden, uit binnen- en buitenland,
tal van gelukwenschen in ontvangst te nemen.
Wij zullen er hieronder het een en ander van
vermelden.
Philips feliciteert.
Bij aankomst te Melbourne is bij de vele
huldeblijken aan de dappere bemanning van
de „Uiver" ook namens het personeel der
Philipsfabrieken, met welker vliegtuig-radio
installatie het vliegtuig op zijn moeilijken
tocht werd geleid en beveiligd, door een haier
vertegenwoordigers een krans aangeboden.
Electrotechnische school.
De leerlingen en het personeel van de
electrotechnische school te Amsterdam heb
ben de bemanning van de „Uiver" te Mei
bouxne een telegram van den volgenden in
houd gezonden:
„Crew Melbourne. Donkere nacht, Holland
wacht op de .Uiver", het is niet zuive'. dan
zoowaar, het is voor elkaar, in Melbourne
geland, zorgen aan den kant. Hulde en jool
door leerlingen en personeel der Electro
technische school, Amsterdam".
Kon. Nederl. Marine.
Door commandant, officieren, onderofficie
ren en manschappen van de Kon. Nederl.
Marine te Den Helder, Amsterdam,' Rotter
dam en Vlissingen is een telegram gezonden
met gelukwenschen voor de behaalde presta
ties aan de bemanning van de Uiver, en een
aan de directie van. de K.L.M-
Haagsche Kamer van Koophandel.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor 's-Giavenhage heeft gisteren een schrif
telijken gelukwensch gericht tot den heer
Plesman in diens kwaliteit van directeur van
de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.
Voorts heeft de Kamer nog een telegram
van geiukwensch verzonden aan de beman
ning van de „Uiver" te Melbourne.
Mutters' personeel huldigt K. L. M.
Directie en personeel der firma Mutters,
sedert jaren in zulk een nauw contact staande
met de K.L.M., hebben er naar aanleiding
van de Melbournevlucht behoefte aan gevoeld,
op bijzondere wijze van hun waardeering
voor de directie en het personeel, inzonder
heid voor de koene vliegers, te doen blijken,
en directeur Plesman stelde hen daartoe in de
gelegenheid door gistermiddag tfe half een
zijn directiekamer beschikbaar te stellen.
Ais huldeblijk werd een groote bloemen
korf aangeboden, waarop een ooievaar ge
zeten was, voorzien van vleugels en met een
mand met afbeeldingen van de bemanning
van de Uiver.
Op de vleugels stonden de opschriften:
„Zij vliegt zoo schoon, zoo zuiver, onze wel
bekende Uiver", en „Heel Mutters was in
spanning, voor de KLM. bemanning".
Bij de aanbieding werden verschillende toe
spraken gehouden.
Hulde van de Leidsche Hoogeschool.
Prof. dr. J. Huizinga, hoogleeraar te
Leiden, heeft gisteren bij den aanvang van
zijn college een korte toespraak gehouden,
welke door de studenten staande werd aan
gehoord en waarin hij de bemanning van de
Uiver en de directie van die K L.M. huldigde
voor hun schitterende prestatie. Wat de Uiver
heeft volbracht, aldus prof. Huizinga, is van
veel wijdere beteekenis dan uitsluitend een
sportieve prestatie en daarom mogen wij het
als een internationaal maar vooral ook als
een nationaal succes beschouwen.
Haagsche burgerij en K. L. M.
Gisteravond heeft de Postfanfare te 's-Gra-
venhage aan de K.L.M. een serenade ge
bracht, bedoeld als een hulde van de Haag
sche burgerij voor de prestatie van de Uiver-
vliegers.
Om negen uur zag het zwart van de
menschen op den Hofweg; het tramverkeer
werd eenigen tijd stop gezet en uitgebreide
politiemaatregelen waren getroffen. Precies
negen uur marcheerde de Postfanfare aan met
den directeur van het postkantoor den heer
Wolters en het bestuur aan het hoofd. Zij
werden in het gebouw dei K.L.M. genoodigd
en door den heer Plesman ontvangen. In de
directiekamer sprak de heer Wolters eenige
hartelijke en waarderende woorden tot den
directeur der Luchtvaartmij.
De serenade werd begonnen met het Wil
helmus, daarop volgden nog eenige vroo-
lijke marschtn. De muzieknummers werden
met applaus omvangen.
Toen de heer Plesman zich vóór een ven
ster vertoonde, werd hem een hartelijke en
langdurige ovatie gebracht. Ook nu weer
trad er namens het publiek een woordvoerder
op, die den heer Plesman verzocht, het zóó te
regelen, dat de bemanning van de „Uiver"
ook in Den Haag door de Haagsche burgerij
zou kunnen worden gehuldigd. Een luid
hoera volgde op deze woorden. Dezelfde
spreker verzocht daarna het publiek een
driewerf hoera uit te brengen voor den Pan
derjager, waaraan eveneens met groote
geestdrift gevolg weid gegeven.
Het enthousiasme werd hoe langer hoe
grooter en al zingende bleef het publiek nog
geruimen tijd voor het hoofdkantoor der
K.L.M. wachten. Zoodra de heer Plesman zich
voor een der vensters vertoonde, barstte
weer een daverend gejuich los.
Het tramverkeer werd langzamerhand
weer op gang geb'acht en de politie trachtte
met zachten dwang de menschen te veidrijven.
OIIOIIOIIOIIOIICOIIOIIOItOMOII
Verrukt over zooveel
- medeleven.
0 Parmentier seinde heden aan 0
- den vertegenwoordiger van den r
y Rotterdamschen Lloyd te Ba- r
Q tavia, den heer Nieuwenhuis:
Hartelijk dank voor telegra-
0 lische gelukwenschen en bloe- 0
g men. Wij ontvangen honderden g
telegrammen van landgenooten
0 uit Indië en uit Nederland. Wij 0
ir zijn dankbaar voor het mede-
U leven van de regeering en van U
q het volk en wij verzoeken U in g
de pers namens de bemanning -
0 van de „Uiver" aan allen dank 0
te brengen,
IIOIICDIIOMOIIOIIOUOIIOIIOIIO
Er hv-erschte een feestelijke stemming, welke
zich uitte in voortdurend hoera-beroep en
het zingen van allerlei liederen.
Australische hulde aan de Uiver.
Stanley Bruce, de Australische gezant te
Londen, heeft in een rede, gehouden te Run-
corn (Cheshire) de aandacht gevestigd op
de ernstige lessen, die het Britsche Rijk
heeft gekregen door het succes van den Ne-
derlandschen „Air-liner" in de Londen—
Melbourne-race.
Bruce zeide, dat het een van de wonder
lijkste gebeurtenissen uit dezen tijd was en
dat het Empire tot werkelijkheid moet maken
wat de „Douglas" heeft aangetoond.
Dit vliegtuig bracht Engeland en Austra
lië zoo dicht bijeen, dat de tijd, er voor noo
dig, even groot was als het verzenden van
een postpakket van Schotland naar Londen.
De in het oog toopende daad van het Hol-
landsche vliegtuig geeft ons het doel aan,
naar welks bereiking we hardnekkig moeten
streven. Spr. vertrouwde er op, dat de les,
die de Hollanders hebben gegeven, niet ver
loren zou gaan.
Londensche Kamer van Koop
handel wenscht snelle maildien
sten.
De Londensche Kamer van Koophandel
dringt aan op de invoering van snellere
maildiensten op de luchtlijnen van het Ver-
eenigd Koninkrijk, en legt daarbij in het
bijzonder den nadruk op het door Engelsche
piloten gevestigde record gedurende den
EngelandAustralië wedstrijd.
Het wonderbaarlijke succes dat behaald
werd met de Cornet- en Douglasmachine,
rechtvaardigt volkomen de eischen welke de
zakenlieden stellen aan de snelheid van den
Maildienst. Aldus spreekt de Kamer zich
uit in een brief aan de Press-Association.
De brief eindigt met de hoop uit te spreken
dat het recente voorbeeld van de mogelijkhe
den, welke het particuliere luchtvervoer
biedt, voor de regeering aanleiding mag
zijn, niet langer te wachten met het goed
keuren van een dergelijke vliegpolitiek.
Nu de voorioopige uitslag van de Mel-
bournerace althans ten deele vaststaat
komen in de Belgische pers de beschouwin
gen over het verloop van den wedstrijd los.
De bladen brengen eenstemmig hulde zoo
wel aan de Engelsche als aan de Neder
landsche vliegers, die in deze uiterst moei
lijke vlucht zoo veel bekwaamheid en energie
aan den dag hebben gelegd.
Men is van meening dat de recordvlucht
van Scott en Campbell Black de grootste
prestatie op luchtvaartgebied van de laatste
25 jaar in de schaduw stelt, maar heeft
nauwelijks minder bewondering voor onze
landgenooten Parmentier en Moll. Terwij!
de Engelschen den tocht als een sportieven
krachttoer hebben opgevat, is het er, aldus
betoogt men, den Nederlanders om te doen
geweest, de mogelijkheid van een regelma
tige luchtverbinding met Australië te de-
monstreeren en algemeen wordt erkend dat
onze vliegers daar prachtig in geslaagd
zijn. Men doet uitkomen, dat de Nederlan
ders de race niet met een sportmachine, doch
met een normaal verkeersvliegtuig hebber,
volbracht, dat ze passagiers en post aan
boord had en daarenboven bepaalde plaat
sen diende aan te doen, waardoor het af te
leggen traject tenminste 1500 K.M. grooter
was dan de afstand die Scott en Campbell
hadden afgelegd. Dat Parmentier en Moll
onder deze omstandigheden en niettegen
staande het belangrüke tijdverlies de tweede
plaats hebben weten te veroveren, wordt
door de bladen als een bewonderenswaar
dige prestatie gekwalificeerd.
In een onderhoud met den Haagschen cor
respondent van „Het Laatste Nieuws" te
Brussel, verklaarde minister-president C
lijn o.a. het volgende:
„Door bewondering bevangen, voor di
moed, betoond door onze vliegers, spree
het vanzelf dat ik mij ten zeerste verheug
het feit, dat de Uiver als tweede aan h
eindpunt van de vlucht LondenMelhouri
is aangekomen en dit te meer omdat
Uiver niet gebouwd is voor een snelheid
wedstrijd doch slechts een gewcon lijnvliej
tuig is. Dit is een nieuw bewijs voor de ve
ligheid en de snelheid die het gewone reiz
gersverkeer naar het verre Oosten biedt. E
vlucht naar Melbourne versterkt den bar
tusschen twee werelddeelen en houdt nieuv
beloften in voor de toekomst, voor het ger
geld reizigersverkeer per vliegtuig. De g
dachte dat het de Uiver is die de;
nieuwe 'beloften brengt, verschaft mij ei
groote voldoening".
Aan de Times is het volgende ontleenc
Vrijdagavond om zes uur vertrok c
mailboot Cathay van de Peninsular au
Oriental Line van Tilburry. Zij wordt 1
November te Brisbane verwacht. Den vo
genden ochtend om zes uur vertrok ee
vliegtuig uit Mildenhail- Het was giste
ochtend om half zes te Melbourne. Nog gei
100 jaar geleden zouden de 38 dagen v<
het groote schip (welke enkele nog snelle
schépen tot 35 dagen verminderen) onmog
lijk hebben geleken, ongelooflijk, een sprookj
Zal over nogmaals 100 jaar het drietal dage
van het viiegtuig even langzaam schijnen a
de zes maanden van de oude zeilschepen oi
thans toeschijnen, en zullen Puck's veertig ir
nuten ruim tijd schijnen voor een reisje o
de wereld? Het is nauwelijks aan te neme:
Wetenschap, noch menschelijk uithouding:
vermogen zullen het zoover kunnen brenge
Dit althans is het instinctieve gevoel, dat or
bekruipt terwijl onze geest nog verstom
staat bij de snelheid, niet alleen van de wii
naars, maar ook van anderen, in de we<
vlucht van Engeland naar Australië.
Men zegt, dat men vandaag den onde
koning van Britsch-Indië te Delhi de Tim<
zag lezen van Zaterdag. Maar Zaterda;
avond had men te Bagdad oe Times van die
ochtend kunnen lezen, wat zelfs in sommig
streken van Schotland onmogelijk is. Niei
van wat Scheherazade ooit droomde, ka
haar toehoorder wonderbaarlijker hebbe
toegeschenen. Maar er zijn nog vreemde
dingen. De heer en mevrouw Mollison b<
reikten Allahabad in minder dan een dag, i
22 uur en een kwartier. De snelste spoorvei
binding van Londen naar Weenen doet e
twee uur langer over. De winnaars bereikte
Melbourne in 1 uur minder dan drie dagen
zij gingen de halve wereld rond in den tijc
die noodig is om in Europa per spoor va
Londen naar Konstantinopel te komei
Phileas Fogg en Passepartout waren slakke
bij hen vergeleken. De oude punten van vei
gelijking gaan niet meer op. Van Engelan
naar Australië in een weekend, daarvoor b<
staat geen andere standaaid van vergeli;
king dan de vliegrecords zelf. En zelfs bij di
recordis vergeleken is het gevaarlijk".
Het blad steekt dan de loftrompet over d
Engelsche vliegtuigcontructeurs en de Er
gelsche vliegers. Om daarop te laten volgen
„Onze groote rivalen, zoo schijnt uit d
wedvlucht te blijken, zoowel in zorgvuldig
heid in voorbereiding als in bekwaamheid
zijn de Nederlanders. Inderdaad zal he
niet ontbreken aan menschen, die zeggen da
het merkwaardigste in deze heele merkwaar
dige geschiedenis, de verrichting is van he
Nederlandsche koopvaardijvliegtuig, dat ii
Amerika gebouwd is. Op het eerste gezich
doet het denken aan een karrepaard, dat eei
dag vrijaf neemt om tweede te worden ii
den Grand National. Dat is geen juiste ver
gelijking, omdat de Nederlanders hun plan
nen zoowel op snelheid als op gemak heb
ben berekend en bereid zijn geweest, eer
zekere reserve aan motorkracht en ander,
veiligheids- en gemaksmaatregelen op ti
offeren om aan snelheid te winnen. Maar ir
Engeland is de vlucht van het K.L.M.
vliegtuig naar Australië met bewondering
en vreugde gevolgd, en het nieuws dat het
de moeilijkheden had overwonnen, die het
zoo dicht bij het doel hadden overvallen,
heeft de grootste voldoening geschonken.
„De plaats van dezen grooten wedstrijd
in de geschiedenis van het vliegwezen is
verzekerd. Het was de eerste van zijn aard
en omvang. Hij heeft tal van records gebro
ken. Hij bracht nieuwe ontwerpen in uitvoe
ring. Hij was van internationalen omvang
en beteekenis. Hij was georganiseerd over
drie werelddeelen en tal van landen met
zoo'n bekwaamheid en grondigheid, dat zijn
onvermijdelijke gevaren tot het laagst moge
lijke peil verminderd waren. Hij trok geest-
driftigen steun en hard werk van allerlei
menschen, onder wie de leden van het comité
van de Royal Aero Club zeker niet mogen
werden vergeten en van begin tot einde
werd hij uitgevoeid in volkomen eendrach-